Het grote SSD topic ~ Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 27 Laatste
Acties:
  • 147.759 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MannyMo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-04 00:26
First time SSD gebruiker, recent een OCZ Vertex 3 aangeschaft en na wat pagina's gelezen te hebben toch voor de zekerheid even navragen of de performance is zoals hij hoort. Helaas niet zoveel tijd gehad om volledig in de materie te duiken, dus bij deze even aan de experts gevraagd :> .
Eerste is met IDE en tweede is met AHCI.

http://img607.imageshack.us/i/asssdbenchoczvertex3ata.jpg/

http://img508.imageshack.us/i/asssdbenchoczvertex3ata.jpg/

(zo lang niet meer gepost, krijg het blijkbaar niet voor elkaar om de images rechtstreeks te laten zien)

[ Voor 33% gewijzigd door MannyMo op 27-04-2011 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
- J.W. - schreef op woensdag 27 april 2011 @ 10:37:
Zouden 'normale' gebruikers wat hebben aan nóg meer IO of is het vooral voor bepaalde servers bedoeld?

Hier een link naar de PDF :)
Ik weet dat ik de PDF kan linken maar zo hoeft niemand em te openen ;)

En ja je hebt wat aan hogere Random 4K speeds. Dat was de rede dat die intel's in het begin zo snel waren die hadden hoge Random 4K. Windows doet volgens mij veel van dat soort lees en schrijf acties.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik meen me te herinneren dat zulke hoge IOPS niet 'normaal' zijn en een auto die 300km/u kan, maar in de praktijk 120 km/u rijdt gaat net zo hard als eentje die 200 kan.
Je moet er wel ~60 euro meer voor betalen, edit: whoops, dat was een Vertex 2, het prijsverschil is erg klein.

pricewatch: OCZ Vertex 3 Max IOPS SATA III 2.5" SSD 120GB
pricewatch: OCZ Vertex 3 120GB

Een source vermelden is altijd goed, nu moest ik er voor googlen :P

[ Voor 9% gewijzigd door - J.W. - op 27-04-2011 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iops is eerder hoe snel de auto accelereerd tot 100kmh ,en hoe snel die stopt van 100kmh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
MannyMo schreef op woensdag 27 april 2011 @ 10:59:
First time SSD gebruiker, recent een OCZ Vertex 3 aangeschaft en na wat pagina's gelezen te hebben toch voor de zekerheid even navragen of de performance is zoals hij hoort. Helaas niet zoveel tijd gehad om volledig in de materie te duiken, dus bij deze even aan de experts gevraagd :> .
Eerste is met IDE en tweede is met AHCI.

http://img607.imageshack.us/i/asssdbenchoczvertex3ata.jpg/

http://img508.imageshack.us/i/asssdbenchoczvertex3ata.jpg/

(zo lang niet meer gepost, krijg het blijkbaar niet voor elkaar om de images rechtstreeks te laten zien)
Ziet er prima uit als het een 120GB is. Ik zou hem AHCI zetten en Intel RST installeren. Voor benchmarks kun je beter CDM gebruiken met 3x 100mb. AS-SSD schrijft nogal veel data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Het performance gat tussen de 120 en de 240 max iops is kleiner dan dat bij de normale serie.
Ik twijfel nog wel erg wat ik zal doen. 120 is nu nog net genoeg. De 240 is nog steeds sneller. Maar de 240 Max IOPS is niet goed verkrijgbaar. En op dit moment voor 484 euro tov 235 voor de 120. Waar bij de normale serie de 240 net wat goedkoper is (qua prijs per gb) in vergelijking met de normale 120.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Als je ziet dat de Vertex 3 alweer 5x 1 ster reviews (van totaal 43) heeft gekregen vraag ik me af of de nieuwe Sandforce drives wel betrouwbaarder gaat worden dan de Sandforce 1000 drives. Het ziet er in ieder geval niet goed uit. Om een of andere vreemde reden zijn alleen nog de 5 sterren reviews te lezen.

Als het mijn geld zou zijn zou ik liever een C400 bestellen.

[ Voor 26% gewijzigd door Philflow op 27-04-2011 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ach ik geloof daar niet in. Dus dan moet ik niet zelf iets anders gaan kopen om die rede ;) ik ga gewoon een Vertex 3 kopen en vertrouw in de betrouwbaarheid ik vraag me altijd af hoe andere het voor elkaar krijgen dat hij kapot gaat heb het zelf namelijk nog nooit gehad. En me Vertex 2 die ik nu hebt werkt al tijden super. Ik maak me daar niet zo druk om.

Edit: Wou net de 120 bestellen hebben ze de prijzen al weer lopen verhogen.... waarschijnlijk door de vraag. laat het maar als het zo moet. (2e shop heeft de prijzen ook al verhoogt)

[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 27-04-2011 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
De Crucial C400 128GB heb je voor 209 eur incl. bezorgen.
http://www.crucial.com/eu....aspx?imodule=CT128M4SSD2

Heeft betere 4K lees prestaties dan de Vertex 3 120GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Philflow schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:24:
De Crucial C400 128GB heb je voor 209 eur incl. bezorgen.
http://www.crucial.com/eu....aspx?imodule=CT128M4SSD2

Heeft betere 4K lees prestaties dan de Vertex 3 120GB.
Dat betwijfel ik:
http://www.anandtech.com/...z-vertex-3-review-120gb/7

Het gaat om de MAX IOPS die zit bijna 50% hoger dan de normale 120GB Vertex 3. Dus dan kan je veel beter de Max IOPS hebben. Of een 240 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:35
Philflow schreef op woensdag 27 april 2011 @ 11:37:
Voor benchmarks kun je beter CDM gebruiken met 3x 100mb. AS-SSD schrijft nogal veel data.
Mij lijkt AS-SSD toch beter. Het is niet veel data voor een 240GB SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Die review bevestigd wat ik zei, de C400 heeft betere 4K lees prestaties dan de Vertex 3 120GB.
http://www.anandtech.com/...z-vertex-3-review-120gb/6
Het gaat om de MAX IOPS die zit bijna 50% hoger dan de normale 120GB Vertex 3. Dus dan kan je veel beter de Max IOPS hebben. Of een 240 GB.
Ik wist niet dat je naar de MAXIO versie keek.

Overigens denk ik niet dat je in de praktijk het verschil gaat merken tussen C400, Vertex 3 en Vertex 3 MAXIO. Het is wel kicken in de benchmarks ;)
_H_G_ schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:30:
[...]
Mij lijkt AS-SSD toch beter. Het is niet veel data voor een 240GB SSD.
AS-SSD geeft mooiere uitkomsten tot zover ben ik het eens. De gebruiker hier wil slechts kijken of zijn SSD naar behoren presteert. Daar voldoet CDM 3x 100MB voor. 1 run met AS-SSD is toch weer 15GB, toch weer drie dagen gemiddeld gebruik. De meeste mensen draaien die benchmarks een paar keer achter elkaar. Toch weer een beetje onnodige slijtage. Verder heb je ook nog het probleem dat Sandforce nog steeds kan gaan throttlen afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Philflow schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:37:
[...]

Die review bevestigd wat ik zei, de C400 heeft betere 4K lees prestaties dan de Vertex 3 120GB.

[...]

Ik wist niet dat je naar de MAXIO versie keek.

Overigens denk ik niet dat je in de praktijk het verschil gaat merken tussen C400, Vertex 3 en Vertex 3 MAXIO. Het is wel kicken in de benchmarks ;)

[...]
De gewone 120 is niet interesant dan is mijn Vertex 2 in enkele gevallen nog sneller. Real world maakt het allemaal weinig uit. Een goede SSD zoals de Vertex 2 of een Intel 160 G2 is dan ook snel. Ik kick niet speciaal op benshmarks. Maar de 240GB Vertex 3 is gewoon de snelste SSD op het moment. de 120 is een stuk trager en dat geld ook bij Micron of Intel met de 510D.

De Max IOPS maakt het gat wat kleiner waardoor deze wel boven de andere in hun classe uit zullen komen. Het is dat die 240 MAX IOPS nog niet te krijgen is voor 450 anders had ik die wel gekocht.

Maar heb nu een 120 Max IOPS voor 240 op de kop kunnen tikken. Ik ga het zelf wel even testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.jelle
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nee, bij deze http://feedback.ebay.co.u...=skyfox5&ftab=AllFeedback
Die is wel betrouwbaar lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-09-2024
Beste tweakers,

Ik heb een vertex2 (34nm) met firmware 1.24. Is het updaten naar de nieuwste versie 1.33 nu aan te raden of niet. Ik las ergens over performance verbetering van 5% en in de release notes las ik over betere bescherming tegen data verlies als het stroom uitvalt ?? maar ook dat bij sommigen mensen de schijf niet meer start?
opzich draait alles goed en heb ik geen enkel probleem gehad. Toch ben ik wel van het updaten van een bios of firmware.
Wat is jullie mening?
bedankt alvast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:08

Quad

Doof

Sowieso updaten naar de laatste fw is altijd verstandig!
Via OCZ Toolbox kun je het wel updaten, wel zorgen dat je geen Intel driver hebt geinstalleerd, anders wordt de SSD niet herkend.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
Quad schreef op woensdag 27 april 2011 @ 14:51:
Sowieso updaten naar de laatste fw is altijd verstandig!
Via OCZ Toolbox kun je het wel updaten, wel zorgen dat je geen Intel driver hebt geinstalleerd, anders wordt de SSD niet herkend.
ja precies, normaal gesproken update ik altijd, maar door wat verontrustende berichten hier werd ik toch wat voorzichtiger. In het verleden kwam er ook al een update voorbij die ging over ondersteuning voor 25nm chips dus logischerwijs heb ik die niet geïnstalleerd, aangezien mijn ssd daar niks aan heeft.
bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Er is nieuwe firmware voor de Crucial C300
http://forum.crucial.com/...eedback-Thread/td-p/44696

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mark81 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 14:49:
Beste tweakers,

Ik heb een vertex2 (34nm) met firmware 1.24. Is het updaten naar de nieuwste versie 1.33 nu aan te raden of niet. Ik las ergens over performance verbetering van 5% en in de release notes las ik over betere bescherming tegen data verlies als het stroom uitvalt ?? maar ook dat bij sommigen mensen de schijf niet meer start?
opzich draait alles goed en heb ik geen enkel probleem gehad. Toch ben ik wel van het updaten van een bios of firmware.
Wat is jullie mening?
bedankt alvast...
Ik heb mijn vertex nog niet van nieuwe firmware voorzien. Ik zat er wel over te denken aangezien de nieuwe firmware voordelen bied. Ik zou sowieso zorgen dat je vertex dan niet de primaire schijf is (als dat al niet verplicht is). En zorgen dat je al je data er van af gehaald hebt.

Binnenkort moet ik toch weer een herinstallatie doen dus ik denk dat ik dan die firmware ga flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
Astennu schreef op woensdag 27 april 2011 @ 15:26:
[...]

Ik heb mijn vertex nog niet van nieuwe firmware voorzien. Ik zat er wel over te denken aangezien de nieuwe firmware voordelen bied. Ik zou sowieso zorgen dat je vertex dan niet de primaire schijf is (als dat al niet verplicht is). En zorgen dat je al je data er van af gehaald hebt.

Binnenkort moet ik toch weer een herinstallatie doen dus ik denk dat ik dan die firmware ga flashen.
Ja hij is als primaire schijf en ik heb een broertje dood aan opnieuw installeren van mijn OS, al gaat dat nu wel lekker snel op een SSD natuurlijk O-) 8)
achja ik zie wel.
thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
Ik vroeg me ook af, aangezien een vriend van mij een Vertex3 MAXiops besteld heeft en in bezit is van een X58 moederbord.

Is er eigenlijk een betaalbaar alternatief voor de sata3 marvell controller op een X58 bord. Mensen die zo'n bord hebben kunnen wel een vertex3 of een andere sata3 SSD aanschaffen, maar halen nooit de optimale snelheden.
Ik zag dat er wel losse sata3 kaartjes te koop zijn van ASUS en MSI, maar die gebruiken dezelfde crappy controller.
Iemand enig idee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mark81 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 16:05:
Ik vroeg me ook af, aangezien een vriend van mij een Vertex3 MAXiops besteld heeft en in bezit is van een X58 moederbord.

Is er eigenlijk een betaalbaar alternatief voor de sata3 marvell controller op een X58 bord. Mensen die zo'n bord hebben kunnen wel een vertex3 of een andere sata3 SSD aanschaffen, maar halen nooit de optimale snelheden.
Ik zag dat er wel losse sata3 kaartjes te koop zijn van ASUS en MSI, maar die gebruiken dezelfde crappy controller.
Iemand enig idee??
Volgens mij niet echt. Ik zag vanmiddag een review waarin een (volgens mij Highpoint) rocket kaartje stond die het wel goed deed. Of ja in ieder geval een stuk beter dan die marvell.
Zolang de random speeds gewoon hoog zijn zou ik me niet te druk maken. Die zijn in mijn ogen belangrijker dan de sequentiële doorvoersnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
Astennu schreef op woensdag 27 april 2011 @ 16:34:
[...]

Volgens mij niet echt. Ik zag vanmiddag een review waarin een (volgens mij Highpoint) rocket kaartje stond die het wel goed deed. Of ja in ieder geval een stuk beter dan die marvell.
Zolang de random speeds gewoon hoog zijn zou ik me niet te druk maken. Die zijn in mijn ogen belangrijker dan de sequentiële doorvoersnelheid.
Ja daar heb ik ook eens iets over gelezen.

en dat terwijl de ASUS en MSI kaarten gebaseerd op de marvell controller PCIe 4x gebruiken en die Rocket 620 kaartjes PCIe 2.0 x1 zou je toch zeggen dat die marvell sneller moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Philflow schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:37:
[...]

Synetisch, ja. In de anandtech storage bench doet hij echter onder voor zelfs de oude.
Astennu schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:27:
[...]

Dat betwijfel ik:
http://www.anandtech.com/...z-vertex-3-review-120gb/7

Meer IOPS, sure, maar dat zegt dus niets in de praktijk. Misschien zijn de seq. snelheden wel (veel) lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2011 @ 17:43:
[...]
Synetisch, ja. In de anandtech storage bench doet hij echter onder voor zelfs de oude.
Op Anandtech wint de C400 4 v.d. 6 Storagebench 2011 benchmarks. (t.o.v. C300)
Op Hardwareheaven wint de C400 10 v.d. 10 real world benchmarks.

http://www.hardwareheaven...view-file-copy-tests.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2011 @ 17:43:
[...]

[...]

Meer IOPS, sure, maar dat zegt dus niets in de praktijk. Misschien zijn de seq. snelheden wel (veel) lager?
Volgens die man van OCZ kun je die IOPS in Iometer omrekenen naar MB/s en dan zou je dus een behoorlijke stijging te pakken hebben. Maar we zullen het zien zodra Anandtech die SSD's gaat reviewen. Ik denk wel dat hij dat gaat doen. Als je de specs mag geloven zou de 120 GB MAX IOPS net iets onder de normale 240 moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je kan random (QD = 64) snelheden direct omrekenen, de rest niet.
Philflow schreef op woensdag 27 april 2011 @ 18:11:
[...]

Op Anandtech wint de C400 4 v.d. 6 Storagebench 2011 benchmarks. (t.o.v. C300)
Op Hardwareheaven wint de C400 10 v.d. 10 real world benchmarks.

http://www.hardwareheaven...view-file-copy-tests.html
Die zin was niet helemaal af :X

Ik wou zeggen dat hij niet veel sneller lijkt dan de 2e generatie drives in heavy workload, de postvile is zelfs sneller met reads. Raar dat een 1.5 jaar oud product van zo'n nieuwe technologie nog prima mee kan komen.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2011 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2011 @ 18:19:
Ik wou zeggen dat hij niet veel sneller lijkt dan de 2e generatie drives in heavy workload, de postvile is zelfs sneller met reads. Raar dat een 1.5 jaar oud product van zo'n nieuwe technologie nog prima mee kan komen.
Goede controller, 34nm NAND en zeer lage acces tijden. Dat wil wel.

Over de C400 zegt Anand: "For your average desktop usage model, the m4 is either the best or second best you can get." Prima keuze voor de gemiddelde gebruiker dus. Qua prijs zit ie onder de Vertex 3 en Intel 510. Geen verkeerde SSD lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videoman
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08 13:44
Even een backup vraagje ,mijn systeem draaid nu als een zonnetje op mijn SSD, ik wil daar graag een backup van maken, misschien is het al eens gevraagd , maar kan dat met Ghost 15 of kun je beter wat anders gebruiken , ik begrijp als de partitie helzelde blijft de alignment goed blijft. Wat gebruiken jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:40
Mijn OCZ Vertex2 is ook door de webwinkel als defect aangemerkt en ze waren zo soepel mij de huidige nieuwprijs voor de Vertex2 terug te geven _/-\o_ , omdat ik had aangegeven dat ik niet nog eens Vertex2 wilde hebben. Heb nu gekozen voor een Intel 320 series 120GB. Hopelijk heb ik hier geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:38
b.jelle schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 19:42:
[...]

eBay. Was de laatste die hij had, maar nog genoeg andere op te vinden denk ik.
Staan inderdaad nog wel meer op.

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-03 23:17
videoman schreef op woensdag 27 april 2011 @ 20:19:
Even een backup vraagje ,mijn systeem draaid nu als een zonnetje op mijn SSD, ik wil daar graag een backup van maken, misschien is het al eens gevraagd , maar kan dat met Ghost 15 of kun je beter wat anders gebruiken , ik begrijp als de partitie helzelde blijft de alignment goed blijft. Wat gebruiken jullie ?
Acronis True Image Home 2011 bevalt mij wel goed voor complete partitie-backups

Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:52
Lt-Crash schreef op woensdag 27 april 2011 @ 22:15:
Mijn OCZ Vertex2 is ook door de webwinkel als defect aangemerkt en ze waren zo soepel mij de huidige nieuwprijs voor de Vertex2 terug te geven _/-\o_ , omdat ik had aangegeven dat ik niet nog eens Vertex2 wilde hebben. Heb nu gekozen voor een Intel 320 series 120GB. Hopelijk heb ik hier geen problemen mee.
Verander wel je .sig nog even. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:54
Mark81 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 14:49:
Beste tweakers,

Wat is jullie mening?
bedankt alvast...
Ja doen..

Ik had een oude v1.22 firmware en dit weekend is mijn ssd corrupt geraakt. Ik heb hem helemaal moeten wissen nieuwe firmware er op en nu lijkt het weer goed te zijn. Maar ik zou er niet op wachten tot hij corrupt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Giem schreef op donderdag 28 april 2011 @ 10:49:
[...]

Ja doen..

Ik had een oude v1.22 firmware en dit weekend is mijn ssd corrupt geraakt. Ik heb hem helemaal moeten wissen nieuwe firmware er op en nu lijkt het weer goed te zijn. Maar ik zou er niet op wachten tot hij corrupt raakt.
Hij geeft aan dat hij al lang zonder problemen met die firmware werkt. Dus ik denk niet dat hij dan ineens problemen zal kijken (of je moet elke dag je stekker en zo maar uit trekken of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
(!) Intel SSD Roadmap: Intel SSD 720, 710 and 520 Series leak out
There's also a direct successor to the current top-of-the-line in the "Cherryville" SSD 520 Series, which will stretch all the way up to 480GB and down to 64GB in Q4 of this year,
http://www.engadget.com/2...out-larsen-creek-and-pai/

[ Voor 50% gewijzigd door Philflow op 28-04-2011 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Zie nog een hoop sata3 staan. Toch beetje jammer.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMeijer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-12-2023
Waarom SATA-600 gebruiken wanneer je niet boven de maximale snelheid van SATA-300 uitkomt? ;-) M.u.v. de Lyndonville SSD's zijn het allemaal SSD's in het budgetsegment met kleinere capaciteiten en lagere snelheden. De Larsen Creek kan volgende maand al verschijnen als bundel bij de Intel Z68 chipset. De gebruikte controller (Intel PC29AS21BA0) is dezelfde als in de Postville en 320 serie, maar de 311 heeft in plaats van 25nm MLC NAND geheugen 34nm SLC geheugen gekregen om waarschijnlijk meer writes aan te kunnen om succesvol als cachedrive te dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook als je SSD niet boven de 300MB/s kan heb je voordeel van de lage latencies en lager stroomverbruik van SATA 6Gbps. Maar de echte reden is waarschijnlijk dat er nog geen echte opvolger van de Intel 3Gbps controller is, en als dat klopt vind ik dat behoorlijk teleurstellend. Wel interessant is de PCI-express variant met SLC geheugen; lijkt me een high-end product. Maar eerst maar zien - sinds de X25-M is er nog geen echte innovatie van Intel vernomen, behalve de supercaps op de nieuwe 320/510 series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 15:13
Postte ik hier in maart nog benches na 15 maanden gebruik van een Postville 160GB (Klik). Vandaag kreeg ik steeds freezes, Everest geeft een uitroepteken bij "reallocated secor count" in de SMART status. In de system logfiles had ik vanmiddag ook wat disk errors. Alvast van veel data backups gemaakt. De SSD komt wel gewoon door de Full Diagnostic scan van de Intel SSD Toolbox, maar de snelheid is flink afgenomen, zie benches van maart (links) en van vandaag (rechts)......

Afbeeldingslocatie: http://www.matr1x.nl/benches/CrystalDiskMark2011.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.matr1x.nl/benches/CDM_reallocated.png

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens met AS SSD welke driver je gebruikt, als dat geen 'msachi' is dan heb je mogelijk al die tijd geen TRIM gehad. Op wat voor controller heb je je SSD aangesloten? Overigens kun je beter een nieuwere versie downloaden van CDM - die je nu gebruikt is heel oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
Nee nvstor.sys omdat mijn Striker II Formula geen AHCI heeft, dus in IDE modus. Daarom draaide ik om de zoveel tijd de Intel Tool.

31K bad sectors :o

Afbeeldingslocatie: http://matr1x.nl/as-ssd.png

Net nog even WoW getest omdat die veel leest van de hd en dat is een hakkelproces geworden. Tijdens het hakkelen zie ik in taakbeheer System 10 tot 30% CPU-tijd opeisen. Einde verhaal lijkt me.

Inderdaad is die CDM erg oud, maar ik gebruikte die versie in de vorige bench ook om die exact te vergelijken met de bench uit 2009

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is de alignement... niet het aantal dode sectors ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
Ja ik zie het nu: Offset/Alignment @ 4K Cluster

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Net CDM 3.0 geinstalleerd, vindt Windows Defender Adware. Blijkt dus in CDM te zitten. Slechte zaak. Voortaan maar de portable edition gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus je hebt én geen TRIM én je hebt een foute vieze partitie, omdat je niet een schone installatie hebt uitgevoerd. Logisch dat je dan heftige performance-degradatie krijgt, daar verbaas ik mezelf niets over.

Wat kun je nu doen?

1) Backup alles op je SSD
2) Secure-Erase je SSD met HDDErase of Linux
3) Installeer Windows 7 vers opnieuw
4) Reserveer een deel van de ruimte en laat die ongebruikt - partitioneer dus 80% van de beschikbare ruimte en laat de overige 20% ongemoeid en ongepartitioneerd. (optioneel)
5) Installeer NIET de nVidia drivers - controleer met AS SSD of je 'pciide' (Microsoft IDE) driver ziet, die ondersteunt ook TRIM. Je hoeft dus helemaal niet in AHCI mode te draaien om TRIM te kunnen gebruiken.

Dus:
- secure erase herstelt alle performance terug naar fabrieksconditie
- gebruik geen cloningprogramma's - schone installatie!
- gebruik geen nVidia drivers die geen TRIM ondersteunen

Merk ook op dat behalve de lagere performance het gebruik van een SSD onder slechte omstandigheden zoals nu het geval is bij jou ook leidt tot significant lagere levensduur (factor 2 of 3 is normaal). Nu kan een Intel SSD erg lang meegaan dus dat is misschien niet het grootste probleem - maar toch zonde vind ik. Technisch gezegd is je 'write amplification' door foute partitie en gebrek aan TRIM erg hoog, wat tot hogere fysieke writes in relatie tot host writes leidt. Simpel gezegd: je schrijft maandelijks 100GB maar dat telt als 400GB voor de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je toch bezig bent check gelijk je firmware van de ssd , als je al 15 maanden draait zit er een grote kans in dat je niet de nieuwste hebt van 02M3 gereleased op 26/01/2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stphnvlstk
  • Laatst online: 01-10-2019
Net een Kingston V+100 besteld, en een el-cheapo caddy uit China om m'n optische drive te vervangen. Aangezien ik die caddy hier pas binnen een paar weken verwacht, dacht ik om tot dan gewoon mn HDD eruit te halen en een clean Windows7 install te doen op de SSD. Van zodra die caddy dan aankomt wil ik de SSD in mn optibay steken, en de HDD terug in z'n oorspronkelijke plaats (omwille van geluids- en schokdemping e.d.). Kan ik m'n primary schijf (de SSD dus) zomaar van slot verwisselen, of gaat dat problemen opleveren met mn Windows installatie?
Googlen op termen als "swap primary drive between slots" leverde me niets ook maar enigszins relevant op...
Edit: het gaat trouwens over een laptop, vandaar het plaatsgebrek :)

[ Voor 5% gewijzigd door Stphnvlstk op 28-04-2011 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan. Het maakt windows niet uit welk SATA slot er word gebruikt en in het bios kan je instellen van welke HDD als eerste geboot moet worden.

Ik heb ook een laptop met een caddy en heb precies hetzelfde gedaan zonder problemen

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2011 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
hoe kan je het beste die secure erase uitvoeren? als het gaat om de systeem schijf..

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
ionicdog schreef op donderdag 28 april 2011 @ 21:09:
hoe kan je het beste die secure erase uitvoeren? als het gaat om de systeem schijf..
Lees de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
Bedankt voor de uitgebreide info, ik zal dit gebruiken om de schijf weer in goede conditie te brengen en te houden.

Ik heb trouwens wel in oktober 2010 als voorbereiding op een schone win7 installatie de schijf helemaal opnieuw ge-zerod a.d.h.v. het artikel uit Computertotaal.

Ik heb zelf nooit de IDE nVidia drivers geïnstalleerd, dat deed ik in XP ook nooit. Dat heeft Win7 zelf gedaan. Misschien komt dat omdat die drivers verwerkt zouden kunnen zitten in de volledig geüpdate Windows versie die ik toen heb gebruikt om te installeren. Dan zou ik dat probleem dus weer krijgen als ik zo'n Windows gebruik om te installeren.

Ik was al van plan de firmware te gaan updaten bij een nieuwe format. Ik had me alleen ervan weerhouden deze te installeren vanwege negatief commentaar van Aganim na de firmware update in de meuktracker.

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amaterasu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 21:39

amaterasu

In memory of Cj

Vandaag heeft een maat van mij zijn SSD binnen gekregen en ingebouwd.
Direct Crystaldiskmark gedraaid na de verse windows install. Hier kwam de volgende score uit.

Afbeeldingslocatie: http://img816.imageshack.us/img816/4917/testresults.png

Zijn de 4k/4k QD32 write speeds niet wat laag?

Volgende al gedaan:
AHCI aangezet
Windows re-install
SSD-tweaker gedraaid.

De SSD is een Corsair Nova V64 64GB
Op een MSI 760GM-e51 (s-ata 3)

Heb zelf een Crucial C300 64GB op hetzelfde bordje met de volgende uitkomst.

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/6h6glf.png

Is het nu normaal dat die 2 speeds bij hem zo laag zijn? of zien we wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Corsair Nova is een Indilinx SSD, dus dat betekent onder de 10MB/s aan random write. Verder geen slechte SSD, maar zeker wel budget. Wel beter dan JMicron/Toshiba.

Als je wilt weten of je SSD goed is moet je kijken naar de controller. Net als de honderd merken videokaarten draait het hier uitsluitend om de GPU; de rest is een leuk etiket erop en een mooi doosje en andere garantie e.d.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2011 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
amaterasu schreef op donderdag 28 april 2011 @ 23:16:
Is het nu normaal dat die 2 speeds bij hem zo laag zijn? of zien we wat over het hoofd?
Heb je er ook aan gedacht om even te googlen? Dan kun je allerlei resultaten vinden van de V64 en dan heb je een antwoord op je vraag.
Afbeeldingslocatie: http://www.ssdreview.com/media/cache/review_image_lightbox_en/review/corsair-nova-series-v64-64gb-10/crystal_disk_mark/crystal_disk_mark.jpg

M.a.w volgens mij is er niets mis met de resultaten van jouw Nova. Mooie 4K lees prestaties trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 29-04-2011 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qurius
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-07 12:57
Stphnvlstk schreef op donderdag 28 april 2011 @ 21:00:
Net een Kingston V+100 besteld, en een el-cheapo caddy uit China om m'n optische drive te vervangen. Aangezien ik die caddy hier pas binnen een paar weken verwacht, dacht ik om tot dan gewoon mn HDD eruit te halen en een clean Windows7 install te doen op de SSD. Van zodra die caddy dan aankomt wil ik de SSD in mn optibay steken, en de HDD terug in z'n oorspronkelijke plaats (omwille van geluids- en schokdemping e.d.). Kan ik m'n primary schijf (de SSD dus) zomaar van slot verwisselen, of gaat dat problemen opleveren met mn Windows installatie?
Googlen op termen als "swap primary drive between slots" leverde me niets ook maar enigszins relevant op...
Edit: het gaat trouwens over een laptop, vandaar het plaatsgebrek :)
Zo'n caddy klinkt wel goed... Dan kan gewoon een 2,5" SSD op de plaats van de optische bay ?

Je zegt China, dus ik denk dan DX... Of heb je een linkje voor me?

(Anders Darkstone?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-09 14:14
Heb vandaag m'n Vertex 3 120GB in de bus gehad. Wat denken jullie van deze nummers? Komt het ongeveer overeen met wat het zou moeten kunnen? Ben nog aan het googlen, maar kan alleen maar scores vinden van de grotere Vertex 3 broertjes.

Afbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/1369/vertex3.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door yinx84 op 29-04-2011 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
^ Ja prima score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Guardian
  • Laatst online: 08:30

The Guardian

I'll keep an I on you

En deze voor een Intel 320 120Gb?

<Information>
<Name>INTEL SSDSA2CW120G3</Name>
<Firmware>4PC1</Firmware>
<Controller>iaStor</Controller>
<Size>111,79 GB</Size>
<DateTime>30-4-2011 10:48:43</DateTime>
<BenchmarkVersion>1.6.4067.34354</BenchmarkVersion>
<Mode>MB/s</Mode>
<Note />
<Signature />
</Information>
- <SeqTest>
<Read>248,47 MB/s</Read>
<Write>132,69 MB/s</Write>
</SeqTest>
- <Random4K1TTest>
<Read>10,54 MB/s</Read>
<Write>20,21 MB/s</Write>
</Random4K1TTest>
- <Random4K64TTest>
<Read>133,70 MB/s</Read>
<Write>57,95 MB/s</Write>
</Random4K64TTest>
- <AccTimeTest>
<Read>0,148 ms</Read>
<Write>0,204 ms</Write>
</AccTimeTest>
- <Score>
<Read>169</Read>
<Write>91</Write>
<Total>345</Total>
</Score>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Slechte 4K prestaties, waarschijnlijk veroorzaakt door je chipset. Maar dat had je zelf ook uit kunnen vinden door middel van Google ;)

Nu mag je zelf met Google uitvinden hoe je er wat aan kunt doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een nieuwe desktop samengesteld met een 80GB SSD PCI-E en 2 x S-ATA600 schijven. Ik wil weten of het mogelijk is om deze S-ATA schijven toch in een RAID configuratie in te stellen, zonder ik dit merk aan de prestaties van de SSD (Windows partitie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37
net de 007 firmware op mn c300 gezet en een verse 7 install, dus leek me wel aardig om dit even te posten:

config: msi p67a-gd65 b3 met c300 op de intel controller (os draait op ssd; win7sp1 x64)

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/sfapw5.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Guardian
  • Laatst online: 08:30

The Guardian

I'll keep an I on you

Philflow schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 11:14:
Slechte 4K prestaties, waarschijnlijk veroorzaakt door je chipset. Maar dat had je zelf ook uit kunnen vinden door middel van Google ;)

Nu mag je zelf met Google uitvinden hoe je er wat aan kunt doen :P
Philflow mij leekt dat ook wat laag vandaar dat ik het even plaatste maar de volgende zaken had ik toen reeds gedaan:
- ACHI via bios ingesteld.
- schone installatie van Win7 met Intel RST vooraf ingeladen.
- de nodige SSD tweaks (superfetch, prefetch uitschakelen etc.)
Op jouw advies ben ik toch nog even verder gaan kijken en het enige wat ik nog heb geprobeerd is de 'intelppm' van 3 naar 4 verandert in de registry. Dit verhoogde de 4K read/writes naar: 17MBs / 27MBs maar zie nu dat me processor drivers/services zijn uitgeschakeld volgens de device manager (turbo functie kwijt?)

Meer kan ik niet vinden/verzinnen om aan te passen. Het betreft hier een Dell xps17 L702x met een i5 proc en HM67 chipset. Kan daar verder geen specifieke dingen over vinden ism intel 320 ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
The Guardian schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 15:01:
[...]
Dit verhoogde de 4K read/writes naar: 17MBs / 27MBs maar zie nu dat me processor drivers/services zijn uitgeschakeld volgens de device manager (turbo functie kwijt?)
Dat is een normale 4K prestatie. Om turbo boost te behouden kun je hier kijken:
http://forum.notebookrevi...5-chipsets-jjb-tweak.html

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 30-04-2011 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Onlangs een Intel 510 120GB ssd aangeschaft. Deze is aangesloten op de 1e sata600 aansluiting van een Gigabyte GA-H67N-USB3-B3 bordje.

Hier een screenshot van CrystalDiskMark:

Snelheden zijn redelijk normaal volgens mij als ik hier en daar rond kijk.

Ben er in iedergeval erg blij mee :)

edit: ik draai overigens Windows 7 Professional NL x64 met de laatste Intel RST drivers..

[ Voor 23% gewijzigd door the_cyberspace op 30-05-2011 00:23 . Reden: os toegevoegd.. ]

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videoman
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08 13:44
Wat is trouwens het beste benchmark tooltje om te gebruiken ? Las dat zelfs bechmarken al schadelijk is voor je SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het beste is niet benchmarken, gevolgd door CDM met 3x 50 instelling.

AS SSD of CDM met de standaard instellingen kun je beter niet doen, en ATTO vind ik onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Benchmarks is niks anders als data op de ssd zetten om te bepalen hoe snel die leest en schrijft . Dan zou je zeggen dat alle data slecht is voor een ssd
Dat het van het aantal schrijfacties van de ssd afgaat is logisch ,en als je 24/7 alleen benches draait gaat die cycle wel hard .Maar af en toe een bench moet geen kwaad kunnen in de zin van hardwarefailure ,dan deugt er zowiezo iets niet :)

Ken je een ssd gebruiker die door zijn writecycles heen is :P de ssd hoort bij de laatste write die mogelijk is van te voren de gebruiker in te lichten ,waarna na de laatste write je gewoon de data nog kan lezen .
Dat is de bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Vertex kan traag worden door throttle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee. Hij presteert out of the box een stuk beter met schrijven omdat hij lazy trim toepast. Zodra alle blokken minimaal 1 keer zijn beschreven is de schrijfsnelheid minder. 80MB/s met de 60GB in plaats van 125MB/s? out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb hier een vertex 2 90GB in mijn laptop hangen.

maar heb het idee dat er meer uit te halen moet zijn:
Afbeeldingslocatie: http://img844.imageshack.us/img844/359/cdmp.jpg

specs:
dell xps17
i7 2630QM
GT555M
8GB DDR3 1333mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
^Je 4K performance wordt wellicht wat beter met de veel genoemde tweaks.

Sequentieel zit er niet veel meer in met random data. Draai eens met 0 fill data in CDM, dan weet je of de maximum speeds kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

seq met lege data = 265 / 250 dat komt al stuk beter in de richting inderdaad ;).

is er ergens een mooi overzicht van alle tweaks voor windows 7?

heb nu mijn pagefile vastgezet en nog een cache uitgezet.

maar volgens mij is merendeels bij de install (schone install win 7) al ingesteld vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom heb je het idee dat er meer uit te halen valt? Het zijn prima scores. Na verrloop van tijd gaat je schrijfsnelheid zelfs nog verder omlaag omdat de vertex lazy trim toepast, ik gok dat je dan nog onder de 100MB/s uitkomt. Maar ik kan zo snel geen cijfers vinden (er zijn 4 reviews in de pricewatch, allemaal getest met ATTO en HDtune :X )

Die 4K tweaks raad ik overigens niet aan, je accuduur gaat achteruit en je merkt het alleen in de benchmarks.
Het valt mij overigens wel op dat de Vertex 2 flink slechter scoort dan de intel tegenhanger in CDM...
Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 16:02:
seq met lege data = 265 / 250 dat komt al stuk beter in de richting inderdaad ;).
Let erop dat dat enkel bedoeld is om te kijken of er niet ergens chipsetbeperkingen zitten, voor real world performance moet je niet benchen met de fill instelling.

Hier komt ongetwijfeld discussie over, maar niet kijken naar ATTO scores of CDM met fill, zeker als het om sandforce gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
O fill en ATTO zijn nuttig om te kijken of je de max. speeds haalt. In dit geval wel dus.

De chipset tweaks kunnen sterke invloed hebben op de installatie performance, voor de rest valt het inderdaad wel mee. De JJB versie van de tweaks hebben volgens mij geen impact op battery life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik wil zeggen is dat je niet direct met atto/CDM met fill moet kijken. Oke, als je <250MB/s haalt moet je je zorgen gaan maken, maar anders kun je er beter geen waarde aan hechten.

Helaas lijkt dat bij veel mensen, getuige het aantal reviews met ATTO erin, nog niet doorgedrongen. Maar ik dwaal af...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2011 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Het is gewoon een best case scenario dat weinig met praktijk snelheden heeft te maken. Hetzelfde geldt voor de sequentiele snelheid in CDM, dat is een worst case scenario dat alleen wordt behaald wanneer de data niet te comprimeren is. Ook geen echte indicator voor praktijk snelheden.

CDM, ATTO, AS-SSD, allemaal synthetische testjes. Leuk voor diagnose maar real world performance is wat anders.

[ Voor 16% gewijzigd door Philflow op 01-05-2011 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het ging mij dan ook puur om te zien of alles goed staat zo ;).

99,99% performance hoef ik niet te halen.
maar het moet wel gewoon allemaal goed zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Dit is trouwens een leuke benchmark die goed weergeeft hoe een drive scoort op verschillende data.

Afbeeldingslocatie: http://gfx.cdfreaks.com/reviews/vertex3_preview/image030.png
Vertex 2, wordt dus steeds sneller al naar gelang de data beter comprimeerbaar is.

Afbeeldingslocatie: http://gfx.cdfreaks.com/reviews/vertex3_preview/image029.png
C300, blijft gelijk.

Bron: http://www.myce.com/revie...9/Synthetic-benchmarks-4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat ging niet helemaal according to plan:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JsYvnGOA9Ap1tLsRPSomhADj/full.png
:P

Goed, maar nu heb ik eindelijk een manier gevonden om de -schrijf-performance van NTFS compressie onder de loep te nemen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GntsGHnadnjSrwtF5f2nrMDT/full.png
~34MB/s met slecht comprimeerbare data.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2011 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

700MB read met compressie oftwel 200 000+ iops ,zonder compressie 100.000+ iops.

Iops monster :P

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/05/01/1304255145-360.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

OCZ introduceert snellere varianten Vertex 3-ssd's
OCZ Technologies heeft varianten van zijn Vertex 3-solid state drives uitgebracht, die zijn geoptimaliseerd voor toepassingen waarvoor veel schijfbewerkingen nodig zijn. De beide Max IOPS-serie Vertex 3-ssd's moeten 75000iops halen.
Interessant voor workstations die AutoDesk software (lees: Inventor 10 bijvoorbeeld) gaan draaien, voor de opslag van modellen? Of moet dat maar bij conventionele HDD's blijven? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 21:04
Ik heb net 2 weken een nieuwe Vertex2 60Gig (35nm) in mijn pc zitten nadat de vorige overleden was (4mnd).

Verse installatie van Win7 prof.
Buiten warcraft/antivirus etc. staat er niets op.

De prestaties laten echter erg te wensen over naar mijn gevoel:

Afbeeldingslocatie: http://www.pdevos.nl/media/vertex2.jpg

Is dit een meer voorkomend probleem dat ik ergens een setting vergeten ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Nu online
AHCI aanzetten in BIOS (na registry aanpassing)

[ Voor 54% gewijzigd door - J.W. - op 02-05-2011 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Blue-Tiger schreef op maandag 02 mei 2011 @ 13:31:
OCZ introduceert snellere varianten Vertex 3-ssd's

[...]

Interessant voor workstations die AutoDesk software (lees: Inventor 10 bijvoorbeeld) gaan draaien, voor de opslag van modellen? Of moet dat maar bij conventionele HDD's blijven? ;)
Nja, ik denk dat het niet veel verschilt met andere SSD's. Als werkruimte zijn SSD's superfijn, qua saven en laden van modellen/texturen/data/etc van scenes.

Alles beter dan HDD's.. Ik gebruik als cache/temp/werkdata 3 stuks Core SSD's van OCZ (die gare 1ste versie) aan een PERC5, dat werkt best lekker..

conventionele HDD's zijn wat mij betreft sowieso exit :) behalve dat hekele puntje van prijs per GB maarja dat komt wel goed.. :)

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 02-05-2011 14:04 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

maratropa schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:03:
[...]

Nja, ik denk dat het niet veel verschilt met andere SSD's. Als werkruimte zijn SSD's superfijn, qua saven en laden van modellen/texturen/data/etc van scenes.

Alles beter dan HDD's.. Ik gebruik als cache/temp/werkdata 3 stuks Core SSD's van OCZ (die gare 1ste versie) aan een PERC5, dat werkt best lekker..

conventionele HDD's zijn wat mij betreft sowieso exit :) behalve dat hekele puntje van prijs per GB maarja dat komt wel goed.. :)
Dat is dus in komend geval (mij is gevraagd een workstation te bouwen voor een bedrijf van iemand die ik ken) een kwestie van afwegen. Mochten de modellen gewoon niet al te groot worden kunnen de meeste wel op een SSD gezet worden en kan de prijs nog enigszins binnen de perken blijven. Dan kunnen oudere modellen later worden herschreven naar een 2TB HDD of iets in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 21:04
- J.W. - schreef op maandag 02 mei 2011 @ 13:48:
AHCI aanzetten in BIOS (na registry aanpassing)
Dat had ik inderdaad nog niet gedaan, mede omdat er nog een sata schijf in zit met XP voor dual boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Blue-Tiger schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:09:
[...]

Dat is dus in komend geval (mij is gevraagd een workstation te bouwen voor een bedrijf van iemand die ik ken) een kwestie van afwegen. Mochten de modellen gewoon niet al te groot worden kunnen de meeste wel op een SSD gezet worden en kan de prijs nog enigszins binnen de perken blijven. Dan kunnen oudere modellen later worden herschreven naar een 2TB HDD of iets in die richting.
Ja dat heb ik ook hoor, mijn totale project-data is gewoon nog te groot. Maar je kunt er dan misschien wel een SSD'tje bij hangen als "werkruimte".

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbelisback
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 15:34
Korte vraag bij aankoop had ik de volgende prestaties;

-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.1 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 201.243 MB/s
Sequential Write : 138.591 MB/s
Random Read 512KB : 189.198 MB/s
Random Write 512KB : 136.425 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 17.809 MB/s [ 4348.0 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 42.397 MB/s [ 10350.9 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 112.025 MB/s [ 27349.8 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 119.152 MB/s [ 29089.9 IOPS]

Test : 1000 MB [C: 81.2% (15.9/19.5 GB)] (x1)
Date : 2011/02/15 21:09:58

inmiddels deze prestaties;

CrystalDiskMark 3.0.1 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 206.657 MB/s
Sequential Write : 84.277 MB/s
Random Read 512KB : 191.632 MB/s
Random Write 512KB : 75.703 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 17.344 MB/s [ 4234.4 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 43.509 MB/s [ 10622.3 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 85.687 MB/s [ 20919.6 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 69.970 MB/s [ 17082.6 IOPS]

Test : 1000 MB [C: 76.5% (49.7/65.0 GB)] (x1)
Date : 2011/05/02 20:13:17
OS : Windows 7 Ultimate Edition SP1 [6.1 Build 7601] (x86)

Ik snap niet zo goed waar de performance drop vandaan komt, heb zowel de amd drivers als microsoft geprobeerd. performance blijf gelijk. Wat ik dus wel gedaan heb is de partititie uitgebreid, 19,5 gb was een beetje weinig voor windows 7, zou dit het veroorzaakt kunnen hebben?

Even extra systeemspecs:
- AMD Phenom II X4 955 black
- 2 x 2GB DDR3
- Asrock 870 extreme 3
- Bios in ahci
- Windows 7 x86 Ultimate nl
- OCZ vertex 2 120 gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mogen we ook nog weten over welke SSD het gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Volgens mij weet je het wel als je kijkt naar de drop in sequentiele schrijfsnelheid...

[ Voor 29% gewijzigd door Philflow op 02-05-2011 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan zelf ook wel raden dat het een sandforce drive is, maar daarmee zijn er we nog niet ;)

De drop is volgens mij redelijk normaal, sandforce past lazy trim toe, wat betekent dat de schrijfsnelheid stukken hoger ligt een een verse drive. Ik weet alleen niet hoe snel een vertex 120GB kan schrijven, dat zou volgens mij meer moeten zijn dan bij de 60GB variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Nu online
Dat zijn prima snelheden, niks meer aan doen :)

Die "drop" is normaal, hij zal niet verder wegzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb geprobeerd me vertex 2 van 1.11 naar 1.33 te updaten maar hij zegt dat het gelukt is maar vervolgens is de versie gewoon 1.11.

Ik heb de controller in ide mode staan. Hebben toevallig meer mensen dit probleem gehad?

Daarnaast heb ik me Vertex 3 120GB Max IOPS binnen. Ben nu wat benshmarks aan het draaien. Hij is in ieder geval een heel stuk sneller dan die oude Vertex 2 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Astennu schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 02:27:
Daarnaast heb ik me Vertex 3 120GB Max IOPS binnen. Ben nu wat benshmarks aan het draaien. Hij is in ieder geval een heel stuk sneller dan die oude Vertex 2 :P
Ik wacht met spanning op jouw benchmarks. Volgens mij ben je de eerste in de wereld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Owh? want er zijn er toch aardig wat verkocht :)
Ik heb wat screenshots gemaakt zal even kijken hoe ik die het beste online kan zetten.

Edit:

Bij deze de eerste resultaten van mijn kant:

Afbeeldingslocatie: http://uiegcw.bay.livefilestore.com/y1pWkPAKBoKMzTea4cNjg90WztVYr2ApfYSYK8rjYMty4XhkqZ4FT8zXdK60XwBcGLCOmUFm8QlW1avodpaboLTEhVcEFRnFxob/Vertex3MI_Clean_install_OSonV3.jpg?psid=1

Dit is op een 2600K die stock draait. Windows clean geinstalleerd op de V3 MI. Hij heeft hier wel inmiddels een run of 8 van beide benshmarks gehad. Volgens smart al 276 GB geschreven. Performance is niet lager dan de eerste run.

(C1 en dat soort zaken staan hier gewoon aan)

[ Voor 67% gewijzigd door Astennu op 03-05-2011 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ik kan het plaatje niet zien. Nu wel! Vreemd. de 4K random read is niet hoger...
Astennu schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 11:42:
Volgens mij nog niet. Tenminste via Google zie ik nog nergens een benchmark.

[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 03-05-2011 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
Astennu schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 11:42:
Ik heb wat screenshots gemaakt zal even kijken hoe ik die het beste online kan zetten.

Edit:

Dit is op een 2600K die stock draait. Windows clean geinstalleerd op de V3 MI. Hij heeft hier wel inmiddels een run of 8 van beide benshmarks gehad. Volgens smart al 276 GB geschreven. Performance is niet lager dan de eerste run.

(C1 en dat soort zaken staan hier gewoon aan)
Ik zie vergelijkbare scores hier om een asrock 870 extreme met x6 1055.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
TWFpa2Vs schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 11:56:
[...]
Ik zie vergelijkbare scores hier om een asrock 870 extreme met x6 1055.
En jij hebt ook de MAXIO versie?
Pagina: 1 ... 4 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aanschafadvies? Dat kan in [BBG aanschaf] SSD.