Het grote SSD topic ~ Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 27 Laatste
Acties:
  • 147.762 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben benieuwd of de bug hier toeslaat , me 320/80GB is nu ongeveer drie maanden met de Unsafe Shutdown Count op 281. Een geluk is dat die in raid 0 draait , dus ik ben dan maar een deel kwijt van me data ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Mwah, had net een nieuwe fileserver met 3x40GB Intel 320 als OS-drive in RAID1 met hotspare besteld. We gebruiken maar 20GB op de OS-drive en een 40GB Intel 320 is nou eenmaal goedkoper en sneller dan een WD Velociraptor 150GB (die ook nog eens regelmatig uitvallen :X).
Zal met een fileserver wel iets meevallen en ze draaien in RAID1, dus ik verwacht niet veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OCZ Agility 3 120Gb - ahci enabled

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/11ch8w3.jpg

Beetje aan de lage kant, nog maar slechts 5 dagen in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beetje aan de lage kant? Je score write gaat zelfs nog iets omlaag, de agility is gewoon een relatief trage SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was me idd opgevallen, is reeds een slordige 35 mb/s van afgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Philflow schreef op maandag 11 juli 2011 @ 09:14:
Het meest waarschijnlijke lijkt me trouwens dat je kwalitatief minder 3x nm geheugen hebt gehad, zoals Hynix 32nm i.p.v. IMFT. Meer info op Anandtech.
hmm hier had ik nog niet van gehoord zelfs. Morgen maar eens proberen te backuppen, secure erasen en restoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 23:35:
OCZ Agility 3 120Gb - ahci enabled
Je SSD is niet zo snel met incompressible data. Met goed comprimeerbare data scoort ie prima.

Met CDM 5x1000 breng je hem al snel in een throttle state, beter test je met 3x 100.

Als je wil zien hoe die met 0 fill data scoort kun je de test data in CDM op 0 fill zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op maandag 11 juli 2011 @ 22:45:
Mwah, had net een nieuwe fileserver met 3x40GB Intel 320 als OS-drive in RAID1 met hotspare besteld. We gebruiken maar 20GB op de OS-drive en een 40GB Intel 320 is nou eenmaal goedkoper en sneller dan een WD Velociraptor 150GB (die ook nog eens regelmatig uitvallen :X).
Zal met een fileserver wel iets meevallen en ze draaien in RAID1, dus ik verwacht niet veel problemen.
Een backup is natuurlijk vanzelfsprekend , maar wat als er bv. bedrijfsinformatie opstaat die allerlij gevoelige informatie bevat. Dan is er de optie rma , of gewoon afboeken en niet rma omdat de data meer waard kan zijn dan de ssd. Daarvoor mijn opmerking over raid 0 , op die manier als een ssd het begeeft is eigenlijk de data weg :)

Bedrijf/bedrijfsinformatie
Arts /patienteninformatie
Bank/klantgegevens
justitie/strafzaken

Er is eindelijk iemand van intel zelf die het probleem erkend , nu maar hopen dat het een beheersbare bug is.
http://communities.intel.com/message/131662#131662

Intel is aware of the customer sightings on Intel SSD 320 Series. If you experience any issue with your Intel SSD, please contact your Intel representative or Intel customer support (via web: www.intel.com or phone: www.intel.com/p/en_US/support/contact/phone) . We will provide an update when we have more information.
Alan
Intel's NVM Solutions Group

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Opvallend dat Tweakers.net (nog) geen aandacht heeft besteed aan de firmware bug van Intel 320. Er zullen vast mensen zijn die deze SSD vandaag nog kopen zonder op de hoogte te zijn van de issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft tweakers dan wel tijd besteed aan de Corsair en OCZ bugs ?
Het enige wat ik qua discussie/meldingen daarover tegenkom is hier en bij de meuktracker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:40:
Heeft tweakers dan wel tijd besteed aan de Corsair en OCZ bugs ?
nieuws: Corsair roept Force 3-ssd's van 120GB terug

De vorige Intel firmware bugs waren ook nieuws.
nieuws: Intel heeft ssd-bug in het vizier
nieuws: Intel staakt levering X25-M Postville-ssd's na ontdekking bug
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 11:32:
Ik neem aan dat je inmiddels tweakers erop attent heb gemaakt ?
Inderdaad.

[ Voor 84% gewijzigd door Philflow op 12-07-2011 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok mooi dat had ik dan even gemist ;)

Ik neem aan dat je inmiddels tweakers erop attent heb gemaakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje jammer dat Crucial geen "2.5" to 3.5" adapter" of brackets meelevert.

Iemand die een SSD heeft gekocht mét "2.5" to 3.5" bracket", maar die niet gebruikt, bvb omdat hij/zij het ding in een laptop heeft geplaatst ? Stuur maar een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:39
Die krijg je toch in "elke" computerzaak voor een paar euro?

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Danny the dog schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 14:12:
Die krijg je toch in "elke" computerzaak voor een paar euro?
Hier in de buurt toch niet. Ofwel hebben ze het niet, ofwel veel te duur (10 à 15 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Philflow schreef op zondag 10 juli 2011 @ 12:50:
[...]

Toevoeging: Acronis True Image behoudt alignment zolang je de 'Clone full disk' tool gebruikt.
Goed. Ik zou graag een backup maken, zodat als er wat mis gaat, ik vrij simpel de boel kanterugzetten.
Ik heb nu de -probeerversie- van Acronis true Image home 2011.

Maar nergens zie ik een clone full disk tool. Er is alleen een disk backup, and thats it?

Er is wel een clone disk tool, maar dat maakt geen image, maar cloned de c naar d (all data on D will be lost).

Hoe zit dat nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruitech
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 18:15
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 15:44:
[...]
Hier in de buurt toch niet. Ofwel hebben ze het niet, ofwel veel te duur (10 à 15 euro).
Ik heb er nog een aantal liggen. € 5,- incl. verzending is ie van jou. (DM heb je uitstaan?)

[ Voor 3% gewijzigd door ruitech op 12-07-2011 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slecht nieuws voor Intel ben ik bang. Zeker gezien hun bijna smetloos verleden, met alleen een klein firmware probleem met BIOS wachtwoorden toen de TRIM firmware uit kwam. Dat valt nog te bagatelliseren, maar dit is gewoon een ernstig probleem waarbij de veronderstelde werking van de supercapacitors wordt omzeilt en er dus alsnog corruptie kan optreden van zowel gebruikers als systeemdata. De enige troost voor Intel is dat deze problemen ook bij andere SSDs voorkomen die geen supercaps hebben; maar des te ernstiger omdat supercaps juist een van de selling points was van de Intel 320 series.

Natuurlijk zal er binnen een paar weken wel nieuwe firmware komen die dit probleem oplost en dan heb je weer een veilige SSD, maar dit geldt wel als een ernstige firmware dataloss/corruption bug die in het rijtje van Sandforce thuishoort. Dat gaat Intel lang opgebouwde reputatie en klanten kosten.
Philflow schreef op maandag 11 juli 2011 @ 18:36:
[...]
Wel op sequentiele snelheden, niet op random prestaties. Hier een voorbeeld van de 5400rpm Blue met hogere density dan de 7200rpm Black:
[afbeelding]
[afbeelding]
Bron: http://www.notebookreview...fault.asp?newsID=6071&p=2
Ik ga niet zo ver door te stellen dat de review een grote leugen is, maar dit zijn vrij inconsistente resultaten. Ook de laatste test waarbij een hybridge hardeschijf sneller is dan alle geteste SSDs is vrij opmerkelijk te noemen. Heb je uitgebreide data over de testcondities en de manier van testen beschikbaar?

Over het verschil tussen 5400rpm en 7200rpm op random I/O zou het verschil niet meer mogen zijn dan 25%; en aangezien er altijd wel sequential I/O tussenzit is het verschil bij vrijwel alle benchmarks veel minder extreem dan de bovenstaande benchmarks laten zien. Om die reden ben ik sceptisch over de nauwkeurigheid van de door jou geposte benchmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 19:26:
[...]
dit zijn vrij inconsistente resultaten. Ook de laatste test waarbij een hybridge hardeschijf sneller is dan alle geteste SSDs is vrij opmerkelijk te noemen.
Zo gek is het denk ik toch niet. De Black heeft 16MB cache terwijl de Blue maar 8GB heeft. Verder staat de Scorpio Blue 640GB bekend als een relatief langzame schijf. Dit is ook te zien in de review op Xbitlabs.

In de Word super stress test was het resulaat ook voor mij een verrassing, zoals ik ook schrijf in de review. Een mogelijke verklaring is dat de XT het Word document volledig vanuit zijn cache kon openen terwijl de harde schijf bezig was met de andere taken, en op die manier de SSDs te snel af zijn.

Als ik echter had gemeten hoe snel alle taken tezamen waren afgerond, i.p.v. alleen het Word document openen, dan waren de SSDs het snelst. Maar dat was niet de scope van deze test.

Ik heb alle gegevens van de testen nog liggen. Alle testen zijn tenminste 3x herhaald.

Verder kunnen niet alle praktijk resultaten altijd volledig vanuit theorie worden verklaard. Ander voorbeeld: De praktijk prestaties van de WD5000BEVT zijn beter dan van de WD6400BEVT, terwijl de laatste toch een hogere data dichtheid heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 12-07-2011 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr50.50
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:57
Hallo allemaal,

Ik heb sinds vandaag de Crucial m4. Normaal gesproken zou mijn systeem heel snel opgestart zijn, dit is bij mij ook het geval, alleen als ik hier ben blijft hij zeker 1 min. lang laden en kan ik niks doen. Het internet openen werkt niet en ook als ik op de windowstoets druk gebeurd er niets. AHCI staat aan in de bios. Ik snap er echt niets van en hoop dat iemand het antwoord weet.

Volgens de benchmark zit alles wel goed geloof ik, alleen het opstarten is zo sloom als hij 1 minuut blijft hangen op mijn bureaublad.

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/n16sub.png

Edit: benchmark toegevoed

[ Voor 23% gewijzigd door Mr50.50 op 12-07-2011 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Mr.50.50 is dit misschien een optie voor je: _JGC_ in "Het grote SSD topic ~ Deel 8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr50.50
Bedankt voor je reactie maar hij zit ingebouwd in m'n desktop en niet in een laptop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Mr50.50 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 19:58:
[...]
Bedankt voor je reactie maar hij zit ingebouwd in m'n desktop en niet in een laptop :)
Ik denk niet dat de tip alleen voor laptops is. Als je opties in je BIOS hebt zoals "Fancy start" of "Logo Animation" zou het interessant kunnen zijn om die eens aan te zetten.

Maar waarschijnlijk een betere tip: update eerst je firmware ;) Firmware 2 is beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr50.50
Philflow schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 20:01:
[...]

Ik denk niet dat de tip alleen voor laptops is. Als je opties in je BIOS hebt zoals "Fancy start" of "Logo Animation" zou het interessant kunnen zijn om die eens aan te zetten.

Maar waarschijnlijk een betere tip: update eerst je firmware ;) Firmware 2 is beschikbaar.
Oh, ik zal eens kijken in mijn bios. Ik zal de ook firmware eens gaan updaten. Bedankt voor je tips, ga er meteen mee aan de slag!

[ Voor 6% gewijzigd door Mr50.50 op 13-07-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ik denk dat dat je problemen wel oplost. Zo niet, dan is het interessant om LPM uit te zetten.

(firmware instructies staan op crucial's website, ik ken ze niet)

[ Voor 26% gewijzigd door Philflow op 12-07-2011 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr50.50
Sorry maar wat is LPM? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Rechts boven is er een zoekfunctie. Die kan je verder helpen ;)

Ga trouwens eerst aan de slag met die andere dingen, grote kans dat je de LPM tweak nooit nodig hebt.

[ Voor 47% gewijzigd door Philflow op 12-07-2011 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr50.50
Zal ik doen, ik heb ook al gevonden wat je bedoelde met LPM. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Reepje schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 15:55:
Goed. Ik zou graag een backup maken, zodat als er wat mis gaat, ik vrij simpel de boel kanterugzetten.
Ik heb nu de -probeerversie- van Acronis true Image home 2011.
Maar nergens zie ik een clone full disk tool. Er is alleen een disk backup, and thats it?
Er is wel een clone disk tool, maar dat maakt geen image, maar cloned de c naar d (all data on D will be lost).
Hoe zit dat nu.
Zoek op mijn naam in dit topic, en je vindt een complete guide hoe je een HDD over kan zetten naar SSD. Je kan op dezelfde wijze backups maken.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 19:26:
[...]

Slecht nieuws voor Intel ben ik bang. Zeker gezien hun bijna smetloos verleden, met alleen een klein firmware probleem met BIOS wachtwoorden toen de TRIM firmware uit kwam. Dat valt nog te bagatelliseren, maar dit is gewoon een ernstig probleem waarbij de veronderstelde werking van de supercapacitors wordt omzeilt en er dus alsnog corruptie kan optreden van zowel gebruikers als systeemdata. De enige troost voor Intel is dat deze problemen ook bij andere SSDs voorkomen die geen supercaps hebben; maar des te ernstiger omdat supercaps juist een van de selling points was van de Intel 320 series.

Natuurlijk zal er binnen een paar weken wel nieuwe firmware komen die dit probleem oplost en dan heb je weer een veilige SSD, maar dit geldt wel als een ernstige firmware dataloss/corruption bug die in het rijtje van Sandforce thuishoort. Dat gaat Intel lang opgebouwde reputatie en klanten kosten.
Ik denk dat het wel meevalt. Het is een ernstige bug maar de schade hangt imo vooral af van a) hoeveel mensen hebben er daadwerklijk last van b) hoe groot is de kans dat het gebeurt en c) hoe snel komt intel met een fix.

Tot nu toe heb ik in dit topic nog nul mensen gezien die het probleem gehad hebben.

De klanten van Intel hebben dan nog steeds de keus tussen bijv.:
- Geen SSD
- Intel
- Crucial?
- Sandforce

Indien ze een SSD willen kiezen ze ws gewoon weer Intel. Van alle slechte opties nog steeds de beste.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 09:39:
[...]

Een backup is natuurlijk vanzelfsprekend , maar wat als er bv. bedrijfsinformatie opstaat die allerlij gevoelige informatie bevat. Dan is er de optie rma , of gewoon afboeken en niet rma omdat de data meer waard kan zijn dan de ssd. Daarvoor mijn opmerking over raid 0 , op die manier als een ssd het begeeft is eigenlijk de data weg :)
Mwah, zijn de OS drives. De data staat op andere schijven. Backup van die dingen is niet noodzakelijk aangezien ze bij elke reboot automatisch geinstalleerd worden. Verder gaat het om de 40GB modellen, die staan voor 75 euro in de pricewatch. Voor die 75 euro spaar je eerst een doos vol om ze vervolgens allemaal tegelijk RMA te sturen. Zo doen we dat ook bij harddisks die geen kritische data bevatten, gewoon de hele zooi opsparen en als je van een fabrikant 10 schijven hebt stuur je weer een doos RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Philflow schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 20:01:
[...]

De gemiddelde desktopbios heeft een optie om de storage initialisatie te vertragen met een bepaald aantal seconden. Als je het coldboot probleem hebt op een desktop vul je daar 1s in en zou je klaar moeten zijn.

Wat betreft de problemen: ik zie in de benchmark dat firmware 0001 gebruikt wordt. Die heeft bekende problemen met LPM, wat lijkt op wat de poster omschrijft. De 0002 firmware zou dit moeten fixen, maar je kunt alsnog LPM uitzetten als dit niet het geval is. Firmware upgrade is vrij simpel: ISO downloaden van Crucial site, booten, flashen, rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
productreview: OCZ Vertex 3 240GB review door Luukdegen2

Blijkbaar geeft OCZ inmiddels geen garantie meer zonder bon.

[ Voor 19% gewijzigd door Philflow op 13-07-2011 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Voor mij zijn zo'n praktijken zeer ongewenst, geen OCZ meer voor mij. Na het hele gedoe dat het al een gok is wat voor prestatie je SSD kan geven afhankelijk van de dag van productie, de verschillende problemen met firmwarefouten waardoor je drive onbruikbaar werd en nu de heel erg belachelijke RMA support, hebben ze bij mij afgedaan. Niet dat de concurrentie foutloos is, maar het is wel vaker met een klein schandaal dat OCZ in de aandacht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, OCZ is bij mij tot nu toe de enige SSD waarbij ik datacorruptie gezien heb. In het begin heb ik het afgedaan als ext4 filesystem bugs, maar aangezien mijn laptop met dezelfde kernels en ext4 op een Intel SSD nergens last van heeft verdenk ik gewoon de OCZ SSD. Het gaat om een OCZ Vertex 30GB overigens. Misschien binnenkort eens een secure erase doen met hun tooltje en kijken of er een nieuwe firmware is, maar veel vertrouwen geeft het niet. Op basis van ervaringen met die ene SSD adviseer ik sowieso al geen OCZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom ook weinig berichten over kapote 320 tegen ,en als je gaat googlen wel een paar verdeeld over een paar maanden .Ook bij de newegg reviews kom ik maar een defecte tegen , maja dat zegt niet alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt al zijn die er wel, zoals je een paar pagina's terug kan lezen:

http://news.softpedia.com...es-Data-Loss-210809.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Philflow schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 11:25:
productreview: OCZ Vertex 3 240GB review door Luukdegen2

Blijkbaar geeft OCZ inmiddels geen garantie meer zonder bon.
Heb je wel naar de goede review gelinked? Ik lees daar namelijk wat anders.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Eén dezer dagen verwacht ik mijn Crucial M4 64 GB binnen te krijgen en overweeg om daar de gelekte Windows 8 testbuild op te installeren en Windows 7 op de HDD als secundair OS aan te houden, dit alles dus in een dual-boot configuratie. Heeft iemand al ervaring met Windows 8 op een SSD en is dit aan/af te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
fsfikke schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:08:
[...]
Heb je wel naar de goede review gelinked? Ik lees daar namelijk wat anders.
Ja is de juiste review. Waar het op neer komt: OCZ geeft blijkbaar geen garantie als je geen officiele aankoopbon hebt. En ik kan begrijpen dat jij het anders interpreteert hoor.

Er worden in het grijze circuit (Marktplaats, V&A) een hoop OCZ SSDs aangeboden zonder bon. Vroeger kreeg je daar gewoon garantie op. Inmiddels niet meer, zo lijkt het.

Wat nog wel van belang is is of de reviewer een retail product had of een OEM. In het laatste geval zou het logischer zijn dat hij geen garantie krijgt. Als het een retail product is zou het een verandering van het beleid van OCZ betekenen.

[ Voor 44% gewijzigd door Philflow op 13-07-2011 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Op zich heb je sowieso alleen garantie bij de verkoper, niet bij de producent. Dat OCZ het ook aanbiedt is natuurlijk niet vreemd, en het is een beetje flauw dat ze per se een bon willen zien, maar ze zijn sowieso niets verplicht. Daarbij is dit een ervaring en misschien een beetje snel om conclusies uit te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ik heb het recent al vaker gezien. Dit is voor mij de bevestiging.

Wat alleen nog onduidelijk is voor mij: geldt dit alleen voor de OEM SSDs of ook voor de retail SSDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Net m'n Crucial M4 64GB binnen. Meteen even de firmware geupdate en een testje gedraaid:
Afbeeldingslocatie: http://images.fsfikke.com/64GBM4.png
Lijkt me ok voor een S-ATA2 poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Redelijk goed, 4K random read is wat laag. Je zou Intelppm even uit kunnen zetten voor de benchmark, kijken of dat scheelt.

Verder zou ik liever met CDM 3x100 testen i.v.m. wear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Heeft 3x100MB testen wel nut met SSD's die bijna allemaal meer dan 200MB/s leessnelheid hebben en gemiddeld 80MB/s schrijfsnelheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Al heb je een SSD met 500MB/sec leessnelheid, CDM met 3x100MB geeft bruikbare en redelijk consistente resulaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Philflow schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 16:12:
Redelijk goed, 4K random read is wat laag. Je zou Intelppm even uit kunnen zetten voor de benchmark, kijken of dat scheelt.

Verder zou ik liever met CDM 3x100 testen i.v.m. wear.
Met PPM uit:
Afbeeldingslocatie: http://images.fsfikke.com/64GBM43.png
Met LPM uit:
Afbeeldingslocatie: http://images.fsfikke.com/64GBM44.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Zo, dat ziet er wel heel goed uit. Vooral het uitzetten van LPM scheelt veel voor je 4K write. Interessant.

Een Vertex 3 120GB op SATA III(!) heb ik 505 punten zien halen.

Voor mensen die niet het laagste verbruik nodig hebben zou dit weleens een interessante tweak kunnen zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door Philflow op 13-07-2011 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:09

vhal

ಠ_ಠ

In hoeverre hangt de performance van een SSD af als je inlogged als administrator of als een normale gebruiker in Win 7? Met de boottimer zit ik op de 37 seconden onder administrator.

Het viel mij nl. op dat het laden van W7 (het "welcome" screen) onder een administrator account stukken langer duurt dan de normale gebruiker (bijna instant).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heeft dat laatste niet te maken met de profielgrootte?
Heb je misschien voor de gewone gebruiker een nieuw profiel aangemaakt, maar gebruik je zelf standaard de admin user?
Maak in dat geval voor de vergelijking ook eens een nieuwe admin user aan en probeer het nogmaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:09

vhal

ಠ_ಠ

Ja, ik had eerst een nieuw admin account aangemaakt naast de bestaande en ik zag dat deze ook 'langzaam' laadde. Verander ik vervolgens het nieuwe account naar een normaal account dan heb ik het probleem niet.
Zal wel te maken hebben met een bak aan drivers/services/profielengrootte die W7 laadt onder administrator. Via msconfig heb ik al het eea veranderd mbt het opstarten van programma's en services.

Persoonlijk denk ik niet dat het aan mijn SSD ligt maar aan W7 ofzo. Vanavond nog maar eens verder kijken of anders een reinstall.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
De verbetering van performance door het uitschakelen van LPM vind ik nogal indrukwekkend.
fsfikke in "Het grote SSD topic ~ Deel 8"

Is er al iemand die het heeft geprobeerd met zijn SSD? Ik gebruik op dit moment geen SSD anders zou ik het zeker testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Geen verbeteringen bij de kingston V+100 door LPM
Op 4k en 4k32 blijven dezelfde resultaten terug komen in write performance. Dus niet zoals de m4 opeens omhoog schoot

CDM - 100MB test

4k: +- 60 MB/s write
4k32: +- 80 MB/s write

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 14-07-2011 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, laat die Crucial nou net een nieuwe firmware hebben gereleased om problemen met LPM tot aan hangers toe te bugfixen, dus dan verwacht ik ook gewoon dat LPM invloed heeft op de performance van de M4. Misschien dat dit alleen bij SSDs met Marvell controllers speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Firmware 2 heeft alle LPM issues gefixed, dat is oud nieuws. Daar gaat mijn post niet over.

Met firmware 2 weet fsikke een 50% toename te halen door LPM uit te zetten. Dat lijkt me iets om uit te proberen, zeker met Marvell controllers maar ook met anderen. Kingston heeft er blijkbaar geen baat bij.

PS. Ik heb de LPM fix ook al succesvol toegepast op vertex 3. (Voor freezes)

[ Voor 77% gewijzigd door Philflow op 14-07-2011 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eld0
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-08 09:04
ok sinds paar dagen had ik last van random lockups van mijn systeem. Ik kon niks anders doen dan de powerknop in te drukken. Vandaag heb ik mijn Vertex 3 240GB op SATA II aangesloten ipv mijn brakke Marvel controller en sinds dan nog geen lockups

Dit gebeurde zo ineens? Heb een maand kunnen draaien zonder problemen en nu ineens elke lockups? Ligt dit aan de drivers? Heb speciale drivers hiervoor gedownload maar ik had dit toen ook al :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
^firmware al geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innocent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-07-2024
Dit zijn mijn resultaten van mijn raid 0 (2x corsair force 3 240GB) in Windows 7 met alle ssd tuning tips die ik heb kunnen vinden.

Eigenlijk vindt ik dat ze nog al tegen vallen, had er namelijk meer van verwacht :(

Of ben ik nu te kritisch?

Afbeeldingslocatie: http://img190.imageshack.us/img190/7562/asssdforce3240gbraid0.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
De score's zijn redelijk... Alleen de 4k performance is nogal erg laag... Maar een raid kan deze performance niet boosten.

Sequentieel score toch bijna het dubbele van agility3 benchmarks die eerder waren gepost.

Een enkele Agility 3 120GB van Macgruder, vergelijkbaar met Corsair Force 3
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/11ch8w3.jpg

Als je andere benchmarks zou doen, zoals bijvoorbeeld CDM met 0x00 data, dan zou je richting de 800 MB/s moeten kunnen halen.
Maar dit komt puur door de compressie foefjes die de sandforce controller dan kan toepassen op de data en waar ze ook mee doen adverteren.
Op deze voor hun, best case scenario...

AS SSD is gewoon geen lekkere benchmark voor de Force 3...
Afbeeldingslocatie: http://www.guru3d.com/imageview.php?image=30963
Afbeeldingslocatie: http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2011/05/asssd3.png

[ Voor 45% gewijzigd door Swordlord op 14-07-2011 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
innocent schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 16:49:
Eigenlijk vindt ik dat ze nog al tegen vallen, had er namelijk meer van verwacht :(

[afbeelding]
Ik had ook meer verwacht. Zeker van 4K en sequentieel schrijven, maar ook je access tijden lijken aan de hoge kant.

Een enkele Agility 3 240GB haalt >80MB/sec 4K random write:
Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/AgvsCr.jpg

Probeer anders eens CDM 3x 100 met Intelppm (en eventueel LPM) uit.

Edit: ik denk trouwens dat door het draaien van AS-SSD je Force in throttle mode terecht is gekomen. Vandaar de lage seq. write performance.

[ Voor 28% gewijzigd door Philflow op 14-07-2011 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innocent
Swordlord schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 16:59:
De score's zijn opzicht heel netjes hoor.
Je scored toch bijna het dubbele dan de m4 benchmarks die eerder waren gepost.

Als je andere benchmarks zou doen, zoals bijvoorbeeld CDM met 0x00 data, dan zou je richting de 800 MB/s moeten kunnen gaan score.
Maar dit komt puur door de compressie foefjes die de sandforce controller dan kan toepassen op de data.
Ik vind de 4K read zo laag. Ook heb ik de ATTO benchmark een aantal keren gedraaid die haalt in 10% van de testen 1.1GB read en 1GB write, maar in 90% van de test gevallen maar de helft van die waardes.

Begrijp niet goed waarom de test resultaten zo wisselvallig zijn.

Deze ging zo als ik het graag zou zien:
Afbeeldingslocatie: http://img818.imageshack.us/img818/2052/corsairforce3240gbraid0.png

Deze dus niet :(
Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/7898/asssdforce3240gbraid01.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Vooral je 4K write ziet er laag uit. Grote kans dat deze sterk verbeterd met Intelppm en LPM uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Volgens mij staat er iets te klapperen... Gezien je wisselvalligheid in benchmarks en ook dat hij terug valt naar precies de snelheid van 1 drive...

Of een poort die voor problemen zorgt, of 1 van drives...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innocent
Met CDM wordt het alleen maar erger :(

Afbeeldingslocatie: http://img199.imageshack.us/img199/3906/raid0.png

EDIT:
Kan me niet voorstellen dat het komt doordat ik 2 partities heb aangemaakt op de raidset. (één voor Windows 7 en één voor linux)?

[ Voor 38% gewijzigd door innocent op 14-07-2011 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ik heb vaker gezien dat het maken van partities negatieve effecten heeft op CDM performance.

Overigens ben ik nog steeds benieuwd wat er gebeurt als je Intelppm en LPM uitzet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innocent
Philflow schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 17:55:
Ik heb vaker gezien dat het maken van partities negatieve effecten heeft op CDM performance.

Overigens ben ik nog steeds benieuwd wat er gebeurt als je Intelppm en LPM uitzet :)
Ik ook :) maar ben nog even aan het uitzoeken wat ik daar voor moet doen.

Onder iaStor (register) heb ik in ieder geval geen poorten staan. Wel port 0 t/m 5 onder iaStorV.
Bij poort 1 t/m 5 staat alleen LPMDSTATE op 1 alle andere settings staan daar op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
innocent schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 18:19:
[...]
Ik ook :) maar ben nog even aan het uitzoeken wat ik daar voor moet doen.
Om LPM uit te zetten volgens mij deze file als .txt opslaan met notepad en dan de extensie veranderen naar .reg.
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\iaStor\Parameters\Port0]
"LPM"=dword:00000000
"LPMDSTATE"=dword:00000000
"DIPM"=dword:00000000

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\iaStor\Parameters\Port1]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\iaStor\Parameters\Port2]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\iaStor\Parameters\Port3]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\iaStor\Parameters\Port4]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\iaStor\Parameters\Port5]
Om intelppm uit te zetten:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Intelppm

Change on "Start" from 3 to 4.

Beide tweaks kunnen ook nadelen hebben... of je het blijvend wil veranderen is een kwestie van experimenteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 14-07-2011 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:22

XanderDrake

Build the future!

Hey hey hey, wat lezen mijn ogen, mogelijke problemen met Intel's 320 SSD.

http://fudzilla.com/memor...s-flaw-in-320-series-ssds

http://communities.intel.com/message/131623 <- reactie van Intel

Blijkbaar gaat er soms iets mis bij het verliezen van stroom en het systeem uitvalt. Het resultaat is dat de SSD terug gaat naar een 8mb partitie en daardoor alle gebruikersdata verliest. Intel bevestigt dat het probleem, als het gebeurt moet je contact opnemen.

Het is onduidelijk of dit hardwarematig dan wel firmwarematig op te lossen is.

Tot zover het nut van die hippe solid capacitators bij power loss ;)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zijn mijn resultaten van mijn raid 0 (2x corsair force 3 240GB) in Windows 7 met alle ssd tuning tips die ik heb kunnen vinden.

Dat is een mooie score , lijkt er wel op of je raidcache nog op disabled staat . Die volgende bechmark van CDM met 3x100 is niet zo fraai met de lage writes. Probeer de intelppm tweak van Philow , als dat niet helpt lijkt het erop dat je array nu al gedegradeerd is , wat wel vreemd zou zijn door zijn omvang :?
Maar als je al grote hoevellheden data naar je ssd hebt gecopieerd , zonder vrije ruimte en zonder trim is dat best mogelijk.
Voor mensen die raid draaien is het moment om een secure erase te doen best moeilijk te bepalen,wacht je te lang dan neemt het onnodige writes in beslag -O- Ik gebruik zelf alleen de 4Kwrite score om te bepalen hoe ver de degradatie is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innocent
Philflow schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 18:27:
[...]

Om LPM uit te zetten volgens mij deze file als .txt opslaan met notepad en dan de extensie veranderen naar .reg.

[...]

Om intelppm uit te zetten:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Intelppm

Change on "Start" from 3 to 4.

Beide tweaks kunnen ook nadelen hebben... of je het blijvend wil veranderen is een kwestie van experimenteren.
Lijkt er op dat ik iets betere resultaten heb met LPM en intelppm uit.

Afbeeldingslocatie: http://img194.imageshack.us/img194/1908/raid0intelppmenlpmuit.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]
Ja je bent te kritisch; dit is heel goede performance. Je 4K random read kan ook niet hoger worden; al heb je een miljard SSDs in RAID0. Bij een queue depth van 1 kan er maar één kanaal van de SSD gebruikt worden. Een SSD is dus zelf al een soort RAID0 en bij 4K random read kan er maar één kanaal gebruikt worden. Meer SSDs in RAID0 geeft voor deze score dus geen betere cijfers.

Merk verder op dat CrystalDiskMark een maximumscore geeft van alle tests terwijl AS SSD een gemiddelde geeft; dat laatste zal lagere maar eerlijkere scores geven. Ik zie verder geen problemen met jouw performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
14MB/s 4K read, 30MB/s 4K write in AS-SSD vind ik toch best wel laag voor 240GB Force 3.

Een enkele 120GB Force 3 haalt 18 MB/s 4K read, 54MB/s 4K write.
http://thessdreview.com/o...vil-storage-utility-beta/

Ook in CrystalDiskMark worden aanzienlijk betere scores gehaald met een enkele 120GB:
http://thessdreview.com/o...crystal-diskmark-testing/

Afgaande op deze resultaten is het zelfs niet uit te sluiten dat een enkele SSD betere praktijk prestaties zou kunnen neerzetten dan zijn opstelling. Het zou interessant zijn om het eens te meten.

[ Voor 47% gewijzigd door Philflow op 14-07-2011 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:49

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

@innocent. Let op dat een sandforce drive vanwege zijn throtling modes niet goed om gaat met veel benchmarking. Je killed je drive door alleen maar te benchmarken. Je drive wordt dan langzamer. Kost wat idle tijd om de gc de boel weer vlot te laten trekken. Secure erase kan ook maar is eigenlijk af te raden omdat dat je de wear nadelig beinvloed.
Je kan best benchmarken maar doe het niet 20keer achter elkaar.

Wat meer algemeen: wat is het toch eigenlijk met al die SSD benchmarks? Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een topic heb gezien over hdd's en users die performance bevestiging of afkeur zoeken. En dat terwijl een hdd eigenlijk nooit consistent is en zeker geen lineare snelheid heeft over de gehele disk. Waarom zijn we met zijn allen wel zo met ssd's bezig? Als je een upgrade doet van hdd naar een ssd zal niemand merken dat hij langzaam is. Ook al geeft je benchmark 5mb/s meer of minder in 4k reads aan dan je verwacht. Ga je van ssd naar ssd dan vraag ik het me zelfs af of je het merkt met de ssd's van tegenwoordig.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Omdat een HDD vrijwel hetzelfde benchmarked zelfs als ik wat instellingen verander.

Bij een SSD ontstaan echter grote verschillen door bijv. een chipset of write caching instelling. Het luistert vrij nauwkeurig. En als mensen net een groot bedrag hebben uitgegeven aan een SSD willen ze weten of het wel klopt. Ik vind het wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 00:19
Ik ben me gaan afvragen of de onderstaande standaard Windows 7 driver wel TRIM ondersteund omdat het uit 2006 stamt. Weet iemand dit?

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads4/4e1f53fbd2a0d/4e1f53fbd12c5-Naamloos_1.thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ja die is wel okee.
Check trim http://www.google.nl/sear...rim&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=
Hier kun je een nieuwere driver halen http://www.google.nl/sear...g-s1&aql=&oq=intel+driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je kan niet controleren of trim aanstaat. Je kan het hoogstens geforceerd uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jérôme
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-08 07:15
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 23:23:
Je kan niet controleren of trim aanstaat. Je kan het hoogstens geforceerd uitzetten.
pardon?!

Windows 7 detecteert een SSD dus zou Trim automatisch moeten werken.

Je kunt het controleren door in CMD het volgende commando te geven:
Het kan zijn dat je CMD in admin mode moet draaien.

fsutil behavior query disabledeletenotify

fsutil behavior query disabledeletenotify = 1 (TRIM disabled)
fsutil behavior query disabledeletenotify = 0 (TRIM enabled)

https://nl.hardware.info/usersystemen/19802/maximus-vi-formula

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die quarry geeft ALTIJD 0. Tenzij je trim geforceerd uit hebt gezet.

Dat windows trim-commando's stuurt wil niet zeggen dat de driver, chipset, en SSD daar iets mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Laatst online: 19:20
Jérôme schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 12:15:
[...]
fsutil behavior query disabledeletenotify
Die query geeft idd altijd nul. Ook op pc's waar niet eens een ssd in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Dank, die tool kan geen nieuwe driver vinden. Drive Genius ook niet, dus het zal zo wel goed zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Jérôme schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 12:15:
pardon?!

Dat doet Win7 niet altijd helaas, was het maar waar. Mijn Kingston V+100 wordt NIET als SSD herkend maar als een 'gewone' schijf. En dat is dus vanaf een 'kale' instal op een D630 van Dell.

Ik heb hem nu min of meer werkend, maar ik wel alles met de hand goed moeten zetten

[ Voor 10% gewijzigd door Ortep op 15-07-2011 14:19 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 10:35
YaYo86 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 13:58:
Dank, die tool kan geen nieuwe driver vinden. Drive Genius ook niet, dus het zal zo wel goed zitten :)
Je kan de Intel RST driver gewoon gebruiken en zou iets meer performance moeten geven dan de standaard AHCI driver. De link van Gianni Rombios is ook een beetje zwak: dan krijg je natuurlijk ook wel iets meer dan enkel sata controllers.

Als je nu die tweede link pakt en je zoekt op de download van Intel naar 'RST' (Rapid Storage Technology), dan krijg je wel de download die je moet hebben. Wist trouwens niet eens dat 10.​6.​0.​1022 uit was.

Maar voor het gevoel zal het weinig uitmaken. Je kan het ook gewoon zo laten. Als je al met een vage Drive Genius progjes aan te slag gaat, dan zal je ook vast niet ultieme benchmark scores nodig hebben.
Ortep schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 14:18:
Ik heb hem nu min of meer werkend, maar ik wel alles met de hand goed moeten zetten
"alles"? Zowat het enigste wat echt belangrijk is, is defrag uitzetten. De rest zijn tweaks die wel wat resultaat kunnen boeken, maar echt niet nodig om het werkend te krijgen. Klinkt eerder als een specifiek probleem met je Dell (kan me herinneren dat de Vertex 2 er lange tijd ook niet goed op werkte, maar waar ik dat gelezen heb.. Vast ergens op het OCZ forum).

[ Voor 24% gewijzigd door _H_G_ op 15-07-2011 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
_H_G_ schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 14:29:
[...]

Je kan de Intel RST driver gewoon gebruiken en zou iets meer performance moeten geven dan de standaard AHCI driver. De link van Gianni Rombios is ook een beetje zwak: dan krijg je natuurlijk ook wel iets meer dan enkel sata controllers.

Als je nu die tweede link pakt en je zoekt op de download van Intel naar 'RST' (Rapid Storage Technology), dan krijg je wel de download die je moet hebben. Wist trouwens niet eens dat 10.​6.​0.​1022 uit was.

Maar voor het gevoel zal het weinig uitmaken. Je kan het ook gewoon zo laten. Als je al met een vage Drive Genius progjes aan te slag gaat, dan zal je ook vast niet ultieme benchmark scores nodig hebben.
RST is voor zover ik weet gewoon een programma? Ik heb het geïnstalleerd maar zie niet dat er ook een driver geïnstalleerd is. Of kijk ik niet goed?

En waarom zou Driver Genius vaag zijn? Het doet wat het moet doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

_H_G_ schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 14:29:
...
Als je nu die tweede link pakt en je zoekt op de download van Intel naar 'RST' (Rapid Storage Technology), dan krijg je wel de download die je moet hebben. Wist trouwens niet eens dat 10.6.0.1022 uit was.
...
Een stukje terug in dit topic:
bitshape schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 12:45:
...
Intel heeft op 22 juni een nieuwe officiële versie van de RST driver gereleased (v10.6.0.1002 WHQL), te vinden op de Intel-site onder de 2011-modellen van de Intel x58 desktopboards. (meer info hier)
Ik heb hem al geinstalleerd en het werkt vooralsnog prima.
Intel heeft deze versie dus nu ook geplaats in de algemene downloadsectie van de RST drivers, deze versie (iata_cd package 10.6.0.1022) is overigens gewoon RST driver versie 10.6.0.1002 . ;)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jérôme
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-08 07:15
grun93 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 12:41:
[...]

Die query geeft idd altijd nul. Ook op pc's waar niet eens een ssd in zit.
Het gebruik van tools dient altijd gepaard te gaan met kennis van zaken.
De opmerking hierboven slaat natuurlijk als een tang op een varken..

https://nl.hardware.info/usersystemen/19802/maximus-vi-formula

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

YaYo86 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 14:55:
RST is voor zover ik weet gewoon een programma? Ik heb het geïnstalleerd maar zie niet dat er ook een driver geïnstalleerd is. Of kijk ik niet goed?
...
De Intel RST (Rapid Storage Technology) driverpackage is een AHCI cq. RAID driver & RST applicatie in1.
Bedoeld voor de SATA controllers in Intel-Chipset's die in AHCI of RAID-modus werken.
De driver vind je onder Apparaatbeheer > Opslagcontrollers in Windows.

De ondersteunde Intel-Chipset's zijn:
Intel® 3 Series Chipsets
Intel® 4 Series Chipset
Intel® 5 Series Chipset
Intel® 5000P Chipset
Intel® 5000V Chipset
Intel® 5000X Chipset
Intel® 6 Series Chipset
Intel® 945 Express Chipset Family
Intel® 955X Express Chipset
Intel® 965 Express Chipset Family
Intel® 975X Express Chipset
Intel® E7230 Chipset
Intel® X58 Express Chipset
Mobile Intel® 4 Series Express Chipset Family
Mobile Intel® 5 Series Chipset
Mobile Intel® 6 Series Chipset
Mobile Intel® 910GML Express Chipset
Mobile Intel® 915 Express Chipset Family
Mobile Intel® 945 Express Chipset Family
Mobile Intel® 965 Express Chipset Family

Intel® RAID Technology requires the Intel® ICH9R/ICH9M-E/ICH10R/PCH-PCH-M SATA RAID controller hub, Intel® 82801HR I/O controller hub (ICH8R), Intel® 631xESB/632xESB I/O controller hub, Intel® 82801GR/GH I/O controller hub (ICH7R/DH), Intel® 82801FR I/O controller hub (ICH6R).
De F6 driver van RST die je ook kan downloaden is bedoeld voor als je je OS installeert in AHCI cq. RAID-modus, om dan direct bij de setup (druk op F6 om een extra stuurprogramma te laden) de juiste en meest recente driver te gebruiken. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door bitshape op 15-07-2011 15:31 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Jérôme schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 15:19:
[...]

Het gebruik van tools dient altijd gepaard te gaan met kennis van zaken.
De opmerking hierboven slaat natuurlijk als een tang op een varken..
Die methode van jou slaat nergens op. Je vraagt met die methode van jou namelijk gewoon of windows 7 TRIM kent en natuurlijk kan die dat.
Dus ga niet iemand aanvallen, die dit waarschijnlijk heeft gechecked, op een systeem waar geen SSD in zit... en dus bewijst wat er gezegd werd door andere. Wat resulteert in dat jij fout zit...

Je moet het zo zien... Jij praat chinees, jij brengt veel informatie over... Maar de rest spreekt nederlands hier...
Dus wat hebben we aan de informatie die jij zit te zeggen. Helemaal niks, want wij verstaan je niet.
Zo werkt het ook met TRIM, het OS babbelt ALTIJD met trim commando's maar als de rest in de communicatie lijn niet begrijpt wat TRIM betekend, wordt er niks gedaan met TRIM.

[ Voor 45% gewijzigd door Swordlord op 15-07-2011 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
YaYo86 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 14:55:
Weet je zeker dat je eerdere schermafdruk van je Intel controller is en niet van je Marvel controller? Dan zou de RST driver toch eigenlijk zonder problemen moeten installeren. En naast de driver zit er ook wel een programma bij om de RST driver handmatig aan te sturen (hotswap drive uitwerpen, write-cache aan/uit, enzo).

@Jérôme: het is lastig om trim te controleren. Bij een SSD die voorspelbaar degradeert (bijvoorbeeld een Intel x25-m) is het nog wel te testen: Als de schrijfsnelheid na een paar maanden normaal gebruik nog steeds top is (zonder de Optimizer van Intel te gebruiken), dan werkt het. Bij andere SSDs wordt het lastiger. Theoretisch kan je schijnbaar de ATA commando's onderscheppen die trim specifiek zijn, maar ik had het na een paar uur opgegeven om uit te zoeken hoe dat werkt. Gaat boven mijn pet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
_H_G_ schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 16:02:
[...]

Weet je zeker dat je eerdere schermafdruk van je Intel controller is en niet van je Marvel controller? Dan zou de RST driver toch eigenlijk zonder problemen moeten installeren. En naast de driver zit er ook wel een programma bij om de RST driver handmatig aan te sturen (hotswap drive uitwerpen, write-cache aan/uit, enzo).
Volgens mij keek ik inderdaad verkeerd, mijn vorige screen had betrekking op de Standard AHCI 1.0... De screen hieronder klopt dus?

Probleem wat ik nu heb is dat mijn 2e normale HD niet meer wordt herkend. Ook niet bij Schijfbeheer, als ik RST verwijder verschijnt de HD weer. De SATA3 controller heb ik in de bios na de Windows installatie overigens op AHCI gezet. Ook tijdens de BIOS post duurt het enige tijd voordat de 2e HD wordt herkend.

Ik heb deze RST geïnstalleerd http://downloadcenter.int...op+Board+DX58SO2&lang=eng

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads4/4e2064b376e91/4e2064b373bdb-Naamloos_1.thumb.jpg

Edit: in RST en de BIOS zie ik mijn 2e HD wel.

[ Voor 11% gewijzigd door YaYo86 op 15-07-2011 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eld0
Neen nog niet, maar dat verklaard toch niet dat mijn SSD perfect werkt op SATA II controller maar niet op de marvell controller (met lockups) dus ik denk eerder dat het probleem aan de controller ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Eld0 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 19:38:
[...]
Neen nog niet, maar dat verklaard toch niet dat mijn SSD perfect werkt op SATA II controller maar niet op de marvell controller (met lockups) dus ik denk eerder dat het probleem aan de controller ligt
Ik zou het niet uitsluiten. Verschillende controllers, verschillende drivers kunnen verschillende issues oproepen. Ik zou eerst de firmware updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
YaYo86 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 18:02:
Edit: in RST en de BIOS zie ik mijn 2e HD wel.
Vreemd. Zou toch moeten werken. En om het nou in deze draad te gaan troubleshooten.. Heeft weinig met SSDs te maken.

Maar zoals eerder gezegd kan je ook gewoon de AHCI driver gebruiken, als je daar geen trek in hebt. Het verschil zal je nauwelijks kunnen merken zonder te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eld0
Philflow schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 19:48:
[...]

Ik zou het niet uitsluiten. Verschillende controllers, verschillende drivers kunnen verschillende issues oproepen. Ik zou eerst de firmware updaten.
ok maar momenteel draait mijn OS daar op dus dat zou betekenen dat ik heel de boel moet herinstalleren? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Eld0 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 20:20:
[...]
ok maar momenteel draait mijn OS daar op dus dat zou betekenen dat ik heel de boel moet herinstalleren? :|
Nee. Als het allemaal goed gaat (99%) dan is dat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
En je kan ook eerst een image maken (bijv. met acronis boot cd, zodat je het ook gemakkelijk terug kan zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eld0
ok merci dan ga ik dat morgen eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

OCZ Vertex 2 - 90GB 3.5" na 9 maanden gebruik:
Heb hem op Philflow's advies ge-secure-erased en Windows image teruggezet:

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/phunc/cdm-post-se.jpg

Dat is al heel wat beter. Helaas is dat ook van korte duur, of is er een manier om het zo te houden ?
Philflow schreef op maandag 11 juli 2011 @ 09:14:
^ Zou goed kunnen. Of het is Hynix NAND.

Het meest waarschijnlijke lijkt me trouwens dat je kwalitatief minder 3x nm geheugen hebt gehad, zoals Hynix 32nm i.p.v. IMFT. Meer info op Anandtech.
Heb het zojuist nagechecked:

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/phunc/IMG_1584.jpg
IMFT dus gelukkig.

[ Voor 24% gewijzigd door Phuncz op 16-07-2011 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Phuncz schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 00:21:
Dat is al heel wat beter. Helaas is dat ook van korte duur, of is er een manier om het zo te houden ?
Ja. Niet gebruiken :)

Serieus: zo min mogelijk benchmarken. Weinig incompressible data er naar toe schrijven. Als je veel grote torrents download het beste naar een andere HDD, als dat kan.

Ik denk dat als ie nu gaat throttlen dat ie naar 80 gaat. Dus dat valt wel mee.

PS. dat zijn hele nette prestaties die je nu hebt...

[ Voor 13% gewijzigd door Philflow op 16-07-2011 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

_H_G_ schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 16:02:
[...]
@Jérôme: het is lastig om trim te controleren. Bij een SSD die voorspelbaar degradeert (bijvoorbeeld een Intel x25-m) is het nog wel te testen: Als de schrijfsnelheid na een paar maanden normaal gebruik nog steeds top is (zonder de Optimizer van Intel te gebruiken), dan werkt het. Bij andere SSDs wordt het lastiger. Theoretisch kan je schijnbaar de ATA commando's onderscheppen die trim specifiek zijn, maar ik had het na een paar uur opgegeven om uit te zoeken hoe dat werkt. Gaat boven mijn pet :)
In dit topic hebben ze het werk al voor je gedaan. De software kan zien wat voor responses de SSD geeft op een TRIM verzoek.
De thread bevat trouwens ook aardig wat info over hoe TRIM werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 16-07-2011 11:08 . Reden: Aangevuld ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Pagina: 1 ... 19 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aanschafadvies? Dat kan in [BBG aanschaf] SSD.