peatron schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 16:29:
[...]
Supspend naar RAM. Kun je uitleggen hoe dat werkt?
Ik ben nog al een leek op linux gebied.
SE met hdparm lukte mij wel op een desktop samen met hotswap. Maar voor de laptop krijg ik geen enkel SE aan de praat.
Simpelweg,omdat de bios de Agility 3 bevriest...
En ik heb geen desktop meer.
Het gaat om een BTO37CL37. Clevo P170HMx.
many thx
Alles wat nodig is om een drive te "ontvriezen"

is zorgen dat ie even zonder power zit na het booten. Dat kan door gebruik te maken van het energiebeheer van moderne hardware en besturingssystemen.
Suspend to RAM will niet meer zeggen dan de gebruikelijke slaapstand van een laptop waarbij het beeldscherm en de schijf worden uitgeschakeld en de CPU in low-power mode gaat. In Windows heet dat stand-by of op zijn Nederlands sluimerstand. Met de laatste release van Ubuntu, 11.04, is het over het algemeen prima mogelijk om de boel in standby te zetten, zelfs van een zogenaamde "Live CD", dus zonder dat je de boel eerst op je schijf moet installeren.
Maar in jouw geval is het misschien handiger als je het gewoon vanuit Windows doet. Daarvoor heb je wel
Toolbox 2.35 nodig omdat die (in tegenstelling tot de nieuwe versie 2.36) toestaat dat je de drive waarop je Windows op dat moment draait secure erased.

Weet overigens niet zeker of de Toolbox werkt op de Agility 3, heb hem zelf alleen geprobeerd op de Vertex 3.
Unfreezen: probeer vooraf eerst even je laptop in slaapstand te zetten en weer te ontwaken en dan pas de Toolbox te draaien. Of probeer onderstaande truuk in de OCZ Toolbox om de frozen state te omzeilen na de "drive locked" message van diezelfde Toolbox:
All that is needed is to click "OK" to remove the message, then click the "drives" button on the Toolbox and re-select the drive in question. The Drive Security Interface frozen bit will now be clear and the SE will work.
Maar volgens mij werkt het opnieuw opstarten van de Toolbox na die melding ook gewoon om die melding te omzeilen. Zorg trouwens wel dat je de Toolbox in administrator modus draait (rechtermuistoets, "run as admin").