Waarom 100% op een enkele etf gaan zitten? Waarom niet, bijvoorbeeld, een deel (10%?) in een goud of zilver etf, en een andere 10 in een staal andere grondstoffen etf. Dan heb je een beetje een hefboom mocht de koers van je world etf tegenvallen, of instorten.twit schreef op zondag 26 juni 2016 @ 19:00:
Ik heb me een poosje ingelezen in het starten als ETF belegger (zoals velen hier) en vandaag mijn DeGiro account aangemaakt om met een relatief klein start bedrag (5-10k) me in het wereldje te gaan mengen. Vervolgens 4x per jaar zo'n 2k bijstorten is het plan, waarbij ik per jaar zal evalueren hoe mijn spaargeld vs belegd geld ratio er uit zal zien en of het misschien handig is de periodieke inleg te verhogen.
Vanuit mijn finance master een aantal jaren terug ben ik redelijk bekend met het idee achter ETF's, en ik wil dan ook niet veel spannenders doen voorlopig dan een ETF kopen die de MSCI World index zo goed mogelijk trackt, tenzij er hier een hele goede reden wordt gegeven voor iets anders.
Echter wat moeilijker blijkt dan gedacht; hoe koop ik nu precies aan? Wat is nu de exacte MSCI world ETF die ik in dit geval moet kopen als ik gewoon de 'normale' geen emerging markets ,geen min volatility etc variant zoek bij in dit geval de Giro?
Ik ben me uiteraard van de Brexit bewust maar mijn inziens heeft dat voor lange termijn beleggen waarschijnlijk maar minimale impact en is morgen starten niet beter/slechter dan iedere andere dag. Ook daar weer sta ik uiteraard open voor tegenargumenten
Daanaast ben ik van mening dat er met etfs veel meer te halen valt dan alleen de koerswinst in een buy and hold. Maar dat is een ander verhaal.
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!