Yep, gewoon font vervangen en klaar. Niet alleen voor de titelbalk, system-wide heb ik nu Liberation Sans.
Als dat zo is, dan is Cantarell inderdaad wel érg hoog ja, en is het ook de oorzaken van die vaak enorme knoppen.
De knoppen "rekken" inderdaad mee. Zet je fontgrootte maar eens piepklein of juist heel groot, dan zie je dat ze meegroeien/krimpen.
Probeer maar eens je default font op Cantarell of Liberation te zetten en dan een list-weergave in Nautilus bekijken. Dan zie je heel duidelijk dat Cantarell enorme verticale whitespaces laat zien.
Kun je die font trouwens niet gewoon wijzigen in Gnome-Tweak-Tool? Ik heb daar in elk geval een hele rij fontinstellingen in zien zitten, maar het kan natuurlijk zijn dat niet alle fonts van alle onderdelen daartuseen staan.
Ja, dat kan via de TweakTool (klikbaar):
Met default font op Cantarell 10 en titelbalk op Cantarell Bold 11 (standaard in Adwaita):

Je kunt duidelijk zien dat de titelbalk + buttons krimpen/groeien met het font. En dat de tekstregels met Cantarell meer tussenruimte hebben. En dan vergelijk ik hier nog met fontgrootte 10, standaard in Adwaita staat ie op 11.
Er wordt ook gezegd dat het Ubuntu-font uit Unity erg mooi is. Misschien is dat ook de moeite om eens heen te kijken.
Ik heb Debian Sid... Ubuntu font zit daar niet in, alleen de bold versie (ttf-ubuntu-title).
Is wel mooi idd, maar ik heb toch liever Liberation.
Is het in geval van Gnome 3 nog nuttig om freetype-freeworld te installeren ter vervanging van freetype? Die versie zou namelijk subpixelhinting hebben; of werkt dan de fontconfig van hierboven niet meer?
Je bedoelt waarschijnlijk dat de bytecode-interpreter (hinting) niet aan staat in freetype? Dat is gelukkig verleden tijd

Het patent waardoor dat geblokkeerd werd is inmiddels verlopen, dus hij staat nu standaard aan.
Ook subpixelhinting werkt tegenwoordig gewoon volgens mij. Je ziet tenminste duidelijk het verschil tussen aan en uit zetten.
Freetype is tegenwoordig gewoon "goed", het heeft geen zin meer om die door een andere versie te vervangen. Vroeger kon je die fijn zelf gaan compileren, maar dat hoeft niet meer.
Freetype en patentenHercompileren van Freetype met subpixelrendering ben ik in veel tutorials tegengekomen bij mijn vooronderzoek naar Gnome 3, Fedora, en de (brakheid) van fonts op Linux in non-Ubuntu distro's.
Like I said, onnodig.
Die brakheid van fonts zit hem in de configuratie van fontconfig (/etc/fonts). Dat verhaal dus dat ik je eerder al vertelde. Paar configfiles in /etc/fonts/conf.avail erbij, paar linkjes vanuit /etc/fonts/conf.d en klaar.
Ik heb vanmiddag trouwens nog even de alpha van Fedora 17 binnengehaald en in een VM bekeken. Gnome 3.4 zit er al in, dus was benieuwd of daar nog leuke nieuwe dingen bijzitten. En wat betreft de fonts: ziet er ruk uit, net wat ik dacht. Dus gewoon doen wat ik voorstelde en het ziet er net zo goed uit als Ubuntu.
Wellicht is dat niet eens nodig. De fontrendering in jouw screenshot ziet er echt prima uit; minstens on-par met wat ik hier in Windows 7 heb, na het goed afstellen van ClearType. Het venster boven het jouwe toont wat ik normaal in Linux zie: kleurverschuiving in de fonts en kartels; vaak is het zelfs nog erger en zijn de fonts zelfs wazig met hoekige o's en dichtgelopen e's en dergelijke.
Yep, dat viel mij dus ook op, en ik kon het niet nalaten een vergelijkend screenshotje te maken

Zo zonde als mensen heel veel moeite doen om hun systeem te verbouwen, maar de fontjes vergeten. Terwijl je daar wel de hele dag naar moet kijken. Net zo iets als een hele dure PC kopen en bezuinigen op de monitor.
Die kleurverschuiving verhelp je trouwens met lcdfilter=lcddefault in de fontrendering. Staat alleen bij Ubuntu aan.
Ik denkd at Gnome 3 met die fontaanpassingen, wat smallere titelbalken en wellicht een dock er prachtig gaat uitzien.
Ik weet het, ik werk er nu dagelijks mee en het bevalt me zo uitstekend.
Dock heb ik niet nodig, kost alleen maar schermruimte. Had vroeger altijd (bij Gnome 2) AWN, maar die zit nu in de weg. Met een paar Shell extensions kan je veel functionaliteit in de balk bovenin onderbrengen. Ik mis hem iig niet.
Ik heb trouwens besloten om dadelijk Cold Turkey te gaan zodat ik later niet met partities hoef te rotzooien. Net heb ik mijn backup op mijn externe HDD bijgewerkt (die uitgeschakeld blijft) en een image gemaakt van mijn boot-SSD. Alleen nog even de Live-CD van Fedora Gnome3 branden, en dan gaan we... hopelijk kom ik niet teveel problemen tegen. De printer zal nog het lastigst zijn.
Succes

In het begin is het effe wennen, maar gewoon het diepe in is nog de beste methode. Linux went alleen maar door er domweg uren mee te maken. En als je Windows laat staan, is de verleiding groot om toch steeds daar mee te gaan werken.
[
Voor 5% gewijzigd door
Ertepeller op 05-03-2012 12:04
]