Het grote GNOME 3 topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads4/4e453b337c268/4e453b337aee0-gnome3head.png

Introductie

Sinds 6 april is er een hele nieuwe versie van GNOME uitgebracht. In deze versie zijn een aantal dingen radicaal veranderd, zoals een compleet nieuwe interface om je applicaties te beheren, een erg handig notificatiesysteem, nieuw configuratiescherm en nog een boel meer.

Dit topic is bedoelt voor de discussie, nieuws, tips-and-tricks en alle andere dingen wat met GNOME 3 te maken heeft. Voor vragen kan je beter een nieuw topic openen.

Wat is er nieuw?

Nieuwe GNOME Shell

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads4/4e45431af3f87/4e45431af33ce-overview.png

De GNOME shell is de nieuwe interface om je applicaties te beheren. Met 1 klik op je knop heb je een overzicht welke applicaties er draaien, en op welke workspace. Hier kan je ook makkelijk applicaties slepen naar bijv. een nieuwe workspace, of eentje die al bestaat. Workspaces worden automatisch aangemaakt en verwijderd.

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads4/4e45433593f67/4e454335933ab-search.png
Applicaties zoeken en starten is ook een stuk makkelijker geworden. Je kan nu als je in je 'Activities' scherm zit, meteen beginnen met typen, en dan gaat die direct zoeken naar je applicatie. Je kan ook alle applicaties langs gaan in een gecategoriseerd overzicht.

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads4/4e4542eb9ba9b/4e4542eb9b2ca-chat.png
GNOME shell integreert ook het chatten met andere mensen, wanneer iemand een bericht naar jou stuurt, kan je direct iets terugzeggen, of als je besluit wat meer tijd te steken in het gesprek, makkelijk naar het chatvenster gaan.
Een nieuw configuratie centrum
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads4/4e45456568106/4e45456567550-cc-all-420x262.pngIn plaats van allemaal losse dingen gegroepeerd onder 1 menu (zoals in GNOME 2), heeft GNOME 3 een nieuw centraal punt waar je de belangrijkste dingen kunt instellen, en zelfs in zoeken.
Een prachtig nieuw thema

Afbeeldingslocatie: http://www.gnome.org/wp-content/uploads/2011/04/beautiful-1.png
Afbeeldingslocatie: http://www.gnome.org/wp-content/uploads/2011/04/beautiful-2.png
Afbeeldingslocatie: http://www.gnome.org/wp-content/uploads/2011/04/beautiful-3.png
Afbeeldingslocatie: http://www.gnome.org/wp-content/uploads/2011/04/beautiful-4.png

GNOME 3 installeren

Fedora
GNOME 3 is standaard onderdeel van Fedora 15 en hoger. Je hoeft Fedora dus alleen maar te installeren (of de live cd opstarten), en dan kan je GNOME 3 al uitproberen. Dit is de makkelijkste optie.

http://fedoraproject.org

Ubuntu
Op Ubuntu is GNOME 3 iets moeilijker te installeren, en tot nu toe succesvolle en minder succesvolle resultaten. Het bedrijf achter Ubuntu is namelijk bezig met haar eigen interface, en levert standaard nog geen GNOME 3 mee.

Je kan het via deze PPA proberen, maar zoals ze zelf al zeggen, hij is experimenteel:

https://launchpad.net/~gnome3-team/+archive/gnome3
http://ubuntu.com

openSuse
OpenSuse levert op dit moment nog niet standaard GNOME 3 mee, maar is wel makkelijk te installeren. Zie daarvoor deze pagina:

http://en.opensuse.org/openSUSE:GNOME_3.0
http://opensuse.org

Arch Linux
Arch Linux is meer voor de wat gevorderde Linux gebruiker, GNOME 3 zit in de software repositories van hun, en is dus erg makkelijk te installeren.

Zie daarvoor deze pagina:
https://wiki.archlinux.org/index.php/GNOME
https://archlinux.org

Tips and tricks

GNOME Tweak tool
GNOME Tweak tool is een programma voor de wat geanvanceerdere instellingen, die je niet in je standaard instellingen scherm tegenkomt. Ik kan iedereen aanraden dit programma te installeren (elke distributie met GNOME 3 heeft het in de repositories staan), want je kan dan een heleboel meer customizen.

Een overzichtje van wat je kan veranderen:
  • Je icoontjes terug op je desktop (standaard is die altijd leeg, ongeacht wat in de map Desktop staat)
  • Minimize en maximize knoppen weer terug halen
  • Instellingen voor lettertypen
  • Beheer shell extensies en thema's
  • En nog wat extra dingentjes
Computer echt afsluiten
Als je op het status menu klikt (rechtsboven op je naam), dan heb je standaard niet de optie om je computer helemaal af te sluiten, alleen 'Suspend'. Wil je toch je computer helemaal afsluiten, houd dan de alt-knop in wanneer het menu uitgeklapt is, dan komt die tevoorschijn.

Als alternatief kan je ook de extensie 'Alternative status menu' installeren, die zorgt er voor dat 'Power off' altijd een optie is in het menu.

Handige keyboard shortcuts
  • Alt+Tab - Wissel tussen applicaties
  • Alt + ` (of alt+toets boven tab, bij de meeste is dit `) - Wissel tussen vensters van de hudiige applicatie
  • Windows key - Meteen naar het 'activities' overzicht
  • Alt + F2 - Direct commando uitvoeren (bijvoorbeeld applicatie starten)
  • Ctrl+Pijltje naar boven - Ga 1 workspace naar boven
  • Ctrl+Pijltje naar beneden - Ga 1 workspace naar beneden
Developer tools
In het schermpje wat je krijgt wanneer je alt+F2 doet, kan je een aantal speciale commando's uitvoeren:
  • r
    of
    restart
    Herstart de GNOME shell
  • rt
    Herlaad huidig thema
  • lg
    Start het 'Looking Glass', een live Javascript shell waar je on the fly dingen kan aanpassen. Escape om af te sluiten

Extensies

GNOME Shell is voor een groot deel in Javascript gemaakt, en heeft een prachtig systeem voor extensies. Er zijn ondertussen al een aantal extensies gemaakt, en het is ook niet moeilijk om zelf er mee te spelen. Hieronder een aantal handige extensies.
  • Alternative status menu - Standaard 'Power off' in je status menu, ipv alleen 'Suspend'.
  • Dock - Voor de mensen die echt niet zonder soort van taakbalk kunnen, is er ook een extensie die zorgt dat er altijd een dock zichtbaar is. Het laat simpel weg een lijstje zien met draaiende programma's, en je kan favorieten toevoegen.

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads4/4e46587798d56/4e465877923df-shell-extension1.thumb.jpg
  • Places menu - Zorgt voor een extra icoontje in de bovenste balk, met al je favoriete locaties (zoals Home folder, Downloads, Muziek, etc)

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads4/4e465a30cbbfe/4e465a30ca48b-adoqMh.jpg.thumb.jpg
  • User Theme - Zorgt dat je Shell thema's vanuit je homefolder kan gebruiken (plaats thema's in ~/.themes)
  • En nog meer, maar dit vond ik de nuttigste.
Extensies installeren
De meeste disitributies hebben veel extensies in hun repositories. Zoek naar 'gnome-shell-extension', en je vind ze geheid.

Mocht je een extensie niet vinden in de repositories, dan is vaak de code wel ergens te downloaden op een andere locatie (via git of iets dergelijks), plaats dan de map van de extensie in /usr/share/gnome-shell/extensions map.
Extensies website
Op dit moment is er een hele nieuwe extensies website in ontwikkeling, waar je GNOME shell extensies met een paar klikken kan installeren. Helaas is die nog niet live, maar ik denk dat rond de release van GNOME 3.2 hij wel online is.

Thema's

Dankzij een nieuwe thema engine in GTK+ 3.0 (de grafische toolkit voor applicaties), is het mogelijk om GNOME shell en GTK+ 3 thema's te maken in CSS3. Je kan je voorstellen dat dit enorme mogelijkheden geeft. :)

Er zijn al verschillende thema's gemaakt, en op deviant art is een hele groep met allemaal thema's en wallpapers voor GNOME 3. De groep is hier te vinden:
http://gnome-shell.deviantart.com/

Een paar van mijn favorieten:

Gnome Shell thema'sGTK+3 thema's
Thema's installeren
Voor GNOME Shell thema's heb je eerst de 'User Theme' extensie nodig, zie hierboven. Plaats de mappen van je gedownloade thema in ~/.themes, en met de GNOME Tweak tool kan je dan je thema selecteren.

Voor suggesties, stuur een DM :)

[ Voor 220% gewijzigd door Sh4wn op 15-08-2011 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Om met mijn persoonlijke mening af te trappen:

Na de GUADEC (GNOME User And Developer European Conference), heb ik een tijdje GNOME Shell geprobeerd, dat was in Juli 2010. Het is heel erg wennen zonder taakbalk te werken, en in die tijd was het nog vrij buggy allemaal (vandaar dat het toen ook een halfjaar is uitgesteld).

Nu sinds een paar dagen weer op mijn Laptop staan (Fedora 15), en ik moet zeggen, het ziet er in ieder geval erg mooi uit, een stuk beter dan in Juli. Ook werkt er een heleboel meer nu, zoals het notificatie systeem. Je kan nu direct iets terugzeggen via datzelfde notificatie ballonnetje.

Het is nog steeds wel wennen, maar dat is ook vrij logisch aangezien het best ingrijpende veranderingen zijn. Ik sta er in ieder geval met open mind er tegenover, ik zie wel hoe het zich uitpakt. Ook zijn er een paar dingen die ik minder vind:

- Maximize knop is er niet. je kan nog wel dubbelklikken op de titelbalk, of het venster naar boven slepen om hetzelfde resultaat te krijgen, maar vind af en toe toch die knop fijner. Waarschijnlijk ook puur uit gewenning maar toch.

- Standaard is er geen optie op je computer af te sluiten, alleen een optie 'Suspend'. Nu kan je wel als je dat menuutje open hebt, je alt knop inhouden, dan verschijnt wel de optie 'Power off'.

- Ik denk dat ik de taakbalk ga missen, maar kan ik nu nog niet zeggen na 3 dagen. Anders installeer ik Avant window navigator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Corleone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:06
Ik heb met "apt-get install gnome3-session" Gnome3 Session geinstalleerd en dat werkt op zich goed.
Ik kan bij het inloggen nu Gnome 3 kiezen. Ik krijg de activity balk bovenaan, maar ik het gevoel dat ik nog niet alles heb. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds het oude gtk theme. Wat moet ik doen om alles te krijgen?
Ik heb trouwens Linux Mint 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Op internet lees ik dat gnome 3 pas in versie 11 zit ?

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:31
Ik heb zojuist G3 op mijn ouw laptop ( compaq 610 ) geinstalleerd, onder Arch...ging erg vlot. Ik denk dat ik er wel aan kan wennen, aangezien de laptop toch alleen maar dient voor muziek internet en wat lichte andere taken...het maakt me eig. niet uit of ik via 1 of 2 klikjes ergens terecht kom ( via dat toch wel vreemde activiteiten knoppie....).
Mijn desktop, waar binnenkort weer een nieuwe Arch install opgaat, is andere koek....dat wordt een klassieke xfce of lxde DE. Pulse is een argument om geen G3 te gebruiken hier, ik werk met Jack en pulse is dan eig. een no-go. Verders moet mijn power-bak gewoon op en top om productie draaien en daar kan geen alternatief DE op draaien. En iets zegt me dat G3 voorlopig nog wel even zal moeten wennen...
Maar wb mijn lappie, geef ik het een gerede kans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:36
Net gnome 3 geinstalleerd op ubuntu, ik moet zeggen dat oude gtk apps prima integreren en dat het allemaal lekker vlot werkt.
Er is nog niet veel aan te passen, maar er is al wel een handige tweak tool waarmee je themes kunt instellen (al is er maar 1 op dit moment) en fonts, maar er ontbreek zeker ook het eea.

Het voelt een stuk volwassener dan unity imho, al kun je unity met compiz gebruiken

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:00
Ik had hem ook geprobeerd te installeren op Ubuntu 11.04 maar bij mij was mijn inlogscherm vervolgens onbruikbaar. Er was geen inlognaam meer zichtbaar, en kon ook geen desktopsessie meer selecteren. Dus ik was niet meer in staat in te loggen. Heel soms na tig keer opnieuw opstarten kreeg ik wel een volledig inlogscherm. Voor mij nog even geen Gnome 3 op mijn Ubuntu installatie.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Je kan natuurlijk ook niet verwachten dat GNOME 3 al meteen dezelfde tweakbaarheid heeft als GNOME 2, waar 16 releases over heen zijn gegaan :)

gnome-tweak-tool is inderdaad al een start, maar in de komende releases zal er meer functionaliteit komen.

Tot nu toe nog steeds tevreden, werkt soepel, en gaat nog best goed zo zonder taakbalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

blouweKip schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 01:04:
Net gnome 3 geinstalleerd op ubuntu, ik moet zeggen dat oude gtk apps prima integreren en dat het allemaal lekker vlot werkt.
Er is nog niet veel aan te passen, maar er is al wel een handige tweak tool waarmee je themes kunt instellen (al is er maar 1 op dit moment) en fonts, maar er ontbreek zeker ook het eea.

Het voelt een stuk volwassener dan unity imho, al kun je unity met compiz gebruiken
Volgens mij kan dat nog wel met Fallback mode, maar dat weet ik niet zeker.

Ik heb zelf Gnome3 onder archlinux geprobeerd, vindt het erg grafisch een stuk beter uit zien dan Gnome2. Mooie wallpaper, voor de rest valt mij het op dat het nogal web2.0 wordt met IM integratie.
( niet echt iet's waar ik nou warm van wordt )

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Volgens mij kan dat nog wel met Fallback mode, maar dat weet ik niet zeker.
Volgens mij is fallback gewoon gnome 2 met wat kleine gnome 3 achtige aanpassingen.

[ Voor 14% gewijzigd door blouweKip op 09-04-2011 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Het is niet gnome 3, maar gebruikt gewoon de oude panel interface (die voor de rest wel gewoon naar gtk+3 is geport)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Ubuntu Gnome Remix
This is a remix of Ubuntu to include a full version of gnome. Mark Shuttleworth has stated that versions of Ubuntu from 11.10 and on will not ship the classic gnome interface, opting instead for the unity interface. This project is based almost entirely on regular Ubuntu, with just a few changes to the interface.
Zeker interessant, ik heb het zelf niet zo op Unity maar ben wel gescharmeerd van Ununtu en Gnome, ik gebruik zelf nu Linux Mint trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt het aan mij of kan je niet eens de dpi instellen/veranderen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2011 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
@nubn Misschien via gnome-tweak-tool, maar veel instellingen moet idd nog geport worden naar GNOME3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-aul
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-07 16:45
Nooit eerder gebruikt, Ubuntu wel maar het ziet er allemaal leuk en interessant uit.
Wat is precies het verschil tussen de OpenSUSE en Fedora versie eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
De ene is gebaseerd op OpenSUSE, en de andere op Fedora :P

Fedora wordt vooral door Red Hat ontwikkeld, openSUSE door novell, er zal niet veel verschillend zijn, maar ze hebben wel andere package managers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

De gnome-shell die ik uit Fedora 14 heb geprobeerd was ik eigenlijk niet zo tevreden over. Niet eens zozeer het missen van de taskbar, maar een hoop kleine dingen. Ik kon de favorieten-icoontjes niet herschikken, tijdzones waren er niet meer als ik op de klok klikte, Pidgin notificaties waren niet zo opvallend omdat het venster niet meer de aandacht trok in de taakbalk. Gewoon on-af.
Nu kan ik het met Fedora 15 proberen, maar als nouveau gebruiker ga ik dan tegen een nare bug in de shader compiler oplopen. Die is als het goed is inmiddels gefixt, maar nog niet in deze live-image van Fedora gok ik. Ik wacht het dus nog eventjes af :)

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het geprobeerd om het op Debian te installeren zonder enig succes. Ik wacht wel even totdat er fatsoenlijke Debian packages in de repositories aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proto
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-09 09:43

Proto

¬.¬

Ik draai GNOME 3 nu ook een tijdje, en ik moet zeggen dat hoewel de manier van werken in de Gnome Shell heerlijk vind, het gebrek aan tweakbaarheid me ontzettend stoort. Heel veel dingen zijn het nu net niet voor me.

Daarnaast stoor ik me verschrikkelijk aan het feit dat gnome nog altijd de TapButtons 2 & 3 van m‘n touchpad omdraait, enige manier die ik nu ken om het tegen te gaan is een .desktop file in de autostart folder, maar dat wordt teniet gedaan door een suspend of switchen naar een virtual console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Tweakbaarheid valt mij ook nog een beetje tegen, maar goed dat zal vanzelf wel komen :) Er is ondersteuning voor extensies, er moet alleen nog een schermpje komen om ze te beheren.

Nog even geduld denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenmelle
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-08 23:19

ikbenmelle

Front-end javascript developer

Gnome3 ziet er zeer interessant uit!

Wat mij opvalt is dat veel elementen in Gnome3 geïnspireerd zijn uit de smartphone wereld: het panel (zwarte balk bovenin), Application Picker (home-screen achtige constructies), helder lettertype en grote iconen (geschikt voor tablets).

Het enige wat ik tot nu toe een beetje onduidelijk vind, is de notifications en messaging tray.
Had dat niet beter in het panel gekunt?

Tot nu toe leek de interface altijd vrij veel op die van Windows, maar dit onderscheid zich van alles.

Ik kan niet wachten om het te gaan proberen! Dan zal ik mijn ervaringen laten weten.

ps: Jammer dat ik nu pas lees over de releaseparty in de revspace! Was er graag bij geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Ik word alleen maar enthousiaster! Voor mijn netboekje en laptop is gnome de perfecte DE...dat het niet teakbaar is, boeit me niet echt. Ik ben vrolijk de cheatsheet uit mijn hoofd aan het leren, en productiviteit gaat flink omhoog. Ik was die windows look met menu's en taakbalk toch wel wat zat.
Voor mijn desktop blijft gelden: geen pulse maar jack, spartaans >> xfce waarschijnlijk in de nabije toekomst.

Bugs ben ik overigens nog niet tegengekomen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op zondag 10 april 2011 @ 06:21:
Ik heb het geprobeerd om het op Debian te installeren zonder enig succes. Ik wacht wel even totdat er fatsoenlijke Debian packages in de repositories aanwezig zijn.
Die zijn er al een tijdje, zie http://packages.debian.org/experimental/gnome-session (daarbij ga ik er wel van uit dat je unstable draait).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldme
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05-2024
Wij hebben nu gnome 3 aan het werk met Ubuntu 10.10,
Heb nu een vervelend ding dat ik niet opgelos krijg, boven in het links in het panel staat de file manager open, krijg deze niet afgesloten wat ik ook probeer. iemand een oplossing ???

Wat ik er verder van zeggen kan, ziet er vernieuwend uit, geheel nieuwe destop beleving. Je even mee werken voor je alles weer weet te vinden, maar dat is een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ik heb 'm gisteravond geinstalleerd op ubuntu 11.04b. Ben tot nu toe erg enthausiast! Er zijn alleen wel 2 dingetjes waar ik tegenaan loop:
- ik heb nog niet ontdekt hoe ik andere themes en fonts in kan stellen
- Hij heeft wel grote moeite met wakker worden uit slaapstand, terwijl afsluiten niet meer in het menu staat...

Maar voor de rest doet alles het goed en werkt het iig een stuk relaxter dan unity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:45
Gnome 3.0 is toch net zoals kde 4.0, nog niet 100% compleet? Daarnaast, voor ubuntu heeft men altijd meteen 100 builds van dezelfde software, iemand die snapt waarom er voor Ubuntu nu geen is?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Het is niet 100% compleet in de zin van "je huis is nooit af".
En Ubuntu heeft ruzie met Gnome, en heeft dus maar in een mum van tijd een eigen shell ontwikkeld. Er gaat geen (officiële) Ubuntu-release met Gnome 3 komen. Maar je kan Gnome 3 wel installeren, heb ik gisteren gedaan m.b.v. deze ppa: https://launchpad.net/~gnome3-team/+archive/gnome3 (wel even de waarschuwing lezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Goed, vanmiddag Fedora 15 een draai gegeven. Ik moet zeggen, er zit vooruitgang in sinds de laatste keer dat ik gnome-shell probeerde. Dat is met name omdat Fedora 15 ook de "gnome-tweak-tool" in de repo's heeft. Daarmee kan je makkelijk de fonts aanpassen, de gtk thema's en een paar andere kleine dingen.
Nog steeds mis ik de tijdzones en ook de taakbalk met huidige programma's een beetje, maar ik denk/hoop dat daar snel genoeg wat voor komt. Minor annoyances voor een desktop die gewoon wat moderner en friser aanvoelt.
Gnome 3 eist trouwens wel een hoop meer van de GPU. Ter vergelijking, op mijn G210m met nouveau poept metacity 1100 fps, compiz blijft nog keurig bij 1030 steken, maar met gnome-shell komer er nog maar 600fps uit glxgears. Nu is glxgears geen benchmark te noemen, maar als ik (full-screen) extreme tuxracer draai lever ik 10 FPS in door gnome-shell te draaien, van 85 naar 75 fps. Dat hakt er dus meer in dan compiz.

[ Voor 18% gewijzigd door RSpliet op 17-04-2011 12:19 . Reden: Volgens mij had ik een pilsje teveel op :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donenzone
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
mcDavid schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 23:30:
Het is niet 100% compleet in de zin van "je huis is nooit af".
En Ubuntu heeft ruzie met Gnome, en heeft dus maar in een mum van tijd een eigen shell ontwikkeld. Er gaat geen (officiële) Ubuntu-release met Gnome 3 komen. Maar je kan Gnome 3 wel installeren, heb ik gisteren gedaan m.b.v. deze ppa: https://launchpad.net/~gnome3-team/+archive/gnome3 (wel even de waarschuwing lezen)
Dat is niet waar. Hoewel de relatie tussen Canonical en GNOME inderdaad onder druk staat, is er (voor zover we kunnen zien van 'buitenaf') verre sprake van ruzie.

Daarnaast zal Canonical met Ubuntu 11.10 gewoon GNOME 3 meeleveren (en zal GNOME Shell dus ook gewoon beschikbaar zijn). De reden dat dat met 11.04 niet is gebeurd, is (ik gok) omdat het alle resources nodig had voor Unity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Donenzone schreef op zondag 17 april 2011 @ 17:05:
[...]

Dat is niet waar. Hoewel de relatie tussen Canonical en GNOME inderdaad onder druk staat, is er (voor zover we kunnen zien van 'buitenaf') verre sprake van ruzie.

Daarnaast zal Canonical met Ubuntu 11.10 gewoon GNOME 3 meeleveren (en zal GNOME Shell dus ook gewoon beschikbaar zijn). De reden dat dat met 11.04 niet is gebeurd, is (ik gok) omdat het alle nodig resources nodig had voor Unity.
"ruzie" is misschien een groot woord maar ze staan inderdaad op gespannen voet. 11.04 wordt nog met Gnome 2 als fallback geleverd, maar 11.10 zal alleen nog Unity aan boord hebben. Dus ook géén gnome 3 (en ook geen gnome 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
mcDavid schreef op zondag 17 april 2011 @ 17:25:
[...]

"ruzie" is misschien een groot woord maar ze staan inderdaad op gespannen voet. 11.04 wordt nog met Gnome 2 als fallback geleverd, maar 11.10 zal alleen nog Unity aan boord hebben. Dus ook géén gnome 3 (en ook geen gnome 2).
Dat is zeker niet waar, GNOME is veel groter dan alleen de shell. Ubuntu zal in 11.10 nog steeds een GNOME distributie zijn (met bijna alle GNOME apps etc), maar zal niet de nieuwe GNOME shell meeleveren, en ook niet de oude GNOME panel interface. Verder blijft het gewoon GNOME.

GNOME 3 is veel groter dan alleen die nieuwe GNOME shell, het is een hele grote collectie van technologieen om software te schrijven. Denk aan de GTK+ GUI toolkit, dconf voor applicatie instellingen, dbus voor communicatie tussen verschillende processen, en zo kan ik nog heeeel lang doorgaan. GNOME Shell is alleen het nieuwe uiterlijk van GNOME 3, en dat ubuntu dat niet meelevert betekent dus niet dat ze geen GNOME meeleveren.

[ Voor 26% gewijzigd door Sh4wn op 18-04-2011 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Op mijn netboekje nu ook over op gnome3, onder Arch. Bevalt ook hier, naast mijn laptop. Enige lullige: menu's zakken weer door mijn scherm aan de onderkant zodat knoppen niet zichtbaar zijn.Bv. bij de preferences van evolution, 'volgende' , 'vorige' zijn niet zichtbaar. Misschien een gtk probleem?

Ben me verder aan het verdiepen in de cheats, als je eenmaal wat toetsenbord-combinaties hebt aangeleerd, dan werkt het allemaal lekker vlot.
Verder is het me nog niet duidelijk welke software na mijn upgrade van gnome2 nog nodig is voor de goede werking van het systeem. Bv. 'gebruikers en groepen' >> de grafische variant, wil niet meer opstarten. Een aantal voorkeuren die voorheen het configuratiemenu van gnome2 opvulden, zijn kennelijk uitgeschakeld.

De algemene indruk blijft bij mij echter positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
GNOME 3 heeft een nieuw scherm voor het beheren van gebruikers en groepen, die kan je vinden onder System Settings.

Dat oude programma is denk ik niet meer nodig.

Persoonlijk draai ik ook nog met volle tevredenheid GNOME 3 op mijn laptop en desktop, vind het erg lekker werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Er zijn ondertussen ook wat extensies uit voor gnome 3

http://www.webupd8.org/20...xtensions-additional.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
In Fedora 15 kan je die inderdaad ook al vinden in de repositories. Ik hoop dat er binnenkort hele mooie themes komen voor GNOME 3, ik verwacht in ieder geval hele mooie :) Met die CSS3 backend kan je een heleboel.

Hier heb je er iig al een paar:

http://browse.deviantart....n=&q=gnome+shell#/d3b52v3
http://browse.deviantart....n=&q=gnome+shell#/d371nhf
http://browse.deviantart....n=&q=gnome+shell#/d3drw1x
http://browse.deviantart....nome+shell+theme#/d3bwxvt

Kan niet wachten op meer :D

[ Voor 44% gewijzigd door Sh4wn op 22-04-2011 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteelPan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 11:33
Voor degene die andere shell-thema's wil proberen,moet even hier kijken,

http://www.webupd8.org/20...e-shell-extension-to.html

Wel eerst even de extension via GIT installeren!

Dit is ook een aanrader,

http://blog.fpmurphy.com/...ng-the-gnome-3-shell.html

Ik gebruik Gnome-Shell nu ongeveer 3 maanden,eerst via compilen in 10.10 wat inderdaad wat minder soepel liep [als het al wilde werken] maar nu in 11.04 loopt het allemaal heel gladjes.

Het was wennen in het begin,maar ik ben helemaal om en het is voor mij een blijvertje.

Unity is daarentegen totaal niet voor mij bedoelt.
Het doet in principe hetzelfde maar ik vind de interface gewoon lelijk [mijn mening dus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb vandaag even met Gnome 3 gespeeld i.c.m. de Fedora 15 beta.
Ik moet zeggen dat daar prima mee te werken valt. Dat overzicht dat met een druk op de Win-key tevoorschijn komt is snel genoeg om mee van vensters te switchen, en met een beetje verdeling over de werkbladen mis ik de minimize-knop niet eens. De zoekresultaten wanneer je iets intypt verschijnen ook lekker vlot. Hele verbetering en verandering vergeleken met de alpha van anderhalf jaar geleden.

Maar alles valt wel een beetje groot en lomp (los van de beeldschermresolutie bedoel ik dan), vooral die dock aan de linkerkant. Het lettertype ben ik ook niet zo dol op. Icoontjes zijn ook maar mwoah, dus qua looks (toch een belangrijk aspect bij deze release) ziet het er allemaal net niet echt gelikt uit. Hoewel dat een kwestie van customizen is. Daarnaast viel de snelheid me tegen (soms stotterende animaties), op een AMD 620 quadcore met 4Gb RAM en een cheape ATI kaart (daar zal het dan wel aan liggen, maar dat ding is nog geen jaar oud). Zelfs op zo'n budgetconfiguratie zou het toch iets beter mogen performen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Daarnaast viel de snelheid me tegen (soms storrerende animaties), op een AMD 620 quadcore met 4Gb RAM en een cheape ATI kaart (daar zal het dan wel aan liggen, maar dat ding is nog geen jaar oud). Zelfs op zo'n budgetconfiguratie zou het toch iets beter mogen performen.
Hangt van je drivers af, de standaard ati drivers performen inderdaad slecht, kan wel een instellingen probleem zijn (ik las ergens dat hetzelfde bij unity voorkomt, iets met een dubbele vsync), de opensource drivers echter doen het zeer goed icm gnome 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteelPan
Als je de Gnome3 ppa hebt geactiveerd,kun je in synaptic zoeken op gnome-tweak-tool.
Hiermee kun je een andere icon-set kiezen en het letter type veranderen.
En nog wat meer handige dingen.

De grootte van de dock-iconen wordt kleiner als je er meer favorieten in zet,dit is eigenlijk bedoelt om het gebruiken van favorieten [teveel] te ontmoedigen,en gebruik te maken van de search functie.

Als je de moeite neemt om de link van mijn vorige post te lezen,zul je ook tegen komen hoe je de icons van het menu kunt verkleinen.

http://blog.fpmurphy.com/...ng-the-gnome-3-shell.html

Deze link is ook de moeite van het bekijken waard,als je hem niet kent tenminste, :)

http://live.gnome.org/GnomeShell/CheatSheet

[ Voor 9% gewijzigd door SteelPan op 02-05-2011 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

SteelPan schreef op maandag 02 mei 2011 @ 21:27:
Als je de Gnome3 ppa hebt geactiveerd,kun je in synaptic zoeken op gnome-tweak-tool.
http://live.gnome.org/GnomeShell/CheatSheet
en dat werkt bij jou? ik moest steeds mijn /theme folder restoren na afmelden. op eoa manier verneukte die gnome-tweak-tool de configuratie. Op werk systeem werkt Gnome3 'goed' of is 't kwestie van wachten tot oktober tot volgende grote release?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blouweKip schreef op maandag 02 mei 2011 @ 18:43:
[...]

Hangt van je drivers af, de standaard ati drivers performen inderdaad slecht, kan wel een instellingen probleem zijn (ik las ergens dat hetzelfde bij unity voorkomt, iets met een dubbele vsync), de opensource drivers echter doen het zeer goed icm gnome 3.
Gebruikt Fedora niet standaard de open source drivers dan? Ik heb inderdaad hetzelfde probleem met Unity, waar ik wel de standaard ATI drivers gebruik (handmatige installatie van de nieuwste drivers werkte niet), maar het overgaan op de opensource drivers gaf weer een berg andere problemen die ik me nu niet meer helemaal voor de geest kan halen.

Tja, en tweaken van Gnome3 is natuurlijk wat lastig op een Live-cd. Maar ik zal dat zeker gaan proberen zodra Ubuntu 11.10 het toestaat om Gnome3 vlekkeloos naast Unity te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Ik heb zowel unity als gnome 3 gebruikt met de opensource drivers, werkt beide prima, met de gesloten drivers had ik alleen maar problemen, maar dat is normaal omdat ati langzaam is met updaten (understatement), echter de nieuwe fglrx drivers zouden misschien wel kunnen werken maar ook die waren bij mij traag in gnome 3 en zorgde voor graphics corruption.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Met de nonfree nVidia drivers loopt Gnome Shell echt veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel soepeler dan met de open source drivers.

Met Ati heb ik geen ervaring aangezien ik eigenlijk altijd nvidia grafische dingen koop, omdat de Linux drivers daarvoor gewoon echt goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Iemand Gnome 3 Shell al geprobeert in 10.04?
Ik heb even live gespeeld in 11.04 en ik wil 'm graag op mijn 10.04 werkcomputer hebben, maar ik weet niet of dat wel verstandig is. Volgens enkele artikelen (google) niet, maar het meeste is al ~12 maanden geleden geschreven.

-update-

Die standaard zwarte layout is trouwens moeilijk te lezen als je in de zon zit met je laptop. In Gnome 2 gebruikte ik altijd twee layouts, wit op zwart (donker) voor mooi en binnen, zwart op wit (contrast) voor buiten. Maar ik lees dat layout switchen (nog) niet met twee klikken gedaan is, of is dat ook 12 maanden oude informatie? :P

[ Voor 39% gewijzigd door Sando op 03-05-2011 23:45 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@red; Het switchen van layout / theme moet nu nog 'hard' gebeuren; lees je vervangt een folder, opnieuw inloggen voor andere thema/layout. allemaal niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
zowel voor gtk3 of gnome-shell hoef je niet opnieuw in te loggen.

gtk3 kan via gnome-tweak-tool (idem voor icon themes) en gnome-shell kun je gewoon opnieuw opstarten (alt-f2, "restart")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteelPan
Alleen getest in 11.04 en goed werkend!

http://www.webupd8.org/20...e-shell-extension-to.html

Je krijgt dan een extra tab in de activiteiten desktop,naast vensters en toepassingen, genaamd themes :z
hoe verzinnen ze het.
Maar goed je hebt dan gelijk keuze uit, tot nu toe, 6 verschillende thema's voor de Shell.

En gnome-tweak-tool werkt bij mij ook uitstekend,alleen het user-themes gedeelte werkt niet,maar daar kan ik wel zonder.

Gnome-shell in 10.04,heb je dat zelf gecompiled of zat het nog in de repo?
Als het uit de repo komt is het een heel oude versie die absoluut niet vergelijkbaar is met de huidige stand van zaken.Verder kun je er ook weinig aan veranderen,misschien een ander thema voor de Shell,maar dan moet je er wel een zoeken die bij jouw install past,de nieuwere zullen zeker niet werken.

Dan las ik nog iets van Gnome-Shell pas installeren als het naast unity te gebruiken is,dat wordt helaas wachten tot 11.10.
Dan draait unity ook op Gnome3 en kun je gnome-shell ernaast installeren.

Misschien nog wat informatie voor mensen die wat meer willen weten over Gnome-Shell en wat kan en wat niet.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1742343

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1722627

reden van edit:wat extra linkjes bijgevoegt.

[ Voor 20% gewijzigd door SteelPan op 04-05-2011 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik wilde Gnome3 shell even op mijn andere laptop proberen en ik krijg het allemaal niet meer geinstalleerd. De ppa die ik een paar maanden terug gebruikte (geloof ik) is offline en ik heb opeens allemaal dependency-problemen met de ppa die op het ubuntuforum wordt genoemd icm een live-cd?

Wat is nu eigenlijk de beste/makkelijkste distro om even een LiveCD van te unetbootinnen om vervolgens met twee toetsaanslagen Gnome Shell te installeren?

Wou gewoon even spelen en performance kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Sando op 10-05-2011 00:25 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
De makkelijkste manier is in ieder geval niet Ubuntu, ik zie dat de PPA inderdaad nu prive is, waarschijnlijk omdat het voor veel mensen problemen gaf.

Fedora 15 heeft een liveCD met Gnome 3 er standaard op, al is de performance pas echt goed als je (bij nvidia in ieder geval), de proprietary drivers installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Sando schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 00:25:
Wat is nu eigenlijk de beste/makkelijkste distro om even een LiveCD van te unetbootinnen om vervolgens met twee toetsaanslagen Gnome Shell te installeren?
fedora 15, opensuse 11.4/5 (?)
maar ik adviseer je gewoon nog even een half jaar te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Jammer, met de 'officiele release' van Gnome 3.0 (stable) dacht ik dat het gewoon opgepikt werd en stabiel was. Maar OpenSUSE (Fedora weet ik niet) geeft zelf al aan dat het om een verouderde previewversie gaat.

Ik zal ziezo nog even wachten. Ik wil graag Ubuntu updaten omdat mijn te nieuwe laptop daar wat beter mee draait maar ik vind dat Unity echt 17 keer niks. Shell daarentegen is erg mooi, en ik wilde het even op deze laptop proberen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draai hier Fedora 15 op de laptop, en ik ben er zeer over te spreken.
Ja, wat is stabiel, soms zijn er nog wel wat kleine ongemakken, het is ook nog in beta!
In mijn beleving is het stabiel, snel en wel even wennen.
Maar ja draai al een hele tijd Gnome2, dus ach het went wel hoop ik, draai het al even en eigenlijk wilde ik er niet aan.
Er zijn al een aantal tools om je desktop aan te tweaken, en tools als AWN, Do of Conky werken prima!
Eigenlijk werken alle tools die ik nodig heb zoals Unison, Putty, Rawtherapee, Skype en nog een aantal uitstekend, geen problemen mee gehad tot op heden.
Voor de overstapper die niet bang is voor kleine probleempjes de moeite waard.

De Gnome versie op fc15 is 2.32.0 en de kernel 2.6.38.5-24.fc15.i686(beta uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 00:14:
Draai hier Fedora 15 op de laptop, en ik ben er zeer over te spreken.
Ja, wat is stabiel, soms zijn er nog wel wat kleine ongemakken, het is ook nog in beta!
In mijn beleving is het stabiel, snel en wel even wennen.
Maar ja draai al een hele tijd Gnome2, dus ach het went wel hoop ik, draai het al even en eigenlijk wilde ik er niet aan.
Er zijn al een aantal tools om je desktop aan te tweaken, en tools als AWN, Do of Conky werken prima!
Eigenlijk werken alle tools die ik nodig heb zoals Unison, Putty, Rawtherapee, Skype en nog een aantal uitstekend, geen problemen mee gehad tot op heden.
Voor de overstapper die niet bang is voor kleine probleempjes de moeite waard.

De Gnome versie op fc15 is 2.32.0 en de kernel 2.6.38.5-24.fc15.i686(beta uiteraard).
Nee, de Gnome versie van FC15 is 3.0, zoals hier te zien is. Wel is er een fallback naar Metacity 2.30 (zoals hier te zien). Geven menu'tjes anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat geeft about aan.
Build Date: 04/05/2011.
Volgens koji klopt het inderdaad niet :? lekker handig!

edit:Als ik het volgende uitvoer geeft hij trouwens hetzelfde
$ yum info gnome-desktop|grep Version
Version     : 2.32.0

Iemand die hier licht op kan schijnen?
Het zou deze completed moeten zijn:gnome-shell-3.0.1-2.fc15
BTW. Draai dus niet fallback-mode maar 3, vreemd verhaal.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2011 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
gnome-session --version >> gnome-session 3.0.1
Is dit wat je bedoelt ?
Linux laptop 2.6.38-ARCH #1 SMP PREEMPT Tue May 3 06:04:40 UTC 2011 i686 Intel(R) Celeron(R) CPU 560 @ 2.13GHz GenuineIntel GNU/Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat is inderdaad wat ik bedoel.
Hij geeft aan dat ik Gnome 2.32 gebruik, had ik niet eens gezien, pas toen RSpliet het opmerkte.
Ik gebruik echter Gnome 3.0.1.
Waarom de version check dus 2 als output geeft ontgaat me.
Heb de fallback wel een keer geprobeerd, of dat de reden is weet ik niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-05 12:20
je moet gnome-desktop3 hebben, je kijkt naar het gnome2-pakket

gnome3 draait idd heel netjes op Fedora. Het enige probleem bij mij is dat Evolution soms alle resources gebruikt, dan moet ik het afsluiten (omdat shell dan ook groeit qua verbruik, en traag gaat reageren). Verder is het al stukken meer af dan Unity, in de zin dat ik veel minder crashes/problemen heb dan ik in Natty had. En Natty was al gereleased en dit is nog maar beta. Hele sterke beta voor Fedora en een goede stap qua UI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

harmus schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 10:35:
je moet gnome-desktop3 hebben, je kijkt naar het gnome2-pakket

gnome3 draait idd heel netjes op Fedora. Het enige probleem bij mij is dat Evolution soms alle resources gebruikt, dan moet ik het afsluiten (omdat shell dan ook groeit qua verbruik, en traag gaat reageren). Verder is het al stukken meer af dan Unity, in de zin dat ik veel minder crashes/problemen heb dan ik in Natty had. En Natty was al gereleased en dit is nog maar beta. Hele sterke beta voor Fedora en een goede stap qua UI.
Ja, je hebt helemaal gelijk, bedankt voor de tip.
Na een "yum info gnome-desktop3|grep Version" kreeg ik wel de correcte versie namelijk 3.0.1
Trouwens het about shermpje wat je kunt oproepen bevat alleen info over 2 en niet over 3.

Hier draait Gnome3 ook bijzonder stabiel, zeer netjes, bugs die er eventueel inzitten zijn meestal snel verholpen.
Wbt. Evolution, die draai ik niet, ik gebruik de client van Opera, werkt ook goed.
Als shell blijft groeien kun je een keer proberen het te stoppen in taakbeheer, het start vanzelf weer op.
Heb dit zelf een paar keer meegemaakt, deed dit terwijl enkele apps waren geopend, geen problemen.
Hier heb ik de laatste 2 weken trouwens al geen last meer van gehad.

Ben wel nog aan het wennen aan de GUI, ik gebruik ook AWN, en in de meeste stappen ben ik er sneller via het AWN menu dan via dat van Gnome3, maar dat maakt niet uit tweak-tools rijzen als paddoos uit grond.
Komt wel goed dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al een link voor de final van Fedora 15?
Als het goed is wordt ie om 16 uur lokale tijd gereleased.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:53
Ben benieuwd of de devs het redden vandaag. Er staat namelijk nog 1 blocker bug open. En de wiki van Fedora dit zegt:
All bugs blocking the F15Blocker tracker must be CLOSED
If all of the Final Release Requirements are not met by 20:00 UTC on Tuesday the week prior to release day, the release will be delayed by one week so that the Final Release Requirements can be met.
Ben namelijk wel benieuwd naar Gnome 3, heb al is die live cd geprobeerd die op gnome.org staat die draaide niet echt lekker op mijn PC. (zal wel komen omdat er geen grafische drivers waren geinstalleerd). Het is in ieder geval mooi dat mensen het ook al stabiel hebben draaien. Was al bijna bang dat Gnome 3 de nieuwe KDE 4.0 werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:32
Ze hebben vorige week dat F15 RC3 Gold verklaard is, dus ik vraag me of of die bug nog echt blocking gaat zijn...
Zeker omdat ze ook al over Twitter e.d. de aankondigingen hebben gedaan...

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fedora 15 is nu officieel te downloaden :

http://fedoraproject.org/

Ik ben nu uiteraard de gnome editie aan het downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Draai het al een tijdje naar volle tevredenheid :) Mooi dat de final er nu ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenmelle
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-08 23:19

ikbenmelle

Front-end javascript developer

Heb zojuist Gnome 3 geïnstalleerd op Ubuntu 11.04.

Ben zeer onder de indruk. In tegenstelling tot Unity voelt Gnome 3 aan als The next level.

Het is een zeer rustige shell die gericht is op productiviteit en me tegelijkertijd alle opties geeft die ik wil - out of the box. Met CMD (of super key) zijn alle belangrijke programma's gemakkelijk te starten (á la Gnome Do) en te beheren (á la Expose).

Wel ervaar ik nog wat problemen: sommige programma's draaien niet altijd even stabiel (denk aan Decibel) en Suspend werkt nog niet naar behoren: soms begint hij een nieuwe sessie, soms een reboot, soms is mijn schermen volgorde omgedraaid. Voor de rest lijkt het helemaal stabiel te lopen.

Ik kijk erg uit naar verdere ontwikkeling van Gnome 3!

edit: ik heb aan de hand van deze guide Gnome 3 geïnstalleerd (Unity 'breekt' echter wel (verder)): http://www.ubuntugeek.com...n-ubuntu-11-04-natty.html

Termperatuur (edit2)

Volgens de driver van Nvidia is mijn GPU (mobile 880FX 1GB) 'slechts' 55 graden warm, terwijl dit onder gnome2 met Compiz (onder Ubuntu 10.10) al snel 60 graden is en onder Unity tegen de 70 graden aan tikt.

Compiz lijkt de termperatuur op te drijven - om welke reden dan ook.

Hebben jullie deze ervaring ook?

[ Voor 26% gewijzigd door ikbenmelle op 29-05-2011 23:30 . Reden: Toevoeging link guide && Toevoeging temperatuur ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
De temperatuur van mijn nVidia GeForce GT-220 is ook slechts 47 graden celsius. Ik weet alleen niet hoe het ervoor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawk999
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:56
Fedora 15 twee dagen geleden geïnstalleerd en dat ging soepel. Het loopt allemaal prima en het bevalt me ook heel goed. Als je eenmaal gewend bent kan je snel en eenvoudig van programma's wisselen. Ik had alleen even een probleem met lelijke fonts maar dat heb ik zo:

http://linuxtweaking.blog...o-fix-font-rendering.html

kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeTux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-07-2023
Ik wilde overstappen op Ubuntu 11.04 van Unity naar Gnome 3, maar dat verliep desastreus. Met wat moeite kreeg ik weer een grafisch gedeelte, maar dat was zo slecht dat ik heb besloten om Ubuntu 11.04 opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteelPan
Het zou toch redelijk moeten verlopen.
Ik denk dat een en ander afhangt van welke ppa je gebruikt.
Ik heb Gnome-shell al ruim een half jaar draaien,eerst op 10.10 en daarna overgestapt op de natty beta en eigenlijk weinig problemen tegen gekomen.
Momenteel draai ik een home-made 64bit versie met diverse extensies geactiveerd,en met gnome-shell EN unity.
Unity draait niet echt probleemloos en de thema's worden niet weergegeven zoals ik het zou willen,maar het is wel volledig functioneel,met compiz en alles erop en eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met gnome 3 is de werktijd op accu bijna gehalveerd tov gnome 2. Ben nu maar naar lxde geswitched, daar haal ik weer de normale werktijd (sowieso vond ik gnome 3 niet heel fijn werken).

Hebben jullie hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteelPan
Nope.
Ik draai gnome-shell op een desktop met een stekker.
Ik heb het nog niet op een laptop geinstalleerd,misschien een klusje voor het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Gnome 3 hier op een netboekje en een crappy laptop ( compaq 610 )..het lijkt erop dat de accutijd in orde is. Enige tweak is feitelijk het gebruik van cpufreq. Ik draai Arch.

Verder ben ik zeer te spreken over gnome 3. Het is erg "nu" voor mijn gevoel. Als ik win 7 weer eens aan slinger of osx bij mijn vriendin check ben ik toch blijer met mijn shell.
Voor mij een blijvertje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Met gnome 3 is de werktijd op accu bijna gehalveerd tov gnome 2. Ben nu maar naar lxde geswitched, daar haal ik weer de normale werktijd (sowieso vond ik gnome 3 niet heel fijn werken).

Hebben jullie hier ook last van?
misschien toevallig een ati gpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja maar die heb ik uitstaan (heb een i3 en gebruik de gpu daarvan). Dus dat zal het niet zijn denk ik.

Ik gebruik trouwens ook cpufreq, powertop en dat soort tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Heb GNOME 3 nu toch al een tijdje op mijn laptop draaien (Fedora 15), en heb niet het gevoel dat mijn accu heel veel minder is geworden tov Ubuntu 10.10 (dat stond er daarvoor op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbenp
  • Laatst online: 10:44
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads4/4dea14ca6afd0/4dea14ca4e6cd-Schermafdruk.thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads4/4dea14d4801e1/4dea14d46737c-Schermafdruk-1.thumb.jpg

Ubuntu 11.04 met Gnome 3, zit wel te twijfelen om over te stappen naar Fedora 15, die hem officieel heeft.

Wat zou dan het beste zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteelPan
Tja overstappen naar Fedora....moet je alles weer opnieuw leren,wat je met ubuntu al weet.
Zoals al eerder verteld,op ubuntu forums zijn een aantal mensen bezig met custom ISO's.
Ik heb een x64 install en nu net een 32bit install gedaan en ik moet zeggen het werkt goed.
Als je de tijd hebt lees dit topic eens door.

http://ubuntuforums.org/s...858&posted=1#post10901858

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 14:59
Gisteren overgestapt van Fedora 14 naar Fedora 15, ik begin al een beetje te wennen aan Gnome 3. Het niet meer hoeven (kunnen) te minimaliseren van programma's is wel wat vreemd.

Het vinden van het juiste programma via Activities->search box werkt prima. Wat mij betreft mag die zoek functie altijd beschikbaar zijn (zoals op de mac), dus gewoon rechts bovenin. Het kan zijn dat dit door apple gepatenteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Ssst, niks zeggen in het grote ubuntu topic hoor, maar draai nu Fedora 15 :+

GNOME 3 & Shell zijn erg nice, maar default theme vond ik wat te licht. Nu draai ik Atolm als gtk3 theme en gnome shell theme, maar zijn er andere donkere themes voor zowel gtk3 als shell? Meeste websites vermelden alleen Shell themes :|

M'n laptop is overigens al 3 jaar lang niet zo'n performance monster geweest, en dus zijn m'n animaties een beetje om te huilen :')

edit: Overigens is overstappen van Ubuntu naar Fedora niet gek moeilijk hoor. Enable rpmfusion en vervang in je hoofd apt-get met yum en 90% van de "problemen" zijn al weg.

[ Voor 15% gewijzigd door afraca op 07-06-2011 11:15 ]

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Meer GTK3 themes is denk ik een kwestie van tijd, op dit moment zijn er volgens mij nog niet zo veel themes. Atolm vond ik inderdaad ook mooi, binnenkort ook maar eens proberen. :P

Je hebt wel een redelijke videokaart nodig idd om beetje mooie animaties te hebben, op mijn laptop gaat het net, op mijn desktop loopt het erg vloeiend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMdG
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik draai nu ook Fedora met Gnome 3.
Bevalt veel beter dan Unity, en ook beter dan Gnome 2.
de tweaktool maakt het er eigenlijk nog beter op, al mis ik inderdaad wel een aantal settings.
Hopelijk komen die wel in de Gnome 3.2. (ga ik wel vanuit eigenlijk :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Je hoeft toch niet naar fedora over te stappen om gnome3 te draaien? Ik draai gnome3 gewoon op Ubuntu, gaat perfect :P

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

afraca schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 11:14:
Ssst, niks zeggen in het grote ubuntu topic hoor, maar draai nu Fedora 15 :+

GNOME 3 & Shell zijn erg nice, maar default theme vond ik wat te licht.
huh? Alle balken en menu's zijn zwart toch? :o

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Ik sta ook op het punt om te upgraden van F14 naar F15 en dan ook Gnome3 (Gnome-Shell) te gaan draaien.
Echter... Ik ben aan het testen geweest om vanuit een minimal install de Gnome-Shell aan de gang te krijgen, maar dat werkt niet (goed). Blijkbaar mis ik een dependency, maar ik kom er niet achter wat.
Heeft iemand dit al geprobeerd? Belangrijker: daarbij ook werkend gekregen?

Meer (Engelse) info via http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?t=264690

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Vicarious schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 14:14:
Je hoeft toch niet naar fedora over te stappen om gnome3 te draaien? Ik draai gnome3 gewoon op Ubuntu, gaat perfect :P
Klopt, meestal....
Vicarious schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 14:15:
[...]
huh? Alle balken en menu's zijn zwart toch? :o
Nouja, je sidebar en nog wat dingen zijn "fel" wit/grijs, en Nautilus ook beetje hard aan de ogen. (IMHO)

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
edit: Overigens is overstappen van Ubuntu naar Fedora niet gek moeilijk hoor. Enable rpmfusion en vervang in je hoofd apt-get met yum en 90% van de "problemen" zijn al weg.
Zijn er dan echt mensen die overstappen naar fedora voor gnome 3? toch wel een teken dat de desktop markt voor linux volwassen wordt (idem voor mensen die een downgraden naar 10.10 omdat ze unity niets vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:00
Er was gisteren een flink aantal updates beschikbaar waardoor er volgens mij weer een flink aantal dingen zijn gefixed voor wat betreft Gnome 3 in Ubuntu. Heb nu een andere wallpaper-select-gui en de system settings werken nu ook ineens (gebeurde voorheen niks als ik er op klikte)

Ben er zeer over te spreken nu.

[ Voor 5% gewijzigd door Master FX op 07-06-2011 14:46 ]

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteelPan
Voor shell themes,gtk3 en meer,

http://gnome-shell.deviantart.com/gallery/#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben.Hahlen schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 14:23:
Ik sta ook op het punt om te upgraden van F14 naar F15 en dan ook Gnome3 (Gnome-Shell) te gaan draaien.
Echter... Ik ben aan het testen geweest om vanuit een minimal install de Gnome-Shell aan de gang te krijgen, maar dat werkt niet (goed). Blijkbaar mis ik een dependency, maar ik kom er niet achter wat.
Heeft iemand dit al geprobeerd? Belangrijker: daarbij ook werkend gekregen?

Meer (Engelse) info via http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?t=264690
Ben op ongeveer dezelfde manier aan het installeren, ook in Vbox.
Zou moeten lukken zou je toch zeggen, maar vanwege de additions zou ik tegen de problemen aan kunnen lopen die jij nu al hebt. Kom straks nog wel met een update :)

edit:
Heb er geen tijd meer voor gehad, laat later deze week weten of het gelukt is!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2011 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMdG
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vicarious schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 14:14:
Tja, bij mij werkte gnome3 niet goed op ubuntu 11.04, haperen en dergelijke.
Bovendien vind ik Fedora 15 met gnome3 prettiger in gebruik dan ubuntu met unity of gnome2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 17:15:
[...]
Ben op ongeveer dezelfde manier aan het installeren, ook in Vbox.
Zou moeten lukken zou je toch zeggen, maar vanwege de additions zou ik tegen de problemen aan kunnen lopen die jij nu al hebt. Kom straks nog wel met een update :)

edit:
Heb er geen tijd meer voor gehad, laat later deze week weten of het gelukt is!
Mijn conclusie is dat het een VirtualBox issue is. Gisteren met een vriend aan het herinstalleren op de laptop geslagen en daar doet het het zonder problemen. Dezelfde scripts gebruikt als in VBox.
Wat dan wel weer raar is, is dat ie het met een DE Install wel doet, maar een Minimal niet...
Maar ja, dat is dan virtualisatie ;).

Ik ga één dezer dagen ook herinstalleren, dus dat wordt leuk :)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
JMdG schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 22:10:
[...]

Tja, bij mij werkte gnome3 niet goed op ubuntu 11.04, haperen en dergelijke.
Bovendien vind ik Fedora 15 met gnome3 prettiger in gebruik dan ubuntu met unity of gnome2
Ik heb ook mijn eerste ervaring met Gnome 3 gehad op Fedora 15, maar ik ben ondertussen zo gewend geraakt aan Ubuntu - en het lukte me met mijn basiskennis Linux niet om alle bednodige nonfree packages te installeren voor verschillende video en audio formaten - dat ik mijn Ubuntu Natty van Gnome 3 heb voorzien. En dat werkte tot gisteren (zie eerdere post) vlekkeloos, maar nu loopt mijn Nvidia driver te kloten. Hij is activated, maar "not in use" (of was het nou andersom).

Ik krijg bij het inloggen een melding. "Oops something went wrong and is wasnt fixable" (of iets van die strekking)

Nu kijken of - met wederom mijn beetje kennis van Linux - ik dat zelf kan fixen.....

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteelPan
Heb je extensies in gebruik?
Deze willen dit nog wel eens triggeren.
Als je extensies gebruikt,plaats ze eens in ~/.local/share/gnome-shell/extensions en niet in /usr/share/gnome-shell/extensions.
Probeer ze 1 voor 1 te activeren om te zien welke niet werkt.
Het is bekend dat diverse extensies niet prettig samenwerken,ieder apart gaat prima maar bepaalde combinaties werken niet.

ALT-F2 lg [looking glass] geeft wat meer inzicht in eventuele errors in het algemeen,maar ook van de geladen extensies.

[ Voor 14% gewijzigd door SteelPan op 08-06-2011 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
Het gaat om een compleet verse install. Ik heb nog niks extra's geinstalleerd, behalve Natty en de packages van Gnome 3 uit de repository van gnome 3.

Het vreemde is, dat voor een dag of 2 geleden alles perfect werkte. Dat was een Natty installatie die ik al een tijdje draaide en waar ik toen Gnome 3 op heb geinstalleerd. Toen kwamen er een paar updates binnen en na de reboot is de ellende begonnen. Hier veel mensen met de drivers van Nvidia die wel "active" zijn, maar "not in use"

Ik heb zelf het idee dat Gnome 3 daarom niet start.

Ik heb er een verse installatie aan gewaagd, maar het werkt nog niet... (of eigenlijk niet meer)

Maar een oplossing is er volgens mij voorals nog niet, anders maar terug naar 10.10 voor de time-being.

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawk999
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:56
Ja gnome 3 en Ubuntu loopt niet voor iedereen even lekker. Mocht je een terug keer naar Fedora 15 overwegen; hier is een makkelijke manier om alle benodigde extra programma's te installeren:

http://www.dnmouse.org/autoten/

Van nonfree packages tot DVD codecs tot dropbox. het staat er allemaal tussen. Succes met je oplossing van je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Arch is ook een nette distro om gnome3 op uit te proberen. Heeft al een mooie wiki rond gnome3 en een actief forum..de beginners-guide is een goed startpunt om de wat meer 'terminal' manier van werken eigen te maken. Voordeel is ook de rolling-release filosofie van Arch. Is Fedora een beetje scherp op updates?? Geloof het wel toch..

Enige bug die ik momenteel ervaar, is de lag bij het vrij in het scherm aanroepen van een prog. Da's traaaaaag....
Verder heb ik wel een issue met mijn memory >> het lijkt erop dat iets voor een lek zorgt..( Xorg, gnome-shell, ben er nog niet achter )..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Zo, die schrale oude TS is weg, en we hebben nu een flink uitgebreide nieuwe TS! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Nice :)

staat nog wel een typo in
Het befrijf achter Ubuntu is namelijk bezig met haar eigen interface
Moet bedrijf zijn

Congratz met je birthday btw *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Een aanrader voor sommige mensen is trouwens de "presentation mode" extensie op Gnome Shell. Deze voegt een optie toe aan het power menu rechtsbovenin genaamd "presentation mode". Aanzetten, en het scherm springt niet meer in DPMS tot de volgende boot. Ideaal voor HTPC's waarbij de TV dus niet uit mag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Typo gefixed, en thanks *O*

[ Voor 10% gewijzigd door Sh4wn op 13-08-2011 14:01 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste