Het grote GNOME 3 topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Ik zou sowieso opnieuw installeren, vooral vanwege een half opgeloste bug:
https://bugzilla.redhat.com/bugzilla/show_bug.cgi?id=737731

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 10:19
JoetjeF schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:28:
[...]
Linux Mint 12 lijkt me wel een aardig alternatief worden voor mensen die zich niet echt kunnen aanpassen aan de nieuwe werk methode van Gnome 3. Ik ben iig zeer benieuwd naar de RC.
Ik heb nu de extensies van Linux Mint in gebruik op Arch Linux. Ik kon eigenlijk al niet heel goed wennen aan Gnome 3, met name het overzicht van openstaande windows is een beetje teveel wennen voor mij. Maar met die extensies wordt het wel een stuk beter. Vooral de bottom-bar en de menu extensie zijn aanraders, als je op zoek bent naar een Gnome 2 achtige ervaring onder Gnome 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

MGSE is ook een goede oplossing denk ik.
Ik snap ook niet dat Mint uberhaupt overweegt Mate op te nemen in hun distributie, dat project is echt gedoemd te sterven (hoop ik tenminste). Waarom porten ze alle applicaties? Het enige dat je hoeft te porten voor de "Gnome 2 experience" is het panel (wat incidenteel precies het deel van Gnome 2 is dat je eigenlijk wil herimplementeren: hoe eerder bonobo weg is, hoe beter) en misschien gnome-session-manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Fedora 16 is op de mirrors verschenen, en de torrents zijn binnen te hengelen van:

http://torrent.fedoraproject.org/

mirrors:
http://mirrors.fedoraproject.org/publiclist/

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 22:32
afraca schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 15:04:
Fedora 16 is op de mirrors verschenen, en de torrents zijn binnen te hengelen van:

http://torrent.fedoraproject.org/

mirrors:
http://mirrors.fedoraproject.org/publiclist/
Heb 'm net binnen (snelle mirror: http://ftp.halifax.rwth-aachen.de/fedora/linux/releases/16/Live/x86_64/Fedora-16-x86_64-Live-Desktop.iso)

Nu maar es kijken wat ze ervan gebakken hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 14:39
Sh4wn schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 00:32:
Ik zou sowieso opnieuw installeren, vooral vanwege een half opgeloste bug:
https://bugzilla.redhat.com/bugzilla/show_bug.cgi?id=737731
Bij mij werkte dat, ik heb alleen last van een crash in gnome-settings-daemon na de upgrade. Die vertoont zich echter niet bij een nieuw aangemaakte gebruiker.

• UPPERKEES
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Debian Testing heeft nu ook Gnome 3, in Empathy 2.30 had ik altijd Google Talk ingesteld op poort 5223 met SSL. Dit kan niet meer met Empathy 3.2, poort kan je niet meer veranderen en je kan SSL ook niet aanvinken. Is hier een workaround voor? Of werkt Empathy 3.2 standaard met SSL?

Deze site zegt dat het gewoon standaard SSL gebruikt (was in het begin wel anders). Dus ik ga dat vanavond thuis ook nog even testen en als het zo blijkt dan is er geen probleem met de default settings.

[ Voor 33% gewijzigd door UPPERKEES op 10-11-2011 12:27 ]

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Ik denk dat Empathy standaard TLS gebruikt, dat is gewoon een beveiligde verbinding maar dan over dezelfde orginele port.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenmelle
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-08 23:19

ikbenmelle

Front-end javascript developer

Sinds het uitkomen van Ubuntu 11.10 ben ik een fulltime gebruiker van Gnome3 (geheel stabiel, al 14 dagen lang zonder restart). Het biedt een prettige rustige werkomgeving, zo fijn dat ik mijn desktop (met ATI 6950 kaart en bijkomende bugs) sindsdien links laat liggen ten gunste van mijn Thinkpad T500.

In 11.04 heb ik een tijdje gedraaid met Gnome3 vanuit de experimentele repos, maar dit werkte helaas niet helemaal stabiel. Vanuit 11.04 naar 11.10 upgradede Gnome3 moeiteloos mee en sindsdien loopt dit probleemloos. 8)

Maar hoewel Gnome3 op de goede weg is, is er - naar mijn inzien - nog wel ruimte voor verbeteringen. :X

1. Applicatiemenu's nemen horizontale ruimte in en maken een applicatie op het eerste oog vaak onoverzichtelijker: ik zie deze graag verplaatst naar het algemene applicatie menu (nu alleen sluitfunctie) of naar een icon zoals je dat bij Google Chrome ziet. Zo'n icon lijkt me overzichtelijker.

2. Scrollbars moeten meer contrast krijgen (zodat je vanuit je ooghoek kunt zien waar je je in het doc bevindt).

3. Systeem status indicaties (batterijduur, etc) zou zinvoller worden als je daar ook optioneel een icoon met menu andere systeemonderdelen kunt tonen. Bijvoorbeeld: media (hardeschijven, etc.) kunnen (un)mounten, de schermhelderheid kunnen instellen, informatie van (extern) aangesloten schermen, kleurbeheer van schermen, invoerapparatuur status, etc.

4. Vloeiend scrollen (zoals onder Mac OS X 10.5+ of Android).

5. Uitgebreidere out of the box mogelijkheden de Gnome Shell te kunnen tweaken (i.v.p. los programma installeren), denk dan aan de lettertypen, de -grootte, themes, etc. kunnen instellen.

6. Optie introducren om sluit-knop te kunnen laten verdwijnen: het is onnodige clutter wanneer je altijd de sneltoetsen CTRL+W en CTRL+Q gebruikt.

7. Dash "search" mogelijkheden uitbreiden. Bijvoorbeeld het volgende intypen om een command te doen: "terminal: command" of voor het openen van een site: "site: tweakers.net".

8. Mogelijkheid te kunnen instellen: met middelste muisknop dash openen (van DigitalTux)

Aldus even een lijstje van dingen die me zo opvallen. O-)

Waar zien jullie mogelijke verbeterpunten?

Voor de geïnteresseerden: recentelijk heb ik een artikel geschreven over details in de Gnome Shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
9. Extra zoek categorieën aan de dash toevoegen: contacten, recente files

10. Functionaliteit van de onderste balk (icoon voor removable media, system monitor) naar de bovenste balk brengen en de onderste balk, die alleen zichtbaar is als je de dash opent, laten vervallen.

11. De window decorator laten verdwijnen.

12. Alle bovenste suggestie optioneel maken.

Ik ben een redelijk tevreden gebruiker van gnome3 sinds Ubuntu 11.10. Het is er zeker nog niet, maar werkt al wel prettig. Ik betrap me er op dat ik gnome2, dat ik nog op mijn desktop heb, irritant begin te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 10:05
Hier een nieuwe Gnome 3.2/shell gebruiker.
Altijd jarenlang tevreden Ubuntu/Gnome2 gebruikt en was even omschakelen naar Unity. Ook dat ging op een gegeven moment prima maar wilde de nieuwe Gnome omgeving een kans geven en ben aangenaam verrast.
Werkt prima, net even anders dan Unity maar na een paar dagen weet ik niet beter.
Jammer dat het nog niet helemaal vlekkeloos werkt met de Ati drivers, zit voor nu even op de open source maar dan loeit m'n laptop enorm. Dus zit met smart te wachten op goede Ati ondersteuning (of dat ze nou eindelijk eens een wat stillere laptop kunnen maken met de opensource driver).
Wat me vooral meteen opviel is dat je geen quicklists hebt met de toolbar.
Dat vond ik met Unity verdomd handig.
Had b.v. 1 ikoontje waarmee ik naar meerdere servers/apparaten een ssh connectie kon maken. rechtermuisknop en je kreeg alle apparaten te zien.
Dus:
- Quicklists a la Unity

(of iemand moet een handige tip hiervoor hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wauw wat ziet de RC van Linux Mint 12 er super goed uit.
Veel beter dan de standaard Gnome 3.

Test em maar eens met een live dvd :

http://blog.linuxmint.com/?p=1858

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:21
Tadream schreef op maandag 14 november 2011 @ 12:27:
Jammer dat het nog niet helemaal vlekkeloos werkt met de Ati drivers, zit voor nu even op de open source maar dan loeit m'n laptop enorm.
Ik heb/had hetzelfde probleem, maar het loeien is gemakkelijk te verhelpen:
https://wiki.archlinux.org/index.php/ATI#Powersaving

code:
1
echo 'low' > /sys/class/drm/card0/device/power_profile

opties zijn default, auto, low, mid, high

Haalt bij mij ongeveer 20 graden C van mijn GPU af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe krijg je eigenlijk de optie om een screensaver te gebruiken in Linux Mint 12?
In elke Gnome 3 Linux variant heb ik die optie eigenlijk niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Daar is een aparte extension voor genaamd gnome-shell-extension-presentation-mode

[ Voor 62% gewijzigd door afraca op 15-11-2011 11:56 ]

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

noonnoo schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 15:39:
7. Dash "search" mogelijkheden uitbreiden. Bijvoorbeeld het volgende intypen om een command te doen: "terminal: command" of voor het openen van een site: "site: tweakers.net".
Met de meeste van je punten ben ik het wel eens, maar voor een terminal command is ALT-F2 toch een veel betere optie dan helemaal terminal: intypen. Voor de rest: de komende tijd zullen er vast wel een hoop verbeteringen worden doorgevoerd.

Mijn vorige indruk die ergens op pagina 2 van deze thread staat was al goed, maar omdat ie lastig deed i.c.m. Ubuntu 11.04 heb ik 'm nooit in gebruik genomen. Maar in 11.10 is 'ie makkelijk vanuit het software center te installeren. Ik ben opnieuw erg positief over Gnome Shell. Hier totaal geen problemen met de open source ATI drivers, het loopt stukken soepeler dan Unity, en ook dual monitor support werkt vlekkeloos.

De hele workflow heeft een bepaalde, eh, flow (:D) die ik erg fijn vind. Het maakt het verdelen van vensters over werkbladen voor het eerst echt overzichtelijk, houdt taken gescheiden en maakt switchen tussen apps en werkbladen makkelijk zat (CTRL-ALT-pijlen voor werkbladen en de prima ALT-TAB). Ook het intypen van zoektermen in de activities overlay werkt lekker snel. Alleen de minimize-knop is een gemis, hoewel die snel genoeg is terug te zetten.

De notifications via de onderkant werken minder belemmerend dan rechtsboven bij Ubuntu.

En het ziet er heerlijk uit i.c.m. de Ambiance theme van Ubuntu, zeker wanneer je de bovenste balk een beetje doorzichtig maakt (#panel in de gnome shell css aanpassen). Sommige keuzes voelen misschien een beetje Apple-achtig aan in de zin van verwijderde functionaliteit omwille van het forceren van eenvoud, maar los daarvan ben ik dik tevreden hiero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 10:05
CB32 schreef op maandag 14 november 2011 @ 13:17:
[...]
code:
1
echo 'low' > /sys/class/drm/card0/device/power_profile

opties zijn default, auto, low, mid, high

Haalt bij mij ongeveer 20 graden C van mijn GPU af.
Daar wordt die inderdaad al wat beter/koeler van en deed ik al meteen toen ik de opensource drivers gebruikte.
Nu net even Ati Catalyst 11.11 geprobeerd maar het is echt om te huilen. Dit kan je echt niet uitbrengen (en dan heb ik het over de Ati drivers, niet Gnome 3). Een rechtermuis aktie geeft een flikkerend beeld met een stukje van m'n wallpaper.
Wel even de Powerplay op powersave gezet en meteen is die fan toch wel behoorlijk rustiger dan opensource op low. Zou o zo graag willen dat de fans in de opensource drivers op die snelheid werkte, dan keek ik nieteens meer naar de Ati drivers. Nu kijk ik of er toch wat vooruit gang is geboekt icm. Gnome.
Voor nu nee dus, dus ga ik weer terug naar de oss drivers.

[ Voor 4% gewijzigd door Tadream op 16-11-2011 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

afraca schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 11:56:
Daar is een aparte extension voor genaamd gnome-shell-extension-presentation-mode
Deze werkt helaas (nog) niet in Gnome 3.2.

Schaadt het niet, dan baat het niet

• WiebeV
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-08 21:20
RSpliet schreef op woensdag 16 november 2011 @ 22:50:
[...]

Deze werkt helaas (nog) niet in Gnome 3.2.
Jawel, kan alleen zijn dat in de repository nog een oude versie staat.
Versie die met Gnome 3.2 werkt kun je iig vanaf Github halen.

• SirBlade
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-08 04:49
Ik heb gisteren Fedora 16 geinstalleerd op mijn laptop en ik heb een foutje gemaakt bij het invullen van de credentials van het wireless netwerk hier op het werk. Ik krijg continue 2 popups om mijn credentials in te vullen. Bij de eerste (ik gok voor de outer identity) kan ik alleen het password aanpassen, niet de username. De tweede kan ik wel helemaal aanpassen. De eerste is wit en hoekig, de tweede is zwart and afgerond zoals de rest van de desktop.

Hoe kan ik de wireless setting terugzetten naar default? Is er een configfile die ik kan verwijderen?

• ikbenmelle
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-08 23:19

ikbenmelle

Front-end javascript developer

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:25:
...
De hele workflow heeft een bepaalde, eh, flow (:D) die ik erg fijn vind. Het maakt het verdelen van vensters over werkbladen voor het eerst echt overzichtelijk, houdt taken gescheiden en maakt switchen tussen apps en werkbladen makkelijk zat (CTRL-ALT-pijlen voor werkbladen en de prima ALT-TAB). Ook het intypen van zoektermen in de activities overlay werkt lekker snel. Alleen de minimize-knop is een gemis, hoewel die snel genoeg is terug te zetten.

De notifications via de onderkant werken minder belemmerend dan rechtsboven bij Ubuntu.

En het ziet er heerlijk uit i.c.m. de Ambiance theme van Ubuntu, zeker wanneer je de bovenste balk een beetje doorzichtig maakt (#panel in de gnome shell css aanpassen). Sommige keuzes voelen misschien een beetje Apple-achtig aan in de zin van verwijderde functionaliteit omwille van het forceren van eenvoud, maar los daarvan ben ik dik tevreden hiero.
Het verhaal van de "flow" is heel herkenbaar, zo ervaar ik het ook. Met Unity lijkt de workflow minder vloeiend te werken, ik denk dat het toch minder overzichtelijk overkomt.

De minimize-knop mis ik niet echt, maar deze knop is niet echt meer relevant in de Shell. De enige functie die hij nu heeft, is dat de window onder de huidige zichtbaar maken.

@SirBlade, onder Ubuntu 11.10 heb ik hetzelfde. Soms wanneer ik mijn laptop uit slaap haal, dan vraagt het twee keer los om bevestiging van het netwerkwachtwoord.

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
SirBlade schreef op donderdag 17 november 2011 @ 10:17:
Ik heb gisteren Fedora 16 geinstalleerd op mijn laptop en ik heb een foutje gemaakt bij het invullen van de credentials van het wireless netwerk hier op het werk. Ik krijg continue 2 popups om mijn credentials in te vullen. Bij de eerste (ik gok voor de outer identity) kan ik alleen het password aanpassen, niet de username. De tweede kan ik wel helemaal aanpassen. De eerste is wit en hoekig, de tweede is zwart and afgerond zoals de rest van de desktop.

Hoe kan ik de wireless setting terugzetten naar default? Is er een configfile die ik kan verwijderen?
Even 'nm-connection-manager' uitvoeren, en dan daar de instellingen aanpassen. Network instellingen zijn op dit moment in het control panel nogal schraal, wordt gelukkig aan gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirBlade
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-08 04:49
Sh4wn schreef op donderdag 17 november 2011 @ 20:38:
[...]

Even 'nm-connection-manager' uitvoeren, en dan daar de instellingen aanpassen. Network instellingen zijn op dit moment in het control panel nogal schraal, wordt gelukkig aan gewerkt.
Het was 'nm-connection-editor' maar het heeft gewerkt. Niet echt gebruikersvriendelijk imho.

Nu nog alleen die 'iommu: mapping reserved region failed" melding en het onverwachts switchen naar textmode oplossen. Al gok ik dat dit niet een Gnome probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
Weet iemand of/hoe je een path via het toetsenbord kunt invoeren in de file selectie dialoog? In gtk2 kon je dat, net als in nautilus, doen met Ctrl-l. In gtk3/gnome3 werkt Crtl-l wel in nautilus, maar niet in de file selectie dialoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 06:49
Ik gegbruik ook gnome3 op ubuntu maar ik merk op omgubuntu.co.uk dat er veel applets worden gemaakt die zich integreren in unity. Ik vroeg mij af of dit soort applets ook voor gnome3 worden ontwikkeld. Je vindt er wel een paar onder het software center maar zelf kan ik helemaal geen community met nieuws vinden zoals omgubuntu.org maar dan gericht op ontwikkelingen bij gnome3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

* afraca is blij

Berg aan updates (had m'n F16 (fedora 16) al even niet meer aangehad) , en nu worden de door yum geïnstalleerde gnome shell extensions herkend, heeft het touchpad veel meer functionaliteit (van letterlijk 1 opties naar 6) , maar worden de default applications ingesteld in System Settings --> System Info (m.i. erg onlogische locatie) nog genegeerd (vlc voor video, hij start vrolijk totem)

edit: ook lock screen wanneer ik met 2 monitors werk is nu gefixed

[ Voor 7% gewijzigd door afraca op 25-11-2011 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 00:36
Ik vroeg mij af of dit soort applets ook voor gnome3 worden ontwikkeld. Je vindt er wel een paar onder het software center maar zelf kan ik helemaal geen community met nieuws vinden zoals omgubuntu.org maar dan gericht op ontwikkelingen bij gnome3.
webupd8 is wel een handig site waar naast unity meuk ook nog info over gnome3-extensions naar voren komt, ze bieden ook nog de meest gebruikte extensions aan via hun PPA's

http://www.webupd8.org/

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
lutj schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 15:36:
Ik gegbruik ook gnome3 op ubuntu maar ik merk op omgubuntu.co.uk dat er veel applets worden gemaakt die zich integreren in unity. Ik vroeg mij af of dit soort applets ook voor gnome3 worden ontwikkeld. Je vindt er wel een paar onder het software center maar zelf kan ik helemaal geen community met nieuws vinden zoals omgubuntu.org maar dan gericht op ontwikkelingen bij gnome3.
Check http://www.webupd8.org/se...nome%20shell%20extensions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
@blouweKip @Wouser bedankt! Dit is inderdaad wat ik zoek. Wat ik uit artikelen op omgubuntu.co.uk begrijp is dat de extensions soms deels werken met de gnome3 shell. Als ik het goed begrijp is unity ook eigenlijk gebaseerd op gnome3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Ondertussen is, zoals door velen ongetwijfeld op de FP gezien hebben, eindelijk extensions.gnome.org online. Iemand nog fancy extensions vandaan geplukt? (of misschien juist erg onbruikbare en wilt u uw medetweaker beschermen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Wat een prut-site. Geen search optie? Geen categorieën? Nu er nog weinig op staat is dat niet zo'n probleem, maar succes om straks door 4500 extensions heen te bladeren.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Vicarious schreef op maandag 05 december 2011 @ 10:00:
Wat een prut-site. Geen search optie? Geen categorieën? Nu er nog weinig op staat is dat niet zo'n probleem, maar succes om straks door 4500 extensions heen te bladeren.
Gast :') het is een alpha release...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Ik moet zeggen dat ik de website ook nog niet veel soeps vind, al zal dat geheid nog verbeteren de komende tijd.

Wel mooi dat je gewoon via de browser heel simpel extensies kan installeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik kreeg even zo'n paniekwalm over me heen; Als je in de SHELL zo'n extensierun krijgt als op Firefox, helemaal hip en html5 en makkelijk enzo, zijn er dan niet duizend-en-een beveiligingsrisico's en straks allemaal coole plugins die al je ingetiepte wachtwoorden loggen enzo?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Sando schreef op maandag 05 december 2011 @ 18:22:
Ik kreeg even zo'n paniekwalm over me heen; Als je in de SHELL zo'n extensierun krijgt als op Firefox, helemaal hip en html5 en makkelijk enzo, zijn er dan niet duizend-en-een beveiligingsrisico's en straks allemaal coole plugins die al je ingetiepte wachtwoorden loggen enzo?
Dat kan... maar GNOME checkt iedere extension zorgvuldig, netzoals ze ook bij de extensions van firefox doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Da's wel fijn. Ben zelf ook wel een beetje dom, heb ook gewoon die webupd8 vertrouwd omdat het de eerste repo met extensies was en ik niet kon wachten, maar eigenlijk hoor je natuurlijk niet zomaar repo's toe te voegen. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Sando schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:38:
Da's wel fijn. Ben zelf ook wel een beetje dom, heb ook gewoon die webupd8 vertrouwd omdat het de eerste repo met extensies was en ik niet kon wachten, maar eigenlijk hoor je natuurlijk niet zomaar repo's toe te voegen. :P
Ja klopt, ik had dat ook gedaan :$. Achteraf gezien vanuit beveiligings opzicht helemaal niet zo slim... :F Voordat ik extensions ben gaan installeren via extensions.gnome.org, heb ik eerst de repo verwijderd en daarna alle extensions verwijderd die ik al had.

http://live.gnome.org/GnomeShell/Extensions
Extension installation locations

Extensions can be installed per-user in ~/.local/share/gnome-shell/extensions, or systemwide in /usr/share/gnome-shell/extensions and /usr/local/share/gnome-shell/extensions.
rm -rf ~/.local/share/gnome-shell/extensions
rm -rf /usr/share/gnome-shell/extensions
rm -rf /usr/local/share/gnome-shell/extensions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Ligt het aan mij of staan er geen extensies meer bij extensions.gnome.org?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Wouser schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 11:00:
Ligt niet aan jou, ik krijg ook geen extensies te zien. Wel de kopregel, maar verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09 10:11

Steef

GoT's Most Eaten

Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 14:04:
Hoe kan ik mijn middelste muis knop instellen om in activities te komen?
Dit is mogelijk, helaas wel via een vrij ruime omweg:
http://www.bohemianalps.c...and-more-by-mouse-button/
Wouser schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 11:00:
Het werkt hier prima, mogelijk was het tijdelijk down :) ?

[ Voor 27% gewijzigd door Steef op 16-12-2011 19:08 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Programma's zullen voortaan standaard gemaximaliseerd zijn:
http://afaikblog.wordpres...gnome-application-design/

Extensies hebben eindelijk een gestandaardiseerde methode voor gebruikersvoorkeuren:
http://blog.mecheye.net/2012/02/more-extension-api-breaks/

Vind het alleen nog steeds raar dat ze niet een 'Advanced' sectie in het centrale configuratiescherm, met alles wat in GNOME tweak tool zit, en de instellingen voor de extensies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
En het nieuwe lockscreen design is bekend, behoorlijk geïnspireerd van smartphones, al ziet het er wel mooi uit. :)

https://live.gnome.org/GnomeOS/Design/Whiteboards/ScreenLock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er wel nice uit, vooral het maximizen en dergelijk is wel doordacht. Ik vraag me een paar dingen af:

Gaan die 'primary toolbar' en de simpelere lay-out niet vooral lastig zijn voor ontwikkelaars, moeten ze nu niet een groot deel van hun programma's gaan aanpassen/herschrijven?

Het lockscreen ontwerp wordt oa vergeleken met iOS en heeft een onscreen toetsenbord. Wordt gnome zo veel op touchscreen apparaten gebruikt?

Voor wanneer zijn deze features bedoelt?

Bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
Na wat stoeien met Cinnamon van Linux Mint, heb ik dan eindelijk een goede "Gnome 2 experience" met de voordelen van Gnome 3. Best wel tricky, beetje source van Muffin doorzoeken naar de configuratie, en met wat gebruik van gconf-editor dan eindelijk gevonden hoe ze de GTK theme overschrijven (ik erger me aan die enorme title bars in de default Adwaita GTK theme). Blijkt het ergens in "/desktop/cinnamon/windows/theme" te zitten, die vervolgens weer "/apps/metacity/general/theme" overschrijft (en dat terwijl Metacity niet de WM is natuurlijk, maar Muffin, wat dan weer een afgeleide is van Mutter, wat weer op basis van Clutter is geschreven).

Lang verhaal heel kort: Cinnamon op ArchLinux (geen Mint dus ;) !) en met als GTK3 theme Elegant-Arch-gtk3.

Afbeeldingslocatie: http://beralt.nl/uploads/14022012-thumb.png

Lekker basic (ik weet dat het er heel saai uitziet), maar het is super snel en het zit me niet in de weg tijdens gebruik. Desktop effects staan uit overigens :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Die adwaita title bars kun je toch ook gewoon in de cinnamon configuratie aanpassen naar een ander thema met minder grote title bars? Kheb inmiddels Cinnamon niet meer geinstalleerd staan, maar ik kon verschillende thema's kiezen volgens mij...

Ik ben er voorlopig nog even vanaf gebleven na wat random crashes waar ik en ook een paar andere mensen last van hadden, ik wacht wel even tot het stabiel genoeg is om in nieuwe distro-release oppgenomen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
Vicarious schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:24:
Die adwaita title bars kun je toch ook gewoon in de cinnamon configuratie aanpassen naar een ander thema met minder grote title bars? Kheb inmiddels Cinnamon niet meer geinstalleerd staan, maar ik kon verschillende thema's kiezen volgens mij...
Die thema's zijn voor Cinnamon zelf, niet voor de Window Manager. De GTK thema's worden geladen door de WM, en die kunnen uit een ander thema komen dan het thema voor Cinnamon. De GUI voor de Cinnamon Settings set dan ook het thema voor Cinnamon, en Cinnamon is dan weer zo opgezet dat hij standaard het GTK thema overschrijft naar Adwaita (handig! :F )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2012 @ 18:59:
Ziet er wel nice uit, vooral het maximizen en dergelijk is wel doordacht. Ik vraag me een paar dingen af:

Gaan die 'primary toolbar' en de simpelere lay-out niet vooral lastig zijn voor ontwikkelaars, moeten ze nu niet een groot deel van hun programma's gaan aanpassen/herschrijven?

Het lockscreen ontwerp wordt oa vergeleken met iOS en heeft een onscreen toetsenbord. Wordt gnome zo veel op touchscreen apparaten gebruikt?

Voor wanneer zijn deze features bedoelt?

Bedankt ;)
Als het programma goed geschreven is hoeven die cosmetische veranderingen niet per se heel veel moeite te kosten. En ja veel programma's zullen uiteindelijk aangepast moeten worden, maar dit zal wel een tijdje duren.

Lockscreen komt overigens waarschijnlijk in 3.4, de rest is nog niet duidelijk aangezien het nu nog vooral designs zijn, en geen echt werkende programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
gibraltar schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:11:
ik erger me aan die enorme title bars in de default Adwaita GTK theme
Dat is al lang niet meer zo hoor... de titlebars zijn inmiddels aardig gekrompen. Bij mij zijn ze nauwelijks hoger dan de tabs van Firefox/Iceweasel. Een niet al te groot font gebruiken helpt natuurlijk ook wel. Het nieuwe default font van Debian (Cantarell) gebruikt bv enorm veel hoogteruimte, Liberation is zuiniger en ziet er imho beter uit.
Ik vraag me wel af waarom je de menubalk in Firefox laat staan als je zo bezorgd bent om de hoogteverspilling van titlebars? Haal die menubar weg en zet de menuknop/icoon in de navigatiebalk. Ruimt lekker op.
met wat gebruik van gconf-editor
Er is tegenwoordig ook een dconf-editor, vrijwel alle settings zijn daar al naartoe verhuisd. Behalve bv. gnome-terminal en wat /destop/gnome en /apps/metacity settings.
Op de command line kan je met gsettings doen wat je eerder met gconftool kon doen. Doe maar eens:
code:
1
gsettings list-recursively

Dan heb je alle mogelijke settings op een rijtje.

Tenslotte: volgens mij zit er wat kleurschifting in je fonts. Heb je lcdfilter=lcddefault wel gezet in je fontconfiguratie? Ter vergelijk:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IdhKf.png

[ Voor 3% gewijzigd door Ertepeller op 14-02-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
Ertepeller schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 15:25:
Dat is al lang niet meer zo hoor... de titlebars zijn inmiddels aardig gekrompen. Bij mij zijn ze nauwelijks hoger dan de tabs van Firefox/Iceweasel. Een niet al te groot font gebruiken helpt natuurlijk ook wel. Het nieuwe default font van Debian (Cantarell) gebruikt bv enorm veel hoogteruimte, Liberation is zuiniger en ziet er imho beter uit.
Ik vraag me wel af waarom je de menubalk in Firefox laat staan als je zo bezorgd bent om de hoogteverspilling van titlebars? Haal die menubar weg en zet de menuknop/icoon in de navigatiebalk. Ruimt lekker op.
Ik gebruikte 10pt fonts in mijn titlebar, en dat hielp niet. Er staat in de confguratie dan ook een behoorlijke padding bij het standaard theme.

Dat van die menubar weghalen wist ik niet eens :+ . Nu wel, dus bedankt voor de tip!
Er is tegenwoordig ook een dconf-editor, vrijwel alle settings zijn daar al naartoe verhuisd. Behalve bv. gnome-terminal en wat /destop/gnome en /apps/metacity settings.
Op de command line kan je met gsettings doen wat je eerder met gconftool kon doen. Doe maar eens:
code:
1
gsettings list-recursively

Dan heb je alle mogelijke settings op een rijtje.
Ik gebruik al een poosje gconf-editor, maar wist ook niet dat dconf-editor nu gebruikt hoort te worden.
Tenslotte: volgens mij zit er wat kleurschifting in je fonts. Heb je lcdfilter=lcddefault wel gezet in je fontconfiguratie?
Dat heb ik even opgezocht. Mijn fonts.conf in de userdir is ooit eens aangemaakt onder Gnome 2. En ik wist ook niet dat er zo'n optie was. Mijn systeem is al een jaar of vier niet meer opnieuw geinstalleerd, en ik heb ook nooit meer fontconfig aanpassingen gedaan. Direct ook even aangepast, waarvoor ook dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
De eerste beta is ondertussen uit (ik zelf wacht nog even tot Fedora 17 beta), maar hier alvast wat warm makertjes:

http://afaikblog.wordpres...ing-forward-to-gnome-3-4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 21:20
Na het Windows8 drama ben ik maar eens om me heen gaan kijken voor een alternatief, ik kan natuurlijk Windows7 blijven draaien, wat ik ook zo lang mogelijk zal doen op mn werk-laptop. Ben ik toch voor mn prive pc en laptop terecht gekomen bij Linux. Gedownload van ubuntu-nl.

Ik ben een echte newbee wat linux betreft, al heb ik een linux nas en een heel klein beetje unix kennis (SCO) van dik 10 jaar geleden.
Dus blanco aan de slag, hopende niet in de terminal terecht te zullen komen, is alles gelukt op mn dell m1330.

Ik type dit momenteel in de Chromium browser, werkt echt hardstikke goed.
Al mn drivers werden automatisch geinstalleerd, en dus werkt alles (voor zover ik weet). Het enige dat niet werkte was een printer via het NAS. Dit moest even via de terminal aangezien er blijkbaar een bug zit in het printer gedeelte.
De shares op mn NAS werken allemaal prima, ik kan foto's bekijken en filmpjes afspelen (die waren eers nogal blauw). Ik kan zelfs een RDP verbinding maken naar mn win7 laptop, perfect gewoon.

Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Ik dacht echt dat linux iets was voor de terminal-character-based fossielen, maar niets van dit alles. Gewoon zeer werkbaar.

Ik vind wel dat LibreOffice er erg gedateerd uitziet, al kan ik er prima een briefje mee tikken.
Als ik nog een VMware player zou hebben ga ik ook met mn vaste PC over.

Dan is het wat privegebruik echt: Doei Windows 8 (en dan met name Metro)

Ik ga verder puzzelen. Er is nog veel te ondekken
Als ik dit eerder had geweten, dat alles zo simpel is te installeren...
Wat gebruiken jullie overigens als desktop? Gnome shell, Unity of KDE ?

Een oude verstokte Microsoft man.

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 02-03-2012 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
rinkel schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 16:49:
Na het Windows8 drama ben ik maar eens om me heen gaan kijken voor een alternatief, ik kan natuurlijk Windows7 blijven draaien, wat ik ook zo lang mogelijk zal doen op mn werk-laptop. Ben ik toch voor mn prive pc en laptop terecht gekomen bij Linux. Gedownload van ubuntu-nl.

Ik ben een echte newbee wat linux betreft, al heb ik een linux nas en een heel klein beetje unix kennis (SCO) van dik 10 jaar geleden.
Dus blanco aan de slag, hopende niet in de terminal terecht te zullen komen, is alles gelukt op mn dell m1330.

Ik type dit momenteel in de Chromium browser, werkt echt hardstikke goed.
Al mn drivers werden automatisch geinstalleerd, en dus werkt alles (voor zover ik weet). Het enige dat niet werkte was een printer via het NAS. Dit moest even via de terminal aangezien er blijkbaar een bug zit in het printer gedeelte.
De shares op mn NAS werken allemaal prima, ik kan foto's bekijken en filmpjes afspelen (die waren eers nogal blauw). Ik kan zelfs een RDP verbinding maken naar mn win7 laptop, perfect gewoon.

Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Ik dacht echt dat linux iets was voor de terminal-character-based fossielen, maar niets van dit alles. Gewoon zeer werkbaar.

Ik vind wel dat LibreOffice er erg gedateerd uitziet, al kan ik er prima een briefje mee tikken.

Dan is het wat privegebruik echt: Doei Windows 8 (en dan met name Metro)

Ik ga verder puzzelen. Er is nog veel te ondekken
Als ik dit eerder had geweten, dat alles zo simpel is te installeren...

Mooi dat het allemaal zo goed bevalt! Qua gebruikerservaring zijn de laatste jaren inderdaad enorme stappen gemaakt, maar een nieuw office pakket mag wat mij betreft ook.

Qua alternatief van VMware player kan je wellicht VirtualBox gebruiken. Een goede gratis virtuele machine.

Ik denk dat in dit topic de meeste mensen GNOME 3 (met shell) zullen gebruiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Het bevalt me eigenlijk reuze, ik had eigenlijk niet verwacht dat het allemaal zo eenvoudig te installeren en gebruiken zou zijn, dit is gewoon echt bruikbaar als dagelijks OS.
ik zal eens naar virtualbox kijken. Het probleem is alleen dat ik voor mn werk zo'n 10 vmware images heb. Maargoed, ook wel overheen te komen.

Heb wel gemerkt dat mn printer niet print... daar moet ik nog even achterheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

rinkel schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 17:25:
Het bevalt me eigenlijk reuze, ik had eigenlijk niet verwacht dat het allemaal zo eenvoudig te installeren en gebruiken zou zijn, dit is gewoon echt bruikbaar als dagelijks OS.
ik zal eens naar virtualbox kijken. Het probleem is alleen dat ik voor mn werk zo'n 10 vmware images heb. Maargoed, ook wel overheen te komen.

vmware images (vmdk) kun je tegenwoordig ook in virtualbox inlezen volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb zowaar een vmware versie voor linux kunnen downloaden. Nu aan t installeren...

Gelukt! even een winxp image geprobeerd, die werkt prima! Nu kan ik mn pc overbrengen naar ubuntu.

Nu nog even kunnen emailen (hotmail smtp werkt niet, zowel tls als ssl geprobeerd) en mn printer en ik ga over.

Edit:
Email is ook gelukt, smtp moet bij hotmail op poort 587 ipv 25...

[ Voor 67% gewijzigd door rinkel op 02-03-2012 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
VirtualBox kun je volgens mij gewoon installeren via de package manager, of Software Center bij Ubuntu.

Downloaden en dan installen is een typische Windows-gewoonte die je moet afleren :)

Als beginner kan je volgens mij beter met Mint aan de slag gaan, dat scheelt een hoop werk. Mint = Ubuntu + flash + codecs om het even eenvoudig te stellen.
Later kun je altijd nog overstappen op distro's die spartaanser zijn of waar je meer zelf moet doen.
Als startpunt moet je simpelweg een distro nemen die een zo compleet mogelijke out-of-the-box experience levert.
Starten met iets als Arch of Gentoo, wat ik ook wel eens aangeraden zie worden -daar leer je zoveel van is het argument- kan (liever: zal) frustraties opleveren omdat je veel werk moet verzetten voor het een beetje behoorlijk functioneert. Niet iedereen is bereid of in staat of heeft de tijd om dat te doen.

Het kan beter te "makkelijk" zijn dan dat je teleurgesteld raakt omdat er iets niet werkt. En bij Ubuntu werkt er teveel niet voor echte beginners. Plus dat je Unity maar mooi moet vinden, Mint komt op beginners doorgaans toch wat vertrouwder over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb mijne via ubuntu-nl gedownload, pack met gnome erin. De nieuwe gnome shell heb ik via de commandline geregeld. Mint ken ik verder (nog) niet. Unity vond ik idd niet zo heel mooi.

Ik denk dat als ik 2 dagen in de commandline had moeten doorbrengen, ik misschien wel was afgehaakt, al ben ik een redelijke doorbijter. Maar juist het gemak waarmee alles geinstalleerd is verraste me.

VMware heb ik via de site van VMware gedownload. Ik kon volgens mij die niet vinden via softwarecenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
rinkel schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 18:12:
Ik heb mijne via ubuntu-nl gedownload, pack met gnome erin. De nieuwe gnome shell heb ik via de commandline geregeld. Mint ken ik verder (nog) niet. Unity vond ik idd niet zo heel mooi.
Unity is een "apart" iets ja, je vindt het mooi of juist afschuwelijk, een tussenweg is er niet. Persoonlijk vind ik het 3 keer niks, Gnome Shell daarentegen vind ik wel fijn werken.

Linux Mint is de bekendste afgeleide van Ubuntu. Screenshots van de standaard versie.
Download-pagina
Je kunt het best de DVD nemen, met codecs en extra apps. Is ietsje groter dan de CD (1 GB), maar je bent in 1 keer klaar. En wel de 64-bit nemen natuurlijk :)
[/quote]
Ik denk dat als ik 2 dagen in de commandline had moeten doorbrengen, ik misschien wel was afgehaakt, al ben ik een redelijke doorbijter. Maar juist het gemak waarmee alles geinstalleerd is verraste me.
Dat bedoel ik dus, het zou jammer zijn als iemand afhaakt, omdat ie iets voor elkaar krijgt. Vandaar mijn betoog om zo makkelijk mogelijk te beginnen. Als je een beetje bent gewend, kun je het zo moeilijk maken als je wilt. Andersom is een heel stuk lastiger. Arch Linux is bv een heel interessant leer-project, vooral omdat de handleidingen de beste zijn die je op Internet kunt vinden.
Maar Linux heeft inderdaad wel wat stappen gezet i.v.m. de dagen van SCO :) Daar heb ik zelf ook nog mee gewerkt, ach ja, wat een tijd... 1990, SCO Xenix voor een 286 op een doos vol 5.25 inch floppies.
VMware heb ik via de site van VMware gedownload. Ik kon volgens mij die niet vinden via softwarecenter.
O, VMware: nee, dat zal er wel niet inzitten. Alleen VirtualBox en KVM/Qemu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Je bent niet de enige. Zelf heb ik Windows 3.1 (en OS/2), NT, 2K, XP, Vista x64 en 7 x64 gebruikt, allemaal zonder enig probleem. Het woord "crash" ken ik niet meer sinds NT. Echter... sinds de release van de Consumer Preview heb ik wat zitten prutsen met Windows 8. Aan de hand van de beschrijvingen had ik het idee dat het een beetje richting Gnome 3 zou gaan, maar dat is niet zo. Ik vind het gaar uitzien en gaar werken, en dus ga ik een serieuze poging tot een overstap naar Linux wagen.

Dit is een lange post hoe ik weer eens bij Linux en Gnome (3) terecht gekomen ben. Als je dat niet interessant vindt, kun je het deel tussen de lijnen skippen :)

=====

De eerste reactie op Windows 8 was: *waaarrrrgghhh!!!*

Dat heb ik nog nooit gehad, bij geen enkele overstap. Na een half uur had ik de neiging om met een hamer door mijn TFT-scherm te raggen vanwege het shizofrene geswitch tussen twee verschillende werkomgevingen.

- Metro zit me in de weg in plaats van dat ik ermee kan werken.
- De ribbon ergert me niet alleen, hij maakt me furieus. Het is een warboel van knoppen en tabs. Een knoppenbalk met tabs die een menu probeert te zijn ofzo. Ik *haat* de ribbon. Als ik op mijn werk Office 2010 moet gebruiken dan is dat altijd met de grootste tegenzin.
- Social Zooi verwerkt in het OS, SkyDrive / Cloud verwerkt in het OS. Ik wil dat allemaal niet. Ik gebruik het niet en vertrouw er mijn files niet aan toe. Ik gebruik nu DropBox voor één ding: de encrypted database van KeePass staat erin. (Wees gerust: de .key-file en het wachtwoord dat je nodig hebt om die database te openen staan er niet in.)
- Het wordt maar groter en groter.... Win7 is hier 20GB, en Win8 wordt waarschijnlijk nog groter.

Tot 2020 en langer Windows 7 blijven draaien vind ik geen optie. Over 1, maximaal 2 jaar ga ik voor een nieuwe PC kijken omdat mijn computer dan 4.5 tot 5.5 jaar oud is. (Upgraden om te kunnen wachten op de 2de iteratie van Ivy Bridge was goedkoper. Ik game toch bijna niet.)

Op dat moment zou ik een nieuw OS moeten kiezen, en Windows 8 gaat het al niet worden als het ook maar *enigszins* lijkt op wat het nu is. Om in 2014 nog geld uit te geven aan een dan al 5 jaar oud OS wat nog 5 jaar mee moet zie ik niet echt zitten. Een Apple computer komt er per definitie niet in omdat ik niet wil dat een bedrijf mijn hardware kiest. De keuze is gewoon te matig.

Toen herinnerde ik me Gnome 3, en dat ik dat wel prettig werken vond, in tegenstelling tot vele anderen. Gnome 3 is erg goed voor mensen met een slecht zichtvermogen heb ik gemerkt. Omdat ik een fan ben van de manier waarop Unix is opgezet (Ken Thompson en Ritchie zijn persoonlijke helden) heb ik eigenlijk altijd al een Unix / BSD of Linux-systeem willen draaien. Ik heb echt het gevoel dat ik onder Unix / Linux met een *computer* werk met een machtig apparaat dat taken voor mij kan uitvoeren, in plaats van dat ik werk met een stuk speelgoed. Noem me een nerd, maar ik vind het een kick dat ik hetzelfde OS op mijn laptopje kan draaien waar ook de dikste supercomputer allertijden op draait. Dat is pas schaalbaarheid...

Vanwege bovenstaande, het fan zijn van Unix / Linux zorgt ervoor dat ik het OS al bijna 10 jaar volg, en soms ook distributies installeer in een poging om over te stappen. Er zijn een paar dingen de me altijd tegenhielden....

- Ik wil nog wel eens oude spellen spelen op de computer; Baldur's Gate, Icewind Dale, lekker retro RPG's van 10 jaar of meer geleden. Soms heb ik een vlaag van nostalgie.
- Linux was heel, héél erg slecht geschikt voor fotografie. Geen goede RAW-convertors, geen color management, etc.
- Ik heb hier een DGT Schaakbord liggen. Als het inde computer wordt geplugd (USB), wordt het via een USB-to-Serial op een virtuele COM-poort gehangen. Echter, er zijn ook een paar DLL-files nodig om te interfacen tussen die COM-poort en het schaakprogramma.... en die zijn Windows-only. Er bestaat een Open Source implementatie, DGTnix, maar die is zeer buggy en niet geheel compleet.
- Sommige van mijn hardware wilde niet altijd werken.

Echter, ik heb in de afgelopen jaren zorgvuldig mijn taken omgezet naar Open Source software:

- Microsoft Office -> Libre Office
- Ik ben LaTeX gaan gebruiken. Wat een verademing tegenover een officepakket :P
- Ik heb de (studentversie) van Finale gedropt voor LilyPond. Een soort LaTeX voor muziek. BRILJANT!
- Browser en mail zijn al heel lang Firefox en Thunderbird
- FTP-client: Filezilla
- Audio-editor: Audacity
- eBook-beheer: Calibre
- eBooks maken: Sigil (enige die goed EPUBS maakt)
- Backups naar externe HDD: cwrSync
- Versiebeheer: Mercurial
- MP3Tag kan ik vervangen door EasyTag
- Virtualbox en mijn webserverspullen zijn ook beschikbaar op Linux
- Als ik programmeren weer als hobby zou oppakken (doe het nu alleen als werk), dan kan ik zeker wel een fatsoenlijk iets vinden om in C, C++, of Java te programmeren indien gewenst... eigenlijk wil ik graag nog ooit een engine schrijven voor het bordspel Arimaa.

Tevens heb ik door de tijd heen opgelet dat al mijn hardware Linux-compatible is.

Het enige dat nog in de weg staat zijn dezelfde drie dingen van hierboven. Echter:

- Al mijn oude spellen zijn minstens Gold, en de meeste Platinum onder WINE. Ik speel er toch altijd maar één tegelijk, en de rest is niet geïnstalleerd op dat moment. Dat is prima dus.
- Linux ondersteunt nu ook kleurkalibrators en color management. GIMP heeft color management. Er zijn goede RAW-convertors zoals RAWTherapee, DarkTable, en zelfs de professionele Bibble beschikbaar.
- Fritz 11 is het enige programma dat overblijft. Men heeft echter in Fritz 12 en 13 besloten dat die een ribbon moest hebben. Dat komt er dus hier niet in. Aangezien Linux ook ondersteuning heeft voor USB to Serial (ingebouwd in het bord), wordt het bord herkend. Ik heb dat al geprobeerd.

Voor dit laatste programma kan ik dus indien nodig VirtualBox met mijn oude XP SP3 erin installeren, Fritz 11 daarin zetten en het bord doorlussen. Die VM gaat zelfs niet op internet; updaten is dus niet nodig, en die combinatie kan wat mij betreft zo eeuwig blijven bestaan. Indien nodig kan ik voor oude spellen zelfs mijn nog oudere Windows 98-licentie in een VM gebruiken, die dan ook nooit op internet gaat. Hoeft ook niet. Het zijn toch allemaal spellen die ik alleen Single Player speel. Dit is mogelijk zodra Virtualbox "Stretch resolution with aspect ratio" ondersteunt.

Kort gezegd: vanwege het idee dat Windows 8 ultiem brak gaat worden, samen met het feit dat ik de laatste 3 taken (oude spellen, foto's, schaken) nu ook kan overzetten naar Linux met wat kunst- en vliegwerk voor de spellen en het schaakprogramma, zorgt ervoor dat ik op het moment serieus distributies aan het overwegen ben.

- De desktop wordt in elk geval Gnome 3. Ik heb KDE4, XFCE en Gnome 3 geprobeerd, en Gnome 3 is de enige waarbij ik *automatisch* meer dan één workspace gebruik, juist omdat hij niet op de "Windows-manier" met een taakbalk werkt. Ik heb gemerkt dat Gnome3 niet heel geliefd is bij velen, maar ik vind het prachtig werken, en met een theme zoals Zutwiko of Adwaita Cupertino ziet het er prachtig uit.

- Na het testen van verschillende distributies ben ik uitgekomen bij Fedora 16. Daar zit zo te zien alles in wat ik nodig heb (zelfs Frescobaldi, een editor speciaal voor LilyPond met highlighting en PDF Preview en dergelijke, die in geen enkele andere distro standaard zit). Ik heb Fedora eens in een VM gezet (met XFCE), en LilyPond met Frescobaldi en wat andere software getest. Het werkt perfect, net zoals op Windows. Zover ik heb kunnen zien is Fedora een redelijk cutting edge distributie met snelle updates binnen een bestaande versie, maar niet zo extreem cutting edge als bijvoorbeeld Arch; ze hebben tenminste wel timed releases, zoals 16, 17 waarheen je kunt upgraden, in plaats van dat ze zomaar een nieuwe kernel (:X) in je OS knallen zoals Arch dat wel eens wil doen.

=====

Nou dan... chapeau als je alles gelezen hebt..... begrijpelijk als je de helft of meer hebt geskipt.

Na 20 jaar Windows gebruikt te hebben, ga ik na een voorbereiding van jaren (op het gebied van het overzetten van taken naar Open Source software en het aanschaffen van Linux-compatible hardware) serieus proberen om nu het laatste onderdeel te vervangen: het besturingssysteem zelf; dat zou dus zoals boven gezegd Fedora Linux met Gnome 3 als desktop moeten worden, want ik vind Gnome 3 met afstand het prettigst werken van de 3 desktops die ik heb getest. Mocht Fedora uiteindelijk niet bevallen om welke reden dan ook, dan zou het kunnen zijn dat ik Debian, of Mint Debian Edition probeer.

En dat laatste heeft Microsoft geheel aan zichzelf te danken, door een op zich prima OS te verkrachten zodat het op een gadget zoals een tablet kan draaien. Of de overstap gaat lukken weet ik niet, maar aan de kennis zal het niet liggen; ik werk al 10 jaar af en aan met Unix-like besturingssystemen; soms Linux, soms BSD, soms met op Linux, Unix of BSD gebaseerde real time OS-en voor mijn werk. De terminal is geen probleem; daar heb ik zat kennis van voor de standaard taken, en de rest vind ik wel via Google. Nou kijken of een Unix-alike ook werkt voor mijn dagelijkse bezigheden. Het zou wel moeten kunnen....

Wish me luck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik was je posts al tegengekomen op t windows 8 topic. Een hoop tegengas daar. Ik ben best bereid te veranderen, maar niet naar dat stomme metro. Het werkt prima op een telefoon, maar gewoon niet op deze wijze op een desktop. Ik had verwacht dat je metro uit kon zetten, maar dat hebben ze eruit gehaald.

Ik ben echt geen tegenstander van windows, integendeel, gebruik zo'n beetje alles van ze op mn werk (ik moet zelfs een metro app maken voor ERP van mn werk). Ik zie alleen niet dat ik tabletsoftware kan gebruiken op een desktop. Stel je eens voor: MSN-messenger fullscreen op een 26" monitor.
Ik ben helemaal afgeknapt op dat concept. Ik snap best dat ms iets moet veranderen, maar maak dan een kleiner metro-achtig menu, dat groter wordt als je het op een tablet draait. Maar dit vind ik echt helemaal niks.

Maargoed, mijn vriendin is over naar de iMac, en ik wou eerst eens linux een kans geven. Dit lijkt te gaan lukken.

Ik ga nog eens kijken naar de tips van Ertepeller.

Waar ik nu mee stoei zijn de themes, ik krijg dat nog niet echt voor elkaar. Ik heb de theme in de juiste map weten te krijgen mbh nautilus en ook in de home folder onder .themes. Maar ik krijg alleen maar "default" in mn dropdown te zien bij de tweak tool.

Ik moet me sowieso weer eens flink verdiepen in deze *ix materie, veel te lang geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Katsunami schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 21:30:

Lang, maar mooi verhaal!

Wish me luck.
Good luck! :)

Ik vermoed dat je niet de enige zal zijn die serieus gaat kijken of Linux een alternatief kan zijn nu Microsoft dat gekke Metro door gaat drukken. Daar gaan ze zwaar spijt van krijgen.

Welke distro je gaat gebruiken, maakt eigenlijk niet zoveel uit. Wat ik hierboven al zei: maak het jezelf niet te moeilijk en begin met een zo compleet mogelijke distro. Mint is wat dat betreft zeer geschikt, beter dan Ubuntu. Fedora is nog minder kant-en-klaar dan Ubuntu, dus meer werk, hou daar wel rekening mee.

Bij Arch hoef je niet bang te zijn dat ze er zomaar een halfbakken kernel "inknallen", hoor, daar zijn ze veel te serieus voor. Mijn ervaring met Arch was zeer positief, nieuwe versies van pakketten zitten er binnen de kortste keren in. Erg leerzaam ook. Uitstekende handleidingen. En rolling releases vind ik eigenlijk fijner dan steeds maanden moeten wachten op een nieuwe Ubuntu of Fedora. Daarmee heb je altijd het gevoel dat je achterloopt. Zit de rest van de wereld op Firefox 10, zit je met de stable versie van Ubuntu nog op 4.

Nog een ding m.b.t. Fedora: de fonts zijn ruk vergeleken met Ubuntu en Mint. Vergelijk ze maar eens. Specifiek: de directory /etc/fonts, en dan de files die beginnen met 10- en 11-. Ubuntu/Mint hebben hintstyle=hintslight, rgba=rgb en lcdfilter=lcddefault.
Als je het bij Fedora gelijk maakt aan hoe Ubuntu het heeft, ziet het er veel beter uit. Dan is het zelfs mooier dan Windows. Voor SuSE geldt trouwens hetzelfde verhaal. Nooit gesnapt waarom de andere distro's de fonts-configuratie van Ubuntu niet hebben overgenomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ertepeller op 02-03-2012 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Bedankt :)

Met Windows heb ik nooit problemen gehad. Echt niet. Het heeft hier 20 jaar prachtig gewerkt. Deze computer draait nu een 3,5 jaar oude installatie: Vista Business *in place* geüpgradet naar Windows 7 Professional. (Zelfs met Vista heb ik nooit problemen gehad...)

Microsoft had gewoon moeten doorborduren op Windows 7, en dat hele Metro als addon moeten uitbrengen voor Windows 8, en het weglaten voor de desktop.

Voordat iemand zegt: "Ja maar, in Gnome 3 moet je toch altijd wisselen naar die Activities Overview? Dat is toch hetzelfde als wisselen naar Metro?"

Nee, blijkbaar niet. Het lijkt erop dat Metro de standaard omgeving / interface wordt, met de desktop als optie. Uiteraard is in Gnome de desktop je standaard omgeving, met de Overview om alles georganiseerd en overzichtelijk te houden.

Ja, je moet wel die overview aanzetten, maar vreemd genoeg vind ik de activities overview van Gnome 3 in tegenstelling tot Metro juist prachtig. Ik druk op de WIN-toets, en ik krijg niet alleen een lijst met favoerieten links, maar rechts ook een rij bureaubladen, een zoekfunctie, een overzicht van openstaande vensters op het bureaublad en een appdrawer, allemaal tegelijk. ALT-TAB met grote previews, een startmenu, zoekfunctie en bureaubladpager, allemaal in één.

Ik vind dit met mijn slecht zichtvermogen veel prettiger dan knopjes in een taakbalk heb ik gemerkt.

Nou... het is ietwat vergelijkbaar met Metro: die levert ook een soort appdrawer en favorieten (de tiles), en een zoekfunctie, maar dat is het dan ook. En Metro probeert met zijn eigen apps een aparte "simpele" werkruimte te creëeren bovenop de "echte" werkruimte, wat de Activities Overview in Gnome 3 natuurlijk niet doet.

Hoewel je in Gnome 3 heen en weer switcht tussen tussen de dekstop(s) en de overview, voelt het compleet anders aan dan Metro; wellicht komt dat doordat de Activities Overview gewoonweg nuttiger is met zijn app drawer, Exposé-achtige features en extra desktops. Als Gnome Activities alleen maar een vlak met wat pictogrammen had gehad, dan zou ik ook zeggen: Doe maar een soort Start-menu zoals KDE.

De overview nodigt ook uit om met de meerdere bureaubladen te werken heb ik gemerkt. Ik heb een virtual desktop gehad onder Windows: nooit gebruikt. Onder KDE, Gnome2 vroeger, en andere DE's gebruikte ik ze ook nooit omdat je er altijd heen moest switchen. Ik werkte via de taakbalken/panels op de "Windows-manier". Onder Gnome3 werk ik vreemd genoeg *vanzelf* met de desktops. Bij mijn tests heb ik gemerkt dat ik, als ik iets anders wil doen tussendoor, soms gewoon een stapel programma's op een desktop open laat staan en een nieuwe desktop pak om "schoon" te beginnen; dat werkt vooral goed omdat het aantal desktops zichzelf aanpast en je niet gelimiteerd bent tot een vast aantal.

[ Voor 29% gewijzigd door Katsunami op 02-03-2012 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik denk idd dat MS hier flink aandeel gaat verliezen, ik heb om eens te kijken mn vriendin en dochter er mee laten werken... dat werd dus helemaal niks.
Maargoed, dit topic gaat niet over MS ;-)

Die verschillende desktops zijn idd erg fijn, kan me voorstellen dat dit ook perfect op een tablet werkbaar is.

Heeft iemand die themes aan de gang kunnen krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ertepeller schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 22:57:
Welke distro je gaat gebruiken, maakt eigenlijk niet zoveel uit. Wat ik hierboven al zei: maak het jezelf niet te moeilijk en begin met een zo compleet mogelijke distro. Mint is wat dat betreft zeer geschikt, beter dan Ubuntu. Fedora is nog minder kant-en-klaar dan Ubuntu, dus meer werk, hou daar wel rekening mee.
Dat is geen probleem. Een tijd terug heb ik een complete Arch-installatie vanaf scratch opgebouwd.

Hetgeen dat ik er standaard in wil hebben zijn de belangrijke zaken: de desktop, printerondersteuning, power management, dat soort dingen. De hardware-afhandeling. Een codec ergens uit een extra repository plukken vind ik geen enkel probleem. Dat vogel ik wel uit, maar ik vind het irritant als ik een printer moet gaan installeren dat ik dan eerst heel CUPS vanaf scratch moet opbouwen, en dat ik er later achter kwam dat er geen power management aanwezig was; en bij Arch kun je uit 3 soorten ofzo kiezen.

Ik ga ervan uit dat het "standaard spul" gewoon in Fedora zit, en dat het ontbrekend spul niet meer zal zijn dan wat codecs en applicaties die ik wel uit een of ander (extra) repository kan trekken.
Bij Arch hoef je niet bang te zijn dat ze er zomaar een halfbakken kernel "inknallen", hoor, daar zijn ze veel te serieus voor. Mijn ervaring met Arch was zeer positief, nieuwe versies van pakketten zitten er binnen de kortste keren in. Erg leerzaam ook. Uitstekende handleidingen. En rolling releases vind ik eigenlijk fijner dan steeds maanden moeten wachten op een nieuwe Ubuntu of Fedora. Daarmee heb je altijd het gevoel dat je achterloopt. Zit de rest van de wereld op Firefox 10, zit je met de stable versie van Ubuntu nog op 4.
Het is me wel een keer gebeurd.... die Arch-setup is toen half omgevallen. Met die kernel-update kwamen er ook een paar nieuwe libraries mee, terwijl nog niet alle programma's waren aangepast om daarme te werken. Die zijn toen omgekiept. Dat was minder fun, en de reden dat ik met Arch ben gestopt een half jaar terug.

Hoe vaak komt er een nieuwe release van Fedora uit; is dat ook een keer per half jaar? Dat is voor mij snel zat als ik eerlijk moet zijn. Ubuntu, en daardoor Mint en Mint Debian, zijn op Debian gebaseerd. Die bevat slechts versie 3.0 van RAWTherapee in Testing, terwijl het programma al bij 4.0.7 is, en dat is een van de belangrijkere programma's voor mij. Ik heb niet zo snel kunnen zien wat er in Mint en Ubuntu zit. Ubuntu had pasgeleden nog LilyPond 2.12.0, terwijl ik, toen ik overgestapt ben een paar weken geleden, al met 2.14.2 ben begonnen in Windows, en LilyPond-code voor een nieuwe versie werkt niet altijd in een oude versie. Ik wil niet downgraden en dan erachter komen dat de helft van mijn bladmuziek niet meer compileert.

edit: Ubuntu, Linux Mint en Mint Debian Edition hebben RAWTherapee 3.0.0, LilyPond 2.12.3 en Frescobaldi 1.7.1. Dat is geen optie, want ik werk al een tijd met RAWTherapee 4.0.7, LilyPond 2.14.2 en Frescobaldi 2.0.x onder Windows. Ik ben niet van plan achteruit te gaan. Fedora heeft deze versies wel. (Arch ook, maar Frescobaldi alleen in AUR.)

OpenSUSE bevat LilyPond niet eens meer. Men heeft daar een pakket genaamt "GUILE 2" doorgedrukt (als enige distributie), en LilyPond gaat uit van de standaard 1.8.x-versie. LilyPond wordt op dit moment niet ondersteund op openSUSE 12.1 (ook niet door de developers), dus die distro valt per definitie af.
Nog een ding m.b.t. Fedora: de fonts zijn ruk vergeleken met Ubuntu en Mint. Vergelijk ze maar eens. Specifiek: de directory /etc/fonts, en dan de files die beginnen met 10- en 11-. Ubuntu/Mint hebben hintstyle=hintslight, rgba=rgb en lcdfilter=lcddefault.
Als je het bij Fedora gelijk maakt aan hoe Ubuntu het heeft, ziet het er veel beter uit. Dan is het zelfs mooier dan Windows. Voor SuSE geldt trouwens hetzelfde verhaal. Nooit gesnapt waarom de andere distro's de fonts-configuratie van Ubuntu niet hebben overgenomen.
Dat was me al opgevallen. Brakke fonts is altijd een heikel punt geweest voor Linux heb ik door de jaren heen gemerkt, maar ik heb ook gezien dat er distro's zijn die er wel prachtig kunnen uitzien, vergelijkbaar met ClearType op Windows, en de fonts op de Mac. Hoe krijg ik dat in Fedora beter? In het verleden is het me nooit gelukt om écht goede fonts te krijgen, on-par met Windows.
Als je het bij Fedora gelijk maakt aan hoe Ubuntu het heeft, ziet het er veel beter uit
Hier weet ik bijvoorbeeld niet wat ik daarmee moet doen. wat moet ik met die 10- en 11- files doen, en waar moet ik die instellingen wijzigen?

(Misschien niet helemaal on-topic voor Gnome 3, maar OK... hopelijk wil je er toch iets over zeggen :P)

[ Voor 13% gewijzigd door Katsunami op 02-03-2012 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Katsunami schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 23:37:
Dat is geen probleem. Een tijd terug heb ik een complete Arch-installatie vanaf scratch opgebouwd.
Aha, dan ben je geen beginner meer, nee :)
Ik ga ervan uit dat het "standaard spul" gewoon in Fedora zit, en dat het ontbrekend spul niet meer zal zijn dan wat codecs en applicaties die ik wel uit een of ander (extra) repository kan trekken.
Fedora is net als Debian nogal rechtlijnig wat betreft "freedom"; in de main repo zit niets wat besmet kan zijn met copyright/patenten/proprietaire zaken. Alles wat je nodig hebt om je systeem "lekker" te laten werken (flash/HD-codecs etc) moet je extern halen.
De grootste repo voor dat soort zaken voor Fedora is RPM Fusion, een combinatie van het oude Livna en Dribble.
Het werken met repo's vind ik bij Fedora wel minder makkelijk dan bij Debian, maar ach het werkt en je kan daar ook alles krijgen wat Debian heeft.
Het is me wel een keer gebeurd.... die Arch-setup is toen half omgevallen. Met die kernel-update kwamen er ook een paar nieuwe libraries mee, terwijl nog niet alle programma's waren aangepast om daarme te werken. Die zijn toen omgekiept. Dat was minder fun, en de reden dat ik met Arch ben gestopt een half jaar terug.
Dat is minder ja... die risico's heb je wel bij zulke bleeding edge distro's :)
Hoe vaak komt er een nieuwe release van Fedora uit; is dat ook een keer per half jaar?
Tegenwoordig wel ja, vroeger was het 9 maanden geloof ik. Of is/was dat SuSE?
Dat was me al opgevallen. Brakke fonts is altijd een heikel punt geweest voor Linux heb ik door de jaren heen gemerkt
Het kán heel mooi zijn op Linux, maar de meeste distro's configureren het niet goed. Of weten niet hoe het moet. Whatever, het zuigt over het algemeen inderdaad behoorlijk. Doodzonde.
Ubuntu (en z'n derivaten) zijn echt de enigen die het goed hebben. En nog een paar kleintjes, zoals CrunchBang/Pinguy/Fuduntu.
Komt ook omdat het behoorlijk ingewikkelde materie is achter de schermen, her en der gehinderd door patenten, dat maakt het ook niet eenvoudiger.
, maar ik heb ook gezien dat er distro's zijn die er wel prachtig kunnen uitzien, vergelijkbaar met ClearType op Windows, en de fonts op de Mac.
Op de Mac vind ik het niet eens mooi. Kijk maar eens goed naar een webpagina of gewoon een OSX-app. Veel vage lettertjes. Heb ooit eens een mooi verhaal gelezen hoe e.e.a. in elkaar zit qua fontrendering, en ik weet nog dat ze bij OSX iets verkeerd deden, maar wat precies weet ik niet meer.
Wat ik wel heb onthouden is dat:
- Antialias: aan
- Hinting: mag alleen verticaal (dit het hintslight; hintmedium en hintfull is fout, omdat dan de fonts breder worden en horizontaal gaan schuiven, dan schaalt het niet goed meer. Windows doet dat bv fout). Maar verticaal hinten is wel okee.
- Subpixelrendering: iedereen werkt tegenwoordig met LCD's, dus gebruiken; pixelvolgorde is vrijwel altijd rood-groen-blauw. Dus "rgb" instellen.
Hoe krijg ik dat in Fedora beter? In het verleden is het me nooit gelukt om écht goede fonts te krijgen, on-par met Windows.
Hier weet ik bijvoorbeeld niet wat ik daarmee moet doen. wat moet ik met die 10- en 11- files doen, en waar moet ik die instellingen wijzigen?

(Misschien niet helemaal on-topic voor Gnome 3, maar OK... hopelijk wil je er toch iets over zeggen :P)
Ik vind het zelf ook zeer belangrijk dat de fonts mooi zijn. Zeg maar rustig een dealbreaker. Het irriteerde me mateloos dat Fedora, SuSE en vrijwel alle anderen er zo lelijk uitzagen, terwijl Ubuntu liet zien dat het wel kán.

Het werkt als volgt:

In /etc/fonts staan 4 entries (2 directories en 2 files):
- de files fonts.conf en fonts.dtd : afblijven, deze worden gegenereerd door font-config

- directory conf.avail : een directory met allerhande mogelijk fontinstellingen. Bijvoorbeeld antialias aan of juist uit. Het zijn allemaal kleine XML-files die ieder doorgaans één of een paar settings regelen.
Bijvoorbeeld: /etc/fonts/conf.avail/10-antialias.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE fontconfig SYSTEM "fonts.dtd">
<fontconfig>
<!-- Use Antialiasing --> 
  <match target="font">
    <edit name="antialias" mode="assign">
      <bool>true</bool>
    </edit>
  </match>
</fontconfig>

- directory conf.d : in deze directory zet je een symbolic link neer naar files in bovenstaande conf.avail voor die files die je "actief" wilt hebben. Beetje het idee zoals init.d en de rc-directories werken.

Bij mij ziet het er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
live@sid:/etc/fonts $ ls -l conf.avail | head -14
total 52
-rw-r--r-- 1 root root  230 Oct 26 17:12 10-antialias.conf
-rw-r--r-- 1 root root  220 Jan 15 08:14 10-autohint.conf
-rw-r--r-- 1 root root  236 Oct 26 17:13 10-hinting-full.conf
-rw-r--r-- 1 root root  240 Oct 26 17:13 10-hinting-medium.conf
-rw-r--r-- 1 root root  240 Oct 26 17:14 10-hinting-slight.conf
-rw-r--r-- 1 root root  223 Oct 26 17:14 10-hinting.conf
-rw-r--r-- 1 root root  226 Jan 15 08:14 10-no-sub-pixel.conf
-rw-r--r-- 1 root root  225 Jan 15 08:14 10-sub-pixel-bgr.conf
-rw-r--r-- 1 root root  225 Jan 15 08:14 10-sub-pixel-rgb.conf
-rw-r--r-- 1 root root  226 Jan 15 08:14 10-sub-pixel-vbgr.conf
-rw-r--r-- 1 root root  226 Jan 15 08:14 10-sub-pixel-vrgb.conf
-rw-r--r-- 1 root root  217 Jan 15 08:14 10-unhinted.conf
-rw-r--r-- 1 root root  211 Oct 26 17:15 11-lcdfilter-lcddefault.conf

live@sid:/etc/fonts $ ls -l conf.d | head -6
total 1
lrwxrwxrwx 1 root root  31 Feb 22 21:32 10-antialias.conf -> ../conf.avail/10-antialias.conf
lrwxrwxrwx 1 root root  36 Feb 22 21:32 10-hinting-slight.conf -> ../conf.avail/10-hinting-slight.conf
lrwxrwxrwx 1 root root  29 Feb 22 21:32 10-hinting.conf -> ../conf.avail/10-hinting.conf
lrwxrwxrwx 1 root root  35 Feb 22 21:32 10-sub-pixel-rgb.conf -> ../conf.avail/10-sub-pixel-rgb.conf
lrwxrwxrwx 1 root root  42 Feb 22 21:32 11-lcdfilter-lcddefault.conf -> ../conf.avail/11-lcdfilter-lcddefault.conf

Nu is het punt dat onder Fedora (Debian ook) een aantal van die files ontbreken in conf.avail, dus je kunt ze ook niet "activeren". Dus die moet je zelf maken of kopiëren van Ubuntu. Dat zijn precies de 5 die je hierboven ziet. Dus die moet je even aanmaken in je eigen conf.avail directory en een linkje in conf.d zetten.

Inhoud van de files:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
live@sid:/etc/fonts/conf.d $ more *
::::::::::::::
10-antialias.conf
<?xml version="1.0"?>
<fontconfig>
<!-- Use Antialiasing --> 
  <match target="font">
    <edit name="antialias" mode="assign">
      <bool>true</bool>
    </edit>
  </match>
</fontconfig>
10-hinting-slight.conf
<?xml version="1.0"?>
<fontconfig>
<!-- Use Slight Hinting --> 
  <match target="font">
    <edit name="hintstyle" mode="assign">
      <const>hintslight</const>
    </edit>
  </match>
</fontconfig>
10-hinting.conf
<?xml version="1.0"?>
<fontconfig>
<!-- Use Hinting --> 
  <match target="font">
    <edit name="hinting" mode="assign">
      <bool>true</bool>
    </edit>
  </match>
</fontconfig>
10-sub-pixel-rgb.conf
<?xml version="1.0"?>
<fontconfig>
<!--  Enable sub-pixel rendering --> 
  <match target="font">
    <edit name="rgba" mode="assign"><const>rgb</const></edit>
  </match>
</fontconfig>
11-lcdfilter-lcddefault.conf
<?xml version="1.0"?>
<fontconfig>
  <match target="font">
    <edit name="lcdfilter" mode="assign">
      <const>lcddefault</const>
    </edit>
  </match>
</fontconfig>

Deze files moet je in /etc/fonts/conf.avail zetten en dan een symbolic link maken vanuit /etc/fonts/conf.d
Dus:
- bv. file 10-antialias.conf maken in conf.avail
- En in conf.d commando doen:
code:
1
ln -s ../conf.avail/10-antialias.conf

En dan moet je mooie fonts hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Een beginner ben ik inderdaad niet meer op Unix/Linux-gebied, maar omdat ik altijd van distro wissel (meeste ervaring met Debian en Arch, een beetje met openSUSE) en er nooit mee door ben gegaan, ben ik nooit op de hoogte van de laatste ontwikkelingen :P Mijn vorige Arch-install van een half jaar terug was aardig op weg om al mijn taken over te nemen na een maand af en aan werk.

Toen kwam die update langs, en *bam*; er lagen een paar applicaties op hun bek die ik niet meer rechtop kreeg vanwege dat library-probleem. Toen had ik een $%@#$^%$^%&&#-NJAAAARGH!!! moment, en heb alle Linux-partities weer verwijderd. Een image trekken van de schijf voor elke pacman-update is ook een beetje overdreven.
Ik vind het zelf ook zeer belangrijk dat de fonts mooi zijn. Zeg maar rustig een dealbreaker. Het irriteerde me mateloos dat Fedora, SuSE en vrijwel alle anderen er zo lelijk uitzagen, terwijl Ubuntu liet zien dat het wel kán.
Check... de fontrendering is altijd een van de dingen waardoor ik uiteindelijk van Linux af gegaan ben. "Het OS wordt beter voor de desktop, maar het is nog steeds onleesbaar" ->> en weer naar Windows. Mijn zichtvermogen is slecht, dus duidelijke, leesbare lettertypes zijn echt essentieel.

<snip font zooi>

Thanks dude :)

Dit ga ik eens even ergens opslaan en dat bekijken als ik Fedora heb geïnstalleerd.

===

Mijn keuze is op Fedora gevallen omdat die de laatste versies van DarkTable, RAWTherapee (moet nog kiezen), LilyPond en Frescobaldi heeft. (Die laatste is nog niet per se nodig, maar wel superhandig vanwege de syntaxhighlight en ingebouwde PDF-Viewer die automatisch update na een Lilypond-compilatie). De meeste distro's liggen met deze niche-packages (ver) achter, of ze hebben ze niet eens.

Ik denk dat ik dingen zoals codecs en flash makkelijker aan Fedora kan toevoegen (bedankt naar de verwijzing naar die repo's), dan dat ik die ontbrekende applicaties op andere distro's kan krijgen. Dan moet ik of oudere versies gebruiken, of de nieuwe van source compileren (of zelf gaan leren packagen), en beide wil ik nu niet doen. Buiten de repo's om werken is niet mijn favoriete bezigheid. Aan het eind van de rit gaat het altijd een keer stuk :P

Bedankt voor de hulp in elk geval. We kunnen weer terug naar GNOME 3 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

edit:

Ik zie dat mijn reactie een aardig spuit-11 gehalte heeft, maar vind het zonde om nu alles weer weg te halen. :P
VirtualBox. Het is echt feature-complete. Als je de (niet-opensource maar wel gratis) extensies van Oracle erbij installeert heb je gewoon usb2 support en alles.
Ik gebruik XFCE met Unity en Emerald. :) XFCE is de standaard DE van Xubuntu.

Unity vind ik niks, en Gnome 3 is wel leuk. Maar in het dagelijks leven merkte ik na een maand dat sinds de overstap van Gnome2 naar Gnome3 dingen net even wat omslachtiger zijn geworden, en XFCE is de nieuwe Gnome2 imo. De volledige Compiz eroverheen om wel mee te kunnen doen in 2012. ;)
rinkel schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 17:25:
Als je voor het eerst je printer inplugt moet je vaak een CUPS driver installeren. Vaak pakt ie automatisch de goeie. Maar soms ook niet.

Mijn Epson DX5050 bijvoorbeeld, die driver bestaat niet en hij neemt automatisch de DX5000. Vervolgens is de printer heel beperkt en kan je maar 3 afmetingen papier afdrukken, wat onzin is natuurlijk omdat je alles in die printer kan stoppen wat je wilt, mits het past. Vervolgens heb ik de DX4850 driver geinstalleerd, en nu kan de printer gewoon alles.

Je vind de printergegevens niet terug in een configpanel; CUPS draait standaard op poort 631. Neem dus even een kijkje op [url="http://localhost:631/"]http://localhost:631/[/url]
Ertepeller schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 18:07:
Als beginner kan je volgens mij beter met Mint aan de slag gaan, dat scheelt een hoop werk.
QFT, maar als niet-beginner en na eens in de twee jaar te gaan distro-hoppen vind ik nog altijd Mint en *Buntu het fijnst. Ik begon met Red Hat Linux (toen het nog bestond) en ben een aantal keer tijdelijk overgestapt naar Fedora, maar je moet vaak net even wat meer moeite doen en je moet voor mijn persoonlijke smaak te snel nieuwe schoenen kopen.
Katsunami schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 21:30:
- Ik wil nog wel eens oude spellen spelen op de computer; Baldur's Gate, Icewind Dale, lekker retro RPG's van 10 jaar of meer geleden. Soms heb ik een vlaag van nostalgie.
Ik vind Linux juist uiterst geschikt voor oldskool spelletjes :D Dosbox en wine, van oud naar nieuw, en met verschillende wine-prefixes kan je verschillende wine-configs hebben in verschillende windows-versies om vanalles te ondersteunen. :) Want de windows-versie en bepaalde winetricks kunnen het verschil zijn tussen een wel of niet werkende app.
- Linux was heel, héél erg slecht geschikt voor fotografie. Geen goede RAW-convertors, geen color management, etc.
Ik ben daar toevallig de laatste tijd veel mee bezig en DarkTable is echt super daarmee. Ben overgestapt van RawTherapee. Heeft een klein beetje een drempel-learning-curve maar na een middagje spelen ken je het wel.

Ik weet niet of RT dat ook heeft, maar wat ik in DT handig vind zijn de auto-presets, die je bijvoorbeeld automatish in kunt laten stellen onder bepaalde voorwaarden. Bijvoorbeeld ISO >= 400 dan Luma ruisreductie 15%.

LittleCMS is er voor kleurmanagement, staat op mijn todolist om er eens naar te kijken, maar nog steeds todo dus. :P
- Ik ben LaTeX gaan gebruiken. Wat een verademing tegenover een officepakket :P
Het resultaat ziet er altijd wel mooi uit, maar heb het nooit gebruikt. Hoe is het om daaraan te beginnen voor iemand die eigenlijk geen tijd of zin heeft iets te gaan leren? :P
- Audio-editor: Audacity
Probeer ook eens Ardour. Nogal een learning curve, maar echt professioneel. Heb daar wat tracks mee gemasterd, volgens mij is er niet iets anders zo geavanceerd.

Anyway, ik gebruik XFCE, Unity is niks imo, Gnome 3 Shell is mooi en niet wat voor mij maar wel een goede ammunitie om anderen over te halen Linux te gaan gebruiken. Ik kijk wel uit naar Linux Mint en hun Cinnamon fork van Gnome 3. nieuws: Linux Mint-ontwikkelaars werken aan alternatieve Gnome 3 shell

Voor mijn werk gebruik ik naast Linux ook Windows 7 Professional. Als Adobe CSM gewoon native op Linux zou draaien, zou ik geen Windows meer gebruiken denk ik. :/

[ Voor 5% gewijzigd door Sando op 03-03-2012 03:48 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ben wel even op zoek geweest naar die CUPS zaken, maar niet echt iets nuttigs kunnen vinden. Op zich staat mn printer er we bij, maar hij doet gewoon helemaal niks. Ik print overigens via een nas.

Dat XFCE ziet er ook wel leuk uit. Ga ik eens naar kijken.

Edit
Net even XFCE4 geinstalleerd, maar ik vind dat er wel wat gedateerd uit zien eigenlijk. Ik hou et nog maar even bij Gnome.

Ik ben momenteel toch nog aan t experimenteren alvorens mijn PC over gaat naar linux.
Misschien nog eens een keer naar KDE kijken.

Ik probeerde een ander dock te installeren: wbar, is me niet gelukt, kreeg em niet aan de praat. Even verder gekeken en kwam Cairo dock tegen, het is een soort iMac rip, maar wel heel erg mooi. Dit maakt mijn Gnome interface toch wel helemaal af. Holy cow, wat ziet die er goed uit!

Wellicht voor jullie niks nieuws, maar voor mij wel.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/11j7sjt.png

[ Voor 61% gewijzigd door rinkel op 03-03-2012 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
rinkel: Is dat Gnome 3 op Ubuntu? Het lijkt een global menu te hebben, zoals de Mac dat ook heeft. Er staat me iets van bij dat Ubuntu dat alleen in Unity had, maar het kan natuurlijk zijn dat ze het ook in Gnome hebben doorgevoerd....

Je layout ziet er zo inderdaad wel "Mac-ish" uit. Jij bent snel overgestapt zeg....

Ik ben nog aan het dubben tussen een dualboot met een stap-voor-stap overstap, en het maken van een image, een nieuwe backup, en dan gewoon cold turkey installeren, aangezien ik toch nog een Windows 7 notebook heb waarop ik kan terugvallen indien nodig.

Overigens: Themes in je /home map kan in geval van Gnome 3 blijkbaar alleen als je "User Themes" hebt geïnstalleerd:

Load shell themes from user directory

De extension schijnt echter niet met Gnome 3.2 te kunnen omgaan. Je kunt natuurlijk ook de themes op de "normale" system-wide plek neerzetten, maar die ben ik effe kwijt.

Zelf ga ik in elk geval kijken naar een wit-blauw Mac OSX-achtig theme. Adwaita komt al in de buurt, maar dat is gewoon te enorm. Mijn zichvermogen is slecht, maar dat betekent niet automatisch dat ik per se ook titelbalken van 500 pixels breed wil hebben, en lege ruimte van centimeters rond de tekst op knoppen. (OK, overdreven, maar je snapt het wel.) Adwaita Cupertino en Zutwiko / Zuwitko (ben de naam effe kwijt) zien er goed uit. Ik wil een lichte desktop met lichte programma's, en wit-blauw is voor mij een favoriete combinatie.

Ik vraag me af waarom in Windows, en ook in veel Linux-themes, altijd dat vieze gifgroen wordt gebruikt (dat groen uit de Windows voorgangsbalken bedoel ik). Tevens zijn erg veel Linux-themes zwart of sch17tbruin. Ik vind dat niet uitzien.

Het enige programma dat ik donker of grijs wil hebben, is mijn RAW-convertor, simpelweg omdat foto's dan veel beter uitkomen en de kleur van de omgeving niet afleidt van de kleuren op de foto.

Moet je overigens dit zien: Aero-Clone:

Afbeeldingslocatie: http://gnome-look.org/CONTENT/content-pre1/57352-1.jpg

Absurd. Linux is meer Windows-like dan Windows 8 zelf :X Als ik dit zou installeren op de notebook van mijn moeder en zou zeggen dat het de nieuwe Windows 2012 is, dan zou ze me geloven. (Ze werkt nu met Vista.) Jammer dat de twee programma's die ze het meest gebruikt totaal niet onder WINE draaien :P
Sando schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 03:36:
edit:

VirtualBox. Het is echt feature-complete. Als je de (niet-opensource maar wel gratis) extensies van Oracle erbij installeert heb je gewoon usb2 support en alles.
Onder Windows heb ik op mijn machine het probleem dat VirtualBox 4.1.8 echt supertraag wordt zodra ik IO APIC inschakel, iets wat nodig is om meerdere CPU's toe te kennen aan een VM. Zolang ik IO APIC uit laat en 1 CPU gebruik is het goed. Ik vraag me af of dat op Linux ook zo is.
Ik gebruik XFCE met Unity en Emerald. :) XFCE is de standaard DE van Xubuntu.
Zover ik heb kunnen lezen is Emerald dood sinds Compiz en Beryl samen Compiz-Fusion hebben gevormd. Ik weet niet of kde-window-decorator of gnome-window-decorator compatible zijn met XFCE4; maar OK ik heb het toch niet zo op overdadige effecten. De compositor in Gnome3 is zat voor mij.
Ik vind Linux juist uiterst geschikt voor oldskool spelletjes :D Dosbox en wine, van oud naar nieuw, en met verschillende wine-prefixes kan je verschillende wine-configs hebben in verschillende windows-versies om vanalles te ondersteunen. :) Want de windows-versie en bepaalde winetricks kunnen het verschil zijn tussen een wel of niet werkende app.
In het verleden heb ik wel zitten rommelen met PlayOnLinux, om die Wine-prefixes te beheren, maar dat werkte niet altijd goed. Volgens mij moet je elke keer zelf een omgevingsvariabele zetten om WINE duidelijk te maken met welke prefix je wil werken. Hoe gebruik jij WINE met meerdere prefixes?

Het zou wel apart zijn als Linux met WINE voor oude spellen handiger wordt dan Windows zelf.... :P
<snip> Color Management en LaTeX
Ik zou eens kijken naar ArgyllCMS. Dat lijkt sneller ontwikkeld te worden, en het ondersteunt verschillende kleurkalibrators, waaronder ook de Spyder 1 t/m 3 (maar volgens mij nog niet de 4).

DarkTable en RAWTherapee lijkt om het even, elk met zijn eigen voordelen. Er schijnen twee kampen te zijn die hard op elkaar flamen, zoals gewoonlijk; RAWTherapee is ouder en mogelijk volwassener, maar DarkTable lijkt een betere interface te hebben.

LaTeX is niet lastig om mee te beginnen. De basis lijkt wel een beetje op HTML eigenlijk, qua manier van werken.

lshort - The not so short introduction to LaTeX
LaTeX Wiki
LaTeX voor beginners deel 1 t/m 4

Die heb ik gebruikt om de basis te leren. Je eerste document kun je binnen een kwartiertje voor elkaar hebben. LaTeX is in het algemeen voor de meeste documenten zeer makkelijk, maar het kan extreem moeilijke dingen doen als je wil. Je zult er wel een weekend tijd in moeten steken, maar dan heb je ook wat. Je hoeft je simpelweg niet meer met de opmaak bezig te houden.

Achteraf gezien vind ik het heel erg jammer dat ik mijn afstudeerverslag niet in LaTeX heb kunnen maken jaren geleden; men wilde het toen per se in Word 2000 :'( hebben, en ik was niet goed genoeg in LaTeX destijds. Ik heb het verslag er recentelijk eens bij gepakt en de inleiding overgezet. Het ziet er ongeveer 2.000x professioneler uit.

LilyPond is net LaTeX, maar dan voor bladmuziek.
Probeer ook eens Ardour. Nogal een learning curve, maar echt professioneel. Heb daar wat tracks mee gemasterd, volgens mij is er niet iets anders zo geavanceerd.
Ardour is veel te geavanceerd. Voor dat ene MP3-tje per maand dat ik moet ontruisen nadat ik het van een LP af trek via de Line-In is Audacity meer dan prima.

[ Voor 23% gewijzigd door Katsunami op 03-03-2012 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Klopt, Gnome3
Maar ik heb de oude shells ook geinstalleerd.
Als je Cairo dock installeerd krijg je ook meteen themes mee, daar zit dat menu ook in, althans varianten daarvan. Sommige hebben icons, anderen weer tekst.

Die aero-theme is eigenlijk wel vet, gewoon omdat het kan. Ik heb wat met die themes zitten klooien, maar kreeg dat niet echt werkend. Ik had ze geplaatst onder zowel mn user dir als onder /usr/share/themes/
Wat ik ook probeerde, ik kreeg ze niet te zien in de tweak tool. Zal er nog eens achteraan gaan, leuk en leerzaam.

Overigens ben ik nog niet helemaal over hoor, ik heb 1 main-pc en 2 laptops (1 prive en 1 werk laptop). Ik ben nu aan het klooien/testen op mn privelaptop. Als ik tevreden ben en nog een beetje kan herinneren wat ik allemaal gedaan heb, gaat mn main-pc over. Ik denk wel dat dit zeer binnenkort gaat gebeuren.
Ik moet nog even wat zware erp vmware images testen. En de printers aan de gang.
Maar het gaat allemaal wel snel ja. Loopt allemaal soepeler, beter, sneller, mooier en zelf gebruiksvriendelijker dan Windows 8 previews (dev en consumer)

Mijn vriendin is vorige week overgegaan op de iMac, ook nieuw voor me (ook voor haar) en dat bevalt ook erg goed. De zaken zijn daar wel net even wat beter geregeld allemaal, maar dat mag dan ook voor dat geld.
Wellicht ga ik ook nog een keer over, ik ben nog zoekende. Maar ubuntu bevalt me eigenlijk wel goed voorlopig. Daarbij heb ik een behoorlijk zware desktop staan (jaartje of 2 oud)

offtopic
Overigens heeft Windows 8 geen windows meer. Althans niet in Metro.

[ Voor 50% gewijzigd door rinkel op 03-03-2012 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

rinkel schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 09:31:
Dat XFCE ziet er ook wel leuk uit. Ga ik eens naar kijken.

Edit
Net even XFCE4 geinstalleerd, maar ik vind dat er wel wat gedateerd uit zien eigenlijk. Ik hou et nog maar even bij Gnome.
Ja, maar XFCE desktop is ook best basic. Het gebruikt met XFCE-desktop standaard:
Desktop Environment: XFCE
Window Manager: Xfwm
Window Decorator: gtk-window-decorator (denk ik)

Ik gebruik dan ook:
Desktop Environment: XFCE
Window Manager: Compiz
Window Decorator: Emerald
Katsunami schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 21:56:
Moet je overigens dit zien: Aero-Clone:
[afbeelding]

Absurd. Linux is meer Windows-like dan Windows 8 zelf :X Als ik dit zou installeren op de notebook van mijn moeder en zou zeggen dat het de nieuwe Windows 2012 is, dan zou ze me geloven.
Wow, heb je een turotial gevonden ergens? :P Dit kan ik ook aan mijn moeder verkopen! (Mijn vader is al om met Mint LXDE op zijn netbook.)
Zover ik heb kunnen lezen is Emerald dood sinds Compiz en Beryl samen Compiz-Fusion hebben gevormd
Maar wat is de opvolger dan? Die Aero-kloon van je zier er erg Emerald uit, welke andere WD kan dat zo mooi schaduw/blur/opacity enzo dan?

Dat VB IO APIC verhaal heb ik trouwens geen verstand van. Ik gebruik altijd 1 processor(kern) want ik doe toch niet zo stevige dingen in de VM.
Hoe gebruik jij WINE met meerdere prefixes?
met de WINEPREFIX omgevingsvariable geef je een nieuwe environment aan. Dit is gewoon een directory in je home, en standaard is deze ~/.wine/. Eerste wat je doet is een andere map aanmaken en met die prefix winecfg starten om alles klaar te zetten:
code:
1
$ env WINEPREFIX=~/.wine-blaat winecfg

Zo heb ik bijvoorbeeld een shortcut naar foobar2000 op mijn panel:
code:
1
env WINEPREFIX=/home/redsandro/.wine-all wine C:\\Software\\foobar2000\\foobar2000.exe

En om ge-wineprefix-te applicaties in het menu te zetten en te kunnen kiezen bij Open With... maak je een .desktop bestandje in ~/.local/share/applications/ (note dat je deze bestanden alleen in de terminal fatsoenlijk kunt zien, niet in de file browser) met vanwege de ge-escape-te content een beetje lompe inhoud:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/usr/bin/env xdg-open

[Desktop Entry]
Version=1.0
Type=Application
Terminal=false
Icon=/home/redsandro/.wine-fl/drive_c/Program Files/Adobe/Adobe Flash CS5/Common/First Run/StartPage/resources/images/appicon_xl.png
Name=Flash CS5
Exec=sh -c "env WINEPREFIX=\\"/home/redsandro/.wine-fl\\" wine \\"C:\\\\Program Files\\\\Adobe\\\\Adobe Flash CS5\\\\Flash.exe\\""

edit:
Ik zie nu dat ik die Exec=sh -c een stuk eenvoudiger kon maken door enkele aanhalingstekens te gebruiken ivm escapen. 8)7

Als je na lang klooien iets hebt, en iets wil veranderen maar ook makkelijk terug wilt kunnen, dan kopieer je de hele .wine-belangrijk naar .wine-test en kan je daarin verder klooien. Vergeet niet telkens de juiste prefix aan te geven, anders gebruik je de default .wine.

RawTherapee is inderdaad ook erg functioneel, maar een beetje lomp. Wat ik zo jammer vind is programma's die net als Audacity gewoon hele goede functionaliteit hebben maar zo een lompe interface hebben dat ik een beetje in mijn mond moet overgeven. Dat is bij RT lang niet zo erg hoor, maar DT is imo mooier en de workflow gaat imo soepeler, en linux devvers die ook nog een interface kunnen maken moeten wat mij betreft altijd gesteund worden doordat mensen the word spreaden. ;)

Er was nog een derde die ik even gebruikte en ook wel mooi vond, maar net als RT iets trager was in de workflow. Wel veel potentie, makkelijk voor HD contrastdingetjes, maar verder ietwat ingewikkeld. Zovan *kwak* deze filters heb je allemaal, zoek maar uit wat je doet. Ik had hem alleen niet genoemd omdat je zelf graphics-magic moet compileren voor 16 bit support, omdat de repo-versie, die ook 16 bit ondersteunt, om de een of andere reden niet goed was. Maar indien nieuwschierig, dit was Photivo.

Verder heb ik ook nog even RawStudio gebruikt, maar daar was iets mee. :P

Bedankt voor de LaTeX linkjes. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
rinkel: hopelijk krijg je je printer aan de praat. Ik heb een netwerkprinter op mijn wifi-netwerk hangen; de Brother DCP-7070DW. Er zijn RPM's en DEB's te krijgen voor zowel het print- als scangedeelte. De printer kan indien nodig ook nog als "Generic HP PCL6 Laser" worden aangesproken. Als ik in mijn Live CD in VirtualBox de printer toevoeg, gebruik makend van zijn IP, dan wordt hij geïnstalleerd. Echter, als hij "Ready" gaat, staat er bij het IP-adres: localhost. Het ding print dus niet.

Misschien gaat dat vanuit een echte installatie beter.
Sando schreef op zondag 04 maart 2012 @ 00:19:
Wow, heb je een turotial gevonden ergens? :P Dit kan ik ook aan mijn moeder verkopen! (Mijn vader is al om met Mint LXDE op zijn netbook.)
Het is een screenshot van een Gnome theme. Ik weet niet of het Gnome 2 of 3 is. Hier zul je jammer genoeg zelf heen moeten zoeken.
Maar wat is de opvolger dan? Die Aero-kloon van je zier er erg Emerald uit, welke andere WD kan dat zo mooi schaduw/blur/opacity enzo dan?
kde-window-decorator en gtk-window-decorator zijn de standaard decorators. Er is geen opvolger voor Emerald zover ik weet.
Dat VB IO APIC verhaal heb ik trouwens geen verstand van. Ik gebruik altijd 1 processor(kern) want ik doe toch niet zo stevige dingen in de VM.
Dat zou jammer zijn als het niet goed werkte. Voor het schaakprogramma zou het goed werken van IO APIC en het ondersteunen van meerdere cores namelijk een vereiste zijn (*).
Bedankt voor de LaTeX linkjes. :)
Graag gedaan; en bedankt voor de Wine uitleg. Ik wist niet dat je op de manier prefixes en commando's kon combineren. Ik heb pasgeleden ook nog ergens een tutorial gezien om toetsaanslagen naar FooBar te zenden. Kijken of ik dat terug kan vinden. Dat zou wel heel erg vet zijn, want de muziekspelers die ik heb getest vond ik in het algemeen niet echt goed... vooral de ondersteuning voor "Album Artist" en/of "iTunesCompilation" tags zijn slecht. Zo heb ik daarom duizenden artiesten in mijn lijst staan. Ik zou iets als Foobar, of iets vergelijkbaars graag willen blijven gebruiken.

Rhythmbox van Gnome is leuk, maar mist teveel mogelijkheden.

Na veel lezen / zoeken en testen in het verleden schijnt de Open Source wereld bepaald te hebben dat "Album Artist" en "iTunesCompilation" niet de "juiste" tags zijn om een album met meerdere artiesten te categoriseren, en ondersteunen het daarom niet....

RawStudio was ik ook al tegengekomen. Dit neemt wel een vlucht zeg... In 2004 gebruikte ik de Capture One convertor (3.7, later 4.x en 5.x), maar sinds Lightroom in 2007 (?) op de proppen is gekomen, zijn er opeens veel daarop geïnspireerde convertors uitgebracht. Ik zie dat Linux niet achterblijft. Hopelijk werken ze ook net zo goed als Lightroom. Nou nog Adjustment Layers en 16-bit support in The Gimp en een goede interface voor de kleurkalibrator en we zijn binnen....

Misschien dit eens bekijken:

Gnome Color Manager:
http://projects.gnome.org/gnome-color-manager/

(*)
offtopic:
=== sla maar over als de reden je niet interesseert :P ===

Ik gebruik in Fritz 11 namelijk niet de standaard Fritz schaak-engine, maar Stockfish 64-bit, omdat die engine multi-CPU is en 64-bit; en gratis, in tegenstelling tot de SMP x64-versie van Fritz. En hij is sterker, ook nog, wat handig is omdat het mijn analyse-engine is (Ik speel niet zelf tegen dit monster; daar heb ik "normale" engines voor.)

Hoewel Stockfish onder Linux draait, met XBoard bijvoorbeeld, is er geen enkele userinterface die ook maar enigszins in de buurt komt van die van Fritz wat betreft handigheid en mogelijkheden. Over de ondersteuning van mijn electronisch DGT-schaakbord á €475 (:X) hoef ik het niet eens te hebben. Die is gewoon *brak* in Linux, en *perfect* in Fritz.

Vandaar dus die VM. Het is jammer dat Stockfish 32-bit 25-30% trager is dan Stockfish 64-bit, maar ik zou het echt spijtig vinden als hij dan ook nog maar op 1 core kan draaien in plaats van alle 4. Dat zou hem dus nog eens 75% van zijn snelheid doen verliezen.

100% (onder Windows nu) * 0.7 (30% verlies vanwege 32-bit) * 0.25 (75% verlies aan cores) = +/- 17%

Wellicht gaat er vanwege VirtualBox ook nog een paar procent af. Dan wordt de engine voor analyse bijna onbruikbaar... Je snapt nou wel waarom ik eigenlijk wel wil dat die IO APIC zooi goed werkt :P

Misschien kan ik Fritz in de VM knallen om zelf tegen te spelen met het DGT-bord, en dan voor € 30 "Shredder for Linux" kopen voor de analyse met Stockfish. Shredder heeft een zeer goede GUI (in Java) waaronder Stockfish goed draait, maar die GUI heeft zelfs onder Windows zeer brakke ondersteuning voor het DGT-bord, in elk geval onder versie 3. Onder Linux weet ik niet eens of het wel of niet werkt.

Misschien eens proberen met de trail. Lastig, dat overstappen :P

====================

[ Voor 12% gewijzigd door Katsunami op 04-03-2012 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Nu we het toch even over latex hebben in combinatie met linux... hou updaten jullie de packages? Er is geen tooltje zoals bij MikTeX die kijkt of de versies nog wel kloppe en dan update.

[ Voor 6% gewijzigd door Chip. op 04-03-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ik ga ervan uit dat Linux Texlive gebruikt, en dat je de nieuwste packages hebt als je Texlive updatet.

Ik meen me te herinneren dat je een texlive-core had, met de meest gebruikte packages, en dan nog wat aanvullingen. Op Windows heb ik Miktex gewoon compleet van begin tot eind geïnstalleerd. Het is me één keer gebeurd dat een package niet geïnstalleerd was, en op dat moment had ik geen Internet. Dat is irritant. Omdat ik latex veel gebruik, heb ik gewoon alles geïnstalleerd. Dat ga ik dus op Linux ook doen.

Weet iemand waarom het Caïro dock standaard niet in de Fedora repo zit? Het zit wel in de repo van RPM Fusion. (Enne... Gaat dat dock niet in de weg zitten van de notifications?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dit gaat wel erg ver off-topic. De laatste posts hebben niks meer met Gnome 3 te maken. Maak aub even een nieuw topic aan.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Katsunami schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 21:56:
Adwaita komt al in de buurt, maar dat is gewoon te enorm. Mijn zichvermogen is slecht, maar dat betekent niet automatisch dat ik per se ook titelbalken van 500 pixels breed wil hebben, en lege ruimte van centimeters rond de tekst op knoppen. (OK, overdreven, maar je snapt het wel.)
Dat ligt niet aan Adwaita, maar aan het font in de titelbalk. Dat is Cantarell, dat font heeft verticaal enorm veel ruimte nodig. Als je dat vervangt door Liberation Sans is ie gelijk een stuk smaller.
Een paar postjes terug paar postjes terug heb ik een screenshot neergezet om iemand duidelijk te maken dat zijn fontconfiguratie (ook) niet helemaal correct is :)
Maar waar het om gaat is dat je daar goed kan zien dat mijn titelbalken met een ander font helemaal niet zo reusachtig zijn.
Plus je kan zien hoe mijn fontrendering eruit ziet met de instructies die ik al eerder gaf. Is vast mooier dan default Fedora :)
Tevens zijn erg veel Linux-themes zwart of sch17tbruin. Ik vind dat niet uitzien.
Over smaak valt nu eenmaal niet te twisten hè :)
Standaard is Adwaita bv weer veel te wit, dat vond ik niks, dus dat heb ik een beetje gedimd + een tintje bruiner gemaakt.

Nog een tip voor Gnome Shell: ook daar wordt Cantarell gebruikt als default font, maar met DejaVu Sans Condensed ziet het er veel duidelijker en strakker uit. \
Kan je wijzigen in /usr/share/gnome-shell/theme/gnome-shell.css. Staat bijna helemaal bovenin. Dit moet je er dan van maken:
code:
1
2
3
4
live@sid:/usr/share/gnome-shell/theme $ grep -A2 ^stage gnome-shell.css
stage {
    font-family: dejavu sans condensed, sans-serif;
}

Resultaat kan je ook zien in bovengenoemd screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ik heb de screenshot gezien ja. Heb je alleen maar het font in de titelbalk vervangen, zonder de balken in Adwaita letterlijk smaller te maken ? (Daar zijn wel veel tutorials over te vinden.) Als dat zo is, dan is Cantarell inderdaad wel érg hoog ja, en is het ook de oorzaken van die vaak enorme knoppen. Kun je die font trouwens niet gewoon wijzigen in Gnome-Tweak-Tool? Ik heb daar in elk geval een hele rij fontinstellingen in zien zitten, maar het kan natuurlijk zijn dat niet alle fonts van alle onderdelen daartuseen staan.

Er wordt ook gezegd dat het Ubuntu-font uit Unity erg mooi is. Misschien is dat ook de moeite om eens heen te kijken. Is het in geval van Gnome 3 nog nuttig om freetype-freeworld te installeren ter vervanging van freetype? Die versie zou namelijk subpixelhinting hebben; of werkt dan de fontconfig van hierboven niet meer?

Hercompileren van Freetype met subpixelrendering ben ik in veel tutorials tegengekomen bij mijn vooronderzoek naar Gnome 3, Fedora, en de (brakheid) van fonts op Linux in non-Ubuntu distro's.

Wellicht is dat niet eens nodig. De fontrendering in jouw screenshot ziet er echt prima uit; minstens on-par met wat ik hier in Windows 7 heb, na het goed afstellen van ClearType. Het venster boven het jouwe toont wat ik normaal in Linux zie: kleurverschuiving in de fonts en kartels; vaak is het zelfs nog erger en zijn de fonts zelfs wazig met hoekige o's en dichtgelopen e's en dergelijke.

Ik denkd at Gnome 3 met die fontaanpassingen, wat smallere titelbalken en wellicht een dock er prachtig gaat uitzien.

Ik heb trouwens besloten om dadelijk Cold Turkey te gaan zodat ik later niet met partities hoef te rotzooien. Net heb ik mijn backup op mijn externe HDD bijgewerkt (die uitgeschakeld blijft) en een image gemaakt van mijn boot-SSD. Alleen nog even de Live-CD van Fedora Gnome3 branden, en dan gaan we... hopelijk kom ik niet teveel problemen tegen. De printer zal nog het lastigst zijn.

Deze had ik even gemist.
Beginnen zij nu ook al met die "Laten we alles maximaliseren"-onzin? Dat was nodig op monitoren met resoluties van 1024x768 ja, maar ik draai zelfs op mijn oude 19 inch 1280x1024-monitor al meestal niet meer full screen. Als ik later een scherm zou aanschaffen met een hogere resolutie, bijvoorbeeld 1680x1050 of 1920x1200, waarom zou ik dan in vredesnaam een 1024 of 1280 pixels brede site willen maximaliseren? Ik snap niet waar die "1 applicatie per keer"-drang vandaan komt op de computer, nadat we er 40 jaar aan gespendeerd hebben om er meerdere naast elkaar te kunnen draaien...

[ Voor 68% gewijzigd door Katsunami op 04-03-2012 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Katsunami schreef op zondag 04 maart 2012 @ 19:35:
Ik heb de screenshot gezien ja. Heb je alleen maar het font in de titelbalk vervangen, zonder de balken in Adwaita letterlijk smaller te maken ? (Daar zijn wel veel tutorials over te vinden.)
Yep, gewoon font vervangen en klaar. Niet alleen voor de titelbalk, system-wide heb ik nu Liberation Sans.
Als dat zo is, dan is Cantarell inderdaad wel érg hoog ja, en is het ook de oorzaken van die vaak enorme knoppen.
De knoppen "rekken" inderdaad mee. Zet je fontgrootte maar eens piepklein of juist heel groot, dan zie je dat ze meegroeien/krimpen.
Probeer maar eens je default font op Cantarell of Liberation te zetten en dan een list-weergave in Nautilus bekijken. Dan zie je heel duidelijk dat Cantarell enorme verticale whitespaces laat zien.
Kun je die font trouwens niet gewoon wijzigen in Gnome-Tweak-Tool? Ik heb daar in elk geval een hele rij fontinstellingen in zien zitten, maar het kan natuurlijk zijn dat niet alle fonts van alle onderdelen daartuseen staan.
Ja, dat kan via de TweakTool (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/p7NFb.png

Met default font op Cantarell 10 en titelbalk op Cantarell Bold 11 (standaard in Adwaita):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qRLyF.png
Je kunt duidelijk zien dat de titelbalk + buttons krimpen/groeien met het font. En dat de tekstregels met Cantarell meer tussenruimte hebben. En dan vergelijk ik hier nog met fontgrootte 10, standaard in Adwaita staat ie op 11.
Er wordt ook gezegd dat het Ubuntu-font uit Unity erg mooi is. Misschien is dat ook de moeite om eens heen te kijken.
Ik heb Debian Sid... Ubuntu font zit daar niet in, alleen de bold versie (ttf-ubuntu-title).
Is wel mooi idd, maar ik heb toch liever Liberation.
Is het in geval van Gnome 3 nog nuttig om freetype-freeworld te installeren ter vervanging van freetype? Die versie zou namelijk subpixelhinting hebben; of werkt dan de fontconfig van hierboven niet meer?
Je bedoelt waarschijnlijk dat de bytecode-interpreter (hinting) niet aan staat in freetype? Dat is gelukkig verleden tijd :) Het patent waardoor dat geblokkeerd werd is inmiddels verlopen, dus hij staat nu standaard aan.
Ook subpixelhinting werkt tegenwoordig gewoon volgens mij. Je ziet tenminste duidelijk het verschil tussen aan en uit zetten.
Freetype is tegenwoordig gewoon "goed", het heeft geen zin meer om die door een andere versie te vervangen. Vroeger kon je die fijn zelf gaan compileren, maar dat hoeft niet meer.
Freetype en patenten
Hercompileren van Freetype met subpixelrendering ben ik in veel tutorials tegengekomen bij mijn vooronderzoek naar Gnome 3, Fedora, en de (brakheid) van fonts op Linux in non-Ubuntu distro's.
Like I said, onnodig.
Die brakheid van fonts zit hem in de configuratie van fontconfig (/etc/fonts). Dat verhaal dus dat ik je eerder al vertelde. Paar configfiles in /etc/fonts/conf.avail erbij, paar linkjes vanuit /etc/fonts/conf.d en klaar.

Ik heb vanmiddag trouwens nog even de alpha van Fedora 17 binnengehaald en in een VM bekeken. Gnome 3.4 zit er al in, dus was benieuwd of daar nog leuke nieuwe dingen bijzitten. En wat betreft de fonts: ziet er ruk uit, net wat ik dacht. Dus gewoon doen wat ik voorstelde en het ziet er net zo goed uit als Ubuntu.
Wellicht is dat niet eens nodig. De fontrendering in jouw screenshot ziet er echt prima uit; minstens on-par met wat ik hier in Windows 7 heb, na het goed afstellen van ClearType. Het venster boven het jouwe toont wat ik normaal in Linux zie: kleurverschuiving in de fonts en kartels; vaak is het zelfs nog erger en zijn de fonts zelfs wazig met hoekige o's en dichtgelopen e's en dergelijke.
Yep, dat viel mij dus ook op, en ik kon het niet nalaten een vergelijkend screenshotje te maken :) Zo zonde als mensen heel veel moeite doen om hun systeem te verbouwen, maar de fontjes vergeten. Terwijl je daar wel de hele dag naar moet kijken. Net zo iets als een hele dure PC kopen en bezuinigen op de monitor.
Die kleurverschuiving verhelp je trouwens met lcdfilter=lcddefault in de fontrendering. Staat alleen bij Ubuntu aan.
Ik denkd at Gnome 3 met die fontaanpassingen, wat smallere titelbalken en wellicht een dock er prachtig gaat uitzien.
Ik weet het, ik werk er nu dagelijks mee en het bevalt me zo uitstekend.
Dock heb ik niet nodig, kost alleen maar schermruimte. Had vroeger altijd (bij Gnome 2) AWN, maar die zit nu in de weg. Met een paar Shell extensions kan je veel functionaliteit in de balk bovenin onderbrengen. Ik mis hem iig niet.
Ik heb trouwens besloten om dadelijk Cold Turkey te gaan zodat ik later niet met partities hoef te rotzooien. Net heb ik mijn backup op mijn externe HDD bijgewerkt (die uitgeschakeld blijft) en een image gemaakt van mijn boot-SSD. Alleen nog even de Live-CD van Fedora Gnome3 branden, en dan gaan we... hopelijk kom ik niet teveel problemen tegen. De printer zal nog het lastigst zijn.
Succes :)
In het begin is het effe wennen, maar gewoon het diepe in is nog de beste methode. Linux went alleen maar door er domweg uren mee te maken. En als je Windows laat staan, is de verleiding groot om toch steeds daar mee te gaan werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ertepeller op 05-03-2012 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 11:32
GIsteren aan de hand van dit topic ook even de font-aanpassingen doorgevoerd op Fedora 16.
In één woord: GEWELDIG! Ziet er gelijk een stuk relaxter uit en maakt het allemaal net wat mooier.

Om niet teveel off-topic te gaan:
Ik ben een zeer tevreden gebruiker van Gnome3 met Shell. Ik merk dat ik zo gewend ben aan het openen van de overview via de linkerbovenhoek, dat ik me er op betrap dat nu ook op m'n thuis-pc te doen, waar Win7 op draait.
Het werken met de verschillende workspaces moet ik, nog steeds, nog wat aan wennen. Ik merk dat ik soms heel veel schermen open heb staan op één workspace, terwijl het switchen mij niet echt stoort.

Had het stukje over Gnome 3.4 ook gelezen en volgens mij wordt het alleen maar beter. Hoop ik :)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
zelf draai ik ook gnome 3.2 onder ubuntu, echter ik merk dat de mogelijkheden van unity met de zoeklens ook wel lonkt. Gnome probeert hier ook op in te spelen met de extensions maar ik ga denk toch unity weer proberen...of zijn er dan toch mogelijkheden in gnome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Ben.Hahlen schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 08:32:
GIsteren aan de hand van dit topic ook even de font-aanpassingen doorgevoerd op Fedora 16.
In één woord: GEWELDIG! Ziet er gelijk een stuk relaxter uit en maakt het allemaal net wat mooier.
Dat scheelt een slok op een borrel hè?
Onvoorstelbaar toch Fedora en SuSE dat niet standaard doen?
Katsunami schreef op zondag 04 maart 2012 @ 19:35:
Beginnen zij nu ook al met die "Laten we alles maximaliseren"-onzin? Dat was nodig op monitoren met resoluties van 1024x768 ja, maar ik draai zelfs op mijn oude 19 inch 1280x1024-monitor al meestal niet meer full screen. Als ik later een scherm zou aanschaffen met een hogere resolutie, bijvoorbeeld 1680x1050 of 1920x1200, waarom zou ik dan in vredesnaam een 1024 of 1280 pixels brede site willen maximaliseren? Ik snap niet waar die "1 applicatie per keer"-drang vandaan komt op de computer, nadat we er 40 jaar aan gespendeerd hebben om er meerdere naast elkaar te kunnen draaien...
Ook hier slaat de mobiele gekte toe vermoed ik. Op een smartphone of tablet werk je ook maar met 1 app op fullscreen. En wat doet de PC-wereld? Mobiel is hot/hip/in/mode, dus lopen ze er blind achteraan: alles moet op IOS of Android lijken.
MicroSoft verkracht Windows met Metro en ook Gnome wil blijkbaar niet achterblijven.
Het enige wat ik meestal wel fullscreen heb staan (op een aparte workspace) is Iceweasel, maar de terminal- en gvim-vensters wil ik onder geen beding standaard op fullscreen hebben.
Het is toch juist de crux van een grafische desktop om meerdere vensters tegelijk te kunnen zien? Anders hadden we net zo goed op die ouderwetse DOS-achtige terminals kunnen blijven zitten.

Een detail wat me opviel bij Gnome 3.4: de spinbuttons zien er wel veel beter uit, met die "+" en "-" naast elkaar. Veel beter te bedienen dan die spinbuttons met up/down-pijltjes boven elkaar die maar 2 of 3 pixels hoog zijn. Dát zijn nou nuttige verbeteringen.
Alles maximizen is niets anders dan zonder na te denken de mode achterna lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Ertepeller schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:28:
[...]

Dat scheelt een slok op een borrel hè?
Onvoorstelbaar toch Fedora en SuSE dat niet standaard doen?

[...]

Ook hier slaat de mobiele gekte toe vermoed ik. Op een smartphone of tablet werk je ook maar met 1 app op fullscreen. En wat doet de PC-wereld? Mobiel is hot/hip/in/mode, dus lopen ze er blind achteraan: alles moet op IOS of Android lijken.
MicroSoft verkracht Windows met Metro en ook Gnome wil blijkbaar niet achterblijven.
Het enige wat ik meestal wel fullscreen heb staan (op een aparte workspace) is Iceweasel, maar de terminal- en gvim-vensters wil ik onder geen beding standaard op fullscreen hebben.
Het is toch juist de crux van een grafische desktop om meerdere vensters tegelijk te kunnen zien? Anders hadden we net zo goed op die ouderwetse DOS-achtige terminals kunnen blijven zitten.

Een detail wat me opviel bij Gnome 3.4: de spinbuttons zien er wel veel beter uit, met die "+" en "-" naast elkaar. Veel beter te bedienen dan die spinbuttons met up/down-pijltjes boven elkaar die maar 2 of 3 pixels hoog zijn. Dát zijn nou nuttige verbeteringen.
Alles maximizen is niets anders dan zonder na te denken de mode achterna lopen.
Ach, het is standaard gemaximized, 1 sleep naar de zijkant en hij is dat niet meer. Daarnaast onthouden de meeste programma's wel hun 'window state' bij het afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ben.Hahlen schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 08:32:
Had het stukje over Gnome 3.4 ook gelezen en volgens mij wordt het alleen maar beter. Hoop ik :)
Kritiek! Ik heb kritiek! :P

Vanaf Gnome 3.4 krijgt Gnome er de systemd dependency bij, waardoor Gnome niet meer zoals KDE in Windows en OSX te draaien is.

Is dat nu nodig? :O

offtopic:
Mijn laatste offtopic reactie om iemand een plezier te doen:
Katsunami schreef op zondag 04 maart 2012 @ 01:05:
Ik heb pasgeleden ook nog ergens een tutorial gezien om toetsaanslagen naar FooBar te zenden. Kijken of ik dat terug kan vinden. Dat zou wel heel erg vet zijn, want de muziekspelers die ik heb getest vond ik in het algemeen niet echt goed...
offtopic:
Ik heb een tutorialtje daarvoor in mijn tweakblog van 7 januari. :)
Redsandro's Rants: Kutrhythmbox. (Foobar2000 in Linux howto)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Sh4wn schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 12:46:
Ach, het is standaard gemaximized, 1 sleep naar de zijkant en hij is dat niet meer. Daarnaast onthouden de meeste programma's wel hun 'window state' bij het afsluiten.
Weet ik, maar het gaat me eigenlijk meer om de filosofie die ze tegenwoordig bij Gnome aan het volgen zijn. Ik hou m'n hart vast voor wijzigingen ("in het belang van de gebruiker") die niet zo eenvoudig te pareren zijn.

Dat window-tiling heb ik overigens uitgezet, ik vind dat niet handig. Als je wat terminaltjes her en der op je monitor plaatst en je raakt per ongeluk de boven- of zijkant, dan is het meteen -zap- en ze zijn veranderd van grootte. Leuk misschien voor de doorsnee user die documentjes of pdf-jes naast elkaar wil bekijken, maar voor mij als scripter met bash- en vim-vensters is het niks. Maar gelukkig is dat uitschakelbaar. Nog wel.

Ik heb wel wat extra shortcuts om een venster te manipuleren:
Win+V voor verticaal maximizen,
Win+H voor horizontaal maximizen en
Win+F voor fullscreen.
En je kan natuurlijk ook gewoon dubbelklikken op de titelbalk, dus waar is dat maximizen tegen de bovenrand eigenlijk goed voor...
Sando schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 13:23:
[...]
Kritiek! Ik heb kritiek! :P

Vanaf Gnome 3.4 krijgt Gnome er de systemd dependency bij, waardoor Gnome niet meer zoals KDE in Windows en OSX te draaien is.

Is dat nu nodig? :O
Eens, dat is mooi waardeloos. Daar zit Fedora achter natuurlijk, die doen het meeste werk aan Gnome en systemd is hun speeltje, dus op deze manier willen ze het bij de rest forceren. Beetje achterbakse trucjes à la MS of Apple.
Je maakt mij niet wijs dat systemd iets doet waarmee Gnome niet zonder kan.

Sowieso heb ik liever scriptjes dan een binary voor de opstartroutines, die kan je tenminste makkelijk lezen en verbouwen. Upstart van Ubuntu is ook al zo'n waardeloos ding.
En waarom eigenlijk? Debian gebruikt nog gewoon de oude SystemV init-scripts style en boot zeker niet trager dan Fedora of Ubuntu, eerder sneller. Arch idem dito, die starten desgewenst services parallel, maar gewoon met de oude scriptjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
Ik heb inmiddels een paar weken zowel gnome3 als Unity gebruikt. Eerlijk gezegd vind ik alle geschreeuw zwaar overdreven. Ja, er zitten nog veel te weinig tools in beide desktops (sensors, cpufreq applets), maar dat is niet meer dan logisch in dit stadium. Ik vind beide DE behoorlijke voor- en nadelen hebben:
Pro van Unity:
- Integratie van menu van fullscreen applicaties in het top panel: weinig verspilling van vertikale pixels, en dat vind ik heel prettig met de laagbeeldschermen van tegenweoordig.
Nadeel van Unity
- De taskswitcher is onhandig
- De dash biedt weinig functionaliteit
- Global menu icm met niet gemaximaliseerde applicaties slaat nergens op, maar dat wordt met 12.04 verbeterd (locally-integrated-menu)

Voor- en nadelen van Gnome3 zijn eigenlijk precies tegengesteld aan Unity. Ik betrap mezelf regelmatig op het kloppen op de win key in windows of unity. Ik zou graag de gnome-shell icm met het geïntegreerde menu van Unity hebben...
Goed, het zou met niet verbazen als ze naar elkaar toegroeien en dat over een jaar een van beide stopt en de voordelen door de ander worden overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik heb waarschijnlijk te lang geen Unity gebruikt, want ik meende dat het Super('windowstoets')menu behoorlijk hetzelfde was bij allebei.

Super -> begin met tiepen -> apps

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
Dat werkt bij gnome3 erg lekker. Bij unity heb je of de dash (windows toets) of de launcher panel (muis naar links). Bij gnome3 is dat hetzelfde ding, met daarbij nog het overzicht van de dekstops. Dat werkt gewoon soepel. Alleen jammer dat je nog een permanent zichtbare ouderwetse menubalk hebt.

Edit: ik zie net dat er wel een shell extensie is die global menu voor gnome3 mogelijk maakt. Maar die werkt alleen nog met native gnome applicaties dus nog niet met OpenOffice en Firefox, juist die programma's waar je het wilt hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door Sir Isaac op 06-03-2012 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Sir Isaac schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 22:42:
Edit: ik zie net dat er wel een shell extensie is die global menu voor gnome3 mogelijk maakt. Maar die werkt alleen nog met native gnome applicaties dus nog niet met OpenOffice en Firefox, juist die programma's waar je het wilt hebben.
Werken die in Unity wel dan? Ik dacht dat de Global Menu plugin voor Gnome de zelfde codebase gebruikte als Unity?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
Sando schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 00:33:
[...]

Werken die in Unity wel dan? Ik dacht dat de Global Menu plugin voor Gnome de zelfde codebase gebruikte als Unity?
Ja, installeer de volgende packages lo-menubar (libreoffice), firefox-globalmenu en thunderbird-globalmenu. In gnome3 werken die niet, tenminste niet in de default Ubuntu 11.10 gnome3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Net heb ik, om te zien hoe een "kleine" desktop werkt, ook eens XFCE geïnstalleerd. Eerlijk gezegd moet ik bekennen dat die desktop véél sneller werkt dan GNOME3 Shell. Niet alleen qua performance op het systeem, maar ook wat betreft het werk zelf.

Hoewel ik nooit shortcuts op mijn desktop heb staan (ook in Windows niet), gebruik ik hem wel heel veel om tijdelijk bestanden neer te zetten en mappen te maken en dergelijke. Ik vind dat prettiger dan werken in de file manager. In GNOME3 Shell kan dat niet zonder Nautilus het beheer over het bureaublad te geven in Gnome Tweak Tool, maar als ik dat doe, dan wordt Nautilus heel traag. Hij doet er dan 15 seconden over om op te starten, en ook de shell zelf wordt trager.

XFCE werkt prima (en snel), maar het ziet eruit alsof het zo uit 1995 komt. Misschien is daar met themes wel iets aan te doen.

In elk geval iedereen bedankt voor de hulp ind it topic :)

[ Voor 10% gewijzigd door Katsunami op 10-03-2012 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Houd er wel rekening mee dat er in Gnome Shell animaties worden gebruikt. Met vertragingen dus. Als je die uitschakelt (of de vertragingen korter maakt) lijkt ie al een stuk sneller.

Er is onder meer een extension voor: https://extensions.gnome....disable-window-animations
Allerhande slide-effecten zijn dan weg (o.m. naar andere workspace gaan), maar vertraagde zoom-effecten zijn er nog wel (bv Overview, dus Win-key/Activities).

Nu is het mooie van Gnome Shell dat het allemaal javascript en CSS is, dus je kan heel veel met de hand aanpassen.
Vertragingen zijn allemaal gedefinieerd als constanten in files in /usr/share/gnome-shell/js/ui
Doe maar eens:
code:
1
2
$ cd /usr/share/gnome-shell/js/ui
$ grep 'const .*ANIMATION_TIME' *.js

Dan krijg je dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
boxpointer.js:const POPUP_ANIMATION_TIME = 0.15;
dash.js:const DASH_ANIMATION_TIME = 0.2;
dnd.js:const SCALE_ANIMATION_TIME = 0.25;
dnd.js:const SNAP_BACK_ANIMATION_TIME = 0.25;
dnd.js:const REVERT_ANIMATION_TIME = 0.75;
layout.js:const STARTUP_ANIMATION_TIME = 0.2;
layout.js:const KEYBOARD_ANIMATION_TIME = 0.5;
messageTray.js:const ANIMATION_TIME = 0.2;
overview.js:const ANIMATION_TIME = 0.25;
panel.js:const SPINNER_ANIMATION_TIME = 0.2;
windowManager.js:const WINDOW_ANIMATION_TIME = 0.25;
workspace.js:const FOCUS_ANIMATION_TIME = 0.15;
workspaceSwitcherPopup.js:const ANIMATION_TIME = 0.1;
workspaceThumbnail.js:const RESCALE_ANIMATION_TIME = 0.2;
workspaceThumbnail.js:const SLIDE_ANIMATION_TIME = 0.2;

De getallen zijn fracties van seconden (0.2 = tweetiende seconde of 200 ms)

Er zijn ook nog wat getalletjes voor dimmen/workspaces und so weiter.

Na wat experimenteren heb ik al deze waarden gezet op 0.1 (ééntiende seconde), dat blijkt in de praktijk nog het lekkerste te werken.
0.01 of 0.00001 mag ook, maar geen nul! Dan gaat ie raar doen :)

Ik heb gemerkt dat bv "Overview" lekkerder is met 0.1 dan met 0.01 (oftewel instant) - je ogen kunnen het dan beter volgen zo lijkt het, de transitie van de originele vensters naar hun thumbnail-versies in het overzicht. Als dat instant gaat, dan is dat verwarrend. Maar dat is persoonlijk.

One-liner om dit te doen:
code:
1
sed -ri '/const .*(ANIMATION|DIM|WORKSPACE_SWITCH)_TIME/ s#=\s*(.*)\s*;#= 0.1; // \1#' /usr/share/gnome-shell/js/ui/*.js

Wel verstandig om die eerst even te backuppen misschien :)
Uitvoeren als root natuurlijk, dus sudo ervoor zetten als je een gewone user bent.
De "0.1" moet je vervangen door iets anders als je een andere tijd wilt. De originele tijd staat er ook nog in, hij maakt daar commentaar van door er "//" voor te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Nog een trucje om het font van Gnome Shell (Cantarell) te vervangen door bv DejaVu Sans Condensed:

code:
1
sed -i 's/cantarell/dejavu sans condensed/' /usr/share/gnome-shell/theme/gnome-shell.css

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Morgen is het zover, GNOME 3.4. Helaas zal je waarschijnlijk even moeten wachten tot je distro het heeft geupdate, maar goed hier alvast de release notes:
https://live.gnome.org/ThreePointThree/ReleaseNotes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Nog een overzicht: http://library.gnome.org/misc/release-notes/3.4

Verhaal van The H met flink wat plaatjes

Nog meer bij Softpedia

[ Voor 61% gewijzigd door Ertepeller op 28-03-2012 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Nog een paar daagjes en dan is de Fedora 17 beta er, dan ga ik 3.4 even checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik zit weer op zo'n punt, wat zal ik doen? :P

Nu gebruik ik met lichte tegenzin XFCE + Compiz, in eerste instantie met veel plezier als vervanger voor Gnome 2, maar na een jaar fulltime gebruik zitten er toch teveel annoyances in.

Met de komst van Linux Mint 12.04 of hoe dat ding ook gaat heten is er Cinnamon op een LTS distro, lijkt me erg fijn. Maar inmiddels ben ik erg verknocht geraakt aan Compiz. Herindeel-truukjes en de grid-plugin enzo. Desktopswitchen is ook nice.

Gnome Shell is het toch niet voor mij. Wel leuk om er op te hebben staan voor als je iets moet demonstreren, dan lijkt je computer ook een beetje een breezer-os.

Ik gebruik nu leuke Emerald (voor Compiz/XFCE) maar ik heb begrepen dat die WM ook al compleet outdated is. Is er nog wat anders non-shell/unity wat wèl van deze tijd is?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hier heb ik een beetje hetzelfde dilemma.

- Gnome 3 werkt prima, maar het is te traag. (Niet qua werking, maar qua workflow.)
- Icons/files op de Gnome 3 desktop werkt niet. Desktop aan Nautilus toekennen => trage Nautilus.
- XFCE werkt prima, maar het mist sommige leuke opties, zoals Exposé-achtige weergave van vensters.
- Tevens mist XFCE het Win-key + zoeken van Gnome 3. Win+A -> Application Finder werkt redelijk.
- Compiz: Fedora gaat het uit F17 trappen omdat het niet meer onderhouden lijkt te worden. Valt af.
- KDE... nou ja, die desktop vind ik (persoonlijk) nog steeds een warboel. Ik word er geen wijs uit.

Eigenlijk wil ik dus XFCE, maar met een een paar functies van Gnome 3.

[ Voor 31% gewijzigd door Katsunami op 30-03-2012 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik zou wachten op Cinnamon (Gnome3 voor normale mensen) (ik gok dat ie eind mei uitkomt) ware het niet dat mijn huidige Xubuntu begint te froppen. Als ik éénmaal ben aangemeld en weer afmeldt, kan ik nooit meer aanmelden. Als ik in LightDM een 2e keer wil aanmelden verschijnt er even een beetje nietszeggende tekst en dan ben ik weer terug in LightDM.

Vroeger besteedde ik gerust 134 jaar om er achter te komen watskebeurt, maar nu is het eigenlijk alleen maar irritant en wil ik gewoon dat mijn systeem weer (lekker) werkt.

Dit is wel echt tyyyypisch Linux he. Dit is gewoon mijn werklaptop, ik installeer nooit iets nieuws, en opeeeeens *iets kapot*. :( Vroeger kon je dat voorkomen door gewoon nooit up te daten als de boel goed draait, maar tegenwoordig kan je dat niet maken. Ik heb dus ook gewoon automatische updates aanstaan.

Zo irritant he, een froppende installatie luttele weken voordat allerlei distro's met een nieuwe versie komen! (Ubuntu, Mint, Fedora..)

-update-

Het is erg arelaxed om niet tevreden te zijn met je desktop. Ik moet toegeven dat mijn anti-KDE gevoelens gebaseerd zijn op ervaringen van jaren terug. Het was niet alleen imo onlogisch maar ook crashgraag vergeleken bij Gnome 2.

Met al dit gedoe, de ondergang van de Ubuntu-Gnome door Unity, de redding door Gnome Shell wat voor mij persoonlijk uiteindelijk toch geen redding was, het oude vertrouwde XFCE dat half relaxed is maar met hun typische devs waarschijnlijk niet zal verbeteren (zoals geen tabs in Thunar, ever, because fuck you) wordt de neiging om toch maar eens KDE te gaan proberen steeds groter. Misschien is het na al die jaren toch relaxed geworden? :+

-update-
Katsunami schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 00:50:
- Tevens mist XFCE het Win-key + zoeken van Gnome 3. Win+A -> Application Finder werkt redelijk.
Daarvoor gebruik ik trouwens kupfer, ik kan niet meer zonder. Volgens mij is het net zoiets als Gnome-Do en Quicksilver, maar dan minder lomp en past het prima bij XFCE. Hoewel ik de meeste niet gebruik zijn er ook erg veel plugins voor extra handigheidjes.

[ Voor 57% gewijzigd door Sando op 30-03-2012 18:57 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Cinnamon voor Ubuntu (Gnome 3 Fork)
Voor Ubuntu 11.10 kan je de volgende bestanden downloaden en in deze volgorde installeren:
  • muffin-common_1.0.2_all.deb
  • libmuffin0_1.0.2_amd64.deb
  • gir1.2-muffin-3.0_1.0.2-0ubuntu1~oneiric1_amd64.deb
  • cinnamon_1.4.0_amd64.deb
Respectievelijk urls:of als je deze vage ppa vertrouwd:
  • sudo add-apt-repository ppa:merlwiz79/cinnamon-ppa
  • sudo apt-get update && sudo apt-get install cinnamon
of anders deze vaker upgedate ppa:
  • sudo add-apt-repository ppa:gwendal-lebihan-dev/cinnamon-stable
  • sudo apt-get update && sudo apt-get install cinnamon
Als je last hebt van die irritante global-menu:
• sudo apt-get remove app-menu

Mijn distro is niet echt 'schoon' dus in verband met dependencies en versies maar even verschillende bronnen erbij gehaald. :) Op mijn ene computer doet ie het erg mooi, op mijn andere computer verschijnen de panels niet. :?

-update-

en check daarna Applets. Best netjes, nu al. Cinnamon wordt de default DM in de komende Linux Mint.
http://cinnamon-spices.linuxmint.com/applets

[ Voor 9% gewijzigd door Sando op 30-03-2012 21:11 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste