Het grote GNOME 3 topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:27

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Katsunami schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 00:50:
Hier heb ik een beetje hetzelfde dilemma.

- Gnome 3 werkt prima, maar het is te traag. (Niet qua werking, maar qua workflow.)
- Icons/files op de Gnome 3 desktop werkt niet. Desktop aan Nautilus toekennen => trage Nautilus.
- XFCE werkt prima, maar het mist sommige leuke opties, zoals Exposé-achtige weergave van vensters.
- Tevens mist XFCE het Win-key + zoeken van Gnome 3. Win+A -> Application Finder werkt redelijk.
- Compiz: Fedora gaat het uit F17 trappen omdat het niet meer onderhouden lijkt te worden. Valt af.
- KDE... nou ja, die desktop vind ik (persoonlijk) nog steeds een warboel. Ik word er geen wijs uit.

Eigenlijk wil ik dus XFCE, maar met een een paar functies van Gnome 3.
Doet Gnome 3 classic niet wat jij wil? Ik kan in ieder geval gewoon bestanden op mij desktop zetten.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Gnome 3 Classic is toch fall-back mode voor prehistorische computers zonder 3D-mogelijkheden? Zover ik weet zou die op termijn moeten verdwijnen.

Gnome 3 is op zich prima, maar ik mis een twee dingen:

- Een *goede* taakbalk (de extensions zijn niet echt super; ze lijken niet te passen)
- Files en mappen op de desktop. Ik ben gewend om die daar tijdelijk neer te zetten. Als ik de desktop aan Nautilus toeken via gnome-tweak-tool, dan kan dat wel, maar dan wordt Nautilus heel, heel erg traag, vooral bij het opstarten. Dat duurt dan ruim 30 seconden.

En als ik eerlijk moet zijn ben ik niet blij met de kant die Gnome 3 aan het opgaan is:

1. Ze gaan blijkbaar, zoals eerder in het topic vermeld, sommige applicaties full screen forceren. Dat is achterlijk op de hedendaagse monitoren.
2. Nautilus kan een tweede pane openen. Ik heb dat niet per se nodig, maar als het in de file manager zit, dan vind ik het wel prettig. Ik wilde dat als default instellen, maar dat lijkt niet meer te kunnen, omdat een of andere Gnome-God dat zo besloten heeft:

Topic op het Ubuntu-forum
Alex agreed that the focus for Nautilus is not to be a permanent dual pane file manager. Attached patch removes the key that remembered the split view toggle status, so every new window starts "clean".
"Alex agreed"?! Omdat Alex "het ermee eens is" dat Nautilus standaard *niet* standaard een dual-pane filemanager zou moeten zijn, hebben ze de optie eruit getrapt?! Het is ook *zo* verwarrend om een "Start in dual pane mode"-vinkje in je Preferences te hebben hè...

Ik kan me indenken waarom Torvalds op een gegeven moment heeft gezegd dat de devs van Gnome achterlijk zijn. Dat soort statements zorgen er in elk geval bij mij ook voor dat ik een programma of product als een baksteen kan laten vallen. Als ik wil dat dat soort beslissingen voor mij genomen worden, dan koop ik wel een Apple-computer.
Sando schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 18:24:
Met al dit gedoe, de ondergang van de Ubuntu-Gnome door Unity, de redding door Gnome Shell wat voor mij persoonlijk uiteindelijk toch geen redding was, het oude vertrouwde XFCE dat half relaxed is maar met hun typische devs waarschijnlijk niet zal verbeteren (zoals geen tabs in Thunar, ever, because fuck you) wordt de neiging om toch maar eens KDE te gaan proberen steeds groter. Misschien is het na al die jaren toch relaxed geworden? :+
De laatste keer dat ik KDE heb geprobeerd was een dik half jaar geleden toen ik met Arch bezig was. Ik vond het eerlijk gezegd maar een warboel. Heel veel, extreem veel opties. Sommigen zelfs op twee plaatsen. Als je een optie op plek 1 uit zette, dan ging het vinkje niet uit op de andere plek totdat je opnieuw inlogde. Als je echter naar het venster ging waar die "duplicaat-optie" zich bevond en dan daar op OK klikte (dus vergat het vinkje ook daar uit te zetten), dan stond je optie plotseling weer aan. Rechtsklikken op de taakbalk van KDE leverde een warboel van schuivende en uitklappende menu's, knoppen en widgets op waar ik geen wijs uit werd... en de desktop was inderdaad onstabiel.

Tevens is het installeren van een third-party theme en decoration bij KDE een must, want het ziet me een partij retro uit met de default-instellingen... precies zoals iemand in de jaren 80 een desktop zou hebben ontworpen als hij jaren 2010 middelen had gehad. IMHO.

Op het moment vind ik XFCE4.8 nog de slechtste van de kwaden.
- KDE is overloaded met opties
- Gnome 3 is underloaded en heeft een te trage workflow
- XFCE is *bijna* goed; er zou alleen nog Exposé en een SUSE-slab-achtig menu in moeten zitten.

Eh... ja... XFCE komt nog het korste bij Windows in de buurt. *kuch* Zeker nadat ik met de shortcuts en een stapel symlinks heb zitten rotzooien. *kuch*. XFCE is een betere Windows dan Windows 8 zelf *uche*. Ik denk dat iemand die met Windows heeft gewerkt (zeker als het XP is), per direct vertrokken is op mijn huidige bak *woehahaha* >:). Niet verder vertellen hè *fluister*

[ Voor 47% gewijzigd door Katsunami op 31-03-2012 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Je moet dan echt even kupfer voor het zoekstarten en compiz voor de exposé installeren, dan is XFCE nog relaxter.

Ik vind alleen Thunar XFCE zo lomp. Geen tabs, en ik wil echt tabs. Nautilus GNOME is geen optie (in XFCE), want die gijzelt en sloopt je desktop ookal staat dat uit. PCManFM LXDE is de relaxtste filemanager en die gebruik ik dan ook altijd met XFCE, maar ik mis de icons van standaardmappen (docs, pics, etc), en het allerergste: Soms crasht ie opeens, dan is ie gewoon ploep weg. Jammer, kan je opnieuw naar alle tabs navigeren. SpaceFM is een fork van PCManFM, veel meer opties die ik niet gebruik, maar crasht tot nu toe minder vaak. Alleen dat is tot nu toe een one man army, en ik zie mezelf alweer fan worden van iets wat opeens niet meer bestaat. En er is iets nieuws onder de zon: Marlin. Alleen al door de lomp grote tabs geef ik hem het nadeel van de twijfel, maar hij heeft dan weer wel plugins voor Dropbox (en U1).
  • Is er in heel Linux nergens een relaxte en uitgebreide filemanager zoals Xplorer2 voor Windows is? Wie weet nog iets wat ik niet ben tegengekomen?
Ik blijf iig op mijn tragere computer XFCE gebruiken, ga mss 12.04 naar LXDE. Maar op mijn snellere laptop ben ik over naar Cinnamon. @Katsunami: Je zou die echt even moeten proberen. Check de nette plugins. Check mijn vorige post hoe je die moet installeren. De onderste methode is de makkelijkste (regeltje tiepen). Je kunt bij het inloggen bij LightDM je sessie kiezen, dus als het niet bevalt kies je de volgende keer weer voor Xubuntu of XFCE-sessie.

Jammer dat KDE nog steeds zo'n rommeltje is. Ik heb wat previews bekeken en die bevielen me ook niet echt. Enige wat wel fijn is en waar alle andere DE's eens van moeten leren is dat je plugins of widgets of hoe je ze ook noemt kunt downloaden en dan zijn ze meteen geinstalleerd. Bij Gnome en Cinnamon en XFCE moet je eerst als een nerd weten waar de plugin moet staan en dan als een monnik handmatig de boel erin zetten. Ik ben toch niet van de straat zeg. 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Sando op 31-03-2012 18:29 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelandO
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Enige wat wel fijn is en waar alle andere DE's eens van moeten leren is dat je plugins of widgets of hoe je ze ook noemt kunt downloaden en dan zijn ze meteen geinstalleerd. Bij Gnome en Cinnamon en XFCE moet je eerst als een nerd weten waar de plugin moet staan en dan als een monnik handmatig de boel erin zetten. Ik ben toch niet van de straat zeg. 8)7
Ik weet niet of je dit bedoelt, maar voor Gnome is er deze website waar je met een simpele klik extensies kunt installeren en deïnstalleren. Het is nog in bèta, maar het werkt bij mij gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Gnome 4 is gister ook aangekondigd :+
http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20120402

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

RoelandO schreef op zondag 01 april 2012 @ 22:43:
[...]

Ik weet niet of je dit bedoelt, maar voor Gnome is er deze website waar je met een simpele klik extensies kunt installeren en deïnstalleren. Het is nog in bèta, maar het werkt bij mij gewoon prima.
Werkt bij mij niet (Chromium), ik zie twee lege balkjes met een [1] erin.

Anyway, als het werkt is het een begin. Maar ik bedoel dat dat soort meuk IN je OS hoort te zitten en transparant hoort te gebeuren. Zoals je bij KDE applets kan downloaden zonder in de browser te komen, zoals de Android market werkt, en zoals ongetwijfeld alles bij Mac OS werkt.

Bij Windows gebeurt dat semi-transparant. Het gebeurt heel netjes als je Internet Explorer gebruikt (wat bijna nooit het geval zal zijn), maar bij andere browsers krijg je alsnog een bestand wat al geinstalleerd is als je het uitvoert. Niet lame openen met winzip en in één of andere vage %appdata% map uitpakken ofzo, zoals bij Gnome Shell (zonder die niet werkende beta site), Cinnamon en XFCE wel nodig is.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Google Chrome wordt vanaf 3.4 ondersteund op die website. Vanaf 3.4 kan je ook de instellingen van de extensies veranderen via die website (en er is losse basic app voor).

Persoonlijk vind ik het toch raar dat ze alles via de website proberen te regelen, ben je weer helemaal afhankelijk van de browser plugins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Goed, ik heb nu Fedora 17 Beta 1 RC3 (jaja een derde release candidate van de beta) draaien, en mijn eerste indruk: Hij is veeeel sneller.

Geen idee wat ze gedaan hebben, maar het opstarten kost de helft minder, activities laten zien gaat nog soepeler, en de GNOME package manager (om YUM heen), installeert packages ook veeeeel sneller.

Nvidia drivers nog niet volledig aan de praat gekregen, maar tot nu toe werkt nouveau ook aardig. Verder is dit duidelijk een evolutie van GNOME 3.2, en ik ben erg blij met het Every Detail Matters project, wat de kleine details van de GNOME shell aanpakt. Werkt allemaal net wat chiller.

Wacom support is echt veel beter, ik kan nu veel makkelijker de hot corner activeren met mijn Bamboo Pen & Touch tablet, met GNOME 3.2 was dat nog praktisch onmogelijk.

Al en met al toch weer een erg fijne release, al hoop ik wel dat ze ook nog een beetje blijven denken aan de gebruikers grote schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Zelf heb ik gisteren toch nog eens Gnome 3.2 geprobeerd. Hoewel ik er wel mee kan werken, is het gewoon te traag qua workflow. In XFCE4.8 kan ik alles gewoon met veel minder clicks en muisbewegingen doen. (Al kost het wel aardig wat moeite om XFCE een uiterlijk te geven dat niet rechtstreeks uit 1985 komt....)

Doe eens dit in een terminal: "systemd-analyze blame".

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[WORKSTATION: ~]$ systemd-analyze blame
 60096ms sendmail.service
 60066ms sm-client.service
  1410ms netfs.service
  1229ms iscsi.service
   933ms udev-settle.service
   492ms NetworkManager.service
   469ms rsyslog.service
   367ms systemd-logind.service
   354ms avahi-daemon.service
   236ms console-kit-log-system-start.service
   216ms livesys.service
   182ms iscsid.service
   175ms mcelog.service
    enz......

Zoals je ziet nemen sendmail, en sm-client, hier een groot deel van de opstarttijd in beslag. Het duurt maar 15 seconden om Fedora 16 ge booten, maar Sendmail en sm-client gaan op de achtergrond nog lekker even door. (Op de laptop blijft het bootproces zelfs 30 seconden hangen.)

Omdat ik sendmail en sm-client niet gebruik, ga ik die services uitschakelen; op de laptop heb ik dat al gedaan, en daar is de boottijd ruim gehalveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Katsunami schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 00:49:
Zelf heb ik gisteren toch nog eens Gnome 3.2 geprobeerd. Hoewel ik er wel mee kan werken, is het gewoon te traag qua workflow. In XFCE4.8 kan ik alles gewoon met veel minder clicks en muisbewegingen doen. (Al kost het wel aardig wat moeite om XFCE een uiterlijk te geven dat niet rechtstreeks uit 1985 komt....)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[WORKSTATION: ~]$ systemd-analyze blame
 60096ms sendmail.service
 60066ms sm-client.service
  1410ms netfs.service
  1229ms iscsi.service
   933ms udev-settle.service
   492ms NetworkManager.service
   469ms rsyslog.service
   367ms systemd-logind.service
   354ms avahi-daemon.service
   236ms console-kit-log-system-start.service
   216ms livesys.service
   182ms iscsid.service
   175ms mcelog.service
    enz......

Zoals je ziet nemen sendmail, en sm-client, hier een groot deel van de opstarttijd in beslag. Het duurt maar 15 seconden om Fedora 16 ge booten, maar Sendmail en sm-client gaan op de achtergrond nog lekker even door. (Op de laptop blijft het bootproces zelfs 30 seconden hangen.)

Omdat ik sendmail en sm-client niet gebruik, ga ik die services uitschakelen; op de laptop heb ik dat al gedaan, en daar is de boottijd ruim gehalveerd.
Je kan die services ook op de achtergrond laten starten zodat hij er niet op hoeft te wachten, dan beinvloedt het je boottijd nauwelijks. Voor jou niet van belang, maar wel voor mensen die WEL van die services gebruik maken.

Je kunt dit doen door in rc.conf een @ voor die betreffende daemons te zetten. Let er wel op dat bepaalde daemons niet afhankelijk zijn van het starten van die daemon die je naar background zet, anders kun je vage shit krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Vicarious op 06-04-2012 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Katsunami schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 00:49:
Holy flip, dat is handig. Is er ook something similar voor Ubuntu?
Ik vind dat bootchart veel te ingewikkeld.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Dit werkt natuurlijk alleen op systemen die systemd als opstartsysteem gebruiken. Ik weet niet of dat het geval is voor Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Nee Ubuntu gebruikt upstart, maar je verwacht toch een soort common denominator omdat het allemaal een soort init is. Bootchart werkt immers ook gewoon cross-distro. Maar ik weet niet of upstart zoiets als analyze ingebouwd heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 06-04-2012 23:52 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 09:17
Ik draai op mijn laptop op dit moment Arch met de MATE-desktop, een fork van Gnome2, omdat Gnome 3 voor mij niet werkt.

Zojuist bedenk ik me alleen, dat als iedereen overstapt op Gnome 3, en dus GTK3, in MATE natuurlijk steeds minder en minder software fatsoenlijk toonbaar zal zijn... ik had het vandaag al toen ik Totem installeerde, maar dit is natuurlijk voor degenen die vanwege de productiviteit en het overzicht bij Gnome2 / MATE blijven, een aflopende zaak, niet? ;(

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
In XFCE bestaat op het moment hetzelfde probleem als je GTK3-programma's installeert, zoals Evince uit Gnome 3. Als je dan een GTK2-theme gebruikt, dan zien GTK3 programma's er heel lelijk uit.

Er zijn 2 oplossingen.

1. Zoek op Gnome-Look.org een GTK3-theme dat je bevalt en wat aardig past bij je gebruikte GTK2 theme, en gooi de map "gtk-3.0" uit dat theme in ~/.config/.
2. Zoek op Gnome-Look.org een theme dat zowel een GTK2 én GTK3-onderdeel bevat. Installeer het theme zoals je normaal ook zou doen. Het GTK2-deel zul je in MATE kunnen gebruiken zoals normaal. Maak in ~/.config/ een symlink aan naar het GTK3-deel van het theme; bij mij is dat /usr/share/themes/<themenaam>/gtk-3.0.

Zo ziet mijn desktop er nu uit, met Zukitwo als theme. Zukitwo heeft een GTK2 en 3 deel. Ook heb ik de genoemde symlink aangemaakt.

Je ziet hier een GTK2, GTK3, en een QT4-programma (gebruikmakend van het GTK2 theme) tegelijk:

Klik voor groter:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/katsunami/GoT/desktop16/screenshotmix-klein.png

De programma's zijn de volgende:
Linksboven/Rechtsboven: Clementine, QT4
Linksonder: Thunar Filemanager, GTK2
Rechtsonder: Evince Document Viewer, GTK3

Als window decoration gebruik ik overigens AguaLemon (standaard in XFCE4.8 meegeleverd) in plaats van die van het Zukitwo-theme, omdat die, in elk geval van de XFCE-versie van de decoration, een dikke bug zit waardoor je vensters alleen maar aan de bovenkant kunt resizen.

[ Voor 17% gewijzigd door Katsunami op 10-04-2012 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Sando schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 23:51:
Nee Ubuntu gebruikt upstart, maar je verwacht toch een soort common denominator omdat het allemaal een soort init is. Bootchart werkt immers ook gewoon cross-distro. Maar ik weet niet of upstart zoiets als analyze ingebouwd heeft.
Ik weet het ook niet.

Dat is een van de redenen waarom ik Ubuntu niet gebruik. Ze moeten het (IMHO) altijd anders doen: de meeste deb-distributies gebruiken (nog) init, veel rpm-distributies gebruiken systemd, of overwegen om dat te gebruiken, maar Ubuntu moet per se een eigen systeem hebben. Alle grote distributies gebruiken KDE4 of Gnome3 als mainstream desktops of XFCE4.8 als licht alternatief, maar Ubuntu moet per se Unity hebben. Ubuntu voert ook veel software door die ik niet in andere distributies terug zie (waarom niet eigenlijk?).

Mint begint een beetje dezelfde richting op te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik ervaar het wel als een verbetering. Ubuntu boot sneller bij mij dan gelijkaardige Fedora en Debian. Verder geen last van, alleen maar baat bij. En als dingen verbeterd worden is dat alleen maar mooi.

Verder ben ik het met je eens. Ubuntu moet zo nodig Unity hebben, dus moet ik het er weer uitslopen. Ubuntu moet zo nodig de window-knopjes aan de apple-zijde hebben, moet ik dat weer omtweaken. Ubuntu steekt teveel energie in gaye shit wat geen relevante meerwaarde heeft. Ze kunnen die energie beter steken in beeldcalibratiesoftware, gamepad-control-panels, betere system monitors, en ander spul wat gewoon nog niet bestaat in plaats van 4 versies lang zeuren in de marge.

Wat betreft Mint ben ik het dan weer niet met je eens. Mint rollt de gaye shit terug, en zaken waar ik het juist wel mee eens ben (upstart) laten ze zitten. Verder maken ze een compatibele fork van Shell ipv bijvoorbeeld Unity. Ongetwijfeld subjectief, maar imo zit Mint nog wel snor. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linux Mint was absoluut de top voor beginners. Ik heb het 4 jaar gebruikt.
Nu begin ik met Fedora 16 te wennen aan Gnome 3 want ik wil al die "verbouwingen" niet.

Jammer dat Mint geen simpele "basic" Gnome 3 versie maakt met een Mint karakter.
Mint is nu een goed bedoelde chaos eigenlijk...

Fedora 16 bevalt me uitstekend, ik blijf het maar even aanhouden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Zowel Ubuntu als Mint:
code:
1
sudo apt-get install gnome-shell

en je hebt een Gnome3 versie van Ubuntu of Mint.

Kijk, toen het nog een heel gedoe was, stapte ik ook tijdelijk over naar Fedora 15. Maar tegenwoordig is het nog minder werk dan inloggen op Tweakers.Net.

offtopic:
Tegenwoordig gebruik ik de shell helemaal niet meer, in plaats daarvan XFCE op mijn HTPC en Cinnamon op mijn laptop, maar dat terzijde.

Tijdens mijn half jaar Fedora 15 ergerde ik me toch veelvuldig aan de nèt wat exotischere software die in *buntu toch met twee stappen wel op de computer stond, terwijl je bij Fedora nog vanalles moest doen.

Ook ontdekte ik dat handige features in allerlei software blijkbaar aanpassingen van ofwel Canonical danwel Debian zijn, en deze in Fedora ontbreken/ontbraken. Denk aan Safe For Web die ik in GIMP ongeveer dagelijks gebruik. Niet in Fedora (15). Er schijnt ook gewoon een plugin voor te zijn, zoals je voor de meeste plugins in *buntu wel een repo kan vinden. Niet in Fedora.

Zoals je wel merkt houd ik van de vrijheid van Linux, maar ik wil wel gewoon mijn computer makkelijk kunnen gebruiken en dat anderen (devs) het werk voor mij doen. Dat is de kracht van OSX en Windows. Ubuntu/Mint komt daar het meest in de buurt (als je het een beetje modern wilt houden), en Fedora heeft gewoon telkens teveel geklooi nodig.

Dat is meteen reden twee waarom ik van Fedora ben afgestapt: De snelle/kleine levenscyclus. Elke zes maanden is me teveel werk. Eens per jaar vind ik acceptabel. En voor server/nas/htpc is het ideaal dat er nu weer een LTS versie is van *buntu en Mint.

[ Voor 58% gewijzigd door Sando op 16-04-2012 02:25 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Je kunt die MGSE (Mint Gnome Shell Extensions) ook gewoon 1 voor 1 uitzetten hoor. Als je ze uitzet heb je gewoon de kale Gnome 3 voor zover ik weet. Zie bijvoorbeeld: http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=47&t=87478

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:42

bloody

0.000 KB!!

Sinds een maand heb ik linux mint 12 (gnome shell) op mijn laptop geinstalleerd staan.
Echter heb ik er de hele tijd een externe monitor aanhangen, welke qua resolutie minder is dan het laptop scherm.

Ik had het fenomeen dat bij twinview (nvidia..) de fonts op het externe scherm way te groot weergegeven werden.
Dit kon ik niet oplossen:
- separate x screen ondersteund geen draggen van windows
- xinerama liet gnome in degraded modus draaien
- (dus gebonden aan twinview)
Twinview heeft echter de eigenschap dat het 1 DPI berekent over beide schermen heen. Het met de hand instellen van de dpi settings in xorg.conf leverde niets op..
Volgens de X boot log accepteerde de nvidia driver de dpi settings keurig, echter deed gnome er helemaal niets mee; het leek ze wel te negeren. :'(

Daarom maar even overstapt naar LXCE en daar de fonts op 94 dpi gezet; wow wat een verademing!
Gewoon een strakke, kleine fontweergave op beide schermen! :9

Klacht is duidelijk: waarom kan zo'n simpele setting niet in gnome? Ik _weet_ dat je via de gnome advanced settings wel zo'n dragbar hebt om de fontgrootte ongeveer in te stellen, maar die verknalt de weergave.. niet alle fonts sizen netjes mee.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-09 07:34
Ik heb wat vreemde probleempjes met het vinden van de goede IM client. Empathy werkt voor geen meter, vooral het MSN gedeelte klapt er telkens uit en dat schiet niet op.

Pidgin werkte veel beter, maar dat intergreert weer niet lekker in Gnome3. Ik vind het chatten en dergelijke in Gnome3 echt briljant, gewoon lekker clean een klein venstertje onderaan. Met Pidgin werkt dat niet goed, je kan niet zien wie wat heeft getypt en als je een extension installeerd voor pidgin, krijg je zelfs onderaan 2 vensters waarin je kan chatten. Iemand een oplossing daarvoor?

Of weet iemand waarom telpathy-butterfly bij mij blijft crashen? Want dat is echt elke 5 minuten raak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Katsunami schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 02:24:
In XFCE bestaat op het moment hetzelfde probleem als je GTK3-programma's installeert, zoals Evince uit Gnome 3. Als je dan een GTK2-theme gebruikt, dan zien GTK3 programma's er heel lelijk uit.
De gtk-xfce-engine voor Xfce 4.10 heeft ook support voor gtk-3, maar er is 1 grote maar...

Gtk-3 is nog niet stabiel... ze hebben de theming interface tussen 3.0, 3.2 en 3.4 steeds veranderd.

Dus die problemen zul je nog wel even houden.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

-edit- meh, eerste helft van mijn post weg. Samenvatting:

Voor Gnome en Cinnamon (offtopic: en Unity) heb je allerlei themes waarbij sommige icon-sets erg mooi zijn of juist slecht uit de verf komen bij de kleurstelling.

edit:
Originele post:

Ik probeerde eens een iconset met mooie knoppen in apps, maar dan zijn alle taskbar-icons opeens de zelfde kleur als mijn theme en dus onzichtbaar. De ander heeft mooie systeemicons, maar dan zijn alle app-icons opeens allemaal monochroom in een kleur. En dan kom ik ergens weer een icontheme met prachtige apps-icons tegen, maar dan zijn alle mappen vet lomp.

Dus ik dacht, ik combineer zelf wel iets. Maar dat is stiekem veel meer werk dan je denkt!

Je hebt icons in de categorieën actions, animations, apps, devices, categories, emblems, mimetypes, places, status en stock. Vervolgens heb je de icons in de maten 16, 22, 24, 32, 48, 64, 96, en Scalable. En al die mappen en maten moet je aangeven in een .theme bestandje. Daar wordt je toch brak van? :P

[list]
• Als ik gewoon alleen scalable icons in een map gooi, gaat mijn computer-performance dan huilen?
• Kent iemand slimme samenstel-handigheidjes of zelfs software om een pack samen te stellen?
• Kent iemand nog erg mooie icon-sets?

:*)

[ Voor 12% gewijzigd door Sando op 17-04-2012 16:19 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Ik denk dat het met alleen scalable best wel mee valt qua performance, maar goed don't take my word for it :P Overigens ben ik prima tevreden met de standaard Fedora Icon set.

Over Fedora gesproken: De beta van F17 is nu officieel uit:
https://fedoraproject.org...lease_announcement?stF17b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Soms als mijn Cinnamon* crasht is opeens alle chrome (windowdecorations, most notably die balk met de titel) zwart. Als ik dan bij instellingen een andere GTK+ theme kies, werkt alles weer. Vervolgens kan ik ook weer de theme die eerst zwart werd kiezen.

What? Iemand dit eerder gezien? Een idee waar het aan ligt?

Wat is eigenlijk een coole Window theme + GTK+ Theme?
Je kunt er veel online vinden, maar er is altijd wel iets lomp.

offtopic:
*) Cinnamon is een fork van Gnome-shell, gebruikt ook GTK3, en gebruikt ook Mutter, dus het lijkt me irrelevant dat het Cinnamon betreft?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ik heb zoiets een keer bij een collega van me gezien, maar dat was nog in Gnome2 zelfs. Dan werd ineens gewoon een heel lelijk default thema toegepast en na een restart was alles weer normaal. Ik vraag me dus zelfs af of het Gnome3-specifiek is :P

Kheb hier iets voor je gevonden als je een Nvidia kaartje hebt: http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=162959

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik heb op mijn AMD Fusion APU (geen videokaart) iets wat daar (1) op lijkt, maar het windowprobleem (2) is op mijn andere computer met Intel i3 (en dus embedded video).

(2)) Bovendien is het iets anders, alleen de chrome (borders enzo) zwart, en is het na een andere themeselectie instant weer goed zonder reboot, en kan ik ook weer meteen de oude theme selecteren.

Ik zal next time even een screenshotje maken. :)

(1)) Zo een versnipperde achtergrond heb ik bij Xubuntu 12.04 als ik uitlog. Daar zoek ik ook nog een oplossing voor, lijkt me echter minder Gnome-specifiek. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Sando schreef op woensdag 18 april 2012 @ 17:17:
Ik zal next time even een screenshotje maken. :)
Cinnamon bug 01
CInnamon border decoration bug in Ubuntu 12.04 makes all chrome (=decorations) black

Cinnamon bug 02
Selecting a different GTK+ theme instantly fixes this, and you can select the old theme again without problems.

Cinnamon bug 03
Sometimes the black chrome has blue or green elements.

Het duurde 10 dagen voordat ik doorhad dat PrintScreen niet kapot was in Beta 2 maar dat de bestanden gewoon in Pictures worden opgeslagen. :+

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:54
Grr... ben al een paar dagen aan het zoeken naar een oplossing om de Calender Applet ook als ik geen internetverbinding heb mijn afspraken te laten weergeven uit mijn Evolution agenda. Het vreemde is eigenlijk dat ik overal vind dat de applet zijn gegevens haalt van de Evolution Data Server. Dus het meest logisch zou zijn (naar mijn mening dan) dat de applet de afspraken laat zien van de agenda die binnen Evolution als standaard staat aangevinkt. Maar dat doet 'ie dus niet... momenteel blijft de applet zelfs helemaal leeg. Evolution geeft overigens wel mijn agenda's correct weer (hoofdzakelijk mijn Google Calendar).
Iemand een idee/oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Hoe krijg je überhaupt je google agenda in Ubuntu? Dat is me nog niet gelukt. Ik wil graag de calendar van mijn telefoon (Maemo5, linux, dus fluitje van een cent zou je denken, maar nee) op mijn laptop hebben maar dat lukt me niet, synchen met google is me wel gelukt.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Sando schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 22:16:
Hoe krijg je überhaupt je google agenda in Ubuntu? Dat is me nog niet gelukt. Ik wil graag de calendar van mijn telefoon (Maemo5, linux, dus fluitje van een cent zou je denken, maar nee) op mijn laptop hebben maar dat lukt me niet, synchen met google is me wel gelukt.
In wat voor manier in Ubuntu? In het geval van de GNOME Shell moet je je Google calendar toevoegen in dat gedrocht van een Evolution, en worden al je afspraken ook getoond als je op de klok klikt bovenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Wat voor manier heb ik eigenlijk nooit bij nagedacht, ik dacht dat al die dingen in Ubuntu/Gnome/Shell(/Unity) de zelfde calendar-backend gebruikten, en dat o.a. Evolution hier ook heen kon schrijven. Maar dat was ook maar wishful thinking.

En ik dacht dat het gedrocht van een Evolution was vervangen door het iets minder gedrocht van een Thunderbird, maar dat heb ik ws verkeerd opgepikt. :)

Anyway, jammer dat je afhankelijk bent van zoiets.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Sando schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 14:07:
Wat voor manier heb ik eigenlijk nooit bij nagedacht, ik dacht dat al die dingen in Ubuntu/Gnome/Shell(/Unity) de zelfde calendar-backend gebruikten, en dat o.a. Evolution hier ook heen kon schrijven. Maar dat was ook maar wishful thinking.

En ik dacht dat het gedrocht van een Evolution was vervangen door het iets minder gedrocht van een Thunderbird, maar dat heb ik ws verkeerd opgepikt. :)

Anyway, jammer dat je afhankelijk bent van zoiets.
In Ubuntu is Thunderbird inderdaad de standaard 'kantoor' applicatie, ik weet alleen dat bij standaard GNOME installaties, evolution-server op de achtergrond zorgt voor de synchronisatie van de kalenders, en die data verder via DBus weer beschikbaar stelt aan bijv. de Shell. Wellicht dat Ubuntu de evolution-server nog wel ergens heeft draaien, en op een andere manier te configureren is (denk het eigenlijk niet).

Verder kan je met Thunderbird denk ik ook wel je Google calendar synchroniseren (mbv Lightning addon). Maarja die data is alleen binnen Thunderbird beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik wil die Ubuntu HUD in Gnome Shell hebben.

Ik installeerde appmenu-gtk en appmenu-qt, but nothing happens!
Heb zeker de klok horen luiden, wie weet waar de klepel hangt?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Zo... net even in het Ubuntu algemeen forum gepost hoe de Unity Launcher in Gnome Shell aan de praat te krijgen:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/38583320#38583320

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Netjes! Zou zoiets ook met de HUD lukken?
Ik hoef geen Unity, maar die HUD is ideaal.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Sando schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 18:15:
Netjes! Zou zoiets ook met de HUD lukken?
Ik hoef geen Unity, maar die HUD is ideaal.
Heb er even naar gekeken, maar krijg het niet zo 123 aan de gang. Ik krijg als ik Alt aan de HUD actie koppel het Unity opdrachtenmenu, maar geen opties als ik iets intik als bij de HUD.
Zou eigenlijk het liefst het Unity panel er ook bij hebben (Gnome Shell panel of Unity panel zijn wmb beide prima qua app indicators enzo) ivm het Global Menu en evt de HUD. Maar belangrijkst voor mij zijn de Dynamic Workspaces. Als ze die nu eens op de een of andere manier in Unity kunnen bouwen dan ben ik over :)

• Chip.
  • Niet online

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Nice, maar ik heb liever dat Cubuntu wat mainstreamer wordt.

Ubuntu + Cinnamon!

https://wiki.ubuntu.com/Cubuntu
http://www.cubuntu.fr/?q=node/8

[ Voor 7% gewijzigd door Sando op 30-08-2012 18:53 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Ik neem aan dat iedereen hier ook het Grote Ubuntu Topic volgt, maar toch even voor de zekerheid mijn huidige setup: Namelijk Gnome Shell met Unity Launcher en HUD!

Ik blijf hopen dat ze de dynamic workspaces van GS een keer overnemen in Unity :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
GNOME 3.6 begint nu toch redelijk dichtbij te komen, en ik denk dat dit wel een behoorlijk goede release wordt. Er zijn namelijk behoorlijk veel wijzigingen.

In de shell zelf:
http://afaikblog.wordpres...nome-3-to-the-next-level/

Nieuwe manier van notificaties tonen, wat volgens mij een stuk beter werkt dan het huidige. Want nu vind ik die notificaties net niet, ze bewegen elke keer als je het niet verwacht, en het klikken er op is niet eens zo makkelijk.

Ook het lockscreen ziet er mooi uit, hoop dat het unlocken ook een beetje praktisch is (via Esc-knop of muis gesture omhoog).

Je hebt in de activities overview niet meer verschillende tabs voor 'Windows' en 'Applications'. Daar staat nu de zoekbalk in het midden. Om applicaties te tonen moet je nu links in je dash op een knop drukken.

Nautilus
Nautilus is flink onder handen genomen, en ik denk dat het positieve veranderingen zijn. Er was veel commentaar op het weghalen van split plane, en 'type ahead find', maar desondanks denk ik dat vooral de nieuwe search relaxt is, en zitten er ook nog een boel andere nieuwe features in.

http://blogs.gnome.org/mccann/2012/08/01/cross-cut/
http://blogs.gnome.org/mclasen/2012/08/30/on-nautilus/

Overige applicaties
Disk usage analyzer: Herschreven en heeft een nieuw design
Boxes: Je kan er nu ook in zoeken, de UI is verbeterd en heeft meer animaties, plus nog meer features
Clocks: een nieuwe simpele app met verschillende klokken over de wereld, plus een stopwatch etc.
Empathy: Nieuw design voor de contactenlijst, http://blog.desmottes.be/.../New-Empathy-contact-list
Documents: Ondersteuning voor SkyDrive

En vast nog een boel meer. Lijkt het jullie wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

Ik vind het jammer dat Gnome blijft inzetten op het application menu in de shell. Het is onhandig met meerdere monitoren, en simpelweg onbruikbaar met sloppy focus. Gelukkig is de enige core applicatie die ik gebruik nautilus, en daar kan ik (binnenkort) ook wel zonder menu, maar het is een goede reden om ver weg te blijven van alle Gnome applicaties.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Mee eens. Plus jammer dat ze al het handige uit Nautilus slopen en blijkbaar zaken verbeteren die ik toch nooit tegenkom.

Het begon met het nòg lompere uiterlijk waardoor alles meer ruimte inneemt zodat ze een argument hebben om dat vervelende global menu te implementeren. Vervolgens zaken als die recent locations die steeds verplicht opent, met een super-intelligent algoritme om er zeker van te zijn dat je altijd keuze hebt uit locaties die je sowieso niet nodig hebt.

Nu gaat dat dual-pane wat ik altijd gebruik om mijn incoming-directory te legen in uiteindelijke directories ook nog eens weg, en het laatste handigheidje type-ahead-find is blijkbaar iets wat alleen ik gebruik.

Zo jammer. KDE is sowieso al niets, en Thunar is ook geen goede replacement voor Nautilus met hun principieel-nooit-tabs-gaan-ondersteunen-en-naar-niemand-luisteren policy wat je vaker tegenkomt bij Linuxprojecten.

Ik zit wel te balen nu. Jaren lang werd Linux en Gnome steeds beter. En nu met de laatste versies worden zowel Windows als OSX (naar mijn mening) vervelender, en dus kan Gnome niet achterblijven ofzo?

Dan maar hopen dat PCManFM wat stabieler wordt, want er zijn niet zo gek veel alternatieven.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:02
Sh4wn schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 15:49:
[...]
En vast nog een boel meer. Lijkt het jullie wat?
Zover ik heb begrepen krijgt evolution ook ondersteuning voor Exchange Activesync :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Hmm, ik moet hier ff wat over posten, maar het past eigenlijk nergens.
Ik ben niet echt tevreden met de performance van Gnome 3 op mn pc. Voorheen draaide ik altijd Ubuntu, maar daar ben ik een tijdje terug van af gestapt om Debian Wheezy eens te proberen.
Daar had ik ook Gnome 3 als desktop, maar ben nu overgestapt op Cinnamon. Die reageert al weer een stuk beter, maar het blijft tegenvallen. Sowieso zou ik graag weer ouderwets kunnen zoeken in een map. Die tracker slurpt soms 90% cpu op. Superkey en dan typen zit vaak ook een delay in.
Is mn pc hier nu echt te langzaam voor, of zijn dit nog problemen die opgelost gaan worden?
Gaat om een Intel Dual Core E2180, 2 GB RAM, Nvidia 8600 GT. Is niet de nieuwste pc, maar om een desktop een beetje soepel te draaien heb je ook geen supercomputer nodig neem ik aan.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Goede vraag, ik vind het ook wel tegenvallen. Plus dat bij mij zowel in Gnome3 als Cinnamon, wanneer ik op de Super/Windows/Menu/Mod5 toets druk, dan duurt het even, soms wel twee seconden - voordat het menu ook werkelijk verschijnt.

Druk ik bijvoorbeeld snel [Super] + eclipse [enter] in, dan start ie search engines omdat ie alleen de laatste twee letters meekrijgt.

:( *RAGE* :(

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Ja, vervelend he? Ik snap ook wel dat je de DE niet te zwaar wil maken door te veel overhead, maar de effecten worden toch allemaal door de GPU verzorgt? Het zit volgens mij ook in het cachen van de lijst van applicaties.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik denk het ook, en daarom is het extra belachelijk dat 10.000 nerds bij elkaar dat niet bedacht hebben.

Zou handig zijn als ik wist hoe het in elkaar zat zonder eerst twee maand te moeten studeren. Dan zou ik iets doen wat ze allang hadden moeten doen:

code:
1
2
if (dik veel geheugen vrij, want dat is het geval)
then { cache dat goddamn menu! }

Ik gebruik nu gewoon gnome-do en kupfer als alternatief launch-menu want die worden tenminste wel gecached en zijn instant. Of op zijn minst een stuk instanter.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:24
Zonet even volgende command gebruikt om GNOME3 uit te proberen in Ubuntu.

code:
1
2
3
sudo add-apt-repository ppa:gnome3-team/gnome3
sudo apt-get update
sudo apt-get install gnome-shell

Echter wanneer ik terug afmeld en terug wil naar unity, blijven mijn iconen in GNOME-stijl...
Ik heb al GNOME proberen te verwijderen met volgende commands, maar dan krijg ik een foutmelding dat ppa-purge geen command is...

code:
1
2
sudo ppa-purge ppa:gnome3-team/gnome3
sudo apt-get update

Ik ben zelf een leek in Linux |:(. Hoe keer ik netjes terug naar Unity O-)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Euhmmm bij inloggen moet je gewoon niet gnome kiezen dan maar unity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Laatst online: 09-09 18:46
ppa-purge staat niet standaard geinstalleerd.
Probeer eens sudo apt-get install ppa-purge
Daarna nog eens ppa-purge proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Laatst online: 12:24
Wouser schreef op zondag 23 september 2012 @ 00:03:
Euhmmm bij inloggen moet je gewoon niet gnome kiezen dan maar unity?
Dat heb ik logischerwijs geprobeerd; maar dan blijven bepaalde interfacedelen staan :s

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/sqi142.png

Zo zie je de icoontjes rechts bovenaan, updatebeheer en sommige andere instellingen hebben een rode bol als icoontje; de scrollbars vind ik absoluut niet mooi :(.

[quote]
[/quote]

Zonet geprobeerd; ppa-purge werkt deze keer wel. Na uitvoeren van update en reboot is er nog steeds geen verandering merkbaar :(

Edit:
Blijkbaar is de stijl van mijn foldersysteem ook zwaar ver*piep*t :'(

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/nn5glv.png

Opgelost :p. De harde middelen bovengehaald: Ubuntu geherinstalleerd. Er stond buiten mail, nieuwere libreoffice en firefox-settings niets op. Toch bedankt voor het meedenken _/-\o_. Ik zal nog wel heel wat moeten leren van Linux vrees ik :)

[ Voor 20% gewijzigd door D!zzy op 23-09-2012 14:20 ]

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:36
Opgelost :p. De harde middelen bovengehaald: Ubuntu geherinstalleerd. Er stond buiten mail, nieuwere libreoffice en firefox-settings niets op. Toch bedankt voor het meedenken _/-\o_. Ik zal nog wel heel wat moeten leren van Linux vrees ik :)
Kleine tip, in 12.04 hoef je geen ppa meer te gebruiken voor gnome 3 (mits je niet bleeding edge wil draaien maar dan zal je normaliter ook niet op ubuntu draaien)

Met iets als onderstaande kom je al een heel eind:
code:
1
sudo apt-get install gnome-shell dconf-tools gnome-theme-standard gnome-tweak-tool

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
De nieuwe installer kost blijkbaar toch wat meer moeite, de release van Fedora 18 is al met 5 weken uitgesteld. http://fedoraproject.org/wiki/Releases/18/Schedule
:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiebeV
  • Laatst online: 23-08 21:20
Sh4wn schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:39:
De nieuwe installer kost blijkbaar toch wat meer moeite, de release van Fedora 18 is al met 5 weken uitgesteld. http://fedoraproject.org/wiki/Releases/18/Schedule
:')
Beetje jammer ja, lijkt me wel een enorme verbetering Gnome 3.6
Ga in ieder geval met de beta al spelen zodra die uit is :)

[ Voor 9% gewijzigd door WiebeV op 27-10-2012 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_Os
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-11-2014

Def_Os

Erjuh!

Sinds kort overgestapt van Win 7 naar Linux. Na Linux Mint 13 Maya (buggy) en Ubuntu 12.10 met Unity (cool!) en Cinamon (buggy) uitgeprobeerd te hebben, nu overgestapt naar de Ubuntu Gnome Remix 12.10 distro. Zeer stabiel bij mij, en met Faenza icons, Zukitwo theme, wat tweaks hier en daar (bijv. Places op taakbalk) en Cairo Dock heb ik mijn ultieme desktop-GUI gevonden!

Ik snap de problemen die mensen hebben met de standaard-versie van Gnome 3.6 (met name voor een desktop), maar met een paar tweaks overkom je de nadelen en je houdt de voordelen. Het is heerlijk werken met het keyboard en ziet er geweldig uit.

Anyone who's ever played a part // They wouldn't turn around and hate it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Je bent bekend met extensions.gnome.org ? Heb je nog meer handige add-ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Def_Os schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:55:
Sinds kort overgestapt van Win 7 naar Linux. Na Linux Mint 13 Maya (buggy) en Ubuntu 12.10 met Unity (cool!) en Cinamon (buggy) uitgeprobeerd te hebben, nu overgestapt naar de Ubuntu Gnome Remix 12.10 distro. Zeer stabiel bij mij, en met Faenza icons, Zukitwo theme, wat tweaks hier en daar (bijv. Places op taakbalk) en Cairo Dock heb ik mijn ultieme desktop-GUI gevonden!

Ik snap de problemen die mensen hebben met de standaard-versie van Gnome 3.6 (met name voor een desktop), maar met een paar tweaks overkom je de nadelen en je houdt de voordelen. Het is heerlijk werken met het keyboard en ziet er geweldig uit.
Tja, ieder zijn ding he. Toevallig laatst weer even aan het proberen geweest in Ubuntu. Unity staat er standaard op en hoewel het vrijwel bugvrij werkt vind ik de workflow niet echt lekker. Ik heb geen moment het idee dat ik een overzicht heb van wat ik open heb staan en het wisselen naar een applicatie waarvan je meerdere schermen open hebt staan is helemaal een crime. Nu kun je daarvoor super + W gebruiken en dan die window opzoeken, maar ook dat is verre van ideaal. Tel daarbij op dat global menu wat voor mij eerder counter-intuitief werkt voor non fullscreen draaiende applicaties en ik vind het gewoon niet lekker werken.

Dus dacht ik: ik installeer gnome3 eens voor de grap. sudo apt-get install gnome-shell gnome-tweak-tools, eventjes opnieuw opstarten en klaar is kees. Nu snap ik dat het er niet uitziet omdat de thema's niet kloppen enzo, dan zul je de gnome netbook remix moeten hebben. Maar vooral die notificaties stoorden me. Het kostte me een kleine 10 minuten om uit te vogelen dat als er op Empathy iemand tegen me lulde, dat ik eerst terug naar die shell moest en er dan rechtsonder (onder die workspace selector) ergens wat knipperde waar ik op kon klikken. Dit was in Unity ook geen heel sterk punt, maar vlakbij dat mail knopje was nog wel duidelijk. Als ik mijn Windows schijf aanklik, verschijnt er onderin zo'n gigantische notificatie dat hij een schijf gemount heeft en dat ik hem weer kan ejecten, maar geen kruisje oid om die notificatie op te laten pleuren. Moet ik eerst even 20 seconden op wachten. Handig.....

Cinnamon was eigenlijk perfect voor mij. Makkelijk, overzichtelijk, voelt vertrouwd, heerlijk menu en ziet er gelikt uit. Maar inderdaad ook errug buggy. Alles leek wel in slowmotion te gaan en dat werd met de tijd steeds erger. Toen er na een tijdje ook nog de meest wazige vastlopers in voorkwamen die ik in Unity en Gnome3 nooit had ben ik ook daar maar weer op afgeknapt. Mijn conclusie is nu dus dat ik het even niet meer weet en vanwege gebrek aan beter maar bij Unity blijf hangen. Werkt toch het snelst en lekkerst onder Ubuntu momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
GNOME 3.7 Halfway thorugh: http://blogs.gnome.org/mc...-3-7-at-the-halfway-mark/

Eerste screenshots van de nieuwe standaard meegeleverde GNOME classic mode. Ik zie het mijzelf niet meer gebruiken, ben nu te gewend aan de normale shell flow, maar toch mooi dat ze dat meeleveren voor de mensen die dat liever hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

D!zzy schreef op zondag 23 september 2012 @ 10:25:
[...]

Dat heb ik logischerwijs geprobeerd; maar dan blijven bepaalde interfacedelen staan :s

[afbeelding]

Zo zie je de icoontjes rechts bovenaan, updatebeheer en sommige andere instellingen hebben een rode bol als icoontje; de scrollbars vind ik absoluut niet mooi :(.

[quote]
[/quote]

Zonet geprobeerd; ppa-purge werkt deze keer wel. Na uitvoeren van update en reboot is er nog steeds geen verandering merkbaar :(

Edit:
Blijkbaar is de stijl van mijn foldersysteem ook zwaar ver*piep*t :'(

[afbeelding]

Overigens, dit ziet er heel erg uit als het Gnome High Contrast thema, volgende keer even in accessabilty kijken, of die toevallig aanstaat. (Of in je thema setting, ik ben een Gnome 3 user, geen unity voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Hmmm, na een paar jaar Linux amper te gebruiken weer eens Debian er op gezet. Gnome 3 was ik toch wel aangenaam verrast door. Ik vind het uiterlijk prachtig, maar ik zou wel wat meer/betere widget support zien. Met de extensions site zijn ze een heel eind, maar ik vind de lege desktop toch wel erg saai ogen helaas :(

met dekslets en een klein conky-venster ziet het er helaas nog erg leeg uit :(

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Zet je er toch lekker wat snelkoppelingen en bestanden op :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
MaximusTG schreef op maandag 04 februari 2013 @ 15:49:
Zet je er toch lekker wat snelkoppelingen en bestanden op :P.
Alsjeblieft niet :P Nee maar wat meer mooie widgets hadden welkom geweest imho. op extensions.grome.org zie je voornamelijk aanpassen van de verschillende menu's en overviews.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

Ik weet niet of iemand het al voor mij heeft gemeld en of het nog relevant is, maar ik wou het toch ff melden:
Thunar bevat nu als nog tabs!
Toen ik laatst Thunar opende op een nieuwe Manjaro Linux (gebaseerd op Arch Linux, de repositories lopen een paar dagen/weken achter op die van Arch, maar dat betekent dat het ook veeel stabieler is en de stabiliteit evenaart naar mijn ervaring die van Ubuntu etc.) installatie, kwam ik er achter dat tot mijn grote verbazing (ja, ik ben ook een gigantische tabs-in-fm-fan) ctrl+t een nieuw tabje opende in Thunar :D

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Hmm, misschien ook nog maar een keer proberen! Nautilus vind ik nl. ontzettend langzaam. Ik gebruik nl. de Camera Uploads folder van Dropbox veel; Daar staan ondertussen > 1400 foto's in. En elke keer dat ik em open gaat ie weer de bestanden scannen. Of iets dergelijks iig, want je ziet de lijst groeien. Heb nu PCMan FM geprobeerd en die is instant klaar.
Misschien is Thunar wel een beter alternatief, tabs is wat ik ook miste in Thunar altijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
GNOME 3.8 is uit!

Nieuwe applicatieoverzicht
Met veelgebruikte applicaties, en ondersteuning om applicaties te groeperen.

Afbeeldingslocatie: https://help.gnome.org/misc/release-notes/3.8/figures/apps-view.png

Verbeterde search

Afbeeldingslocatie: https://help.gnome.org/misc/release-notes/3.8/figures/search.png

Classic mode
Voor degene die echt niet kunnen wennen aan GNOME Shell

Afbeeldingslocatie: https://help.gnome.org/misc/release-notes/3.8/figures/classic-mode.png

Every Detail Matters
Veel kleine details opgepoetst en verbeterd.

Applicaties
- Documents kan zowaar nuttig worden, nu het ook direct Google Drive documenten kan bewerken
- Clocks app is verbeterd
- Nieuwe weather app

Overzichtjes:
https://help.gnome.org/misc/release-notes/3.8/
https://afaikblog.wordpre...-to-the-next-level-again/
https://blogs.gnome.org/m...cent-gnome-3-7-sightings/

Al met al een mooie release denk ik zo. Veel verbeteringen, en het begint steeds meer een volwassen systeem te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Lol, ze waren pertinent tegen een classic mode toch? Zal de populariteit van Cinnamon wel aan meegewerkt hebben.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ik blijf de hele workflow gewoon onhandig vinden en ik vind het vervelend dat je niet op elk moment kan zien wat je allemaal open hebt staan. Mijn favoriete DE zal uiteindelijk denk ik toch Unity of KDE gaan worden, ik ben er nog niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:02
Sando schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 00:55:
Lol, ze waren pertinent tegen een classic mode toch? [...]
Dat was toch vanwege de manier waarop fallback mode werkte en niet zozeer het concept van een classic mode? Ik meen mij te herinneren dat de huidige classic mode nu gewoon doodleuk ook alles via de gfx card doet, waar de oude fallback mode dat niet deed.

@boven. Persoonlijk zou ik een Windows 8 achtige DE wel zien zitten op linux. Alleen mogen ze de metro apps dan wel achterwege laten :)

[ Voor 13% gewijzigd door Caelorum op 28-03-2013 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Caelorum schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 09:16:
[...]

Dat was toch vanwege de manier waarop fallback mode werkte en niet zozeer het concept van een classic mode? Ik meen mij te herinneren dat de huidige classic mode nu gewoon doodleuk ook alles via de gfx card doet, waar de oude fallback mode dat niet deed.

@boven. Persoonlijk zou ik een Windows 8 achtige DE wel zien zitten op linux. Alleen mogen ze de metro apps dan wel achterwege laten :)
Ze waren inderdaad niet pertinent tegen, fallback mode was alleen halfbakken kut oplossing. Nu zijn het gewoon speciale GNOME shell extensies.

Morgen ga ik 3.8 even installeren op mijn Arch box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Heeft iemand gnome 3.8 (of 3.6) op debian wheezy draaien? Wheezy heeft 3.4 aan boord en ik wil niet graag mijn min of meer stabiele basis overboord gooien door naar unstable of ubuntu over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:25
Gnome 3.8 zal wel niet in de repository van Wheezy verschijnen omdat Wheezy al frozen is. Of het moet in de backports repo komen.

Ben benieuwd naar de nieuwe 'classic' modus in Gnome 3.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Sh4wn schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 10:15:
Morgen ga ik 3.8 even installeren op mijn Arch box.
Sterkte, er is nog geen build van ;)

Desalniettemin ben ik erg benieuwd. Overgestapt van GNOME 2 naar Xfce, maar ook dat heeft z'n quirks. De nieuwe classic mode lijkt in ieder geval wel weer een poging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Thralas schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 22:19:
[...]

Sterkte, er is nog geen build van ;)

Desalniettemin ben ik erg benieuwd. Overgestapt van GNOME 2 naar Xfce, maar ook dat heeft z'n quirks. De nieuwe classic mode lijkt in ieder geval wel weer een poging waard.
Op het IRC werd gezegd van wel, maar ondertussen ondervonden dat het inderdaad niet zo is :+ Nog even geduld dus.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste