Het grote GNOME 3 topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Even alvast een warm makertje voor GNOME 3.2, een aantal dingen die er in komen: :)

Contacten en online accounts
GNOME 3.2 krijgt een applicatie waarmee je makkelijk al je contacten kan beheren. Dit programma kan natuurlijk synchroniseren met een boel online services, zoals facebook, google contacts, yahoo enz.

Beschrijving + wat screenshots: https://live.gnome.org/Design/Apps/Contacts

Screenshot van een van de eerdere versies (kan dus nog veranderd zijn, maar zal niet veel verschillen)
Afbeeldingslocatie: http://people.freedesktop.org/~david/goa-with-new-icons.png

Loginscreen heeft een nieuwe look
Nu integreert het wat meer in de rest van de GNOME shell.

https://live.gnome.org/Gn...n/Whiteboards/LoginScreen

Meer instellingen in het control centerApplicatie om documenten te beheren
Steeds meer mensen gebruiken online office suites zoals bijvoorbeeld Google Docs. GNOME Documents zorgt ervoor dat het beheren van documenten, online EN lokaal iets makkelijker wordt.

https://live.gnome.org/Design/Apps/Documents

Epiphany webapplication mode
Epiphany is de officiële GNOME browser, en die heeft nu wel een leuke feature erbij gekregen. Je kan namelijk een willekeurige webapplicatie (twitter, Google Maps, Gmail, etc) opslaan als webapplicatie, en dan staat die lokaal in je applicatie lijst.

Voorbeelden vind je hier:
http://blogs.gnome.org/xa...cation-mode-in-gnome-3-2/

Ik heb nu al zin in 3.2! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB1
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
De Gnome versie die in Oneiric komt te zitten, zal dat dan ook Gnome 3.2 zijn? Want die contact app lijkt me wel iets superhandig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bekos
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-08 15:09
Ik heb Fedora 15 gisteren ook eens geïnstalleerd. Vandaag heb ik er dan een hele dag in gewerkt en ik vind het toch niet altijd even prettig werken. Zeker als er een aantal windows openstaan en je regelmatig tussen applicaties moet wisselen. Ik geef het nog enkele dagen een kans maar anders ga ik over naar de volgende linux distro op het lijstje in de hoop dat ik daar wel vind wat ik zoek.

• thvd
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:16
GBB1 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 11:54:
De Gnome versie die in Oneiric komt te zitten, zal dat dan ook Gnome 3.2 zijn? Want die contact app lijkt me wel iets superhandig!
Als ik het goed begrijp is dat wel de bedoeling:
GNOME got updated to current unstable version (3.1.5) on its way to GNOME 3.2)
De unstable (3.1.5) word nu gebruikt in Ubuntu versie 11.10 Beta 1, en het lijkt erop dat ze GNOME 3.2 in de filal release van Ubuntu Oneiric 11.0 willen doen.

In de laatste (dev-) versie van Oneiric zit momenteel versie 3.1.91 van GNOME.

[ Voor 21% gewijzigd door thvd op 10-09-2011 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Bekos schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 23:15:
Ik heb Fedora 15 gisteren ook eens geïnstalleerd. Vandaag heb ik er dan een hele dag in gewerkt en ik vind het toch niet altijd even prettig werken. Zeker als er een aantal windows openstaan en je regelmatig tussen applicaties moet wisselen. Ik geef het nog enkele dagen een kans maar anders ga ik over naar de volgende linux distro op het lijstje in de hoop dat ik daar wel vind wat ik zoek.
Het is een nieuwe manier van werken, daar heb je wel wat meer dagen voor nodig om aan te wennen. :) Persoonlijk vind ik het switchen tussen windows met Alt+Tab en Alt+` snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bekos
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-08 15:09
Sh4wn schreef op zondag 11 september 2011 @ 18:18:
[...]

Het is een nieuwe manier van werken, daar heb je wel wat meer dagen voor nodig om aan te wennen. :) Persoonlijk vind ik het switchen tussen windows met Alt+Tab en Alt+` snel genoeg.
Ik werd persoonlijk gek van de tientallen open windows in de overlay. Je begint daarin te zoeken naar de applicatie die je zoekt maar ze lijken allemaal op elkaar. Ik ben nu overgeschakeld op Linux Mint 11 en dat werkt imo veel prettiger. In Mint kan je door het mint-menu gewoon zoeken op naam van de applicatie (wat ik erg handig vond bij unity en fedora) en ook zaken zoals Aero-snap zijn standaard ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Bekos schreef op zondag 11 september 2011 @ 19:30:
[...]

Ik werd persoonlijk gek van de tientallen open windows in de overlay. Je begint daarin te zoeken naar de applicatie die je zoekt maar ze lijken allemaal op elkaar. Ik ben nu overgeschakeld op Linux Mint 11 en dat werkt imo veel prettiger. In Mint kan je door het mint-menu gewoon zoeken op naam van de applicatie (wat ik erg handig vond bij unity en fedora) en ook zaken zoals Aero-snap zijn standaard ingebouwd.
Slepen naar andere workspaces ;) GNOME 3 heeft ook standaard window snapping (sleep maar eens een scherm naar de een zijkant van een scherm), en bij GNOME 3 druk je op de windows key (of je klikt gewoon activities aan), en je kan ook direct beginnen met typen.

Goed smaken zullen altijd verschillen, maar voor mijn gevoel heb je GNOME 3 te weinig tijd gegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Maar wanneer komt GNOME 3.2 vrij? Zover ik weet is er nog steeds geen release datum bekend...

Kan zelf trouwens echt niet wachten op GNOME 3.2. Vooral vanwege onscreen toetsenbord en die wacom instellingen! Heb zelf namelijk een tablet met pen om te schrijven en dit zal mijn userervaring een stuk verbeteren denk ik!

[ Voor 55% gewijzigd door Chip. op 14-09-2011 00:07 ]

• WiebeV
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-08 21:20
Wouser schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 23:38:
Maar wanneer komt GNOME 3.2 vrij? Zover ik weet is er nog steeds geen release datum bekend...
28 september volgens de release schedule. :)

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

Sh4wn schreef op woensdag 07 september 2011 @ 11:57:
Even alvast een warm makertje voor GNOME 3.2, een aantal dingen die er in komen: :)

Contacten en online accounts
GNOME 3.2 krijgt een applicatie waarmee je makkelijk al je contacten kan beheren. Dit programma kan natuurlijk synchroniseren met een boel online services, zoals facebook, google contacts, yahoo enz.

Beschrijving + wat screenshots: https://live.gnome.org/Design/Apps/Contacts

Screenshot van een van de eerdere versies (kan dus nog veranderd zijn, maar zal niet veel verschillen)
[afbeelding]
Gheh, ik vind het best grappig te zien hoe Gnome ontzettend op WebOS gaat lijken. Eerst het overzicht van openstaande programma's in het activiteitenmenu, en nu ook het "Palm Synergy" concept om alle accounts bij elkaar te brengen. Die integratie vindt ik heerlijk op WebOS, dus ergens kan ik niet wachten op Gnome 3.2. Zou ik waarschijnlijk alleen wel afscheid moeten nemen van Pidgin om hier goed gebruik van te maken. Pidgin is voor mij toch wel het schoolvoorbeeld van hoe je een enorm simpele UI kan hebben voor een ontzettend krachtig en configureerbaar pakket met ontelbaar veel verschillende IM services.

[ Voor 7% gewijzigd door RSpliet op 14-09-2011 11:54 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Ik denk dat ik als Fedora 16 Beta uit is (20 september), die ook alvast ga installeren, die heeft ook (nu nog de development versie) GNOME 3.2. :)

• WiebeV
Sh4wn schreef op woensdag 14 september 2011 @ 12:17:
Ik denk dat ik als Fedora 16 Beta uit is (20 september), die ook alvast ga installeren, die heeft ook (nu nog de development versie) GNOME 3.2. :)
In Ubuntu 11.10 staat hij ook in de repository, denk alleen dat de intergratie alleen niet zo goed is aangezien het niet de standaard desktop is.

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Die contactsync, waarom zou dat opeens werken als Ubuntu + commercial funding van Canonical dat al een eeuw beloven maar het (bij mij) nog nooit gewerkt heeft?

Los daarvan heb ik dagen geprobeert om mijn n900 linuxfoon contacten en kalender te syncen met evolution danwel thunderbird zonder commerciële 3rd party webservers in te moeten schakelen (want hoe gawddawm moeilijk kan het zijn) maar 999 van de 1000 keer is het zo onmogelijk als tijdrijzen.

Anyway, jammer als pidgin losgelaten moet worden. Net als @RSpliet vind ik dat toch een geniaal stukje simpel voelende software.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Hawk999
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:56
Sh4wn schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 16:02:
[...]

Slepen naar andere workspaces ;)
Als je programma's (bv Firefox) vanuit de Dash met een middelklik start dan opent Firefox in een nieuwe workspace. Je kan dan snel switchen door op de dash op het icoon van bv nautilus te klikken waardoor je razendsnel van workspace en programma wisselt.

Het is even wennen maar na een tijdje wil je niets anders meer. Het werkt echt supersnel en handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
  • Laatst online: 12-08 23:21
Heeft iemand hier ervaring met het draaien van de Gnome 3.2 build? Ben namelijk openSUSE aan het installeren en zit eigenlijk op zo'n contactmanager te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

RevenNL schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 15:53:
Heeft iemand hier ervaring met het draaien van de Gnome 3.2 build? Ben namelijk openSUSE aan het installeren en zit eigenlijk op zo'n contactmanager te wachten.
Je bent waarschijnlijk beter af met de eerste beta van Fedora. Die staat gepland voor de 27e van september, maar zoals een goede Fedora release het betaamd wordt er waarschijnlijk nog ergens een weekje geslackt... alhoewel in deze planning al een weekje uitstel zit. Reken op 4 oktober, kan 't alleen maar meevallen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
RSpliet schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 18:12:
[...]

Je bent waarschijnlijk beter af met de eerste beta van Fedora. Die staat gepland voor de 27e van september, maar zoals een goede Fedora release het betaamd wordt er waarschijnlijk nog ergens een weekje geslackt... alhoewel in deze planning al een weekje uitstel zit. Reken op 4 oktober, kan 't alleen maar meevallen. :p
Opensuse werkte niet, dus ik ben momenteel Fedora 15 aan het installeren. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

En je weet dat Fedora 15 niet de beta is waar Rspliet op doelt? Verder een uitstekende Gnome3 distro, die Fedora 15 :)

De Ubuntu 11.10 beta 1 met (brakke packages) levert op internet gemixte resultaten op. Een eenvoudige, op een vanilla 11.10 beta 1

sudo apt-get install gnome-shell

levert de helft van de tijd een 100% werkende shell, en de andere helft wil het gewoon 100% niet starten...... :|

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

• BinaryRun
Dat snap ik inderdaad, alleen zit ik nu nog niet te wachten op een alpha versie en de beta duurt nog even. Gelukkig kan je met linux altijd gnome apart updaten of natuurlijk naar de beta als deze uitkomt. (Moet nog wel even opzoeken hoe ik naar de gnome beta kan updaten)

Wat trouwens wel vervelend werkt is dat de opensource drivers slecht werken, waardoor menu's lastig te gebruiken zijn en er geen muis is behalve een paars streepje. Dus ik moet maar snel de ATI drivers installeren.

Off-topic: Welke manier gebruiken jullie voor het installeren van de ATI drivers? Er zijn namelijk een hoop verschillende.

[ Voor 12% gewijzigd door BinaryRun op 17-09-2011 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Sorry voor de bumb maar wat een rotzooi zeg ATI en Gnome 3. Vooral van het rainbow effect (strepen door menubalk) is om gek van te worden. Weet iemand hier toevallig een oplossing voor of heeft er ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Ja de ATI proprietary drivers van AMD zijn niet echt goed, en je kan dan beter de opensource variant gebruiken. Helaas zijn wij afhankelijk van AMD om die bugs echt goed te kunnen fixen.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik hoor veel slechte dingen over AMD (ATI) icm Linux/Gnome 3.
Heeft iemand ervaring met Gnome 3 icm AMD Fusion chipsets of APU's?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:36
Indien de OSS drivers powermanagement op je GPU ondersteunen dan kun je die prima gebruiken, ze werken prima met gnome 3 (alleen zonder powermanagement is mijn gpu constant rond de 90-100 graden), ze hebben de bugs in de officiele drivers schijnbaar al gefixt in een versie die nog niet uit is, geeft al wel aan hoeveel prioriteit ze geven aan dit soort blocker bugs.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• BinaryRun
De open-source drivers zijn toch standaard bijgevoegd? Als dat zo is dan ondersteunen ze mijn HD5830 niet, want standaard wordt de fallback-mode gestart. Het werkt pas zodra ik de proprietary drivers installeer, maar dan het je dus het 'rainbow effect'.

Toevallig heb ik AMD nog gemailed gister en dit is wat ik terug kreeg:
Re: AMD linux driver release

the fix internally was done 8/11, I don't know the exact release date yet, but it usually is 2-3 months.

Pierre B.
Het is natuurlijk niet 100% eerlijk dat we AMD de schuld geven als het Gnome 3 team alleen met nvidia heeft gecommuniceerd, maar toch.... :|

Terug naar het probleem. Welke (open-source) pakketten gebruiken jullie om Gnome 3 te draaien in Fedora met ATI? (Welke werken op de HD58xx serie)

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:04
Werkt de compizconfig-settings-manager nou niet voor de gnome3 shell? Ik heb het aantal desktops ingesteld op 2x2, maar dat geeft verder geen effect; gnome3 maakt mijn workspaces verticaal, en maakt het aantal workspaces zelf groter als ik een window in de laatste lege workspace zet.

Nog een andere vraag; ik wil een .tex bestand standaard laten openen met Kile (favo editor). Nu staat dat op een ander programma. Normaal doe je dan rechtsklik op een bestand (daar staat Kile trouwens gewoon in het context menu, als 2e optie), en properties, open with... Daar staan een aantal programma's (default, related) en ik kan ook zoeken naar een ander programma, maar in geen van allen staat Kile er tussen. Iemand anders met dit probleem (voor een willekeurige extensie)? Hoe kan ik dit nou instellen? Googlen levert mij deze methode op, maar die werkt voor mij dus niet...

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Klopt, GNOME 3 gebruikt ook geen compiz meer :)

Je kan op dit moment niet anders instellen, workspaces staan altijd verticaal.

• Visitor.q
  • Laatst online: 12:04
Wel jammer eigenlijk, want soms moet je 4 desks omhoog, in een vierkant is dat m.i. makkelijker. Misschien dat wrap around ook een idee is, snel van laatste naar eerste.

• blouweKip
Het is natuurlijk niet 100% eerlijk dat we AMD de schuld geven als het Gnome 3 team alleen met nvidia heeft gecommuniceerd, maar toch....
Heeft daar niets mee te maken, het gewoon een bug welke toevallig in gnome 3 naar voren komt, gewoon een van de vele bugs in hun fglrx driver, meer een kwaliteitsissue.

• BinaryRun
Tja, het is in elk geval zeer vervelend. Voor nu heb ik dualboot terug gedraaid en Fedora op mijn laptop uit 2007 gezet. Hier moet het wel goed gaan. (Nvidia Geforce card)

• RSpliet

RSpliet

*blink*

RevenNL schreef op donderdag 22 september 2011 @ 17:52:
Tja, het is in elk geval zeer vervelend. Voor nu heb ik dualboot terug gedraaid en Fedora op mijn laptop uit 2007 gezet. Hier moet het wel goed gaan. (Nvidia Geforce card)
Zelfs met Nouveau moet'ie lekker werken :)

• BinaryRun
blouweKip schreef op donderdag 22 september 2011 @ 17:48:
[...]

Heeft daar niets mee te maken, het gewoon een bug welke toevallig in gnome 3 naar voren komt, gewoon een van de vele bugs in hun fglrx driver, meer een kwaliteitsissue.
Ik blijf het een bijzondere situatie vinden met AMD kaarten en Linux. Als ik namelijk een Ubuntu live CD start heb ik ook een erg vreemde muis en 8bit kleuren op sommige plekken. Om een één of andere reden wil het gewoon allemaal niet. Nouja, terug naar Windows 7. (En Fedora op laptop)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Putverdeurie, ik raak steeds die Fedora CD kwijt!
Hebben jullie dat ook, dat de nieuwste Fedora (en Ubuntu) niet langer booten vanaf USB wanneer deze met unetbootin is gemaakt? :o

En in Ubuntu 11.04 kon je nog Pidgin voor IM kiezen, dan stond ie alsnog in de communications center (of hoe heet dat). Bij Gnome Shell gaat dat er echt uit? ;(

[ Voor 31% gewijzigd door Sando op 29-09-2011 03:10 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Fedora 16 Beta RC2 krijg ik ook idd niet voor elkaar met Unetbootin, wel met de officiele Fedora live usb creator. :)

Fedora 16 met gnome 3.2 dus nu op mijn laptop :D

Edit: Lol de link naar de release notes wijst nu naar de 3.0 release notes?

[ Voor 18% gewijzigd door Sh4wn op 29-09-2011 12:44 ]

• BinaryRun
Heeft iemand al informatie of het rainbow effect probleem is opgelost met de nieuwe 11.9 drivers?

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Oh shitje, ik dacht dat Ubuntu en Fedora aan elkaar gewaagd waren kwa bleeding-edge-heid. Maar nu heb ik te-vol-van-vertrouwen Fedora naast Ubuntu geinstalleerd, en blijkt dat Fedora GRUB 0.97 gebruikt waar Ubuntu GRUB 2 gebruikt.

Ubuntu komt dus niet in het bootmenu van Fedora, en bij het handmatig toevoegen krijg ik Error 15: File not found terwijl ik toch echt de juiste dev aanwijs.

Ik wilde Fedora gebruiken om langzaam over te stappen naar een relaxte Gnome 3 distro, maar Ubuntu 11.04 blijven draaien voor mijn werk tot ik tevreden was. :P

Ik heb veel gewerkt met Ubuntu en CentOS. Ubuntu beta's zijn verschrikkelijk imo. Vaak zijn de 'final' versies nog te buggy voor woorden. Mijn vraag aan de ervaren Fedora gebruikers: Hoe verhoudt Fedora (en de beta's zoals 16 om met Shell 3.2 te spelen :9 ) zich tot Ubuntu? (kwa stabiliteit en bugs)

Mijn eerste ervaring met Fedora 15 echt geinstalleerd op mijn laptop ipv vm is dat de update manager met heul veul updates kwam, alle updates dubbel, waarvan de helft geen filesize had, en daardoor niet kon updaten. Via yum gefixed.

Tweede is dat in de Shell (vet mooi, ongelovelijk dat desktoplinuxgigant Ubuntu voor die Unityrommel blijft gaan) de muiscursor om de zoveel tijd een poosje schokkerig gaat en dan weer niet, alsof de computer bezet is. Heb nog geen proces in top kunnen betrappen, maar vroeg me af of ik naar Gnome of naar Fedora of naar mijn hardware moet kijken. Dat laatste zou natuurlijk niet netjes zijn. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Sando schreef op donderdag 29 september 2011 @ 15:19:
Oh shitje, ik dacht dat Ubuntu en Fedora aan elkaar gewaagd waren kwa bleeding-edge-heid. Maar nu heb ik te-vol-van-vertrouwen Fedora naast Ubuntu geinstalleerd, en blijkt dat Fedora GRUB 0.97 gebruikt waar Ubuntu GRUB 2 gebruikt.

Ubuntu komt dus niet in het bootmenu van Fedora, en bij het handmatig toevoegen krijg ik Error 15: File not found terwijl ik toch echt de juiste dev aanwijs.

Ik wilde Fedora gebruiken om langzaam over te stappen naar een relaxte Gnome 3 distro, maar Ubuntu 11.04 blijven draaien voor mijn werk tot ik tevreden was. :P

Ik heb veel gewerkt met Ubuntu en CentOS. Ubuntu beta's zijn verschrikkelijk imo. Vaak zijn de 'final' versies nog te buggy voor woorden. Mijn vraag aan de ervaren Fedora gebruikers: Hoe verhoudt Fedora (en de beta's zoals 16 om met Shell 3.2 te spelen :9 ) zich tot Ubuntu? (kwa stabiliteit en bugs)
De alpha's en beta's wisselen echt heel sterk van release tot release. De beta van Fedora 15 was extreem stabiel te noemen, wat ik nu trouwens ook terug zie in het complete OS. Fedora 16 durf ik niets over te zeggen.
Een van de features van Fedora 16 is overigens Grub 2 ipv 0.97. Ik zou je dus aanraden om Fedora 16 links te laten liggen tot de release als je 'm naast ubuntu wilt gebruiken. Grub 2 is voor Fedora nog een work in progress, en de kans is groot dat de installer (anaconda) er een rommeltje van maakt op een niet lege harde schijf. 't Kan natuurlijk ook gewoon goed gaan, maar meestal zijn nieuwe features zoals op deze pagina te lezen zijn instabiel tot de teller op 100% staat.

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Ik heb Fedora 16 geinstalleerd op een lege harde schijf, dus daar kon die niet veel aan verneuken, en tot nu toe werkt het prima :)

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:35
Ik was net aan het kijken of er inmiddels wat verbetering zit m.b.t. exchange connectiviteit. En wat zie ik, Microsoft heeft zelf een open API standaard geintroduceerd;
MSDN: Exchange Web Services Developer Overview

Waarschijnlijk zijn ze gedwongen door de opkomst van multi-platform smartphones (iphone-os, android, windows phone, etc..) die allemaal fatsoenlijke integratie moeten hebben. Huray for MS! }:O

Evolution krijgt dus een evolution-ews plugin waarmee eindelijk (hopelijk) fatsoenlijke integratie met exchange services een feit is. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Speedsmile op 29-09-2011 21:38 ]

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

• JoetjeF
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

EWS bestaat al ruim vier jaar dus waarschijnlijk is de implementatie net als met de meeste 'open' standaarden van Microsoft dat het net niet open/goed genoeg is om bruikbaar te zijn.

Heb gisteren Mint 11 geinstalleerd (ongelooflijk hoeveel brakheid er tegenwoordig zit in Ubuntu (gebaseerde) releases :X), zal morgen is kijken naar Gnome3 want dat lijkt me toch wel de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand enig idee wanneer ze de repo updaten voor ubuntu? Wanneer ik de software wil updaten blijft gnome3.2 steeds uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

JoetjeF schreef op donderdag 29 september 2011 @ 21:49:
Heb gisteren Mint 11 geinstalleerd (ongelooflijk hoeveel brakheid er tegenwoordig zit in Ubuntu (gebaseerde) releases :X), zal morgen is kijken naar Gnome3 want dat lijkt me toch wel de toekomst.
Mint is toch Ubuntu 'how it should be'?
Ik vind inderdaad veel keuzes van Ubuntu slecht, maar Mint fixt wel een boel. Mint-menu, ruimte voor verbetering, maar wat een gemis als je een Ubuntu-distro gebruikt zonder Mint-menu!

Anyway, Ubuntu verprutst teveel en ik wil gewoon een Gnome 3 distro, daarom ben ik langzaam aan het overstappen op Fedora. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:00
Net maar eens Gnome 3.2 geinstalleerd. Het crashen wat eigenlijk 8/10 keer bij de eerste keer inloggen gebeurde (oops something went wrong) is nu voorbij. Dat is voor mij al de grootste winst. Verder heb ik nog geen op of aanmerkingen en werkt het gewoon naar behoren op mijn Ubuntu Oneiric...

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Damn zeg, op mijn broodnieuwe Lenovo start Fedora 15 echt 2-3 keer zo langzaam als Ubuntu 11.04. ;(

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Sando schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 15:10:
[...]

Ik vind inderdaad veel keuzes van Ubuntu slecht, maar Mint fixt wel een boel. Mint-menu, ruimte voor verbetering, maar wat een gemis als je een Ubuntu-distro gebruikt zonder Mint-menu!

Anyway, Ubuntu verprutst teveel en ik wil gewoon een Gnome 3 distro, daarom ben ik langzaam aan het overstappen op Fedora. :)
Wat houdt je tegen om Gnome3 te installeren op Ubuntu?

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Vicarious schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 23:42:
[...]

Wat houdt je tegen om Gnome3 te installeren op Ubuntu?
Omdat dat alles behalve chill is. Ubuntu heeft gewoon - al dan niet bewust maar wel vrijwillig - veel packages Gnome3/Shell onvriendelijk gemaakt.

Er is niet voor niets een team bezig met een Ubuntu Gnome Remix. Er is ook niet voor niets een topic van 160 pagina's over het maken van een foutloze Gnome 3 versie van Ubuntu.

Ik heb de cd-images hiervoor zelf een poos gehost. Nog steeds, maar ik houd me er niet meer mee bezig. Want zoals ik al zei: Ubuntu verprutst teveel en ik wil gewoon een Gnome 3 distro. Waarom van een trui een broek maken als je ook gewoon een broek kunt halen?

[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 02-10-2011 02:54 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Sando schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 15:10:
[...]

Ja klopt, ben het ook helemaal met je eens re Mint, maar een heleboel bugs van Ubuntu zitten helaas ook nog in Mint.

Heb Gnome3 geprobeerd te installeren op Mint11 (Ubuntu 11.04) maar dat ging niet helemaal goed (kom steeds terug in het login scherm) dus nu ook maar de 3.2 ppa toegevoegd en ben gnome 3.2 aan het installeren. We zullen zien maar net als jij denk ik dat ik ook Fedora ga uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Doe anders even een Fedora 15 image op usb met unetbootin, bij mij was de live omgeving meteenin Gnome3 shell. Hangt wel ff van je videokaart af, maar intel en nvidia doen het wel geloof ik.

Ik was meteen om vanwege het gebrek aan serieuze fouten. Packet manager met yum is misschien even wennen maar ik kende het al van centos. Het enige wat me nog niet gelukt is, is syncen van tomboy met ubuntu one. Geen idee waarom niet.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 02:52:
[...]

Omdat dat alles behalve chill is. Ubuntu heeft gewoon - al dan niet bewust maar wel vrijwillig - veel packages Gnome3/Shell onvriendelijk gemaakt.

Er is niet voor niets een team bezig met een Ubuntu Gnome Remix. Er is ook niet voor niets een topic van 160 pagina's over het maken van een foutloze Gnome 3 versie van Ubuntu.

Ik heb de cd-images hiervoor zelf een poos gehost. Nog steeds, maar ik houd me er niet meer mee bezig. Want zoals ik al zei: Ubuntu verprutst teveel en ik wil gewoon een Gnome 3 distro. Waarom van een trui een broek maken als je ook gewoon een broek kunt halen?
Ubuntu 11.10 (oneiric, beta 2, binnenkort final) draait op gnome 3, je hoeft alleen maar gnome-shell te installeren vanuit de repository.

Dat werkt verassend goed moet ik zeggen! Bijna alles is al gnome 3.2 in ubuntu 11.10 :). Er is ook een gui om het thema te veranderen en er zijn meer opties in het control panel. Opstarten is alweer sneller in 11.10 tov 11.04, het blijft mij verbazen!

En je kan Unity er bij naast blijven draaien. Unity gebruik ik zelf niet, maar zo kan ik af en toe mooi even kijken hoe het daarmee gaat qua updates.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2011 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20

Hoite

Goed verhaal

Ik heb sinds vorige week Fedora 15 draaien met Gnome 3.
Het was wel even wennen, maar ik begin ervan te houden.
Nu kan ik de komende tijd nog even wat probleempjes oplossen en dan ben ik helemaal om.

Kan je de gnome-shell-extension-dock ook onderin je beeldscherm krijgen? ik heb hem nu heel lelijk tussen mn 1e en 2e beeldscherm in staan.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Overigens voor degene die zaten te twijfelen om naar fglrx te gaan met gnome 3, 11.9 (fglrx 8.89.4 [Sep 14 2011]) kunnen beter wachten op de volgende release aangezien de significante visuele corruptie nog steeds aanwezig is.

//edit: offtopic hier maar het breekt ook kde 4...

Hoe kunnen ze 2 maanden testcycle hebben zonder hier iets mee te doen.

[ Voor 22% gewijzigd door blouweKip op 03-10-2011 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiebeV
Hoite schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 15:11:
Ik heb sinds vorige week Fedora 15 draaien met Gnome 3.
Het was wel even wennen, maar ik begin ervan te houden.
Nu kan ik de komende tijd nog even wat probleempjes oplossen en dan ben ik helemaal om.

Kan je de gnome-shell-extension-dock ook onderin je beeldscherm krijgen? ik heb hem nu heel lelijk tussen mn 1e en 2e beeldscherm in staan.
Mischien kan het wel met gnome-shell-extension-dock (geen idee) maar je zou ook naar Docky kunnen kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik heb Fedora 15 geinstalleerd staan op m,n HP Dv7 laptop en mijn indruk is dat het alles behalve stabiel is. Het gebeurd met regelmaat dat Gnome gewoon vastloopt bij normaal gebruik zonder aantoonbare rede en dus denk ik dat ik zeer binnenkort er weer van af stap, wat ik overigens jammer vind want het gebruik is niet echt onplezierig te noemen.

Al snap ik de kritiek wel vergeleken als het gaat om gebruiksgemak vergeleken met Gnome2. Dit had een aparte project moeten worden onder een andere naam en Gnome2 moeten moderniseren met behoud van het daarbij horende gebruiksgemak. Alles wat nieuw is wordt meestal in het begin afgezeken maar je moet nooit een winnend paard verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Fedora ging bij mij echt super. Zal wel aan hardware liggen? Ik heb een Intel Core i3 met integrated graphics, de open driver doet het prima.

Ik neig er weer van af te stappen omdat ik mijn notes niet kan syncen in Tomboy, voor mij een essentiëel onderdeel van gebruikersgemak. Showstopper dus. En de Fedoracommunity is ook niet erg behulpzaam.

13 October komt Ubuntu 11.10 uit, ik durf het bijna niet te zeggen maar ik denk dat ik deze weer een kans ga geven.

[ Voor 10% gewijzigd door Sando op 05-10-2011 17:46 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Fedora IRC channel (#fedora op irc.freenode.org) kan je proberen, naar mijn mening zijn ze daar altijd best wel behulpzaam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Moet eerst 3 rondjes om de kerk.. waar is de goede oude tijd? :')
<fedbot> Redsandro: You are here in #fedora-unregistered because you are not identified with freenode. Please: a) register - http://freenode.net/faq.shtml#nicksetup (including email step) b) configure your client to identify - http://freenode.net/faq.shtml#identify and/or /msg nickserv identify then c) /join #fedora for support.
Ik kan net zo goed zelf een tomboy client programmeren.. minder moeite. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Sando op 05-10-2011 20:31 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
blouweKip schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 18:35:
Overigens voor degene die zaten te twijfelen om naar fglrx te gaan met gnome 3, 11.9 (fglrx 8.89.4 [Sep 14 2011]) kunnen beter wachten op de volgende release aangezien de significante visuele corruptie nog steeds aanwezig is.

//edit: offtopic hier maar het breekt ook kde 4...

Hoe kunnen ze 2 maanden testcycle hebben zonder hier iets mee te doen.
Toch Fedora maar niet opnieuw proberen dan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• army
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-01-2023

army

The root of a lot of evil

Sando schreef op donderdag 29 september 2011 @ 02:59:
En in Ubuntu 11.04 kon je nog Pidgin voor IM kiezen, dan stond ie alsnog in de communications center (of hoe heet dat). Bij Gnome Shell gaat dat er echt uit? ;(
Ja, GNOME3 is bedoelt als totaalproduct en al enige tijd geleden heeft GNOME voor Telepathy/Farsight gekozen met Empathy als client. Er worden ook andere diensten aan dit framework opgehangen waardoor een los product zoals Pidgin eigenlijk niet meer past. Er is nog wel een optie om de Pidgin-library te gebruiken voor sommige protocols, maar of het zinvol is blijft de vraag.

Je, zal de komende release ook veel gaan merken op het gebiedt van Epiphany en Evolution waar veel werk wordt gedaan. En hier zie je ook het probleem komen waar Ubuntu zo meteen tegen moet gaan vechten. Evolution "vervangen" door Thunderbird terwijl steeds dingen binnen GNOME op het backend van Evolution vertrouwen. Ook Webkit 2.0 staat op de planning voor GNOME 3.4 en nu bij GNOME 3.2 kan mbv Epiphany al Mozilla Prisma worden nagebootst. En dat hebben we het niet eens over de integratie van Seahors/Keyring bijvoorbeeld.

De grootste vraag blijft of er naast GNOME OS, zoals ze GNOME 3 hebben neergezet, ook weer meer leven komt in GNOME Office en misschien ook in aansluitende webdiensten. Vooral dat laatste is iets waar een groot gat ligt of je moet alles van Google willen afnemen. Ik hoop dat KDE en GNOME op deze gebieden veel voortgang maken in de komende releases, want de techniek is er, maar de integratie is wat het zo bijzonder maakt voor de eindgebruiker. En of het gokken op Unity een goed idee is laat ik in het midden, maar ze varen wel een duidelijk andere koers dan de andere twee.

"I don't have hard drives. I just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers." — ikkenai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Pff nou weet ik het ook niet meer. GNOME3 Shell vond ik gewoon erg vet, maar ik gebruik liever gewoon mijn eigen vertrouwde apps. GNOME wordt echt een soort OSX nu. Het begon met de artwork en die booleanknopjes, en nu het uiterlijk min of meer klaar is beginnen ze met het downdumben van de gebruikerservaring. Net als OSX, one size fits all.

Empathy past daar goed bij. Ik probeerde het laatst nog een keer, maar als je Pidgin gewend bent met een aantal plugins dan is het net als autorijden in een automaat zonder stuur.

GNOME 3 is een soort OSX
XFCE is de nieuwe GNOME2
LXDE is de nieuwe XFCE
en Unity is de verlichaming van de arrogantie van de Ubuntu devs die niet naar de community luisteren.

Het is net de politiek, geen enkele partij doet het echt zoals je wilt, maar je moet kiezen wat je het meest acceptabel vindt.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Je kan nog steeds gewoon pidgin gebruiken hoor, het staat alleen niet meer standaard geinstalleerd. Problem?

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:32
Gooi me ook graag in deze discussie.
Gebruik nu sinds de release F15 met Gnome3. De overstap van Gnome2 is wel "even wennen", maar ik moet zeggen dat ik, na wat trial-and-error en doorzetten, absoluut geen problemen meer heb met Gnome3.
ALT+~ en ALT-TAB werken prima, de virtuele workspaces bevallen mij ook goed.

Empathy was voor mij direct een no-go, ivm geen ondersteuning van Office Communicator. Pidgin kan je zonder enig probleem installeren en er is ook een extension (gnome-shell-extension-pidgin) die Pidgin integreert met Gnome-Shell.

Extensions zijn, wat mij betreft, een must als je wat handige zaken "bij de hand" wilt hebben. Zo heb ik nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
gnome-shell-extension-alternative-status-menu
gnome-shell-extension-common
gnome-shell-extension-presentation-mode
gnome-shell-extension-pidgin
gnome-shell-extension-places-menu
gnome-shell-extension-remove-accessibility-icon
gnome-shell-extension-auto-move-windows

En met de nieuwe extensies die verschijnen, zal de functionaliteit alleen maar beter worden, denk ik :)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Vicarious schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 09:02:
Je kan nog steeds gewoon pidgin gebruiken hoor, het staat alleen niet meer standaard geinstalleerd. Problem?
In Ubuntu 10.04 - 11.04 (Gnome 2) maakt het niet uit als je Empathy door Pidgin vervangt, hij komt nog steeds wel in het communications menu. (Dat envelopje)

In Gnome 3.2 (of 3.4?) verlies je de integratie met je desktop (contacts en statusmessages) als je Pidgin ipv Empathy gebruikt.

-edit-
Ben.Hahlen schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 10:03:

Extensions zijn, wat mij betreft, een must als je wat handige zaken "bij de hand" wilt hebben. Zo heb ik nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
gnome-shell-extension-alternative-status-menu
gnome-shell-extension-common
gnome-shell-extension-presentation-mode
gnome-shell-extension-pidgin
gnome-shell-extension-places-menu
gnome-shell-extension-remove-accessibility-icon
gnome-shell-extension-auto-move-windows

En met de nieuwe extensies die verschijnen, zal de functionaliteit alleen maar beter worden, denk ik :)
Nais, maar is er ergens ook een overzichtje van wat plugins doen?

[ Voor 40% gewijzigd door Sando op 06-10-2011 14:42 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 14:39:
[...]

In Ubuntu 10.04 - 11.04 (Gnome 2) maakt het niet uit als je Empathy door Pidgin vervangt, hij komt nog steeds wel in het communications menu. (Dat envelopje)

In Gnome 3.2 (of 3.4?) verlies je de integratie met je desktop (contacts en statusmessages) als je Pidgin ipv Empathy gebruikt.

-edit-

[...]

Nais, maar is er ergens ook een overzichtje van wat plugins doen?
Geen idee, maar die pidgin plugin gebruikte ik onder fedora 15 en die werkt goed. De plugin integreerd pidgin met de shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
De meeste staan in de topic start beschreven, presentation mode ken ik nog niet, auto move windows kan bepaalde applicaties standaard in bepaalde workspaces zetten ofzo geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ah bedankt voor de tip, zal even kijken.
Het schijnt wel dat alle plugins zullen breken wanneer 3.2 naar 3.4 wordt geüpdate.

Quote van de TS:
Een nieuw configuratie centrum
In plaats van allemaal losse dingen gegroepeerd onder 1 menu (zoals in GNOME 2), heeft GNOME 3 een nieuw centraal punt
Dat had Gnome 2 ook al, alleen stond het standaard uitgeschakeld. Met een tweaker of menu-editor kon je dat item ook aanzetten.

Iemand trouwens enig idee hoe je twee GDM's (aanmeldvensters) tegelijk laat starten?

[ Voor 8% gewijzigd door Sando op 06-10-2011 18:53 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Bijna alle extensions doen het niet bij mij.
Ubuntu 11.10 beta
http://www.webupd8.org/20...ome-shell-extensions.html

[ Voor 7% gewijzigd door Sando op 07-10-2011 04:13 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:32
Even een yum info gedaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
Name        : gnome-shell-extension-alternative-status-menu
Summary     : For those who want a power off item visible at all the time
Description : For those who want a power off item visible at all the time, replaces
            : GNOME Shell status menu with one featuring separate Suspend and Power Off.
            : Adds the ability to hibernate as well.

Name        : gnome-shell-extension-auto-move-windows
Summary     : Assign specific workspaces to applications
Description : Lets you manage your workspaces more easily, assigning a specific workspace to
            : each application as soon as it creates a window, in a manner configurable with a
            : GSettings key.

Name        : gnome-shell-extension-pidgin
Summary     : The components necessary to integrate Pidgin with GNOME Shell
Description : This package contains the necessary components to integrate pidgin with
            : GNOME Shell:
            : * Izhar Firdaus's GNOME Shell Extension to display Pidgin chats as
            :   notifications in the Shell message tray.
            : * Wojtek Surówka's Pidgin status notifier plugin
            : 
            : In order to activate these components, you will need to:
            : * Be running Pidgin (the extension uses Pidgin's DBUS API)
            : * Restart GNOME Shell after installation
            : * Enable the "GNOME Shell Connector" plugin within Pidgin

Name        : gnome-shell-extension-places-menu
Summary     : Places menu indicator in the system status area
Description : Adds a menu in the system status area that resembles the Places menu from
            : GNOME 2.x

Name        : gnome-shell-extension-presentation-mode
Summary     : A gnome-shell extension to control the screen saver
Description : Gnome-Presentation-Mode is a tiny gnome-shell extension that adds a new
            : entry to the power indicator (the menu that opens when you click the
            : battery icon).  While presentation mode is on the screen saver and the
            : automatic suspend will not kick in, allowing you to sit back and enjoy
            : whatever you are doing without having to wiggle the mouse every few
            : minutes.

Name        : gnome-shell-extension-remove-accessibility-icon
Summary     : A gnome-shell extensions for removing the accessibility icon
Description : This simple extension does nothing more than to remove the accessibility
            : icon in the top right corner of the GNOME panel.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Bijna alle extensions doen het niet bij mij.
Ubuntu 11.10 beta
ter info, ik heb hier gnome 3 op 11.10 beta 2 draaien en die ppa + extensies geinstalleerd en ze werken allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

blouweKip schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 10:24:
[...]

ter info, ik heb hier gnome 3 op 11.10 beta 2 draaien en die ppa + extensies geinstalleerd en ze werken allemaal
Dat is mooi, maar bij mij dus niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
$ pwd
/usr/share/gnome-shell/extensions
$ ll
total 44K
drwxr-xr-x 11 root root 4.0K Oct  7 03:42 ./
drwxr-xr-x  7 root root 4.0K Oct  7 03:37 ../
drwxr-xr-x  2 root root 4.0K Oct  7 03:37 alternate-tab@gnome-shell-extensions.gnome.org/
drwxr-xr-x  2 root root 4.0K Oct  7 03:38 alternative-status-menu@gnome-shell-extensions.gnome.org/
drwxr-xr-x  2 root root 4.0K Oct  7 03:39 apps-menu@gnome-shell-extensions.gnome.org/
drwxr-xr-x  2 root root 4.0K Oct  7 03:42 drive-menu@gnome-shell-extensions.gnome.org/
drwxr-xr-x  2 root root 4.0K Oct  7 03:42 native-window-placement@gnome-shell-extensions.gnome.org/
drwxr-xr-x  2 root root 4.0K Oct  7 03:42 systemMonitor@gnome-shell-extensions.gnome.org/
drwxr-xr-x  2 root root 4.0K Oct  7 03:38 user-theme@gnome-shell-extensions.gnome.org/
drwxr-xr-x  2 root root 4.0K Oct  7 03:42 windowsNavigator@gnome-shell-extensions.gnome.org/
drwxr-xr-x  2 root root 4.0K Oct  7 03:39 workspace-indicator@gnome-shell-extensions.gnome.org/

Moet je nog een extension-activator installeren ofzo? :?
Moet je als user iets in je home doen om de shared extensions te laden?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Heb je GNOME tweak tool? Die heeft ook een onderdeel 'Shell extensions'. Misschien moet je ze daar eerst activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Sh4wn schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 16:53:
Heb je GNOME tweak tool? Die heeft ook een onderdeel 'Shell extensions'. Misschien moet je ze daar eerst activeren?
:D
Ik kwam hier net om de oplossing te posten, gelezen in de comments van webupd8.

Maar inderdaad, als je Gnome tweak tool geinstalleerd hebt (die bij Ubuntu in de search advanced-settings heet, hoe onlogisch en irritant. Bij Fedora heet ie gewoon zoals ie heet.) zijn alle extensies disabled by default.

Die AlternateTab extension werkt bij mij in Ubuntu 11.10 niet, als je tab loslaat verdwijnt dat menu en kan je dus niet normaal switchen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/USbBy3VqPexPzgcUINT4dCFf/full.png

-edit-
Huh? Wat maakt Gnome 3 lelijke screenshots!

-edit-
Ohnee, hij wordt een klein beetje geresized hier. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Die Alt+Tab werkt dus niet goed. Ik heb Ubuntu 11.10 net over Fedora geïnstalleerd, dus ik kan niet testen of het in Fedora 15 wel werkt.

Die Pidgin plugin werkt bij mij ook nog niet. Als iemand een chat begint merk ik er niks van. Het voelt toch alsof er iets mist, want met een taakbalk zou je wel aan het icoontje zien dat iemand een IM heeft gestuurd.

Die System Monitor is ook een pixel te hoog want je ziet de bovenkant nog rechtsonder als ze verborgen zijn. Vooral op een wat kleinere monitor/laptop heeft dat wel iets storends.

Window Navigator werkt niet. Als ik op Alt druk zie ik geen nummertjes.

Applications Menu werkt ook niet.

De rest wel :P
Ik zal als de sync klaar is eens helemaal rebooten, kijken of dat iets oplost.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
<snip>

<nvm, ik had niet alle nieuwe posts ververst>

[ Voor 87% gewijzigd door blouweKip op 07-10-2011 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 15:49
Spijtig dat het nog niet werkt in virtuele omgevingen. Mijn VBOX crasht alsnog op alles wat naar gnome-shell ruikt. Gelukkig heb ik nog ergens mijn spare/sjoemel/dj laptop liggen met arch linux om te proberen.

Ik ben benieuwd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@Jormungandr: Shell doet het bij mij in vBox niet, dus je bent al een stap verder dan ik. :P
Ja ik heb de guest-additions geinstalleerd.

Anyway, op een beetje hardware start Shell gewoon netjes vanaf de life-USB-stick. Fedora 15 out of the box, of Ubuntu 11.10 Beta 2 na sudo apt-get install gnome-shell. Die shell is na een reboot wel weg natuurlijk.

Hoewel, bij unetbootin (om de life-usb te maken) heb je de optie een deel van je stick als ubuntu-storage te reserveren. Nog nooit geprobeert. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nu de Fedora 16 beta te testen en het is al een stuk verbeterd sinds 15.
Flash installeren via een yum ging ook makkelijker dan eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Laatst online: 08-09 11:28
Het verbaasd me wel dat er zo weinig mensen zijn die Gnome 3 gebruiken op Arch Linux. Het is vrij makkelijk op te zetten en je hebt altijd de nieuwste versie van Gnome.

Ik draai dit inmiddels al een tijdje, en het enige probleem wat ik heb is dat ik die extensions niet kan inschakelen want kan krijg ik die "Oops, something went wrong" melding bij het inloggen..

Toch zit ik erover te denken om over te stappen naar bijvoorbeeld Xfce + Openbox. Ik kan maar niet wennen aan een panel bovenaan, ik wil gewoon net als in Windows/Gnome2 een taakbalk onderaan het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 15:49
De meeste Arch gebruikers gaan denk ik sneller naar de "aparte" WM's gaan (Openbox, Awesome, ...). Althans, dat is wat ik merk als ik de screenshot topics doorneem.

Ik heb gisterenavond nog snel G3 op arch geïnstalleerd op de laptop en moet wel zeggen dat het slick is. Het is wel zeer verwarrend met al die balkjes die verdwijnen en tevoorschijn komen. Moet wel zeggen dat ik al "eeuwen" met openbox werk dus het verschil is wel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Na een poosje fulltime gebruik ben ik overgestapt van Gnome 3 naar XFCE.

De shell is erg mooi en ik vind het haast jammer omdat ik tussen vrienden en collega's nu niet ook iets cools heb waar zij Windows 7 en OSX gebruiken, maar het is allemaal gewoon net even een muisje en een knopje meer. Dan toch maar een nerddesktop.

In deze tijd waar 1920 common is en 2k/4k in het vooruitschiet ligt ervaar ik het verbergen van informatie (in tegenstelling tot het reserveren van 32 pixels) gewoon als onhandig.

Ik ga liever met mijn oog naar boven (of onder) dan alt-tabben of overviewen. Ook veel statusdingetjes zijn daaronder verborgen. Sommige dialogs poppen in het geheim up en daar moet je ook maar achter komen. Ik weet, kleine dingetjes, maar ik gaf het een kans en die kleine dingetjes maken toch veel uit.

Misschien toch maar weer compiz installeren om nog een béétje ietste patsen te hebben tussen aero en osx-slickigheid.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kan ik mijn middelste muis knop instellen om in activities te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Volgens mij is dat op dit moment niet in te stellen, zou je wel een kleine en simpele extensie voor kunnen schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB1
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 14:04:
Hoe kan ik mijn middelste muis knop instellen om in activities te komen?
Jup, dat zou idd nog wel een cool id zijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Ik heb nu Fedora 16 release candidate draaien, en opzich werkt het meeste allemaal prima, maar toch vind ik vooral de 'nieuwe features' een beetje tegenvallen.

- Online accounts is een beetje schraal. Op dit moment worden alleen google accounts ondersteund. Wat ook weer jammer is dat in die nieuwe 'Contacts' application je dan wel mooi je google contacten ziet, maar ze zijn niet gegroepeerd, en het programma laat ook meteen alle contacten zien met wie je ooit heb gecommuniceerd (dus niet alleen de My Contacts groep).

- Dat nieuwe documents programma ziet er ook prachtig uit, maar werkt nog niet helemaal lekker. Zo komen maar een aantal documenten van mijn Google Docs account tevoorschijn (waarom weet ik niet), en lokale documenten zie ik ook niet.

- Ik had gehoopt dat met online accounts je google calendar ook zonder Evolution in GNOME shell werd getoond (als je bovenin op de tijd klikt), maar helaas, dat werkt ook niet bij mij.

Goed, dit zijn wel veelbelovende applicaties en het zal zeker nog verbeteren de komende releases, maar vind eigenlijk de huidige staat van deze applicaties nog niet releaseklaar.

Dingen die ik wel positief vind:
- Nieuwe GDM thema
- Meer dialogen in GNOME shell stijl
- GTK3 thema adwaita getweaked (bijv. iets kleinere titelbalk en betere resize grips)
- Removable devices worden nu relaxt door GNOME shell afgehandeld.

Nu nog steeds wachten op een mooie extensions.gnome.org website. :D

[ Voor 6% gewijzigd door Sh4wn op 26-10-2011 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Iemand een idee hoe je de labels op de buttons van de diverse toolbars uit kunt zetten? Op dit moment heb ik bijv. in gedit het label "open" naast de betreffende knop staan. Erg irritant als je het aantal pixels van GUI in de perken wilt houden. In gnome-tweak-tool heb ik geen optie hiervoor en als ik door gconf-editor zoek kan ik ook geen optie meer vinden. Gebruiken gnome3/unity/gtk3 eigenlijk gconf nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 22:32
Sir Isaac schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 16:27:
Iemand een idee hoe je de labels op de buttons van de diverse toolbars uit kunt zetten? Op dit moment heb ik bijv. in gedit het label "open" naast de betreffende knop staan. Erg irritant als je het aantal pixels van GUI in de perken wilt houden. In gnome-tweak-tool heb ik geen optie hiervoor en als ik door gconf-editor zoek kan ik ook geen optie meer vinden. Gebruiken gnome3/unity/gtk3 eigenlijk gconf nog wel?
gconf wordt uitgefaseerd ten faveure van dconf.
Tooltje om dat te manipuleren heet dconf-editor.

De instelling die jij zoekt zit in org -> gnome -> desktop -> interface.
Daar moet je dan toolbar-style op 'icons' zetten.

Het kan ook direct op de command line met gsettings (het dconf-equivalent van gconf-tool):
code:
1
gsettings set org.gnome.desktop.interface toolbar-style 'icons'

[ Voor 20% gewijzigd door Ertepeller op 26-10-2011 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Sir Isaac schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 16:27:
GConf is het oude configuratie systeem, tegenwoordig is het dconf. In Fedora kan je dconf-editor vinden in de repositories.

Ik meen ooit ergens een instelling te hebben gezien om dat te wijzigen, maar kan het niet zo snel vinden. Waarschijnlijk zal het wel een per app instelling zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Bedankt allebei. dconf-editor ziet er goed uit. Geen reden om nog te klagen over het niet kunnen configureren van Unity en Gnome3. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:01
Gnome 3 vind ik er zelf heerlijk uitzien. Het enige waar ik me aan irriteer dat de menubalk en de statusbalk niet worden samengevoegd zoals in Unity, ik heb namelijk een crappy laptopscherm met 13xx*7xx resolutie.

Is dit mogelijk? Anders blijf ik, helaas, bij Unity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 22:32
Mitashi schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 18:45:
Gnome 3 vind ik er zelf heerlijk uitzien. Het enige waar ik me aan irriteer dat de menubalk en de statusbalk niet worden samengevoegd zoals in Unity, ik heb namelijk een crappy laptopscherm met 13xx*7xx resolutie.

Ik vind dat global menu van Unity juist verschrikkelijk! En ik ben de Gnome-boys dankbaar dat ze dat achterwege hebben gelaten.

Je kunt bij System Settings -> Keyboard -> Shortcuts -> Windows een toetsencombinatie definieren voor Toggle Fullscreen (bv. Ctrl+Alt+F, Win+F werkt helaas niet).
Mocht het een keer voorkomen dat je te weinig ruimte hebt ga je gewoon fullscreen werken. Dan ben je van beide menubalken (globaal + applicatie) af.

Dat hoogtetekort speelt voor mij vooral bij Firefox, maar daar kan je de menubalk verstoppen onder een tab of met een addon (Compact menu).

[ Voor 3% gewijzigd door Ertepeller op 27-10-2011 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ertepeller schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 21:04:
[...]
Ik vind dat global menu van Unity juist verschrikkelijk!
Mee eens! En die fullscreenknop is heerlijk voor Browsers en IDE's (ik werk ook op 1366 x 768 als ik on the road ben).

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Hoewel ik ook niet echt een fan ben van het global menu zoals in OS X/unity, willen ze waarschijnlijk voor een aantal applicaties iets vergelijkbaars introduceren:

https://live.gnome.org/Th.../Features/ApplicationMenu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelandO
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Mitashi schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 18:45:

In plaats van samenvoegen of fullscreen werken, kan je ook kijken of je met onderstaande extensie de topbar automatisch kan laten verbergen. Ik heb hem zelf een tijdje geleden gebruikt, maar zag er niet zoveel meerwaarde in (ik heb dan ook iets meer verticale pixels).

http://timlau.fedorapeople.org/files/gnome-shell/extensions/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Heeft iemand de nieuwe 11.10 AMD drivers van vorige week al getest in combinatie met Gnome 3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al een downloadlink van Fedora 16?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 13:52:
Iemand al een downloadlink van Fedora 16?
Wat is er miss met http://www.google.co.uk/search?q=download+fedora+16?

Linux Mint 12 lijkt me wel een aardig alternatief worden voor mensen die zich niet echt kunnen aanpassen aan de nieuwe werk methode van Gnome 3. Ik ben iig zeer benieuwd naar de RC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Op dit moment zijn alle Fedora 16 images weg, aangezien RC5 zojuist als 'gold' is aangewezen. Morgen wordt Fedora 16 officieel uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Ik ben niet zo bekend met Fedore maar RC5=Beta? Kan de beta images hier nog steeds downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoel ook de officieele Fedora 16 en niet de beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Zoals gezegd komt Fedora 16 morgen officieel uit, en je kan inderdaad de beta downloaden, en dan achteraf de updates installeren, je kan ook tot morgen wachten en dan staat Fedora 16 gewoon online.

RC5 != Beta trouwens, RC's (release candidates) komen na een beta, en zoals de naam al doet vermoeden zijn dat potentiele kandidaten voor de uiteindelijke release. Release candidate nummer 5 is dus een paar dagen geleden gekozen als uiteindelijke release, en wanneer dat gebeurt verwijderen ze downloads van de RC images (vraag mij niet waarom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik gebruik Fedora te weinig, maar voor mensen met wat meer ervaring de vraag:

Vanaf Fedora 15 preupgrade doen, ja of nee?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste