Zelfbouw Subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-08 17:18
Beste Tweakertjes,

Ik ben van plan om zelf een subwoofer te bouwen.
Zelf heb ik al de speaker (foto komt vanavond;) )
Hij is 10 of 12 inch. Ik heb geen idee hoeveel watt of welk merk het is... Want volgens mij is het een zelfbouwding XD
Zelf zat ik te denken aan deze kast: http://www.speakerplans.com/index.php?id=buildx1
Maar misschien weten jullie wat beters?

Hij moet er wel mooi uitzien. Maar voor de rest gaat het er mij om dat het goed klinkt.
Hebben jullie ideeën, suggesties, opmerkingen?
Dankje =)

Greetz,
DrFurioux

Ps. Misschien was het wel handig om te zeggen dat ik hem in m'n auto wil..

[ Voor 6% gewijzigd door DrFurioux op 04-04-2011 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor kast je kan gebruiken is compleet afhankelijk van de driver (nouja niet echt, maar als je het een beetje goed wilt laten klinken wel ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:09
Hmm, vergeet je niet een woofer panel, of wou je hem zo aansluiten op de versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik zou zelf tegenwoordig niet gauw zelf een subwoofer bouwen als je voor €300-€400 een supernette, goedklinkende subwoofer hebt van bijvoorbeeld XTZ of BK.
Je kunt ook niet klakkeloos dit ontwerp overnemen omdat een kist (wanneer deze goed moet klinken) op de parameters van de gebruikte woofer ontworpen moet zijn.
Reken voor het hout, versterker, divers materiaal en lakken op een euro of €250,- en dan heb je nog maar simpel instapspul.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
Cardinal schreef op maandag 04 april 2011 @ 12:19:
Hmm, vergeet je niet een woofer panel, of wou je hem zo aansluiten op de versterker?
Ehhm, een watte? :P
Ik heb een autoversterker van 100W En ik had eerst 2 speaker op L & R aangesloten, en dan de subwoofer op een van die kanalen ( R of L).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:35

Gotez

42

DrFurioux schreef op maandag 04 april 2011 @ 12:25:
[...]

Ik heb een autoversterker van 100W En ik had eerst 2 speaker op L & R aangesloten, en dan de subwoofer op een van die kanalen ( R of L).
Je wilt tegelijkertijd L, R en sub aansluiten op twee aansluitingen? Dit betekend wel dat de kanalen zullen verschillen in impedantie, en dat is vaak niet al te best voor de versterker.

Daarnaast heb je een crossover nodig die all hoge tonen eruit filtert, anders klinkt het voor geen meter.

Als laatste is het formaat van je kast afhankelijk van de driver. Zoek dus eerst de specificaties op en ga dan in WinISD uitrekenen wat het formaat kast moet/kan zijn. Daarnaast is het zo dat een goedkopere no-name driver nu niet echt goed gaat klinken (over het algemeen).

Succes met bouwen, post wel wat pics!!

PS: http://www.zelfbouwaudio....2179e03bdbd1f4a4ddcd0b255

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
Gotez schreef op maandag 04 april 2011 @ 12:46:
[...]Je wilt tegelijkertijd L, R en sub aansluiten op twee aansluitingen? Dit betekend wel dat de kanalen zullen verschillen in impedantie, en dat is vaak niet al te best voor de versterker.

Daarnaast heb je een crossover nodig die all hoge tonen eruit filtert, anders klinkt het voor geen meter.
Nou nee, dat had ik eerst wel.
Maar ik wil dus echt puur en alleen een sub hebben. Alleen vraag ik me dan af hoe ik dat aansluit op m'n versterker.. Ik zal wel wat pics maken van de sub vanavond. Komt eraan!:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 06:20
Hier een indicatie wat je iig nodig hebt; http://www.speaker-en-co....producten_subwoofers.html .

Als je zelf maar wat gaat prutsen omdat je nog een woofer hebt liggen, is het zonde van je tijd en geld omdat het waarschijnlijk voor geen meter klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een beetje degelijke versterker heeft geen problemen met een "scheve" belasting hoor ;)
Maar een nette manier is het ook weer niet natuurlijk (sterker nog, een passieve subwoofer is eigenlijk al ondoenlijk).

Wat is het budget?

Mocht je trouwens aan de slag willen met winISD, op ZBA heb ik een tutorial geschreven:
http://www.zelfbouwaudio....viewtopic.php?f=3&t=12938

(die tutorial wordt overigens nog vervolgd)

[ Voor 30% gewijzigd door B_FORCE op 04-04-2011 13:01 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
Budget is 200 euro aan materiaal (dus ex versterker en sub).
Ik weet dat iedereen zegt dat het zonde is van me tijd ed. Maar ik vind het leuk om te knutsellen.
En ik heb genoeg subs want ik heb een eigen entertainmentbedrijf :) Ik doe het puur voor de leuk O-)

[ Voor 6% gewijzigd door DrFurioux op 04-04-2011 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
En wat voor budget voor de subwoofer?
(dat is zo ongeveer het belangrijkste namelijk :P )

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
Subwoofer heb ik al:P
Of bedoel je het hele geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
DrFurioux schreef op maandag 04 april 2011 @ 13:55:
Subwoofer heb ik al:P
Of bedoel je het hele geval?
Of wacht, ik begrijp je nu eindelijk :P

Type weten we vanavond pas ;)

Overigens is 200 euro voor materiaal + afwerken wel heel veel.
Ben benieuwd wat voor subwoofer je precies hebt, maar ik zou eerder geld steken in een goeie woofer.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Knutselen is altijd leuk, moet je zeker doen!!

k zou zelf wat geld wegleggen voor een mooie versterker met crossover. Hypex DS2.1 b.v. Als je dan een mooie driver hebt is dat een hele verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Gotez schreef op maandag 04 april 2011 @ 14:18:
Knutselen is altijd leuk, moet je zeker doen!!

k zou zelf wat geld wegleggen voor een mooie versterker met crossover. Hypex DS2.1 b.v. Als je dan een mooie driver hebt is dat een hele verbetering.
Hij wil hem in de auto heh ;)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
Tja, voor een mooie set voor in m'n huiskamer zou ik óf een Logitech Z-5500 nemen.
Of echt iets veel bruters!
Zoals in het hifi topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

DrFurioux schreef op maandag 04 april 2011 @ 12:25:
[...]

Wil je nog steeds op deze manier de boel aansluiten? Er zijn wel versterkers die "tri-mode" kunnen draaien, maar dan kom je in een iets duurder segment en je zal de speakers passief moeten filteren.

Persoonlijk zou ik een mooie kist berekenen en bouwen, en een knap 4 kanaals versterkertje zoeken; 2 kanalen bruggen voor de sub, de 2 overige kanalen voor L + R.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
teacher schreef op maandag 04 april 2011 @ 16:16:
[...]

Wil je nog steeds op deze manier de boel aansluiten? Er zijn wel versterkers die "tri-mode" kunnen draaien, maar dan kom je in een iets duurder segment en je zal de speakers passief moeten filteren.

Persoonlijk zou ik een mooie kist berekenen en bouwen, en een knap 4 kanaals versterkertje zoeken; 2 kanalen bruggen voor de sub, de 2 overige kanalen voor L + R.
Maar ik wil alleen de sub. L & R hebben hier niks mee te maken :P
Al is dit wel een goeie optie. Dit is wel makkelijker aan te sluiten.
Ik neem deze gedachte mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
Foto'ssssssssss: :D
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/w145n9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/t81d6r.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2mqruz4.jpg

En let aub niet op het plaatje... Dat pas ik nog wel aan :P

[ Voor 14% gewijzigd door DrFurioux op 04-04-2011 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Heb je ook een type nummer?

Ik bedoel dit niet negatief, maar om nu 200 euro aan materiaal + afwerking uit te geven voor zo'n woofer?
Aan de magneet te zien gaat dat ding een hoge Qts hebben, dus dat wordt een flinke kist.
Ook heeft hij niet veel xmax (ook onder andere aan de magneet en rolrand te zien).

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
Ik snap dat het niet negatief bedoel is;)
En ik vind het echt cool van je dat je me helpt!
Maar je gaat me gewoon niet geloven dat er echt NIKS qua tytpenummer, serienummer, magneet, de rand, de conus of iets anders op staat...

Ik weet alleen niet van Qts en xmax is :?

Ik heb de sticker er btw afgehaald, er stond eerst Rave Land op.. Ik weet dat RaveLand een butmerk is:P
Maar ik had deze speaker al is in een andere kast, en ik schrok echt van de power:o
Alleen was die kapot gegaan (lang leven dronken vrienden:) ). Vandaar een nieuwe kast.

[ Voor 34% gewijzigd door DrFurioux op 04-04-2011 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
Ik heb mijn amp aangesloten op m'n sub, en het advies opgevolgd van Teacher. Ik heb nu 2 kanalen voor alleen m'n sub :)
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/1056vfc.jpg
Maar nou vraag ik me af:
Ik heb nu deze amp, maar als ik een 4 kanaals neem (bijvoorbeeld deze). Is het dan beter dat ik hem op die amp aansluit? Of dan ik dit zo laat zitten en en die andere amp in de high input van deze laat gaan? Want dan kan ik die ook gebruiken als crossover om dus alls hoge tonen uit bv kanaal 1 & 2 te halen (voor m'n sub) en kanaal 3 & 4 alleen lage tonen eruit voor m'n high speakers.

De amp die je ziet is trouwens een Marquant MCA-200 van 2x 100 watt.
Met 2x1,5mm speakerkabel (niet interesant I know :P ).
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/348n9ro.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/10pvev6.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door DrFurioux op 04-04-2011 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bespaar jezelf de moeite en koop een Peerless XLS woofer (oid) en een hypex versterker en bouw wat fatsoenlijks. Dit is gewoon 200,- weggooien.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2011 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2011 @ 23:43:
Bespaar jezelf de moeite en koop een Peerless XLS woofer (oid) en een hypex versterker en bouw wat fatsoenlijks. Dit is gewoon 200,- weggooien.
Maakt hypex ook autoversterkers dan? Ik maak op dat het ding in de auto moet namelijk. Verder ben ik het met je eens hoor. ;)

@ TS

De speaker je daar hebt is waarschijnlijk voor minder dan 5 euro geproduceert en heeft een retailwaarde van max twee tientjes. TS parameters om een fatsoenlijke kast te bouwen ga je dan ook never vinden. Als je het fatsoenlijk wil doen doe je het niet hiermee.

Dat gezegd hebbende: je bent waarschijnlijk zo enthousiast dat je er toch wel mee doorgaat. Ik stel de volgende aanpak voor:
Teken een kist van een liter of 30, en geef hem een praktische vorm voor in de auto. Ga naar de gamma en laat alles zagen uit een halve plaat MDF 18mm. Kost een euro of 15 denk ik.
lijm het ding in elkaar en regel een stukje 40mm afvoerpijp van een centimeter of 10. Zorg vervolgens dat het klemvast in het door jouw gezagen gat kan.
Test dan je box met flink wat kolereherrie. Komt er een waaierige herrie uit de poort. Zaag er dan een centimeter vanaf. Dit herhalen tot de herrie weg is.

Demping en verf: ouwe troep gebruiken die nog in je schuur ligt.

Gebruik gewoon de versterker die je al hebt en als het nog nodig is kun je voor een tientje wel ergens een OEM passief sub filtertje vinden

Dat is het geld wat je er in moet steken en geen cent meer. Je hebt een zaterdag lol, en je hebt een kist waar herrie uit komt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ik vind het een beetje vreemd advies.
Persoonlijk zou ik er helemaal geen tijd in steken, noch geld, noch moeite.
Al helemaal niet op die manier.
Dan weet je al bijna zeker dat het niks gaat worden.

Ik weet niet hoe hard je wilt knallen in je auto, maar met een flinke 8" of 10" kom je al zo ver.
Begin dan eens met een W8-740, of een Mivoc AWM104.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

B_FORCE schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 02:07:
Ik vind het een beetje vreemd advies.

Persoonlijk zou ik er helemaal geen tijd in steken, noch geld, noch moeite.
Al helemaal niet op die manier.
Dan weet je al bijna zeker dat het niks gaat worden.

Ik weet niet hoe hard je wilt knallen in je auto, maar met een flinke 8" of 10" kom je al zo ver.
Begin dan eens met een W8-740, of een Mivoc AWM104.
Persoonlijk had ik het hele ding al lang in de kliko gegooid. Ik heb alleen zo'n vermoeden dat de TS een enthousiaste kerel is die vooral zin heeft om zelf wat te knutselen. Hij wil iets bouwen, laat hem lekker doen. Zo was ik vroeger zelf ook. :D

Mijn voorstel is ongeveer het enige verstandige alternatief tegenover wegflikkeren. Je kunt toch niks berekenen, en andere aspecten als bracing kosten meer hout dus meer moeite die het niet waard is en die je nooit terughoort

[ Voor 8% gewijzigd door AtomicShockwave op 05-04-2011 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Als de TS toch in gedachte had om voor 200 euro een subje te maken lijkt mij het beter om voor dat geld de eerder genoemde drivers te kopen.
Daar valt zo een kist voor te ontwerpen.

Kan ik hem hier desondanks niet van overtuigen dan lijkt me een gesloten kist sowieso altijd nog succesvoller dan een BR kist die jij voorstelt.
De afstelling van een BR is namelijk een stuk complexer.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Als TS 200 euro uit wil geven moet hij dat idd niet doen met deze speaker, mee eens.

Gesloten zal beter klinken idd, maar gaat wel ten koste van de hoeveelheid bas/herrie. Ik gok dat hij daar op uit is namelijk.
Ik denk dat de methode die ik voorstel. Om er proefondervindelijk stukken van af te zagen een resultaat zal geven waar hij tevreden mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
Misschien was 200 euro inderdaad wel wat overdreven..
Wat stellen jullie dat voor om een auto om te toveren tot een herriebak? :P
Als ik zeg dat mijn favorite muziek Hardstyle is, snappen jullie vast wel dat ik van bass hou >:)
Maar anders koop ik onderdelen en bouw ik het in in m'n auto. ook goed. Maar waar krijg van welke geluidsinstalatie in de auto krijgt elke man nou een natte droom? :9
En trouwens, wat is beter? Met bassreflex of een gesloten kist?

[ Voor 7% gewijzigd door DrFurioux op 05-04-2011 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Als het voor in de auto is (wat overigens niet duidelijk gemaakt was) zou ik gewoon een kant en klaar kistje kopen via internet, dat is teintjeswerk en dat zit gewoon netjes in elkaar en nog eens helemaal gestoffeerd.
Of het een gesloten of een gepoorte kist moet worden ligt gehaal aan de gebruikte woofer, maar aangezien je geen parameters hebt wordt dat vrij lastig.

Het verstandigste is om gewoon een kant en klare subkist te bestellen bij Conrad of Ron de Vries of een soortgelijke tent. Dat is in ieder geval de meest economische keus...

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
AtomicShockwave schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 02:16:
[...]
Persoonlijk had ik het hele ding al lang in de kliko gegooid. Ik heb alleen zo'n vermoeden dat de TS een enthousiaste kerel is die vooral zin heeft om zelf wat te knutselen. Hij wil iets bouwen, laat hem lekker doen. Zo was ik vroeger zelf ook. :D
Dat ben ik inderdaad :$

Maar oke, nou, ik ga wel even verder kijken. Ik zie wel of ik verder ga met deze speaker. Iedereen in ieder geval bedankt!

[ Voor 66% gewijzigd door DrFurioux op 05-04-2011 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Mijn ideeën heb ik al gegeven.
Voor een W8-740 of een Mivoc AWM104 gaan.
Betaalbare woofers maar toch nog redelijk wat potentie.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DrFurioux schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 10:42:
Misschien was 200 euro inderdaad wel wat overdreven..
Wat stellen jullie dat voor om een auto om te toveren tot een herriebak? :P
Als ik zeg dat mijn favorite muziek Hardstyle is, snappen jullie vast wel dat ik van bass hou >:)
Maar anders koop ik onderdelen en bouw ik het in in m'n auto. ook goed. Maar waar krijg van welke geluidsinstalatie in de auto krijgt elke man nou een natte droom? :9
En trouwens, wat is beter? Met bassreflex of een gesloten kist?
Hardstyle kent niet zoveel bass (in ieder geval niet in zoverre dat een subwoofer noodzakelijk is), dat is voornamelijk mid-bass rond een hertz of 60 schat ik zo. Met een gesloten kist moet je dat nog wel kunnen halen, maar dat hangt dus weer van de gebruikte driver af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
Klopt, Hardstyle is inderdaad ongeveer 60 hertz.
Maar ik luister ook Dubstep, Drum 'n Bass, House...
Ik heb gister toch even wat hout gehaald en snel een kastje in elkaar geflanst. Ik kwam een topic tegen van B_Force (hierzo) En dat ga ik dus ook maken :P
Maar dan wordt dit "project" waar ik nu aan ben begonnen, gewoon iets simpels om te testen :+
Ik post vanaaf wel ff wat foto's van hoever ik nu ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Foto's zijn altijd van harte welkom!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
Oke, dillemma. Zal ik um zwart, wit, of rubix kubus kleur geven? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 17:49
DrFurioux schreef op woensdag 06 april 2011 @ 15:53:
Oke, dillemma. Zal ik um zwart, wit, of rubix kubus kleur geven? :P
Als ie in je auto komt zou ik hem lekker stofferen veel duurzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
tweakG5 schreef op woensdag 06 april 2011 @ 16:16:
[...]
Als ie in je auto komt zou ik hem lekker stofferen veel duurzamer.
Dat is waar. Nou moet ik er wel bijzeggen dat hij uiteindelijk in m'n auto komt. Want dat kan nu nog niet... Dus als ik foto's post, zal dan gewoon in m;n kamer wezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 17:49
DrFurioux schreef op woensdag 06 april 2011 @ 16:38:
[...]

Dat is waar. Nou moet ik er wel bijzeggen dat hij uiteindelijk in m'n auto komt. Want dat kan nu nog niet... Dus als ik foto's post, zal dan gewoon in m;n kamer wezen :P
Ja dan kan je natuurlijk nu wel veel tijd in het afwerken gaan steken maar als hij binnen een paar maanden in je auto staat is dat natuurlijk wel zonde. Mocht je heel toevallig in de buurt van den haag wonen heb ik nog wel een subwoofer behuizing staan voor een 12 inch subwoofer dm me daar dan maar ff over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
Oke, ik ben niet echt veel verder gekomen omdat er een aantal spullen uit mijn tuin is gejat, dus kan ik momenteel niet verder "klussen". Even kijk of ik morgen nieuw gereedschap kan kopen..
Maar goed.. Ik heb even wat aansluiting tips nodig..

Ik heb een caliber RCD 266 radio, met een Marquant MCA 200 versterker.
Dit had ik nog liggen en ooit gekregen dus niet denklen dat ik dit speciaal heb gekocht hiervoor hoor :P
Nu heb ik alleen geen idee hoe ik mijn radio op de versterker aansluit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
Foto'sssssssssss:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2vvkfwy.jpg
Achterkant van m'n radio. Ik heb geen idee hoe ik dit aansluit op m'n versterker...

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2n9askm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/6gh3te.jpg
Zover ben ik nu. Hellaas niet heel ver omdat m'n gereedschap gejat is...
Morgen ff nieuwe kopen en verder aan de slag gaan :)

[ Voor 7% gewijzigd door DrFurioux op 08-04-2011 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Zie je die tulp uitgang? Je versterker heeft een tulp ingang, kabel ertussen en gaan :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 10:12
nee

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 10-04-2011 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:43
nee

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 10-04-2011 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 10:12
houden we het ff fris hier...

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 10-04-2011 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Dat kistje is wel erg klein, en lijkt mij ook niet al te stevig...

Hier nog wat oude topics die ik nog in mijn bookmarks had staan, omdat ik heel misschien ooit nog wel eens een keer ook zoiets wil doen.
[DIY] Nog een zelfbouw subwoofer met XXL en AXX1010
Subwoofer bouwen - aantal details
[DIY] subwoofer(tje), hulp nodig
[DIY] High end subwoofer, gaat dit goed?

Er zullen in de tussentijd wel meer topics langsgekomen zijn, zoek maar even ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Resistor op 10-04-2011 14:41 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
teacher schreef op zondag 10 april 2011 @ 13:25:
Zie je die tulp uitgang? Je versterker heeft een tulp ingang, kabel ertussen en gaan :Y
Ik bedoel qua stroom he :P
Qua geluidskabels weet ik dat wel >:)
DJ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:30
Je had ook voor 30 euro een kant en klare kist kunnen kopen, bekleed en afgekit. En dan daarin die sub die je hebt proberen. Als het dan kut is dan gooi je die woofer weg en koop je op Marktplaats of iets voor 5 tientjes een fatsoenlijke 10" voor een gesloten behuizing.

Zelfbouw behuizingen in een auto zijn alleen rendabel als het voor de show is of als je hele speciale wensen hebt. Als het gewoon in de kofferbak staat dan is een simpele Necom of Caliber behuizing in deze klasse goed genoeg.

Dikke edit, het is ene oranje zekering dus, dat is 5A, die kan je gerust ergens vanuit je dashboard pakken met een simpel 5mm2 kabeltje. Wel afzekeren! Maar check eerst even wat erop die zekering staat voordat het dadelijk wel 20A of iets is, lijkt me sterk verder :+

[ Voor 45% gewijzigd door ConZito op 10-04-2011 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
ConZito schreef op zondag 10 april 2011 @ 15:30:
Je had ook voor 30 euro een kant en klare kist kunnen kopen, bekleed en afgekit. En dan daarin die sub die je hebt proberen. Als het dan kut is dan gooi je die woofer weg en koop je op Marktplaats of iets voor 5 tientjes een fatsoenlijke 10" voor een gesloten behuizing.

Zelfbouw behuizingen in een auto zijn alleen rendabel als het voor de show is of als je hele speciale wensen hebt. Als het gewoon in de kofferbak staat dan is een simpele Necom of Caliber behuizing in deze klasse goed genoeg.
Niemand schijnt alleen te snappen dat het mij om het "knutselen" ging en niet om het geld, kwaliteit of andere redenen..
Alleen AtomicShockwave en B_FORCE..
Maar laat maar, ik zoek het dan zelf wel uit :/ Ik hoef nu toch alleen maar de stroom op me radio aan te sluiten..
Hoe sluit je zo'n topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
ConZito schreef op zondag 10 april 2011 @ 15:30:
Dikke edit, het is ene oranje zekering dus, dat is 5A, die kan je gerust ergens vanuit je dashboard pakken met een simpel 5mm2 kabeltje. Wel afzekeren! Maar check eerst even wat erop die zekering staat voordat het dadelijk wel 20A of iets is, lijkt me sterk verder :+
Maar hoe sluit in me radio er dan op aan? Er zit een ISO connector op. Nou weet ik wel welk punten wat is. Maar het lukte niet om me radio aan te krijgen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Je sluit je radio alleen met die tulpjes aan op je versterker (mits het daadwerkelijk uitgangen zijn natuurlijk). De versterker sluit je vervolgens aan op een 12V bron. En je radio met de ISO-stekkers van je auto als die er uberhaupt inzitten, als die er niet inzitten moet je maar even Googlen welke kabel wat doet en een ISO-stekker kopen en alle kabeltjes daaraan solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
ConZito schreef op zondag 10 april 2011 @ 15:42:
Je sluit je radio alleen met die tulpjes aan op je versterker (mits het daadwerkelijk uitgangen zijn natuurlijk). De versterker sluit je vervolgens aan op een 12V bron. En je radio met de ISO-stekkers van je auto als die er uberhaupt inzitten, als die er niet inzitten moet je maar even Googlen welke kabel wat doet en een ISO-stekker kopen en alle kabeltjes daaraan solderen.
Klopt, maar moet je de radio dan via de amp stroom krijgen? Dus B+ op de versterker is ook permanent 12V in op A4 van de ISO connector? Of moet dat dan ook weer speciaal via de 12V bron (dus accu)? Dan splits je dus de kabels die nu alleen naar de amp gaan, zodat er 1 naar de amp gaat, en het andere gedeelte van de gesplitste kabel naar de radio. Meerdere manieren dus.. Maar wat is dan het handigst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Nee je moet het zien als losse systemen.

Je moet die versterker omdat het (volgens mij) zo'n licht ding is gewoon afmonteren in je bestaande zekeringenkast op een geschakelde plus, vervolgens de B+ en de remote op je amp met elkaar verbinden. Als je dan je contact omzet gaat je amp automatisch aan, wat ook kan, de nette manier, maar je radio moet dat ook snappen, is de remote functie van je radio gebruiken. Dan is het simpel vanuit de ISO-stekker de remote kabel (blauw-wit) verbinden met de remote-aansluiting op je amp. Als je dan je radio aanzet gat je amp ook aan, maar dan is het wel handig als je weet wat je radio kan en snapt.

Nog een kleine edit, als je dus wel een remote-functie hebt dan kan de amp gewoon op een constante plus direct vanaf de accu (dan dus niet de B+ en REM met elkaar verbinden), maar nogmaals, dat ding is volgens mij zo licht dat ik die moeite niet zou nemen om daar speciaal een kabel voor te trekken.

[ Voor 19% gewijzigd door ConZito op 10-04-2011 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

DrFurioux schreef op zondag 10 april 2011 @ 15:38:
[...]

Maar hoe sluit in me radio er dan op aan? Er zit een ISO connector op. Nou weet ik wel welk punten wat is. Maar het lukte niet om me radio aan te krijgen :S
Je radio heeft 2x een plus nodig: de constante en de geschakelde. Verder ook een massa/min.
De versterker heeft ook 2x een plus nodig: een voeding en een "schakeldraad" zodat 'ie tegelijk met je radio aangaat. Je radio heeft dus een amp/antenne stuurdraad, die zet je op de remote.

Wil je het later makkelijk in je auto inbouwen, zou ik de manier van aansluiten zoals je in je auto zou doen aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFurioux
Oke top! Dankje! Hier ga ik morgen denk ik even mee aaan de slag. ff een ISO connectortje kopen.
Thx! Je horen nog van me ;)
Pagina: 1