[DIY] subwoofer(tje), hulp nodig

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 2.036 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:34

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Nadat ik nu mijn fronts bijna heb afgerond (dat topic werk ik ook binnenkort weer helemaal bij), wil een subwoofer gaan maken. Motto: "klein maar fein". Verder eisen: strak, droog en diep >:) . Zowel muziekaal als met HT moet ie prima zijn werk doen. Jullie hebben mij de met de fronts al prima geholpen, en dus vraag ik nu weer jullie aandacht _/-\o_ . Ik heb hier op GoT zo'n beetje alle subwoofer topics doorgspit, en ook op internet een heleboel DIY projecten heb doorgezocht. Natuurlijk heb ik ook de nodige woofers met winISD gesimuleerd. Het was moeilijk een woofer te vinden die ook in een kleine behuizing prima zijn werk doet. Bassreflex valt al bijna meteen af vanwegen de enorm lange buizen die nodig (natuurlijk zijn er nog wel wat meer redenen te bedenken). Passive radiator systemen zijn vaak duur, en hebben ook weer een grotere behuizing nodig. Dus ik denk zelf aan een gesloten behuizing.

Als woofer heb ik de Adire Shiva gevonden. Deze doet het prima in een gesloten behuizing.

Als behuizing dacht ik aan een kubus van 42x42x42 cm buitenmaat. Gemaakt van 2 lagen 18 mm MDF, met nog flink wat braching van binnen natuurlijk. Binnenmaat is dan 34,8x34,8x34,8 cm, goed voor 42 liter netto. Daar gaat nog wel wat af voor de versterker natuurlijk. Als we dan toch bij dat geval aangekomen zijn: Ik dacht zelf aan een Detonation DT 300 (300W aan 4 ohm). Zou rond de 300 euro moeten kosten d8 ik zo en het is een D-classe versterker, waardoor het geheel niet zo heet word. Bovendien kan het laag nog 6 dB aangedikt worden. De SPL van de Shiva is wat aan de lage kant, maar 300 Watt vermogen moeten die achterstand weer volledig goed kunnen maken. De versterker krijg geen afgesloten eigen kamer, maar wordt direct bij in de kamer van de woofer geplaatst. Aangezien de versterker zelf ook al is afgesloten zal dat naar mijn mening geen probleem geven.

Oke, nu mijn vragen:
- Andere woofer tips (heb er al veel gesimuleerd, maar de shiva bleef er bovenuit steken). Ik heb ook nog een mooie autowoofer gezien: Eclipse 8712 (staat ook in winISD), maar ik weet niet waar ik die vandaan moet halen.
- Tips voor de behuizing... (ik wil niet groter dan wat ik nu heb aangegeven).
- Wat is beter: downfireing of normaal? (downfireing is voor de shiva denk ik geen probleem aangezien ze dat ook bij het referentieontwerp doen).
- Is de versterker geen overkill?
- Andere tips....

Alvast bedankt _/-\o_

Aan iedereen die zelf een subwoofer wil gaan maken!
In dit topic vind je een heleboel info! Als je interesse hebt lees het allemaal ff grofweg door, dan kom je al een heel eind. Natuurlijk is dit niet de heilige graal, maar het geeft een indicatie van de mogelijkheden aangezien er toch wel vanalles de revu passeert. Acher in het topic zijn ook pics van de sub te zien die ik uiteindelijk gemaakt heb en ook een meting om te laten zien wat zo'n ding nu echt preseert.

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 22-03-2004 23:52 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Raveland ax1212 een optie? Is ongeveer 2x zo goedkoop als de shiva en het rendement is 2x zo goed. Ik weet niet precies hoe laag 'ie wil in een gesloten behuizing, gepoort is het een prima subje.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
m.m schreef op 10 januari 2004 @ 19:32:
Raveland ax1212 een optie? Is ongeveer 2x zo goedkoop als de shiva en het rendement is 2x zo goed. Ik weet niet precies hoe laag 'ie wil in een gesloten behuizing, gepoort is het een prima subje.
Helaas is dat absoluut geen match voor de Shiva in een kleine behuizing, zelfs niet gepoort. Ik heb dan 75 liter een een halve meter poort nodig, en het geluid is dan natuurlijk niet zo strak. Verder vind ik ne naam raveland een beetje aakelig aanhoren :+ rendement is idd een stuk beter, maar dat is natuurlijk geen probleem met een dikke versterker :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 10-01-2004 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Waarom wil je persé klein? Uit estetisch oogpunt of heb je gewoon weinig ruimte? Heb je al overwogen om 2 subjes te nemen (bv 2x10")? Ik heb zelf in iedere hoek van mijn kamer (4) een sub met als gevolg dat de bas overal ongeveer even hard is.

[ Voor 3% gewijzigd door MM op 10-01-2004 20:29 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Klein is idd vanwegen de plaats, maar ook vanuit estetisch oogpunt. Ik wil nu eenmaal geen bijzettafer ofzo erbij hebben ;). Twee subs vind ik dan al helemaal lastig kwa plaatsing, bovendien gaat het mij meer om de diepte en muziekaliteit dan het volume van de sub, en dan heb je weinig aan twee nog kleine subs. Verder heb je dan ook nog een extra versterker nodig. Uiteindelijk ben ik dan ook nog duurder uit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13353

en een peerless XLS10 + slave? ben je voor rond de 200 euro aan drivers kwijt, en deze knapen hebben maar een kist met 30 liter netto inhoud nodig. Indien je de versterker extern houdt krijg je een zeer kleine kast (Kubus van 38 cm) en een laaaaag......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:30

MaxxMark

HT is Tof!

Een XLS10 is heel erg doable :P
BEn em er zelf namelijk aan bezig de afgelope week :) En ben er (nu al) zeer tevreden over.

http://www.htforum.nl/yab...y;threadid=13270;view=all

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Idd is de XLS 10 + slave een van de weinige andere opties die ik ben tegengekomen. Maar op de een of andere manier vind ik dat die een beetje een vreemde kurve laat zien in winISD.... Mag je mij wel zeggen waar je dat voor 200 euro samen kunt krijgen. Externe versterker is dan helaas weer GEEN optie. Dat is weer een extra doos, en daar ben ik dan helaas niet zo blij mee. Maar de DT versterkers hebben geen eigen ruimte nodig dus opzich moet je deze ook gewoon direct bij de woofer kunnen zetten.

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/shiva_vs_xls10.png
[klik voor de grote versie]

Edit: heb ook nog ff de eclipse in het plaatje gezet. Verder ziet de groupdelay er rond de 20 Hz niet zo leuk uit bij de de XLS10+PR :(, maar daar staat weer tegenover dat ie in de 20 Hz range meer volume zal hebben. Je ziet dat de Eclipse het ook prima doet :). Helaas weet ik nog niet waar ik die kan kopen. Ik heb al een mail gestuurt maar nog geen antwoord helaas...

[ Voor 53% gewijzigd door voodooless op 11-01-2004 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-04 14:58
Het hangt er allemaal een beetje van af wat je met je sub wil gaan doen. Als die moet dienen om zo hard en diep mogelijk te kunnen dreunen bij films en om vrienden te imponeren, moet je wellicht voor de XLS-10 + PR gaan. Buiten het feit dat deze combi hoge SPL's haalt bij lage frequenties zie ik absoluut geen reden waarom deze zo populair is... de response is niet echt om van naar huis te schrijven (ziet eruit als een "fout" getunede bass-reflex, en dat is het ook), en de groupdelay is gewoon griezelig slecht.

Als je een muzikale sub wilt, lijkt die Eclipse in gesloten behuizing mij een prima keus! Je hebt wellicht zelfs geen elektronische EQ meer nodig, omdat je roomgain het tekort bij 20Hz wellicht meer dan goedmaakt. De Qtc is ook redelijk laag, waardoor je een droge, scherp afgelijnde bas zal krijgen. (een trommelslag klinkt dan ook echt als een trommelslag, niet als een lang uitgesmeerde dreun) Hier kan geen enkele bassreflex setup aan tippen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77712

Wat vinden de "experts" van de visaton TIW 200 XS?
Wanneer ik hem naast de shiva in winISD zet met een BR behuizing komt de TIW 200 XS een stukje lager als de Shiva. De groep delay is rond de 23 Hz wel een aardig stuk hoger natuurlijk. De inhoud is ook maar 40 liter.
Voordeel is wel dat de visaton bij iedere electronica boer om de hoek te halen is.

Ik ben verder nog niet zo thuis op dit gebied, dus het zou kunnen dat ik er aardig naast zit, maar dat zie ik dan wel in jullie reacties.

Btw. vraagje aan de TS, is die DT300 zo'n zelfde subversterker als bij conrad aangeboden wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
De Visaton TIW 200 XS ziet er best wel een leuke woofer uit, met een naar Visaton's normen extreem hoge Xmax (22mm p-p). Alleen jammer van de kleine diameter van 20cm, waardoor de conus toch weer grote uitslagen moet maken om een beetje lucht te verzetten...

Overigens doet die TIW 200 XS het best leuk in een gesloten kastje. Bij een inhoud van 90L heb je trouwens een leuke kritisch gedempte sub (ideaal impulsverhouden dus).

Om rap aan gesloten subs te rekenen kan je altijd mijn calculator gebruiken. (drivers met voldoende goede specs voor een kritisch gedempte sub mag je uiteraard altijd submitten, de calculator vraagt daar dan wel naar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Anoniem: 77712 schreef op 11 januari 2004 @ 12:23:
Btw. vraagje aan de TS, is die DT300 zo'n zelfde subversterker als bij conrad aangeboden wordt?
Geloof niet dat dat de zelfde is als bij Conrad, maar bekijk de link, dan kun je vergelijken. Het is een Classe-D (digitale) versterker die prima zijn werk schijnt te doen. Hij is goedkoper dan de HS-200 en heeft ook nog meer vermogen.

Ik ga denk ik eens informeren waar ik die Eclipse car woofer vandaan kan krijgen... Heb nog niets kunnen vinden helaas.. Misschien iemand een idee...

Maar front of down fireing? wat raden jullie aan? Bij downfirering wordt de plaatsing van het geluid (als die al mogelijk is) minder. En BTW, ik heb redelijke hoge vloebedekking, misschien is dat een aanknooppunt. Echter heb ik bij front firering het idee dat er meer geluid richting luisteraar gaat (misschien lig ik daar wel fout...)

En de versterker? Is de DT 300 overkill en is de DT 150 ook voldoende, of is het toch wel een must have?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Heb je uitgebreidere specs van die Eclipse woofer? Het enige dat ik kan vinden is:

Fs 27 Hz
Qts 0.43
Re 4.0
Vas 52.4 L
Xmax 18mm one-way

Geen aanduidingen mbt. rendement ofzo, en ook geen uitgebreide thiele/small parameters :( Met deze specs is het onmogelijk te bepalen hoeveel vermogen deze woofer nodig heeft om zich lekker te voelen...

Verder kan je ook eens kijken naar de Intertechnik XTR-10, die doet het ook prima in een gesloten kastje van 40L. Te krijgen bij www.lautsprechershop.de voor 149 EUR. Max. 93dB in open ruimte bij 20Hz, in-room zit je dan rond de 110dB, lijkt me wel voldoende ;)

Wat front- of downfiring betreft: als je een goed (steil) subfilter hebt maakt het niet echt veel uit. Bij downfiring moet je opletten dat de conus niet gaat uitzakken, dat kan al eens gebeuren bij woofers met een zware conus (hoge Mms) en een lage resonantiefrequentie.

[ Voor 19% gewijzigd door subsonik op 11-01-2004 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
subsonik schreef op 11 januari 2004 @ 17:53:
Heb je uitgebreidere specs van die Eclipse woofer? Het enige dat ik kan vinden is:

Fs 27 Hz
Qts 0.43
Re 4.0
Vas 52.4 L
Xmax 18mm one-way

Geen aanduidingen mbt. rendement ofzo, en ook geen uitgebreide thiele/small parameters :( Met deze specs is het onmogelijk te bepalen hoeveel vermogen deze woofer nodig heeft om zich lekker te voelen...
Hmm, meer als er bij winISD is ingevult weet ik ook niet helaas.. SPL 88 dB staat daar.
Verder kan je ook eens kijken naar de Intertechnik XTR-10, die doet het ook prima in een gesloten kastje van 40L. Te krijgen bij www.lautsprechershop.de voor 149 EUR. Max. 93dB in open ruimte bij 20Hz, in-room zit je dan rond de 110dB, lijkt me wel voldoende ;)
Hmm, deze kan ik healaas niet vinden.. heb je misschien een preciezer linkje? Is het niet een Orion XTR-10?
Wat front- of downfiring betreft: als je een goed (steil) subfilter hebt maakt het niet echt veel uit. Bij downfiring moet je opletten dat de conus niet gaat uitzakken, dat kan al eens gebeuren bij woofers met een zware conus (hoge Mms) en een lage resonantiefrequentie.
Ahzo. maakt dus weinig uit. Aangezien de shiva al downfireing wordt gebruikt in meerder ontwerpen lijkt me dat geen probleem. Andere woofers zal ik ook nog wel bekijken.

Nog een leuke woofer: Adire DPL 12. Doet het prima in een gesloten kast van 42 liter en kost 250 euro's...

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 11-01-2004 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
deepspace schreef op 11 januari 2004 @ 18:43:
[...]
Hmm, meer als er bij winISD is ingevult weet ik ook niet helaas.. SPL 88 dB staat daar.
Hmm... winISD (pro) kan er nog altijd niet goed overweg mee, het ding weigert mij een grafiek van de cone excursion te geven :(

Ik heb even gepoogd van het handmatig uit te rekenen:

Stel: rendement 88dB / 1W / 1m
Met een 12" woofer en 18mm xmax haal je zo'n 98dB bij 20 Hz. Bij deze frequentie is volgens je winISD simulatie het rendement 88dB -10dB = 78dB. Je moet dus 20dB meer vermogen dan 1W door de woofer pompen, ofwel 1W x 10^(20dB / 10) = 100W. Met een 100W amp kan je dus niet over de Xmax gaan, zolang je niet op vol vermogen onder de 20Hz gaat.
deepspace schreef op 11 januari 2004 @ 18:43:
Hmm, deze kan ik healaas niet vinden.. heb je misschien een preciezer linkje? Is het niet een Orion XTR-10?
Hmm klopt... het is inderdaad een Orion XTR-10. T/S parameters vind je ook op dit linkje.

In verband met het uitzakken van woofers: kan je eenvoudig zelf berekenen als je de Cms en Mms waarden hebt.

bv. Adire Audio Shiva 12 MK IV:
Mms = 125 g
Cms = 0.46 mm / N

125g gewicht van de conus en aandrijving zorgt voor een kracht van: 0.125 * 9.81 = 1.2N
De uitwijking van de conus is dan: 1.2N x 0.46 mm/N = 0.56 mm

Niets om je zorgen over te maken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ah, die Orion ziet er idd leuk uit, vooral in combinatie met een PR (dat staat er ook bij), Helaas is geen precieze simulatie mogelijk omdat er geen TS params van dat PR te vinden zijn. Pas ook op met de simulatie van winISD, de Orion staat er namelijk wel in, maar de T/S zijn verkeerd. Maar het PR zit ik weer met die grotere group delay.

Dan nog ff over de versterker.. Ik zie in de ontwerpen van www.lautsprechershop.de dat ze voor hun subs naar mijn mening erg lichte versterkers gebruiken. Voor 2 woofers + PR gebruiken ze bijvoorbeeld een DT 110, en voor een woofer een DT 60 of 80. Zijn mijn 300W dan niet wat overkill, en kan ik niet beter die DPL 12 nemen icm een DT 150, of komen die 300 W toch wel goed tot zijn recht. Ik hoef natuurlijk niet uit mijn kamer geblazen worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 28-04 19:25

JT

VETAK y0

Persoonlijk vind ik dat de curve van de shiva snel gaat aflopen, als je echt diepe bas wilt. Adire heeft ook een eigen sub met de Shiva. Deze is slechts 3cm groter aan alle kanten (45cm) en maakt gebruik van enkel 18mm MDF. Heb er verschillende dingen over gelezen en schijnt dat dat ding goed diep gaat. Maar deze heeft dan ook een inhoud van (45-3,6)^3=~71l, dat is wel even 30l meer. Zet ze is naast elkaar, als de curves niet veel schelen, dan zal die wel diep genoeg gaan, afgaande op de berichten die ik heb gelezen.

Dubbel 18mm voor een enkele wand is leuk, zal ook wel iets helpen, maar niet extreem veel. Ga binnenkort beginnen aan mijn 4e subje, ik heb eentje met 12mm MDF gebouwd (ja, lach maar, maar ik denk dat je het in de praktijk wel vind meevallen qua geluid en het was rest hout :P) en 2 andere met 18mm en 18mm werkt echt perfect.

Over de versterker, je hebt natuurlijk niet alleen vermogen nodig om harder te gaan, maar ook om zwaardere woofers, met de bijbehorende weerstandsdipjes, beter aan te sturen, ik denk dat je met de DT300 een strakkere en gecontroleerdere bas krijgt dan met de DT150.

En ik zou zeggen, kijk is naar Ground Zero. Is een car hifi merk, die woofers hebben vaak het voordeel dat ze wat kleinere behuizingen hebben. Ze hebben een woofer met een p-p xmax van 5cm voor niet extreem veel >:) En kijk uiteraard anders ook verder naar wat andere car hifi merken :) Wanneer ik een sub ga maken voor m'n eigen HT, dan ga ik ook zeker een kijkje nemen bij car hifi merken als Focal, Ground Zero, JL Audio enz.

Site van Ground Zero is moeilijk te vinden, hier is een goede met veel gegevens: www.hifipoint.nl

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

De DT300 is geen overkill voor de Shiva. Het thermische limiet van de shiva is 700 watt en ik hem de DT300 nog maar 1 keer laten clippen. De spreekspoel van de shiva raakte nog niet de poolplaat. Het geluid was wel vervormd maar ja dat is inherent aan het systeem. En RCM Detonation Sub amps vergelijken met Conrad modules is ongeveer hetzelfde als een mercedes 300 vergelijken met een fiat panda. Ik zou de shiva front firing monteren op deze manier geeft hij meer slam dan een downfiring versie en dit zal vooral muziek ten goede komen. DF heeft weer wel als voordeel dat de integratie van de rest van het geluid beter is. Je zou met wat oud hout een test kast kunnen maken om te bepalen wat er beter klinkt.
Misschien kun je eens bij Wagner audio in duitsland naar dat nieuwe merk RESPL kijken. Zij gebruiken ook technieken van Adire zoals XBL2. De shiva met PR die ik heb speelt qua SPL een peerless XLS er makkelijk uit. Dus als je van een beetje referentiebas houd zou ik 2 XLS subs bouwen. Alle drivers van adire zijn dik inorde. Je zal er echt geen miskoop aan hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 11-01-2004 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Oke, de DT300 is dus geen overkill :D Zoiets kon ik ook al uit de papers van adire lezen ;). Dat RESPL merk kon ik nergens vinden op de wager website, wel "Resonant Engineering", misschien bedoel je dat? Ze hebben ook nog "Ample Audio" woofers, maar daarvan ontbreken de T/S parameters helaas, en ook ergens anders op het internet zijn die niet te vinden. De Ground Zero woofers hebben helaas een te hoge VAS om er iets moois van te kunnen maken. De JL Audio's zien er wel goed uit, maar waar krijg je die jongens...?

Een Shiva met PR, net als Walter.PPK heeft lijkt me ook wel wat. Doos (85 liter) is dan wel ietsje groter dan ik zou willen, maar daar kan ik nog wel mee leven. Echter is de PR ook weer flink duur, en als ik dan binnen het budget wil blijven, dan moet ik de toch de DT 150 amp nemen. Dus een klein dilemma :+ .

Dan de dikte van de kast.... Is 18 mm dan echt voldoende? Ik heb gehoort dat zo'n PR 18 mm MDF kan laten scheuren e.d. Zijn dat nu verhaaltjes, of is het echt waar. Mij lijkt dat dunner MDF dan ook meteen meer bracing betekend, of niet? Maar is 18 mm dan echt voldoende voor een goeie sub? Gewicht zal het probleem niet zijn. Met woofer, loodbekleding, hout en vulling, zal ie toch al snel tussen de 40 en 50 kg wegen denk ik zo...

Ik ga morgen nog ff bij mijn lokale DIY audio boer langs om te kijken wat die mij allemaal kan leveren...

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 13-01-2004 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 16:45

Blamm

Niet meer Smart

deepspace schreef op 12 januari 2004 @ 23:57:
De JL Audio's zien er wel goed uit, maar waar krijg je die jongens...?
http://www.showyoursound.nl/Public/Waar/merk.asp?Merk_ID=76 ;)
Helaas zijn de ECHTE leuke woofers flink prijzig :( (de W6 en W7 serie..)

[ Voor 15% gewijzigd door Blamm op 13-01-2004 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Bracing is eigenlijk een stuk belangrijker dan wandikte. Grote vlakken blijven resoneren ook met dubbel 18mm.

Als je een gesloten sub maakt kun je heel gemakkelijk versteviging aanbrengen. Neem anders gewoon 22mm MDF en inwendig maak je een aantal matrices. Dus horizontaal en vertikaal platen aanbrengen welke je goed perforeert met een veel-gaten-boor of een decoupeerzaag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Yep, ik had ondertussen al gezien dat de JL Audio speelgoedjes erg duur zijn, helaas geen optie dus. Ben ik weer (nog steeds) terug bij mijn Shiva :P . Maar waar heb ik denken jullie meer plezier van?

- Shiva @ 54 Liter closed + DT 300 (ongeveer 500,- excl hout)
- Shiva @ 85 Liter + PR + DT 150 (ongeveer 600,- excl hout)

De laatste is dus ongeveer 100 euro duurder, en dus eigenlijk ook iets boven het budget. Met een beetje persen en wat extra werk is het nog wel binnen het budget te passen als het moet. Vraag is waar ik dus nu meer plezier aan ga beleven. Voor de ontwerpen zie op de adire website. Ik denk dat ik de referentie ontwerpen gewoon aan ga houden, eventueel met minimale aanpassingen voor de versterkerinbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Focal heeft ook mooie woofers, Helix ook :) En 18mm laten scheuren ?!?! Ja, no way he. Denk jij dat een woofer een druk kan zetten van meer dan 100kg ? Dacht het niet...

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Over je 2 afwegingen, waar wil je hem voor gaan gebruiken? De gesloten behuizing zal uitzichzelf veel minder diep gaan, maar wel een tikkie strakker klinken, voor muziek is dit dé behuizing.

De P-R gedraagd zich natuurlijk als een basreflex kast zonder poortruis, maar dat betekend ook dat je wel te maken hebt met een hogere group delay. Dus heel veel diepgang, maar tegen een prijs.

Wat misschien ook nog even interessant is om uit te zoeken, de Shiva heeft 2 voicecoils, door deze op een bepaalde manier te verbinden met een potmeter, zou je de Q van de behuizing kunnen beinvloeden, dit heb ik eens gehoord van Dr Smith, maar heb het verder zelf niet meer bekeken. De Q (ook wel kwaliteitsfactor) geeft je al een goede indicatie hoe de behuizing gaat klinken, bij welke behuizing je welke Q krijgt, kun je goed vinden in de uitgebreide PDFjes met bouwvoorstellen die je op de shiva site kunt vinden.

Staar je trouwens ook niet blind op het vermogen van de DT300, de Shiva lust inderdaad _heel_ veel sap, maar het levert je in de praktijk een minimale winst van 3db op, niet wereldschokkend dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Oke... aangezien ik toch wel een muzikale sub wil hebben, denk ik dat ik er dus nu uit ben. Het gaat zeker een gesloten behuizing worden, zeker vanwegen het formaat en budget. 3 dB is idd niet extreem veel extra vermogen (2x zo hard, wat is dat precies... ;) ). Ik hoef hier niet weggeblazen te worden op mijn 3x4 m kamertje ;) en ik ga ook niet op enorm hoge volumes draaien. Als het te weinig zou zijn dan kan ik natuurlijk altijd nog de eene versterker "verpatsen" en een andere kopen :+. De DT 150 gaat het dus worden. Dan zou ik dus met een Shiva + DT 150 weer onder het budget komen... Nou, dat is heel simpel opgelost... ipv de shiva pak ik een ander mooi speeltje van audirede: DPL 12 (259,-). Die heeft wat meer diepgang, echter een iets hogere Q (bij het zelfde aantal liters). Prima voor zowel muziek als voor HT.

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/DPL12.png

@Play. dat artiekel over die potmeter van Dr Smith heb ik nog niet gevonden... ik zal nog een verder zoeken, aangezien de DPL ook dual voice coils heeft (2x8 Ohm)...

Thanks allemaal! Ik denk dat ik er uit ben... Als jullie het er niet mee eens zijn, laat het dan weten :P. Ik ga straks nog naar de lokale DIY audio boek om daar het een en ander te checken. Denk echter dat ze niet veel hebben...

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 13-01-2004 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm, met die DPL verlies je wel weer 3db gevoeligheid tov de Shiva, daarom moet je zelf even bedenken hoeveel decibels je wilt gaan halen. (Misschien kun je beter gewoon bij de Shiva blijven met DT150, dan heb je ook nog geld over voor een leuk fineertje en een subwooferkabel. ;) )

Overigens klinkt +10db, 2x zo hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Nouja, 2x zo hard bedoel ik denk ik anders dan jij ;), ach maakt niet uit, ik snap wat je bedoelt :). Kabel heb ik nog liggen (20 meter dikke roestvrije koper :+ ). Centen voor fineer en hout heb ik al in de berekening opgenomen, dus dat maakt niet zo veel uit. Idd zie ik nu dat de DPL 3 dB minder gevoelig is. Exteem hard wil ik nu ook weer niet gaan.

Maar ik heb in winISD ff het vermogen opgeschroefd om te kijken wat het beste bij mijn huisige fronts passen (rond de 90 dB gevoeligheid).

Als ik mijn Marantz helemaal zou opendraaien (90 W volgens spec) dan kom ik op zo'n 110 dB. Schoef ik de DT 150 helemaal open (150 W volgens spec), dan kom ik met de Shiva op 109 dB, bij de DLP 12 idd 3 dB lager, 106 dB. Ik zou dus idd de DT 300 nodig hebben om de DLP 12 volluit te laten spelen op gelijk niveauw met de fronts. En ik heb nu niet eens meegeteld dat er twee fronts zijn, dus eigenlijk doen ze 113 dB.

Maar nu is het wel zo dat ik mijn fronts nooit volluit heb staan. Heb het net ff een seconde geprobeert, en ik kan je zeggen, je houdt het echt niet uit in mijn kleine kamer >:) . Verder wil ik natuurlijk ook niet alleen maar bass in mijn kamer hebben, als ik dat zou willen dan had ik voor 500 euro een willekeurige home cinema set gekocht, waar meer geluid uit de sub komt, dan uit de melkpakjes. Het is dus idd een lastige afweging die ik moet maken... Misschien heb ik eind van de maand wel genoeg centen bij elkaar en kan ik toch de DPL 12 + DT 300 nemen... Time will tell.

BTW... kan iemand mij vertellen hoe groot het verschil is met bijvoorbeeld een REL Quake II (die ongeveer hetzelfde kost las straks mijn eigen browsel)? Ik verwacht dat er werelden tussen liggen, zeker kwa SPL's en diepgang.

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 13-01-2004 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-04 22:01
Kijk voor versterker ook eens naar Thommessen, die wordt erg goed beoordeeld en bevonden in Dld. Ik persoonlijk heb conrad-versterkers, die voldoen wat mij betreft prima. voor bas-boost-wijzigingen moet je solderen. Die versterkers zijn identiek aan de parts-express 300-792 (100/150Watt) en 300-796 (150/250 watt).
Deze conrad versterkers hebben 12dB/oktaaf (2de orde) low-pass filters.
De Hypex 24dB filters/oktaaf (4de orde), thommessen 18dB/oktaaf (3de orde) en de detonation tevens 18dB/oktaaf. Voor gesloten subs is het vaak wel handig om 3de of 4de orde filters te hebben omdat die woofers al vanaf 120 Hz af kunnen vallen waar deze filters dan tegenin moeten boxen. Die DPL12 echter valt pas af bij 50Hz.... Het filter van je receiver of processor helpt hier evt. ook.
Qua woofer zou ik gaan voor de DPL12. Komt gesloten met een boost toch echt wel lekker laag.
Bij het maken van een plotje voor je subwoofer kan je eigenlijk alleen wat zeggen over de netjes gemaakte BR-allignments qua -3dB punt vind ik. Bij gesloten moet je toch erg veel rekening gaan houden met het Low-pass filter en de bass-boost van de versterker. Als je een pakketje hebt dat ook die filters mee kan modelleren geven dan een goed geschat -3dB punt.
Zo'n DPL12 kan je met Bass-boost zo tussen de 20 en 25 Hz krijgen. Je hebt dan wel een behoorlijke versterker (ongeveer +200Watt) nodig om heftige output te krijgen. 100 a 105 dB is volgens mij voor normale ruimtes genoeg....

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

De DLP heeft pas nut onder de 30Hz, daarboven is de Shiva gewoon beter. Ik ga zelf ook ff wat simulaties runnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik ga ook voor de frequenties onder de 30 tot 40 Hz, daarboven kunnen de fronts het prima zelf ;) .

Ik ben net ff bij de lokale DIY audio boer geweest en die had niet erg veel spannends. Alleen de Visaton kits en woofers, en die bevielen mij niet echt in de simulaties. Kwa versterkers hadden ze alleen wat Velleman kits, die mij ook absoluut niet bevielen.

Bij Speaker en Co konden de de DT 300 niet leveren, dus moet ik daar ook weer een andere leverancier voor vinden... Ik ga ook eens Adire mailen of ik niet direct bij hun in America kan bestellen, misschien dat dat wel goedkoper is... afwachten (belasting en verzendkosten... je weet maar nooit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78265

Ik heb zelf een subwoofer gebouwd met een Adire Shiva en een Passive radiator van Adire. Dit is echt zeer aan te raden vind ik. Met films weet je niet wat je meemaakt wat een druk en met muziek doet die ook leuk mee (en nee ik luister niet alleen hardstyle). Hij is in ieder geval niet te langzaam vind ik met muziek. Hij sluit in mijn geval zeer goed aan bij mijn fronts.

Het enige nadeel is dat de kast wel groot is. Ik zit hier ook in een kamer van 5x3 meter en op zich moet ik eerlijk toegeven dat het een btje oerkill is, als ik mijn subwoofer een beetje hard zet kan ik echt alles laten trillen.

Ik ben nog even aan het sparen voor een subwoofer versterker module en dat wordt waarschijnlijk de dt 300. Zowiezo omdat die meer vermogen levert en ik weet niet zeker of de dt150 die 6 db boost heeft. Het jammere is alleen dat deze alleen in Duitsland is te bestellen.

Nog even over die 30 a 40 hertz en daaronder die je wilt halen, omdat je fronts het anders wel goed aankunnen. Ik zou toch ook voor de iets hogere tonen gaan tot 60 hertz ongeveer, omdat je subwoofer die nog altijd beter aankan dan je fronts waarschijnlijk.

Voor een iets gunstigere prijs moet je eens kijken op Marktplaats.nl. Daar zitten een paar handelaartjes die in 1 keer een stuk of 10 drivers bestellen en dat scheelt gelijk een hoop in de prijs (in mijn geval 50 euro bij de shiva en 30 bij de PR). Ik heb dit dus ook zelf gedaan en alles ging goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 78265 op 14-01-2004 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 16:45

Blamm

Niet meer Smart

In de laatste Klang+Ton staat een 30liter gesloten behuizing die de 25Hz zou moeten halen!
Er wordt hierbij gebruik gemaakt van een Selenium woofer icm de DT300

Hier hebben ze de kit:
De Cube

Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/12sw5.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/cube.jpg
Ok.. hij is niet zo mooi met dat rood :P

T/S parameters staan hier (Selenium 12 SW5):
http://www.lautsprechershop.de/auto/selenium.htm

[ Voor 35% gewijzigd door Blamm op 14-01-2004 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Anoniem: 78265 schreef op 14 januari 2004 @ 12:33:
[..]

Ik ben nog even aan het sparen voor een subwoofer versterker module en dat wordt waarschijnlijk de dt 300. Zowiezo omdat die meer vermogen levert en ik weet niet zeker of de dt150 die 6 db boost heeft. Het jammere is alleen dat deze alleen in Duitsland is te bestellen.
De DT 150 heeft ook de varriabele bassboost, het eenigste verschil is geloof ik de versterker (300 i.p.v 150). De DT 150 kun je bij SpeakerenCo krijgen, de DT 300 ben ik in Nederland nog niet tegengekomen.
Nog even over die 30 a 40 hertz en daaronder die je wilt halen, omdat je fronts het anders wel goed aankunnen. Ik zou toch ook voor de iets hogere tonen gaan tot 60 hertz ongeveer, omdat je subwoofer die nog altijd beter aankan dan je fronts waarschijnlijk.
Ik zou ze ook wat hoger crossen dan 40 Hz, maar ik bedoel maar aan te geven dat 20 tot 40 Hz het belangrijkste is voor mij
Voor een iets gunstigere prijs moet je eens kijken op Marktplaats.nl. Daar zitten een paar handelaartjes die in 1 keer een stuk of 10 drivers bestellen en dat scheelt gelijk een hoop in de prijs (in mijn geval 50 euro bij de shiva en 30 bij de PR). Ik heb dit dus ook zelf gedaan en alles ging goed.
Thanks voor de tip _/-\o_ Ik ga gelijk ff snuffelen daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Razorfist schreef op 14 januari 2004 @ 12:55:
In de laatste Klang+Ton staat een 30liter gesloten behuizing die de 25Hz zou moeten halen!
Er wordt hierbij gebruik gemaakt van een Selenium woofer icm de DT300

Hier hebben ze de kit:
De Cube

[afbeelding][afbeelding]
Ok.. hij is niet zo mooi met dat rood :P

T/S parameters staan hier (Selenium 12 SW5):
http://www.lautsprechershop.de/auto/selenium.htm
Ziet er idd prima uit voor zo'n klein kistje. De specs schijnen ook nog eens te kloppen als ik zo naar de simulaties kijk. Maar voor dat geld bouw ik toch liever de Adire DPL 12 in, die gaat nog wat dieper >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik heb nog eens wat zitten simuleren, dit keer in LspCAD, en ik ben erachter dat de DPL 12 al snel aan zijn Xmax komt, veel sneller dan de Shiva. Daar was ik dus niet zo blij mee.

Nu heb ik met LspCAD een mooi ontwerp gemaakt met de Shiva in een 40 liter volledig met dempingswol gevulde behuizing. ik heb er ook nog wat actieve filters bijgemaakt voor extra bassboost en een lowpassfilter voor boven de 100 Hz.

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/response.png
[Aan de response kan natuurlijk nog wat getweakt worden...]
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/schema.png
[waardes zullen wel niet helemaal conform bestaande componenten zijn...]

Nu wil ik dus misschien dit gaan maken, ik ben echter tamelijk onervaren met dit soort opamp dingen. Ik heb vroeger op de HTS wel wat theorie over condensator, weerstand, opamp en spoel gehad, maar dat is al weer zolang geleden en echt veel heb ik er toen niet van opgestoken (vooral omdat ik er toen nog niets mee te doen had). Ik denk dat als ik dit actief filter maak, ik de versterker ook meteen erbij kan maken...

Hier zijn een aantal dingen waarmee ik zit of niet zeker weet(dingen met een * zijn optioneel):
- Als ik het juiste begrijp komt dit actief filter voor de versterker (dus bij de line ingang). Of zit ik hier nu fout?
- Wat voor opamps moet ik hebben voor dit filter?
- Ik wil de bass versterking variabel hebben, daarvoor kan ik van R1012 een potmeter maken als ik het goed heb.
-* Ik eventueel wil de bass versterkingsfrequentie aan kunnen passen, daarvoor zal ik wel C1011 of L1011 aan moeten passen, maar hoe?
- Moet ik tweaken op in room response of free air response, sinds ieder kamer anders is en ik de sub ook nog wil gebruiken als ik ga verhuizen lijkt me free air het meest logisch.
-* Eventueel ook level en frequentie van het low pass filter aan kunnen passen.
- Dan over de DIY versterker... Ik wil zeker 150 W RMS, lieft wat meer. Ik heb hier op GOT wat Gaincloners gezien, maar die dingen heb ik nog niet rond de 100 Watt gezien. Ik heb wel enkele dingen gevonden:
o Een max 500 Watt (peak) amp (ik zie geen volumeregeling...): http://sound.westhost.com/project68.htm
o Een classe D versterker: http://www.ritron.co.th/product/classd/ (bv de Philips TDA8929 (zie blz 20 voor een schema en PCB).
- Er zijn natuurlijk nog wat andere leuke schema's, zoals shortcut protection, inschaker delay, e.d, die zijn gelukkig voldoende te vinden d8 ik zo.

Dus... Wie kan mij helpen een beetje wegwijs te worden? persoonlijk vind ik de D-classe amps wel leuk. Simpel en erg efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
- Als ik het juiste begrijp komt dit actief filter voor de versterker (dus bij de line ingang). Of zit ik hier nu fout?
klopt.
- Wat voor opamps moet ik hebben voor dit filter?
NE5532 of OPA2134
- Ik wil de bass versterking variabel hebben, daarvoor kan ik van R1012 een potmeter maken als ik het goed heb.
Neen, hiervoor hang je een potmeter helemaal aan de ingang van het filter. De loper komt op de ingang van de eerste opamp, de 2 uiteinden van de weerstandsbaan komen tussen massa en het ingangssignaal.
-* Ik eventueel wil de bass versterkingsfrequentie aan kunnen passen, daarvoor zal ik wel C1011 of L1011 aan moeten passen, maar hoe?
Ik zie een LC filtertje staan... zeer bizar in dit soort ontwerpen, het gebruik van spoelen in dit soort actieve filters is sterk af te raden. (moeilijk verkrijgbaar, gevoelig voor storingen, kernverliezen, ...) Zoek eens naar de zogenaamde "linkwitz transform" op de site van de heer Linkwitz. Hiermee kan je bij een gegeven Qtc en fs van je gesloten kast een filter bouwen dat je sub een willekeurige andere Qtc en fs meegeeft. (bv. van Qts 0.8 en Fs 46 Hz naar Qts 0.707 en Fs 25Hz)
- Moet ik tweaken op in room response of free air response, sinds ieder kamer anders is en ik de sub ook nog wil gebruiken als ik ga verhuizen lijkt me free air het meest logisch.
Best op room response, aangezien je sub toch altijd ergens in een kamer zal terechtkomen. Nog beter is om een parametrische equaliser toe te voegen, zodat je ook onregelmatigheden in de response van je kamer (resonanties e.d.) kan wegwerken.
-* Eventueel ook level en frequentie van het low pass filter aan kunnen passen.
Ik vermoed dat je hiervoor R1031 en R1032 moet aanpassen, maar je schema is nogal onconventioneel ;) (en ik heb geen zin om het na te rekenen)

Qua versterker lijkt een class-D ontwerp me ideaal.

De versterker van op sound.westhost.com moet trouwens wel in staat zijn om een goede 350W rms door je sub te pompen, met een 500VA / 2x42V ringkerntrafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Thanks!
Neen, hiervoor hang je een potmeter helemaal aan de ingang van het filter. De loper komt op de ingang van de eerste opamp, de 2 uiteinden van de weerstandsbaan komen tussen massa en het ingangssignaal.
Ahzo, daar had ik nog niet aan gedacht.
Ik zie een LC filtertje staan... zeer bizar in dit soort ontwerpen, het gebruik van spoelen in dit soort actieve filters is sterk af te raden. (moeilijk verkrijgbaar, gevoelig voor storingen, kernverliezen, ...) Zoek eens naar de zogenaamde "linkwitz transform" op de site van de heer Linkwitz. Hiermee kan je bij een gegeven Qtc en fs van je gesloten kast een filter bouwen dat je sub een willekeurige andere Qtc en fs meegeeft. (bv. van Qts 0.8 en Fs 46 Hz naar Qts 0.707 en Fs 25Hz)
Linkwitz site is ff een beetje kapot, maar ik heb ergens anders al een excel sheet gevonden. lspCAD heeft ook de linkwitz transform in zich, maar daar word ik niet echt wijs uit... Ik ga nog wel ff sleutelen eraan:)
Best op room response, aangezien je sub toch altijd ergens in een kamer zal terechtkomen. Nog beter is om een parametrische equaliser toe te voegen, zodat je ook onregelmatigheden in de response van je kamer (resonanties e.d.) kan wegwerken.
Dat is een beetje teveel van het goeie denk ik.
Ik vermoed dat je hiervoor R1031 en R1032 moet aanpassen, maar je schema is nogal onconventioneel ;) (en ik heb geen zin om het na te rekenen)
Zal best dat dit een beetje vaag is. Is gewoon een koppeling van LspCAD schema's. Zoals ik al zei heb ik niet zoveel ervaring met dit soort dingen. Het is een bass boost en een 24 dB/octaaf low pass filter @ 100 Hz.
Qua versterker lijkt een class-D ontwerp me ideaal.
Leek mij ook wel prima. bridged moet dat zo'n 150 W RMS geven lijkt me.
De versterker van op sound.westhost.com moet trouwens wel in staat zijn om een goede 350W rms door je sub te pompen, met een 500VA / 2x42V ringkerntrafo.
Idd 350W RMS, maar ik denk dat dit ding flink duurder is dat de Classe D versterker. Iemand een schatting van de kosten misschien? Niet te vergeten fans en koelblokken die ook het nodige kosten!

Anyway, thanks voor de antwoorden, ik ben al een stuk verder!

EDIT:

Ik heb nu die Linkwits relay door :) en heb no ook een wat mooiere response. Maar vraagje. Wat is dan het schema voor een net 24 dB/octaaf actief filter?

Ik ga nog eens wat verder zoeken naar classe D schema's

Hmm, op www.classd.org kun je lezen dat classe D nog niet zo optimaal functioneerd.

Ik heb wel nog een lijk gevonden over het bridgen van een gainclone:

http://www.national.com/a...-200_Application_Note.pdf

Ziet er veelbelovend uit!

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 20-01-2004 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Een 24dB/octaaf filter lijkt me wat overdone voor een sub. In de meeste gevallen is 12dB/octaaf beter geschikt. Als ik de simulatie van je fronts bekijk, kan je beter met 12dB/octaaf op 40Hz filteren.

Om voor je filter over een instelbare frequentie te beschikken, kan je eventueel een draaischakelaar gebruiken ipv een potmeter. Een draaischakelaar heeft het voordeel dat je meerdere componentenwaarden tegelijk kunt wijzigen (bv 2 weerstandswaarden, of 1 weerstandswaarde en 1 waarde van een condensator).

Voor een mooi en eenvoudig -12dB/octaaf filtertje kan je even in winISD pro kijken, bij filter calculators.

Vergeet verder ook de faseschakelaar niet, eenvoudigste is om de luidsprekeraansluitingen om te wisselen, maar het kan ook actief met een opampje.

Wat de eindtrap betreft: ik heb de benodigde eindtransistoren enkel bij Farnell gevonden, à 7.58 EUR per stuk excl BTW! Niet goedkoop dus, maar je hebt er maar 4 van nodig. (die kerel van westhost is érg conservatief in z'n thermische berekeningen) Wellicht kom je met eenvoudigere transistoren ook toe, aangezien de versterker toch geen hoge tonen moet versterken en dus geen extreem snelle transistoren nodig heeft.

Qua heatsinking kom je toe met 2 heatsinks type Fischer SK 85 (0.58°C/W, 18.77 EUR per stuk bij conrad). Je moet dan geen half uur lang een 350W rms sinus uit je versterker staan sleuren, maar dat zal je woofer ook niet graag hebben denk ik. (en de buren ook niet :P ) Voor gebruik bij muziek/filmsignalen op hoge vermogens, zonder clippen, zijn deze heatsinks wel voldoende om de transistoren ook voor langere tijden voldoende fris te houden.

Al bij al ben je voor zo'n 350W rms versterker toch rap meer dan 200 EUR kwijt. (transistoren 37 EUR, heatsinks 38 EUR, trafo 80 EUR, elco's 40 EUR, klein grut 20 EUR). De shiva kan dit vermogen echter met gemak slikken in een gesloten kastje van 40L!

Als je toch liever een klasse D versterker hebt, spaar je wat op de heatsinks, maar trafo en elco's blijven. Verder moet je een geschikte chip zien vast te krijgen, bij sommige fabrikanten kan je als student free samples aanvragen, maar zeker niet altijd...

[ Voor 5% gewijzigd door subsonik op 20-01-2004 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Dat hij het vermogen kan slikken daar tijfelt niemand maar gaat 'ie niet flink over z'n Xmax bij lage frequenties (bv <25Hz) en een lage Crest factor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Dat bedoelde ik net, met dat hij "het vermogen kan slikken" :)

De Adire kan dat vermogen kwijt tot een stukje onder de 20Hz nog, geen probleem dus. De woofer staat bij die lage frequenties gewoon te pompen om de lucht in de kleine behuizing te comprimeren, waardoor geen te hoge xmax kan optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Precies, volgens de simulaties is de Xmax ver binnen zijn grenzen, ook bij 20 Hz (niet meer dan 15 mm p to p). Er is misschien nog wel wat meer rek uit te halen...

De cutoff bij 40 Hz vind ik toch wel erg laag, ik geef de front toch liever iets meer "rust". 12 dB filer staat ook gewoon in LspCAD (had er nu gewoon twee gebruikt ;) ).

Ik heb nu dit:
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/2.png

Die 350 W is me denk ik toch wel erg duur om te maken.

Ik heb nog dit schema gevonden van een bridged Gainclone ontwerp, is 200W (335 W @ 4 Ohm RMS), maar heeft ook vool opamps nodig.

http://www.national.com/an/AN/AN-1192.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 20-01-2004 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Als je hoger wil gaan filteren dan 40Hz, ga je de fronts dan ook actief filteren? (functie op je receiver neem ik aan)

Je bridged gainclone zal niet goedkoper uitkomen dan die discrete 350W amp... Voor 4 van die opamps ben je ook al rap 40 EUR kwijt, en de rest van de dure componenten (heatsinks, trafo, elco's) blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
D8 ik al. De receiver kan de fronts op small zetten, en dan is alles onder de 100 Hz weg. Dat is nu ook weer niet de bedoeling... Dus eventueel moet ik dan toch nog passief gaan filterer op de fronts. Maar dat is voor latere zorg.

Deze http://www.national.com/ds/LM/LM12CL.pdf is ook leuk, maar ze zijn wel flink duurder. Misschien weet iemand waar ik kan en klare opgebouwde PCB's kan krijgen met dit soort amps? Ik weet dat Conrad van die dingen heeft, maar dat is allemaal laag Wattage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik heb nog wat zitten neuzen en heb wat leuks gevonden:

- versterker: http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=2275 (280 W @ 4 Ohm) 74 euro
- voeding: http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=1169 (2 x 55V 14A) 97 euro
- trafo: http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=337 (2x45V 500VA) 81 euro

Dit zou toch prima moeten werken of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 09:12

AcouSE

Swedish Chef

Heb je de papers van adire mbt de shiva in gesloten behuizing al gelezen? Die zijn best interessant:

Shiva MkIV White PaperSealed Shiva Applications
Vented Shiva Applications
Passive Radiator Shiva Applications
Metric Sealed Shiva Applications

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
I know, die heb ik allang doorgelezen (geloof dat dat ook wel ergens in het topic staat)! Vandaar dat ik er ook eente wil maken ;)

Ik ga voor een wat kleine behuizing en wil dat dus compenseren door zo'n linkwitz-transform. Simpelweg wegens plaatsgebrek. Een paar centimeter minder lijk weinig, maar maakt in werkelijkheid toch wel een heleboel uit.

[ Voor 64% gewijzigd door voodooless op 20-01-2004 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Vergeet je niet dat alles wat je aan uitslag denkt te besparen door een kleine kast te nemen, je ook inlevert aan SPL, dit corrigeren met een linkwitz transform (of een gewone bassboost) levert je weer dezelfde hoeveelheid uitslag op, tegen een aanzienlijk lager rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

deepspace schreef op 20 januari 2004 @ 10:48:
D8 ik al. De receiver kan de fronts op small zetten, en dan is alles onder de 100 Hz weg. Dat is nu ook weer niet de bedoeling... Dus eventueel moet ik dan toch nog passief gaan filterer op de fronts. Maar dat is voor latere zorg.
Ik weet niet of je wat nieuws van plan bent te halen, maar veel receivers tegenwoordig kan je zelf instellen waar er wordt gefilterd (bijv 60-80-100-125).
m.m schreef op 20 januari 2004 @ 15:13:
Vergeet je niet dat alles wat je aan uitslag denkt te besparen door een kleine kast te nemen, je ook inlevert aan SPL, dit corrigeren met een linkwitz transform (of een gewone bassboost) levert je weer dezelfde hoeveelheid uitslag op, tegen een aanzienlijk lager rendement.
Het enige probleem is hier idd rendement, het gaat echt goed ten koste daarvan. Om maar is een voorbeeld te geven, een Shiva in een 50l gesloten kist had bij 30hz meer dan 13dB boost nodig om op hetzelfde niveau te komen als op de Shiva met een 90l kist. Dit is echter berekend zonder roomgain, maar ga er maar vanuit dat zoiets bij de 30hz toch 2 tot 4 keer het vermogen gaat kosten van een geschikte kist. Of jij genoeg hebt aan de SPLs die je ermee kan bereiken is iets wat je zelf moet bepalen, ikzelf zou het niet weten.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Mijn receiver heeft helaas geen instelbare crossover voor de LFE, dus ik zit vast aan een waarde.

Idd zag ik dat dat de SPL's een stuk naar onder gingen als gevolg van van al het gefilter. Groter kast wil ik echt niet hebben, dus ik moet het maar voor lief nemen. In mijn kamer zal dat ook niet zo erg zijn. De amp kan gelukkig een heleboel goed maken. Ik moet maar voor wat extra power gaan dus.

Verder zie ik dat ik met de ordinaire bass boost meer SPL's haal dan met de linkwitz transform, dus het is een afweging welke nu te nemen is..

De vraag is verder of dit dan voldoende is:
deepspace schreef op 20 januari 2004 @ 13:27:
Ik heb nog wat zitten neuzen en heb wat leuks gevonden:

- versterker: http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=2275 (280 W @ 4 Ohm) 74 euro
- voeding: http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=1169 (2 x 55V 14A) 97 euro
- trafo: http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=337 (2x45V 500VA) 81 euro

Dit zou toch prima moeten werken of niet?
Als ik zo naar al die elko's kijk vraag ik me af of die voeding niet een beetje overkill is voor dat monoblok :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Naar aanleiding van dit topic was ik wat DYI subs aan het bekijken en kwam deze tegen.

uberkill

Afbeeldingslocatie: http://www.hometheatertalk.com/DIY_Projects/IB.jpg

edit: plaatje toegevoegd.

[ Voor 26% gewijzigd door Judaz op 20-01-2004 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Niet zo lekker voor je stroomrekening dat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

deepspace schreef op 20 januari 2004 @ 15:48:
Mijn receiver heeft helaas geen instelbare crossover voor de LFE, dus ik zit vast aan een waarde.

Idd zag ik dat dat de SPL's een stuk naar onder gingen als gevolg van van al het gefilter. Groter kast wil ik echt niet hebben, dus ik moet het maar voor lief nemen. In mijn kamer zal dat ook niet zo erg zijn. De amp kan gelukkig een heleboel goed maken. Ik moet maar voor wat extra power gaan dus.
Of...zoals ik al eerder opperde, aan elke kant een paar cm erbij (2-3), wat nog goed te overkomen is EN ipv een dubbele 18mm wand, een enkele doen. Zal m'n eigen post nog ff quoten:
JT schreef op 11 januari 2004 @ 23:14:
Persoonlijk vind ik dat de curve van de shiva snel gaat aflopen, als je echt diepe bas wilt. Adire heeft ook een eigen sub met de Shiva. Deze is slechts 3cm groter aan alle kanten (45cm) en maakt gebruik van enkel 18mm MDF. Heb er verschillende dingen over gelezen en schijnt dat dat ding goed diep gaat. Maar deze heeft dan ook een inhoud van (45-3,6)^3=~71l, dat is wel even 30l meer. Zet ze is naast elkaar, als de curves niet veel schelen, dan zal die wel diep genoeg gaan, afgaande op de berichten die ik heb gelezen.

Dubbel 18mm voor een enkele wand is leuk, zal ook wel iets helpen, maar niet extreem veel. Ga binnenkort beginnen aan mijn 4e subje, ik heb eentje met 12mm MDF gebouwd (ja, lach maar, maar ik denk dat je het in de praktijk wel vind meevallen qua geluid en het was rest hout :P) en 2 andere met 18mm en 18mm werkt echt perfect.
Dan heb je 71l, doe dat keer 1.15 omdat je het stuffed en dan krijg je al 81,65l.

Als je alleen de wanden enkel doet en de sub niet groter maakt, dan kom je op (42-3,6)^3=56,6l*1.15=65,1l. Dus die dubbele wand zou ik zowiezo achterwege laten.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Dat ding heb ik ook al eens zien langskomen. Een infinite baffle subwoofer noemen ze het geloof ik. Ik heb hier nog een muurkast, maar daar ziten mijn kleren in ;). En een beetje lastig als je gaat verhuizen natuurlijk.

Maar het zou wel leuk zijn als we eenbeetje ontopic kunnen blijven :) hier dus

Edit: Sorry Jt, maar we toen ik submitte zag ik je reply pas, hij stond er daarvoor nog niet ;)

Idd, ik wilde de sub eigenlijk 45 cm in het kwadraad maken (buitenkant), ik had er ff niet aan gedacht dat dat op zoveel inhoud uit zo komen ;)

Maar goed, ook dan heb ik nog een linkwitz transform en een amp nodig natuurlijk.. Vreemd is dat als ik nu met 71 liter ga rekenen, ik zelfs minder inroom SPL's heb als met 40 liter... Rond de 80 dB. Ik half space zit ik echter rond de 90 dB

[ Voor 43% gewijzigd door voodooless op 20-01-2004 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Met stuffing meegerekend scheelt het op 30hz toch al snel meer dan 2,5dB

Om 98,6dB te halen op 30hz met de grote sub, heb je 50w nodig. Om dat te halen met de kleine sub, heb je 72w nodig met de kleine sub.

Echter, zoals je idd zei, ligt het SPL hoger, alleen dat geld voor boven de 42hz. Daaronder is de grotere sub gevoeliger. Dat betekent dus een afweging voor wat je wilt :) Aangezien het nadeel van de grote sub maar 0,5dB is, zou ik kiezen voor de grote.

[ Voor 13% gewijzigd door JT op 20-01-2004 18:13 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Yep, 71 liter sub dus... Echt meer is not done!

Blijft de vraag van de versterker... Ik probeer nog maar een keer de aandacht te vestigen: deze dus

Ook blijft de vraag wat nu beter is? Q boost (bass boost) of linkwitz transform. De Q boost geeft een stijlere flank (18 dB), de linkwitz transform doet dat wat vlakker (12 db). denk dat de laatste wat beter is gezien de vlakkere flank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Die voeding is heel erg verschrikkelijk veel overkill :P (tenzij je ambities hebt om een 1200W rms versterker te gaan bouwen)

De versterkermodule lijkt me best OK. Je hebt hierbij het voordeel dat er nog eens een DC beveiliging opzit, en je geen print moet gaan designen.

De ringkerntrafo die je opgeeft is niet geschikt, geeft een iets te hoge uitgangsspanning. Je versterkermodule kan max. 55VDC aan, dit komt neer op (55 / 1.414) = 39VAC. Je zou een 2x40V / 500VA trafo kunnen nemen, in rust krijgt je module dan net 56V, maar op die ene volt zal het echt niet steken :)

Verder heb je nog een 10A bruggelijkrichter nodig, en 2 afvlakelco's van minstens 10000µF / 63V. Vergeet ook de koelprofielen niet, die BMM versterkermodule moet ook zeer goed gekoeld worden!

Wat Q-boost of linkwitz transform betreft: de linkwitz transform zal ongetwijfeld de beste resultaten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ah, oke dus:

deze tafo dus. 2x40V 500VA, 81 euro's :?
deze voeding dus. 2 x 45V 14A, 96 euro

BTW, op die voedingen zitten al gelijkrichters en ik geloof ook afvlaktrafo's. Koelprofielen komer er natuurlijk ook nog bij :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Nee, net niet die voeding... je bent veel te veel geld kwijt dan, én de elco's kunnen max 50VDC verdragen (terwijl jij met 56VDC zit). Doe beter een losse gelijkrichterbrug van 10A (< 10 EUR) en 2 elco's van 10000µF / 100V (30 EUR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ah, oke, een losse gelijkrichter + 2 x10 mF /100V is dus voldoende als voeding. Ik kan denk ik wel zo'n voedingsschema als voor een gainclone gebruiken, staan er genoeg op het inet...

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 20-01-2004 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

subsonik schreef op 20 januari 2004 @ 19:27:
Die voeding is heel erg verschrikkelijk veel overkill :P (tenzij je ambities hebt om een 1200W rms versterker te gaan bouwen)
Zou die voeding geschikt zijn voor 2 van die eindtrappen ? Op die site staat dattie geschikt is tot 2 eindtrappen van 250w...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
JT schreef op 20 januari 2004 @ 21:43:
[...]

Zou die voeding geschikt zijn voor 2 van die eindtrappen ? Op die site staat dattie geschikt is tot 2 eindtrappen van 250w...
Staat er idd: "Voor maximaal 2 eindversterkers tot 250 Watt", maar is dat 250 Watt voor de 2 versterker samen, of 2x 250 Watt :?

erg duidelijk is het niet. maar als ik met 2x 10.0000 uF + gelijkrichter klaar ben vind ik dat ook prima :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

250 watt voor 2 versterkers samen is toch de helft van 2x250 :? En er staat dat het tot 2x250 is, dus of dat nou een stereo eindtrap van 2x250 is of 2 mono eindtrappen van 250 maakt nix uit lijkt me...Anyways, ik wil een dubbele eindtrap want ik wil 2 subs :) Vandaar. En dan mag ik ook mijn eigen behuizing uitzoeken, ideaal gewoon ! Tnx deepspace vpor het idee :D

[ Voor 26% gewijzigd door JT op 20-01-2004 22:09 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Baas bovenbaas ;) Welke woofers ga je gebruiken, ook een shiva?

Nog ff over die voeding: Kan ik de opzet als hier [blz 14] gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ws Peerless XLS10 die ik voor een mooi prijsje kan krijgen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik heb ook nog ff met de XSL 12 zitten simuleren (incl linkwitz transform, en die ziet er ook niet slecht uit t.o.v de shiva moet ik zeggen, in tegendeel zelfs! De Xmax is een stuk lager, bij hogere SPL's, en met transform komt ie net zo dik. Daar komt natuurlijk nog bij dat de shiva erg lastig te krijgen is. Ik weet het dus niet meer... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Tja, tis waar je de nadruk op wilt leggen. XLS12 is een SQ woofer die hard gaat, de Shiva is een SPL woofer die goed klinkt.

Waat voor amp zijn het eigenlijk die je had aangedragen ? Gewoon klasse AB, of gainclone ?

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 26-01-2004 11:51 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Wat betreft de amp, geen idee wat het precies, ff op de foto's kijken wat voor chips het zijn (staat niet in het schema).

[ Voor 124% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 26-01-2004 11:51 . Reden: Regel icq/msn probleempjes buiten het forum om aub. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Sjonge jonge, LSPCad moet echt alle parameters hebben van de XLS10, alleen heeft Peerless ze niet allemaal online staan :/ Handig :/

Zouden die eindtrappen die Deepspace als voorbeeld geeft, kunnen tippen aan de eindtrappen van een HT receiver van 800 euro ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Over welke receiver heb je het dan? Tegen een PA ampje van 800 euro kan het iig niet op :)
Er is tegenwoordig een nieuw merk wat nogal hot is, t.amp. 2x1600w voor 500 euro (wel uit Duitsland). Ik heb ze zelf nog niet draaiend gezien maar het schijnt dat het prima dingen zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door MM op 21-01-2004 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Denk niet dat HT en PA echt samen gaan...

Maar kan ie mee met de DT 300 en HS 200 modules kwa kwaliteit?

Bij LSPCad kun je de rest van de parameters laten berekenen, werkt best goed, je moet alleen geen negative waardes krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Als het alleen maar als pure eindversterker hoeft te werken zie ik niet in waarom je daar geen PA amp voor kunt gebruiken. Een eventueel weerwoord graag baseren op feiten en niet op subjectieve niet te meten 'waarnemeningen' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

m.m schreef op 21 januari 2004 @ 16:10:
Over welke receiver heb je het dan? Tegen een PA ampje van 800 euro kan het iig niet op :)
Er is tegenwoordig een nieuw merk wat nogal hot is, t.amp. 2x1600w voor 500 euro (wel uit Duitsland). Ik heb ze zelf nog niet draaiend gezien maar het schijnt dat het prima dingen zijn.
Ik heb het meer over kwaliteit...

Trouwen, voor 800 euro heb ik met zelfbouw 5-7 kanalen en dat heb je met een PA amp van 800 euro niet :P Maar ik bedoelde dus of het kwalitatief kan tippen aan een HT receiver van 800 euro.

[ Voor 20% gewijzigd door JT op 21-01-2004 18:54 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik ga de vraag nog maar eens proberen omdat er steeds wat tussen komt :P :

- Die versterker die ik aangedragen heb + eigenvoeding + transform + LP filter + fase schakeling; hoe zal zich dat kwalitatief verhouden met de bestaande amps zoals DT 300 en HS 200. Ik heb het hier puur over de te behalen geluidskwaliteit, en niet over de features.
- Zal zo'n DIY sub kwa kwaliteit niet onderdoen voor een bv 1000,- REL subwoofer?
- Die Linkwitz transform heeft een boost van 20 dB nodig. Gaan die eerder aangegeven opamps dat redden? En hoe zit het met klippen van het geluid? Gaat dan gebeuren, en wat kan ik er wat tegen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op die laatste 2 kan ik wel antwoord geven. Kwaliteit zal zeker beter zijn dan een REL. Dat laatste is risicovol. 20dB is: 2x2x2x2x2x2x1,6=115,2 keer zoveel vermogen als normaal wanneer de lijn recht is :X Wat je kan doen tegen het klippen van geluid, is het zachter zetten of een zwaardere amp eraan hangen :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

(JT: Je kan per 10db gewoon 10x zoveel vermogen als regel nemen hoor ;))

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

JvS schreef op 21 januari 2004 @ 23:48:
(JT: Je kan per 10db gewoon 10x zoveel vermogen als regel nemen hoor ;))
Bemoei je met je eigen zaken, en laat mij in mijn eigen waarde, mannetje, betweter :r

:+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Maareh, hoeveel dB's boost zijn maximaal wel haalbaar, dan kan ik dat als uitgangspunt nemen..

De Thor van weledele heer Linkwitz heeft een 12 dB boost. Dat lijkt dus nog acceptabel te zijn :?

[ Voor 37% gewijzigd door voodooless op 22-01-2004 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Tja, als je nooit harder speelt dan 90dB, dan kan je die 20 wel nemen...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Als het anders kan, dan is dat altijd beter...

Blijkbaar wel, Ik heb ff ziten doorsimuleren in LspCAD, en kan nu met een Qboost actief filter (+6 dB @ 18 Hz, Q=1,3), een prima response krijgen tot 20 Hz.

Echter maak ik me zorgen over die hoge Q. Heeft die nog nadelige gevolgen? Tot nu toe zie ik alleen maar voordelen vanwegen de hoge flankstijlheid onder de 20 Hz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 20:43

Jag

20 dB boost hoeft niet erg te zijn. Het enige dat telt is dat je de x-max nog kan halen, pas als die niet meer haalbaar is met het beschikbare versterkervermogen begint gevoeligheid een rol te spelen en ga je inleveren op spl. Het kan dus heel goed zijn dat een klein subbie met linkwitz transform circuit net zo hard speelt als de zelfde driver in een grotere behuizing. Meestal zal het zo zijn dat je in het echte sublaag niets mist (zeg maar onder de 50Hz ofzo) maar daarboven wat inlevert op max spl.

O ja, en 20dB is een factor 100 in vermogen, niet 115 :P.

[ Voor 6% gewijzigd door Jag op 22-01-2004 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Mwah, ik denk dat je wel wat mist. Met een Shiva speel je op 375w 112dB. Op het -20dB punt, waar je dus boost, hou je dan nog maar 92 dB over op 375w :X

En over die factor 100, dat klopt ja, maar das wel in conflict met de regel 2x zo hard / 3dB meer...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

nope, elke 2x zoveel vermogen is 3db erbij. 10 = 23,33, dus komt er 3,33x 3db bij en dat is weer 10db :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Aaaah, k, zo dus. Das iets beter voor mijn gemoedsrust, nu snap ik het :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Om weer ff op het hoofdthema terug te komen:
deepspace schreef op 22 januari 2004 @ 00:51:
Als het anders kan, dan is dat altijd beter...

Blijkbaar wel, Ik heb ff ziten doorsimuleren in LspCAD, en kan nu met een Qboost actief filter (+6 dB @ 18 Hz, Q=1,3), een prima response krijgen tot 20 Hz.

Echter maak ik me zorgen over die hoge Q. Heeft die nog nadelige gevolgen? Tot nu toe zie ik alleen maar voordelen vanwegen de hoge flankstijlheid onder de 20 Hz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Ik zou je aanraden géén Q boost te gebruiken... dan kan je net zo goed het klassieke fout getunede PR ontwerp met de XLS-10 gaan bouwen ;)

Je moet gewoon de response curve met een linkwitz transform aanpassen. Vergeet ook de room-gain niet... Als je 4pi response vlak loopt tot 20Hz, ga je in-room met een ENORME bult zitten in het sublaag... Met de bijhorende enorme boost in het sublaag, zodat je sub er bij lage frequenties bakken vermogen door gaat jagen.

De beste manier om te werk te gaan, is proberen uitvissen wat de room-gain in jouw geval ongeveer is voor enkele frequenties (20Hz, 30Hz, 40Hz). Op de site van linkwitz staat daar wel wat over, ik weet niet uit het hoofd hoe het in elkaar zit.

Dan ga je via een linkwitz transform de response van je sub aanpassen zodanig dat je in combinatie met de room-gain een mooie curve krijgt. Let hierbij wel op dat je met de linkwitz transform beter niet al te grote sprongen maakt in de Qtc. Probeer zo dicht mogelijk in de buurt van de originele Qtc van je sub te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ah, thanks _/-\o_

Ik ga weer ff simuleren straks :). Maar die Qtc van de box? waar haal ik die vandaan? kan het nergens vinden in LspCAD.

Goom gain is nog een tweede in LspCAD. er zijn zoveel parameters dat je niet meer weet wat je nu echt nodig hebt, en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
In LSPcad weet ik het niet zo direct, maar in WinISD zie je de Qtc waarde gewoon staan bij het tabblad "Box". (tenminste voor sealed, bij vented heeft Qtc niet veel betekenis)

De Qtc geeft trouwens aan hoe hard de woofer gedempt is:

- een hoge Qtc ( > 1.5 ) betekent dat er weinig demping is, vergelijk het met een wagen met kapotte schokdempers. De woofer gaat lang blijven uitslingeren na een beat, wat het fenomeen "trage bas" veroorzaakt.
- een Qtc van 0.5 geeft aan dat je woofer "kritisch gedempt" is, vergelijk het met een auto met perfecte schokdempers: als je de auto naar beneden duwt, zal de auto rap terug naar boven komen maar niet uitslingeren.
- een Qtc van < 0.5 geeft aan dat je systeem overgedempt is. Vergelijk het met een wagen met verschrikkelijk stugge schokdempers: je duwt'm naar beneden, en het duurt een eeuwigheid tot hij terug omhoog komt.

Bij de meeste luidsprekersystemen worden Qtc waarden gebruikt van 0.5 tot 1.1. De meeste commerciele boxen gebruiken hoge Q waardes, omdat de doorsnee consument dat lekkerder vindt klinken ("vettere" bas). Voor audiofiel gebruik is een Qtc van 0.5 natuurlijk ideaal, omdat je woofer dan echt weergeeft wat je erin steekt. Een Qtc van 0.707 wordt ook veel gebruikt, omdat de response dan zo vlak mogelijk is, en F3 zo laag mogelijk.

Je kan de Qtc waarde van een box kunstmatig opkrikken door een weerstand in serie met de woofer te plaatsen. Hierdoor kan je bij woofers met een zeer lage Qts (zoals de XLS-12) de kast toch groter maken zonder een te lage Qtc te hebben, waardoor de resonantiefrequentie daalt. Simuleer bv. de XLS-12 eens met 70L kastinhoud en 1.6 ohm in serie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23375

subsonik schreef op 22 januari 2004 @ 19:10:
[knip]

Je kan de Qtc waarde van een box kunstmatig opkrikken door een weerstand in serie met de woofer te plaatsen. Hierdoor kan je bij woofers met een zeer lage Qts (zoals de XLS-12) de kast toch groter maken zonder een te lage Qtc te hebben, waardoor de resonantiefrequentie daalt. Simuleer bv. de XLS-12 eens met 70L kastinhoud en 1.6 ohm in serie :)
Op de Adire technical site staat het e.e.a. over dit Q-dialing m.b.v. de 2e VC van de Shiva.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Anoniem: 23375 schreef op 22 januari 2004 @ 19:39:
[...]

Op de Adire technical site staat het e.e.a. over dit Q-dialing m.b.v. de 2e VC van de Shiva.
Is idd leuk, maar je bent wel een voice coil kwijt...

Anyway, het is allemaal al weer een stuk duidelijker. Ik dacht al dat het die Qtc die Q was die adire in zijn sealed applicationd pdf gebruikt, maar ik zag door de Q's de rest van het alfabed niet meer ;) Je weet het maar nooit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

JT schreef op 22 januari 2004 @ 12:29:
Mwah, ik denk dat je wel wat mist. Met een Shiva speel je op 375w 112dB. Op het -20dB punt, waar je dus boost, hou je dan nog maar 92 dB over op 375w :X
De grap is nou juist dat een woofer niet zo zwaar belastbaar is bij 20Hz in een grote behuizing, daar is namelijk de x-max de begrensende factor. Als je dus een ontwerp kan maken, waarbij je dus wel de x-max kan halen, dan haal je dus precies dezelfde max spl als met een grotere behuizing. Je moet er alleen meer vermogen instoppen.
Het zal een beetje per woofer verschillen, maar je kan best wat boosten zonder max output te verliezen.

Linkwitz heeft daar hele mooie grafieken van gemaakt, zelfde woofer (Peerless XLS-12, redelijk vergelijkbaar met de Shiva), verschillende behuizingen en dan kijken wat de max output is. Maar goed, die site is nu een beetje fucked up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Jag schreef op 23 januari 2004 @ 00:38:
[...]
De grap is nou juist dat een woofer niet zo zwaar belastbaar is bij 20Hz in een grote behuizing, daar is namelijk de x-max de begrensende factor. Als je dus een ontwerp kan maken, waarbij je dus wel de x-max kan halen, dan haal je dus precies dezelfde max spl als met een grotere behuizing. Je moet er alleen meer vermogen instoppen.
Het zal een beetje per woofer verschillen, maar je kan best wat boosten zonder max output te verliezen.
Kan wel wat, maar bij 20dB boost moet je dan 3750 watt erin pompen om 20hz op 102dB te komen, ik denk zomaar dat dat niet gaat lukken :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Die woofer kan ook geen 102 dB doen, dan zit je al over de x-max heen. 20dB is idd teveel voor deze woofer, want hij kan wel 99.5dB doen volgens Adire. Dat betekent dat je ongeveer 12 dB kan boosten bij 20Hz zonder output te verliezen. Dat is dus wel een heel octaaf en dat scheelt heel aanzienlijk in de grootte van de behuizing.
Het ligt wel wat gecompliceerder natuurlijk, want de voice coil wordt warmer en je hebt minder amp vermogen voor de rest van het spectrum. Maar als de behuizing grootte echt een issue is, dan kan dit een oplossing zijn. Het is iig niet zo dat elke dB die je boost, een dB minder max spl is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Je moet inderdaad (jag) de powercompressie niet vergeten, je kunt een kleinere kast natuurlijk wel gedeeltelijk opvangen met meer vermogen maar het houdt een keer op. Daarnaast is het ook nog bijzonder slecht voor het milieu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hoeft ook niet zo te zijn, maar je moet ook rekening houden met vermogens als je een grote xmax hebt en je erg grote boosts gaat doen.
99,5dB vereist nog altijd meer dan 1875w en ook dat kan de Shiva niet aan (met eq correctie :P) Ik denk dat 6dB correcties erg mooi zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door JT op 23-01-2004 12:08 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik heb nu met de shiva en XLS 12 zitten simuleren + linkwitz transform:

Om een mooie inroom response van -3 dB @ 20 Hz te krijgen heb ik nu nog maar 9 tot 10 dB boost nodig van de transform bij beide woofers. Dat is dus wel prima te doen. De XLS geeft bi 1W 87 dB, de shiva begint bij ongeveer 80 dB. Xmax @ 20 Hz is ongeveer gelijk met 18 mm.

Voer ik nu het vermogen op, dan is het niet meer zo grappig, eerst naar 50 W: XLS ongeveer 104 dB, xmax @ 20 Hz: 70 mm :X. Shiva ongeveer 97 dB, xmax @ 20 Hz: 65 mm :X.

Die xmax is dus niet zo erg grappig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
In wat voor behuizing is dat? 70mm xmax bij 50W lijkt me iets dat enkel een losse woofer zonder kast zou halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Is in een gesloten behuizing van 50 liter voor beide woofers. Ik vind het ook erg vreemd. Als ik weer ff tijd heb zal ik nog een dubbel checken. Dus jullie denken dat dat niet kan kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Dan heb je toch echt wel iets verkeerd gedaan... Ik heb meer dan 1200 W nodig voor 70mm xmax, bij beide woofers.

In WinISD heb je trouwens een interessante curve: "maximum power". Je moet wel de Xmax en maximum vermogen invullen bij de parameters van de gebruikte chassis.

Als je de XLS-12 trouwens in een gesloten kist van 50L zet, dan moet je wel even een weerstand van 1 ohm in serie met de woofer zetten... Anders wordt de Qtc te laag.

[ Voor 27% gewijzigd door subsonik op 23-01-2004 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
subsonik schreef op 23 januari 2004 @ 16:48:
Dan heb je toch echt wel iets verkeerd gedaan... Ik heb meer dan 1200 W nodig voor 70mm xmax, bij beide woofers.

In WinISD heb je trouwens een interessante curve: "maximum power". Je moet wel de Xmax en maximum vermogen invullen bij de parameters van de gebruikte chassis.

Als je de XLS-12 trouwens in een gesloten kist van 50L zet, dan moet je wel even een weerstand van 1 ohm in serie met de woofer zetten... Anders wordt de Qtc te laag.
100e post :Y)

Hmm, kan het echt niet aan die linkwitz transform liggen, ik ga eens kijken wat ie zonder transform doet met de xmax.

Die Qtc boost ik toch juist weer met de linkwitz transform... :? Als alles goed is ide de Qtc na de transform 0.7.

Zonder transform is de xmax van de XLS 2.8 mm @ 20 Hz, winISD geeft ietsje minder aan. Bij 50 W: WinISD 13 mm, LspCAD 20 mm. Dat is toch wel een flink verschil lijkt me. Beiden in 50 liter trouwens. Lijkt erop dat er ergens de parameters fout staan. Ik gok lspCAD, omdat het er daar meer zijn. Iemand toevallig files die wel 100% koppen voor een van de twee (liefst LspCAD)?

Mail aub naar 4real at deepspace9 punt xs4all punt nl ! Alvast bedankt _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door voodooless op 23-01-2004 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

De xmax is een vaste waarde, dat is niet per behuizing verschillend. En wat je niet moet vergeten is dat excursie * membraam oppervlakte = SPL. Bij de ene behuizing heb je wat meer vermogen nodig om aan de xmax te komen dan bij de andere behuizing, maar de max output bereik je gewoon bij de xmax. Hoe groter de behuizing, hoe minder vermogen je nodig hebt om aan de xmax te komen.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste