[DIY] subwoofer(tje), hulp nodig

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 2.061 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 17:37

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik bedoel i.p.v Xmax natuurlijk ook de excursie van de woofer 8)7

Probleem is gewoon dat de beide programma's compleet andere waardes geven. Wat is nu correct en wat niet :?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 22:35
Het valt mij op dat de excursie bij 50W in winISD inderdaad 13mm is, en bij 100W toevallig 20mm, de waarde die je lspcad uitspuwt.

Ik denk dat lspcad geen rekening houdt met de impedantie van het gebruikte chassis... Je vertelt aan lspcad dat je er 50W wil inpompen, lspcad rekent de nodige spanning uit om 50W bij 8ohm te hebben, en simuleert dan met die waarde. Maar aangezien de XLS-12 een 4 ohm chassis is, krijgt die dus 100W te verwerken.
Die Qtc boost ik toch juist weer met de linkwitz transform... Als alles goed is ide de Qtc na de transform 0.7.
Met de linkwitz transform kan je best niet al te veel sleutelen aan de Qtc. De schakeling gaat dan namelijk het gedrag van je woofer anticiperen, en er extra vermogen in pompen om dit te corrigeren. Ook als de Qtc van je woofer tijdens het spelen verandert door opwarming van de spreekspoel (power compression!) gaat de linkwitz transform verkeerd anticiperen.

Best gewoon met een weerstand in serie van je woofer werken dus, het rendement stijgt nog eens ook (raar maar waar...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Dus samengevat:

De excursie is niet zo'n gigantisch probleem (BTW, de XLS 12 is toch echt wel 8 Ohm !) , en bij de linkwitz transform kan ik beter de Qtc waarde gelijk houden aan het orgineel, en vervolgens met een 1 Ohm weerstand in serie gaan werken om de Qtc op te krikken. Hoeveel Watt moet die weerstand aan kunnen als ik 300 W door de woofer wil jagen? Aangezien door de weerstand de zelfde stroom gaat als door de woofer moet die flink wat aan kunnen lijkt mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Je hebt gelijk, de XLS-12 staat als "8 ohm" op de peerless site, winISD vindt dat het eerder in de buurt van 6 ohm komt.

Heb je hetzelfde verschil in excursie tussen winISD en lspcad met de shiva?

Wat de power rating van die weerstand betreft:

power rating weerstand = impedantie weerstand x totale vermogen / (impedantie weerstand + impedantie woofer)

In jouw geval dus: (1 x 300) / (1 + 8 ) = 33W. Je kan bv. 3 weerstanden van 3.3 ohm/10W parallel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Yep, de shiva heeft ongeveer hetzelfde verschil.

Dat met de weerstanden gaat wel lukken denk ik :) die 3 Watt die ik mis zullen niet rampzalig zijn ;)

Nu moet ik nog een afweging maken over de woofer, XLS 12 of Shiva. Beiden kosten ongeveer het zelfde, de XLS 12 is eenvoudig te krijgen, de Shiva niet. Kwa prestaties ontlopen ze elkaar niet veel. De XLS 12 weet dat meer SPL's te produceren bij gelijk vermogen, maar kan wel minder hebben....

Moeilijke beslissing.. ik ga nog maar wat simuleren vanavond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Aangezien ik in de simulaties ongeveer hetzelfde eruit krijg als linkwitz met zijn Thor denk ik dat ik die maar zo ongeveer na ga maken. Helaas heeft ie zijn site een beetje kreupel geslagen om commerciele uitbuiting tegen te gaan :(. Gelukkig heef de google cache nog wel de meest pagina's :Y)

Als versterker wil ik de eerder genoemde BMM electronics nemen, 200W @ 8 Ohm (140 W continu), moet voldoende zijn volgens uncle Linkwitz. Ik maak zelf wel een voeding. Verder zal ik de Linkwitz schakelingen zo goed mogelijk proberen na te maken (echte schema's zijn er niet, maar kun je wel voor belachelijk veel geld kopen). Dus ik doe het maar met reverse engeneering ;)

Wat denken jullie; kans van slagen? Gaat dit een 1000,- euro commerciele sub wegjagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Dat weet ik heel zeker :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Hmm, ik heb die berekeningen van linkwitz nog eens bekeken... Ik sta er toch wat sceptisch tegenover: Hij gebruik voor zijn thor namelijk helemaal geen Linkwitz Transform, maar een soort bass boost curuit. Hij boost 20 dB @ 2 Hz ! Op 20 Hz is dat nog steeds rond de 10 dB. Als ik dan echter naar de excursie ga kijken, dan wordt die al met 15 W bereikt bij 20 Hz :(. Hij heeft ook een voorstel om toch de LT te gebruiken, maar dat maakt weinig verschil uit...

Terug bij af dus...

BTW, een dipool sub lijkt me ook wel leuk. Kan mij iemand zeggen hoe ik die moet simuleren?

edit: dit heb ik al gevonden: http://www.diysubwoofers.org/dipole/

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 27-01-2004 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:40

Jag

Dat "probleem" heb je altijd met gesloten subs, hoe lager de frequentie hoe makkelijker je de x-max bereikt. Maar dat is eigenlijk geen probleem als je je bedenkt dat excursie * membraam oppervlakte = SPL. Kortom, de maximale output bereik je door de x-max te halen. Of dit nou bij 15 Watt of 100 Watt is maakt voor de output niet uit. Hoe kleiner de behuizing, hoe meer vermogen je over het algemeen nodig hebt om die x-max te halen. Wat linkwitz doet is de response electronisch corrigeren, in output maakt dit zo goed als niks uit maar je kan wel een veel kleinere behuizing toe. Je kan meer versterkervermogen inzetten, dan heb je wat meer output boven de pakweg 30-40Hz, daaronder maakt het niks uit. Als je echt meer output wilt, dan moet je voor bass reflex gaan.

Dipole is natuurlijk helemaal een mooi concept als je voor sound quality gaat, maar het is inefficient. Je gooit namelijk excursie weg door de cancellation tussen de output van de voor en achterkant. Je kan dit opvangen door de baffle dieper te maken, maar je krijgt dan weer last van de 6dB piek die in de passband komt te liggen (maar die moet je zoiezo electronisch corrigeren).
Dit alles maakt dipole een wat complexer en duurder ontwerp dat niet geschikt is voor HT op reference levels (105dB tot 20Hz ofzo). Maar goed, niet alleen maar nadelen natuurlijk, anders had ik zelf natuurlijk ook nooit gebouwd :). Als je natuurlijke bas weergave wilt die ook in wat lastigere ruimtes nog goed presteert, dan is dit the way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
I C. De SPL's met 15 watt zijn nu nu ook niet echt om naar uis te schrijven :(.

Dus probleem: ik wil strak en diep, maar niet @ weinig SPL. Oplossing: is er niet :( . Misschien toch maar eens gaan kijken voor een BR design ofzo. Als je die goed maakt hoeft het natuurlijk niet boomering te klinken, maar het zal niet eenvoudig worden..., zeker niet in een keine behuizing.

BTW, bij winISD Alpha Pro (laatste versie, met EQ opties) krijg ik bij de peerless woofers een vreemd effect. Alsof er een highpass filter op zit. Resoponse ziet er dus standaard zo uit: /\ . Wat doe ik hier fout? Ik heb alles netjes van de website overgenomen. De woofers die al in winISD zitten hebben hier geen last van..

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 27-01-2004 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik denk dat je overschat hoeveel output je nodig hebt in die laagste regionen. Er worden heel veel gesloten subs gemaakt (Rel Q serie bijvoorbeeld) en vaak met veel mindere woofers dan dat jij nou uitkiest (zowel qua kwantiteit als kwaliteit). Maar goed, als je geen risisco wilt lopen, kan je altijd een wat heftiger model woofer nemen. Meer membraam oppervlakte en slag. Of je zet er een tweede bij, kan natuurlijk ook (je kan dan met 1 beginnen, en evt een tweede erbij zetten).
En je kan idd ook een BR sub bouwen, zo beroerd klinkt dat nou ook weer niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Jag schreef op 27 januari 2004 @ 17:20:
Ik denk dat je overschat hoeveel output je nodig hebt in die laagste regionen. Er worden heel veel gesloten subs gemaakt (Rel Q serie bijvoorbeeld) en vaak met veel mindere woofers dan dat jij nou uitkiest (zowel qua kwantiteit als kwaliteit). Maar goed, als je geen risisco wilt lopen, kan je altijd een wat heftiger model woofer nemen. Meer membraam oppervlakte en slag. Of je zet er een tweede bij, kan natuurlijk ook (je kan dan met 1 beginnen, en evt een tweede erbij zetten).
En je kan idd ook een BR sub bouwen, zo beroerd klinkt dat nou ook weer niet :).
Heftiger? Like what? Ik zag in het andere topic wat dingen langskomen, en heb zelf ook al ziten zoeken, maar echt heel veel heftiger kon ik niet vinden. Max budget voor de woofer is rond de 300 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Monacor SPH-450TC misschien? Is een 18" woofer met - hou je vast - 27mm xmax.

In een gesloten kastje van 70L doet die -3dB bij 60Hz, -20dB bij 20Hz... eigenlijk heb je voor deze woofer wel een grotere kast nodig. Het speeltje haalt overigens 103dB SPL bij 20Hz, maar dan moet je er wel 700W in pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
subsonik schreef op 27 januari 2004 @ 17:54:
Monacor SPH-450TC misschien? Is een 18" woofer met - hou je vast - 27mm xmax.

In een gesloten kastje van 70L doet die -3dB bij 60Hz, -20dB bij 20Hz... eigenlijk heb je voor deze woofer wel een grotere kast nodig. Het speeltje haalt overigens 103dB SPL bij 20Hz, maar dan moet je er wel 700W in pompen.
Wat een crap woofer :P . Heb ik idd een mega kast nodig om een normale response te krijgen 8)7 . Zoals ik al eerder zei, plaats heb ik niet, 70 liter is echt max! Xmax is trouwens niet 27 mm:
Linear excursion (X) ±12.9mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
26mm dan ;) Het vervelende met Xmax is dat er 2 notaties zijn, de peak-to-peak en de one-way...

Is zeker geen crap woofer, maar is eerder gemaakt op kleine PA baskasten (100L) om een enorme SPL boven de 40Hz te krijgen.

Maar als je echt meer SPL wil halen in de laagste regionen, ga je toch moeten uitkijken naar grotere woofers. Het zou misschien handig zijn als je eens wat voorwaarden opstelt waar je sub aan moet gaan voldoen: minimum SPL bij 20Hz, maximum inhoud, maximum prijs van het geheel...

Ikzelf gebruik voor HT 2 PA baskasten met de 18" raveland WHX-488. Via een linkwitz transform zijn de eigenschappen aangepast: van Qtc 1.9 / Fs 63Hz naar Qtc 1.1 / Fs 36Hz. Hiervoor heb ik 10dB boost nodig, en bij 20Hz zit ik op -9dB. Allesbehalve audiofiel, maar zeker voldoende voor HT gebruik.

Beide baskasten hangen op een zelfbouw amp met ruwweg 2x75W rms continu. Hiermee bereik ik 94dB bij 20Hz in vrije ruimte, en dat is op m'n studio van 30m² voldoende om vanalles te doen trillen. Bij films komt de power meter op de amp zelden boven een paar watt uit, en dan staat het ongeveer op bioscoop-level. Geweldige basdruk overigens, meer dan genoeg om de buren te pesten of jezelf te doen duizelen bij een 12Hz sinus @vol vermogen :P Dit alles gewoon om je enig idee te geven waar je naartoe moet met je SPL's :)

[ Voor 6% gewijzigd door subsonik op 27-01-2004 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
De Monacor is natuurlijk geen slechte woofer, maar voor mijn toepassing gewoon iet bruikbaar.

Ik wil max rond de 105 dB kunnen halen (zonder in-room correctie) @ 20 Hz. Dat past gewoon goed bij mijn fronts. Dat kan met de shiva, in een 63 Liter box met BR getuned op 20 Hz en een 6dB boost @ 20 Hz. Je kunt er dan bijna 250 W in pompen, zonder dat de Xmax bereikt wordt @ 20 Hz. Ik kan dan een standaard subwoofer amp gebruiken, bv de DT 300.

Vraag is nog wel hoe audiofiel deze sub zal zijn... Als je de poort goed dimensioneer hoeft dat denk ik niet echt een probleem te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
deepspace schreef op 27 januari 2004 @ 17:12:
I C. De SPL's met 15 watt zijn nu nu ook niet echt om naar uis te schrijven :(.

Dus probleem: ik wil strak en diep, maar niet @ weinig SPL. Oplossing: is er niet :( . Misschien toch maar eens gaan kijken voor een BR design ofzo. Als je die goed maakt hoeft het natuurlijk niet boomering te klinken, maar het zal niet eenvoudig worden..., zeker niet in een keine behuizing.

BTW, bij winISD Alpha Pro (laatste versie, met EQ opties) krijg ik bij de peerless woofers een vreemd effect. Alsof er een highpass filter op zit. Resoponse ziet er dus standaard zo uit: /\ . Wat doe ik hier fout? Ik heb alles netjes van de website overgenomen. De woofers die al in winISD zitten hebben hier geen last van..
En als je de XLS12 combineert met 1 12" PR of 2 10" PR van Peerless?

Zelf zit ik ook aan deze configuratie te rekenen, en vooral afwegen. Op papier ziet het er allemaal goed uit..
Kosten ongeveer 700 - 800 euro, daar koop je bijna ook een SVS box sub voor, of een wat duurdere cilinder.

Wat zou een XLS 12" + PR doen tegenover een SVS sub? (PB2-ISD / 20 39 PC-Plus)

Een PR heeft relatief veel massa, zou je deze "downfiring" kunnen plaatsen? En dan de driver gewoon front bijvoorbeeld.
Lastig, lastig, het moet natuurlijk ook mooi worden :)

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Een PR kun je echt niet downfireing plaatsen! Een normale woofer wordt door de magneet op zijn plaats gehouden, een PR heeft dat niet, dus zal als een steen naar onder vallen, zeker met gewicht. Je kunt het natuurlijk wel andersom doen.

Idd is een PR ook nog wel een potie, maar dat is weer extra centen :) . Ik vind de curve van de XLS + PR of BR eigenlijk een beetje vreemd, de Shiva doet het veel beter. Misschien kun je de shiva met de peerless slave gebruiken... ik ga eens kijken. Ben idd beniewd hoe dit zich verhoud met zo'n SVS sub.

Edit: Shiva + Peerless XLS 12 slave is idd niet slecht ;)

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 27-01-2004 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

deepspace schreef op 27 januari 2004 @ 17:24:
[...]

Heftiger? Like what? Ik zag in het andere topic wat dingen langskomen, en heb zelf ook al ziten zoeken, maar echt heel veel heftiger kon ik niet vinden. Max budget voor de woofer is rond de 300 euro...
de Tempest
What is Tempest? It's the new 15" subwoofer driver from Adire Audio. The Tempest, simply put, sets a new benchmark in the displacement and quality per dollar races. Featuring massive stroke, and the same attention to value that made Shiva a huge success, Tempest is bound to become a legend.
Weet je trouwens waar je deze drivers kan halen?
In de op de website staan ze te koop voor een prikkie, $125,- voor de shiva, met die lage dollar is dat echt een koopje.

Wat zou het kosten om dat deze kant op te krijgen :D)

[ Voor 19% gewijzigd door FFF op 27-01-2004 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
De tempest is ook niet geschikt. Je hebt een veel te grote kist nodig, net al vele andere heftige woofers. Al hoewel, met een dikke versterker (650W) en wat filters kun je nog wel een heel eind komen.. (111 dB @ 20 Hz max)

Ik weet dat je ze in duitsland kunt krijgen: http://www.ls-wagner.de/ , maar daar kosten ze stukken meer helaas... Wat het kost om ze rechtstreeks te laten bezorgen weet ik niet... misschien een keer een mailtje sturen... inkoopactie anyone :? :P

[ Voor 34% gewijzigd door voodooless op 27-01-2004 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

deepspace schreef op 27 januari 2004 @ 19:58:
ik weet dat je ze in duitsland kunt krijgen: http://www.ls-wagner.de/ , maar daar kosten ze stukken meer helaas... Wat het kost om ze rechtstreeks te laten bezorgen weet ik niet... misschien een keer een mailtje sturen... inkoopactie anyone :? :P
Ik heb intresse, dat zijn echt geen prijzen :)
Als het dan nog 100 euro kost om er een paar hier heen te laten komen is dat nog te overzien.

Ik heb sowieso net ff een mailtje gestuurd naar belgie, hoop daar wat meer info te kunnen krijgen (winkel importeur ik heb geen idee :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Ik denk zoiezo dat het bekijken van de mogelijkheden om een paar Shiva's hierheen te laten verzenden helemaal geen slecht idee is.

Ik vind het daarnaast ook geen probleem als iemand die zich daar geroepen voor voelt daar de mogelijkheden van onderzoekt en hier post. Dan kan hij meteen (via mail, dat wel) animo ervoor checken.

Let wel dat IA's eigenlijk niet meer zijn toegestaan, maar als het merendeel via de mail geregeld wordt dán heb ik er geen problemen mee. ;)
FFF schreef op 27 januari 2004 @ 20:01:
[...]

Ik heb intresse, dat zijn echt geen prijzen :)
Als het dan nog 100 euro kost om er een paar hier heen te laten komen is dat nog te overzien.

Ik heb sowieso net ff een mailtje gestuurd naar belgie, hoop daar wat meer info te kunnen krijgen (winkel importeur ik heb geen idee :))
De importeur loot gewoon op Got rond onder de naam Orbit :p

Maar z'n prijzen waren geloof ik niet uitzonderlijk laag.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 27-01-2004 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Dear Mr.Katz:
Sorry for delay in answering your Email. Today is my first day in the office after returning from CES show in Las Vegas. We ship our products to 50+ countries around the globe and have thousands of customers in Amsterdam, The Hague, Haarlem and other cities. We ship our small (up to 50kilos) Int'l.orders via Express Mail Int'l. by US Postal service. Unfurtunately, Tempest is pretty heavy and therefore shipping/insurance charge for a single piece will cost you $118.00. This is a fastest way - 10-14 days. Another option is much cheaper- Parcel Post (Surface Mail) -$57.00. but it will take 5-6 weeks for delivery. We accept all major credit cards. Please visit our "Ordering Information" page for complete details about International Orders. Best regards, Int'l.Sales Dept.
Ik probeer nog steeds 2 Tempests heirheen te krijgen...
Ik neem aan dat deze reactie betekend dat pay-pal geen optie is (dat vroeg ik namelijk). Dus zodra iemand zijn CC beschikbaar wil stellen mag hij op mijn deelname rekenen :)

[edit]crap, dit gaat dus over www.speedsound.com

[ Voor 5% gewijzigd door Arjan op 27-01-2004 20:55 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
We ship our products to 50+ countries around the globe and have thousands of customers in Amsterdam, The Hague, Haarlem and other cities.
Lol, ze laten je denken dat iedereen in A'dam, D'Haag en Haarlem zo'n ding heeft. Die gast heeft zeker ff snel in de atlas gekeken ;).

Maar een onofficiele AI via email is altijd welkom als ik een shiva onder de 199 euro kan krijgen. Paar weken wachten vind ik niet zo erg. Als alles maar goed geregeld is! Ik wil natuurlijk wel van te voren precies weten wat het gaat kosten!

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 27-01-2004 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64859

subsonik schreef op 22 januari 2004 @ 19:10:
Je kan de Qtc waarde van een box kunstmatig opkrikken door een weerstand in serie met de woofer te plaatsen. Hierdoor kan je bij woofers met een zeer lage Qts (zoals de XLS-12) de kast toch groter maken zonder een te lage Qtc te hebben, waardoor de resonantiefrequentie daalt.
Een gewone serieweerstand levert fors vermogensverlies op.
Een oplossing zonder dit vermogensverlies is een speciale eindversterker die de serieweerstand op electronische manier nabootst
Je kan zelfs een eindversterker maken met een negatieve (!!!) uitgangsweerstand. Hiermee kan je de Q van een speaker in een te kleine behuizing verlagen.

Op deze manier kun je dus bij te hoge Q de hobbel in de amplitude curve en het uitslingeren wegkrijgen terwijl je niets frequentie afhankelijks in de versterker doet! Door de negatieve uitgangsweerstand verander je feitelijk rechtstreeks je Qts van je driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
deepspace schreef op 27 januari 2004 @ 20:55:
Maar een onofficiele AI via email is altijd welkom als ik een shiva onder de 199 euro kan krijgen. Paar weken wachten vind ik niet zo erg. Als alles maar goed geregeld is! Ik wil natuurlijk wel van te voren precies weten wat het gaat kosten!
Mits okee prijs heb ik ook interesse in een leuke shiva, of twee >:).

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
Tjonge wat leuk dit topic, ik heb precies coor hetzelfde dilemma gestaan als de topicstarter, de perfecte dub bouwen. En ja je komt dan op 2 subs uit, de XLS10/12 of de shiva maar de shiva is het beste.
Ik heb hem in de 26 liter kast gebouwd me oook het idee een linkwitz circuit er voor te zetten, iik heb de woofer nu af en ik draai nu nog zonder linkwitz circuit en het is nu al overkill voor mijn appartemen, dus mij buren willen het niet weten wanneer ik met linkwitz ga draaien })
Hier wat foto's van mijn sub:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.schoo/Images/HT/DVC00011.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.schoo/Images/HT/DVC00020.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.schoo/Images/HT/DVC00030.JPG

ps. ik heb mijn shiva voor 150,- gehaald vorige maand (via internet) ik wil het emailadres van deze persoon wel doorgeven als jullie dat willen.

Zie mijn site voor meer pictures van de sub.

[ Voor 102% gewijzigd door MCCarrot op 27-01-2004 22:42 ]

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

tussen de 5 en de 10 stuks zitten we zo,

Ik wil er namelijk ook 2, zeker voor een mooie prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
deepspace schreef op 27 januari 2004 @ 19:26:
Ik wil max rond de 105 dB kunnen halen (zonder in-room correctie) @ 20 Hz. Dat past gewoon goed bij mijn fronts.
Je bent gek man 8)7 105dB is meer dan 120dB in-room... Bij die frequenties lijkt mij dat een reëel gevaar op te leveren voor je ruiten... Ik weet niet wat de bedoeling zo is van je sub, maar het lijkt mij beter om geen geluidskwaliteit op te offeren omdat je persé een sub wil die krankzinnig hard kan...

Ik zou voorstellen dat je met je Visaton fronts eens uitpluist hoeveel SPL die kunnen leveren @ 20Hz, en dat dan eens uitprobeert, zodat je toch min of meer een idee krijgt van de levels. Vergeet ook niet dat bij 20Hz je maar 5dB extra nodig hebt om een gevoelsmatige verdubbeling van het geluidsnivo te hebben, tov. 10dB bij 1Khz.
Anoniem: 64859 schreef op 27 januari 2004 @ 21:09:
[...]
Een gewone serieweerstand levert fors vermogensverlies op.
Een oplossing zonder dit vermogensverlies is een speciale eindversterker die de serieweerstand op electronische manier nabootst
Je kan zelfs een eindversterker maken met een negatieve (!!!) uitgangsweerstand. Hiermee kan je de Q van een speaker in een te kleine behuizing verlagen.
Inderdaad, maar een vermogenverlies van 30W op 200W lijkt me best wel nog mee te vallen. Het rendement van de woofer stijgt dan zelfs, waardoor je uiteindelijk toch nog een groter totaalrendement hebt. Voelt onlogisch aan, maar is wel zo ;)

Overigens is een eindversterker met negatieve uitgangsimpedantie wat gevoeliger voor oscillaties, zeker bij capacitieve belastingen kan dit fataal aflopen. Wat niet wegneemt dat het een leuk concept is, maar voor iemand zonder uitgebreide kennis van elektronica zou ik het toch niet aanraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Kom maar op met dat email adres MCCarrot! Zeer mooi subje BTW _/-\o_ , maar wel erg klein. Denk dat ik idd ook eerst zonder LT ga maken, en dan later ga kijken of het nu wel echt nodig is ;), wel wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

offtopic:
Ik heb liever dat iemand met CC een inkoopactie start op www.inkoopacties.net
Dat we het daar niet meer over hebben hier op got. Een beetje het hek dat van de dam is enzo...

Ik open anders morgen wel een animocheck @ IA.net, dan kunnen we daar verder keuvelen in het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
@ subsonik: Mijn fronts doen samen 90 dB @ 20 Hz maximaal (dan zitten ze aan hun xmax). @ 50 Hz is dat al 113 db (zonder room gain :P), dit alles bij 75W :D (simulatie, over 4 woofers). Als ik ze flink open draai is het hier niet meer uit te houden idd, en dan zit ik nog niet op het max van de verstekerker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
MCCarrot schreef op 27 januari 2004 @ 22:32:
Tjonge wat leuk dit topic, ik heb precies coor hetzelfde dilemma gestaan als de topicstarter, de perfecte dub bouwen. En ja je komt dan op 2 subs uit, de XLS10/12 of de shiva maar de shiva is het beste.
Ik heb hem in de 26 liter kast gebouwd me oook het idee een linkwitz circuit er voor te zetten, iik heb de woofer nu af en ik draai nu nog zonder linkwitz circuit en het is nu al overkill voor mijn appartemen, dus mij buren willen het niet weten wanneer ik met linkwitz ga draaien })
Hier wat foto's van mijn sub:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

ps. ik heb mijn shiva voor 150,- gehaald vorige maand (via internet) ik wil het emailadres van deze persoon wel doorgeven als jullie dat willen.

Zie mijn site voor meer pictures van de sub.
Wijs!! _/-\o_

Na nog wat meer vergelijken ga ik toch ook voor de Adire Shiva. Die van jou ziet er goed uit, alleen ik wil dat nog wat lager gaat.
Hiervoor wil ik een PR gaan gebruiken, zou die van Peerless voldoen of kent iemand goedkopere eveneens goede alternatieven?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
wimpie schreef op 27 januari 2004 @ 23:09:
[...]

Wijs!! _/-\o_

Na nog wat meer vergelijken ga ik toch ook voor de Adire Shiva. Die van jou ziet er goed uit, alleen ik wil dat nog wat lager gaat.
Hiervoor wil ik een PR gaan gebruiken, zou die van Peerless voldoen of kent iemand goedkopere eveneens goede alternatieven?
De peerless slave voldoet prima, simuleer het maar eens. Alternatief kun je de Adire 15" slave proberen, maar die is wel wat duurder geloof ik (en groot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
Thanx voor de reacties, hier het email adres van diegene waar ik mijn shiva heb besteld.
Hij haalt ze namelijk met tientallen tergelijk uit duitsland, en hun halen ze weer met een container uit de US.

Email mij maar voor het email adres...

Succes.

Enne van een shiva zal je geen spijt krijgen (tenzij je erg op je buren gesteld bent)

Oja zoals op mijn website te lezen is probeer ik mijn sub aan op THX specs. te laten voldoen. Dit is 105db op 35Hz (inroom) en flat (-3db) to 20Hz
En geloof mij 105 dB is HARD!

[ Voor 5% gewijzigd door MCCarrot op 27-01-2004 23:40 ]

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Thanks MCCarot!

BTW, vage specs, die van THXL 105 dB @ 35 Hz en flat -3dB tot 20 Hz. Dat is dus gewoon 102 dB @ 20 Hz :P (of is dit weer niet inroom :? ). Denk trouwens dat dat met dat kleine subje van jou erg moeilijk gaat worden...

edit: zet het email adres ff in formaat "blaat at blaat punt nl". Anders krijgt die gast dadelijk onnodige spam e.d ;)

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 27-01-2004 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
De speaker heeft een gevoeligheid van 87.3 dB @ 1W/1m (in deze behuizing) om dus aan de 105 dB te komen moet er dus 17,7 dB versterkt worden, wat overeen komt met 58W. Met een versterker van 58W voldoen we dus al aan 1 van de specs van THX
zonder aktief filter is de in room response maar tot 39,8 Hz, volgens THX specs moet dit 20Hz zijn. Hier komt dus meneer linkwitz om de hoek kijken.
En ik heb al berekend dat ik dit wel ga helen met deze kleine sub

Met genoeg vermogen goede filtering kan deze sub in deze behuizing In Room 105 dB SPL @ 15.4 Hz doen! _/-\o_
(heb je wel een dikke versterker nodig)

[ Voor 50% gewijzigd door MCCarrot op 27-01-2004 23:48 ]

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
De THX specificaties zijn in-room! Anders zijn ze vrij nutteloos... met een THX certified logitech setje kom je echt niet toe in een bioscoopzaal oid. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Zelfs met PR kom ik echt _niet_ aan -3dB op 20 Hz. Maximaal ~30 hz bij -3dB.

Boost je nog actief het laag?

Ik heb ook een beetje zitten kijken naar subwoofer amplifiers, maar er zijn wat :)

Hypex, Thommessen, DT serie etc. De DT 300 heeft een goede prijs/prestatie verhouding en levert meer vermogen dan bijvoorbeeld de HS200.

Maar heb je nu echt 300 watt sinusvermogen op 4 Ohm nodig? (Mmh even niet gezien, maar de HS200 levert 220 wat op 4 Ohm dacht ik zo.)

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Atgast schreef op 27 januari 2004 @ 23:02:
offtopic:
Ik heb liever dat iemand met CC een inkoopactie start op www.inkoopacties.net
Dat we het daar niet meer over hebben hier op got. Een beetje het hek dat van de dam is enzo...

Ik open anders morgen wel een animocheck @ IA.net, dan kunnen we daar verder keuvelen in het forum.
Goed idee, op zo'n initiatief wachtte ik eigenlijk. Hierbij laten we de discussies over een IA in dit topic en wachten we op Atgast's initiatief op IA.net.

Misschien ben ikzelf ook nog wel geinteresseerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99729

mmm: wilde eigenlijk de XLS 10 gaan bouwen, maar dit topic is zeer interessant :).
ben benieuwd hoe het allemaal klinkt of gaat klinken.
@MCCarrot: toevallig geen zin om een luister avondje te organiseren?
ik zie de I.A. wel op inkoopacties.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
subsonik schreef op 27 januari 2004 @ 23:44:
De THX specificaties zijn in-room! Anders zijn ze vrij nutteloos... met een THX certified logitech setje kom je echt niet toe in een bioscoopzaal oid. ;)
Voor pc speakers (lees multimedia) zijn hele andere THX regels dan de echte THX.
dus ik weet niet waarom je nu een mullimedia thx setje erbij haalt maar dat is heel wat anders!
www.thx.com

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
topactie van Atgast! Ik heb ook al wat emails verstuurt naar potentiele leveranciers
MCCarrot schreef op 27 januari 2004 @ 23:42:
De speaker heeft een gevoeligheid van 87.3 dB @ 1W/1m (in deze behuizing) om dus aan de 105 dB te komen moet er dus 17,7 dB versterkt worden, wat overeen komt met 58W. Met een versterker van 58W voldoen we dus al aan 1 van de specs van THX
zonder aktief filter is de in room response maar tot 39,8 Hz, volgens THX specs moet dit 20Hz zijn. Hier komt dus meneer linkwitz om de hoek kijken.
En ik heb al berekend dat ik dit wel ga helen met deze kleine sub

Met genoeg vermogen goede filtering kan deze sub in deze behuizing In Room 105 dB SPL @ 15.4 Hz doen! _/-\o_
(heb je wel een dikke versterker nodig)
Hmm, volgens winISD heb je @ 20 Hz maar 87 dB (inroom zal dat wel 99 dB zijn denk ik zo) @ 58W , en flat zal het absoluut niet zijn. Je hebt nog echt wel wat filtering nodig om dat te breiken. Met een LT kun je idd flat doortekken tot 15.4 Hz, maar de 105 dB ga je echt niet halen, je hebt dan een excursie van theoretisch 57 mm. Dat ga je dus niet redden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik spam even de link voor de IA, dan hoeven we GoT niet verder te vervuilen ;)
http://www.inkoopacties.net/ia/z584s0sd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
deepspace schreef op 27 januari 2004 @ 23:56:
topactie van Atgast! Ik heb ook al wat emails verstuurt naar potentiele leveranciers
[...]

Hmm, volgens winISD heb je @ 20 Hz maar 87 dB (inroom zal dat wel 99 dB zijn denk ik zo) @ 58W , en flat zal het absoluut niet zijn. Je hebt nog echt wel wat filtering nodig om dat te breiken. Met een LT kun je idd flat doortekken tot 15.4 Hz, maar de 105 dB ga je echt niet halen, je hebt dan een excursie van theoretisch 57 mm. Dat ga je dus niet redden...
De getallen waar ik mee reken heb ik uit het closed box reference desings van shiva zelf. zie hier:

Parameter Q = 0.707 Q = 0.85 Q = 0.95
Box Volume 54 liters 33.3 liters 25.5 liters
Fb 40.6 Hz 48.8 Hz 54.5 Hz
Anechoic F3 33.5 Hz 38.7 Hz 42.2 Hz
Anechoic F8 23.7 Hz 28.2 Hz 30.7 Hz
Anechoic >105 dB SPL 29.0 Hz 29.0 Hz 29.0 Hz
In Room F3 30.7 Hz 36.5 Hz 39.8 Hz
In Room F8 20.5 Hz 25.1 Hz 29.0 Hz
In Room >105 dB SPL 15.4 Hz 15.4 Hz 15.4 Hz

Of begrijp ik die 105 dB verkeert? :?

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepspace schreef op 27 januari 2004 @ 23:15:
[...]

De peerless slave voldoet prima, simuleer het maar eens. Alternatief kun je de Adire 15" slave proberen, maar die is wel wat duurder geloof ik (en groot).
indien iemand dit inmiddels al geprobeerd heeft: wat zijn de resultaten?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 99729 op 28-01-2004 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Zeer interessant, dat initiatief voor een inkoop aktie. Mits dit door gaat, wil ik ook graag 2 subs meebestellen: Infinity Kappa Perfect 12.1 (ik heb al gechecked, die hebben ze daar ook :))

Ik snap alleen het gebruik van die passive radiator niet helemaal... Voor zover mij bekend (en ook duidelijk zichtbaar in bijvoorbeeld Winisd) lever je pijnlijk veel strakheid van je basgeluid in door de veroorzaakte delay tussen de aktieve speaker en radiator. Weegt dit op tegen het feit dat je een kleinere kast kunt gebruiken in tegenstelling tot een grotere, gepoorte kast?

Ik ben zelf momenteel druk bezig met het uitzoeken, berekenen en tekenen van een eigen zelfbouw sub ben er nog niet helemaal uit voor welke kastversie ik ga kiezen namelijk.

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Daar heb je het mis. Bij gelijke afstemming heb je voor PR en BR de zelfde kast nodig. De resultaten zijn vrijwel identiek. Echter heb je bij een PR geen poortruis. Echter wel een hoge group delay, maar die heb je ook bij BR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Waar GreenGras op doelt, is dat met PR dikwijls een véél te lage afstemming gebruikt met een PR... Je hebt dan wel een sub die heel erg diep gaat, maar de group delay wordt zo torenhoog dat de effecten heel duidelijk hoorbaar zijn (lees: onaanvaardbaar voor een high-end sub, imo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:44

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

MCCarrot schreef op 27 januari 2004 @ 22:32:
Hoe stuur je je sub aan? Wat voor versterker?
Zo te zien heb je die versterker niet in de kast ingebouwd.
Het lijkt er op dat dit de sub is waar ik naar zocht: Kleine kast en toch diepgaande power. Nice! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Jammer dat die adire drivers zo de middenweg tussen gesloten en BR opzoeken, zo zit je aan gigantische volumes voor BR vast danwel een hele lange BR poort en dat past nou net niet in een klein kastje :P

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 29-01-2004 17:35 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Modbreak

Zoals ik al heb aangegeven lopen IA's niet meer via Got, er is een mooi apart forum, waar naar gelinked is, daar kan er naar hartelust worden gediscusseerd naar de regels die daar gelden.

Orbit, wees zelf bewust van je verantwoordelijkheid die je draagt als importeur. Besef ook zelf dat door die positie je extra voorzichtig moet omgaan met uitspraken richting het verkrijgen van Adire drivers.

Ik heb een aantal berichten getrashed, vanaf hier weer ontopic over de Adire drivers zelf en niet over de manier hoe ze te verkrijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Thanks Play! Nu weer ter zake...

Mijn Shiva komt dus binnenkort binnen, en dan kan ik aan de slag. Een versterker moet ik nog uitzoeken. Ik denk toch dat ik voor een kan-en-klaar ding ga, en later eventueel een LT ga toevoegen. Ik denk dat ik voor de DT150 ga, aangezien die volgens de simulaties voldoende vermogen heeft.

Ik ga ff wat (3D) ontwerpjes maken. Ik zal wel wat posten als ik er wat bij elkaar heb :)

[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 29-01-2004 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
Coenen schreef op 29 januari 2004 @ 08:36:
[...]

Hoe stuur je je sub aan? Wat voor versterker?
Zo te zien heb je die versterker niet in de kast ingebouwd.
Het lijkt er op dat dit de sub is waar ik naar zocht: Kleine kast en toch diepgaande power. Nice! :)
Ik had nog een goed Pioneer versterker staan 2 x 100W cont.
Ik heb dus elk kanaal op een eigen spreekspoel van de sub gezet. Een losse versterker is namelijk beter dan een speciale sub versterker. Kijk maar eens naar de voeding van een sub versterker. die is vaak erg klein.

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Ik denk dat ik mijn toekomstige shiva in een 45x45x45cm kubus gebouwen, gesloten. BR heeft toch teveel consessies, ik vertrouw op de inroom gain in deze :). Ik kom netto op zo'n 60 liter uit, genoeg voor een lage strakke bas.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Is het zonder om de Shiva met een Conrad subwoofer module te bouwen van 149 euro met 190W@8Ohm en 300W@Ohm. Ik kom dan op 350 euro uit voor een subwoofer. Een bedrag dat ik graag wil uitgeven als deze combinatie goede prestaties geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
kiddyl schreef op 29 januari 2004 @ 18:56:
Is het zonder om de Shiva met een Conrad subwoofer module te bouwen van 149 euro met 190W@8Ohm en 300W@Ohm. Ik kom dan op 350 euro uit voor een subwoofer. Een bedrag dat ik graag wil uitgeven als deze combinatie goede prestaties geeft.
Waarom niet. Vermogen genoeg toch? En als het niet bevalt kun je die amp nog altijd vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee dat lijkt mij een uitermate geschikt exemplaar. Boel vermogen voor weinig geld.

Je hebt dan waarschijnlijk geen bass-boost, maar die is er wel in te solderen. De modules van Conrad zijn gelijk aan bepaalde Parts-express modules.

Hebbes!

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 29-01-2004 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
En de pdf :D

Idd best wel een leuk ding voor het geld. Alleen jammer dat de high leverl output een vast filter heeft (125 Hz, 6 dB). Hij staat niet online bij Conrad of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77712

Volgens mij hebben die sub modules standaard een bass boost van 6 dB op 30 Hz. Ik heb onlangs de kleinere versie aangeschaft (110 W aan 8 Ohm), deze heeft dat in ieder geval wel. De soldeer modificatie kan gebruikt worden wanneer je een ander boost wenst op een andere frequentie.
Volgens mij wordt deze bewuste module ook gbruikt in de subwooferkits ontworpen door Vance Dickason. linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
deepspace schreef op 29 januari 2004 @ 19:09:
[...] Alleen jammer dat de high leverl output een vast filter heeft (125 Hz, 6 dB). Hij staat niet online bij Conrad of wel?
125Hz met een slope van -6dB/octaaf is echt wel onaanvaardbaar voor deftig gebruik imo... bij 250Hz heb je dan nog maar -9dB, bij 500Hz -15dB, enz... met andere woorden: op die manier komt een hoop middentonen uit je sub, en dat wil je echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als het echt dezelfde is dan heeft hij wel een variabele crossover. 125Hz 1e orde is echt waardeloos, dat kan ik bijna niet geloven.

Dit is dus een foto van de Parts-Express module die zeker wel een variabele crossover heeft:

Afbeeldingslocatie: http://www.partsexpress.com/imageslarge/300-794i.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Anoniem: 50944 schreef op 29 januari 2004 @ 20:30:
Als het echt dezelfde is dan heeft hij wel een variabele crossover. 125Hz 1e orde is echt waardeloos, dat kan ik bijna niet geloven.

Dit is dus een foto van de Parts-Express module die zeker wel een variabele crossover heeft:

[afbeelding]
Yep, dat klopt ook, maar de high lever input -> output heeft een vaste ingestelde waarde, onafhankelijk van de subwoofer crossover. En die is dus op 125 Hz. dus als je je fronts actief wil filteren, dan vind je de 125 Hz niet zo leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Het ding heeft inderdaad een variabele crossover, ik heb de 150w variant gehad. De 125hz filter is een highpass voor het geval de high input gebruikt wordt, het actieve filter is 12dB/okt. hoewel crossen op 160hz ook niet echt lekker meer klonk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad ik heb er net nog even de PDF erop na gelopen en inderdaad High-pass filtert hij 125hz/1e voor het gebruik van satelieten, maar low-pass inderdaad van 40-160 met 2e orde flanksteilheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

te laat....

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 77712 op 29-01-2004 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Hehe dat is het voordeel van dingen uit je hoofd weten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Eerste picje:

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/woofer.png

Of het echt dit fineer gaat worden weet ik nog niet. Misschien ga ik ook maar gewoon lakken, net als mijn fronts. Hij is nu 45x45x45 cm, en met een losse ruimte voor de amp, effectief 54 Liter, zonder bracing. Incl bracing en vulling zal er dan ook wel eeer op 54 liter uitkomen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Subsonik, dit is inderdaad waar ik op doelde. Als ik het goed begrijp, is een volledig dichte kast het beste, gevolgd door een gepoorte en als laatste een PR systeem. (ik heb de Adire info gelezen ;) )
Helaas is een volledig dichte kast voor mij geen optie, het lijkt bijna onmogelijk om hier een sub mee te bouwen welke strak blijft tot zo'n 30Hz. Zelfs met 4 peperdure woofers en een daarbij horende oversized-kast valt het SPL al vanaf zo'n 50Hz en dat is voor mijn doeleinden onacceptabel.

De keuze is dus uiteindelijk op een gepoorte kist gevallen, zeker omdat het formaat van de kist niet uitmaakt omdat ik hem zelf bouw en dus WAF vriendelijk kan plaatsen :)

Versterker ervoor heb ik hier gevonden voor 245 euro (Class-D 300w sub amp) en ik verwacht dat deze prima gaat voldoen. Bovendien is het een Class-D amp met geringe warmteproduktie en een hoog rendement, ideaal voor subs dus verwacht ik. Als ik WinISD moet geloven, gaat dit alles resulteren in een strakke SPL van zo'n 111dB tot 25Hz, daarna valt hij af naar 108dB op 20Hz en dit moet genoeg zijn om mijn (eigenlijk te grote) ruimte te vullen met geluidsdruk.

Als ik alles binnen heb zal ik de vorderingen in een topic laten zien, dit zal echter nog wel even duren (hangt ook van de inkoop aktie af :) ).

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
IK las dat je een 45x45x45b wilde maken, is dit geen idee als buitenkant, heeft namelijk dezelfde maten

Afbeeldingslocatie: http://sgauge.free.fr/ikea/photo5_small.jpg

de shiva is dus in een ikea tafel gebouwd,

ps kastje kost geloof ik 60 euro bij de ikea

Oja nog 1 belangrijk ding: Bracing Bracing Bracing! Zeer belangrijk bij deze subs.
Beste is gewoon 18mm MDF en veel bracing, (minimaal om de 15cm bracen)

[ Voor 34% gewijzigd door MCCarrot op 29-01-2004 22:57 ]

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Yep, dat is erg cool gemaakt idd. Ik heb die ook al vaker langs zien komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

deepspace schreef op 29 januari 2004 @ 20:32:
[...]

Yep, dat klopt ook, maar de high lever input -> output heeft een vaste ingestelde waarde, onafhankelijk van de subwoofer crossover. En die is dus op 125 Hz. dus als je je fronts actief wil filteren, dan vind je de 125 Hz niet zo leuk.
Met dat 125Hz filter van de high level outputs filter je passief. En dat is dan ook de reden dat je die frequentie niet kan instellen, er zit gewoon een condensator in serie met die output, that's all :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Jag schreef op 29 januari 2004 @ 22:55:
[...]
Met dat 125Hz filter van de high level outputs filter je passief. En dat is dan ook de reden dat je die frequentie niet kan instellen, er zit gewoon een condensator in serie met die output, that's all :).
Brak dus voor die toepassing! Ik ga mooi voor de DT 150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

GreenGras schreef op 29 januari 2004 @ 22:22:
Subsonik, dit is inderdaad waar ik op doelde. Als ik het goed begrijp, is een volledig dichte kast het beste, gevolgd door een gepoorte en als laatste een PR systeem. (ik heb de Adire info gelezen ;) )
Helaas is een volledig dichte kast voor mij geen optie, het lijkt bijna onmogelijk om hier een sub mee te bouwen welke strak blijft tot zo'n 30Hz. Zelfs met 4 peperdure woofers en een daarbij horende oversized-kast valt het SPL al vanaf zo'n 50Hz en dat is voor mijn doeleinden onacceptabel.

De keuze is dus uiteindelijk op een gepoorte kist gevallen, zeker omdat het formaat van de kist niet uitmaakt omdat ik hem zelf bouw en dus WAF vriendelijk kan plaatsen :)

Versterker ervoor heb ik hier gevonden voor 245 euro (Class-D 300w sub amp) en ik verwacht dat deze prima gaat voldoen. Bovendien is het een Class-D amp met geringe warmteproduktie en een hoog rendement, ideaal voor subs dus verwacht ik. Als ik WinISD moet geloven, gaat dit alles resulteren in een strakke SPL van zo'n 111dB tot 25Hz, daarna valt hij af naar 108dB op 20Hz en dit moet genoeg zijn om mijn (eigenlijk te grote) ruimte te vullen met geluidsdruk.

Als ik alles binnen heb zal ik de vorderingen in een topic laten zien, dit zal echter nog wel even duren (hangt ook van de inkoop aktie af :) ).
Vergeet niet de inroom-gain, deze is, afhankelijk van de grootte van de kamer tot 12dB bij 20Hz, hierbij kom ik dan uit op een f3 van 18Hz uitgaande van een 60l gesloten behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 19:24

Blamm

Niet meer Smart

deepspace schreef op 29 januari 2004 @ 22:59:
[...]

Brak dus voor die toepassing! Ik ga mooi voor de DT 150
Wil je je luidsprekers dan via die subamp aan gaan sluiten? Wanneer je de subwoofer gewoon op de LFE aansluiting zet heb je nergens last van hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Razorfist schreef op 29 januari 2004 @ 23:06:
[...]

Wil je je luidsprekers dan via die subamp aan gaan sluiten? Wanneer je de subwoofer gewoon op de LFE aansluiting zet heb je nergens last van hoor.
Via LFE kan idd, maar dat is bij mij helaas niet flexibel. Mijn Marantz doet LFE vanaf 100 Hz, en wat anders kan ik niet instellen. Omdat mijn fronts met flink volume hun maximale excursie bereiken (@ lage frequentie < 40 Hz vooral, logisch => onder de fs) wil ik de fronts actief filteren met het filter in de amp. Let wel op dat de amp zelf de fronts niet gaat aandrijven, er is alleen maar een actief filter, precies op de sub afgestemd :)

Edit: Ik zeg dit nu wel leuk van de Conrad amp, maar ik lees net dat de DT 150 precies hetzelfde highpass heeft voor de high lever output :( . Ik zal dan toch wel een passief filter voor de fronts moeten maken denk ik... De conrad module is dan toch opeens wel weer interessant!

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 29-01-2004 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepspace schreef op 29 januari 2004 @ 23:15:
[...]

Via LFE kan idd, maar dat is bij mij helaas niet flexibel. Mijn Marantz doet LFE vanaf 100 Hz, en wat anders kan ik niet instellen. Omdat mijn fronts met flink volume hun maximale excursie bereiken (@ lage frequentie < 40 Hz vooral, logisch => onder de fs) wil ik de fronts actief filteren met het filter in de amp. Let wel op dat de amp zelf de fronts niet gaat aandrijven, er is alleen maar een actief filter, precies op de sub afgestemd :)

Edit: Ik zeg dit nu wel leuk van de Conrad amp, maar ik lees net dat de DT 150 precies hetzelfde highpass heeft voor de high lever output :( . Ik zal dan toch wel een passief filter voor de fronts moeten maken denk ik... De conrad module is dan toch opeens wel weer interessant!
Waarom zou je in godsnaam je fronts passief willen filteren? Wanneer je de sub aan het LFE kanaal hangt, en je stelt je receiver zo in dat je de sub ook daadwerkelijk mee laat doen, gooit de reiceiver automatisch het front signaal door een high pass filter, zodat de fronts sowieso in het sub laag ontlast worden. Of geld dit alleen bij mijn receiver (onkyo)?
Wanneer je nu een lekker stukje muziek in stereo wil draaien wil je vaak de sub helemaal niet horen, zodat je direct modus van je reiver in schakelt. Als je de sub wel mee wil laten doen gooi je hem gewoon op stereo modus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Nee, dat is dus helemaal niet waar! Als ik de subwoofer aanzet in de receiver, zijn de fronts normale front's, zonder filer. Pas als ik ze op Small zet, dan is alles onder de 100 Hz weg. Maar ik wil niet op 100 Hz filteren, dat is doodzonde! Ze kunnen namlelijk tot 50 Hz goed meedoen. Actief filteren gaat helaas niet, dus het zal toch echt passief moeten. En in stereo moet de sub ook zeker wel meedoen! En dat doet ie ook als je de subwoofer inschakeld op de marantz (tenzei je "source direct" insteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is jammer. Bij mijn onkyo wordt echt alleen het sub-laag uit de fronts gehaald (tot 50 Hz ofzo), de rest blijft vrolijk meedoen. Ik dacht dat alle receivers, ook maranz wel op eenzelfde manier zouden werken. Het leuke is dat je dan ook heel makkelijk door te switchen van stereo en source direct modus een vergelijk kan maken met het laag van je fronts en die van de sub.
Al met al krijg je een lastig probleem, passief filteren zal zeker niet makkelijk worden en de geluidskwaliteit van je fronts niet snel goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Anoniem: 77712 schreef op 30 januari 2004 @ 10:11:
Dat is jammer. Bij mijn onkyo wordt echt alleen het sub-laag uit de fronts gehaald (tot 50 Hz ofzo), de rest blijft vrolijk meedoen. Ik dacht dat alle receivers, ook maranz wel op eenzelfde manier zouden werken. Het leuke is dat je dan ook heel makkelijk door te switchen van stereo en source direct modus een vergelijk kan maken met het laag van je fronts en die van de sub.
Al met al krijg je een lastig probleem, passief filteren zal zeker niet makkelijk worden en de geluidskwaliteit van je fronts niet snel goed doen.
Ik snap al die negatieve praat over het passief filteren niet zo... Je hele speaker zit vol met passieve filters, en als er nu eentje bij komt, dan is dat opeens slecht voor de kwaliteit :? Als je goeie komponenten gebruikt is er niets aan de hand! Helaas worden spoelen en condensatoren voor dit soort lage frequenties extreem duur :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Punt is dat om goed passief te kunnen filteren, de impedantie van wat je filtert relatief constant moet blijven... En dat is met de meeste BR speakers nu net niet het geval: meestal heb je een tweetal enorme pieken in de impedantie, en wel net rond de frequentie dat je passief zou willen gaan filteren. Om netjes te kunnen filteren, moet je dus eerst die impedantiepieken afvlakken. Dat kan met een RCL filter parallel over de luidsprekeraansluitingen, maar voor dergelijk lage frequenties moet je dan een krankzinnig grote spoel hebben ...

Doe anders zoals ik, bouw een hele 5.1 voorversterker from scratch, kan je actief filteren naar hartelust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:44

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Met actief filteren heb je ook als voordeel dat je makkelijker een steiler filter kan maken.
Met een passief filter heb je voor een steil filter een hoop grote dure componenten nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
GreenGras schreef op 29 januari 2004 @ 22:22:

Okee deze klinkt goed.. >:)

Wat voor maten heb je dan van kast, pr diameter, lengte, plaatsing, etc?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ben niet goed met kast berekeningen (sterker nog: nog nooit een gedaan :))

dus:
wie wil/kan mij helpen met een berekening van een Shiva in een kast met de uitwendige diameters van 25x70x80 cm. (en er gaat ook nog een kleine ruimte af voor de Hypex HS200 module)
gebruikt materiaal wordt 22mm MDF.
ik ben benieuwd naar de prestaties van de Shiva in een gesloten kast en/of een kast met de peerles XLS 12 slave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Anoniem: 99729 schreef op 30 januari 2004 @ 17:16:
ik ben niet goed met kast berekeningen (sterker nog: nog nooit een gedaan :))

dus:
wie wil/kan mij helpen met een berekening van een Shiva in een kast met de uitwendige diameters van 25x70x80 cm. (en er gaat ook nog een kleine ruimte af voor de Hypex HS200 module)
gebruikt materiaal wordt 22mm MDF.
ik ben benieuwd naar de prestaties van de Shiva in een gesloten kast en/of een kast met de peerles XLS 12 slave.
nouja, zo moeilijk is het niet. Je hoeft alleen maar het aantal liters te weten:

(25-(2x2.2))x(70-(2x2.2))x(80-(2x2.2) = 100(.68) liter. (zonder aftrek van de Hyplex ruimte).

Nu ga je naar winISD, selecteert je de driver (+ PR), en ga je kijken wat je allemaal voor mogelijkheden hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Als je voor een gesloten behuizing gaat met een Q van ommenabij de 0.7 dan zou ik toch de DT300 nemen. De shiva kan makkelijk het vermogen gebruiken. De tempest kan in principe makkelijk in een 70 liter kast. Je zal maar een halve dB midbas boost hebben. -3dB bij 39Hz is ook niet slecht voor een gesloten sub.

Voor referentie ontwerpen moet je gewoon op de adire site kijken. Voor een gesloten sub met de shiva voldoet 60 tot 70 liter

Oh ja, als je voor gesloten gaat kun je bijna niet onder actieve correctie uit. De DT300 heeft en eenvoudig correctie netwerkje waarmee dmv dipswitches een +3dB of +6dB boost kan uitdelen bij frequenties vanaf 20 tot 45hz ik weet niet wat de flankstijlheid is van deze filters maar het zijn echt bruikbare settings voor een gesloten sub.

Bij marantz kun je de optie 'both' kiezen om de fronts voledig te laten meedoen en om het gefilterde laag uit de fronts naar de sub te sturen. Zelf heb ik de sub op high level en op low level aangesloten zodat bij source direct de sub ook meedoet.

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 30-01-2004 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Probleem is dat de DT300 niet zo eenvoudig te krijgen is hier in NL. Ik ga morgen als alles goed is bij SpeakerenCo in Rotterdam langs. Daar hebben ze de DT 150. Ik zal ook eens naar de HS 200 kijken. Denk echter dat het verschil tussen de twee minimaal is.

De 6db boost @ 20 Hz is idd voldoende op inroom een vlatte response tot 20 Hz te krijgen :) . Wil je nog verder naar beneden, dan kom je niet om een custon LT heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de HS 200 heeft een flankheid van 24dB, de crossover is traploos instelbaar, evenals de bassboost en de fase regeling.
en er zit een goede voeding in.
meer info: www.hypex.nl
(ja: het is nog 's een nederlands product ook)

edit: hier staat zelfs meer info dan op de hypex site.

grootste voordeel: je sattelieten zijn, onafhankelijk van de sub, instelbaar op een overname punt van 50 tot 150Hz

plaatjes van het inwendige: http://www.powerset.fi/audio/hypex.htm

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 99729 op 30-01-2004 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Idd, de HS 200 heeft wel wat mooie features, maar wel een stuk duurder. Rotterdam gaat vandag niet door helaas :( . Ik ga dus maar via internet bestellen. De centen die ik op de Shiva gespaard heb kan ik dan misschien extra aan de amp uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

'k heb zelf wat berekeningen gemaakt met de Shiva van Adire.
(tot eergisteren nog nooit zelf wat gesimuleerd en dan kom je er achter dat WinISD gewoon freeware is)
ik heb zowel een gesloten kast, als een kast met BR, als een kast met de XLS 12 slave van Peerless berekent.

daar komt de basreflex wel goed uit (mits m'n berekeningen goed zijn...) en is zelfs haalbaar denk ik.
de airspeed in de BR pijp is maximaal 2 m/s, bij een pijp van 11cm doorsnede.
is dit een beetje aanvaardbaar i.v.m. poortruis?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 99729 op 31-01-2004 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Die aangegeven airspeed is bij de hoeveelheid vermogen die je opgeeft in het tabblad 'power'! Waarschijnlijk staat dat bij jou gewoon op 1W, want 2m/s is wel weinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aha ... 8)7

wat is qua waarde (nu met meer vermogen) aanvaardbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Amp keuze is moeilijk....

De HS 200 kost 370,- euro
De DT 150 kost 226,- euro

HS 200DT 150
Versterker ClasseA/BD
Vermogen
@ 4 Ohm200150
@ 8 Ohm125-
Crossover50 Hz to 150 Hz, 4e orde Linkwitz Riley, onafhankelijk voor de sub en sats (zijn line level) 50 Hz to 150 Hz, 3e orde Linkwitz Riley
Fase instelling0 of 180 gradentraploos tussen 0 en 180 graden
Bass boost:
frequentietraploos van 20 tot 50 Hz20, 25, 30, 35, 40, 45Hz via dip-switch
boosttraploos van 0 tot 6 dB0, 3 of 6 dB via dip-switch
subsonic filter20Hz @ -3dB, 24dB/Oktaaf-
Verdere opties:Short, mismatch, and open circuit proof. DC-protection.High lever output met 1e order passief filter @ ?? Hz, DC- , thermal en short circuit protectie

Wat denken jullie ervan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Wil je opties + geluidskwaliteit, ga voor de 200
Anders kun je voor minder € de 150 nemen.
Afgaande op specs that is.

Verder nog een vraag, klasse D versterker. Is dat niet een ramp?
Simpel gesteld is het toch: A = sponsering aan het energiebedrijf en tevens hoogste klasse qua kwaliteit. B = normaal stroomverbruik, meer vervorming dan A.

Betekend D dan een hoog redamentsversterker met niks dan vervorming :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Kijk ff op www.classD.org Atgast ;) . Ik vind het prijsverschil tussen de twee eigenlijk wel erg groot, dus ik wil de DT 200 alleen pakken als het ook echt het geld waard is.

[ Voor 75% gewijzigd door voodooless op 01-02-2004 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ah, digitaal
de details zijn me niet duidelijk, maar ik ben iig gerustgestald dat je geen vervormingswaarden van 50%THD krijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Laatst online: 25-04 20:42
Atgast schreef op 01 februari 2004 @ 18:45:
Ah, digitaal
de details zijn me niet duidelijk, maar ik ben iig gerustgestald dat je geen vervormingswaarden van 50%THD krijgt ;)
Nope, de zwaarte van de groote membramen maakt er wat mooist van... Een tweeter zal denk ik ook niet klinken op klasse D. Die zal sneller geneigd zijn kleine uitslagen te maken op de 200KHz ofzo van de puls. Dat dikke membraan van een bas niet..

En het rendement is heerlijk jah. Heel fijn voor je voeding en stroom rekening :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
roedie schreef op 01 februari 2004 @ 18:56:
[...]

Nope, de zwaarte van de groote membramen maakt er wat mooist van... Een tweeter zal denk ik ook niet klinken op klasse D. Die zal sneller geneigd zijn kleine uitslagen te maken op de 200KHz ofzo van de puls. Dat dikke membraan van een bas niet..

En het rendement is heerlijk jah. Heel fijn voor je voeding en stroom rekening :P
Classe D is net zo goed in staat hoge tonen neer te zetten als elke andere klasse. Het is niet zo dat er een blokgolf uitkomt ofzo 8)7

Anyway, ik heb mijn Shiva binnen >:) (mkVI :) ). Heb hem net ff i.p.v een van mijn fronts aangesloten (een voice coil). En wow, dat klinkt al erg veelbelovend. Als de fronts staan te snakken naar lucht, gaat de Shiva gemoedelijk zijn gang. Zonder "doos" kan ie al lekker diep meespelen, zeker als je hem in de lucht hangt (al mist ie wat SPL's bij gelijke versterking).

Way cool dus! Ik mis nu nog de amp. Voor het geld dat de HS 200 kost (minder zelfs) kan ik ook de DT 300 kopen (iets boven de 300 euro). En dat is dan wel weer interessant. Kwa features vind ik ze eigenlijk allemaal niet erg veel ontlopen... moeilijk.. moeilijk... Er zijn ook nergens reviews ofzo van die dingen te vinden helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Als je hem zo los op de grond legt of in de lucht hangt heb je een dipool :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Dit kan ik jullie toch echt niet onthouden:

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/subwoofer.jpg

Ik heb hem ff in de doos waar ie ook uit is gekomen, kan ie alvast een beetje inspelen. Volume is ongeveer 50 liter. BTW, bij de volumeberekening, moet je daar de plaats die de woofer inneemt ook meerekenen? En is daar dan een vuistregel voor? Ik ga vanavond wat tekeingen maken van de kast. Over de versterker ben ik nog niet helemaal uit. Ik denk dat het wegens budgeterdenen de DT 150 gaat worden.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste