[DIY] subwoofer(tje), hulp nodig

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 2.037 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ja dat moet, met dien verstande dat een paar liter op 50l niet zo heel veel uit maakt. Reken 3 liter voor de driver en je zit denk ik redelijk goed.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-04 13:34

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ah, oke. Ik zit nu een beetje met de bracing. Wat is te veel, wat is te weinig. Ik dacht er zelf aan om op alle de wanden dwars latten aan te brengen van een mm of 12 dik, en ook nog een een kruis door het midden van de kast. Ik zal straks nog wat pic posten van wat ik bedoel.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-04 14:58
Ik denk dat een tussenschot (uiteraard met de nodige gaten erin) effectiever is, én makkelijker te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
subsonik schreef op 02 februari 2004 @ 21:10:
Ik denk dat een tussenschot (uiteraard met de nodige gaten erin) effectiever is, én makkelijker te maken :)
Een tussenschot wil ik ook maken btw. Ik vraag me echter altijd af of het niet de airflow in de kast erg beinvloed. En zou een tussenschot dan genoeg zijn, achter de woofer (eventueel kan ie de woofer inklemmen), of moet ik dwars dan ook nog een tussenschot maken, tot aan de wand van de amp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 22:28

JT

VETAK y0

Schot maken en dan helemaal vol gaten boren, natuurlijk niet zo erg dat dat ding van ellende al instort :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Deepspace:

Amp keuze is moeilijk....

De HS 200 kost 370,- euro
De DT 150 kost 226,- euro

Waarom neem je niet de DT300? Deze kost hier slechts 245 euro. Verzendkosten zijn 16 pond (is 25 euro).

Lijkt me persoonlijk de meeste waar voor je geld. Ennuh, als je gaat bestellen: geef ff seintje dan doe ik met je mee en delen we de verzendkosten ;)

Wimpie:

Maten voor mijn project zijn niet echt te noemen omdat het een niet-rechthoekige kist gaat worden. De rest kan ik je wel vertellen: 116 liter kast met poort van 10cm diameter en 40cm lengte. Materiaal is 26mm MDF en componenten zijn de Infinity Kappa Perfect woofer en de DT300 amp.

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Nice GreenGras! Ik zal eraan denken. Ik twijfel idd tussen DT 150 en DT 300. Ik moet nog wel ff wat centen sparen ;), maar dat komt wel goed!

Ik ben nog vollop bezig met de ontwerpen van de doos. Ik hoop ze vannacht nog af te kunnen maken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zoals beloofd het initiele ontwerp van de kast

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/subkast.png

Een kubus van 43 cm, 18 mm MDF. De baffle is dubbel MDF. De woofer ligt op de binnenste MDF laag, zodat er een mooie rechte voorkant ontstaat. Tevens wordt de woofer van achteren ingekemd door een shot, vol met gaten. Ook dit is weer ingeklemd, namelijk aan de achterkant van de amp behuizing. Deze biedt plaats voor de DT 150 of DT 300. Ik ben nu ff te moe om de exacte inhoud te bepalen, maar ik gok dat het rond de 50 Liter zal liggen.

Misschien vallen me morgen nog wat betere braching ontwerpen in... ill keep you posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik neem aan dat je je woofermagneet in een gat laat vallen? Ik heb daar iig goede ervaringen mee. Strak als een huis, zo'n chassis trilt toch meer dan je denkt met een loshangende magneet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

GreenGras schreef op 03 februari 2004 @ 00:21:
Waarom neem je niet de DT300? Deze kost hier slechts 245 euro. Verzendkosten zijn 16 pond (is 25 euro).

Lijkt me persoonlijk de meeste waar voor je geld. Ennuh, als je gaat bestellen: geef ff seintje dan doe ik met je mee en delen we de verzendkosten ;)
Ik heb misschien wel intresse in die OMP MF 1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Al die bracing rond de magneet is wel heel mooi enzo, maar heb je al eens nagedacht wat je gaat doen als je de woofer ooit eens wil vervangen? De bracing moet wel vastgelijmd worden aan de magneet, anders trilt dat toch maar los...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
subsonik schreef op 03 februari 2004 @ 11:38:
Al die bracing rond de magneet is wel heel mooi enzo, maar heb je al eens nagedacht wat je gaat doen als je de woofer ooit eens wil vervangen? De bracing moet wel vastgelijmd worden aan de magneet, anders trilt dat toch maar los...
Ik kan er natuurlijk een rubber tussen doen (er zit al een rubber om de magneet heen BTW). Dat zit echt wel stevig genoeg denk ik, en dan hoef ik niet te lijmen. Trillingen worden dan mooi opgevangen en ik heb zelf een beetje speling.

Probleem is antuurlijk wel, dat als ik de woofer ga vervangen, de nieuwe misschien niet meer past.... Zou idd irritant zijn. Ik ga denk ik nog maar wat ontwerpen. De bracing methode die Adire aanhoud in hun voorstellen is ook niet verkeerd, en lekker eenvoudig.

[ Voor 50% gewijzigd door voodooless op 03-02-2004 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

deepspace

Zou je me aub een mailte kunnen sturen waar de unit kunt krijgen en voor welke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

FFF zie mijn ondertitel :)

Het is een Adire Shiva, in Nederland niet zo goed te krijgen, in Duitsland wel redelijk.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
FFF weet denk ik wel dat het een Shiva is ;)

Man wat kan dat ding al wonderen doen in zo'n kartonne doos. Als ik in winISD de sinusgenerator aan zet op 20Hz, en ik zet het zooitje een beetje hard aan, dan gaat echt alles trillen, incl vloer (is een houten vloer) :P. Ik wil niet weten wat ie doet met een amp en een MDF kast. Ik ga denk ik donderdag ff MDF halen en alvast een beetje knutselen :).

Maar ik heb nog een vraagje voor de filterexperts: Ik wil mijn fronts dus passief filteren (heb helaas op dit moment geen andere mogelijkheid), op ongeveer 30 tot 40 Hz (highpass). Nu is mijn vraag wat voor filter ik het beste kan gebruiken. Ik dacht zelf aan in ieder geval 2e of 3e orde. Echter ben ik niet zo thuis in de filters. Ik wil in ider geval iets hebben dat de fase zo min mogelijk aantast. Ik had al begrepen dat een Bessle filter daar goed voor zou zijn, maar ik vraag me af wat andere goede alternatieven zijn. Omdat dit soort filter erg kritiek zijn wil ik graag weten waar ik op moet letten bij de koop van de componenten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Mag ik nogmaals een poging om je af te raden passief te filteren? :)

Als je een 8 ohm speaker van een highpass op 70Hz wilt voorzien, heb je een condensator van 160µF en een spoel van 32mH nodig. De eerste is geen probleem, de 2e wel... Kijk ook eens naar de impedantie van je fronts, wat die doet in de range 50 - 200 Hz. Als die niet min of meer vlak blijft, zal het héél lastig worden om een goed filter te maken...

Bij een vriend van me hadden we dit probleem opgelost door een actief filter in de versterker zelf te plaatsen: we hebben het signaal aan de volumeregelaar afgetapt, en daar het actieve filter tussengezet. Dat was echter een stereo amp met gewone analoge volumeregelaar, bij een 5.1 amp met digitale volumeregeling zal dit niet vanzelfsprekend zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

subsonik schreef op 03 februari 2004 @ 11:38:
Erin klemmen is voldoende. Een tochtstrip ertussen en het gaat prima. Een andere soort sub zal je er niet zo snel inhangen, aangezien iedere sub zijn eigen behuizing vergt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
I know subsonik, maar ik kan gewoon niet anders dan passief filteren. Ik heb ook niet echt zin om in mijn versterker te gaan solderen eigenlijk. Ik heb ook een digitale volume regelaar, dus dan wordt het een stuk lastiger. Ik heb wel pre-in's en out's, maar denk niet dat dat gaat werken... Een Dikke spoel is ook wel mogelijk, je kunt er gewoon een paar kleinere gebruiken en parallel zetten (of was het nu serie :? ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Als je pre-in's en pre-out's hebt, wat is het probleem dan? Gewoon kwestie van je filter tussen pre-in en pre-out te hangen... Zo'n actief filtertje hoeft niet meer dan 30 EUR te kosten, en de prestaties zullen 100x beter zijn dan met een passief filter.

Een dikke spoel kan je uiteraard bereiken door er enkele in serie te zetten, maar de weerstand stijgt dan ook... Er bestaan ook wel 33mH spoelen, maar die hebben een interne weerstand van meer dan 2 ohm, waardoor de spoel niet echt effectief meer is in het wegfilteren van de bas. Je kan ook spoelen met trafokern krijgen in zulke hoge waarden, met veel lagere inwendige weerstand, maar dan spreken we over prijsklasse > 50 EUR per spoel...

Je blijft trouwens met het probleem zitten van de onregelmatige impedantie van je fronts. Dit valt uiteraard ook te corrigeren met RLC netwerken, maar die zullen ook grote spoelen nodig hebben en worden dus ook vrij bulky. Extra nadeel is dan dat je in dit basbereik heel wat vermogen van je versterker domweg als warmte gaat verstoken, waardoor de belastbaarheid ook weer achteruit gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Passief filteren is dus af te raden (voor argumenten die subsonik) maar als je het toch doet, doe het dan met een condensator van 400-500uF (-3dB punt 50-40Hz) in serie. Ik neem aan dat je vooral de belastbaarheid wilt vergroten, hiervoor is eerste orde in principe genoeg als je maar hoog genoeg begint. De afval van 6dB per octaaf komt precies overeen met de toenemende excursie, die wordt ook 4x zo groot bij een oktaaf naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik kan toch niet zomaar de pre-in's en out's aan elkaar knopen... Ik moet m'n receiver dan op 7 channel input zeten, en dan werkt de DD/DTS decoder niet meer natuurlijk. Of heb ik het nu helemaal mis :? Ik kan natuurlijk ook mijn geluidskaart compleet analoog aansluiten (6.1), maar dat zie ik niet zo zitten eigenlijk, aangezien ik dan een complete kabelbos moet gaan verleggen. Nu heb ik gewoon een optische kabel, dat werkt wel zo relaxed :) .

Wat ik vooral wil is de maximale excursie verkleinen onder de BR frequentie, zodat bij hoge volumes en lage fequenties de konusen niet gaan tikken. Ik denk dus dat de oplossing met de condensator misschien idd wel prima gaat werken. Ik zal het een simuleren als ik weer thuis ben.

[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 04-02-2004 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Even miscommunicatie tussen subsonik en en deepspace ;)

subsonik: dat werkt dus niet op een HT receiver. Daarop kan je alleen de pre-in gebruiken als je ook echt de 5/6/7 kanaals ingang kiest als broningang.

deepspace: subsonik denkt aan een stereoamp, die zo zijn ontworpen dat je een andere pre-/poweramp op kan zetten, daar hebben ze de leiding als het waren buitenom lopen zodat je er zelf aan kan veranderen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.bouwmeester
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05-2023
Ik zag op de site van BK electronics een aanbieding staan met een detonation 300 amp + een bass-exciter BX10 en een passief membraam voor in totaal 207 pond (~300 euro).

Een closed box met een BX10 vertoonde een curve die er iets beter uitzag als die van een peerless xls10, iets minder dan de adire mkiv. Het leek me wel een aardige aanbieding, maar ik ben nog niet helemaal thuis in WinISD, dus misschien zouden jullie er commentaar op kunnen geven of ik iets over het hoofd zie ofzo.

En als hij niks blijkt te zijn, is het membraam dan misschien wat?
Deze is namelijk de helft in prijs van een peerless of adire membraam... (25 pond~ 40 euro)

------------
Bassexiter BX10

25 cm Tieftöner der Spitzenklasse mit beschichteter Papiermembran, Doppelmagnet, Gummisicke, ventilierter Polplatte und Stahlblechkorb.
Leistung (Nenn/Musik): 100/200 Watt
Impedanz: 4 Ohm
Resonanzfrequenz fs: 30 Hz
Gleichstromwiderstand Rdc: 3,5 Ohm
mech. Güte Qms: 6,76
elektr. Güte Qes: 0,36
Gesamtgüte Qts: 0,34
Äquivalenzvolumen Vas: 50,07 L
Schwingspulinduktivität bei 1 kHz: 3,12 mH
eff. Maße Mms: 91,3 g
Nachgiebigkeit Cms: 0,30 mm/N
eff. Membranfläche Sd: 365 cm2
Kraftfaktor BI: 13,11 N/A
Empfindlichkeit (2,83V /1m/1kHz): 87 dB
Höhe der Schwingspule: 23.5 mm
Lagen der Schwingspule: 4
Außendurchmesser: 258 mm
Einbaudurchmesser: 229 mm
Einbautiefe: 133 mm
Frästiefe: 11 mm
Membrandurchmesser: 169 mm
Befestigungslöcher: 8x5 mm auf 250 mm-Kreis
---------------
Bassexciter BX10P

Außendurchmesser: 255 mm
Resonanzfrequenz in 17 Liter-Gehäuse: 46 Hz

Einbaudurchmesser: 223 mm
Membrandurchmesser: 169 mm

Einbautiefe: 74 mm
Sickenbreite: 35 mm

Frästiefe: 7 mm
eff. Membranfläche Vas: 365 cm2

Membrangewicht: 180 g
Befestigungslöcher: 8x5 mm auf 245 mm-Kreis
-----------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

De BL factor ziet er wel goed uit, de lage Qts wijst op een BR/PR afstemming, niet echt voor gesloten. Met de DT300 krijg je deze driver erg makkelijk over z'n limiet, een DT150 zou beter bij deze driver passen. Als je wilt dat ik de driver voor je simuleer hoor ik het wel :)

edit: de hier vermeldde info over cone-oppervlak ging werkelijk nergens over, zal wel met mijn slaapgebrek te maken hebben :'(

[ Voor 32% gewijzigd door MM op 07-02-2004 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.bouwmeester
die 365 cm^2 is toch effectief? De Peerless XLS 10 geeft maar 350 aan. En de formule voor de opp.vlakte van een cirkel is nog altijd pi*r^2.
Maar goed, als ik hem zou nemen, zou ik hem zowiezo met radiator nemen. Helaas kon ik voor deze radiator te weinig gegevens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo.. ik leef nog (heb ook eindleijk weer een icoontje O+ ). Ik heb het de laatste dagen druk gehad, dus ik heb ook geen tijd gehad om MDF te halen. Ik heb wel een heleboel zaken afgebeld om te vragen of ze ook 45 graden konden zagen... Alle grote boumartken konden dat niet helaas, maar ik heb een houthandel gevonden die dat wel kan. Maandagmorgen dus meteen langs :)

Ook heb ik nog zitten kijken voor de amp. Ik heb in Muenster een zaakje gevonden (www.hifisound.de), waar de Hypex, Detonation, Proteus en nog wat andere merken amps hebben. Muenster icht redelijk dicht in de buurt, dus ik ga morgen ff bellen, en eventueel metteen langs. De HS 200 is me gewoon te duur. Budget voor de amp is rond de 300 euro. Dan kom ik dus op de DT 300 of de Proteus SW 2.5. Keuze is behoorlijk lastig... Ik denk dat ik me maar laat beraadslagen door de winkel. Tips van jullie zijn natuurlijk ook welkom :)

Bij nader inzien... Muenster is toch nog 2.5 uur rijden (140 km volgende de reisplanner :? ). Misschien is bestellen dan toch wat gunstiger. Als jullie nog ergens anders een zaak dicht bij mij in de buurt weten hoor ik dat graag (Venlo)!

[ Voor 18% gewijzigd door voodooless op 08-02-2004 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Maarrrrr.....als je bestelt kan je niet met 180km/u legaal over de autobahn cruisen, das toch ook wel wat geld waard he :Y)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
JT schreef op 08 februari 2004 @ 17:51:
Maarrrrr.....als je bestelt kan je niet met 180km/u legaal over de autobahn cruisen, das toch ook wel wat geld waard he :Y)
Dat klopt idd, helaas zijn de 140 Km de kortste weg, en niet de snelste, dus weinig autobahn ;) . En 180 haalt mijn Peugeut 205 (1.1i) ook alleen maar berg af :D . De langere weg is 150 Km, duur 1,5 uur volgens de routeplanner. Dat is denk ik nog wet te doen :)

Nu nog de keuze SW 2.5 / DT 300... (ik denk dat de blauwe powerled van de SW de doorslag gaat geven :X )

Nog een klein vraagje: is het echt nodig om voor de amp een losse ruimte te maken, of is het geen probleem om de amp gewoon direct, zonder scheiding in de kast in te bouwen :?

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 08-02-2004 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Denk dat er voor de rest ook weinig meer verschil is :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

Ik heb de SW 2,5

Nog niet in gebruik maar ziet er zeer goed uit.
Speaker en co had hem op voorraat liggen, en hij heeft net iets meer instel mogelijkheden als een HS200, net iets meer vermogen en ook net wat mooier afgewerkt.

ze verkopen hem daar voor 370,- en ik heb nog 10% korting gekregen, dus 333,-
Komt aardig richting je budget, en ik kon het elkders nog wat goedkoper krijgen, maar heb toch gekozen voor speaker en co, omdat ik meer vertrouwen heb ik hun garantie, en ik Nederlands toch makkelijker vindt.

Ik ga er een stand alone behuizing voor maken, omdat ik het volume van m'n sub wil behouden.

Ik zou er absoluut minimaal een eigen kamer voor maken in je sub.

Want je maakt hem helemaal dik en stevig, en dan ineens zo'n grote stalen plaat, dat bevorderd de bouw van je kast niet, en in jouw geval moet je het ook nog perfect lucht dicht zien te krijgen.

Tevens lijkt het me ook dat de amp en de magneet van je woofer elkaar wel eens zouden kunnen beinvloeden. Daarom speel ik op safe en maak ik een apparte behuizing, op die manier hoef ik ook niet achter de woofer te zijn als ik hem anders wil instellen.

[ Voor 38% gewijzigd door FFF op 08-02-2004 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
De WS 2.5 gaat me 329,- kosten. De amp moet in de kist komen, ik heb er anders geen plaats voor... Een staal plaat zal echt niet minder stevig zijn dan het MDF. Luchtdicht verpakken is denk ik ook geen probleem. Beetje kit ertussen en klaar is Kees (eh.. deepspace). Ik weet echter niet of de componenten van de amp gaan meetrillen.. Zoja, dan is een extra doosje in de kast wel noodzakelijk, anders natuurlijk niet.

Voor de beinvloeding ben ik ook niet bang, het maakt immers weinig uit of je er nu wel of geen MDF plaat tussen hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Ik had wel eens bij een goedkope conrad module dat de 'doos' waar de inhoud van de versterker in zat van plastic was en de uitsparingen van de draaiknoppen niet luchtdicht waren. Gevolg was dat op hele hoge spl's het plastic begon te vervormen en dat er dus wat lucht langs de knopjes lekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
De SW heeft geen doos, lucht zal dus idd uit de knoppen gaan lekken... Daar had ik nog niet aan gedacht.

De DT 300 heeft wel een complete luchtdichte kap over de amp, dus daar is een losse "doos" niet echt nodig. Maar ik zie wel. Ik ga eerst de amp halen. Ik zorg wel dat ik voldoen de MDF over heb om nog een doos te maken als dat nodig zou zijn.

Welke in ga nemen beslis ik ook daar ter plekke. Ik neem aan dat ze me daar wel wat advies kunnen geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

deepspace schreef op 08 februari 2004 @ 20:09:
De WS 2.5 gaat me 329,- kosten. De amp moet in de kist komen, ik heb er anders geen plaats voor... Een staal plaat zal echt niet minder stevig zijn dan het MDF. Luchtdicht verpakken is denk ik ook geen probleem. Beetje kit ertussen en klaar is Kees (eh.. deepspace). Ik weet echter niet of de componenten van de amp gaan meetrillen.. Zoja, dan is een extra doosje in de kast wel noodzakelijk, anders natuurlijk niet.

Voor de beinvloeding ben ik ook niet bang, het maakt immers weinig uit of je er nu wel of geen MDF plaat tussen hebt...
Ik heb het idee, dat je die staal plaat nooit zo dood krijgt als je mdf kist, zelf buiten het feit dat potmeters etc kunnen lekken. Kijk ook eens naar de afmetingen, behoorlijk deel van je kast.

[ Voor 4% gewijzigd door FFF op 08-02-2004 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

als het in de kilohertz range zou zitten zou je gelijk hebben FFF, voor subfrequenties maakt het niets uit met zulke dikke platen (5mm+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.bouwmeester
Wat vinden jullie trouwens van de Afken module bij remo. Hij kost dan wel 385 euro, maar levert maar liefst 250 watt aan 8 ohm. Daarbij komt ook nog een digitale uitsturing met een frontplaatje en afstandsbediening (altijd leuk..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
j.bouwmeester schreef op 08 februari 2004 @ 23:31:
Wat vinden jullie trouwens van de Afken module bij remo. Hij kost dan wel 385 euro, maar levert maar liefst 250 watt aan 8 ohm. Daarbij komt ook nog een digitale uitsturing met een frontplaatje en afstandsbediening (altijd leuk..)
Dat is natuurlijk wel een leuke amp met flink wat vermogen, maar je hebt wel geen Bass extensie, en dat vind ik wel een belangrijk min punt!

Ondertussen heb ik het gezaagde MDF thuis liggen + nog een halve plaat. Die kan ik later mooi gebruiken om de rears of center mee te maken :) . Ik ga vanmiddag denk ik voor de amp kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.bouwmeester
deepspace schreef op 09 februari 2004 @ 10:50:
[...]

Dat is natuurlijk wel een leuke amp met flink wat vermogen, maar je hebt wel geen Bass extensie, en dat vind ik wel een belangrijk min punt!

Ondertussen heb ik het gezaagde MDF thuis liggen + nog een halve plaat. Die kan ik later mooi gebruiken om de rears of center mee te maken :) . Ik ga vanmiddag denk ik voor de amp kijken...
Daar ben ik niet zo zeker van. Als dat inderdaad zo is dan is die voor mij ook ''waardeloos'' aangezien ik een gesloten systeem wil bouwen. Ik zou dit wel even zeker willen weten. Deze versterker heeft een zeer grote dempingsfactor van 1000, en ik heb me ooit laten vertellen dat op hoge vermogens de dempingsfactor belangrijker is dan de Watts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb me ook vaak zat laten vertellen dat een dempingsfactor zeker belangrijk is, maar dat een factor boven de 100 nutteloos is, tenzij je erin gelooft (zegmaar van dezelfde mensen als die zeggen dat hele dure kabels niet zoveel nut hebben, dus dan weet je van welk kamp het komt en of je het wil geloven ;)).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.bouwmeester
In een kort bericht op een ander forum kwam ik tegen dat de Afken versterkermodule wel tot 6dB bassboost heeft. Ga toch maar eens langs bij Remo voor meer info, want hij klinkt erg aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Dempingsfactor = weerstand luidspreker / inwendige weerstand versterker

Een lage inwendige weerstand van de versterker is wel goed (dempingsfactor > 20), maar wordt direct teniet gedaan als je op hogere vermogens gaat spelen door de opwarming van de spreekspoel (bij max. vermogen heb je hetzelfde effect als met een versterker met dempingsfactor < 5).
j.bouwmeester schreef op 09 februari 2004 @ 13:19:
[...] en ik heb me ooit laten vertellen dat op hoge vermogens de dempingsfactor belangrijker is dan de Watts.
Niet dus ;)

Je kan het effect van een lage dempingsfactor simuleren in WinISD: bij tabblad "signal" geef je bij "series resistance" bv. een waarde in van 1/10 Re (dus ongeveer 0.3 ohm bij een 4 ohm speaker), dan simuleer je een dempingsfactor van 10. Bij een series resistance van 0 ohm simuleer je een dempingsfactor oneindig. Het verschil is echt heel marginaal.

Moraal van het verhaal: hoge dempingsfactoren dragen niet bij tot een verbetering van de klankkwaliteit. Dikwijls geldt zelfs het omgekeerde: om een heel hoge dempingsfactor (> 500) te bereiken, moet je heel sterke terugkoppeling gebruiken, wat een dermate negatieve invloed heeft op de geluidskwaliteit dat het voordeel van de hoge dempingsfactor volledig teniet gedaan wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door subsonik op 09-02-2004 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Weer wat geleerd, thanks Subsonik _/-\o_

Ik ben op dit moment trotse eigenaar van een DT 300 amp :D . Heb hem in Muenster gekocht. Het was een rit van 1,5 uur, maar dat is altijd nog goedkoper dan laten bezorgen. En nu kun je ff kletsen met die gast (was erg behulpzaam) en om wat advies vragen. Ben nu bezig met het lijmen en zagen van de kist. Hoop het vanavond klaar te krijgen... Pics volgen dan zo spoedig mogelijk!

[ Voor 30% gewijzigd door voodooless op 09-02-2004 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

deepspace schreef op 09 februari 2004 @ 18:25:
Weer wat geleerd, thanks Subsonik _/-\o_

Ik ben op dit moment trotse eigenaar van een DT 300 amp :D . Heb hem in Muenster gekocht. Het was een rit van 1,5 uur, maar dat is altijd nog goedkoper dan laten bezorgen. En nu kun je ff kletsen met die gast (was erg behulpzaam) en om wat advies vragen. Ben nu bezig met het lijmen en zagen van de kist. Hoop het vanavond klaar te krijgen... Pics volgen dan zo spoedig mogelijk!
Misschien een idee om samen een bouw topic te maken, ik heb net ook het houtwerk binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
FFF schreef op 09 februari 2004 @ 21:03:
[...]

Misschien een idee om samen een bouw topic te maken, ik heb net ook het houtwerk binnen.
Denk dat dat lastig en onoverzichtelijk wordt (maar op zich wel leuk natuurlijk). Jij hebt je topic, en ik, dus we kunnen het beter gescheiden houden.

Ik ben ook niet van plan om nog een apart topic open te maken voor een paar bouwpics (of een mod moet van andere mening zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Het lijkt mij het beste om voor ieder project een apart topic aan te maken waar je dan regelmatig update pics post. Nu we het daar toch over hebben, ik kan binnenkort mijn 2.5 upgrade topic wel een schopje geven met een nieuwe laag pics. Filter is af en ingebouwd en 2 van de 3 lagen verf zitten er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Aha een DT300 Goeie keuze. Nog even de voordelen van de DT300.

- POWER!
- Perfecte match voor de Adire Shiva
- Luchtdichte behuizing voor 100% lekvrije werking.
- Bascorrectie mogelijkheden
- wordt niet warm.

Dat gaat niet tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.bouwmeester
Wat denken jullie van een Afken module + Peerless XLS 12 in een 100 liter box?
De Peerless XLS 12 geeft -9 dB in een 100 liter box. Als ik deze een +6 dB boost geef dan heeft hij dus een -3 dB punt op de 20 Hz, en dat in een gesloten kist!

Het gaat wel 200 euro boven mijn aanvankelijk budget van 400 euro (exc. hout), maar ik denk dat ik dan ook wel wat heb (voor zowel HT als muziek).

Of denken jullie dat ik dan geld weggooi en beter naar andere opties kan kijken?

Hoofdprobleem is dat ik de Detonation 150 ook wel aantrekkelijk vind, maar de meeste woofers die geschikt zijn voor een HT sub (dus lange slag nodig?..!) zijn 8 ohm, en de versterker gaat pas lekker met 4 ohm. Dan komt natuurlijk de Adire Shiva MKIV om de hoek kijken, maar helaas ben ik te ongeduldig om hier twee maanden op te wachten en is de eventuele garantieafwikkeling natuurlijk vrij lastig met een zaak uit het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
@ j.bouwmeester: Ik zie dat -9 dB punt niet... bij mijn zijn het heel wat dB's minder... Maar op zich is het natuurlijk geen slechte combo, al lijkt me 100 liter wel erg veel voor de XLS 12, en erg groot!

Maar zoals belooft, nog wat pics:

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/sub04.jpg
[de Siva in zijn baffle. Doordat ik nu een dubbele plaat heb steekt ie niet uit, erg mooi gezicht van onderen, helaas nog geen pic]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/sub03.jpg
[De DT 300, de pak is helemaal luchtdicht, dus ik hoef geen losse behuizing te maken :) ]
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/sub01.jpg
[braching... Sommige wanden zijn er ter demonstratie gewoon langsgezet, vandaar dat het nog niet 100% recht is.]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/sub02.jpg
[Opening voor de amp. De bracing heb ik netjes om de behuizing van de amp gevormt]

Het 45 gezaagde MDF is toch noch nog lastiger in elkaar te zetten dan ik dacht, Helemaal 100% is niet te doen helaas, maar gelukkig hebben ze plamuur uitgevonden, al denk ik niet veel nodig te hebben 8)

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 09-02-2004 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 16:45

Blamm

Niet meer Smart

Ziet er gelikt uit :) Ik wou dat ik zo kon zagen :o :P
Kun je trouwens niet met spanbanden werken in plaats van met lijmklemmen? Dat lijkt me in dit geval makkelijker (met die 45graden hoeken)
Of zoals ik toevallig vanmiddag las in een oud topic op hifi.nl goed tegen elkaar zetten en lijmen, en dan helemaal strak vasttapen rondom om te laten drogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-04 18:36

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Of aan de buitenkant tape op beide houten delen en dan omvouwen.
Te laat als ik de foto's zo bekijk, het ziet er ig goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Spanbanden heb ik niet, maar het idee met de tape is wel goed :), is wat voor de laatste twee platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hoe kom jij nou eigenlij zo snel aan die shiva :?. Er was toch een inkoopactie die nog lang niet gedaan was? En wat waren nou je totale kosten?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

JvS schreef op 10 februari 2004 @ 11:36:
Hoe kom jij nou eigenlij zo snel aan die shiva :?. Er was toch een inkoopactie die nog lang niet gedaan was? En wat waren nou je totale kosten?
Hij had mazzel en heeft via via (de laatste) shiva kunnen krijgen voor een prikkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.bouwmeester
Ik heb een paar vraagjes over de behuizing van de sub:

- Schroeven jullie de drivers direct op het hout of doen jullie er nog iets tussen?

- Voor het afwerken lijkt het me aardig om net als mijn speaker licht beuken te hebben. Weten jullie waar je rond Delft, Den Haag of R'dam aan goedkoop fineer kan komen. Of is dat erg duur? Misschien een alternatieve oplossing?

- Lijmen jullie alleen de panelen, of komen er ook nog schroeven van pas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Ik schroef de unit direct op het hout, je kunt eventueel nog tochtband/ schuimband ertussen doen. De panelen alleen lijmen, tenzij je geen lijmklemmen hebt, scheelt weer schroeven wegwerken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 2111 op 10-02-2004 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23375

Ik heb M5 inslagmoeren en bouten gebruikt voor de bevestiging van m'n Shiva.
Volgens mij worden de krachten dan beter verdeeld en bovendien kun je de driver zo wat vaker loshalen om te experimenteren met vulling (vooral bij een gesloten kast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99729

ik heb al vaker met die inslagmoeren lopen klungelen.
hoe doen jullie dat?
(met andere woorden: hoe gaan jullie te werk met betrekking tot inslagmoeren?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:43

Jag

Ik heb daar van die T-nuts voor gebruikt die Speakerland verkoopt, werkt prima (ik heb ze alleen bij de Nijhoff gekocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
De Shiva heb ik idd met heel veel massel kunnen krijgen (voor 145,- euro :D ). Ik heb dit keer alles gewoon gelijmt, dus zonder schroeven. Mijn fronts heb ik met schroeven gedaan, maar de afwerking is dan erg lastig te doen.

Het idee met de tape als vervangen van de lijmklem werkt trouwens prima! De woofer schroef ik er gewoon in met schroeven. Zo vaak gaat ie er niet uit denk ik. Ik wacht nu totdat de lijm een beetje droog is, en dan kan ik de eerste testruns doen.. spannend dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

j.bouwmeester schreef op 10 februari 2004 @ 16:40:
Ik heb een paar vraagjes over de behuizing van de sub:

- Schroeven jullie de drivers direct op het hout of doen jullie er nog iets tussen?

- Voor het afwerken lijkt het me aardig om net als mijn speaker licht beuken te hebben. Weten jullie waar je rond Delft, Den Haag of R'dam aan goedkoop fineer kan komen. Of is dat erg duur? Misschien een alternatieve oplossing?

- Lijmen jullie alleen de panelen, of komen er ook nog schroeven van pas?
ff een antwoord op je vraag, ik ben op dit moment ook een sub aan het bouwen, bouw pics zullen snel volgen.

Ik weer nog niet hou ik de driver vast ga maken, misschien met iets van een rubber ring ertussen of met die slagmoeren.

Ik maar de kast van 30 mm mdf (18+12 op elkaar geniet en gelijmt met sponningen die elkaar overlappen) Daarover komt massief kersen hout van 9 a 10 mm dik (totaal dus 40 mm dik)

Ik lijm en schroef de hele behuizing, lekker sterk, geen geprul met lijmklemmen, en de afwerking is geen probleem omdat er toch een laag kersen overheen komt. Die word er op gelijmt en geniet (hele fijne speldjes) welke daarna gestopt en gelakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zoals beloofd, pics 8) ! Ik heb gewoon 18 MDF gebruikt BTW, denk dat dat ook gewoon voldoende is. De lijm moet nog helemaal aandrogen, dus ik heb er nog wat tape omheen zitten. Ook merk ik dat ie op sommige plaatsen lucht lekt. Ik heb het meeste ff afgeplakt met plakband, helpt prima, maar ik moet dus nog hier en daar van binnen kitten, geen probleem. Vulling moet ook nog komen, en natuurlijk de afwerking B) .

Hoe klinkt het :? Waanzinnig verschil :9~! Hij staat nu nog verkeerd om, omdat ik noet geen mooie voetjes heb (misschien morgen), maar het klinkt al echt zeer goed! Ik heb hem nu gecrossed op ongeveer 70 tot 80 Hz, en het volume staat half open. Bassextensie @ 20 Hz, 6 dB. Inroom zou dat ongeveer flat moeten zijn tot 20 Hz :). Het is echt een aanvulling op mijn fronts. Die heb ik nu ontlast door de Bass op de Marantz gewoon op 0 dB te zetten (stond eerst op +3 ofzo). Scheelt een heleboel excursie in de lage regionen, daar heb ik nu toch de sub voor O-)

Ik heb ook ff een filmpje gemaakt met mijn cam (eerste keer dat ik het geprobeerd heb ; ) . Mpeg4 (divx), met sound! Let op, het is 20 Hz, dus ik ben niet aansprakelijk als je de zooi te hard zet, en je een woofer kwijt bent :Y)

Nu de pics:

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/sub05.jpg
[ De DT 300, op zijn kop natuurlijk ;0 ]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/sub06.jpg
[ Sub in doos... Waar het lichte plakband te zien is lekt het een beetje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Je woofertje wappert lekker op het filmpje :P Ziet er goed uit :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-04 18:36

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Die woofer weet wat wapperen is, ik hoor er alleen niks van op m'n standaard stereotorentje. :)

Beetje offtopic, maar wat zijn die rode speakers voor speakers?
Wat voor rood is dat rood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

Ziet er goed uit!

Euh denk alleen dat het geluid er niet bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Coenen schreef op 11 februari 2004 @ 08:29:
Die woofer weet wat wapperen is, ik hoor er alleen niks van op m'n standaard stereotorentje. :)

Beetje offtopic, maar wat zijn die rode speakers voor speakers?
Wat voor rood is dat rood?
Die rode speakers zijn mijn DIY fronts, kijk ff in mijn openingspost, dan vind je een link naar het topic daarvan :). Het rood is bastisch rood! Er zit bij nader inzien idd geen geluid bij het filmpje 8)7 . Nouja... weer wat woofers gered :P

Vanmiddag nog ff een meter of 8 OFC kabel halen om de sub op zijn plaats te kunnen zetten! Donderdag of vrijdag ff kitten en voetjes eronder zetten... Volgende week beginnen met de afwerking.

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 11-02-2004 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Die Shiva ziet er erg goed uit. Nou zag ik in de Conrad gids een versterker voor 149 euro. Misschien vloek ik wel, maar kan ik daar een leuke subwoofer mee bouwen? En hoe zou die versterker het doen met deze Shiva?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
kiddyl schreef op 11 februari 2004 @ 22:26:
Die Shiva ziet er erg goed uit. Nou zag ik in de Conrad gids een versterker voor 149 euro. Misschien vloek ik wel, maar kan ik daar een leuke subwoofer mee bouwen? En hoe zou die versterker het doen met deze Shiva?
Kijk hier ff: Subwoofer versterker van Conrad . Dat ding is trouwens al vaker langs gekomen, dus ff de search gebruiken, of ff in dit topic terugkijken, en je vind genoeg info..

Ik heb de sub nu op zijn uiteindelijke plaats staan. Mijn vader heeft een paar mooie voetjes meegenomen van zijn werkt. Echt mooi beukenhout, aflopend naar onder. De sub is wel nog wat boomerig, maar dat komt doordat er nog geen vulling in zit. Lootbitum is hier in de buurt helaas niet te krijgen. Nu kan mijn vader op zijn werk een soort vilt krijgen. Ik vraag me af of het misschien nuttig is om zoiets tegen de wanden de plakken?

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/sub07.jpg
[ Dit zijn dus niet de uiteindelijke pootjes ]

• MM
  • Niet online

MM

Sub mischien niet in de hoek plaatsen maar een meter naar links zou ook wel wat tegen de boomerigheid kunnen helpen, het volume lager zetten schijnt ook vaak te helpen (bijna iedereen zet z'n sub te hard).

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb je nu de output van je megpaneel of zo, meteen aangesloten op de ingang van je subwoofer?? Een vriend van mij heeft er namelijk nog een filter tusse het mengpaneel van hem en de subwoofer gegooid.

En zou je de totale kosten willen mededelen?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
neu, gewoon pre-out van de receiver, die filter op 100 Hz, de rest doet de sub amp zelf. een meter verplaatsen kan niet, daar zit namelijk een deur :(. Zachter zetten helpt idd. Ik denk dat vulling en demping nog meer gaan helpen.

In totaal ben ik ongeveer 500 euro kwijt denk ik.

Om nog maar eens ff mijn vraag te quote:
Lootbitum is hier in de buurt helaas niet te krijgen. Nu kan mijn vader op zijn werk een soort vilt krijgen. Ik vraag me af of het misschien nuttig is om zoiets tegen de wanden de plakken?
Dit niet vanwegen het gewicht, maar puur voor de bemping.

[ Voor 36% gewijzigd door voodooless op 12-02-2004 16:41 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Update. Ik heb de voetjes eronder gezet, van binnen alles dichtgekit (ben er helemaal wiebbeling van geworden ;) ), en de wanden bekleed met 2 cm dik shuim meubelindustrie. Om de rand van de woofer luchtdicht te maken heb ik er van die tochtstrips onder gepakt. Verder heb ik de volledige kast gevult met dacron (ook meubelspul).

De kast is nu compleet dood, en het boomerige is nu volledig wel. Ook lijkt ie nu ook dieper te gaan.

Ik ben dus weer helemaal mega tevreden. Starwars, Attack of the Clones is echt waanzinnig! Lijkt bijna een aardbeving als er een schip komt overvliegen _/-\o_ , en de amp staat niet eens half open en de receiver ook niet op zijn hardst. Ook muziek is prachtig! Ik heb de sub nog een beetje lager gerossed staan, klinkt nu echt perfect!

Volgende week ga ik beginnen aan de afwerking. Eerst de randen shuren en met MDF plamuur bijwerken (ik ga je een beetje afronden), en dan verven. Kleur weet ik nog niet. Ik heb nog voldoende rood over voor van de fronts, dus misschien ga ik dat wel gebruiken...

Ik wilde nog wat pics maken van de voetjes, maar helaas is de accu van de camera weer leeg :(. Dus straks komt er nog wel wat O-)

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 12-02-2004 20:56 ]

Gaaf dat het zo goed is uitgepakt. Kun je nog eens alle info opsommen zoals kosten per onderdeel, soort kast gesloten, welke eq setting je gebruikt op de dt300 enz.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Deal PPK ;)

Specs:
- Closse box, 54 Liter, Adire Audio reference design, met aanpassing voor amp.
- Adire Audio Shiva mkVI high excursion subwoofer
- Detonation DT-300 subwoofer versterker module
- Versterker: 300 W RMS, 600 W max (@ 4 Ohm)
- EQ-instelling: +6 dB @ 20 Hz
- Frequency response inroom (-3 dB) volgens LspCAD (met EQ): 18-100 Hz (laatste is varriabel natuurlijk), dus geen LT nodig :)

Kosten:
code:
1
2
3
4
5
6
- Adire Shiva mkVI         154,50 (incl. verzendkosten)
- Detonation DT-300       319,- (excl 3 uur rijden :P )
- MDF                       23,-
- overige                   gratis :D            +
                            ---------------------
                             496,50

Precies binnen budget dus (alleen verf nog dus..) 8) .

Ik wil iedereen met een commerciele subwoofer uitdagen om hem eens erlangs te zetten })

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 12-02-2004 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zoals beloofd, nog een picje van de nieuwe voetjes:

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/sub08.jpg
[ ook is goed te zien dat de naden van het 45 graden gezaagde MDF niet 100% passen. Gelukkig dat met wat plamuur en schuren te corrigeren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jo dat is mooi! En idd kom maar eens langs met je Q200 :*) Goeie prijs betaald. Ik heb 160 betaald voor de Shiva mkIII en 300 voor de DT300. en 130 voor de PR. en dan nog verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, Het is alweer wat weekjes geleden, maar ik heb dan toch een update :D

Ik heb namelijk metingen laten verrichten aan mijn DIY fronts (dat topic update ik ook nog wel een keer deze week) bij Martin HSI. Hij had wel interesse aan mijn sub omdat hij de Shiva niet kende en zondoende vond hij het leuk om ook deze eens door te meten.

Hier de resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/3_curve_20_25_30_hz.gif
Het lowpass filter staat op 50 Hz ingesteld. De verschillende curves zijn met een boost van 6 dB op 20, 25 en 30 Hz.

Ziet er toch erg leuk uit of niet :Y)

Afwerken heb ik nog steeds niet gedaan, gewoon geen tijd voor... nouja, het kinkt prima zo >:)

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 22-03-2004 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99729

nog verder met martin over de shiva gehad?

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 99729 op 23-03-2004 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Martin vond het wel een interessant speakertje. Hij wilde er wel meer van weten. Ik heb hem dan ook naar de inkoopactie doorverwezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dat is een mooi resultaat voor deze subwoofer. Hoof dat de mijne straks in de buurt komt van deze waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116494

Hallo mensen ik heb ook een DIY gemaakt met een DT300 en een Shiva. Een en ander klinkt goed in de films tenminste hij moet nog in spelen maar dat zal goed komen denk ik. Hij zit in een box van 64 liter. Alle wanden zijn 36 mm dik, en er zit bracing in. Echter als ik muziek wil luisteren dan hoor ik bijna niks. 8)7 8)7 Als receiver heb ik een NADt752. De subwoofer uitgang hiervan zit aan de DT300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Anoniem: 116494 schreef op 16 juni 2004 @ 10:41:
Hallo mensen ik heb ook een DIY gemaakt met een DT300 en een Shiva. Een en ander klinkt goed in de films tenminste hij moet nog in spelen maar dat zal goed komen denk ik. Hij zit in een box van 64 liter. Alle wanden zijn 36 mm dik, en er zit bracing in. Echter als ik muziek wil luisteren dan hoor ik bijna niks. 8)7 8)7 Als receiver heb ik een NADt752. De subwoofer uitgang hiervan zit aan de DT300
Dit had je beter hier: De vele gezichten van de Shiva mark IV kunnen posten :X mijn topic is al wat ouder ;)

Maar anyway. Je NAD zal de LFE uitgang wel niet gebruiken bij muziek. Sluit de DT 300 maar eens via de high-level uitgangen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
deepspace: maak jij je woofer nog af ofnie?

offtopic:
Welk programma gebruik jij om die mooie 3D tekeningen te maken?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Barry_Loef schreef op 16 juni 2004 @ 13:13:
deepspace: maak jij je woofer nog af ofnie?

offtopic:
Welk programma gebruik jij om die mooie 3D tekeningen te maken?
Zeker maak ik mijn sub nog af. Heb alleen ff weinig tijd. Maar ik heb al spul gehaalt om te bekleden en heb de randen al liggen freezen. Misschien volgende week.

3D pics maak ik met 3D studio MAX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Het is lang geleden, maar ik heb eindelijk de sub afgewerkt :)

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/sub/img_001.jpg
Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/sub/img_002.jpg
Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/sub/img_003.jpg

Het was nog best lastig om het spul aan te brengen, vooral de randen en de rondingen. Maar voor de eerste keer vind ik dat het redelijk gelukt is. In ieder geval beter dan bloot MDF :X.

De naad op de achterkant is helaas onvermeidelijk, maar is ook wel redelijk gelukt. De flits laat het er wat erger uitzien dan het werkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Ziet er best geinig uit :) Inderdaad beetje jammer van die naad maar ach dat zie je toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 16:45

Blamm

Niet meer Smart

Ziet er leuk uit :D
Elesgoflex neem ik aan? Welke kleur is dit dan?

Ik heb mijn luidsprekers in Taxus gedaan, maar dat is nog wat drukker van tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meloenie
  • Laatst online: 25-05-2024
Zeker mooi subs te maken met die Shiva......dat wil ik ook ;-)

Ik vraag me alleen af of ik als sub-amp het zelfbouw versterkertje van BMM-electronics kan gebruiken (140w) deze heeft geen filter of instelling qua bass-boost. Maar volgens mij kan me marantz-surround receiver dat doen, of vergis ik me hierin.
Hoop dat jullie hier wat voor weten, misschien wel een diy bass-filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

De boost kan je vergeten, versterking kan idd met zelfbouw en je Marantz heeft idd een filter.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meloenie
Heee...
ik zie dat onze er op de IA site van onze vriend Laurens (inkoopakties.net) een AC is gestart met SHIVA's en DT versterkers....mmmm.....intressant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meloenie
@JT
Een boost is niet nodig begrijp ik? want als ik de diverse versterkers bekijk zoals van Hypex en DT dan hebben die toch wel een aantal instelmogelijkheden. Zal ik die echt nodig hebbebn met een shiva in een reflex behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
meloenie schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 11:17:
@JT
Een boost is niet nodig begrijp ik? want als ik de diverse versterkers bekijk zoals van Hypex en DT dan hebben die toch wel een aantal instelmogelijkheden. Zal ik die echt nodig hebbebn met een shiva in een reflex behuizing?
Leuk dat mijn topic nog eens wordt gekicked :P

Boost is in mijn geval wel nodig, met BR zou je dat misschien we kunnen missen. Ik zou echt een los filter gebruiken (of echte subamp), en niet dat van de Marantz. Tevens heb ik mijn amp nu high-level aangesloten, en dat integreerd veel beter..

He, als er weer een IA is dan ga ik nog eens kijken. Misschien scoor ik wel een shiva voor in de auto ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meloenie
Hmm, ik ben ook even aan het rekenen gegaan en zo'n bouwpakket loopt ook aardig in de papieren. Voor het geld hoef ik het dus niet te doen. Denk dan maar toch aan een sub-amp module zoals de DT150 of van Hypex eentje. Ik zie ook veel mensen met een Conrad amp. Maar hier zit geen boost op of in. Maar ik las wel iemand die het over een evt. mod had...kon ik verder weinig van vinden. Hoe zit het trouwens met de ontwerpen van zo'n kast? Ik heb dus die standaard ontwerpen van de site van de Shiva fabrikant gehaald. Moet je die volgen of kan je zelf ook eentje ontwerpen (jaja je hebt em door een echte DIY audo n00b). Ik heb wel al Winisd programma gedownload maar dat word beetje moeilijk omdat de Shiva er standaard niet instaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHaFalleN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-04 14:20
Die conrad amps hebben wel een bassboost hoor, met wat rommelen in de amp kan je deze alleen nog wat aanpassen, maar bij mijn amp (de cheapo van 150w@4ohm) zit er standaard +6db op 30hz.

Dr slingert hier op got wel ergens een pdf rond met wat je moet aanpassen, weet alleen zosnel niet meer waar. Ook staat die shiva wel in winisd, maar dan een iets oudere versie die bijna niks verschilt. Je kan hem natuurlijk ook zelf ff invoeren, paar minuutjes werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meloenie
Ok ik ga de nieuwe Shiva invoeren in me Winisd progje. Wat ik dus verder afvraag, hoe zwaar moet de versterker zijn voor de Shiva? Hoe zwaarder hoe dieper de bastoon doorgaat? Of gaat geluid gewoon harder? Ik neem aan dat het een en ander samen hangt met de rest van de set. Deze is niet super highpowered, Peerless speakersset van Speakerland, maar ik gebruik de set voornamelijk voor film enzo, ik zoek dus wel een subwoofer+amp combi die lekker laag doorgaat. Moet ik dit zoeken in de versterker? of juist meer in de kastopbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
meloenie schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 13:21:
Ok ik ga de nieuwe Shiva invoeren in me Winisd progje. Wat ik dus verder afvraag, hoe zwaar moet de versterker zijn voor de Shiva? Hoe zwaarder hoe dieper de bastoon doorgaat? Of gaat geluid gewoon harder? Ik neem aan dat het een en ander samen hangt met de rest van de set. Deze is niet super highpowered, Peerless speakersset van Speakerland, maar ik gebruik de set voornamelijk voor film enzo, ik zoek dus wel een subwoofer+amp combi die lekker laag doorgaat. Moet ik dit zoeken in de versterker? of juist meer in de kastopbouw?
Hoe meer vermoegen hoe harder. Echter heb je voor 3 dB meer geluidsdruk dubbel zo veel vermogen nodig! Ook wordt er vaak gezegt dat je met meer vermogen wat meer controle hebt over de woofer (zeker bij hoger volume). Met het laagdoorgaan heeft het vermoegen weinig te maken Heeft meer te maken met je kast en de extra bassboost boost die de (pre)amp je geeft.

Met WinISD kun je precies zien hoeveel vormogen je nodig hebt om een bepaalde geluidsdruk te bereiken. Gebruik wel de pro-versie, want die is stukken beter en uitvoeriger!

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 03-02-2005 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meloenie
Oh ok, das duidelijk wat betreft de versteker. Ik ga eerst maar eens rommelen met Winisd.
Trouwens ik was vandaag ook voor een Dreambox bij me winkeltje op de hoek hier in Zaandam en daar verkopen ze voor 49,95 een subwooferversterker van 150W RMS. Dat kan niet veel zijn toch? Volgens mij is het type de AM-5080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04:57

sphere

Debian abuser

meloenie schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 16:55:
Oh ok, das duidelijk wat betreft de versteker. Ik ga eerst maar eens rommelen met Winisd.
Trouwens ik was vandaag ook voor een Dreambox bij me winkeltje op de hoek hier in Zaandam en daar verkopen ze voor 49,95 een subwooferversterker van 150W RMS. Dat kan niet veel zijn toch? Volgens mij is het type de AM-5080.
Is dat inclusief voeding?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meloenie
@sphere...

heeee.... ook hier al?? volgens mij zit ik je forumpje op IA.net al vol te spammen ;-)

De versterker is incl voeding, zelfs stroomkabel zit er aan....cheapass ding hoor, maarja...150W voor 50 euro...das 0,33 cent per W....geen geld toch ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
meloenie schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 16:55:
Dat is toch de welbekende Powersound XXL amp :? Dat RMS vermogen is in ieder geval erg optimistisch, en de shiva verdient veel beter!

Pagina: 1 2 3 4 Laatste