De AXX1010 heeft een tamelijk hoge resonantiefrequentie(Fs is 36Hz). Voor een autosub is dat ook niet zo erg vanwege de cabingain. In huis zul je het zonder cabingain moeten stellen en heb je alleen roomgain die in principe altijd minder is.
Een gesloten kast zou ik voor deze woofer alleen aanraden als je hem in de kast wilt beluisteren. Dan heb je nog wat cupboardgain
Om een sub te maken die beneden de 80Hz met 3db/oct afvalt lijkt me niet handig. Deze woofer is prima om naar te luisteren maar je moet hem wel laag crossen. Ik cross op circa 50Hz a 60Hz. Bedenk ook dat de conrad subversterkers slechts 12db/octaaf filters hebben dus je kunt ook niet hoog crossen zonder last te krijgen van geluids degenererende bijverschijnselen.
In mijn optiek dus liever basreflex, bij deze unit heb je het laag uit de BR poort gewoon nodig. Ik heb bij de mijne een "slotted" poort gemaakt, hier kom je bij kleine behuizingen vaak beter mee weg dan met een ronde poort.
Kijk eens naar het volgende: F3:35Hz, Fb:37Hz, netto 25 liter. Reken 5 liter voor de versterker, 3 liter voor de luidspreker en 2 liter voor poort en bracing. Dan moet je dus een kast maken met 30 liter inhoud. Neem als binnenmaat voor een zijde 280 mm, in deze maat past de luidspreker prima en hebben we meteen de maat voor de slotted poort vastgesteld.
Stel: we gaan uit van frontfiring en de poort aan de front. In dat geval worden de buiten afmetingen met 22 mm MDF: breed 324, hoog 345 en diep 400 mm. De poort is 280 mm breed, 15 mm hoog en 250 mm lang (plankje voor de poort dus 228 mm bij 280 mm en kan 18 mm dik zijn)
Zaagindicatie: Zijpanelen bedekken helemaal en worden 400 bij 345
Boven en onderpaneel vallen daarbinnen en worden 400 bij 280 mm
Achterpaneel valt daar weer binnen en 280 bij 301. Hier komt het gat voor de versterker in.
Voorpaneel moet een spleet vanaf van 15 mm en wordt dus 280 bij 286, hier komt ook het gat van de woofer in.
Versteviging (brace) van 280 bij 301 met twee grote rechthoekige gaten erin zodat er een rand overblijft van 2,5 a 3 cm
Basreflexpoort hadden we al vastgesteld
Uiteraard kun je zelf afmetingen veranderen als het volume maar gelijk blijft en je zeker stelt dat je alles kwijt kunt.
Conrad amp(parts express): no 30 05 18 02 voor de 150watt RMS versie, Deze heeft een kunstof cover aan de binnenzijde en kost 119.95.
De 80 w versie (30 10 43-02) ken ik niet en kost 91.95
De 300W versie (30 10 44-02) kost 149, heeft geen cover , deze zul je dan van MDF moeten maken en eventueel de kast wat moeten vergroten. Op de amp zelf staat een lagere powerrating.
Bekabeling heb je niet nodig, een kabel is bijgeleverd om de luidspreker aan te sluiten. Voor aansluiting op je gewone versterker kun je desnoods telefoondraad nemen, daar loopt geen stroom door.
Veel bouwplezier