[DIY] Nog een zelfbouw subwoofer met XXL en AXX1010

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 17.036 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 10:47
Ik ben van plan om zelf een actieve subwoofer te bouwen, maar mijn kennis is maar noppes.
Ik weet niet echt goed hoe ik er aan moet beginnen en heb mij al suf gezocht op internet en GoT, maar echter niets concreet gevonden.

Ik heb al de volgende onderdelen opgeschreven van bij Conrad:
- Tonsil GTC 20/60 woofer
- stereo subw. scheidingsfilter
- noppenschuim
- aansluitterminal
- audiokabel(zwart/rood ene kant, andere kant zwart voor aan sony receiver te hangen)
Wat heb ik nog allemaal nodig? |:(
Ik zal hem bouwen uit MDF van 20mm dik. Eigenlijk weet ik niet goed hoe en wat dus misschien dat jullie mij kunnen helpen?

Specs: http://specs.tweak.to/9454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

De Tonsil GTC 20/60 lijkt mij nou niet bijzonder geschikt als subwoofer. Bij 50 Hz valt hij al af met een bas reflex kast van 18 liter. Dan kan je wellicht beter zijn broertje, de GTC 20/40, nemen, die je wel tot 40 Hz kan krijgen in bas reflex. Dat is wel bruikbaar, maar heeft zijn prijs: 50 zatte liters nodig :/

Hoe kom je zo bij deze driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Wat bedoel je onder driver? Bedoel je waarom ik dit nu wil doen?
Ik wil het doen omdat 1. ik geen mag kopen :+
2. het ziet er wel plezant uit zo iets maken en achteraf ben je dan trots op jezelf. Het zal namelijk mijn allereerste project zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Driver = luidspreker

Kies wel een echte subwooferdriver uit, als leek kan je dan naar de xmax kijken of gewoon ons je budget geven dan zoeken we wel wat voor je op ;)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Wel eigenlijk mag het niet te veel kosten. Binnen een paar dagen verjaardag dus dan heb ik al wat extra geld. dus zeg maximum 130-140€ :?

Eigenlijk zo goedkoop mogelijk, maar goede performance.

PS: het wordt een sub voor op een slaapkamer, dus het huis moet er niet van beginnen trillen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Voor sub met een klein budget de raveland AXX serie. De 12" versie doet het goed in een 30 liter kistje getuned op 40 hz.

icm met die conrad amp van 190 watt aan 4 ohm moet je een heel eind in de goede richting komen.

Wat betreft de kast kun je het beste 22mm mdf pakken en de baffle dubbeldik maken. In het midden maak je een brace zodat je een lekker stevig kistje krijgt.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 31-05-2004 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
:? oh jee waar ben ik aan begonnen?

Ik vind het heel tof dat jullie antwoorden op mijn vragen enz, maar ik zoek echt concreet wat ik nog nodig heb met de dingen die in de topicstart staan. De woofer heb ik al vervangen door de GTC 20/40.

Wat mis ik nog van materiaal om een actieve sub te bouwen? Zo een module? Of is dat niet nodig?

De sub zal gebruikt worden om aan mijn Sony receiver te hangen. Boxen zijn aangesloten op de receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:04

Jag

Cocona schreef op 31 mei 2004 @ 15:06:
:? oh jee waar ben ik aan begonnen?

Ik vind het heel tof dat jullie antwoorden op mijn vragen enz, maar ik zoek echt concreet wat ik nog nodig heb met de dingen die in de topicstart staan. De woofer heb ik al vervangen door de GTC 20/40.

Wat mis ik nog van materiaal om een actieve sub te bouwen? Zo een module? Of is dat niet nodig?

De sub zal gebruikt worden om aan mijn Sony receiver te hangen. Boxen zijn aangesloten op de receiver.
Luister nou maar gewoon naar Walter.ppk :P. Waarom zou je niet van je orginele plan kunnen afwijken als wat walter.ppk voorstelt beter is :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Simpelweg kies je een driver en bouw je daar een kast omheen. Veel simpeler kan het niet worden. De gasten hier leiden je wel verder tot een daadwerkelijk te bouwen ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb zelf ook een stel 8"tonsil woofers uit de GTC serie maar het zijn lagetoon speakers maar totaal ongeschikt als subwoofer. Lage Xmax is het voornaamste probleem.

Ik hoop dat je die woofer nog niet besteld hebt?

Durf je het niet aan om een andere woofer te bestellen? aan het budget zal het niet liggen denk ik. De AXX1212 kost 74 euro de 10" versie > AXX1010 kost maar 53 euro. En ik geloof dat Indoubt een sub gebouwd heeft met een van deze speakers en dit is goed bevallen.

Voor een versterkermodule, die je nodig hebt om de sub actief te maken, zul je toch minimaal 100 euro moeten neertellen. Het beste kun je voor de zwaarste Conrad module gaan. Deze kost uit m'n hoofd iets van 120 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 23:12

jedel

Kevlar

wat is je totale budget?

[offttopic]
kan je iegenlijk wel goed 1 speaker (met 1 speekspoel) aan zo'n sub-sat filter hangen
[/offtopic)

[ Voor 71% gewijzigd door jedel op 31-05-2004 15:44 ]

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Oké dus stel ik gebruik die Raveland daar. (prijzen van bij Conrad in NL, maar ben zelf van België dusja :? )
- Raveland AXX 12" 81,50€
- amplifier :? ????€
- noppenschuim 12,95€
- audiokabel 6,00€
- aansluitterminal 6,95€ of heb ik die dan niet meer nodig ?
- hout MDF 22mm 20,00€ ?
-----------
127,4€ zonder prijs van amp
Weet iemand een goede amp als ik dat nodig heb voor weinig geld?

Mis ik nog iets?

Echt bedankt gasten! Vind het zeer zalig dat jullie helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:09

voodooless

Sound is no voodoo!

Noppenschuim heb je niet nodig in een sub. Dat is vooral bedoelt om de middentonen te dempen, en die heb je nu eenmaal niet in een sub ;) . I.P.V noppenschuim kun je beter sonifil (of wol, o.i.d) nemen, om je sub te dempen. Je propt dat gewoon in de sub :). Voordeel is dat je strakker geluid krijgt en minder volume nodig hebt.

Verder heb je terminals ook niet nodig als je een amp hebt. Daar zitten ze namelijk al op :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

Cocona schreef op 31 mei 2004 @ 15:41:
Oké dus stel ik gebruik die Raveland daar. (prijzen van bij Conrad in NL, maar ben zelf van België dusja :? )
- Raveland AXX 12" 81,50€
- amplifier :? ????€
- noppenschuim 12,95€
- audiokabel 6,00€
- aansluitterminal 6,95€ of heb ik die dan niet meer nodig ?
- hout MDF 22mm 20,00€ ?
-----------
127,4€ zonder prijs van amp
Weet iemand een goede amp als ik dat nodig heb voor weinig geld?

Mis ik nog iets?

Echt bedankt gasten! Vind het zeer zalig dat jullie helpen
toon volledige bericht
in dit topic heeft iemand een nieuwe subamp voor 50E weten te kopen.

ik heb de mijne 2e hands ook voor 50E gekocht.

ps ik vind de axx1010 een beetje duur.....

ik heb mijn mds-08 voor 37 E euro gekoct (nieuw op marktplaats.nl)
die zelfde gast had ook nog een mds-08md voor slechts 65E dat is volgens mij intressanter dan een axx1010

[ Voor 12% gewijzigd door jedel op 31-05-2004 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
:) goed, het begint duidelijk te worden

woofer AXX 10" 53€ volgens walter.ppk
amplifier 99,95€
wol 4,55€
hout 20€ ?

Allemaal volgens Conrad.nl, maar weet iemand een goed(kope) winkel in belgië, met online shop?

ohja moet ik nu nog een subwoofer scheidingsfilter kopen? en welke kabels van woofer naar amp? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

Cocona schreef op 31 mei 2004 @ 16:04:
:) goed, het begint duidelijk te worden

woofer AXX 10" 53€ volgens walter.ppk
amplifier 99,95€
wol 4,55€
hout 20€ ?

Allemaal volgens Conrad.nl, maar weet iemand een goed(kope) winkel in belgië, met online shop?

ohja moet ik nu nog een subwoofer scheidingsfilter kopen? en welke kabels van woofer naar amp? 8)7
schieidings gedoe zit al in de subamp ingebouwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 09:17

Blamm

Niet meer Smart

Van de woofer naar de amp (ik ga er van uit dat je IN de kast bedoelt) gaat gewoon een stukje luidsprekerkabel.

Van je eigen versterker (je Sony) naar de actieve subwoofer gaat een tulp-kabel, mit je versterker een uitgang heeft voor een subwoofer. Anders gewoon een stuk luidsprekerkabel vanuit je luidsprekeruitgang naar de subwooferversterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Goed, bedankt allen en euh hopelijk kan ik in de grote vakantie van start gaan. Wat de bouw betreft zal ik zelf nog eens goed dokteren enz

Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Cocona schreef op 31 mei 2004 @ 16:48:
Goed, bedankt allen en euh hopelijk kan ik in de grote vakantie van start gaan. Wat de bouw betreft zal ik zelf nog eens goed dokteren enz

Bedankt! :)
Let er wel ff op dat je niet zomaar een doos kan maken en dat het dan automatisch goed klinkt! Je moet natuurlijk wel ff berekene ;)

.. tot de grote vakantie.. dan heb je toch nog meer dan tijd zat om nog wat extra centen te sparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ga je de woofer voor muziek of voor films gebruiken?

Bij muziek vind ik een passive sub beter klinken, en bij een film vind ik een actieve sub weer mooier, vooral als je een goedkopere amp gebruikt, de afregeling van het volume/bass is hierbij meestal niet echt nauwkeurig.

Bij films is het makkelijk, alles volluit!, maar bij muziek moet je vaak de bass een beetje terugdraaien omdat anders de fronts zowat niet hoorbaar meer zijn. :)
PS: het wordt een sub voor op een slaapkamer, dus het huis moet er niet van beginnen trillen
Met een sub-amp krijg je al snel dat verschijnsel. :P Als je die amp nou eens weg zou laten, waardoor je weer zo'n €100 meer kan besteden aan de kast/speaker, zou je al een betere kwaliteit krijgen, voor evenveel geld! :)

Post eens wat foto's van je Sony receiver, of post gewoon het typenummer, want als je amp al zwak is, tja...dan is een actieve-sub inderdaad geen overbodige beslissing.

Ik vind het leuk dat er weer wat DIY plannen gemaakt worden, na mijn examen weer geld voor 2 High-end DIY zuilen. :9~

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Het is een STR-DE375 in het zwart van 2j oud ofzo. Levert 2x50watt ofzo iets. Persoonlijk vind ik het een zwakke receiver, maar ik had niet meer geld :'(
De sub zal dus voor muziek bedoelt zijn hé. Maar passieve sub, hoe werkt dat dan? Het einddoel van dit project is namelijk dat ik een diepere en mooiere bass verkrijg.

We hebben beneden ook een actieve subwoofer van Jamo en echt dat bakje ruled!! De bassen zijn echt zalig diep enz en dat wil ik nu ook in mijn kamertje uit mijn boxen krijgen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Barry|IA schreef op 31 mei 2004 @ 18:17:
Ik vind het leuk dat er weer wat DIY plannen gemaakt worden, na mijn examen weer geld voor 2 High-end DIY zuilen. :9~
Zie ook [rml]Wekkel in "[ diy] MTTM?"[/rml] O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik hou em al een tijdje in de gaten Wekkel, I LOVE DIY! :9~

@Cocona:

Ik ken de receiver die jij zwak noemt, ik heb em es een keertje moeten aansluiten voor een absoluut geslaagd audio feestje, ik denk dat het eerder je luidsprekers zijn die het zwakke geluid veroorzaken. ;)

Een goede passieve woofer, is (vooral voor een audioviel) beter dan een matige actieve, het is immers de woofer die het geluid maakt.

Ik zal eens een mooi subje voor je samenstellen, aan de hand van de commentaar in de volgende post's kan je bepalen of het een geslaagd plan is. :P

Ik hou het even op een saldo van €150

Speaker: VIS.W 300 S/4-OHM

Model W 300 S
Nom.-/muz.belastbaarh.(W) 150/200
Impedantie (W) 4
Frequentiebereik (Hz) 23-4000
Gem.karakt.geluidsniveau (dB) 92
Resonantiefrequentie (Hz) 22
RDC 3,6
Qts 0,29
Qms 1,78
Qes 0,34
Vas 310
Magneet-Æ (mm) 157
Afm. Korf (mm) 332
Bevestigingsgaten-Æ (mm) 314
Geluidswandopening-Æ (mm) 280
Hoogte (inbouwdiepte) (mm) 144 (134)
Gewicht netto (g) 4500

115€ bij Conrad

Bouw deze in een gesloten kast met een dubbele laag MDF van 18mm dik (totaal 36mm), die aan de hand van de bovenstaande parameters berekend is.

Gebruik vergulde terminals, om het een beetje bij High-end te houden, bekleed de kast van binnen met dempingsmatriaal, en zet het geslaagde project op 4 trillingsdempende pootjes. :)

Al met al ben je (ongeveer) kwijt:

Speaker: €115
Hout (MDF): €15 (plus €1 voor het op maat zagen in de bouwmarkt :P )
Terminals: €5
Dempingsmatriaal: €10
Pootjes: €5

Totaal: €151

Ik durf te wedden dat jij voor dit bedrag geen actieve woofer maken kan, met gelijke prestaties. :)

Sucses met DIY _/-\o_

[ Voor 94% gewijzigd door Barry|IA op 31-05-2004 19:08 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Passief is bijna altijd minder goed dan actief omdat je dan weer vermogensvretende passieve filters moet gebruiken. Mooi actief doen dus :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
oké we blijven bij de actieve sub :9

MAAR eerst leren voor de exaamkes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kut net een heel verhaal getypt weg natuurlijk :( Het komt erop neer dat passief altijd minder is als actief. Fronts ontlasten, beter af te regelen etc.

Euhm ja die MDS08 van it lijkt me een leuke woofer voor puur muziek. de AXX1010 zal het beter doen met film/games/muziek met een mischien wat mindere performance voor muziek. Maar dat moet je echt even aan Indoubt vragen want hij heeft en een sub met dei mds08 gebouwt en een sub met die raveland.

Als je voor de axx1010 kiest kun je het beste een kist van bruto 20,5 liter maken met een poort van rond 80 mm x 491 mm. Dit geeft een typische vlakke frequentie response.

Er zijn bij een actieve sub maar 2 onderdelen 1: speaker 2: subwoofermodule.
Voor de verdere rest heb je hout/lijm/schroeven/sonofill ofwel fiberfill nodig.

Als gereedschap heb je, als je de planken laat zagen bij de karwei/gamma/etc een bovenfrees met cirkelgeleiding nodig voor een perfect rond gat met een verzonken trap zodat je woofer er mooi in komt te liggen. Ik zou de speaker frontfire monteren omdat dit een directe response maakt die meestal wat beter is voor muziek.

Kijk anders even op wat zelfbouw paginas (waaronder die van mij O-) ) daar kun je een hoop van afkijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 31-05-2004 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Walter, je upload machien op de site werkt niet. Ik wil je wel wat budget woofer data sturen voor WinISD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Walter.ppk ik denk dat ik je ga volgen in wat je me gegeven hebt. Hopelijk ben je juist met die kast van 20.5liter, maar wat bedoel je daar met die poort :? wat wil je daar mee zeggen? Naar het schijnt is het best om de kast afgeronden hoeken te geven ofzo?

Ik zou het apprecieren mocht je een gepaste kast kunnen schetsen met afmetingen erbij? Je moet natuurlijk niet hé, maar ik heb daar niet veel verstand van |:(

het wordt dus een Raveland AXX 10", een amplifier, wol als dempingsmateriaal, hout mdf van 20mm, rubberen voetjes en natuurlijk een tulp-kabel naar mijn receiver. Dat is het zowat zeker? Nu nog een winkel vinden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Walter.ppk, ik ben juist eens weest kijken naar je site. Echt zalige sub dat je gemaakt hebt _/-\o_ !

Stoort het je niet als ik in de vakantie af en toe eens naar jou model kijk? Dit is nu echt wat ik zocht om er zelf aan te beginnen!

Toch zal ik eens mijn neef die schrijnwerker is, af en toe eens moeten inschakelen wat het hout betreft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

Cocona schreef op 31 mei 2004 @ 19:29:
Walter.ppk ik denk dat ik je ga volgen in wat je me gegeven hebt. Hopelijk ben je juist met die kast van 20.5liter, maar wat bedoel je daar met die poort :? wat wil je daar mee zeggen? Naar het schijnt is het best om de kast afgeronden hoeken te geven ofzo?
hij bedoeld hiermee de Bass-Reflex poort.
Afbeeldingslocatie: http://www.diysubwoofers.org/images/site/ported.gif
die zorgt er voor dat de het geheel nog iets lager gaat dan de speaker "kan"
kijk hier eens http://www.diysubwoofers.org/prt/ported4.htm]

[ Voor 16% gewijzigd door jedel op 31-05-2004 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 09:17

Blamm

Niet meer Smart

Die onderdelen, kun je die niet gewoon het makkelijkst bij Conrad zelf bestellen? :) Die verzenden vast wel naar België.

Een andere winkel waar ik pasgeleden zelf heb besteld is Klingtgut LSV. Hier verkopen ze bijvoorbeeld de Mivoc AM80 en AM120 subwooferversterkers. Ook die schijnen een erg goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
@Jedel: die bass-reflex poort is dat gewoon een gat in je kast of moet daar zo een baspijp in ?

PS: op Conrad staat in de infobox bij de AXX 10" een schema met aanbevolen bouw van behuizing. Staat daar: bass reflex volume 20L, port: 1x BR8236 X + BR8236XT, [6cm x 15cm] Wat bedoelen ze hier allemaal mee? en bedoelen ze voor die poort een baspijp van die afmetingen? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Cocona schreef op 31 mei 2004 @ 20:03:
@Jedel: die bass-reflex poort is dat gewoon een gat in je kast of moet daar zo een baspijp in ?

PS: op Conrad staat in de infobox bij de AXX 10" een schema met aanbevolen bouw van behuizing. Staat daar: bass reflex volume 20L, port: 1x BR8236 X + BR8236XT, [6cm x 15cm] Wat bedoelen ze hier allemaal mee? en bedoelen ze voor die poort een baspijp van die afmetingen? |:(
jep!

Een gat maken is niet genoeg, dan heb je namelijk gewoon een kist met een gat erin.

Die "poort" is meestal gewoon een ronde buis die heel precies berekend moet worden. In Dit geval 60mm doorsnee, en 150mm lang.

Een aparte kist "ontwerpen":
de binnenmaten: 25x25x32cm

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Maak wel een apart kastje in de box voor de sub-amp, om resonanties te voorkomen die duidelijk hoorbaar zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
:) allemaal genoteerd! alles kan ik tot nu toe gebruiken en het ziet er meer en meer realiseerbaarder uit!

Bedankt allemale _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Nog even wat praktische overwegingen: Als je de sub downfire maakt (luidspreker naar beneden) dan heb je veel minder afwerkproblemen en je wint waarschijnlijk ook nog wat in het laag door versterking van de kameracoustiek. Gezien de zeer lage tonen is dit ook minder een probleem t.o.v. frontfiring. Bedenk dat deze sub relatief laag gecrossed moet worden. Ik geloof dat resonanties al bij 600-800 Hz optreden, laag crossen is dus het advies (de subversterker modules hebben een instelbare crossover ingebouwd)

Ik heb de luidspreker niet laten verzinken in de kast en een bovenfrees is dus niet nodig als je deze methode hanteerd. Met een goede decoupeerzaag kom je een heel end.

De AXX1010 die ik heb gemaakt is 22 liter netto en kleiner zou ik ook niet gaan, je komt alleen al in de ruimte problemen met je versterker module, de luidspreker en de BR poort als je hem nog kleiner maakt (liever tikje groter dus). Ik heb 18mm MDF en 12 mm Multiplex gebruikt (30 mm totaal dus) en zou niet dunner gaan dan 22 mm MDF.

Als je geen haast hebt kun je inderdaad kijken wat de units kosten bij klinktgut, let wel even op de transportkosten en houd rekening met zeker 3 weken levertijd. Ze hebben hier ook versterkers, de AM120 ken ik zelf niet maar schijnt ook van redelijke kwaliteit te zijn

Bouwtekening heb je waarschijnlijk niet nodig, wel is het van belang de indeling even goed te overdenken en een schetsje te maken zodat ook alles in de kast past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Let er dan wel ff op dat je niet iedere woofer downfiring kunt gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Wekkel. De winISD database is nog in de maak. Ik ben er nog niet uit wat het wordt. Ik heb ook zelf hier geen verstand van maar gelukkig helpt m'n broer :)

@Cocona. Thanks:) Bij de conrad stond dat de baspijp rond 60 x 150 moest worden? Dat klopt niet helemaal denk ik.

Met zo'n korte pijp krijg je een onnatuurlijke boost bij +/- 55 hz en dan gaat de sub enorm bonken.
De baspijp moet eerder iets van rond 60 x 240 mm worden. al lijkt me 60mm een beetje krap. Je moet uitkijken met kleine pijpdiameters want de lucht in de baspoort krijgt een versnelling en als die te hoog wordt krijg je poortruis en dat is 100% vervorming. Als je de pijp wat groter maakt heb je daar geen last van. Helaas moet de pijp dan wat langer maar dat heeft verder geen invloed op het geluid.

Wat betreft de versterking moet je denk ik deze hebben denk ik: http://www.partsexpress.com/pdf/300-792.pdf
ik weet alleen eve niet precies wat deze kost. Kan de conrad gids hier niet vinden |:(

De buitenkant kun je afwerken zoals je dat zelf wilt. Je kunt de kast gronden en dan spuiten/lakken zoals ik gedaan heb. Je kunt er ook voor kiezen om van dat plaklaminaat te halen dan heb je simpel en relatief goedkoop een houtlook.
Je kunt ook fineren maar dat is vrij lastig en meer voor gevorderden.

En zoiezo hoe steviger en zwaarder hoe beter. Een sub kan niet zwaar genoeg zijn. Ik zou een totaalgewicht van 30 - 35 kg proberen te halen. Ik heb zelf goeie ervaring met spikes onder subs maar dat kun je het beste zelf proberen. Met spikes trillen obecten die in contact staan met de vloer minder maar de kast trilt zelf wat harder. En met rubbers trilt de vloer mee en de kast weer minder. Voor muziek zou ik spikes nemen en als je veel film kijkt rubbers.

net even zitten kijken bij Conrad maar ze hebben volgens mij geen geschikte baspijpen. Deze misschien maar ik vindt rond 45mm wel erg klein

BASSREFLEXBUIS 45 X 200 MM
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/3000_3999/3000/3000/3007/300793_LB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 01-06-2004 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-06 14:38
Bij conrad zal ie wel als autosub geconfigureerd staan en dus hoger getuned.
Waarom eigenlijk niet gesloten?
+Is eenvoudiger te bouwen.
+Strakker geluid.
+Maak gebruik van de bassboost van de sub-versterker.
+ Kleiner bouwen (Bij Bass-reflex is je pijp al zo 40 (7cm) a 50 cm (8cm) lang) dus je box no eens 10 cm langer of je pijp in lastige hoeken).
-Gaat ca. 5dB minder hard.
Als de ruimte waar ie komt te staan niet te groot is zou ik 'm gesloten maken.
Als je voor de Conrad-versterker gaat probeer dan de zwaarste te kopen, kost iets meer maar je krijgt ook weer wat meer.

Plaatjes van beide subwoofers inclusief filter van subwooferamp (+6dB bij 30 Hz en Low Pass op 40Hz, 75 watt aan 8 Ohm als max versterking, komt overeen met de 100Watt sub-versterker van conrad):
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/axx1010.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Redheinz op 01-06-2004 10:03 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet het niet met gesloten. De woofer is er wel niet helemaal voor gebouwd maar met een bassboost kom je een eind.

In een gesloten kast kan de speaker iets meer vermogen af maar dat komt alleen tot uiting >100hz.

bij 50hz verschilt de output idd ongeveer 5 a 6db. Op 30hz is de output gelijk en bij 100hz is de output ook gelijk

Een pijp van rond 60 x 234 is nog wel te plaatsen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Ik heb nu een gesloten en een PR-sub staan: die gesloten sub is echt strakker. Is wel weer met verschillende woofers, maar qua karakter wel redelijk steekhoudend. Die 5 dB extra output ga je in een kleine ruimte niet echt missen denk ik. Misschien het handigst dan een gepoorte sub te maken, dan kan je experimenteren met de poort dicht proppen.
Maar wat heb je tegen gesloten, Walter? Ik dacht eerst ook van mwa voor zelfbouw maar als je de filters mee simuleert dan ziet het er goed uit en klinkt ook perfect.

PS. PR-sub met zelfde PR als jij, alleen met XLS12, kassie van 42*42*42.

[ Voor 7% gewijzigd door Redheinz op 01-06-2004 12:22 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:05
De AXX1010 is zeker wel bruikbaar in gesloten kist. Aangezien de TS de sub wil gaan gebruiken voor muziek, lijkt me dit zelfs een erg goede keuze.

De AXX1010 in een kast van 25 liter levert een kritisch gedempte afstemming op (Qtc=0.5). Dit is de meest ideale afstemming, aangezien de woofer perfect weergeeft wat je erin steekt, en resonanties zo goed als onbestaande zijn.

Het nadeel is dat de frequentieresponse vrij snel afloopt: -3dB bij 80Hz, -6 bij 50, -12 bij 30, -18 bij 20Hz. Aangezien je de sub waarschijnlijk toch maar inzet vanaf 80Hz, regel je de gain 3dB hoger, en kan je bij alle cijfertjes 3dB bijtellen: 0dB bij 80Hz, -3 bij 50, -9 bij 30, -15 bij 20. In een ruimte van ongeveer 20 tot 30 m² zal de "roomgain" dit tekort in de lage frequenties ruim compenseren. Resultaat is een sub die heel wat natuurlijker klinkt dan een basreflex-sub, en tegelijk ook dieper gaat.

Qua haalbare geluidsdruk zit je met de gesloten sub ook niet in de problemen: 90dB SPL bij 20Hz zijn haalbaar (in open ruimte), in een kleine tot middelgrote kamer dus tot 110dB dankzij de roomgain. Ik kan je verzekeren dat dat niet weinig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja misschien toch wel interresant als het alleen voor muziek is,maar goed cocona moet zelf beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Ik ga Walter volgen :). Daarom zijn de andere reply's niet waardeloos, maar ik weet het niet... Hetgeen Walter me allemaal voorstelt zie ik nog zitten.
Het wordt dus een subje voor op de slaapkamer dus hij zal niet in een open ruimte staan. Ook heb ik beslist om hem niet in een gesloten bakje te bouwen want 1. geen verstand van en 2. ik zie boxen graag es trillen :P

Alles dat ik tot nu toe al gekregen heb van info is al allemaal bruikbaar geweest dus het is niet voor niets! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Eerlijk gezegt vind ik de redenen om een BR sub te bouwen behoorlijk waardeloos..

1. geen verand van: Dat had je eerst van BR ook niet (of heb je nog steeds niet voldoende). Verder is gesloten eenvoudiger te maken dan BR.
2. ik zie boxen graag es trillen: Die redenatie kan ik absoluut niet volgen...

Ga je voor muziek, ga dan voor iets minder diepgang (wel minder stijle afval) en strakkere bas: dus gesloten sub!

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 01-06-2004 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik sluit me volledig bij deepspace aan! :)

Ook is het immers veel moeilijker een goede BR-sub te maken, dan een goede gesloten sub.
Bij een BR-sub moet echt alles precies berekent zijn, ook de baspoort zelf moet precies getuned worden.

Een gesloten sub is dan al veel aantrekkelijker, daar maakt dat ene litertje niet veel uit, de bas is vervolgens ook alles behalve 'boemerig', waardoor de sub ook nog es een goede aanvullig bij muziek zal zijn.

En de kick om een woofer te zien trillen 8)7 , ik zou het niet echt leuk vinden om mijn woofer de Xmax in te jagen.

Als je een echte mooi strake bas hebben wil, ga je echt voor gesloten, de benodigde dB'tjes haal je toch wel met een subamp module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

mja...

En toch zou ik voor BR gaan; meer rendement, meer laag.
En die kist bereken kunnen we hier heus wel. Of met wat tips doet de TS het zelf; nog leuker :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is er nou leuk aan om je speaker te mishandelen. Maar goed als je die raveland sloopt dan is er ieg geen man overboord. De kick is veel groter letterlijk en figuurlijk als je een goeie BR hebt gemaakt.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 01-06-2004 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Plaatje van hoe het bij mij is.
Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/sublow_kl_220404.jpg

Ook heb ik nu eens gekeken naar een gesloten subwoofer en ik zie dat je zo geen baspijp nodig hebt, dit spaart al weer wat werk. En aangezien velen aanraden om een gesloten sub te bouwen, ga ik maar een gesloten sub bouwen.

@Walter: Weet je geen online shop in België/Nederland voor die amp? Ik zie het namelijk niet zitten om hem vanuit Amerika te laten overkomen. }:O

Ohja boxen hebben 8 Ohm. Ik weet niet of dat nu iets veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Laatst online: 16-01 22:49

ACID-dude

Make More Music!

Cocona schreef op 01 juni 2004 @ 18:39:
2. ik zie boxen graag es trillen :P
Ik neem aan dat je de conus wilt zien bewegen? Ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij denk je dat bij een gesloten sub de woofer in de sub zit, ipv aan de buitenkant. Klopt dat?

edit:
Of zit ik nu heel erg krom te denken...

[ Voor 8% gewijzigd door ACID-dude op 01-06-2004 19:51 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Ik wil de conus zien bewegen, maar laat die reden maar voor wat ze zijn. Ik besef nu dat het maar idiote redenen waren. Mijn excuses daarvoor _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Cocona schreef op 01 juni 2004 @ 19:45:
En aangezien velen aanraden om een gesloten sub te bouwen, ga ik maar een gesloten sub bouwen.
Die redenatie lijkt me ook niet helemaal lekker: "Als iedereen zegt dat ik in het vuur moet springen, dan doe ik dat maar" :X

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar even goed nadenken wat je nu precies wil en dan rond gaan kijken wat het beste bij je past. Wij geven ook alleen maar aan wat je waneer het beste kunt gebruiken. Van wat wij hebben gehoort raden we (een aantal mensen) je idd een gesloten sub aan, aangezien je hem vooral voor muziek gaat gebruiken. Je moet echt voor jezelf nagaan wat beter is in jou geval en een duidelijke afwegen maken, en niet zeggen: "ach, men zegt dat gesloten beter is, dan zal ik dat maar doen..." Kun je net zo goed de winkel in lopen en de eerste beste Bose set kopen die de verkoper je aanraad 8)7

Niet dat ik je keuze slecht vind, maar beet je meer nadenken over de redenen mag toch wel. Kijk ook ff op http://www.diysubwoofers.org/ . Onderzoek zelf het onderwerp goed, dan heb je in ieder geval ook achteraf het gevoel dat je een bewuste keuze hebt gemaakt :)

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 01-06-2004 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Laatst online: 16-01 22:49

ACID-dude

Make More Music!

@ Cocona
Dat bedoelde ik niet helemaal. Waarom zou je bij een gesloten behuizing de woofer niet zien trillen?

[ Voor 5% gewijzigd door ACID-dude op 01-06-2004 19:57 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
@ACID-dude: ik weet dat je een gesloten sub kan zien bewegen(de conus). Er zijn maar 2 dingen die ik nog mis. 1. de maten voor het kastje, ik wil hem graag vierkant en ik heb op internet gezocht waaronder op diysubwoofers.org en daar geraak ik geen wijs uit. Dus hier zal ik hoogst waarschijnlijk jullie hulp voor nodig hebben.
En 2. een goede amp (sorry dat ik daarover zaag, maar ik ben al aan het kijken naar de rekening enz)

Zover sta ik al : 1x Raveland axx 10" woofer 54€, 1x pak spikes(4stuks) 8.95€, 1x dempingswol goed voor 30l 4.55€(allemaal van bij Conrad, dus zal wss online bestellen)
hout MDF 25mm +- 25€, kabeling zal iets van een 5-10€ zijn en de amp... tja :?

Wat vinden jullie de beste manier om het bakje te maken? Met nagels en houtlijm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

In winISD kom ik op rond de 7 Liter gesloten behuizing. Dat is echt ultra klein. De vorm mag je zelf bepalen, maar ik weet niet of een kubus gaat lukken met 7 Liter :X . Ik weet ook niet zeker of dit aantal liters wel klopt, ik kon slechts enkele TS parameters vinden, dus het kan nog wel afwijken. Misschien heeft iemand een betere simu met wat meer parameters :? Op de raveland website geven ze 42 Liter gesloten aan :X, lijkt me niet zo lekker met een Q van 0.42... Ook de BR en bandpass afstellingen op die website zijn mij eerlijk gezegt een raadsel ;)

Tja, schroeven of lijmen. Ligt denk ik aan je afwerking. Men zegt dat schroeven er naar verloop van tijd zichzelf uitschroeven. Lijmen is zeker stevig genoeg, zeker als in in de doos nog een beetje bracing (graamte voor versteviging) verwerk. Schroeven blijf je altijd zien, tenzij je natuurlijk fineer of zo gaat gebruiken. Wegwerken is extreem lastig (heb ervaring). Lijmen lijkt me dus de beste keuze.

Tja de amp... ligt natuurlijk aan je budget. Er zijn er al een aantal voorbij gekomen, dus keuze zat. Een van de Partsexpress modules is trouwens gelijk aan een van de conrad amps, dus niet nodig om in de VS te bestellen :). Ga je voor gesloten, zorg dan dat je een beetje kunt boosten, dat is altijd meegenomen. Let er dan wel op dat je liever wat meer vermogen neemt.

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 01-06-2004 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Waar vinden jullie op Conrad amplifiers??? Ik zoek nu al een ganse tijd en het enige dat ik tegen kom is een aktive subwoofer voor in de auto |:(

Linkje? :P

Die van Partsexpress zie ik wel zitten als amp, als hij niet teveel kost natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Cocona schreef op 01 juni 2004 @ 20:43:
Waar vinden jullie op Conrad amplifiers??? Ik zoek nu al een ganse tijd en het enige dat ik tegen kom is een aktive subwoofer voor in de auto |:(

Linkje? :P

Die van Partsexpress zie ik wel zitten als amp, als hij niet teveel kost natuurlijk...
Ik geloof dat ie niet zomaar te vinden is op de Conrad website. Misschien iemand een link voor de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:05
Cocona schreef op 01 juni 2004 @ 20:13:
(...)
Er zijn maar 2 dingen die ik nog mis. 1. de maten voor het kastje, ik wil hem graag vierkant en ik heb op internet gezocht waaronder op diysubwoofers.org en daar geraak ik geen wijs uit. Dus hier zal ik hoogst waarschijnlijk jullie hulp voor nodig hebben.
(...)
Als je van een gesloten kastje van een 25 liter uitgaat (lijkt mij ideaal, zie m'n vorige post), dan neem je gewoon binnenafmetingen 30x30x30cm. Dat is 27 liter, maar daar gaan nog een paar liters voor woofer en versterker af. Het steekt ook niet op een litertje of vijf bij een gesloten sub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
@cocona:

Als jij die XXL-Powersound amp (150Watt RMS 50-150Hz regelbaar) eens heel graag zou willen, moeten wij dat ding van 50€ toch wel op een of andere manier in Belgie kunnen krijgen voor je? :)

Kijk hier voor foto's en verder spec's: JBL 101787X 25CM Woofer

[ Voor 20% gewijzigd door Barry|IA op 01-06-2004 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 18:42

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over de kwaliteitsverhouding tussen de XXL sub module en de partsexpress/conrad module http://www.partsexpress.c...3&Product_ID=118153&DID=7
En in hoeverre dit hoorbaar verschil maakt. Want de XXL module heeft een erg interesant prijskaartje.

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Als jij die XXL-Powersound amp (150Watt RMS 50-150Hz regelbaar) eens heel graag zou willen, moeten wij dat ding van 50€ toch wel op een of andere manier in Belgie kunnen krijgen voor je? :)
Heel graag !!!!!!!! 50€ valt nog mee vind ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

De AXX1010 heeft een tamelijk hoge resonantiefrequentie(Fs is 36Hz). Voor een autosub is dat ook niet zo erg vanwege de cabingain. In huis zul je het zonder cabingain moeten stellen en heb je alleen roomgain die in principe altijd minder is.
Een gesloten kast zou ik voor deze woofer alleen aanraden als je hem in de kast wilt beluisteren. Dan heb je nog wat cupboardgain :)

Om een sub te maken die beneden de 80Hz met 3db/oct afvalt lijkt me niet handig. Deze woofer is prima om naar te luisteren maar je moet hem wel laag crossen. Ik cross op circa 50Hz a 60Hz. Bedenk ook dat de conrad subversterkers slechts 12db/octaaf filters hebben dus je kunt ook niet hoog crossen zonder last te krijgen van geluids degenererende bijverschijnselen.

In mijn optiek dus liever basreflex, bij deze unit heb je het laag uit de BR poort gewoon nodig. Ik heb bij de mijne een "slotted" poort gemaakt, hier kom je bij kleine behuizingen vaak beter mee weg dan met een ronde poort.

Kijk eens naar het volgende: F3:35Hz, Fb:37Hz, netto 25 liter. Reken 5 liter voor de versterker, 3 liter voor de luidspreker en 2 liter voor poort en bracing. Dan moet je dus een kast maken met 30 liter inhoud. Neem als binnenmaat voor een zijde 280 mm, in deze maat past de luidspreker prima en hebben we meteen de maat voor de slotted poort vastgesteld.
Stel: we gaan uit van frontfiring en de poort aan de front. In dat geval worden de buiten afmetingen met 22 mm MDF: breed 324, hoog 345 en diep 400 mm. De poort is 280 mm breed, 15 mm hoog en 250 mm lang (plankje voor de poort dus 228 mm bij 280 mm en kan 18 mm dik zijn)

Zaagindicatie: Zijpanelen bedekken helemaal en worden 400 bij 345
Boven en onderpaneel vallen daarbinnen en worden 400 bij 280 mm
Achterpaneel valt daar weer binnen en 280 bij 301. Hier komt het gat voor de versterker in.
Voorpaneel moet een spleet vanaf van 15 mm en wordt dus 280 bij 286, hier komt ook het gat van de woofer in.
Versteviging (brace) van 280 bij 301 met twee grote rechthoekige gaten erin zodat er een rand overblijft van 2,5 a 3 cm

Basreflexpoort hadden we al vastgesteld

Uiteraard kun je zelf afmetingen veranderen als het volume maar gelijk blijft en je zeker stelt dat je alles kwijt kunt.

Conrad amp(parts express): no 30 05 18 02 voor de 150watt RMS versie, Deze heeft een kunstof cover aan de binnenzijde en kost 119.95.
De 80 w versie (30 10 43-02) ken ik niet en kost 91.95
De 300W versie (30 10 44-02) kost 149, heeft geen cover , deze zul je dan van MDF moeten maken en eventueel de kast wat moeten vergroten. Op de amp zelf staat een lagere powerrating.

Bekabeling heb je niet nodig, een kabel is bijgeleverd om de luidspreker aan te sluiten. Voor aansluiting op je gewone versterker kun je desnoods telefoondraad nemen, daar loopt geen stroom door.

Veel bouwplezier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

subsonik schreef op 01 juni 2004 @ 20:48:
[...]

Als je van een gesloten kastje van een 25 liter uitgaat (lijkt mij ideaal, zie m'n vorige post), dan neem je gewoon binnenafmetingen 30x30x30cm. Dat is 27 liter, maar daar gaan nog een paar liters voor woofer en versterker af. Het steekt ook niet op een litertje of vijf bij een gesloten sub :)
Neem dan gewoon 30x30x30 buitenmaten, stuffing levert ook nog wel wat winst op en liever iets boven de 0,5 dan iets eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
@Indoubt: bedankt voor de afmetingen! Ik heb nu al een tekening gemaakt op klad papier, maar heb toch nog enkele vragen.
1. Kan ik die poort weglaten? Dus deze afmetingen gebruiken voor een gesloten sub? Nadelen aan verbonden?
2. Die brace waar je over praat, waar moet dit dan komen? Kan je misschien wat gedetailleerdere info geven?

Die amp van van 150watt is nogal duur :'( en die van 80watt :?

MDF wordt 22mm en ja frontfiring. Dat staat vast. Wat betreft die octaven enz... daar versta ik niets van dus heeft niet echt veel belang voor mij. Of is dat echt zo belangrijk?

Ga nu mijn bedje opzoeken :)

Bedankt Indoubt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Kijk ook eens op Duitse Uibel, wat deze zegt over de axx1010 en het Hobby Hifi axx1010-projekt.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet je wat cocona bouw gewoon die basreflexkast volgens de maten van indoubt en dan stop je de poort dicht en dan wil ik graag je reactie op wat er dan gebeurt :)

Ik zou die XXL subamp van Barryloef opzoeken. Voor 50 euro heb je dan een mooi versterkertje. Ik heb eigenlijk ook wel zin in zo'n amp. IA iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Dat is inderdaad de beste optie. Gesloten is een beetje moeilijk BR te maken ;)
Andersom gaat beter.

[ Voor 13% gewijzigd door Redheinz op 02-06-2004 07:58 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou geen wol kopen bij de conrad maar proberen om op de martkt fiber fill te halen. Dit zal waarschijnlijk wat goedkoper zijn. Ik heb 1 keer bij conrad fiberfill bestelt voor een paar euro. Ik kreeg een zielig rolletje ter grote van een flinke opgerolde krant |:( wat denken die mensen nou? Voor hetzelfde geld haal je hier een vuilniszak vol met hetzelfde spul.

offtopic/ Vette sub Redheinz wat is het toegevoegd gewicht aan de pr? ga je hem nog afwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Anoniem: 62484 schreef op 02 juni 2004 @ 09:12:
wat denken die mensen nou? Voor hetzelfde geld haal je hier een vuilniszak vol met hetzelfde spul.
Die ervaring heb ik idd ook. Alsof het van goud gesponnen is, zo weinig krijg je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Ja, ik ga 'm nog afwerken, maar anders had ik er geen in mijn HT.
Nu een gesloten erbij zodat ik binnenkort kan afwerken.
Ik heb er ca. 800 gr. totaal aan hangen:
2 ronde blokjes met M16 bout erdoorheen, vastgelijmd aan PR. Daarop ter verzwaring carrosserie-ringen (ca. 30gr/s) en met een moer vast gemaakt. Zo kan ik nog tunen....
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/bout.jpg

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oh dat is idd wel netjes. Heb je ook geen last van resonanties van de mdf schijf in de pr op 200hz? ik heb er een dun rolletje fiberfill tussengestoken om die resonanties uit te dempen. Geluid is daarna veel verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Ik heb vooralsnog geen resonanties waargenomen.
Heb 'm ook pas sinds 6 films draaien, op een SR6200. Fronts op large en zelfs met muziek doet ie mee. Beetje duf. Maar dan heb ik het filter van mijn sub-versterker + het filter van de SR6200 en dan blijft er misschien weinig signaal over op 200 Hz?
Binnenkort sluit ik er weer een EV zonder filter op aan, dan ik zal er eens op letten. Was ik al van plan omdat ik jouw projekt ken natuurlijk, maar zoveel te doen.... Moet ook nog demping en bitumen erin plempen, afwerken.....
Heb jij gewoon zelf gespoten met spuitbus of laten doen? Ziet er nl. erg mooi uit.
Ik zal ook eens Daft Punk proberen :).

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij mij speelt ie ook gewoon mee met muziek en ik vind dat niet duf. Ik heb hem highlevel aangesloten werkt prima.

Ik heb hem gespoten met Motip matzwart. Hier in de buurt kan ik daar goedkoop aan komen. Als je gaat spuiten zou ik buiten een frame in elkaar steken en met plastic een dichte cabine maken. Ik heb hem eerst 2 x gegrond. Daarna 5 spuitbussen er op leeg gespoten.

De resonantie was echt duidelijk aanwezig bij dat nummer van Daft Punk ik zal als ik thuis ben de titel even opzoeken.

Bitumen is een goed idee. Daklood is wat efficienter. Meer kilos voor hetzelfde volume.

Het dempen met fiberfill gaf toch wel de grootste impact op het geluid vond ik. Eerst had ik de wanden bekleed en hij was altijd wat onrustig en na het volledig vullen van de sub was het perfect.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 02-06-2004 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Anoniem: 62484 schreef op 01 juni 2004 @ 23:34:
Ik zou die XXL subamp van Barryloef opzoeken. Voor 50 euro heb je dan een mooi versterkertje. Ik heb eigenlijk ook wel zin in zo'n amp. IA iemand?
Ja ikke! :), dat is toch gewoon een site volplanten met informatie en foto's over de winkel/spullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

even kijken op http://www.inkoopacties.net/ Jij regelt een prijs en een hoeveelheid amps en de distributie en je vraagt gewoon een bescheiden bedragje als onkostenvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Weet je wat cocona bouw gewoon die basreflexkast volgens de maten van indoubt en dan stop je de poort dicht en dan wil ik graag je reactie op wat er dan gebeurt :)
Wat bedoel je daarmee?

Ik ga de afmetingen van Indoubt gebruiken, alhoewel ik sommige dingen niet versta, maar dat zal ik dan wel eens vragen aan mijn nonkel als het moment zover is of hier.

Wat die amp betreft: vind hem nergens op internet, zelfs niet op Ebay 8)7 . Ik ga mss uitkijken naar een andere dan maar. Kennen jullie geen (bekendere), goedkope amp, maar met een deftige kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
offtopic:
[quote]Anoniem: 62484 schreef op 02 juni 2004 @ 13:27:
Bij mij speelt ie ook gewoon mee met muziek en ik vind dat niet duf. Ik heb hem highlevel aangesloten werkt prima.
[/quote]
Ik heb 'm op sub-out op receiver en fronts op large. Zou met stereo dan volgens mij niet mee moeten doen (large: alles naar fronts). Ik zal het eens analyseren met toontjes en SPL-meter :).

Die XXL is best interessant. Zeker voor zo weinig kan je je bijna geen buil vallen. Ik zag alleen in dat andere topic dat ie een paar keer was uitgevallen?
Helemaal wel handig voor shakers. Dan maakt de kwaliteit van je versterker al helemaal weinig meer uit.

Cheap ass sub amps:
Allen ca. 80 euro
Mivocs (AM80) zijn al voorbij gekomen
Detonation DT50
Conrad subwooferamps

Als ik het zo bekijk zou ik eerder voor 1 van deze 3 gaan voor die 30 euro meer. Wekt bij mij meer vertrouwen.

[ Voor 22% gewijzigd door Redheinz op 02-06-2004 16:52 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Ik heb een beperkt budget. Dus een amp van 149€ is al teveel voor mij. :'(

MAAR ik heb op internet deze gevonden

http://www.rbhsound.com/sa150.shtml
Alleen geen prijzen gevonden :'( . Zag er nochtans een goeie uit of ben ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:25

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat is eigenlijk het verschil tussen downfiring en frontfiring? (buiten de richting van de golven dus) en moet je de daarvoor dan ook een fase selectie mogelijkheid hebben op je sub-amp? (ben ook een beetje aan het kijken naar een Aktieve sub)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Bij downfearing heb je al een verlies qua Xmax, omdat de woofer naar beneden hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:29
Bij downfiring heb je minder midbass, omdat die wel directioneel is, en dat geluid dus omlaag gaat. Je hoort dus voornamelijk de 'echte' bas, wat op zich niet onaardig is natuurlijk :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op 02 juni 2004 @ 19:31:
Bij downfearing heb je al een verlies qua Xmax, omdat de woofer naar beneden hangt.
Dat ligt helemaal aan je woofer hoeveel je verliest. De shiva verliest BV maar een halve mm als je hem downfiring monteert. Andere woofers zijn vaak niet geschikt omdat ze te ver "doorhangen". Dus eerst ff berekenen of je niet teveel Xmax verliest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@cocona Ik bedoel dat je het beste een basreflex behuizing kan bouwen zodat je makkelijk het verschil kan horen tussen een br behuizing en een gesloten behuizing door het gat af te dichten met bv een plank en een stel lijmklemmen.

en de Xmax verliezen bereken je door de volgende formule:

Mms = membraan gewicht
Cms = mechanische compliantie (stijfheid van de ophanging)

Xmax verlies = Mms x 9,88 x Cms.
ongeveer 0,2 mm voor de AXX1010

Nou Barry wat denk je ervan jij hebt dat zaakje gevonden en ik wil wel een paar van die XXL ampjes :)

Je hebt bij downfiring geen fasecorrectie nodig (althans ik heb hem op 0 staan) tenzij je sub verwijderd staat van je fronts

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 02-06-2004 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Cocona schreef op 01 juni 2004 @ 22:52:
@Indoubt: bedankt voor de afmetingen! Ik heb nu al een tekening gemaakt op klad papier, maar heb toch nog enkele vragen.
1. Kan ik die poort weglaten? Dus deze afmetingen gebruiken voor een gesloten sub? Nadelen aan verbonden?
2. Die brace waar je over praat, waar moet dit dan komen? Kan je misschien wat gedetailleerdere info geven?

Die amp van van 150watt is nogal duur :'( en die van 80watt :?

MDF wordt 22mm en ja frontfiring. Dat staat vast. Wat betreft die octaven enz... daar versta ik niets van dus heeft niet echt veel belang voor mij. Of is dat echt zo belangrijk?

Ga nu mijn bedje opzoeken :)

Bedankt Indoubt _/-\o_
1: ja, je kunt de poort weglaten, met alle nadelen vandien, waaronder, minder geluidsdruk en minder laag. Als je deze sub gesloten maakt dan kap je hem al af voordat ie op niveau komt. Er zijn ook voordelen: waarschijnlijk klinkt ie wat strakker indien gesloten maar of de voordelen opwegen tegen de nadelen betwijfel ik.
WalterPPK's voorstel is wat dat betreft een hele goede: bouw hem met poort en maak een latje van 280mm bij 15 hoog om de poort eventueel af te sluiten.

Ik heb het eens geprobeerd maar de winst in strakke bas was niet voldoende om het verlies aan laag te compenseren. De luidspreker heeft een enorme magneet en kan het zware membraam behoorlijk goed onder controle houden. De amp speelt hier misschien wel een rol in.

2: de brace. Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt, aangezien de brace ongeveer in het midden van de kast moet komen (tenzij je er meerdere gebruikt) moet er van de hoogte van de brace nog 15 mm(poorthoogte) en de dikte van het plankje voor je poort vanaf. Dus als je een plankje van 18mm gebruikt voor je poort dan moet er 15+18 van de hoogte van de brace af. De brace dient als versteviging om de kast aan de lange zijden(de 400mm) extra te verstevigen en zoveel mogelijk vrij te maken van trillingen. De brace komt parallel aan de front /achterzijde.

En ja, octaven zijn belangrijk.

Op zich denk ik dat je met een 80 watt versterker ook heel behoorlijk kunt spelen. Het verschil is in theorie minder dan 3 db aan geluidsdruk. Wat ik niet kan beoordelen is of de 80w amp dezelfde controle op je luidspreker kan uitoefenen.

Woehaa, play heeft het originele plaatje nog staan dus hiet is ie

[img]url=http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Indoubt/Image349k.jpg[/img]

Damn!, hoe doe ik een resize? in de orginele post is ie klein

[ Voor 5% gewijzigd door Indoubt op 03-06-2004 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hee geinig met wieltjes:) Ik krijg weer zin om te bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

doe es resize man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
m.m schreef op 31 mei 2004 @ 18:48:
Passief is bijna altijd minder goed dan actief omdat je dan weer vermogensvretende passieve filters moet gebruiken. Mooi actief doen dus :)
Tsja en los daarvan kan je een passieve sub niet zomaar aansluiten op een versterker. Als je het op de sub (tulp) uitgang aansluit werkt het niet omdat die niet versterkt is, geen volume dus.
Als je het gewoon op de speaker uitgang aansluit gaat het wel maar dan moet er wel een cross-over tussen anders krijgt je sub ook hoge tonen gevoerd en dat klinkt niet met een subwoofer ;) .

Trouwens wel een leuk topic dit :) .

Ik twijfel namelijk zelf ook al een tijd of ik nieuwe speakers koop (omdat het laag van mijn huidige niet spectaculair is), of dat ik een subwoofer koop/maak. Maken lijkt me leuk maar ik heb laten vertellen dat het erg moeilijk is een goeie te maken. Verder kun je voor rond de 200 E prima subs kopen. En dan zou ik zelf niet snel geneigd zijn veel werk en geld in een zelfbouwproject te stoppen, met het risico dat het mislukt, terwijl je voor iets meer een nieuwe koopt. Met name als je het voor muziek gebruikt moet het zoals eerder gezegd namelijk goed zijn.

Voor games en films zijn er van b.v. Creative prima 5.1 setjes te koop voor rond de 100 E.

p.s. @Indoubt: ik hoor van iedereen dat een frontfiring subwoofer beter klinkt, waarom heb je daar niet voor gekozen?

[ Voor 5% gewijzigd door koekeeghan op 03-06-2004 13:32 ]

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb eerst zelf een zelfbouw passieve subwoofer gemaakt, waar ik in eerste instantie wel tevreden over was. Maar nu heb ik paar maanden geleden toch een kant en klare actieve subwoofer gekocht.

Nu heb ik een Mivoc SW-1000 actieve subwoofer gekocht voor 150 euro, die is gewoon zooo veel beter als mijn zelfbouw vooral in films is het prachtig maar muziek speelt perfect, ik heb de versterker van de subwoofer nog onder de helft staan want het gaat al hard genoeg.
Hier wat specs, hij is te bestellen bij de conrad.
Op kieskeurig wordt ie btw ook erg goed aangeschreven

Er zit ook een filter in waardoor je de voor speakers kan doorlussen via de sub, en dat de sub dus de lage tonen overneemt. Dus misschien een idee voor mensen die toch een laag budget hebben, maar toch niet zelf willen bouwen om bepaalde redenen.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Het bouwen van een subwoofer is echt heel erg makkelijk. Je moet alleen even over de eerste drempel heen.
1. Eerst een ontwerpje maken evt. m.b.v. GoT (of uitzoeken uit bijv. Hobby Hifi, Klang und Ton of On-line).
2. MDF (makkelijker dan hout te bewerken) laten zagen bij de bouwmarkt, dan heb je geen cirkelzaag nodig.
3. Zelf gat/gaten eruit zagen voor woofer en evt. amp (decoupeerzaag).
4. Gaatjes boren en inslagmoeren erin rossen voor de montage van de woofer (en evt. amp).
5. Woofer (en Amp) Voor-passen.
6. Lijmen, plaat voor plaat, eventuele maatverschillen weg schaven (Pas bij laatste plaat meestal).
7. Woofer erin.

Het moeilijkst is netjes lijmen. Ik gebruik voor goede uitlijning lamello's, Deuvels kan je evt. ook gebruiken, evenals vooraf in elkaar zetten met schroeven (VOORBOREN!!), vervolgens lijmen en schroeven gebruiken als lijmklem. Niet te vast aandraaien want dan scheurt het MDF.
Echter altijd lijmen wegens luchtdichtheid.
Vrijwel gegarandeerd dat je dan een beter resultaat haalt zelfbouw <-> kopen.
Bij mij is er nog geen 1 mislukt (4 gemaakt). Het enige is dat ik persoonlijk steeds iets nieuws wil maken. Soort subwoofer-verslaving.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Wat denken jullie van die kant en klare subwoofers van Conrad ? ZOiets als de RAVELAND SV-1200 POWER SUBW lijkt mij wel prima. Niet duur iig, kan alleen even geen (nederlandse) reviews vinden ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb altijd het idee dat ze zo'n woofer maar van een eind in een kast zwieren. Subwoofers moet je zelf bouwen mits goed berekend en de goede componenten is het resultaat ALTIJD beter als een koop sub van hetzelfde geld.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 03-06-2004 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deze mag weg :?

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 03-06-2004 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Stel nu dat ik die amp gebruik van 80watt daar van conrad. Je weet wel die van dat pdf-bestand. En ik koop die Raveland axx 10". Welk nut heeft dat dan nog om zo een zware woofer aan zo een lichte amp te leggen? Kan ik dan niet beter uitkijken naar een minder zware amp?

Ik vind het heel jammer dat ik geen sterkere amp vindt voor dezelfde prijs of goedkoper als die 80watt van conrad. Trouwens op de duitse Conrad vind ik nergens die amp, zelfs niet als ik de productcode ingeef :?

Ik ga basreflex buis inbouwen en zal dan posten Walter wat mijn resultaat is zonder en met die poort. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Effe vergeten te zeggen.

Op Conrad.de kost de woofer maar 49.95€ en op Conrad.nl 54€ :? Al de rest van het materiaal die ga gebruiken is hetzelfde van prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
hier vind je de gebruikshandleiding en hier nog meer gegevens en hier de schakeling. Allemaal via duitse conrad.
Als je daar een beetje rond klikt dan staat zo'n beetje alle documentatie online.
Ja, het heeft zin om het zaakje zo te bouwen met een budget-amp. Het scheelt je in output slechts 3 dB (vermogen/2 geeft -3dB). Dat ga je niet zozeer missen. 3 dB verschil in output kan je net horen, 10 dB vat de mens op als verdubbeling van volume/geluidhardheid.
Misschien mis je die 3 dB wel als je 'm gesloten maakt (Poort dicht propt).
Als je dit zo maakt heb je voor weinig een behoorlijke sub denk ik.
Vermogen is meestal fijn omdat zo'n versterker ook een betere voeding heeft en grotere condensatoren zodat meer stroom niet zo'n probleem is en de woofer lekker onder controle blijft en pieken in het volume (dynamiek) beter aan kan.
Prijsverschil is vrij logisch omdat conrad een Duits bedrijf is en de woofer ook nog in Dld (Solingen geloof ik) gemaakt wordt. Bij de HEMA is alles in Belgie en Dld ook duurder dan in Nld.

[ Voor 11% gewijzigd door Redheinz op 03-06-2004 18:42 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

koekeeghan schreef op 03 juni 2004 @ 13:27:
[...]

Tsja en los daarvan kan je een passieve sub niet zomaar aansluiten op een versterker. Als je het op de sub (tulp) uitgang aansluit werkt het niet omdat die niet versterkt is, geen volume dus.
Als je het gewoon op de speaker uitgang aansluit gaat het wel maar dan moet er wel een cross-over tussen anders krijgt je sub ook hoge tonen gevoerd en dat klinkt niet met een subwoofer ;) .

Trouwens wel een leuk topic dit :) .

Ik twijfel namelijk zelf ook al een tijd of ik nieuwe speakers koop (omdat het laag van mijn huidige niet spectaculair is), of dat ik een subwoofer koop/maak. Maken lijkt me leuk maar ik heb laten vertellen dat het erg moeilijk is een goeie te maken. Verder kun je voor rond de 200 E prima subs kopen. En dan zou ik zelf niet snel geneigd zijn veel werk en geld in een zelfbouwproject te stoppen, met het risico dat het mislukt, terwijl je voor iets meer een nieuwe koopt. Met name als je het voor muziek gebruikt moet het zoals eerder gezegd namelijk goed zijn.

Voor games en films zijn er van b.v. Creative prima 5.1 setjes te koop voor rond de 100 E.

p.s. @Indoubt: ik hoor van iedereen dat een frontfiring subwoofer beter klinkt, waarom heb je daar niet voor gekozen?
toon volledige bericht
Nee, het is niet moeilijk een goede sub te maken en de kosten van een kant en klare kopen zijn vaak een veelvoud van de prijs.

Prima 5.1 creative setjes? woehoo, tís maar waar je het mee vergelijkt natuurlijk.

Frontfiring beter? Ik heb gehoord dat lada beter is dan mercedes, iedereen die een lada heeft zegt het. 8)
Maar zonder gekheid, Ik denk dat dat niet perse het geval is. Veel hangt al af van je kamer akoustiek. Bij frontfiring krijg je vaak wat meer midbas. Bij downfiring krijg je vaak wat extra roomgain in het laag. Niet elke woofer is geschikt voor downfiring, de ophanging moet redelijk stevig zijn. Het hangt er ook vanaf hoe hoog je de sub laat doorlopen (crossover instelling) Als je echt gaat voor de laagste octaven dan denk ik niet dat er nadelen zitten aan downfiring en misschien zelfs wel voordelen. Bij frontfiring wordt vaak als voordeel genoemd dat je een wat directer geluid hebt maar ik ben van mening dat dit nauwelijks een rol speelt als je je sub laag crossed.

Indien je je sub flink door laat lopen, richting 100Hz of zo, dan ben je waarschijnlijk beter af met frontfiring. Eigenlijk moet je dan ook gelijk twee stereosubs nemen en praat je eigenlijk over twee losse actieve baskasten en niet meer over een sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:04

Jag

Bij 100Hz is een sub ook nog wel omnidirectioneel. Ik gok pas bij 300Hz ofzo dat ie noemenswaardig directioneel wordt. Het zal allicht iets schelen in respons of je de woofer frontfire of downfire monteert, maar denk niet heel substantieel. Het effect valt zoiezo buiten te pass band.

Overigens kan je met een 80 Watt al heel hard spelen. Zoals gezegd scheelt het ongeveer 3 dB, dat is wel duidelijk hoorbaar maar niet twee keer zo hard zoals je misschien zou denken. Met 80 Watt kan je zeg maar loeihard spelen en met 150 Watt nog net een klein slagje harder, zo moet je het zien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bij 200/300hz en hoger wordt een sub te plaatsen. Als je een oneindig steile crossover hebt is dit geen probleem. Bij de gebruikelijke 12/18dB/oct filters komt er nog genoeg 200hz door om de sub op te merken zeker omdat de meeste woofers natuurlijk gevoeliger zijn >200hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
IK vraag me ook af hoe "strak" een gesloten sub is t.o.v. een BR sub. Wat is "strak" geluid?
Ik wil mijn sub eigenlijk hoofdzakelijk voor muziek gebruiken en om precies te zijn meestal harde house. Voor mij is het dus belangrijk dat de sub snel en hard is. Een vriend van mij had ooit de grootste sony sub gekocht, maar dat klonk voor geen meter omdat dat ding een enorme slag had en geen snelle beats kon maken.
Ik ben op zoek naar een snelle goeie subwoofer voor muziek, voor niet teveel geld (ben student :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
koekeeghan schreef op 04 juni 2004 @ 12:15:
IK vraag me ook af hoe "strak" een gesloten sub is t.o.v. een BR sub. Wat is "strak" geluid?
Strak geluid is zeg maar een bas die ook gelijk weer weg is, een korte dreun, verre van boemerig.

Als je dat naar smaak bereikt heb, is de woofer zowel geschikt voor films als muziek. :)
koekeeghan schreef op 04 juni 2004 @ 12:15:
Ik ben op zoek naar een snelle goeie subwoofer voor muziek, voor niet teveel geld (ben student ).
Ik heb hier een snelle liggen, 240km/h :P , zelfbouw? als je hetzelfde budget als Cocona hebt, hoef je alleen dit topic goed te volgen. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Barry|IA op 04-06-2004 12:42 ]

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste