[DIY] Nog een zelfbouw subwoofer met XXL en AXX1010

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 17.140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Barry|IA schreef op 04 juni 2004 @ 12:32:
Ik heb hier een snelle liggen, 240km/h :P , zelfbouw? als je hetzelfde budget als Cocona hebt, hoef je alleen dit topic goed te volgen. :)
Ja, hahaha :) . Ik bedoelde dus een die snel reageert en dus snelle beats makkelijk weer kan geven en die niet nog halverwege de eerste is als de tweede eraan komt. Maar volgens mij is dat vooral een probleem met helegrote woofers.

Maakt het trouwens nog uit of de ruimte klein of groot is voor de keuze tussen gesloten of BR? En tussen down of forward firing?

[ Voor 13% gewijzigd door koekeeghan op 04-06-2004 13:01 ]

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Als je een gesloten sub in een superkleine ruimte hebt, werkt de accoustic net zoals in een auto, en zal je dus heel weinig db'tjes missen ivm de ''klankkast'' die je kamer dan is.

Als je de gesloten sub in een grotere kamer plaatst, zal je wat meer vermogen in de speaker moeten stampen wil je hetzelfde volume bereiken als in die kleine ruimte, hiervoor hebben ze dus de oplossing ''BR'' (bass-reflex) bedacht, hierbij is een buis in de kast aangebracht (wat van buiten alleen als een gat te zien is), zodat de dB'tjes die de woofer NET niet van voren uitstraalt, uit dat gat te toveren zijn. :)

Edit:

Je woofer moet wel geschikt zijn voor downfiring, als de conus + membraan te zwaar zijn, heb je een behoorlijk verlies qua Xmax.

Het voordeel van downfiring is dat de bassen beter verspreid worden, omdat de speaker niet in een directe richting staat te spelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Barry|IA op 04-06-2004 13:21 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij downfiring worden de bassen niet beter verspreid. Bas is en blijft omnidirectioneel in een kast. Maar voor een feller directer geluid voor bv house zou ik zeker frontfiring prefereren. Een grote speaker kan ook perfect muziek weergeven en een speaker met een lange slag kan ook perfect muziek weergeven. Als de demping maar in orde is en als de poort maar niet te laag getuned is.

Maar bij een subwoofer is de vraag is vooral voor film of vooral voor muziek? en wat wil je er aan uitgeven?:

tot 200 euro de AXX1212 / AXX1010 in een BR met een conrad amp voor film

tot 200 euro de Intertechnik MDS08 in een BR met een conrad amp voor muziek.

tot 400 euro Een Adire shiva in een gesloten kast met een DT150 actief gecorigeerd voor hoge kwaliteit film/muziek.

tot 600 euro Eton HEX 11"er in een BR kast met een hypex HS130 voor highend muziek

tot 600 euro Adire Shiva + PR + DT300 voor highend film

tot 1000 euro stereo opstelling adire Shiva + 2 DT300 highend film en muziek

Tot 1500 euro Adire Tumult met een klasse D bak van B&K?

Hee hoe zit het nu met die inkoopplannen voor die XXL?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
  • Laatst online: 20-08-2024
Nou zelf wil er zeker niet meer dan €200 aan uitgeven. Maar ik ben toch een beetje huiverig om een dergelijk bedrag uit te geven aan een project dat kan mislukken.

En hoeveel tijd gaat er gemiddeld in het bouwen van een sub zitten?

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

koekeeghan schreef op 04 juni 2004 @ 17:01:
Maar ik ben toch een beetje huiverig om een dergelijk bedrag uit te geven aan een project dat kan mislukken.
Dit project kan toch niet mislukken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

koekeeghan schreef op 04 juni 2004 @ 17:01:
En hoeveel tijd gaat er gemiddeld in het bouwen van een sub zitten?
nou.. uurtje of 4 a 5.

Hout> laten zagen!!

passen en meten> 30 min.
schroeven en lijmen> 30 min.

schuren gronden lakken > de rest.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Het meeste tijd gaat over het algemeen in de afwerking zitten. Dat heeft voordelen en nadelen :). Voordeel is dat je snel naar je creatie kan luisteren, nadeel is dat je kans loopt jaren lang een onafgewerkte MDF kist in je kamer te hebben staan :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 11:00
Goeie vraag van Barry_Loef :) Echt niemand die een winkel weet in belgië of nederland?

Ikke nergens gevonden |:(

Het kan toch niet zijn dat mensen van een bepaald merk praten, dat ze dan alleens niet weten waar je het merk kan kopen...

Specs: http://specs.tweak.to/9454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cocona schreef op 04 juni 2004 @ 17:22:
[...]

Goeie vraag van Barry_Loef :) Echt niemand die een winkel weet in belgië of nederland?

Ikke nergens gevonden |:(

Het kan toch niet zijn dat mensen van een bepaald merk praten, dat ze dan alleens niet weten waar je het merk kan kopen...
Volgensmij was het Walter_PPK ;)

Maar die XXL viel toch tegen? Heb ik pas hier ergens op het forum gelezen. Of was dat een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik gun iedereen zo'n subamp-module, ik ga morgen met mijn camera naar de winkel, en post het resultaat in het topic: JBL 101787X 25CM Woofer/.

Ik zal dan ook met de dirrecteur van de winkel bespreken hoe we het gaan oplossen met versturen, ik denk wel dat ze producten versturen omdat het een onderdelen zaak is, maar of ze ook naar Belgié versturen weet ik niet, misschien even een belletje plegen? :)

Edit:
Maar die XXL viel toch tegen? Heb ik pas hier ergens op het forum gelezen. Of was dat een andere?
Ik had inderdaad problemen met die amp, maar echter kwam dat door mezelf :D . Ik denk dat zelfs de duurste amp het niet overleefd had. :)

(weer een) Edit: :)

Bij de amp krijg je trouwens een compleet bouw schema met de benamingen van de onderdelen, heel handig als er eens wat stuk gaat, of je wilt er gewoon wat anders van maken.

[ Voor 38% gewijzigd door Barry|IA op 04-06-2004 17:34 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
@Barry_Loef: Dat is de amp die ik wil!!! Ik heb naar je foto's gekeken van je subwoofer en ik moet toegeven: prachtig werk geleverd jong!! _/-\o_

Wil doodgraag op de 1 of andere manier aan die amp geraken. Veel amp voor weinig geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Wil je zelf contact opnemen met Munts?, of wil je dat ik aan ze vraag of ze naar Belgie verzenden?

Gegevens:

munts onderdelen accessoires en reparaties Zaandam
Zuiddijk 99
1501 CD Zaandam
075-6314998

Holland uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GleNnoS_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:56
Barry|IA schreef op 04 juni 2004 @ 18:36:
Wil je zelf contact opnemen met Munts?, of wil je dat ik aan ze vraag of ze naar Belgie verzenden?

Gegevens:

munts onderdelen accessoires en reparaties Zaandam
Zuiddijk 99
1501 CD Zaandam
075-6314998

Holland uiteraard :)
offtopic:
Een IA :P !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij willen graag dat jij een IA opstart omdat jij die gast kent en in de buurt woont :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik wil ook wel een IA maken, maar kan dat gewoon in een normale site? (bijv. www.freewebs.com)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

inkoopacties.net

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Kan je ook even www. ervoor zetten zodat ik alleen maar hoef te klikken? :P

Ik zal me best doen, ik hou jullie op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice, hoe sterk/duur was dat ding? Want ik wou eigenlijk minimaal een 150 watt RMS van Conrad kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik ga eens even alle (bekende) spec's opzoeken. :)

Edit:

Gevonden! :)

150Watt RMS @4 Ohm

Hi/Lo input gold plated RCA jacks

50-150Hz frequentie instelbaar

Volume instelbaar

220V AC power

Hoge kwaliteit transformer

THD: 0.1%; S/N:81dB; 20-150Hz

En het gaat om de XXL PowerSound AM-5080 van €50

(Ik ben bezig met een IA, ik wacht nu op een bevestegingsmail voor mijn registratie.)

[ Voor 88% gewijzigd door Barry|IA op 04-06-2004 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan weinig vinden. Url?

Want het klinkt erg goed voor maar €50 , misschien zelfs wel minder door een IA. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Jammergenoeg geen URL, omdat het product officheel uit een bestaande subwoofer komt, ben nog aan het wachtten op mijn bevestegingsmail. ;(

En hoezo via een IA nog voor minder?, ik snap nog niet echt hoe dat werkt hoor, en wat is de beste manier dat jullie vanaf die IA producten kunnen bestellen qua overmakingen, verzendingen etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barry|IA schreef op 04 juni 2004 @ 21:42:
Jammergenoeg geen URL, omdat het product officheel uit een bestaande subwoofer komt, ben nog aan het wachtten op mijn bevestegingsmail. ;(

En hoezo via een IA nog voor minder?, ik snap nog niet echt hoe dat werkt hoor, en wat is de beste manier dat jullie vanaf die IA producten kunnen bestellen qua overmakingen, verzendingen etc.?
Af en toe kan iemand die een IA begint meestal korting bij de leverancier krijgen als ie vermeldt waar het voor is en dat het om een behoorlijk aantal gaat. :)

Maar moet niet, vindt €50 al wel goedkoop. ;)

(btw, waar woon je. Want dat is natuurlijk wel cruciaal voor de verzendkosten. Aangzein een amp niet licht is.)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Zaandam is de woonplaats.

Ik kan trouwens de verzendkosten toch gewoon aan Munts overlaten, ik wil er niks aan verdienden.

Maarja, korting is altijd handig. :)

Edit:

Ik zal in die IA ook wat andere goedkope maar kwalitatieve producten vermelden, zo zijn er bijvoorbeeld een hele hoop Jbl speakers voor heel weinig geld.

[ Voor 49% gewijzigd door Barry|IA op 04-06-2004 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Ik geloof niet dat je 100% doorhebt wat een inkoopactie is.
Kortgezegd:
Je koopt massaal een bepaald product om zo korting te krijgen, of omdat het lastig te krijgen is. 1 Iemand organiseert het. Iedereen maakt naar hem het geld over, hij koopt de artikelen in bij de leverancier en verstuurt ze naar iedereen. Jij wordt dus zeg maar de 'winkel' voor de deelnemers.

Mocht je er genoeg kunnen krijgen, heb ik misschien ook wel interesse, ik hou het allemaal in de gaten :D Het lijkt me leuk om ook een redelijk simpele subwoofer te bouwen, kan nooit kwaad toch :)

edit:
Het gaat wel een beetje offtopic nu..

[ Voor 15% gewijzigd door Blamm op 04-06-2004 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Razorfist schreef op 04 juni 2004 @ 22:14:
Ik geloof niet dat je 100% doorhebt wat een inkoopactie is.
Kortgezegd:
Je koopt massaal een bepaald product om zo korting te krijgen, of omdat het lastig te krijgen is. 1 Iemand organiseert het. Iedereen maakt naar hem het geld over, hij koopt de artikelen in bij de leverancier en verstuurt ze naar iedereen. Jij wordt dus zeg maar de 'winkel' voor de deelnemers.

Mocht je er genoeg kunnen krijgen, heb ik misschien ook wel interesse, ik hou het allemaal in de gaten :D Het lijkt me leuk om ook een redelijk simpele subwoofer te bouwen, kan nooit kwaad toch :)

edit:
Het gaat wel een beetje offtopic nu..
Bedankt voor de goede uitleg :)

Ik ga er maar eens een nieuw topic over starten, aangezien ik wel wil weten hoeveel mensen het willen kopen, en of ze ook andere producten zouden willen hebben, en omdat het een beetje lullig voor Cocona begint te worden.. :)

Edit:

Zie: [rml][ InkoopActie] cheap sub-amp module, en nog meer?[/rml]

[ Voor 5% gewijzigd door Barry|IA op 04-06-2004 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripp
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

ik wilde net zeggen dat IA's niet meer welkom zijn. tjek thahandys post in je topic.

Dus doe maar een TR bij je eigen topic >:)

[ Voor 25% gewijzigd door Tripp op 04-06-2004 22:47 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Zal ik doen. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:13
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 16:30:
Maar bij een subwoofer is de vraag is vooral voor film of vooral voor muziek? en wat wil je er aan uitgeven?:

tot 200 euro de AXX1212 / AXX1010 in een BR met een conrad amp voor film
tot 200 euro de Intertechnik MDS08 in een BR met een conrad amp voor muziek.
tot 400 euro Een Adire shiva in een gesloten kast met een DT150 actief gecorigeerd voor hoge kwaliteit film/muziek.
tot 600 euro Eton HEX 11"er in een BR kast met een hypex HS130 voor highend muziek
tot 600 euro Adire Shiva + PR + DT300 voor highend film
tot 1000 euro stereo opstelling adire Shiva + 2 DT300 highend film en muziek
Tot 1500 euro Adire Tumult met een klasse D bak van B&K?
Mooie opsomming. Ik pesoonlijk mis wel een XLS10/12 die in een gesloten kast veel kleiner gebouwd kan worden dan een Shiva, met bovendien gegoten korf. Zit in dezelfde prijs-range. Waar ik nog aan gedacht heb voor iets higher end muziek:
2 maal XLS12 tegenover elkaar parallel aangesloten. Hef je de krachten op de kast op en kan je een heel mooi systeem maken (een beetje ala Audio Physic Minos). High-end muziek mag je ook zeker de mooiere scan speak drivers niet vergeten. Maar zo krijg je wel meteen een mega-opsomming.
AAAaaahhh, er is zoveel moois.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
@Barry_Loef: Ik wil zo een amp :) Kan hem misschien laten opsturen door die winkel, maar het stomme eraan is :
1. ik weet niet of het project wel zal kunnen doorgaan vanwege de oudjes. Dus het kan nog zijn dat alles afgelast zal kunnen worden, maar aangezien dat ik al zoveel research en alles goed uitgedokterd heb samen met jullie denk ik dat ik een goede kans maak om het licht op groen te zetten ;)
2. ik begin pas te bouwen na de examens, kan natuurlijk wel geen kwaad om hem nu al te bestellen. |:(

Ik ga overleggen samen met mijn ouders wat ik het best kan doen voor die amp. Hopelijk heeft de winkel dan nog van die amps :?

Goedenacht! :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik zal er eentje apart laten zetten. :)

En de examens heb ik net (succesvol) achter de rug, op naar de nieuwe zuilen dus. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er moeten toch even een aantal vragen gesteld worden denk ik:

Hoevel amps kunnen er geleverd worden? of gaat het hier om enkele stuks?

Wil je de verantwoording van een IA op je nemen? Het is zeker de moeite waard!

Je kunt op www.inkoopacties.net een IA opstarten welke begint met een animo check. Je zult zien dat er waarschijnlijk redelijk wat animo voor is.

Als er vragen zijn horen we het wel :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2004 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Hoe zit het met de garantie?

Edit:

@Jvs(of andere die de regeltjes goed kennen :P ):

Is het wel toegestaan gewoon een topic te openen met de naam: [Ervaringen]Sub-amp module: XXL-PowerSound?, waar het onderwerp uiteraard al snel ''IA'' is :)

[ Voor 80% gewijzigd door Barry|IA op 05-06-2004 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GleNnoS_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:56
offtopic:
Laten we dit verder regelen op www.inkoopacties.net :X Dus gewoon ff een animo check starte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We kunnen ook verder discuseren op ia.net aangezien ze daar speciaal een forum voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ja dat zou opzich wel kunnen, maar ik krijg die mail maar niet :?, zonder die bevestiging kan ik daar niks beginnen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff geduld hebben dan. Ga ik me maar alvast eens registreren.

done.. je hoeft toch alleen te registreren en dan kun je posten?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2004 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
@Barry_Loef: Bedankt!!!!!!!!! _/-\o_ Ik appricieer het echt waar! We zien dan nog wel voor de levering enz. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
[XXL sub-amp module topic :)

Eindelijk gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Heb nog een vraagje: Ik heb gezien dat je boxen kan aansluiten op die amp van xxl hé, maar bij mij zijn mijn boxen aangesloten op mijn receiver. Stel nu dat ik mijn boxen aansluit op die amp maakt dat dan verschil?
En dan gewoon tulp kabel naar de receiver. :)

@Barry_Loef: zo te zien heeft je aanbieding van die amps wel veel succes. Kan je er wel zoveel ter beschikking stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Cocona schreef op 05 juni 2004 @ 17:07:
Ik heb gezien dat je boxen kan aansluiten op die amp van xxl hé, maar bij mij zijn mijn boxen aangesloten op mijn receiver. Stel nu dat ik mijn boxen aansluit op die amp maakt dat dan verschil?
En dan gewoon tulp kabel naar de receiver. :)
Die luidsprekeraansluitingen op de sub amp zijn doorlus-aansluitingen voor je hoofdluidsprekers, en tevens high-level inputs voor de sub amp. Het zijn dus geen uitgangen van de sub amp!

Je sluit de luidsprekeruitgangen van je stereo receiver aan op L/R in, en je linker en rechter luidsprekers op L/R out. L-in is rechtstreeks doorverbonden met L-out, evenals R-in met R-out. De subamp telt intern de L en R signalen bij elkaar op, en verzwakt ze. Het somsignaal gaat door een laagdoorlaatfilter (met instelbaar kantelpunt), wordt vervolgens versterkt door de sub amp, en doorgegeven naar de subwoofer.

[ Voor 11% gewijzigd door CornelisJ op 05-06-2004 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Hoeveel ik er ter beschikking stellen kan weet ik ook nog niet, ik zal eens informeren, maar zullen we het nu verder afhandelen in het topic @ IA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Goed :) Ik ga morgen ofzo mijn plan uitleggen aan de ouders, dus zal ik het dan laten weten of je eentje mag bestellen ,of hoe dan ook, voor mij.

Ik ben je erg dankbaar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Helaas gaat het niet lukken via de IA ivm mijn ouders. :'(

Ik ga gewoon voor Munts werken, via daar sturen ze het op voor dezelfde prijs. Echter moet je hiervoor mij informeren zodat het duidelijk is dat de klant afkomstig is van mij. :)

@Cocona:

Als je msn hebt, voeg me dan even toe, ook kunnen we persoonlijk wat regelen: barry_loef@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee Indoubt die poort is toch wel veel te kort? Ik kom aan een tune frequentie van 50hz klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom uit op een frequentie van 36,85 in WinISD.
(kast 25 liter, poort: 1,5 bij 25 bij 27,99)
De grafieken voor Transfer function magnitude en SPL zijn hier vrij netjes, echter de Group Delay geeft een flinke uitschieter tussen 30 en 40 hz.
Is dit niet storend voor het uiteindelijke klankbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

een flinke group delay is eigenlijk inherent aan BR; het blijft een beetje schipperen.

Storend... tja.. das persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 20:22:
Hee Indoubt die poort is toch wel veel te kort? Ik kom aan een tune frequentie van 50hz klopt dat?
25 liter bruikbaar netto volume, 280 mm brede poort, 15 mm hoog, Ik kom dan 0p 250 mm poortlengte bij 37Hz afstemfrequentie. Ik heb alleen even in winisd gekeken, ik zal het nog even nakijken in LSPCad.

Groupdelay is aardig aan de maat ja, er kan overwogen worden om een net iets kleinere kast te nemen en/of een hogere afstemfrequentie. met vette subs in kleine kastjes doe je hier eigenlijk altijd wat consessies. Bij mij is het niet hinderlijk maar mijn sub is net iets kleiner (22 liter geloof ik) Je kunt altijd nog de poort afsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt gelijk je pijp is in orde ik was vergeten dat de behuizing 25 liter was.

ik zat hier aan te denken:

Afbeeldingslocatie: http://www.wislwally.de/picupl/upl/ravaxx.jpg

19 liter op 41,8 hz.

Afbeeldingslocatie: http://www.wislwally.de/picupl/upl/ravaxx2.jpg

Eigenlijk zou de pijp 3 cm langer moeten zijn dan loopt ie tegen de 0dB aan maar dan heb je op lagere tonen wel een hogere groupdelay. tekening:

Afbeeldingslocatie: http://www.wislwally.de/picupl/upl/ravaxx3.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dus nog nooit zon box gebouwd, maar hoe vertaalt die hoge group delay zich nu naar het gehoor. Ik bedoel, wat merk je daar uiteindelijk van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 23:13
Walter neem je in je tekening het volume van de subamp mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Zoals je ziet; heeft Walter een apart kastje gemaakt voor de subamp, dieptje 100mm, hoogte 336mm, omdat de XXL amp nog niet voorzien is van een afgesloten kast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06
Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 12:06:
Ik heb dus nog nooit zon box gebouwd, maar hoe vertaald die hoge group delay zich nu naar het gehoor. Ik bedoel, wat merk je daar uiteindelijk van?
Een hoge group delay vertaalt zich in een bas die de neiging heeft te gaan dreunen. Een korte slag op een drum wordt een lang uitgesmeerd gedreun... Ook heeft de bas de neiging van altijd een beetje "te laat" te komen, de group delay grafiek geeft eigenlijk aan hoeveel een bastoon bij een bepaalde frequentie te laat komt.

Als ik de winISD screens hier zo zie, bevestigt dat m'n indruk dat blijkbaar veel mensen bereid zijn om de geluidskwaliteit van een sub volledig op te geven voor een paar decibel extra output :'( No flame intended, als je kickt op harde bas is dat best OK. Maar aangezien de TS z'n sub wel degelijk voor muziek wou gebruiken, blijf ik bij m'n punt dat hij beter een gesloten sub bouwt. De natuurlijke afval van een gesloten sub in het laag matched de roomgain trouwens ook veel beter, dan de curve van een BR sub die tot een bepaald punt min of meer recht blijft, en daaronder keihard afvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het geval van de AXX1010 gaat het hier echter niet alleen om een paar extra decibel, maar vooral om de lagere tonen..
Gebouwd in een gesloten kast van 30 liter heeft hij namelijk op 50hz al -7dB en op 30hz -12dB...
Wat je zegt klopt wel, als een bass niet gelijk lijkt te lopen met de muziek, is dat ook niet prettig.
Ik heb hier een JBL Northridge Subje (BR), en afhankelijk van de plaatsing van de sub in mijn kamer loopt de bass ook niet altijd even gelijk..dat irriteert wel na een tijdje..

Edit: ik zit die sceenshots hierboven nog eens te bekijken, en in BR heeft ie ook op 30 Hz -12 dB, maar daar loopt de grafiek wel stijl, en heeft ie op 40 Hz nog weinig verlies..

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 23:13
Barry|IA schreef op 06 juni 2004 @ 13:50:
Zoals je ziet; heeft Walter een apart kastje gemaakt voor de subamp, dieptje 100mm, hoogte 336mm, omdat de XXL amp nog niet voorzien is van een afgesloten kast. :)
Achja nu zie ik het normaal staat de voorkant volgens mij links op bouwtekeningen. Ik dacht dat die plank in het midden bracing was. Misschien eff een front plaatje erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 14:53:
In het geval van de AXX1010 gaat het hier echter niet alleen om een paar extra decibel, maar vooral om de lagere tonen..
Gebouwd in een gesloten kast van 30 liter heeft hij namelijk op 50hz al -7dB en op 30hz -12dB...
(...)
En wat denk je dat de roomgain van een middelgrote kamer bij die frequenties is? :) (bij mijn kamer van 30m²: ongeveer +7dB bij 50Hz en ongeveer +12dB bij 30Hz :Y) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

subsonik schreef op 06 juni 2004 @ 15:55:
[...]

En wat denk je dat de roomgain van een middelgrote kamer bij die frequenties is? :) (bij mijn kamer van 30m²: ongeveer +7dB bij 50Hz en ongeveer +12dB bij 30Hz :Y) )
Hm ja, dan kom je een stuk mooier uit als dat klopt ja..
Nooit geweten dat de roomgain zoveel was.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil ook een sub gaan bouwen met die XXL amp (heb me al aangemeld bij IA) en waarschijnlijk een AXX1010. nu heb ik al veel gelezen en wat gespeeld met Winisd maar kom er toch nog niet helemaal uit. ik heb de volgende wensen:
- liefst een niet te grote kast en vierkant als het kan
- niet te boemerige bas
- wil eigenlijk een compromie tussen een diepe bas voor bij films en een "meeklinkende" voor bij muziek

nu heb ik een paar vragen hoe ik dit moet aanpakken
- BR of niet?
- Mischien toch andere woofer(mds-08 bijvoorbeeld)?
- downfiring of front?
- inhoud ong?

ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 17:16:

- BR of niet?
- downfiring of front?
- inhoud ong?

- Over die BR zijn, zoals je hierboven kunt lezen, de meningen verdeelt.
- Een andere woofer hoeft niet persee, hangt ook samen met je budget
- Downfiring of front, ik denk dat dit vooral afhangt van wat je mooi vind, en wat je makkelijk vind netjes af te werken
- Inhoud voor BR valt hierboven wel te bekijken, 20 ltr ongeveer, voor een gesloten kast iets meer..30 a 35

Al deze vragen had je je eigenlijk al een beetje in kunnen verdiepen door het topic goed door te lezen.

Ik heb me ook ingeschreven voor die amp IA, ben benieuwd.. :)

Edit: Die amp is niet voorzien van een behuizing aan de 'binnenkant'. Je moet dus wel een houten 'kistje' maken waar hij in komt, om vervelende resonanties te voorkomen, hou daar wel rekening mee bij het schetsen van kastjes :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 17:16:

- BR of niet?
- downfiring of front?
- inhoud ong?

Als ik er vannuit ga dat je de AXX1010 driver van Raveland gebruikt, kan ik je over BR of gesloten niet veel advies geven, er zijn namelijk veel meningen over verdeeld, wil je een beetje een kwalitatieve sub; neem dan een gesloten behuizing. Wil je blazen (met wat minder kwaliteit) kies dan voor BR. :)

De AXX1010 is een prima woofer, je hoeft echt geen andere te zoeken, de T/S parameters zijn bekend dus je kan de kast makkelijk simuleren met bijvoorbeeld WinISD.

Als ik jou was zou ik kiezen voor frontfiring, zodat de woofer geen verlies qua X-max heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Barry|IA op 06-06-2004 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

De AX1010 is gewoon een BR driver, aan de hand van de parameters kan je al zien dat 'ie het in een gesloten behuizing gewoon niet goed doet, de simulaties bevestigen dat. Qua geluidskwaliteit is een gesloten sub inderdaad bijna altijd beter, maar gebruik dan wel een driver die daar geschikt voor is, en niet de AX1010. Je kan met deze driver best een lekker subje maken alleen moet je jezelf niet blindstaren op de laatste hertz diepgang of een compleet vlakke curve, je kunt om de diepgang te bepalen beter van het f10 punt van van het f3 punt uitgaan.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De AXX1010 is een genuine BR driver zoals m.m al zegt. kijk ff op mijn pagina voor een overzichtje met zaagplan :) In het menu onder DIY projecten

Als je voor die MDS08 gaat kun je beter een stereo setup nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is dan een goede driver voor een gesloten kast, uitgaande van ongeveer hetzelfde budget als een AXX1010? (€60)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een afkeer tegen br :'( maar voor 60 euro heb je echt niet veel te kiezen hoor?

90% van die drivers zijn geoptimaliseerd voor br gebruik omdat dat meer bang voor de buck geeft. Maar serieus wat koop je nou voor 60 euro....

Hmmm je koopt 2 raveland TW3000 en stopt deze elk in een 40 liter kastje. ben je voor 80 euro klaar. Maar ja dan is het gewoon woofer geweld ipv een efficient systeem. Maar het kan ook natuurlijk. ze geven een vrij hoge gevoeligheid op (92db) en een vrij middelmatige fs (29hz) kan opzich wel leuk worden. Ik ben alleen bang dat de slag van 6mm een beetje weinig is :X

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nouja, het is niet zozeer de afkeer tegen BR maar meer dat ik graag de verschillende mogelijkheden overwegen wil.
Maar ik begrijp je goed dat voor €60 naar een leuke driver voor gesloten kast kijken niet echt mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Als m.m en Walter.PPK beweren dat de AXX1010 totaal ongeschikt is voor gesloten subs, dan had ik graag een antwoord van deze heren op de vraag van Jzpr gezien ;) Het is namelijk nog niet zo eenvoudig om in die prijsklasse een driver te vinden die in een gesloten sub én diep én hard gaat.

Wat mij betreft kan je eens kijken naar de Raveland TW3000. Kost maar 40 EUR, en presteert redelijk in een kastje van 35 liter. Het rendement ligt een 2 tot 3 dB hoger dan de AXX1010 in een kastje van 25 liter. De diepgang is iets beter.

Een andere mogelijkheid is de Peerless CSC-217 R - 57 EUR. De diepgang van deze is véél beter, maar je hebt er wel een kast van minstens 70 liter voor nodig, en de maximale SPL ligt zo'n 8dB lager dan bij de AXX1010 en de TW3000.

[edit] Ik zie net dat Walter.PPK met voor was met de TW-3000. Ik moet maar eens wat sneller leren zijn ;)

[ Voor 7% gewijzigd door subsonik op 06-06-2004 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.d-man.nl/got/plot1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.d-man.nl/got/plot2.jpg

Dat verschil in SPL zou toch geen groot probleem moeten zijn in een kleine/middelgrote kamer? (Gewoon submodule wat harder zetten?)

Edit: Hoe resize ik dit? :? :?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
@indoubt: Heb jij al eens geexperimenteerd met BR en gesloten met jouw AXX1010? Jij moet de mensen hier meer inzicht kunnen geven.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik wil me hier eigenlijk ook wel in verdiepen; aangezien het een leuke woofer is, denk ik toch maar dat er meer feiten moeten komen. :) Ik zal ook eens wat simulaties doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Barry|IA op 06-06-2004 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Redheinz schreef op 06 juni 2004 @ 20:22:
@indoubt: Heb jij al eens geexperimenteerd met BR en gesloten met jouw AXX1010? Jij moet de mensen hier meer inzicht kunnen geven.
Je kan het proberen maar het gaat gewoon niet diep.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Je kan voor een gesloten sub natuurlijk ook gewoon wat actieve correctie gebruiken. Voor gesloten geldt in het sublaag bereik over het algemeen toch dat de max spl x-max en niet vermogen beperkt is. Dan maakt die correctie niet zoveel uit voor de max spl (en je hebt wel de diepgang). Beetje Linkwitz transform idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil ook een sub gaan bouwen en heb verschillende woofers gezien van 60~80 euro,
Alleen vraag ik me af of je dit kan vergelijken met een JBL sub die me vader beneden heeft staan(Sub 138 staat er op kan niks op jbl site vinden).
geef even een voorbeeldje:
Zat net the last samurai te kijken en in eens hoor je heel zachtjes eff iets en begint achter me een kast van ruim 600 kg te trillen?
Zou je dit ook met zo raveland AXX1010 kunnen of moet je dan meteen kijken naar duurdere subs?
Heb trouwens ook in de elektuur van vorige maand d8 ik een sub woofer gezien met visaton w170 sc woofers is dat ook wat of zeggen jullie van kan je beter zo axx1010 nemen

Heb trouwens ook op IA.net zo amp besteld maar moet die aangesloten worden op een uitgangs signaal van je pc bijv. of kan die ook achter je amp?

ps. dat trillen kon ook wel eens door de elac zuilen komen maar dat weet ik dus niet :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Tsja...moeilijk te zeggen, ik ga der nu dus vanuit dat je de sub voor films gebruiken wilt.

Met de Raveland AXX1010 kan je die kast ook wel laten lopen hoor, geen probleem, in dat geval zou ik kiezen voor BR (Bass-Reflex) simpelweg omdat het dan lekker dreunen gaat. :)

Echter zou ik niet kiezen voor de Visaton W170SC, het conusoppervlak is te klein voor een degelijke HT sub, de FS van 36Hz is aan de hoge kant, het wattage en rendament is ook niet zo mooi.

Ik zou dus gewoon kiezen voor de Raveland AXX1010 in combinatie met die XXL amp van mij! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barry|IA schreef op 06 juni 2004 @ 21:45:
Tsja...moeilijk te zeggen, ik ga der nu dus vanuit dat je de sub voor films gebruiken wilt.

Met de Raveland AXX1010 kan je die kast ook wel laten lopen hoor, geen probleem, in dat geval zou ik kiezen voor BR (Bass-Reflex) simpelweg omdat het dan lekker dreunen gaat. :)

Echter zou ik niet kiezen voor de Visaton W170SC, het conusoppervlak is te klein voor een degelijke HT sub, de FS van 36Hz is aan de hoge kant, het wattage en rendament is ook niet zo mooi.

Ik zou dus gewoon kiezen voor de Raveland AXX1010 in combinatie met die XXL amp van mij! :)
Sorry hoor maar ik vraag me echt elke keer af wat FS inhoud en resonantie freq oid dus als iemand mij dat kan vertellen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
De FS is belangrijk als jij een diepgaande subwoofer wilt, in dat geval is het hoe minder (FS) hoe beter!

Let bij het zoeken ook voornamelijk op:

X-Max : dit is de maximale uitslag die de conus kan maken (meer (mm) is beter).

dB @1 Watt @1 Meter : dit is het geluidsniveu in deciBels met 1 watt aangestuurd, op 1 meter afstand gemeten.

RMS vermogen : dit is het vermogen wat de speaker continu verdragen kan.

Je kan het dus theoretisch zo zien:

De speaker heeft (bijvoorbeeld) een gevoeligheid van 93dB, die conclussie is waargenomen met een wattage van 1 watt op 1 meter afstand, de dB meter geeft 93dB aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barry|IA schreef op 06 juni 2004 @ 22:40:
De FS is belangrijk als jij een diepgaande subwoofer wilt, in dat geval is het hoe minder (FS) hoe beter!

Let bij het zoeken ook voornamelijk op:

X-Max : dit is de maximale uitslag die de conus kan maken (meer (mm) is beter).

dB @1 Watt @1 Meter : dit is het geluidsniveu in deciBels met 1 watt aangestuurd, op 1 meter afstand gemeten.

RMS vermogen : dit is het vermogen wat de speaker continu verdragen kan.

Je kan het dus theoretisch zo zien:

De speaker heeft (bijvoorbeeld) een gevoeligheid van 93dB, die conclussie is waargenomen met een wattage van 1 watt op 1 meter afstand, de dB meter geeft 93dB aan.
Tnx Barry dat maakt alles een stuk duidelijker :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Lees anders dit even drie keer goed door, een mooi verhaal van Jvs over zelfbouw. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Barry|IA op 06-06-2004 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
m.m schreef op 06 juni 2004 @ 20:42:
[...]

Je kan het proberen maar het gaat gewoon niet diep.
Daar hebben we niets aan. Als je de (low-pass en bass boost) filters meeneemt in je ontwerp gaat ie wel diep, alleen minder hard. op pagina 2 staat Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/axx1010.jpg.
Het is dus onzin dat een gesloten sub minder diep gaat.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat snap ik nou niet he: Bouw een br kast want dan gaat ie lekker dreunen. dat slaat nergens op. Moet je maar eens een gesloten kast met een Q van >1 bouwen dat gaat pas dreunen. Een typische rechte br allignment dreunt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Barry|IA schreef op 06 juni 2004 @ 22:46:
Lees anders dit even drie keer goed door, een mooi verhaal van Jvs over zelfbouw. :)
He he, de naam van de achterliggende auteur staat er niet bij :*

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wou al zeggen die tonsils kwamen me al bekend voor ;)

ps Jasper kijk eens in de faq hoe je je iets te grote pics kan resizen

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 23:29:
Dat snap ik nou niet he: Bouw een br kast want dan gaat ie lekker dreunen. dat slaat nergens op. Moet je maar eens een gesloten kast met een Q van >1 bouwen dat gaat pas dreunen. Een typische rechte br allignment dreunt niet.
Idd, ik vind dat er wel heel erg negatief over BR gedaan wordt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Bwah, BR is zeker wel een goed principe, mits het goed toegepast wordt! "Hangbuik" alignments reken ik persoonlijk niet tot goed toegepast... De SBB4 alignment daarentegen is veruit de mooiste BR alignment, valt wat eerder af dan al de andere alignments, maar wel met een mooie vloeiende curve. Ook de group delay valt erg goed mee, en is mooi gespreid ipv 1 scherpe piek.

Voor zij die ermee willen experimenteren: SBB4 alignment met de AXX1010 bekom je met een 12 liter kast en 36Hz tuning frequentie. Eventueel kan er ook een serieweerstand van pakweg 1 ohm gebruikt worden, met een grotere kast en een lagere tuning frequentie, hierdoor wordt de diepgang beter.

Wat het dreunen van gesloten boxen met hoge Q betreft: je moet al een krankzinnig hoge Q hebben om de group delay van een "hangbuik" BR te benaderen. Om de group delay van de "slechtste" BR alignment die ik hier gezien heb te bereiken, heb je een gesloten box met Q van 2.5 nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

subsonik schreef op 07 juni 2004 @ 03:20: Om de group delay van de "slechtste" BR alignment die ik hier gezien heb te bereiken, heb je een gesloten box met Q van 2.5 nodig...
Geef mij mdf, lijm en een decoupeerzaag, en ik regel het voor je :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pfff ik zie door de bomen het bos niet meer... :?
voor wat ik er nu van begrijp moet ik als ik geen boemerige bas met toch wat diepgang wil (met de AXX1010)OF een BR sub maken met kleine behuizing om group delay tegen gaan OF een gesloten met een grote kast om het verlies aan volume te compenseren?

nog ff een heel andere vraag: stel ik zou de sub gaan bouwen die ik nu in gedachten heb (de xxl amp + axx1010 in br box, frontfiring eigelijk volgens het ontwerp van walter.ppk, maar dan iets kleiner voor minder group dalay en met een br-buis) hoe zou het geluid zich dan verhouden tot bijvoorbeeld een MIVOC SW1000 kant en klare sub van ongeveer dezelfde prijs?

weer veel vragen maar ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Bass-reflex (tegen gesloten):
Gevoeliger bij lage frequenties, frequentiekarakteristiek is vlak tot lagere frequenties.
De kast is (gemiddeld) groter dan een gesloten kast (Bij Q=0,7 de beste mix tussen diepgang en demping bij gesloten kast).
De bas is wat minder precies (group-delay) dan gesloten (zie I).
Afval is steiler (24 dB/octaaf tegen 12 dB/octaaf voor gesloten).

I. Hierbij moet je echter wel in gedachten houden dat group-delay bij zeer lage frequenties niet zo erg is. Het gehoor van een mens is daar minder gevoelig voor.
Dus een hogere group-delay hoeft niet slechter te zijn als die group-delay bij een lagere frequentie plaats vindt. Bovendien, als je een box lager tunet, dan gaat de group-delay wel omhoog, maar de frequentie waarbij dat gebeurt gaat omlaag wat meestal een beter fase-gedrag vertoont bij de belangrijke (hoorbare) frequenties (Daar is m.i. de Adire-alignment op gebaseerd).

Alle speculaties over group-delay en het effect op het geluid blijven speculaties zolang niemand ermee experimenteert, wat volgens mij niemand hier (inclusief mijzelf) heeft gedaan, dus voor 1 driver diverse alignments maken: Bass-reflex "goed", bass-reflex "fout", gesloten Q=0.5, gesloten Q=1, gesloten Q=4. Of iets dergelijks.

Het lijkt mij persoonlijk wel eens leuk om zoiets te doen. 1 driver (Bijvoorbeeld de AXX1010, lekker cheap), een aantal personen maakt een doos die bij een alignment hoort en dan een (mid)dagje testen.

Als jij een goede stabiele kast bouwt denk ik dat die beter zal klinken dan zo een MIVOC. De stabiliteit van een kast van een sub is nl. erg belangrijk. Dan zal je kast beter zijn dan die mivoc en ben je al halverwege. De kwaliteit van de versterker vind ik twijfelachtig maar kan meevallen. Als je de MIVOC AM80 (of cheape Conrad) erbij scoort zal de versterker even goed zijn als de mivoc en zal je totaal resultaat dus (veel) beter zijn aangezien de woofer zelf beter is (gokje). De woofer van de mivoc is natuurlijk maar 10 of 20 euro waard (15 euro woofer, 30 euro versterker 5 euro kastje, 30 euro arbeid, keer 2 = verkoopprijs grof schatten).

[ Voor 20% gewijzigd door Redheinz op 07-06-2004 13:48 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekkel schreef op 06 juni 2004 @ 23:31:
[...]

He he, de naam van de achterliggende auteur staat er niet bij :*

O-)
Beetje slordig, gefixt.

Er was geloof ik wel een vermelding in een dankwoord ergens. maar die kan ik niet eens zo 1 2 3 vinden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

offtopic:
Dat maakt niet uit. Was toendertijd zo afgesproken geloof ik. Nu lijkt het echter alsof JvS zich aan Tonsils heeft (verl)(gew)aagd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tonsil brrrrr... goed:)

Mijn ontwerp heeft al een lagere groupdelay als die van Indoubt. Maar je zou een SBB4 allignment kunnen overwegen. Al vind ik 13 liter wel erg weinig. Er blijft een beetje weinig laag over vrees ik.

De adire allignment heeft idd de laagste tunefrequentie in het rijtje.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Redheinz schreef op 07 juni 2004 @ 13:32:Alle speculaties over group-delay en het effect op het geluid blijven speculaties zolang niemand ermee experimenteert, wat volgens mij niemand hier (inclusief mijzelf) heeft gedaan, dus voor 1 driver diverse alignments maken: Bass-reflex "goed", bass-reflex "fout", gesloten Q=0.5, gesloten Q=1, gesloten Q=4. Of iets dergelijks.
En dan electronisch de respons van alle subs gelijk maken. Want persoonlijk vermoed ik dat de respons vooral verantwoordelijk is voor de verschillen tussen BR en gesloten. BR geeft over het algemeen een behoorlijk bump in de laag respons, +8dB heb je zo te pakken. Gesloten heeft wat betreft een betere inroom respons of kan zelfs te vroeg al afvallen. Dat klinkt ook strakker. Wordt ook wel es gezegd: audiofiele bas is geen bas.

Ik denk dat vooral van belang zijn de inroom respons, de integratie met de andere speakers (crossovering, time alignement). En ook denk ik dat het belang van de powerrespons van een systeem onderschat wordt. Wat dat betreft is een dipool afstraling beter in alle opzichten (behalve dan max output).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal, ik heb een vraag.

Hoe kom ik erachter hoeveel liter de bekisting voor een subwoofer moet zijn.
Is daar misschien een soort formule of iets dergelijks voor?

ps, ik ben een volkomen amateur op dit gebied, maar vind et allemaal best interessant om een subwoofer zelf te bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Meestal is het aantal watts het aantal liters :P

Zoek de T/S parameters van de speaker op, vul deze in bij WinISD, en je ziet vanzelf in welke kast de woofer zich het best voelt. :)

Het is aan het begin een beetje klooien, maar het is zeker de moeite waard om eens te spelen met simulatie programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ben dit topic ook op de voet aan het volgen en flink aan het spelen in WinISD.
Vind het ontwerp van Walter.PKK erg interresant! Ik kwam zelf in de Conrad catalogus ook nog een Subje tegen die mij qua looks en specificaties erg aan de AXX1010 deed denken, de prijs is hetzelfde; E54.
Hoe zou deze driver zich verhouden tegenover de AXX1010?

Conrad Audio DS-100
T/S (specs uit PDF van duitse conrad):
Fo: 22,5097 Hz
BL: 13,6828 TM
Sd: 0,0346 m²
SPL: 89,8426 dB
Qms: 3.1325
Qes: 0,2042
Qts: 0,1917
Vas: 112,1774 ltr

De NL catalogus geeft de volgende waarden:
Qts: 0,22
Fo: 28 Hz
Vas: 73.5 ltr
SPL: 90 dB

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/3000_3999/3600/3690/3690/369071_RB_02_FB.EPS.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door bbbrumbrum op 07-06-2004 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Ik zal een tijdje niet meer posten, want examen komen er aan dus heb ik dan geen tijd om te GoT'en :'(

Hier zit ik dus al:
- Heb alle onderdelen die ik nodig zal hebben opgeschreven en deze zullen na de examen besteld worden als het rapport geen buizen bevat.
- Heb alle afmetingen dankzij Barry_Loef, Walter.PPK en Indoubt. Ik dank jullie voor de hulp! Natuurlijk ook andere tweakers voor het advies. _/-\o_
- Na de examen zal ik dus beginnen met bouwen, dat zal zijn eind juni begin juli en ik ga dan kijken om mijn gratis webruimte bij Scarlet te activeren en ik ga dan kijken hoe ik foto's online kan zetten.

Ik wil vooral Barry, Walter en Indoubt danken voor hun hulp _/-\o_

Tot na de examen !! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

bbbrumbrum schreef op 07 juni 2004 @ 20:03:
Ben dit topic ook op de voet aan het volgen en flink aan het spelen in WinISD.
Vind het ontwerp van Walter.PKK erg interresant! Ik kwam zelf in de Conrad catalogus ook nog een Subje tegen die mij qua looks en specificaties erg aan de AXX1010 deed denken, de prijs is hetzelfde; E54.
Hoe zou deze driver zich verhouden tegenover de AXX1010?

Conrad Audio DS-100
T/S (specs uit PDF van duitse conrad):
Fo: 22,5097 Hz
BL: 13,6828 TM
Sd: 0,0346 m²
SPL: 89,8426 dB
Qms: 3.1325
Qes: 0,2042
Qts: 0,1917
Vas: 112,1774 ltr

De NL catalogus geeft de volgende waarden:
Qts: 0,22
Fo: 28 Hz
Vas: 73.5 ltr
SPL: 90 dB

[afbeelding]
Ik heb z'n grote broer de DS120 gehad, die beviel best goed kan ik zeggen :) [rml][ DIY]Alu Cone Sub (pics)[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ja hoor, die doet het ook wel, alleen je hebt de helft van de belastbaarheid en waarschijnlijk ook de helft van de xmax.

Even resumerend, We willen audiofiele bas, met een kleine (10") goedkope basunit, met een cheapy versterker en het liefst in een klein kastje die bovendien een vlakke frequentiecurve heeft +- 1db tot beneden de 18Hz. Kortom een magische subwoofer

Da ga nie lukkeh dus

Ik kan wel vertellen waarom ik die AXX1010 gebouwd heb:
- Grote Xmax 19mm
- Muchos power (200w RMS, 500 piek)
- Lage Vas (en relatief lage Qts) Dus kleine kast
- Goedkoop
- Acceptabele Fs

Het is gewoon een van de weinige 10"units die dat bied voor weinig €. Eigenlijk was het meer een test subje of ik er uberhaupt wel een nodig had en deze is gewoon heel redelijk gelukt. Voor de centen is het gewoon een uitstekende keuze

Het is zeker niet de ultieme sub en zeker niet de laatste. Ik heb inmiddels ook een MDS08 met DT150 in 17,5 liter en een XLS10 met PR en 300w Amp gehad in 32 liter. Beide waren op hun specifieke sterke kanten beter (MDS 08 strakker, XLS 10 lager) maar de AXX voldoet als budget sub heel behoorlijk.

Waarschijnlijk ga ik nog eens naar een grote Focal of adire of dipool maar voorlopig gaat het prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak van die Xmax maar 9mm :/ Heb je nog wat detail foto's van die MDS08? waar heb je die gehaalt trouwens?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Yeah, maar 19 mm peak to peak

Hier is een klein schattig subje

[img]url=http://home.wxs.nl/~werve040/mds08_bot_small.jpg[/img]

edit: deze is van klinktgut voor 42€

[ Voor 10% gewijzigd door Indoubt op 09-06-2004 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 kanten op is 18 mm. (Bijna 19. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oh ja stom p-p :)

Hij is echt mooi die it kist! Is die woofer er ook in 10 of 12"? Misschien is dat wel interresant voor een mooie sub.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste