Bass-reflex (tegen gesloten):
Gevoeliger bij lage frequenties, frequentiekarakteristiek is vlak tot lagere frequenties.
De kast is (gemiddeld) groter dan een gesloten kast (Bij Q=0,7 de beste mix tussen diepgang en demping bij gesloten kast).
De bas is wat minder precies (group-delay) dan gesloten (zie I).
Afval is steiler (24 dB/octaaf tegen 12 dB/octaaf voor gesloten).
I. Hierbij moet je echter wel in gedachten houden dat group-delay bij zeer lage frequenties niet zo erg is. Het gehoor van een mens is daar minder gevoelig voor.
Dus een hogere group-delay hoeft niet slechter te zijn als die group-delay bij een lagere frequentie plaats vindt. Bovendien, als je een box lager tunet, dan gaat de group-delay wel omhoog, maar de frequentie waarbij dat gebeurt gaat omlaag wat meestal een beter fase-gedrag vertoont bij de belangrijke (hoorbare) frequenties (Daar is m.i. de Adire-alignment op gebaseerd).
Alle speculaties over group-delay en het effect op het geluid blijven speculaties zolang niemand ermee experimenteert, wat volgens mij niemand hier (inclusief mijzelf) heeft gedaan, dus voor 1 driver diverse alignments maken: Bass-reflex "goed", bass-reflex "fout", gesloten Q=0.5, gesloten Q=1, gesloten Q=4. Of iets dergelijks.
Het lijkt mij persoonlijk wel eens leuk om zoiets te doen. 1 driver (Bijvoorbeeld de AXX1010, lekker cheap), een aantal personen maakt een doos die bij een alignment hoort en dan een (mid)dagje testen.
Als jij een goede stabiele kast bouwt denk ik dat die beter zal klinken dan zo een MIVOC. De stabiliteit van een kast van een sub is nl. erg belangrijk. Dan zal je kast beter zijn dan die mivoc en ben je al halverwege. De kwaliteit van de versterker vind ik twijfelachtig maar kan meevallen. Als je de MIVOC AM80 (of cheape Conrad) erbij scoort zal de versterker even goed zijn als de mivoc en zal je totaal resultaat dus (veel) beter zijn aangezien de woofer zelf beter is (gokje). De woofer van de mivoc is natuurlijk maar 10 of 20 euro waard (15 euro woofer, 30 euro versterker 5 euro kastje, 30 euro arbeid, keer 2 = verkoopprijs grof schatten).
[
Voor 20% gewijzigd door
Redheinz op 07-06-2004 13:48
]
Zin.