Subwoofer bouwen - aantal details

Pagina: 1
Acties:
  • 1.393 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 11:06
Aangezien wij (ik en mijn vriendin) binnenkort gaan verhuizen heb ik besloten
dat ik een subwoofer wil gaan bouwen. Dit ook omdat ik een eigen bureau ga bouwen heb ik geen ruimte om mijn huidige luidsprekers (Eltax Millennium 500)
te plaatsen. Deze gaan dan naar de woonkamer.

Zelf zat ik te denken aan een redelijk kubusvormige kist met daarin 1 12" of 15"
basspeaker.

Voordat ik ga vragen naar details geef ik eerst aan dat de woofer gebruikt gaat
worden op een hobbykamer van 10m2 en dat deze geplaatst gaat worden onder het bureau (dat ik zelf ga bouwen, diepte bureau min. 1 meter).
Nu hoeft het voor mij niet knoeterhard maar beetje lekker kunnen stampen, zonder al te veel vervormingen zou ideaal zijn.

Ondanks het aandachtig doornemen van de topic :? van Tbusquet (kan het topic niet
meer terugvinden :/ ) waarin een zeer fraai voorbeeld van een subwoofer wordt getoond wou ik toch een paar dingen weten:

:? Wat is een goed merk basspeaker? Op Conrad.nl staan genoeg basspeakers, maar de
merken zeggen mij totaal niets.
:? Welk materiaal kan ik het best gebruiken voor de kast ? Mdf lijkt me het beste,
maar is wel behoorlijk zwaar.
:? Hoe kan ik een enkele subwoofer aan een bestaande hifi-versterker (Technics SU-610)
koppelen, deze versterker heeft gewoon twee stereouitgangen voor speakers A + B ?
:? Wat voor frequentiewisselaar heb ik nodig, en hoe moet ik deze eigenlijk monteren
in de box ?
:? Is dempingswol een noodzaak in een subwoofer ?
:? Zijn basreflexpijpen aan te raden? Aangezien we in een 2 onder 1 kap woning komen
te wonen, en ik met mijn hobbykamer op de hoek zit, moet het niet al te veel door-
dreunen. Zelf zou ik zeggen, zonder pijpen...
:? Wat voor kabel is het beste aan de binnenkant van de speaker?
:? Hoe maak je de circel in het hout perfect rond met dezelfde diameter als de klank wandopening van de basspeaker?
:? Wat voor lijm/kit kun je het beste gebruiken om de speaker goed te dichten, naden e.d ?

Het zijn nogal een hoop vragen, maar met de antwoorden kan ik tenminste een start maken.

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Snowwie op 25-02-2004 12:58 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-01 13:39
Ben zelf bezig met een sub voor in de auto te maken, heb ik MDF 18mm voor gebruikt.

Verder ben ik ook wel benieuwd naar welke kit het best te gebruiken is om hem luchtdicht te maken. Maat van me had het over siliconekit.

Gat maken heb ik met decoupeer zaag gedaan, tenminste voor de aansluiting. Het gat voor de bass speaker moet ik nog doen, maar gaat ook gewoon met decoupeer zaag :P, hoeft allemaal niet zo 100% rond, aangezien het toch word afgewerkt door de luidspreker zelf en dan zie je er nix meer van.

Ben ook wel benieuwd wat nou het voordeel is van dempingsmateriaal? En wat is daar het beste voor te gebruiken?

owja, ff snel vraagje; waar haal je die bekleding weg voor over de sub? ( voor de auto dus ) Gewoon bij een tapijthandel? En hoe kun je dat het beste bevestigen? lijmen ofzo?

[ Voor 13% gewijzigd door ViolatoR op 25-02-2004 16:02 ]

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-05 12:51
Snowwie schreef op 25 februari 2004 @ 12:54:

Wat is een goed merk basspeaker? Op Conrad.nl staan genoeg basspeakers, maar de merken zeggen mij totaal niets.
Mijn ervaring met de conrad audio speakers is goed

Welk materiaal kan ik het best gebruiken voor de kast ? Mdf lijkt me het beste,
Absoluut MDF. Hangt een beetje van je vermogen af hoe dik je nodig hebt, maar 18 mm is voldoende.

Hoe kan ik een enkele subwoofer aan een bestaande hifi-versterker (Technics SU-610) koppelen, deze versterker heeft gewoon twee stereouitgangen voor speakers A + B ?
Zijn splitters voor te krijgen. Even zoeken op www.conrad.nl

Wat voor frequentiewisselaar heb ik nodig, en hoe moet ik deze eigenlijk monteren
in de box ?
huh :? Niet nodig. De splitter hierboven doet dit al voor je.

Is dempingswol een noodzaak in een subwoofer ?
Noodzakelijk niet, maar wel aan te raden. Het geeft een wat voller geluid.

Zijn basreflexpijpen aan te raden? Aangezien we in een 2 onder 1 kap woning komen te wonen, en ik met mijn hobbykamer op de hoek zit, moet het niet al te veel door dreunen. Zelf zou ik zeggen, zonder pijpen...
Licht eraan of je een harde bas of een volle diepe bas wil. Voor de laatste moet je met pijp doen.

Wat voor kabel is het beste aan de binnenkant van de speaker?
Gewoon lekker dik. Is toch maar een klein stukje. 2x2.5mm ofzoiets.

Hoe maak je de circel in het hout perfect rond met dezelfde diameter als de klank wandopening van de basspeaker?
Met een decoupeerzaag. Je monteerd de speaker met een luchtdichte "folie" eronder. Gaat wel goed dus.

Wat voor lijm/kit kun je het beste gebruiken om de speaker goed te dichten, naden e.d ?
Siliconen werkte goed genoeg voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
@ violator
[qoute]
owja, ff snel vraagje; waar haal je die bekleding weg voor over de sub? ( voor de auto dus ) Gewoon bij een tapijthandel? En hoe kun je dat het beste bevestigen? lijmen ofzo
[/quote]

Wat jij maar mooi vind staan. Er is vast wel ergens een winkel in de buurt met bekledingsmaterialen.
Spuitlijm werkt wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:30

Jag

Wat is een goed merk basspeaker?
Wat is je budget?
Welk materiaal kan ik het best gebruiken voor de kast?
MDF en multiplex zijn allebei zeer geschikt. Multiplex is steviger en je kan er mooie hout patroon afwerkingen mee maken, MDF is makkelijker verwerkbaar en ook prima spul.
Hoe kan ik een enkele subwoofer aan een bestaande hifi-versterker?
Wat je moet doen is een subwoofer module kopen. Daar zit een versterker plus filter in, zonder kan eigenlijk niet.
Wat voor frequentiewisselaar heb ik nodig, en hoe moet ik deze eigenlijk monteren
in de box ?
Zie eerste vraag. Wat betreft de montage: die moet je afhankelijk van welke je koopt in een aparte luchtdichte ruimte plaatsen. Sommige modules zijn al luchtdicht.
Is dempingswol een noodzaak in een subwoofer ?
Nee voor bass reflex niet.
Zijn basreflexpijpen aan te raden?
Sja, ligt eraan wat je wilt. Als je echt diepgang wilt wel ja. Diepgang met gesloten kan ook, maar is wat ingewikkelder.
Wat voor kabel is het beste aan de binnenkant van de speaker?
Maakt niet uit, pak gewoon een willekeurig stuk 2.5mm2.
Hoe maak je de circel in het hout perfect rond met dezelfde diameter als de klank wandopening van de basspeaker?
Als je de luidspreker verzonken in de frontplaat wilt hebben liggen (wel het mooist!), dan moet je dat eruit fresen. De rest doe je met een decoupeerzaag.
Wat voor lijm/kit kun je het beste gebruiken om de speaker goed te dichten, naden e.d?
Ik heb siliconen gebruikt, maar maakt niet zo veel uit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
Jag schreef op 25 februari 2004 @ 16:41:
[...]
Wat is je budget?

Wat je moet doen is een subwoofer module kopen. Daar zit een versterker plus filter in, zonder kan eigenlijk niet.
[...]
Onzin!
Artikelnr.: 336408 - 8B bij conrad.nl

Hier kun je dus je bestaande uitgang aan je sud koppelen en vanuit het filter naar je "normale" speakers.
op deze manier is het alleen wel aan te raden om een sub-speaker te kopen met een dubbele spoel.

En waarom Jag vertel je precies hetzelfde nog een keer? Lijkt me een beetje overbodig niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:23

AvK

Ready Set Go

Zoek eens op 'Subwoofer' en 'Zelfbouw' ed.
Er zijn de afgelopen maanden allerlei topics langs gekomen met allerlei soorten en maten subs, dure en spotgoedkope. Boordevol foto's en praktische tips.
Deze betreft mijn lowbudget project: Zelfbouw sub met Inspire6700

Klinkt erg goed, gaat alleen niet erg hard. Maar dat hoeft ook niet van mij. :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Snowwie schreef op 25 februari 2004 @ 12:54:
:? Wat is een goed merk basspeaker? Op Conrad.nl staan genoeg basspeakers, maar de merken zeggen mij totaal niets.

Je moet eens naar www.linearteam.dk gaat en het gratis programma WinISD halen. Daarmee kan je simuleren wat een bepaalde woofer in een bepaald type behuizing in theorie gaat doen. Voor een hele korte vogelvlucht over de verschillende typen behuizing, lees Car hifi . Ik heb zelf wel het een en ander mee mogen maken van Conrad subs. Als je kan leven met een niet al te kleine sub (80 liter) kan je daarmee best leuke dingen doen. Overigens geldt ook bij Conrad dat hoe beter, hoe duurder :o

:? Welk materiaal kan ik het best gebruiken voor de kast ? Mdf lijkt me het beste,

Welk ander materiaal had je zelf dat in gedachten? Ik neem aan dat een berg titanium of diamant niet tot je beschikking staan. MDF is een behoorlijk standaard bouwmateriaal voor dit soort klussen. Als je denkt heel veel je sub erin/eruit te schroeven zonder dat je met boutbevestigingen gaat werken, kan je ook multiplex als frontplaat overwegen.

:? Hoe kan ik een enkele subwoofer aan een bestaande hifi-versterker (Technics SU-610) koppelen, deze versterker heeft gewoon twee stereouitgangen voor speakers A + B ?

Je kan een enkel kanaal gebruiken. Dat is natuurlijk niet ideaal. Twee kanalen aansluiten op een enkelspoels woofer gaat niets worden. Dan moet je toch echt een woofer met 2 spoelen hebben. Vergeet niet dat je ook nog een filter nodig hebt als je geen gefilterd signaal (met alleen bassen) in je Technics kan leiden. Zo'n filter kan je actief maken in de signaalkabel naar die Technics versterker of passief met een netwerkje van spoelen en condensatoren.

:? Wat voor frequentiewisselaar heb ik nodig, en hoe moet ik deze eigenlijk monteren in de box ?

Gewoon schroeven doet het prima. Een 12 db filtertje zal het prima doen. Kijk hier voor berekeningen http://www.12vhifi.nl/filters.html . Een normaal kantelpunt zou 80 Hz zijn.

:? Is dempingswol een noodzaak in een subwoofer ?

Daar zijn de meningen verschillend over. Mijn credo is om altijd een beetje te dempen. Je kan met zelf luisteren wel bepalen of je veel of weinig of geen demping in je sub wil. Zelf vind ik het altijd wel lekker, maar niet teveel.

:? Zijn basreflexpijpen aan te raden? Aangezien we in een 2 onder 1 kap woning komen te wonen, en ik met mijn hobbykamer op de hoek zit, moet het niet al te veel doordreunen. Zelf zou ik zeggen, zonder pijpen...

Het gebruik van baspijpen is totaal afhankelijk van de woofer die je kiest. Niet iedere woofer is goed bruikbaar in combinatie met een baspoort, of leidt tot grotere behuizingen dan je lief is. Doordreunen is ook met gesloten behuizingen prima mogelijk. Het is bepaald niet zo dat je daarvan verschoond blijft als je geen basreflex maakt :o

:? Wat voor kabel is het beste aan de binnenkant van de speaker?

Ik denk een kabel die geleidt :* Een beetje dikke kabel is geen overbodige luxe, maar staar je niet blind op enorme kabels. Gewoon dik genoeg nemen, en niet overdrijven. Standaarddraad zal voldoen. Aan al die kabel verhalen doe ik niet mee.

:? Hoe maak je de circel in het hout perfect rond met dezelfde diameter als de klank wandopening van de basspeaker?

Een vaste hand of een mal. Zolang je niet teveel weghaalt, is een beetje zwabberen geen enkel probleem. Je hebt wel iets van marge bij het maken van het gat.

:? Wat voor lijm/kit kun je het beste gebruiken om de speaker goed te dichten, naden e.d ?

Zelf doe ik alles met houtlijm. Als je recht genoeg zaagt, zou dat ook voldoende moeten zijn. Voor het grotere werk aan kieren en gaten gebruikt ik constructiekit ter beslechting van mijn uitschieters. Het is bende, maar lijmt als de nete..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Bedankt voor de nuttige info.
Budget ben ik zelf nog niet eens helemaal over uit. Dit komt mede omdat ik nu
nog niet helemaal weet hoe een subwoofer zich zal gedragen in die kamer.
En omdat ik nog maar 1x in dat huis ben geweest weet ik ook niet meer 100%
zeker of de vloer nu van beton of hout was (dacht overigens gewoon beton :) )

Ben vanmiddag even naar Larmoyeur in Winschoten geweest en daar ben ik
te weet gekomen dat een 5.1 versterker (al dan niet met een receiver er in) geen
vermogen output stuurt uit de subwoofer poort, maar slechts een 'signaal',
vergelijkbaar met wat van een cd-speler naar de versterker gaat.

Hier komt dus de keus, waar ik nu nog niet uit ben:
- Maak ik een subwoofer met ingebouwde versterker, zodat een enkele kabel
tussen versterker en subwoofer voldoende is? of,
- Maak ik een subwoofer zonder ingebouwde versterker, maar met een frequentie-
wisselaar (en een woofer met dubbele spoel) die gewoon op een speaker poort
van de versterker aangesloten kan worden.

De 1e optie lijkt aantrekkelijker, maar is volgens mij ook wel duurder omdat je voor
de subwoofer een aparte versterker nodig bent.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-05 20:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk dat je voor al je vragen het beste ff de search kunt gebruiken en enkele grote subwoofer draadjes op moet zoeken. Daar staat denk ik alle info in die je nodig hebt.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ViolatoR
Even over de kit:

Ik heb gisteren mijn sub dicht gekit met silicone kit, na een nachtje drogen, is het nog steeds niet gehard ;s

Volgens mij is dit niet goed he?

fotoblog

• olof
Siliconen kit wordt niet helemaal hard. Is dus helemaal normaal.

• ViolatoR
Ja ik begrjip dat het elastisch blijft, maar het is nu echt gewoon nog nat enzo :s

fotoblog

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Zolang het maar dicht zit ;) Ik neem aan dat je houtlijm hebt gebruikt voor de panelen zelf. Indien dat zo is, gaat het wel goed.

• skullsplitter
  • Laatst online: 05-04 17:02

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

ViolatoR schreef op 26 februari 2004 @ 11:54:
Ja ik begrjip dat het elastisch blijft, maar het is nu echt gewoon nog nat enzo :s
Misschien beter in huis ipv in de garage werken?

www.avpnews.com

• olof
Laat het nog maar een dag of twee liggen. Is het dan nog nat dan is er ergens iets fout gegaan.

Op wat voor een ondergrond zit de kit trouwens?

• ViolatoR
Heb het in het bijhok laten drogen, waar het toch een graad of 15/17 is. ( overdag met kachel aan wel warmer ).

ondergrond is MDF, maar lijkt me niet dat het daardoor niet droogt, mocht de ondergrond niet goed zijn zou het gewoon niet hechten, wel drogen, lijkt me.

Maar ik laat het gewoon nog ff staan, het moet toch ooit drogen :s

fotoblog

• olof
Als het MDF verder onbehandeld is kan het daar niet aan liggen. Waarschijnlijk is de omgeving dan te vochtig.
Bij mij duurde het ook iets van anderhalf tot twee dagen voordat het goed droog was.

• Snowwie
Als ik dan toch besluit een ingebouwde versterker in de de subwoofer te bouwen:

Hoe stuur je die qua volume dan aan vanaf je Receiver (die een aparte subwoofer poort heeft).

Ps. weet iemand nog de link van tbusquet met z'n zelfbouw sub ? Ik kan em niet
terugvinden :)

Mijn YouTube Channel

• olof
De subwoofer uitgang op je versterker doet dat al voor je. Deze gaat namelijk mee met de volume knop. Je versterker zal dus in princiepe continu maximaal versterken. De sterkte van het ingangssignaal bepaalt dan de geluidssterkte.

• Snowwie
olof schreef op 26 februari 2004 @ 12:26:
De subwoofer uitgang op je versterker doet dat al voor je. Deze gaat namelijk mee met de volume knop. Je versterker zal dus in princiepe continu maximaal versterken. De sterkte van het ingangssignaal bepaalt dan de geluidssterkte.
Dan is er een vaag probleem, ik was gisteren bij Larmoyeur (audio/video zaak
in Winschoten) en de verkoper vertelde mij dat het signaal uit de subwoofer-poort
van hedendaagse versterkers/receivers niet versterkt wordt, maar dat dit pas
versterkt wordt in het versterker deel van de subwoofer zelf (dus in een actieve
subwoofer)

Mijn YouTube Channel

• olof
Daar heeft ie wel gelijk in.
Het signaal wat uit je versterker komt is niet door een eindversterker gegaan, maar alleen door een voorversterker. Het is dus niet sterk genoeg om een speaker aan te sturen, maar wel voor een eindversterker. Ondanks dat het een heel klein signaal is is het echt wel genoeg versterkt om van sterkte te veranderen en daarmee het volume te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:30

Jag

olof schreef op 25 februari 2004 @ 16:47:
[...]

Onzin!
Artikelnr.: 336408 - 8B bij conrad.nl

Hier kun je dus je bestaande uitgang aan je sud koppelen en vanuit het filter naar je "normale" speakers.
op deze manier is het alleen wel aan te raden om een sub-speaker te kopen met een dubbele spoel.

En waarom Jag vertel je precies hetzelfde nog een keer? Lijkt me een beetje overbodig niet?
Omdat ik niet hetzelfde vertel :+.

Natuurlijk kan je ook gewoon een speaker in een doos stoppen met een passief filter en die parrallel aan je speakers hangen, of een passief wisselfilter tussen full range speakers en sub doen, maar dat is helemaal geen goede oplossing. Zoiezo heb je dan een vaste low pass frequentie voor je sub, ten tweede staat er een high pass op je fronts, wat vaak niet wenselijk is. En je zit met gevoeligheids verschillen die je niet op kan lossen. Je wilt gewoon de gain en crossover frequentie van je sub kunnen aanpassen.
En er zijn nog wel meer bezwaren. Nl de impedantie die je versterker te verwerken krijgt en het passieve wisselfilter dat je tussen je sub en versterker doet.

Als je aan een laag budget gebonden zit, is dit misschien wel wat voor je: topic. Het gaat vooral om de driver en later in het topic komen er ook andere projecten op basis van deze driver aan bod.

[ Voor 11% gewijzigd door Jag op 27-02-2004 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
olof schreef op 26 februari 2004 @ 12:58:
Daar heeft ie wel gelijk in.
Het signaal wat uit je versterker komt is niet door een eindversterker gegaan, maar alleen door een voorversterker. Het is dus niet sterk genoeg om een speaker aan te sturen, maar wel voor een eindversterker. Ondanks dat het een heel klein signaal is is het echt wel genoeg versterkt om van sterkte te veranderen en daarmee het volume te regelen.
Uit jouw verhaal begrijp ik dus dat je als je een subwoofer wilt hebben:
1. Je een actieve subwoofer moet hebben met een enkele voorversterker
2. Je een passieve subwoofer moet hebben met een voorversterker en een eindversterker.
Welke van beide is nu de meest logische keus om te kiezen?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
Ik zal even proberen om het echt duidelijk voor je te maken. Kan me namelijk goed voorstellen dat er hier en daar wat verwarring ontstaan is.

Opstelling 1:

Je versterker heeft een speciale subwoofer uitgang (niet versterkt / passief).
_/-\o_
Mooiste oplossing. Je kunt dan een actieve sub maken/kopen. Voordeel hiervan is het "feit" dat je de bas net ff wat beter kunt afstellen aan jou wensen. Althans dat is mijn ervaring.
Bij zelfbouw kun je een enkel kanaals versterker en een normale speaker gebruiken.

Opstelling 2:

Je versterker heeft een actieve subwoofer uitgang.
Ook erg leuk. Met een passieve sub kun je dan op je versterker alles instellen. Gaat ook zeker goed klinken.
Bij zelfbouw heb je in princiepe geen elektronica nodig aangezien je versterker al vermogen levert aan je sub. Ook hier volstaat een normale speaker.

Opstelling 3:

Je versterker heeft geen sub uitgang.
:'(
Heel jammer. Het is wel mogelijk om er een subwoofer op aan te sluiten hoor. Veel atieve subwoofers hebben hier aansluitingen voor. Het is alleen heel goed opletten op impedanties ed.
Zeker bij zelfbouw is dit iets waar je heel goed op moet letten. Ook zul in dit geval bijna altijd een speaker moeten hebben met een dubbele spoel. Dit is omdat het hele syteem op twee kanalen aan wordt gestuurd terwijl in de eerste twee gevallen de subwoofer met maar een kanaal aangestuurd wordt.

Hopenlijk maakt dit het verhaal iets duidelijker voor je. Zo niet moet je het maar zeggen.

/edit/
Het hele verhaal van voor en eind versterkers zit met puur in de manier van aansluiten.
Heb je een versterker met actieve uitgang zit er in de versterker dus een voor en eind versterker.
Bij een passieve uitgang zit er alleen een voor versterker in en moet je zelf nog zorgen voor de eind versterker.

Sluit je de sub aan op tussen versterker en midden/hoge tonen speakers Haal je vermogen weg van de front left/right uitgangen. De eindversterker zit op deze manier dus ook al in je versterker zelf.
Of je hebt een actieve subwoofer die alleen maar een signaal van deze lijnen afhaalt, maar dan zit er dus weer een eindversterker in de sub.
/edit/

[ Voor 19% gewijzigd door olof op 27-02-2004 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
olof schreef op 27 februari 2004 @ 09:09:
Ik zal even proberen om het echt duidelijk voor je te maken. Kan me namelijk goed voorstellen dat er hier en daar wat verwarring ontstaan is.

Opstelling 1:

Je versterker heeft een speciale subwoofer uitgang (niet versterkt / passief).
_/-\o_
Mooiste oplossing. Je kunt dan een actieve sub maken/kopen. Voordeel hiervan is het "feit" dat je de bas net ff wat beter kunt afstellen aan jou wensen. Althans dat is mijn ervaring.
Bij zelfbouw kun je een enkel kanaals versterker en een normale speaker gebruiken.

Opstelling 2:

Je versterker heeft een actieve subwoofer uitgang.
Ook erg leuk. Met een passieve sub kun je dan op je versterker alles instellen. Gaat ook zeker goed klinken.
Bij zelfbouw heb je in princiepe geen elektronica nodig aangezien je versterker al vermogen levert aan je sub. Ook hier volstaat een normale speaker.

Opstelling 3:

Je versterker heeft geen sub uitgang.
:'(
Heel jammer. Het is wel mogelijk om er een subwoofer op aan te sluiten hoor. Veel atieve subwoofers hebben hier aansluitingen voor. Het is alleen heel goed opletten op impedanties ed.
Zeker bij zelfbouw is dit iets waar je heel goed op moet letten. Ook zul in dit geval bijna altijd een speaker moeten hebben met een dubbele spoel. Dit is omdat het hele syteem op twee kanalen aan wordt gestuurd terwijl in de eerste twee gevallen de subwoofer met maar een kanaal aangestuurd wordt.

Hopenlijk maakt dit het verhaal iets duidelijker voor je. Zo niet moet je het maar zeggen.

/edit/
Het hele verhaal van voor en eind versterkers zit met puur in de manier van aansluiten.
Heb je een versterker met actieve uitgang zit er in de versterker dus een voor en eind versterker.
Bij een passieve uitgang zit er alleen een voor versterker in en moet je zelf nog zorgen voor de eind versterker.

Sluit je de sub aan op tussen versterker en midden/hoge tonen speakers Haal je vermogen weg van de front left/right uitgangen. De eindversterker zit op deze manier dus ook al in je versterker zelf.
Of je hebt een actieve subwoofer die alleen maar een signaal van deze lijnen afhaalt, maar dan zit er dus weer een eindversterker in de sub.
/edit/
Ik heb al reeds een andere receiver gekocht, met een aparte subwoofer aansluiting.

Wat de constructie betreft ben ik er al helemaal uit, ik ga een subwoofer bouwen
volgens hetzelfde principe als getoond in dit topic -> Peerless Sub af! & discussie over home-cinema sets
Het verschil alleen tussen de subwoofer in bovengenoemd topic en degene die ik
ga bouwen, is dat ik 'spouwen' ga construeren tussen de buitenwanden, en deze
dan op te vullen met (schelpen) zand.
Alle benodigde informatie heb ik uit bovenstaand topic kunnen halen, behalve dan
de aansluitingen : Ik begrijp dat je een speaker nodig hebt met een dubbele spoel,
maar als je nu twee actieve woofers in 1 kast bouwt, kun je dan speakers gebruiken
met een enkele spoel ?
De versterker die getoond wordt in bovenstaand topic bevat die aansluitpunten
voor de kabel aan de binnenkant van de subwoofer ? Hier had ik ook nog graag
foto's van gezien.

In elk geval als dit project gestart wordt, komt er een uitgebreide fotoreportage
van op GoT. Dit zal niet eerder zijn dan begin juni :)

edit : aanvulling : als je een actieve subwoofer hebt, hoe regel je dan het volume,
want het lijkt me niet praktisch steeds onder een bureau te kruipen om de volume
handmatig aan te passen?

[ Voor 4% gewijzigd door Snowwie op 04-03-2004 11:20 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 16:45

Blamm

Niet meer Smart

Snowwie schreef op 04 maart 2004 @ 11:19:
[...]

edit : aanvulling : als je een actieve subwoofer hebt, hoe regel je dan het volume,
want het lijkt me niet praktisch steeds onder een bureau te kruipen om de volume
handmatig aan te passen?
Je stelt op de sub-versterker het volume in ten opzichte van de rest van je set (de gain). Wanneer je vervolgens op de receiver het volume verandert van je luidsprekers, dan verandert het volume van de subwoofer evenredig mee.
Dus na het afstellen merk je er niets meer van qua volumeregeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Nog 1 ding en dan is het verhaal denk ik wel compleet.

Je hebt luidsprekerboxen met een enkele spoel en met een dubbele spoel.
Als ik een enkele actieve subwoofer box wil gaan bouwen, die ik dan aansluit
op de subwoofer [out] van mijn receiver/versterker dien ik dan luidsprekers te
gebruiken met een dubbele spoel ?

Ik wil graag twee (actieve) woofers in 1 kist bouwen, hoe splits je de kabel van de
versterker het best? Of moet je kabel eerst aansluiting op 1 woofer en daarna
doortrekken naar de 2e (zoals onderstaand plaatje aantoont).

Ook moet ik weten als dit 2e actieve woofers zijn, hoeveel OHM ze dan individueel
moeten zijn. Daar ik niet zo'n audiofiel ben vraag ik me af hoe dit zit.

Afbeeldingslocatie: http://www.pkoning27.demon.nl/extra/sub.jpg

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Waarom wil je 2 speakers in 1 kast?? Je kunt echt beter 2 aparte kasten bouwen en dan een stereo opstelling maken. Trouwens het wordt vrij lastig om een XLS10 in een bass reflex kast te bouwen aangezien de baspijp ietwat lang wordt. Kunt beter een passief membraan erbij plaatsen aangezien deze makkelijker te tunen is zonder dat deze teveel ruimte inneemt.

Heb je al eens verder georienteerd op speakergebied? Er zijn veel goeie merken en goeie speakers. www.ls-wagner.de www.lautsprechershop.de

goeie merken subwoofers:

Adire
Alcone
British subbass
Strike

Voor grotere kasten met wat een wat meer audiofiel karakter kun je Focal of Eton units gebruiken.

Als je de impedantie wilt uitrekenen gebruik je de volgende formule:

P = Totale impedantie bij parallel aansluiting
1/P = 1/W + 1/W

S = totale impedantie bij serieele aansluiting
S = W + W

Het beste is om de impedantie op 4Ohm te houden.

Dubbel spoels Subwoofer drivers zijn gemaakt voor flexibiliteit en niet voor extra vermogen, ze kunnen immers de spoel ook gewoon ononderbroken laten. Je kunt bij een dubbelspoels woofer uit twee impedantie's kiezen. Je kunt de ene spoel aansluiten en de andere kortsluiten zodat deze als inductieve rem gaat werken zodat je de Qts kan beinvloeden van de driver.

Een actieve module oftwel een eindversterker met een actief (lees op laag signaal niveau) filter heeft aan de binnenkant een draad verbinding met kabelschoentjes die over de wooferlipjes heen passen. Of ze hebben losse draden voor in een veerklem.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 07-03-2004 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
Als je een versterker hebt met een subwoofer uitgang zou ik voor een enkele speaker gaan met een enkele spoel. Vele malen makkelijker dan twee speakers of dubbelspoel speakers.

Waarom wil je zo graag twee speakers? Niet dat het niet mogelijk is maar je dient ze dus in tegenfase te zetten.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/oltimmer/files/subtest.bmp

Of links of recht dus.

Enkele speaker met enkele spoel is het makkelijkst.

edit:

Let niet op mijn superieure paint skill's

[ Voor 7% gewijzigd door olof op 08-03-2004 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130230

Anoniem: 62484 schreef op zondag 07 maart 2004 @ 00:27:
goeie merken subwoofers:

Adire
Alcone
British subbass
Strike
ik heb de monacor blackbass 12" gebruikt. deze geeft voor 105€ veel waar voor zen geld. gaat vooral goed in gesloten behuizing gekorigeerd met linkwitz.

monacor
visaton zijn ook goede merken en goed verkrijgbaar bij zowat elke elektroboer
(zeker om mee te beginnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

anders graaf je even een oud topic boven :) Tja je kunt tegenwoordig zoveel spullen kiezen. Visaton staat nou niet echt bekend om z'n denderende sub drivers. Je zult de indeling moeten maken naar budget. Niet vergeten dat het belangrijkste bij het weergeven van sublaag (<60hz) de xmax is daarna de belastbaarheid. De gevoeligheid is ook zeer belangrijk ik weet het. Maar bij dergelijk lage frequenties zijn alle woofers inefficient. De bijgeleverde cijfers zijn dan ook vaak bij 1khz gemeten dus dat interreseert weinig. Met een budget van 100 euro zou ik kiezen voor een raveland axx1212.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Hier overigens gewone Bison houtlijm gebruikt die binnen 30 seconden droog is. Heb voor de zekerheid de houtklemmen er een uur op laten zitten en ik kan er letterlijk op staan en springen. iig geen schroeven of spijkers gaan gebruiken

ah oud topic.. moet ie eerst zn woofer uit elkaar halen om er lijm tussen te doen :D

[ Voor 16% gewijzigd door Pixal op 22-03-2005 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Het is er nooit van gekomen omdat we toen op het punt stonden om te verhuizen.. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Nu snap ik er helemaal niks meer van. Eerst zeg je "Aangezien wij (ik en mijn vriendin) binnenkort gaan verhuizen heb ik besloten dat ik een subwoofer wil gaan bouwen." Die link snapte ik al niet helemaal, maar nu zeg je dan ook nog "Het is er nooit van gekomen omdat we toen op het punt stonden om te verhuizen.. :)"

Maar ja....zal wel. Volgens mij kan dit topic in ieder geval wel naar de eeuwige jachtvelden.

[ Voor 4% gewijzigd door zimbab op 23-03-2005 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:17

sphere

Debian abuser

Bovendien heeft hij nu een veel leuker project, een speaker bouwen met 12 units erin. Als dat af is komt die subwoofer echt wel :z

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

sphere schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 10:26:
Bovendien heeft hij nu een veel leuker project, een speaker bouwen met 12 units erin. Als dat af is komt die subwoofer echt wel :z
Ligt nog steeds aan z'n units.

Als die niet berekend is voor sublaag zou ik er toch echt een aanvullende sub bij doen.

Bij films that is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
zimbab schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 09:19:
Nu snap ik er helemaal niks meer van. Eerst zeg je "Aangezien wij (ik en mijn vriendin) binnenkort gaan verhuizen heb ik besloten dat ik een subwoofer wil gaan bouwen." Die link snapte ik al niet helemaal, maar nu zeg je dan ook nog "Het is er nooit van gekomen omdat we toen op het punt stonden om te verhuizen.. :)"

Maar ja....zal wel. Volgens mij kan dit topic in ieder geval wel naar de eeuwige jachtvelden.
Haha ja je hebt gelijk, een mens wil nog wel eens van keuze veranderen, ik dacht toen dat ik daar
aanzienlijk meer ruimte voor had, maar die ruimte (garage) staat nu redelijk vol, omdat we nog bezig
zijn met de verbouwing van de achterste schuur. Affijn, dan laat je zo'n projectje maar even varen.

Maar! die grote luidsprekers gaan er wel komen, zodra ik de garage weer vrij heb ;)

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1