@ Rickievj;
Even voor de duidelijkheid:
- Het budget ligt tegen de 1000 euro? (een Apple is namelijk vrij prijzig dus ik ga uit van wel)
- De laptops die je poste bevatten allemaal goede grafische kaarten, wil je dit nu wel of niet?
- Ben je al student of nog niet? (afhankelijk daarvan kun je betere kortingen krijgen)
Een Google zoektocht gaf aan dat een aparte grafische kaart niet per se nodig is voor videobewerken. Iemand die het niet eens is met wat deze meneer zegt?
Aangezien het hoofddoel van de pc videobewerken is en niet gamen zou ik bijlange niet zoveel investeren in de videokaart. De belangrijkste onderdelen voor deze doeleinden zijn de processor, veel geheugen en snelle harde schijven. Je kan wel een videokaart met ondersteuning voor DirectX 11 erbij nemen omdat deze ook GPGPU ondersteunen. Dit is een technologie waarbij de videokaart een deel van de processorkracht voor zijn rekening kan nemen. Het is echter geen volwaardige cpu, maar als hulp kan dit wel tellen.
Gekeken naar wel een goede grafische kaart en een budget van max 1000 euro zou ik kijken naar de volgende laptops:
Dell XPS 15
Met hun huidige aanbieding kun je voor weinig geld betere upgrades krijgt --> i7-2670QM + 8gb ram + 750gb HDD + 2Gb 540M + full HD scherm (duidelijke aanrader aldus dit forum) en ik zou dan voor de leuk ook een backlit toetsenbord nemen (40 euro).
Totaal: +/- 1050 euro.
Met 10% en 40 euro eraf kom je dan op:
Prijs: +/-
900 euro. (even afwachten op haalmeeruitjecard.nl voor meer korting)
Asus X5QSF-S1123V-NL
Via de Campusshop zou je goede service moeten hebben, als ik mag geloven wat ze zeggen! En de prijs is ook de laagste op het moment. Maar je moet wel student zijn dus!
i7-2630 + 6gb ram + 750Gb + GT555 2GB
Darkstone vond deze laptop wat minder goed, dus je moet even het Asus n-serie forum doorlezen. Ik heb deze niet erg gevolgd dus kan niet aangeven wat er mis mee is. Maar ik geloof Darkstone als hij zegt dat deze laptop wat afdoet. Qua specs is de laptop wel goed en heeft een nog veel betere grafische kaart dan de XPS 15, maar dat is voor jou niet van belang dus. Het design vind ik persoonlijk wel beter.
Prijs:
850 euro
HP Pavilion DV6t 6100
Persoonlijk vind ik dit een erg stijlvolle laptop en qua prijs en specs ook goed.
i7-2720QM + 8Gb + 750Gb + HD6770 1Gb + full-hd + bluray.
De laptop heeft een metalen afwerking op de klep en rondom het toetsenbord en het scherm is mat en niet glossy! Naar mijn mening is dat wel belangrijk ivm reflectie. De laptop is in Nederland niet erg bekend na een korte zoektocht, dus het is geïmporteerd denk ik door de verkoper. Het enige wat ik hier wat minder vind is de 12 maanden garantie en dat er vrij weinig over bekend is!
Prijs:
865 euro
Sony Vaio VPC-CB3C zelf een laptop samenstellen en als je student bent kun je via 'aanbiedingen' - 'student' 10% korting krijgen! Ik vind de vaio laptops altijd vrij stijlvol, maar het is weer persoonlijk. Even wat samengesteld:
Notebook VPC-CB3C (c-serie 15 inch)
i5-2430M + full HD + HD 6630M 1GB + 500Gb (7200 rpm) + bluray WRITER! (gratis nu) + 8Gb ram
En 3 jaar garantie!
Prijs:
842,89
Of makkelijk via BCC vond ik deze laptop:
Sony Vaio VPC-F22L1E/B
Prijs:
799 euro
Nog even een opmerking, je zou het geld dat je kunt besparen door geen (goede) grafische kaart te nemen ook kunnen besteden aan een lichtere laptop. Dan betaal je dus vaak wel voor design en gewicht, maar dat is een keuze die je maakt. De laptops die ik noemde liggen denk ik rond de 3kg, maar zijn wel laptops waar je een flink aantal jaar mee verder kunt... Ik heb me nooit verdiept in die lichtere laptops omdat ik de grafische kaart + prijs belangrijk vind, maar misschien kun je hier nog wat vinden:
[NBBG Aanschaf] Thin-&-light notebook
@ Darkstone, je opmerkingen/aanvulling op deze keuzes zijn welkom aangezien jouw kennis verder rijkt dan de mijne.