Voor wie het wil weten; ik heb gisteren de app Goodplayer gekocht in een poging om nu eens rechtstreeks mijn (met name) video's op mijn NAS te kunnen benaderen. Ik heb een Synology DS207+ met daarop aan video met name .mkv's en soms wat avi's en andere exotische formaten. Mijn netwerk bestaat verder uit een bedraad Gigabit LAN, met verder (voor zover mogelijk) WiFi-n naar alle apparaten.
Goodplayer vond na wat zoeken en opnieuw indexeren van mijn NAS via het uPnP/DLNLA protocol mijn NAS.Hierna kon ik alle bestanden op mijn NAS benaderen. Voor mij is met name het streaming afspelen (dus zonder server component op een PC of MAC) van video's interessant, omdat het mij tijd bespaart die ik normaal gebruik om video's om te zetten dmv Handbrake.
GP speelt avi, divx en mov files probleemloos af (nog niet meer extensies geprobeerd). Files met de extensie .ts en .mkv is wat lastiger en hij geeft al bij 720p haperingen.1080p is gewoon niet te doen. Wel heeft GP de mogelijkheid om files ook direct via WiFi te downloaden naar de iPad, wat in het geval van avi's de verbetering gaf dat scrollen door de tijdslijn van een bestand beter ging.Binnenkort zal ik kijken of ik 720p bestanden wel soepel af kan spelen als ik ze eerst download naar de iPad en daarna afspeel.
Verder vind ik dat de app wel wat handiger in elkaar had mogen zitten. Het is zeker in het begin erg zoeken naar de juiste manier om snel bestanden te benaderen.
Update: het afspelen van een standaard 720p .mkv file verloopt alles behalve soepel over WiFi-n. Zelfs het downloaden naar de iPad en daarna dus lokaal afspelen is niet soepel. Scrollen in een film (zeg 20 min verder) zorgt er zelfs voor dat de film hangt in beeld (geluid loopt wel correct door) en vaak niet meer goed komt. Wat mij betreft was dat app zonde van mijn geld, aangezien ik er slechts een paar files vloeiend mee af kan spelen (streaming), maar ook lokaal krijg ik niet wat is beloofd. Als iemand anders een andere ervaring heeft dan hoor ik het graag. Tips zijn ook welkom :-)
[
Voor 17% gewijzigd door
ezwizard op 16-08-2011 16:24
]