Geckx schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 13:18:
(..) ik zou graag wat willen experimenteren met "Accept connections from any source including the internet (dangerous!)"
Nu zou ik eerst en vooral graag wat meer weten hoe dit precies in zijn werk gaat en hoe het zit met beveiliging. Wie kan er dan allemaal aan de bestanden en is het dan ook mogelijk om de webconfig te accessen van buitenaf?
De beveiliging van de web-interface heeft alleen betrekking op de web-interface en niet op andere diensten, zoals Samba, NFS, SSH en wat niet al. Accept connections from any source betekent dat als jouw server toegankelijk is voor mensen van internet, deze geen wachtwoord hoeven in te vullen en zomaar op jouw ZFSguru web-interface komen. Om die reden is dit natuurlijk niet standaard. In de meeste gevallen wil je een whitelist gebruiken. Dan kun je vanaf een andere computer/internetverbinding nog bij de web-interface van je server.
Hoe kan ik er op een eenvoudige manier voor zorgen dat slechts bepaalde mappen op het net staan? (vb: enkel de audio, maar niet de films)
Dit is moeilijker dan het lijkt. Internetproviders blokkeren poorten 139 en 445 die gebruikt worden voor Samba ofwel Windows filesharing. Om die reden is het makkelijker om iets als DropBox in te zetten om bepaalde bestanden aan vrienden te delen. Er is een native DropBox client voor BSD maar daar is nog geen service van. In een VM draaien of op je eigen desktop is een mogelijkheid.
Allereerste de Intel KMS enabled X-server die nu KMS drivers heeft voor Intel GPUs. Samen met proprietary nVidia zijn dit nu de beste videodrivers beschikbaar onder BSD. Nog wel experimenteel; text mode werkt bijvoorbeeld niet meer eenmaal zodra de grafische driver is geactiveerd. Maar dat is niet zo'n groot punt.
Verder qBittorrent zowel X (grafisch) als web-interface in panel. Playstation 3 Media Server zit er nu in. Owncloud werkt weer en ook tweaks aan overige services. Zo heeft netatalk nieuwe autostart opties en is er ook een nieuwe netatalk3 service die nog experimenteel is. Verder zijn er nu losse dependencies voor FFmpeg, Gstreamer, Qt4 framework en Java Runtime Environment.
En kleinere dingen die ik zelf wel geinig vind: je hoort nu een aantal piepjes via de PC speaker mits je die hebt aangesloten, zodra je server klaar is met booten. Voor headless systemen is dat fijn dan weet je precies wanneer je server online is zonder elke keer te proberen en dan nog een timeout te krijgen ofzo.
Jonny55 schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 17:15:
Hoi,
Ik heb de download map van transmission toegevoegd aan etc/rc.conf gesaved daarna opnieuw opgestart nu krijg ik en error (syntax error 85) hoe kan ik dit verhelpen?
server is ook niet meer toegankelijk via de web interface.
Met 'server' bedoel je Transmission? Of werkt de hele web-interface niet meer, zo lees ik het een beetje.

Wat heb je
precies aangepast? Mogelijkheid tot een foutje in rc.conf?
En is er een reden dat je de autostart functionaliteit van ZFSguru niet gewoon gebruikt? Services -> Manage ?