Ik zou eens gaan stoeien met ZFS on Linux.Mattijs.id schreef op maandag 21 januari 2013 @ 16:02:
hoi allen - in plaats van een eigen topic, probeer ik het eerst hier:
- ik heb nu een raid5 opstelling met mdam met 5 schijven van dezelfde grootte. en ik heb nog 2 schijven van andere grootte (maar wel gelijk aan elkaar) die ik in raid1 wil gaan zetten, met een ssd als bootschijf..
- ik wil naar: zfs raidz2 met 5-7 schijven (dus 0-2 schijven erbij), en een raid1 equvalent van zfs met de andere 2 schuiven.
Mijn vragen?
- Ik ben bijvoorbeeld bij Nas4Free (zag er in eerste instantie beter uit, minder gestript van freebsd) de virtualbox plugin wel tegengekomen; waarbij mijn vraag is; is het enigzins performend? kan het 1-2 vmmetjes aan die ik puur voor mezelf inricht.
- ik draai nu ook: boinc, crashplan, transmission, ssh, apache2. munin, cups, tomcat, nagios, virtualbox etc. Los van het feit of deze beschikbaar zijn (of iig in alternatieve vorm). Is het wel praktisch om dit erbij te willen draaien, of kan ik dan beter richting een andere oplossing gaan denken?
Met als grootste prio virtualbox, gezien ik de web omgeving wil kunnen terugdraaien in versies mocht het struikelen. Kan met ZFS ook geloof ik alleen dat is volgens mij niet een hele zuivere manier (verkeerde niveau... op os niveau iets snapshotten om binnen een applicatie een versie terug te draaien .. >.< )
Of moet ik richting freebsd gaan denken om dit fatsoenlijk en 'netjes' te krijgen?
Heb stiekem weinig zin in commandline zfs namelijk.
Specs:
Intel g530, 5x2tb, 2x1tb, 60gb ssd,8gb geheugen, voornamelijk backups is multi-user (denk 1-3, uitzonderlijk 4-5) de rest is vooral voor mezelf. de virtualbox is een mirror omgeving van mijn vps, en oook heb ik nog een xp-vmmetje die ik aan wil zetten als het even kan
Ik heb het al een behoorlijke tijd lekker stabiel draaien op een paar dozen.