justice strike schreef op zondag 19 februari 2012 @ 14:14:
nog een andere vraag (waar ik het antwoord niet vna kan vinden). Maakt het eigenlijk nog uit of je een betrouwbare ssd hebt voor zil of l2arc? Ik zat namelijk te denken. IPV geld uit te geven aan een dure ssd kun je ook een paar goedkope (maar onbetrouwbare) sandforce schijven halen die alles versnellen (moet kunnen toch voor cache? of is dit niet een slim idee?)
Voor L2ARC hoef je geen dure jongen met bijvoorbeeld supercaps te pakken. Het gaat immers om cache.
Als jij zeker weet dat je baat hebt bij L2ARC, dan kun je hiervoor een goedkopere SSD prima inzetten.
Mocht die SSD er uit klappen of anderzijds in rook op gaan dan heb je enkel geen L2ARC meer.
Voor ZIL wil je meer betrouwbaarheid. Voor pool versie 19 was het zelfs zo dat indien een extern LOG device defect raakte je de kans liep dat je je pool verloor. Dat is gelukkig niet meer zo.
Echter als je de ZIL op een SSD hebt staan zonder supercaps en de stroom valt weg tijdens een schrijfoperatie is de kans wel aanwezig dat je data verliest omdat de SSD nog niet zijn eigen buffers naar het flash geheugen heeft kunnen wegschrijven, of nog erger: gedeeltes overschrijft die deze niet moest overschrijven of halverwege het bijwerken van zijn data tabellen stopt en corrupt raakt. Daarom raad men aan om een SSD met supercaps te gebruiken voor ZIL, omdat zij hun write netjes kunnen beëndigen, wat dus de duurdere SSDs zijn.
Hier is zeker meer over geschreven in deze draad; CiPHER zal daar vast ergens een hele duidelijke post over hebben gemaakt. Zoek eens rond of je zoiets kutn vinden of op het web waarom een duurdere SSD voor ZIL wordt aangeraden als je (meer) onderbouwing wilt zien.
Verder is het natuurlijk ook afhankelijk van de data die je op ZFS pools gaat zetten. Als het veel media files zijn of bestanden waar je anderszijds toch een backup van gaat hebben, kun je het risico ook voor lief nemen en twee goedkope SSDs mirroren of nog iets meer risico nemen met een single
Ben je er verder van overtuigt dat je profijt hebt van een L2ARC en SLOG ?
Want dat is wel afhankelijk van je workload. Zeker voor SLOG geldt dat het pas echt helpt wanneer er (veel) (kleinere) sync writes worden gedaan. Dus een situatie waar hard disks en hun seek tijden een bottleneck vormen.
En je kunt het ook altijd eerst zonder L2ARC en SLOG device gaan proberen. Misschien is die performance wel goed genoeg voor je. Ik weet niet wat je van plan bent of wat de workload gaat zijn, dat weet jij

Daarbij gaat het voornamelijk om het draaien als samba server en webserver.
Vond net bovenstaande quote. Hoe grootschalig ga je? Is dit voor jou persoonlijk of is dit een server waar veel mensen (simultaan) gebruik van maken?
Alleen je Samba kan leunen op sync writes, maar volgens mij is dat een kwestie van hoe je deze configureert.
In de hoek van sync mounted NFS shares, iSCSI en databases, is waar je echt sync writes hebt. Dus ik vraag me af of je je wel druk hoeft te maken over een separate ZIL.
[
Voor 25% gewijzigd door
Ultraman op 19-02-2012 15:01
]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.