Maar ik snap eigenlijk niet zo snel waarom ESXI NFS mounts nodig heeft? Ik gebruik het zelf niet, dus misschien zeg ik iets stoms.

Wij gebruiken ook NFS voor onze ESXi server, exact zoals het plaatje hierboven.
Onze ESXi servers zijn Proliant DL380 servers met een SD kaartje voor het OS (ESXi5.0.0)
Dat is wel mooi van de huidige Proliant servers dat deze een sd slot op het moederboard hebben.
Onze SAN/NAS is een Supermicro 3u of 4u rackserver met FreeBSD 9.0
Wij gebruikenv ook NFS in plaats van ISCSI.
De reden is dat we veel veel meer controle hebben over de data.
Gebruik je ISCSI, dan kun je alleen vanaf de ESXi hosts je ding doen, je ISCSI target is tenslotte een VMFS geworden waar je met FreeBSD niks mee kunt!
Gebruik je NFS, dan kun je gewoon je datastore browsen vanaf je FreeBSD OS.
Dit maakt het gezien vanaf de SAN een stuk gemakkelijker.
Denk aan virtuele machines kopieren of verplaatsen backups maken snapshots terug zetten enz.
Iets wat je anders alleen via de ESXi host kan doen en daarin ben je dan best beperkt.
Echter je ZFS dataset met NFS serveren aan een ESXi host, is belachelijk traag, volgens mij trek je niet eens een 100mbit verbing dicht.
Zet je op de ZFS dataset de sync optie op disabled, dan krijg je gewoon goede tot zeer goede resultaten.
Ik heb een ESXi host die ook een lokale store heeft, twee 146 GB 15k sas schijfjes.
Ik heb een kopieer slag gemaakt en tijdens de kopieer slag het commando zfs set sync-disabled sanstore/ESXishare gegeven.
Op 20:26 of 20:27 starte ik de kopieer slag, rond 20:37 gaf ik het commando
http://doub.home.xs4all.nl/bench/sync.png
Je ziet het verschil, en dit is niet een beetje, nee bijna belachelijk dat ESXi niet in staat is normaal met een NFS share te communiceren.
Wij gebruiken geen SSD's in onze ZFS server, en deze performt gewoon goed.
Ik heb een IBM SAN oplossing bij een klant staan, en de performance doet totaal niet onder voor de IBM san.
En dan gebruiken wij in de test opstelling SATA schijven waar de IBM SAN 15k SAS schijven heeft.
En dan hebben we het maar even niet over de prijs van dat geheel.
Gr
Johan
[
Voor 6% gewijzigd door
syl765 op 03-02-2012 10:28
]