• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05

Videopac

Rommelt wat aan.

GioStyle schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:05:
De eerste snapshot is de volledige dataset?
Dat is wel de indruk die ik heb, maar je stelt een termijn in hoe lang de snapshots bewaard worden, daarna wordt de eerste snapshot toch verwijderd?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@Videopac Bij het verwijderen van een snapshot, verdwijnt alleen de data die uniek was voor dat snapshot. Een snapshot bevat altijd alle data van dat moment, maar het is (vanwege hoe ZFS is opgezet) relatief makkelijk mogelijk om het verschil tussen snapshots vast te stellen, en daarmee kan ZFS voor het overzetten (of verwijderen van een snapshot wat dat bereft) snel vaststellen welke data er echt wijzigt.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:05
Videopac schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:24:
[...]

Dat is wel de indruk die ik heb, maar je stelt een termijn in hoe lang de snapshots bewaard worden, daarna wordt de eerste snapshot toch verwijderd?
Ik vind het even lastig om te begrijpen wat jou niet precies duidelijk is.

Wat betreft snapshots, dat kan je allemaal zelf bepalen. Ik heb daar een bepaalde logica in, afhankelijk van de data. Een snapshot is een momentopname van de data. Als je de eerste snapshot heb verstuurd naar je backupserver, elke week stuur je één snapshot, en na 10 weken kom je tot de conclusie dat in die 10 weken niets is veranderd. Je verwijdert vervolgens de oudste snapshot, dan verandert er helemaal niets aan je data, want er zijn geen mutaties geweest?
Pagina: 1 ... 214 215 Laatste

Let op:
Voor het bouwen van een ZFS NAS en andere hardwarevragen kun je beter terecht in Het grote DIY RAID NAS topic deel 3, zodat we dit topic reserveren voor ZFS-specifieke vragen en discussies.