Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HP Microserver ZFS+ Freenas naar Ubuntu & XMBC

Pagina: 1
Acties:

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-11 18:23
Hallo,
Ik heb op dit moment een HPn36L met een gt520 + 4 GB RAM Non-ECC draaiend onder Freenas, die is geinstalleerd op een 8 GB USB stick. Op dit moment hangen er 4 schijven in:
- 2 X 160 GB (in ZFS striped)
- 2 X 250 GB (in ZFS striped)
Nu krijg ik morgen 3 nieuwe Samsung HD103SJ TB harde schijven binnen.
Nu had ik dus het idee om de server uiteindelijk als mediacenter te gaan gebruiken en dus ook via HDMI aan te sluiten op een tv met als software XMBC.

Nu wil dus, voor het gemak, eerst Freenas instaleren om zo de raidconstructie te maken.
Dat wordt dus een ZFS+ Striped met 3 schijven van een tb. Zo houd ik als ik het goed begrijp iets minder dan 3 TB aan opslag over, en kan er dus ook een schijf wegvallen en vervangen worden(klopt dit?).

Als het goed is zou ik daarna dus Ubuntu kunnen instaleren op een USB Stick (is dit ook mogelijk vanaf een usb stick?) en dan in ubuntu de ondersteuning voor ZFS kunnen downloaden en dan de pool inladen?
Zo zou ik dan bijv met samba shares kunnen opzetten met windows pc's en media streamers.

Klopt dit verhaal? en zonee waar ga ik dan de mist in, of wat kan ik beter doen? Zoja, dan is dat mooi:D.

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
De naam striped zegt het eigenlijk al, de data wordt gestriped op de hardeschijven gezet, is dus geen "veilige" opslag.

Zie bij de documentatie van Freenas wat je beter zou kunnen kiezen ;)
http://doc.freenas.org/index.php/Volumes

Ubuntu is op een USB stick te installeren, waarop de installatie bestanden staan maakt niet uit.

Je had het trouwens beter in het non-windows gedeelte kunnen plaatsen, daar kijken wat meer mensen met linux kennis ;)

[ Voor 15% gewijzigd door MdBruin op 21-02-2012 12:02 ]

• donnie1992
Ik bedoelde uiteraard Raid-Z1

• donnie1992
Serieus?
Helemaal niemand?

• MdBruin
Qua hardeschijf ruimte zit je nu fout ;)
Raid-Z(1) staat bijna gelijk aan RAID-5, dat betekend dat je ruw weg 1/3 van je schijfcapaciteit kwijt raakt aan de parity bit.

3x 1TB schijven in Raid-Z betekend ongeveer 2 TB schijfcapaciteit

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
De vraag: 'Wat kan ik beter doen?' zou ik beantwoorden met: begin er niet aan.

OpenMediaVault is een project dat is gestart door een ontwikkelaar van FreeNAS na de verkoop van FreeNAS aan iXsystems. OMV is gebouwd op basis van Debian. Hierdoor moet het installeren van XBMC simpel zijn.

while (! ( succeed = try ()));

• donnie1992
MdBruin schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:50:
Qua hardeschijf ruimte zit je nu fout ;)
Raid-Z(1) staat bijna gelijk aan RAID-5, dat betekend dat je ruw weg 1/3 van je schijfcapaciteit kwijt raakt aan de parity bit.

3x 1TB schijven in Raid-Z betekend ongeveer 2 TB schijfcapaciteit
Dat betekend dan toch wel, dat mocht er een schijf uitvallen, dat die dan gewoon vervangen kan worden?
hans_lenze schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:22:
De vraag: 'Wat kan ik beter doen?' zou ik beantwoorden met: begin er niet aan.

OpenMediaVault is een project dat is gestart door een ontwikkelaar van FreeNAS na de verkoop van FreeNAS aan iXsystems. OMV is gebouwd op basis van Debian. Hierdoor moet het installeren van XBMC simpel zijn.
Dat zou wel kunnen maar ik wil de mediaserver ook als mediacenter gebruiken;)

[ Voor 34% gewijzigd door donnie1992 op 22-02-2012 18:08 ]

• MdBruin
Ja, daarvoor is de parity bit, kan het filesysteem weer de gegevens welke missen berekenen.

Staat er toch in het tweede gedeelte
OpenMediaVault is gebaseerd op Debian, dan is het toch alleen de XBMC package van Debian installeren ;)
Zo maak je van de server ook een center.

Er zijn vele manieren om dit allemaal voor elkaar te krijgen, maar een best practice is er niet.
Het blijft een beetje proberen wat jezelf makkelijk werken vind.
Pagina: 1