InflatableMouse schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:34:
[...]
Kan iemand dit bevestigen danwel ontkrachtigen met een min of meer betrouwbare bron?
Wat zijn de ideeen? iemand hier ervaring mee?
Soortgelijke info kwam ik ook tegen toen ik aan het kijken was naar pool op basis van partlabels.ZFS needs to be able to trigger the device's onboard cache to flush when a synchronous write is requested, to ensure that the write is really on stable storage before returning to the application. It can only do this if it controls the whole device. If using a slice, ZFS cannot issue the cache flush and you risk losing data during an unexpected shutdown.
Waar had je dit gelezen, serverfault?
Op basis van posts op de FreeBSD forums lijkt het erop dat dit alleen op gaat voor Solaris gebaseerde systemen vanwege de wijze waarop disk caching is geïmplementeerd. Ik weet niet of de disk caching implementatie onder Linux vergelijkbaar is met het systeem van FreeBSD maar het lijkt me geen onredelijke aanname dat Linux hierin net als FreeBSD een meer moderne aanpak hanteert dan Solaris.
Het maken van partities om potentiële verschillen in het aantal sectors tussen verschillende devices op te vangen lijkt ook niet meer nodig omdat vendoren zich daarin beter aan standaarden houden zoals CurlyMo al aangaf en daarnaast reserveert ZFS blijkbaar ook een klein beetje ruimte aan het einde van een disk om eventuele problemen af te vangen.