_Apache_ schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:02:
Wat ik niet begrijp, waarom zou je zo een relatief nieuwe auto kopen en die zo zwaar afschrijven.. Vind het maar verdampen van geld, het is maar een (ver-)gebruiksvoorwerp.
Wij kochten in 2009 een Volvo S40 uit 1999, voor 2300 euro met 145k op de teller. Afgelopen december verkocht voor 1200EU, met 235k op de teller.. In totaal dus 1100 euro afschrijving, en daar hebben we hem 7 jaar / 90k voor gereden. 150 euro afschrijven per jaar, iets meer dan een tientje per maand.
Wel een keer een ongeluk mee gehad, maar geen schade gehad. De auto met rechts-voor in de achterkant van een Honda Jazz gezet. Achterklep krom, parkeersensoren defect, spuitwerk, maar bovenal 'carroserie ontzet' schreef het rapport. Economisch total-loss. Terwijl wij alleen een barst in de koplamp hadden.
Volvo S40, phase I, 1.8 benzine.
Aanschaf in 2009 @ 145k km : 2300 EUR
Nieuwe winterbanden 420 EUR
Nieuwe zomerbande 350 EUR
Wegenbelasting : 55/mnd x 82 maanden = 4620EUR
KM 235k - 145k = 90k keer 8L/100 = 7200L benzine x 1,45EUR/L = 10,8k EUR benzine
Verzekering, alleen WA met 4 schade vrije jaren (destijds) 25EUR / mnd x 82 mnden = 2050 eur
Onderhoud, ~200EUR per beurt, 1 beurt per jaar, met 1 uitschieter van (zomer banden + dist riem + grote beurt) = 1000eu.
Nu een jongere S40 echt spotgoedkoop gekocht, en hetzelfde hopen we weer te herhalen.

Verschillende redenen denk ik, bij 2e hands is er veel meer spraken van geluk (tenzij je zelf een garage hebt of een auto monteur (met garage) in je familie hebt). Ook moet je al geluk hebben dat je de vorige eigenaar kent zodat je weet hoe er met de auto omgegaan is.
Zelf heb ik een Audi A4 Avant 1.8T gekocht, aankoopkeuring laten doen bij VAG (ik heb geen monteur in de familie, zelf ben ik het ook niet) alles was perfect. Gekocht voor een leuk bedrag (2e hands via een ''handelaar''/''dealer''), binnen 12 maanden circa 1500 euro onderhoud/reparaties (in Duitsland alles laten doen, in NL kan je het dit bedrag x4 of x5 doen).
Verbruik is ook een stuk hoger vergeleken een A4 Avant 1.8T uit 2015-2017 (en de opties zijn veel beperkter vergeleken een recenter model, zo ook de rij eigenschappen en etc).
En veel (niet iedereen dus) mensen, die het geld hebben die kopen gewoon niet 2e hands, die zijn niet zo van het geluk. Die willen zekerheid dat de auto goed is, en indien er iets mis is (kom je veelal snel achter) kan je het allemaal zonder ellende binnen garantie laten repareren.
Kijk ik naar de meeste in mijn familie (rond de 50+) zoals mijn ouders, die kopen allemaal de auto nieuw. Die liggen een stuk minder wakker van de verkoopprijs 4-5 jaar later en dus de afschrijving. Die vinden het een stuk prettiger om een goede auto te hebben die 100% niet afgetrapt is. Een auto die gewoon start, zijn ding doet en bij een defect ga je terug aangezien je gewoon je garantie hebt.. Het is dat ik nu niet even 60.000-80.000 voor een leuke Audi kan ophoesten anders had ik dit allang gedaan (huren/lease begin ik niet aan, wil ik niet)..
Ik wil jou dan ook veel succes toewensen met je nieuwe, 2e hands auto (meen ik oprecht, want geluk heb je gewoonweg nodig bij 2e hands tenzij je de 1e en laatste eigenaar kent.. Een afgetrapte auto herken je niet altijd van buiten of door even eronder te kijken, daar kom je veelal binnen enkele maanden wel achter

) Hoewel het kennen van de huidige eigenaar ook geen garantie is. Een vriend van me heeft een paar jaar geleden zijn Renault Clio Williams verkocht, was een 2e auto die alleen maar in de weg stond. Hij heeft vrijwel alles aan dat ding vervangen, ook is het blok volledig gereviseerd (hou er rekening mee, elke reparatie, elke euro die je erin steekt krijg je NIET terug bij de verkoop). Vervolgens de auto verkocht, perfecte wagen, zgan.
Binnen 1 maand kreeg hij een telefoontje (particulier verkocht) en er was iets kapot, kosten: 800 euro. Tsja dat is gewoon dikke vette pech voor de nieuwe eigenaar. Dus zelfs iemand die er heilig van overtuigd is zijn auto 2e hands te verkopen zonder ook maar 1 gebrek, kan de nieuwe eigenaar hoofdpijn bezorgen.
Reparaties die ik binnen 12 maanden gehad heb aan deze ''perfecte'' 2e hands auto (volgens officieel VAG):
- Alle draagarmen voor
- Aandrijving, aandrijfas en aandrijfas hoes
- Remklauwen rondom
- Schijven + blokken rondom
- Wiellagers
- Bandjes (mja dit hoort er gewoon bij, net als olie, filters, en etc)
- Waterpomp, samen met de riem + rollers
- CC pomp
- Een lekkage in een ventiel, hierdoor liep de auto niet goed stationaire, en viel regelmatig uit in files / rood stoplicht (goedkoopste reparatie tevens, 15 euro totaal :D:D:D:D:D)
Als ik dit allemaal in NL bij een garage had willen laten repareren, om mijn god, die kosten wil ik niet eens weten. (ik verklap 1 ding, alleen de draagarmen waren hier bij een standaard garage, geen vag dus, circa 900 euro)
Nu wil ik niet zeggen dat dit bij elke 2e hands auto voorkomt binnen 12 maanden allemaal... Maar bij een nieuwe auto heb je dit 10000% zeker weten niet. Aan jou de keuze waarom je een nieuwe auto zou willen kopen of een 2e hands

Stel ik had alles in NL laten maken, zoals de meeste doen, had ik een leuke splinternieuwe auto gehad, geen audi, maar wel een nieuwe auto van een recent bouwjaar
[
Voor 7% gewijzigd door
LopendeVogel op 20-01-2017 08:47
]