bovenstaande zie ik best vaak voorbij komen en ik heb zelf ook het vermoeden dat het best eens zou kunnen zijn, maar:_JGC_ schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 20:10:
[...]
Als dan na 3 jaar blijkt dat het voordeel niet meer van toepassing is, heb je 2 problemen:
- je moet ineens heel veel wegenbelasting betalen voor je dieseltje
- je raakt dat ding aan de straatstenen niet kwijt zonder flink in te leveren op de vraagprijs
Uiteindelijk betaal je dat belastingvoordeel dubbel en dwars terug. Eerst al bij de aanschafprijs omdat de dealer extra vangt voor een zuiniger model, en daarna bij de inruil omdat je geen f*ck terugkrijgt omdat er een overschot aan dat soort auto's is tegen die tijd.
Wat dat betreft moet je bij aanschaf gewoon net doen alsof er geen belastingvoordeel is. Als dat nml afgeschaft wordt kan je voor de prijs van een klein k*t dieselautootje ook een grote benzineslee rijden.
Een keer de olieprijzen door het dak (Iran anyone) en het wordt opeens wel weer aantrekkelijk om een hele zuinige kleine diesels te kopen (want laten we eerlijk zijn, zuinig zijn ze vaak wel), ondanks dat je er meer wegenbelasting voor betaald. En laten we wel wezen, de trend van stijgende olieprijzen zal (om welke reden dan ook) alleen maar door gaan.
Daarnaast, het is ook niet dat het ongelofelijke klotebakken zijn met als enige unieke selling point dat je nu geen MRB betaald. Wat ik bijv. zo hoor over de Polo BM is dat het vrij complete auto's zijn die prima rijden en dat er een behoorlijke doelgroep is die, met bovenstaande olieperikelen, best geinteresseerd is in dat soort auto's.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world