Wat kost je auto je?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Yalopa schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:06:
[...]

er is geen enkele werkgever die het volle leasebudget op je rekening gaat storten als jij zegt dat je geen auto zou willen...
Ik heb in de afgelopen 10 jaar 3 werkgevers (Zeer groot, klein en middelgroot) gehad, die alle 3 gewoon mijn complete leasebudget uitkeren indien gewenst. Daar bovenop kreeg/krijg ik dan ook nog eens brandstof vergoeding.

Ik weet niet welke werkgevers jij hebt, maar die hoeven blijkbaar niet helemaal representatief te zijn ;)

[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 22-04-2011 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
MRB: 212 euro
WA+: 396 euro
Brandstof: 600 euro
Onderhoud: 200 euro (1x grote beurt)
------------
Jaarlijks: 1408 euro | Maandelijks: 117,33 euro.

Kosten tot dusver?

Aanschaf: 1500 euro
Grote beurt incl. accu/filters/vloeistoffen/remschijven+blokken: 450 euro
Schokbrekers + verlagen incl. montage/uitlijnen: 600 euro
Ruitenwissers: 35 euro
Velgkapjes: 30 euro
Dorpel lassen: 60 euro
Nieuwe multiriem: 40 euro
Banden incl. monteren/balanceren: 216 euro
Velgen: 200 euro
----------
Totaal: 3131 euro, iets meer dan 2x de aanschafwaarde.

Maar met dit alles kan ik dan ook zonder moeite 2 jaar door en volstaan met jaarlijks een grote beurt. Kon ook niks van dit alles doen laten uitvoeren en knieperig slechts een grote beurt laten doen jaarlijks. Dan heb je nauwelijks kosten maar je weet dat onderhoud er hoe dan ook zit aan te komen. En laat noodzakelijk onderhoud nu altijd komen op een moment dat het je financieel niet uit komt. Vind het zelf prettiger rondrijden in de wetenschap dat het goed zit met het grootste deel aan slijtage-onderdelen die een auto rijk is.

Werkelijke kosten?

Aanschaf: 1500 euro
Grote beurt incl. accu/filters/vloeistoffen/remschijven+blokken: 450 euro
Schokbrekers + verlagen incl. montage/uitlijnen: 600 euro

Ruitenwissers: 35 euro
Velgkapjes: 30 euro
Dorpel lassen: 60 euro
Nieuwe multiriem: 40 euro

Banden incl. monteren/balanceren: 216 euro
Velgen: 200 euro
----------
Totaal: 1781 euro.

Waarom? Grote beurt = mede mogelijk gemaakt door teruggaaf van de Belastingdienst. Schokbrekers/verlagen = dankzij verjaardagsgeld + dat ik stembureaulid was bij de PS-verkiezingen. Dorpel laten lassen en nieuwe multiriem plaatsen = ruimte van aankoopbudget dat nog over was. Velgen = dankzij verkoop camera.

Dus tja, tis maar net hoe je er tegen aan kijkt. Ja ik sta nu op 3131 euro qua waarde. Maar echte kosten zijn imo 1781 want de rest is allemaal dankzij financiële meevallers bekostigd :) En dat allemaal voor een Nissan micra, jep. Ding is in prima staat dus zolang ie motorisch in orde is en blijft ga ik dat ding lang houden. Dat rechtvaardigt voor mij de kosten die ik er voor gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@PWM

het schiet me nu te binnen dat lease (en dan vooral de belasting er op) in .be een pak anders in elkaar zit dan in .nl

Hier heb ik het nog nooit gehoord...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:50

AMDFreak

Intel is zo..

Als je de afschrijving netjes iedere maand wegzet.. doe je ook aan kapitaal opbouw, en dat is met lease niet echt van toepassing. Maargoed, ook dat verschilt weer per situatie.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:41
Joosie200 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:48:
Grote beurt = mede mogelijk gemaakt door teruggaaf van de Belastingdienst.
offtopic:
Een teruggave van de BD is natuurlijk geen cadeau ofzo. Een teruggave is (het woord zegt het al) een teruggave van teveel betaalde belasting. Voor mensen die een cadeau-gevoel krijgen van een teruggave is het misschien een idee om aan hun werkgever door te geven geen gebruik te willen maken van de verrekening van de heffingskorting. Dat levert ieder jaar een 'cadeau' op van ca. 2.000 euro.
Dus tja, tis maar net hoe je er tegen aan kijkt. Ja ik sta nu op 3131 euro qua waarde. Maar echte kosten zijn imo 1781 want de rest is allemaal dankzij financiële meevallers bekostigd :)
offtopic:
Creatieve manier van het bereken van kosten... Als ik op die manier ga rekenen is alles gratis. Mijn salaris is iedere maand namelijk weer een meevaller.

[ Voor 23% gewijzigd door argro op 22-04-2011 21:41 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
[...]

er is geen enkele werkgever die het volle leasebudget op je rekening gaat storten als jij zegt dat je geen auto zou willen...
Mobiliteitsbudget komt heel veel voor. De regeling is meestal dat je de zakelijke km's a 19 cent netto krijgt uitgekeerd, en wat er van het leasebudget over is als een bruto vergoeding.
Ik weet dat Sogeti deze regeling heeft, ik vermoed Ordina ook en als ik het goed herinner ook TMC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 20:48
2 nieuwe voorbandjes, 474 euro

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-06 17:10

PromWarMachine

Forsaken Archer

Seat Toledo 1.9 TDi uit 2004 +- 25k km per jaar

Afschrijving
Heb 'm voor €5000 vorig jaar gekocht. Aan afschrijving doe ik eigenlijk niet zo strict. Als hij kapot gaat, dan komt er wel weer een andere, dat mag dan van de 'standaard' spaarrekening.

Onderhoud
Ongeveer 200 per maand.

Brandstof
Gemiddeld verbruik is 6.4l/100km volgens de boordcomputer. Tel uit je winst. Bij een gemiddelde dieselprijs van 1,37 kom ik uit op 2192 euro per jaar.

Verzekering en belasting
Belasting 280 per kwartaal, 1120 per jaar. Verzekering is 40 euro per maand.

Dan kom ik op 6192 euro per jaar, exclusief afschrijving. Best wel veel geld eigenlijk...

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 20:34

Rmg

[...]

netto niet nee bruto wel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 14:55

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Alfa romeo 146 1.6 i.e. boxer 05-1995 - 2000.000 op de teller

Gebruik
Gemiddeld over de jaren 7.500 km per jaar. maar nu zitten we op 6.000 km per jaar. voornamelijk om naar familie en vrienden te gaan. naar werk gana we allebei op de fiets. winkelcentrum om de hoek.

Afschrijving
03- 2002 gekocht voor €2.500 met 135.000 km op de teller. met schade aan de bijrijderskant. 2 nieuwe deuren+spuiten voor 500,-

Onderhoud
Ongeveer 50 per maand.

Brandstof
Gemiddeld verbruik is 1:10 op de snelweg en 1:8 in de stad. ongeveer 50 liter per mand. 80 euro bij de huidige benzineprijzen.

Verzekering en belasting
Belasting 40 per maand
Verzekering WA+(ruitschade en diefstal) 25 euro per maand.

195 euro per maand / 2340 per jaar exclusief afschrijving.
225 euro per maand 2700 per jaar incl. afschrijving (bij waarde =0)
210 euro per maand 2700 per jaar incl. afschrijving (bij waarde =1500)

en dat voor Alfa :P

[ Voor 5% gewijzigd door Zuluman op 22-04-2011 23:19 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zuluman schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 23:09:
Alfa romeo 146 1.6 i.e. boxer 05-1995 - 2000.000 op de teller
[...]
Gemiddeld verbruik is 1:10 op de snelweg en 1:8 in de stad. ongeveer 50 liter per mand. 80 euro bij de huidige benzineprijzen.
Stadsverkeer kan ik niet over oordelen want ik weet niet hoe lang die ritten zijn en hoeveel stoplichten erin zitten.

1:10 op de snelweg vind ik wel een beetje hoog voor de maat van de auto en de motor die erin zit. Ik rij met een BMW coupe van 1365 kilo en 170 pk rond de 1:12 op de snelweg. 1:13 als ik het heel netjes doe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 14:55

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

t_captain schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 10:03:
[...]

Stadsverkeer kan ik niet over oordelen want ik weet niet hoe lang die ritten zijn en hoeveel stoplichten erin zitten.

1:10 op de snelweg vind ik wel een beetje hoog voor de maat van de auto en de motor die erin zit. Ik rij met een BMW coupe van 1365 kilo en 170 pk rond de 1:12 op de snelweg. 1:13 als ik het heel netjes doe ;)
ik trek altijd stevig op in de stad.maar rij vaak via de ringweg in den haag en rij dan in zijn 4. als ik netjes 120 rij dan haal ik ook 1:12. met een volle tank haal ik op de snelweg net iets meer dan 400km en in de stad haal ik net iets meer dan 300km in de stad. meestal rond de 325. en vergeet niet dat het een 16 jaar oude boxer motor is. ik had hiervoor een 146 1.6 TS die was stukken zuiniger.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Laatst online: 14:48

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Heel toevallig heb ik vorige maand alle auto-kosten van de afgelopen 4 jaar precies berekend. Dat gezien mijn auto dit jaar 15 jaar oud is geworden. Vanaf dit jaar zou ik belastingvrij kunnen rijden als ik mijn auto van prive naar zakelijk zou omzetten. Ik ben namelijk zelfstandig ondernemer zonder personeel (ZZP'er). Uiteindelijk heb ik trouwens besloten mijn auto maar gewoon op prive te laten staan. In mijn geval zou het slechts 40 euro per jaar voordeel opleveren, maar wel veel extra moeite. Vorral door de prive-bijtelling die ik dan zou gaan krijgen.

Ik heb altijd wel medelijden met benzinerijders. Die denken altijd dat LPG zo'n stuk duurder is in de belasting. LPG(G3) is slechts 100 euro per jaar meerprijs t.o.v. benzine. Dus als je minder dan 3 keer per jaar tankt, dan is LPG duurder dan benzine. Wel ga ik er dan vanuit dat de auto 2ehands is gekocht, met een LPG tank reeds ingebouwd, want dan betaal je er namelijk niets voor. Dat geldt eigenlijk voor alle accessoires waaronder ook airco (die heb ik dus ook gratis). De prijs van een 2ehands auto wordt namelijk uitsluitend bepaald aan de hand van kilometerstand en leeftijd, accessoires en uiterlijk tellen niet of nauwelijks.

Wel moet ik eerlijk zeggen dat de onderhoudskosten af en toe wat hoger kunnen vallen. Zo heb ik in 2006 nieuwe kleppen gekregen, gecombineerd met een cilinderkoprevisie. Dat geintje kostte mij 2500 euro, en was puur en alleen te wijten aan LPG, want dit komt nooit voor bij een Toyota op benzine. Maar gelukkig zal dit in principe nooit meer voorkomen in de toekomst, want nu zitten er extra harde kleppen in, die zijn veel beter geschikt voor de hogere temperaturen die bij LPG ontstaan. Een ander onderdeel wat uitsluitend met LPG te maken heeft, is vorig jaar vervangen, de verdamper van 460 euro. Dus voorlopig zal ik geen extra kosten gaan krijgen m.b.t. LPG.

Kosten april 2010 t/m maart 2011:
Afschrijving 100 euro.
Belasting: 468 euro.
Verzekering: 340 euro.
Onderhoud: 350 euro (grote beurt/APK).
Reparatie: 750 euro (koppeling vervangen).
Kilometers: 5286
Brandstofkosten: 370 euro.
Brandstofprijs: 70 cent.

Kosten april 2009 t/m maart 2010:
Afschrijving 100 euro.
Belasting: 468 euro.
Verzekering: 330 euro.
Onderhoud: 175 euro (kleine beurt/APK)..
Reparatie: 460 euro (verdamper vervangen).
Kilometers: 3667
Brandstofkosten: 220 euro.
Brandstofprijs: 60 cent.

Kosten april 2009 t/m maart 2010:
Afschrijving 100 euro.
Belasting: 440 euro.
Verzekering: 325 euro.
Onderhoud: 270 euro (grote beurt/APK)..
Reparatie: 0 euro.
Kilometers: 4907
Brandstofkosten: 220 euro.
Brandstofprijs: 45 cent.

Kosten aril 2008 t/m maart 2009:
Afschrijving 100 euro.
Belasting: 415 euro.
Verzekering: 325 euro.
Onderhoud: 140 euro (kleine beurt/APK)..
Reparatie: 0 euro.
Kilometers: 3584
Brandstofkosten: 200 euro.
Brandstofprijs: 55 cent.

Het gaat trouwens om een Toyota Corolla 1.3GXi met LPG-G3 en Airco van 1996, gekocht in 2003 voor 5000 euro, kilometerstand was toen 120.000, huidige marktwaarde rond de 2500 euro, huidige kilometerstand is 160.000. Toen ik hem kocht, werkte ik nog voor een werkgever, toen maakte ik veel meer kilometers. Daarvoor had ik altijd een leaseauto van de zaak. Een foto kun je op mijn website terugvinden, hij ziet er nog als nieuw uit, vooral voor een rode auto, vaak zie ik rode auto's rijden die helemaal rose zijn geworden door de zon. Die van mij staat meestal netjes in mijn garage.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Alfa 147 JTD16v

aanschaf eind 2008: 12.000,-
onderhoud tot nu: 7900,- Het vooroordeel over Alfa gaat bij mij aardig op. :X
belasting 104,- p/m
verzekering 64,- p/m WA+
diesel 250,- p/m (betaald door werkgever)
verbruik gem. 1:18,5

[ Voor 12% gewijzigd door Luuk op 23-04-2011 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
MINI Clubman Cooper D (fully load uit 2009)

Auto staat op Duits kenteken, dus aanschafprijs 40% goedkoper.
Wegenbelasting is jaarbasis ongeveer gelijk aan MRB in Nederland per kwartaal; € 240,-

Ondanks 25.000/jaar een diesel. Dieselprijs in Dld ligt weliswaar hoger, dus tank ik in NL. :P

Verzekering ligt qua prijs iets hoger dan in Nederland; zeg 7,5% maar wat je ervoor terug krijgt ligt weer veel hoger. Anders gezegd kun je als passagier beter in een Duitse auto een ongeluk met letsel krijgen dan in een Nederlandse auto.

Auto was nog geen jaar oud, dus eerste tijd fabrieksgarantie.
Beurten laten uitvoeren door BMW/MINI dealer.

Overige kosten:
- stalen remleidingen
- grotere remschijven en remklauwen
- semi-race remblokken
- Eibach verlagingsveren
- verkoop 15" winterwielen, aankoop 16" winterwielen (vanwege remupgrade) | 18" in de zomer

Oja, technische zaken moesten bij TüV worden 'eingetragen', ook extra kosten.
Daarnaast hebben we een Mini Classic. Deze wordt ieder jaar meer waard, dit compenseerd de afschrijving van de grote. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Mini Poeper op 23-04-2011 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19

SmartDoDo

Woeptiedoe

Gunner schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:31:
[...]

vergeet je niet erg gemakkelijk je servicebeurtjes? Garantie of niet, om de 30K (of 2 jaar) wil je auto toch echt wel een beurtje. De bluemotion waarin ik mag rijden is binnen een half jaar al voor een longlife-beurt geweest.
Daarom leg ik maandelijks 100 euro apart. Met 1200 euro per jaar komt ik wel uit voor die +/- 13.000 kilometer per jaar die ik rij.
t_captain schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 13:45:
[...]

Afschrijving moet je rekenen rond de 200 euro per maand. (ik ga uit dat deze auto die in de aanschaf incl opties en aflevering tegen de 20.000 euro kost, niet op Autoweek gekeken voor de precieze bedragen).
Uhm, iets daarboven ook goed? Ik meen dat het in totaal iets van 24.000 was. De DSG doet er ook een schepje bovenop.
neographikal schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 14:44:
[...]

Tip, kijk even bij Inshared, ik kom voor die Polo ca 20 euro goedkoper per maand uit. :)
Ga ik eens doen, ziet er veelbelovend uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Let wel op met goedkope verzekeringen. Toen ik nog in Nederland woonde had ik ook niet de goedkoopste, maar ben altijd goed geholpen.

Trouwens over verzekeringen: in de meeste Nederlandse polissen staat dat de Nürburgring niet meer berden mag worden. Niet met deze worden, maar is er op uit te maken. Hah, zoiets staat niet in mijn Duitse polis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:30

Wallie

Herr

Mini Poeper schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 13:39:
Let wel op met goedkope verzekeringen. Toen ik nog in Nederland woonde had ik ook niet de goedkoopste, maar ben altijd goed geholpen.

Trouwens over verzekeringen: in de meeste Nederlandse polissen staat dat de Nürburgring niet meer berden mag worden. Niet met deze worden, maar is er op uit te maken. Hah, zoiets staat niet in mijn Duitse polis!
Hoe staat het er dan? Want strikt genomen is de Nürburgring een eenrichtingsverkeer tolweg zonder snelheidslimiet, waar je je verder ook netjes aan de verkeersregels moet houden (niet rechts inhalen bijvoorbeeld).

Ben je niet in de war met het niet mogen meedoen aan behendigheidstrainingen en dingen op een circuit? (de reden dat je voor bijv een slipcursus vaak een aparte eendaagse verzekering kunt afsluiten). En ik denk dus, dat de Nürburgring, strikt genomen geen circuit is.

[ Voor 15% gewijzigd door Wallie op 23-04-2011 14:16 ]

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

In de ANWB Autoverzekering zo:
Wanneer vergoeden wij ook niet?
4. tijdens wedstrijden, snelheidsritten of verblijf op circuits waaronder de Nürburgring;
(Nordschleife valt daar ook onder)

http://www.anwb.nl/binari...-anwb-autoverzekering.pdf

bijvoorbeeld en bij bijna elke verzekering zit zo'n clausule wel in de voorwaarden.

en voor de rechter verlies je het: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BJ6417

[ Voor 6% gewijzigd door Rmg op 23-04-2011 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
SmartDoDo schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 13:28:
[...]

[...]
Uhm, iets daarboven ook goed? Ik meen dat het in totaal iets van 24.000 was. De DSG doet er ook een schepje bovenop.
Voor een 12TSI? Ik zou verwachten dat je voor dat geld een 14TSI 120pk zou krijgen.. :(

Eerder dit jaar heb ik samen met mijn vrouw een Polo GTI uitgerekend. Vijfdeurs, wat opties erbij, afleveringskosten erbij, 28000.

Uiteindelijk hebben we het niet gedaan. In plaats van de Clio in te ruilen op een hot hatch staat er nu een weekend hobby auto in de garage erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
PromWarMachine schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 22:41:
Heb 'm voor €5000 vorig jaar gekocht. Aan afschrijving doe ik eigenlijk niet zo strict. Als hij kapot gaat, dan komt er wel weer een andere, dat mag dan van de 'standaard' spaarrekening.
Tja, dan blijf je toch de aanschaf waarde minus inruil afschrijven stel dat deze dan nog 1000 euro oplevert dan is dat 4000 euro.

Ik hou mijn autokosten al een tijd bij (zo lang al dat sommige spreadsheets in de loop van de tijd verdwenen zijn) en het kost gewoon veel geld.

Onderhoud 67, banden 9, MRB 30, verzekering 13, afschrijving 227, Benzine 146
Totaal per maand: 492 euro (16000km/jaar)

Dit is over 22 maanden, het onderhoud viel wat tegen, er ging wat duurs stuk en de auto is redelijk vlot in waarde gedaald (lang leve de MRB vrije gebakjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
cjdijk schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 11:59:

Ik heb altijd wel medelijden met benzinerijders. Die denken altijd dat LPG zo'n stuk duurder is in de belasting. LPG(G3) is slechts 100 euro per jaar meerprijs t.o.v. benzine.
Meerprijs valt mee 108 euro op jaarbasis, maar benzine is weer wat zuiniger 1:12 ipv 1:10
Bij 5000km/jaar is benzine 200 euro duurder op jaarbasis.

Gezien al de reparaties aan het LPG deel weet ik nog niet of ik medelijden terecht is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

zo, ff opgeteld, in totaliteit tot nu toe +/- 3400 euro, over 5 maanden en 7500 km, inclusief:
-aanschaf €1100
-set LM velgen en banden €166 (266-100 verkoop van oude stalen velgjes met nog goede bandjes)
-radio €100
-trekhaak €50
-benzine €865
-verzekering €440
-wegenbelasting €85
-boetes €360
-klein beetje onderhoud €47
-onverwachte uitgaven/reparaties €234 (een uur diagnose bij de garage (kapotte draad waardoor ie niet aansloeg), letterlijk direct daarna kapotte startmotor (waarschijnlijk gemold door de garage), en een klapband door een stuk metaal op de weg, en een reservewiel.)

kortom.. niet de meest economische auto, maar n deel dr van is door eigen toedoen ;) die draad had ik achteraf ook zelf kunnen vinden. verder gaat er nog een euro of 1000 vanaf als ik m zoals ie nu is zou verkopen, of niks als ik m perongeluk sloop.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

...over 5 maanden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Laatst online: 07-06 17:10

PromWarMachine

Forsaken Archer

Boetes tel ik niet mee. Die kosten heb ik met iedere auto. Met een Polo kun je 160 rijden en gefilmd worden en met een Bentley kan dat ook. De maand- en verbruikskosten verschillen echter behoorlijk. :+
bouwfraude schreef op zondag 24 april 2011 @ 17:19:
[...]

Tja, dan blijf je toch de aanschaf waarde minus inruil afschrijven stel dat deze dan nog 1000 euro oplevert dan is dat 4000 euro.

Ik hou mijn autokosten al een tijd bij (zo lang al dat sommige spreadsheets in de loop van de tijd verdwenen zijn) en het kost gewoon veel geld.

Onderhoud 67, banden 9, MRB 30, verzekering 13, afschrijving 227, Benzine 146
Totaal per maand: 492 euro (16000km/jaar)

Dit is over 22 maanden, het onderhoud viel wat tegen, er ging wat duurs stuk en de auto is redelijk vlot in waarde gedaald (lang leve de MRB vrije gebakjes)
Ik heb mijn berekening wat uitgebreid, inclusief afschrijving en een verwachte restwaarde.
Ik maak nog geen onderscheid voor zakelijke en prive kilometers. Zakelijk is ongeveer 13k en prive zo'n 20k. Voor de zakelijke kilometers krijg ik 0,19ct/km.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/m1jzPvzZN4L2PtQbfEx6K2jn/full.jpg

Bij interesse kan ik de sheet wel delen. Groene velden invullen zou genoeg moeten zijn voor een berekening.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb even het sommetje gedaan, en ik kom op € 94,61 per maand voor mijn hele nieuwe Citroën DS3. Volgens mij een van de goedkoopste lease-auto's die ik ooit gehad heb, en meteen ook de mooiste O+

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

300 voor sleutelen op een parkeerplaats aan de openbare weg (ja, wist ik veel, klotewouten) en de 2e, 60 euro, bij de lafste flitspaal van NL, in Delft.. (70 weg, bord 50 en dan direct flitspaal blijkbaar, want gas loslaten bij het bord was blijkbaar niet genoeg om alsnog met 63 op de foto te gaan, ik hou me eigenlijk altijd netjes aan de snelheid) maar zoals ik al zei, dit is gewoon n opsomming van het *totaal* aan kosten van de auto :) als je dat soort dingen niet meerekent kom ik gelijk een stuk lager uit..

[ Voor 18% gewijzigd door AlexanderB op 28-04-2011 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Laatst online: 14:48

cjdijk

Hans favoriete radiostation

bouwfraude schreef op zondag 24 april 2011 @ 17:51:
[...]

Meerprijs valt mee 108 euro op jaarbasis, maar benzine is weer wat zuiniger 1:12 ipv 1:10
Bij 5000km/jaar is benzine 200 euro duurder op jaarbasis.

Gezien al de reparaties aan het LPG deel weet ik nog niet of ik medelijden terecht is :)
Die dure reparatie moet je natuurlijk wel uitspreiden over meerdere jaren, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen direct doorheeft dat veel investeringen pas na enige tijd voordeel opleveren.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
cjdijk schreef op zondag 01 mei 2011 @ 09:02:
[...]
Die dure reparatie moet je natuurlijk wel uitspreiden over meerdere jaren, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen direct doorheeft dat veel investeringen pas na enige tijd voordeel opleveren.
Dat snap ik maar ik zag al voor 3000 euro reparaties aan LPG daar moet je 15 jaar voor rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
HaseMike schreef op donderdag 21 april 2011 @ 16:14:
...Is die het waard : Nee natuurlijk niet, maar wel leuk...
Kennelijk was het het wel waard, anders had je dit niet zo gedaan ;)

Ieder heeft zijn eigen criterium van wat iets waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
PromWarMachine schreef op woensdag 27 april 2011 @ 16:20:
Ik maak nog geen onderscheid voor zakelijke en prive kilometers. Zakelijk is ongeveer 13k en prive zo'n 20k. Voor de zakelijke kilometers krijg ik 0,19ct/km.
Is woon/werk ook zakelijk?

Vergat in mijn rekenvoorbeeldje dat ik maar liefst 40 euro per maand reiskostenvergoeding krijg van mijn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Roenie schreef op zondag 01 mei 2011 @ 10:49:
[...]
Kennelijk was het het wel waard, anders had je dit niet zo gedaan ;)

Ieder heeft zijn eigen criterium van wat iets waard is.
Inderdaad ten tijde van de beslissing vond ik het leuk genoeg om te doen, echter dez meerwaarde van de auto t.o.v. Een minder prijzige is het bij nader inzien niet zo waard. Maar ach je leeft maar 1 keer, en mocht het toch 2 keer zijn, begin je weer met een lege prvierekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:24
Ik rij zelf een Renault Express, omgebouwd tot mini-camper. (lees: je kan dr in slapen). Daarmee maak ik per jaar zo'n 45-50k aan kilometers. Ik hobby er graag aan, dus alle klussen (van vloeistoffen tot distributieriem) doe ik zelf.

Afgelopen jaar zijn mijn kosten relatief hoog geweest, en heb ik een hoop geinvesteerd (vooral tijd) in het opknappen van het hok, en daar hoop ik komend jaar de vruchten van te gaan plukken. Ik nu dat ik inmiddels 5 keer de aanschafwaarde heb geinvesteerd, maargoed, je praat alsnog maar over minimale bedragen :)

Kostenplaatje van het afgelopen jaar (47.000 aan kilometers, waarvan 29k zakelijk):

- Afschrijving: nvt. (kocht hem voor 300 euro, met het onderhoud wat ik eraan gedaan heb wordt hij alleen maar meer waard :))
- Onderhoud / opknappen: 1500 euro. (zal volgende jaren rond de 2-300 euro liggen verwacht ik)
- Diesel: 3700 euro
- Wegenbelasting: 500 euro (vanaf november € 0, ivm belastingvrij :))
- Verzekering: 420 euro

- Gekregen kilometevergoeding: 5500 euro

Totale kosten: 6100 euro en een beetje.
Kosten prive kilometers: 3 cent per kilometer. (600 euro voor 18.000 kilometer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:52
heb net een fiat punto evo multijet gekocht.
geschatte kosten:
- belasting: €0
- verzekering (allrisk): €70
- onderhoud: €30 (bandjes, beurtjes, verder verwacht ik komende 3 jaar niks)
- diesel: €180 (3000km per maand)
- afschrijving: €300 en aflopend (+/- 2% per maand)
+ vergoeding: -€130 (weinig inderdaad)

totale maandelijkse kosten netto: €450
*stapt naar baas voor meer vergoeding*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Fiatjes schrijven best hard af en het voordeel van wegenbelasting is maar tijdelijk op die Evo's...

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

mitsumark schreef op maandag 02 mei 2011 @ 22:40:
*stapt naar baas voor meer vergoeding*
Je realiseert je dat alles wat je krijgt in principe meegenomen is aangezien een werkgever niet verplicht is een vergoeding te geven?
Naboo schreef op maandag 02 mei 2011 @ 23:08:
en het voordeel van wegenbelasting is maar tijdelijk op die Evo's...
Bron?

[ Voor 24% gewijzigd door Gunner op 03-05-2011 08:48 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Gunner schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 08:47:
[...]
Je realiseert je dat alles wat je krijgt in principe meegenomen is aangezien een werkgever niet verplicht is een vergoeding te geven?
Dat geld ook voor je salaris hoor, meer dan het wettelijk minimumloon is niet verplicht dus ga je werkgever maar bedanken als je meer krijgt dan het minimum ;) :+

[ Voor 4% gewijzigd door bite op 03-05-2011 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Gunner schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 08:47:
Je realiseert je dat alles wat je krijgt in principe meegenomen is aangezien een werkgever niet verplicht is een vergoeding te geven?...
Je kunt het altijd vragen natuurlijk. Afhankelijk van de markt en je kwaliteiten kan er iets te regelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 03:51
Naboo schreef op maandag 02 mei 2011 @ 23:08:
Fiatjes schrijven best hard af en het voordeel van wegenbelasting is maar tijdelijk op die Evo's...
Niet alleen op Evo's, maar op alle auto's die nu belastingvrij zijn.

Als je erover nadenkt is het best grappig eigenlijk. Vroeger was het zo dat je een dieselauto kocht als je veel kilometers maakte. Tegenwoordig koop je gewoon een wegenbelastingvrije diesel in de hoop dat het nog wel even zo blijft. Belasting betaal je niet, dus diesel boeit niet, en diesel is ook lekker goedkoop vergeleken met benzine. Als dan na 3 jaar blijkt dat het voordeel niet meer van toepassing is, heb je 2 problemen:
- je moet ineens heel veel wegenbelasting betalen voor je dieseltje
- je raakt dat ding aan de straatstenen niet kwijt zonder flink in te leveren op de vraagprijs

Uiteindelijk betaal je dat belastingvoordeel dubbel en dwars terug. Eerst al bij de aanschafprijs omdat de dealer extra vangt voor een zuiniger model, en daarna bij de inruil omdat je geen f*ck terugkrijgt omdat er een overschot aan dat soort auto's is tegen die tijd.
Wat dat betreft moet je bij aanschaf gewoon net doen alsof er geen belastingvoordeel is. Als dat nml afgeschaft wordt kan je voor de prijs van een klein k*t dieselautootje ook een grote benzineslee rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Tja, ik vrees dat je wel een stukje gelijk hebt.
Volgens mij is bijvoorbeeld >70% van de Polo's een BlueMotion (kijk maar eens op autoweek.nl bij de Polo naar de MyReviews, bijna allemaal BM uitvoeringen). Straks zit de hele tweedehandsmarkt dus vol met zulk spul. Zoek je een wat snellere auto, dan wordt het geheid importeren. (is nu ook al een beetje het geval, maar dat effect gaat zich uitbreiden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
_JGC_ schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 20:10:
[...]

Niet alleen op Evo's, maar op alle auto's die nu belastingvrij zijn.
Met uitzondering van de auto's van voor 1/1/1987 neem ik aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 03:51
L0we schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 16:01:
[...]

Met uitzondering van de auto's van voor 1/1/1987 neem ik aan? :)
Het aantal van dat soort auto's doet niet terzake, dus ik denk dat de overheid die regeling gewoon laat bestaan. Maar dan nog, de waarde van een oldtimer verandert niet veel als je ineens wel belasting moet betalen. Een beetje fatsoenlijke oldtimer wordt elk jaar meer waard, terwijl zo'n 13 in een dozijn bluemotion ding elk jaar flink afschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Heb mijn AR156 2.0 16v nu 15 maand. Eens per 3 jaar distririem vervangen, dus teruggerekend over termijn van 3 jaar. Die ik ook vol wil maken. Onderhoud (dat fors is vanwege carterpan tot 2x toe kapot rijden :+) en enkele grote zaken die de komende tijd echt niet weer stuk gaan) minus riem vervangen heb ik doorgetrokken na die 3 jaar. Onderhoud komt dan in totaal 1.070,- euro per jaar. Moet er wel bij zeggen dat ik alles zelf doe :)

Auto goedkoop gekocht, afschrijving na 3 jaar raam ik op 600 euro. Dus 200 euro per jaar. 15.000 km per jaar kosten me circa 2150 euro aan brandstof. Verzekering 400, wegenbelasting 540 euro.

Samen is dat circa 29 cent per gereden kilometer. Is dat veel?

[ Voor 5% gewijzigd door ephymerous op 05-05-2011 15:52 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
ephymerous schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 15:48:
Samen is dat circa 29 cent per gereden kilometer. Is dat veel?
Valt mee, maar als je het onderhoud wel meerekent en de afschrijving wat minder optimistisch stelt kom je hoger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
bouwfraude schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 17:27:
[...]

Valt mee, maar als je het onderhoud wel meerekent en de afschrijving wat minder optimistisch stelt kom je hoger uit.
Onderhoud tel ik volledig mee. Alleen de arbeidsuren niet omdat ik zelf het onderhoud uitvoer. De auto heb ik voor afschuwelijk weinig bij een handelaar gekocht, zoals de prijzen nu zijn van dergelijke auto's zou ik 'winst' maken wanneer er alleen naar de aanschafprijs wordt gekeken :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

_JGC_ schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 20:10:
[...]

Uiteindelijk betaal je dat belastingvoordeel dubbel en dwars terug. Eerst al bij de aanschafprijs omdat de dealer extra vangt voor een zuiniger model, en daarna bij de inruil omdat je geen f*ck terugkrijgt omdat er een overschot aan dat soort auto's is tegen die tijd.
Wat dat betreft moet je bij aanschaf gewoon net doen alsof er geen belastingvoordeel is. Als dat nml afgeschaft wordt kan je voor de prijs van een klein k*t dieselautootje ook een grote benzineslee rijden.
Dat waag ik te betwijfelen. Als ik even alleen op verbruik en wegenbelasting kijk en mijn belastingvrije Punto vergelijk met bijvoorbeeld de zuinigste VW Jetta benzine, en voor mijn Punto de wegenbelasting meeneem dan krijg ik nog altijd een omslagpunt van 10.000 km Daarboven is de Punto goedkoper.
Als je naar een Golf kijkt (die ik niet direkt een klasse hoger wil noemen) dan ligt je omslagpunt nog altijd al op 12.500 km.

Een klasse hoger rij je nog altijd niet goedkoper, en als je het over een slee hebt dan vind ik dat je naar twee klasses hoger moet kijken. Zelfs in dezelfde klasse is het hard zoeken naar auto's die dezelfde of vergelijkbare kosten hebben. De vergelijking gaat ook op met de voorberekende kosten op autoweek als je daar de wegenbelasting bij de (nu) belastingvrije diesels optelt.
Het enige voordeel dat je nu van een grotere tweedehands auto hebt is de lagere afschrijving. Maar dat valt ook weer tegen als je een grote auto gaat rijden en dat voordeel is helemaal weg als je over drie jaar een tweedehands (voormalig) belastingvrije diesel vergelijkt met een benzineauto.

Misschien dat je je verkijkt op de wegenbelasting. Van een Punto zou het voor mij 996 euro zijn, van een benzine van hetzelfde gewicht ook al 464. En een klasse hoger is al gauw 1 of 2 stappen in wegenbelasting omhoog (1200, 1300 kg), dan hebben we het over 640 en 732 euro aan wegenbelasting.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
ephymerous schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 08:43:
[...]

Onderhoud tel ik volledig mee.
Ik kan niet hoofdrekenen :)

@Maassluip

Een benzine Grande Punto of een Punto Evo valt qua gewicht net een schaaltje lager dan de diesel variant.
90-103 euro per drie maanden. De nieuwe golf hebben ze onder de 1150kg kentekengewicht weten te krijgen.

Af en toe kom je kentekengewichten die 5kg boven de grens zitten, dan denk ik slordig werk van de importeur.
Als je het instructie boekje eruit haal met het wegen zit je net onder de grens.

[ Voor 57% gewijzigd door bouwfraude op 06-05-2011 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127817

Renault laguna 2 phase 1 1.9 dci bwj. 2002

gekocht met geen compressie op eerste cillinder. wat ik heb vervangen

aankoop 1400€
gereviseerde motor 1250€
gereviseerde turbo 590€
distrubitie set + multiriem + waterpomp incl rollen nieuw 300€
condensor airco nieuw 180€
intercooler nieuw 170€
krukastandwiel nieuw 51€
koppeling + drukgroep + druklager nieuw 335€
carterventilatie darmpje nieuw 22€
schokdempers + veren + schotel vooraan (waren gesponsert)
achteras rubbers 46€
1 banden druk sensor 56€
en dan nog wat kleine prul van alles samen +- 250€ dichting hier, en wat filters.

Dat is het zowat denk ik en sinds dit is vervangen heb ik er 3000km mee gereden en rijd goed.
optel som is 4060€ en dan nog een keuring voor verkoop hier in België van 101€ erbij

Dat is 4161€ aanschaf
496€ wegentaks + eerste inschrijving (dus zal volgend jaar minder zijn)
451€ perjaar verzekering

En uurloon moet ik niet tellen want ik werk bij een renault dealer en doe het zelf na de uren. olie, airco vulling en kvs is toch allemaal op kosten van mijn baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Peugeot 207 1.6 Hdi 16v van november 2008

Gekocht met 58k op de teller in juni 2010, heb hem nu 11 maanden. Huidige KM stand 82k :X

Aankoop: 13.000
MRB: 90 per maand in ZH :(
All risk verz 70 per maand
Afschrijving: geen idee
1x kleine beurt (dealer): 200 euro
Brandstof: ca 250 per maand

Totaal ex afschrijving per jaar 5120 :X

Krijg gelukkig per zakelijke KM 19ct belastingvrij van mijn werkgever dus dat scheelt een boel. Meeste wat ik draai is ook zakelijk. Qua afschrijving zou ik moeten kijken wat de inruilprijs nu zou zijn, geen idee.

Voordeel is wel dat ie weinig onderhoud nodig heeft (om de 20/ 25k) en er met een beurt ook geen gekke dingen naar boven kwamen. Die peug diesels zijn prima, lekker pittig ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:06
Even de eindstand van mijn auto opgenomen nu hij weg gaat:
Fiat Bravo 1.6 16v van 01-1996

Gekocht met een gebroken distributieriem

motorrevisie met 2 nieuwe michelins en ander klein spul:+- €1000
overig onderhoud en schroefset, andere velgen, etc.): €1263
verzekering wa: €45/maand
Belasting: €40/maand
brandstof (gemiddeld berekend per tankbeurt): €0.123/km
afschrijving: geen (gekocht voor 500 en is ong hetzelfde in de handel nog waard)

Dit alles over 28000 km en 34 maand kom ik op een gemiddelde km prijs van €0.125/km of €103.21/maand. Toch redelijk netjes al zeg ik het zelf.
nieuwe berekening: €0.3075/km en €253.25/maand.
nieuwe conclusie: Ach we hebben lol gehad 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door GWBoes op 06-05-2011 15:18 . Reden: Nagerekend en klopte helemaal niks van (euros die als centen doorrekende etc.) ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 08-06 23:03

Exigence

dnkroz

@GWBoes: Als ik alles optel, inclusief benzine, dan is het meer dan 250 euro per maand.

[ Voor 5% gewijzigd door Exigence op 06-05-2011 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 14:08:
Peugeot 207 1.6 Hdi 16v van november 2008

Gekocht met 58k op de teller in juni 2010, heb hem nu 11 maanden. Huidige KM stand 82k :X

Aankoop: 13.000
MRB: 90 per maand in ZH :(
All risk verz 70 per maand
Afschrijving: geen idee
1x kleine beurt (dealer): 200 euro
Brandstof: ca 250 per maand

Totaal ex afschrijving per jaar 5120 :X

Krijg gelukkig per zakelijke KM 19ct belastingvrij van mijn werkgever dus dat scheelt een boel. Meeste wat ik draai is ook zakelijk. Qua afschrijving zou ik moeten kijken wat de inruilprijs nu zou zijn, geen idee.

Voordeel is wel dat ie weinig onderhoud nodig heeft (om de 20/ 25k) en er met een beurt ook geen gekke dingen naar boven kwamen. Die peug diesels zijn prima, lekker pittig ook :)
24k met een diesel in 11 maanden is nog redelijk peanuts toch... Daar koop je em voor :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Exigence schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 14:33:
Als ik alles optel, inclusief benzine, dan is het meer dan 250 euro per maand.
Hoeveel rij je daar dan mee? Zo zegt het vrij weinig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 08-06 23:03

Exigence

dnkroz

L0we schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 14:40:
[...]

Hoeveel rij je daar dan mee? Zo zegt het vrij weinig :).
Was een reactie op de persoon boven mij. Misschien niet helemaal duidelijk. Ik zal het even verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:06
@ Exigence:
je hebt helemaal gelijk, post is al aangepast

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:40

FreakNL

Well do ya punk?

PWM schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:47:
[...]

Ik heb in de afgelopen 10 jaar 3 werkgevers (Zeer groot, klein en middelgroot) gehad, die alle 3 gewoon mijn complete leasebudget uitkeren indien gewenst. Daar bovenop kreeg/krijg ik dan ook nog eens brandstof vergoeding.

Ik weet niet welke werkgevers jij hebt, maar die hoeven blijkbaar niet helemaal representatief te zijn ;)
Nou, ik vind dit wel uitzonderlijk hoor! Meestal is het inderdaad wel zo dat je je leasebudget (wat dan eigenlijk je mobiliteitsbudget is, want je hoeft niet perse te leasen) bruto kan laten uitkeren als je er voor kiest om geen leaseauto te nemen. Maar dat is dan wel na aftrek van je gedeclareerde kilometers... Zo'n en-en situatie als jij hierboven beschrijft is echt niet gebruikelijk qua arbeidsvoorwaarden. Het betekent namelijk ook degenen die WEL voor een lease-auto kiezen minder uitgekeerd krijgen.

Als ik bij mijn werkgever daarvoor zou kunnen kiezen (dus mobiliteitsbudget volledig uitkeren) met daarbovenop (dus niet daarin) een kilometervergoeding zou ik inderdaad ook niet meer leasen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
  • Laatst online: 20-12-2022
Na zoveel moeite te hebben gedaan om het uit te zoeken kom ik er niet onderuit om het ook te posten. Dit zijn de kosten van de afgelopen 4 jaar. Kilometerstand en brandstofkosten heb ik t/m 2011-07 geextrapoleerd omdat dan daarna een nieuwe termijn voor de verzekering en belasting in gaat.

auto: Toyota Starlet 1994
aanschaf: €1450,-
verzekering: €676,-
belasting: €812,-
onderhoud: €6310,-
brandstof: €12090,-
restwaarde: €500,-

totale kosten: €20838,-
gereden km: 132000
kosten per km: €0,158

Achteraf gezien had ik waarschijnlijk voor hetzelfde geld in een comfortabelere en veiligere auto kunnen rijden. Onderhoud had wellicht wat goedkoper gekund, was Toyota dealer, maar daar gaat verandering in komen.

Heb wel een reiskosten vergoeding ontvangen (19cent/km) van in totaal €18864,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:21
Auto Peugeot 206GT 140.000KM zelf mee gereden, hieronder een opsomming over 7 jaar:

Aanschaf: €12500
Verzekering: €4620
Belasting: €2163
Onderhoud: €7000 :X
Aanpassingen (velgen, dempers, xenon etc): €3000
Brandstof: €17818 :X :X :X

Totaal: €47000 (holy crap wat een idioot hoog bedrag!!! hahaha)

verwachte verkoopwaarde: €2750
Vergoeding gedurende tijd: ongeveer €10000

Totale eigen kosten: €34250
Netto per maand: 407 euro
Netto per kilometer: 24,4 eurocent (al met al valt het mee onder de streep :P en we hebben lol gehad!!!

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
djfisjtik schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 00:23:

Achteraf gezien had ik waarschijnlijk voor hetzelfde geld in een comfortabelere en veiligere auto kunnen rijden. Onderhoud had wellicht wat goedkoper gekund, was Toyota dealer, maar daar gaat verandering in komen.
Als de afschrijving slechts 5% van de totale kosten beslaat, rijd je inderdaad een betrekkelijk oud auto'tje in verhouding met je gebruik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Interessant topic. Inzake de discussie 'eerlijk' vergelijken. Er zijn genoeg tweede hands auto's van ca. 3 jaar oud met weinig kilometers. Die kocht ik zelf ook voor ik mijn lease bak kreeg. En die ga ik waarschijnlijk ook weer kopen als ik geen leasebak meer neem.

Een vergelijking tussen twee alternatieven is altijd eerlijk, als dat degene zijn die je overweegt. Als je nooit overweegt om een nieuwe auto te kopen ipv een lease auto, waarom zou je er dan mee vergelijken? Wat je wel kan doen is kijken naar het prijsverschil tussen een drie jaar oude auto en een lease auto en dan beslissen of je het prijsverschil het verschil tussen een jonge tweedehands en een nieuwe auto vindt rechtvaardigen.

Overigens overweeg ik om puur technische en niet financiële redenen om niet meer te leasen. Mijn huidige leaseauto (Mazda 3 GT-M uit 2008) is onlangs door de leasemaatschappij van nieuwe banden voorzien. Helaas heb je hier dus zelf geen enkele inbreng in en ben ik van een setje erg lekkere Bridgestone Potenza RE040's naar waardeloze Dunlops gegaan.

Als het regent slaat de traction control nu om de haverklap aan, waar ik die vroeger nauwelijks zag. Tractie van de banden in de regen is duidelijk slechter.

Op het droge wegdek heb ik bij hoge snelheid het gevoel dat hij minder direct stuurt. Geen idee hoe ik het uit moet leggen, maar het is alsof er een miniscule vertraging tussen sturen en van richting veranderen zit. Hier wen ik overigens wel aan, maar toch ...

Tevens voor ik naar Oostenrijk vertrok was het profiel van mijn winterbanden minimaal, 1 mm van het minimum af. Zelf had ik mijn banden laten vervangen voor ik met 220 door duitsland scheur, maar van de leasemaatschappij moest ik er mee doorrijden tot die 1 mm op was.

Dus belangrijk voordeel aan zelf kopen: Je bepaald zelf wat je aan je auto laat doen.

(Enige voordeel van mijn nieuwe banden is dat ze een stuk stiller zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
goed punt, zelf heb je alle controle over wat je hoe, waar en wanneer doet.

Bovendien kun je niet elke auto leasen, laat staan tegen een redelijke prijs. geen idee wat bijvoorbeeld onze RX-8 zou kosten in de lease (als hij nog leverbaar zou zijn dan)...maar ik vrees het ergste. Een courante auto als een 325i zit al gauw aan de 1400 of 1500 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

u_nix_we_all schreef op woensdag 27 april 2011 @ 16:24:
Ik heb even het sommetje gedaan, en ik kom op € 94,61 per maand voor mijn hele nieuwe Citroën DS3. Volgens mij een van de goedkoopste lease-auto's die ik ooit gehad heb, en meteen ook de mooiste O+
same here ook een lease ds3 € 94,54.

bij mijn eigen auto was ik dat ongeveer per maand kwijt aan onderhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:25

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

zo deze keer even geen auto maar een brommertje.
Beta cyclo, 2 jaar geleden voor 700 euro gekocht. kilometerstand 800.
is vorig jaar gestolen en is nu weer terug gevonden.

aanschaf: 700
onderhoud: 300
verzekering: 120
benzine: 50
km ZELF gereden: 700

kosten per jaar: 585 euro.
kosten per kilometer: 1,6 Euro per kilometer.

brommer is nu niets meer waard en moet geheel opnieuw opgebouwd worden zo ongeveer.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Rmg schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 09:41:
same here ook een lease ds3 € 94,54.

bij mijn eigen auto was ik dat ongeveer per maand kwijt aan onderhoud
Jij leaset voor 94 euro per maand!?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

In februari een Peugeot 107 (BJ 2009) als 2e auto voor de vrouw gekocht

Aanschaf: €5500
Verzekering: €35 All Risk
Belasting: geen
Onderhoud: tot nu toe geen (reserveer 50 p/m)
Brandstof: 1x tanken in de maand 50 euro

Afschrijving: Ik wil 3 jaar met deze auto doen en hoop er dan 3750-4000 voor terug te krijgen. dus 45-50 euro per maand)

Al met al kost me de auto nog wel 180 euro per maand..

En als eerste auto een Seat Ibiza in de lease. kost me aan bijtelling 167 euro p/m.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 25-05-2011 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

dfrenner schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 12:35:
[...]

Jij leaset voor 94 euro per maand!?
Dat is wat het mij kost aan bijtelling + eb.

Nou is het wel zo dat ik er ook voor had kunnen kiezen om mijn leasebudget bruto te laten uitkeren als mobiliteitsbudget. dus helemaal eerlijk is de vergelijking dan niet:

Het verschil tussen leaseauto en mobiliteitsbudget is dan ~400 euro.

Het was voor mij leasen of mijn oude auto rijden

Het plaatje zag er voor mij dan zo uit

Onderhoud : 100 euro per maand ( das incl 2x per jaar een beurt + apk + alle andere zooi nog mild geschat )
4 x tanken - 240 euro per maand ( Ik rji zo'n 2400 km per maand )
Verzekering + wegenbelasting en zut. ~80

Daarom heb ik gekozen voor lease en rij ik nu in een gloednieuwe Citroen DS3 E-Hdi met volledige opties ^^

[ Voor 36% gewijzigd door Rmg op 25-05-2011 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Wat ik er zelf aan uit wil geven in principe. Rij 2 oude benzine 2,3 injectie volvo's uit 85 en 86. Mechanische injectie. Waar nagenoeg geen onderhoud aan is, op de standaard dingen na dan.

Dus als ik 400 euro aan onderhoud uitgeef op jaarbasis is het veel, doe alles zelf namelijk. Belasting betaal ik niet, verzekering is 200 voor de ene en 65 euro voor de ander. En als ik per maand 1x prive tank is het veel. Ik rij gemiddeld 1200 in de week, waarvan 1150 zakelijk zijn. Krijg 19 cent de km, geen vetpot, maar kom er net mee uit. Eigenlijk absurd, 1200km in de week met een 25 jaar oude auto.

Dus kom op een totaal van 60 euro de maand, maar ben meestal wel goedkoper uit. Verder krijg ik 30 tot 40% korting op automateriaal. Zo noem ik een voorbeeld, laatst mn spanrol, distruriem gedaan. Was 42 euro kwijt. Bij dealer zou t meer dan 200 kosten en bij een allrounder een 150 en dan weet je niet hoe t gebeurt. Oke kost je een uurtje werk, maar is nog leuk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Rmg schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 13:02:
[...]

Dat is wat het mij kost aan bijtelling + eb.

Nou is het wel zo dat ik er ook voor had kunnen kiezen om mijn leasebudget bruto te laten uitkeren als mobiliteitsbudget. dus helemaal eerlijk is de vergelijking dan niet:

Het verschil tussen leaseauto en mobiliteitsbudget is dan ~400 euro.

Het was voor mij leasen of mijn oude auto rijden

Het plaatje zag er voor mij dan zo uit

Onderhoud : 100 euro per maand ( das incl 2x per jaar een beurt + apk + alle andere zooi nog mild geschat )
4 x tanken - 240 euro per maand ( Ik rji zo'n 2400 km per maand )
Verzekering + wegenbelasting en zut. ~80

Daarom heb ik gekozen voor lease en rij ik nu in een gloednieuwe Citroen DS3 E-Hdi met volledige opties ^^
Of een mobiliteitsbudget gunstig is om te laten uitkeren, hangt vooral van het soort auto af. Als je gelukkig bent met een lage-bijtelling auto, dan is leasen vaak wel gunstig.

Bij duurdere auto's zonder fiscale stimulans is zelf rijden in het algemeen gunstiger.

Stel dat je 20.000 zakelijke en 15.000 km per jaar rijdt tegen een mobiliteitsbudget van 800 euro (42% IB) dan heb je netto ongeveer 580 a 600 euro te besteden van je mobiliteitsbudget.

Tel daarbij op de kosten van een leaseauto, en dat is wat je aan een eigen auto + 35.000 km/jaar kan besteden. Als je een Prius least met een netto kosten van 150 euro, dan wordt het een beetje krap. Maar als je een BMW least met een netto kosten van 700 euro dan heb je prive ook hele leuke mogelijkheden voor bijna 1300 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:46

Destruction

(ex-)Automonteur

Eens even kijken wat het kostenplaatje is van mijn auto.

Vento TDI
- Aanschaf: 400,- (ruilde hem in van een klant, maar ben er mooi zelf in gaan rijden..)
Kosten per maand:
- Verzekering 45 (WA+, rechtbijstand, inzittenden)
- Belasting 83 per maand (diesel)
- Brandstof 100,-
- Onderhoud 25,-

Totaal ongeveer 250 per maand. Ik heb nog geen echt onderhoud gehad, buiten voor de APK een stuurhuishoes en de remkrachtverdeler op de achteras. Maargoed, voor mij zijn de kosten van onderhoud beperkt ;)

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V525
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-07-2024

V525

.

Dit blijft altijd een leuke/lastige vraag, maar voor mij is het vrij simpel. Er zijn een aantal punten waar ik over kan vallen. Wil je dit vergelijken dan moet je het ook goed doen. Dus een nieuwe lease auto tegenover dezelfde nieuwe auto die je prive koopt. In dat geval zul je ( helemaal tegenwoordig met de nieuwe bijtellingspercentages ) bijna altijd goedkoper uitkomen.

Zodra je een nieuwe lease auto vergelijkt met een gebruikte, vergelijk je naar mijn idee appels met peren. En ja op die manier zou je ongetwijfeld ( Zo ook uit het topic blijkt, afhankelijk van meerdere zaken ) goedkoper uit kunnen zijn.

Voor mij was de keuze om prive te rijden met een lease auto dan ook heel snel gemaakt. " onbeperkt " prive rijden, ook buitenland, winterbanden, nieuwe auto, ALL risk verzekerd ( Een lease auto is dat "altijd" naar mijn idee, maar toch zie ik hier bijv alleen WA verzekeringen voorbij komen, kortom appels met peren vergelijken ) en dan de allerbelangrijkste waar haal ik €30.000 vandaan voor de aanschaf..

Wel ben ik een paar jaar geleden de mist in gegaan i.c.m. huurtoeslag en zorgtoeslag. Gezien mijn ( basis ) inkomen toendertijd kwam ik in aanmerking voor deze toeslagen. Later bleek dat ik door de auto hier niet meer in aanmerking kwam. Kortom als je basisloon te hoog is voor huur en of zorgtoeslag is er niks aan de hand, maar raak je dat ( gedeeltelijk ) kwijt door de auto omdat je basis salaris dan weer te hoog wordt moet je dit bovenop de bijtelling en eventuele werkgeversbijdrage tellen. In dat geval wordt het een heeeel duur grapje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Laatst online: 02-06 15:21
V525 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 19:00:
Dit blijft altijd een leuke/lastige vraag, maar voor mij is het vrij simpel. Er zijn een aantal punten waar ik over kan vallen. Wil je dit vergelijken dan moet je het ook goed doen. Dus een nieuwe lease auto tegenover dezelfde nieuwe auto die je prive koopt. In dat geval zul je ( helemaal tegenwoordig met de nieuwe bijtellingspercentages ) bijna altijd goedkoper uitkomen.
Leasen is volgens mij alleen interessant als het gaat om een relatief goedkope auto in de 14% of 20% bijtellingscategorie.
Zodra je een nieuwe lease auto vergelijkt met een gebruikte, vergelijk je naar mijn idee appels met peren. En ja op die manier zou je ongetwijfeld ( Zo ook uit het topic blijkt, afhankelijk van meerdere zaken ) goedkoper uit kunnen zijn.
Technisch gezien is een auto kopen altijd goedkoper. Waarom? Omdat een lease maatschappij ook nog marge moet pakken. Ook zijn de verzekeringen die je zelf kan regelen vaak goedkoper, want leaserijders zijn immers notoire brokkenpiloten. In sommige gevallen is de schaalvergroting weer in het voordeel van de leasemaatschappij, zij kopen waarschijnlijk de auto's scherper in dan jij als particulier kan doen bijvoorbeeld. Het wordt natuurlijk ook weer duurder als je het renteverlies meerekent in geval van privé bezit.

Onderaan de streep maakt het niet zoveel uit.
Voor mij was de keuze om prive te rijden met een lease auto dan ook heel snel gemaakt. " onbeperkt " prive rijden, ook buitenland, winterbanden, nieuwe auto, ALL risk verzekerd ( Een lease auto is dat "altijd" naar mijn idee, maar toch zie ik hier bijv alleen WA verzekeringen voorbij komen, kortom appels met peren vergelijken ) en dan de allerbelangrijkste waar haal ik €30.000 vandaan voor de aanschaf..
Het is heel erg afhankelijk van de regels van je werkgever welke 'opties' je allemaal krijgt. Winterbanden of rijden in het buitenland zijn zeker niet altijd standaard namelijk. Of wanneer je baas je graag een dure A6 in je mik schuift voor de show... in zo'n geval zou ik hem alleen zakelijk rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

voor mijn primera P11 GT

- 100 euro in maand belasting en verzekering (1200 KG 150 PK en WA casco)
- benzine 120 euro in de maand
- onderhoud 35 euro per maand +/- ( doe bijna alles zelf en maximale korting automaterialen)
- afschrijving nu gerekend ( hoop er nog minimaal 2 jaar mee te rijden) 20 € per maand

Eigenlijk maak ik teveel kilometers voor benzine maar ik kan het niet over mijn hart te verkrijgen mijn auto op te ruimen en hij is te houd en te veel kilometers om er nog lpg in te bouwen. Daarbij ben ik nu klaar met de studie en gaat het grote geld stromen.

Dit is puur mijn prive wagen en prive km`s, zakelijk cros ik rond in een heerlijke renault kangoo :F :F met 100 PK minder dan de GT oeh wat is het dan fijn om in die grote sloep te stappen >:) .

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 13:27
Nissan 350z

- verzekering + wegenbelasting €130,- per maand
- benzine zo rond de €300,-
- onderhoud hou ik €100,- apart aangezien alles duur is aan de auto.

Dus ja het kost best veel geld helemaal als je de afschrijving mee gaat nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Fiat Punto.
• verzekering + wegenbelasting: € 29 per maand
• diesel: ongeveer € 150 per maand
• onderhoud: moeilijk te zegen, eerste beurt was € 250

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Laatst online: 02-06 15:21
Toyota Yaris 1.0 uit 2009:
Verzekering (all risk): 32 euro per maand.
Wegenbelasting: 31 euro per maand.
Brandstof: Een tankje vol (€ 50~55) brengt je ongeveer 600 kilometer ver.
Onderhoud: Reservering 25 euro per maand. (Ik wacht altijd lang voordat ie onderhoud krijgt, elke 15K km's nieuwe olie is gewoon onzin. Daarnaast hoeft ie nu nog niet elk jaar naar de APK).
Afschrijving: Ik denk zo'n 85,- per maand, zeker voor de eerste paar jaar. Daarna zal het wat afvlakken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniferious
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-06 18:49
BMW 545i uit 2004
Aanschaf 24000
Verzekering allrisk 210 p.m
Brandstof 450 p.m (2400km/m)
MRB 82 p.m
Onderhoud 250 p.m
Afschrijving 250 p.m
Totaal 1242 p.m

Ik geef denk ik een beetje teveel uit =[ ik wacht op de Tesla Model S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Laatst online: 13-12-2024
2005 VW Passat 3C 1.9TDI
Wegenbelasting 120,- p/m (prov. Gr)
Verzekering 65,- p/m (zo goed als allrisk)
Brandstof: +/- 200,- p/m
Onderhoud: 50,- p/m gereserveerd
Afschrijving: 100,- p/m

Totaal: 535,- / 2750km p/m = € 0,194 p/km

De baas betaald per maand nog een kleine 132,- standaard reiskostenvergoeding. Eventuele extra kilometers kunnen per km à 0,19 de kilometer gedeclareerd worden. (ik heb even geen idee welk gedeelte zakelijke kilometers zijn en wat prive kilometers zijn).

Als ik de 132,- van het maandelijkse totaalplaatje afhaal ziet het er als volgt uit;
535 - 132,- = 403,- p/m / 2750 = € 0,147p/km

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v24/coyote1980/t5r/t5r_small.jpg
Volvo 850 2.3 T-5R Cream Yellow
Aanschaf 10000 (2007)
Verzekering 27 p.m. (WA+, rechstbijstandcomponent, inzittenden)
Brandstof 160 p.m. (1000km/m)
MRB 70 p.m.
Onderhoud 150 p.m.
Afschrijving 75 p.m.
Totaal 482 p.m.

[ Voor 9% gewijzigd door coyote1980 op 04-01-2012 08:15 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
2000 Citroen Xantia 2.0 G3
Wegenbelasting 227,- per kwartaal
Verzekering 260,- per jaar (wa)
Brandstof: 50,- per maand (lang leve G3)
Onderhoud: 50,- per maand gereserveerd
Afschrijving: 0

Doe bijna alles zelf aan de auto en hij is inmiddels helemaal afgeschreven.
Dan kom ik op een kleine €200 in de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
660cc 3 cilinder dohc turbo 12v, auto weegt 700 kilo

wegenbelasting 15€ per maand
verzekering aanvullend : 30€ per maand
brandstofverbruik 1:16
onderhoud nihil.

[ Voor 115% gewijzigd door PZOOO op 06-01-2012 11:12 ]

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 28-02 01:01
Seat Ibiza 2011
1.2 TD Ecomotive 3 cilinder
Aanschijfprijs: 19.500
Wegenblasting: 0,-
Verzekering: 840 euro per jaar (all risc, nieuwe auto garantie)
Brandstofverbruik: 1:20
Onderhoud: 300 per jaar
Afschrijving: 20% per jaar ongeveer?

Onder de streep is dit een best goedkope auto. Rijd er elke dag 140 km mee.

[ Voor 9% gewijzigd door Megamind op 04-01-2012 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 16:00
Toyota Aygo uit 2010

aanschaf €11k
Wegenbelasting €0
verzekering €47 p/m (all-risk + eerste auto dus geen schadevrije jaren)
brandstof €150 p/m
Onderhoud ~€300 p/j --> ~€25p/m (incl. nieuwe banden ed.)
Afschrijving ~€150 p/m
km's 25k p/j.

Werkgeversvergoeding ww-verkeer €217 p/m.

Totale kosten €372 p/m - €217 = €155 p/m.
Megamind schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:34:
Onder de streep is dit een best goedkope auto.
Als je veel zaken niet meeneemt wel ja. Nieuwe auto heeft afschrijving en ook gewoon onderhoudskosten (banden, beurten etc). Komt wel iets meer bij kijken dan alleen de verzekering en wat benzine ;)

[ Voor 35% gewijzigd door dvl-2 op 04-01-2012 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
  • Laatst online: 08-06 16:45
Megamind schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:34:
Seat Ibiza 2011
1.2 TD Ecomotive 3 cilinder
Verzekering: 840 euro per jaar (all risc, nieuwe auto garantie)
Brandstofverbruik: 1:20
Onderhoud: 0
Afschrijving: 0

Onder de streep is dit een best goedkope auto. Rijd er elke dag 140 km mee.
Waarom onderhoud en afschrijving 0 euro?

hondennamen.info Openscheermes.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mitsubishi Lancer Evo VIII uit 2004
Aanschaf 17500
Verzekering allrisk 86 p.m
Brandstof 100 p.m (1500km/m) (fiscale vergoeding werkgever)
MRB 68 p.m
Onderhoud 150 p.m
Afschrijving 100 p.m

Afschrijving heb ik bewust heel laag gehouden; auto was bij aanschaf al goedkoper dan huidige marktwaardes waarbij wel moet worden opgemerkt dat het een rechtsgestuurde auto is en dus moeilijker verkoopbaar.
kaiiestan schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:51:
[...]

Leasebak?

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 04-01-2012 09:55 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
kaiiestan schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:51:
[...]

Sorry ik bedoelde de afbetaling, afschrijving weet ik niet echt. Onderhoud is 0 omdat de dealer onderhoud betaald, APK hoeft nog niet gedaan te worden voor een paar jaar.

Onderhoud is natuurlijk dan wel wat straks, grote beurt is 250 euro geloof ik (elke 30k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426307

Toyota Auris 1.4D Edge uit 2008

Aanschaf: 18500€
Inschrijving: 350€
Belasting: 150€/j
Brandstof: 250€/m
Onderhoud: 400€/15000km
Afschrijving: (18500*0,79)/(12*6)= 203€/m
Verzekering: 153€/maand (Full-omnium -26)
WW-verkeer: 0,32€/km (91km enkel)

Nissan GT-R 2012

Aanschaf: 94750€
Inschrijving: 4900€
Belasting: 945€/j
Brandstof: 50€/m
Onderhoud: ~2000€/j
Afschrijving: ~5000€/j
Verzekering: 640€/m Full omnium nieuwwaarde
WW-verkeer: wordt niet gebruikt voor WW-verkeer

Deze wagen is gedeeld en wordt voornamelijk gebruikt op track-days en bij speciale gelegenheden (Trouwfeesten e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

*O* *O*
Zag dat je in Belgie woont/werkt? Maar heb je meer info over de enorm hoge verzekering van deze auto of is dat niet te vergelijken met NL?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 16:00
Megamind schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:56:
[...]

Sorry ik bedoelde de afbetaling, afschrijving weet ik niet echt. Onderhoud is 0 omdat de dealer onderhoud betaald, APK hoeft nog niet gedaan te worden voor een paar jaar.

Onderhoud is natuurlijk dan wel wat straks, grote beurt is 250 euro geloof ik (elke 30k)
Met 140 km p/d zit je minimaal op 30k km per jaar. Je hebt dan dus minimaal 1 beurt per jaar = 250/12 = 21 euro p/m.

Afschrijving is idd wat lastiger maar is ongeveer 20% per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426307

MAX3400 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:00:
[...]

*O* *O*
Zag dat je in Belgie woont/werkt? Maar heb je meer info over de enorm hoge verzekering van deze auto of is dat niet te vergelijken met NL?
In BE is de verzekering voor jongeren onder de 26 veel duurder. Hier wordt, stilzwijgend, met een bonus-malus systeem gewerkt. Ik denk dat je begint in graad 4 of 6 en je per ongevalvrij jaar een graad naar beneden mag.

Omdat ik vanaf 18 mijn eigen verzekering had, en dus niet van de ouders, zit ik in graad 0 en heb ik het goedkoopste tarief. Over enkele maanden wordt ik 26 en dan gaat mijn verzekering van €153 naar net geen €100. Alle andere bedragen zijn afgerond natuurlijk.

Ik weet echt niet hoe het in NL werkt. De gewone, burgerlijke aansprakelijkheid, is veel goedkoper en kan je naargelang je type wagen al met €200 per jaar toekomen. Maar dan zit je moet je bij schade aan je eigen voertuig wel het grote deel zelf betalen als je in fout bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
  • Laatst online: 08-06 16:45
Megamind schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:56:
[...]

Kijk eens hier:http://www.autoweek.nl/kostenberekening.php
Misschien dat dat je helpt?

hondennamen.info Openscheermes.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
kaiiestan schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:30:
[...]

Kijk eens hier:http://www.autoweek.nl/kostenberekening.php
Misschien dat dat je helpt?
Thanks, dan kom ik op dit uit:
afschrijving € 1.700
brandstof € 1.761
motorrijtuigenbelasting € 0
verzekering € 451
onderhoud € 504

totaal per jaar € 4.416

kosten per maand € 368
kosten per kilometer € 0,15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:13
Mercedes 190 2.0 (W201) 1983

Aanschijfprijs: 2.000
Verzekering: 110 p/j wa (+ inzittende e,d)
Brandstofverbruik: 1:9 a 10
Onderhoud: 450 per jaar
Afschrijving: Is denk ik wel waarde vast, zolang hij blijft rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Citroën AX GTI '90

Aanschaf: €1110
Belasting: €46/kwartaal
Verzekering: €210/kwartaal (-3 schadevrije jaren)
Brandstofverbruik: 1:13
Onderhoud tot nu toe:
€1300 (incl 2 sets nieuwe banden, nieuwe velgen, tuning + nieuw motorblok (+koppakking, distributie, waterpomp, ontsteking, etc..), rvs uitlaat, remmen rondom en reparatie van wat kleine defecten.) (verwacht de komende tijd weinig te hoeven doen qua onderhoud, in de orde grootte €50/jaar ofzo)

[ Voor 3% gewijzigd door AlexanderB op 04-01-2012 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18
Afschrijving: 0 euro per jaar, 0 euro per maand (1,5 jaar geleden 300 voor betaald dus soit)
Onderhoud: 400 euro per jaar zo ongeveer
WB: 40 euro per maand, 480 per jaar dus
Verzekering: 160 euro per JAAR (youngtimer)

BMW e30 320i uit 1989 (2.0 inline6, 130pk (destijds)). Kon hem goedkoop krijgen via een kennis van mijn oom die bij een dealer werkt en hem ingeruild kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-06 21:19
peugeot 206 2.0 hdi (90pk)

aanschaf: 5.500
verzekering: 32 e/mnd
wegenbelasting: 75 e/mnd
diesel: 100 e/md
onderhoud: 140 e/mnd (dalende (bij aanschaf distributieriem etc)
afschrijving: geen idee, zeg 50 e/mnd

totaal 390 e/mnd bij 1500 km per maand, is 27 cent per kilometer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 04-06 06:46
mazda 3 1.6

aanschaf 8000

afschrijving 100/maand (volledig afgeschreven over 80 maanden/18000Km, auto is dan 12 met de teller op 260K)
verzekering 50/maand (allrisk)
wegenbelasting 40/maand
brandstof 250 verbruik 1:15
onderhoud 75 (reservering, rij nu nog in de garantie dus eigenlijk geen idee)

Dus iedere maand iets meer dan 500 euro voor ongeveer 2300Km. Ongeveer 23cent/Km. Grappig dat is goedkoper per kilometer als bovenstaande diesel.

[ Voor 28% gewijzigd door martijn_tje op 04-01-2012 21:49 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-06 21:19
tsja, enige wat ik opmaak uit dit forum is dat het hebben van een auto toch weer wat duurder is dan je denkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:47
VW Golf 3 1.6 LPG uit 97

Aanschijfprijs: 1.600
Wegenblasting: 121,- per kwartaal
Verzekering: 28 euro pm (4 schadevrije jaren wa+inzittende)
Brandstofverbruik: 1:10
Onderhoud: rond 400 per jaar
Afschrijving: Heb mijn auto niet perse nodig maar is wel handig woon in polder. verder spaar ik 50 euro voor een andere auto per maand mocht deze het niet meer door apk komen.

Verder degelijke auto welke me eigelijk weinig gekost heeft
2x APK a 60 euro
1x Gas verdamper a 500 euro
4x nieuwe banden a 300 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
dj1981 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 23:00:
tsja, enige wat ik opmaak uit dit forum is dat het hebben van een auto toch weer wat duurder is dan je denkt :)
Ligt eraan, ik rij 140 km per dag en krijg 13ct per km vergoed dus moet er zelf 2ct per km aan betalen.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste