12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Zlm en iakL0we schreef op woensdag 23 november 2016 @ 21:00:
[...]
Waar dan? Ik heb best rondgeshopt, maar niets goedkopers gevonden.
Daarnaast bepalen ze de prijs obv zo'n 130 factoren, niet alleen nieuwprijs
Wegenbelasting: € 47 (dat zal in 2017 een schaal hoger worden omdat de 125 kg gewichtsaftrek voor hybride voertuigen gaat vervallen)
Verzekering: € 39 per maand (all-risk)
Verbruik: 1:23,6, € 81 per maand
Onderhoud: € 24 per maand
Aantal km/jaar: 15.000 km
Met nog wat kleine dingetjes: € 193 per maand, exclusief afschrijving. Afschrijving schat ik rond € 250 per maand.
Signatures zijn voor boomers.
Kosten zijn deze week gestegen met 600 euro
Verdamper stuk
Ik heb een focus 1 uit 1998 met een 1.8 TDDI motor ik heb alle kosten van de afgelopen 5 jaar bijgehouden.
Gekocht in 2011 voor 2000 euro.
- MRB 105 euro
- verzekering 40 euro WA+
- onderhoud 60 euro.
- afschrijving op dit moment 35 euro (dan heb ik hem nu afgeschreven naar 0,00)
Vaste lasten zijn 240 euro.
Ik rij gemiddeld 40.000km per jaar (3300 per maand) wat neerkomt op 225 euro brandstof.
(uitgaand van 1:18 wat ik altijd wel haal en een gemiddelde dieselprijs van 1,20 per liter.)
Totale kosten EUR. 465,00 per maand,
Vroeger hield ik dat bij in een Excel bestand, maar geregeld miste ik iets of vergat de maandelijkse vaste kosten zoals wegenbelasting.
Nu gebruik ik een appje van Fuelio. Zodra je bijvoorbeeld aan de pomp staat voer je de km stand, liters en literprijs in. En hoppa, je bouwt een heel dossier.
Ja, we deden het eerst in een schriftje in de auto en dan eens in de zoveel tijd ging alles over naar excel. Maar juist die extra kosten zie je dan niet terug. Tegenwoordig met die smartphones is het wel een stuk makkelijker gewordenHerZon schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 18:51:
Altijd interessant om de exacte kosten per kilometer te weten, of per tijdseenheid.
Vroeger hield ik dat bij in een Excel bestand, maar geregeld miste ik iets of vergat de maandelijkse vaste kosten zoals wegenbelasting.
Nu gebruik ik een appje van Fuelio. Zodra je bijvoorbeeld aan de pomp staat voer je de km stand, liters en literprijs in. En hoppa, je bouwt een heel dossier.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
5,5 jaar later is er weinig veranderd, inmiddels betaal ik 21 euro wegenbelasting per maand en 6 euro aan WA verzekering, maar ik rij fors minder: nu nog maar een 6-8dkm per jaar. Ideale wagen voor erbij, als ik ook maar 1 of 2 keer per maand een rit met de trein uitspaar ben ik met het autootje al goedkoper uit en de vrijheid is heerlijkneographikal schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 20:01:
Vrij weinig: ik rij gemiddeld 1:21.8 met een Toyota Aygo bij een goede 20K km/jr en doe zelf het kleine onderhoud. Ik betaal geen wegenbelasting, 20 euro aan verzekering/mnd en doe 50K met een setje banden van onder de 200 euro incl. plaatsen.
Tot nu toe alleen de waterpomp onder garantie kapot gehad, dus ik kom all-in op een 13ct de km.
Cataloguswaarde: 47.700 euro
Kilometerstand bij aanschaf: 10
Datum: 05-2015
Motorrijtuigenbelasting: ?
Verzekering all risk: ?
Aantal km: 15.000 per jaar
Verbruik: 6,5 liter per 100 km (gemiddeld, inclusief elektrisch)
Leasebedrag exclusief BTW is ongeveer 750 euro.
Aan brandstof en opladen geef ik maandelijks 120 euro (excl. BTW) uit.
Dit bedrag verlaagt mijn winst met hetzelfde bedrag, waardoor ik naar schatting 400 euro per maand minder belasting hoef af te dragen.
Netto kost de leaseauto per maand dus 470 euro. Daar komen nog wel de netto bijtelling (7%) en de BTW-correctie privégebruik bij, samen 210 euro per maand.
Totaal kost de auto mij dus 610 euro netto. Dat is inclusief brandstof, all-risk verzekering, pechhulp, winterbanden, onderhoud en afschrijving.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Ja klopt, alleen is het OV snel goedkoper, vanaf 2 personen of meer niet meer direct.Metro2002 schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:29:
Grappig dat iedereen altijd roept dat het OV zo duur is terwijl een hoop mensen hier toch echt tussen de 30 en bijna 50 cent per kilometer zitten
Maar:
- De vaste kosten heb je toch al, ook als je in de trein zit.
- Tijd en flexibiliteit is ook wat waard.
Met het OV ben je vaak veel langer onderweg van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn om een tijd dat je er niet moet zijn.
Het leuke is ook dat je via je belasting ook indirect meebetaald aan de mensen die in het OV zitten. Want een treinkaartje is ook niet dekkend.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Vanaf 2 personen is inderdaad vaak het omslag punt ja.LordSinclair schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:39:
[...]
Ja klopt, alleen is het OV snel goedkoper, vanaf 2 personen of meer niet meer direct.
Dat klopt maar is meestal maar een klein onderdeel van de totale kosten. Afschrijving, onderhoud en brandstof zijn meestal de grootste kosten.Maar:
- De vaste kosten heb je toch al, ook als je in de trein zit.
Eens, al sta ik met de auto zó vaak in de file en vaak zó lang dat ik er met het OV al 3 keer had kunnen zijn.- Tijd en flexibiliteit is ook wat waard.
Dat ligt er maar aan waar je heen moet. Schiphol? Ik pieker er niet eens over om dat nog een keer met de auto te doen. Centrum van een grote stad? Ik pak de metro wel. Schubbekutteveen of random industrieterrein? Auto , fiets of ander persoonlijk vervoer.Met het OV ben je vaak veel langer onderweg van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn om een tijd dat je er niet moet zijn.
Tja, de automobilist betaalt ook niet voor alle schade die toegebracht wordt aan de natuur, de luchtkwaliteit etc.Het leuke is ook dat je via je belasting ook indirect meebetaald aan de mensen die in het OV zitten. Want een treinkaartje is ook niet dekkend.
Ik reis overigens bijna nooit met het OV maar zoals ik al aangaf wel naar bv stadscentra of vliegvelden. Plekken waar de auto gewoon onhandig is. Verder geef ik de voorkeur aan de fiets , daarna scooter en daarna pas de auto (waar ik helaas voor mijn werk véél te vaak in zit, reis door het hele land)
Dat verschilt natuurlijk per persoon, ik ben zo 5 van de 7 dagen in België te vinden. Wanneer ik met het OV wil gaan, ben ik 3 uur onderweg! Met de auto is dit maar een half uur, met nooit fileMetro2002 schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:44:
[...]
Eens, al sta ik met de auto zó vaak in de file en vaak zó lang dat ik er met het OV al 3 keer had kunnen zijn.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Daarom zeg ik ook: Het verschilt van situatie tot situatieMK1998NL schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:01:
[...]
Dat verschilt natuurlijk per persoon, ik ben zo 5 van de 7 dagen in België te vinden. Wanneer ik met het OV wil gaan, ben ik 3 uur onderweg! Met de auto is dit maar een half uur, met nooit file
De vraag die je jezelf ook moet stellen is: hoeveel is gemak me waard? Ik zou niet eens weten wat het OV me zou kosten (waarschijnlijk minder dan de auto, laten we even negeren dat ik meestal niet alleen rijd), maar ik weet wel dat ik eerst 7km moet fietsen om op een station te komen. En dan op mijn plaats van bestemming met de bus en een flink stuk lopen. Of iets als een OV fiets en dan nog een kilometer of 3 fietsen.Metro2002 schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:29:
Grappig dat iedereen altijd roept dat het OV zo duur is terwijl een hoop mensen hier toch echt tussen de 30 en bijna 50 cent per kilometer zitten
Hangt een beetje van de afstand af en of beide personen een kortingskaart hebben en die kunnen gebruiken. Mijn partner moest laast naar Amsterdam Centrum en dus ging hij met de trein. Was iets van €50 euro vanaf Haren. Tel daar minimaal nog eens €15 bovenop om vanaf het dichtsbijzijnde station vanaf ons te vertrekken, zitt je rond de €65. Dat is ruim een tank benzine en we rijden naar Amsterdam op minder dan een tank. Dus zelfs in z'n ééntje was het met de auto goedkoper geweest, puur op benzine-basis. Maar het gemak van de trein als je naar hartje Amsterdam moet is natuurlijk onbetaalbaarMetro2002 schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:44:
[...]
Vanaf 2 personen is inderdaad vaak het omslag punt ja.
Wij gaan ergens in februari vliegen en we gaan wel degelijk met de auto naar Schiphol. Anders zouden we twee treinkaartjes moeten kopen, minimaal voor 1 nacht een hotelkamer in de nabijheid van Schiphol en twee keer een taxi van en naar het station (thuis). Een simpel rekensommetje leerde mij dat de auto 2 weken parkeren op Schiphol goedkoper wasDat ligt er maar aan waar je heen moet. Schiphol? Ik pieker er niet eens over om dat nog een keer met de auto te doen. Centrum van een grote stad? Ik pak de metro wel. Schubbekutteveen of random industrieterrein? Auto , fiets of ander persoonlijk vervoer.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Yup. Maar OV is al gauw niet meer interessant als je met de auto in 30 minuten op het werk bent en het met de bus 90 tot 110 minuten duurt. En ook nog eens (omgerekend) op zijn best 22 ct/km is.Metro2002 schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:29:
Met de fiets ben ik sneller op het werk dan met het OV.
Signatures zijn voor boomers.
Maar ook op lange afstanden wint de auto vaak. Naar mijn Opa en Oma ben ik met het OV minimaal 4:30 bezig als er geen werkzaamheden zijn, wat uniek ik op zo'n afstand). Met de auto is het 2:50. Je kan dus nog best wat oponthoud tegen komen en alsnog sneller zijn. En dan wonen we beide maar 15 minuten van het station!
[ Voor 10% gewijzigd door LordSinclair op 05-12-2016 12:30 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Als je je dan bedenkt dat het OV ook nog enorme subsidies krijgt, en die autoprijs grofweg voor 50% uit belasting bestaat, klopt het inderdaad wel dat OV een enorm inefficiente kostenpost is.Metro2002 schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:29:
Maar daar ging dit topic niet over
Ontopic:
Fiat Panda (2010), van november 2013 tot april 2015. Ruim 12000 km mee gereden. Onderhoud: 4 nieuwe banden, olie/filters/bougies/brandstofslang/ruitenwissers (die was in 4 jaar al verteerd!). Gekocht tegen inruilprijs, verkocht voor 250 euro minder dan ik er zelf voor betaald had. All-risk verzekerd. Totale kosten incl. alles: 20,9 cent/km (waarvan 1 cent/km parkeerkosten).
Huidig: Ford Focus Futura station (2004), gekocht november 2015. Ruim 11.500 km gereden. WA verzekerd. Onderhoud: ruitenwissers/schroef-in-band/airco reinigen, speaker vervangen/APK + kleine beurt/dashboardlampjes. Aanschaf (bij dealer, afkomstig van eerste eigenaar): 2800 euro.
Totale kosten incl. alles:
43,6 cent/km als ik hem nu afschrijf naar 0.
28,1 cent/km als ik hem nu afschrijf naar 1800 euro.
24,9 cent/km als ik hem in 4 jaar lineair afschrijf naar 500 euro.
(waarvan 0,5 cent/km parkeerkosten)
Ter vergelijking: deelauto's:
Greenwheels (4 jaar geleden een zeer voordelig proefabonnement afgesloten): in 10 maanden 34 ritten met een Peugeot 106. Totale kosten (excl. parkeren): EUR 717,96 voor 91 uur en 2316 km: 31,0 cent/km.
MyWheels (na verkoop van de Panda en voor aanschaf van de Focus): meestal een Citroen C5 (2002), soms een Mazda (model onbekend). Zonder de kilometers op te zoeken een totaalprijs: EUR 316,85 in 5 maanden. Goedkoper dan dat kan je niet af en toe rijden.
Ik ook, afstand van 22km. Per fiets duurt dat een uur, per auto tussen de 25 minuten en anderhalf uur(afhankelijk van de files) en met het OV anderhalf uur.Maasluip schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:19:
[...]
Yup. Maar OV is al gauw niet meer interessant als je met de auto in 30 minuten op het werk bent en het met de bus 90 tot 110 minuten duurt. En ook nog eens (omgerekend) op zijn best 22 ct/km is.
Met de fiets ben ik sneller op het werk dan met het OV.

Volgens google maps: 1 uur, 50 minuten. En dan hetzelfde weer terug. Terwijl ik nu 40 minuten onderweg ben met de auto (35 minuten als ik geluk heb met de verkeerslichten, 45 als ik pech heb en 10km achter een shovel zit). Hetzelfde weer terug.Metro2002 schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:11:
[...]
Ik ook, afstand van 22km. Per fiets duurt dat een uur, per auto tussen de 25 minuten en anderhalf uur en met het OV anderhalf uur.
Zelfs als de auto twee keer zou duur zou zijn, is het OV voor mij geen optie.
70 euro in de maand aan belasting en allrisk verzekering .
Gemiddeld zo'n 600€ per jaar aan onderhoud, apk ed.
En een kleine 6500km/j en gemiddeld 1:12.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
De rest komt van werkgever.
[ Tesla MIG MYP ]
Bedragen zijn per maand tenzij anders vermeld
- Wegenbelasting € 90,-
- Verzekering WA beperkt casco + inzittenden € 60,-
- Brandstof (gem. 12,5l / 100 km) 2x tanken (500km) á 90 € = € 180,-
Zakelijke kilometers worden vergoed en niet meegerekend in dit overzicht
Laatste jaarlijkse onderhoudsbeurt uitgevoerd in september 2016:
- APK
- Olie
- Oliefilter
- Luchtfilter
- Remvloeistof
- 2 voorbanden
- Remblokken rondom
- 6 bougies
Was totaal € 1253,-
Overige kosten afgelopen jaar:
- Lekke band € 25,-
- Schade door eigen schuld
- Polijsten € 90,-
Gemiddelde kosten per maand: € 556,50
€ 556,50

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Aanschafprijs: 600 euro
Kilometerstand bij aanschaf: ~157.000
Kilometerstand nu: 158.000
Wegenbelasting: €35 / maand
Verzekering (WA): €50 / maand
Afgelegde kilometers: 1000km
Verbruik: +- 1:11
Brandstofkosten: €240
Onderhoud: €0 tot €25 per maand apart zetten,
APK tot eind 2017 / zolang hij rijdt geen groot onderhoud
Afschrijving: €0-250
Totaal gedurende 1 maand: 325 (0 onderhoud) of 350 (€25 onderhoud)
Prijs/kilometer = 23.1(€0 afschrijving)-28,5 (€25 afschrijving + €25 onderoud) cent/kilometer
Aanschaf: 1500 eu op 15/1/2016
Km stand bij aanschaf: 180.000 precies (dagteller had pakweg 152 km)
Km stand nu: 198.xxx
Wegenbelasting: 128 per kwartaal
Verzekering WA: 64 per maand (vorig jaar was dit 58

Verbruik: geen idee
Brandstof kosten: benzine gemiddeld 1,50 de liter, ik tank drie keer per maand een halve tank vol wnat het is al zo duur
Onderhoud: ik zet maandelijks 50 apart, afgelopen rekening was 1012,39
APK tot 15/1/2018
Ik denk dat de golf nu max 1000 waard is, minus de deukjes en ene kras (er is veel motorisch aan vervangen de eerste zes maanden)
OFFLINE enkele berichten geedit
Waarom all-risk? Zelfs als je een claim zou maken, kost het je meer aan toegenomen no-claim dan ze uitbetalen.Purehz schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:14:
Aanschafprijs: 600 euro
Verzekering (all-risk): €50 / maand
Uiteraard WA, had het lijstje gejat en vergeten dit aan te passenRemcoDelft schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:44:
[...]
Waarom all-risk? Zelfs als je een claim zou maken, kost het je meer aan toegenomen no-claim dan ze uitbetalen.
WA en dan nog €50 per maand?????Purehz schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:47:
[...]
Uiteraard WA, had het lijstje gejat en vergeten dit aan te passen
Ik betaal voor een nieuwe Skoda Rapid SB uit 2015 €38 All Risk inclusief verlengde nieuwwaarde etc...
[ Voor 18% gewijzigd door servies op 16-01-2017 10:00 ]
Eerste eigen auto, dus vandaar denk ik. Wordt bij verzekeren niet gekeken naar leeftijd icm motorblok + nieuwprijs?
Eens rondgekeken, kan inderdaad wel wat goedkoper. Vanavond maar eens uitzoeken of je makkelijk kunt overstappen.
Huidige situatie, Unive icm Scooter en andere auto ook daar verzekerd.
25 jaar en geen schadevrije jaren (geen eigen voertuig gehad vanaf 18de)
Postcode gebied: Gelderland / Epe
[ Voor 35% gewijzigd door Purehz op 16-01-2017 10:29 ]
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Dit jaar wat duurder, moest remmen, distruriem en airco repareren. Alles zelf gedaan en nog geen 700 euro kwijt, doe dat maar eens bij een garage haha.
Verder Verzekering is nihil, zit op volledige korting plus extra, omdat ik aso was en zei, wat kunnen jullie me bieden want bij ZLM kost het dit. Dus onze V70n op wa casco kost 18 euro de maand, de 2x 740 die ik heb zijn als oldtimer verzekerd a 4,50 euro in de maand.
De ene Volvo 740 is 3 maanden op kenteken, dan gaat die in de schorsing en komt mijn andere 740 uit de schorsing die in de overgangsregeling zit. Zo druk ik de belastinglast. Ipv 12x65 euro betaal ik nu 120+(3x 65) euro.
APK is voor de V70n en 740 ieder jaar, de andere 740 om het jaar.
Brandstof is afhankelijk wat er gereden wordt. Zit nog in de oude regeling op mijn werk, dus 19 cent plus toeslag a 6 cent. 25 cent per gereden km.
Totaalkosten, weinig iig.
Hier is mijn opsomming
Peugeot 307 1.6 hatchback(2001)
Aanschafprijs 1500 euro
Rijd gemiddeld 1 op 12 ( 700 ongeveer kilometer op een 60 liter tank)
Kosten:
70 euro volle tank (belgie) doe ik andershalf maand over (rij niet al te veel)
72 euro verzekering
47 euro per maand wegenbelasting (150 per kwartaal.)
Kwa reparatie alleen wat olie,rubbers,bandjes en keuring
17 euro per maand (meeste onderhoud doe ik zelf)
Dus dan zit ik op 171 euro per maand ongeveer
Veel geld als je het zo bekijkt.
Maar zou niet zonder auto kunnen
- stroomkosten: 120 euro per jaar
- wegenbelasting: 40 euro per jaar
- verzekering (all risk): 200 euro per jaar
- onderhoud en banden 500 euro per jaar
Totaal 8,6 cent per k/m
Schrijf ik de auto in de komende 5 jaar 70% af (wat waarschijnlijk minder is) dan komt er nog 18 cent afschrijving bij per kilometer.
Worst case scenario: 26,6 cent per kilometer.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Per 1-3-2017 ruil ik de 108 in voor de nieuwe Citroën C3 en ga ik per maand € 4 minder aan bijdrage betalen. De brandstofkosten zullen vermoedelijk iets hoger uitvallen i.v.m. de grotere motor (4 cil 1.2 t.o.v. 3 cil 1.0 van de 108).
Het was een gok om twee jaar geleden private lease te gaan rijden, maar tot op heden bevalt het mij meer dan prima. Ik reed toentertijd privé en zat hierbij maandelijks op een gemiddeld bedrag van € 350,- voor een Peugeot 306 2.0 XSI uit 1998.
Die kosten vallen dan nog best mee, als ik die met die van mij vergelijk:Pyrs schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:13:
Ik zie volgens mij enkel privé of leaserijders. Is er niemand die dit combineert, oftewel private lease? Zijn hier gegronde redenen voor?
***members only***
Per 1-3-2017 ruil ik de 108 in voor de nieuwe Citroën C3 en ga ik per maand € 4 minder aan bijdrage betalen. De brandstofkosten zullen vermoedelijk iets hoger uitvallen i.v.m. de grotere motor (4 cil 1.2 t.o.v. 3 cil 1.0 van de 108).
Het was een gok om twee jaar geleden private lease te gaan rijden, maar tot op heden bevalt het mij meer dan prima. Ik reed toentertijd privé en zat hierbij maandelijks op een gemiddeld bedrag van € 350,- voor een Peugeot 306 2.0 XSI uit 1998.
Veel verschil zit er niet tussen mijn (gebruikte) Corsa D of jouw Peugeot 108. Hou er wel rekening mee dat ik beginnende bestuurder ben.
Daarnaast zit je met een private lease vast aan x aantal kilometers, rij je meer moet je bijbetalen o.i.d. Zo hebben vriendne van me een Ford Fiesta 1.0 EcoBoost, waarbij de de laatste 1,5 maand nog maar 800km konden rijden aangezien ze anders over de 20.000km heen gingen.
Als ik een vergelijkbare Corsa zou leasen, kom ik uit op €350 excl. brandstof, met brandstof dus bijna €500

Ik zou voor mijn huidige auto (wil niet kleiner) en kilometers minimaal 400 (bij sommige krijg ik zelfs rond de 500 euro bedragen terug) euro in de maand uitkomen (Toyota Auris, meest luxe variant die er in 2007 te verkrijgen was, dus inclusief navigatie (niet noodzakelijk) en cruise control (wel een vereiste)). Exclusief brandstof. Op basis van mijn eigen auto is dat zo'n 150 euro per maand. Dus ik zou voor private lease zo'n 550 euro per maand totaal kwijt zijn (minimaal).Pyrs schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:13:
Ik zie volgens mij enkel privé of leaserijders. Is er niemand die dit combineert, oftewel private lease? Zijn hier gegronde redenen voor?
Als ik mijn huidige cost-of-ownership pak, kom ik op 380 euro per maand uit. Dat is dus inclusief afschrijving, verzekering, belasting, bandenwissel en reparaties. En benzine.
Ik vind de bedragen per maand nog best veel uit elkaar liggen anders. Voor wat betreft de kilometers, mijn contract is hier heel coulant in. Ik betaal € 0,08 per extra gereden kilometer en ik krijg € 0,05 terug per kilometer die ik uiteindelijk minder heb gereden. Dit zal alleen wel verschillen per aanbieder gok ik zo.MK1998NL schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:23:
[...]
Die kosten vallen dan nog best mee, als ik die met die van mij vergelijk:
***members only***
Veel verschil zit er niet tussen mijn (gebruikte) Corsa D of jouw Peugeot 108. Hou er wel rekening mee dat ik beginnende bestuurder ben.
Daarnaast zit je met een private lease vast aan x aantal kilometers, rij je meer moet je bijbetalen o.i.d. Zo hebben vriendne van me een Ford Fiesta 1.0 EcoBoost, waarbij de de laatste 1,5 maand nog maar 800km konden rijden aangezien ze anders over de 20.000km heen gingen.
Als ik een vergelijkbare Corsa zou leasen, kom ik uit op €350 excl. brandstof, met brandstof dus bijna €500Dan rij ik voor een pak minder liever een mooi tweedehandsje
Handig om te weten voor de private lease is dat nieuwe modellen vaak goedkoop te leasen zijn voor de periode van bv. 1 jaar. De importeur loopt financieel bij om het model te lanceren, zodoende kan ik nu die nieuwe C3, wat in feite een auto is die twee klasse hoger is dan mijn huidige auto, voor een lager bedrag per maand rijden.
Pyrs schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:17:
[...]
Ik vind de bedragen per maand nog best veel uit elkaar liggen anders. Voor wat betreft de kilometers, mijn contract is hier heel coulant in. Ik betaal € 0,08 per extra gereden kilometer en ik krijg € 0,05 terug per kilometer die ik uiteindelijk minder heb gereden. Dit zal alleen wel verschillen per aanbieder gok ik zo.
Handig om te weten voor de private lease is dat nieuwe modellen vaak goedkoop te leasen zijn voor de periode van bv. 1 jaar. De importeur loopt financieel bij om het model te lanceren, zodoende kan ik nu die nieuwe C3, wat in feite een auto is die twee klasse hoger is dan mijn huidige auto, voor een lager bedrag per maand rijden.
Mag ik vragen waar jij die C3 gaat leasen? Goedkoopste die ik kan vinden is €276 in goedkoopste uitvoering voor 60 maanden/12000km per jaar
Ik ben voor de vergelijking wel uitgegaan van mijn netto kosten. Maar wellicht dat jij de reiskostenvergoeding er bij jouw bedrag nog vanaf moet halen? In dat geval zal het inderdaad niet zo'n groot verschil zijn.MK1998NL schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:32:
[...]
***members only***
per maand vind ik nog best mee vallen, die
***members only***
Mag ik vragen waar jij die C3 gaat leasen? Goedkoopste die ik kan vinden is €276 in goedkoopste uitvoering voor 60 maanden/12000km per jaar
Ik lease direct bij de merkdealer, geen tussenpartij of iets dergelijks. Ik krijg de 'Shine' uitvoering met allerhande opties zoals stoelverwarming, panoramadak, achteruitrijcamera en DAB+ radio. Ik heb hem zojuist opnieuw geprobeerd samen te stellen, maar ik kwam op een veel hoger bedrag uit. Ik gok dat ik er precies op tijd bij ben geweest
Ik had geen reiskosten vergoeding er vanaf getrokken inderdaadPyrs schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:42:
[...]
Ik ben voor de vergelijking wel uitgegaan van mijn netto kosten. Maar wellicht dat jij de reiskostenvergoeding er bij jouw bedrag nog vanaf moet halen? In dat geval zal het inderdaad niet zo'n groot verschil zijn.
Ik lease direct bij de merkdealer, geen tussenpartij of iets dergelijks. Ik krijg de 'Shine' uitvoering met allerhande opties zoals stoelverwarming, panoramadak, achteruitrijcamera en DAB+ radio. Ik heb hem zojuist opnieuw geprobeerd samen te stellen, maar ik kwam op een veel hoger bedrag uit. Ik gok dat ik er precies op tijd bij ben geweest
Hmm, voor dat bedrag zou ik ook nog wel zo'n C3 leasen, duurste uitvoering

en 4 uitgedroogde banden. Dit zijn mijn kosten over ongeveer 15.000 km met veel fileverkeer en daarnaast is het ook een hobby van mij om landweggetjes(waar het veilig mogelijk is) wat het verbruik niet ten goede komt.
De onderdelen kosten zijn zo hoog doordat ik een paar GTI velgen en ongeveer
8 nieuwe banden heb ik moeten

Kosten onderdelen per km 0,074290337
Kosten Brandstof per km 0,089532199
Kosten Onderdelen/Brandstof per km 0,163822536
Kosten Totaal Pug 205 0,209127047
Kosten totaal zit de aanschafprijs ook bij in
Groot onderhoud komt er weer aan maar aangezien het zelf doe en allemaal hobby is maakt het weinig uit.
Denk wel dat het na deze zomer het meeste gedaan is dus de onderhoud kosten flink zakken.
[ Voor 69% gewijzigd door Zoepertje op 16-01-2017 18:55 ]
Vorige auto:
Toyota Corolla D4D (diesel en armzalige automaat dus); ruwweg 45k kilometers per jaar.
Aangeschaft op 1-4-2005 voor 24676 euro; verkocht op 18-4-2012 voor 3000 euro (met zo'n 325k op de teller).
Tussentijds 13250 euro uitgegeven aan reparatie & onderhoud (waarvan 3500 euro voor een nieuwe motor

Belastingdienst heeft van mij wat wegenbelasting gekregen: 7350 euro (waarbij ik geschat heb wat ik van 2005 tot 2008 heb betaald, want dat kan ik niet meer terugvinden).
Verzekering, 7 jaar all-risk: 3830 euro.
Brandstofkosten: niet bijgehouden, maar ruwweg reed ik 1:20, dus 16000 liter diesel verstookt.
Huidige auto:
Mazda 3 1.6CITD (diesel, handgeschakeld), ook weer 45k kilometers per jaar.
Aangeschaft op 18-4-2012 voor 29450;
ondertussen 220k op de teller en zo'n 7050 euro aan onderhoud besteed (inclusief 2 jaar extra garantie).
Belasting tot nu toe: 5560 euro; verzekering tot nu toe: 3700 euro.
M'n planning is om deze auto volgend jaar te vervangen.
Dat was 20 jaar geleden zo maar tegenwoordig zit je, afhankelijk van de verzekeraar, zo aan een stuk of 15-20 factoren.t_captain schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:10:
De standaard factoren zijn: leeftijd (toeslag <24, toeslag of weigering >70), schadeverleden, gewicht en vermogen. Voor cascodekkingen speelt de nieuwwaarde ook een rol.
45.000 km/jaar is fors, maar >1400 euro per jaar aan onderhoud? Op een nieuwe middenklasser?vanaalten schreef op maandag 16 januari 2017 @ 18:48:
Huidige auto:
Mazda 3 1.6CITD (diesel, handgeschakeld), ook weer 45k kilometers per jaar.
Aangeschaft op 18-4-2012 voor 29450;
ondertussen 220k op de teller en zo'n 7050 euro aan onderhoud besteed (inclusief 2 jaar extra garantie).
[ Voor 53% gewijzigd door t_captain op 17-01-2017 08:42 ]
Auw, ik heb ook ongeveer zoiets gehad met een VW Lupo uit 1998Mrjraider schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:42:
VW Golf IV 1.4 bj 05-1998
Aanschaf: 1500 eu op 15/1/2016
Onderhoud: afgelopen rekening was 1012,39
Zoveel aan vervangen binnen 6 maanden dat ik bijna 2x de aanschafprijs heb betaald inmiddels.
Eerste zes maanden ook 1000 aan verschillende reparaties gehad. Allemaal onder coulance en kosten van de garage gemaakt. Beetje lullig bij een eerste auto haha.Mezzid schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:09:
[...]
Auw, ik heb ook ongeveer zoiets gehad met een VW Lupo uit 1998![]()
Zoveel aan vervangen binnen 6 maanden dat ik bijna 2x de aanschafprijs heb betaald inmiddels.
OFFLINE enkele berichten geedit
Anoniem: 97348
Kia Sportage 2.0 16V 2002 (éérste generatie)
*Aanschafprijs € 1.450,- Euro met inruil oude auto. (Nederland)
*MRB € 138,- Euro Per Jaar. (Duitsland) Euro 3 Belasting
*WA Autoverzekering € 390,- Euro per jaar (Duitsland)
*Onderhoud € 490,- Euro totaal
**Bougie's,
**Olie + Filter
**Luchtfilter + Interieurfilter
**Olie van o.a versnellingsbak, diffrentieel voor en achter, Tussenbak etc.
**Smeernippels Vet vernieuwd.
Brandstof tot nu toe via Spritmonitor € 1.492,- Euro a 1077 Liter.
Gemiddeld verbruik 10,57 Liter/100 op een totaal van 10.190 kilometer.
Prijs totaal van alle opsommingen van spritmonitor € 0,26 Euro Per kilometer
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 97348 op 17-01-2017 13:14 ]
Sinds ongeveer een jaar een mitsubishi spacee star prive lease, voornaamste reden om gewoon te weten waar je maandelijks aan toe bent en dat bevalt tot nu toe prima.Pyrs schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:13:
Auto : Mitsubishi Space star
Maandelijkste kosten lease : 231,50
wegenbelasting : 20,-
variabele lasten benzine ongeveer 90 - 100 p/m
rij gemiddeld tussen de 1:20-25
Auto: Peugeot 308 Blue Lease Premium Hatchback
Bijtelling: 14%
Netto leasebedrag: € 136,-
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Wij kochten in 2009 een Volvo S40 uit 1999, voor 2300 euro met 145k op de teller. Afgelopen december verkocht voor 1200EU, met 235k op de teller.. In totaal dus 1100 euro afschrijving, en daar hebben we hem 7 jaar / 90k voor gereden. 150 euro afschrijven per jaar, iets meer dan een tientje per maand.
Wel een keer een ongeluk mee gehad, maar geen schade gehad. De auto met rechts-voor in de achterkant van een Honda Jazz gezet. Achterklep krom, parkeersensoren defect, spuitwerk, maar bovenal 'carroserie ontzet' schreef het rapport. Economisch total-loss. Terwijl wij alleen een barst in de koplamp hadden.
Volvo S40, phase I, 1.8 benzine.
Aanschaf in 2009 @ 145k km : 2300 EUR
Nieuwe winterbanden 420 EUR
Nieuwe zomerbande 350 EUR
Wegenbelasting : 55/mnd x 82 maanden = 4620EUR
KM 235k - 145k = 90k keer 8L/100 = 7200L benzine x 1,45EUR/L = 10,8k EUR benzine
Verzekering, alleen WA met 4 schade vrije jaren (destijds) 25EUR / mnd x 82 mnden = 2050 eur
Onderhoud, ~200EUR per beurt, 1 beurt per jaar, met 1 uitschieter van (zomer banden + dist riem + grote beurt) = 1000eu.
Nu een jongere S40 echt spotgoedkoop gekocht, en hetzelfde hopen we weer te herhalen.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Als ik even snel reken kom je dan iets boven de 20ct/km, valt nog best tegen voor een wat oudere auto. De afschrijving is wel netjes, maar het brandstofverbruik doet dat grotendeels teniet._Apache_ schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:02:
Wat ik niet begrijp, waarom zou je zo een relatief nieuwe auto kopen en die zo zwaar afschrijven.. Vind het maar verdampen van geld, het is maar een (ver-)gebruiksvoorwerp.
Wij kochten in 2009 een Volvo S40 uit 1999, voor 2300 euro met 145k op de teller. Afgelopen december verkocht voor 1200EU, met 235k op de teller.. In totaal dus 1100 euro afschrijving, en daar hebben we hem 7 jaar / 90k voor gereden. 150 euro afschrijven per jaar, iets meer dan een tientje per maand.![]()
Wel een keer een ongeluk mee gehad, maar geen schade gehad. De auto met rechts-voor in de achterkant van een Honda Jazz gezet. Achterklep krom, parkeersensoren defect, spuitwerk, maar bovenal 'carroserie ontzet' schreef het rapport. Economisch total-loss. Terwijl wij alleen een barst in de koplamp hadden.
KM 235k - 145k = 90k keer 8L/100 = 7200L benzine x 1,45EUR/L = 10,8k EUR benzine
Verzekering, alleen WA met 4 schade vrije jaren (destijds) 25EUR / mnd x 82 mnden = 2050 eur
Onderhoud, ~200EUR per beurt, 1 beurt per jaar, met 1 uitschieter van (zomer banden + dist riem + grote beurt) = 1000eu.
Nu een jongere S40 echt spotgoedkoop gekocht, en hetzelfde hopen we weer te herhalen.
Wat m'n MiTo diesel uit 2012, gekocht in december 2015, tot nu toe heeft gekost:

Hangt van je situatie af. Ik hecht bijvoorbeeld waarde aan het hebben van luxevermogen en fatsoenlijke geluidsisolatie, zonder dat de maandelijkse kosten nu heel hoog oplopen. Het probleem waar ik bij private lease aanbod tegenaan ben gelopen is dat het bijna niet mogelijk is om af te wijken van de basismotorisering (of je moet echt belachelijk veel bijbetalen) en die basismotorisering vind ik gewoon niet toereikend. Dus dan houdt het verhaal gewoon vrij snel opPyrs schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:13:
Nee, merp!
Kans op grote onderhoudsproblemen is lager bij relatief nieuwere auto's. Maar wij hebbe in 2012 een 4,5-jarige, met net 31K km op de teller gekocht waarbij, als ik kijk wat de huidige waarde is, de afgelopen 5 jaar 1500 van de waarde af is gegaan..._Apache_ schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:02:
Wat ik niet begrijp, waarom zou je zo een relatief nieuwe auto kopen en die zo zwaar afschrijven.. Vind het maar verdampen van geld, het is maar een (ver-)gebruiksvoorwerp.
En ik ben het niet helemaal eens met het "maar" een (ver-)gebruiksvoorwerp zijn. Ik moet er ook met plezier in rijden, hij moet me een veilig gevoel geven (ik moet hem kunnen vertrouwen dat hij me brengt waar ik heen wil zonder klagen). En ik wil hem ook enigszins mooi vinden. Een auto die ik ronduit lelijk vind, zou ik nooit kopen, hoe goedkoop hij ook moge zijn. Je zult dus nooit een sedan of station op mijn oprit zien.
Verschillende redenen denk ik, bij 2e hands is er veel meer spraken van geluk (tenzij je zelf een garage hebt of een auto monteur (met garage) in je familie hebt). Ook moet je al geluk hebben dat je de vorige eigenaar kent zodat je weet hoe er met de auto omgegaan is._Apache_ schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:02:
Wij kochten in 2009 een Volvo S40 uit 1999, voor 2300 euro met 145k op de teller. Afgelopen december verkocht voor 1200EU, met 235k op de teller.. In totaal dus 1100 euro afschrijving, en daar hebben we hem 7 jaar / 90k voor gereden. 150 euro afschrijven per jaar, iets meer dan een tientje per maand.![]()
Zelf heb ik een Audi A4 Avant 1.8T gekocht, aankoopkeuring laten doen bij VAG (ik heb geen monteur in de familie, zelf ben ik het ook niet) alles was perfect. Gekocht voor een leuk bedrag (2e hands via een ''handelaar''/''dealer''), binnen 12 maanden circa 1500 euro onderhoud/reparaties (in Duitsland alles laten doen, in NL kan je het dit bedrag x4 of x5 doen).
Verbruik is ook een stuk hoger vergeleken een A4 Avant 1.8T uit 2015-2017 (en de opties zijn veel beperkter vergeleken een recenter model, zo ook de rij eigenschappen en etc).
En veel (niet iedereen dus) mensen, die het geld hebben die kopen gewoon niet 2e hands, die zijn niet zo van het geluk. Die willen zekerheid dat de auto goed is, en indien er iets mis is (kom je veelal snel achter) kan je het allemaal zonder ellende binnen garantie laten repareren.
Kijk ik naar de meeste in mijn familie (rond de 50+) zoals mijn ouders, die kopen allemaal de auto nieuw. Die liggen een stuk minder wakker van de verkoopprijs 4-5 jaar later en dus de afschrijving. Die vinden het een stuk prettiger om een goede auto te hebben die 100% niet afgetrapt is. Een auto die gewoon start, zijn ding doet en bij een defect ga je terug aangezien je gewoon je garantie hebt.. Het is dat ik nu niet even 60.000-80.000 voor een leuke Audi kan ophoesten anders had ik dit allang gedaan (huren/lease begin ik niet aan, wil ik niet)..
Ik wil jou dan ook veel succes toewensen met je nieuwe, 2e hands auto (meen ik oprecht, want geluk heb je gewoonweg nodig bij 2e hands tenzij je de 1e en laatste eigenaar kent.. Een afgetrapte auto herken je niet altijd van buiten of door even eronder te kijken, daar kom je veelal binnen enkele maanden wel achter
Binnen 1 maand kreeg hij een telefoontje (particulier verkocht) en er was iets kapot, kosten: 800 euro. Tsja dat is gewoon dikke vette pech voor de nieuwe eigenaar. Dus zelfs iemand die er heilig van overtuigd is zijn auto 2e hands te verkopen zonder ook maar 1 gebrek, kan de nieuwe eigenaar hoofdpijn bezorgen.
Reparaties die ik binnen 12 maanden gehad heb aan deze ''perfecte'' 2e hands auto (volgens officieel VAG):
- Alle draagarmen voor
- Aandrijving, aandrijfas en aandrijfas hoes
- Remklauwen rondom
- Schijven + blokken rondom
- Wiellagers
- Bandjes (mja dit hoort er gewoon bij, net als olie, filters, en etc)
- Waterpomp, samen met de riem + rollers
- CC pomp
- Een lekkage in een ventiel, hierdoor liep de auto niet goed stationaire, en viel regelmatig uit in files / rood stoplicht (goedkoopste reparatie tevens, 15 euro totaal :D:D:D:D:D)
Als ik dit allemaal in NL bij een garage had willen laten repareren, om mijn god, die kosten wil ik niet eens weten. (ik verklap 1 ding, alleen de draagarmen waren hier bij een standaard garage, geen vag dus, circa 900 euro)
Nu wil ik niet zeggen dat dit bij elke 2e hands auto voorkomt binnen 12 maanden allemaal... Maar bij een nieuwe auto heb je dit 10000% zeker weten niet. Aan jou de keuze waarom je een nieuwe auto zou willen kopen of een 2e hands
[ Voor 7% gewijzigd door LopendeVogel op 20-01-2017 08:47 ]
Ook bij een nieuwe auto kan je problemen hebben. Valt vaak binnen garantie dat dan weer wel. (mijn schoonvader mocht na 30K km een nieuwe achteras onder zijn 308SW)LopendeVogel schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:40:
[...]
Nu wil ik niet zeggen dat dit bij elke 2e hands auto voorkomt binnen 12 maanden allemaal... Maar bij een nieuwe auto heb je dit 10000% zeker weten niet. Aan jou de keuze waarom je een nieuwe auto zou willen kopen of een 2e hands
don't mind me
- afschrijving 120 per maand
- onderhoud en banden 65 per maand
- brandstof 145 per maand
- verzekering (casco) 55 per maand
- wegenbelasting 60 per maand
Totale kosten 445 per maand.
Ik heb de auto zes jaar gehad en ongeveer 11.000 km per jaar gereden.
Dat zeg ik ook (nja niet in het stukje wat jij knipt, maar wel daarboven in dezelfde reactie).JeroenF schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:53:
[...]
Ook bij een nieuwe auto kan je problemen hebben. Valt vaak binnen garantie dat dan weer wel. (mijn schoonvader mocht na 30K km een nieuwe achteras onder zijn 308SW)
Bij nieuw valt het binnen de garantie tenzij je het 100% zelf veroorzaakt hebt (bijv met 200 over een drempel vliegen).
Daarom gaan wij voor een jonge tweede-hands (max 4 jaar oud (= net eerste APK), weinig kilometers). Het eerste jaar waren wij totaal 1000 euro kwijt. En dat is inclusief 4 lichtmetalen velgen, 4 winterbanden en het laten omleggen, etc. (totaal zo'n 600 euro).LopendeVogel schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:40:
[...]
Nu wil ik niet zeggen dat dit bij elke 2e hands auto voorkomt binnen 12 maanden allemaal... Maar bij een nieuwe auto heb je dit 10000% zeker weten niet. Aan jou de keuze waarom je een nieuwe auto zou willen kopen of een 2e handsStel ik had alles in NL laten maken, zoals de meeste doen, had ik een leuke splinternieuwe auto gehad, geen audi, maar wel een nieuwe auto van een recent bouwjaar
Het voordeel juist van een relatief nieuwe auto (dus niet nieuw!) is juist dat de top van de waarde eraf is, maar de echte slijtage slag nog niet heeft toegeslagen.
Hier ben ik het mee eens, de kans is veel kleiner dat er gebreken optreden bij een relatief jonge auto. Na de 150.000 komen de meeste en dure reparaties (over het algemeen he, ik spreek niet voor elke auto, elk merk en elk type).Wailing_Banshee schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:15:
[...]
Daarom gaan wij voor een jonge tweede-hands (max 4 jaar oud (= net eerste APK), weinig kilometers). Het eerste jaar waren wij totaal 1000 euro kwijt. En dat is inclusief 4 lichtmetalen velgen, 4 winterbanden en het laten omleggen, etc. (totaal zo'n 600 euro).
Het voordeel juist van een relatief nieuwe auto (dus niet nieuw!) is juist dat de top van de waarde eraf is, maar de echte slijtage slag nog niet heeft toegeslagen.
Maar goed ook bij een auto van 4 jaar weet je niet wat er in die 4 jaar gedaan is met de auto (niet qua onderhoud, maar qua rijstijl). De kans is natuurlijk veel groter (over het algemeen) dat een 3-4 jaar oude auto in betere staat is dan een auto van 10+ jaar oud.
Hoe dan ook blijft het bij 2e hands altijd deels een gok (tenzij je zelf monteur bent natuurlijk).
Het hangt natuurlijk ook van het type auto af. De kans dat een hippe auto afgetrapt is na 4 jaar is natuurlijk groter dan een oubollige auto...LopendeVogel schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:18:
[...]
Hier ben ik het mee eens, de kans is veel kleiner dat er gebreken optreden bij een relatief jonge auto. Na de 150.000 komen de meeste en dure reparaties (over het algemeen he, ik spreek niet voor elke auto, elk merk en elk type).
Maar goed ook bij een auto van 4 jaar weet je niet wat er in die 4 jaar gedaan is met de auto (niet qua onderhoud, maar qua rijstijl). De kans is natuurlijk veel groter (over het algemeen) dat een 3-4 jaar oude auto in betere staat is dan een auto van 10+ jaar oud.
Hoe dan ook blijft het bij 2e hands altijd deels een gok (tenzij je zelf monteur bent natuurlijk).
Ik denk dat je vooral pech hebt gehad.LopendeVogel schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:40:
[...]
Nu wil ik niet zeggen dat dit bij elke 2e hands auto voorkomt binnen 12 maanden allemaal... Maar bij een nieuwe auto heb je dit 10000% zeker weten niet. Aan jou de keuze waarom je een nieuwe auto zou willen kopen of een 2e handsStel ik had alles in NL laten maken, zoals de meeste doen, had ik een leuke splinternieuwe auto gehad, geen audi, maar wel een nieuwe auto van een recent bouwjaar
Voor die 60 tot 80.000 euro kan ik heel wat auto's kopen, laten repareren en jaren mee rijden.
Voor de Ford Ka van mijn vriendin zijn we nog geen 4.000 euro kwijtgeweest voor aankoop+reparaties/APK.
Ding rijd prima, start prima en heeft haar nog nooit laten staan (5 jaar). Zelfde geld voor mijn Renault Clio. Ook nog geen 4.000 euro aan kosten gehad, en die heb ik inmiddels ook al 4 jaar. Ja de Ford Ka roest (nieuwe bodemplaat in de kofferbak laten lassen) en de Clio heeft wat electradingetjes zoals alle oude renaults. Maar beide werken top, brengen van A naar B.
Mijn punt is, ik zal ik mijn hele leven waarschijnlijk niet eens op die 60/80.000 euro komen. Ja je hebt dan geen Audi.... Maar naast een klein verschil in comfort (en ook dat is kwestie van smaak. Ik mag graag voelen dat ik stuur/schakel. Dat softe gedoe is niks voor mij. Idem met stoelen. De 306 uit 1995 voor 400 euro hadden de fijnste stoelen die ik ooit heb gehad) betaal je vooral voor uiterlijk/nieuw.
Ja je hebt dan wat onverwachte kosten, maar je weet ook zeker dat je nooit meer gaat betalen dan voor een nieuwe auto van dezelfde klasse. Niet dat er iets mis is met nieuw (want anders ook geen 2e hands voor mij).
Sowieso kijkt men altijd heel erg naar het rijgedrag van de vorige bestuurder. En meer dan 2 eigenaren is een drama. Zelf snap ik dat niet zo goed. Een auto bestaat uit slijtonderdelen, en daar moet je gewoon geluk mee hebben. Dat staat toch veel los van de bestuurder. een afgetrapte auto door een puber kan inderdaad koppeling/versnellingsbakproblemen hebben. Maar te rustig rijden is weer niet goed voor de motor. Uiteindelijk gaat er altijd wel iets stuk. Als je dat gewoon incalculeert en daar geld voor opzij zet (wat moet kunnen als je niet nieuw koopt a 60.000 euro) is dat prima op te vangen.
Maar goed, beetje een rant aan het worden. Ik vind nieuw vaak overrated. Leuk als je het kan/wil betalen, maar probeer niet recht te praten dat het een betere/goedkopere optie is. Want de prijs/kwaliteitverhouding is vaak niet zo goed bij nieuw.
Ja, dan heb je het over max 15inch met hele goedkope velgen of goedkope winterbanden.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:15:
[...]
En dat is inclusief 4 lichtmetalen velgen, 4 winterbanden en het laten omleggen, etc. (totaal zo'n 600 euro).
Die auto van 10+ jaar oud en 2ton op de teller kan ook net al het onderhoud hebben gehad...LopendeVogel schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:18:
[...]
Hier ben ik het mee eens, de kans is veel kleiner dat er gebreken optreden bij een relatief jonge auto. Na de 150.000 komen de meeste en dure reparaties (over het algemeen he, ik spreek niet voor elke auto, elk merk en elk type).
En het is ook merkafhankelijk, een Bmw met 2ton of een Renault....
Koop er altijd 1 met onderhoudshistorie iig.
[ Voor 59% gewijzigd door DeBaroN op 20-01-2017 10:37 ]
Heb geen auto op moment onder 300k. Eentje zit op 430k. Maar laten me nooit in de steek. Oke moest distruriem afgelopen jaar doen en de remmen en aircopomp. Maar dat zijn standaard zaken. En nu kan die op naar de 600k.
En lage km standen zeggen niks. Tegenwoordig zoveel vage fabrieksaf mankementen waarvoor auto's vaak terug moeten. Maar dit zegt niks over km standen.
Dus nee lage km standen betekend niet automatisch dat je goedkoop kunt rijden en bespaart blijft van problemen.
Uit m'n hoofd 16", stanaard Enzo lichtmetalen velgen, banden weet ik zo even niet meer... Maar ik bedenk me net, die velgen hebben we pas in maart betaald (ik weet even niet waarom die niet in m'n app staat...) omdat we de winterbanden om de stalen velgen die er standaard onder zaten hebben laten leggen (auto midden in de winter van 2012 gekocht). Dus er komt dan misschien nog zo'n 200-250 euro bij. Is natuurlijk nog niets vergeleken met het bedrag wat LopendeVogel heeft betaaldbaronruud schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:32:
[...]
Ja, dan heb je het over max 15inch met hele goedkope velgen of goedkope winterbanden.
De banden en velgen waren natuurlijk extra, eigenlijk het enige wat echt vervangen is binnen een paar na aankoop maanden waren de ruitenwissers...
Remmen rondom schijven/blokken. Al vanaf 150. En zit er dan een keer een klauw vast, sloop 3 tot 5 tientjes, of via merkgebonden forum oid.
Internet en met name Youtube staat vol handleidingen. En koop sws een Haynes manual voor je auto als je van plan bent iets zelf te gaan doen.
Gereedschap, doppenset al vanaf 50. De rest koop je bij naar noodzaak. Het betaalt zich terug.
Enige is dat je gedurende het jaar even goed in de gaten moet houden wat er aan zit te komen. Word je vanzelf handig mee.
Sponsor je ook nog eens een echt Hollands bedrijf.
Onderdelen van Audi zijn natuurlijk ook niet bepaald goedkoop... En wat rij jij? Want dat heb ik even niet zo gauw gelezen.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:49:
[...]
Is natuurlijk nog niets vergeleken met het bedrag wat LopendeVogel heeft betaald
Natuurlijk moet je een beetje geluk hebben met een 2e handse. Sommige zaken kun je vermijden door niet de goedkoopste te kopen, beetje onderzoek te doen naar het bedrijf, garantie erbij kopen en een aankoopkeuring laten doen. Maar dan nog zit je met een geluksfactor. Maar ik denk wel dat de afschrijving van een nieuwe auto onderschat. Die Audi's van 60k waar jij het over hebt schrijven het eerste jaar al 10k af. Weet je hoeveel je daar van kunt repareren? Ik redeneer daarom andersom, die 10k is het onderhoudspotje en alles wat ik overhoud is winst.LopendeVogel schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:40:
[...]
Verschillende redenen denk ik, bij 2e hands is er veel meer spraken van geluk (tenzij je zelf een garage hebt of een auto monteur (met garage) in je familie hebt). Ook moet je al geluk hebben dat je de vorige eigenaar kent zodat je weet hoe er met de auto omgegaan is.
[...]
Mijn vorige auto (BMW 3 serie) was bij aankoop 6 jaar oud en had al 35k afgeschreven. Dat is 5,8k gem. per jaar. Daarna heb ik er 4 jaar mee gereden en 2,5k per jaar mogen afschrijven. En in die 4 jaar heb ik geen een keer (5,8-2,5=) 3,3k per jaar aan onderhoud gehad. Sterker nog, soms was het maar 500€ en nooit boven de 2k.
Natuurlijk heeft een nieuwe auto ook andere voordelen maar je moet wel bereid zijn om voor die zaken flink in de buidel te tasten.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Een auto van €30k bv per jaar:
€150 tov spaarrekening @0,5%
€600 tov aflossen hypotheek @2%
€1500 tov beleggen @5%
(Of nog erger, "gratis" financiering tegen 8%)
[ Voor 8% gewijzigd door assje op 20-01-2017 11:39 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Brandstof: €3.518,03
Verzekering: €500,18
Accessoires: €57
Onderhoud: €3638,45
Wegenbelasting: €2031
ANWB: €286
Overige: €376
Ik kom hierbij uit op 27 ct/km totaal, 24 ct/km excl afschrijving (die kan ik natuurlijk pas bij eventuele verkoop berekenen).
Ook krijg ik nog een kilometervergoeding, als ik deze meereken kom ik op 17ct/km incl en 14 ct/km excl afschrijving. Al met al geen verkeerde waardes, alhoewel ik wel hoop dat de onderhoudscomponent het komende jaar wat naar beneden gaat aangezien ik inmiddels een hoop achterstallig onderhoud heb laten wegwerken.
.....
+450 dat kost mijn privé auto ongeveer
-100 huidige reiskostenvergoeding
-250 voorbeeld bijtelling
+50 is extra luxe nieuwe auto en gemak mij waard
Dus als ik een leaseauto moet vertalen in salaris dan is mij dat ongeveer €150 waard (bijvoorbeeld bij overstap werkgever)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Zo kijk ik vaak ook. Onderhoudshistorie (en dan vooral wanneer moet riem etc weer vervangen) zijn vaak de grotere kosten die je in de hand hebt. Bij 2e hands weet je nooit wat je krijgt.sugarlee89 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:41:
Rond de 170k heb je standaard dingen, maar dat is niet het geld. Een waterpomp, distruriem. Is tientjes werk. Nieuwe bosch dynamo valt ook wel mee.
Heb geen auto op moment onder 300k. Eentje zit op 430k. Maar laten me nooit in de steek. Oke moest distruriem afgelopen jaar doen en de remmen en aircopomp. Maar dat zijn standaard zaken. En nu kan die op naar de 600k.
En lage km standen zeggen niks. Tegenwoordig zoveel vage fabrieksaf mankementen waarvoor auto's vaak terug moeten. Maar dit zegt niks over km standen.
Dus nee lage km standen betekend niet automatisch dat je goedkoop kunt rijden en bespaart blijft van problemen.
Wat je wel weet is dat KM-stand vaak niet zo heel veel zegt. Slijtonderdelen moeten toch vervangen. Of dat nu bij 60.000 of 600.000 gebeurt, moet allebei. En de motor is toch vaak het laatste onderdeel dat het begeeft.
Sterker nog: ik durf het wel aan om te zeggen dat je bij een hoge km-stand meer kans hebt dat die nog 100.000km verder kan, dan bij een lage km-stand. Want als het een echt probleem is met de motor oid dan was dat die eerste 2 ton wel aan het licht gekomen.
Aan de andere kant zit er in een leasecontract ook gewoon een rentecomponent. Zal ook snel een 3% zijn denk ik.assje schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:35:
Als je lease gaat vergelijken met het privé aanschaffen van een nieuwe auto wordt het ook zinvol rentederving mee te rekenen (zelfs met huidige rentes)
Een auto van €30k bv per jaar:
€150 tov spaarrekening @0,5%
€600 tov aflossen hypotheek @2%
€1500 tov beleggen @5%
(Of nog erger, "gratis" financiering tegen 8%)
Exact, daarom moet je hem ook meerekenen bij privé aanschaf in de vergelijking.Tjaps schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:10:
[...]
Aan de andere kant zit er in een leasecontract ook gewoon een rentecomponent. Zal ook snel een 3% zijn denk ik.
[ Voor 7% gewijzigd door assje op 20-01-2017 12:13 ]
Zijn kilometerstand was 430k, dus op zich aan vervanging toe, maar het idee was om 'm naar 500k te rijden.
Anyway!
Major edit. Ik had er nog een paar foutjes in zitten en was vergeten het ANWB abonnement te tellen.
Totaal rijd ik voor €487/maand, inclusief volledige afschrijving in 5 jaar. Prima deal.
[ Voor 23% gewijzigd door PromWarMachine op 23-01-2017 19:16 ]
Waarschijnlijk kosten mijn velgen iets meer (originele 19 inch Audi A8 velgen)Wailing_Banshee schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:49:
[...]
Uit m'n hoofd 16", stanaard Enzo lichtmetalen velgen, banden weet ik zo even niet meer... Maar ik bedenk me net, die velgen hebben we pas in maart betaald (ik weet even niet waarom die niet in m'n app staat...) omdat we de winterbanden om de stalen velgen die er standaard onder zaten hebben laten leggen (auto midden in de winter van 2012 gekocht). Dus er komt dan misschien nog zo'n 200-250 euro bij. Is natuurlijk nog niets vergeleken met het bedrag wat LopendeVogel heeft betaald
De banden en velgen waren natuurlijk extra, eigenlijk het enige wat echt vervangen is binnen een paar na aankoop maanden waren de ruitenwissers...
Echter valt me op dat sommige (niet jij) mijn reactie verdraaien.
Ik zeg nergens namelijk dat een nieuwe auto goedkoper is. Ook zeg ik nergens dat een nieuwe auto geen gebreken kan hebben.
Ik voel me niet aangesproken, maar toch heb je het over 10000%LopendeVogel schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:59:
[...]
Echter valt me op dat sommige (niet jij) mijn reactie verdraaien.
Ik zeg nergens namelijk dat een nieuwe auto goedkoper is. Ook zeg ik nergens dat een nieuwe auto geen gebreken kan hebben.
LopendeVogel schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:40:
[...]
tekst tekst......
Reparaties die ik binnen 12 maanden gehad heb aan deze ''perfecte'' 2e hands auto (volgens officieel VAG):
- Alle draagarmen voor
- Aandrijving, aandrijfas en aandrijfas hoes
- Remklauwen rondom
- Schijven + blokken rondom
- Wiellagers
- Bandjes (mja dit hoort er gewoon bij, net als olie, filters, en etc)
- Waterpomp, samen met de riem + rollers
- CC pomp
- Een lekkage in een ventiel, hierdoor liep de auto niet goed stationaire, en viel regelmatig uit in files / rood stoplicht (goedkoopste reparatie tevens, 15 euro totaal :D:D:D:D:D)
Als ik dit allemaal in NL bij een garage had willen laten repareren, om mijn god, die kosten wil ik niet eens weten. (ik verklap 1 ding, alleen de draagarmen waren hier bij een standaard garage, geen vag dus, circa 900 euro)
Of je koopt gewoon een auto van wel een betrouwbaar merk. Mijn 17 jaar oude Lexus heeft in de 5 jaar dat ik 'm heb echt 0,0 problemen gekend buiten de standaard onderhoudsdingetjes:LopendeVogel schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:40:
[...]
Verschillende redenen denk ik, bij 2e hands is er veel meer spraken van geluk (tenzij je zelf een garage hebt of een auto monteur (met garage) in je familie hebt). Ook moet je al geluk hebben dat je de vorige eigenaar kent zodat je weet hoe er met de auto omgegaan is.
- remschijven en blokken voor en achter
- distributieriem
- banden
- een nieuwe accu
- velgen opnieuw laten coaten (Dit is gewoon een standaardkwaaltje van dit type, maar voor 200 euro ben je daar ook klaar mee)
Verder met een kleine beurt van 220 euro per jaar (incl. APK) en een grote beurt van een 400 euro eens in de drie/vier jaar en dan ben ik wel klaar...
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Natuurlijk kan je ook dan pech hebben of net een slechte serie hebben maar verder ben ik het met je eens.Metalfreak schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 15:42:
[...]
Of je koopt gewoon een auto van wel een betrouwbaar merk.
Wij rijden al weer een jaar of 8 met onze Civic uit 2000. Er zijn 2 bekende problemen met civic's uit onze serie:
- Uitlaat roest
- Rood wordt roze (de serie voor het model wat wij hebben blijft wel rood)
We hebben 1x de achterdemper moeten vervangen en 1x de midden & achterdemper. Naast regulier onderhoud, met een keer distributieriem vervangen als uitschieter in de kosten hebben we alleen een keer de multiriem moeten vervangen, maar dat valt eigenlijk ook gewoon onder regulier onderhoud.
O, en het "slot" van de bijrijderstoel was afgebroken, daardoor kon die niet meer vastgezet worden.
Totale kosten t/m nu:
Aanschaf: € 4.750 (februari 2009, circa 88k op de teller)
Onderhoud & reparaties sindsdien: € 2.728
Totaal: € 7.478 in 8 jaar tijd
Afgelegde kilometers: 110.000
Bij een restwaarde van € 0,- heeft de auto ons zo'n € 950 per jaar gekost.
Verbruik is circa 1:15 (6,66 op 100km)
Totale brandstofkosten p.m. circa € 100
Verzekering (eerst wa+ nu gewoon wa) € 20 - € 12 nu
Wegenbelasting iets van € 12 per maand
Totale kosten alles meegerekend: circa € 2.500 per jaar.
We zitten er over te denken om de koplampen te vervangen, die zijn mat en geven niet zo veel licht meer... Eerst maar eens kijken of hij over 10 dagen nog vlekkeloos door de APK komt. Misschien dat hij dan als kado nieuwe koplampen krijgt
Gewoon laten polijsten. Mijn getz uit 2004 had ook slechte koplampen voor de apk hebben ze bij de garage de koplampen gepolijst, zien er weer gewoon nieuw uit nu.Tehh schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 19:24:
[...]
We zitten er over te denken om de koplampen te vervangen, die zijn mat en geven niet zo veel licht meer... Eerst maar eens kijken of hij over 10 dagen nog vlekkeloos door de APK komt. Misschien dat hij dan als kado nieuwe koplampen krijgt
Klopt, 10000% kans dat niet zoveel stuk gaat bij normaal rijgedrag bij een splinter nieuwe auto, daar is niet van alles aan versleten.baronruud schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 15:29:
[...]
Ik voel me niet aangesproken, maar toch heb je het over 10000%![]()
[...]
Wat klopt hier niet aan volgens jou?
Een auto is en blijft natuurlijk een zeer slechte investering (kost je hoe dan ook alleen maar geld
Ik mag hopen dat ik genoeg redenen gegeven heb waarom je een nieuwe zou willen kopen. Enige voordeel van 2e hands: lage prijs, weinig/minder afschrijving bij doorverkoop.
Niet dat ik vies ben van 2e hands (nja stiekem wel kijkend naar alle pech wat ik gehad heb
Aanschaf 01.05.2016 €4900
Mrb tm januari '17 €690,03
Verzekering WA+ €308,34
Onderhoud €320 (apk, 4 banden, schijven+blokken, kleine beurt, dieselfilter, ruitenwissers)
Afschrijving: €900
Kilometers aanschaf: 115.224
Kilometers nu: 138.018
Gereden km's: 22794
Verbruikte liters: 1085,2 a €1184,3. (1,091 per liter gemiddeld) (bijgehouden aan de pomp)
Kosten totaal: 3402,67
Kosten per km: 0,149 ct
Reiskostenvergoeding werkgever: ~€60 p/m.
Kosten per km - reiskostenvergoeding: 0,126 ct
Onderhoud doe ik deels zelf, en deels met een bevriende monteur. Diesel tank deels in duitsland en belgie indien dit gunstiger is en op de route ligt.
[ Voor 8% gewijzigd door ErgoStijn op 21-01-2017 11:29 ]
Hier het zelfde. Zelf rij ik sinds kort een nieuwe MB C350e estate in de lease en die kost mij all in nog geen 300,- per maand. Onderhoud, winterbanden, verzekering, tanken in europa etc. Het is en blijft boel geld wat een auto kost.HummerHealey schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 00:31:
Ik heb 1 keer een basis model Seat Leon gehad. Zelf nieuw gekocht voor 16.000 euro na 6 jaar ivm een lease auto verkocht voor 8.000 euro. Met beurten, verzekering en benzine kwam dat op 400 euro per maand. 10 jaar later tijdt ik een nieuwe Mercedes C220d in de lease. Kost me all in 500 euro per maand.
Nieuw of tweede hands kopen. Dat zal voor iedere zijn/haar eigen keuze zijn. Laten we niet vergeten als niemand meer een nieuwe auto koopt dan wordt de keuze in 2de hands ook steeds beperkte ;-)
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
300 voor een C350e van 50+k all-in is geen geldSuperdaantje schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:37:
[...]
Hier het zelfde. Zelf rij ik sinds kort een nieuwe MB C350e estate in de lease en die kost mij all in nog geen 300,- per maand. Onderhoud, winterbanden, verzekering, tanken in europa etc. Het is en blijft boel geld wat een auto kost.
Nieuw of tweede hands kopen. Dat zal voor iedere zijn/haar eigen keuze zijn. Laten we niet vergeten als niemand meer een nieuwe auto koopt dan wordt de keuze in 2de hands ook steeds beperkte ;-)

De auto ken ik al 5 jaar voordat we hem kochten. En is in die 5 jaar van mijn schoonvader geweest, nu na zijn herseninfarct wil hij een automaat rijden. De auto hebben wij zelfs niet eens proefgereden, we hebben een prijs afgesproken en zijn naar het postkantoor gereden en direct overgeschreven.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:05:
[...]
Ik wil jou dan ook veel succes toewensen met je nieuwe, 2e hands auto (meen ik oprecht, want geluk heb je gewoonweg nodig bij 2e hands tenzij je de 1e en laatste eigenaar kent.. Een afgetrapte auto herken je niet altijd van buiten of door even eronder te kijken, daar kom je veelal binnen enkele maanden wel achter) Hoewel het kennen van de huidige eigenaar ook geen garantie is. Een vriend van me heeft een paar jaar geleden zijn Renault Clio Williams verkocht, was een 2e auto die alleen maar in de weg stond. Hij heeft vrijwel alles aan dat ding vervangen, ook is het blok volledig gereviseerd (hou er rekening mee, elke reparatie, elke euro die je erin steekt krijg je NIET terug bij de verkoop). Vervolgens de auto verkocht, perfecte wagen, zgan.
Binnen 1 maand kreeg hij een telefoontje (particulier verkocht) en er was iets kapot, kosten: 800 euro. Tsja dat is gewoon dikke vette pech voor de nieuwe eigenaar. Dus zelfs iemand die er heilig van overtuigd is zijn auto 2e hands te verkopen zonder ook maar 1 gebrek, kan de nieuwe eigenaar hoofdpijn bezorgen.
Naast het feit dat mijn schoonvader een auto kwijt is waar hij niet meer in kan rijden, is het voor hem ook fijn dat ik hem heb gekocht, omdat hij na zijn infarct moeite heeft met mensen vertrouwen en een bloedhekel heeft gekregen aan mensen die zijn afspraken niet nakomen. Iets wat je met particuliere verkoop nog wel eens meemaakt.
Verder is de auto onderhouden bij een kennis die jarenlang bij Volvo heeft gewerkt, en heeft mijn auto - maar ook de auto die ik nu heb gekocht - onderhouden. Dus zelfs als er wat zou zijn, kan dit makkelijk opgelost worden.
En ja, om je vraag te beantwoorden, wij kennen de eerste en laatste eigenaar.
Wij rijden toch niet veel met de auto, dus die ct/km kosten doen mij niet zoveel. En daar krijg ik een enorm ruime en veilige auto voor terug. Mocht ik de auto om een boom vouwen, halen we gewoon een ander en heb ik geen zorgen over hoeveel ik van de verzekering terug zou krijgen. Want dat is effectief wel wat er gebeurd als je auto wat waard is, en je hebt hem hievoor verzekerd. Dan moet je maar hopen wat je er voor terugkrijgt, terwijl ik dat geld liever op mijn eigen spaarrekening heb staan.Tjaps schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:58:
[...]
Als ik even snel reken kom je dan iets boven de 20ct/km, valt nog best tegen voor een wat oudere auto. De afschrijving is wel netjes, maar het brandstofverbruik doet dat grotendeels teniet.
Wat m'n MiTo diesel uit 2012, gekocht in december 2015, tot nu toe heeft gekost:
[afbeelding]
Voor de fun en voor forenzen rij ik motor. Ik krijg bijna 400EUR reiskosten vergoeding en rij daar (incl brandstof, verz, wgb, 500eu afschrijving/jaar en kleding) maar 220 eu per maand voor weg. Dus de auto is er 'bij' en is puur rationeel. En de motor is 20 minuten voor een enkele rit sneller (den haag <> utrecht), dat loopt rap op als er file staat.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:05:
[...]
Kans op grote onderhoudsproblemen is lager bij relatief nieuwere auto's. Maar wij hebbe in 2012 een 4,5-jarige, met net 31K km op de teller gekocht waarbij, als ik kijk wat de huidige waarde is, de afgelopen 5 jaar 1500 van de waarde af is gegaan...
En ik ben het niet helemaal eens met het "maar" een (ver-)gebruiksvoorwerp zijn. Ik moet er ook met plezier in rijden, hij moet me een veilig gevoel geven (ik moet hem kunnen vertrouwen dat hij me brengt waar ik heen wil zonder klagen). En ik wil hem ook enigszins mooi vinden. Een auto die ik ronduit lelijk vind, zou ik nooit kopen, hoe goedkoop hij ook moge zijn. Je zult dus nooit een sedan of station op mijn oprit zien.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
In ruwweg drie jaar halveer je de waarde van je auto, dwz bij inruil of particuliere verkoop.
Die 20% is een beetje afhankelijk van merk/model/km's/uitvoering maar heel erg ver zit je er de eerste 6-8 jaar niet vanaf. Oudere auto's schrijven grilliger af. Soms niks, soms 100% in een jaar.
SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375
Aanschaf mei 2016
Aanschaf: €1200
Onderhoud: €0
Diesel: €240 per maand
MRB: €112 per maand
Verzekering: €30
Onderhoud staat op 0, deze auto als barrel gekocht. Zo lang ie blijft rijden dan is het goed, stopt ie ermee dan koop ik weer een barrel. Was de kosten van onderhoud zo beu (Volvo) dat ik nu op deze manier mijn rondje rij (50k per jaar). Mocht ie in mei door de APK komen (met weinig kosten), dan krijgt ie een beurt en mag ie nog een jaartje mee. Doet ie dat niet, dan zoek ik een ander barrel met een jaar APK
Dit is wel een tweede auto, eerste auto is ietwat degelijker en moet het gewoon doen (voor de vriendin). Heb geen flauw idee wat die doet in kosten... wil het ook niet weten, want nu ik de kosten van de Nissan zie dan schrik ik daar weer van!

Met 50.000 km mag je wel eens wat vaker naar je remmen en banden e.d. laten kijken.TWCRay schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 22:42:
Diesel: €240 per maand
Zo lang ie blijft rijden dan is het goed, stopt ie ermee dan koop ik weer een barrel. Was de kosten van onderhoud zo beu (Volvo) dat ik nu op deze manier mijn rondje rij (50k per jaar).
Drie jaar de helft van de waarde is niet van toepassing op kleinere auto's. De maat vw polo / opel corsa / enz en kleiner is veel waarde vaster zie het voorbeeld van mijn c1 die helemaal kaal was op airco na.ElMacaroni schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:08:
Ik reken voor mezelf 20% van de actuele waarde per jaar.
In ruwweg drie jaar halveer je de waarde van je auto, dwz bij inruil of particuliere verkoop.
Die 20% is een beetje afhankelijk van merk/model/km's/uitvoering maar heel erg ver zit je er de eerste 6-8 jaar niet vanaf. Oudere auto's schrijven grilliger af. Soms niks, soms 100% in een jaar.
Ik heb in 2006 een nieuwe corsa gekocht voor 16k€ in 2011 kreeg ik daar gewoon 10k€ voor terug.
Ps als je een middenklasser nieuw koopt maar niet veel opties neemt is dat ook niet waar.
Na drie jaar is middenklasser met veel opties en een kale ongeveer dezelfde waarde alleen die kale was veel goedkoper.
[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 22-01-2017 10:05 ]
De vorige eigenaar kocht 2006 nieuw 65k€ en kreeg er na 8 jaar en 140dkm 14k€ voor terug.leonbong schreef op zondag 22 januari 2017 @ 10:00:
[...]
Drie jaar de helft van de waarde is niet van toepassing op kleinere auto's. De maat vw polo / opel corsa / enz en kleiner is veel waarde vaster zie het voorbeeld van mijn c1 die helemaal kaal was op airco na.
Ik heb in 2006 een nieuwe corsa gekocht voor 16k€ in 2011 kreeg ik daar gewoon 10k€ voor terug.
Ps als je een middenklasser nieuw koopt maar niet veel opties neemt is dat ook niet waar.
Na drie jaar is middenklasser met veel opties en een kale ongeveer dezelfde waarde alleen die kale was veel goedkoper.
Da's 17.5% per jaar... Nee, het is niet klein en zuinig.
Running costs op 70dkm:
Brandstof LPG+E95: 10ct/km
Verzekering/Belasting: 10ct/km
Onderhoud: 6ct/km, met net 4 x winterbanden en distributie, auw!
Afschrijving: 11ct/km
Totaal: 37ct/km (Bijna hetzelfde als je nieuwe Astra 2011 !)
SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375
Gewoon zelf doen, met Commandant gaat dat heel goed alleen paar keer per jaar als je de auto poetst niet vergeten ook de koplampen ook in de was te zetten.CrystalViriS schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 22:04:
[...]
Gewoon laten polijsten. Mijn getz uit 2004 had ook slechte koplampen voor de apk hebben ze bij de garage de koplampen gepolijst, zien er weer gewoon nieuw uit nu.
Jaren gedaan met mijn Max en dat ging perfect. Waren weer als nieuw.