Wat kost je auto je?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-02 08:57

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Het blijft een lastig onderwerp: ik rijd lease maar heb geen idee wat het me in salaris waard zou zijn. Ik rijd zelf al ruim 6 jaar lease en heb daarvoor alleen 2 jaar een oud bakkie gehad die mijn zus praktisch betaalde. Oftewel, ik heb nooit echt een auto betaald.

Ik ben me bewust van het soort kosten wat je hebt: afschrijving, onderhoud, brandstof, verzekering, belasting.

• Afschrijving is het verschil tussen de aanschafprijs en de verkoopprijs, die je meestal niet weet totdat je de auto daadwerkelijk verkoopt
• Onderhoud is de som van periodieke beurten, APK, reparaties, banden, schoonhouden
• Brandstof is de combinatie van benzine/diesel/gas en eventueel olie -- staat rechtstreeks in verhouding met de afstanden die je rijdt en het verbruik van je auto
• Verzekering en belasting zijn het meest voorspelbaar want staan vast per auto, hoewel je premie natuurlijk kan stijgen (bij ongelukken) of dalen (bij het gebrek daaraan).

Maar wat kost je (eigen) auto je nou echt? Wat geef je, netto in euro's, elke maand aan je auto uit en wat krijg je ervoor terug?

[ Voor 6% gewijzigd door TheLunatic op 25-03-2011 23:52 ]

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:52
Misschien niet helemaal representatief, maar ik zal eens wat gegevens neer zetten over mijn hok.

Afschrijving:
Te verwaarlozen, voor paar honderd gekocht, en krijg ik aan onderdelen er ook wel weer uit.

Onderhoud:
Tjah daar gaat het scheef, maandelijks gaat er gemiddeld zeker 200e naar toe puur aan onderhoud en reparaties. APK weet ik nog niet, maar keuring is een keer 30euro.

Brandstof:
Rijd momenteel 1:8/10 afhankelijk of ik veel stad of snelweg rijd.
Maar een volle tank is ook 60euro nu, voor +/-400km. En rijd tussen de 800/1000km per maand.

Verzekering en belasting:
Belasting 14euro in de maand, verzekering 10euro.

Zoals ik zei niet representatief voor de normale automobilist die zin auto als vervoer object ziet. Deze auto is voor mij een hobby project en wist dat die niet in al te beste staat was bij aankoop. Gaat overigens om een Citroen AX 1.4GT uit 93'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 18:40
Even heel kort gezegd:
- Als je 14% bijtelling betaalt kan je daar niet tegenop rijden
- Als je 20% bijtelling betaalt kan je met goed regelen goedkoper uitzijn
- Als je 25% bijtelling betaalt kan je daar prima prive voor aan de slag

eea natuurlijk wel afhankelijk van km maar dit is ff zeer grof wat je zelf kan doen :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Voor een vergelijkbare jonge auto?

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Korvaag schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 00:01:
En waar vergelijk je dan mee? Als je dat niet met een vergelijkbare auto doet die je ook nieuw aanschaft gaat je vergelijking al direct mank.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Nieuwe aanschaf is zoieso geen logische optie als je kijkt wat afschrijving in het 1e jaar is. Ik ga er even van uit dat een gemiddelde autogebruiker dat weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Dus is het geen eerlijk vergelijk. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

GaMeOvEr schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 00:09:
Precies. Leasen, mits eerlijk vergelijken, is altijd goedkoper dan zelf aanschaffen van vergelijkbare wagen.

[ Voor 23% gewijzigd door Gunner op 26-03-2011 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 21:25

Wok

Dakloos...

Een dergelijk opsomtopic is er volgens mij al eerder geweest :?

't Komt er in het kort op neer dat je voor het bedrag dat je netto aan extra balasting betaalt voor je leaseauto nog niet bijna een vergelijkbare auto particulier kunt rijden ;)
Korvaag schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 00:01:
Even heel kort gezegd:
- Als je 14% bijtelling betaalt kan je daar niet tegenop rijden
- Als je 20% bijtelling betaalt kan je met goed regelen goedkoper uitzijn

eea natuurlijk wel afhankelijk van km maar dit is ff zeer grof wat je zelf kan doen :)
Met dien verstande dat je geen nieuwe (!) vergelijkbare auto kunt rijden. Ik heb een Peugeot 308 als leaseauto: 25% bijtelling en daardoor onder de streep een kleine €300 netto per maand aan kosten. Sinds vorig jaar rijd ik die auto echter niet meer privé en heb ik daarvoor een 23 jaar oude Peugeot 205 aangeschaft.

Die 205 kost me grofweg €180 per maand, onderhoud, brandstof, belasting, etc... meegerekend. De afschrijving is minimaal, want ik heb die auto gekocht voor €400,-. Daarbij doe ik het onderhoud zelf en haal ik de onderdelen veelal via eBay uit Duitsland. Daardoor heb ik geen dure garagerekeningen. Ik rijd ongeveer 12.000km per jaar met de 205.

In mijn geval kan het dus riant uit om privé een goedkoop gebakje naast de leasebak te hebben: het scheelt me ruim €100 per maand. Daar staat echter tegenover dat ik zelf met enige regelmaat de handen uit de mouwen moet steken. Wil of kun je dat niet, dan is een leasebak (ook met 25% bijtelling) toch al snel een voordeliger keuze imho :)

Om nog even antwoord te geven op de vraag van de TS. Het kostenplaatje van mijn eerste (eigen) auto.

1996 Toyota Corolla Stationwagon 1.3 GXi op LPG:
- Aanschaf €3250
- Kilometers per jaar: 60.000
- Verzekering per maand: €80
- Onderhoud per maand: €200 (elke 10.000km onderhoud bij de dealer)
- Belasting per maand: €70
- Brandstof per maand (gas was toen nog ~35 cent de liter, auto reed 1:10): €175

Zat ik al op €525 per maand en dan heb ik de dure reparaties nog buiten beschouwing gelaten (cilinderkop vervangen €1500, schade €3000). Autorijden is niet goedkoop :X

[ Voor 14% gewijzigd door Wok op 26-03-2011 00:21 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Afschrijving:
Bijschrijving. Auto erg goedkoop gekocht en verwacht er na 2 jaar / 30k toch wel €1000,- winst op te maken.

Onderhoud:
Tot nu toe €900,- waarvan 3x banden rondom (bij aanschaf bijna op --> set velgen met nagenoeg nieuwe banden gekocht, na 25k weer nieuwe banden nodig, plus nog een set winterbanden)

Brandstof:
1:14 met ~15k per jaar

€45,- per maand, €96 per kwartaal

€924 p/j vaste lasten
€1500-1600 p/j aan benzine
€450,- p/j aan onderhoud

Ongeveer €240 per maand dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Gisae op 26-03-2011 00:27 ]

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:19
BMW 320Ci 2001 20.000 km/jaar
- afschrijving 150
- verzekering casco incl no-claim beschermer en inzittenden 55
- wegenbelasting 60
- brandstof 250
- onderhoud, banden, vloeistoffen en APK 100

Totaal een dikke 600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:34

Aapje

Opel-beun
Corsa A 1.0 uit 1987, per jaar 20~35.000:
Verzekering: 360 euro
Wegenbelasting: 150 euro
Onderhoud: 200~250 euro (max)
Olie/vloeistoffen/ruitenvloeistof e.d.: 50 euro
Brandstof: met de huidige brandstofprijs: 2835,- euro (op 35.000km)

Auto rijd 1:20 ongeveer, onderhoud doe ik zelf....

Dus slordige 810,- euro p/jaar. En de rest is brandstof. Maargoe ik rij wel 35.000km per jaar dus slijtage e.d. heb ik sowieso.

M'n andere auto's praat ik niet over, dat zijn 30+ers die eig meer onderhoud nodig hebben dan de gemiddelde auto. Maar dás hobby (deze trouwens ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-06 17:59
Gisae schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 00:27:
Afschrijving:
Bijschrijving. Auto erg goedkoop gekocht en verwacht er na 2 jaar / 30k toch wel €1000,- winst op te maken.

Onderhoud:
Tot nu toe €900,- waarvan 3x banden rondom (bij aanschaf bijna op --> set velgen met nagenoeg nieuwe banden gekocht, na 25k weer nieuwe banden nodig, plus nog een set winterbanden)

Brandstof:
1:14 met ~15k per jaar

€45,- per maand, €96 per kwartaal

€924 p/j vaste lasten
€1500-1600 p/j aan benzine
€450,- p/j aan onderhoud

Ongeveer €240 per maand dus.
25k op een setje banden? 8)7
Als ik dat zou hebben dan zou ik heel snel mijn rijstijl aan gaan passen of een goed merk banden nemen (of combinatie van die 2)
Met mijn Almera deed ik met een setje Michelin's bijna 3x zoveel km's met mijn Max verwacht ik zeker het dubbele van jouw km's te doen zodra er ook (eindelijk) weer Michelin's onderliggen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Laatst online: 23:34

Aapje

Opel-beun
Ik verslijt ook per jaar een set banden hoor... is niet heel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-06 19:19
ik blijf het zelf ook moeilijk vinden lease of privé rijden. Nu rijd ik in een privé auto en dit jaar voor het eerst aardig wat kosten achter elkaar gehad.

Volvo s70:
- Wegenbelasting: € 57,-
- Verzekering: € 35,-
- Benzine: € 100,- (krijg wel € 66,- benzine geld voor woon/werk dus kost me maar €34,- per maand privé gebruik)
- Onderhoud: € 75,- (ik ging uit van 50 maar duur jaartje dit jaar)
- Afschrijving: Niet - goedkoop gekocht ga en kan hem over 3 jaar minsten voor hetzelfde verkopen.

Totaal: € 267 - € 66 vergoeding = € 200,-

Als ik het vergelijk met me collega, die +/- 250 euro netto bijtelling betaald, is dat ik in een veel luxere auto kan rijden dan hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-06 17:59
Hangt van de km's af die je rijdt, merk en de rijstijl.
Prive rij ik rond de 15.000 per jaar, zakelijk zal het tussen de 60 en 70.000 zijn.
Vorig jaar januari een nieuwe bus gekregen die nu dus naar de 70.000 gaat met nog steeds de originele banden (ook Michelin's fabrieks af) met het wokkiewokkie merk wat er op mijn vorige bus lag zat ik rond de 50-55.000 meen ik me te herinneren.
Rijstijl gewoon met het verkeer mee, maar niet jagen. (is ook niet bevorderlijk voor de handel :P )

[ Voor 11% gewijzigd door Ad de Jong op 26-03-2011 11:12 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

Volkswagen Golf IV TDI

• Afschrijving: ca. 20% per jaar; op dit moment ca. 65 euro per maand
• Onderhoud is voor mij ca. 50 euro per maand
• Brandstof is voor mij ca. 70 euro per maand
• Verzekering is 15 euro per maand en belasting is 92 euro per maand

Totaal: ca. 290 euro per maand

Wat krijg ik ervoor terug: een auto die het altijd doet*, me comfortabel van A naar B brengt (cruise control, airconditioning, 130 pk, etc.), met zomer- en winterbanden en met een gunstig verbruik van 1:19,5 zodat je niet hoeft na te denken als je een keertje ver wilt gaan.

* ook al is de auto al heel wat jaartjes oud, ik heb nog nooit pech gehad en hij start altijd in één keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

TerminalNL schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 00:00:
Misschien niet helemaal representatief, maar ik zal eens wat gegevens neer zetten over mijn hok.

Onderhoud:
Tjah daar gaat het scheef, maandelijks gaat er gemiddeld zeker 200e naar toe puur aan onderhoud en reparaties. APK weet ik nog niet, maar keuring is een keer 30euro.
Nou ben ik toch benieuwd wat je aan het verspijkeren bent om jaarlijks 2500 euro onderhoud (je hebt het over gemiddeld 200E per maand?) uit te geven aan een AX :?

Zelfs de complete motor en aandrijftrein vervangen moet nog voor minder lukken :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Onze oude auto, compacte middenklasse koste ons zo'n 4500€ per jaar. Daar reden we ongeveer 30.000km mee. Dit was dus incl alles. Wel een benzine dus niet heel gunstig gezien de kilometers. Wel erg goedkoop kunnen aanschaffen dus praktisch geen afschrijving.

Nu hebben we duurdere met een flinke afschrijving en dan zit je toch al snel aan zo'n 6500€ per jaar.

In mijn beeld kun je bijna niet een vergelijkbare auto kopen voor het geld dat je hem least, zeker niet als je het gemak gaat meerekenen. Echter ben je met een eigen auto wel veel vrijer in wat je koopt. Een heel groot voordeel is dat je tweedehands kunt kopen, dan draait iemand anders voor de grootste afschrijving op.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 20:48
E46 330i uit 2001

Verzekering: 75 euro per maand
Wegenbelasting: 189 per kwartaal
Onderhoud: Zit er nu midden in, zo'n 200 per maand gemiddeld Geïmporteerd half jaartje terug terug en er moeten nog een paar dingetjes gefixt worden zoals bijv. een electrische spiegel die het niet helemaal goed doet
Benzine: Rij ongeveer 1 op 10, woon/werk zo'n 900 km per maand. Verder rijd ik niet bijzonder veel, komt wel als het beter weer wordt. Kost per week ongeveer 60 euro.
Afschrijving: Boeiend, toen ik 'm kocht ben ik er vanuit gegaan dat ik hier niks meer voor krijg.

In totaal zo'n 400 euro per maand uit mijn hoofd.

[ Voor 8% gewijzigd door _eXistenZ_ op 26-03-2011 11:41 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
GaMeOvEr schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 00:09:
Ik heb nergens gezegd dat je een vergelijkbare nieuwe auto kon kopen :P Ik heb gezegd dat je voor 25% bijtelling prima prive kan rijden :)

Editje: Als ik naar mezelf kijk vind ik het volkomen overbodig om prive een nieuwe auto te kopen. Zoiets heb ik nooit gedaan en zal ik nooit doen. Ik vergelijk leasen dus met het kopen van een auto van 1-2 jaar oud. Dat kan je oneerlijk vergelijken noemen ;) Ik noem het reeel vergelijken :P

Als ik, doordat het goedkoper is, een leaseauto kan leasen die bv al 1 jaar oud is zou ik dat ook direct doen. Helaas veranderen die maandbedragen vaak niet zoveel of het is niet eens mogelijk via je werkgever.

[ Voor 48% gewijzigd door Korvaag op 26-03-2011 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Ja, je kan zeggen dat je voor het leasebedrag niet privé zou kunnen rijden, maar... Zal ik de formule nog even wat lastiger maken? Ik krijg voor zakelijke kilometers met de privé-auto 40ct/km (19 vrij + 21 als loon) en een vaste woon-werkvergoeding die kostendekkend is. Je kan er duizenden berekening op gaan loslaten, maar geen situatie zal hetzelfde zijn :)

Ik heb wel nieuw gekocht. Puur op kostenverschil betaalt de auto zich in 4,5 jaar terug tov de oude 2e handsen die ik reed. Verbruik is namelijk maar de helft en geen wegenbelasting meer. Woehoe! Nog meer variabelen :+

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 26-03-2011 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Aargh :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:52
heuveltje schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 11:24:
[...]

Nou ben ik toch benieuwd wat je aan het verspijkeren bent om jaarlijks 2500 euro onderhoud (je hebt het over gemiddeld 200E per maand?) uit te geven aan een AX :?

Zelfs de complete motor en aandrijftrein vervangen moet nog voor minder lukken :)
Het word langzaam aan minder hoor, maar tot nu toe zit ik daar gemiddeld op in een halfjaar tijd.
Maar het tikt aardig aan als je koppeling vervangen moet worden, je koppakking eruit klapt, achter remmen compleet gereviseerd moeten worden, nieuwe banden erop, de complete ontsteking vervangen en nog allerlei andere kleine dingen.

Zoals ik zei, een hobby bak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

_eXistenZ_ schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 11:40:
E46 330i uit 2001

Onderhoud: Zit er nu midden in, zo'n 200 per maand gemiddeld Geïmporteerd half jaartje terug terug en er moeten nog een paar dingetjes gefixt worden zoals bijv. een electrische spiegel die het niet helemaal goed doet
Benzine: Rij ongeveer 1 op 10, woon/werk zo'n 900 km per maand. Verder rijd ik niet bijzonder veel, komt wel als het beter weer wordt. Kost per week ongeveer 60 euro.
Afschrijving: Boeiend, toen ik 'm kocht ben ik er vanuit gegaan dat ik hier niks meer voor krijg.

In totaal zo'n 400 euro per maand uit mijn hoofd.
Dan maakt de afschrijving volgens mij nog steeds wel uit hoor. :D
Als je je huidige wilt inruilen zul je toch een bedrag bij moeten leggen voor een andere, en dat is nu net je afschrijving volgens mij.

Mijn auto kost:

Wegenbelasting: 110 per maand
Verzekering: 55 per maand
Afschrijving: 350 per maand
Onderhoud: 100 per maand
Diesel: 375 per maand (1000 km per week)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:47
Ik heb precies hierover een berekening gemaakt voor mijn eigen Renault Clio uit 2005, een 1.5 dCi. Ik heb hier al bijna 50.000 kilometer mee gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 19. Ik kom zelf uit op € 0,178 per kilometer wat hij mij kost.

Berekening voor mij op basis van 35000 kilometer per jaar met bovenstaande gegevens en een dieselprijs van € 1,33 per liter. Afschrijving heb ik over 4 jaar genomen met een restwaarde van 1500 en een aanschafwaarde van 8000 (dus 6500 over 4 jaar). Onderhoud is een schatting, afgelopen jaar kwam ik niet eens in de buurt (ongeveer 800 euro aan kosten inclusief een set winterbanden met lichtmetalen velgen).
€ 61,00 Wegenbelasting
€ 45,83 Verzekering
€ 204,17 Brandstof
€ 135,42 Afschrijving
€ 75,00 Onderhoud

Prijs per kilometer: € 0,178.

Veel preciezer dan dit kan ik het kostenplaatje voor je niet maken! :) Ik hoop dat je er wat aan hebt!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Niet online
VieSix schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 10:59:
[...]

25k op een setje banden? 8)7
Als ik dat zou hebben dan zou ik heel snel mijn rijstijl aan gaan passen of een goed merk banden nemen (of combinatie van die 2)
Met mijn Almera deed ik met een setje Michelin's bijna 3x zoveel km's met mijn Max verwacht ik zeker het dubbele van jouw km's te doen zodra er ook (eindelijk) weer Michelin's onderliggen.
Het waren banden met 6~7mm profiel toe ik ze kocht. Niet slijtvast en geen grip werkt niet zo goed met mijn rijstijl. Ik rem het liefst zo min mogelijk dus krijgen de banden het aardig op hun donder. Dat in combinatie met de vele rotondes die ik dagelijks rij maakt ze in 25k op. Achter hadden ze nog ~4-5mm over, voor nog 2mm aan de buitenkant, maar aan de binnenkant waren ze kaal. Het waren Goodyear eagle f1's overigens.

Met mijn eerste auto (twingo) heb ik 30K gereden zonder zichtbare slijtage, en daar reed ik echt niet anders mee.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik vind dit altijd lastig te berekenen bij prive auto's. Want hoe weet je nou exact wat je afschijving is? Onvoorzien onderhoud kan je niet zien aankomen, benzine prijzen fluctueren, het enige dat enigszins stabiel is zijn je verzekeringskosten. Dus echt een schatting maken wat een auto je gaat kosten is gewoon lastig.

Ik ben er ook maar mee opgehouden om het te berekenen, van sommige prive-autos die ik heb gehad wil ik gewoon niet de prijs per kilometer weten :X nu lekker een goedkoop leasebakje, kost 110 euro in de maand en rijd simpel van A naar B. Heerlijk om gewoon te weten dat dat het enige is wat je auto kost.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

_eXistenZ_ schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 11:40:
E46 330i uit 2001

Dus €1200 tot nu toe? Is dat niet wat veel :P Ik heb vorige zomer ook een E46 uit Duitsland gehaald maar in de afgelopen 8 maanden heb ik alleen een luchtfiltertje, ruitenwissers en een spiegelkapje nodig gehad. In totaal misschien €60.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 26-03-2011 18:57 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:28
Ik heb het geprobeerd te berekenen voor je, maar voor onze aankomende auto weet ik de afschrijving niet. Die vind ik zelf persoonlijk niet zo interessant. Als je een nieuwe koopt moet je gewoon goed onderhandelen en dealers tegen elkaar uit spelen. Het geld dat je daar uit haalt is voor mij een leuk extraatje :+

Onze auto (Peugeot 206 1.6 XS):

Afschrijving:
Gekocht in april 2010 voor 4350 euro. Verkocht in januari voor 3000 euro (wordt 7 april ingeleverd): € 112,50 per maand
Verzekering:
WA-plus + verkeersrechtsbijstand + inzittenden verzekering + bonusbeschermer, bij VVAA met 23 levensjaren (op eigen naam) en 82,5% korting: € 29,91 (€ 359,- per jaar)
Wegenbelasting:
€ 31,- per maand (€ 372,- per jaar)
Onderhoud:
€ 66,- per maand (€ 792,- per jaar)
Brandstof:
1200 km per maand, verbruik 1 op 13. Ongeveer € 150,- per maand (Bijna € 2.000,- per jaar met vakanties etc).

Totaal per maand: € 389,41
Totaal per jaar: € 4672,92

Onze aankomende auto (Renault Twingo 1.2 16v):
Afschrijving:
Weet ik nog niet, zeg 1000 per jaar, dus € 84,- per maand.
Verzekering:
All-risk + verkeersrechtsbijstand + inzittenden verzekering + bonusbeschermer, bij VVAA met 23 levensjaren (op eigen naam) en 82,5% korting: € 32,18 (€ 386,10- per jaar)
Wegenbelasting:
€ 0,- per maand (€ 0,- per jaar)
Onderhoud:
€ 33,- per maand (€ 400,- per jaar (Beurt, slijtage banden etc., rest garantie.)
Brandstof:
1200 km per maand, verbruik 1 op 19. Ongeveer € 100,- per maand (Bijna € 1.356,- per jaar met vakanties etc).

Totaal per maand: € 259,60
Totaal per jaar: € 3115,-

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:55

-tom-562

Oliesjeik

Mazda 626 2.0HP GLX uit '99, 150k gelopen.
-Aanschaf: 1500 euro
-Belasting: ~140 euro/kwartaal
-Verzekering: ~45 euro/maand (WA, No-Claim beschermer, ruitschade, brandschade, bijna all-risk dus)
-Verbruik: 1:13 euro 95
-~300 km rijden per week
-Onderhoud: Ik verwacht niet meer als 200 euro per jaar
-Afschrijving: Nagenoeg niks, eerder bijschrijving :*) heb de auto goedkoop kunnen krijgen, en de verzekerde waarde ligt ook op een hoger bedrag

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 11:18

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Gisae schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 18:45:
[...]

Het waren banden met 6~7mm profiel toe ik ze kocht. Niet slijtvast en geen grip werkt niet zo goed met mijn rijstijl. Ik rem het liefst zo min mogelijk dus krijgen de banden het aardig op hun donder. Dat in combinatie met de vele rotondes die ik dagelijks rij maakt ze in 25k op. Achter hadden ze nog ~4-5mm over, voor nog 2mm aan de buitenkant, maar aan de binnenkant waren ze kaal. Het waren Goodyear eagle f1's overigens.

Met mijn eerste auto (twingo) heb ik 30K gereden zonder zichtbare slijtage, en daar reed ik echt niet anders mee.
Poeh, dan zul je een lekkere reservering hebben voor onderhoud. Onderdelen krijgen dan natuurlijk ook flink op hun donder. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

hoe zwaarder de auto, hoe harder het slijt.

heb mijn auto nu 4 maanden, en ben kwijt:
Aanschaf:
€1100
€9.50 op kenteken zetten
Noodzakelijk onderhoud + reparaties:
€40 olie + filter vervangen
€20 andere voorbanden op de velgjes gezet
€68 electrisch probleem bij de garage laten diagnosen
€52 startmotor vervangen
Upgrades en accesoires:
€67 radio geinstalleerd
€25 nieuwe speakertjes
€200 nieuwe velgen, banden, wielmoeren, etc, incl verkoop van oude set velgen + nog goede banden..
€2 cruisecontrol :D
€?? paar keer door de carwash. (ja, moet ik eigenlijk niet doen, de laatste keer niet zo goed afgelopen :( hele dikke kras dr op, vanaf nu dus met de hand wassen)

Vaste lasten:
+/- €80 per maand verzekering, (€211,62 betaald tot nu toe)
€15.33 per maand belasting, (€85 betaald tot nu toe)

en €636,82 benzine over 5262 km. (tot nu toe).

en dat is met een Citroën AX GT uit 1990. en het kan vast veel goedkoper, maar de grootste uitgaven zijn de komende tijd wel gedaan.. :)

[ Voor 13% gewijzigd door AlexanderB op 26-03-2011 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vrij weinig: ik rij gemiddeld 1:21.8 met een Toyota Aygo bij een goede 20K km/jr en doe zelf het kleine onderhoud. Ik betaal geen wegenbelasting, 20 euro aan verzekering/mnd en doe 50K met een setje banden van onder de 200 euro incl. plaatsen.

Tot nu toe alleen de waterpomp onder garantie kapot gehad, dus ik kom all-in op een 13ct de km.

[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 26-03-2011 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Gunner schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 00:09:
[...]

Precies. Leasen, mits eerlijk vergelijken, is altijd goedkoper dan zelf aanschaffen van vergelijkbare wagen.
Niet per se als je meer salaris hebt wanneer je geen lease auto hebt. Het leasebedrijf berekend een winstmarge door wat lease duurder maakt dan prive/zakelijk aanschaffen. Van de bijtelling kun je geen vergelijkbare wagen aanschaffen, maar het is belasting over salaris in natura he; die lease auto kost meer dan de fiscale bijtelling. Goede kans dat iemand in vergelijkbare functie zonder lease auto meer verdient.
Van je leasebudget + bijtelling kun je misschien best een vergelijkbare auto rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Daarnaast is het ook nog eens sterk afhankelijk van het leasecontract; hoeveel privekm's mag je rijden, moet het perse een diesel zijn, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Niet online
Anoniem: 258387 schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 19:16:
[...]

Poeh, dan zul je een lekkere reservering hebben voor onderhoud. Onderdelen krijgen dan natuurlijk ook flink op hun donder. :X
Die onderdelen krijgen het meer op hun donder van al die verrekte drempels overal dan van een rotonde vlot nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

bite schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 20:21:
[...]

Niet per se als je meer salaris hebt wanneer je geen lease auto hebt. Het leasebedrijf berekend een winstmarge door wat lease duurder maakt dan prive/zakelijk aanschaffen. Van de bijtelling kun je geen vergelijkbare wagen aanschaffen, maar het is belasting over salaris in natura he; die lease auto kost meer dan de fiscale bijtelling. Goede kans dat iemand in vergelijkbare functie zonder lease auto meer verdient.
Van je leasebudget + bijtelling kun je misschien best een vergelijkbare auto rijden.
Ik betaal voor m'n leaseauto nu €140 bruto (overschrijding leasebudget) en €520 bruto bijtelling.
Netto dus €300. Onbeperkt privégebruik, volledige eigen keuze, benzine, 20% bijtelling, winterbanden, vervangend vervoer.

Als ik geen leaseauto neem, krijg ik €700, waarvan €0,19 per kilometer netto en de rest bruto. Ik rijd ongeveer 2000 km per maand zakelijk. Dus dat zou €565 netto zijn. Budget voor een eigen auto is dan €865.
Daar kan ik best een nieuwe auto van rijden inclusief afschrijving belasting, verzekering en brandstof. Maar dan is het niet de auto waar ik nu in rijd. Bovendien heb ik niet zomaar €31.000 liggen om dezelfde auto nieuw te kopen en ook niet €20.000 om een goedkopere auto te nemen.

Ik zie ook geen reden om dat te doen. Daarvoor ben ik veel te blij met de nieuwe auto vol met opties die ik zelf heb samengesteld. Waarom zou ik voor hetzelfde bedrag met meer risico erbij een minder fijne auto gaan rijden?

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 11:18

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Engineer schreef op zondag 27 maart 2011 @ 01:47:
[...]

Je cruisecontrol ziet er ongeveer zo uit dan? :+

[afbeelding]
nee, een VDO cruisecontrol setje geruild voor een hamburger :) maar nice try ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:58

_Apache_

For life.

Volvo S40 1.8i benzine uit '99
Km stand: 160.000 km

Aanschaf : 2200,-
Wegenbelasting: 50 per maand
Verzekering: 45 per maand
Afschrijving: Onbekend, zal gezien de aanschafwaarde en kilometrage wel meevallen.
Onderhoud: 200 per jaar (apk = 25, kleine beurt = 150, groot = 250)
Benzine: 1x tanken á 85 per maand (8k km per jaar)
Pechhulp: 45,- (per jaar), gebruik ik ook op de motor.

Bij elkaar opgeteld dus ~200 eu p/m.. Is per kilometer niet heel gunstig, but then again, we rijden er niet zoveel mee.

Het valt allemaal wel mee, vooral als je kijkt hoeveel auto je ervoor krijgt.

[ Voor 18% gewijzigd door _Apache_ op 28-03-2011 13:47 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:41
Ik reed vorig jaar mijn eerste eigen autootje, Seat Arosa. Prima ding, maar koste me zeker 250e in de maand met alles excl. onvoorziene onkosten.

Nu heb ik voor het eerst mogen leasen en rij een gloednieuwe en luxe uitgevoerde Astra voor 280 euro in de maand. Incl. alles + onbeperkt privé gebruik.

Kortom, in mijn situatie was leasen echt een verbetering. Betaal bijna hetzelfde maar verschil in auto is zo immens groot. Plus je hebt gewoon nooit gedonder met onderhoud etc. Je gooit je auto bij de dealer neer, krijgt een andere mee en even later staat je eigen bakkie weer klaar.

Heerlijk!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:45

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

rij prive een opel corsa 1.3 TDI.

afschrijving per maand: 150 euro
km/jaar = 30.000
onderhoud: (tot nu toe = nihil), ben 1x naar de garage gereden voor een nieuwe binnenspiegel deze werd gratis vervangen. (1 euro aan diesel?)

wegenbelasting = 0
verzekering = 85 euro.
diesel = 150 euro

kosten per maand: 385 euro.
krijg zo'n 120 euro reiskosten vergoeding per maand.

netto kosten auto = 265 euro per maand tot nu toe :)

valt best mee denk ik zo :)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:14
Golf 4 1.8 Turbo

Afschrijving: 10% per jaar (50 p/m)
Onderhoud: Reservering +- 50 p/m
Verzekering: 28 p/m (3 schadevrije jaren)
Wegenbelasting: 47 p/m
Brandstof: +- 100 p/m
Totaal: 275 euro per maand
Vergoeding reiskosten 155
Netto kosten auto: 120 euro per maand.

Rij +- 10.000 km per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Peugeot 107 Sublime feb. 2010

40.000km per jaar

Afschrijving: niet bekend.. ivm problemen wordt auto ingeruild tegen kleine bijbetaling
Onderhoud: ongeveer 170 euro per 15.000km beurt (2x per jaar dus 340 euro / 12 = 28,33 euro p/m)
Verzekering: 128 euro per kwartaal (all-risk) 42,66 p/m
Wegenbelasting: 0,-
Brandstof: 160 euro p/m

Omgerekend kost de auto 11 cent per kilometer

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 09:06
Widow schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 18:52:
nu lekker een goedkoop leasebakje, kost 110 euro in de maand en rijd simpel van A naar B. Heerlijk om gewoon te weten dat dat het enige is wat je auto kost.
Dit is toch niet helemaal juist? Dan is het realistischer samengevat door Canaria hierboven. Hij kost je rechtstreeks misschien maar 110 euro, maar als je geen leasebudget had was je loon wss wel wat hoger (of als je leasebudget zou worden uitbetaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:00

Wimo.

Shake and Bake!

Ik ben er echt op vooruit gegaan qua kosten ;)

Weet je ook meteen wat BMW rijden kost :

Voorheen:
E46 328CI uit '99

12.5k aanschaf
125 euro verzekering / maand allrisk
100 euro onderhoud /maand
200 euro afschrijving per maand (best reeel)
2x tanken á 75euro en goed voor 900km:'(

Totaal dus 575 euro per maand.. en dan heb ik het nog niet over nieuwe bandjes van 1k+ per set :+

Nu:

Volkswagen Scirocco 2.0TDI
Tankpas! Rij ruim 2k privé per maand en amper zakelijk :*)
635 leasebudget + 180 bruto erboven = 445 euro netto / maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:13
Peugeot 206GT (1999)

Afschrijving: 125 per maand
Onderhoud: ca. 150 per maand (nu minder omdat ik van 30K naar 10K per jaar ga)
Verzekering: 45 (all risk, inzittende en rechtsbijstand)
Wegenbelasting: 35
Brandstof: 70 (ongeveer 1 tank per maand)

Totaal: 355 per maand (toch stiekem een hoop geld, en dan reken ik de parkeergarage onder het huis niet mee)

Effectief 38 cent de kilometer

[ Voor 4% gewijzigd door Rene op 05-04-2011 08:29 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Auto is nieuw gekocht in 1992 (Passat) en is nog steeds in ons bezit.
Aanschaf, 19.741 euro, huidige waarde: geen idee, voor het gemak 0 euro

Afschrijving is dus 86 euro per maand of 1039 euro per jaar.
Onderhoud: ongeveer 400 euro per jaar (eerste 14 jaar ongeveer 1000 euro per jaar)
Verzekering: 300 euro per jaar
Motorrijtuigenbelasting: 516 per jaar

Opzich is het dus helemaal niet duur om een auto nieuw te kopen. Gezien de voordelen van nieuw rijden loont het dus om niet tweedehands of ex-lease/ex-rental te kopen, als je wat langer met je auto wilt doen en niet perse elke 4 jaar een nieuwe auto wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Trommelrem schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:02:
Opzich is het dus helemaal niet duur om een auto nieuw te kopen. Gezien de voordelen van nieuw rijden loont het dus om niet tweedehands of ex-lease/ex-rental te kopen, als je wat langer met je auto wilt doen en niet perse elke 4 jaar een nieuwe auto wilt.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb onlangs gekeken naar een nieuwe auto en naar een jonge occasion van hetzelfde model en voor 5000 tot 6000 euro minder koop ik een auto van ongeveer 1 jaar oud met meer opties en beter gemotoriseerd dan een splinternieuwe (allebei bij de dealer van het merk zelf).

Enige voordeel dat ik zie is dat je 2 jaar fabrieksgarantie hebt i.p.v 1 jaar huismerkgarantie (en dat je zelf de kleur kan uitkiezen maar dat is van marginaal belang).

Jouw verhaal gaat alleen op als je inderdaad 20 jaar met dezelfde, nieuw aangeschafte, auto rond rijd. Anders niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 05-04-2011 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Hier een tweedehandsje, Peugeot 206 1.4HDI 2004, 116K op de teller 3 jaar geleden voor 7100 euro. Waarde is nu ongeveer 3500 euro, dus afschrijving is ook ongeveer dat bedrag in 3 jaar tijd. Ik ga die bak gewoon oprijden tot ie niet meer wil.
Ik doe er 35K per jaar mee, qua onderhoud betekent dat gewoon 2 beurtjes per jaar bij de beun, laat ik die voor het gemak op 350 euro zetten, kom je op 700 euro per jaar aan onderhoud. De ene keer ben ik voor 100 euro klaar, de andere keer moet ie 2 nieuwe banden of nieuwe remblokken, dan is het wat duurder.

Ding rijdt 1:20, dus moet er 1750 liter diesel per jaar in, goed voor 2275 euro per jaar aan brandstof. Wegenbelasting is 160 euro per kwartaal, verzekering is iets van 600 euro allrisk. Die verzekering is goedkoper geweest, maar ik heb in 2009 schade gereden waarna de verzekering 2000 euro mocht uitkeren, daardoor is de premie iets hoger geworden :X.

Kosten per jaar:
afschrijving: 1200
verzekering: 600
wegenbelasting: 640
brandstof: 2200
onderhoud: 700

Totaal 5340 per jaar aan totale kosten. Nou krijg ik maandelijks 450 euro aan reiskostenvergoeding, zit ik dus net iets boven de totale kosten van de auto. Vorig jaar ben ik verhuisd en kreeg ik het verschil tussen de oude en nieuwe reiskostenvergoeding 10 maanden belastingvrij als verhuispremie. Die loopt binnenkort (juni) af, mag ik het daarna gaan doen van 50 euro per maand. Al met al kost de auto me prive straks dus 400 euro per maand als ik zoveel kilometers prive blijf doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 11-06 21:25

Wok

Dakloos...

_JGC_ schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:21:
... Peugeot 206 1.4HDI 2004, 116K op de teller 3 jaar geleden ...
Ik doe er 35K per jaar mee...
...verzekering is iets van 600 euro allrisk
Concluderend: een auto van 7 jaar oud met 200+K km op de klok nog altijd allrisk verzekerd? Why? :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verschil in premie is niet heel erg groot, scheelt misschien 100-150 euro per jaar. Ik heb een tijd in Noorwegen gezeten, toen heb ik dat ding zelfs dubbel verzekerd gehad, zowel de goedkoopste WA in NL als WA in Noorwegen, aangezien Nederlandse maatschappijen niet uitkeren als je langdurig in Noorwegen zit, en je voor de Nederlandse wet bij een Nederlandse verzekeraar verzekerd moet zijn :r.
Zal je net meemaken, kom je terug uit Noorwegen, loopt je verzekering nog WA door, breken ze in in je auto, voor 150 euro aan spullen weg, 200 euro aan schade en lekker alles zelf mogen betalen. Nee, 1x een raampje moeten vervangen door inbraak of die ster in mijn voorraam die maar niet wil uitscheuren en je hebt het verschil in premie eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Laatst online: 11-06 22:20
[...]

Onwaar. Dat hangt helemaal van vergoedingen af. Wanneer je een flinke kilometervergoeding krijgt of bijvoorbeeld een mobiliteitsvergoeding, dan kan zelf een vergelijkbare wagen aanschaffen best voordeliger zijn dan leasen.

Wanneer een werkgever alle kosten die hij maakt aan een leaseauto ten goede zou laten komen aan de werknemer, dan kan die werknemer daar beste een nieuwe auto van financieren, de leasemij kan dat immers ook, en die moeten ook nog eens een flinke overhead financieren. Natuurlijk heeft een leasemij bepaalde voordelen door zijn omvang, maar daar staat voornoemde overhead tegenover. Leasen is een stuk gemak, en gemak is doorgaans niet gratis. Het bestaat niet dat de hele keten voordeliger uit is bij een leaseauto en dat de leasemij nog winst maakt ook.

[ Voor 39% gewijzigd door argro op 05-04-2011 09:46 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13087

Ik heb toch ook het idee dat ik prima zou kunnen kopen in plaats van leasen. Net zoals iemand in een eerdere post hier, krijg ik volgens mij 19ct per zakelijke kilometer en de rest van mijn leasebedrag als brutoloon, plus natuurlijk wat ik niet aan bijtelling betaal. Als ik het goed bereken kom ik dan bij 1000km per maand (heb het maar even laag ingeschat) en 700 euro leasebudget aan zo'n 670 euro netto per maand. Daar moet in principe volgens mij wel een eigen auto van te rijden zijn ;)

Als leaseauto zat ik overigens aan de Auris Hybrid Executive te denken, dus daar heb ik mee vergeleken. Volgens http://www.autozine.nl/text/kilometerkosten.php is die goedkoper te kopen dan te leasen... (heb 25k kilometer per jaar ingevuld en 4 jaar rijden)

edit:

Overigens, misschien een handig detail (voor mij in elk geval wel belangrijk); als je net zoals ik je leasebudget bruto uitgekeerd kunt krijgen, kun je daarmee volgens mij een hogere hypotheek krijgen. Ik ben nu op zoek naar een huis dus dit weegt zeker mee in mijn beslissing of ik wil leasen...

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 13087 op 05-04-2011 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb onlangs gekeken naar een nieuwe auto en naar een jonge occasion van hetzelfde model en voor 5000 tot 6000 euro minder koop ik een auto van ongeveer 1 jaar oud met meer opties en beter gemotoriseerd dan een splinternieuwe (allebei bij de dealer van het merk zelf).
Dat is wel extreem veel verschil, een dure auto zeker? Mijn ervaring met vraagprijzen van tweedehands auto's in het segment tot 20k is dat ze de eerste twee a drie jaar ongeveer 10% per jaar in waarde dalen - meer bij extreme kilometerstanden. Na 4-5 jaar komt de waarde dan ongeveer uit op 40-60% van de nieuwwaarde, afhankelijk van kilometerstand en staat. Na 10 jaar is er dan van de nieuwwaarde nog ongeveer 10-25% over, op zich is de waardedaling in het begin niet eens zo extreem veel groter dan later. Na 10 jaar rij je qua afschrijving eigenlijk gratis, dat is de goedkoopste optie.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 9942 op 05-04-2011 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Anoniem: 9942 schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 10:49:
[...]

Dat is wel extreem veel verschil, een dure auto zeker? Mijn ervaring met vraagprijzen van tweedehands auto's in het segment tot 20k is dat ze de eerste twee a drie jaar ongeveer 10% per jaar in waarde dalen - meer bij extreme kilometerstanden. Na 4-5 jaar komt de waarde dan ongeveer uit op 40-60% van de nieuwwaarde, afhankelijk van kilometerstand en staat. Na 10 jaar is er dan van de nieuwwaarde nog ongeveer 10-25% over.
Is een vrij optimistische inschatting. Standaard kun je rekenen met 20% per jaar voor een middenklasser. Betekent dat na 3 jaar bijna de helft is afgeschreven. Natuurlijk zit dan de dealer ertussen met zijn kosten en marge, vraagprijs voor verkoop van de 3 jaar oude auto zal rond de 60% of iets daarboven zitten.

Diesels schrijven wat harder af, vooral de eerste jaren. Grote auto's gaan harder dan kleine. Sommige merken en types gaan harder dan anderen (hard: Kia, langzaam: Mini). En natuurlijk de staat en de kilometerstand. Maar die 20% per jaar is geen gek getal om mee te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Klopt. Bij lease ben je alleen al van de BTW af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 9942 schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 10:49:
Dat is wel extreem veel verschil, een dure auto zeker?
duur, duur... het is maar net wat je duur vind ;)

Genoemde auto kost nieuw zo rond de 25.000 euro en kan ik toch echt bij een merkdealer als jonge occasion van ongeveer een jaar oud voor rond de 20.000 aanschaffen, met een jaar garantie. Zelfs nog goedkoper, maar dan slechts een half jaar garantie zo rond de 18.000. Maar die had al 50K gelopen. Dit weekend nog met m'n eigen ogen gezien.

Dan ben je toch gek als je die auto nieuw gaat kopen?

[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 05-04-2011 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Gunner schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 11:20:
[...]
duur, duur... het is maar net wat je duur vind ;)

Genoemde auto kost nieuw zo rond de 25.000 euro en kan ik toch echt bij een merkdealer als jonge occasion van ongeveer een jaar oud voor rond de 20.000 aanschaffen, met een jaar garantie. Zelfs nog goedkoper, maar dan slechts een half jaar garantie zo rond de 18.000. Maar die had al 50K gelopen. Dit weekend nog met m'n eigen ogen gezien.

Dan ben je toch gek als je die auto nieuw gaat kopen?
Eens. Vaak is het interessanter om te kijken naar jonge occasions waar net "de kop" vanaf is.....

Mijn lokale BMW dealer bijvoorbeeld, die haalt oude BMW directie auto's uit Duitsland (daar hebben dan hoge heren van BMW Duitsland 3 maanden in rond gereden) en die hebben dan weinig kilometers, luxe uitgerust maar meteen een flink stuk goedkoper en ja, met modellen als X6 enzo, verkoopt dat net weer makkelijker.....

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
RemcoDelft schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 11:08:
[...]

Klopt. Bij lease ben je alleen al van de BTW af.
--> Alleen over het zakelijk gebruik. (Gedeeltelijk) privegebruik leidt tot BTW afdracht over het betreffende deel van de inkoopfacturen.

Als je voor een baas werkt, blijft dit voor je verborgen. De werkgever verrekent de BTW in de bedragen voor leasenorm en eigen bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
t_captain schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 11:43:
[...]

--> Alleen over het zakelijk gebruik. (Gedeeltelijk) privegebruik leidt tot BTW afdracht over het betreffende deel van de inkoopfacturen.

Als je voor een baas werkt, blijft dit voor je verborgen. De werkgever verrekent de BTW in de bedragen voor leasenorm en eigen bijdrage.
Ook voor zakelijk gebruik kan koop veel goedkoper zijn dan lease. Lease is altijd duurder en ik heb me altijd afgevraagd waarom de slogan "let op, geld lenen kost geld" niet voor lease geldt :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Even de kosten van mijn autotje spammen (Xantia 2L uit 96)

Kosten per jaar:
afschrijving: 0,-
verzekering: 300
wegenbelasting: 688
brandstof: 3500
onderhoud: 150

Ik heb de afschrijving maar op 0 gezet. Waarschijnlijk kan ik 'm nog wel verkopen voor het bedrag waarvoor ik 'm gekocht heb. Bij de aanschaf heb ik op twee dingen niet zo goed gelet en dat is gewicht en verbruik. Daarom is hij eigenlijk vrij duur. Ik zit er over te twijfelen om hem weer te verkopen en bijvoorbeeld een astra station te kopen, maar die xantia is met vlag en wimpel door de apl heen gekomen (nergens roest, hydroliek helemaal perfect, etc.)

Ik heb eigenlijk altijd al in oude barrels gereden. Ik geef echt geen enkele drol om "nieuwigheid" en tot nu toe heb ik zelden stilgestaan (ex-collega met een maandag-ochtend lease alfa vele malen vaker iig :+)

[ Voor 17% gewijzigd door Standeman op 05-04-2011 11:50 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Trommelrem schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 11:46:
[...]

Ook voor zakelijk gebruik kan koop veel goedkoper zijn dan lease. Lease is altijd duurder en ik heb me altijd afgevraagd waarom de slogan "let op, geld lenen kost geld" niet voor lease geldt :S
Bij lease ga je geen lening aan, maar verplicht je jezelf tot het huren van een auto voor lange termijn. Na afloop van het contract is dat ding nog steeds niet van jou. Of gaan we nu voor het huren van een huis of appartement ook maar "let op, huren kost geld" overal bijzetten?

Verder, lease altijd duurder hoeft niet zo te zijn. Het voordeel van lease is dat je weet waar je aan toe bent elke maand: elke maand hetzelfde bedrag aftikken, ongeacht wat er met je auto aan de hand is en ongeacht hoeveel kilometers je ermee rijdt. Je zult maar een Audi 2.0 TDI motor hebben die 2 jaar na aanschaf knalt met amper 100K op de teller, geen garantie, geen coulance, zelf opdraaien voor de motorrevisie. Heb je met een leasecontract financieel gezien helemaal geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Yohsoog schreef op maandag 04 april 2011 @ 22:49:
[...]

Dit is toch niet helemaal juist? Dan is het realistischer samengevat door Canaria hierboven. Hij kost je rechtstreeks misschien maar 110 euro, maar als je geen leasebudget had was je loon wss wel wat hoger (of als je leasebudget zou worden uitbetaald).
+1
leaserijders zijn steeds geneigd dat te vergeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
bite schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 12:51:
[...]

+1
Het is geen erg nuttige discussie. Het plaatje kent zoveel factoren dat er geen algemeen antwoord mogelijk is. Denk aan: leaseregeling, alternatieven voor leaseregeling, auto van je keuze, kilometers zakelijk, kilometers prive, fiscale zaken.

Toch zal ik eens mijn berekening tussen leasen en prive rijden dumpen:

Toen ik voor mezelf begon heb ik een offerte aangebraagd aan de leasemaatschappij om het contract over te nemen van mijn voormalige werkgever. Het ging om een BMW 118d. Kreeg een bedrag aangeboden wat onvgeveer 20% hoger lag dan de prijs die mijn ex-baas betaalde (iets met volumekorting vermoed ik :) )

Als ik alle kosten van dat plaatje zou optellen:

(1) kosten excl BTW 1100 per maand ten laste van de winst
--> uitgave 1100
--> besparing IB 505

(2) bijtelling 0.25*33400 / 12 maanden = 695
--> extra IB 320

(3) BTW-correctie 12% over 1100
--> extra BTW: 130

Totale netto kosten om de leaseauto door te rijden voor rekening van de zaak: 1045 euro per maand

Alternatief: dezelfde auto prive kopen en zowel prive als zakelijk rijden:

(1) afschrijving 33400-->13700 in 48 maanden = 410 / maand
(2) rentelasten 6% per jaar over gemiddeld 23550: 115 / maand
(3) verzekering (casco+noclaim beschermer): 55 / maand
(4) houderschapsbelasting: 130 / maand
(5) onderhoud, apk: 60 / maand
(6) banden: 30 / maand
(7) brandstof: 200 / maand
(8) besparing IB vanwege winstaftrek zakelijke km's: 135 / maand
(9) besparing vanwege BTW compensatie zakelijke verbruikskosten: 20 / maand

Totale netto kosten prive-auto: 845 euro/maand

Scheelt toch 200 euro in mijn geval, in het voordeel van prive.
N.B. uitgaande van dezelfde auto: nieuwe BMW 118d, dezelfde looptijd 48 maanden en kilometers 32000 per jaar (13500 prive, 18500 zakelijk).

Nu rij ik veel minder zakelijke kilometers dan waar de leaseregeling bij mijn voormalige werkgever mee rekende. Daardoor is het voordeel nog een stuk groter, maar ik wilde een eerlijke vergelijking maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Standeman schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 11:47:
Even de kosten van mijn autotje spammen (Xantia 2L uit 96)

Kosten per jaar:
afschrijving: 0,-
verzekering: 300
wegenbelasting: 688
brandstof: 3500
onderhoud: 150

Ik heb de afschrijving maar op 0 gezet. Waarschijnlijk kan ik 'm nog wel verkopen voor het bedrag waarvoor ik 'm gekocht heb. Bij de aanschaf heb ik op twee dingen niet zo goed gelet en dat is gewicht en verbruik. Daarom is hij eigenlijk vrij duur. Ik zit er over te twijfelen om hem weer te verkopen en bijvoorbeeld een astra station te kopen, maar die xantia is met vlag en wimpel door de apl heen gekomen (nergens roest, hydroliek helemaal perfect, etc.)

Ik heb eigenlijk altijd al in oude barrels gereden. Ik geef echt geen enkele drol om "nieuwigheid" en tot nu toe heb ik zelden stilgestaan (ex-collega met een maandag-ochtend lease alfa vele malen vaker iig :+)
Als je nu een goeie auto hebt die je weinig gekost heeft, moet je die niet wegdoen voor een ander hok die dan hopelijk 1 op 12 doet ipv 1 op 10. Er hoeft maar één keer iets mis te gaan en daar kun je dan weer 3x je tank voor volgooien. Als je goedkope auto's rijd, is het belangrijker om aan een goeie vast te houden en daar iets hogere running costs voor te hebben, dan weer een risico te nemen met een ander 1000-1500 euro ding en maar af te wachten hoe die auto is. (Zeker oude Opels = rotten onder je reet weg)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

GaMeOvEr schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 14:43:
[...]

Als je nu een goeie auto hebt die je weinig gekost heeft, moet je die niet wegdoen voor een ander hok die dan hopelijk 1 op 12 doet ipv 1 op 10. Er hoeft maar één keer iets mis te gaan en daar kun je dan weer 3x je tank voor volgooien. Als je goedkope auto's rijd, is het belangrijker om aan een goeie vast te houden en daar iets hogere running costs voor te hebben, dan weer een risico te nemen met een ander 1000-1500 euro ding en maar af te wachten hoe die auto is. (Zeker oude Opels = rotten onder je reet weg)
Zulke dure auto's koop ik niet hoor :P

Maar je hebt wel gelijk. Toen ik van onze lokale garage te horen kreeg dat die xantia in prima conditie was (startmotor, hydraulische bollen, radiator, ashoezen en distributieriem zijn waarschijnlijk iets van 20.000km geleden nog vervangen) had ik eigenlijk al een beetje besloten om hem niet weg te doen vanwege de running costs.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:26
bite schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 12:51:
[...]

+1
Naar mijn ervaring zijn het juist degenen die altijd zo lopen te zeuren op leaserijders die het allemaal "voor niks" in de schoot krijgen geworden die dit even vergeten.

Als ik een duppie zou krijgen wanneer ik weer eens uit moet leggen waarom lease voor een starter leuk, relatief voordelig en logisch is vanuit zowel het werkgevers- als wernemersperspectief, dan zou ik bijna de bijtelling kunnen dekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Cid Highwind schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 15:07:
[...]

Als ik een duppie zou krijgen wanneer ik weer eens uit moet leggen waarom lease voor een starter leuk, relatief voordelig en logisch is vanuit zowel het werkgevers- als wernemersperspectief, dan zou ik bijna de bijtelling kunnen dekken :P
Grappig, als ik een duppie krijg voor iedere keer dat ik aan een starter uit moet leggen dat zijn/haar leaseauto echt niet gratis is, dan kan ik daarvan bijna zowel de wegenbelasting als de verzekering betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:48

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Prius Comfort uit 2006 in eigendom.

Gekocht voor 11950 (+ 400 voor de winterbanden op velg) van een leasebedrijf in november 2009 met 147.000 op de teller, zonder garantie en zonder afleverbeurt. Gisteren over de 180.000 heen gekomen, zodat ie over twee weken langs de dealer mag voor een beurt. Ik verwacht dat het weer een standaard grote beurt wordt van 350 euro met misschien wat klein grut eromheen, maar dat is koffiedikkijken. Banden zijn nog goed en het enige mankement dat ik zie is een kapot stadslichtje linksvoor.

Ik heb de onderhoudshistorie van de leasemaatschappij meegekregen. Over de eerste 147.000 kilometer kwam dat neer op ca. 4,5 cent per kilometer. De grootste kostenpost was een nieuwe voorruit.

Zelf heb ik in de 33.000 kilometer die ik hem heb, al twee onderhoudsbeurten gehad. Kort na de aanschaf een grote op 150k en 15000 kilometer later een kleine. Ik denk daarom dat ik de kosten die komen gaan nog niet helemaal hoef mee te rekenen bij de afgelopen 33.000 kilometer.

Tot nu had ik:

Grote beurt bij dealer: 352.62
Bandenwissel + APK bij dealer: 77.99
Kleine beurt bij dealer: 164.63
Bandenwissel + 2 nwe banden: 333.26
Bandenwissel + uitlijnen: 82.96

Totaal onderhoud: 1011.46

Benzine : 2604.77
Wegenbelasting: 26,= (eerste 3 maanden had ik 75% korting, daarna 100%)
All-risk Verzekering met iets van 80% korting: 646.71

Dat brengt de totale kosten over 33.000 kilometer in 16.5 maand op 4288.94. Laten we zeggen 260 euro per maand of 13 cent per kilometer, waarvan 60% opgaat aan benzine. Het totale verbruik komt neer op 5.4 inclusief 2 winters en 1 zomer. Tel ik alleen de laatste 12 maanden, dan kom ik op 5.2 gemiddeld.

De afschrijving zit daar nog niet bij, maar schat ik in op zo'n 160 a 200 euro per maand. Ik leg in ieder geval 200 per maand opzij voor een volgende auto, waarbij de inhoud van die spaarpot plus de restwaarde van deze auto m'n budget gaat bepalen.

Ik zou ook een lease-auto kunnen nemen. Ik heb dan een budget van 570 euro ex. btw ex. brandstof. Dan zou ik iets van 150 a 200 euro per maand aan bijtelling kwijt zijn, en moet ik rondrijden in andermans auto. Nu heb ik een eigen auto en bij gemiddeld 1200 zakelijke kilometers zo'n 400 euro per maand aan reiskostenvergoeding. Er wordt 19ct/km netto uitbetaald, wat weer wordt afgetrokken van de 570. Het restant krijg ik bruto. De variabele component van mijn vergoeding is daardoor slechts 8 ct/km wat net de benzinekosten dekt. Uiteindelijk heb ik netto iets van 600 euro meer, waarvan dan 260 rechtstreeks naar de auto en 200 euro naar een spaarpot gaat. Bovendien kan ik zelf kiezen hoe ik mijn kilometers maak. Voor OV en fietsen krijg ik dezelfde vergoeding.

Uiteindelijk vindt ik dit toch wel wat voordeliger dan leasen. Dat ik daarbij in een 4 jaar oudere auto rijdt, vind ik niet zo'n probleem. Ik krijg er ook vrijheid voor terug. Die spaarpot/afschrijving hoef ik natuurlijk niet aan een volgende auto te besteden en als ik om wat voor reden dan ook wegga bij deze baas, heb ik nog een goed bruikbare auto zonder verplichtingen en een gevulde spaarpot. Bij leasen heb ik dan geen van beide en mag ik misschien nog een boete betalen om de leasetermijn af te kopen en mag ik ook nog eens ieder krasje professioneel laten spuiten voor de hoofdprijs. Nee dank je. Geef mij maar deze eigen auto waar ik zonder scrupules een spijker in het dashboard kan rammen als ik dat wil.

Edit, toch wel leuk ter vergelijking:

Hiervoor heb ik 3 jaar en 3 maanden in een zwart driedeurs Golfje 3 1.9 TDi uit '97 rondgereden. Van 238.000 tot net geen 300.000. Prima bakkie, liet me ook nooit in de steek.

Kosten na 39 maanden en 60950 kilometer:

Diesel: 3525.83 (bij 5.5 l/100km)
Onderhoud: 2678.90 (4 beurten, 4 banden, schokbrekers, distributieriem + waterpomp)
Kosten: 3920.91 (wegenbelasting, WA-verzekering, wegenwacht)

Totaal: 10125.64, dus per maand ook 260 euro, maar per kilometer wel wat meer: 16.6 cent. Ik heb met die Golf minder kilometers per maand gemaakt: 1650 tegenover de 2000 die ik nu met de Prius doe.

Conclusie: de Prius kost me minder dan die Golf, terwijl de auto me veel meer te bieden heeft. En ik moet weer wat meer gaan fietsen!

Pas als ik de afschrijving van de golf meereken, kan ik die goedkoper noemen: 3000-900 = 54 per maand. Maar ook toen ik in de Golf rondreed legde ik 200 euro opzij voor een opvolger, dus onder de streep maakt het niet zoveel uit. ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door TwOkkie op 05-04-2011 16:38 . Reden: Golf toegevoegd, was zelf ook wel benieuwd... ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Even zien:

Mijn eerste auto was een Toyota Corolla 1.3 XLi, zonder enige luxe. In twee jaar (daarna parkeerde iemand uit zonder op te letten en was hij total loss) heb ik er 250 euro aan onderhoud en een setje banden à 280 euro aan uitgegeven. Wegenbelasting was ~80 euro/kwartaal en het verbruik consequent 1:16.

Nu moet ik zeggen dat ik een beetje mazzelde toen hij total loss ging, want ik wist inmiddels dat de koppakking lek was. Ik kreeg de aankoopprijs terug als dagwaarde (1500 euro) plus 100 euro voor het ombouwen van de Scheel-stoel die ik op de bestuurdersplek had gemonteerd ivm rugklachten met de standaard stoelen en het uitbouwen van de radio 8)7 Daarnaast het wrak voor 350 euro verkocht, dus feitelijk had ik 180 euro aan onderhoud en ~650 euro aan verzekering aan kosten voor twee jaar rijplezier.

Met mijn nieuwe Mazda 626 had ik wat minder mazzel. Al snel moest ik de pakking van het inlaatspruitstuk laten vervangen, omdat hij bij het gasgeven ineens soms inhield (leek bijna te verzuipen), erg gevaarlijk op invoegstroken. De bougies bleken later brak, samen met de bougiekabels (fijn, steenmarters...). Ook de remschijven voor moesten vervangen, samen met de blokken en de remklauw rechtsvoor omdat die rare geluidjes maakte bij remmen + sturen. Dat alles gedurende het eerste jaar uitgegeven, ik wil niet eens _weten_ wat dat heeft gekost (kun je een 2e hands Corolla 1.3 XLi voor kopen denk ik :P). Sindsdien is alleen de distributieriem vervangen, geheel gepland, en doet alles het verder zoals het hoort.

Achja, soms heb je mazzel, soms pech. Met tweedehands auto's (zeker als je ze particulier koopt) weet je dat er een zeker risico is dat je een auto koopt die iemand weg doet omdat de "running costs" plotseling gaan stijgen ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 12-06 12:01

Mx. Alba

hen/die/zij

Tsja, laat ik eens kosten gaan vergelijken.

De 2 jaar oude Prius die ik nu in de lease heb kost me zo'n €150 per maand. En dat is alles.

De 10 jaar oude Volvo V40 1.9D met 300.000km op de teller die ik privé had kostte me alleen al aan wegenbelasting meer dan €100 per maand.

Mijn hart zegt nog steeds heel hard "Volvo!!!" maar mijn portemonnee zegt "Prius..." ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mijn ex-auto, ford mondeo '04 met 35.000 per jaar:
Wegenbelasting: 120 p/m (toen, is tegenwoordig iets duurder geworden)
Diesel: 180 p/m
Verzekering: ook iets van 120 (viel nog in de zgn. risico categorie, tegenwoordig zal ik rond de 70-80 zitten)
Onderhoud: 50 (setje banden: 400, grote beurt: 150, kleine beurt: 75. Verder nooit iets spannends aan geweest.)
Afschrijving: 250

Totaal: 720 per maand :P
prijs per km: 0,2468

Oh wat ben ik blij dat ik motor rij

Tegenwoordig met de motor (overigens wel maar 20k per jaar):
Wegenbelasting: minder dan 10 p/m
Benzine: 140
Verzekering: minder dan 20
Onderhoud: 50 (doe veel zelf, alleen de banden zijn duur. rest van materiaal is niet zo duur)
Afschrijving: 50 (ruim genomen)

Totaal: 270
Prijs per km: 0,1620
Uitgaande van lineaire schaling (wegens bijna verwaarloosbare vaste lasten) zou dat 472,5 per maand zijn bij 35.000km p/j

[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 09-04-2011 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Mx. Alba schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 23:45:
Tsja, laat ik eens kosten gaan vergelijken.

De 2 jaar oude Prius die ik nu in de lease heb kost me zo'n €150 per maand. En dat is alles.
Plus een euro of 700 die je werkgever betaalt (en uiteindelijk ook uit je loonruimte komen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 12-06 12:01

Mx. Alba

hen/die/zij

t_captain schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 09:36:
Plus een euro of 700 die je werkgever betaalt (en uiteindelijk ook uit je loonruimte komen) :)
Nee, €560 want dat is mijn leasebudget ;)

En dat komt niet uit mijn loonruimte want we krijgen geen compensatie of andere regeling als we geen leasewagen zouden nemen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Mijn Suzuki Alto (nieuw gekocht in mei 2010) kost me het eerste jaar €231 / maand(afschrijving,brandstof,verzekering en een 1e onderhoudsbeurt bij de dealer(die hij overigens nog niet heeft gehad) )

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Mx. Alba schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 10:16:
[...]
En dat komt niet uit mijn loonruimte want we krijgen geen compensatie of andere regeling als we geen leasewagen zouden nemen.
Als je salaris dan ook nog eens net zo hoog is als wat je elders zou kunnen verdienen, heb je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mijn vorige auto, Citroën ZX benzine, gekocht toen hij 8 jaar oud was, 8,5 jaar mee gereden. Alles inclusief (en ik schrijf alles op), dus onderhoud, brandstof, verzekering, afschrijving, € 260 per maand met 15.750 km/jaar.
Afschrijving: € 40 / maand
Brandstof: € 115 / maand
Wegenbelasting: € 25 / maand
Reparaties: € 45 / maand
Verzekering: € 23 / maand
En dan nog wat klein grut dat ik apart schrijf.

Mijn huidige auto is nog weinig over te zeggen. Die heb ik nieuw gekocht dus de afschrijvingskosten zullen een stuk hoger zijn en de verzekering is wat duurder. Daarentegen geen motorrijtuigenbelasting en lagere brandstofkosten. En hopelijk minder reparatiekosten natuurlijk. Tot nu toe exclusief afschrijving € 150 per maand, maar het zijn nog maar 5 maanden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-06 16:10
_JGC_ schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:21:
Hier een tweedehandsje, Peugeot 206 1.4HDI 2004, 116K op de teller 3 jaar geleden voor 7100 euro. Waarde is nu ongeveer 3500 euro, dus afschrijving is ook ongeveer dat bedrag in 3 jaar tijd. Ik ga die bak gewoon oprijden tot ie niet meer wil.
Ik doe er 35K per jaar mee, qua onderhoud betekent dat gewoon 2 beurtjes per jaar bij de beun, laat ik die voor het gemak op 350 euro zetten, kom je op 700 euro per jaar aan onderhoud. De ene keer ben ik voor 100 euro klaar, de andere keer moet ie 2 nieuwe banden of nieuwe remblokken, dan is het wat duurder.
Maar dan reken je wel wat te weinig voor onderhoud lijkt me,

elke 120.000 km (5 jaar) een nieuwe distrubutieriem a 450 euro
nieuwe remschijven bij 200.000 km 400 euro
aandrijfassen en ophanging enzo is ook wel eens aan vervanging toe
en na 10 jaar moeten de airbags en gordelspanners vervangen (of in ieder geval gecontroleerd)

oftewel: hoop voor je dat het bij 700 euro per jaar blijft, maar mijn ervaringen zijn tot nu toe wat anders (206 uit 2004).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Leuk om te lezen dit topic, hier die van mij :

BMW 730D "vol" prive lease (Duitsland)

- Eenmalig 10.000 euro, per maand 503. Voor 3 jaar totaal : 788 Per maand
- Wegenbelasting : 33
- Verzekering : 45
- Diesel 20.000 / 14 * 1,43 / 12 (op dit moment) : 170
- 1x banden : 30
- 1x onderhoud : 20

Totaal per maand 1.086 Euro per km : 0,65 Euro

Is die het waard : Nee natuurlijk niet, maar wel leuk. Meestal rij ik 1 klasse eronder, (A6, Bmw 5 e.d.) maar dit was slechts een paar tientjes meer dus vandaar.

Kopen is overigens stukken duurder, en zie maar eens goed van zo'n ding af te komen na 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:48

TwOkkie

Tweakin' Okkie

TwOkkie schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 16:10:
Ik verwacht dat het weer een standaard grote beurt wordt van 350 euro met misschien wat klein grut eromheen, maar dat is koffiedikkijken. Banden zijn nog goed en het enige mankement dat ik zie is een kapot stadslichtje linksvoor.
Nah, dat viel dan toch weer tegen. Het "kleine grut eromheen" was bij elkaar toch weer bijna 200 euro waardoor deze beurt me 547,32 kostte. Grootste kostenpost: er lekte bij de achterklep wat vocht in de bagageruimte wat zich ophoopte bij de 12V-accu. Opsporen en dichtkitten kostte 65 euro. En volgens mij heb ik wat veel betaald voor de olie. Ik wou 5w30 eens proberen in plaats van de standaard 10w40. Dat kostte me nog eens 56 euro extra. Mmm... Verder zijn er een lampje, bougies en wat filters vervangen en ben ik klaar voor de volgende 15.000 kilometers.

Inclusief deze beurt kost deze auto me aan brandstof en onderhoud nu 12.5 ct/km als ik deze beurt in z'n geheel tel bij de kosten over de afgelopen 33.861 kilometer.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
dj1981 schreef op donderdag 21 april 2011 @ 15:49:
[...]

Maar dan reken je wel wat te weinig voor onderhoud lijkt me,

elke 120.000 km (5 jaar) een nieuwe distrubutieriem a 450 euro
nieuwe remschijven bij 200.000 km 400 euro
aandrijfassen en ophanging enzo is ook wel eens aan vervanging toe
en na 10 jaar moeten de airbags en gordelspanners vervangen (of in ieder geval gecontroleerd)

oftewel: hoop voor je dat het bij 700 euro per jaar blijft, maar mijn ervaringen zijn tot nu toe wat anders (206 uit 2004).
- Elke 240K een nieuwe distributieriem, deze krijgt bij de volgende beurt op 225K zijn eerste nieuwe
- Remschijven zijn nog tip top, remblokken al vervangen
- Aandrijfassen zijn nog goed, vorig jaar een veertje verwijderd die tikte, als die in de as was geschoten had ik wel een nieuwe gemoeten

Ophanging is alleen wel even een probleempje... ik heb vorige week dit ding alvast voor de APK gehad omdat ik aan 2 nieuwe banden toe was, daar kwamen een draagarm, een stuurkogel en 2 achterwiellagers achter weg. Al met al gaat dat redelijk richting de 700 euro. Komt dan die distributieriem met grote beurt nog bij later dit jaar, dus dan zit je al ver over de 1000 euro heen als het even tegenzit. Maargoed, vorig jaar maar 250 euro over een heel jaar kwijt, wat ik nu uitgeef kan ik uitsmeren over 3 jaar, die distributieriem later dit jaar kan ik uitsmeren over de rest van de levensduur van deze auto, ik zie dat ding nml geen 450K halen.

@Twokkie hierboven:
Je bent gewoon afgezet met die olie. Ik heb hier een flesje Kroon 5W40 staan, niet noemenswaardig duurder of goedkoper dan 5W30, dat kost 8,90 per losse liter. Voor een kannetje van 5 liter ben je iets van 37,50 euro kwijt. Als jij dan 56 euro extra betaalt om 5W30 ipv 10W40 te krijgen, betaal je die olie gewoon meer dan 2x. Ik heb me daar wel vaker over zitten verbazen bij dealers en sommige garages.

[ Voor 12% gewijzigd door _JGC_ op 21-04-2011 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-06 16:10
_JGC_ schreef op donderdag 21 april 2011 @ 18:45:
[...]
Maargoed, vorig jaar maar 250 euro over een heel jaar kwijt, wat ik nu uitgeef kan ik uitsmeren over 3 jaar, die distributieriem later dit jaar kan ik uitsmeren over de rest van de levensduur van deze auto, ik zie dat ding nml geen 450K halen.
waarom zou die 206 geen 450KKm halen? Moet toch makkelijk kunnen? Alleen het probleem in Nederland is natuurlijk dat je wegenbelasting gelijk blijft (en dus relatief duurder wordt tov de waarde van je auto). Maar dan kan ie vrolijk op naar de 5 ton in Noord-Afrika oid...

oh, en bij het vervangen van de distributieriem ook goed op de waterpomp letten, daar kan je dan relatief makkelijk bij, als ie later kapot gaat moet weer eerst de halve motor uit elkaar.

[ Voor 13% gewijzigd door dj1981 op 22-04-2011 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-06 16:14

Metro2002

Memento mori

Ik rij een mitsubishi Carisma 1.8 GDI benzine uit 1998 , deze auto kost me per maand:

Vaste lasten:

- Wegenbelasting 42 euro
- WA verzekering 22 euro

Variabele lasten:

- Brandstof: 30 euro

onderhoudskosten:

rond de 650 euro per jaar of 54 euro per maand

Afschrijving

Bijna niks , Ga er vanuit dat ie nog 1000 euro oplevert over 2 jaar dan schrijft ie 3000 euro af in bijna 5 jaar tijd. = 600 euro per jaar , 50 euro per maand

Alles bij elkaar kost mijn auto me dus 198 euro per maand.

(damn :X ) met mijn jaarlijkse kilometers (rond de 3000 km momenteel :F ) is dat dus bijna 80 cent per kilometer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Met zo'n laag aantal kilometers zou je een deelauto kunnen overwegen.

Van je totale 200 euro per maand gaat er 168 op aan vaste kosten. Een alternatief is een kleinere, lichtere auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-06 16:14

Metro2002

Memento mori

t_captain schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:05:
Met zo'n laag aantal kilometers zou je een deelauto kunnen overwegen.

Van je totale 200 euro per maand gaat er 168 op aan vaste kosten. Een alternatief is een kleinere, lichtere auto.
Zit momenteel ook al een tijdje in twijfel wat ik met die auto ga doen. Wegdoen is eigenlijk zonde want het is echt een prima auto maar de kosten per kilometer zijn absurds voor de kilometers die ik ermee maak inderdaad.
Kleinere auto kan maar ik heb juist een wat grotere auto omdat ik de auto gebruik voor lange afstandsritten (alles > 20km, daaronder pak ik de fiets wel) , dingen meeslepen, aanhangers trekken, ed. Echt een werkpaard zeg maar, dan is een kleine auto weer minder handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:48

SmartDoDo

Woeptiedoe

VW Polo 1.2 TSI DSG

Verzekering:
All-Risk verzekerd, € 69,-

Wegenbelasting:
€ 31,-

Onderhoud:
Niet ivm garantie

Afschrijving:
Doe ik niet aan. Ik spaar voor van alles en tegen de tijd dat ik een andere auto nodig heb dan zie ik wel hoeveel budget er is.

Brandstof:
Ongeveer € 130,-

Reiskostenvergoeding:
€ 110,-

Totale kosten: +/- € 120,- per maand

Reservering voor auto:
€ 100,-

Per maand "kost" de auto me dus zo'n € 220,-. Ik rij met name woon-werkverkeer en kom daarmee per jaar op ongeveer 13.000 km uit.

[ Voor 8% gewijzigd door SmartDoDo op 22-04-2011 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

vergeet je niet erg gemakkelijk je servicebeurtjes? Garantie of niet, om de 30K (of 2 jaar) wil je auto toch echt wel een beurtje. De bluemotion waarin ik mag rijden is binnen een half jaar al voor een longlife-beurt geweest.

[ Voor 16% gewijzigd door Gunner op 22-04-2011 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Metro2002 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:15:
[...]

Zit momenteel ook al een tijdje in twijfel wat ik met die auto ga doen. Wegdoen is eigenlijk zonde want het is echt een prima auto maar de kosten per kilometer zijn absurds voor de kilometers die ik ermee maak inderdaad.
Kleinere auto kan maar ik heb juist een wat grotere auto omdat ik de auto gebruik voor lange afstandsritten (alles > 20km, daaronder pak ik de fiets wel) , dingen meeslepen, aanhangers trekken, ed. Echt een werkpaard zeg maar, dan is een kleine auto weer minder handig.
Als dat het toepassingsgebied is, dan zit je met je Carisma van 1998 en WA verzekering eigenlijk al ideaal. Alle alternatieven zijn kleiner of duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
SmartDoDo schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:23:
VW Polo 1.2 TSI DSG

Afschrijving:
Doe ik niet aan. Ik spaar voor van alles en tegen de tijd dat ik een andere auto nodig heb dan zie ik wel hoeveel budget er is.
Afschrijving moet je rekenen rond de 200 euro per maand. (ik ga uit dat deze auto die in de aanschaf incl opties en aflevering tegen de 20.000 euro kost, niet op Autoweek gekeken voor de precieze bedragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
dj1981 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 10:43:
[...]

waarom zou die 206 geen 450KKm halen? Moet toch makkelijk kunnen? Alleen het probleem in Nederland is natuurlijk dat je wegenbelasting gelijk blijft (en dus relatief duurder wordt tov de waarde van je auto). Maar dan kan ie vrolijk op naar de 5 ton in Noord-Afrika oid...

oh, en bij het vervangen van de distributieriem ook goed op de waterpomp letten, daar kan je dan relatief makkelijk bij, als ie later kapot gaat moet weer eerst de halve motor uit elkaar.
Ik rijd er zo'n 30-35K per jaar mee. Even uitrekenen, dat komt neer op 6-8 jaar voor ie weer een nieuwe distributieriem mag. Dan is die auto 13-15 jaar oud, waarvan ik dat ding 8-10 jaar gehad heb en heb ik onderhand wel eens zin in wat nieuws.

edit:
Waterpomp gaat er uiteraard ook af. Die dingen kosten maar een paar tientjes ofzo en zijn na 225K wel eens aan vervanging toe.

[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 22-04-2011 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
SmartDoDo schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:23:
VW Polo 1.2 TSI DSG

Verzekering:
All-Risk verzekerd, € 69,-

Per maand "kost" de auto me dus zo'n € 220,-. Ik rij met name woon-werkverkeer en kom daarmee per jaar op ongeveer 13.000 km uit.
Tip, kijk even bij Inshared, ik kom voor die Polo ca 20 euro goedkoper per maand uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

neographikal schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 14:44:
[...]

Tip, kijk even bij Inshared, ik kom voor die Polo ca 20 euro goedkoper per maand uit. :)
Hoe kan je dat nu zeggen zonder dat je bijvoorbeeld zijn schadevrije jaren weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:58

_Apache_

For life.

Inshared is scherp geprijst, maar niet beschikbaar voor mensen jonger dan 25 jaar. :/ Dan maar Allsecur, die vervolgens geen motoren verzekerd. En zo blijven we bezig.

@Gunner, ze moeten inderdaad ergens de besparing vandaan halen.

[ Voor 46% gewijzigd door _Apache_ op 22-04-2011 15:20 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Oh ze willen de risicogroep niet verzekeren. Op zich wel slim bedacht en ergens ook wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Gunner schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 15:05:
[...]

Hoe kan je dat nu zeggen zonder dat je bijvoorbeeld zijn schadevrije jaren weet?
Klopt, is een gokje, maar ik ken SDD een beetje. Daarnaast is Inshared uberhaupt erg gunstig geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

t_captain schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 09:36:
[...]

er is geen enkele werkgever die het volle leasebudget op je rekening gaat storten als jij zegt dat je geen auto zou willen...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Yalopa schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:06:
[...]

er is geen enkele werkgever die het volle leasebudget op je rekening gaat storten als jij zegt dat je geen auto zou willen...
Jawel hoor, ik ken genoeg mensen die kunnen kiezen. Die hebben een mobiliteitsbudget van x euro en mogen kiezen tussen een leaseauto voor dat geld of extra salaris. Voor de werkgever maakt het niet uit, waarom zou hij dat dan niet doen?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste