[ Voor 14% gewijzigd door Trishul op 10-06-2011 19:03 ]
Harddisks: 3 x Seagate Barracuda LP 2TB in RAID5, EXT4, Qnap certified (compatibility list)
Qnap TS-412.
Ik vermoed eigenlijk dat de harddisks het probleem zijn. Het kan zijn dat de Qnap te lang moest wachten voordat de Seagate's uit hun slaapstand kwamen...? Anyways, inmiddels doet ie het weer perfect.
oh en 0.6.4 vereist dat je eerst optware hebt geinstalleerd en enabled.
[ Voor 26% gewijzigd door sl1000 op 10-06-2011 20:50 ]
Klopt deels, het kan op mac address en op broadcast, al werkt dat laatste minder vaak.Purn0 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 09:36:
Ik dacht dat een WOL package gericht was op een macadres en niet "universeel". Ik heb nog genoeg te leren
Kan betrekkelijk eenvoudig. Onder unix (linux/apple en zo) het commando 'etherwake qq:nn:aa:pp:mm:aa:cc` ergens in een opstart lokatie zetten (bijvoorbeeld bij inloggen of zo)Lijkt me inderdaad een goed idee. Was leuk geweest als de nas altijd aan zou gaan als ik de PC aanzet, maar ik kan natuurlijk ook gewoon op 2 powerknoppen duwen
Voor msWindwos weet ik zo snel het commando niet, maar dat is vast te vinden. Dat in een shortcut zetten in start->programs->startup en klaar is klara.
Probeer het eens uit te liggenWat nog het moeilijkst is, is uitleggen aan het waif waarom een nas geniaal is....
Als vrouwen het niet willen begrijpen, doe dan vooral geen moeite. vertel de stappen die ze nodig hebben om te doen wat ze willen, dat is goed genoeg. Ze hebben ook leren sms-en en msn-en en zo. dat kon 15 jaar geleden ook nog bijna niemand.
Heb jij dit opgelost gekregen? Ik zit met hetzelfde probleem. Nu kan ik wel een script bouwen dat elke dag even de complete folder kan nalopen op rechten, maar het liefst pak ik het anders op. Iemand dit wel eens opgelost gekregen?Purn0 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 18:31:
Ik zit enorm te klooien met het acces right managment. Hopelijk kan iemand mij verder helpen, want ....![]()
Ik heb op mijn Qnap TS209-II meerdere shares, waaronder "a documenten". Op de nas heb ik naast de admin account ook een andere gebruiker ingesteld, "a". Die geef ik dan RW rechten to de share "a documenten". Toch kan ik met die account in windows (smb) geen bestanden aanpassen en dan oplsaan, omdat ze read-only zijn.
De web file manager verklapt ook wel waarom: De map heeft als owner namelijk admin (waarschijnlijk omdat ik vroeger vaak de admin account gebruikte) en 755 rechten. Als ik de rechten van de map verander in 777, kan ik wel opslaan.
Kennelijk overrulen de eigenschappen van de individuele bestanden en mappen dus het acces right van de Qnap. Hoe zorg ik er nou voor dat als ik gebruiker a RW toegang geef (in acces right managment), het ook werkt naar verwachting (dus dat je alles in die map kunt lezen en beschrijven)?
Bestanden met owner a worden immers ook wel eens gebruikt door gebruiker b.
En hoe worden bijvoorbeeld de rechten van "nieuwe" (gedownloade of gekopieerde) bestanden bepaald? Ik heb niet het idee dat er een standaard instelling voor is, wel?...
Ik kan me niet voorstellen dat ik continue de rechten van mijn bestanden moet gaan aanpassen. Daar is in verhouding de rest van Qnap veel te gebruiksvriendelijk voor. Alle hulp en uitleg wordt zeer gewaardeerd!
Ondanks dat deze schijven niet officieel compatibel zijn, heb ik er wel vertrouwen in, mede dankzij de reacties hier en op het QNAP forum.
Kunnen jullie nog testen/benchmarks aanraden, om de werking van de schijven te testen? Worden er bijvoorbeeld al wat test-functies meegeleverd met de QNAP-software?
Bedankt voor jullie feedback en advies tot zo ver, grote kans dat ik me één dezer dagen wel weer meld, met mijn eerste ervaringen als NAS-noob!
Life's a Game, and I like to play...
Heb de TS-219P (niet de +) hier staan icm met de Hitachi 2TB's werken als een trein :-)DerManiak schreef op zondag 12 juni 2011 @ 14:04:
Zo, ik heb de knoop eindelijk doorgehakt! Zojuist bij 4Launch een 219-P+ en 2x 2TB 5K3000 Hitachi schijven besteld.
Ondanks dat deze schijven niet officieel compatibel zijn, heb ik er wel vertrouwen in, mede dankzij de reacties hier en op het QNAP forum.
Kunnen jullie nog testen/benchmarks aanraden, om de werking van de schijven te testen? Worden er bijvoorbeeld al wat test-functies meegeleverd met de QNAP-software?
Bedankt voor jullie feedback en advies tot zo ver, grote kans dat ik me één dezer dagen wel weer meld, met mijn eerste ervaringen als NAS-noob!
Voor de veiligheid ook een volledige test in de qnap laten uitvoeren (duurt +- 3,4 uur per disk) en deze waren beide OK.
Veel plezier met je qnap!

5 x 2TB schijfjes in RAID 5 erin

en draaien maar.
Wordt hoofdzakelijk als multimediaserver gebruikt en voldoet daarin uiteraard volledig.
Wil echter ook Adobe Lightroom gebruiken om mijn foto's (>1TB) op de NAS te bewerken [en niet onbelangrijk: ook om de catalogus file van Lightroom op de NAS op te slaan]. Dat lukt niet 1,2,3 want Lightroom haat netwerken!
Na wat speurwerk middels iscsi een extra drive-letter op PC en laptop aangemaakt. Dat werkt, want Lightroom ziet niet dat dat een netwerkschijf is.
Er zijn echter altijd maren: die iscsi schijf is niet op meerdere pc's in mijn netwerk(je) te benaderen. Schijnt ook niet te kunnen [Microsoft schrijft dat de data [ntfs] daardoor corrupt zou worden en dat wil ik eigenlijk liever niet...].
Dus de vraag (van deze NAS- en netwerknoob) is: weet iemand een oplossing zodat ik mijn foto's zowel vanaf mijn PC als vanaf mijn Laptop met Lightroom kan bewerken en dat de aanpassingen in de foto's op beide locaties zichtbaar zijn.

Ofwel kun je een deel van de NAS zo inrichten dat Windows 7 dat als een harddisk ziet en kan die schijf dan ook nog eens op meerdere plaatsen benaderbaar zijn?
Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...
iSCSI is volgens mij geen nas maar meer een san oplossing: het biedt ruimte aan een andere computer om dat als disk te gebruiken. De meeste computers gaan er van uit dat disks maar aan 1 computer zitten en houden dus geen rekening met anderen. Dat is met msWindows niet anders dan met unix/linux/ios.Erry schreef op zondag 12 juni 2011 @ 16:48:
Ik moest ook maar eens aan de NAS en heb recent een 559 PRO II aangeschaft:
<<<<<>>>>>>
Wordt hoofdzakelijk als multimediaserver gebruikt en voldoet daarin uiteraard volledig.
Wil echter ook Adobe Lightroom gebruiken om mijn foto's (>1TB) op de NAS te bewerken [en niet onbelangrijk: ook om de catalogus file van Lightroom op de NAS op te slaan]. Dat lukt niet 1,2,3 want Lightroom haat netwerken!
Na wat speurwerk middels iscsi een extra drive-letter op PC en laptop aangemaakt. Dat werkt, want Lightroom ziet niet dat dat een netwerkschijf is.
Er zijn echter altijd maren: die iscsi schijf is niet op meerdere pc's in mijn netwerk(je) te benaderen. Schijnt ook niet te kunnen [Microsoft schrijft dat de data [ntfs] daardoor corrupt zou worden en dat wil ik eigenlijk liever niet...].
Dus de vraag (van deze NAS- en netwerknoob) is: weet iemand een oplossing zodat ik mijn foto's zowel vanaf mijn PC als vanaf mijn Laptop met Lightroom kan bewerken en dat de aanpassingen in de foto's op beide locaties zichtbaar zijn.
<<<<<<<>>>>>>>>
Ofwel kun je een deel van de NAS zo inrichten dat Windows 7 dat als een harddisk ziet en kan die schijf dan ook nog eens op meerdere plaatsen benaderbaar zijn?
Een nas wordt meestal gebruikt met smb/samba naar msWindows pc-s: een share mappen en iedereen kan er bij (mits rechten en zo). Er is inderdaad software die dat niet leuk vind.
In de unix/linux wereld wordt een nas echter van ouds met 'nfs' gebruikt. Daarmee liggen de koppelingen op systeem niveau. Volgens mij kan msWindows ook nfs-mappings aan, al zal je daar wat dieper voor in het systeem moeten. Maar de kans is groot dat je software een dergelijke mapping niet ziet als netwerk-drive maar als gewone disk, omdat ze wat dieper in het operating systeem zit ingebakken.
Oftewel: Probeer nfs als tussenoplossing. Dat kan vanaf meerdere pc-s gebruikt worden en mogelijk ziet je software het niet als netwerk drive.
andere pc-s hoeven niet met nfs, die kunnen met smb blijven werken. de qnap nas combineert dat wel.
Als het goed is kan je iscsi wel gebruiken. Je zou dan de iscsi schijf moeten loskoppelen van je pc zodat je hem vanaf je laptop kan benaderen.Erry schreef op zondag 12 juni 2011 @ 16:48
Edit: van het Qnap forum,over soortgelijke vraag
"From the above answers you have learnd that you can't connect two devices to the same target at once, that will render your data unusable. You can have an connection setup but not using automount.
This way you can use computer1 connect to iscsi volume and write files. When done, you disconnect the iscsi share. After this you can connect from computer2 when you know nothing else is using the volume.
If you want simultanious connection iscsi is not your friend. You are better of using samba / nfs instead for that"
[ Voor 25% gewijzigd door KL643 op 12-06-2011 18:19 ]
Dit lijkt een haalbare en werkzame oplossing!KL643 schreef op zondag 12 juni 2011 @ 18:14:
[...]
Edit: van het Qnap forum,over soortgelijke vraag
"....... You can have an connection setup but not using automount.........
Alvast bedankt en ik ga die iscsi automount optie opzoeken.....
Via een progje als wolcmd of mcwol en hiervoor een bachbestandje maken welke je in de opstart folder van Windows zet kan je de nas opstarten tijdens het opstarten van windows.Zo doe ik dat in elk geval.Purn0 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 09:36:
[...]
Ik dacht dat een WOL package gericht was op een macadres en niet "universeel". Ik heb nog genoeg te leren
[...]
Lijkt me inderdaad een goed idee. Was leuk geweest als de nas altijd aan zou gaan als ik de PC aanzet, maar ik kan natuurlijk ook gewoon op 2 powerknoppen duwen
Wat nog het moeilijkst is, is uitleggen aan het waif waarom een nas geniaal is....
Ook handig als je een laptop in je netwerk heb,hoef je dus niet handmatig je nas aan te zetten.
[ Voor 6% gewijzigd door Hopjesvla79 op 12-06-2011 18:56 ]
Hi Ha Hopjesvla
Verwijderd
Als je dat doet met de nas met meerdere
krijg je problemen met je nas en raakt hij
overstuur met eventueel gevolg dat je data weg is!
Het is geen share, maar iSCSI!
Zijn wel veel uitroeptekens.Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2011 @ 20:45:
iSCSI mount je op één systeem!!
Als je dat doet met de nas met meerdere
krijg je problemen met je nas en raakt hij
overstuur met eventueel gevolg dat je data weg is!
Het is geen share, maar iSCSI!
Wil je me wat duidelijk maken?
het is betrekkelijk eenvoudig een iscsi disk aan meerdere systemen te koppelen. Ook kan je de info dan allemaal gebruiken. MAAR: Zodra je naar die disk gaat schrijven zullen de andere systemen daar niet (direct) erg in hebben. Ze zullen ook gaan schrijven en dat is bijna gegarandeerd dwars over de andere data heen.Erry schreef op zondag 12 juni 2011 @ 23:52:
[...]
Zijn wel veel uitroeptekens.
Wil je me wat duidelijk maken?
Dus. iscsi volumes maar aan 1 computer koppenen, tenzij je echt zeker weet dat er goed mee omgesprongen wordt. VMware ESX is voor mij het enige systeem dat daar echt eenvoudig en goed mee om gaat. Daarnaast zijn er nog cluster systemen, maar die hebben daar weer speciale instellingen en zo voor nodig.
Het beste kan je op een nas gewoon smb/samba en/of nfs gebruiken, dat is er speciaal voor ontworpen.
Bedankt voor de uitleg. Ik ga mij eens storten op smb/samba en/of nfs. Het is toch rotweerbeerse schreef op maandag 13 juni 2011 @ 00:12:
[...]
o.a.
Het beste kan je op een nas gewoon smb/samba en/of nfs gebruiken, dat is er speciaal voor ontworpen.
ik wilde met SABNZBD een film binnen halen op mijn TS-110, echter na 1 RAR stopte de download, bleek er een password op te zitten, kan iemand mij vertellen hoe ik dat kan oplossen zodat de download verder loopt?
Bij Grabit had ik daar nooit last van, die haalde de gehele film binnen en pas daarna kon je bij het unrarren een pasword opgeven indien dat nodig was.
alvast bedankt, Ron
http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=177&t=45762
Heb een TS-459 Pro II (1.8GHz, 1GB) + 4 x 2000GB Seagate Barracuda LP in RAID 5
[ Voor 22% gewijzigd door sMb.Blade op 13-06-2011 10:49 ]
Als ik je forum post zo lees heb je in beide huizen hetzelfde netwerk segmemt in gebruik. (192.168.1.0)sMb.Blade schreef op maandag 13 juni 2011 @ 10:48:
Iemand ervaring met Twonky aanbieden op aan 2 gescheiden netwerken via 2 NIC's van de NAS? Ben er al aardig ingedoken, zelfs tot het aanpassen van ini files via Terminal e.d. maar niets helpt. Hieronder mijn post van het Qnap forum:
Miwschien gaat het werken als je een van beide een andere range geeft bijv 192.168.11.0/24
Ik heet dan wel geen Ron, maar ik hoop dat ik ook antwoord mag gevengolfgti5 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 09:54:
Hallo,
ik wilde met SABNZBD een film binnen halen op mijn TS-110, echter na 1 RAR stopte de download, bleek er een password op te zitten, kan iemand mij vertellen hoe ik dat kan oplossen zodat de download verder loopt?
Bij Grabit had ik daar nooit last van, die haalde de gehele film binnen en pas daarna kon je bij het unrarren een pasword opgeven indien dat nodig was.
alvast bedankt, Ron
Ten eerste is dit niet QNAP-specifiek maar SABnzbd-specifiek. Had dus beter in Het grote SABnzbd topic deel 1 gepast. Het antwoord is dan ook op de SABnzbd-Wiki te vinden: http://wiki.sabnzbd.org/password-protected-rars
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
De download snelheid blijft maar rond de 200k/sec per torrent.
Is dit nog op te lossen of is het een beperking van QGet?
[ Voor 3% gewijzigd door dCY op 13-06-2011 14:47 ]
Bron: http://forum.qnap.com/vie...3811&hilit=200%25#p203811
Je vraagt het daar, het antwoord heb ik daar ook neergezet: Beide moeten over naar een andere ip reeks: 192.168.xx.yy, waar xx het huisnummer is en yy een intern nummer. Doe dit in je router, dhcp-server en alle andere apperatuur met een eigen ip address.sMb.Blade schreef op maandag 13 juni 2011 @ 10:48:
Iemand ervaring met Twonky aanbieden op aan 2 gescheiden netwerken via 2 NIC's van de NAS? Ben er al aardig ingedoken, zelfs tot het aanpassen van ini files via Terminal e.d. maar niets helpt. Hieronder mijn post van het Qnap forum:
Ah super bedankt man, hoop dat dat het is! Had ook daar al gereageerd met 1 extra vraag:beerse schreef op maandag 13 juni 2011 @ 17:48:
[...]
Je vraagt het daar, het antwoord heb ik daar ook neergezet: Beide moeten over naar een andere ip reeks: 192.168.xx.yy, waar xx het huisnummer is en yy een intern nummer. Doe dit in je router, dhcp-server en alle andere apperatuur met een eigen ip address.
http://forum.qnap.com/vie...&t=45762&p=204127#p204127
Ik heb een TS 210, met hierin twee harde schijven van 2TB. Nu heb ik beide ingesteld op single disk, maar kan via mijn NAS alleen 1 schijf steeds zien. Wil deze namelijk gescheiden aanhouden om op de een data zoals foto's te bewaren, en de andere voor dowloaden en films. Heb al van alles geprobeerd, zelfs opnieuw installeren. Maar blijf maar steeds 1 schijf zien. Als ik bv instel op JBOD zie ik wel 4TB geheugen.
Wat doe ik verkeerd? Heb al diverse fora bekeken, maar nog steeds niet het antwoord gevonden.
Volgens mij doe je niets verkeerd. Zelf had ik op mijn 419 een vergelijkbare indeling gehad. Helaas staan de standaard qnap directories (shares of zo) alleen op de eerste disk. Nog helaaser is dat de standaard directories niet naar een andere disk verplaatst kunnen worden. Zelfs met linux, via de ssh interface, is het mij niet gelukt een blijvende aanpassing te maken: bij een herstart (of zo iets) worden de directories weer terug gezet...Jay_V schreef op maandag 13 juni 2011 @ 21:42:
Wie kan mij helpen?
Ik heb een TS 210, met hierin twee harde schijven van 2TB. Nu heb ik beide ingesteld op single disk, maar kan via mijn NAS alleen 1 schijf steeds zien. Wil deze namelijk gescheiden aanhouden om op de een data zoals foto's te bewaren, en de andere voor dowloaden en films. Heb al van alles geprobeerd, zelfs opnieuw installeren. Maar blijf maar steeds 1 schijf zien. Als ik bv instel op JBOD zie ik wel 4TB geheugen.
Wat doe ik verkeerd? Heb al diverse fora bekeken, maar nog steeds niet het antwoord gevonden.
Om het toch door te kunnen voeren, zou je een bug kunnen indienen bij qnap: het wijzigen van de storage van een standaard directory werkt niet.
Zelf ben ik voor de makkelijke weg gegaan: Een groot volume aangemaakt en daar mee verder werken. Maar als gemeldt, dit is op een 419, mijn idee was 2 disks in mirror (raid1) voor backup en 2 disks in stripe (raid0) voor download en streaming en dergelijke. Dat biedt effectief 3 disks ruimte. Met raid5 heb ik nu dezelfde ruimte alleen loopt de backup ook vol als de download volloopt. Met jou 2 disk systeem heb je met een raid0 de zelfde ruimte maar meer gevaar, met raid1 een betere beveiliging maar minder ruimte. wat een jbod hierin doet weet ik niet, maar ik vermoedt vergelijkbaar met raid0.
Let wel op dat als je ze niet zomaar een andere naam kunt geven, dat heeft meer voeten in de aarde.
Daarnaast moet jeopletten dat je Public op dezelfde disk laat staan als waar de .qpkg dir staat, anders kan het mis gaan. De Public directory word namelijk gebruikt om te bepalen waar de .qpkg directory moet staan. Verder is het verstandig om geen qpkgs geinstalleerd te hebben, als je alles gaat verplaatsen. Sommige qpkgs linken namelijk direct naar een van de standaard shares, en die link wordt niet aangepast na het omzetten van het path in smb.conf.
bij JBOD worden de disken logischere wijze "achter elkaar" gezet, en dan komt het filesysteem over alle disken. Dit is imho de slechte optie die je ooit kunt kiezen. bij uitval van 1 van de disken is je filesysteem beschadigd en ben je alle data kwijt, terwijl je geen performance winst hebt (zoals bij raid 0) omdat de data van voor naar achter over de disken wordt afgevult, en niet verdeelt over alle disken.
[ Voor 19% gewijzigd door sl1000 op 13-06-2011 23:06 ]
Euhm, bedankt voor je reactie. Maar ik ben helemaal niet bekend in Linux. Heb je misschien een tutorial of iets dergelijks?sl1000 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 23:03:
via linux is het heel eenvoudig om de shares aan te passen naar de nieuwe locaties hoor
Dat van JBOD wist ik al ja. Vandaar dat ik ze eigenlijk als twee losse schijven wil gebruiken. Voor mij zijn mijn foto's het belangrijkst om te bewaren. Vandaar dat de bedoeling is deze op een schijf te houden, en vervolgens een backup op de andere te maken. Bied toch iets mee veiligheid denk ik. Heb hiervoor RAID 1 nog overwogen, maar wat films en mp3 kan ik altijd weer downloaden.
Browse 1 folder omhoog, en dan naar /etc/config/, open daar smb.conf. Pas van de betreffende share het "path" aan naar de 2e disk (HDB_DATA) of 2e raidset (MD1_DATA). bestand opslaan, en browse dan naar /share/HDB_DATA (OF MD1_DATA) en maak daar de map van de share aan de je wilt verplaatsen.
Hierna de nas rebooten en als het goed is wijst de default share nu naar de nieuwe shijf. Misschien eerst even een kopietje maken van het bestand, om terug te kunnen naar de originele setup indien nodig.
Nieuwe shares kun je gewoon in de gui aanmaken, waarbij je tijdens het doorlopen van de wizard kunt kiezen op welke schijf je de share wilt aanmaken.
Kan ik die gebruiken zonder interne schijven?
Ik zou de ts-412 namelijk willen gebruiken met 4x2TB (raid5), maar heb nu nog geen budget voor de schijven?
Momenteel staat mijn data op 1 usb-disk van 2TB, die gesplitst gebackupped wordt naar 2 usb-disks van 1TB.
Lukt dat op de ts-412? Of is usb enkel te gebruiken om naartoe te backuppen of zo?
Je kunt eens kijken of je de harde schijven uit de behuizing kunt halen en dan in ts-412 gebruiken. Er passen 3,5" en 2,5" sata schijven is. Je hebt minimaal 1 schijf nodig voor de firmware.Fire69 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 22:09:
Ik heb een (eigenlijk belachelijke, weet ik) vraag over de TS-412.
Kan ik die gebruiken zonder interne schijven?
Ik zou de ts-412 namelijk willen gebruiken met 4x2TB (raid5), maar heb nu nog geen budget voor de schijven?
Momenteel staat mijn data op 1 usb-disk van 2TB, die gesplitst gebackupped wordt naar 2 usb-disks van 1TB.
Lukt dat op de ts-412? Of is usb enkel te gebruiken om naartoe te backuppen of zo?
Die usb-schijven zijn nu in ntfs geformateerd, ik veronderstel dat ik die niet zomaar in de nas kan steken.
Niet zonder de data die erop staat te verliezen, nee.Fire69 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 22:45:
[...]
Die usb-schijven zijn nu in ntfs geformateerd, ik veronderstel dat ik die niet zomaar in de nas kan steken.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Dus:
1 schijf om te booten, geen probleem, heb ik hier nog liggen.
Maar als ik er dan de usb-schijven aanhang, kan ik gewoon die ene van 2TB sharen en laten backuppen naar die 2 andere?
Wordt er nog steeds niet wijzer op. Ik heb inmiddels wel kunnen wisselen tussen beide schijven. Maar is het ook mogelijk ze beide tegelijk zichtbaar te maken? Dat krijg ik niet voor elkaar. En hoe zit het precies met die shares maken in gui? Kan nergens een wizard vinden.sl1000 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 23:26:
Installeer winscp, en maakt verbinding met je nas (username admin + password)
Browse 1 folder omhoog, en dan naar /etc/config/, open daar smb.conf. Pas van de betreffende share het "path" aan naar de 2e disk (HDB_DATA) of 2e raidset (MD1_DATA). bestand opslaan, en browse dan naar /share/HDB_DATA (OF MD1_DATA) en maak daar de map van de share aan de je wilt verplaatsen.
Hierna de nas rebooten en als het goed is wijst de default share nu naar de nieuwe shijf. Misschien eerst even een kopietje maken van het bestand, om terug te kunnen naar de originele setup indien nodig.
Nieuwe shares kun je gewoon in de gui aanmaken, waarbij je tijdens het doorlopen van de wizard kunt kiezen op welke schijf je de share wilt aanmaken.
Ik heb één van mijn schijven uit een RAID1 set van een ouder NAS waar nog wat films op staan die ik eraf wil halen. Ik heb daarvoor kubuntu op mijn PC geinstalleerd en de schijf aangesloten.
In het partitiebeheer zie ik de schijf wel, maar geen van de partities is of kan worden gemount.... Eenmaal gemount wil ik het dan via het netwerk naar mijn nieuwe NAS pompen.
Weet iemand hoe ik (in ieder geval) de (ext4) partitie waar de data opstaat gemount krijg?
Ik heb toevallig recent een QNAP 412 gekocht met 4 x 2TB disken die ook vooral gebruikt gaat worden voor mijn groeiende verzameling foto's en Lightroom bestanden. Wat ik doe is de share mounten via SMB en deze dan onder Windows koppelen aan een drive letter. Voor Windows is de SMB share vervolgens een normale disk en ziet Lightroom het verschil niet meer.Erry schreef op maandag 13 juni 2011 @ 08:14:
[...]
Bedankt voor de uitleg. Ik ga mij eens storten op smb/samba en/of nfs. Het is toch rotweer
Onder OS X zou het ook op een dergelijke manier moeten kunnen, maar dat heb ik nog niet getest.
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
vilten plak voetjes (die dingen die je onder meubels doet om je houten vloer niet te beschadigen)
De sonore bromtoon die ik hoorde als de nas aanstond is nu geheel verdwenen.
Wat voor foutmelding krijg je na het verwijderen?nvdbosch schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 22:19:
Ik heb Spotweb geïnstalleerd op mijn QNAP. Alles lijkt goed te werken maar na een tijdje krijg ik de volgende foutmelding: "show_updatebutton is een user right geworden. Haal dit aub weg uit je ownsettings.php". Ik heb in ownsettings.php al geprobeerd om dit weg te halen alleen volgt dan weer een andere foutmelding. Iemand enig idee hoe ik Spotweb weer aan de praat krijg?
daarna zou het moeten werken.
sorry, ben een hele rits qpkgs van broodnodig onderhoud aan het voorzien, en nog niet toegekomen aan spotweb. Dat wordt de volgende op de lijst.
Waarom NZBGET en geen SABnzbd? Ik doe hetzelfde als jij beschrijft, behalve dat ik de NZB's met Spotnet in de "NZB Blackhole", zoals ik hem genoemd heb, zet alwaar SABnzbd hem automatisch oppikt en verwerkt. Of doet NZBGET dat ook automatisch?wortelsoft schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 10:13:
Ik vind dat spotweb maar een hoop gedoe als ik het zo lees. Spotnet met saven naar folder op de nas en dan downloaden met NZBGET lijkt me een stuk betrouwbaarder.
[ Voor 16% gewijzigd door Room42 op 16-06-2011 10:57 ]
Ik heb een TS-210 met de nieuwste firmware. Als ik nu op mijn laptop in de map op de nas ga en daar een folder wil verwijderen krijg ik steeds de melding dat ie de folder niet kan verwijderen omdat deze niet leeg is en ik krijg de inhoud ook niet verwijderd. Voorheen met de vorige firmware ging dat wel altijd.
Waar ligt dat aan en hoe krijg ik dat weer zoals het was?
(Nu moet ik altijd via de webfile manager folders en files gaan verwijderen).
Ik zie net dat er 24 mei een nieuwe fw Build is uitgekomen. Lost deze het probleem op?
[ Voor 8% gewijzigd door Zonekill op 16-06-2011 13:02 ]
Ik zit te kijken naar een 4disk QNAP (in RAID5), maar zit te twijfelen over welke versie goed genoeg is voor mijn wensen. Het wordt een 'domme' NAS (zonder sabnzb e.d.) waar meerdere computers aan gekoppeld worden, sommige via internet (max. 50 megabit/s) d.m.v. ftp of zelfs ISCSI.
Als ik de comparisonchart doorneem dan is zelfs het instapmodel genoeg qua doorvoer, maar ik weet niet of dit ook in de praktijk gehaald wordt. Is een single core nodig of zelfs een dual core Atom? Graag jullie ervaring(en).
Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo
Dit lijkt goed te werken. Ik krijg nu alleen nog dat ik een upgrade-db.php moet draaien. Alleen zie ik nu ook dat PHP 5.3 vereist is. Nu heb ik een QNAP TS-119 met versie 5.2.9. Is dit makkelijk up te daten of moet ik spotweb op mijn QNAP even uit m'n hoofd zetten?sl1000 schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 23:22:
verwijder de regels met show update button, sabnzbd apikey, sabnzbd url, en zet donottouch op TRUE.
daarna zou het moeten werken.
sorry, ben een hele rits qpkgs van broodnodig onderhoud aan het voorzien, en nog niet toegekomen aan spotweb. Dat wordt de volgende op de lijst.
Verwijderd
Andere PHP gebruiken uit /mnt/ext/opt/apache/bin/phpnvdbosch schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 21:24:
[...]
Dit lijkt goed te werken. Ik krijg nu alleen nog dat ik een upgrade-db.php moet draaien. Alleen zie ik nu ook dat PHP 5.3 vereist is. Nu heb ik een QNAP TS-119 met versie 5.2.9. Is dit makkelijk up te daten of moet ik spotweb op mijn QNAP even uit m'n hoofd zetten?
Verwijderd
Zelf de TS410 gekocht met 4 x 1.5 TB in Raid-5 en draai er sabnzb, couchpotoato, MySQL en sickbeard op, snelheid van webpagina's houdt niet over maar prima werkbaar met 4 werkstations, ipad & appletv. Voordeel is dat het geen stroom verbruikt maar zou zelf nu voor een dualcore atom gaan.Low-Tech schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 17:47:
CPU/performance vraag:
Ik zit te kijken naar een 4disk QNAP (in RAID5), maar zit te twijfelen over welke versie goed genoeg is voor mijn wensen. Het wordt een 'domme' NAS (zonder sabnzb e.d.) waar meerdere computers aan gekoppeld worden, sommige via internet (max. 50 megabit/s) d.m.v. ftp of zelfs ISCSI.
Als ik de comparisonchart doorneem dan is zelfs het instapmodel genoeg qua doorvoer, maar ik weet niet of dit ook in de praktijk gehaald wordt. Is een single core nodig of zelfs een dual core Atom? Graag jullie ervaring(en).
Succes!
We gebruiken hem het meest voor opslag en voor het downloadcen van torrents zodat we de computer niet hoeven aan te laten staan. Hij loopt 24/7 en hij verbruikt weinig stroom. Wil je iets downloaden? hopla zo op de computer naar de NAS en een torrent erin zetten en hij download hem gelijk
We zijn zeer tevreden over de NAS en het geld is het waard.
- Heb ik een modem nodig die snapt dat er een magic package verstuurd moet worden?
- of zou de NAS moeten reageren op een toenadering via één van de (in de modem) geforwarde poorten?
Je moet een paar dingen doen om wake on lan via internet mogelijk te maken. Je moet een port fowarden. Je hebt een wol programma script etc. nodig die met die poort kan werken. Verder moet je het mac adres van de nas permanent in de arp tabel van de router zien te krijgen. De meeste routers vergeten welk mac adress op welke poort zat aangesloten na een tijdje en dan werkt het niet meer.Purn0 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 12:52:
Nog een vraagje over WOL op mijn TS239pro: intern werkt het, maar als ik van buitenaf de NAS probeer te benaderen gaat hij niet aan. Hij hangt achter een standaard (Tele2 Fiberspeed) Comtrend ct-6373 modem.Bestaat er überhaupt iets als WOW (Wake On Wan)?
- Heb ik een modem nodig die snapt dat er een magic package verstuurd moet worden?
- of zou de NAS moeten reageren op een toenadering via één van de (in de modem) geforwarde poorten?
Omdat het pakketje op mac-address over het netwerk gaat, moet het op het eigen netwerk worden losgelaten en kan het niet over routers heen. Dus als je een wol pakketje van een ander netwerk af wilt sturen, dan moet je iets in de router doen.Purn0 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 14:42:
Kan ik niet vanaf een remote PC gewoon een "magic package" sturen over een bepaalde poort, welke mijn modem "dom" doorstuurt?
Sommige routers hebben een web/management interface die van buiten af te bedienen is en waarvandaan je een wol-signaal kan geven (de fritzboxen bijvoorbeeld), maar persoonlijk zou ik de management interface niet van buiten toegankelijk maken.
Mijn idee: de nas gewoon altijd aan laten of automatisch laten stoppen en starten. Als ze dan aan staat en je kan er op afstand bij, dan kan je ook de config aanpassen zodat ze aan blijft of zo.
Er bestaan geen gekke vragen ;-) net zoals de meeste moeilijke vragen helemaal niet moeilijk zijn, al is het antwoord dat misschine wel.Purn0 schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 10:07:
Misschien een gekke vraag maar:
Jammer, maar om data van om het even welke raid disk te halen, heb je in principe alle schijven nodig. Bijeen redundant systeem kan je eventueel zonder de redundancy maar toch...Ik heb één van mijn schijven uit een RAID1 set van een ouder NAS waar nog wat films op staan die ik eraf wil halen. Ik heb daarvoor kubuntu op mijn PC geinstalleerd en de schijf aangesloten.
Alleen als deze ene disk toevallig 1 disk van een mirror set die uit 2 delen bestond, maak je kans dat je er mee verder komt...
Om een disk uit een raid-systeem te kunnen lezen, moet je dat raid-systeem gebruiken. Een linux set gebruikt meestal 'lvm' en die herkent ze meestal wel.In het partitiebeheer zie ik de schijf wel, maar geen van de partities is of kan worden gemount.... Eenmaal gemount wil ik het dan via het netwerk naar mijn nieuwe NAS pompen.
Maar de meeste andere raid systemen, zoals hardware raids, software-raids voor andere os-en en ook pc-gebaseerde-hardware-raids, moeten in een zelfde systeem geschoven worden om herkend te worden.
Je moet in ieder geval er voor zorgen dat je de partitie kan herkennen en lezen. Daarvoor moet je het raid-systeem weten. Met merk en type kan je een end komen. Als het een qnap disk is, kan je de gok wagen en in een qnap nas steken.Weet iemand hoe ik (in ieder geval) de (ext4) partitie waar de data opstaat gemount krijg?
MAAR de waarschuwingen dat disk direct aan de nas wordt toegevoegd moet je niet te licht nemen!!!
De kans dat ze wordt vermeubelt is groter dan de kans dat je data kan lezen als ze niet uit een qnap komt!!!
Betreffende mijn oude data:
Ik had 2 mirror schijven in een Qnap TS209-II zitten. Daarvan kon ik met het programma ext2explore in Windows zelfs makkelijk al mijn muziek en documenten back-uppen. Echter gaf hij bij de films foutmeldingen en werd enkel de mappenstructuur gekopieerd.
Ik heb de schijf nu via eSata aan mijn nieuwe Qnap TS239-pro hangen. Ik zie de partities wel gemount, waar ik via de webinterface ook doorheen kan bladeren. Zoals SL ook zegt is de 3e partitie degene waar mijn data op staat. Ook via deze weg kan ik bijna al mijn documenten gewoon kopiëren, behalve dus de films
De bestandsrechten en owner/group waarden lijken ook wat vreemd. Zo heb ik bijvoorbeeld een film (11:14) met:
- bestandsgrootte -4618822862503936000 [zonder eenheid dus]
- owner: -1075403228
- group: -1075403404
- permission: 764
- date modified: 1970/01/01 00:59:16
En betreffende WOL:
Ik heb het binnen mijn netwerk voor elkaar dat de NAS start zodra ik mijn O!Play, Squeezbox classic, Squeezebox Radio of PC aanzet
Op mijn iPhone ook een WOL programma geïnstalleerd wat wel op LAN werkt, maar niet via 3G (WAN). Probleem zit ongetwijfeld in het Comtrend modem van Tele2, hoewel pagina's als deze suggereren dat het zou moeten werken mits je UDP poort 7-9 forward naar je NAS (wat ik natuurlijk wel gedaan heb
Eens kijken of ik dat modem nog een beetje kan tweaken
Dat zal moeilijk worden. Via wlan klopt het dat het werkt: Dan zit je op het zelfde netwerk. Als je via 3g of zo werkt, dan zit je op een ander netwerk (het ip address is anders in het deel waar het subnetmask niet 0 is.) Dan is het technisch niet mogelijk om een wol signaal te geven. Alleen met behulp van routers en/of andere netwerk elementen kan je dan 'wol' doen. Bijvoorbeeld een router die het singnaal omzet.Purn0 schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 00:52:
Op mijn iPhone ook een WOL programma geïnstalleerd wat wel op LAN werkt, maar niet via 3G (WAN). Probleem zit ongetwijfeld in het Comtrend modem van Tele2, hoewel pagina's als deze suggereren dat het zou moeten werken mits je UDP poort 7-9 forward naar je NAS (wat ik natuurlijk wel gedaan heb)
Eens kijken of ik dat modem nog een beetje kan tweaken
Voor zover ik weet luistert een qnap nas alleen naar een 'echt' wol pakket, en niet naar iedere gerichte ping of zo. Sommige andere systemen doen dat namelijk wel maar die gaan ook niet echt uit (S5 of erger) maar blijven meer sluimeren (met bijgaand elec gebruik).
Je stuurt dan je magic packet naar het dyndns adres bv mijnnas.dyndns.org waarbij je ook een poort adres opgeeft in je dyndns adres de router stuurt dan het magic packet door naar je nas.
Wake on lan php scipt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
| <? # Wake on LAN - (c) HotKey@spr.at, upgraded by Murzik # Modified by Allan Barizo http://www.hackernotcracker.com flush(); function WakeOnLan($addr, $mac,$socket_number) { $addr_byte = explode(':', $mac); $hw_addr = ''; for ($a=0; $a <6; $a++) $hw_addr .= chr(hexdec($addr_byte[$a])); $msg = chr(255).chr(255).chr(255).chr(255).chr(255).chr(255); for ($a = 1; $a <= 16; $a++) $msg .= $hw_addr; // send it to the broadcast address using UDP // SQL_BROADCAST option isn't help!! $s = socket_create(AF_INET, SOCK_DGRAM, SOL_UDP); if ($s == false) { echo "Error creating socket!\n"; echo "Error code is '".socket_last_error($s)."' - " . socket_strerror(socket_last_error($s)); return FALSE; } else { // setting a broadcast option to socket: $opt_ret = socket_set_option($s, SOL_SOCKET, SO_BROADCAST, TRUE); if($opt_ret <0) { echo "setsockopt() failed, error: " . strerror($opt_ret) . "\n"; return FALSE; } if(socket_sendto($s, $msg, strlen($msg), 0, $addr, $socket_number)) { echo "Magic Packet sent successfully!"; socket_close($s); return TRUE; } else { echo "Magic packet failed!"; return FALSE; } } } // Port number where the computer is listening. Usually, any number between 1-50000 will do. Normally people choose 7 or 9. $socket_number = "9"; // MAC Address of the listening computer's network device $mac_addy = "00:13:8F:30:30:30"; // IP address of the listening computer. Input the domain name if you are using a hostname (like when under Dynamic DNS/IP) $ip_addy = gethostbyname("mijnnas.dyndns.org"); WakeOnLan($ip_addy, $mac_addy,$socket_number) ?> |
Via mijn iPhone heb ik bewust wifi uitgezet, zodat ik kon testen of het via internet (3G) zou werken. Ik heb inderdaad ook pings en andere toenaderingen geprobeerd, maar dat werkt niet.
Het lijkt erop dat het WOL packet door mijn modem/router niet wordt doorgestuurd naar het mac-adres van mijn NAS nic. Daarvoor moet ik de ARP tabel in het modem kunnen aanpassen om een IP/mac binding vast te leggen (als ik het goed begrepen heb, waarvoor ook dank aan Low Tech en wortelsoft)
@wortelsoft:
Voorkomt jouw methode dat mijn router geen ip-mac bindings heeft en kan opslaan? Ik weet helemaal niets van php, maar als het werkt ga ik er werk van maken
WoL door de PC ging overigens niet vanzelf, maar ik ben eruit gekomen. Voor wie ook wil dat de NAS gestart wordt als je de PC opstart:
- Download WOL.EXE bijvoorbeeld in de map C:\WoL
- Maak een tekstbestandje met de regel C:\WoL\WOL.exe 00:XX:XX:XX:XX:XX (waarbij het schuingedrukte het macadres van de server is) en sla het op
- hernoem de extensie naar bat
- Klik op start > uitvoeren > taakplanner (task scheduler)
- Klik rechts op basistaak maken
- Naam: WoL (of wat je zelf witl)
- Trigger: Als de computer wordt opgestart (je kunt ook meerdere triggers toevoegen)
- Actie: Programma starten: wol.bat bestandje (uit stap 3)
- Ik heb daarna bij eigenschappen nog "uitvoeren ongeacht of gebruiker...", "Wachtwoord niet opslaan..." & "Met meeste bvoegdheden uitvoeren" aangevinkt
- Voltooien > klaar!
Iemand een idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?
[ Voor 116% gewijzigd door Purn0 op 20-06-2011 13:59 ]
ik krijg konstant deze melding op mijn TS-110;
Er is een nieuwe firmwareversie (3.4.3 Build0520T) beschikbaar die kan worden gedownload
Ik heb de update denk wel 5 keer uitgevoerd, daarna word er gevraagd om opnieuw op te starten, na opstart komt hij weer met het zelfde verhaaltje dat 3.4.3 Build0520T kan worden gedownload, enig idee wat ik hier mee moet??
Als je even snel wilt controleren of het werkt met je huidige router instelling (ik weet niet of de onderstaande wol site veilig is, anders moet je het php script wat ik gaf gebruiken).
ga naar http://www.whatsmyip.org/ en noteer dat ip adres
ga dan naar http://wol.dtools.net/ en vul het hier boven gevonden ip adres in en de rest en kijk of je nas opstart.
Vaak werkt dit wel als de nas net uit staat, maar bijvoorbeeld een uur later niet meer, als het laatste het geval is moet je in de router de arp tabel aan passen.
Over het wol php script:
Het php script moet je plakken in een tekst editor, vervolgens het mac adres($mac_addy) / en hostname ($ip_addy) aanpassen naar jouw eigen waardes.
Dit opslaan als wol.php en daarna uploaden naar een webhost waar je php scripts kunt uitvoeren.
Daarna kun je het oproepen met b.v. www.mijnhomepage.nl/wol.php
Ik had het oproepen van de wol.php pagina wel beveiligt met een gebruikersnaam en wachtwoord.
Ik heb volgens mij de laatste versies van spotweb (0.973) en SABnzbd (0.6.5). Alles werkt perfect op 1 vervelend ding na. Ik kan namelijk niet vanuit Spotweb niet meer dan 1 download starten (pijltje naar benenden om aan de queue toe te voegen). Als er al 1 in de queue staat wordt de nieuwe er niet aan toegevoegd, er komt wel een vinkje te staan in Spotweb. Dus geen foutmeldingen, maar er gebeurt gewoon niks. Als de queue weer leeg is kan ik er weer 1 toevoegen.
Met de hand nzb's toevoegen in SABnzbd zelf is geen probleem, dan komen ze gewoon allemaal in de queue.
Iemand enig idee wat dit kan zijn ?
Verwijderd
ik heb een hagelnieuwe TS-212 gekregen en wil deze in het netwerk hangen.Handleiding aangehouden voor het plaatsen van de 2 hd schijven en de boel aangesloten.
Via qnap finder keurig de NAS gevonden en er installatie wizzard uitgevoerd, De netwerk instellingen worden keurig overgenomen zowel via DHCP en vast IP nr. Ik zie via de qnap finder deze instellingen ook terug komen.
Echter wil ik via de webbrowser IE 8 en firefox de NAS benaderen op ipnr:8080 dan krijg ik de helft van de wizzard pagina te zien, en niet de configuratie pagina van de NAS. Ik kan op deze pagina verder niks.
open ik in QNAP finder onder "instellingen" de beheerwebpagina, dan krijg ik de melding
"The requested resource was not found on this server."
Alle firewalls en beveiligingen staan uit. Ik heb de nieuwste firmware op de NAS staan. Tevens ook de meegeleverde firmware geprobeerd, echter hetzelfde resultaat. Als ik een andere pc of de ipad probeer krijg ik hetzelfde probleem......
iemand een idee hoe ik deze NAS toch werkend kan krijgen..? (voorheen NAS Synoligy DSJ210j zonder problemen)
notebook: Asus, win 7
router Draytek Vigog 2130
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2011 12:58 ]
Als je aan de achterkant van de NAS op het reset knopje drukt, zijn de meeste instellingen weer default. Je kunt dan inloggen op de beheerpagina door http://[ip]:8080Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2011 @ 12:38:
Stress op vaderdag.....!
......
iemand een idee hoe ik deze NAS toch werkend kan krijgen..?
Na een reset is je gebruikersnaam en ww admin
Let op dat als je enable en force SSL aangevinkt hebt, je moet inloggen met https:/[ip] Dat gaat over poort 443, maar dat hoef je er niet achter te zetten, omdat het standaard is voor https
Let er overigens op dat je je NAS een fixed IP geeft buiten de DHCP range van je router.
Wat mij ook nog wel eens gebeurde is dat ik geblocked werd, omdat ik me een paar keer verkeerd aanmeldde. Die blocklist wordt ook gewist bij een reset.
@wortelsoft
Bedankt voor je script. Wellicht dat ik dat ook nog ga toepassen. Opties om te WoL'en van buitenaf heb ik echter niet totdat ik een router achter mijn tele2 router plaats, welke wel WoL ondersteunt...
Verwijderd
[...]
Als je aan de achterkant van de NAS op het reset knopje drukt, zijn de meeste instellingen weer default. Je kunt dan inloggen op de beheerpagina door http://[ip]:8080
Let op dat als je enable en force SSL aangevinkt hebt, je moet inloggen met https:/[ip] Dat gaat over poort 443, maar dat hoef je er niet achter te zetten, omdat het standaard is voor https
Let er overigens op dat je je NAS een fixed IP geeft buiten de DHCP range van je router.
Wat mij ook nog wel eens gebeurde is dat ik geblocked werd, omdat ik me een paar keer verkeerd aanmeldde. Die blocklist wordt ook gewist bij een reset.
Dat heb ik dus allemaal al gedaan, maar ik kom dus op een halve pagina van de NAS, hij geeft in IE ook aan dat er 12 fouten op de pagina van de NAS zitten. Ik ga nu proberen de firmware voor de 3e keer te installeren.
Probeer firefox eens, IE 9 werkt niet echt lekker vind ik.Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2011 @ 13:31:
[quote]Purn0 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 13:15:
[...]
Als je aan de achterkant van de NAS op het reset knopje drukt, zijn de meeste instellingen weer default. Je kunt dan inloggen op de beheerpagina door http://[ip]:8080
Dat heb ik dus allemaal al gedaan, maar ik kom dus op een halve pagina van de NAS, hij geeft in IE ook aan dat er 12 fouten op de pagina van de NAS zitten. Ik ga nu proberen de firmware voor de 3e keer te installeren.
Had ie ook al geprobeerd (welke versie FF overigens?):Spoelly schreef op zondag 19 juni 2011 @ 13:33:
[...]
Probeer firefox eens, IE 9 werkt niet echt lekker vind ik.
Misschien voor de zekerheid cookies en geschiedenis van je browser legen?Echter wil ik via de webbrowser IE 8 en firefox de NAS benaderen op ipnr:8080 dan krijg ik de helft van de wizzard pagina te zien, en niet de configuratie pagina van de NAS. Ik kan op deze pagina verder niks.
Weet je zeker dat hier niets fout gaat? Wellicht kun je de setup proberen uit te voeren direct aan de PC (met een kabel) zonder tussenkomst van je router? DHCP zou niet van toepassing moeten zijn op het IP van je NASDe netwerk instellingen worden keurig overgenomen zowel via DHCP en vast IP nr.
Verwijderd
cookies heb ik allemaal al weggedaan.....firmare er net opnieuw opgezet, versie: TS-212_3.4.3_Build0520 zelfde probleem.
overigens gebruik ik ff 4.01
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2011 13:58 ]
Als je subnet hetzelfde is en je IP van je PC en NAS vastzet, moet dat volgens mij wel lukken.Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2011 @ 13:50:
Kan ik de NAS direct zonder router aan de notbook hangen...?
cookies heb ik allemaal al weggedaan.....firmare er net opnieuw opgezet, versie: TS-212_3.4.3_Build0520 zelfde probleem.
Ik weet overigens niet meer precies hoe die setup wizzard eruit ziet, maar daar moet je volgens mij al je netwerk settings invoeren. Post anders even hoe de huidige situatie is.
FF4 zou moeten werken. Draait hier zonder problemen. (Chrome en IE overigens ook)
Verwijderd
Vreemd... Direct aan de notebook krijg ik hetzelfde resultaat. Eens kijken of ik een afbeelding kan maken. Krijg steeds meer de indruk dat er echt wat mis is met de NAS...Purn0 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 14:04:
[...]
Als je subnet hetzelfde is en je IP van je PC en NAS vastzet, moet dat volgens mij wel lukken.
Ik weet overigens niet meer precies hoe die setup wizzard eruit ziet, maar daar moet je volgens mij al je netwerk settings invoeren. Post anders even hoe de huidige situatie is.
FF4 zou moeten werken. Draait hier zonder problemen. (Chrome en IE overigens ook)
Verwijderd
hier een paar afdrukken van het scherm:Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2011 @ 14:09:
[...]
Vreemd... Direct aan de notebook krijg ik hetzelfde resultaat. Eens kijken of ik een afbeelding kan maken. Krijg steeds meer de indruk dat er echt wat mis is met de NAS...
hmmm lukt niet..
wederom is de NAS na opnieuw firmware laden via een directe verbinding tussen de notebook en de NAS niet bereikbaar.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2011 14:52 ]
DHCP range van je router, subnet, ip adressen van router, PC, laptop en nas... Heb je nog een modem/router in je netwerk?
Zie deze post op het QNAP forum, niet alleen je cookies weggooien, maar je hele browsercache legen.Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2011 @ 13:50:
You can't be late until you show up
ach, morgen is de stess gisterenVerwijderd schreef op zondag 19 juni 2011 @ 12:38:
Stress op vaderdag.....!
Dat is mazzel, ik moest er toch echt voor betalenik heb een hagelnieuwe TS-212 gekregen en wil deze in het netwerk hangen.Handleiding aangehouden voor het plaatsen van de 2 hd schijven en de boel aangesloten.
Hoe bedoel je, zowel dhp als vast ip address??? heb je beide netwerken aangesloten en 1 met een vast ip address geconfigureerd en de ander op dhcp laten staan? Dat is vragen om problemen...Via qnap finder keurig de NAS gevonden en er installatie wizzard uitgevoerd, De netwerk instellingen worden keurig overgenomen zowel via DHCP en vast IP nr. Ik zie via de qnap finder deze instellingen ook terug komen.
Het beste beginnen met 1 aansluiting: de bovenste en die op dhcp laten staan. De andere niet aangesloten.
Nu moet je de nas op je netwerk kunnen vinden. Bijvoorbeeld met de finder maar het kan ook met het mac-address in de dhcp server (je router waarschijnlijk). Op dat ip address kan je de qnap vinden vanaf een andere pc op het zelfde netwerk. Daarvandaan moet de webpagina wel goed werken.
Bovenstaande problemen hebben waarschijnlijk 2 oorzaken:Echter wil ik via de webbrowser IE 8 en firefox de NAS benaderen op ipnr:8080 dan krijg ik de helft van de wizzard pagina te zien, en niet de configuratie pagina van de NAS. Ik kan op deze pagina verder niks.
open ik in QNAP finder onder "instellingen" de beheerwebpagina, dan krijg ik de melding
"The requested resource was not found on this server."
Alle firewalls en beveiligingen staan uit. Ik heb de nieuwste firmware op de NAS staan. Tevens ook de meegeleverde firmware geprobeerd, echter hetzelfde resultaat. Als ik een andere pc of de ipad probeer krijg ik hetzelfde probleem......
- beide netwerk aansluitingen aangesloten op het zelfde netwerk. Dat kan je zonder de juiste kennis beter niet doen. Een dubbel uitgevoerde netwerk aansluiting heeft meer nodig dan 2 kabels.
- de gateway instelling van de quap wordt niet uit de dhcp configuratie mee genomen en staat ook een beetje appart in de netwerk instellingen. Als het goed is staat ze op poort 1.
Niet te veel exotische dingen te gelijk willen. Beter voorlopig 1 aansluiting gebruiken.iemand een idee hoe ik deze NAS toch werkend kan krijgen..? (voorheen NAS Synoligy DSJ210j zonder problemen)
Ja, de nas kan ook direct aan een pc gekoppeld worden. Volg daarvoor het linux deel van de handleiding. Negeer de os-opmerkingen en sluit je pc rechtstreeks op de nas aan met de netwerk kabel in de laagst-genummerde netwerk aansluiting. De andere niet gebruiken.Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2011 @ 13:50:
Kan ik de NAS direct zonder router aan de notbook hangen...?
btw: zelf heb ik een 419, misschien heeft een ts212 maar 1 poort. Hier wordt het browsen naar 'http://169.254.100.100:8080/'. let er dus op dat je pc een ip adres krijgt dat begint met 169.254.100.x, bijvoorbeeld 196.254.100.1. Bijgaande subnetmask is 255.255.255.0, router/gateway kan je open laten. Zie de cmd-tool: met `ipconfig /all` kan je de instellingen zien.
Dat bevalt me goed alleen heb ik een vreemde issue als ik de NAS web filemanager wil benaderen.(https://192.168.xxx.xxx/cgi-bin/filemanager/
Ik zie wel de login en kan ook inloggen en de linker kant ook navigeren. Maar de rechterkant met alle files kan ik niet aanklikken met de Google default android browser, en niet met Dolphin HD browser en niet met Opera android browser.
Is er een oplossing hiervoor? Is er een andere webbrowser waarmee ik via de web browser van Android de NAS kan benaderen en alle shares kan benaderen en files kan verplaatsen etc?
Start wel langzaam op, maar dat is maar 1 keer.
Datzelfde heb ik ook als ik de webinterface van de nas benader vanaf de iphone. Zowel safari, atomic als opera bieden geen uitkomst. Ik zal eens kijken of er meer browsers voor zijn (firefox?). Ik hoop het.Solstice schreef op zondag 19 juni 2011 @ 19:07:
Ik heb nu een Asus Transformer eeepad Android pad dinges.
Dat bevalt me goed alleen heb ik een vreemde issue als ik de NAS web filemanager wil benaderen.(https://192.168.xxx.xxx/cgi-bin/filemanager/
Ik zie wel de login en kan ook inloggen en de linker kant ook navigeren. Maar de rechterkant met alle files kan ik niet aanklikken met de Google default android browser, en niet met Dolphin HD browser en niet met Opera android browser.
Is er een oplossing hiervoor? Is er een andere webbrowser waarmee ik via de web browser van Android de NAS kan benaderen en alle shares kan benaderen en files kan verplaatsen etc?
Jammer overigens dat er geen mobile variant van is......(idee?)
Verwijderd
Hoera...het werkt..... geen van dit alles hierboven geschreven heeft gewert. Lijkt een vreemd probleem te zijn met hdd's. uiteindelijk de oplossing gevonden op een ander forum. Het exacte probleem met de hdd weet ik niet, maar wel dat de oplossing werkte...!beerse schreef op zondag 19 juni 2011 @ 18:47:
[...]
ach, morgen is de stess gisteren![]()
[...]
Dat is mazzel, ik moest er toch echt voor betalen![]()
[...]
Hoe bedoel je, zowel dhp als vast ip address??? heb je beide netwerken aangesloten en 1 met een vast ip address geconfigureerd en de ander op dhcp laten staan? Dat is vragen om problemen...
Het beste beginnen met 1 aansluiting: de bovenste en die op dhcp laten staan. De andere niet aangesloten.
Nu moet je de nas op je netwerk kunnen vinden. Bijvoorbeeld met de finder maar het kan ook met het mac-address in de dhcp server (je router waarschijnlijk). Op dat ip address kan je de qnap vinden vanaf een andere pc op het zelfde netwerk. Daarvandaan moet de webpagina wel goed werken.
[...]
Bovenstaande problemen hebben waarschijnlijk 2 oorzaken:
- beide netwerk aansluitingen aangesloten op het zelfde netwerk. Dat kan je zonder de juiste kennis beter niet doen. Een dubbel uitgevoerde netwerk aansluiting heeft meer nodig dan 2 kabels.
- de gateway instelling van de quap wordt niet uit de dhcp configuratie mee genomen en staat ook een beetje appart in de netwerk instellingen. Als het goed is staat ze op poort 1.
[...]
Niet te veel exotische dingen te gelijk willen. Beter voorlopig 1 aansluiting gebruiken.
zie deze link: http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=11&t=41049
Nog gemakkelijker:Purn0 schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 13:51:
@beerse:
WoL door de PC ging overigens niet vanzelf, maar ik ben eruit gekomen. Voor wie ook wil dat de NAS gestart wordt als je de PC opstart:Nu start de NAS zodra ik mijn gebruikersaccount aanmeld. Ik hoopte echter dat dat al direct zou gebeuren als je het inlogscherm van Windows ziet.
- Download WOL.EXE bijvoorbeeld in de map C:\WoL
- Maak een tekstbestandje met de regel C:\WoL\WOL.exe 00:XX:XX:XX:XX:XX (waarbij het schuingedrukte het macadres van de server is) en sla het op
- hernoem de extensie naar bat
- Klik op start > uitvoeren > taakplanner (task scheduler)
- Klik rechts op basistaak maken
- Naam: WoL (of wat je zelf witl)
- Trigger: Als de computer wordt opgestart (je kunt ook meerdere triggers toevoegen)
- Actie: Programma starten: wol.bat bestandje (uit stap 4)
- Ik heb daarna bij eigenschappen nog "uitvoeren ongeacht of gebruiker...", "Wachtwoord niet opslaan..." & "Met meeste bvoegdheden uitvoeren" aangevinkt
- Voltooien > klaar!
Iemand een idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?
maak een shortcut van het bat bestand aan plaats deze in je opstartfolder van je startmenu. Hoeft je niets te schedulen , elke keer als je Windows opstart, wordt het bestandje uitgevoerd. Even in de eigenschappen aangeven dat het geminimaliseerd moet worden uitgevoerd en je merkt er niets van.
Hopjesvla is wel blij dat WOL fatsoenlijk werkt sinds de laatste update. eindelijk gaat de NAS fatsoenlijk uit, ook na meerdere WOL commands
Hi Ha Hopjesvla
Mooi dat het gelukt is. Nas draait nu dus met dezelfde schijven?
@Hopjesvla79
Dat was achteraf inderdaad makkelijker geweest
@de rest
Ik heb de mensen van tele2 gevraagd IP-MAC bindings in te stellen op mijn modem om zo WoL via internet mogelijk te maken, maar helaas. Behulpzaam waren ze wel!
Ik denk dat ik mijn Gbit switch maar vervang door deze TP link router. Daar kan ik wel bindings in maken. Lukt het dan wel, of moet ik dan remote de router opdracht geven om het magic packet te versturen?
[ Voor 40% gewijzigd door Purn0 op 20-06-2011 15:06 ]
Verwijderd
Logt niets meer onder System Connection Logs zat al te zoeken op qnap en google maar niets gevonden, de rest logt wel.
Alles uitgezet gereboot dan weer aan reboot werkten ook niet.
Weet iemand waar de instelling daarvoor staan voor de logs in de qnap?
Zat al te denken aan een Restore to Factory Default,
liever niet natuurlijk.
Bij voorbaat bedankt.
Ik zie wel dat bij de afspeellijsten op de PS3 de recent afgespeeld en meest afgespeeld verdwenen zijn. Is er een manier om die terug te halen? Of te backuppen zodat ik die weer heb in de nieuwe.sl1000 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 20:37:
eerst de oude deinstalleren, dan de nieuwe installeren. qpkg van twonky is nogal belabbert geschreven...
(Ik had een server herstart gedaan.)
Excuses Mattie84 dat ik hier overheen gelezen had!Mattie84 schreef op zondag 12 juni 2011 @ 10:40:
[...]
Heb jij dit opgelost gekregen? Ik zit met hetzelfde probleem. Nu kan ik wel een script bouwen dat elke dag even de complete folder kan nalopen op rechten, maar het liefst pak ik het anders op. Iemand dit wel eens opgelost gekregen?
Ik heb het op mijn oude nas nooit meer netjes gekregen, maar ook geen moeite meer gedaan. Ik heb een nieuwe gekocht waarop het probleem is verdwenen. De bestanden van mijn oude nas via een externe (NTFS) schijf gekopieerd, wat resulteert in 666 rechten voor files en 777 rechten voor mappen (die zijn door de kopieeractie o.i.d. dus veranderd...)
Wat je dus kunt doen is een backup van je files maken op een NTFS schijf en de NAS herinstalleren. Wel balen als je dan een hoop instellingen en applicaties opnieuw moet installeren...
Wat je ook kunt doen (hoewel ik daar de linux commando's niet van ken) is een map zo instellen dat alle onderliggende de rechtenstructuur krijgt van bovenliggende. (Ik hoorde van een vriend dat dat kon, maar heb geen idee hoe dat heet of moet). 777 voor mappen en 666 voor bestanden is kennelijk een standaard gebruikte, gezien alles zonder aanpassingen zo op mijn nieuwe nas staat.
Wat overigens wel vreemd is, is dat bestanden die ik download via download station 2, waarvan ik het BT bestand middels Qget remote (iPhone) heb toegevoegd, automatisch maprechten 755 krijgen, waardoor alleen de admin account ze kan weggooien (en dat is niet mijn Windows account)
Het schijnt overigens zo te zijn dat bestanden met 777 rechten soms in samba niet getoond worden, omdat Windows denkt dat het systeembestanden zijn. Dat had ik voorheen met mijn films. Dacht ik dat ik een lege map weggooide, zat er toch stiekum 8Gb in...
Als je van een unix filesysteem een backup moet maken en je wilt de rechten behouden, gebruik dan bijvoorbeeld 'tar' om er een argief file van te maken. (tar is de vader van alle zip/rar/archief tools.) Bijvoorbeeld zo:Purn0 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 21:57:
[...]
>>>>>>
een quote over copieren naar ntfs en dan terug en dan de rechten kwijt zijn weggegooid...
<<<<<<
tar cvzf /path/to/ntfsfilesystem/naam.tgz /path/to/source
of
cd /path/to/source; tar cvzf /path/to/ntfsfilesystem/naam.tgz .
De opties:
- c: create
- v: verbose (kan weg maar dan zie je geen voortgang)
- z: gebruik gnu-zip compressie (goed genoeg)
- f: naar de volgende file
de punt (.) bij het tweede commando moet er wel staan!
Controleren (de inhoude bekijken) kan met `tar tvzf /path/to/ntfsfilesystem/naam.tgz`. Dit laat de lijst zien zoals bij het aanmaken.
Uitpakken: Als bij het controleren de filenamen allemaal met een / beginnen, dan zullen ze ook op exact de zelfde plaats terecht komen met `tar xvxf /path/to/ntfsfilesystem/naam.tgz`. Het maakt hierbij niet uit in welke directory je zelf staat.
Als bij het inpakken (of controleren) de filenamen allemaal NIET met een / beginnen, dan zullen ze relatief van af de huidige directory worden opgeslagen. Dus uitpakken met `cd /path/to/locatie ; tar xvzf /path/to/ntfsfilesystem/naam.tgz`.
Is daar iets aan te doen? of heb ik ergens iets gemist?
Het is een qnap-ts-419, firmware 3.4.3 Build 0520T.
optware (0.99.163), python (2.7-1) en sabnzbd (0.6.4) zijn geïnstalleerd en geactiveerd.
ik krijg de volgende melding nadat ik spotweb heb geinstalleerd:
Unable to connect to MySQL server: Access denied for user 'spotweb'@'localhost' (using password: YES)
database aangemaakt en weer verwijderd en opnieuw aangemaakt maar zonder resultat
ik weet dat deze melding eerder is langs gekomen maar ik heb nog niet echt de oplossing kunnen vinden.
graag HELP!!
========
UPDATE
========
probleem opgelost...
alle eerdere installatie bestanden van de server verwijderd en alles opnieuw geinstalleerd
[ Voor 19% gewijzigd door elgato op 22-06-2011 11:10 ]
========
show_updatebutton is een user right geworden. Haal dit aub weg uit je ownsettings.php
========
Gisteren wilde spotweb na installatie netjes draaien en zo. Nu, een dag later opnieuw toegang gezocht en nu dit...
Maar volgens mij zit het niet in de genoemde file: ownsettings.php is ook fris en schoon. Het is de enige ownsettings.php op het hele system.
Maar de fout komt uit settings.php. Daar wordt een lijst met instellingen afgewerkt. De genoemde fout uitgecommentarieerd en popla: de volgende fout komt boven. Zo is door te gaan tot het einde...
Is hier zelf nog iets aan te doen? Past het niet op mijn qnap419? Is het een qpkg probleem? Of is het een spotweb probleem?
Hebben de Samsung schijven die nu in de winkel liggen bovenstaande firmware update ook nodig of worden die af fabriek al met de nieuwste firmware geleverd? Zo nee, hoe update ik de firmware zonder PC? Ik heb thuis niet meer dan een iMac en daarop is bovenstaande procedure lastig. Iemand een suggestie? Overigens lees ik o.a. op dit forum dat de Samsung schijven over het algemeen geen problemen geven, dit in tegenstelling tot de WD Caviar Green die ik ook overwogen heb.Spoelly schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 21:33:
[...]
Heb je de firmware update ook voor de schijven gedaan?
Note10 (Samsung HD204UI 2TB)
To use this hard disk model with QNAP products, please back up the disk data (if any) and follow the guide below to apply the patch for improved data integrity.
http://www.samsung.com/gl...iew.do?b2b_bbs_msg_id=386
Let op dit moet je op je pc uitvoeren, alle schijven in je pc de satakabel los halen en de samsung schijf als enige aan de pc hangen. Usb bootdisk maken, exe van samsung der op. Daarna booten vanaf de usb en exe uitvoeren.
Bij mijn TS-259 Pro deden de disken het al zonder de update uit te voeren, maar ik heb het toch maar gedaan.
[ Voor 3% gewijzigd door argro op 22-06-2011 09:47 ]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt