Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:01
Mede-auteurs:
  • Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53

Mar2zz

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-08 16:13

sl1000

Het grote QNAP topic

Logo QNAP

Inleiding
QNAP is een bedrijf dat al enkele jaren NAS-systemen verkoopt. In hun segment bieden ze NAS'en aan voor thuis, MKB of enterprisegebruik aan. De NAS'en van QNAP zijn er in alle maten met uiteraard ook een bijhorend prijskaartje.

Dit topic dient om Tweakers met een QNAP, of die met het idee spelen om een QNAP te kopen een hoekje te geven waar specifieke QNAP problemen of functies besproken kunnen worden.

Producten
QNAP heeft zoals al verteld een uitgebreide range van producten. Instapmodellen beginnen met 1 HDD bay maar je kan makkelijk tot 8 bays gaan als je nood hebt aan uitgebreidere storage.
De bekendste serie is de Turbo Station (TS) serie. Dit zijn non-rackmountable NAS'en die je op je desktop of in een kast kan zetten. Een voorbeeld hiervan is de QNAP TS-439 Pro II.
Het eerste getal (in dit geval een 4) duidt op het maximum aantal HDD's dat je in de trays kan steken van een QNAP. De cijfers daaropvolgend (39 in dit geval) duiden op de serie, en de "Pro II" duidt op de versie.

Functies, specialiteiten en firmware
De QNAP firmware is van grond af heel uitgebreid. Op dit moment zitten we aan versie 3.3.0 en deze biedt onder andere standaard volgende functies aan:
  • SAMBA/CIFS
  • AD-integration
  • iTunes-media server
  • Twonky Media server (UPnP)
  • Virtual hosting van websites
  • HFS+ support voor externe devices
  • ISO's mounten vanuit de NAS
  • Apple Time Machine backupserver
  • FTP server
  • rsync
  • NFS
  • Afhankelijk van model: iSCSI
  • MySQL-server
en nog veel meer, want de QNAP NAS'en zijn uitbreidbaar met QPKG's, waarmee je bv van je QNAP een Wordpress, SabNZBD+, Asterisk enz.. server kan maken

Op de QNAP-site vind je meer informatie over wat een QNAP allemaal kan doen met de laatste firmware en afhankelijk van jouw gewenste model welke functies er nog bovenop komen.

QNAP's blinken imho uit in hun performance ten opzichte van andere NAS'en van andere vendors. In reviews komen de QNAP's ook altijd heel sterk naar buiten. Bewijs hiervan vind je onder andere op SmallNetBuilder en dan met name de NAS-sectie

Support
Naast je standaard handleidingen die je online vindt heeft QNAP ook nog ruime support via het QNAP-forum

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 17-07-2010 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superfly04
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-07-2024
Topic komt nog niet echt op stoom, wellicht dat een start hierin wat veranderd.
Ik zit nogal te twijfelen over een nas, ik heb de qnap TS-410 op het oog maar vraag mij af wat de performance hiervan is.
Is er iemand die ervaring met dit apparaat heeft, zo ja, kan je SabNZB vol laten draaien en tegelijkertijd een full-hd film streamen of is dit iets te veel van het goede ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdlaan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-08 09:21
Ik zit ook te kijken naar in mijn geval een budget nas systeem en twijfel daarbij tussen een Synology DS-110j en een Qnap TS-110.
Helaas is er over de Qnap TS-110 weinig te vinden, maar gezien de vorige vraag ben ik daar ook wel benieuwd naar het full HD streamen als het apparaat ook nog eens download via sabnzbd.

Mijn voorkeur is toch de Synology DS-110j, maar wie weet kan iemand mij overhalen om voor de
Qnap te gaan ... ;)

[ Voor 41% gewijzigd door pvdlaan op 29-07-2010 22:08 ]

Xbox One X | iPhone 12 | iPad Pro 11 | MacBook Air M1 | Sony HX50v | Sony HX400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themightypirate
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03-2023
Ik heb hier een TS-410 staan.
Alleen heb ik er geen SabNZB op staan. HD films ook niet trouwens.
Misschien is dit wel eens een expiriment waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
Ik heb hetzelfde dilemma, alleen heb er nog een keuze bij bedacht.

De synology DS110j heeft een goede naam, de QNAP TS-110 is vrijwel hetzelfde, maar heeft meer intern geheugen en dan is er ook nog de Netgear ReadyNAS Duo RND2000, waar twee schijven in kunnen en het geheugen uitgebreid kan worden.

Heeft iemand ervaring met zowel de DS110j als de TS-110?

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 02:04
Synology is het B-merk van Qnap.
Vandaar de vele overeenkomsten.

Mijn ervaringen met Qnap zijn erg goed.
Heb zelf een TS409pro staan maar ook diverse andere modellen opgetuigd voor mensen.

Sabnzbd werkt goed. Slimboxserver en Twonky in combinatie met een Squeezebox Classic en Musicpal ook.
Films naar XBMC gaat ook prima.
Voornaamste gebruik bij mij is echter centrale bestandsopslag.
De Freecom FSG en Datatank, Buffalo Linkstation en Ximeta Nas-achtige oplossingen zijn hier intussen werkeloos en uitgefaseerd.

De jongere modellen zijn overigens beduidend een stap vooruit.

De tabel om de verschillende modellen te vergelijken mag eigenlijk niet in de TS ontbreken ;)

[ Voor 13% gewijzigd door aZuL2001 op 31-07-2010 12:26 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-08 14:47
Kan het feit dat Debian ook op QNAP nassen gedraaid kan worden, ook in de TS vermeld worden? Ik het dat toch wel een belangrijke eigenschap van een QNAP nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramfm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-04 18:22
aZuL2001 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 12:23:
Synology is het B-merk van Qnap.
Vandaar de vele overeenkomsten.
Hiermee sla je toch de plank enigzins mis. Dat QNAP met een scheef oog naar Synology kijkt ja. Ik heb zelf een TS109pro en de eerste firmware versies van de QNAP liepen beduidend achter op die van Synology. Veel features die door Synology zijn geintroduceerd zijn over genomen door QNAP. Ik heb zelf ook een en Synology DS1010+ en vind de integratie van Synology van de verschillende onderdelen beter geslaagd dan die van QNAP. Een voorbeeld is de download station welke ik prettiger vind werken, zelfs met z'n beperkingen (geen auto unpack etc, maar ik zou SABNZB+ kunnen installeren). Neemt niet weg dat QNAP uitermate zijn best doet om z'n klanten tevreden te houden met verschillende installable packages, echter de samenhang van deze packages is wat los.
Grootste nadeel van de Synology is de single camera licence, belachelijk dat maar 1 licence standaard mee geleverd wordt. Op dat vlak heeft QNAP het beter voor elkaar.
  • Mail: winnaar Synology, betere integratie, werkt gewoon soepeler.
  • Download station: winnaar Synology. Gebruiks vriendelijker. 1 interface voor nzb en torrents (en ftp en http).
  • Surveillance Station: QNAP, geen gezeur met licenties
  • Support: QNAP. Zeer direct en klant gericht
  • Degelijkheid: QNAP. De DS1010+ heeft wel iets te veel plastic (trays), al is de kast zeer degelijk.
  • Linux implementatie: Synology, minder rommelig en een duidelijke scheiding tussen Linux en het spul wat Synology heeft toegevoegd.
  • Features: Geen winnaar, beide merken kijken wel heel erg naar elkaar, of eigenlijk QNAP kijkt wel heel erg naar Synology.
  • Openheid: QNAP. Al zijn beide merken niet erg snel met het vrij geven van de broncode en methodieken, QNAP doet ies beter z'n best.
  • Filestation: Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
bramfm schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 13:02:
Hiermee sla je toch de plank enigzins mis.
Denk het niet.

Qnap en Synology komen uit dezelfde stal.
Wie er eerder was maakt me niet uit, de huidige positionering van de merken/modellen is waar je nu mee te maken hebt.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vraagje, met de QNAP TS-410 Turbo NAS kan je daarmee fatsoenlijk muziek streamen met iTunes? Je kan zeg maar zoals ik gelezen heb met iTunes je NAS aanspreken op een andere locatie en vanuit daar dan je muziek laten streamen. Werkt dit ook een beetje soepel?

Ik zit namelijk te twijfelen tussen
pricewatch: QNAP TS-410 Turbo NAS & pricewatch: QNAP Turbo Station TS-439 Pro II enigste verschil wat ik lees is dat de pro betere cpu en meer geheugen heeft... maar ik neem aan dat dit niet van invloed zal zijn van het streamen van mp3'tjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-08 18:01
Vraagje: de QNAP TS-410 Turbo heeft 3 usb poorten, kan ik op deze poorten ook nog losse externe harde schijven hangen.
En is het geheugen zelf nog uit te breiden ?

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Daar kun je idd een extra HDD aan hangen. Of een usb stick of zelfs een printer.

Je kunt die dan gebruiken als permanent geshared. Maar ook om te syncen (of stick naar Qnap, of Qnap map naar HDD).

Hou wel in de gaten dat je ondanks RAID nog steeds geen backup hebt als je je data op je Qnap hebt staan.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
aZuL2001 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 12:42:
Hou wel in de gaten dat je ondanks RAID nog steeds geen backup hebt als je je data op je Qnap hebt staan.
Hoe bedoel je dit precies?
ik neem aan als 1 hardeschijf het begeeft dat ik deze in raid 5 gewoon uit kan wisselen.
En als de nas het begeeft ik een nieuwe Qnap nas koop en de hardeschijf erin doe het gewoon in orde is toch?

Weet iemand toevalg het antwoord op me bovenstaande vraag.
(of het geheugen ook nog uit te breiden is)

[ Voor 10% gewijzigd door boombes op 05-08-2010 13:56 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 16:44
boombes schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:56:
[...]

ik neem aan als 1 hardeschijf het begeeft dat ik deze in raid 5 gewoon uit kan wisselen.
En als de nas het begeeft ik een nieuwe Qnap nas koop en de hardeschijf erin doe het gewoon in orde is toch?
Niet als je huis afbrandt. Een backup bewaar je elders. RAID geeft wel extra zekerheid maar is geen backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Die kans durf ik wel te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over het geheugen, voor zover ik weet zijn de qnap's hun geheugen niet uit te breiden, althans niet zonder de warranty te voiden. Misschien als je 'm opendraait dat je toch het geheugen kan upgraden... Maar of de firmwares hier op voorzien zijn, dat weet ik ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
had net op een andere website een foto gezien en daar zit inderdaad een sticker met warranty void over het werkgeheugen heen geplakt. Nu heb ik wel nog een andere vraag: Een Qnap Ts 410 zou die kunnen:
Nzb's downloaden op 9megabyte/seconde + uitpakken + hd film afspelen of is dit teveel gevraagd voor een 800mhz en 256mb intern geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Aangezien het afspelen van de film niet door de Qnap hoeft te gebeuren...

Nzbtjes handel ik altijd 's nachts af.
Kwestie van zo plannen dat dat tijdens je nachtrust gebeurt.

Films (DVD) bekijk ik met XMBC op een Xbox, of op mijn pc met VLC.
Geen last van hickups tijdens het bekijken. Dat vanaf een 409 Pro.
Wel bekabeld netwerk.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben een tevreden qnap gebruiker.
het installeren van extra funktionaliteit is erg gemakkelijk, paar klikjes. 8)

Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/2352/ts439admin.jpg

de gratis twonky licensie is erg prettig.. een qnap werkt vb gelijk met een bravia tv.

ik gebruik de ts 119 om hd films te streamen naar een ion linux pc tje met daar xmbc op en ik gebruik de ts 439 voor mijn 'gewone' data en webdev.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:29
Iemand ervaring of de QNAP 559 kan transcoderen voor de PS3?

Is SabNZB hier makkelijk op \te installaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08 15:54
Vjenne-ICT schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 00:32:
Geen idee
Ja, zeer makkelijk

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
boombes schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:56:
[...]

Weet iemand toevalg het antwoord op me bovenstaande vraag.
(of het geheugen ook nog uit te breiden is)
Tja, dat dachten wij ook. Maar toen bij ons een harde schijf kapot was, en we een nieuwe schijf in onze RAID5 staken, begon de NAS netjes alles te herstellen, tot een van de andere harde schijven het ook begaf. Dan ben je dus wel alles kwijt!

Gelukkig was het niet onze enige backup, maar houd er dus rekening mee dat je geen garantie hebt dat er geen twee of meer harde schijven tegelijk stuk kunnen gaan. Of dat je NAS stukgaat en in het doodgaan ook je schijven sloopt. RAID5 en schijven van verschillende fabrikanten (of in ieder geval verschillende batches) gebruiken is wel risicobeperkend, maar 100% veiligheid heb je niet! Nog afgezien van het feit dat je backup dan lokaal staat en er altijd iets met je huis kan gebeuren.

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vjenne-ICT schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 00:32:
ja, dat is al een paar keer voorbij gekomen, met TwonkyMedia server, een functie die standaard actief is op de Qnap's kan video's transcoderen voor een PS3...
Zeer makkelijk... Pakketje toevoegen en done :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 24-08 17:02

Ankh

|true

Hei!
even een vraagje, ik ben op zoek naar een 4 bay NAS.

Hiervoor heb ik een DS409 gehad, maar deze heeft het helaas (door eigen fout) begeven.
Deze vond ik wat traag met downloaden (haalde niet de max snelheid door RAID5), vandaar dat ik nu aan het kijken ben naar een 439 of 459. Ik zie dat write speed van ongeveer 75 naar bijna 100 gaat. Dit zou natuurlijk met de huidige snelheden dan ook beter zijn. Zit er ook nog een ander verschil of betaal je die 60~80 euro extra voor de cpu :)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
als je naar de price/performance kijkt voor raid5 write zie je dat de 439 en 459 beide hoog op de lijst staan (goed)

http://www.smallnetbuilde...d=167&view=guide&chart=93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. vd Loo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 00:05
ik heb twee QNAPs, een 410turbo en een 509 pro. De 509 laat ik via Remote Replication (RSync) als backup fungeren van de 410.

Weet iemand of het mogelijk is deze beide servers direct via een ethernetkabel direct met elkaar te laten communiceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonekill
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-02 17:11
Ben ook aan het twijfelen tussen Qnap en Synology.

Kun je bij de Qnap ook muziek afspelen via internet in een media/muziekspeler?

Kan ik beter met een 2-bay nas beginnen met daarin 1TB. Of een 1-bay nas en daar meteen 2 TB in knallen? Ik heb ook nog een externe maxtor USB schijf van 500Gb. Is er verschil in snelheid tussen een 1TB en 2TB schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zonekill schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:07:
Ben ook aan het twijfelen tussen Qnap en Synology.

Kun je bij de Qnap ook muziek afspelen via internet in een media/muziekspeler?
Ik heb bv een eminent, en ik kan muziek via samba streamen naar mijn eminent em7080, je kan ook een QPKG installeren zodat je squeezebox'en kan gebruiken met de QNAP...
Kan ik beter met een 2-bay nas beginnen met daarin 1TB. Of een 1-bay nas en daar meteen 2 TB in knallen? Ik heb ook nog een externe maxtor USB schijf van 500Gb. Is er verschil in snelheid tussen een 1TB en 2TB schijf?
Ik zou nu al een 2TB er in steken, de 2TB schijven lijken me toch alleen maar te zakken, zeker met de introductie van 3TB disks die er nu aankomen...

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 13:43
HyperBart schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 17:12:
[...]

Ik heb bv een eminent, en ik kan muziek via samba streamen naar mijn eminent em7080, je kan ook een QPKG installeren zodat je squeezebox'en kan gebruiken met de QNAP...
Dat is volgens mij niet wat hij bedoeld. Dat is immers niet via internet, maar LAN. Ik kan via de webinterface (multimedia station) wel files afspelen, maar high tech is het niet. Dat gaat per stuk...

Op mijn TS209II draait ook Squeezebox server, wat prima werkt, maar helaas vrij traag is. Ik heb thuis een squeezebox classic en een squeezebox radio staan. Laatst genoemde spant de kroon: soms wacht ik wel een halve minuut totdat de nummers van een aangeklikt album worden getoont. Op de classic gaat dat wel sneller, maar niet zonder vertragingen. Heeft iemand betere ervaringen met een snellere nas? Dan kan ik een andere overwegen :)
Ik had even over het woordje "internet" gelezen... Streaming video, nu valt ie...

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Purn0 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 16:23:
[...]

Dat is volgens mij niet wat hij bedoeld. Dat is immers niet via internet, maar LAN. Ik kan via de webinterface (multimedia station) wel files afspelen, maar high tech is het niet. Dat gaat per stuk...

Op mijn TS209II draait ook Squeezebox server, wat prima werkt, maar helaas vrij traag is. Ik heb thuis een squeezebox classic en een squeezebox radio staan. Laatst genoemde spant de kroon: soms wacht ik wel een halve minuut totdat de nummers van een aangeklikt album worden getoont. Op de classic gaat dat wel sneller, maar niet zonder vertragingen. Heeft iemand betere ervaringen met een snellere nas? Dan kan ik een andere overwegen :)
Ik heb zelf een MPD-server draaien (op Linux), en heb een paar dagen een Squeezebox Classic gehad. De software van Logitech is een volledige MySQL-server met wat Perl-scriptjes. Ik wist niet wat ik zag. Dat ding vreet CPU-tijd (en geheugen).

De Squeezeboxen zijn mooi als out-of-the-box oplossing maar mijn X2 5050e deed er al best lang over om de hele collectie in te lezen met de Squeezebox serversoftware (zo'n 9500 FLAC-bestanden). Wees gerust - het ligt niet aan je NAS. Wel aan de software van Logitech.

Om nog maar van die irritante web interface te zwijgen... Bah!

[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 16-08-2010 17:09 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-08 16:20
Ik heb de TS210-T, qua design minder mooi, maar daar worden ze natuurlijk ook niet voor gemaakt:) Het is er een met 2 bays met een mirror van 1.5 TB, werkt echt mooi snel.

Na de firmware update is het nu zelfs mogelijk om muziek en zelfs films te streamen via intenet/lan door een flash multimedia interface.

Wat ik ook mooi vond is dat het mogelijk is om een VPN te installeren op de NAS. Hierdoor kan je makkelijk op afstand alle functies van je nas gebruiken. Verder is het nu ook mogelijk om veerdere vhosts te gebruiken via je webserver. Dit werkt mooi en makkelijk.

Al met al, erg tevreden over deze NAS

Een echte golver is nooit uitgeput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbeijers
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 16:30
LoBbY_1 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 17:23:
Ik heb de TS210-T, qua design minder mooi, maar daar worden ze natuurlijk ook niet voor gemaakt:) Het is er een met 2 bays met een mirror van 1.5 TB, werkt echt mooi snel.

Na de firmware update is het nu zelfs mogelijk om muziek en zelfs films te streamen via intenet/lan door een flash multimedia interface.

Wat ik ook mooi vond is dat het mogelijk is om een VPN te installeren op de NAS. Hierdoor kan je makkelijk op afstand alle functies van je nas gebruiken. Verder is het nu ook mogelijk om veerdere vhosts te gebruiken via je webserver. Dit werkt mooi en makkelijk.

Al met al, erg tevreden over deze NAS
Hoe werkt deze nas icm de ps3? Is het te doen om hd films te streamen? Heb mijn nas namelijk terug gestuurd en wil een betere hebben (had een conceptronic ch3mnas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een TS-119 Turbo Nas en ik heb van het weekend de firmware geupgrade.

Tevens zag ik dat er een nieuwe SABNZBD versie bijgekomen was, namelijk versie 5.0 bij packages :)
Dus deze heb ik erop gezet.

Nu blijkt echter dat hij alle NZB's wel netjes download, maar zodra hij moet gaan uitpakken dan gebeurd er niets. Als ik handmatig met Putty inlog op het apparaat en ik start handmatig het commando unrar, dan krijg ik de volgende melding:

[/share/Public] # unrar
unrar: /lib/libc.so.6: version `GLIBC_2.1.3' not found (required by unrar)
unrar: /lib/libc.so.6: version `GLIBC_2.1' not found (required by unrar)
unrar: /lib/libc.so.6: version `GLIBC_2.2' not found (required by unrar)
unrar: /lib/libc.so.6: version `GLIBC_2.0' not found (required by unrar)

Zover ik kan checken staat err GLIBC versie 2.5 op het apparaat.
Hebben jullie ook wel eens zoiets gezien/gehad?

Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rbeijers schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 14:22:
[...]

Hoe werkt deze nas icm de ps3? Is het te doen om hd films te streamen? Heb mijn nas namelijk terug gestuurd en wil een betere hebben (had een conceptronic ch3mnas).
Ik heb geen problemen hiero met mijn Qnap TS 439 Pro II :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbeijers
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 16:30
HyperBart schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 14:40:
[...]

Ik heb geen problemen hiero met mijn Qnap TS 439 Pro II :)
Nee die nas van jouw is ook een stuk luxer en duurder dan ik mezelf kan veroorloven. Had het meer over de ts-210 :P

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-08 16:20
rbeijers schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 16:58:
[...]

Nee die nas van jouw is ook een stuk luxer en duurder dan ik mezelf kan veroorloven. Had het meer over de ts-210 :P
Helaas heb ik geen PS3, maar het zou zonder problemen moeten werken. Zelf gebruik ik het met een mediaplayer onder de TV en het werkt perfect.

Een echte golver is nooit uitgeput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:46
Vraagjes

Ik heb nu een Synology, maar ga upgraden ivm een squeezebox Duet

Iemand ervaring met de TS-110 en squeezeboxserver met een duet?

En dan nog een vraagje over dat photostation-achtige applicatie.
In hoever kan ik rechten toewijzen voor gebruikers/ Kan dat op subdir nivo? Op de synology kan dit niet en dat vind ik uitermate irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-07 09:53
Hallo allen, nu heb ik een klein vraagje: Wat zijn de grote verschillen tussen de TS-419p en de TS-459Pro ? Zijn dit enkel de extra opties zoals VMware en Citrix ondersteuning maar ook grote performance verschillen ??

Vanwaar deze vraag ? gezien de prijs +/- 200 euro verschild en ik de Citrix en VMware opties toch niet zal gebruiken wil ik dit graag weten.

Tnx alvast

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 10:50

• Simkin
  • Laatst online: 24-08 12:14

Simkin

Bzzzzz

Ik ben van plan om mijn 509 pro up te graden en ben me aan het inlezen. Kan iemand mij vertellen of de volgende gegevens kloppen?

CPU
- Socket LGA775
- Front Side Bus (FSB) up to 1066MHz
- Dual or Quadcores
MEMORY
SO-DIMM DDR2 Dual Channel RAM at 667MHz
COOLER
Max 45mm heigth
Als geheugen ben ik van plan om de Kingston HyperX KHX5300S2LLK2/4G modules te kopen, voor de CPU de Intel pentium Dual-Core E6700 chip en de Zalman VF2000 koeler te kopen.

Ervaringen en tips mbt upgraden en aanschaf componenten hoor ik ook graag!

[ Voor 3% gewijzigd door Simkin op 26-08-2010 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
tnx heb inmiddels een 419p in huis staan gezien de verschillen niet zo heel groot zijn en ik met deze ook alles kan wat ik graag wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 13:45

shades

huh ?

Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 14:38:
Ik heb een TS-119 Turbo Nas en ik heb van het weekend de firmware geupgrade.

Tevens zag ik dat er een nieuwe SABNZBD versie bijgekomen was, namelijk versie 5.0 bij packages :)
Dus deze heb ik erop gezet.

Nu blijkt echter dat hij alle NZB's wel netjes download, maar zodra hij moet gaan uitpakken dan gebeurd er niets. Als ik handmatig met Putty inlog op het apparaat en ik start handmatig het commando unrar, dan krijg ik de volgende melding:

[/share/Public] # unrar
unrar: /lib/libc.so.6: version `GLIBC_2.1.3' not found (required by unrar)
unrar: /lib/libc.so.6: version `GLIBC_2.1' not found (required by unrar)
unrar: /lib/libc.so.6: version `GLIBC_2.2' not found (required by unrar)
unrar: /lib/libc.so.6: version `GLIBC_2.0' not found (required by unrar)

Zover ik kan checken staat err GLIBC versie 2.5 op het apparaat.
Hebben jullie ook wel eens zoiets gezien/gehad?

Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?
Je hebt phyton 2.7 qpkg nodig. Let er wel op dat je sabnzbd+ pas installeerd (zonodig eerst deinstalleren dus !) na de python installatie anders gaat ie mekkeren over de oude versie.. Zoek gelijk je eweka instellingen op (of andere meuk) want de instellingen ben je dus wel kwijt. Dit alles staat ook bij de sabnzbd+ qpkg release trouwens..

[ Voor 4% gewijzigd door shades op 27-08-2010 11:33 ]

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Glibc errors wijzen op een probleem met de GNU C libraries (hier waarschijnlijk µClibc). Dat heeft niks met python te maken?

Edit: je links vereisen registratie om ze te kunnen bekijken (tweede werkt met Google cache, eerste link kan Google niet vinden).

[ Voor 35% gewijzigd door Borromini op 27-08-2010 15:48 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Laatst online: 14-07 13:45

shades

huh ?

Borromini schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 12:52:

Edit: je links vereisen registratie om ze te kunnen bekijken (tweede werkt met Google cache, eerste link kan Google niet vinden).
Die glib fouten had ik ook en ja...
...je heb registratie nodig maar who cares - dat heb je ook nodig op tweakers.... is een bron van informatie als je een qnap hebt.

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinto
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
Is het al iemand gelukt om z'n QNAP te gebruiken als (primary) domain controller?

Volgens mij moet dat mogelijk zijn.

Reporter: 'What do you think about western civilization?'
Gandhi: 'I think it would be a good idea.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-08 16:19

pcprutser

No message

K loop al een tijdje erover te denken om mijn zelf gebouwde server weg te doen, en een QNAP ervoor in de plaats te nemen. Sinds kort heb ik ook een MacBook Pro, en wil daarvoor ook TimeMachine gaan gebruiken, als ik de site van QNAP goed begrijp, word dat niet door elke QNAP ondersteunt.

Ook zullen de nieuwsgroepen ermee gedownload gaan worden, en zal er voornamelijk data op geback-upped gaan worden. Ook iTunes Server/DAAP is een fijne bijkomstigheid, maar dat draait geloof ik wel op alle QNAP's

Ik heb de TS-219P op het oog, zal deze aan mijn verwachtingen voldoen? Er zullen dan 2 2TB HDD's (waarschijnlijk Western Digital) inkomen in RAID 1.
Maar als Time Machine er niet op draait, wat is dan het beste alternatief in de QNAP-familie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
pcprutser schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 22:59:
K loop al een tijdje erover te denken om mijn zelf gebouwde server weg te doen, en een QNAP ervoor in de plaats te nemen. Sinds kort heb ik ook een MacBook Pro, en wil daarvoor ook TimeMachine gaan gebruiken, als ik de site van QNAP goed begrijp, word dat niet door elke QNAP ondersteunt.

[...]
Nou, als ik de site van QNAP goed begrijp en dan specifiek de Comparison Chart, ondersteunt wel degelijk elk model de Apple Time Machine backup solution. Daar hoef je je dus in ieder geval geen zorgen over te maken :)

* Room42 doet overigens ook mee met QNAP met z'n TS-459 Pro (met 4x2TB in RAID5). Leuk topic! :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

daar staat alleen dat AFP word ondersteunt, en dat is geloof ik toch nog altijd wat anders dan Time Machine :( ook bij de pagina over Time Machine staat de TS-219P er niet tussen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hallo, zoek ff naar "apple time machine" op die pagina. En ook op de productpagina van de TS-219P staat gewoon:[q]Backup Solution

• Apple Time Machine Support with Backup Management

Dus :)

offtopic:
En voor het woordje 'en' type je in het Nederlands geen komma.

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 28-08-2010 13:04 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

oeps, verkeerde comparison voor mn neus gehad :| stupid me.. heb het inderdaad nu alsnog gevonden.. mijn excuus voor mijn zaterdag-overheen-lees-fout..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik ben in het bezit van een QNAP TS-410 Turbo NAS met 4 hdd's werkend als RAID5. De laatste tijd begint de NAS steeds trager te worden: benaderen, inloggen, bestanden bekijken... zowel bekabeld als draadloos is het te merken.

Kan ik ergens controleren wat er aan de hand kan zijn? Ik heb SABNZBD geinstalleerd en die neemt uiteraard wat performance weg, maar dan nog is het veel trager dan enkele maanden geleden bij aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
check eens bij monitoring of er geen proces is wat je cpu helemaal gebruikt, of sterk belast, en dan ook eens naar het geheugengebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Heb ik gedaan, kan geen rare dingen vinden. Zojuist ook de stroom van met netwerk gehaald, alles heeft een nieuw IP gekregen maar ook daarna geen verschil...

Ook opvallend is dat van alleen de eerste 2 bays de ledjes knipperen, soms van de derde en heel soms van de vierde. Moet dit niet allemaal zijn?

Het kan natuurlijk ook een probleem van mijn 'netwerk' zijn (modem, router, switches en kabels) maar hoe kan ik dat het beste controleren. Het heeft wel altijd gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mijn flikkeren mijn lampjes allemaal als ik iets lees of schrijf ja. Zijn je disks nog in orde, wat geeft de smartinformatie. Laatste firmware? Check dan eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Firmware is onlangs bijgewerkt, disk lijken ook in orde te zijn... daar kan het dus (denk ik) niet aan liggen.

• Chip.
  • Niet online
Vraagje... Ik heb ook nu een QNAP TS-410 Turbo NAS. Nu wil ik deze gewoon dus ook vanuit school kunnen benaderen. Alleen werkt dit nog niet... Wanneer ik naar me eigen IP adres ga kom ik bij poort 8080 uit bij me router i.p.v. me NAS? Hoe los ik dit op?

[ Voor 3% gewijzigd door Chip. op 02-09-2010 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Laatst online: 24-08 12:14

Simkin

Bzzzzz

Kies een externe poort waarop je je nas wil benaderen (vb 81)
Forward deze externe poort naar je interne poort van je nas (81 --> 192.168.0.199:8080)
Nu is je nas benaderbaar van buitenaf via poort 81

Lees de handleiding van je router hoe je dit moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Wouser schreef op donderdag 02 september 2010 @ 23:55:
Vraagje... Ik heb ook nu een QNAP TS-410 Turbo NAS. Nu wil ik deze gewoon dus ook vanuit school kunnen benaderen. Alleen werkt dit nog niet... Wanneer ik naar me eigen IP adres ga kom ik bij poort 8080 uit bij me router i.p.v. me NAS? Hoe los ik dit op?
even het poort nummer van je admin panel veranderen in iets anders en dat in je router aanpassen :) ik had hetzelfde namelijk na verandering poort nummer werkt het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:46
Ook ik ben me aan het orienteren over de aankoop van een NAS.
Nu heb ik de TS-210 op het oog, maar heb nog een paar vragen waar ik het antwoord niet meteen op heb kunnen vinden.

Ik wil de Ts-210 gaan gebruiken als centrale opslagplaats/backup voor een comp en laptop (foto's/muziek e.d.) Nu wil ik graag dat op het moment dat de laptop zich in het netwerk bevind, er automatisch een backup gaat lopen naar de NAS, op de achtergrond, en die ook onderbroken kan worden als de laptop weer uit het netwerk gaat (en dus weer verder gaat/opnieuw begint) wanneer deze weer terug is.
Voor de vaste comp kan ik gewoon een cobian scriptje of syncback oid laten lopen, maar voor de laptop wil ik gewoon dat dit op elk moment start en weer gestopt kan worden zonder dat je er aan hoeft te denken.
Kan dit? (en ja, hoe?)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-08 10:33

elsinga

=8-)

Ik heb sinds gisteren een WD My Book World Edition met een 1TB schijf, maar dat ding performt voor geen meter... en na een wat grotere kopieeractie hangt'ie meestal... erg vervelend dus... Vandaar dat ik overweeg om over te stappen op een QNAP TS-430 Pro II. Doel is om gelijk mijn huidige Win2k3 fileservertje uit te faseren, scheelt weer een hoop stroom en geluid. ;)

Aan jullie de vraag: kan ik met mijn beoogde keuze doen wat ik wil, met een beetje fatsoenlijke performance?

Wat wil ik allemaal kunnen met de TS-439 Pro II?
  • gebruiken als fileserver, voor backupdoeleinden als primaire doel, om te beginnen met 1 of 2 TB aan ruimte zonder RAID zaken
  • multimedia streamen naar mijn Panasonic plasma televisie (DLNA), liefst ook met transcoding on the fly van MKV naar MPEG2 (Panasonic snapt MKV niet helaas)
  • hosten van een aantal niet al te drukke websites, een paar met een CMS er op (vereist MySQL en PHP) een paar met alleen wat losse files (voor avatars op fora en zo)
  • liefst te gebruiken als printserver voor mijn Kyocera FS-1010 (USB of parallel)
  • te gebruiken als VOIP server (Asterisk bijvoorbeeld), om een stuk of 20 weinig gebruikte VOIP accounts mee te verzamelen en onder 1 SIP account aan te bieden aan mijn Gigaset S685 IP.
  • OpenSSH om als VPN naar huis te gebruiken vanaf het werk
  • als het kan te gebruiken als caching proxy met Squid (voornamelijk om de kinderen in tijd en content te beperken qua internetten)
Ga ik met dit gebruik teleurgesteld zijn in de 439 of moet ik een zwaardere of kan ik een lichtere gebruiken?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
hemiparo schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 13:11:
Ik ben in het bezit van een QNAP TS-410 Turbo NAS met 4 hdd's werkend als RAID5. De laatste tijd begint de NAS steeds trager te worden: benaderen, inloggen, bestanden bekijken... zowel bekabeld als draadloos is het te merken.

Kan ik ergens controleren wat er aan de hand kan zijn? Ik heb SABNZBD geinstalleerd en die neemt uiteraard wat performance weg, maar dan nog is het veel trager dan enkele maanden geleden bij aanschaf.
Via SSH kun je 'top' uitvoeren om te zien welk proces de CPU belast. Het bekijken van de I/O belasting is minder makkelijk door het gemis van iotop. Ik heb er zelf wel iostat op staan maar ik weet niet of dat standaard was ;)
Hopjesvla79 schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 18:21:
Ook ik ben me aan het orienteren over de aankoop van een NAS.
Nu heb ik de TS-210 op het oog, maar heb nog een paar vragen waar ik het antwoord niet meteen op heb kunnen vinden.

Ik wil de Ts-210 gaan gebruiken als centrale opslagplaats/backup voor een comp en laptop (foto's/muziek e.d.) Nu wil ik graag dat op het moment dat de laptop zich in het netwerk bevind, er automatisch een backup gaat lopen naar de NAS, op de achtergrond, en die ook onderbroken kan worden als de laptop weer uit het netwerk gaat (en dus weer verder gaat/opnieuw begint) wanneer deze weer terug is.
Voor de vaste comp kan ik gewoon een cobian scriptje of syncback oid laten lopen, maar voor de laptop wil ik gewoon dat dit op elk moment start en weer gestopt kan worden zonder dat je er aan hoeft te denken.
Kan dit? (en ja, hoe?)
Ik vind niet dat dit in het QNAP-topic hoort, aangezien het voor elke nas geldt, dus ik ga hier niet over in discussie. Maar je zou in de backup oplossing kunnen controleren of de NAS beschikbaar is. Zo ja, lekker backuppen. Zo niet, later nog eens proberen. De QNAP heeft hier zelf geen oplossing voor.

Zie verder: Tags: Backup
elsinga schreef op zondag 05 september 2010 @ 15:07:
[...]

Aan jullie de vraag: kan ik met mijn beoogde keuze doen wat ik wil, met een beetje fatsoenlijke performance?

Wat wil ik allemaal kunnen met de TS-439 Pro II?
• gebruiken als fileserver, voor backupdoeleinden als primaire doel, om te beginnen met 1 of 2 TB aan ruimte zonder RAID zaken
Als je hem dan maar echt als backup gebruikt (en dus een kopie van de data opslaat). ;)
• multimedia streamen naar mijn Panasonic plasma televisie (DLNA), liefst ook met transcoding on the fly van MKV naar MPEG2 (Panasonic snapt MKV niet helaas)
Ik ben benieuwd (en betwijfel) of de Atom 1.66GHz single-core processor hiervoor snel genoeg is.
• hosten van een aantal niet al te drukke websites, een paar met een CMS er op (vereist MySQL en PHP) een paar met alleen wat losse files (voor avatars op fora en zo)
PHP en MySQL draait inderdaad goed op de QNAP
• liefst te gebruiken als printserver voor mijn Kyocera FS-1010 (USB of parallel)
Feature list bekeken? USB printen is inderdaad mogelijk. Parallel niet. Maar wie wil dat tegenwoordig nog?!?
• te gebruiken als VOIP server (Asterisk bijvoorbeeld), om een stuk of 20 weinig gebruikte VOIP accounts mee te verzamelen en onder 1 SIP account aan te bieden aan mijn Gigaset S685 IP.
Poeh, dat zou je echt even uit moeten zoeken. Zoek bijvoorbeeld even op het forum.
• OpenSSH om als VPN naar huis te gebruiken vanaf het werk
SSH is wat anders dan VPN, he ;) Maar SSH draait er standaard al op. Nogmaals; Feature list al bekeken :?
• als het kan te gebruiken als caching proxy met Squid (voornamelijk om de kinderen in tijd en content te beperken qua internetten)
Geen ervaring mee, dus daar moet je ook even voor googlen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Room42 schreef op maandag 06 september 2010 @ 00:25:

Ik vind niet dat dit in het QNAP-topic hoort, aangezien het voor elke nas geldt, dus ik ga hier niet over in discussie. Maar je zou in de backup oplossing kunnen controleren of de NAS beschikbaar is. Zo ja, lekker backuppen. Zo niet, later nog eens proberen. De QNAP heeft hier zelf geen oplossing voor.

Zie verder: Tags: Backup

[
KLopt, het uiteindelijke verhaal is ook langer geworden dan bedoelt. Waar ik eigenlijk dus op doelde of Qnap al standaard software heeft die dit kan...
Maar ik zal idd eens even in de juiste draadjes gaan zoeken. Thanks

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-08 10:33

elsinga

=8-)

Room42 schreef op maandag 06 september 2010 @ 00:25:

[...]
Als je hem dan maar echt als backup gebruikt (en dus een kopie van de data opslaat). ;)
Yep. ;)
[...]
Ik ben benieuwd (en betwijfel) of de Atom 1.66GHz single-core processor hiervoor snel genoeg is.
Ik gok dat transcoding er niet in zit, maar dat is meer nice-to-have.
[...]
PHP en MySQL draait inderdaad goed op de QNAP
Klopt, had ik al gezien.
[...]
Feature list bekeken? USB printen is inderdaad mogelijk. Parallel niet. Maar wie wil dat tegenwoordig nog?!?
Dat het kon wist ik, maar niet alle drivers gaan het doen, dat is een risico.
[...]
SSH is wat anders dan VPN, he ;) Maar SSH draait er standaard al op. Nogmaals; Feature list al bekeken :?
Yep. Alle genoemde features had ik al even bekeken, zo werkt VOIP met Asterisk ook gewoon. Maar: werkt dat ook allemaal *tegelijk*? En inderdaad, SSH is geen VPN (maar tunnelen is ook leuk hoor! ;) ), wellicht dat er zelfs een implementatie van OpenVPN is als QPKG.

Vandaar mijn vraag hier.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Hoe zit het trouwens met geluidsproductie? (en als het even kan: die van de TS-210) Als ik hem zou aanschaffen komt hij nl. in de woonkamer te staan.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Nou heb ik altijd wel gezoem om me heen (op m'n kantoor, waar ik wel de meeste tijd doorbreng ;)) doordat ik drie systemen heb staan, maar als ik met mijn oor dicht bij de QNAP TS-459 Pro* ga, hoor ik hem wel zoemen. Hij zal zeker niet boven TV of een film uitkomen, maar in een muisstille ruimte zul je hem wel horen. Hoewel als je hem in een kastje zet, dat misschien alweer helemaal weg is. Maar, al met al vind ik hem erg stil dus.

* Ik heb er 4x een WDC GreenPower WD20EARS, 2TB in zitten. (exacte model is WDC WD20EARS-00S8B1 80.0).

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 06-09-2010 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Ok thanks, werd een beetje huiverig door dit artikeltje (tja ziet er niet erg profi uit, kwam het tegen op het net):
http://petermoulding.com/qnap_ts-210

"Noise

The Qnap TS-210 is noisy with the fan at full speed so do not use it in the same room. Use an Antec Sonata case or similar when you want a quiet NAS in the same room. See FreeNAS and Openfiler for build your own NAS."

Maar moet wellicht toch even verder kijken, ik zag dat de TS-210 geen WOL heeft (dacht dat zo'n simpele feature er wel op zou zitten) en dat vind ik in het kader van het gemak dat je hem niet hoeft te schedulen wel handig. an de ander kant, het eerst volgende model dat het wel heeft is dan weer erg prijzig...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 20:22
De kans dat de nas zijn fan op fullspeed draaid is bij gewoon gebruik eigenlijk niet aanwezig. Je kunt wat instellen wat betreft de temperaturen waarop de fan moet aan slaan maar dan nog hoor je heel af en toe de fan even opspinnen en weer terug naar 0.

Je zit echt niet langs een straaljager.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik veel foto's maak in RAW (CR2) is het voor mij van belang dat ik deze bestanden op mijn NAS kwijt kan. Ik heb de product comparison chart op de QNAP website bekeken.(http://www.qnap.com/image...rison/Comparison_NAS.html)
Daar valt me op dat vrijwel alle bestandformaten worden genoemd maar RAW of CR2 niet. Synology vermeld dit daarentegen wel in haar chart. Kan iemand mij vertellen of de QNAP NASsen met RAW (CR2) bestanden overweg kunnen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2010 22:37 ]

• Room42
  • Niet online
Je hebt het neem ik aan over de "UPnP Multimedia Service Support (TwonkyMedia)" ? Ze staan er niet tussen, dus worden ze waarschijnlijk niet door de Media server ondersteunt.

Als je ze puur op de NAS wil opslaan, wordt elk bestandstype ondersteunt omdat het gewoon een opslag media is. Je kunt toch ook alles op je harddisk opslaan? Nou, een NAS functioneert hetzelfde, wat dat betreft. :)

• Chip.
  • Niet online
hemiparo schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 13:11:

Om hierover op in te gaan ik meen gelezen te hebben in de handleiding dat het verkeerd uitschakelen van de NAS ervoor kan zorgen dat hij langzamer wordt. Stond ook een note bij wanneer je dit vaker doet dat de tijd dan ook langer wordt... misschien dat het hier iets mee te maken heeft?

• hemiparo
  • Niet online
Geen idee... de NAS is een paar keer uitgeschakeld in de afgelopen 6 maanden maar gewoon op de maniuer zoals beschreven was. Zou toch vreemd zijn als dat niet kan...?

• Room42
  • Niet online
Heb je mijn post gezien over 'top' en 'iostat'?

• hemiparo
  • Niet online
Room42 schreef op donderdag 09 september 2010 @ 00:38:
Ja... maar eerlijk gezegd snap ik niet wat ik ermee moet doen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:58
Dual-core 1,8 GHz Atom's voor de nieuwe Qnap's:

TS-259 Pro+, TS-459 Pro+, TS-559 Pro+ en TS-659 Pro+

Artikel in The Inquirer

Zoals het artikel aangeeft hebben de Atom systemen van Qnap wel een hoge prijs:
Bijvoorbeeld de 4-bay's:
TS-410: € 333 (Marvell processor)
TS-419P: € 444 (Marvell processor)
TS-439 Pro: € 606
TS-439 Pro II: € 644
TS-459 Pro: € 677
TS-459 Pro +: ??? veel :'(
(€: Pricewatch 10 september...)

Qnap heeft goede vergelijkingen voor hun systemen, hier bijvoorbeeld alle 4-bay's op een rijtje:
http://www.qnap.com/image...n/Comparison_4BayNAS.html

Kijk eens bij de gespecificeerde schrijfsnelheden; daar zit het verschil in...
En in support voor business omgevingen zoals VMware, Citrix etc.

[ Voor 62% gewijzigd door JosTM op 10-09-2010 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:06
En juist die gespecificeerde snelheden heb je in de meeste bedrijfsomvingen heel weinig aan, ze specificeren de sequentiële lees/schrijfsnelheden met één client. Voor een klant moest een nas besteld worden, we hebben een 459 op de testbank gelegd. Sequentieel met een client gaat inderdaad als een trein. Sequentieel met meerdere clients dan begint de Qnap het al moeilijker te krijgen, maar houd zich staande. Ga je vervolgens benchmarken met random reads/writes dan raak je de achilleshiel van de nas en gaat hij vrij vlotjes door de knieen op het gebied van prestaties. Het aantal IOPS schommelde boven het niveau van enkele schijf aan gewone SATA-controller. Deze achilleshiel overigens bij vrijwel elke vergelijkbare nas terug te vinden, het is daarmee ook geen slechte nas, zolang je bewust bent van de beperkingen.

Echter het benadrukken van de certificeringen in combinatie met single client sequentiele benchmarks dan zoek je naar mijn idee wel het randje op van doelbewuste misleiding als bedrijf zijnde.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Verwijderd

Webgnome schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 08:36:
De kans dat de nas zijn fan op fullspeed draaid is bij gewoon gebruik eigenlijk niet aanwezig. Je kunt wat instellen wat betreft de temperaturen waarop de fan moet aan slaan maar dan nog hoor je heel af en toe de fan even opspinnen en weer terug naar 0.

Je zit echt niet langs een straaljager.
Dat is allemaal vreselijk subjectief. Wat voor de 1 een straaljager is, is voor de dove niks of niet erg.
Dat 'ie stil zou vallen zei men ook over mijn Netgear RND NAS, maar die fan is er uitgegooid op de dag dat ik 'm in huis had, want hij werd niet stil.

Hoe zijn de vervangingsopties voor deze fan?

• Hendrik55
  • Laatst online: 24-08 11:09
Welke schijven moet ik nou kiezen??????

Ik zit al een tijd te worstelen met schijfkeuze. Voorlopig zet ik in op de Synology ds210j, maar het zou ook nog een QNAP kunnen worden. Ik ga die in een thuis-situatie inzetten als centrale opslag, en ga dagelijks een back-up van maken naar een pc.

De grote vraag is echter welke schijven stop ik daar in. Ik denk 2 keer 1,5 Tb, maar het zouden ook overeenkomstige 2 Tb schijven kunnen worden, afhankelijk van de prijs per Tb.

Ik heb keuze uit:
  • SAMSUNG Spinpoint F2EG HD154UI EcoGreen SATA II 32MB
  • Seagate Barracuda LP ST31500541AS SATA II 32MB LP (Low Power)
  • Western Digital WD15EARS GP SATA II, 64MB, Power Saving
  • Of heel misschien ook een Hitachi schijf.
Als ik diverse fora en sites raadpleeg zijn er met elk van deze schijven wel eens probleempjes of heeft iemand er minder goede ervaringen mee. Ik heb inmiddels al zoveel gelezen, soms ook verouderde informatie, dat ik het nu helemaal niet meer weet.
Van diverse kanten wordt mij de WD geadviseerd. Daar zou een probleem met LCC (head parking na 8 sec) kunnen zijn, dat dan weer door het gebruik van WDIDLE3 en op 300 sec. zetten, op te lossen zou zijn.

Ik heb 4 vragen:
  • Waarom moet ik niet voor Synolgy, maar voor QNAP kiezen?
  • Hoe denken jullie over die WD schijven? Hebben lezers van dit topic daar ervaringen mee? Welke? Heeft iemand WDIDLE3 gebruikt op de parkeertijd op b.v. 300 sec te zetten.
  • Wat denken jullie van de andere genoemde schijven?
  • Heeft iemand nog betere suggesties voor schijven? Enterprise versies?
Ik wil gewoon een degelijke geen problemen oplossing, waar ik jaren plezier van hoop te hebben. Bij voorbaat dank voor elke reactie!

• sdanny
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-07-2021
@ h.nekkers

Ik zou persoonlijk voor de WD RE4 schijven gaan (enterprise).
Fabrikanten geven zelf aan dat de enterprise schijven juist bedoeld zijn voor 24/7 gebruik.
Natuurlijk zijn er genoeg 'desktop' schijven die het lang uithouden en goedkoper zijn. Keus is aan jou.
Mijn reactie zal wel afgeschoten worden maar ik blijf erbij.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:02

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Neem zeker de Enterprise. Ik had helaas geen Enterprise versie in mijn QNAP, maar na een tijdje 24/7 gedraaid te hebben gaf de scan aan dat er bad blocks op zouden zitten. Tja, ik wist nog niet dat ze niet tegen 24/7 konden :/.

Nu gaat mijn Qnap elke avond uit, om overdag weer aan te gaan (met een nieuwe zelfde HD, welke ik nog eens ga vervangen door een Enterprise)...

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 12-09-2010 09:24 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Mwah, zo groot is volgens mij het verschil tussen enterprise en standaard ook weer niet, AW_Bos. Dat kan ook prima een pech-geval zijn geweest. Al mijn schijven (op de notebookschijven na) draaien namelijk 24/7 hier. En dat doe ik al jaaaren (zeker 10) en ik heb serieus in die tien jaar maar enkele schijven zien overlijden, waarvan één keer drie achter elkaar in een week. Dat waren toen (ook alweer zo'n 6 jaar geleden) nieuwe seagates en was blijkbaar gewoon een rotte badge. Heeft me wel veel data gekost toen :P

Maar wat ik dus wil zeggen: Harddisks zijn/blijven een beetje een gok. De ene draait moeiteloos jaren achter elkaar door en de ander, van hetzelfde merk en type, begeeft het binnen een maand. Dat is waar je backups voor maakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Ik heb er op dit moment 4x1.5TB Greens in hangen (WDC WD15EADS-00R6B0 01.0) :P werkt prima

Maar heb nog wel een ander vraagje, wat is de snelste netwerk mogelijkheid in het apparaat heb hem momenteel op Broadcast staan en dit lijkt mij tot dusver het snelste werken

[ Voor 5% gewijzigd door LightStar op 13-09-2010 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Room42 schreef op donderdag 09 september 2010 @ 00:38:
Heb jij nog een tip/advies? Zoals aangegeven wist ik niet precies wat er mee te doen maar de problemen zijn er helaas nog steeds...

* hemiparo moet misschien de NAS eens wissen en opnieuw installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
top en iostat zijn linux-tools. Ben je wel bekend met SSH? Lees je daar even over in, dan kunnen we daarna verder kijken.

Opnieuw installeren bestaat niet. Jij bedoeld het naar factory defaults resetten ;) Maar daar zou ik nog even mee wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Nergens mee bekend... heb destijds de NAS aangesloten, gebruikers en mappen aangemaakt en het ging eigenlijk als een speer... alleen nu niet meer dus. Factory defaults of opnieuw installeren... nou ja, je weet wat ik bedoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net mijn Qnap TS 439 Pro II binnen, erg gaaf ding! :)

Enige waar ik nu nog even mee zit is met de indeling van de schijven.

Ik heb:
- 2 nieuwe, lege 1.5 TB schijven
- 2 volle 1.5 TB schijven uit een andere machine (deze zijn voor ~60% gemirrored met rysnc maar geen RAID 1)

Wat is nu wijsheid?

A) 2x een RAID 1 volume, elk bestaande uit 2x 1.5TB
of
B) Alle schijven in een RAID 6 zetten?
(RAID 5 vind ik persoonlijk te link, 6 wil ik nog overwegen)

Zit ook even met het feit dat schijven bij het initialiseren natuurlijk gewist worden, dus als ik eerst 2x 1.5 TB in RAID 1 zet kan ik de bestaande data vrolijk overzetten en de oudere, volle schijven vrolijk op RAID 1 initialiseren.

Ook:

Zit een beetje te spelen om in geval van optie A nog de RAID 1 zo in te richten dat deze bestaat uit een nieuwe 1.5 TB schijf en een oudere (1-2 jaar) schijf. Dit omdat volgens mij harde schijven de neiging hebben om zo'n beetje op dezelfde leeftijd uit te vallen.

Is dit laatste een gekke gedachte?

Als laatste:

Kan ik een Qnap systeem uitbreiden zonder data te verliezen? Stel: ik heb 2x 1.5TB in een RAID 1 met data er op, kan ik deze dan uitbreiden naar een eventuele RAID 6 zonder alle schijven te moeten wissen?!?

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:26
Ik ben van plan een TS-219p te bestellen met 2x Samsung EcoGreen F3EG, 2TB of 2xSeagate Barracuda LP ST32000542AS, 2TB, is dat iets?

• hermessy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-08 06:43
Verwijderd schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 19:10:
Kan ik een Qnap systeem uitbreiden zonder data te verliezen? Stel: ik heb 2x 1.5TB in een RAID 1 met data er op, kan ik deze dan uitbreiden naar een eventuele RAID 6 zonder alle schijven te moeten wissen?!?
Als je op de QNAP site kijkt kan dit inderdaad. Heb je geen handleiding gehad om dit in na te kijken? Vind dit migratie-aspect zelf een van de interessante features die je wilt weten voordat je zo'n apparaat aanschaft...
jeroen3 schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 20:23:
Ik ben van plan een TS-219p te bestellen met 2x Samsung EcoGreen F3EG, 2TB of 2xSeagate Barracuda LP ST32000542AS, 2TB, is dat iets?
Wat is precies je vraag, of de TS-219 goed werkt met de disks? Beide typen staan in ieder geval op de compatibiliteitslijst van QNAP voor dat model. Of wil je weten hoe de features van de TS-219 bij anderen bevallen?

[ Voor 30% gewijzigd door hermessy op 19-09-2010 14:55 . Reden: verduidelijking vragen aan jeroen3 ]

Don't lose your head, it may cost you your life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott_NL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-08 16:09
Even een vraagje, nog nergens gevonden namelijk.
M'n pa wil graag een backup mogelijkheid hebben die ook online benaderbaar is.
Hij wil alleen een extra zekerheid inbouwen door 2x 239 Pro II neer te zetten ipv 1x 439 Pro II.
Eentje bij hem zelf thuis en eentje bij mij thuis. (Brand, diefstal, etc.) Nu is mijn vraag of het zo in te richten is dat de QNAP's online een backup kunnen maken van elkaar? We hebben beide een 90Mbs verbinding.
Bedankt alvast voor alle tips en hulp! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19
Scott_NL schreef op zondag 19 september 2010 @ 18:29:
Hij wil alleen een extra zekerheid inbouwen door 2x 239 Pro II neer te zetten ipv 1x 439 Pro II.
Eentje bij hem zelf thuis en eentje bij mij thuis. (Brand, diefstal, etc.) Nu is mijn vraag of het zo in te richten is dat de QNAP's online een backup kunnen maken van elkaar? We hebben beide een 90Mbs verbinding.
Het idee is prima alleen zal het technisch lastig zijn om dit goed in te richten. Je zult de router bij jou en je vader moeten aanpassen zodat de QNAP's zichtbaar zijn. Ik heb liever mijn QNAP niet direct aan het internet hangen. Daarnaast is de 90 Mb verbinding (UPC?) vast niet symetrisch. Voor UPC heb je dan te maken met een upload van 6 Mbit waardoor het synchroniseren erg lang kan gaan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Scott_NL schreef op zondag 19 september 2010 @ 18:29:
http://www.qnap.com/pro_application.asp?ap_id=111

http://www.qnap.com/pro_application.asp?ap_id=229
http://www.qnap.com/pro_application.asp?ap_id=134

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:26
Marlot schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 09:57:

[...]

Wat is precies je vraag, of de TS-219 goed werkt met de disks? Beide typen staan in ieder geval op de compatibiliteitslijst van QNAP voor dat model. Of wil je weten hoe de features van de TS-219 bij anderen bevallen?
Nou, gewoon kijken of er mensen zijn die het mij sterk afraden. Maar die zie ik niet.
Op nas gebied eindigt het bij mij bij een keertje freenas draaien met een floppy op een 20 gb pentium 3 systeem.
Vandaar.

• Scott_NL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-08 16:09
Bedankt Azul en Erwin voor de hulp. We gaan het toch proberen, ze moeten toch verbonden worden met het internet vanwege verschillende werklocaties.
Incremental replication allows copying of modified source data to the remote server only after the first-time complete backup. This saves the time for future replication. <- Hoop dat dit wat scheelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Vraagje mensen. Ik heb een Qnap TS-410. Nu wil ik dus graag vanuit iTunes me muziek beluisteren die op de NAS staat. Qnap biedt een itunes service wat jullie vast zullen weten... Ik heb deze aangezet en me muziek verplaatst naar /Qmultimedia. Volgens Qnap zou dan de muziek zichtbaar moeten worden in iTunes... Dit gebeurt dus echter niet bij mij... Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb gemerkt dat ik nogal vaak de volgende melding van Windows 7 krijg als ik een folder probeer te hernoemen of te verwijderen:
"the action can't be completed because the folder or a file in it is open in another program"
Ik heb nu Thumbs.db afgezet, maar kort daarna kreeg ik nog altijd de foutmelding... Iemand daar ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 27 september 2010 @ 00:45:
Ik heb gemerkt dat ik nogal vaak de volgende melding van Windows 7 krijg als ik een folder probeer te hernoemen of te verwijderen:

[...]

Ik heb nu Thumbs.db afgezet, maar kort daarna kreeg ik nog altijd de foutmelding... Iemand daar ervaringen mee?
Zou dat echt QNAP related zijn? Of heeft Windows gewoon weer eens zelf een bestand in gebruik en vergeet ie het los te laten?

Standaard stappen:
• Programma's sluiten die het bestand in gebruik kunnen hebben (zie ook de taskmanager)
• Reboot
• Googlen naar hoe je open files kunt vinden. Volgens mij is daar een sysinternals-tool voor.

Maar je kunt het ook via de webinterface proberen. Check daarin bijvoorbeeld of de user waarmee je via Windows verbindt of ie wel de rechten heeft om het bestand te verwijderen.

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 27-09-2010 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat ben ik net wat aan het uitzoeken met Proces Explorer (vind alleen mijn weg niet in dat programma en ik zie niet direct open files), maar ik merk dat het met meerdere pc's is, die toevallig wel allemaal W7 draaien. Lijkt me idd ook sterk dat de NAS zelf daar problemen om geeft, verdenk ook eerder W7...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dan moet je via SSH of de webinterface (file manager) even de rechten controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

HyperBart schreef op maandag 27 september 2010 @ 10:41:
Dat ben ik net wat aan het uitzoeken met Proces Explorer (vind alleen mijn weg niet in dat programma en ik zie niet direct open files), maar ik merk dat het met meerdere pc's is, die toevallig wel allemaal W7 draaien. Lijkt me idd ook sterk dat de NAS zelf daar problemen om geeft, verdenk ook eerder W7...
Handig is om ff unlocker te gebruiken; die geeft namelijk aan welke handle de file lockt (bij mij vaak explorer.exe ;))

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BtM909 schreef op maandag 27 september 2010 @ 16:46:
[...]

Handig is om ff unlocker te gebruiken; die geeft namelijk aan welke handle de file lockt (bij mij vaak explorer.exe ;))
Was mijn volgende stap :)
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.