Het grote QNAP topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 66 67 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:24
@Noxa
quote:Ik heb een tijd terug meerdere backups gemaakt met mijn NAS daarbij heb ik o.a. data op een oude HDD gezet. Ik wil die losse schijf nu uitlezen maar dat lukt me niet. Iemand een gouden tip hoe ik dat voor elkaar krijg?

Om eea te kunnen recoveren is het noodzakelijk dat het bekend is in welke omgeving de BU gemaakt is. Dan kun je nagaan welk bestandsfomat en wat er aan partities gecreeerd is.

hoe was die HDD aangesloten, was het een NAS-hd (als JBOD?), was die in een usb-sata drive aan de nas gekoppeld, was het een (usb)HDD aangesloten aan een pc/mac/linux?
- welk bestandsformat is gebruikt? ext4, ntfs, fat
- met welke QTS/HSB3 versie is de bu-disk aangemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-05 16:24
peter-rm schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:01:
@Noxa
quote:Ik heb een tijd terug meerdere backups gemaakt met mijn NAS daarbij heb ik o.a. data op een oude HDD gezet. Ik wil die losse schijf nu uitlezen maar dat lukt me niet. Iemand een gouden tip hoe ik dat voor elkaar krijg?

Om eea te kunnen recoveren is het noodzakelijk dat het bekend is in welke omgeving de BU gemaakt is. Dan kun je nagaan welk bestandsfomat en wat er aan partities gecreeerd is.

hoe was die HDD aangesloten, was het een NAS-hd (als JBOD?), was die in een usb-sata drive aan de nas gekoppeld, was het een (usb)HDD aangesloten aan een pc/mac/linux?
- welk bestandsformat is gebruikt? ext4, ntfs, fat
- met welke QTS/HSB3 versie is de bu-disk aangemaakt
Ik heb hem destijds als jbod naast bestaande raid5 opstelling gebruikt.
Bestand formaat weet ik niet, welke gebruikt qnap voor jbod?
Het was 3 jaar geleden dus ik denk dat het hsb2 was? Is de nieuwe versie niet backwards compatibel?

Het is absoluut geen hals zaak dat ik bij die data kom. Als het lukt is het mooi maar zo niet dan heb ik nog een andere back up liggen. Wel goed om te weten dat dit dus niet flawless werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:14
Volgens mij zou deze tool je bestanden moet kunnen uitlezen vanuit de HBS backup, mits je natuurlijk het volume van externe schijf kan benaderen op je OS.
https://www.qnap.com/en/h...-the-qudedup-extract-tool

Deze tool is er MAC / Windows / Linux

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 05-09-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qbix
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-04 20:33
Vraag: De QNAP VPN-client wil niet over het Tailscale netwerk naar de Synology VPN-server verbinden.

Wel als ik de twee NAS direct in het LAN heb maar zodra ik het LAN IP vervang door het Tailscale IP komt de verbinding niet tot stand.

Wat kan daar het probleem van zijn?
Of wellicht bezit iemand ook deze twee merken leveranciers en wil even meekijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMaPRqvsAYXUWtrSoKYsrSvAzi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ltgMOZaL466EBXqAHh5QcGR.jpg?f=fotoalbum_large

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:00
Misschien kan iemand hier helpen.

Ik had mijn QNAP in single disk mode opgesteld met 4 discs. Er was intern sprake van twee schijven die de andere twee als backup zagen. Toen ik de schijfruimte wilde upgraden, ben ik de fout in gegaan.
Denkende dat wanneer je twee schijven vervangt, wordt de boel weer aangevuld. Heb ik dit gedaan en toen is de raid groep gebroken.

Sindsdien erachter gekomen dat het lastig om dit te herstellen. Geen intern QNAP middel in de software of hun klantenservice kan er iets mee.
De data staat er echter nog gewoon op, want daar is niks mee gebeurd. Via een software recovery bedijf als Reclaime wel gezien met een scan dat er data op staat. Maar compleet ongestructureerd in mappen die het onherkenbaar maken.

Iemand een idee verder wat ik kan proberen om dit te herstellen?

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:54
iemand toevallig een PSU liggen van type SP-469U-S-PSU ?
Pas een TS-832XU-RP bemachtigd zonder PSU's, en wou kijken om hem aan de praat te krijgen.

kan het evt bestellen nog of een ander type PSU in hacken :)

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:09
Ik heb een QNAP TS-364 met daarin twee disks voor data in een RAID 1 array. Daarnaast zit er op dit moment 1 NVMe SSD in met de apps en wat VM's.
Ik heb nu een tweede SSD gekocht om ernaast te steken zodat ik buiten mijn backups iets meer continuïteit hebt voor het geval dat de eerste SSD de pijp aan Maarten geeft.

Helaas is het blijkbaar niet mogelijk om het system volume van 1 schijf naar RAID 1 te migreren. Zijn er bij jullie manieren bekend om dit toch te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik zag vandaag ineens HDD2 LED rood oplichten op mijn TS-212.
Inloggen gaf de melding:
medium error. Please run bad block scan on this drive or replace the drive if the error persists.
En ook:
Schijf I/O-status: Abnormaal.
Er zijn fouten gevonden op de harde schijf. Het is aan te raden de schijf te vervangen.
Ik kan deze scan echter nergens vinden. Als ik hierop Google zie ik een andere/nieuwere webinterface dan ik heb. Of kijk ik verkeerd?

Nou ga ik zo snel mogelijk een volledige backup maken naar een externe schijf.
Misschien heb ik ook wel gewoon geluk gehad tot nu toe.
Die schijven heb ik op 1 week na, exact 12 jaar geleden gekocht en hebben blijkbaar zo'n 98.000 (schijf 1) en 74.000 uren erop zitten. (en respectievelijk ruim 58.000 en 118.000 start-stop-count). :X

Zit al tijden beetje tegen een nieuw systeem te hikken (maar dan zelfbouw met Unraid) maar heb niet meteen zin om daar weer vele honderden euro's aan stuk te slaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dan is een nieuwe qnap veel goedkoper dan een ubraid systeem.
Met een 2 bay systeem kan je tegenwoordig al zo veel data kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 23-10-2023 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
de ts212 is een model van meer dan 10 jaar oud en kan max qts4.3.3.2420 draaien. die heeft een wat beperkte functionaliteit tov qts5.1

de scanfunctie zit onder controlpanel/opslagbeheer/schijf smart, en dan test en kiezen voor volledige test
het uitvoeren duurt wel even

[ Voor 34% gewijzigd door peter-rm op 23-10-2023 16:41 . Reden: aanvulling/tekstueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
leonbong schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:31:
Dan is een nieuwe qnap veel goedkoper dan een ubraid systeem.
Met een 2 bay systeem kan je tegenwoordig al zo veel data kwijt.
Mwah, zou ik een recent model willen van Synology of Qnap (en dan zou mijn voorkeur bij Synology liggen, althans met kennis van tijd geleden) met ondersteuning van bijvoorbeeld 2 schijven, docker etc., dan kan ik voor dat geld ook een leuk zelfbouw systeem bouwen wat waarschijnlijk net zo zuinig draait en wel veel krachtiger en veelzijdiger is.
Ok, wel minder consumentvriendelijk, maar wat ik van Unraid lijkt mij ook niet het aller lastigst.
peter-rm schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:36:
de ts212 is een model van meer dan 10 jaar oud en kan max qts4.3.3.2420 draaien. die heeft een wat beperkte functionaliteit tov qts5.1

de scanfunctie zit onder controlpanel/opslagbeheer/schijf smart, en dan test en kiezen voor volledige test
het uitvoeren duurt wel even
Thanks. Heb de test laten draaien en deze zegt nu 'test afgerond zonder fouten'. Kan niets over 'bad block scan' vinden.
Maar onder volumebeheer staat bij schijf 2 nog steeds "schijf read/write fout', evenals 'abnormaal' onder 'schijf smart' -> Samenvatting.

Gelukkig is de backup naar de externe schijf gisteren prima verlopen (althans, geen indicatie dat dat niet zo is).

Ben dus denk ik bang dat ik wel degelijk naar iets nieuws moet gaan kijken of niet? -O-
Want voor puur opslag voldoet de NAS nog wel, maar zaken als nieuwgroepen e.d. ben ik jaren geleden al mee gestopt omdat het al niet meer lekker ging (ook niet qua ondersteuning).
En daar wil ik wel weer graag mee aan de slag (en dan ook zaken als Frigate, Syncthing etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcmerK
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-05 13:14
Ik heb een gek probleem , namelijk sinds de laatste update kan ik de nas (832x) niet meer afsluiten.
Dat wil zeggen hij sluit wel af maar start dan ook meteen weer op (of het is een restart).
Ook de afsluit taak in power setting laat hem herstarten ipv uitschakelen.
Ik moet dus nu elke keer erbij blijven en zodra hij piept de stroomkabel eruit trekken.
Een downgrade naar een vorige versie heeft niet meer geholpen.
Enig idee wat ik hier aan kan doen ?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Om even op mijn probleem/problemen met mijn 2e schijf terug te komen; heb hier even wat screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pI1bhUOZaCC73iNiA0thkUc-a4Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7CcyqOyXIOwC3LdHR6AeTAL5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiVNwj8iBboLn7-6f3JN_m5k6PE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/P2MNZ3WjJFLVaYbQcivHYRjv.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCdKaPm1SVVXXENp7Dn6HtF5Yjc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jyaigqSUwPEM5KAomyKYY6CI.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECNQin1nYpJirauAOqejdM5_VsY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Fz7Zm6KtsomK4pN40OVZgtDe.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-aXdeZo3-ymTgkG87hKdmGLntU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pogh3S1vXDsMgHufEDLphp1d.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bfm6I67lu2_Bo0H7xxoTfH-GTbM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XaSZMxL8MHIWkbZrvzYIJbQ6.png?f=fotoalbum_tile

Kan ik hier uit concluderen dat deze schijf dus helaas op is en écht vervangen moet worden?

Als dat namelijk het geval is, wordt het denk ik meer dan alleen de schijf vervangen...
(meer opslag nodig, TS-212 is niet meer de jongste/snelste meer, ik wil eigenlijk meer mogelijkheden etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 19:00

bebopper

I'm an absolute beginner...

2 maanden geleden een HDD vervangen in mijn TS-451, de overige HDDS waren nog 100% in orde; RAID-5 heeft de boel toen netjes opnieuw opgebouwd.

Eergisteren lijkt mijn NAS echter overleden te zijn;
  • start niet meer op, status en LAN LEDs blijven volledig uit
  • USB LED is blauw
  • HDD 1 en HDD 2 zijn rood
  • HDD 3 en HDD 4 zijn groen
  • alle leds branden continue, niets knippert
Bovenstaand is de situatie als de HDDs erin zitten maar ook als ik deze deels of allemaal verwijder.

Ook het reset knopje doet helemaal niets (5 seconden, 10 seconden, heel veel seconden, er gebeurt niets).

Hoor bij het aanzetten wel HDDs opspinnen.

Geen piepjes.

Iemand nog een tip wat ik kan proberen?

Dikke knudde dus, want lijkt erop dat HDD 1 en 2 dood zijn, dan zal ik zelfs met de HDDs in een andere/nieuwe NAS waarschijnlijk de data niet kunnen redden. Heb nog wel een (ietswat verouderde) backup los met de belangrijkste data, verlies van de rest van de data kom ik wel overheen. Zou ik in theorie wel gewoon de HDDs in een andere/nieuwe QNAP kunnen stoppen om te zien of die het nog doen? Kan er mogelijk wel eentje lenen om dit te proberen.

#### EDIT ####

Waarschijnlijk het probleem en de oplossing gevonden, moet het alleen nog wel gaan proberen :)

Achtergrond:
https://forum.qnap.com/viewtopic.php?t=135089
https://forum.qnap.com/viewtopic.php?t=153678

Oplossing:
https://forum.qnap.com/viewtopic.php?t=157459
https://www.threshold-lov...boot-access-for-everyone/
YouTube: Fix the Boot problem on QNAP TS-x51 and TS-x53 NAS
TLDR: 100ohm resistor tussen pin 1 en 8 op LPC CLK

#### EDIT 2 ####

And it works again *O* *O* *O*

Een fix van 10 cent (nou ja okay, heb wat extra weerstandjes besteld en met verzendkosten was het 5,46).

[ Voor 29% gewijzigd door bebopper op 11-11-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:35

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

k heb sinds kort QTS 5.1.2.2533 geinstalleerd op mijn TS-253BE. Ik heb nu elke eerste keer bij inloggen (per dag) met de authenticator app dat de code niet herkend wordt. Hebben meer mensen daar last van? Of heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik zie zelf dat er met de Authenticator app (Microsoft) er altijd een klein verschil in tijd is.

Daarmee bedoel ik als app de nieuwe code geeft.
Dan verwacht de qnap die seconde of 10/15 later.

Dus als je op tijdstip 0 van de app de code invoert dan zit de qnap nog op de vorige code.

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 12-11-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-05 22:09

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dwarlorf schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:48:
k heb sinds kort QTS 5.1.2.2533 geinstalleerd op mijn TS-253BE. Ik heb nu elke eerste keer bij inloggen (per dag) met de authenticator app dat de code niet herkend wordt. Hebben meer mensen daar last van? Of heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Staat de tijd op beide apparaten goed. Ik heb wel eens gehad dat na een update de tijd op de nas niet goed stond (nog geen NTP sync gehad oid) en dan werken TOTP codes niet.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

T.Kreeftmeijer schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:15:
[...]

Staat de tijd op beide apparaten goed. Ik heb wel eens gehad dat na een update de tijd op de nas niet goed stond (nog geen NTP sync gehad oid) en dan werken TOTP codes niet.
Dit staat goed. Dus het zal toch iets anders zijn denk ik.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casray
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-02 17:27
Hoi, hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Wij hebben een qnap TS-420 op software 4.3.3
Ik wil iCloud gaan elimineren en ipv de qnap gaan gebruiken om naar te downloaden.
Nu heb ik op onze iOS apparaten qfile en qphoto geïnstalleerd. Qfile is ingesteld dat hij de foto’s naar de qnap download als het device aan een oplader hangt en dat gaat goed.

Maar nu zien we in qfile alleen bestandsnamen en geen miniaturen, hier zouden we graag miniaturen zien. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

In Qphoto zien we wel miniaturen, maar niet alle bestanden die in de gedeelde mappen bestaan. Wat zou daar mis gaan?

Qnap zelf geeft aan te werken met hun nas app Multimedia Console, deze zou op alle nas werken met software vanaf 4.3.3. Maar als ik deze uit hun store haal en wil installeren dan geeft de nas aan dat het niet kan. Hoe kan dat?

Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
voor zover ik kan nagaan werkt multimediaconsole pas vanaf qts4.5.3,

waarschijnlijk is de arm/marvel cpu in de ts420 in combinatie met de beperkte hoeveelheid ram de oorzaak dat er geen nieuwere qts dan 4.3.3 beschikbaar is. (hetzelfde geldt ook voor mijn ts412)

;) moet je toch maar eens een nieuwere qnap nas kopen (en de oude ts420 misschien als backup inzetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05 16:05
@Casray Eerlijk gezegd vond ik QPhoto ook redelijk brak werken en daar ben ik ook snel vanaf gestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-04 16:53
Ik kan plotseling geen SMB verbinding maken met user admin. Met een gewone gebruiker gaat het nog prima. De foutmelding is iets van toegang geweigerd: op mijn Mac zie ik geen foutmelding, alleen een indicatie dat admin niet kan inloggen, op mijn iPad access denied.

Ik heb al geprobeerd SMB te stoppen en opnieuw te starten maar dat hielp niet. Ook heb ik gezocht of er ergens iets van rechten zijn die gezet moeten worden, maar daar vindt ik ook niets. Verder heb ik alleen SMB3 aan staan, hiervoor had ik SMB2 en SMB3 aan staan maar dat loste het probleem niet op.

Maar mogelijk zie ik iets over het hoofd. Het heeft jarenlang prima gewerkt trouwens. Dus ik snap niet zo goed dat een gewone gebruiker op SMB kan inloggen maar admin niet (meer).

Ik heb een QNAP TS-453Be met firmware 5.1.3.2578.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-04 16:53
lexvo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:18:
Ik kan plotseling geen SMB verbinding maken met user admin. Met een gewone gebruiker gaat het nog prima. De foutmelding is iets van toegang geweigerd: op mijn Mac zie ik geen foutmelding, alleen een indicatie dat admin niet kan inloggen, op mijn iPad access denied.

Ik heb al geprobeerd SMB te stoppen en opnieuw te starten maar dat hielp niet. Ook heb ik gezocht of er ergens iets van rechten zijn die gezet moeten worden, maar daar vindt ik ook niets. Verder heb ik alleen SMB3 aan staan, hiervoor had ik SMB2 en SMB3 aan staan maar dat loste het probleem niet op.

Maar mogelijk zie ik iets over het hoofd. Het heeft jarenlang prima gewerkt trouwens. Dus ik snap niet zo goed dat een gewone gebruiker op SMB kan inloggen maar admin niet (meer).

Ik heb een QNAP TS-453Be met firmware 5.1.3.2578.
Ik heb het gevonden. Ik moest op SMB inloggen met het admin password dat admin krijgt na een 3 seconden reset.

Het vreemde is dat ik het admin password gewijzigd heb na deze reset en ik log ook steeds met dit gewijzigde password in. Ik heb gezien dat SMB nog een aparte file heeft met username/passwords. Kennelijk is/wordt dat niet goed gesynced. En waarom SMB zo'n aparte file heeft begrijp ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-05 10:23
lexvo schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:41:
[...]

Ik heb het gevonden. Ik moest op SMB inloggen met het admin password dat admin krijgt na een 3 seconden reset.

Het vreemde is dat ik het admin password gewijzigd heb na deze reset en ik log ook steeds met dit gewijzigde password in. Ik heb gezien dat SMB nog een aparte file heeft met username/passwords. Kennelijk is/wordt dat niet goed gesynced. En waarom SMB zo'n aparte file heeft begrijp ik ook niet.
Meld dit even bij QNAP. Had ooit ook zo iets, maar had een tweede admin account zodat…. Anders was ik ook de Sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-05 19:36
Ik heb op mijn Qnap in Container Station de apps Radarr en Sonarr geïnstalleerd. Dit werkt allemaal prima tot er een reboot van containerstation komt of van de NAS zelf.

Beide apps zijn via het lokale ip-adres en een poortnummer te bereiken.

Het probleem wat ik heb is dat het poortnummer van beide apps wijzigt na een reboot de NAS en/of Container Station. Als ik bij de settings van de app er zelf een poortnummer aan hang dan kan ik de app niet bereiken via dat ingegeven poortnummer.

Bij port forwarding staat het poortnummer welke ik achter het lokale ip-adres zet en vervolgens kom ik in de app/op de webpagina. Het ingegeven poortnummer werkt niet....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nezhrl2Sr3v0TcIu-ucsLSEXmZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UWXOXotEMQPooC0e5YCIOdQx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsQGtlBOTc0rwQ-_BukC-nqIg2Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2kcpXhUyKRURUMzpoZmyjGYn.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 19:52
Er zijn weer wat safety bulletins uitgekomen; updaten is het devies:

https://qnap.benchurl.com...RGMtRs94%3D&relid=AFA1126

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
de meest recente versie is
QTS 5.1.5.2679 build 20240219 gepuliceerd op 2024-02-26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk-Jan
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05 22:44
Mijn QNAP TS-431Xeu heeft zojuist een onverwachte reboot gedaan en de notifications lijst staat vol met aangepaste instellingen. Allemaal temaken met het nu automatisch updaten van de firmware, updaten van geinstalleerde apps en/of mogelijkheden voor securityinstellingen. Allemaal geactiveerd na de reboot die ik zojuist ervaarde.

Zijn er meer mensen die dat nu meemaken? Heeft QNAP weer een update geforceerd vanwege de recente vulnerability?

Ter info:
  • Ik had gister de firmware al een update gegeven, Hij staat nog steeds op dezelfde versie als toen.
  • Hij is buiten mijn home netwerk niet benaderbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Dirk-Jan op 10-03-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
hoe staan je instellingen voor firmware update? Zijn die door de laatste update naar automatisch veranderd.

ik krijg wel (TS453be( een melding dat er een update is, maar ik heb er bewust voor gekozen dit handmatig te doen op een tijdstip wat mij uitkomt.

voor applicatie updates sstaat er bij mij een melding in het meldingencentrum, verder niets automatisch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk-Jan
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05 22:44
peter-rm schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:33:
hoe staan je instellingen voor firmware update? Zijn die door de laatste update naar automatisch veranderd.

ik krijg wel (TS453be( een melding dat er een update is, maar ik heb er bewust voor gekozen dit handmatig te doen op een tijdstip wat mij uitkomt.

voor applicatie updates staat er bij mij een melding in het meldingencentrum, verder niets automatisch
Die was handmatig, en is volgens de notifications na de reboot (12:30 vanmiddag) veranderd naar automatisch. Heb het nu weer terug gezet.

Ik heb hem op handmatig staan omdat het met twee andere nasjes mijn plex server voed met media bestanden. Ik kijk met regelmaat naar de updates en installeer die handmatig zodat ik zelf de downtime kan plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phubert
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-04 16:15
Dirk-Jan schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:41:
[...]

Die was handmatig, en is volgens de notifications na de reboot (12:30 vanmiddag) veranderd naar automatisch. Heb het nu weer terug gezet.

Ik heb hem op handmatig staan omdat het met twee andere nasjes mijn plex server voed met media bestanden. Ik kijk met regelmaat naar de updates en installeer die handmatig zodat ik zelf de downtime kan plannen.
Dit is en blijft iets bij QNAP wat onaanvaardbaar is. Heb het met meerdere klanten gehad. Heb hierover ook stuk in mijn review geschreven van de TS-473A. Een QNAP checkt iedere 10 minuten (bron: pihole & wireshark update.qnap.com) als hier een update met een "vlaggetje" staat dan worden de instellingen van de user overruled.

Ga een gebruiker mailen of stuur popup maar ga geen live machine updaten en herstarten, ik heb bedrijven gezien welke QNAP rackmount in gebruik hebben met meer dan 50 gebruikers. Gebeurt dit met een werkdag dan valt 98% stil en kost het de werkgever bakken met niet-productieve uren.

Veiligheid is belangrijk, maar het is aan de eigenaar van het systeem of systeembeheerder wanneer het moment is deze toe te passen; niet QNAP.

En het blokkeren van update.qnap.com heb ik in het verleden al eens gedaan; dan bevriest de QNAP omdat ie vastloopt in zijn eigen ellende.

Op het werk voeren we geen QNAP meer om deze reden, zeker nadat we zwart op wit stond in mail dat (van QNAP) dat dit absoluut niet meer zou gebeuren. Voeren nu Synology, die blijft indien mail ingesteld wel spammen, maar je blijft zelf de controle houden over je machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik snap daar niks van mijne update helemaal nooit automatisch.

Ik moet altijd zelf actie nemen ik wacht vrij lang omdat qnap nog wel eens matige updates had. Laat eerst iemand anders maar proefkonijn zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door leonbong op 11-03-2024 05:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
mijn NASsen starten ook nooit automatisch een update. ik krijg alleen een notificatie dat er een update beschikbaar is.
Toch anders de instellingen eens goed nalopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phubert
@leonbong @peter-rm welke QTS versies hebben jullie? Er zijn vele 5.x versies waarbij de instelling bij "firmware update" totaal nutteloos is aangezien de machine toch gewoon zijn eigen zin doet. Bepaalde app's worden ook gestopt als er een 'vereiste update' is. Nadat ik hier QNAP over bericht had en NASCompares kreeg ik op nederige excuses van QNAP dat dit nooit meer voor zou komen. Het is natuurlijk van de zotte dat je bewaking wordt stil gelegd vanwege een 'vereiste update'.

Ondanks dat ik alle machines instel op niet downloaden, niet installeren, alleen melding geven tref ik geregeld dat machines toch anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
ik heb op mijn TS453be QTS-5.1.5.2679 dd 20240219, en op mijn (oude/backup) TS412 4.3.3.2644

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb zojuist vannacht een update gedaan handmatig, ik weet niet welk versie ik vandaan kwam.
Maar nu zit ik op 5.1.5.26709.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
leonbong schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:07:
Ik heb zojuist vannacht een update gedaan handmatig, ik weet niet welk versie ik vandaan kwam.
Maar nu zit ik op 5.1.5.26709.
Denk dat je een 0 te veel erin hebt.
phubert schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:37:
@leonbong @peter-rm welke QTS versies hebben jullie? Er zijn vele 5.x versies waarbij de instelling bij "firmware update" totaal nutteloos is aangezien de machine toch gewoon zijn eigen zin doet. Bepaalde app's worden ook gestopt als er een 'vereiste update' is.
Nog nooit last gehad, op geen enkele QNAP onder geen ene versie.
Ik heb een script lopen dat pingt naar de NAS, en deze is nooit onderbroken totdat ik of zelf de FW update of zelf herstart.

Op elke NAS heb ik de volgende instelling "Notify me, do not automatically update".

Ik mis ook geen enkele surveillance opnamen. Soms kan ik op enkele NASsen twee weken niet updaten en merk niet dat er iets anders werkt.

Je spreekt over meerdere NASsen; welke modellen heb je onder beheer?
Kan je aangeven welke apps stoppen? Is wellicht van belang voor anderen ( en mij :) )

[ Voor 63% gewijzigd door Lord Anubis op 11-03-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phubert
Lord Anubis schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:00:
[...]

Denk dat je een 0 te veel erin hebt.

[...]

Nog nooit last gehad, op geen enkele QNAP onder geen ene versie.
Ik heb een script lopen dat pingt naar de NAS, en deze is nooit onderbroken totdat ik of zelf de FW update of zelf herstart.

Op elke NAS heb ik de volgende instelling "Notify me, do not automatically update".

Ik mis ook geen enkele surveillance opnamen. Soms kan ik op enkele NASsen twee weken niet updaten en merk niet dat er iets anders werkt.

Je spreekt over meerdere NASsen; welke modellen heb je onder beheer?
Kan je aangeven welke apps stoppen? Is wellicht van belang voor anderen ( en mij :) )
Ik werk met verschillende modellen, meeste weet ik niet uit mijn hoofd. Het gaat in ieder geval om TS-473, TS-473A, TVS-1282 welke me nu te binnen schieten. QVR Pro is een app welke in het verleden meerdere malen onderbroken is bij een 'Verplichte update' ondanks dat alles uitstaat qua auto update etc. QNAP heeft het mij ook schriftelijk bevestigd dat dit een fout was welke niet meer zou voorkomen (zie mijn review).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb een ts-673, maar het gebeurt bij mij niet

[ Voor 62% gewijzigd door leonbong op 11-03-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:36
Vreemd probleem hier, ik heb sinds kort via verkenner geen toegang meer tot de mappen op de NAS. Via de browser geen probleem en in de instellingen van zowel de NAS als de PC (Windows 10 home) geen instellingen veranderd.
Kan dit een gevolg zijn van windows-updates op de PC of is het mogelijk dat de virusscanner (Bitdefender) plotseling een andere voorkeur heeft ingesteld?

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus73
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:20
JaapB schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:12:
Vreemd probleem hier, ik heb sinds kort via verkenner geen toegang meer tot de mappen op de NAS. Via de browser geen probleem en in de instellingen van zowel de NAS als de PC (Windows 10 home) geen instellingen veranderd.
Kan dit een gevolg zijn van windows-updates op de PC of is het mogelijk dat de virusscanner (Bitdefender) plotseling een andere voorkeur heeft ingesteld?
Ik heb dat ook ooit wel eens (opeens) gehad. Bleek iets te zijn met IP blokkade door de NAS. Die optie zit hier: configuratiescherm / beveiliging

Intel 14600KF@5,0Ghz | RTX4080 | 32Gb DDR5@6000Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
Marcus73 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:12:
[...]

Ik heb dat ook ooit wel eens (opeens) gehad. Bleek iets te zijn met IP blokkade door de NAS. Die optie zit hier: configuratiescherm / beveiliging
Geen IP blokkade op de NAS kunnen ontdekken. Ben er nu wel achter dat door het IP adres in verkenner in te tikken ik wel toegang heb maar dat het via de naam, wat tot nu toe altijd werkte, er geen verbinding mogelijk is.

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
JaapB schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:43:
[...]

Geen IP blokkade op de NAS kunnen ontdekken. Ben er nu wel achter dat door het IP adres in verkenner in te tikken ik wel toegang heb maar dat het via de naam, wat tot nu toe altijd werkte, er geen verbinding mogelijk is.
Dit had ik ook na de laatste update, paar dagen geleden, maar inmiddels werken beide weer, alleen wat traag af en toe.

Ed: Oh, ik zie nu dat je het over verkenner hebt. Ik had dat in de browser (chrome).

[ Voor 8% gewijzigd door drfruit op 12-03-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Goed, het was me nog niet opgevallen maar ook mijn Qnap 253Be wordt niet langer bij naam herkend in de Windows verkenner. Heb alle snelle toegang-koppelingen (traag...) moeten verwijderen en de adressen vervangen door de IP benaming.

Volgens Windows weigert het apparaat de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
drfruit schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:44:
Goed, het was me nog niet opgevallen maar ook mijn Qnap 253Be wordt niet langer bij naam herkend in de Windows verkenner. Heb alle snelle toegang-koppelingen (traag...) moeten verwijderen en de adressen vervangen door de IP benaming.

Volgens Windows weigert het apparaat de verbinding.
Hier met een TS 453D dus hetzelfde euvel, en ik kan niet achterhalen waarom nu zonder een wijziging van mijn kant de toegang op naam niet meer mogelijk is. Dit blijkt hier ook in de browser het geval te zijn.

Ondertussen de NAS een volledige powerdown gegegeven en een minuut van spanning gehad voor de nieuwe opstart maar dat maakt geen verschil.

bijnaleek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phubert
JaapB schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:52:
[...]

Hier met een TS 453D dus hetzelfde euvel, en ik kan niet achterhalen waarom nu zonder een wijziging van mijn kant de toegang op naam niet meer mogelijk is. Dit blijkt hier ook in de browser het geval te zijn.

Ondertussen de NAS een volledige powerdown gegegeven en een minuut van spanning gehad voor de nieuwe opstart maar dat maakt geen verschil.
Ik heb onlangs in de instellingen bij filesharing SMB de versie van laagste versie 3.0 naar 2.1 gezet en daarmee kwamen connectie problemen minder voor. Maar werkte ook niet in alle situaties. Soms zit er een bagger-update (de meeste) van Windows tussen. Heb vele weken in een bedrijfsomgeving last gehad dat er geen connectie gemaakt kon worden met de Domein Controller. Bleek het in de Virtual Switch te zitten met een DNS probleem.

Momenteel heb ik te kampen met een SMB probleem wanneer mensen vanaf de QNAP bestanden openen op de desktop (maakt niet uit Windows/Mac/Linux) waarbij dit steeds langzamer en stroperiger gaat. Is de laatste update van QNAP. Probleem gemeld bij QNAP, krijg ik als antwoord; het geïnstalleerde geheugen in de QNAP is niet origineel dus we kunnen niet helpen. Stuur ik terug: Deze 64GB geheugen is gelijktijdig bij de QNAP aangeschaft en geheugen door QNAP geplaatst. Was foutje, maar dit soort dingen irriteren me want ze komen bij vrijwel elk support verzoek voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Tja dat is allemaal vervelend echter ik zelf herken deze problemen totaal niet.

PS Daarmee bedoel ik niet dat je problemen onzin zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Het probleem lijkt Windows 10 specifiek te zijn. Op mijn Win 11 laptop wordt de netwerknaam nog gewoon herkend.

Net een update gekregen, maar die lost dit probleem ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
drfruit schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:16:
Het probleem lijkt Windows 10 specifiek te zijn. Op mijn Win 11 laptop wordt de netwerknaam nog gewoon herkend.

Net een update gekregen, maar die lost dit probleem ook niet op.
Straks de laptop dan ook nog maar eens proberen, lijkt er nu dus op dat het probleem niet zit bij de NAS maar bij het besturingssysteem van de PC.

20:39u Met de laptop geprobeerd en die kan nog wel via de verkenner en via de naam contact maken, zowel voor als na de meest recente update van windows10. Euvel lijkt dus niet te zitten bij de NAS.

[ Voor 18% gewijzigd door JaapB op 13-03-2024 20:40 ]

bijnaleek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
@JaapB Bij mij werkt de netwerknaam opeens weer in W10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
drfruit schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:58:
@JaapB Bij mij werkt de netwerknaam opeens weer in W10.
Hier helaas niet op de desktop en wel op de laptop, komend weekend maar eens naast elkaar zetten om te kijken naar de verschillen. Probleem zit dus in windows 10 en niet in QNAP dat is wel nu mijn conclusie.

bijnaleek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
JaapB schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:18:
[...]

Hier helaas niet op de desktop en wel op de laptop, komend weekend maar eens naast elkaar zetten om te kijken naar de verschillen. Probleem zit dus in windows 10 en niet in QNAP dat is wel nu mijn conclusie.
In het Qnap forum suggereert iemand dat het een kwestie van vertraagde netwerkfunctionaliteit in W10 is. Het kan een tijd duren voordat de informatie door het hele netwerk gebroadcast is.

Eventueel zou je nog de hosts file kunnen aanpassen, zoals iemand anders voorstelde, maar daar heb ik me niet in verdiept. Sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-03 22:25
Goedemorgen allemaal,

Ik heb even een vraag maar weet niet of ik hier op de juiste plek ben, dus excuus hiervoor als ik niet goed zit.
Ik zit met de volgende situatie:

Locatie 1 hoofdkantoor:
TS-464-RP HBS3 actief en hier op de RTRR server enabled met RTRR account en local admin account enabled hiervoor.

Locatie 2 ander pand:
TS-464-RP HBS3 actief en hier op de RTRR server enabled met RTRR account en local admin account enabled hiervoor.

Nu hebben we een IPsec VPN tunnel lopen tussen de panden. Hierop is poort 8899 open gezet, we kunnen beide systemen benaderen en hier op werken.

Nu krijg ik alleen niet de HBS 3 Active sync actief om er voor te zorgen dat locatie 2 naar locatie 1 synced om als backup te dienen.

Als ik een remote nas wil toevoegen via Create - Active sync job in HBS 3 dan vinden de NAS elkaar niet (beide kanten op). Als ik handmatig een IP adres of een DNS naam invoer van de QNAP dan krijg ik de melding:

Failed to connect to the RTRR server. Do you want to enable RTRR server on the remote NAS?

Deze melding geeft je de optie om te enablen of te cancelen, als je enable klikt dan kun je inloggen naar de andere nas om het in te schakelen, echter wanneer ik hier op inlog (juiste credentials) dan krijg ik de error "Failed to connect to the remote NAS. Verify that the settings were entered correctly.

Ik heb de netwerk instellingen gechecked en laten dubbel checken, daarnaast heeft de internet provider de SDWAN firewall cluster gechecked en die geven aan dat ze via telnet beide NAS kunnen bereiken.

Ik weet dus even niet meer waar ik het moet zoeken en hoop dat jullie tips/triks/ideeen hebben voor mij om nog eens naar te kijken.

Thanks!

EDIT: Inmiddels is het opgelost. Ging niet goed in de DNS op een of andere manier, hier wat aanpassingen gedaan waardoor het nu werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door mfneed op 19-03-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:58

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik heb al sinds een jaar en een dag en langer een QNAP TS-253d. Echter is er een simpel dingetje waar ik niet uit kom.

Wat is nu de juiste manier om hem met de hand aan te zetten als hij uit staat. Met andere woorden: Hoe lang moet je die powerknop indrukken?

Of ik hem kort indruk dan gaat enkel het LEDje met de "i" aan en blijft hij verder zwijgen. Uiteindelijk gaat hij wel aan als ik de spanning eraf en erop zet.

Normaal gaat hij altijd netjes automatisch aan en uit volgens een aangemaakt schema, dus die powerknop druk ik ook bijna nooit in.

Maar wat is nu de juiste truc met de power knop? En Wat betekent het als enkel het ledje met de i blijft branden?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
In mijn beleving hoef je voor aan deze niet lang in te drukken.

Geforceerd uit is wel lang indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:58

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

leonbong schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:43:
In mijn beleving hoef je voor aan deze niet lang in te drukken.

Geforceerd uit is wel lang indrukken.
Wat betekent dat ledje met die 'i' dan, als die enkel brandt?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
Welke kleur heeft die led?
als die status-led constant brandt (green-nas is ready) staat de nas te wachten.
rood is melding van errors,

als de netwerk led (orange) niet knippert is er geen netwerk verbinding/activiteit

zie voor de betekenis/kleuren van de leds ook het hardware manual x53 pag 38

edit: 01-04-2024 14:22 uur:
qnap heeft ook een soort handleiding voor hardware errors
https://www.qnap.com/en/h...-possible-hardware-faults

anders kun je ook nog een nieuwe firmware installeren om een bug daarin uit te sluiten

[ Voor 37% gewijzigd door peter-rm op 01-04-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-05 16:22
Vraagje,
Ik heb een ts-431 waar ik oa snapshots van mijn camera's opsla als beveiligings backup vanaf mijn NVR
Het heeft voor mijn weinig zin om deze langer dan 1 a 2 maanden te bewaren.
Is er een manier om van een folder alle folders/bestanden ouder van bijvoorbeeld 30 dagen te wissen?

vast bedankt

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@mrbert ja met een cronjob bijvoorbeeld

[ Voor 21% gewijzigd door Room42 op 01-06-2024 14:50 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
ik heb eigenlijk nog nooit wat met chronjobs gedaan. Is denk ik echt een linux ding?
Heb al jaren nix meer met software gedaan :S

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@mrbert Klopt, zie eerst https://wiki.qnap.com/wiki/Add_items_to_crontab en dan https://forum.qnap.com/viewtopic.php?t=126533 voor inspiratie. Maar geheel op eigen risico, natuurlijk!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Dat ga ik zeker bekijken.
Het is denk ik ik 39 jaar geleden dat ik echt iets in een linux omgeving heb gedaan;)
VI kan ik me iig nog herinneren

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:18

R.G

hoe werkt dat container station met netwerken?

ik heb container station geinstalleerd.

ip adres nas = 192.168.0.x

Daarna een docker compose file gemaakt met nieuwe applicatie daarin gezet:

version: '3'
services:
db:
image: postgres:15
volumes:
- /docker/job:/var/lib/postgresql/data
ports:
- "0.0.0.0:5432:5432"
restart: unless-stopped
environment:
- POSTGRES_PASSWORD=postgres
- POSTGRES_USER=postgres

nu zie ik een fout in de logs:
2024-06-06 14:06:53.654 UTC [58]: [172.29.4.1] LOG: invalid length of startup packet

Waar komt dat ip vandaan? 172.29.4.1 ?

De container start ook telkens op nieuw op.

waarom werkt dit niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
R.G schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:36:
hoe werkt dat container station met netwerken?
[…]
Waar komt dat ip vandaan? 172.29.4.1 ?
Willekeurig voorbeeld; maar verdiep je ff in bijvoorbeeld https://medium-com.transl...tr_pto=sc&_x_tr_hist=true voor wat achtergrond info over hoe Docker werkt met netwerken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:51

BlueTooth76

Let the sun shine!

M'n Synology DS1821+ zit vol (en de 2e die ik als back-up doel heb ook), dus ik was met spoed op zoek naar wat groters, een 16-bay NAS. M'n oog viel eerst op een RackStation RS4021xs+.

Synology heeft me echter weggejaagd door hun HAT drives te verplichten die €300 per stuk meer kosten dan de WD UltraStar drives... dus... ben ik na 15 jaar weer terug bij QNAP met de QNAP TS-h1677AXU-RP-R7-32G.

Voor het prijsverschil van die 18 harddisks (2 stuks als spare in de kast) heb ik de QNAP bijna gratis :+

De HDD's zijn al binnen, de NAS is helaas nog onderweg uit een magazijn in Duitsland.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OQhTf0G.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-08-2024 11:04 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Dat is een hoop opslag, is dat privé gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

leonbong schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:31:
Dat is een hoop opslag, is dat privé gebruik?
50/50.

Foto- en videobewerking, omzetten oude banden, etc. maar ook opslag van films en series.

RAW-bestanden van de Sony A1 zijn bijvoorbeeld al zo'n 102MB per stuk dus dat gaat hard ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Gooi je nooit wat weg dan?
Ik heb zelf 8TB aan netto opslag en het is nog lang niet vol.
Nu heb ik recent een hoop “media” weggegooid ik kijk het toch niet meer of beschikbaar op een streaming dienst. Dus wat moet ik ermee.

[ Voor 79% gewijzigd door leonbong op 11-08-2024 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik heb al een paar keer opgeruimd en ontdubbeld maar nog steeds zit de NAS bijna vol, dus dan is het tijd voor een upgrade ;)

Foto's zit ik op zo'n 16,4TB in 321.000 foto's (grotendeels RAW, al schoot ik tussen 2001 en 2010 alles in JPG).

Video zit ik op zo'n 68TB wat deels series en films is en deels overgezet van oude videobanden (VHS / V2000 / Video8 / Hi8 / MiniDV).

Formule 1 archief is 5,09TB, dus dat tikt ook wel aan.

En dan heb ik nog wat losse data, mails, archieven, bedrijfsadministratie, etc.

Oh ja, en een archief van oude software, firmware, games, drivers, shareware CD's, tijdschriften, etc.

Een echte "data hoarder" dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ok duidelijk.
Ik zelf digitaliseer al mijn post van o.a verzekering/pensioen/belastingen/enz enz.
Facturen/garantiebonnetjes

Nou als dat 500GB is sinds 2000 dan is het veel.

Dus conclusie jij hebt een hele grote berg aan media data (films/series/fotos).
Kijk je dat daadwerkelijk nog wel eens terug?

Ik zelf heb alle series/films gewist ik kijk toch niet. Nou dat scheelde enorm.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 12-08-2024 04:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
leonbong schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 04:26:
Ok duidelijk.
Ik zelf digitaliseer al mijn post van o.a verzekering/pensioen/belastingen/enz enz.
Facturen/garantiebonnetjes

Nou als dat 500GB is sinds 2000 dan is het veel.

Dus conclusie jij hebt een hele grote berg aan media data (films/series/fotos).
Kijk je dat daadwerkelijk nog wel eens terug?

Ik zelf heb alle series/films gewist ik kijk toch niet. Nou dat scheelde enorm.
Daar ga je spijt van krijgen als het internet wegvalt of dat streaming services onbetaalbaar worden of je 10 keer reclame tijdens een film door je strot krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Lord Anubis schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

Daar ga je spijt van krijgen als het internet wegvalt of dat streaming services onbetaalbaar worden of je 10 keer reclame tijdens een film door je strot krijgt.
Er zijn natuurlijk wel alternatieve streaming sites te vinden waar kosten en reclames geen issue zijn. En om nou gigabytes aan ruimte te reserveren voor films en series voor wanneer internet een keer dagje uitvalt zou mij de moeite niet waard zijn. Maar goed, ieder heeft zo zijn eigen user case voor wat ie belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Lord Anubis schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

Nee hoor dat had ik er niet bijgeschreven maar ik kijk überhaupt nauwelijks nog films en series en tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

De NAS draait, is nu bestanden aan het overzetten en dat zal wel even duren.
Ik gebruik een werkstation met 10Gbit kaartje om de boel over te zetten van NAS naar NAS.
De Synology DS1821+ kwam nooit boven de 280MB/s leessnelheid uit dus dat is vlot genoeg.

Het monteren van de schijven was nog even een klusje, 64 schroeven ;)

Zodra de NAS naar z'n definitieve plaats gaat moeten de schijven er nog even uit, hij is anders niet de vlizotrap op te tillen. Zal de trays sowieso nog nummeren zodat ik niet per ongeluk schijven verwissel tijdens die verhuizing.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NzfpTB8.jpeg

[ Voor 41% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-08-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
BlueTooth76 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:25:
De NAS draait, is nu bestanden aan het overzetten en dat zal wel even duren.
Ik gebruik een werkstation met 10Gbit kaartje om de boel over te zetten van NAS naar NAS.
De Synology DS1821+ kwam nooit boven de 280MB/s leessnelheid uit dus dat is vlot genoeg.

Het monteren van de schijven was nog even een klusje, 64 schroeven ;)

Zodra de NAS naar z'n definitieve plaats gaat moeten de schijven er nog even uit, hij is anders niet de vlizotrap op te tillen. Zal de trays sowieso nog nummeren zodat ik niet per ongeluk schijven verwissel tijdens die verhuizing.

[Afbeelding]
Anders in de originele doos inpakken, hijsbandje erom heen en dan omhoog trekken met een touw en katrol aan twee flinke draad ogen. Ooit netwerk kastje >70kg zo bij iemand op zolder getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Lord Anubis schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:34:
[...]

Anders in de originele doos inpakken, hijsbandje erom heen en dan omhoog trekken met een touw en katrol aan twee flinke draad ogen. Ooit netwerk kastje >70kg zo bij iemand op zolder getrokken.
Ik zie dat zo misgaan en eindigen in een hele dure crash :P
Ik loop wel even een paar keer extra }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
BlueTooth76 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:36:
[...]

Ik zie dat zo misgaan en eindigen in een hele dure crash :P
Ik loop wel even een paar keer extra }:O
Vliezo trapjes zijn ondingen, althans degene waar we op moesten, geen handrail. Stop ze, de schijven, dan in een rugzak. Handen vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Als ik vanaf de NAS data overzet (dat loopt nog steeds) en ondertussen ook vanaf m'n werkstation een back-up maak (4x SyncBackPro profielen parallel gestart) dan gaan de schrijf- en netwerksnelheden op de NAS wel mooi omhoog.

Heel tevreden mee zo.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bHkKWAC.png

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-08-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

De 32GB DDR5 ECC module is vandaag binnengekomen en het werkt, dus nog 3 stuks van bij besteld om de rest van de geheugensloten ook te vullen. Ik wil er wat virtualisatie op draaien dus dan is een beetje extra geheugen nooit weg.

Het gaat om Kingston Technology KSM48E40BD8KI-32HA geheugenmodules.

De originele module van QNAP kan uiteraard niet blijven zitten, dat is geen ECC (en ik wil ook niet gaan mixen). Die bewaar ik wel, mocht het apparaat ooit voor RMA terug moeten ofzo.

Met dit Kingston ECC geheugen ben ik ongeveer 30% goedkoper uit dan met het QNAP geheugen, ondanks dat ik een extra module moet kopen.
En als ik QNAP ECC geheugen zou willen, is Kingston zelfs ruim 50% goedkoper omdat ik dan sowieso 4 modules zou moeten kopen.

Als je wil uitbreiden naar 64GB dan is een QNAP module even duur als 2 nieuwe dus dan kan je beter gewoon een QNAP module erbij nemen. Het is dan echter geen ECC.

[ Voor 55% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-08-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phubert
BlueTooth76 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:21:

De originele module van QNAP kan uiteraard niet blijven zitten, dat is geen ECC (en ik wil ook niet gaan mixen). Die bewaar ik wel, mocht het apparaat ooit voor RMA terug moeten ofzo.

Met dit Kingston ECC geheugen ben ik ongeveer 30% goedkoper uit dan met het QNAP geheugen, ondanks dat ik een extra module moet kopen.
En als ik QNAP ECC geheugen zou willen, is Kingston zelfs ruim 50% goedkoper omdat ik dan sowieso 4 modules zou moeten kopen.

Als je wil uitbreiden naar 64GB dan is een QNAP module even duur als 2 nieuwe dus dan kan je beter gewoon een QNAP module erbij nemen. Het is dan echter geen ECC.
Ik heb zelf een TS-473A aangevuld met 2x16GB ECC RAM van Kingston, dit naast het bestaande 2x4GB ECC geheugen van QNAP. Je hebt 100% gelijk qua prijs, hoop alleen voor je dat je geen beroep hoeft te doen op support dan kunnen ze moeilijk doen. Zelf heb ik het ECC geheugen gebruikt welke bij Nascompares stond aangegeven, als je dat vermeld tijdens een support verzoek dan zijn ze ineens heel meegaand. 8)7

edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

phubert schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:48:
[...]

Ik heb zelf een TS-473A aangevuld met 2x16GB ECC RAM van Kingston, dit naast het bestaande 2x4GB ECC geheugen van QNAP. Je hebt 100% gelijk qua prijs, hoop alleen voor je dat je geen beroep hoeft te doen op support dan kunnen ze moeilijk doen. Zelf heb ik het ECC geheugen gebruikt welke bij Nascompares stond aangegeven, als je dat vermeld tijdens een support verzoek dan zijn ze ineens heel meegaand. 8)7

edit: typo
Als support nodig is, vervang ik eerst het geheugen door de originele module om uit te sluiten dat het daar aan ligt ;)

Je weet het nooit, soms draait je apparatuur 8 jaar lang zonder problemen en soms gaat alles stuk.

Ik had een DS1815+ met de C2000 bug en ook m'n 8TB WD Red schijven sneuvelden om de haverklap. Nu had ik altijd wel een paar reserveschijven liggen maar echt veel plezier heb ik er niet van gehad. De 2x DS1821+ met 12 en 18TB WD Ultrastar (ofwel HGST) schijven zijn daarentegen weer geheel probleemloos geweest.

Alle data is nu overgezet, m'n DS1821+ met 18TB schijven ben ik aan het resetten en gaat ingericht worden als back-up doel.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-08-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phubert
BlueTooth76 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:55:
[...]
Als support nodig is, vervang ik eerst het geheugen door de originele module om uit te sluiten dat het daar aan ligt ;)
Dan moet je wel zorgen dat je "ruim ervoor" je log's verwijderd hebt welke je vaak moet meesturen aan support, hierin staat namelijk alles van je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

phubert schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:58:
[...]

Dan moet je wel zorgen dat je "ruim ervoor" je log's verwijderd hebt welke je vaak moet meesturen aan support, hierin staat namelijk alles van je systeem.
Oh ja, dat wordt wel pittig als het niet meer werkt :P
Maar als het niet meer werkt kan ik de logs ook niet meer uitlezen O-)

Ach ja, je kan niet altijd in angst leven. Het is een mooie besparing op de kosten met dit geheugen iig.

Update:

4x 32GB geheugen zit er nu in en een QNAP M.2 uitbreidingskaart. Hier 2x 2TB 990 Pro SSD's in om een VM op in te richten.

De 2x 4TB 990 Pro SSD's op het bord (met de BeQuiet heat sinks) zijn leescache.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ng9OUPt.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5oNCPBu.jpeg

[ Voor 35% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-08-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Even 2 vragen voor qnap users.

1. Al's jullie een check disk uitvoeren welk e2fsck programma draait er bij jullie?
Issue is , op het systeem staan 2 versies, e2fsck en e2fsck_64.

Wat gebeurt er of zijn er consequenties als ik een opslag drive scan met De oude of nieuwe met Al's doel repair van de opslag.

Kan de drive niet mounten met melding drive is busy.
Maar met lsof en mounts gebruikt Niks de drive.

Gaat om /share/cachedevdata1 etc.

2. Een qnap Nas rook ik een verbrandingsgeur.nas uitgezet en stofvrij gemaakt. Weer aangezet want nodig. Maar is dit safe? Het is een oude Nas en Kan ook geen vervangings onderdelen halen.

Hoe gevaarlijk is dit met als ik weg Ben van huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Ohnee is forum qnap weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online

• R.G

R.G

Is het iemand ooit gelukt om.via nfs share mount een swapfile te maken op Nas 2 en Dan op Nas 1 swapon te doen op Nas 2 swapfile?

Werkt dat?

tweede vraag

wie heeft cgroup-tools op qnap draaien?

als gewone binary ipkg install via opkg.

Ik krijg dit niet geinstalleerd want het is er niet en elke binary die ik vind werkt niet met qnap.

Ben bang dat je de source moet gaan compileren naar een qnap versie?

[ Voor 49% gewijzigd door R.G op 18-09-2024 02:03 ]

• R.G

R.G

schopje met nieuwe info:

Ik kan de raid mounten als read only maar mis folders en data als ik erop rond kijk.

Nadat ik swap memory geregeld heb met 250gb
Een nas met 4x6tb drives waarbij de raid en de storage pool beiden niet meer mounten.:
Ik zie onder een e2fsck_64 :
Eindeloos lang:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
File /mypaths/myfile.mkv (inode #86640024, mod time Thu Dec 26 21:0                          9:18 2019)
  has 7 multiply-claimed block(s), shared with 7 file(s):
        ... (inode #113245740, mod time Fri Apr 19 03:49:05 2019)
        ... (inode #348192305, mod time Sun Jun 20 06:00:33 2100)
        ... (inode #356056727, mod time Tue Oct  3 00:27:32 1995)
        ... (inode #357629735, mod time Wed Feb  2 15:48:45 2089)
        ... (inode #162594592, mod time Wed Feb  2 15:48:45 2089)
        ... (inode #113245968, mod time Mon Mar 17 13:05:58 1997)
        ... (inode #343997956, mod time Mon Feb  4 10:10:53 2069)

File -mypaths/Bootstrap-to-WordPress-Theme-Stage3-Video7-720.mp4 (in                          ode #82773050, mod time Thu May  8 21:05:52 2014)
  has 1 multiply-claimed block(s), shared with 1 file(s):
        ... (inode #357564371, mod time Sat Jul 27 04:09:55 2002)
Multiply-claimed blocks already reassigned or cloned.

Als ik dmesg utivoer zie ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
[379662.454510] Buffer I/O error on dev dm-8, logical block 86386804, async page read
[379672.571105] node_check: 5 callbacks suppressed
[379672.571108] device-mapper: btree spine: node_check failed: blocknr 1085212545646385676 != wanted 192126
[379672.585180] dm_bm_validate_buffer: 5 callbacks suppressed
[379672.585182] device-mapper: block manager: btree_node validator check failed for block 192126
[379672.599229] Buffer I/O error on dev dm-8, logical block 86369941, lost async page write
[379672.607367] device-mapper: btree spine: node_check failed: blocknr 1085212545646385676 != wanted 192126
[379672.616845] device-mapper: block manager: btree_node validator check failed for block 192126
[379672.625379] Buffer I/O error on dev dm-8, logical block 86374934, lost async page write
[379672.633513] device-mapper: btree spine: node_check failed: blocknr 1085212545646385676 != wanted 192126
[379672.643004] device-mapper: block manager: btree_node validator check failed for block 192126
[379672.651537] Buffer I/O error on dev dm-8, logical block 86377856, lost async page write
[379672.659663] device-mapper: btree spine: node_check failed: blocknr 1085212545646385676 != wanted 192126
[379672.669142] device-mapper: block manager: btree_node validator check failed for block 192126
[379672.677679] Buffer I/O error on dev dm-8, logical block 86380584, lost async page write
[379672.685807] device-mapper: btree spine: node_check failed: blocknr 1085212545646385676 != wanted 192126
[379672.695285] device-mapper: block manager: btree_node validator check failed for block 192126
[379672.703825] Buffer I/O error on dev dm-8, logical block 86386804, lost async page write

De drives zijn alle getest met full smart tests, allemaal groen en goed
this comand shows -> pvdisplay
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  WARNING: duplicate PV weZK98mBO76YcXCXdMb4UAvJ56WjnoHK is being used from both devices /dev/drbd1 and /dev/md1
  Found duplicate PV weZK98mBO76YcXCXdMb4UAvJ56WjnoHK: using /dev/drbd1 not /dev/md1
  Using duplicate PV /dev/drbd1 from subsystem DRBD, ignoring /dev/md1
  WARNING: duplicate PV weZK98mBO76YcXCXdMb4UAvJ56WjnoHK is being used from both devices /dev/drbd1 and /dev/md1
  Found duplicate PV weZK98mBO76YcXCXdMb4UAvJ56WjnoHK: using /dev/drbd1 not /dev/md1
  Using duplicate PV /dev/drbd1 from subsystem DRBD, ignoring /dev/md1
  --- Physical volume ---
  PV Name               /dev/drbd1
  VG Name               vg1
  PV Size               16.35 TiB / not usable 3.96 MiB
  Allocatable           yes
  PE Size               4.00 MiB
  Total PE              4285081
  Free PE               4524
  Allocated PE          4280557
  PV UUID               weZK98-mBO7-6YcX-CXdM-b4UA-vJ56-WjnoHK

Ook werkt mijn logrotate niet goed.
ik heb in crontab -e dit staan:
code:
1
2
3
*/15 * * * * logrotate -v /opt/etc/logrotate.d/e2fsck_log >> /share/external/DEV3301_1/logs/logrotate.log

Netjes restart gedaan.

in mijn efsck log staat
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
/share/external/DEV3301_1/logs/fixoutput.txt {
    su admin administrators
    size 14M
    copytruncate
    rotate 4
    compress
    missingok
    notifempty
    create 0640 admin administrators
}

resultaat is:
code:
1
2
3
4
5
6
-rw-r--r-- 1 admin administrators    0 2024-09-21 13:00 fixoutput.txt
-rw-r--r-- 1 admin administrators 346K 2024-09-21 12:58 fixoutput.txt.1.gz
-rw-r--r-- 1 admin administrators 346K 2024-09-21 09:27 fixoutput.txt.2.gz
-rw-r--r-- 1 admin administrators 346K 2024-09-21 06:40 fixoutput.txt.3.gz
-rw-r--r-- 1 admin administrators 374K 2024-09-21 02:55 fixoutput.txt.4.gz
-rw-r--r-- 1 admin administrators    0 2024-09-21 00:38 logrotate.log

in het begin was fixoutput.txt iets van 900mb geworden met de eerste paar e2fsch passes
na 15 minuten werdt het wel txt.1.gz en was de eerste txt weer 0bytes, maar die werdt ook opeens weer 900mb en ging door, er gebeuren rare dingen..

update:
Helaas is de ssh sessie verbroken en is het proces gestopt.. dag alle uren scannen voor niks.. vdomme. 8)7

Door een aardlek power outtage..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

update met nieuwe aanpak:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
[431315.118400] EXT4-fs (dm-8): can't mount with data=, fs mounted w/o journal
[431315.783514] device-mapper: tier: set allocation tier failed
[431691.677989] md: data-check of RAID array md1
[431691.682361] md: Resyncing started: md1
[431691.686207] md/raid:md1: report qnap hal event: type = HAL_EVENT_RAID, action = RESYNCING_START
[431691.694985] md/raid:md1: report qnap hal event: raid_id=1, pd_name=/dev/(null), spare=/dev/(null), pd_repair_sector=0
[433960.155123] usb 2-1: USB disconnect, device number 2
[433960.754456] [usb.002.002] /sys/devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb2/2-1 removed.
[433960.790216] usb 2-1: new SuperSpeed Gen 1 USB device number 3 using xhci_hcd
[433960.814509] hub 2-1:1.0: USB hub found
[433960.824654] hub 2-1:1.0: 4 ports detected
[433960.973650] [usb.002.003] /sys/devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb2/2-1 added.
[459927.013658] flush_memory.sh (2936): drop_caches: 3
[468930.051001] md: md1: data-check done.
[468930.054799] md: Resyncing done: md1
[468930.058409] md/raid:md1: report qnap hal event: type = HAL_EVENT_RAID, action = RESYNCING_COMPLETE
[468930.067502] md/raid:md1: report qnap hal event: raid_id=1, pd_name=/dev/(null), spare=/dev/(null), pd_repair_sector=0
[468930.866761] md: qnap_md_badblock_final_check: (md:md1,dev:sdd3): id= 0, flags = 0x2, bb count = 0
[468930.875730] md: qnap_md_badblock_final_check: (md:md1,dev:sdc3): id= 3, flags = 0x2, bb count = 0
[468930.884698] md: qnap_md_badblock_final_check: (md:md1,dev:sda3): id= 2, flags = 0x2, bb count = 0
[468930.893652] md: qnap_md_badblock_final_check: (md:md1,dev:sdb3): id= 1, flags = 0x2, bb count = 0
[505831.663711] EXT4-fs (dm-8): warning: mounting unchecked fs, running e2fsck is recommended
[505831.971861] ext4_init_reserve_inode_table0: dm-8, 93633
[505831.977194] ext4_init_reserve_inode_table2: dm-8, 93633, 0, 0, 4096
[505831.999349] EXT4-fs (dm-8): mounted filesystem without journal. Opts: (null)
[505928.724165] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 2006, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 0 vs 256 free clusters
[505928.756891] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 87408, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 22688 vs 28640 free clusters
[505929.189703] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 47840, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 32768 vs 16 free clusters
[505929.223069] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 47888, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 32768 vs 89 free clusters
[505929.242464] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 47904, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 32768 vs 68 free clusters
[505929.269962] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 47920, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 32768 vs 95 free clusters
[505929.284034] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 47968, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 32768 vs 64 free clusters
[505929.307751] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 47984, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 32768 vs 7 free clusters
[505929.335212] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 48064, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 32768 vs 25 free clusters
[505929.357454] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 48080, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 32768 vs 18 free clusters
[505935.554240] EXT4-fs error: 1435 callbacks suppressed
[505935.554243] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 21728, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 0 vs 24 free clusters
[505935.585321] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 21824, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 0 vs 30 free clusters
[505935.613222] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 21872, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 0 vs 69 free clusters
[505935.628310] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 21888, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 0 vs 77 free clusters
[505935.641890] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 21904, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 0 vs 90 free clusters
[505935.685271] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 21936, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 0 vs 21 free clusters
[505935.717572] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 22048, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 0 vs 78 free clusters
[505935.737920] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 22240, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 0 vs 2 free clusters
[505935.766929] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 22304, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 0 vs 44 free clusters
[505935.782129] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 22320, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 0 vs 42 free clusters
[505940.584544] EXT4-fs error: 932 callbacks suppressed
[505940.584547] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 75823, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 32768 vs 0 free clusters
[505940.604498] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 75820, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 32768 vs 0 free clusters
[505940.618451] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 75818, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 32768 vs 0 free clusters
[505940.632302] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 75816, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 32768 vs 0 free clusters
[505940.646198] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 75814, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 32768 vs 0 free clusters
[505940.660025] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 75812, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 32768 vs 0 free clusters
[505940.673771] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 75810, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 32768 vs 1846 free clusters
[505940.687996] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 75809, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 32768 vs 0 free clusters
[505940.822485] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 78943, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 32768 vs 0 free clusters
[505940.837355] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 78941, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 32768 vs 0 free clusters
[505970.718539] EXT4-fs error: 12 callbacks suppressed
[505970.718542] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 2009, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 0 vs 230 free clusters
[505970.754249] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 5089, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 2984 vs 2992 free clusters
[505970.768228] EXT4-fs error (device dm-8): ext4_mb_generate_buddy:806: group 4261, block bitmap and bg descriptor inconsistent: 1872 vs 2292 free clusters
[506013.447557] fbdisk_init: major number = 252
[506013.451933] fbdisk_init: major number = 251
[506013.563504] fbdisk: module loaded

Checken array:
echo check > /sys/block/md1/md/sync_action

dan met qts web gui start dit:
/bin/e2fsck_64 -C 0 -fy -N /dev/mapper/cachedev1 /dev/mapper/cachedev1

wat betekent dit?

• R.G

R.G

update:

Process e2fsck zit vast op 57,2% met command:
R N 4559m 28.4 0 25.1 /bin/e2fsck_64 -C 0 -fy -N /dev/mapper/cachedev1 /dev/mapper/cachedev1

Het geheugen gebruik is altijd hetzelfde en de cpu % schommelt
output dmesg
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[64588.793384] device-mapper: btree spine: node_check failed: blocknr 1085212545646385676 != wanted 192126
[64588.802781] device-mapper: block manager: btree_node validator check failed for block 192126
[64588.811253] Buffer I/O error on dev dm-8, logical block 86386804, lost async page write
[64693.844182] device-mapper: btree spine: node_check failed: blocknr 1085212545646385676 != wanted 192126
[64693.853589] device-mapper: block manager: btree_node validator check failed for block 192126
[64693.862041] device-mapper: btree spine: node_check failed: blocknr 1085212545646385676 != wanted 192126
[64693.871429] device-mapper: block manager: btree_node validator check failed for block 192126
[64693.879877] Buffer I/O error on dev dm-8, logical block 86380584, async page read
[64693.887375] device-mapper: btree spine: node_check failed: blocknr 1085212545646385676 != wanted 192126
[64693.896773] device-mapper: block manager: btree_node validator check failed for block 192126
[64693.905225] Buffer I/O error on dev dm-8, logical block 86380584, async page read
[64699.385406] device-mapper: btree spine: node_check failed: blocknr 1085212545646385676 != wanted 192126
[64699.394826] device-mapper: block manager: btree_node validator check failed for block 192126
[64699.403427] Buffer I/O error on dev dm-8, logical block 86380584, lost async page write
[83484.045946] flush_memory.sh (11987): drop_caches: 3
[169876.842614] flush_memory.sh (1539): drop_caches: 3
[256277.303275] flush_memory.sh (14809): drop_caches: 3

doet het nog wat? , als ik de -C optie opvraag staat het process op 57,2% voor 4 dagen.

vreemde blijft de raid array is clean and active lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Ik heb sinds kort een TS-216G. Ik wil twee bestaande gevulde externe HDD's shucken en erin doen, maar er is me iets nog onduidelijk. Worden de harde schijven geformateerd zodra ik ze als losse volumes configureer in de NAS? Een antwoord op deze vraag krijg ik niet gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
ja want er wordt ook een deel gebruikt voor qts.

dus eerst een backup en die dan later terugzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik vroeg me af of het verstandig is om schijven van 1 merk te kopen of juist van verschillende merken. Ik las dat je het beste bij twee verschilende winkels kan kopen om het risico te verminderen dat je twee slechte schijven van 1 batch krijgt. Mijn idee is dat je met twee verschillende merken nog minder risico loopt maar wellicht dat daar juist weer andere nadelen aan verbonden zijn? Ik wil 2 grotere schijven in mijn QNAP TS-253Ben stoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lord Anubis
Hmm, zou zelf van 1 merk en 1 batch kiezen. Wel kijken of er iets bekend is over die schijfjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Rate vraag wellicht:

Ik heb een nieuwe QNAP TS-216G gekocht en er twee nieuwe 24GTB SATA schijven in gezet in RAID 1.
En een standaard volume van 17TB aangemaakt.

De QNAP staat nu al 2 dagen te syncen en moet van 36 uur zagt ie.
Waarom doe ie dat? De schijven zijn nieuw, en dus staat alleen de qnap software er op. Dus geen data die gesymct hoeft te worden.

De schijven kunnen 295MB/s, maar halen 100 of lager in de sync. Waarom is dat zo?
En wat is het nut van een sync van een nieuwe schijf.

De NAS ga ik gebruiken op m'n AI modellen op op te slaa, typisch 4GB grote bestanden plus een paar kleine
Nog tips?

Thanks

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:46
djwice schreef op donderdag 10 april 2025 @ 00:09:
Rate vraag wellicht:

Ik heb een nieuwe QNAP TS-216G gekocht en er twee nieuwe 24GTB SATA schijven in gezet in RAID 1.
En een standaard volume van 17TB aangemaakt.

De QNAP staat nu al 2 dagen te syncen en moet van 36 uur zagt ie.
Waarom doe ie dat? De schijven zijn nieuw, en dus staat alleen de qnap software er op. Dus geen data die gesymct hoeft te worden.

De schijven kunnen 295MB/s, maar halen 100 of lager in de sync. Waarom is dat zo?
En wat is het nut van een sync van een nieuwe schijf.

De NAS ga ik gebruiken op m'n AI modellen op op te slaa, typisch 4GB grote bestanden plus een paar kleine
Nog tips?

Thanks
Een raid set moet altijd opgebouwd worden. Die heeft helemaal geen weet van het filesystem wat er overheen komt, dus ook een lege disk zal volledig gelezen en gesycned worden, Dat duurt uren, zeker met zulke grote disks en dat is normaal.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mistraller schreef op donderdag 10 april 2025 @ 00:48:
[...]

Een raid set moet altijd opgebouwd worden. Die heeft helemaal geen weet van het filesystem wat er overheen komt, dus ook een lege disk zal volledig gelezen en gesycned worden, Dat duurt uren, zeker met zulke grote disks en dat is normaal.
Dank! Duurt dagen zelfs, ondanks dat de schijven 298MB/s zijn doet ie het met 100MB/s en soms zelfs 67MB/s.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Die 298 is alleen aan de buitenkant van de schijf.
De binnenste tracks gaan veel langzamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:46
djwice schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:28:
[...]

Dank! Duurt dagen zelfs, ondanks dat de schijven 298MB/s zijn doet ie het met 100MB/s en soms zelfs 67MB/s.
Dat is de theoretische raw throughput en je raid hardware moet ook nog rekenwerk doen etc.
Zelf heb ik overigens daarom voor een 4 disk setup gekozen met Raid5. Op papier zou raid5 sneller moeten zijn, minder overhead voor de stripes en kleinere disken zijn per GB goedkoper. Alleen de SSD's die er ook in zitten zijn in raid1.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Daarnaast is vaak eigenlijk de schrijfsnelheid de beperkende factor.
Pagina: 1 ... 66 67 Laatste