Het grote QNAP topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 64 ... 67 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:38
Er is geen app nodig voor de FTP server die heb je namelijk aan staan.

Er is wel een app nodig om via de nas als ftp cliënt(andere servers benaderen) te gebruiken.

Maar je kan het uitschakelen, zelfs via de Qmanager app (iOS/Android)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
JaapB schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:13:
[...]

Hier staat de NAS alleen voor interne toegang open en dan nog tientallen pakketten volgens de firewall, alleen kan ik geen log vinden met daarin de IP adressen waar dit weg komt. Hoe kun jij die IP adressen zien?
Met Capture Event en een programmatje Wireshark kreeg ik uiteindelijk een lijstje te zien, maar dat ging alleen maar om ip adressen in de 10.reeks. geen idee of ik het goed doe..

Zou toch van toegevoegde waarde zijn als de firewall gewoon logt welke adressen er wel en welke er niet doorheen komen.. kan me niet voorstellen dat wij hier als eerste naar vragen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S023
  • Niet online
michelk31 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:08:
[...]

Bedankt voor deze artikels uiteindelijk ben ik geraakt tot het volgende: (zie screenshot).
Wat is nu de beste manier om de Pi hole te updaten via portainer?

[Afbeelding]

Wanneer ik recreate selecteer dan veranderd hij het wachtwoord.
Kan ik pihole updaten waarbij dat hij de settings onthoud?
Ik heb ook zitten puzzelen, wat tot nu toe het meest in de buurt komt:
In Pihole settings backup maken
Container verwijderen, images verwijderen
Nieuwe container image downloaden
Nieuwe container aanmaken met zelfde static ip
Via de console pihole -a -p om het wachtwoord te wijzigen
In nieuwe pihole backup terugzetten
Tabblad DNS in pihole handmatig invullen

Dit gaat overigens niet goed als pihole ook de DNS van de NAS doet. Je hebt dan namelijk geen internet meer om de nieuwe image te downloaden.

Toch wel veel meer stappen/zorgen dan pihole -up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:51

KL643

beeldaandemuur

leonbong schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:38:
Er is geen app nodig voor de FTP server die heb je namelijk aan staan.

Er is wel een app nodig om via de nas als ftp cliënt(andere servers benaderen) te gebruiken.

Maar je kan het uitschakelen, zelfs via de Qmanager app (iOS/Android)
Gevonden 👍 Nu nog de DLNA uit zien te krijgen..

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-12-2024
Hi een vraagje,

ik heb nu een 2bay qnap nas in RAID 1 staan, die is aan zijn economische vervanging toe geen updates enz. draait goed en stabiel wel traag. Ik wil een nieuwe aanschaffen TS-364 met 3 HD in RAID 5. Nu is mijn vraag als ik de oude op een andere locatie (andere stad) wil zetten kunnen ze dan synchronischeren met elkaar? Ik krijg het antwoord niet echt goed gevonden.

Bedankt voor hulp en eventuele tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-07 15:36

Dutchredgaming

ICT Beheerder

KL643 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:10:
Vraagje : Op mijn Qnap 251D staat bij systeemdiensten DLNA en FTP ingeschakeld. Dit is niet de bedoeling. Via toepassingen / DLNA server staat hij ook aangevinkt. Vinkje weghalen en toepassen geeft hij de melding : de wijzigingen zijn niet toegepast. Voor FTP moet je nu een app installeren maar dat heb ik niet gedaan. Dan vind ik het vreemd dat hij bij systeemdiensten wel aan staat..

Iemand?

[Afbeelding]
Bedoel je qfile?

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Hoezo kom je bij qfile?

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Dutchredgaming
Qfile heeft in principe niks met DLNA of FTP te maken dat is webbased, wat overigens ook functioneert als je de webserver uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:10
prakkie87 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 00:03:
Hi een vraagje,

ik heb nu een 2bay qnap nas in RAID 1 staan, die is aan zijn economische vervanging toe geen updates enz. draait goed en stabiel wel traag. Ik wil een nieuwe aanschaffen TS-364 met 3 HD in RAID 5. Nu is mijn vraag als ik de oude op een andere locatie (andere stad) wil zetten kunnen ze dan synchronischeren met elkaar? Ik krijg het antwoord niet echt goed gevonden.

Bedankt voor hulp en eventuele tips!
Zeker dat dat kan
Check hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

leonbong schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:21:
@Dutchredgaming
Qfile heeft in principe niks met DLNA of FTP te maken dat is webbased, wat overigens ook functioneert als je de webserver uitzet.
Ah ik maak shares aan ipv ftp client. Daardoor de verwarring.

Ik update elke uur antivirus definities handmatig, maar ik krijg toch de melding van Security Counsulor dat de antivirus de laatste update niet gebruikt. Heb ik iets gemist?

[ Voor 15% gewijzigd door Dutchredgaming op 13-01-2022 11:32 ]

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Handig om te weten, als je nog oude telefoons hebt die liggen te verstoffen kan je ze inzetten als IP camera's:

Bron: Youtube | QNAP UK

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-07 19:45
Vraagje: Ik overweeg om een QNAP TS-453D aan te schaffen ter vervanging van mijn oude QNAP TS-420. In de TS-420 heb ik momenteel 4 x 3TB in Raid 5, kan ik deze schijven allen tegelijk overzetten naar de nieuwe nas en is mijn Raid configuratie dan ook weer bruikbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:44
ja de schijven kunnen een-op-een overgezet worden. op de qnap site staat een overzicht van welk oud model naar welk nieuw model dit allemaal kan.

https://www.qnap.com/nl-n...s-420&destination=ts-453d

lees wel even de opmerkingen die erbij staan

je moet dacht ik wel dezelfde volgorde van de schijven aanhouden.

YouTube: How to Migrate From your Existing QNAP NAS to Your New QNAP NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-07 19:45
Dank @peter-rm dit is precies wat ik wilde weten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Kan ik iemand nog een plezier doen met een Qnap MS2000? Dingetje gebruikte ik nog als remote backup van mijn Qnap hier thuis. Maar aangezien ik een andere Qnap heb gekocht, schuift hier alles door en gaat er een andere NAS naar mijn broer voor de remote backup. De MS2000 was een proto type die volgens mij nooit uitgekomen is. Het was de eerste Qnap met media streaming (hdmi uitgang).

Tot nu toe dus niet kapot te krijgen _/-\o_ Werkt nog helemaal goed, met 2 Samsung 2TB schijven die ook maar niet kapot willen gaan :+

Sleuteltje heb ik niet meer maar dat moet niet zo'n probleem zijn en de afstandsbediening ook niet meer.

DM mij maar voor serieuze interesse (niet voor de ordinaire heb want daar heb ik een hekel aan..) en het zou leuk zijn indien iemand er nog een leuk projectje voor heeft. Liefst omgeving Haarlem aangezien ik niet zo veel zin heb om hem te gaan versturen..

Edit: inmiddels vergeven :)

[ Voor 5% gewijzigd door KL643 op 17-01-2022 18:32 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vandaag te weten gekomen dat QNAP VHDX bestanden (server back-ups) niet naar de prullenbak zet bij verwijderen maar direct /dev/null doet, wat dus niet handig is als dat back-ups zijn.

En ik kan niet direct vinden waarom dat ie dat doet. Iemand een idee? Blijkbaar iets standaard van qnap

Edit: oplossing van onze externe it beheerder
1. maak een map aan op de qnap en geef die dezelfde rechten als de back-up map
2. maak een script aan dat de ene map naar de andere map zet voor je begint te back-uppen
3. maak een back-up :)
4. hou het data verbruik bij :D

Ben eens benieuwd of er morgen de back-up van gisteren in de andere map staat en een nieuwe in de back-up map

[ Voor 45% gewijzigd door Damic op 20-01-2022 19:51 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 17:53

EXX

EXtended eXchange

Omdat de QuFirewall elke dag aangaf 30+ packets te hebben geblokkeerd, ben ik eens gaan kijken wat dat eigenlijk is. Daarvoor eens een manuele capture gemaakt van 30 minuten. En inderdaad, er is traffic gedetecteerd : UDP paketten vanaf IP adressen die van buiten het lokale subnet komen, richting de NAS, poort 6881.

Nu vraag ik me af hoe die paketten überhaupt op het LAN terechtkomen. Zou de Fritzbox die niet moeten blokkeren?

edit:
Ik heb een capture gedaan op de routing interface van de Fritzbox en waarempel, de QNAP zelf stuurt UDP packets uit naar allerlei plekken op het internet via port 6881, waarop dan weer antwoorden komen. Deze poort blijkt een poort voor BitTorrent te zijn. Maar ik heb geen BitTorrent draaien. Downloads Station (wat ik niet gebruik) heb ik om te beginnen maar eens compleet gestopt. Kijken wat dat oplevert.

[ Voor 32% gewijzigd door EXX op 20-01-2022 15:00 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S023
  • Niet online
@EXX mijn nas, wat alleen lokaal te bereiken is, geeft ook elk uur 65 captures aan, zie net dat het vanaf 253.253.253.253 komt. Geen idee wat het is??!! maar zojuist die ook toestemming gegeven. Ben benieuwd of hiermee de valse meldingen uitgesloten worden.

Ik zou graag een aantal meldingen als email willen ontvangen, maar echt gebruiksvriendelijk is die noticatie centrum ook niet.. meldingen die mij wel handig lijken;
Mislukte inlogpogingen Webinterface Qmagie SMB en QVpn
Updates
Hoog aantal firewalll captures (als alle valse meldingen eruit zijn)
Disk niet meer goed

Iemand die de meldingen goed voor elkaar heeft en de rules kan delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 17:53

EXX

EXtended eXchange

253.253.253.253 is een multicast adres en komt hoogstwaarschijnlijk van een bron op je eigen netwerk.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S023
  • Niet online
@EXX zal dan wel de chromecast (google tv) zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 16:14
Hoi, Ik heb eindelijk schijven voor mijn TS-453D-4G. Het zijn om te beginnen 2 stuks 14tb Toshiba enterprise drives. Had een mooie deal voor 200,- per stuk. Ik heb nu even wat tips nodig bij het configureren van deze schijven. Momenteel zijn het er 2, maar over een paar jaar zet ik er wellicht een 3e bij.

Ik heb nu het volgende ingesteld:
- 1 opslagpool met 2 schijven
- Deze staan in raid 1
- Ik heb 10% (1,3TB) gereserveerd voor snapshots (geen idee of ik dit echt zal gebruiken)
- Er wordt ook nog een "volume/LUN" van 2% (250GB) genoemd
- Alle andere beschikbare capaciteit heb ik toegewezen aan 1 volume
- Dat is een Thin Volum
- Op dat thin volume wil verschillende gedeelde mappen aanmaken met verschillende toegangsrechten.
- Bijvoorbeeld een media map, een documenten map, een dump, etc.

Is dit een beetje handig, of kan dit beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik ben op zoek naar een nieuwe NAS, en ik kwam deze tegen: https://www.qnap.com/en-us/product/hs-264

Deze onderscheidt zich van de andere Qnap NAS'en dat deze meer een multimedia-apparaat is. Kan je deze als vervanger gebruiken van een normale NAS? En kunnen er app's op zoals webserver etc?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
nadelen van deze NAS zijn volgens mij (dus subjectief)
- 2 bay
- geheugen niet uitbreidbaar
voordelen: klein, hardware encoding, fanless, dus stil

https://nascompares.com/2...264-silent-nas-uncovered/

Als je er wat meer mee wil gaan doen, zou ik voor een model met uitbreidbaar geheugen (koop een model met weinig geheugen/goedkoop en plaats er zelf nieuwe reepjes), en 4-bay gaan. Er zijn meer modellen met hardware transcoding, en HDMI (streaming kan ook over netwerk)

qnap geeft zelf voor meer geheugen vaak 8GByte als max aan, maar de intel procs kunnen met 16 of 32 ook goed overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S023
  • Niet online
@AW_Bos
Houd je er wel rekening mee dat harddisks best wat geluid produceren. Ik had dat echt onderschat. Bij ons hoor je het in de ruimte ernaast nog ratelen. (TS-251D) Voor het geval je deze op de tv kast had bedacht
Kan deze ook container station (docker) en virtual station draaien? Zag dat niet zo snel niet genoemd worden tijdens het scrollen. Verwacht het overigens wel met die specs, maar even voor de zekerheid checken
Verder lijkt het een mooi apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Elke qnap nas met intel-cpu (mits voorzien van interne GPU) kan hardware transcoderen tbv plex. Daarnaast hebben heel veel andere modellen HDMI uit.

Betreft dus o.a
Celeron
Pentium
I3 / I5 / i5 / i7 enz

XEON dus niet, deze hebben geen interne GPU (enkele uitzonderingen wel)

[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 24-01-2022 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 16:02

bebopper

I'm an absolute beginner...

@prakkie87 Je zult ze dan wel veilig met elkaar moeten verbinden (alleen verkeer van buitenaf toelaten via een VPN dat beide NASsen met elkaar verbind oid, hoe dat moet kan ik je helaas ook niet vertellen). Allebei open zetten en het aan QNAP overlaten om het veilig te houden zou ik niet doen, vooral niet omdat je zelf ook al aangeeft dat je huidige NAS geen updates meer ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:45
Ik heb sinds kort een QNAP TS-230 en ben er erg tevreden mee. De NAS is vanaf buitenaf alleen toegankelijk via een VPN (OpenVPN). Op de NAS draait een VPN server (QVPN).

Nu wil ik de NAS ook graag laten verbinden met een VPN van een derde bedrijf (Surfshark) om zo bijvoorbeeld inkomende data (downloads) te beveiligen. Als ik echter in QVPN de VPN client opzet, kan ik daarna niet meer vanaf buitenaf via het OpenVPN protocol met de NAS communiceren. Ik heb lang gezocht maar kan geen oplossing vinden. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fre_
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-07 16:14
Na het lezen van dit bericht gisteren weet ik eigenlijk niet meer hoe ik mijn openVPN correct moet instellen.

https://tweakers.net/nieu...in-qnap-nas-systemen.html

Ik gebruik effectief de openVPN server van mijn QNAP machine, waarbij ik port-forwarding op mijn router open heb staan op poort 443. (er wordt dan doorverwezen naar een poort boven de 1000)
De Qnap security counselor app meldt geen risico's.

Ondertussen heb ik deze portforwarding terug afgezet, maar wat is nu de beste manier om toch nog toegang te hebben van buitenaf?
Ik gebruikte specifiek poort 443 omdat ik via deze poort probleemloos een openVPN-verbinding kan maken vanaf het netwerk van mijn werkgever. Via andere poorten lukte dit niet.

Is de (enige) beste manier om de veiligheid te verhogen een router aan te schaffen met OpenVPN zodat ik die functionaliteit niet meer over moet laten aan mijn Qnap? (waarbij ik dan poort 443 blijf gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja een VPN-router is altijd een betere oplossing dan VPN direct op de QNAP doen.

Dan verschaf je via VPN-lokale toegang en dan benader je de NAS zoals je thuis op lan zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fre_
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-07 16:14
bedankt.
Mijn router (linksys wrt1900ac) heeft al een openVPN-server aan boord, maar dat ding krijgt al jaren geen security-updates meer. Tijd om eens te kijken wat er nu zoal op de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzity
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn QNAP TS473 is vannacht automatisch geupdated naar 5.0, zonder dat ik dit heb aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzity
  • Niet online
Goed, blijkbaar forceert QNAP deze update vanwege de deadbolt ransomware.
nieuws: Nieuwe ransomware maakt mogelijk gebruik van zeroday in QNAP nas-syst...

[ Voor 52% gewijzigd door Tranzity op 27-01-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RWVV
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-07 08:47
Hopelijk kan iemand even zijn licht schijnen op mijn QNAP situatie. Ik heb er twee, op verschillende locaties die via remote replication naar elkaar backuppen. Beide devices hebben een IP whitelist, port 435 staat open op 1 device voor webDAV https, port 22 SSH voor de remote replication op beide.

Ik ben gelukkig geen ransomware tegengekomen, ik ga er van uit dat die IP whitelist voor genoeg security zorgt, maar ik zou graag een wat deskundigere mening hierover horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Blijkbaar geen garantie dat het probleem daarmee opgelost is aangezien er enkele mensen ook besmet zijn met de laatste update (Qnap forum)

Anyways..

Het volgende, ik gebruik mijn Qnap regelmatig van buitenaf (Qsync en Qfile). Met het oog op veiligheid, hoe kan je dit dan het beste inrichten? Beide app gaan over de management poort van de nas dus als ik die open zet dan is mijn management webpage van de nas ook zichtbaar voor de buitenwereld. Zou prettig zijn als ze dat eens uit elkaar halen bij Qnap.

Een beetje risico lopen is voor mij niet zo'n probleem omdat ik nog 2 backup's heb. Eentje hier naar een andere Qnap (off line) en eentje naar buiten waar ik nog ergens een Synology heb staan.

Tot nu toe gebruik ik een ander poortnummer voor (geen 80/443) en heb ik een rete sterk wachtwoord op de nas staan. Daarnaast wordt je geblokkeerd na 5 foute inlogpogingen. Ik gebruik geen Qnap Cloud, geen upnp, ftp en andere zaken.

Iemand hier een idee over aangezien ik mijn nas wil blijven gebruiken/benaderen van buitenaf?

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Hoe benader je hem dan?
Direct via het IP-adress waarbij je router het forward naar je NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

leonbong schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:27:
Hoe benader je hem dan?
Direct via het IP-adress waarbij je router het forward naar je NAS?
Yup, via mijn domeinnaam en dan 1 poort geforward naar de nas..

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Ik kan mijn NAS alleen benaderen via een OpenVPN verbinding. Klopt het dat ik daarvoor de poort naar de OpenVPN server (de NAS) in mijn router dien open te zetten? Ik heb geprobeerd de poort in mijn router te sluiten, maar dan heb ik geen toegang meer.
Hetzelfde geldt voor een opgegeven bittorrent poort. Als ik die sluit werkt het wel, maar allemaal een stuk langzamer.

Gezien de bovenstaande berichten wil ik graag zo min mogelijk porten open hebben. Zijn er alternatieve, veiligere, opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
KL643 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:52:
[...]

Yup, via mijn domeinnaam en dan 1 poort geforward naar de nas..
Ik benader hem via myqnapcloudlink wat drie voordelen heeft in mijn optiek:
  1. Je hoeft geen poort te forwarden op je router
  2. Cloudlink kan 2FA gebruiken, wat ik dus ook doe
  3. Je hoeft geen DDNS te gebruiken
Bijna vanzelfsprekend ik benader hem alleen via "speciale accounts" die rechten hebben om myqnapcloudlink te gebruiken.
De gebruikers hebben dus twee accounts nodig.
  1. één account waarmee ze op algemene pagina van myqnapcloudlink kunnen inloggen. (dit kan ook met 2FA)
  2. één account waarmee ze toegang krijgen tot toegewezen share op nas met 2FA.
Waarbij de wachtwoorden van B natuurlijk door de NAS zelf worden geregeld en dat is ook met 2FA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zweers
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-06 16:49
Wat ik juist lees is dat myqnapcloudlink ook niet helemaal zuivere koffie is. Ik ben zelf nu ook bezig met het instellen van m'n QNAP voor toegang tot bestanden van buitenaf. Maar ik lees onder de laatste tweaker berichten juist dat cloudlink óók niet veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Zweers schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:42:
Wat ik juist lees is dat myqnapcloudlink ook niet helemaal zuivere koffie is. Ik ben zelf nu ook bezig met het instellen van m'n QNAP voor toegang tot bestanden van buitenaf. Maar ik lees onder de laatste tweaker berichten juist dat cloudlink óók niet veilig is.
Precies.. dat was ook mijn vraag. Ik probeer eigenlijk de minst slechte oplossing te vinden om bij mijn bestanden te komen van buitenaf. Misschien toch maar iets van een router met vpn server aanschaffen (volgens mij de beste oplossing denk ik).

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-07 13:56
Misschien niet precies wat je wilt, maar ik sync de bestanden op de nas ook met een cloudprovider.
In dit geval Koofr, maar een andere is ook prima. Dit geeft en een extra backup buiten mijn huis (heb een keer flinke blikseminslag gehad die mijn toenmalige nas frituurde) en ik kan er eenvoudig bij zonder poorten open te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

raven22 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:04:
Misschien niet precies wat je wilt, maar ik sync de bestanden op de nas ook met een cloudprovider.
In dit geval Koofr, maar een andere is ook prima. Dit geeft en een extra backup buiten mijn huis (heb een keer flinke blikseminslag gehad die mijn toenmalige nas frituurde) en ik kan er eenvoudig bij zonder poorten open te zetten.
Aangezien al 2 backups heb (offline en buitenshuis), heb ik liever mijn bestanden in eigen beheer. Maar goed, zou een optie kunnen zijn. Daarnaast zijn daar ook weer kosten aan verbonden aangezien mijn Qsync folder ruim 110GB aan bestanden heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door KL643 op 28-01-2022 14:19 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
raven22 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:04:
Hoe doe je dit? Met Hybrid Backup Sync?
Afgelopen jaar zaten daar toch wat kwetsbaarheden in (zie https://www.qnap.com/en/security-advisory/qsa-21-19). Zijn er veiligere alternatieven om te backup naar bv. Google Drive/Dropbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:40
Ik heb onlangs alle risico's opgepakt die uit de Security Counseler kwamen. Ik moet alleen nog mijn HTTP en HTTPS poort aanpassen. Kan ik zonder problemen poort 8080 aanpassen naar iets anders? Ik weet dat er een lijst is van poorten die ik niet mag gebruiken. Wil het zeker weten want ben bang dat ik straks toegang verlies tot mijn QTS...

Wat betreft HTTPS, die gebruik ik nu niet omdat je daar voor moeten betalen (?) maar ook omdat ik hem niet bereikbaar hoef te hebben van buitenaf. Kan ik dat vinkje dan beter uitvinken?

En ik lees net ook over "Enable HTTP compression" een security risk kan zijn? Die ook maar uitzetten dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUoMz4mYj5wIgOqeX0cPxYPC0cc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jyk1UvshJg1x3WSna16b1ZYG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door bsmpower op 04-02-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Zweers schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:42:
De problemen die in mycloudlink in zaten zijn opgelost.
Als je geen VPN-router hebt is het mijn optiek de meest veilige oplossing voor toegang buitenaf op dit moment.

Die myqnapcloudlink website heeft dan 2FA je Qnap zelf heeft 2FA nou dat wordt wel wat.

[ Voor 42% gewijzigd door leonbong op 04-02-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Hier inmiddels een Fritzbox aangeschaft in het kader van "de wetgeving van vrije modemkeuze" en natuurlijk vanwege de mogelijkheid om nu via de FB verbinding te maken via VPN :)

Na het checken via https://www.shodan.io/search?query=qnap (kan je je eigen IP adres checken) was ik toch wel geschrokken hoe makkelijk het is om te zien wat er allemaal open staat..

Hier inmiddels alles op slot

beeldaandemuur

• lexvo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-06 18:37
Recent is QTS 5.0.0.1932 uitgekomen. Van eerdere QTS-5 versies heb ik begrepen dat er nog wat bugs in zaten, maar deze versie lijkt aardig goed als ik de QNAP forums mag geloven. Is het inmiddels redelijk veilig om up te graden vanaf versie 4? (ik zit nu nog op QTS 4.5.4.1892). Ik gebruik mijn QNAP voor relatief eenvoudige dingen: SMB shares, VPN, data opslag, backup, container station. Ik gebruik geen SSD of snapshots, ik heb een TS-453Be met "gewoon" 4 schijven in RAID5. :)

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Garantie tot voor de deur.. heb er 2 geupdate gisteren zonder problemen (TS-451 en een TS-254D)

beeldaandemuur

• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 10:16
Ik krijg sinds vandaag een waarschuwing voor één van mijn Nas schijven.
Het is de eerste keer dat ik dit voor heb.
Hieronder vind je een paar screenshots.
Ik heb op dit moment een volledige test opgestart op deze schijf dit duurt +/- 4h.

Wat kan ik hieraan doen?
* Schijf vervangen?
* Indien ik de schijf vervang kan ik dan gelijk een grotere schijf erin duwen bv. van 14TB ip 10TB ?
* En is dit gewoon plug and play of moet ik iets speciaals doen?

PS.

Op moment weet ik mijn raid configuratie niet meer.
Ik heb 4 schijven van 10TB en na de raid configuratie beschik ik over +/- 30TB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peP7nb76fxlZUm5O0HLKrHTV1eI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilSZgDxMwuLNn5cJV8egGvcg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDyQN2ndOMs5fYgaLcXQAm03CkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDMOYgPAuTOr02xBygFxJEdu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3v1OQuUFYmWept5Sm6q9VJDxhE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpBXlipd9F7BW2i3hsjAsQ6P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door michelk31 op 10-02-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-07 18:12
Hallo

Ik had een update op mijn Qnap nas en probeerde deze te installeren
Er bleek onvoldoende ruimte dus was ik wat bestanden aan het verwijderen
Ook had ik een gedeelde map met linkjes welke ik gebruikte om bestanden te delen
Deze werkte niet meer en wilde een nieuwe aanmaken maar dit lukte op een of andere manier niet
Dacht start de nas even opnieuw op maar vervolgens in ik alle mappen op m’n schijf niet meer zien en is ook opeens de naam van mijn nas veranderd en krijg ik de volgende melding (zie afbeelding)
Ik hoop niet dat ik al mijn bestanden kwijt ben

Heeft er iemand een idee Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kEZW2-XImgRFo5K-0kg4ShWn04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VWGA29zvrxIefedtLl9oNez.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik zat me wat af te vragen. Ik gebruik mijn nas alleen maar om thuis (in huis) te benaderen. Is er een reden om geoblocking niet gewoon voor de hele wereld in te stellen?

[ Voor 3% gewijzigd door Dwarlorf op 25-02-2022 08:42 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phubert
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:00
Ik begin het vertrouwen in QNAP toch wel behoorlijk te verliezen na wat onverwachte acties de laatste tijd. Een upgrade van QTS forceren ondanks dat automatische updates uitstaan vind ik nou niet bepaald verantwoord.

Heb meerdere systemen opgetuigd, veelal met QVR Pro (Camerabewaking) aangezien deze gratis 8 kanalen ter beschikking hebben. Jarenlang prima mee gewerkt tot afgelopen december 2021, ben uit bed gebeld door diverse gebruikers omdat QNAP een 'vereiste app-update' pushte. Door deze push was op de QNAP de app stop gezet en wilde niet meer starten tot deze was geüpdatet. Belachelijk! De NAS is dus niet meer van de gebruiker maar van QNAP. In mijn contacten zitten een aantal mensen die in februari 2022 problemen kregen met het pushen van QTS 5, willekeurig op tijdstippen waarbij hele systemen en zelfs bedrijven plat gingen omdat de update niet handmatig na kantooruren plaatsvond maar wanneer het QNAP uitkwam. Het gevolg dat hele bedrijven stil lagen. Dit is toch gewoon onacceptabel? Autoupdate staat overal uit (gevinkt) maar toch wordt de NAS voorzien van update.

Ik ervaar dit als een nieuwe vorm van Ransomware, je hebt dus gewoon niet meer als systeembeheerder of eigenaar je systeem in handen maar wordt door QNAP bestuurd.

Om klanten te beschermen heb ik diverse dingen gepoogd, o.a. het internet blokkeren, werkt niet dan loopt de QNAP vast met foutmeldingen omdat hij zijn eigen server niet kan bereiken. Ook werkt 2FA niet meer of kan niet updaten qua tijd waarbij je toegang dus geblokkeerd raakt. Nu heb ik al een pittige e-mail naar QNAP gestuurd waarin ik verhaal ben gaan halen maar het lijkt ze daar echt totaal niet te interesseren. Al moet ik zeggen na de melding van QVR PRO ik wel een bevestiging heb gehad met excuses dat er een fout was voorgevallen maar na de QTS force van februari 2022 is deze compleet te niet gedaan. Dat je je profileert als enterprise doet er niet toe. Laat ik voorop stellen dat ik het volkomen kan begrijpen dat beveiligingsupdates belangrijk zijn, er zijn ook andere manieren deze aan de gebruiker te brengen dan op deze manier geforceerd doorvoeren.

Zijn er meer mensen die problemen hebben ervaren met deze 'nieuwe koers' van QNAP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Heel bijzonder ik heb automatische updates uitstaan en hij update ook echt niet automatisch in QTS5.x.x.
Weet je zeker dat je het hebt uit staan. Ik kan mij herinneren dat tekst verwarrend is waardoor ik ook eerst dacht het uit te schakelen, wat het dus juist inschakelde.

Ik zit dus nog op:
5.0.0.1891 build 20211221 (van 23dec)

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 07-03-2022 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phubert
leonbong schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:18:
Heel bijzonder ik heb automatische updates uitstaan en hij update ook echt niet automatisch in QTS5.x.x.
Weet je zeker dat je het hebt uit staan. Ik kan mij herinneren dat tekst verwarrend is waardoor ik ook eerst dacht het uit te schakelen, wat het dus juist inschakelde.
Op alle plekken waar je keuze hebt voor automatische updates en/of dit kan instellen staat alles op handmatig. Ook heeft QNAP in een van haar communicatie toegegeven dit gepusht te hebben, welke ook bij Nascompares uitgebreid besproken is.

Citaat QNAP support op QVR PRO:
"Thank you for your support inquiry.
As checked with my headquarter, we are terribly sorry for the matters you have been encountering. That was an issue on our APP server. My headquarter has checked the root cause seriously and confirmed this issue will never happen again."

Klaarblijkelijk hebben ze hun eigen APP server nog niet gefixt. Vorige week stopte Multimedia Console bij mij ermee en had ik een popup toen ik inlogde op de QNAP. Ook stil gelegd voor 'vereiste update'.

Citaat QNAP support op QTS update:
"Thank you for your message.
The automatic update was carried out to ensure the security of your QNAP NAS."

update: extra toevoeging.
update: momenteel zit ik op QTS 5.0.0.1932

[ Voor 11% gewijzigd door phubert op 07-03-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Qnap heeft weer wat nieuws bedacht. Gister heb ik 1 van mijn externe harde schijven die ik als backup gebruik losgekopeld en vandaag de andere aangesloten. En nu wil Qnap de externe schijf niet meer zien. Ik heb de QNAP TS-253Be.

Ik heb het volgende geprobeerd:Ik ben nu eerst maar handmatig de boel aan het kopieren via de PC. Daarna kan ik ev een firmware downgrade proberen. Maar eigenlijk slaat dat nergens op want ik heb tussen het omwisselen niks geupdate of anderzijds veranderd in de NAS.

Iemand nog ideeën?

Het is dat ik een klein fortuin aan mijn NAS heb uitgegeven en hem een paar jaar geleden heb gekocht, dus nog niet zo'n behoefte om iets nieuws te kopen. Maar zodra ik de tijd rijp acht wordt dat dus een Synology en never nooit niet meer een QNAP, wat een K-bedrijf.

Edit: Ik net kreeg nog even de tegenwoordigheid van geest om mijn moeders externe harde schijf er aan te koppelen en die wordt wel herkend. Dat is wel apart. Iemand een idee hoe het kan? Mijn externe HDD wordt wel gewoon gedetecteerd in windows en was ook al eerder aan mijn Qnap aangesloten.

Edit2: Ok het lijkt er op dat de HDD of de enclosure niet goed is. Ik heb hem weer aan de pc gehangen en nu krijg ik steeds die geluidjes dat hij wordt aangekoppeld en meteen weer afgekoppeld.

Edit3: Ok, blijkbaar is het de enclosure.

Edit4: of beide.1 of andere onverklaarbare error

[ Voor 18% gewijzigd door Dwarlorf op 26-03-2022 16:50 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phubert
Dwarlorf schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:59:
Qnap heeft weer wat nieuws bedacht. Gister heb ik 1 van mijn externe harde schijven die ik als backup gebruik losgekopeld en vandaag de andere aangesloten. En nu wil Qnap de externe schijf niet meer zien. Ik heb de QNAP TS-253Be.

Ik heb het volgende geprobeerd:Ik ben nu eerst maar handmatig de boel aan het kopieren via de PC. Daarna kan ik ev een firmware downgrade proberen. Maar eigenlijk slaat dat nergens op want ik heb tussen het omwisselen niks geupdate of anderzijds veranderd in de NAS.

Iemand nog ideeën?

Het is dat ik een klein fortuin aan mijn NAS heb uitgegeven en hem een paar jaar geleden heb gekocht, dus nog niet zo'n behoefte om iets nieuws te kopen. Maar zodra ik de tijd rijp acht wordt dat dus een Synology en never nooit niet meer een QNAP, wat een K-bedrijf.

Edit: Ik net kreeg nog even de tegenwoordigheid van geest om mijn moeders externe harde schijf er aan te koppelen en die wordt wel herkend. Dat is wel apart. Iemand een idee hoe het kan? Mijn externe HDD wordt wel gewoon gedetecteerd in windows en was ook al eerder aan mijn Qnap aangesloten.

Edit2: Ok het lijkt er op dat de HDD of de enclosure niet goed is. Ik heb hem weer aan de pc gehangen en nu krijg ik steeds die geluidjes dat hij wordt aangekoppeld en meteen weer afgekoppeld.

Edit3: Ok, blijkbaar is het de enclosure.

Edit4: of beide.1 of andere onverklaarbare error
QTS 5 heeft problemen met externe opslag dit kan aan de chipset van de harddisk liggen. Zelf hebben ze al problemen gehad met hun eigen behuizingen welke middels updates zo goed als verholpen zijn. Je kunt het proberen bij support, hou er rekening mee dat je daar wellicht een slappe hap treft als het gaat om kennis.

Het is dat ik voor me werk, nu ook privé een QNAP heb staan waarin een ongekend bedrag geïnvesteerd zit; maar de volgende wordt absoluut weer een Synology (welke ik hiervoor 10 jaar zonder problemen heb kunnen gebruiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

phubert schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:54:
[...]

QTS 5 heeft problemen met externe opslag dit kan aan de chipset van de harddisk liggen. Zelf hebben ze al problemen gehad met hun eigen behuizingen welke middels updates zo goed als verholpen zijn. Je kunt het proberen bij support, hou er rekening mee dat je daar wellicht een slappe hap treft als het gaat om kennis.

Het is dat ik voor me werk, nu ook privé een QNAP heb staan waarin een ongekend bedrag geïnvesteerd zit; maar de volgende wordt absoluut weer een Synology (welke ik hiervoor 10 jaar zonder problemen heb kunnen gebruiken.)
Ik ben inmiddels wel een stapje verder. Ik kreeg in eerste instantie een error bij het aanmaken van een syncjob. Ik kreeg uberhaupt niet de mogelijkheid om de inhoud van de nas te benaderen om een map te selecteren om te syncen via HBS. Dat heb ik opgelost.omdat er een permissie niet goed zat (ben alweer vergeten hoe en wat helaas).

Heeft vast te maken vanwege aanpassingen nav dat ransomware gebeuren van vorig jaar. (zie eerder in deze topic) Hoewel ik niks veranderd had behalve het omwisselen van de schijven.

Nu ben ik aan het klooien om de permissie goed te krijgen zodat ik alle mappen kan selecteren voor de syncjob. Mijn admin account blijft maar op Preview: Deny Access staan terwijl ik gewoon R/W rechten heb ingesteld. Ik denk tenminste dat ik het in die hoek moet zoeken.

Ik heb hier genoeg voor betaald dus ik ga ook nog niet over maar ik koop hierna iig geen Qnap meer. Het is een Intel machine dus wellicht dat ik ooit nog eens probeer om er een alternatieve OS (truenas of freenas ofzo) op te gooien want het is qua hardware wel een prima ding. Of firmware van 1 van de andere fabrikanten want er zijn er genoeg die nassen hebben met dezelfde CPU. Ik hoop dat het kan.

Edit:Het is gelukt. Uiteindelijk een nieuwe share aangemaakt die wel is te backuppen. De oorspronkelijke share die ik altijd gebruikte voor backup werkt wel gewoon als share maar op de 1 of andere manier niet meer als share om te backuppen. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Dwarlorf op 27-03-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-07 19:55
Ik heb een memory upgrade gekocht voor mijn QNAP TS-653a. De website van Crucial zegt dat ze compatible is maar als ik deze modules er in steek blijft de NAS hangen bij het booten.

Iemand nog tips of tricks, of valt die compatibiliteit toch wat tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
ik denk dat de 2 reepjes wat verschillen, en dat de nas daar op hikt,
of de module maakt geen goed contact.

even eruit halen en opnieuw plaatsen met goed aandrukken (heb ik met een laptop wel eens gehad)

QNAP NAS uit de TSx53 kun je upgraden tot 16Gbyte
ik heb er destijds(okt 2020) voor mijn TS453be dit geheugen (2x8GByte) in gezet. werkt prima,
aan het typenummer te zien is dit hetzelfde geheugen (alleen 8Gbyte ipv 4Gbyte)

Crucial CT2KIT102464BF160B - Geheugen DDR3L - 16 GB : 2 x 8 GB - SO DIMM 204-PIN -1600
https://azerty.nl/product...ngeance-lpx-geheugen-ddr4

dit was dus een setje met 2 identieke reepjes

kostte toen €83

[ Voor 40% gewijzigd door peter-rm op 09-04-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-07 19:55
Aha. Dus een kit kopen ipv 2 lose units? Eens kijken of ik dit nog terug kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
ik had de nas gekocht met 1x2Gbyte (goedkoopste) en wou naar 2x8Gbyte. Dus ik moest wel een setje kopen

[ Voor 7% gewijzigd door peter-rm op 09-04-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Ik had nog wat geheugen uit een oude laptop liggen. Heb ik er gewoon bij geprikt en werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Heb hier een Heb hier de TS-653D versie voorzien van 2x8GB Crucial DDR4 ipv de 4GB waar die mee geleverd werd maar ook de Qnap QM2-2P-244A er bij gestoken met 2x 500GB Intel NVMe SSD's voor caching.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:59
Ik gebruik naast de Qnap NAS ook icloud van Apple voor opslag. Hoe kan ik een icloud folder mappen naar de Qnap zodat de data synchroon loopt? Deze oplossing voor buitenhuis opslag en makkelijk benaderbare data vanuit Iphone/ipad/macbook.

- via een Windows VM en dan Icloud for Windows? En hoe map je dat dan?
- via een aanwezige Mac Mini als server, die slaat Icloud data op, maar hoe link ik dan naar de icloud data. Via Qsync, maar werkt dit ook, en welke directory dan. (erg onduidelijk bij Apple)

Ik heb een HS453DX met 16Gb RAM, 1 TB SSD in Raid1 voor actieve data & thumbnailing, search indexing etc. En 1 data disk 16TB.
Bij icloud kun je max 2TB opslaan dus die alleen voor actieve data en foto's.

Thnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phubert
mv_ak schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:38:
Ik gebruik naast de Qnap NAS ook icloud van Apple voor opslag. Hoe kan ik een icloud folder mappen naar de Qnap zodat de data synchroon loopt? Deze oplossing voor buitenhuis opslag en makkelijk benaderbare data vanuit Iphone/ipad/macbook.

- via een Windows VM en dan Icloud for Windows? En hoe map je dat dan?
- via een aanwezige Mac Mini als server, die slaat Icloud data op, maar hoe link ik dan naar de icloud data. Via Qsync, maar werkt dit ook, en welke directory dan. (erg onduidelijk bij Apple)

Ik heb een HS453DX met 16Gb RAM, 1 TB SSD in Raid1 voor actieve data & thumbnailing, search indexing etc. En 1 data disk 16TB.
Bij icloud kun je max 2TB opslaan dus die alleen voor actieve data en foto's.

Thnx
Ik zou uw locale iCloudopslag op de Mac backuppen naar de Qnap middels Qsync of FreeFileSync, werken met Windows brengt alleen maar, ondanks VM risico op beveiliging op. Een Qnap naar buiten verbinden met de huidige (brakke) QFirewall is vragen om ellende. Als het goed is kan er ergens op de Mac optie aangezet worden van bestanden uit iCloud offline beschikbaar maken.

Edit: Extern werken met Qnap gevaarlijk wegens brakke firewall.

[ Voor 6% gewijzigd door phubert op 12-04-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Vlak voor het weekend een nieuwe FW geïnstalleerd op mijn TS-253be, QTS 5.0.0.1986. Dit werd geadviseerd vanwege het zoveelste beveiligingslek.

Leek een paar dagen goed te gaan, maar vanmorgen bleek mijn NAS onbereikbaar, ook na heel lang wachten.

Uiteindelijk teruggegaan naar 5.0.0.1932, een versie die wekenlang goed had gewerkt. Ik moest een paar keer geforceerd herstarten om dit te kunnen doen, maar nu werkt alles weer. Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:40
Ik heb een externe SSD gekocht om mijn foto's te backuppen (naast mijn NAS en cloud). Ik gebruik hiervoor de USB One Touch Copy, dmv de knop aan de voorkant. Dat werkt goed, iig in eerste instantie om alles over te zetten. Nu wil ik alleen dat ie de nieuwste foto's er bij zet. Maar het duurt inmiddels zo lang dat het er op lijkt dat ie alle foto's opnieuw kopieert, ook degene die al op de externe SSD staan.

I.p.v. Copy heb ik ook de optie Synchronize. Dat is misschien beter, maar als er per ongeluk iets wordt verwijderd op de NAS, dan wordt het ook weer verwijderd op de Externe SSD. Doe ik het goed of zijn er nog andere opties waarbij alleen de nieuwste foto's worden overgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phubert
drfruit schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:20:
Vlak voor het weekend een nieuwe FW geïnstalleerd op mijn TS-253be, QTS 5.0.0.1986. Dit werd geadviseerd vanwege het zoveelste beveiligingslek.

Leek een paar dagen goed te gaan, maar vanmorgen bleek mijn NAS onbereikbaar, ook na heel lang wachten.

Uiteindelijk teruggegaan naar 5.0.0.1932, een versie die wekenlang goed had gewerkt. Ik moest een paar keer geforceerd herstarten om dit te kunnen doen, maar nu werkt alles weer. Fingers crossed.
Dat is een drama bij QNAP. Alles hangt samen met QTS, en sinds de introductie van 5 hebben ze op de support ook snoeihard beleid; niet de laatste versie geen support. Ook app's weigeren soms te werken bij oudere versies.

Ik kan wel met nadruk adviseren alle instellingen na te lopen dat 'automatische upgrades' uitstaan. Niet dat dit helpt want als QNAP het wil kunnen ze op afstand alsnog de upgrade forceren, dit is in jan/feb gebleken na de hacks. Er is zelfs op Nascompares ruim 10 min over gesproken in een video online. Je zal maar een actieve machine hebben draaien met belanrijke processen en deze wordt ineens geupgrade en herstart... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik snap daar niks van bij jullie.

Mijn machine update niet automatisch, dat weet ik omdat ik steeds van security counsel mails krijg dat ik niet op laatste versie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phubert
leonbong schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:51:
Ik snap daar niks van bij jullie.

Mijn machine update niet automatisch, dat weet ik omdat ik steeds van security counsel mails krijg dat ik niet op laatste versie zit.
Zit je toevallig nog met een QTS 4.x ? Dan is de kans groot dat de machine niet geschikt is voor QTS5 waarin QNAP dit wel geforceerd pusht, dan heb je geluk.

Bij alle machines jonger dan 3 jaar is dit bij klanten gebeurd, willekeurig met alle problemen van dien deze waren allemaal geschikt voor QTS5.

edit: aanvulling

[ Voor 16% gewijzigd door phubert op 13-04-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid, ik heb nog nooit een automatische QTS update gekregen. Ik volg altijd eerst op het forum of de nieuwe QTS probleemloos werkt en installeer hem dan zelf.
Dit is de eerste keer dat dit bij de meeste mensen met vergelijkbare hardware goed leek te gaan, maar bij mij dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phubert
drfruit schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:02:
Even voor de duidelijkheid, ik heb nog nooit een automatische QTS update gekregen. Ik volg altijd eerst op het forum of de nieuwe QTS probleemloos werkt en installeer hem dan zelf.
Dit is de eerste keer dat dit bij de meeste mensen met vergelijkbare hardware goed leek te gaan, maar bij mij dus niet.
Vreemd, zeker gezien ik de dagen erna een hell-of-a-job had alle systemen weer werkend te krijgen bij klanten waarbij de updates en upgrades uitstonden. Vooral kleine MKB bedrijven waar de QNAP's ingezet waren lagen compleet plat. En er op internet op vele plekken aandacht gegeven was voor de forced upgrade o.a. :

https://www.bleepingcompu...mware-hits-3-600-devices/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
phubert schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:52:
[...]

Zit je toevallig nog met een QTS 4.x ? Dan is de kans groot dat de machine niet geschikt is voor QTS5 waarin QNAP dit wel geforceerd pusht, dan heb je geluk.

Bij alle machines jonger dan 3 jaar is dit bij klanten gebeurd, willekeurig met alle problemen van dien deze waren allemaal geschikt voor QTS5.

edit: aanvulling
Ik zit al wel heel lang op QTS5, maar niet op de meest recente.

Edit
ik heb het even gecontroleerd vorige week zat ik nog op november 2021, ik heb van de week geupdate naar januari 22.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 13-04-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael_-
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-11-2023
Goedemiddag,

Ik probeer op mijn Qnap de notificatie instellingen mijn e-mail toevoegen. Na het invullen van de gegevens krijg ik foutmelding dat er geen testmail verzonden kan worden. Weet iemand misschien een oplossing hiervoor?
Dit zijn de instellingen die ik heb ingevuld:

custom

smtp server: smtp-mail.outlook.com

portnumber: 587

e-mail: xxxx@outlook.com
wachtwoord: xxxx

security: TLS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
ik mis in het lijstje de gebruikersnaam om in te vullen.

is er in de netwerkinstellingen de gateway(meestal router adres) naar buiten wel ingesteld?

[ Voor 7% gewijzigd door peter-rm op 25-04-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Ik wil op mijn tablet en smartphone Qfile gebruiken om over de Qnap te navigeren. Echter na het inloggen wordt ik verplicht een apart account bij Qnap aan te maken?

Waar is dit zinnig voor? En kan dit ook overgeslagen worden?

Ik heb HBS 3 op mijn Qnap staan, maar hoe kan je een één op één backuptaak maken? Nu krijg ik een *.qdff bestand waar ik niks aan heb. Ik wil gewoon de hele structuur één op één kopiëren. Bij de versie 4 firmware was dit eenvoudig in te stellen, hoe stel ik dit in HBS 3 in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzWhrpKqqHleo-ftLohU3-oZr3Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mXyvqkibBxE0u0fvwhXq1oJL.png?f=user_large
Is dit het? En waarom is dit dan weer niet te selecteren?

Toch vraag ik mij af. Is het verstandiger/veiliger om persoonlijke backups in een *.qdff te bewaren? Of één op één?

[ Voor 65% gewijzigd door AW_Bos op 17-05-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Toch nog even de vraag of iemand ene idee heeft hoe je die Qnap cloud kan uitzetten.
Ik heb echt totaal geen reden om mijn qnap vanaf buiten te willen bereiken. En blijkbaar pushen ze bij Qnap het gebruik van een Qnap ID om Qfile op Android te willen gebruiken.

ik wil dit gewoon niet. Iemand enig idee hoe ik dit uit kan zetten?
Als ik op de Qnap bij Qnap Cloud kijk, dan moet ik blijkbaar toch inloggen en mijn QNap naar buiten open zetten voordat ik dit uit kan zetten? Is dat niet raar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOBDWUMW0uVFiDO4QMRNBOaVMb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAfatWJ1IwcD0SOkMtYJ5JlX.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee hoe ik gewoon fatsoenlijk in kan loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Oké, het is getackeld...

Blijkbaar is die Qfile app zo brak gebouwd doordat ze een IP/hostname of Qnap CloudID vragen.
Dat kan natuurlijk nooit: Want hoe onderscheid je een lokale hostname van iemand die toevallig die naam ook als Qnap CloudID heeft ingesteld? 7(8)7
Dat kan NIET! Blijkbaar heb ik dus op iemand anders zijn Qnap staan inloggen met mijn credentials.

Op IP-adres is het overigens wel gelukt. :) (maar niet echt gewenst als mijn router besluit om de kaarten opnieuw te schudden).

De app had er beter aan gedaan om een pulldown te moeten aangeven met de manier hoe iemand wil authenticeren: Via Qnap CloudID of Op IP/hostname

Ik ga dit maar eens terugkoppelen aan de supportafdeling. Want de UI kan hiervoor veel duidelijker en gebruiksvriendelijker. Nu loop je dus tegen zulke onvolkomenheden aan. :/

[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 19-05-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Ik kreeg gister een melding van een nieuwe firmware. Is een public beta. Volgens mij heb ik me nooit voor beta spul aangemeld overigens.
Zijn er al ervaringen met deze firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:46

Tazzios

..

Ik heb mijn synology DS112+ omgeruild voor een 253D en ben nu bezig met backups van mijn laptop in te regelen.

Wat ik vreemd vind is dat met NetBak en de windows backup de backupshare ook bereikbaar wordt in de verkenner. Op die manier kan ransomware die schijf toch ook gezellig encrypten?
Met synology cloudstation werd er in het geheel geen schijf gekoppeld waar andere applicaties wat mee zouden kunnen doen en gebruikte ik een apart synology account.

Is er een manier om backups te maken zonder de netwerkhare/ftp te koppelen? Of doe ik nu zo moeilijk. :$

edit:
Qurbackup lijkt aan mijn wensen te voldoen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 26-05-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phubert
raven22 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:24:
Ik kreeg gister een melding van een nieuwe firmware. Is een public beta. Volgens mij heb ik me nooit voor beta spul aangemeld overigens.
Ja, zorg vooraf (altijd) voor een backup en in geval van beta releases van QNAP een weekend voor de boeg waarin je zeker weet je te pletter te vervelen want deze tijd zul je hard nodig hebben de boel te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phubert
AW_Bos schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:49:
Oké, het is getackeld...

Blijkbaar is die Qfile app zo brak gebouwd doordat ze een IP/hostname of Qnap CloudID vragen.
Dat kan natuurlijk nooit: Want hoe onderscheid je een lokale hostname van iemand die toevallig die naam ook als Qnap CloudID heeft ingesteld? 7(8)7
Dat kan NIET! Blijkbaar heb ik dus op iemand anders zijn Qnap staan inloggen met mijn credentials.

Op IP-adres is het overigens wel gelukt. :) (maar niet echt gewenst als mijn router besluit om de kaarten opnieuw te schudden).

De app had er beter aan gedaan om een pulldown te moeten aangeven met de manier hoe iemand wil authenticeren: Via Qnap CloudID of Op IP/hostname

Ik ga dit maar eens terugkoppelen aan de supportafdeling. Want de UI kan hiervoor veel duidelijker en gebruiksvriendelijker. Nu loop je dus tegen zulke onvolkomenheden aan. :/
Verwacht van de support niet al te veel. Als ze je 'case' al snappen dan wordt dit veelal beantwoord dat dit in een 'feature-request' is. Ik heb al zo vaak met volle verbazing reacties van de QNAP support gelezen. Ik heb het niet anders ervaren als een club van 'pappen-en-nathouden'. Dit is de eerste lijn, mocht je (directer of meer volhardend) in de aanval gaan dan kun je geluk hebben waarbij je een 2e lijn supportmedewerker treft of manager welke wel (veelal) iets meer verstand van zaken heeft. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
raven22 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:24:
Je kan in de software uitzetten voor beta's. Dat zou ik doen.

Afbeeldingslocatie: https://docs.qnap.com/nas-outdated/4.3/cat1/nl/58.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Mijn recente ervaring met de support van Qnap is juist heel positief.

Ik had twee weken terug een probleem na het installeren van de laatste officiële firmware (QTS 5 build 1986) op mijn TS-253be. De NAS bleef 's ochtends na het opstarten onbereikbaar. Na wat downgrade-pogingen kwam ik in een vervelende situatie met een rode led en een harde schijf die als unmounted werd aangemerkt. Repareren of op fouten controleren was niet mogelijk.

Na mijn melding op zondag, toen de support afwezig was, namen ze de volgende dag meteen contact op. Afgezien van een kort oponthoud omdat ik per abuis de netwerkplug in de verkeerde poort had gestoken (mijn NAS staat op een onhandige plek), kregen ze binnen een uurtje mijn schijf op afstand weer aan de praat via de Helpdesk app. Ook het probleem met opstarten was daarna verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

phubert schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:15:
[...]

Verwacht van de support niet al te veel. Als ze je 'case' al snappen dan wordt dit veelal beantwoord dat dit in een 'feature-request' is. Ik heb al zo vaak met volle verbazing reacties van de QNAP support gelezen. Ik heb het niet anders ervaren als een club van 'pappen-en-nathouden'. Dit is de eerste lijn, mocht je (directer of meer volhardend) in de aanval gaan dan kun je geluk hebben waarbij je een 2e lijn supportmedewerker treft of manager welke wel (veelal) iets meer verstand van zaken heeft. :X
Ik heb de bug inmiddels gemeld, en er is een intern ticket in hun issue-tracker voor aangemaakt, is mij vertel.
Alleen geen idee wanneer en of dit aangepast wordt. Ze vereisen blijkbaar een FQDN zonder dat ze dit vertellen, en een normale hostname hoeft dat niet te zijn. Mijn voorstel was om een pulldown te maken met: Inloggen via Qnap CloudID, en eentje met Inloggen op hostname. Maar als je homeserver.local er van maakt, dan zou het ook moeten werken, dat is immers weer een FQDN.
maar onduidelijk is het wel.

Verder heb ik goede ervaringen met de support. Ooit wou mijn oude trouwe TS-119 op een van zijn laatste dagen niet opstarten. Uiteindelijk heb ik de support opgebeld, en via SSH konden ze de boel kosteloos weer fixxen. _/-\o_ (Hun advies was Teamviever, maar dat wou ik liever niet).

Het blijft alleen de vraag wát ze precies uitgevoerd hebben. Ik had dit mogelijk in de history kunnen bekijken, maar zover was ik toen nog niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
Ik heb de TS-h886, ik had alles geupdate naar de laatste firmware incl laatste container station. Na reboot waren al mijn containers weg(data was er gewoon nog)... Van alles geprobeerd, rollback naar vorige firmware van de QNAP, rollback naar oude container station versie. Niets hielp, leek erop dat de daemon gewoon niet wilde starten. Alles weer geupdate naar de laatste versie.

Vervolgens container station verwijderd en opnieuw geinstalleerd en alles was weer gewoon terug.. Soms is het zo simpel 8)7. Wel vervelende bug natuurlijk.

Ik was niet de enige die van dergelijke issues last had: https://forum.qnap.com/vi...ffd2e9077901ae3bf6ab5801f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:01
Gelukkig geen last van gehad, niet goed voor je gezondheid.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Laatst online: 22-07 13:28

DJT

Ik heb nog een oude QNAP TS219P in gebruik en die wil ik vervangen door een nieuw model, ik neig naar de 253D. Kan ik mijn bestaande WD red schijven gewoon overzetten of is het verschil in leeftijd tussen de apparaten te groot?

Ik zie nu trouwens dat de huidige schijven ook alweer ruim 10 jaar mee gaan (draaien niet continue), dus die zou ik ook weleens mogen vervangen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
@DJT wat heb je zelf al (in dit topic) nagezocht?
zoals al enkele keren eerder aangegeven, staat op de qnap site een overzicht om te kijken of schijven van een oud model NAS naar een nieuw model NAS gemigreerd kunnen worden.

https://www.qnap.com/nl-n...s-219&destination=ts-253d

het kan dus zonder bezwaar, maar wel even de opmeringen op de page lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-07 18:56
Noxa schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:02:
Ik heb een memory upgrade gekocht voor mijn QNAP TS-653a. De website van Crucial zegt dat ze compatible is maar als ik deze modules er in steek blijft de NAS hangen bij het booten.

Iemand nog tips of tricks, of valt die compatibiliteit toch wat tegen?
Is er geen schema voor welk geheugen er compatible is?

Vergelijkbaar met [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model zou wel handig zijn - Tenzij het lijstje - min of meer - identiek gaat worden, dan heeft het misschien minderr zin.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
op het qnap forum staat deze info al uitgebreid
https://forum.qnap.com/viewtopic.php?t=165535

@Comp User link aangepast

ook nascompares heeft een tabel
https://nascompares.com/2017/11/01/qnap-compatible-ram/

[ Voor 55% gewijzigd door peter-rm op 10-07-2022 21:45 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
Helaas gaat die link naar een firmware update; het enige wat ik er verder vind is de ts-253b, die draait ddr3l geheugen, maar toch bedankt.

@peter-rm

Ik heb een andere link gevonden binnen dezelfde site; die heeft een duidelijker schema, vergelijkbaar met het [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model topic.

[ Voor 37% gewijzigd door Comp User op 11-07-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-06 10:42

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Ok help... ik heb ruim een jaar geleden een TS-453D gekocht en daar draai ik prima op, gebruik hem als fileserver voornamelijk.
Laatste 2 jaar belachelijk druk geweest met van alles en ik wilde weer eens mijn Unifi controller in die ik erop heb draaien.
Nou die doet het dus al een tijd niet meer maar er is nu een app voor dus ik dacht even te updaten.
Ik heb de app geinstalleerd maar ik heb geen flauw idee hoe ik hem in moet stellen en zie ook nergens een how-to of iets....
Iemand van jullie die ook de unifi controller erop draait en het me een beetje uit kan leggen?
Ben behoorlijk noob maar dit is me toendertijd prima gelukt om werkend te krijgen maar de kennis is behoorlijk weggezakt:(

ok sla mij maar dood, ineens doet hij het wel zonder verder iets ingesteld te hebben... mij best!

[ Voor 7% gewijzigd door DRuw op 11-07-2022 21:36 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-08-2023
Ik heb een irritant probleem waar ik tot nu toe geen fix voor heb gevonden.

Als ik een LXD container aanmaak en gebruik, maar achteraf de shared folders in advanced settings verander, dan verandert deze niet mee in de container. Dus mijn wijzigingen worden niet actief. Ik stop, reset, exporteer, importeer de container, you name it, maar de oude shared folders blijven actief terwijl die niet meer in de config staan, ook als ik de app Container Station herstart. Ik kan de NAS helaas niet hard resetten. Herkent iemand dit probleem en heeft hier iemand misschien een oplossing voor?

Ik gebruik een TS-653D met Container Station 2.6.0.483

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
Ik heb 2 dingen waar ik niet uitkom;

1. waarom vult music station niet alles - wat in de ID3 staat - in?
2 waarom maken zowel HEOS als Undok er een zooitje van ipv de mappen en bestandsvolgorde - 101, 205 etc, - te respecteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqsCQMsDo-cNk8ezznKMRjzlTRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCPVqklY1rR9SmahxNrOovKU.jpg?f=fotoalbum_large

als er een betere manier is om het eea te beheren / af te spelen hoor ik het graag, want zoals het nu staat is imho onacceptabel.

Ik heb zowel een Raspberry Pi waarop kodi (Libreelec) - bediening via Harmony of Yatse - draait als een ChromeCast Ultra, maar ik weet niet of dat zo handig is.

Ik denk dat ik eerst maar eens ga kijken of deze methode werkt, dat lijkt mij voor alsnog de handigste methode met wat ik al aangesloten heb.

[ Voor 17% gewijzigd door Comp User op 30-08-2022 17:23 . Reden: Aanvullende informatie over bedieningsmogelijkheden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Comp User schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:28:
Ik heb 2 dingen waar ik niet uitkom;

1. waarom vult music station niet alles - wat in de ID3 staat - in?
2 waarom maken zowel HEOS als Undok er een zooitje van ipv de mappen en bestandsvolgorde - 101, 205 etc, - te respecteren?

[Afbeelding]

als er een betere manier is om het eea te beheren / af te spelen hoor ik het graag, want zoals het nu staat is imho onacceptabel.
Ik weet niet of je op een oplossing als deze zit te wachten maar ik heb een Pi 3b met een hat voor spdif/digitaal out (aangesloten op een dac) waar Picore player op is geïnstalleerd. (Mss kan muziek output ook via hdmi voor naar je heos) Picore player heeft als functie een muziekserver (op basis van logitech mediaserver) en speler (je kunt 1 of beide kiezen). De nas is dan puur bedoeld als share waar de muziekbestanden op staan. Verder heb ik 2 pi's als muziek speler met Picore player erop die ook muziek via de LMS server zijn aangesloten. Bediening gaat via mn android telefoon.

[ Voor 7% gewijzigd door Dwarlorf op 30-08-2022 16:46 ]

• lowfi
  • Laatst online: 07:53
Ik heb een TS453b. Hierin zit een ratjetoe aan HDDs/SSDs, drie in totaal.

Nu wil ik dit iets beter gaan doen en de boel vervangen. 1 SSD blijft. De 8TB & 2TB single volume moeten plaats maken voor 2x18TB(ish) in mirror.

Is dat iets wat je binnen de storage & snapshot applicatie kan regelen?

Of zal het advies zijn backup alles naar een extern (usb) disk en begin van nul.

Hoor het graag :)

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 22:12
Ik heb nog en oude TS-509Pro die puur media streamt en overige PC's backupped. Voor mijn gebruik prima.

Is het het meest verstandig om op QTS 4.2.6 te blijven (5 kan blijkbaar niet) of raden jullie aan een ander freeware besturingsysteem (wat wel geupdate wordt) te installeren?

• peter-rm
er worden nog (security) updates gepubliceerd, de laatste (QTS 4.2.6-build 20220623) op 7 juli 2022,
dus je kunt de qts4.2.6 versie best nog blijven gebruiken

https://www.qnap.com/nl-n...9%20pro&category=firmware

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:46

Tazzios

..

@lowfi

stappen wordt iets als.
  1. 18TB erbij prikken raid1 maken met de 8TB
  2. 8TB vervangen voor 2e 18TB
  3. storage expanden zodat de volledige 18TB beschikbaar is
  4. Volumes van de 2TB opnieuw aanmaken in de ander pool van 2x18TB. update of 'Snapshot Replica' optie gebruiken
bronnen
schijf upgraden: https://forum.qnap.com/viewtopic.php?t=155135
volume van pool verplaatsen: https://forum.qnap.com/viewtopic.php?t=162006

[ Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 14-09-2022 12:38 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 67 Laatste