Het grote QNAP topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 63 ... 67 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 22:26

dijkmane

biertje ?

KL643 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:25:
[...]
Je kan toch zien bij de processen waar die 100% mee bezig is?
hij was eigenlijk altijd met 25% dnsmasq bezig
verder stonden verschillende processen daaronder op 6-8%, alles bijelkaar was de CPU nooit onder de 95%

nu staat surveillance station aan, is er een app aan het updaten en is de load 15%

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:47

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

dijkmane schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:07:
Zijn er meer mensen met problemen na de upgrade naar QTS 5.0 ?

Ik heb een TS451 met 4x 6Tb WDRed en dat draaide eigenlijk prima.
TS-453Be hier, 16 Gb geheugen, 4 schijven - geen problemen.
Er loopt op het moment een raid-1 resync tussen 2 schijven:

2.2% cpu, 2.2% system

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

dijkmane schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:07:
Zijn er meer mensen met problemen na de upgrade naar QTS 5.0 ?
Niet echt problemen, maar het RAM gebruik van mijn TS-453D 8GB is fors toegenomen. Voorheen was er nog geen 2GB in gebruik, nu bijna 4GB.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:18
Ik zit op 3% cpu en 25% ram.
Op een ts-673 met 20GB ram.

Maar de cache methode is aangepast dus misschien wordt daarvoor gewoon meer ram ingezet indien beschikbaar.
Ik heb twee kleine dockers die beide 512MB ram hebben toegewezen.
McAfee virus
HBS backup
Plex
En wat andere kleine qnap actief en dat is het dan.

Als ik in de processenlijst kijk is er niet een echte ram slurper wel heel veel processen.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 04-12-2021 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Zo, ik heb mijn TS-453D. Mijn eerste serieuze NAS.

Ik wacht nu nog op een goede deal voor schijven. Welke configuratie ben ik nog niet uit. Ik denk aan 8 tot 12TB in RAID1 of 5 configuratie.

De kleine 4-5TB drives kennen prijzen van gemiddeld 18 tot 20 €/TB. In RAID 5 zou je dan met een goede deal voor € 270.- 3x 5TB kunnen krijgen voor bruikbaar deel van 10TB. Dat is € 27 €/TB met redundancy.

De grotere 8-12TB drives zijn 15 tot 17€ €/TB. In RAID 1 ben je alleen de helft van je capaciteit kwijt. Dan kom je in het gunstige geval voor 8TB bijvoorbeeld op 250,- ofwel 31 €/TB. Pas wanneer ik over jaren een 3e disk bij zet wordt het voordelig.

Wat is slimmer ook betreffende energieverbruik, betrouwbaarheid, en snelheid?

Nog een paar andere vragen voordat ik mijn QNAP voor de eerste keer aansluit:

- Is het handig om voor nu wat te testen met wat overgebleven 1TB disks, of moet ik dan straks helemaal weer opnieuw alles inregelen als ik mijn echte disks er in zet?

- Ik gok dat ik verschillende opties voor filesystemen heb. Is er één die ik specefiek zou moeten kiezen?

- Zijn er nog andere zaken waar ik bij de installatie op moet letten? Ik ben een beetje nieuw met dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Minder drives gebruiken minder stroom.
Grotere schijven zijn sneller, maar raid5 is meestal sneller dan raid1.
Dus of een raid5 van 3x4TB nu sneller is dan een raid1 van 2x8TB geen idee.

Maar raid5 en of raid1 beide trekken gigabit vol. Dus alleen als je sneller dan gigabit gebruikt dan maakt misschien uit.

Qnap gebruikt op dit model ext4. Dan kan je werken met storage pool of vast raidset eigenlijk is storage pool altijd de beste keus want dan kan je ook snapshot toevoegen of ssd cache of qtier.

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 04-12-2021 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:09
SuperKris schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:44:

Ik wacht nu nog op een goede deal voor schijven. Welke configuratie ben ik nog niet uit. Ik denk aan 8 tot 12TB in RAID1 of 5 configuratie.

De kleine 4-5TB drives kennen prijzen van gemiddeld 18 tot 20 €/TB. In RAID 5 zou je dan met een goede deal voor € 270.- 3x 5TB kunnen krijgen voor bruikbaar deel van 10TB. Dat is € 27 €/TB met redundancy.

De grotere 8-12TB drives zijn 15 tot 17€ €/TB. In RAID 1 ben je alleen de helft van je capaciteit kwijt. Dan kom je in het gunstige geval voor 8TB bijvoorbeeld op 250,- ofwel 31 €/TB. Pas wanneer ik over jaren een 3e disk bij zet wordt het voordelig.
het is waarschijnlijk slimmer om naar een raid5 met 3 of 4 disks te kijken. je (raid) overhead is dan 33% of bij 4 disks 25%. je netto prijs per GB i dan ook lager. Voor 12TB netto met 4x4TB betaal je ca €400, voor 18TB netto met 4x6TB betaal je ca €650

Let er bij het kopen van disks wel op dat je disk met cmr technologie koopt en GEEN smr disks. kijk op de Qnap site welke modellen aanbevolen worden. zie ook https://nascompares.com/2...ives-a-buyers-guide-2021/

de standaard WDred (EFAX serie) is smr. de WDred-plus is deels cmr(EFRX), maar er zitten ook smr modellen tussen. De WDred pro is helemaal cmr en draait ook sneller (7200rpm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lictorian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-08-2024
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om een hdd migratie te doen van een oude Asustor As1004T 4 Bay met raid 5 naar een QNAP TS-453D?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Simpel antwoord nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
de standaard WDred (EFAX serie) is smr. de WDred-plus is deels cmr(EFRX), maar er zitten ook smr modellen tussen. De WDred pro is helemaal cmr en draait ook sneller (7200rpm)
Welke RED Plus schjven zijn dan SMR? Volgens WD zelf zijn de plus modellen allemaal CMR.

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
De aanduiding WDxxEFAX wordt door WD gebruikt zowel voor de kleine modellen(1,2,4T) WDred die SMR zijn maar ook voor grotere modellen (10,12 etc) die CMR zijn,

Dit levert de nodige verwarring op. je kunt dus niet blindvaren op een WD serie aanduiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
pafdaddy schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:34:
[...]

Welke RED Plus schjven zijn dan SMR? Volgens WD zelf zijn de plus modellen allemaal CMR.
Red is CMR of SMR afhankelijk van formaat.
Red plus is altijd CMR
Red pro is altijd CMR

Maar ik zou gewoon Toshiba MG of WD/HGST Ultrastar kopen is altijd goed en als goedkoop moet Toshiba N300

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 08-12-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
SuperKris schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:44:

Wat is slimmer ook betreffende energieverbruik, betrouwbaarheid, en snelheid?

Nog een paar andere vragen voordat ik mijn QNAP voor de eerste keer aansluit:

- Is het handig om voor nu wat te testen met wat overgebleven 1TB disks, of moet ik dan straks helemaal weer opnieuw alles inregelen als ik mijn echte disks er in zet?

- Ik gok dat ik verschillende opties voor filesystemen heb. Is er één die ik specefiek zou moeten kiezen?

- Zijn er nog andere zaken waar ik bij de installatie op moet letten? Ik ben een beetje nieuw met dit soort dingen.
Ik ben nog steeds op zoek naar een goede deal voor een set schijven. Ik overweeg nu toch ook de optie om 4x4 TB te nemen. Met een prijs van rond de 80,- per disk kom je op 320,- voor 12 bruikbare TB, ofwel rond de 26,60 €/TB.

Als ik het goed begrijp is dit ook prima voor de snelheid van het systeem. Een mogelijk nadeel is misschien het energieverbruik? Met 12TB kan ik de komende 5 jaar wel vooruit. Misschien wel veel langer. Dan kan ik altijd weer nieuwe schijven kopen.

Nu zie ik dat de WD blue voor 75,- in de aanbieding is bij proshop. Dan ben ik dus voor € 310 klaar, een dat is een erg scherpe prijs voor 12TB met redundancy.

Ik heb alleen wel nog twijfels over de WD blue. Deze zijn 5400rpm en SMR! Ik lees overal dat je geen SMR moet gebruiken voor een NAS, en 5400 is ook minder snel. Is dit nou allemaal echt zo erg? Als je 4 schijven in een RAID5 hebt zitten, hoeven deze lang niet altijd even snel te werken. Momenteel trek ik op een oud 2,5" 1GB diskje de 1Gbps ethernet al vol. Zou dat ook niet lukken met 2,5Gbps en 4 WD blue drives?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
Ik zou geen WD blue disks kopen voor een NAS. WDblue is ontworpen voor desktop gebruik, en niet voor (24/7) NAS gebruik. (daarom zo goedkoop).

De (goedkopere) WDNAS disks zijn de WD-red-plus (5400rpm). De snellere NAS schijven (en wat duurder dus) zijn de WDred Pro (7200rpm)

Mijn voorkeur zou de WDred-plus zijn.

Kijk eens op de Qnap site welke disks zij aanbevelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-08-2023
Na meerdere experimenten ga ik toch weer over op qnap en besloten om het in een keer goed te doen. Nu heb ik al de ts-453a besteld via een aanbieding bij alternate.be (399.-) en een 2 x M2 msata qnap kaart uit een amazon.de Waterhouse deal, dan kom ik met schijven en extra geheugen op het volgende:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenToshiba MG07ACA14TE (512e), 14TB€ 240,77€ 481,54
1ControllersQNAP QM2-2S-220A€ 79,04€ 79,04
1Geheugen internCrucial CT16G4SFD8266€ 68,21€ 68,21
2Solid state drivesIntenso Top Performance M.2 1TB€ 85,36€ 170,72
1NetwerkopslagQNAP TS-453D (4GB ram)€ 459,-€ 459,-
Totaal€ 1.258,51

Zie ik iets over het hoofd? Het geheugen (20gb) kan ik de komende jaren nog uitbreiden door de stock 4gb te vervangen door een 16gb wat 32gb maakt.

Als ik de 2x14tb in raid 1 zet kan ik later een 14tb bijplaatsen en migreren naar een raid 5 zonder verlies van data met een netto opslag van 28tb? Kan ik later dan nog een 14tb bijplaatsen en een netto 42tb opslag creëeren zonder verlies van data op de raid 5 pool?

De 2 x 1tb M2 ssd's wil ik in raid 1 plaatsen voor apps en vm's. Kan dat of kan het alleen als cache gebruikt worden d.m.v qtier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
mooieboot schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:58:

Als ik de 2x14tb in raid 1 zet kan ik later een 14tb bijplaatsen en migreren naar een raid 5 zonder verlies van data met een netto opslag van 28tb? Kan ik later dan nog een 14tb bijplaatsen en een netto 42tb opslag creëeren zonder verlies van data op de raid 5 pool?
Je kan het een raid1 later omgezetten in een 3 schijf raid1 raid5
En dat kan inderdaad weer worden uitgebreid naar 4 schijfs raid5.
De 2 x 1tb M2 ssd's wil ik in raid 1 plaatsen voor apps en vm's. Kan dat of kan het alleen als cache gebruikt worden d.m.v qtier?
Kan als volume maar ook cache of qtier.

[ Voor 60% gewijzigd door leonbong op 10-12-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
leonbong schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:33:
[...]
Je kan het een raid1 later omgezetten in een 3 schijf raid1
En dat kan inderdaad weer worden uitgebreid naar 4 schijfs raid5
Ik kan dus niet van 2x14tb in raid 1 naar 3x14tb in raid 5? Eerst moet ik naar 3x14tb in raid 1 en met een 4e schijf naar 4x14tb in raid 5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@mooieboot
Sorry tikfout.

Je kan van 2 schijf raid1 naar 3 schijf raid5 naar 4schijf raid5.

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 10-12-2021 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

mooieboot schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:58:
Ik heb zoiets soortgelijks gedaan.

Een TS-453D gekocht, eerst met single disk (WD Red 10 TB). Storage pool aangemaakt met daarin 3 volumes: 1 voor system (bv. Apps), 1 voor data (home drives) en 1 voor media (films etc.)

Al snel daarna een tweede drive ernaast en single disk omgezet naar RAID1.

Een tijdje daarna een derde drive erbij en de RAID1 omgezet naar RAID5. Daar was de NAS wel een dagje mee bezig, maar je kan dit gewoon doen met bestaande storage pools, zonder dataverlies. Uiteindelijk had ik dus 20TB aan totale capaciteit.

Dat gezegd hebbende: backups zijn altijd wenselijk.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
Vanwege de WAF budget factor ga ik het helaas anders oplossen en het systeem uitrusten met 3x8tb in raid 5 uit mijn huidige NAS en een 2.5" 1tb SSD die ik uit v&a op de kop heb getikt voor in de 4e Bay. Zodra er een schijf faalt ga ik een nieuwe disk plaatsen en die uitbreiden in dezelfde stappen (single, raid 1, raid 5). In de toekomst kan ik altijd nog de pcie kaart plaatsen voor msata ssd's en de dan nieuwe raid 5 array uitbreiden. Op de groei dus.

Backups van bestanden/foto's doe ik nu naar 2 cloud providers via rclone en een lokale 2.5" USB schijf. Media backup ik niet, weg is pech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
Kun je bij de TS-453D een 2.5" SSD direct op het bracket schroeven van de drive bay of is daar een 2.5" naar 3.5" adapter voor benodigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
dat kan zonder adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik ga binnenkort een nieuwe Qnap aanschaffen. Ik weet dat je dan diverse vaste mappen hebt zoals Download, Multimedia, Recordings, Web en Public. Nu vroeg ik mij af of je, als je een 2-bay uitvoering hebt, een schijf kan koppelen aan een bepaalde map.

Dus dat alle Multimedia op schijf 2 komen te staan, en de andere bestanden op schijf 1?
Bestaat die oplossing?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Je kan na installatie de locatie van die mappen wijzigen, je kan ze ook verwijderen.

Maar waarom zou je dat willen? Ik heb gewoon een storagepool met volumes daarop waar ook die "standaard" mappen op staan, die ik overigens niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
Inmiddels heb ik een QNAP TS-453D-8G aangeschaft. Ik moet alleen nog schijven kiezen en de inrichting zelf. Hebben jullie adviezen nav onderstaande wensen?

- Backup voor foto's. Hiervoor dacht ik aan 2 dezelfde schijven in RAID-1. Ik verwacht relatief weinig lees/schijf bewerkingen aangezien ik niet elke dag bezig ben met deze foto's. Hooguit dat ik elke dag een automatische backup doe van mijn mobiele foto's.
- Afspelen van video bestanden. Hiervoor wil ik een 3e schijf installeren, maar niet koppelen aan de andere 2.
- Ik denk er ook over om wat videobewerking te doen met de bronvideo vanaf de NAS. Weet sowieso niet of dat snel genoeg werkt? En kan ik dat combineren met de 3e schijf of beter een aparte 4e schijf voor in gebruik nemen.
- Of dan maar gewoon 3 schijven in RAID-5 🤔

Qua schijven twijfel ik over WD Red Plus of Seagate Ironwolf. Beide 4TB versie. Beide zijn CMR schijven als het goed is? Maar de Red Plus heeft een hogere cache (128 vs 64).

Of beter een stille / minder snelle Red Plus voor de foto's en een snellere Red Pro voor de "media afspeel schijf"?

[ Voor 8% gewijzigd door bsmpower op 13-12-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
bsmpower schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:15:
- Backup voor foto's. Hiervoor dacht ik aan 2 dezelfde schijven in RAID-1. Ik verwacht relatief weinig lees/schijf bewerkingen aangezien ik niet elke dag bezig ben met deze foto's. Hooguit dat ik elke dag een automatische backup doe van mijn mobiele foto's.
Foto's die al op je mobiel staan, of ook van andere apparaten? Let op dat als je het alleen opslaat op je NAS, RAID 1 geen backup is.
- Afspelen van video bestanden. Hiervoor wil ik een 3e schijf installeren, maar niet koppelen aan de andere 2.
Dat is mogelijk
- Ik denk er ook over om wat videobewerking te doen met de bronvideo vanaf de NAS. Weet sowieso niet of dat snel genoeg werkt? En kan ik dat combineren met de 3e schijf of beter een aparte 4e schijf voor in gebruik nemen.
Je kan de QNAP QM2 PCI-E uitbreidingskaarten kopen voor aparte m.2 sata of nvme (afhankelijk van de kaart, throughput van de TS-453D is echter niet efficient voor nvme) opslag
- Of dan maar gewoon 3 schijven in RAID-5 🤔
Ik wacht nog op levering van mijn TS-453D, maar zelf doe ik idd 3 schijven in raid-5 en 1 ssd plaatsen voor applicaties en vm's
Qua schijven twijfel ik over WD Red Plus of Seagate Ironwolf. Beide 4TB versie. Beide zijn CMR schijven als het goed is? Maar de Red Plus heeft een hogere cache (128 vs 64).
Maakt stilte uit? Waar zet je 'm weg?
Of beter een stille / minder snelle Red Plus voor de foto's en een snellere Red Pro voor de "media afspeel schijf"?
Als je alleen media gaat afspelen en niet editen, zul je met elke schijf vanaf 5400rpm geen problemen hebben tot 4K. Hoe ziet je netwerk er uit? Wifi? Of alles bekabeld en ga je gebruik maken van die 2.5gbe snelheid? Anders is je 1gbe de bottleneck en niet de single disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
mooieboot schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:09:
[...]
Foto's die al op je mobiel staan, of ook van andere apparaten? Let op dat als je het alleen opslaat op je NAS, RAID 1 geen backup is.
[...]
Dat is mogelijk
[...]
Je kan de QNAP QM2 PCI-E uitbreidingskaarten kopen voor aparte m.2 sata of nvme (afhankelijk van de kaart, throughput van de TS-453D is echter niet efficient voor nvme) opslag
[...]
Ik wacht nog op levering van mijn TS-453D, maar zelf doe ik idd 3 schijven in raid-5 en 1 ssd plaatsen voor applicaties en vm's
[...]
[...]
Als je alleen media gaat afspelen en niet editen, zul je met elke schijf vanaf 5400rpm geen problemen hebben tot 4K. Hoe ziet je netwerk er uit? Wifi? Of alles bekabeld en ga je gebruik maken van die 2.5gbe snelheid? Anders is je 1gbe de bottleneck en niet de single disk.
Allereerst bedankt voor je reactie!

Ik gebruik ook cloud opslag. Denk er over om de NAS ook aan een (aparte) cloud dienst te koppelen voor de foto's en andere belangrijke zaken. Ipv een RAID-1 kan ik er ook voor kiezen om eens in de zoveel tijd disk 1 te kopieren naar disk 2. Het systeem zal duplicaten herkennen en die kan ik dan laten overslaan zodat alleen de nieuwste foto's worden verwerkt? Kan me voorstellen dat het iets aan snelheid scheelt. Als het geen verschil maakt kan ik net zo goed wel RAID-1 kiezen.

Dan nog specifiek over RAID-1. In principe is het wel een beveiliging tegen het uitvallen van 1 schijf. Dat je dan een nieuwe koopt ter vervanging van de kapotte en daarmee weer een RAID-1 kunt aanleggen. Of zie ik dat verkeerd?

Ik heb die uitbreiding gezien maar denk dat ik daar nog even geen gebruik van maak voor nu. Goed om te weten voor de toekomst. Ik heb deze alleen nodig voor m.2 SSD's toch. Gewone SSD past er sowieso al in?

Dat klinkt ook interessant! Hoe zorg je er voor dat het OS en andere software op de SSD komt en niet op de HDD's? Eerst de SSD er in, Qnap OS installeren en als ie up-and-running is pas de HDD's er bij? En ik kan de goedkoopste SSD nemen met de minste opslag denk ik, als die alleen wordt gebruikt voor het OS met wat apps?

Hij zal voor nu in mijn thuiswerk kantoortje komen te staan. Ik heb nu ook een Synology DS116 op mijn bureau staan met een oude WD NAS schijf. Je hoort de NAS wel af en toe, maar niet echt storend. Ik zag ook een aanbieding van een WD Ultrastar. Dat zijn betrouwbare en snelle schijven, maar maken mogelijk meer lawaai. Lastig zeggen hoe erg dat echt is. Zal de specs eens naast elkaar leggen.

Mijn netwerk op dit moment:
- ASUS ZenWiFi AC (CT8) - meterkast + werkkamer. Bedraad met elkaar verbonden.
- NAS bedraad gekoppeld aan de router boven.
- Router beneden bekabeld verbonden met een gigabit switch waar wat apparaten op zitten.
- Laptop waar ik video editing op wil doen is voor nu alleen aangesloten per wifi. Ik kan natuurlijk een usb hub kopen incl. ethernetpoort.

Ik verwacht dus niet dat ik gelijk gebruik kan maken van de 2.5gbps snelheid. Dan moet elk apparaat in mijn netwerk dat ondersteunen?

[ Voor 3% gewijzigd door bsmpower op 14-12-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb jaren ulstrastars gehad heel betrouwbaar maar inderdaad herrie.
Nu heb ik Toshiba N300 (consumeten NAS-schijf) is nog steeds lawaai dan een WD Red en Toshiba MG6 (enterprise) dat is gelijk aan ultrastar herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Edit:

Ok, als samenvatting wat hierboven ook al is besproken. Mijn plan:

- SSD voor het OS.
- 3x WD Red Plus die ik in RAID-5 ga zetten. Deze opstelling is zowel sneller als RAID-1 als "veiliger" omdat je een kapotte schijf kan vervangen zonder downtime?

Over de SSD. Klopt het dat je een deel van de SSD kan formatten en gebruiken als SSD cache? En zo ja, hoeveel zou ik moeten reserveren voor het OS en het caching deel? En heb ik een probleem wanneer de SSD kapot gaat omdat daar het OS op staat. Ik heb een 4-bay dus kan de SSD niet in RAID-1 gaan draaien.

[ Voor 80% gewijzigd door bsmpower op 14-12-2021 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mooieboot
bsmpower schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:59:
Ik gebruik ook cloud opslag. Denk er over om de NAS ook aan een (aparte) cloud dienst te koppelen voor de foto's en andere belangrijke zaken.
Dan is de cloud je backup, prima, als zal men je hier wijzen op de 3-2-1 regel.
Ipv een RAID-1 kan ik er ook voor kiezen om eens in de zoveel tijd disk 1 te kopieren naar disk 2. Het systeem zal duplicaten herkennen en die kan ik dan laten overslaan zodat alleen de nieuwste foto's worden verwerkt?
Dit zou je kunnen realiseren middels RSYNC, ik denk dat je lokaal een RSYNC server kunt draaien via HBS en dat als doel kan opgeven, anders kan het sowieso via de commandline. Bedenk dat als je voor deze optie gaat, je misschien beter een USB schijf kunt kopen als 2e/backup disk. Stel de bliksem slaat in en je NAS/schijven zijn kapot, dan is het defect binnen een apparaat, of je USB schijf het overleeft weet ik niet, maar wilde het je meegeven om over na te denken.
Kan me voorstellen dat het iets aan snelheid scheelt. Als het geen verschil maakt kan ik net zo goed wel RAID-1 kiezen.
RAID-1 geeft in theorie dubbele snelheid bij lezen, schrijven blijft gelijk.
Dan nog specifiek over RAID-1. In principe is het wel een beveiliging tegen het uitvallen van 1 schijf. Dat je dan een nieuwe koopt ter vervanging van de kapotte en daarmee weer een RAID-1 kunt aanleggen. Of zie ik dat verkeerd?
Om geen downtime te hebben kan dat en ik denk dat je zo RAID1 ook moet zien. Als er een schijf stuk gaat, deze vervangen en onderhand kun je gewoon verder werken. Zie boven, het apparaat zelf kan stuk gaan, of de schijven encrypten via een ransom ware, je kan per ongeluk een bestand verwijderen, dit zal allemaal doorgevoerd worden op beide disks.
Ik heb die uitbreiding gezien maar denk dat ik daar nog even geen gebruik van maak voor nu. Goed om te weten voor de toekomst. Ik heb deze alleen nodig voor m.2 SSD's toch. Gewone SSD past er sowieso al in?
Klopt op de kaarten kun je 2 of 4 m2/nvme ssd's kwijt, 2.5" past gewoon in de drivebays en zonder adapter (had ik hier eerder gevraagd :P)
Dat klinkt ook interessant! Hoe zorg je er voor dat het OS en andere software op de SSD komt en niet op de HDD's? Eerst de SSD er in, Qnap OS installeren en als ie up-and-running is pas de HDD's er bij? En ik kan de goedkoopste SSD nemen met de minste opslag denk ik, als die alleen wordt gebruikt voor het OS met wat apps?
Ik denk, maar weet ik niet zeker, dat QOS zich op alle volumes installeert net als bij Synology, misschien kan iemand dit bevestigen? Per App installatie kun je in ieder geval aangeven op welk volume deze moet worden geinstalleerd.
Hij zal voor nu in mijn thuiswerk kantoortje komen te staan. Ik heb nu ook een Synology DS116 op mijn bureau staan met een oude WD NAS schijf. Je hoort de NAS wel af en toe, maar niet echt storend. Ik zag ook een aanbieding van een WD Ultrastar. Dat zijn betrouwbare en snelle schijven, maar maken mogelijk meer lawaai. Lastig zeggen hoe erg dat echt is. Zal de specs eens naast elkaar leggen.
Ik zou hem ergens anders plaatsen, misschien heb je een inbouwkast (wel even voorzien van een roostertje voor verse lucht). Dan heb je geen last van geluid, maar ook geen risico dat je hem per ongeluk van je bureau afstoot en in brekers zien 'm minder snel etc.
Ik verwacht dus niet dat ik gelijk gebruik kan maken van de 2.5gbps snelheid. Dan moet elk apparaat in mijn netwerk dat ondersteunen?
Ja je switch/router moet dit ondersteunen en alle apparaten die van deze snelheid gebruik willen maken, bekabeling zou goed moeten gaan vanaf CAT5e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
bsmpower schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:08:
Edit:

Ok, als samenvatting wat hierboven ook al is besproken. Mijn plan:

- SSD voor het OS.
- 3x WD Red Plus die ik in RAID-5 ga zetten. Deze opstelling is zowel sneller als RAID-1 als "veiliger" omdat je een kapotte schijf kan vervangen zonder downtime?
In theorie qua snelheid:
RAID 1: 2 x leessnelheid, dezelfde schrijf snelheid
RAID 5: met 3 disks volgens mij ook 2 x leessnelheid (n+1), schrijf snelheid 2x, maar iets trager door parity berekening

In theorie qua veiligheid:
RAID 1: 1 disk stuk, 1 schijven van afhankelijk
RAID 5: 1 disk stuk, 2 schijven van afhankelijk

RAID 5 is dus minder veilig dan RAID 1.
Over de SSD. Klopt het dat je een deel van de SSD kan formatten en gebruiken als SSD cache? En zo ja, hoeveel zou ik moeten reserveren voor het OS en het caching deel? En heb ik een probleem wanneer de SSD kapot gaat omdat daar het OS op staat. Ik heb een 4-bay dus kan de SSD niet in RAID-1 gaan draaien.
Zover mij bekend is het OF caching OF gebruik als regulier volume (OS). Zie opmerking eerder, volgens mij installeert het OS zich op alle schijven/volumes net als bij Synology. Dus hij zal gewoon opstarten etc zonder de SSD, maar mist dan de Apps van de SSD. Dit moet iemand even bevestigen.

Let op bij het kopen van een SSD of deze voor een NAS geschikt is en/of het aantal IOPS en/of de garantietermijn. Zelf heb ik een consumenten SSD gekocht via V&A nieuw, maar deze zal het dus verre van eeuwig doen, gezien de prijs vind ik het prima. Op de lange termijn wil ik de disks vervangen voor grotere (als er een stuk gaat), nog meer geheugen plaatsen (als het prijstechnisch interessant is en ik meer dan de 20GB nodig ga hebben) en een QM2 kaart plaatsen om de SSD te vervangen (als deze stuk gaat). Dit wilde ik al meteen doen, maar kwam niet door de WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Pff wat ingewikkeld allemaal :). Begrijp het redelijk, maar wat moeite met de details. Ik heb nu iig alvast 3x Red Plus schijven besteld. Ik heb dus nog een dag de tijd om te bedenken of ik beter RAID-1 OF RAID-5 kan gaan draaien.

In mijn geval dan toch beter het oude idee?
- 2 schijven in RAID-1 (foto backup + eventueel andere belangrijke content)
- 1 schijf puur voor andere zaken waarvan een "backup" niet belangrijk is.

Ik twijfel nog of een SSD voor mijn gebruik uberhaupt zin heeft. Misschien maar eens beginnen met de 3 HDD's en kijken of ik tegen limieten aan loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mooieboot
bsmpower schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:50:
Pff wat ingewikkeld allemaal :). Begrijp het redelijk, maar wat moeite met de details. Ik heb nu iig alvast 3x Red Plus schijven besteld. Ik heb dus nog een dag de tijd om te bedenken of ik beter RAID-1 OF RAID-5 kan gaan draaien.

Ik twijfel nog of een SSD voor mijn gebruik uberhaupt zin heeft. Misschien maar eens beginnen met de 3 HDD's en kijken of ik tegen limieten aan loop.
Dan het oude idee aanhouden, je kan de RAID 1 altijd later nog uitbreiden naar een RAID 5 met behoudt van data en meer opslagcapaciteit op hetzelfde volume. Dus dat lege slot (2x voor raid, 1x los, dus 1 vrij) kun je eventueel later benutten om uit te breiden of voor een SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
mooieboot schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:41:
[...]

In theorie qua snelheid:
RAID 1: 2 x leessnelheid, dezelfde schrijf snelheid
RAID 5: met 3 disks volgens mij ook 2 x leessnelheid (n+1), schrijf snelheid 2x, maar iets trager door parity berekening

In theorie qua veiligheid:
RAID 1: 1 disk stuk, 1 schijven van afhankelijk
RAID 5: 1 disk stuk, 2 schijven van afhankelijk

RAID 5 is dus minder veilig dan RAID 1.
als de mtbf in de grootte orde van 1.000.000 uur (=125jaar) ligt is raid5 tov raid 1 een acceptabel risico.
maar een raid-5 levert je wel meer bruikbare storage op bij meer dan 3 schijven.

ik zou die 3 schijven in een riad5 configureren, je hebt dan meteen de storage die je niet als kritisch aangeduid had beschermd tegen een (enkelvoudige) schijf crash. scheelt in dat geval wel weer een hoop werk, en je komt er naderhand altijd achter dat sommige files toch wel kritisch waren.
Wat als de raid1 schijven vol raken, in raid5 heb je de gehele storage pool om flexibel meet te schuiven.

[ Voor 5% gewijzigd door peter-rm op 14-12-2021 11:08 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
peter-rm schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:04:
[...]

als de mtbf in de grootte orde van 1.000.000 uur (=125jaar) ligt is raid5 tov raid 1 een acceptabel risico.
maar een raid-5 levert je wel meer bruikbare storage op bij meer dan 3 schijven.

ik zou die 3 schijven in een riad5 configureren, je hebt dan meteen de storage die je niet als kritisch aangeduid had beschermd tegen een (enkelvoudige) schijf crash. scheelt in dat geval wel weer een hoop werk, en je komt er naderhand altijd achter dat sommige files toch wel kritisch waren.
Als ik het goed begrijp ben ik met zowel RAID-1 als RAID-5 beschermt tegen het uitvallen van 1 schijf toch? Als ik die vervang bouwt alles zichzelf weer op in RAID-5? Ook in RAID-1?
Echter, wat zoekopdrachten op Google brengen mij op sites waar de meeste RAID-1 verkiezen boven RAID-5. We gaan gewoon voor twee schijven in RAID-1 en eentje los. Alles is beter dan mijn huidige 1-bay oplossing ;)

[ Voor 11% gewijzigd door bsmpower op 14-12-2021 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
het herstel mechanisme werkt voor beide raid configuraties (ongeveer) hetzelfde.
Of het ook met dezelfde snelheid gaat weet ik niet. gevoelsmatig zou ik zeggen dat raid1 sneller moet gaan omdat dat een 1op1 kopie is, terwijl raid5 een (parity) bewerking nodig heeft.

houd er wel rekening mee dat je data bij een raid1 recovery NIET toegankelijk is, terwijl je bij een raid5 recovery gewoon kunt doorwerken (op een iets lagere performance)
zie ook https://www.geeksforgeeks...etween-raid-1-and-raid-5/

[ Voor 31% gewijzigd door peter-rm op 14-12-2021 11:20 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
bsmpower schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:50:

Raid1 is geen backup. Voor belangrijke data is ipv raid 1 het beter om gewoon 2 discs als 'standalone' toe te voegen en bv de belangrijke content te backuppen met een sync/backup tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
raven22 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:23:
[...]

Raid1 is geen backup. Voor belangrijke data is ipv raid 1 het beter om gewoon 2 discs als 'standalone' toe te voegen en bv de belangrijke content te backuppen met een sync/backup tool.
Wat is de definitie van backup in dit geval. Ik begrijp dat ik alles kwijt ben mochten beide schijven tegelijkertijd kapot gaan. Of er is brand en de hele NAS gaat in vlammen op.

Maar RAID-1 betekend toch dat disk 2 een kopie is van disk 1? Dus wat ik doe op schijf 1 gebeurt ook op schijf 2 (toevoegen, verwijderen, etc..). Dat is prima wat mij betreft. Stel dat schijf 2 kapot gaat, dan heb ik alle data nog op schijf 1. Als ik de kapotte schijf vervang en weer samen met schijf 1 instel als RAID-1 dan maakt ie weer een kopie van schijf 1 op schijf 2 toch?

Mis ik nu iets belangrijks? Het heeft namelijk wel zijn voordelen om RAID-1 te draaien want dan gaat alles automatisch. Als ik een tool installeer die de sync regelt van schijf 1 naar 2, dan heeft dat hetzelfde effect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:01
Probeer het 321 principe voor belangrijke data toe te passen.
3 kopieen
2 media
1 offsite

Je kan met HBS een back-up maken naar vrijwel elke aanbieder van cloud storage, mocht je een Office365 abbo hebben dan kan je deze hiervoor gebruiken.

Andere optie is periodiek back-up maken op een portable hdd en deze ergens buiten je huis bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
volgens mij ben je bij raid 1 je bestand kwijt als je deze per ongeluk wist
raid 1 beschermt vooral tegen schrijffouten.
Daarom is raid1 prima, maar dan wel in combinatie met een backup zoals bv hierboven beschreven.
Koofr is een goede online opslag en werkt perfect met mijn qnap https://stacksocial.com/s...lifetime-subscription-1tb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
bsmpower schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:32:

Mis ik nu iets belangrijks? Het heeft namelijk wel zijn voordelen om RAID-1 te draaien want dan gaat alles automatisch. Als ik een tool installeer die de sync regelt van schijf 1 naar 2, dan heeft dat hetzelfde effect?
ja want je hoeft geen tool te installeren. dit zit standaard in QTS het Qnap nas-os. Zowel bij raid1 als bij raid5 wordt door QTS gedetecteerd dat er een crash is, en na vervanging door een nieuwe schijf wordt een rebuilt gestart.

Als ik je reacties zo lees is het zinvol je eens te verdiepen in de basics van een NAS en ins-en-outs van de verschillende raid opties. Een Nas is meer dan een kastje met wat schijven De Qnap site heeft goede uitleg over Storage pool, Volumes etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Je kan bij qnap natuurlijk de prullenbak en snapshots aan zetten en dan kan je nog heel lang per ongeluk gewiste bestanden terug halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Toch nog een vraagje over het wel of niet aanschaffen van een SSD. Zijn hier gebruikers die gebruik maken van een SSD voor caching, voor het OS of op een andere manier? En wat zijn de ervaringen hiermee? Voor 40,- heb je al een Crucial BX500 (240GB). Ruim genoeg om het OS en apps op te draaien. Maar heeft het nut? Ik doe niet aan virtualisaties, of andere ingewikkelde dingen met meerdere gebruikers. Wel zoals eerder vermeld voor foto backup en af en toe een filmpje via Plex. Dus vooral voor dat laatste en mogelijk een meer 'snappy' gevoel in apps is het een meerwaarde?

En als ik hier toch ben. Is het standaard, of kan je instellen, dat niet alle schijven tegelijk in idle of juist actief draaien? Ik verwacht de ene schijf minder vaak te hoeven aanroepen dan een ander. Zonde en onnodig als ze allemaal "aan" gaan.

Sorry als ik domme vragen stel. Leer veel van jullie reacties 👍🏻

[ Voor 50% gewijzigd door bsmpower op 14-12-2021 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mooieboot
bsmpower schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:01:
Toch nog een vraagje over het wel of niet aanschaffen van een SSD. Zijn hier gebruikers die gebruik maken van een SSD voor caching, voor het OS of op een andere manier? En wat zijn de ervaringen hiermee? Voor 40,- heb je al een Crucial BX500 (240GB). Ruim genoeg om het OS en apps op te draaien. Maar heeft het nut? Ik doe niet aan virtualisaties, of andere ingewikkelde dingen met meerdere gebruikers. Wel zoals eerder vermeld voor foto backup en af en toe een filmpje via Plex. Dus vooral voor dat laatste en mogelijk een meer 'snappy' gevoel in apps is het een meerwaarde?
Bij die 10gbit verbindingen (bijv dmv een QM2 uitbreidingskaart) kunnen je schijven (ook weer mede afhankelijk van de gekozen raid config) een bottleneck vormen voor de snelheid waarmee het systeem bestanden kan wegschrijven over het netwerk. Dan zou het mooi zijn als de de bestanden eerst naar de snelle SSD cache worden weggeschreven en vervolgens naar de schijf. Bij het uitlezen van data idem, bestanden die vaak worden geraardpleegd zullen langer op de cache gezet worden zodat deze sneller uitlezen over het netwerk. Nu is het zo dat het hele SSD cache verhaal nogal een blackbox is, want QNAP bepaald volgens een algoritme welke bestanden deze wel/niet in de cache plaatst, dus afhankelijk van jouw usecase is het wel of niet zinvol. Maar als single user lijkt het mij niet erg zinvol, wellicht kun je het uit proberen met een goedkope SSD van Amazon en deze eventueel retourneren als je geen verschil merkt.
En als ik hier toch ben. Is het standaard, of kan je instellen, dat niet alle schijven tegelijk in idle of juist actief draaien? Ik verwacht de ene schijf minder vaak te hoeven aanroepen dan een ander. Zonde en onnodig als ze allemaal "aan" gaan.
Volgens mij kun je in QTS dit alleen instellen voor alle schijven en niet per volume, maar dat zou iemand anders even moeten bevestigen. Wel is het zo dat wanneer je naar 1 schijf schrijft in zowel RAID-1 als RAID-5, alle schijven aan gaan voor de mirroring en/of parity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Als oud ssd cache gebruiker.
Je kan per volume aangeven of deze een cache moet hebben.
Inmiddels gebruik ik qtier en daar kan je ook per volume aangeven waarbij er wel de eis dat volume in dezelfde storage pool voorkomt.

Mijn config zo uit mijn hoofd.
Pool 1
3x 4TB raid 5
2x512GB ssd raid 1 als qtier
Foto’s volume (hdd/ssd qtier)
Media volume (hdd)
Iscsi volumes (hdd/ssd qtier)
Windows backup volume (hdd)
Mac timemachine (hdd/ssd qtier)

Pool 2
2x256GB m2 sata ssd raid1 (systeem volume en documenten volume)

Waarbij ik duidelijk merk timemachine en iscsi volume duidelijk sneller functioneren. Niet in downloadsnelheid maar voornamelijk de zoekacties omdat ik kan zien dat groot deel op ssd’s is terecht gekomen.
Ik gebruik nog steeds in 1gbit echter het iscsi volume bevat een database en die werkt veel sneller nu, doordat de zoektijden grof zijn afgenomen.
Ook het doorzoeken van het foto volume gaat merkbaar sneller, behalve als ik echt map open die lang niet heb gebruikt want dan werk je vanaf de hdd.

[ Voor 69% gewijzigd door leonbong op 14-12-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
mooieboot schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:57:
[...]

Volgens mij kun je in QTS dit alleen instellen voor alle schijven en niet per volume, maar dat zou iemand anders even moeten bevestigen. Wel is het zo dat wanneer je naar 1 schijf schrijft in zowel RAID-1 als RAID-5, alle schijven aan gaan voor de mirroring en/of parity.
Ja in mijn geval ga ik voor raid-1 met schijf 1 en 2. Ik begrijp dat die dan tegelijkertijd aan gaan, dat is prima. Schijf 3 wil er ik "los" in zetten, dus niet in een raid. Zou mooi zijn als die niet actief wordt als ik iets doe met mijn andere schijven, en andersom. Vanuit gaande dat dit een positieve levensduur heeft op de schijven anders maakt het me niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
leonbong schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:16:
Als oud ssd cache gebruiker.
Je kan per volume aangeven of deze een cache moet hebben.
Inmiddels gebruik ik qtier en daar kan je ook per volume aangeven waarbij er wel de eis dat volume in dezelfde storage pool voorkomt.

Mijn config zo uit mijn hoofd.
Pool 1
3x 4TB raid 5
2x512GB ssd raid 1 als qtier
Foto’s volume (hdd/ssd qtier)
Media volume (hdd)
Iscsi volumes (hdd/ssd qtier)
Windows backup volume (hdd)
Mac timemachine (hdd/ssd qtier)

Pool 2
2x256GB m2 sata ssd raid1 (systeem volume en documenten volume)

Waarbij ik duidelijk merk timemachine en iscsi volume duidelijk sneller functioneren. Niet in downloadsnelheid maar voornamelijk de zoekacties omdat ik kan zien dat groot deel op ssd’s is terecht gekomen.
Ik gebruik nog steeds in 1gbit echter het iscsi volume bevat een database en die werkt veel sneller nu, doordat de zoektijden grof zijn afgenomen.
Ook het doorzoeken van het foto volume gaat merkbaar sneller, behalve als ik echt map open die lang niet heb gebruikt want dan werk je vanaf de hdd.
Even snel iets gelezen over Qtier en dat klinkt ook interessant. De NAS bepaald dan zelf wat ie daar wegschrijft. Ik heb straks nog 1 bay over, dan is de vraag hoeveel SSD ruimte gewenst is. Of is het hoe meer hoe beter, want hoe meer die daar heen kan wegschrijven? Morgen iets meer in verdiepen. Bedankt ook voor deze tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Bedenk je wel voor qtier is minimaal 2 ssd’s in raid1 noodzakelijk.

Cache r/w eigenlijk ook, echter daar kan je qts het laten negeren.
(Althans vroeger of de huidige qts dat nog toestaat geen idee)

[ Voor 20% gewijzigd door leonbong op 15-12-2021 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
leonbong schreef op woensdag 15 december 2021 @ 07:17:
Bedenk je wel voor qtier is minimaal 2 ssd’s in raid1 noodzakelijk.
Jammer dan gaat die optie niet lukken. Misschien in de toekomst met die extra QM2 adapter die je kan kopen voor M2 sticks.

• bsmpower
Zo, de Qnap NAS is up-and-running :)
Ik ben uiteraard nog bezig om alles te ontdekken en proberen, maar zou graag alvast wat advies krijgen over het volgende. Ik krijg deze melding, en op deze website staat wat ik kan doen. Echter ik begrijp niet helemaal wat nu de juiste actie is:

Ik krijg een melding "Storage pool 1 has reached the space alert treshold".
https://www.qnap.com/en/h...te-having-space-available

Ik heb mijn eerste 2 schijven in RAID-1 gezet met "max" als capaciteit.

In het artikel staat dat ik de treshold kan aanpassen. Echter wil ik wel gaan voor de beste oplossing. Begrijp ik goed dat ik het totale van de RAID-1 volume ook kan aanpassen (verminderen) waardoor er vrije ruimte overblijft en de storage pool daar automatisch gebruik van maakt?

Als ik echter naar mijn RAID-1 overzicht ga zie ik niet precies wat nu het probleem is met de treshold?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_jr5gDTgiPDMQZ7jC5ozAqDWvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5AIqZHB8g3slk5B1qFiOGeRJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door bsmpower op 16-12-2021 09:59 ]

• leonbong
De treshold staat standaard op 80% dit betreft de storage pool. Dat is niet hetzelfde als het vol zijn van je volume.

Ik raad je aan om je volume te converteren naar "thin volume" ipv huidige thick of je volume verkleinen.
Dan wordt de storage pool pas vol als volume ook daadwerkelijk vol is en dan heb je nu nog ruimte voor de snapshots over.
Snapshots worden namelijk opgeslagen op vrij ruimte van pool indien beschikbaar.

PS
Ik ga ervanuit dat je geen "static volume" hebt aangemaakt dat is achterhaalde techniek.

[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 16-12-2021 10:02 ]

• bsmpower
leonbong schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:00:
De treshold staat standaard op 80% dit betreft de storage pool. Dat is niet hetzelfde als het vol zijn van je volume.

Ik raad je aan om je volume te converteren naar "thin volume" ipv huidige thick of je volume verkleinen.
Dan wordt de storage pool pas vol als volume ook daadwerkelijk vol is en dan heb je nu nog ruimte voor de snapshots over.
Snapshots worden namelijk opgeslagen op vrij ruimte van pool indien beschikbaar.

PS
Ik ga ervanuit dat je geen "static volume" hebt aangemaakt dat is achterhaalde techniek.
Inmiddels de RAID-1 omgezet naar Thin.
Alleen mijn 3e losse schijf is Static. Maar dat kan geloof ik ook niet anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUXdAclf5XbiBUOlO5Lusy1p8pA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2T4QqmwIvql8P13wJXhnJwZ3.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast wilde ik net wat apps installeren van Qnap zelf. Mijn schijven gingen behoorlijk tekeer qua geluid en de web interface herstarte zichzelf. Is het verstandig om de RAID sync even af te wachten voordat ik de NAS ga belasten met installaties en schrijfacties (mijn foto's van de oude NAS naar de Qnap) ?

[ Voor 27% gewijzigd door bsmpower op 16-12-2021 11:45 ]

• leonbong
Waarom zet je die drie schijven niet gewoon in raid5 heb je netto net zo veel opslag echter wel alles "beschermd".?

Je kan op een pool meerdere volumes aanmaken. Daarnaast kan je ook een pool maken van enkele schijf dat is mijn optiek nog steeds beter als static volume omdat het voor de toekomst flexibeler is.

[ Voor 48% gewijzigd door leonbong op 16-12-2021 16:38 ]

• bsmpower
leonbong schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:35:
Waarom zet je die drie schijven niet gewoon in raid5 heb je netto net zo veel opslag echter wel alles "beschermd".?

Je kan op een pool meerdere volumes aanmaken. Daarnaast kan je ook een pool maken van enkele schijf dat is mijn optiek nog steeds beter als static volume omdat het voor de toekomst flexibeler is.
Als ik er op zoek vind men raid-5 over het algemeen de minder goede keuze. Duurt het langer om alles weer op te bouwen na een defecte schijf en is de kans dat het herstel helemaal niet lukt. Omdat de NAS in eerste instantie wordt gebruikt als backup leek me dit de beste keus. Op die andere schijf zet ik wat films op of andere (tijdelijke) bestanden. Iig spul wat ik kan missen mocht die schijf kapot gaan. Laat je graag overhalen hoor om toch voor raid-5 te gaan. Of moet ik alles dan weer formatteren...

• leonbong
De kans dat een raid5 rebuild faalt is zeker aanwezig. Maar dit is bij raid1 eigenlijk niet anders.
Daarnaast wordt het pas echt een serieus risico bij hele grote schijven dat zijn 4TB exemplaren niet.

Een nas zoals jij hebt kan een schijf eigenlijk met maximale snelheid vol schrijven de cpu kan dat bijhouden ook met raid5.
4TB / 140MB/sec = 8 uur dat de rebuild dan duurt.

[ Voor 29% gewijzigd door leonbong op 16-12-2021 19:19 ]

• bsmpower
leonbong schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:58:
De kans dat een raid5 rebuild faalt is zeker aanwezig. Maar dit is bij raid1 eigenlijk niet anders.
Daarnaast wordt het pas echt een serieus risico bij hele grote schijven dat zijn 4TB exemplaren niet.

Een nas zoals jij hebt kan een schijf eigenlijk met maximale snelheid vol schrijven de cpu kan dat bijhouden ook met raid5.
4TB / 140MB/sec = 8 uur dat de rebuild dan duurt.
Wat ik begrijp is dat bij RAID-5 alle data verdeeld wordt over 3 schijven (in mijn geval). Als er dan iets mis gaat heb ik geen schijf over waar alles op staat. Wat bij RAID-1 wel zo is. Vandaar mijn keuze voor raid-1 op dit moment.

Stel dat ik toch ga voor raid-5. Kan ik die 3e schijf dan eenvoudig, en zonder verlies van data, toevoegen samen met de andere 2 die nu in raid-1 zitten. Of moeten alle schijven (en dus ook alle geïnstalleerde apps) geformatteerd worden?

[ Voor 15% gewijzigd door bsmpower op 16-12-2021 20:18 ]

• bsmpower
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door bsmpower op 16-12-2021 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Wat je kan doen:
Op de huidige raid1 pool een volume aanmaken
De data die op het huidige static-volume staat kopieren naar het nieuwe volume.
De huidige static drive verwijderen en toevoegen aan huidige raid1 die daardoor raid5 wordt.

De data op huidige raid1 blijft hierbij behouden.

Bij raid5 wordt inderdaad de data verdeeld maar er wordt ook parity data weggeschreven.
Bij het falen van een schijf kan het systeem dan de ontbrekende data berekenen.

Nu heb je bij moderne schijven ook de kans op datacorruptie, bij raid5 ziet het systeem in zekere mate en kan hij daarvoor corrigeren. (periodieke raid-scrub).
Bij raid1 kan het systeem daarvoor niet corrigeren omdat de nas misschien wel het verschil in data op de twee schijven ziet/merkt echter het systeem kan niet bepalen welke van die twee schijven de correcte data is.

Een bestandssysteem als ZFS kan dit nog beter maar kan deze NAS niet.

[ Voor 52% gewijzigd door leonbong op 16-12-2021 20:42 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

leonbong schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:58:
Is RAID dan zo onbetrouwbaar? Indien ja, dan is het toch eigenlijk onbruikbaar?

• leonbong
Nee niet onbetrouwbaar maar alles kan stuk.

Ik heb 11 jaar lang een raid5 gehad met nul storingen.
Nu heb ik nieuw raid5 array draait ook al weer 3 storingsloos.
Ik heb wel eens defecte schijf gehad maar nooit data verlies gehad.

Sinds ik alleen nog maar echte enterprise schijven koop heb ik ook geen defecte schijven meer gehad.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

En af en toe een RAID scrub laten lopen om achteruitgang te detecteren voordat de drive echt stuk gaat.

• peter-rm
ik heb (op een oude ts412) ook al lange tijd (sinds 2011) een raid5 draaien. Wel in de loop van de tijd defecte schijven gehad, wat ik dan gebruikte om te vervangen door een groter exemplaar (van 1T naar 3T) om uiteindelijk de raid van 4x1 naar 4x3 te expanderen. De TS412 staat nu als backup in een ander gebouw op 30m afstand. Ik draai wel periodiek smart tests met melding als er wat mis is.

mijn nieuwe TS453be draait sinds 2019 foutloos met een 4x4T raid5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
leonbong schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:27:
Wat je kan doen:
Op de huidige raid1 pool een volume aanmaken
De data die op het huidige static-volume staat kopieren naar het nieuwe volume.
De huidige static drive verwijderen en toevoegen aan huidige raid1 die daardoor raid5 wordt.

De data op huidige raid1 blijft hierbij behouden.
Ik heb de 3e schijf verwijderd.
In mijn RAID-1 opstelling kan ik nu echter nergens vinden hoe ik de 3e schijf moet toevoegen aan de RAID-1 (die ik in die handeling RAID-5 zou moeten maken).
Want op dit moment heb ik nog geen "Expand" of "Migrate" opties binnen mijn RAID-1 settings. Als ik filmpjes kijk zouden die wel beschikbaar moeten zijn?

EDIT: het is gelukt. Ik zat binnen de RAID-1 settings te zoeken, maar moest in de Pool settings zijn. Inmiddels wordt schijf 3 toegevoegd aan de andere 2 en in RAID-5. Bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 67% gewijzigd door bsmpower op 17-12-2021 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Wat jij raid1 noemt in je eerdere plaatje is een volume.
Een volume kan je ook vergroten en verkleinen.

Een volume staat op een "storage pool".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Inmiddels heb ik alle stappen succesvol afgerond en draait alles nu in RAID-5. Alleen loop ik nu alweer tegen het volgende probleem aan. Ik probeer een bestand te uploaden van mijn Macbbook via wifi naar de Qnap. Dit gaat met 4MB/s... Dat ging de vorige keer vele malen sneller. Toen schreef ik het bestand weg naar de losse 3e static schijf. Heeft dit te maken met de RAID-5 configuratie of is er iets anders wat ik kan doen om de write snelheid te verhogen.

Edit: nadat ie klaar was, ik heb er niet de hele tijd naar gekeken, geeft ie een gemiddelde snelheid aan van 28MB/s. Snap er niks van, zal eens wat meer testjes draaien.

Nog een vraagje over automatisch updaten van de firmware. Dat lijkt bij mij ook nog niet te werken. Als ik klik op "Check for update" dan geeft ie aan dat er geen update is. Ik kan natuurlijk handmatig updaten, maar automatisch zou ook moeten werken toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDbqLXvpKsrvXRXQ6-sKmnsLZNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L5fj4ynNttErcdzhaTLkZe44.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door bsmpower op 18-12-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
Lijkt op een bug bij Qnap. bij mij geeft de check ook niet de nieuwste versie.
als ik op de Qnap site kijk is de meest recente versie 5.0.0.1870 build 20211201 (van 1 dec 2021 dus).

tussen deze versie en de 4.4.2 versie zitten al meer dan 15 firmware updates
ik zou eerst een keer een handmtige update doen, want QTS5 is anders dan de oudere 4.4 en de 4.5 versie.
het bijwerken kost enkele minuten, het netjes afsluiten en weer opstarten ca 10-15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

bsmpower schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:33:
Edit: nadat ie klaar was, ik heb er niet de hele tijd naar gekeken, geeft ie een gemiddelde snelheid aan van 28MB/s. Snap er niks van, zal eens wat meer testjes draaien.
Ik draai ook ook RAID5, met 3 WD Red schijven van 10TB. De TS-453D is via gigabit ethernet aangesloten. Schrijfsnelheden liggen op zijn minst bij 60MB/s, maar vaak genoeg wordt de maximale LAN snelheid van rond de 110 MB/s bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
bsmpower schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:33:
Inmiddels heb ik alle stappen succesvol afgerond en draait alles nu in RAID-5. Alleen loop ik nu alweer tegen het volgende probleem aan. Ik probeer een bestand te uploaden van mijn Macbbook via wifi naar de Qnap. Dit gaat met 4MB/s... Dat ging de vorige keer vele malen sneller. Toen schreef ik het bestand weg naar de losse 3e static schijf. Heeft dit te maken met de RAID-5 configuratie of is er iets anders wat ik kan doen om de write snelheid te verhogen.

Nog een vraagje over automatisch updaten van de firmware. Dat lijkt bij mij ook nog niet te werken. Als ik klik op "Check for update" dan geeft ie aan dat er geen update is. Ik kan natuurlijk handmatig updaten, maar automatisch zou ook moeten werken toch?

[Afbeelding]
Deze nas zou toch altijd wel Max snelheid moeten kunnen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
ik denk dat de beperkte up/download snelheid meer aan de wifi ligt dan aan de NAS.

bedraad haal ik ca 100MB(Gbit netwerk), met wifi 28MB

(dit is overigens met een oude macbookpro uit 2011 omdat het andere geval ook een mac betrof)

[ Voor 25% gewijzigd door peter-rm op 19-12-2021 13:59 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Sinds heel kort in het bezit van een qnap 2bay. Heb nog een hoop uit te zoeken en vragen waar ik zelf niet uitkom, maar wellicht dat het voor ervaren gebruikers zo te beantwoorden is:

1. geen tumbnails voor videos. Ondanks dat naast QuMagie ook videostation geinstalleerd is.
2. automatische snapshots staan ingeschakeld. Maar is dat wel van toegevoegde waarde voor foto/video? Uitzondering hiervoor maken of gaat de software hier zelf slim mee om?

———
Edit:
1. Opgelost
Cayin installeren via app center en online gratis licentie activeren

[ Voor 10% gewijzigd door S023 op 24-12-2021 22:42 ]

• S023
  • Niet online
Nieuwe vraag, hoe voeren jullie een upgrade van pihole (container station) door?

Staat de pihole ook als dns van de qnap ingesteld? Hoe haal je in die situatie een nieuwe image binnen als de docker uitgeschakeld is?

Hoe ziet jullie netwerk overzicht eruit? Ik krijg een foutmelding sinds docker een virtuele switch heeft aangemaakt.
App Name: Network & Virtual Switch
Category: Infrastructure
Message: [Network & Virtual Switch] Failed to connect to the internet. System default gateway "Virtual Switch 4" and all adapters failed to connect to the internet after checking NCSI.
——
Edit
DNS van qnap zelf via provider (ipv pihole) verhelpt bovenstaande.
Container van pihole maken met dnsmasq.d en pihole map op de host (de qnap dus) zou het upgraden ook makkelijker moeten maken

[ Voor 14% gewijzigd door S023 op 24-12-2021 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Heeft hier iemand ervaring met het automatisch afsluiten en opstarten (Power Schedule) van de NAS?
Ik denk er over om mijn NAS elke dag om 23:59 af te laten sluiten en dan in de ochtend weer op te starten. Niet zozeer voor stroombesparing want dat is volgens mij nihil, maar wel voor het ontlasten van de Qnap hardware en schijven. Al kan ik me voorstellen dat het afsluiten en opstarten elke dag ook voor een bepaalde slijtage zorgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:32

KL643

beeldaandemuur

bsmpower schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:57:
Heeft hier iemand ervaring met het automatisch afsluiten en opstarten (Power Schedule) van de NAS?
Ik denk er over om mijn NAS elke dag om 23:59 af te laten sluiten en dan in de ochtend weer op te starten. Niet zozeer voor stroombesparing want dat is volgens mij nihil, maar wel voor het ontlasten van de Qnap hardware en schijven. Al kan ik me voorstellen dat het afsluiten en opstarten elke dag ook voor een bepaalde slijtage zorgt?
Mijn gevoel zegt het laatste.. Heb mijn nassen 24/7 aan staan (al jaren) en nog geen problemen gehad met de schijven. Ik heb het idee dat er meer risico bestaat met het telkens aan en uitzetten van de nas. Just my 2ct

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik heb mijn qnap ingesteld dat hij om 1.00 uur afsluit idd, en om 14 uur weer opstart, en dat al heel wat jaren lang, zonder problemen. Werkt zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Na het toevoegen van een harde schijf en maken van een raid1 setup, kan ik opeens niet meer HBS3 gebruiken om een sync op te zetten naar mijn Koofr online storage via webdav.

Heeft altijd prima gewerkt, nu krijg ik een fout als ik probeer de sync te activeren. Via hybrid mount kan ik de koofr opslag wel mounten dus daar ligt het niet aan. Iemand een suggestie om dit op te lossen?

Of heeft iemand een idee om wel een backup te kunnen maken van de nas naar koofr, al dan niet via een andere app of dockerbased app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Ik en mijn QNAP TS-453D zij nog steeds op zoek naar een goede deal voor een paar mooie HD's. Er zal vast binnenkort een goede deal langskomen, maar alvast even een andere vraag:

Is het slim om een SATA SSD bij te zetten voor installatie van apps en voor IP camera opname? Ik hoop dat dergelijke software hierdoor iets sneller kan draaien, en vooral minder energie verbruik omdat er geen 2 of 3 HDD's aan de slag moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 10:16
Ik zou graag mij pi hole automatisch updaten.
Pi hole draait in container station.
Ik heb gelezen dat men portainer kan gebruiken voor het automatisch updaten van de Pi hole.
Ik raak echter niet verder dan (zie screenshot).

Kan iemand mij een tip geven hoe ik portainer aan het werkende krijg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-OUpDLxEMa9aJG0qqIHO0CwJ1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24pTEEblmBw0PDpZVjmAHSGt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:13
michelk31 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:48:
Ik heb gelezen dat men portainer kan gebruiken voor het automatisch updaten van de Pi hole.

[Afbeelding]
Je moet de certificaten importeren van je qnap heb je dit al gedaan? Er staan hierover wat zaken op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
prakka schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Je moet de certificaten importeren van je qnap heb je dit al gedaan? Er staan hierover wat zaken op internet.
Hoe kan ik deze certificaten importeren? Zit deze functie ergens in docker station?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22

[Afbeelding]
https://mwunderling.com/blog/qnapcontainertips.html
https://mwunderling.com/blog/portainerconfig.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
Bedankt voor deze artikels uiteindelijk ben ik geraakt tot het volgende: (zie screenshot).
Wat is nu de beste manier om de Pi hole te updaten via portainer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoY6ktqP-LU7ZkrDg_CpwuWlG8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiLy7vO9uJnONxx1MncmrEsK.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer ik recreate selecteer dan veranderd hij het wachtwoord.
Kan ik pihole updaten waarbij dat hij de settings onthoud?

[ Voor 9% gewijzigd door michelk31 op 07-01-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Ik kan mij eventueel voorstellen dat het >_ symbool een console opent, waarna je daar de update die je wil kunt uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
thunder7 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:31:
Ik kan mij eventueel voorstellen dat het >_ symbool een console opent, waarna je daar de update die je wil kunt uitvoeren?
Wanneer ik via deze console het volgende type:
Pihole -up
Geeft hij de volgende feedback, function not supported in docker images.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

En zo'n update wordt niet door die Watchtower automatisch gedaan? Dat zeggen ze hier namelijk wel

https://www.reddit.com/r/..._its_running_in_a_docker/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
thunder7 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:16:
En zo'n update wordt niet door die Watchtower automatisch gedaan? Dat zeggen ze hier namelijk wel

https://www.reddit.com/r/..._its_running_in_a_docker/
Watchtower had ik ook al geprobeerd, maar hier krijg ik het probleem dat ik Watchtower niet gestart krijg.
In de console zie ik de volgende melding: (zie screenshot) :(
Ik heb geen idee hoe dat ik dit krijg opgelost.
Ik het volgende artikel hierover gevonden maar ik raak niet verder:
https://github.com/containrrr/watchtower/issues/210

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHAn64OaX0IIiW71Qs1dpgFqPrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DtCe8n4WGhqwnEiT3vir3xk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door michelk31 op 07-01-2022 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:13
michelk31 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:32:
[...]

Watchtower had ik ook al geprobeerd, maar hier krijg ik het probleem dat ik Watchtower niet gestart krijg.
In de console zie ik de volgende melding: (zie screenshot) :(
Ik heb geen idee hoe dat ik dit krijg opgelost.
Ik het volgende artikel hierover gevonden maar ik raak niet verder:
https://github.com/containrrr/watchtower/issues/210

[Afbeelding]
Gewoon een recreate (klik op je pihole container) doen met een pull latest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKRLOnAlOQ7NyeW1LxUyJnKOu98=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P8P2AUXl1scdgnNHAFm0zr4b.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1W309Wku0KQDd60-XtEer7m6o4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eqrjopmsV0AZ6q2tfOeuii23.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Met alle hack pogingen op Qnaps (nu ook weer een artikel hier op Tweakers) wat zijn nou de beste stappen of instellingen om te hebben. Ik had eerder mijn admin account al disabled. Ik heb een nieuw account aangemaakt op de NAS met admin rechten. Ik kan 2FA nog aanzetten al heb ik nog niet gekeken of dat met Google Auth werkt (wel ik voor andere zaken vooral gebruik). Ik lees ook iets over een andere poort gebruiken, hoe zit dat? Zal zelf ook over het internet speuren, maar misschien kan ik het antwoord hier krijgen 🙂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:41

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

bsmpower schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:09:
... wat zijn nou de beste stappen of instellingen om te hebben. Ik had eerder mijn admin account al disabled. Ik heb een nieuw account aangemaakt op de NAS met admin rechten.
Een van de meest logische zaken heb je al uitgevoerd, disable het default admin account. Neem ook een fatsoenlijk wachtwoord, haal guest access op shares weg en disable elk protocol wat je niet gebruikt (FTP, NFS, SSH, ...). Zet uPnP uit, ga geen default ports forwarden naar buiten.

Wil je snel klaar zijn installeer Security Counselor en scan in Advanced, je krijgt dan een waslijst van te wijzigen zaken en dicht te zetten instellingen.

En ja, 2FA op jouw eigen admin account is met Google en Microsoft te doen.

Ik zie net dat ik al eens eerder wat tips heb gegeven op basis van QTS <5, zie
DeBolle in "Het grote QNAP topic - Deel 2"
en
DeBolle in "Het grote QNAP topic - Deel 2"

[ Voor 17% gewijzigd door DeBolle op 07-01-2022 22:41 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

- anders reageer je op een oude post, AW_Bos |:( -

[ Voor 90% gewijzigd door AW_Bos op 07-01-2022 23:50 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 21:11

Dutchredgaming

ICT Beheerder

[Afbeelding]
Backup maken, container weggooien en nieuwe container met de laatste docker tag (2022.01.1) downloaden. Daarna wachtwoord wijzigen en backup terugzetten.

Zo upgrade ik pihole.

De filosofie van containers is bij elke release een nieuwe container aan te maken met de laatste image.

Edit: docker tag aangepast.

[ Voor 9% gewijzigd door Dutchredgaming op 08-01-2022 12:10 ]

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
SuperKris schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:24:
Ik en mijn QNAP TS-453D zij nog steeds op zoek naar een goede deal voor een paar mooie HD's. Er zal vast binnenkort een goede deal langskomen, maar alvast even een andere vraag:

Is het slim om een SATA SSD bij te zetten voor installatie van apps en voor IP camera opname? Ik hoop dat dergelijke software hierdoor iets sneller kan draaien, en vooral minder energie verbruik omdat er geen 2 of 3 HDD's aan de slag moeten.
Iemand hier nog advies over?

En direct even een andere vraag. Ik heb dus nog steeds geen HD's in mijn NAS zitten. Tenminste, ik heb er een oud 1tb 2,5" schijfje in zitten, en er hangt nog een USB 1TB schijfje aan.

Als ik van de SATA aangesloten schijf probeer te lezen en schijven tussen mijn Windows PC en NAS gaat dat met tussen de 80 en 100MB. Met de USB schijf heb ik een vergelijkbaar resultaat.

Als ik echter via Kodi op Android TV probeer af te spelen (via 100mbps ethernet) blijft het beeld regelmatig via de SATA schijf hangen, en moet hij heel langzaam bufferen. Via de USB schijf heb ik dat probleem niet en werkt alles veel sneller.

Iemand hier een verklaring voor? Mijn 10+ jaar oude WD livebook "NAS" had totaal geen moeite met de bestanden delen met Kodi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
DeBolle schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:34:
[...]

Een van de meest logische zaken heb je al uitgevoerd, disable het default admin account. Neem ook een fatsoenlijk wachtwoord, haal guest access op shares weg en disable elk protocol wat je niet gebruikt (FTP, NFS, SSH, ...). Zet uPnP uit, ga geen default ports forwarden naar buiten.

Wil je snel klaar zijn installeer Security Counselor en scan in Advanced, je krijgt dan een waslijst van te wijzigen zaken en dicht te zetten instellingen.
De meeste van die zaken heb ik al gedaan. Het lukt mij echter niet om het standaard admin account te verwijderen of disabelen. Ik zie daar nergens ene optie voor.

Betreffende de protocols, de NAS moet wel zichtbaar zijn in mijn android TV devices. Heb ik daar geen uPnP of NFS voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
SuperKris schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:04:
[...]

De meeste van die zaken heb ik al gedaan. Het lukt mij echter niet om het standaard admin account te verwijderen of disabelen. Ik zie daar nergens ene optie voor.

Betreffende de protocols, de NAS moet wel zichtbaar zijn in mijn android TV devices. Heb ik daar geen uPnP of NFS voor nodig?
het standaard admin account kun je uitschakelen bij controlpanel/gebruikers/wijzig gebruikersprofiel. Helemaal verwijderen kan niet volgens mij.
zorg wel dat je een ander account hebt met adminrechten

je kunt de nas voor TV devices zichtbaar make dmv user/ww en (lees/schrijf)toegang tot shares te geven

[ Voor 4% gewijzigd door peter-rm op 08-01-2022 18:28 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Ligt het aan mij of is de virusscanner heel erg traag?
Ben paar dagen bezig met scannen :(

Net default poorten aangepast en nu is mijn QNAP voor niemand benaderbaar. :/
Update: NAS herstart heeft geholpen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yutWjkcE8ojLZLu7fve2qVBDv30=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/klCAzzDzQQyJuUD5sPYALkl8.jpg?f=user_large

Er wordt best wel wat pakketjes geblokt.

[ Voor 78% gewijzigd door Dutchredgaming op 08-01-2022 19:12 ]

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S023
  • Niet online
@Dutchredgaming
Was dat met de defaultpoort of daarna? En betreft het misschien meerdere poorten?
Enorm hoog getal namelijk. Bij mij zie ik ca 65 pakketjes per uur. Hierbij zijn buitenlandse ip adressen geblokkeerd. Doe jij aanvullend nog wat?

Kun je trouwens ergens zien hoeveel/welke pakketjes niet geblokkeerd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

S023 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:05:
@Dutchredgaming
Was dat met de defaultpoort of daarna? En betreft het misschien meerdere poorten?
Enorm hoog getal namelijk. Bij mij zie ik ca 65 pakketjes per uur. Hierbij zijn buitenlandse ip adressen geblokkeerd. Doe jij aanvullend nog wat?

Ik heb in QuFirewall op Restricted security profiel gezet.

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 08:03
S023 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:05:
@Dutchredgaming

Hier staat de NAS alleen voor interne toegang open en dan nog tientallen pakketten volgens de firewall, alleen kan ik geen log vinden met daarin de IP adressen waar dit weg komt. Hoe kun jij die IP adressen zien?

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sinds het wijzigen van het default admin account en het toevoegen van een nieuwe gebruiker voor gebruik van shares, kan ik in een bepaalde map niet komen.

Alle mappen vragen netjes om credentials bij het openen, maar 1 map geeft direct een foutmelding:
Windows cannot access \\ANDOR\map

You do not have permission to access \\ANDOR\map. Contact you network administrator to request access.
Ik heb alle rechten instellingen van de mappen vergeleken en deze zijn hetzelfde.
Waar kijk ik overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Exocet schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:18:
Sinds het wijzigen van het default admin account en het toevoegen van een nieuwe gebruiker voor gebruik van shares, kan ik in een bepaalde map niet komen.

Alle mappen vragen netjes om credentials bij het openen, maar 1 map geeft direct een foutmelding:

[...]

Ik heb alle rechten instellingen van de mappen vergeleken en deze zijn hetzelfde.
Waar kijk ik overheen?
In de configuratiescherm en dan bij shares.

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:32

KL643

beeldaandemuur

Vraagje : Op mijn Qnap 251D staat bij systeemdiensten DLNA en FTP ingeschakeld. Dit is niet de bedoeling. Via toepassingen / DLNA server staat hij ook aangevinkt. Vinkje weghalen en toepassen geeft hij de melding : de wijzigingen zijn niet toegepast. Voor FTP moet je nu een app installeren maar dat heb ik niet gedaan. Dan vind ik het vreemd dat hij bij systeemdiensten wel aan staat..

Iemand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbDi3YISH-wCyeX1QklrPyzdZQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFzBJ6tEbg5zyQvGI5qbVSzL.jpg?f=fotoalbum_large

beeldaandemuur

Pagina: 1 ... 63 ... 67 Laatste