bsmpower schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:59:
Foto's die al op je mobiel staan, of ook van andere apparaten? Let op dat als je het alleen opslaat op je NAS, RAID 1 geen backup is.
Ik gebruik ook cloud opslag. Denk er over om de NAS ook aan een (aparte) cloud dienst te koppelen voor de foto's en andere belangrijke zaken.
Dan is de cloud je backup, prima, als zal men je hier wijzen op de 3-2-1 regel.
Ipv een RAID-1 kan ik er ook voor kiezen om eens in de zoveel tijd disk 1 te kopieren naar disk 2. Het systeem zal duplicaten herkennen en die kan ik dan laten overslaan zodat alleen de nieuwste foto's worden verwerkt?
Dit zou je kunnen realiseren middels RSYNC, ik denk dat je lokaal een RSYNC server kunt draaien via HBS en dat als doel kan opgeven, anders kan het sowieso via de commandline. Bedenk dat als je voor deze optie gaat, je misschien beter een USB schijf kunt kopen als 2e/backup disk. Stel de bliksem slaat in en je NAS/schijven zijn kapot, dan is het defect binnen een apparaat, of je USB schijf het overleeft weet ik niet, maar wilde het je meegeven om over na te denken.
Kan me voorstellen dat het iets aan snelheid scheelt. Als het geen verschil maakt kan ik net zo goed wel RAID-1 kiezen.
RAID-1 geeft in theorie dubbele snelheid bij lezen, schrijven blijft gelijk.
Dan nog specifiek over RAID-1. In principe is het wel een beveiliging tegen het uitvallen van 1 schijf. Dat je dan een nieuwe koopt ter vervanging van de kapotte en daarmee weer een RAID-1 kunt aanleggen. Of zie ik dat verkeerd?
Om geen downtime te hebben kan dat en ik denk dat je zo RAID1 ook moet zien. Als er een schijf stuk gaat, deze vervangen en onderhand kun je gewoon verder werken. Zie boven, het apparaat zelf kan stuk gaan, of de schijven encrypten via een ransom ware, je kan per ongeluk een bestand verwijderen, dit zal allemaal doorgevoerd worden op beide disks.
Je kan de QNAP QM2 PCI-E uitbreidingskaarten kopen voor aparte m.2 sata of nvme (afhankelijk van de kaart, throughput van de TS-453D is echter niet efficient voor nvme) opslag
Ik heb die uitbreiding gezien maar denk dat ik daar nog even geen gebruik van maak voor nu. Goed om te weten voor de toekomst. Ik heb deze alleen nodig voor m.2 SSD's toch. Gewone SSD past er sowieso al in?
Klopt op de kaarten kun je 2 of 4 m2/nvme ssd's kwijt, 2.5" past gewoon in de drivebays en zonder adapter (had ik hier eerder gevraagd

)
Ik wacht nog op levering van mijn TS-453D, maar zelf doe ik idd 3 schijven in raid-5 en 1 ssd plaatsen voor applicaties en vm's
Dat klinkt ook interessant! Hoe zorg je er voor dat het OS en andere software op de SSD komt en niet op de HDD's? Eerst de SSD er in, Qnap OS installeren en als ie up-and-running is pas de HDD's er bij? En ik kan de goedkoopste SSD nemen met de minste opslag denk ik, als die alleen wordt gebruikt voor het OS met wat apps?
Ik denk, maar weet ik niet zeker, dat QOS zich op alle volumes installeert net als bij Synology, misschien kan iemand dit bevestigen? Per App installatie kun je in ieder geval aangeven op welk volume deze moet worden geinstalleerd.
Maakt stilte uit? Waar zet je 'm weg?
Hij zal voor nu in mijn thuiswerk kantoortje komen te staan. Ik heb nu ook een Synology DS116 op mijn bureau staan met een oude WD NAS schijf. Je hoort de NAS wel af en toe, maar niet echt storend. Ik zag ook een aanbieding van een WD Ultrastar. Dat zijn betrouwbare en snelle schijven, maar maken mogelijk meer lawaai. Lastig zeggen hoe erg dat echt is. Zal de specs eens naast elkaar leggen.
Ik zou hem ergens anders plaatsen, misschien heb je een inbouwkast (wel even voorzien van een roostertje voor verse lucht). Dan heb je geen last van geluid, maar ook geen risico dat je hem per ongeluk van je bureau afstoot en in brekers zien 'm minder snel etc.
Ik verwacht dus niet dat ik gelijk gebruik kan maken van de 2.5gbps snelheid. Dan moet elk apparaat in mijn netwerk dat ondersteunen?
Ja je switch/router moet dit ondersteunen en alle apparaten die van deze snelheid gebruik willen maken, bekabeling zou goed moeten gaan vanaf CAT5e.