Het grote QNAP topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 62 ... 67 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:28

RoyK

Hobby tekenaar

Lief Adje schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:00:
[...]

Pas wel op met de sync naar onedrive ivm de automatische filters van MS
meer info:
reviews: Account geblokkeerd. Wat nu?
Ik heb dat topic helaas gezien en gelezen Adje. En ik maak me er ontzettend veel zorgen over. Ik draai 3 bedrijfjes waar veel artwork bij komt kijken wat allemaal in Onedrive staat. Ook heb ik natuurlijk foto's en video's bewaard in Onedrive. Wel onder een 2e account omdat 1TB niet genoeg is. Dus gebruik ik 2 sloten van de 5 in mijn office abonnement.

Elke nacht haalt mijn Qnap alles op bij Onedrive zodat ik een copy bezit op mijn eigen NAS.

Toch moet ik eens goed gaan nadenken of ik dit niet op een andere manier moet gaan opzetten. Wellicht meer met de diensten van Qnap zelf zoals Qfile.

Alleen zou ik dan wel op zoek moetne gaan naar een dienst waar ik de Qnap naar toe kan backuppen. Want alleen een NAS in je eigen huis is natuurlijk niet veilig.

Ik ga er vanuit dat er meer mensen piekeren over de ongezonde situatie. Ik ben dan ook op zoek naar interessante ideeën.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:48

Lief Adje

Love is in the air

RoyK schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:54:
[...]

Ik heb dat topic helaas gezien en gelezen Adje. En ik maak me er ontzettend veel zorgen over. Ik draai 3 bedrijfjes waar veel artwork bij komt kijken wat allemaal in Onedrive staat. Ook heb ik natuurlijk foto's en video's bewaard in Onedrive. Wel onder een 2e account omdat 1TB niet genoeg is. Dus gebruik ik 2 sloten van de 5 in mijn office abonnement.

Elke nacht haalt mijn Qnap alles op bij Onedrive zodat ik een copy bezit op mijn eigen NAS.

Toch moet ik eens goed gaan nadenken of ik dit niet op een andere manier moet gaan opzetten. Wellicht meer met de diensten van Qnap zelf zoals Qfile.

Alleen zou ik dan wel op zoek moetne gaan naar een dienst waar ik de Qnap naar toe kan backuppen. Want alleen een NAS in je eigen huis is natuurlijk niet veilig.

Ik ga er vanuit dat er meer mensen piekeren over de ongezonde situatie. Ik ben dan ook op zoek naar interessante ideeën.
Ik zelf heb een qnap bij familie staan waar ik een backup naartoe maak :)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ja dat is een optie. Het liefst wil onafhankelijk zijn van familie en een 2e systeem in onderhoud moeten hebben. Ik ga er vanuit dat er diensten zijn die je onder encryptie oid je nas laten backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
RoyK schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:54:
[...]

Waarom bij onedrive blijven? Ik heb zelf een account bij Koofr (servers in Duitsland), werkt perfect met qnap samen via de webdav optie. Bovendien hebben ze een leuke deal op https://stacksocial.com/s...lifetime-subscription-1tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

ik hoef niet persee bij Onedrive te bljiven. Het is wel als een rode lijn in mijn bedrijf / prive leven opgezet. Dit veranderen heeft op vele manieren gevolgen. Dus ik moet hier goed over nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04:50

masauri

aka qwybyte

Vanmiddag in de mail ontvangen (samenvatting):

QNAP kondigt het levenscyclusbeleid van Surveillance Station aan

Taipei, Taiwan, 13 juli 2021 - QNAP® Systems, Inc. (QNAP) kondigde vandaag het levenscyclusbeleid van Surveillance Station aan.

Het levenscyclusbeleid van Surveillance Station is verdeeld in drie fasen:

- QNAP NAS-modellen die vanaf 2021 zijn uitgebracht, bieden geen ondersteuning voor Surveillance Station.
- Vanaf 1 augustus 2021 zullen geen licenties meer verkrijgbaar zijn bij de QNAP Software Store.
- Toekomstige updates en ondersteuning voor Surveillance Station volgen de status van productondersteuning voor individuele apparaten.

---
Dus als je surveillance gebruikt op je qnap ben je vanaf nu gepushed naar de qvr oplossingen. Als ik het zo goed begrijp. (Newssubmit reeds gedaan, maar duurt natuurlijk een tijd)

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 16:18
Ja ik heb ook die e e-mail gehad.

Ik heb het idee dat qnap steeds minder functionaliteit bij de prijs heeft inbegrepen. Voor steeds meer zaken is een licentie nodig.
Snap ik wel de nas markt is verzadigd en krimpt door onedrive/cloud/enz enz diensten, die voor veel mensen eigenlijk makkelijker zijn.

Dus om de opbrengsten op peil te houden licentiepoen binnen harken. Ik begin ook steeds meer cloud te doen en downloaden van films enzo doe ik al heel lang niet meer. Dus mijn opslag behoefte is ook steeds minder.

Dit kan zomaar mijn laatste NAS zijn. Als ik hem vervang in de toekomst zal het zeker geen 6-bay meer zijn.
Ik heb nu al van 6 schijven gereduceerd naar 3, mijn halve nas is leeg. (Ts-673)

[ Voor 108% gewijzigd door leonbong op 13-07-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 18:21
Lief Adje schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:35:
[...]

Ip vast instellen bij Virtual Switch:
[Afbeelding]
Daar was ik naar op zoek. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

De afgelopen dagen ben ik QSync aan het ontdekken en heeft me dit best verrast.

Aangezien ik aan het nadenken ben over een verbeterde/ veiligere manier van "toegang tot mijn bestanden" ben ik gaan kijken of ik QSync kan backuppen naar Onedrive. Helaas kwam de map van Qsync niet naar voren als ik HB3 opstart op de NAS om een sync taak te maken.

Is dit überhaupt niet mogelijk?

HBS3 kan het in ieder geval niet:

Note:
HBS 3 currently does not support backing up Qsync folders to a cloud storage space.

Bummer. Ik denk dat het Qsync verhaal voor mij gaat stranden.

[ Voor 20% gewijzigd door RoyK op 14-07-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

In mijn zoektocht of het mogelijk is om Qsync te gebruiken als basis en Onedrive zou kunnen werken als online backup lijkt vast te lopen.

Het is of-of. Je werkt met Onedrive of je werkt met Qsync. Voordeel van Onedrive is dat je dit naar je NAS op kunt halen. Maar ik onderzoek de mogelijkheden of het andersom ook kan.

De grootste vastloper is dat ik de map van Qsync niet kan opsturen naar Onedrive.

Als iemand een ideetje heeft, let me know

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
@RoyK Koop een Synology uit de + -serie en gebruik C2 cloud backup van Synology :)

Werkt uitstekend en heb je gelijk een meer veilige NAS dan een Qnap :+

[ Voor 21% gewijzigd door rookie no. 1 op 17-07-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

rookie no. 1 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 18:37:
@RoyK Koop een Synology uit de + -serie en gebruik C2 cloud backup van Synology :)

Werkt uitstekend!
Waarom zou ik dat doen als ik geinvensteerd heb in een mooie Qnap met 4 bays en een Onedrive abbo heb met 5TB aan ruimte :) (wat 350 euro per jaar kost bij Synology)

[ Voor 5% gewijzigd door RoyK op 17-07-2021 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
Het is natuurlijk wat intelligenter dan Onedrive gebruiken voor iets waar het niet voor bedoeld is, o.a. data deduplication, versioning, etc.

Maar goed, wat is je data en je tijd je waard? Altijd een afweging en persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik heb Onedrive ook niet aangeschaft om de Qnap te backuppen. Ik gebruik Onedrive zeer intensief en haal ik normaal gesproken iedere nacht de laatste aanpassingen op van Onedrive naar de Qnap.

Met de recente berichten dat Microsoft accounts met een knip in de vingers kan laten verdwijnen ben ik gaan nadenken of ik het anders in kan richten met dezelfde tools. Bijvoorbeeld door het om te draaien. Van NAS naar Onedrive, ipv van Onedrive naar NAS. Ik ben niet geïnteresseerd in het aanschaffen van een andere NAS plus 400 euro per jaar aan cloud opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:57
Ik worstel een beetje met het vormgeven van de storage in mijn QNAP; is er ergens een overzicht hoe de disks in raid zitten, welke pools daar inzitten en welke shared folders daar inzitten? Of een tool? In 1 overzicht dus zodat ik wat kan plannen, ik moet nu steeds heen en weer tussen de verschillende menu's of een plaatje tekenen, dat moet toch makkelijker kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 12:02

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik heb een QNAP TS-659 Pro met 6x 2TB waarvan één hdd overleden is. Nu zie ik alleen door de hdd-bomen het bos niet meer. Waar moet ik op letten bij het zoeken naar een vervangende hdd?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Je moet opletten dat de hdd NIET smr is.
Dus een Toshiba n300 of WD red plus/pro of ironwolf voldoet.
Of uit het duurdere segment Exos / ultrastar / MG07,08 ook goed.

Alleen smr schijven(wd red bijvoorbeeld) raadt ik af.

[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 29-07-2021 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skizzo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-04 22:40
Beste Tweakers,

Ik heb een QNAP TS-453D-8G aangeschaft en ben rustig aan de gang gegaan met het nieuwe speeltje.
Nu probeer ik QNZBGet (QNAPclub) te laten draaien op dit systeem echter zie ik bij de download enkel de opties: TS-NASX86; TS-XA28A; TS-NASX86_64; TS-X31; TS-X41;TS-ARM-X19.

Ik heb de TS-X41 geprobeerd maar die installatie faalt.
Zit ik nu met het probleem dat mijn NAS te nieuw is of zie ik iets anders over het hoofd?
Ik denk niet dat het veel uit zal maken maar de firmware versie is: 4.5.4.1741

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
Het is beter om met dockers in Virtualstation aan de gang te gaan, die werken beter dan de apps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Skizzo schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:03:
Beste Tweakers,

Ik heb een QNAP TS-453D-8G aangeschaft en ben rustig aan de gang gegaan met het nieuwe speeltje.
Nu probeer ik QNZBGet (QNAPclub) te laten draaien op dit systeem echter zie ik bij de download enkel de opties: TS-NASX86; TS-XA28A; TS-NASX86_64; TS-X31; TS-X41;TS-ARM-X19.

Ik heb de TS-X41 geprobeerd maar die installatie faalt.
Zit ik nu met het probleem dat mijn NAS te nieuw is of zie ik iets anders over het hoofd?
Ik denk niet dat het veel uit zal maken maar de firmware versie is: 4.5.4.1741
; TS-NASX86_64 Zou het moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skizzo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-04 22:40
leonbong schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:12:
[...]

; TS-NASX86_64 Zou het moeten zijn.
Bedankt deze installeert inderdaad zonder problemen. Zou je kunnen uitleggen wat de gedachtegang achter deze naamgeving is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
X86 = Intel instructieset.
64 in 64bit.

Een ts453 heeft een 64 bit Intel cpu met ook daadwerkelijk een 64bit OS.

Ter indicatie
Bij de meeste mensen draait win10 ook x86_64.

[ Voor 70% gewijzigd door leonbong op 02-08-2021 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ondertussen naast de 451DuE ook een 251D gekocht voor bij mijn schoonouders. Probeer nu snapshot replication in te stellen, maar dat gaat nog niet zo soepel.

Via Control Panel => Network & File Services => Telnet/SSH heb ik een vinkje gezet mij allow SSH en enable SFTP. Vervolgens op de Edit Acces Permissions geklikt en bij de betreffende gebruiker een vinkje geplaatst.

Nu probeer ik met Putty in te loggen op SSH en hij blijft weigeren. Met dezelfde credentials kan ik wel op de QNAP web interface inloggen. Het gekke is dat ik bij het inloggen op SSH een melding krijg in de webinterface dat het inloggen faalt. Iemand een suggestie wat ik nog zou kunnen proberen?

Aangezien de security advisor aangeeft het default admin account te disablen heb ik dat gedaan. Als ik zo de fora bekijk dan zie ik dat SSH alleen werkt met dat admin account. Dat is wel een beetje gek en tegenstrijdig, bovendien zijn die berichten van voor 2015, dus hopelijk weet iemand van jullie hoe dit zit

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04:48

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik wordt net wakker gemaakt door de vrouwenstem van mijn NAS. Doet ineens een automatische update, dat had ik nooit ingesteld. Is dit nieuw? Iemand dit ook?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Tegenwoordig wordt na een update dat ingesteld volgens mij is mij ook opgevallen een tijdje terug.

@siepeltjuh
Admin-accounts kunnen ssh als je dat wil niet alleen het account dat “admin” heet.

[ Voor 35% gewijzigd door leonbong op 14-08-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik ben blijkbaar net op tijd gestopt met updaten, voordat die automatische update erin sloop.
Als ik het forum zo eens doorspit, komen er voortdurend nieuwe updates uit die steeds weer problemen vertonen, met name met VPN.

Mogelijk de laatste firmware die ik ooit heb kunnen installeren, want het risico dat een gedwongen auto-update de boel verziekt neem ik liever niet, en ik vraag me af of ze dat er ooit nog uit gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik check het nu na een update of niet automatisch aan is gezet.
Nu ik weet vind ik het niet zo erg ik check het gewoon.

[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 14-08-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
leonbong schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:09:
Ik check het nu na een update of niet automatisch aan is gezet.
Nu ik weet vind ik het niet zo erg ik check het gewoon.
En als dat wel het geval is, downgraden? Of is er een manier om het toch uit te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Je kan het handmatig uitzetten.
Maar de update die je daarna doet staat het weet aan. Maar ze je het weer uit althans dat is wat ik doe.

[ Voor 64% gewijzigd door leonbong op 14-08-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
leonbong schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:25:
Tegenwoordig wordt na een update dat ingesteld volgens mij is mij ook opgevallen een tijdje terug.

@siepeltjuh
Admin-accounts kunnen ssh als je dat wil niet alleen het account dat “admin” heet.
Heb (in mijn beleving) echt alles geprobeerd en krijg niet op een ander account toegang tot SSH. kan het zijn dat two-factor authentication in de weg zit?
Ik log in met de credentials op de webinterface, vul MFA code in, werkt prima.
Zelfde credentials met Putty, krijg wel een mail dat er een failed login attempt is samen met een access denied in putty. SSH staat aan en de betreffende gebruiker heb ik in de user group admin gezet en bij de permissions van ssh/telnet staat de gebruiker ook de lijst (met vinkje)

Nog suggesties?

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Ik heb ooit gehad dat ik niet via putty kon inloggen omdat ik zonder het te beseffen ook nog in een webbrowser als admin was ingelogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:05
Beste mensen,

Een vraag namens een kennis van mij. Hij heeft een QNAP NAS met RAID-5, met totaal 5 6TB schijven.

1 van die schijven is defect geraakt en vervangen door een nieuwe 6TB schijf en daarna heeft de NAS een rebuild gedaan. Alles werkt, de status van alle schijven staat op “groen”.

Echter voordat de schijf defect ging gaf de NAS een totaal capaciteit van meer dan 20 TB en na de vervanging (en ook zonder de nieuwe schijf, na de storing) geeft de NAS een capaciteit van 16TB.

Het lijkt er op dat de nieuwe schijf niet meegeteld wordt, hoewel er dus een rebuild gedaan is en alles goed lijkt te werken.

Iemand een idee? Moet je een nieuwe schijf nog ergens in de software vrijgeven o.i.d.?

Bij voorbaat dank.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 00:03
Op dit moment beschik ik over een 2U Supermicro server voorzien van 8x10TB volgeschreven met data op een ZFS bestand systeem. Behalve de opslag is de server zelf wel toe aan een upgrade.

Kan ik die schijven overzetten op een QNAP NAS voorzien van QUTS Hero software zonder data verlies? Of is dit incompatible? Tussen verschillende linux servers overzetten gaat dit prima. Maar wil mijn IT gedeelte graag vereenvoudigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 00:03
Heb contact gehad met de QNAP helpdesk.

Je kan geen bestaande ZFS pool overzetten naar QUTS HERO alleen als het vanaf een QNAP NAS komt met QUTS HERO. Dit is incompatible. Jammer! Server maar voorzien van een upgrade ipv over op een QNAP ZFS oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
PS op reddit zijn er threads van mensen die een bestaande ZFS-pool hebben geïmporteerd in QUTS hero. Dus het kan waarschijnlijk wel met hoop handmatig CLI-commando's.

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 18:46
Ik heb boven op zolder in een verhuisdoos mijn QNAP TS-410 liggen waar ik al een paar jaar niks meer mee heb gedaan. Hier zit nog een oude schijf in wat ik als laatst nog had gebruikt voor tijdelijke opslag.
Nu wil ik toch weer een NAS hebben om mijn o.a. mijn DVD collectie in over te zetten.

Een aantal jaren geleden voelde de NAS behoorlijk stroperig en was dat ook de reden dat ik niks meer heb gedaan met de QNAP.

Hoe zit het tegenwoordig met het OS van QNAP. Ik zag dat er nog wel steeds updates te verkrijgen zijn voor de TS-410 en vroeg mij af of het nog wel te doen zal zijn er weer wat leven in te blazen puur voor opslag van mijn DVD collectie voor streaming naar HTPC. Geen rendering.

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

QTS 5 RC1 is uit :)
Draait mooi stabiel op mijn TS-351!
https://www.qnap.com/qts/5.0/nl-nl/

[ Voor 24% gewijzigd door Lief Adje op 15-09-2021 17:53 ]

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:09
[quote]Campo di Casa schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:05:
Ik heb boven op zolder in een verhuisdoos mijn QNAP TS-410 liggen waar ik al een paar jaar niks meer mee heb gedaan. Hier zit nog een oude schijf in wat ik als laatst nog had gebruikt voor tijdelijke opslag.
Nu wil ik toch weer een NAS hebben om mijn o.a. mijn DVD collectie in over te zetten.

volgens mij is de laatst ondersteunde versie QTS4.2.6 build 20210327
er komen nog steeds (security) updates uit, maar geen nieuwere QTS versie

als de nas niet erg goed performt, zal dat nu ook niet beter worden. Je kunt er voor kiezen minimale functionaliteit in te richten (bijv alleen als fleserver) en te kijken of dat nog redelijk loopt.
sneller zal het nooit worden , de hardware zal de beperking blijven en die is niet uit te breiden met meer RAM

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 18:46
peter-rm schreef op donderdag 16 september 2021 @ 00:38:

volgens mij is de laatst ondersteunde versie QTS4.2.6 build 20210327
er komen nog steeds (security) updates uit, maar geen nieuwere QTS versie

als de nas niet erg goed performt, zal dat nu ook niet beter worden. Je kunt er voor kiezen minimale functionaliteit in te richten (bijv alleen als fleserver) en te kijken of dat nog redelijk loopt.
sneller zal het nooit worden , de hardware zal de beperking blijven en die is niet uit te breiden met meer RAM
Ik heb de NAS in middels weer draaien en alleen AFP en Microsoft network aangezet. Meer hoeft de NAS eigenlijk niet te doen.
Wat veiligheid betreft is de NAS alleen toegankelijk binnen mijn eigen netwerk.

Ik zit alleen nog met de gedachten om de NAS te laten draaien op Debian 10 ipv QTS. QTS heeft natuurlijk ook Debian als basis maar hoop hiermee een lichtere OS te kunnen draaien aangezien de NAS alleen maar bestanden hoeft te delen binnen eigen netwerk.

Er is genoeg te vinden hoe je dit moet doen alleen lees ik weinig over de ervaringen hier mee nadat de NAS alleen op Debian draait.

Iemand hier ervaring mee?

• leonbong
Nee maar het is feitelijk gewoon een PC dus wat kan er mis gaan?

Als je NAS hebt met PCIe sloten dan kan je er tijdelijk een grafische kaart in doen en dan is de installatie helemaal makkelijk.
OF een NAS met HDMI out dan heb je al een grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:40

FeaR

In GoT we trust

Ik ben nu in het bezit van een pricewatch: QNAP TS-469 Pro. Extra reepje 2 GB RAM om er totaal 3 GB van te maken en 4 maal 3 TB HDD's er in in RAID 5. Zoals te zien al een oudere NAS. Werkt nog naar behoren maar kijkende naar de leeftijd van de NAS en de HDD's ben ik toch uit aan het kijken naar een vervanger.

Ik doe geen echt spannende dingen. NAS wordt gebruikt voor opslag, Logitech Media Server, PLEX en nog wat QNAP default apps als Download Station. Geen VM's (kan de TS-469 ook niet aan) of andere spannende apps.

Nu kan ik aan een pricewatch: QNAP TS-473 (4G) komen. En daar begint de twijfel. Ik ben zeer content over QNAP maar is de TS-473 een goede keuze? Ergens heb ik het idee er op achteruit te gaan, al is het maar kijkende naar de HDD bays die bij de TS-473 niet af te sluiten zijn en dat het display ontbreekt. Dingen die ik overigens niet zou missen. Verder lijkt het me zeker een vooruitgang met uitbreidbaar geheugen (tot 64 GB), AMD RX-421ND CPU, plek voor een SSD, et cetera. Maar, ik heb dan een NAS uit 2018...

Wat zeggen jullie? Vergeet de 2018 en aanpakken of toch de portemonnee trekken en een meer recent model kopen? Nieuwe HDD's komen er sowieso.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb de TS-673 het broertje van de TS-473 is een vlot ding hoor ik heb er wel twee M2(sata) nog in zitten.
De opvolger is de TS-473A waarbij de CPU is vernieuwd en kan eventueel QuTS Hero (ZFS) draaien.

Als je hem goedkoop kan krijgen sla je er echt geen modderfiguur mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

leonbong schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:38:
Ik heb de TS-673 het broertje van de TS-473 is een vlot ding hoor ik heb er wel twee M2(sata) nog in zitten.
De opvolger is de TS-473A waarbij de CPU is vernieuwd en kan eventueel QuTS Hero (ZFS) draaien.
Ik heb hem als test thuis staan. Even wat geheugen er bij geprikt (4 x 8 GB) en een SSD geplaatst. SSD mag er alleen weer uit, ik had een NVMe geplaatst maar die wordt niet gezien door de NAS. Was te verwachten aangezien er "SATA" bij de aansluiting stond, nee heb je... :P

NAS is alleen niet happy met de oude 1,5 TB WD Green maar voor als test kan dat wel even :)

Als het bevalt bestel ik een paar nieuwe HDDs en mag de TS-473 in dienst treden. Het voelt alleen zo gek, een upgrade die qua looks minder is O-)

Edit:
De 250 GB SATA M2 wordt wel gezien inderdaad. Maar moet er daar nog één van bijhalen voor de RAID 1 die QNAP meldt te gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 27-09-2021 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Tip.
ik heb er twee SSD's in zitten in de M2 sloten en twee 2,5 inch in normale SATA.
Ik ken de structuur niet van het moederbord maar de m2 sloten zijn aanzienlijk sneller dan 2,5 inch sata sloten ondanks dat 2,5 inch SSD's snellere zijn.

Nu kan je ook zo'n QM2-kaart halen die je in de PCIe kan stoppen en dan kan je nvme-ssd's.

[ Voor 25% gewijzigd door leonbong op 27-09-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 13:38
FeaR schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:08:
[...]

Ik heb hem als test thuis staan. Even wat geheugen er bij geprikt (4 x 8 GB) en een SSD geplaatst. SSD mag er alleen weer uit, ik had een NVMe geplaatst maar die wordt niet gezien door de NAS. Was te verwachten aangezien er "SATA" bij de aansluiting stond, nee heb je... :P

NAS is alleen niet happy met de oude 1,5 TB WD Green maar voor als test kan dat wel even :)

Als het bevalt bestel ik een paar nieuwe HDDs en mag de TS-473 in dienst treden. Het voelt alleen zo gek, een upgrade die qua looks minder is O-)

Edit:
De 250 GB SATA M2 wordt wel gezien inderdaad. Maar moet er daar nog één van bijhalen voor de RAID 1 die QNAP meldt te gebruiken.
Ik heb zelf een TS469L en zit ook te kijken om de boel te upgraden. Ook omdat de software geen updates meer krijgt en het systeem wat erop zit al niet heel flexiebel is te noemen.

Ik kwam zelf deze tegen: https://www.qnap.com/nl-nl/product/ts-453d

Snap niet goed wat het verschil is met de TS-473, maar de 453 lijkt moderner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

De website van QNAP geeft aan dat de TS-473 EOL is. Wat is zo snel kan zien is deze wel een stukje uitgebreider dan de TS-453D, met uitzondering van de LAN aansluitingen: de TS-473 heeft standaard 4 x 1 Gbps, de TS-453D heeft 2 x 2,5 Gbps.

Zelf draai ik een TS-453D, op zich een prima NAS.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Kashika schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:01:
[...]

Ik heb zelf een TS469L en zit ook te kijken om de boel te upgraden. Ook omdat de software geen updates meer krijgt en het systeem wat erop zit al niet heel flexiebel is te noemen.

Ik heb een 453D, prima apparaat, beetje geheugen erbij gedaan en draait heel soepel. Ook met stuk of 10 dockers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
EXX schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:13:
De website van QNAP geeft aan dat de TS-473 EOL is. Wat is zo snel kan zien is deze wel een stukje uitgebreider dan de TS-453D, met uitzondering van de LAN aansluitingen: de TS-473 heeft standaard 4 x 1 Gbps, de TS-453D heeft 2 x 2,5 Gbps.

Zelf draai ik een TS-453D, op zich een prima NAS.
Bedankt voor de info.

Toevallig iemand ervaring met het overzetten van je data van een oude QNAP naar een nieuwe?
Ik ga aannemen dat je niet zomaar je schijven erin kunt doen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Kashika schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:01:
[...]

Destijds toen de TS-473 werd geïntroduceerd had je de TS453Be wat aanzienlijk mindere specs heeft.

TS-473 stamt uit 2018 4x1Gbit CPU AMD AMD RX-421ND cpu-mark 3300
TS-453Be stamt uit 2018 2x1Gbit CPU Intel Celeron J3455 cpu-mark 2250
TS-453D stamt uit 2020 2x2,5Gbit CPU Intel Celeron J4125 cpu-mark 3040

TS-473 is inmiddels opgevolgd door de:
TS-473A met AMD Ryzen 1500 cpu 4200 en 2x1Gbit en 2x2,5Gbit

Daarnaast de TS473 en TS473A kunnen veel meer ram bevatten en hebben meerdere pcie sloten en m2/nvme sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Wat bedoel je? De huidige modellen zijn ook x86.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

leonbong schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:00:
Wat bedoel je? De huidige modellen zijn ook x86.
ipv de ts-253 nu de ts-264 etc, nieuwe cpu etc

[ Voor 4% gewijzigd door Lief Adje op 05-10-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat is toch niet zo belangrijk voor simpele file-transfer dingen.
Mijn "oude" TS-673 trekt al 10Gbe vol in SMB en NFS toepassingen als je er 10Gbe nic in doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

leonbong schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:47:
[...]
Destijds toen de TS-473 werd geïntroduceerd had je de TS453Be wat aanzienlijk mindere specs heeft.

TS-473 stamt uit 2018 4x1Gbit CPU AMD AMD RX-421ND cpu-mark 3300
TS-453Be stamt uit 2018 2x1Gbit CPU Intel Celeron J3455 cpu-mark 2250
TS-453D stamt uit 2020 2x2,5Gbit CPU Intel Celeron J4125 cpu-mark 3040

TS-473 is inmiddels opgevolgd door de:
TS-473A met AMD Ryzen 1500 cpu 4200 en 2x1Gbit en 2x2,5Gbit

Daarnaast de TS473 en TS473A kunnen veel meer ram bevatten en hebben meerdere pcie sloten en m2/nvme sloten.
Punt is vooral dat ik de TS-473 gratis kan krijgen. 32 GB aan RAM heb ik nog liggen, idem met de twee keer 250 GB SATA SSD in RAID 1 om als cache te dienen. Dan is het toch een andere afweging. Neem ik genoegen met een ouder type NAS (die wel beter is dan wat ik nu heb), of ga ik all-in en neem in een nieuwer model.

Sowieso twijfelen welke disks ik ga bestellen. 4 x 4 TB en dan RAID 5 of 4 x 6 TB en dan RAID 10. Netto even veel maar wel haast de dubbele prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Count_B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 11:02
Ik heb radarr op een docker container geïnstalleerd en ik heb de volgende QNAP shares gekoppeld aan de container:

/downloads -> /share/Download/sabnzbd/complete
/movies -> /share/Movies

Als ik Radarr vervolgens start en op import movies klik om te testen zie ik netjes deze mappen met inhoud verschijnen in de explorer. De rechten en verwijzingen zouden dus goed moeten staan. Als ik een film kies en deze gaat downloaden wordt de film in SABnzb geplaatst en als deze klaar is met downloaden wordt deze in de map /share/Download/sabnzbd/complete gezet.

Het probleem is nu dat de film niet door Radarr wordt geïmporteerd. Ik zie de volgende foutnmeldingen voorbij komen:

Bij system:
You are using docker; download client SABnzb places downloads in /share/Download/sabnzbd/complete but this directory does not appear to exist inside the container. Review your remote path mappings and container volume settings.

Bij de film:
No files found are eligible for import in /share/Download/sabnzbd/complete/ditiseentest

Kan iemand mij een tip geven hoe dit op te lossen want je zou zeggen dat de /download map die Radarr gebruikt gekoppeld zou moeten zijn. Dit is namelijk ook het geval want ik als ik in radarr klik op de /download map kom ik bij /share/Download/sabnzbd/complete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
Kashika schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:44:
[...]

Bedankt voor de info.

Toevallig iemand ervaring met het overzetten van je data van een oude QNAP naar een nieuwe?
je kunt bij de meeste modellen de schijven een-op-een overzetten.
op de qnap site staat hoe dat werkt en ook voor welke modellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
FeaR schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:14:
[...]

Punt is vooral dat ik de TS-473 gratis kan krijgen.
Lekker deze doen. Ik heb zelf een TS-673 met 20GB ram bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Kashika schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:28:
[...]

Oh dus er komen dit jaar nog nieuwe modellen uit?
Ja dat is wel de verwachting, wanneer precies, geen idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:09
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over de mogelijkheden de opslag van mijn QNAP TS-251B uit te breiden. Natuurlijk kan ik beide 8T schijven vervangen door 16T schijven maar ik heb nogal wat 2T schijven liggen en ook 2 ongebruikte 4T portable (USB) drives. Ik kan die portable drives aansluiten op de USB poorten maar dan zijn ze als externe drive aangesloten zonder de mogelijkheid ze toe te voegen tot een opslagpool. Zou dat bijvoorbeeld wel kunnen met de uitbreidingskaart QXP-10G2U3A (2 x USB poort)?
Of kan ik via een uitbreidingskaart QXP-400eS-A1164 (1 x SFF-8088 poort) met een Mini-SAS SFF-8088 > 4x eSATA kabel 4 externe drives aansluiten en die toevoegen aan de/een opslagpool?

Het gaat mij niet zo zeer om snelheid maar om uitbreiding (RAID) opslagcapaciteit.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Is dat in geheel niet duurder dan gewoon een nieuwe 6-bay nas?

Of koop zo'n kant en klare uitbreiding TR-004 daarvan weet ik zeker dat je er een pool op kan maken.
Je kan alleen geen pools maken die bestaan uit schijven in de nas en op externe unit.

Op
https://www.qnap.com/nl-nl/product/series/expansion
Staat best duidelijk uitgelegd wat kan en niet kan.

[ Voor 86% gewijzigd door leonbong op 14-10-2021 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:09
Dat je voor de link! Het wordt me steeds iets duidelijker!

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiga1024
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 10:25
Als splinternieuwe tweaker start ik van de grond af, na het lezen van alle forumregels.
Het is me wellicht ontgaan hoe ik een nieuwe vraag stel en leun aan bij dit Topic over de TS h-686.
-> corrigeer me gerust hoe ik dit beter had gestart, maar mijn ik had een vraag willen stellen over het versnellen van het cache geheugen daarvan.
Terzake stelt de produktfiche https://www.qnap.com/en/product/ts-h686 dat zowel de 2 voorste 2.5" SDD bays Offers flexible configuration for cache acceleration.
((1)op de tekenening)) als de "
2x M.2 SSD slots (Supports NVMe Gen 3 x4 M.2 SSD with the 2280/22110 form factors for enabling cache acceleration. ((7) op de tekening) gebruikt kunnen worden om de cache te versnellen.
Kan dit een EN-verhaal worden (cumulatieve versnelling) of enkel een OF-verhaal ?

Amiga1024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
De nvme ssd kunnen worden gebruikt voor cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
Kashika schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:44:
[...]

Bedankt voor de info.

voor veel modellen kan dit wel. op de Qnap site staat wel een tool voor welke modellen dit ondersteund wordt

[ Voor 0% gewijzigd door peter-rm op 25-10-2021 22:04 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

leonbong schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:23:
De nvme ssd kunnen worden gebruikt voor cache
SATA ssd's ook, maakt voor een QNAP niet uit of het NVME of SATA is, bij werkt
Mixen van NVME en SATA SSD's kan dan weer niet.

SATA & NVME SSD's kun je trouwens ook gewoon gebruiken om een volume/storage pool mee te maken (gebruik ik hier SSD only nas :D)

[ Voor 27% gewijzigd door Lief Adje op 27-10-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
-

[ Voor 100% gewijzigd door leonbong op 27-10-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Weet ik.
Ik heb twee 256GB m2 ssd in raid1 als volume.
Daarnaast heb ik 2x500GB sata ssd in raid1 als Qtier van een 3x4TB raid5 set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rened80
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-08 11:47
Even een korte vraag. Morgen ontvang ik een Qnap t’s 251d. Op de qnap site kan ik zien welke apps ik kan downloaden voor de nas maar ik zie er geen nzbget tussen staan. Kan ik idd geen nzbget downloaden, of kan dit wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus73
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:56
rened80 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:57:
Even een korte vraag. Morgen ontvang ik een Qnap t’s 251d. Op de qnap site kan ik zien welke apps ik kan downloaden voor de nas maar ik zie er geen nzbget tussen staan. Kan ik idd geen nzbget downloaden, of kan dit wel?
Kies handmatig installeren in AppCenter en zorg dat de juiste .qpkg versie van nzbget daarbij gebruikt.

Intel 14600KF@5,0Ghz | RTX4080 | 32Gb DDR5@6000Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
rened80 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:57:
als je qnap dockers ondersteund zou nzbget docker draaien. is super stabiel en altijd min of meer laatste versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-08 21:47
raven22 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:35:
[...]

als je qnap dockers ondersteund zou nzbget docker draaien. is super stabiel en altijd min of meer laatste versie
Dit kan ik beamen. Draait meer dan prima op een 251d. Met meer dan genoeg capaciteit om ook andere zaken er naast te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:52

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik heb een TS-453Be met 4 schijven, 2x 10 en 2x 14 Tb.

ik heb een raid-1 pool met 2x 10, en een raid-1 pool met 2x 14

Die zijn samen tot 1 volume van 24 Tb gemaakt.

Het lijkt er op dat deze configuratie wel kan, maar niet echt supported is.

Nu wil ik de 2x 10 vervangen door grotere schijven, maar het lijkt of alle beschrijvingen op internet er niet van uit gaan dat er 1 volume uit 2 raid-1 sets opgebouwd is.

Ik kan wel per raid-1 set een schijf 'detachen' en dan waarschijnlijk omwisselen en weer attachen, dus als ik dat 2x doe, zou ik 1 gehele raid-1 set kunnen vervangen door grotere schijven. Maar voor ik dat zo doe, zou ik graag zeker willen weten dat ik daarna inderdaad het volume kan uitbreiden, anders heeft het weinig zin.

Kan iemand me naar documentatie waar deze specifieke inrichting aan de orde komt wijzen, of heeft iemand hier zelf ervaring mee?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Heb je een raid10 of twee raidset die in een storagepool zijn gecombineerd. En daarop een groot volume?

Dat is gewoon ondersteund.

Nu weet ik niet of je van de een bestaande storage pool een raidset kan verwijderen.

[ Voor 40% gewijzigd door leonbong op 26-11-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Ik wil geen raidset verwijderen, alleen vergroten, door één voor één de schijven te vervangen (dat moet kunnen, raid 1 immers) en dan de storagepool uitbreiden.

Maar bv deze handleiding van Qnap zelf

https://www.qnap.com/en/h...ine-raid-capacity-upgrade

is niet van toepassing - ik vind geen knop 'Replace disks one by one'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Die is er wel.
Maar als je niet zenuwachtig bent kan je ook gewoon de schijf eruit trekken nieuwe erin Qnap rebuild automatisch. Lang wachten en volgende schijf.

@thunder7
Even voor je gezocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5E4NGzmW-Qn0O8czbg9ANvwJw1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/21h9B3vx7p0PZZq1UBdaaLtN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door leonbong op 26-11-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Aha. Die zie ik nu ook! Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:05
Nieuwe update, eindelijk een nieuwe Linux Kernel: 5.10
WireGuard FTW !!1!

Net Wiregard op een nieuwe LXD gezet, installatie ging foutloos, nu speelt alleen mn router even niet mee (Unifi 3P)

Edit
Gefixt
Wireguard draait nu op de Qnap

[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 27-11-2021 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
Zitten hier ook mensen met zowel ervaring met Synology als Qnap? De schijf in mijn huidige Synology DS116 is aan vervanging toe en denk er over de hele NAS te vervangen ivm toekomstbestendigheid en optie voor een 2e schijf in de toekomst. Ik kijk al een tijdje naar de DS220+, maar nu kwam ik de TS-253D-4G tegen. Voordeel is een 4-core (ipv 2-core) en 4GB ram (ipv 2GB). Die is nu voor 360,- te krijgen wat maar 40,- meer is dan de DS220+ en te vergelijken met de 720+ die nog een stuk duurder is.

[ Voor 11% gewijzigd door bsmpower op 28-11-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Even een vraagje: ik zal in de release notes van QTS 5 staan dat USB printer support eruit gesloopt is. Begrijp ik dat goed: kan je een QNAP NAS nu niet meer gebuiken als print server om een USB printer in je netwerk te hangen als netwerk printer? En indien dat zo is, zijn er workarounds zoals een Linux VM draaien met Samba?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Hoi Allemaal,

Ik ben van plan een Qnap NAS aan te schaffen. Wellicht vandaag nog, want sommige zijn momentele voordelig op amazon.de. Ik hoop dat jullie een beetje advies kunnen geven.
  • Ik wil de NAS voornamelijk voor opslag gebruiken. Nu doe ik dat op een stokoude WD mybook live van 2TB. Deze NAs kan verder helemaal niets.
  • 2,5Gbbps netwerk, of de optie om dit later toe te voegen. Ik heb al 1Gbps internet, maar nog geen 2,5Gbps netwerk infra.
  • Een (deel) van de opslag moet redundant zijn. Bijv. 1-2TB voor fotos en documenten. Films vind ik minder belangrijk. Ik wil dus wel Raid 1 of 5 toepassen. Raid 5 zou mooi zijn voor 3 disks ivm kosten per TB. Wellicht begiinen met slechts 2 disks
  • Opname van IP camera's zou ik ook graag willen. Stel ik verder geen hele hoge eisen aan.
  • IVoor Home Assistent gebruik ik een losse Rpi en dit wil ik graag zou houden. Het zou wel mooi zijn als ik andere applicaties op de NAS kan draaien zoals bijv. PiHole, een download programma, ect. Ik ben nog nieuw met alle docker achtige zaken, maar volgens mij wil je dit dan wel graag
  • Transcoding zie ik nog steeds niet echt het nut van in. Vrijwel alles dat ik wil afspelen werkt prima via de Kodi app van Android TV.
  • Ik zal de NAS alleen headless gebruiken
Nu overweeg ik de volgende modellen:
  1. TS-251D-4G. Vooral mooie snelle CPU, PCI uitbreiding mogelijk. Nadelen: Standard geen 2,5Gbps, binnen mijn budget alleen in 2 bays verkrijgbaar, dus geen raid 5 opties.
  2. TS-231P3-2G: Zeer voordelige 2,5Gbps oplossing. Nadelen: CPU zal flink trager zijn, en nog steeds maar 2 bays dus geen raid 5 mogelijk.
  3. TS-431P3-2G: 4 bays variant van bovenstaand dus wel raid 5 mogelijk. Eigenlijk wel net iets duurder dan ik zou willen. Doet verder wel alles wat ik wil, maar is de CPU op lange termijn krachtig genoeg?
Misschien mis ik nog een belangrijk model. Jullie input hier is welkom.

De afweging van prijs vs opties is natuurlijk uiteindelijk aan mij. Waar vooral nog twijfel zit is de CPU. Heb ik echt een goede reden om voor een 64bit intel te gaan, of komt het met een 32 bit arm quadcore ook wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvo
Nadat ik een update heb gedaan van Container Station, is alle data (containers, images) uit de app verdwenen. Dat heb ik bij eerdere updates nooit meegemaakt. Ik baal er wel van wat ik had Ubiqiti controller in een container draaien.

Mijn vraag is natuurlijk: is er een mogelijkheid die data (container, images) nog terug te halen? Ik heb zelf geen ervaring met opzetten van containers via de shell. Als ik in de directory /share/CACHEDEV1_DATA/Container/container-station-data/lib/docker/containers kijk, dan zie ik twee directories met een lange string als naam. Zijn dit misschien mijn containers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
installeer een docker met portainer, die 'ziet' de andere dockers waarschijnlijk wel en kun je ze ook in portainer managen
https://mwunderling.com/blog/portainerconfig.html
https://mwunderling.com/blog/qnapcontainertips.html

gebruiker portainer-ce voor de nieuwste versie

[ Voor 39% gewijzigd door raven22 op 30-11-2021 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
SuperKris schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:44:
Nu overweeg ik de volgende modellen:
  1. TS-251D-4G. Vooral mooie snelle CPU, PCI uitbreiding mogelijk. Nadelen: Standard geen 2,5Gbps, binnen mijn budget alleen in 2 bays verkrijgbaar, dus geen raid 5 opties.
  2. TS-231P3-2G: Zeer voordelige 2,5Gbps oplossing. Nadelen: CPU zal flink trager zijn, en nog steeds maar 2 bays dus geen raid 5 mogelijk.
  3. TS-431P3-2G: 4 bays variant van bovenstaand dus wel raid 5 mogelijk. Eigenlijk wel net iets duurder dan ik zou willen. Doet verder wel alles wat ik wil, maar is de CPU op lange termijn krachtig genoeg?
ik zou eerder voor een TSx51 model gaan. de intel proc tov de anarpurna is hierin doorslaggevend.
Kijk hierbij naar een model met weinig geheugen, dat kun je later eenvudig uitbreiden tot 16Gbyte (ondanks dat Qnap 8G als max aangeeft)

Als het (bugettair)even mogelijk is kies voor een 4-bay model met 2 disks en minimaal geheugen wat je later kunt uitbreiden. je start dan met raid1 en migreert later met extra diks naar raid5

in de pricewatch ts251 2G €299, ts 451 2G €407
ts231p3 2G €270, ts431p3 2G €354 (dus €30 tot €50 goedkoper)
de ts x51 4Gbyte modellen zijn ca €50 duurder, geheugen uitbreiding naar 16Gbyte (2x8Gb corsair) kost ca €80-90

[ Voor 10% gewijzigd door peter-rm op 30-11-2021 18:26 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvo
raven22 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:29:
installeer een docker met portainer, die 'ziet' de andere dockers waarschijnlijk wel en kun je ze ook in portainer managen
https://mwunderling.com/blog/portainerconfig.html
https://mwunderling.com/blog/qnapcontainertips.html

gebruiker portainer-ce voor de nieuwste versie
Dank! Ga ik proberen (ik heb nu nog een ticket bij QNAP hierover lopen en wil dat niet vertroebelen door ondertussen andere dingen in container station te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:53

KL643

beeldaandemuur

Ga binnenkort de 4 schijven vervangen van mijn TS-451. Mijn data staat ook op een Synology dus mijn plan is om gewoon de schijven eruit te trekken, nieuwe erin te zetten, een raid 5 opbouwen en daarna de data weer over te pompen (FXP). Dit lijkt mij de snelste methode toch? Iemand nog andere tips?

Edit : iemand nog ervaring met een QNAP TR-004? Zou ik daar de oude schijven in kunnen zetten zonder data verlies?

[ Voor 16% gewijzigd door KL643 op 01-12-2021 09:36 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
KL643 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:03:
Ga binnenkort de 4 schijven vervangen van mijn TS-451. Mijn data staat ook op een Synology dus mijn plan is om gewoon de schijven eruit te trekken, nieuwe erin te zetten, een raid 5 opbouwen en daarna de data weer over te pompen (FXP). Dit lijkt mij de snelste methode toch? Iemand nog andere tips?

Edit : iemand nog ervaring met een QNAP TR-004? Zou ik daar de oude schijven in kunnen zetten zonder data verlies?
De schijven 1 voor 1 vervangen zodat de data behouden blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

leonbong schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:02:
[...]

De schijven 1 voor 1 vervangen zodat de data behouden blijft.
Het gaat mij om de snelste oplossing.. Denk dat dit meer tijd in beslag neemt of zit ik mis?

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Laatst online: 07:45
KL643 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:20:
[...]

Het gaat mij om de snelste oplossing.. Denk dat dit meer tijd in beslag neemt of zit ik mis?
Ligt aan de hoeveelheid data. 1 voor 1 wisselen kost 4 keer de rebuild tijd. Ik verwacht dat dat langer is dan 1 maal data overzetten. Weet alleen zeker dat je alle data hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

babbelbox schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:08:
[...]
Ligt aan de hoeveelheid data. 1 voor 1 wisselen kost 4 keer de rebuild tijd. Ik verwacht dat dat langer is dan 1 maal data overzetten. Weet alleen zeker dat je alle data hebt!
Pak hem beet een kleine 5 TB aan data. Data staat zeker, thuis extra op een Synology en 1x bij mijn schoonouders op een Qnap dus dat zit wel goed O-)

Zal het uitmaken om alleen de schijven te vervangen, raid 5 instellen en klaar of is een volledige reset (fabrieks instellingen herstellen) beter?

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
peter-rm schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:23:
[...]

ik zou eerder voor een TSx51 model gaan. de intel proc tov de anarpurna is hierin doorslaggevend.
Kijk hierbij naar een model met weinig geheugen, dat kun je later eenvudig uitbreiden tot 16Gbyte (ondanks dat Qnap 8G als max aangeeft)

Als het (bugettair)even mogelijk is kies voor een 4-bay model met 2 disks en minimaal geheugen wat je later kunt uitbreiden. je start dan met raid1 en migreert later met extra diks naar raid5

in de pricewatch ts251 2G €299, ts 451 2G €407
ts231p3 2G €270, ts431p3 2G €354 (dus €30 tot €50 goedkoper)
de ts x51 4Gbyte modellen zijn ca €50 duurder, geheugen uitbreiding naar 16Gbyte (2x8Gb corsair) kost ca €80-90
Thanks! Kan je ook toelichten waar je de extra snelheid tov de 32bit ARM echt voor kan gebruiken? Ik denk niet dat ik ooit iets met transcoding wil doen. Additionele software wel, maar vooralsnog vrij simpele toepassingen...

Het kopen van een model met wat minder geheugen had ik ook al naar gekeken ja. Lijkt mij een prima idee.

Voor een model met een intel CPU (met 4 bays), lijkt de TS-453D eigenlijk nog een veel interessantere optie. Voor een paar tientjes meer heb je dan een quadcore, en standaard 2x 2,5Gbps zodat je het PCI slot nog eens kan gebruiken voor een SSD. Deze NAS is echter meer gericht op de zakelijke markt. Zitten hier nog nadelen aan? Een voordeel lijkt iig dat je meer IP camera streams kan opnemen (8 ipv 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
SuperKris schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:57:
[...]

Thanks! Kan je ook toelichten waar je de extra snelheid tov de 32bit ARM echt voor kan gebruiken? Ik denk niet dat ik ooit iets met transcoding wil doen. Additionele software wel, maar vooralsnog vrij simpele toepassingen...

Het kopen van een model met wat minder geheugen had ik ook al naar gekeken ja. Lijkt mij een prima idee.

Voor een model met een intel CPU (met 4 bays), lijkt de TS-453D eigenlijk nog een veel interessantere optie. Voor een paar tientjes meer heb je dan een quadcore, en standaard 2x 2,5Gbps zodat je het PCI slot nog eens kan gebruiken voor een SSD. Deze NAS is echter meer gericht op de zakelijke markt. Zitten hier nog nadelen aan? Een voordeel lijkt iig dat je meer IP camera streams kan opnemen (8 ipv 2)
Naar mijn idee zijn de 32bit anapurna cpu's verouderd. Vandaar dat oordeel. Qnap heeft alle nieuwe modellen op 64 bits intel. Als je in de toekomst iets met Dockers wilt gaan doen, of een VM draaien is wat extra cpu power wel prettig.
De TS453D is een goede snelle NAS, met veel uitbreidings/aansluitmogelijkheden. Of je deze allemaal nodig hebt en gaat gebruiken is altijd de vraag. Het grootste nadeel is dan ook de hogere prijs voor al deze extras.

Ik heb zelf de TS453be, gekocht in okt 2020 met 2G maar nu met 16Gbyte

[ Voor 4% gewijzigd door peter-rm op 01-12-2021 20:35 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
peter-rm schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:31:
[...]

Naar mijn idee zijn de 32bit anapurna cpu's verouderd. Vandaar dat oordeel. Qnap heeft alle nieuwe modellen op 64 bits intel. Als je in de toekomst iets met Dockers wilt gaan doen, of een VM draaien is wat extra cpu power wel prettig.
De TS453D is een goede snelle NAS, met veel uitbreidings/aansluitmogelijkheden. Of je deze allemaal nodig hebt en gaat gebruiken is altijd de vraag. Het grootste nadeel is dan ook de hogere prijs voor al deze extras.

Ik heb zelf de TS453be, gekocht in okt 2020 met 2G maar nu met 16Gbyte
Toch maar voor de De TS4-53D gegaan... Die heb ik nu voor 448,- (is wel eens goedkoper geweest) maar vergeleken met de TS-251D heb je voor 150,- meer een hele hoop extra. Een quad core, 4 bays, en 2x 2,5Gbps netwerk.

Wel echt wat meer dan ik van plan was uit te geven, maar dit scheelt direct weer 50,- tov zelf een 2,5Gbps NIC toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Laatst online: 07:45
SuperKris schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:14:
[...]

Toch maar voor de De TS4-53D gegaan... Die heb ik nu voor 448,- (is wel eens goedkoper geweest) maar vergeleken met de TS-251D heb je voor 150,- meer een hele hoop extra. Een quad core, 4 bays, en 2x 2,5Gbps netwerk.

Wel echt wat meer dan ik van plan was uit te geven, maar dit scheelt direct weer 50,- tov zelf een 2,5Gbps NIC toevoegen.
Waar heb je 'm voor 448 kunnen krijgen? Bij Coolblue bijv is die 592. Redelijk verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
babbelbox schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:09:
[...]

Waar heb je 'm voor 448 kunnen krijgen? Bij Coolblue bijv is die 592. Redelijk verschil.
Gewoon op amazon. Komt nog ene paar euro verzending en belasting bij.
https://www.amazon.de/-/n...id=1638393103&sr=8-1&th=1

Beste prijs ooit die ik kon vinden was nog 100,- goedkoper overigens. Dat zou wel een super deal zijn geweest!
https://www.mydealz.de/de...5gbase-t-amazonfr-1831010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Rebuild gaat boven verwachting; 166.000 K/sec volgens /proc/mdstat op basis van een 2-disk RAID-1. Gewoon, zonder verdere instellingen op een TS-453be. Daar had ik meer ramp-verhalen over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 22:26

dijkmane

biertje ?

Zijn er meer mensen met problemen na de upgrade naar QTS 5.0 ?

Ik heb een TS451 met 4x 6Tb WDRed en dat draaide eigenlijk prima.
Netjes steeds de voorgestelde Firmware upgrades uitgevoerd, maar een paar weken geleden kwam 5.0.
Best wel een drama eigenlijk, sindsdien is ie niet meer vooruit te fikken.
CPU staat constant op 100%, maar waar ie nou mee bezig is ?
alleen inloggen duurt al een minuut. een reboot maakt geen verschil.
( wel had ik al een wekelijkse reboot gescheduled, maar dat stond al 4 jaar zo ).
via netwerk de gedeelde mappen benaderen gaf time-outs, maar soms werkte het wel.
Ik heb een RAID scrub gedaan, gestart op zaterdag en daar is ie tot woensdag mee bezig geweest.
Gaf geen verbetering.

Vandaag was ik het zat en heb een downgrade gedaan tot 4.4.3. Nu is de CPU weer netjes een procent of 15 en lijkt t allemaal weer wat soepeler te werken. enkele apps werken niet meer, maar die zal ik opnieuw moeten installeren.

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

dijkmane schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:07:

Netjes steeds de voorgestelde Firmware upgrades uitgevoerd, maar een paar weken geleden kwam 5.0.
( wel had ik al een wekelijkse reboot gescheduled, maar dat stond al 4 jaar zo ).
via netwerk de gedeelde mappen benaderen gaf time-outs, maar soms werkte het wel.
Ik heb een RAID scrub gedaan, gestart op zaterdag en daar is ie tot woensdag mee bezig geweest.
Gaf geen verbetering.

Vandaag was ik het zat en heb een downgrade gedaan tot 4.4.3. Nu is de CPU weer netjes een procent of 15 en lijkt t allemaal weer wat soepeler te werken. enkele apps werken niet meer, maar die zal ik opnieuw moeten installeren.
Hier zonder problemen een update gedaan vorige week. Ik heb het in het verleden wel eens gehad dat een update niet lekker liep, downgrade en daarna opnieuw een upgrade loste dat wel op. Ik heb verder ook weinig apps draaien.

Je kan toch zien bij de processen waar die 100% mee bezig is?

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
dijkmane schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:07:

Gaf geen verbetering.

Totaal niet die ervaring het voelt net zo traag/vlot aan als daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Bij mij was de update ook vlekkeloos, het draait eerder sneller dan langzamer
Pagina: 1 ... 62 ... 67 Laatste