Het grote QNAP topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 65 ... 67 Laatste
Acties:

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:01
Bovenstaande kan je doen.
Zou ik echter niet doen als je nog geen storage space gebruikt.
Dan zou ik opnieuw beginnen zodat je storage spaces kan gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 14-09-2022 16:15 . Reden: “Geen” toegevoegd ]

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:40
waarom geen 3 disks in een raid-5. je levert dan maar 33% in voor redundancy en nu 50%

de TS453 heeft tenslotte 4 bays

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 13:38
Ik krijg op mijn TS-469L Time Machine niet meer werkend. Mijn mac herkend de schijf, maar weigert om een backup te maken. Blijft hangen op initializeren.

Vermoedelijk is de software te oud om hier goed mee om te gaan. Kan ook aan iets anders liggen. Gegoogled naar oplossingen en best wat al geprobeerd. Werkt helaas nog steeds niet.

Ik overweeg om de hardware te upgraden naar iets moderners. De software is al aardig wat jaren oud. Apps installeren of updaten dat werkt ook niet meer.

Welke 4 bays NAS kan ik het langste mee vooruit? Van wat ik kan vinden lijkt de TS-433 op wat ik heb.

• peter-rm
als je iets toekomstbestendigd zoekt, kijk dan naar de cpu (433 is ARM) en de mogelijkheden voor memory uitbreiding (433 is 4Gbyte fixed).
Ook netwerk aansluitingen (1 of 2, 2,5Gb etc) spelen een rol

dit is natuurlijk afhankelijk wat je er in de toekomst mee wil gan doen (dockers, VMs, plex etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Snap ik. Ik denk niet meer dan media benaderen en afspelen. Die behoefte kan later veranderen dus een beetje flexibiliteit is dan wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
peter-rm schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:44:
als je iets toekomstbestendigd zoekt, kijk dan naar de cpu (433 is ARM) en de mogelijkheden voor memory uitbreiding (433 is 4Gbyte fixed).
Ook netwerk aansluitingen (1 of 2, 2,5Gb etc) spelen een rol

dit is natuurlijk afhankelijk wat je er in de toekomst mee wil gan doen (dockers, VMs, plex etc)
Deze is dan het meest recent waarbij RAM wel uitgebreid kan worden: https://www.qnap.com/nl-nl/product/ts-462

Ik weet niet zeker of de cpu beter of slechter is dan de 433. Afgezien van het uiterlijk zie ik er weinig negatiefs aan.
Is dit de betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
@Kashika dit ziet er prima uit.
koop een model met 2G memory, dat is het goedkoopste, extra geheugen bij qnap is relatief duur. plaats zelf meer geheugen als je dat nodig hebt.

geheugen uitbreiden kun je tot 2x 16Gbyte hoewel qnap maar 2x8G als max aangeeft.
specs van de N4505 geeft ook max 32G

(in mijn TS453be was max 2x4G volgens qnap. ik heb 2x8G en een kennis heeft er 2x16Gbyte ingezet, wat in beide NASsen goed werkt)

met de mogelijke uitbreidingskaarten ben je ook op netwerkgebied toekomst bestendig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
peter-rm schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:24:
@Kashika dit ziet er prima uit.
koop een model met 2G memory, dat is het goedkoopste, extra geheugen bij qnap is relatief duur. plaats zelf meer geheugen als je dat nodig hebt.

geheugen uitbreiden kun je tot 2x 16Gbyte hoewel qnap maar 2x8G als max aangeeft.
specs van de N4505 geeft ook max 32G

(in mijn TS453be was max 2x4G volgens qnap. ik heb 2x8G en een kennis heeft er 2x16Gbyte ingezet, wat in beide NASsen goed werkt)

met de mogelijke uitbreidingskaarten ben je ook op netwerkgebied toekomst bestendig
Oke. Dank!
Zo te zien is migreren ook een kwestie van schijven overplaatsen dus dat is mooi.

Mijn huidige QNAP is nog wel ondersteund qua security maar ik weet niet hoe lang dat nog duurt. Krijg ook met geen mogelijkheid meer apps geinstalleerd of geupdate wat vreemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:35
Ik heb met wat gepuzzel een Domoticz docker draaiend in Container Station op mijn TS-351 NAS.
Alleen heb ik op de USB poort van de NAS een RFXCOM module aangesloten. Deze wordt nog niet gezien in Domoticz, waarschijnlijk doordat ik de USB poort nog ergens bekend moet maken in Container station en/of docker.
Kan iemand me vertellen wat ik daarvoor moet doen?

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 16:39
Vraagje aan de QNAP experts:

Ik gebruik momenteel een Synology NAS maar deze is aan een upgrade toe. Ik zit te denken aan de TS-464 van QNAP.

De belangrijkste vraag voor mij is of QNAP een alternatief heeft voor Synology QuickConnect. Voor de mensen die QuickConnect niet kennen: Dit zorgt ervoor dat m'n NAS bereikbaar is buiten de lokale LAN dankzij een cloud verbinding. Al gebruik ik het meer als een DDNS functie: https://<NASNAAM>.synology.me:POORT

Het handige hieraan is dat ik allerhande sub domeinen beschikbaar kan maken voor homeassistant, plex, ... door deze via een Reverse Proxy te configureren naar bv.: https://plex.<NASNAAM>.synology.me:Poort

de POORT in dit verhaal is dan geforward in m'n router. Niet standaard 80 of 443 maar custom.

Kan ik iets gelijkaardigs configureren via de Cloudsync in QNAP?

Ik weet dat dit niet de meest secure oplossing is... HomeAssistant via VPN is nogal omslachtig... Of zie ik dit verkeerd? (Zonder het Nabu Casa abbo te betalen toch...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:55
Ik wil een NAS als vervanging van Google Photos. Nu heeft QNAP dus QuMagie. Maar kwa reviews vind ik daar niet zo héél veel van.

ZIjn er hier mensen die QuMagie (regelmatig) gebruiken? Inclusief AI functies?

de demo-sites doen het momenteel niet :+

[ Voor 9% gewijzigd door Waah op 03-11-2022 21:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Witte_200 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:54:
een alternatief heeft voor Synology QuickConnect.
Met een OpenVPN-server van je router (Asus heeft dit standaard bijvoorbeeld) op een custom poort, een ddns service en geen port forward nodig bereik je het zelfde, hoeft dus niet perse vanaf de NAS zelf gehost te worden. Juist die Synology en QNAP-apps zijn altijd kwetsbaar doordat ze target zijn.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 16:39
aardbeix15 schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:35:
[...]

Met een OpenVPN-server van je router (Asus heeft dit standaard bijvoorbeeld) op een custom poort, een ddns service en geen port forward nodig bereik je het zelfde, hoeft dus niet perse vanaf de NAS zelf gehost te worden. Juist die Synology en QNAP-apps zijn altijd kwetsbaar doordat ze target zijn.
Thx voor de reply! Maar is het niet onhandig om HA via een VPN te laten lopen? Dat wil zeggen dat onze iPhones altijd een VPN verbinding moeten hebben?

Ik zal in alle geval eens verder onderzoek verichten eerst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 11:05

Tazzios

..

Onder QVPN is er de optie 'Use VPN as NAS Default Gateway' waarbij je ook kunt instellen dan andere apparaten de QNAP als internet gateway mogen gebruiken.
Nu zou ik graag verkeer van mijn LG TV over die gateway laten lopen (zodat KPN TV werkt ;) ) MAAR het verkeer van mijn QNAP verder niet.

IS dat ook mogelijk hetzij met andere (aanvullende) apps? Met zoeken op 'vpn network gateway' en dergelijke kom ik alleen de standaard opties tegen. Wie help mij opweg. :*)

@Witte_200 Ik vind het wel handig op deze wijze heb je ook onderweg je pihole/adguard webfilter. Heb zelf HA als VM draaien op de 253 en maak gebruik van de wireguard VPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Dwarlorf schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:43:
[...]

Ik weet niet of je op een oplossing als deze zit te wachten maar ik heb een Pi 3b met een hat voor spdif/digitaal out (aangesloten op een dac) waar Picore player op is geïnstalleerd. (Mss kan muziek output ook via hdmi voor naar je heos) Picore player heeft als functie een muziekserver (op basis van logitech mediaserver) en speler (je kunt 1 of beide kiezen). De nas is dan puur bedoeld als share waar de muziekbestanden op staan. Verder heb ik 2 pi's als muziek speler met Picore player erop die ook muziek via de LMS server zijn aangesloten. Bediening gaat via mn android telefoon.
Ik heb nu een odroid met volumio 3 in gebruik genomen, daarmee heb ik het voor elkaar gekregen zoals ik wilde - mist misschien alleen nog een multiroom optie, maar dat is eerder iets voor later.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-08-2023
Ik heb een TS-253A met in slot 1 een SSD voor apps en in slot 2 een HD voor data, de HD wil ik upgraden. Is het mogelijk om de huidige HD in een USB behuizing te stoppen, de nieuwe schijf te plaatsen en dan de data terug te kopiëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Waarschijnlijk wel omdat het een enkele schijf is in EXT4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 15:39
Ik heb de TS-h886 momenteel met 2 SSD's, M2's en 4(raid5) Toshiba HDD's van 12TB. Ik heb een bestelling staan voor nog 2 dezelfde 12TB's ter uitbreiding.
Dan zou ik de raidset uitbreiden met 1 en 1 hot-spare.

Nu de vraag, hou ik het bij de 12TB's om het uniform te houden? Of ga ik voor de 16(zelfde prijs) of 18TB's?

Daar heb ik dan nu nog niks aan maar t.z.t. als de andere 12TB's vervangen zijn dan wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ai4SsotY1f58WrJBCzFPxappfoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j916v43CTEwyQn4Q2kQayC31.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-08-2023
mooieboot schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:16:
Ik heb een TS-253A met in slot 1 een SSD voor apps en in slot 2 een HD voor data, de HD wil ik upgraden. Is het mogelijk om de huidige HD in een USB behuizing te stoppen, de nieuwe schijf te plaatsen en dan de data terug te kopiëren?
De QNAP herkent niet alle partities en voornamelijk dus niet de data partitie. Ook al is het een Single volume, is het toch een raid partitie die ik niet kan mounten als de schijf in een externe behuizing zit. Jammer, maar viel te proberen. Nu maar ingewikkeld doen met een lege externe schijf als tussen kopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digdas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 15:55
QNap TS653D memory failures

Hoi, ik heb een paar vragen; ik heb een qnap TS653D (momenteel met 2 harde schijven) die met memtest86 geheugenfouten geeft. Het zijn beide modules die fouten geven (ik heb ze 1 voor 1 getest)
1: Zou dit inderdaad aan het geheugen kunnen liggen (omdat ze beiden fout gaan)?
2: Welke geheugenmodules kan ik gebruiken als vervanging? Ik had een paar Crucial modules gekocht, maar daarmee start de NAS niet op (ook niet in bios)

De NAS werkt wel, maar reboot zichzelf regelmatig....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

@digdas Heb ook een 653D en die draait zonder problemen met 2x8GB Crucial DDR4 modules.
Exacte type van die moduels heb ik nu niet bij de hand zit nu niet thuis

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digdas
Ok, als je wilt kijken; graag. Alvast bedankt.

ik had 2x Crucial - 4GB DDR4-2666 SDDIMM 1.2v CL19 gekocht, die doen het niet. Heel even in het begin wel dacht ik..
type CT4G4SFS8266.C8FF

[ Voor 12% gewijzigd door digdas op 26-12-2022 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _reboot_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 22:35
digdas schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:40:

ik had 2x Crucial - 4GB DDR4-2666 SDDIMM 1.2v CL19 gekocht, die doen het niet. Heel even in het begin wel..
In mijn TS-253D heb ik deze modules van Crucial zitten.
Draait al 2 jaar non-stop nu.

[ Voor 3% gewijzigd door _reboot_ op 26-12-2022 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

@digdas Ik heb dezelfde als @_reboot_ aangeeft.
Je moet wel opletten dan je zogenaamde DR rank memory neemt (2Rx8 module)
Volgens mij is die je had een single rank (1Rx8) daar hebben de Qnap nassen meer problemen mee

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digdas
Thanks, dan ga ik die ook zoeken/kopen. Hoe zie je of het single-rank of dual rank is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

digdas schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:27:
Thanks, dan ga ik die ook zoeken/kopen. Hoe zie je of het single-rank of dual rank is?
De specs van het geheugen reepjes controleren, het staat meestal wel ergens Je moet iig een module hebben die dus 2Rx er in heeft staan,
Zie bijvoorbeeld deze uitleg:
Single vs. Dual-Rank RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 21:45
Iemand ervaring met een stabiele en snelle wifi dongle voor de Qnap TS-230? Of een andere manier om de Qnap met wifi aan ons thuisnetwerk te verbinden?

Ik vind overal wel lijstje met compatibele wifi adapters, maar die lijstjes lijken wel verouderd.

[ Voor 17% gewijzigd door Perzikvrucht op 28-12-2022 12:27 ]

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-09 13:34

RoyK

Hobby tekenaar

Hey Qnap gebruikers, ik zit met een vraagje waar ik niet lekker uitkom. Ik probeer mijn NAS wat beter in te richten en zou ik het fijn vinden als foto's van mijn mobiel tijdens het opladen van de telefoon in de wifi worden gesynct naar de NAS. Dit is me wel gelukt maar krijg ik nog geen bevredigend antwoord op het onderwerp 'ruimte vrijmaken'.

Ik heb nu 3 programmas geprobeerd op de mobiel. Qfile, Qsyncpro en Qphoto.

Tot nu toe lijkt Qfile te doen wat ik wil. De media folder uploaden naar een door mij gekozen locatie op de NAS zodra ik de telefoon oplaad en in de wifi zit.

Wat ik lijk te missen is een optie om na het uploaden de foto's van mijn mobiel te verwijderen.

Qsync pro geeft me geen optie om naar een specifieke folder te uploaden. Ik moet dan binnen de muren van Qsync blijven wat natuurlijk logisch is. Dit is voor mij ongewenst omdat ik de foto's op de NAS op een andere locatie hebt staan.

Qphoto op de telefoon lijkt ook wat sync opties te hebben maar is (denk ik) meer gericht op het bekijken van je foto's dan het syncen naar je nas om je telefoon weer te legen.

Hoe hebben jullie dit geregeld?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phubert
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-08 22:56
digdas schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:40:

ik had 2x Crucial - 4GB DDR4-2666 SDDIMM 1.2v CL19 gekocht, die doen het niet. Heel even in het begin wel dacht ik..
type CT4G4SFS8266.C8FF
Op de website van Nascompares zijn lijsten te vinden met 'compatibel' geheugen voor de QNAP. Crucial & Kingston zijn de meest gebruikte bankjes. Zelf heb ik 2x16gb (CT2K16G4SFD8266 ) in een TS-473A gehad werkte perfect al liep geheugen snel vol door bug in QTS. Heb ze moeten wisselen naar origineel omdat QNAP moeilijk deed met support want het geheugen stond niet in hun compatibel-lijst. Het QNAP geheugen is slecht verkrijgbaar is ruim 3x zo duur; belachelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Ik ga straks verhuizen en heb dan de mogelijkheid om mijn qnap nas in de meterkast te plaatsen. Dat maakt het mogelijk om daarmee ook de slimme meter via p1 uit te lezen. Ik was benieuwd of iemand dat al doet en wat je daar precies nodig voor hebt?

Kun je een p1 kabel direct op een qnap nas aansluiten? Ik begrijp dat het met een raspberry veel makkelijker is, maar ik wil het aantal actieve apparaten tot een minimum beperken. De NAS staat al continu aan en zou makkelijk dit erbij kunnen doen.

Is Home Assistant (via container station) de beste keus voor software?

Nog iets anders om rekening mee te houden?

(Heb geen ict achtergrond en ook geen ervaring met docker compose bijvoorbeeld. Wel ben ik in staat om bijvoorbeeld een pihole container op te zetten via container station)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• style2k
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01 15:04

style2k

hmm

ik heb een qnap 653 en een 453 pro op verschillende locaties . nu wil ik van de ene nas naar de andere een backup maken . de andere locatie heeft een ziggo modem / router verder niks . wat is de makkelijkste manier om een veilige verbinding tot stand te brengen ? heb vpn geprobeerd maar dat wil niet echt lukken. er staat een mini pc bij om remote in te loggen en ook daarop vanalles geprobeerd zoals filezilla etc maar dat wil niet lukken ook . het zou toch echt vrij simpel moeten zijn maar op 1 of andere manier wil het gewoon niet lukken om een veilige verbinding te maken . iemand een idee ?

hmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andregroeneveld
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-03 09:29
Beste guru`s,

Ik heb sinds kort een nieuwe NAS de QNAPTSH973AX. Ik had hiervoor een Netgear ReadyNAS Ultra 6. De Netgear was a 14 jaar oud dus tijd voor vervanging. Ik heb alleen 1 probleem. Ik kan voor geen mogelijkheid mijn NAS bij SMB zichtbaar krijgen in de Dune Media Player. Bij UPnP zie ik hem wel en kan ik naar de mappen toe maar dan kan ik niet afspelen met ondertiteling enzo. Dus dat is niet de goede manier voor mij en het staat een beetje door elkaar en bij muziek zijn het allemaal onbekende mappen dus graag wil ik het via SMB waardoor ik ook de video wall van de Dune Media Player kan zien.

Groetjes André,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Smb1 staat tegenwoordig standaard uit en waarschijnlijk kan je dune geen smb2/3.

Probeer eens NFS dat werkte voor mij beter met Dune HDlite die ik ooit had. Maar weg heb gedaan omdat het lastig samenwerkte met een moderne Qnap daarvoor had ik ook een Readynas maar daar gebruikte ik ook NFS was iets sneller.

[ Voor 59% gewijzigd door leonbong op 28-01-2023 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28

F T

Ik heb een wellicht simpele vraag.
Ik ben beginner met NAS devices en heb nu een QNAP TS-230.
Is er een simpele manier om stroom te besparen (aangezien die altijd aan staat)? Of is hij al heel zuinig uit zichzelf?
Het zou fijn zijn als er gewoon een soort van app voor bestaat of een ingebouwde timer voor aan/uit en standby. Hier ben ik benieuwd naar, aangezien hij voornamelijk in het weekend gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Er is een ingebouwde mogelijkheid om hem aan en uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andregroeneveld
leonbong schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:24:
Smb1 staat tegenwoordig standaard uit en waarschijnlijk kan je dune geen smb2/3.

Probeer eens NFS dat werkte voor mij beter met Dune HDlite die ik ooit had. Maar weg heb gedaan omdat het lastig samenwerkte met een moderne Qnap daarvoor had ik ook een Readynas maar daar gebruikte ik ook NFS was iets sneller.
SMB1 had ik al aan gezet dus die doet de NAS ook.

Groetjes André,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andregroeneveld
leonbong schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:24:

NFS is een betaald optie bij Dune. Ik kan een trial van 30 dagen aanzetten en proberen. Ik zie geen QNAP bij NFS, alleen mijn Dreambox een Unix satelliet tuner.

[ Voor 6% gewijzigd door andregroeneveld op 28-01-2023 19:20 ]

Groetjes André,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andregroeneveld
leonbong schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:34:
Er is een ingebouwde mogelijkheid om hem aan en uit te zetten.
Wat kan ik aan en uit zetten?

Groetjes André,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andregroeneveld
Okay, ik zie nu de NAS zijn IP maar als ik er op klik krijg ik alleen de public map te zien.

Groetjes André,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:22
andregroeneveld schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:26:
Okay, ik zie nu de NAS zijn IP maar als ik er op klik krijg ik alleen de public map te zien.
Dat moet je met machtigingen regelen. Standaard is alleen public map toegankelijk voor iedereen. Beste om gebruikers aan te maken, die kan je dan read-only of read/write access geven per map en dan moet je vanaf je device(s) inloggen met met 1 van de aangemaakte user credentials.

Map waarin muziek staat zou je b.v. voor iedereen op ‘t netwerk met read access toegankelijk kunnen maken.

[ Voor 10% gewijzigd door blb4 op 28-01-2023 19:42 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andregroeneveld
NFS werkend maar dan moet ik door alles heen scrollen om iets af te spelen. Niet echt wat ik wil. Denk een nieuwe Dune of andere Media Player. De vervanger is namelijk 799,- :-(

Nog via de Philips TV waar Kodi op staat geprobeerd maar via ARC niet hoger dan 2.1 geluid naar de versterker. Vreemd want alles staat op pass-through.

[ Voor 49% gewijzigd door andregroeneveld op 29-01-2023 11:59 ]

Groetjes André,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andregroeneveld
Het was een instelling van de versterker. Deze goed gezet en nu heb ik goed geluid. Voorlopig maar even op deze manier.

Conclusie is dat mijn Dune media-player te oud is en de NAS niet ziet in zijn netwerk verkenner bij het tapje SMB. Als er nog tips zijn die ik kan uitproberen hoor ik dat graag. Mijn broer heeft dezelfde NAS en zit in de IT en snapt dit als geen ander en denkt dat dit het geval is. Hij kon zijn Raspberry waar Kodi op stond meteen laten werken en zag de NAS.

[ Voor 60% gewijzigd door andregroeneveld op 30-01-2023 06:01 ]

Groetjes André,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phubert
  • Laatst online: 08-08 22:56
F T schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:58:
Ik heb een wellicht simpele vraag.
Ik ben beginner met NAS devices en heb nu een QNAP TS-230.
Is er een simpele manier om stroom te besparen (aangezien die altijd aan staat)? Of is hij al heel zuinig uit zichzelf?
Het zou fijn zijn als er gewoon een soort van app voor bestaat of een ingebouwde timer voor aan/uit en standby. Hier ben ik benieuwd naar, aangezien hij voornamelijk in het weekend gebruikt wordt.
Op basis van de gegeven van QNAP gebruikt je NAS +/- 107,54kW p/jaar aan stroom gevuld met 2 harde schrijven. Het gebruik gaat uit van gemiddeld als ik Qnap mag geloven. +/- 39,24kW met de harde schrijven in slaapstand. Mijn ervaring is de schijven in slaapstand zetten heeft niet zoveel zin. Doordat er op de achtergrond bepaalde processen draaien zullen de schijven vaker op spinnen. Veel op en af toeren van schijven is niet goed voor de levensduur. Bij het gebruik van 5400rpm schijven is het stroomverbruik al vrij 'eco' te noemen. Gebruik je 7200rpm schijven dan is het stroomverbruik hoger.

Zelf heb ik WD RED 3TB al 7 jaar onafgebroken draaien waarvan 1 schijf nu fouten geeft maar gewoon kan doordraaien.

Je NAS op een koele, stofvrije plaats zetten helpt mee aan lager energieverbruik naast ongebruikte diensten en of services uit te schakelen die je niet gebruikt.

Ik zie het gebruik van een NAS als een ondersteunende dienst in huis en ja dat kost wat.

/offtopic: Op internet (geen Ali-meuk) kom ik set's tegen met zonnepaneel, accu en omvormer welke "de IT" in huis 24/7 neutraal draaien. In de zomer zal je hiermee uit komen, maar met het huidige weerbeeld is een grote accu wel te adviseren. Maar of je deze mogelijkheid hebt is 1, 2 je bent nu ong 50 euro/jaar energie kwijt en met beetje set ben je zeker 10 jaar bezig met terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:09

KL643

beeldaandemuur

Iemand ervaring met een QM2-2P-244A interfacekaart op een TS-251D? Mijn idee was om deze aan te schaffen en daar dan 2 SSD in te stoppen om zo mijn opslag te vergroten aangezien de M2 modules steeds goedkoper worden.

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

@KL643 Heb hier wel een QM2-2P-224A maar dan in een TS-653D.
Heb deze met twee Intel 600P 500GB SSD's als cache in gebruik en niet als storage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:38
KL643 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:31:
Iemand ervaring met een QM2-2P-244A interfacekaart op een TS-251D? Mijn idee was om deze aan te schaffen en daar dan 2 SSD in te stoppen om zo mijn opslag te vergroten aangezien de M2 modules steeds goedkoper worden.
Ik heb de sata variant gebruikt, hou er rekening mee dat het kleine fannetje behoorlijk wat geluid maakt. Dat ging me irriteren dus is ie niet meer in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
KL643 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:31:
Ik heb afgelopen week een QM2-2S-220A gekocht met 2 M.2 SATA SSD's en in gebruik genomen als cash in mijn TS-251B. Mijn drives hebben nog steeds voldoende capaciteit, mij doel was de snelheid verhogen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Dank allen 👍

Wat geluid betreft maakt het voor mij niet veel uit, nas staat in de kelder. Snelheid is voor mij allemaal prima. Wat ik mij alleen afvroeg was of ik die kaart puur en alleen kan gebruiken om mijn opslag te vergroten..
blb4 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:17:
[...]

Ik heb afgelopen week een QM2-2S-220A gekocht met 2 M.2 SATA SSD's en in gebruik genomen als cash in mijn TS-251B. Mijn drives hebben nog steeds voldoende capaciteit, mij doel was de snelheid verhogen.
Zal je een verschil (snelheid) merken tussen de QM2-2S-220A of de QM2-2P-244A? De eerste is namelijk een stukje goedkoper.

[ Voor 48% gewijzigd door KL643 op 13-04-2023 20:51 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
De 2s is voor Nvme ssd’s
De 2p is voor Sata ssd

Waar 244 staat voor pci2 4 mobo lanes naar 4 lanes per ssd.
Er bestaat ook een 344 en een 384

Een qm2 2s 384 biedt dus ruimte aan 2 ssd die allebei 4 lanes krijgen vanaf een 8x pcie3.0 mobo aansluiting.
Bij deze versie is er dus geen bottleneck voor de ssd’s.

Bij Een qm2 2s 344 moeten de twee ssd de lanes naar het mobo delen via switch chip. In theorie kan het bottleneck zijn.

[ Voor 68% gewijzigd door leonbong op 13-04-2023 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Voor de mensen die een RAM upgrade overwegen zal ik maar ook iets delen;
Mijn TS 251D beschikte over 4gb ram en heb ik recent geupgrade naar 16gb. Meer voor de 'leuk' dan dat het echt nodig was.
Op internet had ik gevonden dat je dan ddr4-2400 moest hebben en dat besteld. Echter is de originele ram ddr4-2666, dus haal er je voordeel mee als je hetzelfde van plan bent. Ik neem het voor lief en laat het hierbij met 166 minder. Denk niet dat ik dat ga merken (?).

Origineel: 1st 4gb ADATA DDR4 2666 (CL19) SO-DIMM 1,2V
Nieuw: 2st 8gb Crucial DDR4-2400 (CL17) SO-DIMM 1,2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
Graag zou ik de TVS-h474 met een i3 processor zien. De vorige generatie (472) kwam wel met een i3 in de 4 bay voor zover ik weet. Vind dit echt een gemiste kans.

Staat me bij dat een qnap insider ook op dit forum rondt zwerft. Kan je niet een balletje opgooien? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

Goedemorgen ! Hier een kersverse eigenaar van de QNAP TBS 464, een snelle NAS met M.2 drive (tweakers test hier) . Mag ik uw gewaardeerde deskundige gedachten over mijn weekend teleurstelling

Bij het lezen van de recensies verwachtte ik razendsnelle snelheden, maar in plaats daarvan zijn de lees-schrijfsnelheden belachelijk traag.

Dit is de configuratie
QNAP TBS-464-8G uitgerust met een ADATA SX8200 Pro, m.2 SSD 2 TB (goedkope ssd, maar specificaties zeggen tot 3500MBs leessnelheden)
cat6 kabel 1 meter
TP-Link TL-SG105-M2 2,5Gbs switch
cat6 kabel 1 meter
Kensington UH1400P ethernet dock op 1Gbs
2023 model Windows Surface Studio-laptop verbonden met de 2.5Gbs switch, verder heeft hij ook Wifi, gemeten op 400Mbs down, 50MBs up en 3ms ping.

Ik heb de NAS met QNAP-finder gelokaliseerd, de 2TB M.2 SSD ingesteld als een enkel volume, dit als een test om de lees-schrijfsnelheden te meten.
En dan de test.. ik kopieer een 125GB fotobibliotheek (15.000 bestanden) met een teleurstellende 16Mbs als de hoogste opgenomen snelheid ! Hij heeft er uiteindelijk 4,5 uur over gedaan om alles te kopieren naar de NAS.

Wat doe ik verkeerd?
-Mijn eerste gedachte was dat de SSD een nepperd is, maar dat is niet zo, want een interne test in de QNAP wees uit dat de lees snelheid 1.62GBs is.
-Ik heb de ethernetpoortsnelheid van de QNAP gecontroleerd , deze is 2500Mbs.
-De enige bottleneck die ik zeker weet is de Kensington ethernet-dock , want die is 1Gbs.

Waar kan nog steeds een bottleneck zitten? Of werkt een QNAP gewoon raar en controleert hij bijvoorbeeld minutieus alle 15.000 bestanden terwijl hij ze per stuk kopieert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Even een follow up over mijn plannen voor de insteekkaart voor mijn TS251D. Die gaat de koelkast in. Heb net 2 16TB schijven gekocht.en die gaan de 2 x 3TB schijven vervangen die er nu inzitten. Dit leek mij een betere oplossing om mijn opslag te vergroten.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:37
FFW schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:58:
Waar kan nog steeds een bottleneck zitten? Of werkt een QNAP gewoon raar en controleert hij bijvoorbeeld minutieus alle 15.000 bestanden terwijl hij ze per stuk kopieert?
15K bestanden kopieeren duurt gewoon lang, welke snelheid haal je als je een bestand van > 1 GB kopieerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
Ik heb 2 QNAP apparaten op verschillende locaties staan.
Nu wil ik dat er een sync loopt tussen beide apparaten, hiervoor heb ik met HBS3 (op NAS1) een job gecreeerd en deze loopt elke nacht om 01.00.

Nu is het geval dat de sync een tijdje niet gelopen heeft ivm internet problemen op 1 site (NAS2).
Nu er wel weer internet is, heb ik de sync handmatig gestart en deze loopt prima.

Maar het lijkt erop alsof de complete 2TB opslag van NAS1 opnieuw gesynct wordt naar NAS2, is er een mogelijkheid om alleen incremental te backuppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
Goedemorgen ! Hier een kersverse eigenaar van de QNAP TBS 464, een snelle NAS met M.2 drive (tweakers test hier) . Mag ik uw gewaardeerde deskundige gedachten over mijn weekend teleurstelling

Bij het lezen van de recensies verwachtte ik razendsnelle snelheden, maar in plaats daarvan zijn de lees-schrijfsnelheden belachelijk traag.

Dit is de configuratie
QNAP TBS-464-8G uitgerust met een ADATA SX8200 Pro, m.2 SSD 2 TB (goedkope ssd, maar specificaties zeggen tot 3500MBs leessnelheden)
cat6 kabel 1 meter
cat6 kabel 1 meter
2023 model Windows Surface Studio-laptop verbonden met de 2.5Gbs switch, verder heeft hij ook Wifi, gemeten op 400Mbs down, 50MBs up en 3ms ping.

Ik heb de NAS met QNAP-finder gelokaliseerd, de 2TB M.2 SSD ingesteld als een enkel volume, dit als een test om de lees-schrijfsnelheden te meten.
En dan de test.. ik kopieer een 125GB fotobibliotheek (15.000 bestanden) met een teleurstellende 16Mbs als de hoogste opgenomen snelheid ! Hij heeft er uiteindelijk 4,5 uur over gedaan om alles te kopieren naar de NAS.

Wat doe ik verkeerd?
-Mijn eerste gedachte was dat de SSD een nepperd is, maar dat is niet zo, want een interne test in de QNAP wees uit dat de lees snelheid 1.62GBs is.
-De enige bottleneck die ik zeker weet is de Kensington ethernet-dock , want die is 1Gbs.

Hetzelfde gebeurt op een lokale SSD. Heel veel kleine bestandjes zijn killing voor de snelheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong

Dit is de configuratie
cat6 kabel 1 meter
cat6 kabel 1 meter

Wat doe ik verkeerd?

Kleine bestanden zijn funest voor snelheid maar dit is wel heel extreem.
Check eens of je ram niet erg vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

ga ik straks thuis doen dank je wel :)

je er stond me nog zo iets bij van vroeger, toen een dvd beschrijven met heel veel kleine bestandjes ook een eeuwigheid duurde. (omdat alle bestandjes eerst geteld moesten worden)

1 MBs op een ssd is echt belachelijk traag. Maar goed, ik ga het dus straks proberen met wat bestanden van een paar GB per stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Zou eerder denken dat het iets te maken heeft met de verbinding maar goed, ben benieuwd als je grote bestanden gaat proberen.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

mwah, kopieren van een 5GB movie bestand ging gemiddeld met 111MBs, dit dus over 1Gbs ethernet en dat klopt aardig. Even op zoek naar een 2.5Gbs ethernet aansluiting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Ga vandaag 2 nieuwe 16 TB drives plaatsen in mijn 251D. De enige twijfel is of ik ze in jbod zet of 2 aparte volumes. Ik denk dat het laatste iets slimmer is ivm een defecte schijf. Al mijn data wordt nog geback-upt naar 2 andere nassen (thuis en buiten huis).

Eens?

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Twee aparte volumes lijkt mij een stuk veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

leonbong schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:27:
Twee aparte volumes lijkt mij een stuk veiliger.
Kan je in een later stadium de volumes samenvoegen zonder dataverlies?

Ja dat kan :)

[ Voor 3% gewijzigd door KL643 op 18-04-2023 17:07 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat mag je mij dan wel eens uitleggen hoe je dat doet.(zonder data verlies)

Want als je een storage pool bedoelt van twee schijven met daarop twee volumes. Dan heb je feitelijk al een raid 0 en kan je dus net zo goed één volume aanmaken.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 18-04-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Ik heb nu 2 schijven en 2 storage pools. Als ik schijf 2 t.z.t. wis dan kan ik hem toch toevoegen aan pool 1

[ Voor 11% gewijzigd door KL643 op 18-04-2023 20:18 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja dat snap ik maar dan kan je niet over zonder gedeeltelijke dataverlies.

Wat jij zegt had ik ook al bedacht. Maar dan moet je wel ergens tijdelijk je data parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Het idee is dat mijn data nu naar schijf 1 gaat (pool 1). Een gedeelte daarvan (1 share) schrijf ik ook weg naar schijf 2 (soort van backup). Als t.z.t. schijf 1 vol begint te raken dan veeg ik schijf 2 schoon en voeg ik hem toe aan pool 1. Daarnaast maak ik backups naar een ander nas thuis en 1tje buiten de deur. Maar goed, 14TB volschrijven dat duurt nog wel even.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Laatst online: 19:52
Hoe of waar kan ik terugvinden of een systeem (ts-h2477xu in dit geval) ook ECC RAM kwijt kan?
Volstrekt waanzinnig dat een 'zfs systeem' met 24 bays wordt voorzien van slechts 32GB non ECC voor dat geld. Zit daar een gedachte achter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Waarschijnlijk kan je er geen ecc in kwijt.
Bij Qnap staat er eigenlijk altijd bij of er ecc ondersteund is, ondanks dat het model met non-ecc is geleverd.

De betreffende cpu kan ecc, echter niet officieel ondersteund door AMD dat is misschien de gedachte.

[ Voor 25% gewijzigd door leonbong op 20-05-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
  • Laatst online: 20:01
Er is een verschil tussen "het werkt" en "het wordt ondersteund". QNAP kan ervoor kiezen om bepaalde configuraties die prima werken niet te ondersteunen. Ik heb een TVS-473 gehad die in eerste instantie formeel tot 16GB geheugen ondersteunde. Daar heb ik 64GB ingeprikt, en dat werkte prima. Inmiddels is de spec aangepast en wordt 64GB formeel ondersteund.

Kijk anders of je een ECC DIMM kan lenen en probeer het gewoon.

To terminate or not to terminate, that's the question...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@scsirob
Ik heb zelf een TS-673 het broertje van TVS-473, en ik heb inderdaad meer dan 16GB in zitten.
PS Ik weet dat die CPU ook ECC kan en ondersteund door AMD echter niet ondersteund door Qnap, maar het schijnt te werken volgens forum's.

PS Waar heb jij je TVS-473 voor vervangen want ik ben ook aan het kijken naar eventueel wat anders.

Echter de AMD Ryzen 7 3700X zoals aanwezig in de TS-h2477XU-RP-3700X-32G, kan volgens AMD geen ECC officieel.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 24-05-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
  • Laatst online: 20:01
leonbong schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:06:
PS Waar heb jij je TVS-473 voor vervangen want ik ben ook aan het kijken naar eventueel wat anders.
Hi Leon, ik heb er een TBS-464 met 4x 2TB NVMe voor in de plaats gezet. Rib uit mijn lijf ;) . Voor mijn werk (en deels ook voor hobby/ontwikkeling) heb ik een ESX clustertje gebouwd rond Topton CW56-58 mini-computertjes. Daarmee verviel de behoefte om VMs op de QNAP te draaien, maar wilde ik wel een vlotte shared storage. Zowel storage als mini-computertjes hangen aan een Netgear MS510TXM switch met 2x 2.5GbE per systeem.

Al met al heb ik nu meer CPU en memory terwijl het geheel minder energie verbruikt dan die TVS-473 met mijn vorige homelab server

To terminate or not to terminate, that's the question...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pythoon1977
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-09 22:43
Omdat ik een nieuwe desktop aan wil schaffen zonder conventionale harde schijven (stiller), is het plan om ook een NAS aan te schaffen voor het opslaan van mijn zeer uitgebreide foto- en muziekcollectie. Mijn oog is gevallen op een Q-NAP TS-233. Deze lijkt prima uit de reviews te komen als budget/beginners-NAS. Die kan ik dan mooi in de meterkast zetten.
En dan wil ik hier twee harde schijven in plaatsen met een minimale grootte van 8TB.

Bij mijn zoektocht naar de juiste harde schijven, zie ik twee schijven van Toshiba die prijstechnisch wel interessant zijn. Voor een paar tientjes meer verdubbelt de capaciteit. Echter de schijven staan niet in de compatibility lijst van QNAP. Tenminste niet voor de TS-233. Maar wel voor een hele reeks aan andere QNAP NAS'sen (ook 2-bays).

Omdat ik nog geen ervaring heb met een NAS weet ik ook niet welk risico ik loop als ik één van deze twee schijven toch ga proberen.
Is er iemand die hier iets over durft te zeggen? Is de kans groot dat het gewoon werkt, of moet ik hier gewoon niet aanbeginnen en accepteren dat ik dus een duurdere schijf (euro/TB) moet aanschaffen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Interne harde schijvenToshiba MG07ACA14TE (512e), 14TB€ 229,-€ 229,-
1Interne harde schijvenToshiba MG08 SATA (512e), 16TB€ 245,-€ 245,-
1NASQNAP TS-233€ 195,-€ 195,-
Totaal€ 669,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als de NAS een SATA aansluiting heeft gaat het gewoon werken.
Misschien is het gewoon niet getest maar misschien is het getest en hebben ze problemen gezien. Misschien worden ze te heet of zo.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Zijn echte enterprise schijven niet te vergelijken met WD RED ofzo.

Ik heb zelf N300 van Toshiba 4TB, dat is vergelijkbaar met een WD-RED.
Daarnaast 2x een MG 4TB, dat maakt veel meer herrie.

MG schijven en de N300 stammen beide uit hetzelfde bouwjaar maar de MG's zijn sneller, lawaaiiger, meer stroom, warmer.
Max transfer snelheid is ongeveer gelijk echter sustained speed is hoger voor de MG en seektimes lager.

Maar het zal gewoon werken.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 26-05-2023 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pythoon1977
Thanks. Maar nu ga ik natuurlijk toch een beetje twijfelen...
Misschien moet ik toch maar voor die WD Red schijven gaan en dan maar een wat lagere capaciteit. Zoals gezegd, moet 8 TB genoeg zijn. De NAS komt in de meterkast te staan, dus ik maak me niet direct druk over het geluid en in nog mindere mate de warmte, maar aan het verbruik had ik niet gedacht.

2 x Toshiba MG 16TB - 15,31 euro/TB ==> 490 euro
2 x Toshiba N300 8TB - 20,82 euro/TB ==> 333 euro
2 x WD Red 12TB - 21,25 euro/TB ==> 510 euro
2 x WD Red 8TB - 22,84 euro/TB ==> 365 euro

Blijft lastig... ik ga er nog maar eens een nachtje over slapen.
Misschien is alles boven de 8 TB de komende jaren overkill en kan ik beter voor een stillere en zuinige HDD gaan. Het verschil tussen WD en Toshiba is dan niet groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Als het lawaai je niet uitmaakt dan zou ik gewoon voor de MG gaan.
Het zijn echt hele goede schijven je moet ze vergelijken met een WD ultrastar.

Toen WD hitachi storage (ultrastar) kocht moesten ze verplicht een deel van hitachi afstoten. Dat deel is toen naar Toshiba gegaan die maakte toen alleen maar laptop schijven (2,5inch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pythoon1977
Dan denk ik dat het toch een setje MG09's wordt.
De prijs per TB scheelt aanzienlijk; gewoon de helft. OK, het is een forse uitgave voor mijn eerste NAS (ook omdat ik nog een andere desktop moet kopen), maar wel vijf jaar garantie op de HDD's en voorlopig geen capaciteitstekort.
Bedankt voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robku78
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09 17:10
Hallo allemaal!

Helaas is mijn qnap TS-453-pro op het meest ongelukkige moment overleden. In principe heb ik van alle data backups, behalve van een specifieke laptop die net opnieuw geinstalleerd werd.
In de afgelopen periode heb ik totaal geen e-mails gehad dat er iets niet goed was, dus ik neem aan dat de nas zelf overleden is en niet de disks. Zonder de disks doet de nas het ook niet.

Als ik het goed begrepen heb kun je de disks overzetten in een andere qnap nas en dan zou de data weer benaderbaar moeten zijn. Vraag, moet dit een identieke NAS zijn?

De disks (4x 3TB) waren geconfigureerd als een raid 5 array, met encryptie. Ik heb ze genummerd dus kan ze in dezelfde volgorde terug plaatsen. Ook encryptie key is aanwezig.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
overzetten kan naar verschillende andere(meestal nieuwere) modellen

zie de site van qnap
https://www.qnap.com/nl-nl/nas-migration

bijv naar een ts 464 gaat prima, ook naar een wat oudere ts453be

[ Voor 8% gewijzigd door peter-rm op 19-06-2023 22:34 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Niet echt heel actief hier meer he? ;(

Toch even proberen met een vraagje. Ik heb QVR PRO gebruikt met wat oudere POE camera's. Dat werkt prima, en via de QVR Pro app op mijn telefoon kan ik de camera's ook bekijken zolang ik maar op mijn locale netwerk zit (Wifi).

Heeft iemand tips hoe ik deze opnamen toch aan de andere kant van de wereld kan bekijken? Zou wel via een VPN ofzo moeten gok ik, maar hoe zet ik dat (op een veilige manier) op? Ik ben geen expert met netwerk zaken, en wil het qua configuratie graat zo simpel mogelijk houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
SuperKris schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:42:

Toch even proberen met een vraagje. Ik heb QVR PRO gebruikt met wat oudere POE camera's. Dat werkt prima, en via de QVR Pro app op mijn telefoon kan ik de camera's ook bekijken zolang ik maar op mijn locale netwerk zit (Wifi).

Heeft iemand tips hoe ik deze opnamen toch aan de andere kant van de wereld kan bekijken? Zou wel via een VPN ofzo moeten gok ik, maar hoe zet ik dat (op een veilige manier) op? Ik ben geen expert met netwerk zaken, en wil het qua configuratie graat zo simpel mogelijk houden.
Dat dus, een VPN :). Volgens mij kan je dat ook met een app op de QNAP realiseren maar daar heb ik geen ervaring mee, ik gebruikt de VPN functionaliteit van mijn router.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong

Qnap cloudlink voldoet hiervoor gebruik ik zelf ook.

Edit:
Je hebt dan Qnap-cloud-account. (met eigen inlog eventueel met 2FA, dit is onder beheer van Qnap)
Daarna log je in met reguliere QVR-pro account wat ook 2FA kan hebben (Je moet volgens mij wel op de NAS aanzetten dat een account via Qnap-cloud/extern mag benaderen)

Ik heb op nas dus specifieke accounts gemaakt voor externe toegang voor zowel Qfile en QVR-pro, met beperkte rechten. Qfile (beperkte mappen R/W) Qvr-pro (alleen kijken)

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 10-07-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:51
leonbong schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:38:
[...]

Dit dus, dat werkt wel wat wispelturig heb ik het idee. Duurt soms extreem lang voordat ik verbinding heb.

Voor de rest gaat mijn TS-251+ nog steeds prima. Zit wel soms met een schuin oog te kijken voor een upgrade. Dan ook gelijk voor een 4 bay of groter. Maar kom er niet lekker aan uit.

Gebruik van NAS is Plex, 5 camera's via QVRpro, data opslag , Unifi controller. Veel meer doet de qnap hier eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik moet zeggen ik beheer ook de camera's bij mijn moeder via Unifi cloudkey gen2 met eigen opslag. Ik moet toegeven werkt veel beter/sneller.

Qvr-pro verbind niet altijd en traag.
Unifi camera, werkt altijd en vlot ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
leonbong schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:38:
[...]

Edit:
Je hebt dan Qnap-cloud-account. (met eigen inlog eventueel met 2FA, dit is onder beheer van Qnap)
Daarna log je in met reguliere QVR-pro account wat ook 2FA kan hebben (Je moet volgens mij wel op de NAS aanzetten dat een account via Qnap-cloud/extern mag benaderen)

Ik heb op nas dus specifieke accounts gemaakt voor externe toegang voor zowel Qfile en QVR-pro, met beperkte rechten. Qfile (beperkte mappen R/W) Qvr-pro (alleen kijken)
Qnap cloud met 2FA had ik al geregeld inderdaad! Wel gewoon met mijn standaard account met alle Admin rechten. Misschien beter om een losse user te maken voor alleen QVR (voor zover dat kan). De 2FA heb ik via de microsoft authenticator app. Dat suggereerde de procedure zelf. Wel vind ik het wat "spannend" waar ik nou wel en niet toegang voor moet geven in de dat cloud platform. Met alle beveiligingsproblemen van de laatste jaren ben ik toch wat voorzichtig geworden met de functies van mijn NAS.

Hoe dan ook, voor de app op de telefoon was ik in de veronderstelling dat ik ook een VPN app op mijn telefoon zou moeten installeren. Ik zie nu echter dat ik de cloud optie al in de QVR pro app zelf kan selecteren.

Is QNAP cloud aanzetten samen met de QVR pro app op de telefoon al voldoende? Ik ga het vanavond nog eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
blb4 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:45:
[...]
Ik gebruikt de VPN functionaliteit van mijn router.
Hoe werkt dat dan precies? Ik gok dat mijn router dergelijke functionaliteit wel heeft, maar hoe werkt dat aan de kant van mijn telefoon? Is daar dan weer een losse app voor nodig?

En hoe werkt dat dan in de praktijk? Zorgt de VPN er dan voor dat het er op lijkt dat de telefoon ook aan de ander kant van der wereld nog gewoon aan het thuisnetwerk is verbonden? En loopt daarmee dan ook al het andere netwerk verkeer via de VPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
  • Laatst online: 19:39
SuperKris schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:50:
[...]

Hoe werkt dat dan precies? Ik gok dat mijn router dergelijke functionaliteit wel heeft, maar hoe werkt dat aan de kant van mijn telefoon? Is daar dan weer een losse app voor nodig?

En hoe werkt dat dan in de praktijk? Zorgt de VPN er dan voor dat het er op lijkt dat de telefoon ook aan de ander kant van der wereld nog gewoon aan het thuisnetwerk is verbonden? En loopt daarmee dan ook al het andere netwerk verkeer via de VPN?
Ik draai hier al weer een tijdje met de Wireguard VPN optie van mijn fritzbox, voor die tijd liet ik dat via een raspberry afhandelen wat iets meer werk is.
Voor wireguard op android heb ik een app geïnstalleerd net als op mijn laptop. En het opzetten van deze verbinding via de Fritzbox is eenvoudiger dan via de raspberry, is een kwestie van de juiste stappen doorlopen die de gebruikersinterface van de Fritzbox weergeeft.

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
SuperKris schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:43:
[...]
Hoe dan ook, voor de app op de telefoon was ik in de veronderstelling dat ik ook een VPN app op mijn telefoon zou moeten installeren. Ik zie nu echter dat ik de cloud optie al in de QVR pro app zelf kan selecteren.

Is QNAP cloud aanzetten samen met de QVR pro app op de telefoon al voldoende? Ik ga het vanavond nog eens proberen!
Let op je hoeft mbv Cloudlink geen DDNS aan te zetten, zou ik dus ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
SuperKris schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:50:
[...]

Ik gebruik ook een Fritzbox en heb op mijn devices (macbook, iPhone) een VPN switch, op m'n iphone werkt die automatisch zodra ik thuis WIFI verlaat. Als VPN aan staat werkt alles als in je eigen netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 18-09 11:05

Tazzios

..

...
Dat is omdat alles vlekkeloos draait! :+

Ontopic:
van het weekend qnapclub.eu vervangen voor myqnap.org als repo voor de app store.
Indien je dat ook wilt doen kun je in de /etc/config/qpkg.conf file de store ID wijzigen*, dat scheelt een herinstallatie van de apps.

* eerst dan wel even een app installeren van myqnap zodat je een app het het nieuwe store id wat je kunt overnemen.

edit:
gebruik command: sudo vi /etc/config/qpkg.conf
appstore id is: 27405068f2bfc9e5b896b6852203788b

vi controls
insert: i
exit edit: ESC
opslaan: :WQ!

[ Voor 13% gewijzigd door Tazzios op 15-07-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Laatst online: 17-09 17:25
Momenteel heb ik een synology DS214play met 2 WD red plus met 6TB (WD60EFZX-68B3FN0) in een SHR-1 (zitten minder dan 2 jaar in het systeem, minder dan 9000 uren gedraaid, nas staat ook niet continue aan). Maar de DS214play is end-of-life (krijgt alleen nog security updates).
Ik ben in het gelukkige bezit gekomen van een TS462-2g. Ik heb nog geen storage aangeschaft of additioneel geheugen. De vraag is wat te doen..... Ik denk dat ik een raid5 wil met uiteindelijk 4 6TB schijven waarbij ik 2 identieke extra schijven koop en 2 1TB WDSN770 voor in de NVME slots.

Ik gebruik de nas (deze maar ook de vorige) als storage, dus niet als mediastation of andere server taken. Ik draai in mijn meterkast een proxmox servertje die momenteel een maal per week een back-up draait richting mijn nas. Specifieke servers draaien daar in een LXC of een VM (pihole, homeassistant,nginx, dsmr-reader, etc).

Mijn idee was de 2 extra WD red plus 6TB aan te schaffen en deze samen met 1 van de schijven uit de ds214play in de 462 te steken, een raid5 te bouwen, de data te transferen en na de transfer de 2e schijf uit de 214play toevoegen aan de raid5. De nvme als separate storage pool te configureren en als cache te gebruiken. Want ik begreep dat een raid5 bouwen met 2 schijven niet mogelijk is (toch?). Is dit de way to go? andere tips ook welkom...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
volgens mij (maar dat zou ik moeten nazoeken) kun je in qts5.1 beginnen met 2 (nieuwe)disks in een raid1 in de ts462, de data overpompen vanuit de ds214, dan de oude schijven uit de ds214 er in en dan de disks in de ts462 expanderen naar een raid5

edit:
uit qts5.1.x manual us-en page 273
You can change the RAID type of an existing RAID group online, without losing access to data or any interruption to NAS services. Changing the RAID type of a RAID group is called RAID migration.
QTS allows the following migrations.

Original .........New ...............Additional Disks
RAID Type.........RAID Type ......Required

Single....... RAID 1...... One
RAID 1..... RAID 5..... One or more
RAID 5..... RAID 6..... One or more

je kunt dus van (2disk) Raid1 naar (3 of 4 disk) Raid5 als je de disks toevoegt.

op de genoemde pagina staan ook de stappen beschreven

[ Voor 71% gewijzigd door peter-rm op 14-07-2023 21:59 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Ik zit met een vervelend probleem.

Ik draai een paar jaar een TS-253BE, met een statisch ip adres van 192.168.1.14.

Nu ben ik deze week over naar een andere provider, die me een router geeft die adressen met 192.168.2.x uitdeelt, met een subnet mask van 255.255.255.0. Sindsdien kan ik mijn nasje niet meer benaderen.

Subnet mask in de router kan ik niet veranderen. Met een directe kabel pc - nas kon ik wel in de web UI komen en heb ik het ip adres veranderd naar 192.168.2.14, en dat maakte de situatie nog beroerder. De router ziet nu een device op dat adres, maar ik kan er verder niks mee. Ping lukt al niet. windows 11 netwerk omgeving ziet hem niet, Qfinder ziet hem niet en de web UI timed out.

Met een directe kabel en DHCP aan kan ik pingen, windows ziet hem nog steeds niet maar Qfinder wel. Maar als ik iets probeer te doen via Qfinder of in de browser in de web UI loopt dat steevast op een timeout aan.

Heeft iemand een list hoe ik me uit deze knoop kan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:51

Ethirty

Who...me?

TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:48:
Ik zit met een vervelend probleem.

Ik draai een paar jaar een TS-253BE, met een statisch ip adres van 192.168.1.14.

Nu ben ik deze week over naar een andere provider, die me een router geeft die adressen met 192.168.2.x uitdeelt, met een subnet mask van 255.255.255.0. Sindsdien kan ik mijn nasje niet meer benaderen.

Subnet mask in de router kan ik niet veranderen. Met een directe kabel pc - nas kon ik wel in de web UI komen en heb ik het ip adres veranderd naar 192.168.2.14, en dat maakte de situatie nog beroerder. De router ziet nu een device op dat adres, maar ik kan er verder niks mee. Ping lukt al niet. windows 11 netwerk omgeving ziet hem niet, Qfinder ziet hem niet en de web UI timed out.

Met een directe kabel en DHCP aan kan ik pingen, windows ziet hem nog steeds niet maar Qfinder wel. Maar als ik iets probeer te doen via Qfinder of in de browser in de web UI loopt dat steevast op een timeout aan.

Heeft iemand een list hoe ik me uit deze knoop kan werken?
PC wel terug gezet naar DHCP?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:53:
[...]

PC wel terug gezet naar DHCP?
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dark.druicca
  • Laatst online: 15-09 04:33
Gateway en dns van de nas is ook aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Gateway wel, dns niet. Die stond op m'n pi-hole met opendns als alternatief, en dat heb ik laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Zet die nas eens op dhcp.
Kijk dan of alles goed zo ja, goed kijken welke adres-reeks dat is en daaruit een ip kiezen.

Of
Zoals ik al jaren doe de router aan bepaalde mac-adressen een voor gedefinieerd ip-adres laten toekennen. Dan kan je nas op dhcp laten staan maar heeft hij toch altijd hetzelfde ip.
Dit vind ik voor thuissituaties de meest robuuste oplossing omdat je nas altijd werkt. (Eventueel in nood op ander ip)

PS Is je PI-hole momenteel wel goed bereikbaar?
PS Heeft je PC ook een vast IP wat momenteel niet goed is. (IP / DNS / Gateway)

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 26-07-2023 09:00 ]

Pagina: 1 ... 65 ... 67 Laatste