Goedemorgen ! Hier een kersverse eigenaar van de QNAP TBS 464, een snelle NAS met M.2 drive (tweakers test
hier) . Mag ik uw gewaardeerde deskundige gedachten over mijn weekend teleurstelling
Bij het lezen van de recensies verwachtte ik razendsnelle snelheden, maar in plaats daarvan zijn de lees-schrijfsnelheden belachelijk traag.
Dit is de configuratie
QNAP TBS-464-8G uitgerust met een ADATA SX8200 Pro, m.2 SSD 2 TB (goedkope ssd, maar specificaties zeggen tot 3500MBs leessnelheden)
cat6 kabel 1 meter
TP-Link TL-SG105-M2 2,5Gbs switch
cat6 kabel 1 meter
Kensington UH1400P ethernet dock op 1Gbs
2023 model Windows Surface Studio-laptop verbonden met de 2.5Gbs switch, verder heeft hij ook Wifi, gemeten op 400Mbs down, 50MBs up en 3ms ping.
Ik heb de NAS met QNAP-finder gelokaliseerd, de 2TB M.2 SSD ingesteld als een enkel volume, dit als een test om de lees-schrijfsnelheden te meten.
En dan de test.. ik kopieer een 125GB fotobibliotheek (15.000 bestanden) met een teleurstellende
16Mbs als de hoogste opgenomen snelheid ! Hij heeft er uiteindelijk 4,5 uur over gedaan om alles te kopieren naar de NAS.
Wat doe ik verkeerd?
-Mijn eerste gedachte was dat de SSD een nepperd is, maar dat is niet zo, want een interne test in de QNAP wees uit dat de lees snelheid 1.62GBs is.
-Ik heb de ethernetpoortsnelheid van de QNAP gecontroleerd , deze is 2500Mbs.
-De enige bottleneck die ik zeker weet is de Kensington ethernet-dock , want die is 1Gbs.
Waar kan nog steeds een bottleneck zitten? Of werkt een QNAP gewoon raar en controleert hij bijvoorbeeld minutieus alle 15.000 bestanden terwijl hij ze per stuk kopieert?