i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20
Thanks. Wist ik niet en is gelukt.4POX schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 06:43:
[...]
Ga naar de share configuratiescherm. Klik daar op de refresh iconen van alle mappen. Daarna zal die bij schijfruimte de juiste waarden laten zien.
Nu ben ik de nas aan het opknappen voor thuis aangezien het niet meer ingezet gaat worden maar ik zoek een 70mm fan 4 pins met PWM voor een QNAP 219p II. Deze is ook niet makkelijk te vinden. Heb nu een 3 pins eringezet maar met 4200 toeren ben je niet echt blij. Denk dat het ebay gaat worden.
Maar met een nieuw set schijven en firmware update draaid tie gewoon weer goed.
Ik heb een set Dell Enterprise schijven (Rebranded Hitachi HUA721010KLA330).
Op internet vind ik dat dit Enterprise varianten zijn van de Hitachi HDS721010KLA330, die wel in de lijst voorkomt. Heeft iemand een inschatting of dit betekent dat de schijven misschien gewoon gaan werken?
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Maar wil nu graag een update doen naar een NAS. Ik ben aan het twijfelen tussen een synology en een Qnap. Ik zat dan te denken aan de TS-112P.
Mijn voornaamste doeleinden (op dit moment zijn) media beschikbaar stellen door het gehele huis en automatische back-ups maken van mijn belangrijkste data van mijn macbook.
Media delen zou ik het liefste vei plex mediaserver willen doen.
Volgens mij moet plex mediaserver gewoon kunnen draaien op de TS-112P, maar ik wil dat graag zeker weten. Ik las ook ergens (weet niet meer precies waar) dat de TS-112P langzaam was.
maar zal toch wel voldoende snel zijn om films (1.4GB) te streamen?
Had het idee dat ik met de TS-112P en een WD Red 2 TB 600 MBps goed uit de voeten moet kunnen en ik dan voor een 230 euro klaar kan zijn.
Zou eventueel nog voor de 2bay kunnen gaan, maar lijkt me dat ik dat nu niet nodig heb.
Kan iemand van jullie bevestigen dat mijn voorgestelde oplossing zal werken?
Vandaag het geheugen vervangen voor 8 GB Corsair Vengance ddr3 laptop 2 sticks CMSX8GX3M2A1600C9 , de cpu (i3) laat ik voor wat het is.Muyz schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:56:
Heeft er hier al iemand een TS-470(Pro)? Ik wel en wil 'm binnenkort upgraden naar een i5 en 16GB geheugen. Zou graag ervaringen uitwisselen.
Streamen van 1,4 Gb is geen discussiepunt (via SMB/NFS). Wil je het via plex gaan encoden -> No way dat de ARM machinetjes hier krachtig genoeg voor zijn. Dan moet je naar de Atom's gaan, en daar hangt een ander prijskaartje aan.coentre schreef op zondag 12 januari 2014 @ 17:34:
Media delen zou ik het liefste vei plex mediaserver willen doen.
Volgens mij moet plex mediaserver gewoon kunnen draaien op de TS-112P, maar ik wil dat graag zeker weten. Ik las ook ergens (weet niet meer precies waar) dat de TS-112P langzaam was.
maar zal toch wel voldoende snel zijn om films (1.4GB) te streamen?
Zou eventueel nog voor de 2bay kunnen gaan, maar lijkt me dat ik dat nu niet nodig heb.
Kan iemand van jullie bevestigen dat mijn voorgestelde oplossing zal werken?
Ondanks dat je niet 2-bay nodig hebt -> mocht je ooit willen upgraden dan ben je de klos. Of je diskruimte te kort komt of je schijf kuren begint te krijgen, bijschalen is niet mogelijk.
Ik heb zelf ook een 1-bay en ik heb mijn schijf al eens vervangen omdat hij te klein werd... Gelukkig had ik nog een externe schijf liggen waar het op kan, maar anders heb je wel een uitdaging. Achteraf had ik wellicht beter een paar tientjes meer uit kunnen geven.
Toevallig heb ik ook vandaag (edit: gisteren dinsdag de 14e 😊) het geheugen vervangen door 16BGB Corsair (CMSA16GX3M2A1333C9). Alhoewel ik het vervangen van het geheugen niet echt tegen vond vallen, laat ik de CPU voorlopig even zitten. Op dit moment ben ik in een VM Win7 aan het installeren. Mijn huidige Win7 server wil ik nl. vervangen door een VM op de QNAP. Pas als ik performance tekort kom, vervang ik 'm...KL643 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:11:
[...]
Vandaag het geheugen vervangen voor 8 GB Corsair Vengance ddr3 laptop 2 sticks CMSX8GX3M2A1600C9 , de cpu (i3) laat ik voor wat het is.
[ Voor 3% gewijzigd door Muyz op 15-01-2014 00:37 ]
i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20
[ Voor 39% gewijzigd door KL643 op 15-01-2014 08:50 ]
Er is een qpkg beschikbaar voor autosub, kan je downloaden van de BootstrapBill repoPiet91 schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 20:41:
Oke, dit lijkt me nog niet te lukken. Wat heb ik gedaan (op Qnap TS-212)
- Optware en Python 2.7 zijn geïnstalleerd.
- Autosub bestanden op de NAS gezet onder /.qpkg (waar bijv. ook Couchpotato, Sickbeard etc. staan).
- autosub.sh bestand gemaakt in kladblok (met de juiste directories van mijn NAS) en in /.qpkg/Autosub gezet.
- .qpkg.conf aangepast.
In theorie zou dit er al voor moeten zorgen dat autosub bij de .qpkg's zou moeten staan (wat het niet doet), ook niet als ik het op verschillende manieren via ssh probeer te starten (zoals: python Autosub.py of python2.7 Autosub.py).
Ik weet ondertussen ook wel zeker dat ik alle directories goed heb aangepast aan mijn situatie.
Dit is bijvoorbeeld wat op het Qnap forum staat:
[...]
Mij lukt die laatste stap niet; maar volgens een reactie verderop in dat topic is dat ook niet nodig i.c.m. Optware en Python.
[...]
In mijn geval /share/MD0_DATA/.qpkg
[...]
Gaat allemaal prima.
[...]
En dat dus niet. Doe ik dat dan krijg ik:
code:
1 python: can't open file 'Autosub.py': [Errno 2] No such file or directory
Terwijl ik zelf met winscp kan zien dat dat bestand er wel degelijk is.
(onder /share/MD0_DATA/.qpkg/auto-sub).
Iemand een idee?
Er is/komt zeker nog geen .qpkg van Autosub ofwel?
EDIT: ik had even succes. Ik kon via browser de webpage van autosub benaderen. Had alles gedaan zoals hierboven (ook even voor de zekerheid op webpage config gesaved), maar Autosub stond nog steeds niet bij de .qpkg's. Na herstart van NAS kon ik dus ook niet meer bij Autosub komen...
Ondertussen draait het al als een zonnetje hoor.colicab85 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:23:
Er is een qpkg beschikbaar voor autosub, kan je downloaden van de BootstrapBill repo
Maar wat ik met zo'n .qpkg wel voor elkaar krijg is dat ik
- De service kan starten/stoppen in de App Center
(staat nu wel een icoon maar kan niet starten en/of stoppen; knop ontbreekt)
- De service automatisch gestart wordt bij (her)start van Qnap.
(moet nu via ssh even python AutoSub.py -d doen)
Toch?
EDIT: ik neem aan dat updaten op dezelfde manier geschiedt? (service sluiten, hg pull/update en service weer starten?)
In dat geval misschien maar even autosub verwijderen en .qpkg installeren. Toch zo handig wel.
[ Voor 8% gewijzigd door Piet91 op 15-01-2014 16:17 ]
Bij elke startup checkt ie of je uptodate bent met de repo.
Ik zou voor de Synology gaan. Ik heb zelf een QNAP, en met QTS 4 hebben ze een grote sprong vooruit gemaakt, maar als ik nu moest kiezen dan zou ik echt Synology kiezen.coentre schreef op zondag 12 januari 2014 @ 17:34:
Maar wil nu graag een update doen naar een NAS. Ik ben aan het twijfelen tussen een synology en een Qnap. Ik zat dan te denken aan de TS-112P.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Vooruit? Ik vind het echt helemaal niks. Pagina's laden niet door. Kan heel veel instellingen niet meer vinden. Op alle nassen die ik aflever blijf ik gewoon 3.8 gebruikenExirion schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 17:29:
[...]
Ik zou voor de Synology gaan. Ik heb zelf een QNAP, en met QTS 4 hebben ze een grote sprong vooruit gemaakt, maar als ik nu moest kiezen dan zou ik echt Synology kiezen.
Hier geen problemen met een TS-219P+ en Safari en Firefox. Draait allemaal soepel met 4.02.Totaalgeflipt schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 21:47:
Vooruit? Ik vind het echt helemaal niks. Pagina's laden niet door.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Het qnap forum al meerdere malen afgezocht, maar kan niets concreets vinden.
Iemand die het bekend voorkomt?
http://www.qnap.com/i/station/en/virtualization.php
NAS systemen met hun eigen hypervisor. En natuurlijk hoort daar ook de hardware bij ...
http://www.qnap.com/i/en/product/model.php?II=137
TVS-x70 vNAS met een i5 Quadcore en 16GB (8GB*2) aan Ram geheugen. De link is naar de TVS-870, de 8 bay variant. Maar ook de TVS-470 en TVS-670 lijken dezelfde hardware te hebben.
Alleen een prijs indicatie kon ik nergens vinden. Maar vergelijkend met de 'normale' TS-x70 reeks, vrees ik dat deze niet goedkoop gaan uitkomen. Voor een kleine omgeving is het met het beperkte geheugen misschien wel interessant. Ze geven zelf aan max. 7 Win machines met 2GB of 14 Linux machines met 1GB aan ram per VM.
Als dit oud nieuws is, mijn excuses. Maar zowel de zoekmachines op tweakers als google gaven heel weinig resultaten.
Verwijderd
Vast iets heel simpels, maar ik kan het niet vinden.
Maakt je tv/receiver/media player niet toevallig verbinding met de gedeelde map op je pc en niet met de gedeelde map op je NAS?Verwijderd schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 19:22:
Iemand enig idee waarom ik mijn nas (ts-412) alleen maar kan zien op de tv/receiver/media player als ik mijn computer aan heb? Dlna mediaserver staat aan, twonky en plex. En als ik de computer uitzet dan kan ik de gedeelde media niet meer zien... Overigens werkt de plexapp op de tv wel altijd.
Vast iets heel simpels, maar ik kan het niet vinden.
Ik wil er vooral Sabnzbd op gaan draaien.
Nu begreep ik dat vooral de 800mhz en 1,2Ghz CPU's in de Qnaps (en Synologys) vaak problemen hadden met snellere Usenet downloads (Heb 120mbit abonnement)
Iemand ervaringen mee? Ik hoeft niet perse 12Mb/s te hebben met downloaden maar minder als 5Mb/s zou toch jammer zijn van mijn verbinding
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Enige idee hoe dat kan?
QNAP 459 pro
OS - 3.8.4
2 GB RAM
3*3TB WD REDs
Draai een paar QPKG - LMS, Optware, NZBplus, transmission.
Hij gebruikt een kleine 800MB aan RAM. Als hij RAR heeft gebruikt dan moet hij alels toch weer vrijgeven en niet het geheugen in gebruik houden??
Verwijderd
Wat is er mis mee?, Waarschijnlijk is ~600MB cached en kan worden vrijgegeven als een applicatie het echt nodig heeft.Unknown Alien schreef op zondag 09 februari 2014 @ 13:16:
Sinds kort gebruikt me NAS veel werkgeheugen zonder iets te doen.
Enige idee hoe dat kan?
QNAP 459 pro
OS - 3.8.4
2 GB RAM
3*3TB WD REDs
Draai een paar QPKG - LMS, Optware, NZBplus, transmission.
Hij gebruikt een kleine 800MB aan RAM. Als hij RAR heeft gebruikt dan moet hij alels toch weer vrijgeven en niet het geheugen in gebruik houden??
[afbeelding]
Ongebruikte RAM == Verspilde RAM (http://www.linuxatemyram.com/)
Enige wat ik veranderd heb is de FW. En openVPN gebruik.
Standaard heeft de 459 pro maar 1GB RAM en kan volgens QNAP zelf niet aangepast worden. Wat dus niet waar is.
Swappen bedoel je4POX schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:53:
Als je met ssh top opstart zul je zien dat er helemaal geen vrije geheugen ruimte is. Linux gaat lekker cachen.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Nee, files cachen, zodat ze niet van harddisk gelezen hoeven worden. Swappen is pas als er daadwerkelijk een geheugengebrek is, en Ray heeft maar 800 van de 2048 MB in gebruik...
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik heb een Qnap 212 (1.2 GHz) met Debian, en de xs4all testfile 1gb.bin komt met een 60/6 upc abonnement met 5.2 Mb/s binnen met volgens top 20-25% cpu. Usenet speeds weet ik zo even niet, want xs4all newszilla is afgeknepen als je van buiten xs4all komt.Thund3r schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:29:
Ik overweg een TS112P aan te schaffen met een Marvell 6282 1.6GHz.
Nu begreep ik dat vooral de 800mhz en 1,2Ghz CPU's in de Qnaps (en Synologys) vaak problemen hadden met snellere Usenet downloads (Heb 120mbit abonnement)
Iemand ervaringen mee? Ik hoeft niet perse 12Mb/s te hebben met downloaden maar minder als 5Mb/s zou toch jammer zijn van mijn verbinding
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Ik heb ook 60/6 abonnement bij Ziggo. Max DL speed is 7.3Mb
Sinds ik er 2GB erin heb zitten swapt die niet meer
Ik had een TS219P+ (Marvell 2.0 GHz) en die heb ik vervangen voor een TS-469 Pro (Intel Atom D2700). Ik haalde in eerste instantie 3MB/s en met het terugzetten van wat verbindingen 4,5 MB/s. Met mijn TS-469 Pro haal ik net geen 10 MB/s (volle bandbreedte van mijn nieuwsserver).Thund3r schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:29:
Ik overweg een TS112P aan te schaffen met een Marvell 6282 1.6GHz.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Tja, ik maak me er niet zo druk om eigenlijk. Als ik iets aanzet is het er de volgende ochtend, why worry? Ik heb de qnap vooral om de zonnepanelen en de slimme meter in de gaten te houden zonder dat het veel stroom kost, wat email te verdelen, backups te maken. Downloaden is een nevenactiviteit.Unknown Alien schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 12:10:
Dat moet toch sneller kunnen???
Ik heb ook 60/6 abonnement bij Ziggo. Max DL speed is 7.3Mb
Voor zover ik de specificaties en dergelijke mag geloven zijn de RED schijven (en andere nas-specifieke schijven) speciaal bedoelt voor in een nas systeem waarbij de disks in een raid configuratie komen: Dus met meer dan 1 disk en dan gemirrord of in raid 5 of 6 of zo.Hopjesvla79 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 08:34:
Werkt zo'n RED schijf ook goed als single disc in bv een 119P+? Mijn Samsung schijf ( HD204UI ) is aan het sterven (I/O fouten) en moet dus asap vervangen worden. Daar dit de eerste keer is dat een schijf bij mij kapot gaat (uberhaupt) en het een Samsung is, ben ik geneigd om weer terug te gaan naar WD (wat ik ook altijd in mijn desktops heb gehad).
Of toch maar voor iets anders gaan? Sowieso aleeen iets van de compatibility list nemen neem ik aan?
De voornaamste reden hiervoor is dat ze bij lees problemen dat eerder als een read-error terug melden. Met een enkele disk (of in een raid-0 of jbod configuratie) wil je dat niet, dan moet zo'n disk zijn best doen om het juist wel te lezen.
Met een enkele disk, jbod of raid-0 zou ik NIET voor nas-schijven gaan maar liever voor zuinig. Snelle disks zou ik ook weer niet doen, vooral omdat die meer trillen. Wil je snelheid ga dan voor ssd.
Swappen is zo ongeveer het tegengestelde van cachen.DennusB schreef op maandag 10 februari 2014 @ 17:16:
[Als je met ssh top opstart zul je zien dat er helemaal geen vrije geheugen ruimte is. Linux gaat lekker cachen.]
Swappen bedoel je
Cache: gegevens die naar disk moeten ook in het geheugen houden en gegevens die van disk komen in geheugen houden omdat er toch geheugen genoeg is. Dan is het lezen van die gegevens lekker snel.
Swap: Als het geheugen op raakt een deel van de (minder gebruikte) geheugen-blokken op disk zetten zodat voor andere processen meer geheugen vrij komt. (detail: een msWindows machine swapt altijd, ook als er nog geheugen zat is. ik heb aardig wat machines versneld door het swappen uit te zetten)
Je wilt zo veel mogelijk cachen en zo weinig mogelijk swappen.
Wat voor software gebruik je daar voor? Zelf ben ik bezig met een raspberry-pi om dat te doen...thunder7 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 21:04:
[...]
Tja, ik maak me er niet zo druk om eigenlijk. Als ik iets aanzet is het er de volgende ochtend, why worry? Ik heb de qnap vooral om de zonnepanelen en de slimme meter in de gaten te houden zonder dat het veel stroom kost, wat email te verdelen, backups te maken. Downloaden is een nevenactiviteit.
LOL, mijn CTRL + V was verlaat, die Marvell CPU had achter de TS-219 moeten staanGusto schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 09:38:
FeaR, in een TS-469 Pro zit een Intel® Atom Processor D2700
Misschien even kijken wat de commando 'top' zegt, qua CPU verbruik en daar een kleine berekening op los laten? Weet niet of dit goed gaatFeaR schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 08:09:
Nog even over de maximale downloadsnelheid in combinatie met bepaalde CPU's. Ik heb nu dus een TS-469 Pro waarmee ik mijn 100 Mbit nieuwsserver volledig benut. Nu kan ik redelijk goedkoop naar 200 Mbit bij UPC. Maar...hoe veel ga ik daar mee redden met een TS-469 Pro?
Gaat de upload ook omhoog? Of verstopt zometeen de verbinding omdat bevestigingspakket de upload vol drukt?FeaR schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 08:09:
Nog even over de maximale downloadsnelheid in combinatie met bepaalde CPU's. Ik heb nu dus een TS-469 Pro waarmee ik mijn 100 Mbit nieuwsserver volledig benut. Nu kan ik redelijk goedkoop naar 200 Mbit bij UPC. Maar...hoe veel ga ik daar mee redden met een TS-469 Pro?
Van 120/6 naar 200/10, niet echt in verhouding aangezien je ook 60/6-abonnementen hebt. Maar twijfel slaat iets meer toe: Voor die 5 euro hoef ik het niet te laten, maar ik mag dan ook 10 - 15 euro per maand meer aan de nieuwsserver gaan betalen om die snelheid te benutten.4POX schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:01:
[...]
Gaat de upload ook omhoog? Of verstopt zometeen de verbinding omdat bevestigingspakket de upload vol drukt?
Ik sprak jaren geleden met een werkloze. Hij had het snelste internet omdat als hij een film wilde kijken. Dat het beter 8 minuten kon duren om te downloaden dan 15 minuten.FeaR schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:51:
[...]
Van 120/6 naar 200/10, niet echt in verhouding aangezien je ook 60/6-abonnementen hebt. Maar twijfel slaat iets meer toe: Voor die 5 euro hoef ik het niet te laten, maar ik mag dan ook 10 - 15 euro per maand meer aan de nieuwsserver gaan betalen om die snelheid te benutten.
Misschien heb je iets aan dit antwoord.
Touché4POX schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 13:12:
[...]
Ik sprak jaren geleden met een werkloze. Hij had het snelste internet omdat als hij een film wilde kijken. Dat het beter 8 minuten kon duren om te downloaden dan 15 minuten.
Misschien heb je iets aan dit antwoord.
Ik heb een tweede schijf in mijn NAS gestopt, 500Gb, naast de 2Tb schijf die er al in zat. Ik heb deze niet zelf geformatteerd daarna, en ik geloof ook niet dat mijn NAS dat gedaan heeft.
Nu zie ik in de opslag manager deze schijf wel staan, maar weet niet of mijn NAS daar ook al data op gezet heeft. De status van deze schijf staat op "Niet gemonteerd"
Kan ik deze schijf nu zonder dataverlies formatteren?
StomGusto schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 11:45:
Senaxx,
kijk hier eens: http://www.qnap.com/v3/nl/product_x_down/
Kan via de browser ook de TwonkyMedia pagina niet openen!?
[ Voor 14% gewijzigd door Zonekill op 11-03-2014 18:53 ]
Please, try to downgrade your NAS to the previous firmware, the 4.1 is still Beta version, so, we suggest you to wait for the official release that might happen on this month.
Want...? Jou lukt het niet?Zonekill schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 14:32:
Is het mogelijk om in File Station de grootte van de mappen te zien? Dus hoeveel GB/ MB er in zit.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Output;
Date/Time: 2014/03/22 13:25:40
Level: Error
[HDD SMART] HDD 1 Complete Test result: Completed: read failure
Date/Time: 2014/03/21 23:28:47
Level: Warning
[Harddisk 1] I/O error, sense_key=0x3, asc=0x0, ascq=0x0, CDB=88 00 00 00 00 01 5c 76 25 90 00 00 01 38 00 00 .
Ik heb mijn schijven al 3 jaar in mijn QNAP in raid5, **even afkloppen** nog nooit een schijf kapot gegaan. Vind 6 maanden erg snel.4POX schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 18:20:
Bij mij gaat er elke 6 maanden een schijf stuk in de raid5. RMA aanvragen en een week later druk ik een andere schijf in de array.
Lig ik er wakker om? Nee, spul gaat stuk. Op het werk hebben ze enterprise schijven. Gaat ook regelmatig eentje stuk.
Tja, ik ga niet voor mijn lol dingen vragen die ik al weet. Maar alsnog bedankt voor het antwoord!
Ik draai mijn 459 pro nog op FW 3.8.4.
Ik gebruik alleen LMC, Transmission en SABnzb. Deze opnieuw installeren is prima, maar ben ik na de update ook al mijn data kwijt wat op de HDDs staan??
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik heb niet zomaar een schijfje van 2TB ergens liggen om mijn data te backuppen, maar zou toch wel graag de NAS even hard willen resetten zonder dataverlies. Is dat mogelijk? Ik meen ergens gelezen te hebben dat wanneer ik de schijf eruit haal, de NAS reset en de schijf weer terugzet, deze dan sowieso geformatteerd zal gaan worden, dus dat is geen optie. De belangrijke data is overigens wel op een andere schijf aanwezig, maar mijn omgezette DVD's en CD's wil ik graag toch ook behouden.
[ Voor 0% gewijzigd door VAnTurenhout op 25-03-2014 08:57 . Reden: typo ]
Schijf 1: status= schijf read/write fout, smart info= goed
Schijf 2: status= geen schijf
schijf 3 en 4: status=klaar, smart info= goed.
Is schijf 2 dood?
kan ik deze vervangen door en andere ?
En mag dit een modernere en grotere zijn, bvb 3TB ?
Alvast bedankt
Misschien heb je hier wat aan: http://www.qnap.com/useng/index.php?sn=3362TiEcs schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 11:39:
Een vraagje: ik heb een qnap TS-419+, in RAID 5 met 4 2TB schijven Hitachi en na een onvoorzichtigheid van mij is deze tegen de grond gegaan. Schijf 2 en 3 zijn eruit geschoten. Alles netjes terug op zen plaats gezet en heropgestart (2x). Tijdens opstarten blijft schijf 2 het volgende geluid maken (zip - tik - zip - tik, etc) en krijg ik volgende melding in "systeem instellingen - opslagmanager - volumebeheer":
Schijf 1: status= schijf read/write fout, smart info= goed
Schijf 2: status= geen schijf
schijf 3 en 4: status=klaar, smart info= goed.
Is schijf 2 dood?
kan ik deze vervangen door en andere ?
En mag dit een modernere en grotere zijn, bvb 3TB ?
Alvast bedankt
Zelf geen ervaring mee
Dat is juist erg vervelend, want ik kan nergens 4TB kwijtRoom42 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 17:13:
De update zou in principe zonder data loss kunnen, maar een backup is altijd verstandig.
Kan je ook een FW update doen als je de HDDs eruit haalt?
Nee, dat kan niet.Unknown Alien schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 08:44:
hehehe duur geintje dan
Kan je ook een FW update doen als je de HDDs eruit haalt?
Als ik vanaf mijn Dune, blu-rays wil kijken die opgeslagen staan op de NAS, haperen deze sinds kort weer als een gek. Het vreemde is dat het soms dagen goed gaat, en dan ineens zonder wat te hebben gedaan, hapert het echt weer als een gek. ik heb trouwens alle extra functies op de NAS uit staan, hij draait alleen de basic dingen.
Ik heb de kabels al eens vervangen, andere router geprobeerd, switch is er nu tussen uit etc etc...
Als met SMB en NFS lopen stoeien, maar dat maakt geen enkel verschil.
Series (geen blu-ray uiteraard) speelt hij zonder problemen af vanaf de NAS,
Maar blu-ray is altijd weer een heel groot vraagteken wat hij gaat doen.
Het ligt trouwens niet aan mijn Dune, want zowel vanaf USB en vanaf de interne HDD, speelt hij blu-rays zonder problemen af.
Wat me opvalt als ik naar de processen op de NAS kijk, zijn dat er meer dan 10 entries staan met :
apache_proxy - admin en die slurpen RAM, zonder goede reden staat RAM nu altijd op 62%.
Ook zie ik dat bij online gebruikers de verbinding naar mijn Dune daar nog staat, dat is vreemd want die staat al uren uit. Optie verbreek verbinding is "greyed out".
Advies is echt heel erg welkom, want ik weet echt niet meer wat ik zou kunnen doen om het op te lossen.
De 410 heeft 256 Mb ram, toch? Dan is 60% niet heel gek, dat is zo'n 150 Mb, voor een Linux installatie. Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Processor verdre wel rustig?
De processor doet geen gekke dingen, share vanaf de pc werkt gewoon goed.IJsbeer schreef op zondag 30 maart 2014 @ 20:07:
Dat het niet aan de Dune ligt, lijkt me nog niet uitgesloten. Kun je het eens proberen met een share vanaf je pc?
De 410 heeft 256 Mb ram, toch? Dan is 60% niet heel gek, dat is zo'n 150 Mb, voor een Linux installatie. Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Processor verdre wel rustig?
Ik heb Sunny 10 wat in max. 10 Mbps biedt wat dus zo'n 1.2MB/sec. is. Dus Sabnzb wordt wel degelijk afgekapt door Sunny; iets wat ik niet had verwacht (dacht dat de NAS niet zo snel kon binnenhalen).
Nou is snelheid ook niet echt belangrijk voor mij (staat immers 24/7 aan en kan rustig z'n gang gaan), maar zijn er hier mensen met een TS-212, TS-112, TS-412 (meer modellen met Marvell 6281 weet ik zo niet
Dat is al veelvuldig besproken, dus zoek even terugPiet91 schreef op zondag 30 maart 2014 @ 23:16:
[...]
Nou is snelheid ook niet echt belangrijk voor mij (staat immers 24/7 aan en kan rustig z'n gang gaan), maar zijn er hier mensen met een TS-212, TS-112, TS-412 (meer modellen met Marvell 6281 weet ik zo niet) die mij kunnen vertellen wat hun maximale snelheid met Sabnzbd is?
En zie ook Het grote SABnzbd topic deel 1, natuurlijk
[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 31-03-2014 01:06 ]
Heb nog eens beter gezocht in dit topic en lees dat max. snelheid met Sabnzb en TS-212 rond de 2-3MB/s ligt. Kan dus sneller dan wat ik nu doe, maar niet echt nodig dus.Room42 schreef op maandag 31 maart 2014 @ 01:04:
Dat is al veelvuldig besproken, dus zoek even terug
En zie ook Het grote SABnzbd topic deel 1, natuurlijk
Dat probeer ik via File manager te delen. Dan maakt hij links aan maar die werken niet?! Krijg dan altijd de 'wachttijd voor verbinding is verstreken' als ik de link met de browser probeer te openen. Weet iemand wat ik fout doe?
In File Station kies ik gewoon Delen en dan kan ik Downloadlinks creëren. Rechten van de map staan bij Publiek gewoon read, uitvoeren en write aangevinkt.IJsbeer schreef op woensdag 02 april 2014 @ 20:54:
Probeer je te delen met iemand via remote toegang? En je stuurt een interne link? Of een externe? En poorten opgezet in de rotuer?
Deze download link(s) die de NAS aanmaakt werken dus niet.
Zou niet weten welke poorten ik nu moet gaan openzetten? ik gebruik mijn NAS al 4 jaar.
Die links werken lokaal ook al niet? En heeft het hiervoor dan werl gewerkt, gezien je je nas al 4 jaar gebruikt (..)
Remote toegang? Geen idee wat je daar precies mee bedoeld.
Nee, ik stuur een externe link.
Lokaal moet ik nog even proberen. Maar dat heeft naar mijn idee geen nut want lokaal kan ik er zelf gewoon bij hoef ik geen links te gaan maken om te delen.
Nee, nu denk ik dat die functionaliteit pas in recentere firmwares is toegevoegd. Het heeft wel gewerkt een maand geleden heb ik nog een film gedeeld.
1 NIC van de QNAP in het LAN segment en de 2e NIC aansluiten aan een ISP modem in bridge mode.
De firewall VM die dan op QNAP draait moet beide virtuele NICs gekoppeld hebben.
Kon niet echt wat vinden op het interweb.
Antwoord op gevonden:
Marvell CPU helaas, dus iig geen virtualization station en geen vm support.
[ Voor 12% gewijzigd door spectator op 09-04-2014 11:24 ]
Verwijderd
Webserver draait wel gewoon, kan het intern benaderen.
Er staat alleen "Fout" naast (OK naast de rest), verder niks. De diagnose laat dit zien:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| ------ NAT PMP Diagnostics ------ initnatpmp() returned 0 (SUCCESS) using gateway : 192.168.1.254 sendpublicaddressrequest returned 2 (SUCCESS) readnatpmpresponseorretry returned -7 (FAILED) ------ UPnP Diagnostics ------ upnpc : miniupnpc library test client. (c) 2006-2011 Thomas Bernard Go to http://miniupnp.free.fr/ or http://miniupnp.tuxfamily.org/ for more information. List of UPNP devices found on the network : desc: http://192.168.1.254:37215/upnpdev.xml st: urn:schemas-upnp-org:device:InternetGatewayDevice:1 UPnP device found. Is it an IGD ? : http://192.168.1.254:37215/ctrlu/WANPPPConnection_1 Trying to continue anyway Local LAN ip address : 192.168.1.65 GetConnectionTypeInfo failed. Status : , uptime=0s, LastConnectionError : Time started : Fri Apr 18 12:34:25 2014 MaxBitRateDown : 0 bps MaxBitRateUp 0 bps GetExternalIPAddress() returned 501 GetExternalIPAddress failed. 0 TCP 8080->192.168.1.65:8080 'Web Admin' '' 1 TCP 443->192.168.1.65:443 'Secure Web Admin' '' 2 TCP 20->192.168.1.65:20 'FTP/FTPS' '' 3 TCP 873->192.168.1.65:873 'Remote Replication' '' 4 TCP 8899->192.168.1.65:8899 'Remote Replication' '' 5 TCP 1723->192.168.1.65:1723 'PPTP' '' 6 UDP 1194->192.168.1.65:1194 'Open VPN' '' 7 UDP 58338->192.168.1.69:58338 'Skype UDP at 192.168.1.69:58338 (2662)' '' 8 TCP 58338->192.168.1.69:58338 'Skype TCP at 192.168.1.69:58338 (2662)' '' GetGenericPortMappingEntry() returned 501 (Action Failed) |
Wat gaat er niet goed, wat moet ik veranderen?
Geen support wil niet zeggen dat het niet werkt. Als je een desktop of zo met vmware-player of zoiets wilt gebruiken, dan kan de gast heel goed op de nas opgeslagen zijn, het werkt alleen een beetje (reeete) traag als je een marvell cpu hebt. Gewooon de gast op de share zetten en gaan met die banaan.spectator schreef op woensdag 09 april 2014 @ 10:41:
Hoi, ik ben benieuwd of er een virtual machine gedraaid kan worden op een QNAP 4 serie met 2 NIC's. Ik denk dan aan pfSense o.i.d.
1 NIC van de QNAP in het LAN segment en de 2e NIC aansluiten aan een ISP modem in bridge mode.
De firewall VM die dan op QNAP draait moet beide virtuele NICs gekoppeld hebben.
Antwoord op gevonden:
Marvell CPU helaas, dus iig geen virtualization station en geen vm support.
Als je iets meer performance wilt en je desktop draait linux, dan kan je de share beter met nfs koppelen dan als een msWindows share. Het nfs protocol kan iets meer performance leveren omdat het minder overhead heeft.
Wil je een VMware ESX server draaien, dan kan het ook op 2 mannieren: Koppel de ESX host met nfs aan de qnap en daarmee is de performance vergelijkbaar met de linux-desktop-nfs koppeling hierboven.
Met ESX heb je ook de keuze om een iSCSI share op de nas te gebruiken. Dat heeft nog minder overhead en is dus nog iets sneller.
Als je bij 'nfs' de draad al kwijt raakt, dan kan je het beste een vmware gast op je pc maken, die in zijn geheel naar de nas kopieren en dan vergelijken.
hoe stel ik dat in? ik kan niks vinden op internet hierover, alleen hoe ik een vpn verbinding leg met de nas
Voor zo'n algemene (bijna niet-nas-gerelateerde), onuitgewerkte vraag kun je beter een nieuw topic openen. Dat dwingt je meteen na te denken over je vraag en zal wellicht al meer inzicht geven in de oplossing. Ik heb 10-tallen onafgemaakte topics omdat ik tijdens het schrijven het antwoord al vondgroggy schreef op maandag 21 april 2014 @ 11:54:
ik heb een p119II nas, ivm de downloadwetgeving zou ik willen downloaden via een vpn accountje van ibVPN
hoe stel ik dat in? ik kan niks vinden op internet hierover, alleen hoe ik een vpn verbinding leg met de nas
Voorheen zaten er "Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB " in.
Was aan het kijken naar schijven vanaf 2TB
Deze lijkt me een goede optie: WD Green WD20EZRX (helaas geen geschreven review)
Wat zou ik er nu het beste insteken? Ze moeten zuinig, en stil zijn.
Ze komen in een kast te staan waar temp van de schijf constant 33 graden is.
Is het kwestie van de schijf eruit halen en de andere er in? Hot swab of gewoon als de NAS uit staat?
Schijf 4 heeft als status "geen schijf" Alle schijven blijven groen branden. Enkel bij status brand er een rood lichtje. Is schijf 4 dan de meest rechtse schijf?
edit: Het lijkt deze te worden aangezien deze wel in de compability lijst van qnap staat: WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX
[ Voor 7% gewijzigd door dread op 15-05-2014 08:27 ]
Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Heb je e-mail notificaties aanstaan? Ik krijg een e-mail als er iets met de schijven is.dread schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 00:13:
Ik heb een QNAP 412 en merk opeens er een schijf uit staat? Raid 5 draait nu nog op drie schijven. Ik ga zo de QNAP uitzetten. En een nieuwe schijf bestellen.
Voorheen zaten er "Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB " in.
Was aan het kijken naar schijven vanaf 2TB
Deze lijkt me een goede optie: WD Green WD20EZRX (helaas geen geschreven review)
Wat zou ik er nu het beste insteken? Ze moeten zuinig, en stil zijn.
Ze komen in een kast te staan waar temp van de schijf constant 33 graden is.
Is het kwestie van de schijf eruit halen en de andere er in? Hot swab of gewoon als de NAS uit staat?
Schijf 4 heeft als status "geen schijf" Alle schijven blijven groen branden. Enkel bij status brand er een rood lichtje. Is schijf 4 dan de meest rechtse schijf?
edit: Het lijkt deze te worden aangezien deze wel in de compability lijst van qnap staat: WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX
De Samsung HD204ui is nog steeds te koop. Het is nu de Seagate ST2000DL004
Als je de reviews leest dan is de HD204UI en zijn opvolger even zuinig als een WD red.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Dat klopt echt niet. Ik heb zelf de Samsung HD204UI (2x2TB) en WD Red (2x4TB) in gebruik. De HD204UI verbruikt idle 5.1W en onder load 6.5W. De WD Red 1TB en 4TB verbruiken resp. 2.5W en 3.3W idle en resp. 3.3W en 4.5W onder load. Dat is toch een aanzienlijk verschil. Als die ST2000DL004's minder verbruiken dan zijn ze echt anders dan de HD204UI4POX schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 08:43:
amsung HD204ui is nog steeds te koop. Het is nu de Seagate ST2000DL004
Als je de reviews leest dan is de HD204UI en zijn opvolger even zuinig als een WD red.
Okeeh. Je hebt gelijk. Maar de idle van de HD 204UI ligt wel lager. Ik vond het verschil van 0,4 watt te weinig om alle HD204UI te vervangen door reds. ( http://www.tomshardware.c...-wd30efrx-nas,3248-8.html )Exirion schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 09:34:
[...]
Dat klopt echt niet. Ik heb zelf de Samsung HD204UI (2x2TB) en WD Red (2x4TB) in gebruik. De HD204UI verbruikt idle 5.1W en onder load 6.5W. De WD Red 1TB en 4TB verbruiken resp. 2.5W en 3.3W idle en resp. 3.3W en 4.5W onder load. Dat is toch een aanzienlijk verschil. Als die ST2000DL004's minder verbruiken dan zijn ze echt anders dan de HD204UI
Ik krijg onder RMA altijd de ST2000DL004 terug van Seagate. Die schijf is tot de chip het zelfde. Alleen zit er een andere sticker op. Misschien dat Seagate ST2000DL uitlevert met Samsung ontwerp en Seagate ontwerp?
[ Voor 4% gewijzigd door 4POX op 15-05-2014 10:23 ]
@4POX waar zie je die samsung nog te koop staan in de pricewatch? (pricewatch: Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB)
Rare is dat na herstart van de ts 412 alle schijven het weer doen. Smart informatie van alle schijven staat op goed.
Momenteel is hij de Raid 5 opnieuw aan het maken. (23%) Ik heb nu ook geen toegang tot mijn bestanden op de QNAP. Als hij hiermee klaar is zal ik schijf 4 een volledige test laten ondergaan.
Ik denk toch twee RED's aan te schaffen om bij nood bij de hand te hebben. Als de QNAP aangeeft dat de 4e schijf stuk is moet ik dan de meest rechtse schijf vervangen of werkt dat anders?
Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.
De tijd gaat sneller dan ik kan bijbenendread schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:36:
Thx for replies
@4POX waar zie je die samsung nog te koop staan in de pricewatch? (pricewatch: Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB)
Disk volgorde
Hey, die sticker zit er bij mij niet op. Goed weet ik exact welke schijf ik moet hebben. Toch raar dat alle schijven gewoon groene lichtjes hebben branden. Je zou toch denken dat er één rood is.
Ik ben toch een beetje bezorgd dat ik niet bij mijn bestanden kan tijdens het "opnieuw maken" van de Raid 5.
En dat duurt eeuwen
Kun je nadenken over hoe je in de toekomst jouw raid5 gaat backuppendread schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 14:33:
Time is a tricky thing idd
Hey, die sticker zit er bij mij niet op. Goed weet ik exact welke schijf ik moet hebben. Toch raar dat alle schijven gewoon groene lichtjes hebben branden. Je zou toch denken dat er één rood is.
Ik ben toch een beetje bezorgd dat ik niet bij mijn bestanden kan tijdens het "opnieuw maken" van de Raid 5.
En dat duurt eeuwen
Crashplan of symform. rsync of een externe schijf?
Wat ik niet gebackupped heb zijn films series en muziek. Dat zou echt lang duren om alles weer te downloaden. En helaas is dat gebeurd toen downloaden nog legaal was. Dat is het nu niet meer
Maar uit jouw reactie maak ik op dat het normaal is dat ik op dit moment niet bij mijn bestanden kan?
[ Voor 13% gewijzigd door dread op 15-05-2014 15:52 ]
De kans dat je als downloadende particulier wordt gepakt, laat staan berecht, is nihildread schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 15:50:
En helaas is dat gebeurd toen downloaden nog legaal was. Dat is het nu niet meer
I know, wou gewoon ff zeuren dat het allemaal in één dag door de strot gedrukt werdExirion schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 15:53:
[...]
De kans dat je als downloadende particulier wordt gepakt, laat staan berecht, is nihil
ik heb een qnap TS-419+, in RAID 5 met 4 2TB schijven Hitachi en nu heeft schijf 1 schrijf/lees fouten.
Ik heb 2x HGST Deskstar NAS 3TB gaan halen, aangezien die aan dezelfde prijs als de 2TB hitachi schijven was.
Als ik schijf 1 vervang door een 3TB, zal deze slechts op 2TB werken.
Is er later een mogelijkheid om deze schijf op 3 TB te krijgen?
Of moeten direct alle schijven vervangen worden door 3TB exemplaren?
Ja. Alle schijven moeten dezelfde grote hebben.TiEcs schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 21:01:
Vraagje:
ik heb een qnap TS-419+, in RAID 5 met 4 2TB schijven Hitachi en nu heeft schijf 1 schrijf/lees fouten.
Ik heb 2x HGST Deskstar NAS 3TB gaan halen, aangezien die aan dezelfde prijs als de 2TB hitachi schijven was.
Als ik schijf 1 vervang door een 3TB, zal deze slechts op 2TB werken.
Is er later een mogelijkheid om deze schijf op 3 TB te krijgen?
Of moeten direct alle schijven vervangen worden door 3TB exemplaren?
OFFTOPIC. Bij Synologie is dit geen vereiste. Zij hebben SHR. http://forum.synology.com...s_Synology_Hybrid_RAID%3F