Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote QNAP topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 39 ... 67 Laatste
Acties:

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 12:27

dread

Sluwe vlaming

Waar ik voor vreesde is gebeurd.

Al mijn folders zijn verdwenen. Enig idee hoe ik die terug kan krijgen?

samenvatting:
Eergisteren merkte ik dat er een schijf niet herkend werd in de raid 5 samenstelling. Toen werkte de nas naar behoren en zag ik alle folders. (op drie schijven)
Toen heb ik de NAS opnieuw opgestart en toen zag ik dat de 4de schijf opnieuw herkend werd en dat de Raid 5 opnieuw opgebouwd werd. Echter kon ik toen al niet bij mijn folders. Echter zag ik dat ik nog steeds evenveel vrije ruimte had als voordien dus de bestanden moesten er nog zijn.

Nu is de RAid 5 weer volledig opgebouwd en zie ik nog steeds geen folders. Ook nu is de vrije ruimte ongeveer de helft wat wel klopt.

Hij geeft in de logboeken de foutmelding: Folders (Public, usb, web, multimedia, download) for default network shares do not exist. Restore default network shares of format your disk volume.

Iemand enig idee wat ik kan doen?

edit:
Dit gevonden op een forum:"it won't effect your existing data, actually it will only re-create the default shares (Public, Qxxxx..etc) and link them to the original location. If you wanna use the "System Tool"-> "Restore" function, you gotta have a a copy of your settings first, which means if you have not had use the "Backup" function before, then you won't be able to use the "restore" function in System Tools, since you dunt have the backup configuration file."

Ik heb een backup file van 16 -10- 2013. Na deze datum heb ik geen nieuwe folders meer aangemaakt dus dat zou goed moeten zijn. Nu ff zoeken naar system tool -> restore :) Maar dit is toch de weg te nemen niet?

Update: Problemen opgelost.

[ Voor 27% gewijzigd door dread op 16-05-2014 10:39 ]

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11 15:33
waar blijft firmware voor de 869 pro voor ondersteuning voor SMB 3.0?

• dread
  • Laatst online: 01-10 12:27

dread

Sluwe vlaming

Probleem opgelost

[ Voor 90% gewijzigd door dread op 16-05-2014 10:32 ]

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

• TiEcs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-11 22:07
4POX schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 21:42:
[...]

Ja. Alle schijven moeten dezelfde grote hebben.

OFFTOPIC. Bij Synologie is dit geen vereiste. Zij hebben SHR. http://forum.synology.com...s_Synology_Hybrid_RAID%3F
momenteel heb ik een probleem met disk 1. Stel dat ik deze nu vervang door een 3TB, dan zal deze op 2TB werken.

Als ik nu later 3 indentieke 3TB schijven als disk 1 bij koop, kan ik dan een "exted capacity" doen door schijf 1 te vervangen door een nieuwe 3TB, idem 2 en 3, en bij schijf 4 de oude 3TB schijf uit slot 1 opnieuw in slot 4 steken? (al dan niet geformatteerd?)

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 10:58
TiEcs schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 21:01:
ik heb een qnap TS-419+, in RAID 5 met 4 2TB schijven Hitachi en nu heeft schijf 1 schrijf/lees fouten.
Ik heb 2x HGST Deskstar NAS 3TB gaan halen, aangezien die aan dezelfde prijs als de 2TB hitachi schijven was.

Als ik schijf 1 vervang door een 3TB, zal deze slechts op 2TB werken.
Is er later een mogelijkheid om deze schijf op 3 TB te krijgen?
Of moeten direct alle schijven vervangen worden door 3TB exemplaren?
Je kan van de extra ruimte op de nieuwe disk direct een apart volume aanmaken. Dat draait dan natuurlijk niet in raid of zo iets.
Zodra je een volgende schijf vervangt, kan je de extra ruimte daar koppelen aan de eerste extra ruimte, bijvoorbeeld gespiegeld (raid 1 of zo iets).
Ook kan je wachten tot alle schijven zijn vervangen door grotere en dan het basis-volume vergroten.
De mogelijkheden komen vanzelf boven drijven bij de instellingen als de disks vervangen zijn.

• Zonekill
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-02 17:11
Ik heb sinds gisteren dat het lampje rood blijft branden bij de HDD1. Ik heb een ts-210 met 1 hdd van 2TB erin. Ik krijg geen toegang tot de nas.
Wat kan ik nu het beste doen om weer toegang tot de nas te krijgen? En het probleem te verhelpen of erachter te komen wat er met de HDD aan de hand is?

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:50

Ethirty

Who...me?

1 harddisk en een rode led? Dat klinkt niet goed. Ik hoop dat je een backup hebt. Ik gok dat je een nieuwe schijf nodig hebt en opnieuw kan beginnen, maar misschien weet iemand anders nog tips of en hoe je nog wat kan redden.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Zonekill
Ja graag tips of er nog wat te redden valt. Heb wel backup van waardevolle info op externe HD maar dat staat in ext3 of ext4 file formaat dus daar kom ik ook niet aan nu.

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 10:58
Zonekill schreef op maandag 26 mei 2014 @ 21:37:
Ja graag tips of er nog wat te redden valt. Heb wel backup van waardevolle info op externe HD maar dat staat in ext3 of ext4 file formaat dus daar kom ik ook niet aan nu.
Als je een recente en complete backup op een externe disk hebt, dan zou ik de gegevens op de nas als verloren beschouwen. Zie of je de nas naar de fabrieksinstellingen kan krijgen, kan updaten en aan de gang kan krijgen. Eventueel met een nieuwe disk (3 TB is niet zo duur meer 8-)

Met een 2-bay systeem met 1 disk er in zou ik zo snel mogelijk een tweede disk kopen met de zelfde capaciteit (of meer, bijvoorbeeld 3 TB). Dan die 2 disks in mirror (raid) zetten zodat ze elkaar overeind houden. Als je meteen voor 2 disks gaat, dan kan je speciale nas-schijven overwegen. Maar als je het op 1 disk houdt, doe dan geen nas-disks maar gewoon zuinige disks. Let wel op de compatibiliteitslist...

Als je nu bij de externe disk wilt komen kan je een aantal dingen doen:
- Er bestaan tools om disks met ext-filesystemen onder msWindows te kunnen lezen. Zie of je die aan de gang kan krijgen. Als er iets is met 'read-only' ga daar dan voor, zodat je niet per-ongeluk de disk aanpast (en erger...)
- Je kan met een linux systeem op een cd booten en dan de disk koppelen en de gegevens inzien en eventueel naar je interne schijf (of een andere externe schfijf met fat/ntfs kopieren)

Als je de disk in de nas nog wilt redden, probeer het dan eens na een nachtje uit. Dan is alles afgekoelt en zo.

Met een 1-disk nas heb je eventueel de mogelijkheid om de disk er uit te halen en aan een andere machine te koppelen. Er staat een ext-filesysteem op, zie boven voor ideeën om bestanden te lezen.

Succes 8-)

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-10 13:58
Vraagje: vandaag aan de slag geweest met het netwerk en mijn QNAP 112 heeft nu een ander IP-adres. Alles doet het weer en ook de mappen etc zijn netjes in het netwerk te zien en ook streamen naar mijn mediaspeler (PI) werkt prima.

Wat het echter niet doet is NZBGET. Ik kom er met geen mogelijkheid in. Hij blijft vragen om inloggegevens. Voor zover ik weet heb ik die nooit van van de standaard af gehaald: nzbget: tegbzn6789
Echter hij logt niet in.

Ik heb daarom NZBGET er maar af geknikkerd en opnieuw geinstalleerd (V12.0). Ik ging er vanuit dat dat het probleem wel zou oplossen maar helaas. Ik kom er nog steeds niet in. Sickbeard doet het bijv wel prima.

Ook als ik op 'launch' druk via het bureaublad/startscherm van de NAS start hij wel het juiste adres ( host:6789) maar inloggen wil gewoon niet.

Iemand enig idee?

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-11 05:22

Totaalgeflipt

De enige echte

Heb je al een reboot gedaan? En wat zeggen de logs?

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-10 13:58
Totaalgeflipt schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 00:47:
Heb je al een reboot gedaan? En wat zeggen de logs?
Nevermind ik ben er al in. Blijkbaar is het default wachtwoord 'admin' en de inlognaam 'NZBGet'.
lekker handig dat dat nergens terug te vinden is. Leermomentje: Waar had ik de logs kunnen bekijken?

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

Lief Adje

Love is in the air

QTS 4.1 is uit! (sinds 30/05)
http://www.qnap.com/i/en/qts4/

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-11 08:55

doc

Iemand al positieve/negatieve ervaringen hiermee?

Me Tarzan, U nix!

• Opi
  • Niet online

Opi

Gisteren heb ik 4.1 op een 219P geinstalleerd vanaf 4.0.7. Tot dusver geen problemen had met de installatie. Wel wordt er op het forum van QNAP een fix aangeboden mocht de upgrade fout gaan; link (inloggen nodig).

[ Voor 17% gewijzigd door Opi op 04-06-2014 11:24 ]

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
Gister mijn TS-469 Pro geupdate van 4.1.0 RC3 naar 4.1.0, probleemloos werkend :)

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-11 16:21
Ik zat nog op 3.8.4 op de 459 pro. Alles werkte prima alleen werdt het werkgeheugen flink in gebruik genomen zonder dat de NAS iets moest doen.

Backupje gemaakt van de data en live update gedraaid naar 4.0.7. Ging vlekkenloos gelukkig en alles werkt nog zonder opnieuw iets te moeten installeren. Alleen Transmission had een update staan.

Laten jullie je NAS ook aanstaan met deze warmte als je hem niet gebruikt?

Systeem temp. ging met 5 a 6 gr omhoog en CPU in idle 2gr. alle HDDs ook ~3gr omhoog.

ALs het zo warm is 25gr + dan zet ik hem wel uit als ik hem paar dgn niet gebruik ivm de warmte.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mijn visie is dat de boel beter door kan draaien, dan weet je dat het nog werkt. Daarbij ben ik ook te lui om hem uit te zetten :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-11 08:48

4POX

Everybody is wired

Unknown Alien schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 13:03:
Ik zat nog op 3.8.4 op de 459 pro. Alles werkte prima alleen werdt het werkgeheugen flink in gebruik genomen zonder dat de NAS iets moest doen.

Backupje gemaakt van de data en live update gedraaid naar 4.0.7. Ging vlekkenloos gelukkig en alles werkt nog zonder opnieuw iets te moeten installeren. Alleen Transmission had een update staan.

Laten jullie je NAS ook aanstaan met deze warmte als je hem niet gebruikt?

Systeem temp. ging met 5 a 6 gr omhoog en CPU in idle 2gr. alle HDDs ook ~3gr omhoog.

ALs het zo warm is 25gr + dan zet ik hem wel uit als ik hem paar dgn niet gebruik ivm de warmte.
Staat je ventilator wel op SMART ? Dan gaat die vanzelf harder draaien als het warmer is.

AKA Rinkel weblog

• Unknown Alien
Room42 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 13:12:
Mijn visie is dat de boel beter door kan draaien, dan weet je dat het nog werkt. Daarbij ben ik ook te lui om hem uit te zetten :P
Waarom is dat beter?
Warmte is minder goed voor de levens jaren.
4POX schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 13:23:
[...]

Staat je ventilator wel op SMART ? Dan gaat die vanzelf harder draaien als het warmer is.
Jazeker. FAN draait ook sneller, maar kan de temp nooit gelijk houden.

CPU en systeem zijn normaal 39gr

Misschien een goed idee om de FAN te vervangen met een nieuwe. Zou toch geen probleem moeten zijn.

Heeft iemand wel eens de CPU eraf gehaald en nieuwe CPU paste ertussen gespoten?

De 459 pro die ik heb is altijd aantal jaar oud. De paste droogd wat uit waardoor koeling minder optimaal is. FAN slijt ook.

• doc

doc

4.1.0 Build 0612 is nu beschikbaar voor de meeste systemen

Me Tarzan, U nix!

• Unknown Alien
Is de GUI weer veranderd?

• doc

doc

In 4.1 nauwelijk tov 4.0.

Deze versie specifiek:
[Version and Build]
QTS 4.1.0 Build 0612

Fixed bugs:
-In a VMware ESXi host, the NAS would reboot when copying big files/VMDK to an iSCSI LUN if the iSCSI LUN was created in Block-base Thin with SSD Cache. (For x69, x69U, x70, x70U, x79, x79U series & IS-400)

-The system would occasionally reboot a few hours after an upgrade to firmware 4.1.0 build 20140530 (on TS-x10, x12, x19, x20, x21 series and HS-210)

Me Tarzan, U nix!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 07:34
Heb een Synology DS214+ in gebruik met Sab & Sickbeard welke vlekkeloos werken. Nu heb ik de mogelijkheid om een TS-469L te gaan gebruiken alleen wil ik graag van jullie weten hoe op de QNAP units Sab & Sickbeard werken? Lees veel verschillende verhalen en zoek echt eenzelfde ervaring als dat de Synology mij geeft.

Kan iemand mij voorzien van wat antwoorden? Anders gaat de TS-469L de verkoop in.

..::System Specs::..

• slopert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-11 06:34
Link naar de nieuwe firmware: http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=160&t=94473

Ik heb dus last van de spontane reboots, maar de update loopt vast. Downgraden kan ook niet.
Iemand een pointer in de richting van een oplossing?

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-11 13:08
Ibidem schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 14:43:
Heb een Synology DS214+ in gebruik met Sab & Sickbeard welke vlekkeloos werken. Nu heb ik de mogelijkheid om een TS-469L te gaan gebruiken alleen wil ik graag van jullie weten hoe op de QNAP units Sab & Sickbeard werken? Lees veel verschillende verhalen en zoek echt eenzelfde ervaring als dat de Synology mij geeft.

Kan iemand mij voorzien van wat antwoorden? Anders gaat de TS-469L de verkoop in.
SAB en Sickbeard werken prima. Via het App center kan je die erop zetten en probleemloos geautomatiseerd downloaden. Mits je lid bent van de juiste nieuwsgroep bent en ook de juiste spotter hebt.

Ik heb geen idee wat jouw ervaring met Synology is, dus ik kan je niet vertellen of het hetzelfde is.

Verwijderd

Ik heb ook een compatible geheugen latje beschikbaar van 2GB (is getest) deze werkt in TS269 Pro.
Aangezien ik ze per 2 moest nemen heb ik er 1 te veel.
Merk is samsung
Bij interesse

CiPHER: Adverteren is alleen mogelijk op V&A; voor het delen van prijzen van winkels hebben we de pricewatch.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2014 15:48 ]

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 09:28
Ik kom er zelf niet uit, dus maar even een vraag in dit topic:

Ik heb 2 volumes op mijn QNAP, en wil een aantal specifieke mappen van het ene volume naar het andere laten mirroren. Geen idee hoe ik dit in QTS kan instellen en of het überhaupt mogelijk is. Heeft iemand een idee?

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-11 12:59

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik heb een vraag over Music Station in QTS 4.x
Heeft iemand ervaring met het gebruiken van USB speakers en/of een USB geluidskaart op de NAS aangesloten?
Ik wil graag een NAS die ook als jukebox te gebruiken is en zit oa over de TS-212P te twijfelen. Helaas is de documentatie er nog niet heel erg duidelijk over.
Ik kan de optie ook niet terugvinden in de online demo:
http://qnapdemo.myqnapcloud.com:9090/musicstation/

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:52

Kraz

Saving the world

Pathogen schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 13:38:
Heeft iemand ervaring met het gebruiken van USB speakers en/of een USB geluidskaart op de NAS aangesloten?
Ik wil graag een NAS die ook als jukebox te gebruiken is en zit oa over de TS-212P te twijfelen. Helaas is de documentatie er nog niet heel erg duidelijk over.
Ik heb er niet echt mee gewerkt, maar wat jij op die manier wilt bereiken gaat niet lukken vrees ik.
Music Station is bedoeld om muziek vanuit een willekeurig apparaat af te spelen vanaf je NAS.
Het geluid komt dus uit de speakers van je willekeurige apparaat (mobiel, tablet, pc)...niet je QNAP.

• Kashika
Je kunt prima muziek vanaf je NAS afspelen. Moet je het aansluiten via HDMI of iets dergelijks aan een apparaat wat het afspeelt.

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hoe wil je een TS-212P via HDMI aansluiten? Je kan bestanden afspelen die op de NAS staan, maar daar heb je dan een mediaspeler, pc, apple-tv of iets dergelijks voor nodig.

Maar dat was de vraag niet. De NAS zelf kan geen muziek afspelen, ook niet met een USB geluidskaart of speakers.

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-11 21:11

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik denk dat ik geen bijzonder probleem heb (?), maar wel een erg kritische m.b.t. mijn QNAP TS-219P II. Ik kreeg v/d week een firmware-upgrade voorgeschoteld en deze heb ik uitgevoerd, waarbij het me opviel dat hij op iets van 40% bleef hangen, verder gebeurde er niets. Ik vervolgens na een tijdje opnieuw opstarten en hele NAS doet het niet meer zoals voorheen. Ik vermoedde dat firmware-installatie mislukt is. Ik heb vorige firmware-upgrades ook gedaan en die waren binnen vijf minuten klaar.

Wat ik nu heb geprobeerd is de NAS met resetknop aan de achterkant resetten, dit lijkt goed te gaan voor zover ik kan inschatten. Ik krijg alleen niet meer de standaard QNAP-webinterface te zien zoals voorheen waarbij je alles kunt instellen. Na wat lezen wordt o.a. QFinder geadviseerd en een aantal wiki's van QNAP tegengekomen (o.a. http://wiki.qnap.com/wiki/Firmware_Recovery, http://wiki.qnap.com/w/in...n_No_HDD%28s%29_Installed, http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=11&t=93686 <- deze draad bevat wat SSH-instructies en geeft gelukkig wel mijn schijven weer en ik kan ze mounten met de volgende commando's:

code:
1
2
3
4
5
6
7
config_util 1
storage_boot_init 1
storage_boot_init 2
sleep 30
df -h
mount
cd /share/MD0_DATA

Ik ben nu in de fase van QFinder verder gegaan.

Om in de QFinder de setupwizard te kunnen gebruiken moet ik de twee schijven die er bij mij in zitten (RAID-gespiegeld met alle data erop) er eerst uithalen. Vervolgens NAS aanzetten en dan pas kan ik de QFinder setupwizard doorlopen. Vervolgens klaagt hij (natuurlijk) dat hij geen schijven kan vinden. De schijven duw ik er dan in en dan kies ik voor "Opnieuw detecteren" en ziet hij beide schijven.

Ik kies voor "Doorgaan met instellen" (servernaam, wachtwoord) en dan het belangrijkste (denk ik): schijfconfiguratie. Omdat mijn schijven al gegevens bevatten wil ik NIET dat hij daar ook maar iets mee gaat doen en kies ik uit de lijst voor "Schijven later configureren". Als ik dat kies komt er de waarschuwing dat ik ze later moet initialiseren. En op dat punt ben ik gestopt omdat ik een hoop lees over initialiseren dat je dan je gegevens kwijt bent.

Mijn vraag dus: moet ik toch doorgaan in de QFinder setupwizard en kan ik dan na een herstart mijn schijven weer benaderbaar maken? Of moet ik een hele andere weg gaan bewandelen? Ik ben nogal bang dat ik met een verkeerde druk op de knop (het zogenaamde "initialiseren") al mijn gegevens straks kwijt ben.

Opgelost:
Ik heb toch maar met de QFinder de "Schijven later configureren"-optie gekozen en de een-na-nieuwste versie van de firmware handmatig gepakt (4.0.7). Na ongeveer een kwartier bidden dat alle gegevens er nog op bleven staan was het klaar en deed alles het weer. Enige probleem is dat hij mijn oude gedeelde mappen niet meer zag via de webinterface. Door met SSH aan te melden op de NAS (gebruiker/wachtwoord: admin/admin) kon ik in de map /share/MD0_DATA gelukkig nog mijn mappen terugvinden en de inhoud verplaatsen naar wel zichtbare gedeelde mappen.

[ Voor 22% gewijzigd door Tjeerd op 20-07-2014 10:18 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Unknown Alien
Welk programma zou ik het beste kunnen gebruiken om te kijken wat de lees en schrijfsnelheid van mijn NAS is?

Gebruik nu de 459 pro
3 x REDs 3TB in RAID5.

• Room42
  • Niet online
Ray187, dat hangt helemaal vanaf wat je wilt testen. Ik neem aan CIFS/SMB? Dan kun je bijvoorbeeld CrystalDiskMark draaien onder Windows.

Wil je de raw snelheid op de server zelf, moet je even googlen naar 'linux raid benchmark' of 'qnap benchmark'.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Unknown Alien
thx. CDM heb ik al voor me PC. Wil idd raw speed testen.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Kashika schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 16:43:
[...]

Je kunt prima muziek vanaf je NAS afspelen. Moet je het aansluiten via HDMI of iets dergelijks aan een apparaat wat het afspeelt.
kraz247 schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 08:43:
[...]

Ik heb er niet echt mee gewerkt, maar wat jij op die manier wilt bereiken gaat niet lukken vrees ik.
Music Station is bedoeld om muziek vanuit een willekeurig apparaat af te spelen vanaf je NAS.
Het geluid komt dus uit de speakers van je willekeurige apparaat (mobiel, tablet, pc)...niet je QNAP.
Naar mijn idee is er genoeg informatie op Internet waar beweerd wordt dat dit wel degelijk moet kunnen (tegenwoordig). Ik weet dat het bij de concurrent (Synology) ook een feature is, dus ik ben nog steeds geneigd te zeggen dat het moet kunnen dmv USB speakers of een USB sound card...

Lees bijvoorbeeld dit:
http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=21&t=55604

• Kraz

Kraz

Saving the world

Pathogen schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 11:40:
[...]

[...]

Naar mijn idee is er genoeg informatie op Internet waar beweerd wordt dat dit wel degelijk moet kunnen (tegenwoordig). Ik weet dat het bij de concurrent (Synology) ook een feature is, dus ik ben nog steeds geneigd te zeggen dat het moet kunnen dmv USB speakers of een USB sound card...

Lees bijvoorbeeld dit:
http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=21&t=55604
Goed punt, was ik niet van op de hoogte idd.

Ik zit nu met de 'drang' om een nieuwe NAS aan te gaan schaffen.
Ben momenteel in het bezit van een TS-439 Pro en die bevalt in principe goed, maar wordt al wat ouder.
Ik gebruik de NAS voornamelijk voor downloaden (SB, CP, SabNZBd), streamen en natuurlijk opslag van data.

In eerste instantie was ik er al uit en zou ik de overstap gaan maken naar Synology (412+) . Dit omdat de community en packages een stuk beter lijken.
Ook de nieuwere versies van DSM spreken mij erg aan.

Het grote nadeel is;
Mijn wens is nog om Plex op de NAS te draaien. Mijn huidige Qnap is bij lange na niet krachtig genoeg om dit vlot te draaien (HD materiaal)
Na wat inlezen lijkt het erop dat op 80% van de huidige, nieuwe generatie NASsen het ook niet draait. Simpelweg omdat de processor het niet trekt. Er moet minimaal een i3 processor in zitten wat alleen het hogere segment heeft.
Nu stream ik de video's via NTFS naar een raspb. pi met xbmc erop.

Ik heb 'maar' 4 schijven nodig en Synology heeft geen typen die nog betaalbaar zijn met zo'n processor.
Qnap heeft dat wel in de vorm van de TS-470 Pro. Eventueel is die processor zelfs nog te vervangen voor een andere, snellere.

Nadeel van Qnap op dit moment is (hoewel ik tevreden ben) dat ik toch sterk het idee heb dat de packages achter lopen en ze nog op DSM 4 draaien.

Ik blijf gewoon maar twijfelen of ik de huidige situatie qua streamen houdt en dan voor Synology ga of toch de sterkere Qnap en dan Plex ga gebruiken....

*luxeproblemen!

• Kashika
kraz247 schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 14:28:
[...]

Goed punt, was ik niet van op de hoogte idd.

Ik zit nu met de 'drang' om een nieuwe NAS aan te gaan schaffen.
Ben momenteel in het bezit van een TS-439 Pro en die bevalt in principe goed, maar wordt al wat ouder.
Ik gebruik de NAS voornamelijk voor downloaden (SB, CP, SabNZBd), streamen en natuurlijk opslag van data.

In eerste instantie was ik er al uit en zou ik de overstap gaan maken naar Synology (412+) . Dit omdat de community en packages een stuk beter lijken.
Ook de nieuwere versies van DSM spreken mij erg aan.

Het grote nadeel is;
Mijn wens is nog om Plex op de NAS te draaien. Mijn huidige Qnap is bij lange na niet krachtig genoeg om dit vlot te draaien (HD materiaal)
Na wat inlezen lijkt het erop dat op 80% van de huidige, nieuwe generatie NASsen het ook niet draait. Simpelweg omdat de processor het niet trekt. Er moet minimaal een i3 processor in zitten wat alleen het hogere segment heeft.
Nu stream ik de video's via NTFS naar een raspb. pi met xbmc erop.

Ik heb 'maar' 4 schijven nodig en Synology heeft geen typen die nog betaalbaar zijn met zo'n processor.
Qnap heeft dat wel in de vorm van de TS-470 Pro. Eventueel is die processor zelfs nog te vervangen voor een andere, snellere.

Nadeel van Qnap op dit moment is (hoewel ik tevreden ben) dat ik toch sterk het idee heb dat de packages achter lopen en ze nog op DSM 4 draaien.

Ik blijf gewoon maar twijfelen of ik de huidige situatie qua streamen houdt en dan voor Synology ga of toch de sterkere Qnap en dan Plex ga gebruiken....

*luxeproblemen!
Ik weet wat je bedoelt. Ik heb zelf een TS x49 waar XBMC ook op kan draaien.
Dat kan de QNAP hardwaretechnisch gewoon aan. Echter omdat er een intel atom in zit, komen er nooit drivers voor uit. Dus mijn XBMC zal altijd screen tearing vertonen als ik iets afspeel. Heel licht, maar ik erger me er genoeg aan om een andere media player te nemen.

Het is voor de hedendaagse NAS nog net niet mogelijk om zo'n all in one functie perfect te kunnen doen. Nu is het gemak dat je wel je data kan beheren en kan dowloaden en delen vanaf dat system de kerntaak.

Kun je beter een andere media streamer nemen om deze ergernissen te voorkomen :)

• Kraz

Kraz

Saving the world

Kashika schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 14:32:
[...]

Ik weet wat je bedoelt. Ik heb zelf een TS x49 waar XBMC ook op kan draaien.
Dat kan de QNAP hardwaretechnisch gewoon aan. Echter omdat er een intel atom in zit, komen er nooit drivers voor uit. Dus mijn XBMC zal altijd screen tearing vertonen als ik iets afspeel. Heel licht, maar ik erger me er genoeg aan om een andere media player te nemen.

Het is voor de hedendaagse NAS nog net niet mogelijk om zo'n all in one functie perfect te kunnen doen. Nu is het gemak dat je wel je data kan beheren en kan dowloaden en delen vanaf dat system de kerntaak.

Kun je beter een andere media streamer nemen om deze ergernissen te voorkomen :)
Dát idd!

De huidige situatie werkt prima hoor; Alle media op de Qnap en met mn RaspBMC streamen naar de TV. Zelfs de CEC werkt goed!
Maar aangezien ik Plex er toch nét wat gelikter uit vind zien zou ik daar graag naar overstappen.
Ik kan de app op mn smart TV installeren en op dan kan mn Pi er tussen uit.

Als Synology uitkomt met een zwaardere SoHo NAS dan is deze binnen een dag door mij besteld.
Qnap loopt voor op hardware, Synology (ruim) voor op software.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:29
heb hier een 119P+ draaien met daaroop een Sweex USB geluidskaartje -> jackplug naar de stereo. Dat werkt an sich goed, ware het niet alleen dat de software bagger is. Vooral de android app. De nummers van een cd worden bijna altijd alfabetisch afgespeeld, ondanks dat de tag-info goed staat (of ieg dat 99% van de andere programma's er geen problemen mee hebben en het is me ook volstrekt onduidelijk waar dit aan ligt) Ik heb net nog even op de site gekeken en het kan zijn dat met een firmware update dit verholpen is, ik draai zeker niet de laatste dus dat kan de oorzaak zijn.. Wel blijft de app traag en is de functionaliteit basic...

Muziek afspelen via USB kan dus, werkt best goedok maar de bediening is bagger

[ Voor 9% gewijzigd door Hopjesvla79 op 24-07-2014 16:35 ]

Hi Ha Hopjesvla

• pitchdown
Ik ben op zoek naar een WIFI-webcam die werkt met surveillance station van Qnap.

Vereisten :
- niet te duur
- welke redelijke geode kwaliteit (indien mogelijk ook in het donker)
- moet geschikt zijn voor buiten-gebruik

Iemand ervaring met een webcam die voldoet aan deze specs?

[ Voor 7% gewijzigd door pitchdown op 25-07-2014 14:43 ]

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Is het met een TS-212 een beetje te doen om foto's op internet te delen?

Ik zit steeds vaker foto's te maken voor anderen (gewoon familie-verband); en tot nu toe gaat dat via o.a. Dropbox. Maar daar loop ik al snel tegen het limiet van 5GB aan.
Flickr vind ik persoonlijk een zeer prettige site om foto's te delen, maar daar kan iedereen al jouw foto's zien.

(Ja; je kunt je foto's verborgen houden; maar stel dat ik voor persoon A een collectie heb en voor persoon B een aparte collectie; dan kunnen heel eenvoudig elkaars foto's vinden.
En ik heb eerlijk ook geen zin om voor elke collectie/persoon/event een nieuw Flickr account aan te maken.

Ergens heb ik niet zo'n zin om de Qnap open te zetten; de veiligheid en omdat dat ding nu nog meer voor z'n kiezen krijgt (draai nu al SickBeard, Headphones, Couchpotato, Sabnzbd, pleur Lightroom RAW foto's en exports daarop en ik hoor het ding ook haast constant bezig zijn).

Iemand ideeën hierover?

• pitchdown
pitchdown schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 14:32:
Ik ben op zoek naar een WIFI-webcam die werkt met surveillance station van Qnap.

Vereisten :
- niet te duur
- welke redelijke geode kwaliteit (indien mogelijk ook in het donker)
- moet geschikt zijn voor buiten-gebruik

Iemand ervaring met een webcam die voldoet aan deze specs?
Iemand?

Verwijderd

Goedemorgen

ik heb een QNAP TS-419P II en heb een probleem met het installeren van mijn firmware update (4.1.0 Build 20140612).
of ik hem automatisch of de update eerst download en dan installed installeer. de installatie balk gaat wel lopen en bij +/- 30% geeft hij de foutmelding: update gevaald.
heeft iemand hier ook last van gehad. en hoe is het opgelost?

• Zonekill
beerse schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:47:
[...]

Als je een recente en complete backup op een externe disk hebt, dan zou ik de gegevens op de nas als verloren beschouwen. Zie of je de nas naar de fabrieksinstellingen kan krijgen, kan updaten en aan de gang kan krijgen. Eventueel met een nieuwe disk (3 TB is niet zo duur meer 8-)

Met een 2-bay systeem met 1 disk er in zou ik zo snel mogelijk een tweede disk kopen met de zelfde capaciteit (of meer, bijvoorbeeld 3 TB). Dan die 2 disks in mirror (raid) zetten zodat ze elkaar overeind houden. Als je meteen voor 2 disks gaat, dan kan je speciale nas-schijven overwegen. Maar als je het op 1 disk houdt, doe dan geen nas-disks maar gewoon zuinige disks. Let wel op de compatibiliteitslist...

Als je nu bij de externe disk wilt komen kan je een aantal dingen doen:
- Er bestaan tools om disks met ext-filesystemen onder msWindows te kunnen lezen. Zie of je die aan de gang kan krijgen. Als er iets is met 'read-only' ga daar dan voor, zodat je niet per-ongeluk de disk aanpast (en erger...)
- Je kan met een linux systeem op een cd booten en dan de disk koppelen en de gegevens inzien en eventueel naar je interne schijf (of een andere externe schfijf met fat/ntfs kopieren)

Als je de disk in de nas nog wilt redden, probeer het dan eens na een nachtje uit. Dan is alles afgekoelt en zo.

Met een 1-disk nas heb je eventueel de mogelijkheid om de disk er uit te halen en aan een andere machine te koppelen. Er staat een ext-filesysteem op, zie boven voor ideeën om bestanden te lezen.

Succes 8-)
Ik heb de HDD uit de nas via een speciale case aangesloten op de laptop met daarop Ubuntu. Ik kon de data lezen en ook kopieren. Alleen de FOTO map was niet leesbaar deze is volgens mij beschadigd. (Denk dat de nas daarom ook een lees/schrijffout aangaf middels rood lampje)

Kan ik nu de nas HDD gewoon formatteren en dan weer in de nas steken en weer opnieuw instellen? Of gaat dat dan niet goed? Is de HDD beschadigd omdat ik de FOTO map niet kan lezen?

• Diman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-09 12:06
Zonekill schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 15:38:
[...]

Ik heb de HDD uit de nas via een speciale case aangesloten op de laptop met daarop Ubuntu. Ik kon de data lezen en ook kopieren. Alleen de FOTO map was niet leesbaar deze is volgens mij beschadigd. (Denk dat de nas daarom ook een lees/schrijffout aangaf middels rood lampje)

Kan ik nu de nas HDD gewoon formatteren en dan weer in de nas steken en weer opnieuw instellen? Of gaat dat dan niet goed? Is de HDD beschadigd omdat ik de FOTO map niet kan lezen?
Als de QNAP nas een rood lampje geeft bij een schijf moet je er vanuit gaan dat de schijf stuk is. Ik zou zo'n schijf niet meer vertrouwen. De schijf is gewoon verloren. Ja je kan em formatteren en daarna mogelijk weer gebruiken, maar dan is het afwachten totdat die weer schrijffouten maakt. Dit is een kwestie van dagen voordat dit weer gebeurt. Als je de S.M.A.R.T. gegevens van de schijf uitleest, zou je ook moeten kunnen zien dat er iets mis is met de schijf.

Je zou de gsmartcontrol GUI kunnen installeren op Ubuntu om de smart-gegevens uit te lezen.
http://gsmartcontrol.sourceforge.net/home/

• DRuw
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Ja ik heb eenzelfde issue zie ik..
Heb een 439 proII met een rood lampje bij disk2 van 4.
er zitten 4 van deze vriendjes in pricewatch: Seagate Barracuda Green ST32000542AS, 2TB
Als ik bij de errors kijk zie ik alles op Ok staan behalve de Reallocated_Sector_Ct.
Waarde 001, slechtste waarde 001, drempel 036 en ruwe waarde 4799.
Iemand tips?
mocht hij het loodje leggen, kan ik er eigenlijk iedere 2TB schijn indrukken die er is ongeveer (bijv deze pricewatch: Seagate Desktop HDD, 2TB)? degene die ik heb bestaat blijkbaar niet meer:(

[ Voor 9% gewijzigd door DRuw op 10-08-2014 14:53 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• Gusto
Kijk eens in de hd-compatibiliteitslijst voor je je nas: http://www.qnap.com/i/use....php?g_cat=1&II=49&hf=old

• DRuw

DRuw

Tnx en die kan ik ook gewoon door elkaar gebruiken dus? als het maar hetzelfde formaat is toch?
Sata-type enzo en merk maakt toch niet uit dacht ik?

[ Voor 49% gewijzigd door DRuw op 10-08-2014 17:03 ]

• Gusto
yep :D

[ Voor 16% gewijzigd door Gusto op 10-08-2014 18:09 ]

• DRuw

DRuw

Nice, tnx!
Ik ga er ff een aanschaffen als back-up.
ik heb nieuwe firmware erop gezet en nu is hij weer groen maar hij was niet voor niets rood...

• Gusto
vergeet die STx000DM schijven, dat is rommel :(

• DRuw

DRuw

Gusto schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 18:14:
vergeet die STx000DM schijven, dat is rommel :(
Die staan ook niet op de lijst zie ik..?

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

KL643

beeldaandemuur

Klopt, dit is ongeveer de slechtste keus die je kan maken voor je nas...genoeg over te lezen op het Qnap forum.

[ Voor 21% gewijzigd door KL643 op 10-08-2014 22:20 ]

beeldaandemuur

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
DRuw schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 14:52:
er zitten 4 van deze vriendjes in pricewatch: Seagate Barracuda Green ST32000542AS, 2TB
Als ik bij de errors kijk zie ik alles op Ok staan behalve de Reallocated_Sector_Ct.
Iemand tips?
mocht hij het loodje leggen, kan ik er eigenlijk iedere 2TB schijn indrukken die er is ongeveer (bijv deze pricewatch: Seagate Desktop HDD, 2TB)? degene die ik heb bestaat blijkbaar niet meer:(
Heb je toevallig laatst de firmware geupgrade? Dan zou ik eens het forum afstruinen. Daar wordt melding gemaakt dat veel mensen dit probleem ook hebben nadat ze de firmware hebben geupdate.

Strava | AP | IP | AW

• DRuw

DRuw

Ik had het juist ervoor..
Nu de nieuwste erop staat lijkt hij weer normaal voor nu.

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-11 17:11

RoyK

Hobby tekenaar

Ik bezit een Qnap TS-210 en werk met een iMac en een Macbook pro.

De iMac maakt elk uur een backup via Timemachine op de NAS. En op de NAS hebben we ook prive materiaal staan wat je graag zo veilig mogelijk wil bewaren. Denk aan fotos en films van ons gezin. Uiteraard doet de NAS ook zijn dienst als download station en opslag van andere zooi.

Ik heb een online backup dienst bij Argeweb van 1 TB. Alleen kan deze dienst helaas geen netwerkschijven aanspreken onder OSX. Hierdoor kan ik mijn iMac wel online backuppen maar mijn NAS niet. Waardoor ik weer van alles dubbel en dwars heb lopen. Ik begin het overzicht zo langzaam kwijt te raken en ervaar ik het maar als gedoe. Bovendien wordt nu ook mijn timemachine backup nergens extra gebackuped. Als mn NAS er mee kapt, is de timemachine backup ook foetsie.

Nu zag ik tussen de apps op de NAS diverse cloud diensten staan. Is er iemand hier die daarmee werkt? Is het aan te bevelen?

Ik zat ook te denken aan een 2e NAS die ik dan bij mijn ouders plaats. Kan ik de 2 Nassen met elkaar laten praten / spiegelen?

Als jullie nog een creatief ideetje hebben, hoor ik het graag.

Mijn portfolio op Instagram

• aj.berg
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-11 09:37
Kan ik een 2e schijf in mijn qnap ts210 bijplaatsen en initialiseren met behoud van gegevens op de 1e schijf.
Of gaat hij dan beide schijven opnieuw indelen?

In dit topic kan ik daar helaas nog geen antwoord op vinden.

Wie weet, dat wie helpt?

[ Voor 14% gewijzigd door aj.berg op 18-08-2014 15:44 ]

• Unknown Alien
Legt eraan wat je ermee gaat doen. Als je hem als losse schijf gat gebruiken dan zou hij niks met HDD0 moeten doen.

Heb een overheating issue met mijn QNAP 459 pro :-(

De HDDs zaten uit het niks op 50gr en de CPU en system 40+ gr. terwijl de NAS niks deed behalve aanstaan.

UIt gezet en de HDDs voelde niet warm aan. De CPU koeler wel handwarm. Aangezien de NAS al wat jaartjes oud is en flink aan heeft gestaan heb ik hem maar uit elkaar gehaald.

CPU en koeler koelpasta vrij gemaakt. Dat was opgedroogd en sommige stukjes leek het wel oud papier. Ik ontvang morgen de nieuwe koelpasta artic silver 5. Ik ben benieuwd.

Overigens na het uitzetten van de NAS een nacht en daarna weer aanzetten is geen oplossing. De CPU en system werdt weer 40gr wat normaal 30gr was. 10gr verschil is teveel en niet goed. Daardoor werden ook de HDDs een paar gr warmer.

Iemand ervaring met de FAN vervangen? Als i keen andere erop zet is de aansluitng dan hetzelfde? War moet ik op letten bij het kopen va neen nieuwe fan voor de NAS behalve de maat.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:53

mjl

Ugh

DRuw schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 14:52:
Iemand tips?
Je kunt ook een grotere disk er in stoppen WD Red 3 of 4TB (check ff de compatability lijst to be sure) en langzaamaan (kostenspreiding) alle disks vervangen nu ze het nog doen (en verkoopbaar zijn ;) ). Zodra all je schijven in een RAID dan vervangen zijn kun je de capaciteit uitbreiden ....

-------

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46

FeaR

In GoT we trust

Vanmorgen stroomuitval gehad thuis en sindsdien stuurt mijn TS-469 Pro mailtjes dat HDD3 niet lekker is, deze zou leesfouten geven.
Host: Drive3 medium error. Please run bad block scan on this drive or replace the drive if the error persists.
Als ik via de webinterface de disk laat checken geeft hij de ene keer geen fouten en de andere keer "ABNORMAAL" wegens een leesfout. Nu staan alle vier de schijven weer op "GOED".

Hoe serieus is de melding dan? Ernstig genoeg om de HDD te vervangen of kan het eigenlijk geen kwaad? Zou toch meer dan honderd euro schelen (WD Red 3TB).

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 20-08-2014 17:54 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
FeaR schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 17:36:
Vanmorgen stroomuitval gehad thuis en sindsdien stuurt mijn TS-469 Pro mailtjes dat HDD3 niet lekker is, deze zou leesfouten geven.

[...]

Als ik via de webinterface de disk laat checken geeft hij de ene keer geen fouten en de andere keer "ABNORMAAL" wegens een leesfout. Nu staan alle vier de schijven weer op "GOED".

Hoe serieus is de melding dan? Ernstig genoeg om de HDD te vervangen of kan het eigenlijk geen kwaad? Zou toch meer dan honderd euro schelen (WD Red 3TB).
Ik zou de schijf gewoon vervangen. Al was het maar voor de zekerheid

Strava | AP | IP | AW

• DRuw

DRuw

och, als je in RAID werkt… mijne lijkt het ook weer normaal te doen...

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

RAID5 inderdaad. Ik ben voor de zekerheid even alle belangrijke bestanden naar de PC aan het schrijven voor mocht ik iets kwijt raken. Dan nog een dagje afwachten hoe het met de errors staat. Dat je fouten kan krijgen met een HDD snap ik, maar doe het dam wel consequent :P

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

KL643

beeldaandemuur

FeaR schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 19:25:
RAID5 inderdaad. Ik ben voor de zekerheid even alle belangrijke bestanden naar de PC aan het schrijven voor mocht ik iets kwijt raken.
Verbaas mij nog steeds dat mensen dit vaak pas gaan doen als het (bijna) te laat is. Raid=geen backup!

beeldaandemuur

• ad6922
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-08 15:52
Even wat anders. SABNZBD is NIET meer te installeren.!!

Ik wil Sabnzb installeren. Daarvoor heb je optware nodig. Maar helaas kan je optware niet meer installeren.

Reden: de site waar de repositories van optware staan is niet meer in de lucht en komt ook niet meer in de lucht. Gevolg is dat je nu moet gaan knutselen om je repositories ergens van een ftp site te halen en deze lokaal op je nas neer te zetten en je verwijzing naar deze locatie op je server te doen.

Tot zover snap ik. Maar ik heb geen idee hoe dit uit te voeren. Ben maar een simpele gebruiker. Oftewel voor de simpele gebruiker is het nu niet mogelijk om sabnzb te installeren.

Iemand wat meer kennis van het knutselen op een server die er wat mee chocola van kan maken?

Zie voor de nu bekende details:
http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=124&t=96735

• ad6922

[...]

Herkenbaar. Zelfde probleem gisteren. Scan now gedaan onder storage manager en daarna brand het lampje op de nas rood en krijg ik het advies de schijf te vervangen.

Zou gewoon snel een nieuwe halen

• ad6922
RoyK schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 11:17:
Ik bezit een Qnap TS-210 en werk met een iMac en een Macbook pro.

De iMac maakt elk uur een backup via Timemachine op de NAS. En op de NAS hebben we ook prive materiaal staan wat je graag zo veilig mogelijk wil bewaren. Denk aan fotos en films van ons gezin. Uiteraard doet de NAS ook zijn dienst als download station en opslag van andere zooi.

Ik heb een online backup dienst bij Argeweb van 1 TB. Alleen kan deze dienst helaas geen netwerkschijven aanspreken onder OSX. Hierdoor kan ik mijn iMac wel online backuppen maar mijn NAS niet. Waardoor ik weer van alles dubbel en dwars heb lopen. Ik begin het overzicht zo langzaam kwijt te raken en ervaar ik het maar als gedoe. Bovendien wordt nu ook mijn timemachine backup nergens extra gebackuped. Als mn NAS er mee kapt, is de timemachine backup ook foetsie.

Nu zag ik tussen de apps op de NAS diverse cloud diensten staan. Is er iemand hier die daarmee werkt? Is het aan te bevelen?

Ik zat ook te denken aan een 2e NAS die ik dan bij mijn ouders plaats. Kan ik de 2 Nassen met elkaar laten praten / spiegelen?

Als jullie nog een creatief ideetje hebben, hoor ik het graag.
Gaan voor die 2e Nas. Koop een 2e QNAP via marktplaats. Want die hoeft niet meer te doen dan backups te ontvangen. Standaard functionaliteit om de NAS te backuppen zit onder backup station (NAS to NAS). Eenvoudig in te richten. Maak dan eerst de eerste backup thuis, want dan hoef je daarna alleen nog maar de incrementen via internet te laten verlopen.

Ik heb het al een paar jaar op deze manier ingericht. En het is ideaal.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

KL643 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 22:03:
[...]
Verbaas mij nog steeds dat mensen dit vaak pas gaan doen als het (bijna) te laat is. Raid=geen backup!
Ik verwoordde het verkeerd: mijn belangrijke bestanden worden sowieso tussen PC, laptop en NAS geschreven zodat ik die als back-up heb. Gisteren heb ik even bestanden overgezet welke ik anders weer opnieuw aan moet komen. Denk aan muziek en andere multimedia.
ad6922 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 23:23:
[...]
Herkenbaar. Zelfde probleem gisteren. Scan now gedaan onder storage manager en daarna brand het lampje op de nas rood en krijg ik het advies de schijf te vervangen.

Zou gewoon snel een nieuwe halen
Alles is hier nu weer groen... tot op heden ook geen e-mail met foutmeldingen.
Ik wacht nog even af en anders toch maar gewoon een 3TB WD Red bestellen. Of toch die 4TB om zo op den duur de configuratie uit te kunnen breiden,

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

TS-212P is weer een stukje in prijs gezakt :) En de twijfel tussen deze en de Synology DS213j begint weer!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11 15:48

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Pathogen schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:06:
TS-212P is weer een stukje in prijs gezakt :) En de twijfel tussen deze en de Synology DS213j begint weer!
Ik ben heel tevreden met mijn TS-212P voor opslag van foto's en films.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ik las de release notes van 4.1.1 update. Het is een opsomming van oplossingen van de frustratie die ik over qnap heb.

Laat de x86 updates maar snel komen.

AKA Rinkel weblog

• Unknown Alien
Na het opnieuw aanbrengen van koelpasta Arctic silver 5 in me NAS is de CPU temp in idle 43gr.

Wat is de CPU en System temp in jullie NAS?

Ik heb een 459 pro met 3 HDDs erin.

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
CPU 31 C System 28 C op een 439 Pro met 4 schijven.

• mjl

mjl

Ugh

[...]

Als na de bad block scan de fouten opgelost zijn hoeft er niks aan de hand te zijn. Dan zijn de fouten door het niet wegschrijven van de data op het moment van de stroomuitval gecorrigeerd.

Je kunt overwegen een RMA aan te vragen bij WD. Als je een creditcard hebt sturen ze kostenloos een nieuwe en stuur je de oude daarna retour. Kun je in de tussentijd deze nog ff in je NAS houden en dan in 1x vervangen.

Even goed documenteren wat de foutmeldingen zijn (heb je screenshots gemaakt) mochten ze er naar vragen.

Ze brengen alleen de kostprijs van de disk in rekening als je 'm niet netjes terugstuurd. Ik heb zo eens een 2TB WD Green laten vervangen. Gaf ook errors in ee RAID. Was binnen 2 dagen geleverd.

[ Voor 7% gewijzigd door mjl op 22-08-2014 15:14 ]

-------

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Unknown Alien schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:10:
Na het opnieuw aanbrengen van koelpasta Arctic silver 5 in me NAS is de CPU temp in idle 43gr.

Wat is de CPU en System temp in jullie NAS?

Ik heb een 459 pro met 3 HDDs erin.
QNAP TS-469 Pro in een ruimte waar het zo'n 20-21 graden is:
CPU Temperatuur: 38 graden
Systeem Temperatuur: 33 graden
HDD 1 Temperatuur: 30 Graden
HDD 2 Temperatuur: 29 Graden
HDD 3 Temperatuur: 29 Graden
HDD 4 Temperatuur: 29 Graden

Moet zeggen dat de temperatuur wel wat gestegen is sinds ik de NAS had gekocht, toen zat deze idle op een graad of 36. Gisteren wel even de compressor door de NAS gehaald om deze te ontdoen van stof, maar dat heeft op de temperatuur geen effect gehad.
mjl schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 15:12:
[...]
Als na de bad block scan de fouten opgelost zijn hoeft er niks aan de hand te zijn. Dan zijn de fouten door het niet wegschrijven van de data op het moment van de stroomuitval gecorrigeerd.

Je kunt overwegen een RMA aan te vragen bij WD. Als je een creditcard hebt sturen ze kostenloos een nieuwe en stuur je de oude daarna retour. Kun je in de tussentijd deze nog ff in je NAS houden en dan in 1x vervangen.

Even goed documenteren wat de foutmeldingen zijn (heb je screenshots gemaakt) mochten ze er naar vragen.

Ze brengen alleen de kostprijs van de disk in rekening als je 'm niet netjes terugstuurd. Ik heb zo eens een 2TB WD Green laten vervangen. Gaf ook errors in ee RAID. Was binnen 2 dagen geleverd.
Dat is wel goede service van WD. Ik heb helaas geen screenshots gemaakt van de foutmeldingen die de NAS zelf in de webinterface gaf. Alleen het mailtje die de QNAP stuurt met fouten.

De fouten kwamen nadat ik meteen bij thuiskomst de NAS had laten scannen. Later op het idee gekomen de NAS een keer goed af te sluiten en dan weer op te starten. Nu is elke HDD goed en krijg ik ook geen mail meer. Ik ga er maar van uit dat alles nu goed is *klopt af*. Maar de drempel om een nieuwe HDD te regelen is nu wel een stuk lager nu ik jouw post over de service van QNAP gelezen heb.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

ad6922 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 23:26:
[...]

Gaan voor die 2e Nas. Koop een 2e QNAP via marktplaats. Want die hoeft niet meer te doen dan backups te ontvangen. Standaard functionaliteit om de NAS te backuppen zit onder backup station (NAS to NAS). Eenvoudig in te richten. Maak dan eerst de eerste backup thuis, want dan hoef je daarna alleen nog maar de incrementen via internet te laten verlopen.

Ik heb het al een paar jaar op deze manier ingericht. En het is ideaal.
Bedankt voor de tip ad6922 :)

• Gusto
QNAP TS-469 Pro in de woonkamer waar het zo'n 22 graden is:

CPU Temperatuur: 37 graden
Systeem Temperatuur: 34 graden
HDD 1 Temperatuur: 35 Graden
HDD 2 Temperatuur: 37 Graden
HDD 3 Temperatuur: 37 Graden
HDD 4 Temperatuur: 37 Graden

• Room42
  • Niet online
Geen koorts dus.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Gusto schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 22:16:
QNAP TS-469 Pro in de woonkamer waar het zo'n 22 graden is:

CPU Temperatuur: 37 graden
Systeem Temperatuur: 34 graden
HDD 1 Temperatuur: 35 Graden
HDD 2 Temperatuur: 37 Graden
HDD 3 Temperatuur: 37 Graden
HDD 4 Temperatuur: 37 Graden
Typisch: Qua temperaturen (zowel kamer als CPU/system) liggen we met een zelfde TS-469 Pro redelijk bij elkaar, maar mijn schijven blijven toch een stuk koeler. Waar jouw schijf die het dichtst bij de CPU zit wel het koelst is en bij mij juist één graad warmer.

• mjl

mjl

Ugh

.

[ Voor 99% gewijzigd door mjl op 25-08-2014 15:28 ]

-------

• mjl

mjl

Ugh

Mijn NAS heeft het ook niet echt warm.

QNAP TS-569L in de meterkast met passieve ventilatie (zal een 25/26 graden zijn, staan ook 2 printers):

CPU Temperatuur: 46 graden
Systeem Temperatuur: 40 graden
HDD 1 Temperatuur: 36 Graden
HDD 2 Temperatuur: 34 Graden
HDD 3 Temperatuur: cold spare = off
HDD 4 Temperatuur: 34 Graden
HDD 5 Temperatuur: 33 Graden
FeaR schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 17:15:
[...]
Moet zeggen dat de temperatuur wel wat gestegen is sinds ik de NAS had gekocht, toen zat deze idle op een graad of 36. Gisteren wel even de compressor door de NAS gehaald om deze te ontdoen van stof, maar dat heeft op de temperatuur geen effect gehad.

[...]

Maar de drempel om een nieuwe HDD te regelen is nu wel een stuk lager nu ik jouw post over de service van QNAP gelezen heb.
Stof kwijt is altijd goed, minder kans op brand! Kijk uit dat je de ventilator niet te hard laat draaien bij het uitblazen of stofzuigen, kan schade veroorzaken (electrisch en mechanisch).

Service van WD bedoel je denk ik: de reden dat ik alleen nog maar WD koop. Seagate 2x gehad was een gedoe zonder end, duurde minimaal een week na insturen van de defecte HDD en het ontvangen van een nieuwe. Fijne aan een RED schijf is ook de langere jaar garantie ;) Meestal zijn ze binnen die tijd overleden of al ruim van te voren doorverkocht/vervangen (En nee ik doe er geen gekke dingen mee). Ik probeer dit soort hardware een 6 maanden voor verloop van de garantie van de hand te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door mjl op 25-08-2014 15:28 ]

-------

• Unknown Alien
OK bedankt voor alle temperaturen die jullie hebben door gegeven.

Ik had een probleem mijn mijn NAS vorige week. Kwam thuis en FAN draaide als een bezetene. 2400rpm

Ingelogd en kreeg allemaal waarschuwingen. HDDs 255gr uuhhhh dat lijkt me sterk zonder brand.

CPU temp schoot omhoog in idle dus systeem ook en daarna de HDDs.

Open gemaakt en zo goed als geen stof. De ruimte is ook vrij stofvrij.

Rigoureus bezig geweest. Ik heb de koeler van de CPU gehaald. En koelpasta was vrij uitgedroogd. Hij staat ook iets van 4 a 5 jaar 24/7 aan. Kan me er iets bij voorstellen.

Ik heb een tubetje Arctic silver 5 gekocht. CPU en alles schoon gemaakt en deze pasta erop gedaan. Er MOET minder pasta op dan op je PC CPU, want anders kan hij ze warmte niet kwijt. Een flinterdun laagje moet erop.

Nu zijn de temps in idle stand

CPU 35gr
systeem 39/40 gr
HDD 1, 2 en 3 ~30gr

En in 30% load de CPU 38gr.

Ik ben bijna tevreden. Ik vind de systeem temp. vrij hoog. Als ik de fan om draai, zodat hij lucht naar binnen blaast dan is de systeem temp 34gr.
Op zich is 40gr niet gek hoog, maar de fan draait 1900rpm ipv 1400 wanneer hij onder de 40gr komt.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

mjl schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:26:
Stof kwijt is altijd goed, minder kans op brand! Kijk uit dat je de ventilator niet te hard laat draaien bij het uitblazen of stofzuigen, kan schade veroorzaken (electrisch en mechanisch).

Service van WD bedoel je denk ik: de reden dat ik alleen nog maar WD koop. Seagate 2x gehad was een gedoe zonder end, duurde minimaal een week na insturen van de defecte HDD en het ontvangen van een nieuwe. Fijne aan een RED schijf is ook de langere jaar garantie ;) Meestal zijn ze binnen die tijd overleden of al ruim van te voren doorverkocht/vervangen (En nee ik doe er geen gekke dingen mee). Ik probeer dit soort hardware een 6 maanden voor verloop van de garantie van de hand te doen.
Ik houd de fan altijd tegen als ik er met de compressor of bus perslucht door heen ga. Kleine fan van de voeding stop ik veelal iets van een pen of ander stokje tussen.
Temperaturen zullen de komende weken vast gaan dalen aangezien ik mijn studeerkamer nooit warm stook, daar heb ik de PC voor :P

Service van WD inderdaad :Y

• mjl

mjl

Ugh

Unknown Alien schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 16:14:
OK bedankt voor alle temperaturen die jullie hebben door gegeven.

Ik had een probleem mijn mijn NAS vorige week. Kwam thuis en FAN draaide als een bezetene. 2400rpm

Ingelogd en kreeg allemaal waarschuwingen. HDDs 255gr uuhhhh dat lijkt me sterk zonder brand.

CPU temp schoot omhoog in idle dus systeem ook en daarna de HDDs.

Open gemaakt en zo goed als geen stof. De ruimte is ook vrij stofvrij.

Rigoureus bezig geweest. Ik heb de koeler van de CPU gehaald. En koelpasta was vrij uitgedroogd. Hij staat ook iets van 4 a 5 jaar 24/7 aan. Kan me er iets bij voorstellen.

Ik heb een tubetje Arctic silver 5 gekocht. CPU en alles schoon gemaakt en deze pasta erop gedaan. Er MOET minder pasta op dan op je PC CPU, want anders kan hij ze warmte niet kwijt. Een flinterdun laagje moet erop.

Nu zijn de temps in idle stand

CPU 35gr
systeem 39/40 gr
HDD 1, 2 en 3 ~30gr

En in 30% load de CPU 38gr.

Ik ben bijna tevreden. Ik vind de systeem temp. vrij hoog. Als ik de fan om draai, zodat hij lucht naar binnen blaast dan is de systeem temp 34gr.
Op zich is 40gr niet gek hoog, maar de fan draait 1900rpm ipv 1400 wanneer hij onder de 40gr komt.
Mijn system fan draait 600-700 rpm

-------

• Unknown Alien
mjl schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 20:16:
[...]

Mijn system fan draait 600-700 rpm
Zijn je smart fan instellingen. Ik heb hem ingesteld vanaf 40gr sneller draaien, om zo de warmte constant te houden.
Ik zie dat jouw CPU 47gr is. Vind ik vrij hoog voor idle. Maar de nieuwere CPUs kunnen wel meer warmte aan.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Okey, ik zit met een uitdaging. Mijn Qnap TS-210 is er voor mijn Time machine backup, het bewaren van alle fotos van ons gezinnetje, net als de gemaakte home videos.. een paar films en wat zooi voor de kids om op tv te kijken. Verder download ik er hier en daar wat mee. Al om al is de Qnap flink in gebruik.

Ik werk dus met een iMac en een Macbook. iPhoto is in dit geval een prima programma om de steeds verder groeiende puinhoop van 10 jaar fotos eens flink op te gaan ruimen. Maar ik wil dit niet op de locale schijf doen van de imac of macbook. Het liefst doe ik dit op de NAS wat tot zover ik op het internet wijzer van wordt gewoon mogelijk is. Ik loop alleen tegen het probleem aan dat ik deze melding ontvang:

"The library could not be opened because the file system of the library's volume is unsupported"

Ik heb middels geleerd dat je via een omweg een extra virtuele harde schijf aan kan maken in de qnap (iSCSI) maar dat klinkt allemaal best een beetje spannend.

Hebben jullie nog een idee hoe ik dit aan moet pakken? of is iSCSI de enige oplossing?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Unknown Alien schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 08:54:
[...]

Zijn je smart fan instellingen. Ik heb hem ingesteld vanaf 40gr sneller draaien, om zo de warmte constant te houden.
Ik zie dat jouw CPU 47gr is. Vind ik vrij hoog voor idle. Maar de nieuwere CPUs kunnen wel meer warmte aan.
Nog even over de temperaturen: ik ben mijn studeerkamer - waar de NAS staat - wat aan het reorganiseren en heb daarom de NAS nu even relatief strak in een hoek staan, normaal staat de NAS schuin in de hoek. Temperaturen van CPU en system dalen strak in de hoek met 2 graden! En nee, de FAN blijft rond de 1100 RPM. Toch typisch aangezien de NAS strak in de hoek zeker met de outtake fan minder afstand tot de muur heeft. De outlet links staat in beide posities helemaal vrij.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Onlangs heb ik een 219p+ op de kop getikt en mee aan het prutsen geslagen.
Van de twee schijven die erin moeten ben ik begonnen met één.
Ik heb nu één volume van de totale schijfgrootte om er later de tweede schijf bij te prikken als extra volume (geen RAID)
Maar ik bedacht me eigenlijk of het mogelijk is om (eventueel vanaf nul beginnen) op een gedeelte van de twee schijven een RAID 1 aan te maken (voor wat redundantie) en de resterende ruimte gewoon vrij.

Ik heb hier in dit topic gezocht maar het enige wat ik hierover tegenkwam was dit:
Mr_gadget schreef op zondag 29 januari 2012 @ 17:40:
De TS-210 is inmiddels al wel een iets verouderd model (prima nas verder, heb hem zelf ook :*) ).

Voor zover ik weet kan je alleen alles in raid 1 zetten en niet een gedeelte. Misschien dat als je zelf configuratie files gaat frutten dat het wel kan maar standaard iig niet. Wat wel een optie is dat je het zelf als twee losse schijven configureert en deel van de mappen met eigen Rsync scriptje synchroniseert.
Kan het zijn dat het met mijn huidige firmware (4.1.0) eventueel wel kan ?

Is het anders mogelijk door er een kleinere schijf bij te plaatsen en daarmee een RAID 1 te maken om daarna deze om te wisselen met de tweede grotere schijf en te rebuilden ?

Ik vraag het liever even voordat ik weer hele dagen lang data aan het verschuiven ben.

• Unknown Alien
FeaR schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 20:02:
[...]

Nog even over de temperaturen: ik ben mijn studeerkamer - waar de NAS staat - wat aan het reorganiseren en heb daarom de NAS nu even relatief strak in een hoek staan, normaal staat de NAS schuin in de hoek. Temperaturen van CPU en system dalen strak in de hoek met 2 graden! En nee, de FAN blijft rond de 1100 RPM. Toch typisch aangezien de NAS strak in de hoek zeker met de outtake fan minder afstand tot de muur heeft. De outlet links staat in beide posities helemaal vrij.
Ik zag je afbeeldingen op HT :) 1100 rpm is wat je wilt.

Bij mij draait hij tusse n1400 en 1900 rpm. Systeem is 39 a 40gr. Terwijl de rest 8 tot 5 gr koeler is. De meterkast is dicht getimmert met hout dus vrij stof vrij en redelijk koel.

Zeker apart. Ik wil zelf nog wel even wat testen qua temperaturen van me NAS.

Nu met de nieuwe cooling paste is hij wel 4 a 5 gr koeler in idle.In 60% load wordt hij 39gr. Arctic silver 5 zou pas na 200 uur zijn optimale werking hebben. Ben benieuwd of dat werkelijk zo is, want dan zou de CPU nog 2 tot 5gr kunnen zakken.

Iedere tweaker weet dat warmte de levensduur van elektronische apparatuur kan verminderen. En daar komt bij dat ik ee ntik heb. Ik wil me spullen zo koel mogelijk hebben zonder waterkoeling :+

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Unknown Alien schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 08:32:
[...]
Ik zag je afbeeldingen op HT :) 1100 rpm is wat je wilt.

Bij mij draait hij tusse n1400 en 1900 rpm. Systeem is 39 a 40gr. Terwijl de rest 8 tot 5 gr koeler is. De meterkast is dicht getimmert met hout dus vrij stof vrij en redelijk koel.

Zeker apart. Ik wil zelf nog wel even wat testen qua temperaturen van me NAS.

Nu met de nieuwe cooling paste is hij wel 4 a 5 gr koeler in idle.In 60% load wordt hij 39gr. Arctic silver 5 zou pas na 200 uur zijn optimale werking hebben. Ben benieuwd of dat werkelijk zo is, want dan zou de CPU nog 2 tot 5gr kunnen zakken.

Iedere tweaker weet dat warmte de levensduur van elektronische apparatuur kan verminderen. En daar komt bij dat ik ee ntik heb. Ik wil me spullen zo koel mogelijk hebben zonder waterkoeling :+
Twee graden verschil vond ik zelf ook extreem voor het verschuiven van letterlijk enkele centimeters. Toch twijfel ik om de NAS weer te gaan verplaatsen naar de meterkast. Mijn bureau trilt nu redelijk mee sinds ik nieuwe speakers heb gekocht en ik weet niet hoe leuk de HDD's dat gaan vinden. Of ik moet de speakers dan wel de NAS ontkoppelen.

Is het verwijderen van het moederbord een beetje te doen? Ik heb mijn NAS vorige week dus open gehad en het is toch een krappe bedoeling intern aan de linkerkant.

• Unknown Alien
Ik spreek je ook al op HTforum :-+ dus weinig zin om ook hier verder te gaan.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-11 15:21
gebruikt er iemand het surveilance systeem?

voorheen kon je de opmames op de interface van de nas bekijken en kreeg je keurig een overzicht van alle opnames als bestanden.
nu moet je een draak van een extern programma installeren om de opnames te bekijken. Erg onoverzichtelijk en ik weet niet goed wat er nou is opgemomen.
Kan dit niet anders?

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-11 14:53
Bij mij werkt het perfect. en kan ze gewoon afspelen met vlc

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-11 15:21
Gebruik je dan dat externe programma?
Of kijk je in de opnamefolder?

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-11 14:53
ik kijk gewoon in de opname folder die op de nas staat

• mjl

mjl

Ugh

Unknown Alien schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 08:54:
[...]

Hmm, die smart fan waardes kun je dus niet veranderen. De CPU mag 62 graden worden voordat de fan op high speed gaat draaien. (of bij systeem temp >57 en HDD >52 graden).

Als je self defined kiest kun je allen systeem temperatuur waardes instellen, niks mbt de CPU en HDD temps.

-------

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:26
Twee van de hard disks in mijn QNAP geven een warning (zie afb.). De schijven komen zonder problemen door de uitgebreide SMARt test. Is het beter om de harde schijven te vervangen of is het iets om mij (nog) niet druk om te maken?

Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1408/78950/QNLhj1.png

• 4POX

4POX

Everybody is wired

LuukNouwen schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 16:43:
Twee van de hard disks in mijn QNAP geven een warning (zie afb.). De schijven komen zonder problemen door de uitgebreide SMARt test. Is het beter om de harde schijven te vervangen of is het iets om mij (nog) niet druk om te maken?

[afbeelding]
Ik vervang een schijf al met één kapotte sector. Bij jouw zie ik tientallen.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1 ... 39 ... 67 Laatste