Het grote Synology topic deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 54 Laatste
Acties:
  • 499.959 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

hars73 schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 14:23:
- Wat je dus zou kunnen doen met bijvoorbeeld een feestje, is op de laptop een playlist maken in AudioStation. De playlist starten in USB mode, de laptop uitzetten en vrolijk je feestje vieren met de muziek? Wat me dan nog niet helemaal duidelijk is, wordt de playlist dan op de Synology afgespeeld en is die dan niet afhankelijk van het aanstaan van de laptop? (in USB mode bedoel ik dan, in Streaming mode heb je uiteraard een client nodig om op af te spelen) Of moet de Client aan blijven staan om de muziek via de USB af te spelen?
Is er iemand die dat kan beantwoorden? Als de AudioStation in USB afspeelmodus staat, kun je dan de AudioStation applicatie (op desktop/iPhone/Android) sluiten nadat de muziek/playlist aan het spelen is?

De audiokabel is al besteld, nu nog even op zoek naar een USB geluidskaartje en dan even kijken dat ik dit binnenkort ook ga gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door hars73 op 25-05-2011 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc1273
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 20:39
hars73 schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 14:19:
[...]

Is er iemand die dat kan beantwoorden? Als de AudioStation in USB afspeelmodus staat, kun je dan de AudioStation applicatie (op desktop/iPhone/Android) sluiten nadat de muziek/playlist aan het spelen is?

De audiokabel is al besteld, nu nog even op zoek naar een USB geluidskaartje en dan even kijken dat ik dit binnenkort ook ga gebruiken.
Hij speelt inderdaad gewoon door ongeacht of je de applicatie op je telefoon afsluit of open laat. Als je hem afsluit en je wilt een nummer skippen dan start je hem weer op, maak je verbinding en skip je bijvoorbeeld het nummer.

Canon 7D | Canon 70-200 2.8L | Canon 17-55 2.8 IS | Sigma 10-20 | fotos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Ter informatie, ik heb een M-Audio Fasttrack-Pro USB externe geluidskaart om zelf gitaar op te nemen en die werkt ook prima met de DS508. In die zin dat je hem na het aankoppelen niet weer uit moet zetten, want als je hem dan weer aanzet doet hij niets meer en moet je hem weer uit- en inpluggen.

Alleen heb ik hem altijd aan mijn computer hangen, want anders kan ik niets opnemen met mijn gitaar. Maar het werkt wel :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:08
Denk erover om een DS211J aan te schaffen. Heb nu een Conceptronics CH3MNAS. Kan iemand mij vertellen of ik mijn huidige schijven (1,5TB) met behoud van data over kan zetten in de DS211J?

Hoe gaat dat in zijn werk. Schijven overzetten, in de juiste RAID-config plaatsen en klaar?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-07 20:35
Conceptronic != Synology, oftewel twee verschillende systemen, dus grote kans je toch een volledige format zult moeten doen, zeker bij RAID-setups. De ene RAID is de andere niet.

En met behoud van data? Een NAS is geen backupmediium imho, dus zoek nog wat rondslingerende schijven en bereid toch een backup voor, just in case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cantate
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 20:33
Bij deze een wat simpele vraag, omdat ik het erg moeilijk vind om in te schatten wat ik precies moet kopen/wat voldoet

doel
- Via internet bij de bestanden kunnen(woon op kamers, wil bij de bestanden van ouders)
- Op het netwerk waar de NAS in hangt, geen web-interface maar gewoon een bereikbare map, welke dus gewoon "mijn afbeeldingen" kan heten in menu start.... (voor mijn ouders dus geen merkbaar verschil met de huidige manier)
- Raid 1, maar dan ook met toegangsbeleid per map, zodat gebruikers niet per ongeluk alles kunnen weggooien. (is er nog een back-up mogelijkheid?? kan de "windows-back up" de netwerkschijf (of betreffende mappen back-uppen?))
- vrij snel toegankelijk (zodat ouders de foto's snel kunnen bekijken, zonder al teveel vertraging.

Welke NAS?
- 210j (2e hands, ca 100 euro)
- 211j
- 211

Waarmee?
Windows 7 (32 en 64 bit)
Gigabit switch met daarvoor een linksys wrt54GL (draadloos en internet, dus 100mbit geen bottleneck)

Welke van bovenstaande NASjes zal aan mijn wensen voldoen? ik overweeg de 2ehands (budget..) maar deze moet niet een al te groot nadeel hebben. Van een 106 weet ik dat het bekijken van foto's via de netwerkfolder constructie mij te langzaam gaat. In ieder geval hartelijk dank voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 13:35
hars73 schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 14:19:
[...]

Bij mij laptop was dit wel het geval, iphone/android niet getest.... :)

Oeps, iets beter het topic doorlezen voordat ik iets post.... :X

[ Voor 6% gewijzigd door -LA- op 26-05-2011 11:23 . Reden: Vraag al beantwoord ]

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unregistrado
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-03 00:33
Synology Ds210+
Dsm 3.1 1613
Mailstation 20110314-032

Ik fetch mails met mailstation van een pop3 server die gehost wordt bij een ander bedrijf. Deze worden dan via imap (met de synology) verder verdeelt op 2 pc met outlook 2010. Maar de originele mails blijven wel staan op de pop3server.
Nochthans ben ik er zeker van dat ik originele mails verwijderen heb aangevinkt.

Iemand een idee of ik dat ergens in een log kan nazien of wat anders het probleem zou zijn?
Ik heb al gegoogled en ofwel doe ik het verkeerd maar ik vind geen oplossing hiervoor.
Ik heb de pop3 account verwijdert bij user a en die toegevoegd aan user b. Met als resultaat dat raar maar waar user a nog steeds de mails binnentrok. Ik heb een backup van de mails genomen. De user a verwijdert. Opnieuw aangemaakt alles opnieuw ingesteld en raar maar waar alles werkt perfect nu.

[ Voor 53% gewijzigd door Unregistrado op 26-05-2011 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:06
Is er iemand al wat verder met VPN? Ik heb het nog niet aan de gang gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindwalker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07 10:12

Mindwalker

zappen is zinloos

Ik heb sinds een paar dagen een DS411+ staan, en ben bezig data van verschillende externe schijven over te zetten op de NAS. Eén schijf heeft eSata aansluiting, dat gaat prima: sluit hem aan op de Synology, deze herkent hem en wijst er "satashare" aan toe.

Daarnaast heb ik nog een externe schijf die alleen via USB kan worden aangesloten. Wanneer ik dat doe, zie ik in het log van Synology direct "External disk [External USB Disk 1] is ejected.". Hij wijst er dan ook geen naam aan toe. Dus hij merkt wel dat er wat wordt aangehangen maar gooit hem er meteen weer uit.

Ik lees hier en daar dat het kan gaan om een "power issue" dat ik nog verder zal nagaan.

Het betreft een 3,5" disk met eigen adapter. Het functioneert aan elk ander apparaat prima en wordt herkend. De schijfindeling betreft FAT32 en wordt ondersteund door de Synology.

Iemand met soortgelijke ervaringen?

I know I'm dead on the surface, but I am screaming underneath

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:40
Nee niet echt, maar merk zelf dat ik beter de usb schijf aan de pc kan hangen en dan via gigabit de bestanden overzet naar de shares van de Synology. Dit gaat een stuk sneller. Een oplossing voor je probleem is het niet, maar wel een mooie work around.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindwalker

Mindwalker

zappen is zinloos

sanderdw schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 13:45:
Nee niet echt, maar merk zelf dat ik beter de usb schijf aan de pc kan hangen en dan via gigabit de bestanden overzet naar de shares van de Synology. Dit gaat een stuk sneller. Een oplossing voor je probleem is het niet, maar wel een mooie work around.
Dat is inderdaad een optie, ik had zelf het idee dat lokaal verbinden via USB en overzetten via DSM het snelst zou gaan.

Inmiddels heb ik gezien dat in het DSM's Configuratiescherm (-> Externe apparaten -> USB-schijf) het ding wel nog te zien is. Als ik dan informatie ophaal, zegt de status "vastgelopen".

[edit]
Ik heb de USB-schijf eerst maar weer eens aan een pc gehangen, netjes afgesloten, op een aparte wandcontactdoos aangesloten en andere USB-kabel erbij gepakt. En wonderwel, nu werkt het prima.

[ Voor 13% gewijzigd door Mindwalker op 26-05-2011 14:34 . Reden: opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CarpeVentum schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:05:
Is er iemand al wat verder met VPN? Ik heb het nog niet aan de gang gekregen...
Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Iemand een idee of deze functie als package beschikbaar komt of wordt dit in een nieuwe firmware versie ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
De functie is al beschikbaar als losse package van Synology icm de laatste beta van DSM 3.1...
Mijn vraag ging meer over de instellingen, want ik ben wel verbonden, maar er is geen Synology in de 'Finder' te zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 18:25

spanx

_Sp[A]nX_

ik heb mijn Synology 211j bijgewerkt met nieuwe spk's van een andere maker (synoblog)

Ik had voorheen sabnzb 0.5.6 van merty draaien maar die is al weer verouderd. de 0.5.6 is dan ook uninstalled....

Ik heb nu van synoblog de 0.6.1 2 spk maar de oude sabnzb vermelding in "package management" verdwijnt niet..

als ik de nieuwe 0.6.1 installeer komt hij niet tevoorschijn in de lijst maar ik heb het idee dat hij onder de vermelding van de 0.5.6 package zit (hij start dan ook de 0.6.1)

Als ik dan de foute 0.5.6 start komt er ook niet te staan running.... raar

wat kan ik hieraan doen?

Afbeeldingslocatie: http://img269.imageshack.us/img269/3953/synologyn.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindwalker

Mindwalker

zappen is zinloos

spanx schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 20:04:
ik heb mijn Synology 211j bijgewerkt met nieuwe spk's van een andere maker (synoblog)

Ik had voorheen sabnzb 0.5.6 van merty draaien maar die is al weer verouderd. de 0.5.6 is dan ook uninstalled....

Ik heb nu van synoblog de 0.6.1 2 spk maar de oude sabnzb vermelding in "package management" verdwijnt niet..

als ik de nieuwe 0.6.1 installeer komt hij niet tevoorschijn in de lijst maar ik heb het idee dat hij onder de vermelding van de 0.5.6 package zit (hij start dan ook de 0.6.1)

wat kan ik hieraan doen?

[afbeelding]

Je hebt eerst die package van Merty verwijderd (niet meer op de lijst) en daarna die andere geïnstalleerd neem ik aan? Zoals ik het lees wel. De naam van de package in je afbeelding is in elk geval niet van Merty, die heet "sab2". Verwijderen en nogmaals die andere installeren misschien?

Misschien een dooie mus, maar met de meegeleverde SABhelper van Merty kun je gewoon zelf een nieuwe versie (de python source files) naar je Synology uploaden en dan ben je weer bij. Ik heb vanmiddag ook eerst de 0.5.4 package geïnstalleerd en nu draait 'ie op 0.6.2 :)

[ Voor 0% gewijzigd door Mindwalker op 26-05-2011 21:43 . Reden: versie tikfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 13:26
DrakeNL schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 22:48:
Ik zit er over te denken om een DS1511+ aan te schaffen maar heb nog een paar vraagjes (al zal het meer op DSM 3.1 slaan)

SHR: Kan ik met 2 schijven beginnen van 2TB. Deze in SHR zetten en daar mijn data op zetten. hierna mijn bestaande schijven (2x1,5TB + 1x1TB) aan toevoegen?
Doormiddel van SHR vang ik een defecte HD's af. Error's op de "raid" kan ik afvangen door een UPS, maar kan ik de schijven op een of andere manier benaderen als de DS zelf kapot gaat? of ben ik dan mijn data kwijt?

Mail station: Ik kan hier maar weinig info over vinden wat het allemaal kan. Ik weet dat het geen Exchange is. Maar kan ik hier meerdere POP3 adressen op uit laten komen + een eigen domein? kan iemand mij hier meer over vertellen of wijzen op de nodige informatie.
Kan ik "nomaal" met mijn outlook client blijven werken? kan ik met meerdere outlooks contact maken met de mail station en dan het zelfde zien (excuus voor de vreemde uitleg) ala exchange

Vmware: Is de DS snel zat om de VM instalatie op de DS te zetten en op een pc te "runnen" + op het zelfde moment een HD film te streamen naar een Media player

Welke notificaties stuurt hij?

Windows ACL: Kan ik de DS toevoegen aan een domein en dan de rechten gebruiken zonder de Domain controler (mijn server (DC) staat niet altijd aan) Op windows niveau kan ik er op zo'n moment mee werken. weet alleen niet hoe de DS er mee omgaat. :+

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met de beslissing tussen de DS of mijn huidige (defecte) windows server :(
Heeft nietmand een antwoord? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindwalker

Mindwalker

zappen is zinloos

Ik heb op mijn DS411+ nu enkele uren SABnzbd 0.6.2 draaien. Voorheen draaide dezelfde versie op een oude PC (pentium dual core met 512 MB geheugen). Daar haal ik met mijn 60 Mbit-abonnement gemiddeld 6,5 MB per seconde binnen.

Op de DS411+ haal ik tussen de 500 KB/s en 2 MB/s (!). Op diverse fora heeft men het er over dat SABnzbd te zwaar is voor de Synology, maar dan heeft men het wel vaak over andere modellen.

Broninformatie van de Synologie geeft:

- Totaal CPU-gebruik nooit hoger geweest dan 26%
- Totaal geheugengebruik nooit boven de 28%
- Netwerkgebruik één piek van 3 MB/s, maar gemiddeld dus tussen de 500 kb/s en 2 MB/s

Ik heb verder geen enkel andere package of interessante processen draaien. Hij is ook (nog) niet bezig met parren, rarren etc. In SABnzbd is geen snelheidsbeperking opgegeven, in de Synology zelf heb ik over opgelegde beperkingen nog niks kunnen terugvinden. Netwerk is gigabit.

Met de optie SSL in SABnzbd aan is het sneller (max 2 MB/s) dan wanneer ik het uitzet (max 900 KB/s)

Ben ik iets vergeten in te stellen of te checken? Waar begin ik nu het best om uit te sluiten waar de bottleneck zit?

[ Voor 8% gewijzigd door Mindwalker op 26-05-2011 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:40
CarpeVentum schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 18:10:
De functie is al beschikbaar als losse package van Synology icm de laatste beta van DSM 3.1...
Mijn vraag ging meer over de instellingen, want ik ben wel verbonden, maar er is geen Synology in de 'Finder' te zien...
heb het nog niet aan de praat gekregen met OSX.
Laatste keer wel met windows..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Ik ga het wellicht binnenkort met OpenVPN proberen en niet met PPTP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Mindwalker schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 22:52:
Ben ik iets vergeten in te stellen of te checken? Waar begin ik nu het best om uit te sluiten waar de bottleneck zit?
Heb zelf ook de DS411+ icm een minder snelle Inet verbinding (50 Mbit) en ervaar dit probleem niet. Hoeveel connecties worden gemaakt met de newsserver?

Wel staat me bij dat er wat problemen zijn met de door jou gebruikte versie...zou je eens kunnen testen met de 5.4 of de 5.6 versie?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timin8r
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-04 14:48
In de nieuwe Makro folder staat de DS211j met 2 of 4TB. Ik ben wel geinteresseerd in de 2TB versie maar kan nergens vinden welke schijven hier in zitten. Waarschijnlijk gaat het om de DS211j-2100G met 2x1TB maar geen enkele webshop die vermeldt welke schijven het zijn. Dar zou ik toch graag willen weten voor ik 'm aanschaf. Iemand hier die toevallig meer weet?

i5-6600K - ASUS Z170 PRO GAMING - 16GB HyperX - XFX RX 570 4GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

timin8r schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 10:18:
In de nieuwe Makro folder staat de DS211j met 2 of 4TB. Ik ben wel geinteresseerd in de 2TB versie maar kan nergens vinden welke schijven hier in zitten. Waarschijnlijk gaat het om de DS211j-2100G met 2x1TB maar geen enkele webshop die vermeldt welke schijven het zijn. Dar zou ik toch graag willen weten voor ik 'm aanschaf. Iemand hier die toevallig meer weet?
Ik zou hem links laten, ik heb ~300 euro betaald met 2x 2TB schijven bij redcoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Ondersteunt de DS210J ook 3TB schijven? Hoe werkt dat eigenlijk als je nu in Raid 1 zit en je wilt de capaciteit upgraden? Kan dat per 1 schijf, of moet je beiden tegelijk upgraden? Kan je alles makkelijk overzetten/terugzetten/configuraties behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

CarpeVentum schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 12:16:
Ondersteunt de DS210J ook 3TB schijven? Hoe werkt dat eigenlijk als je nu in Raid 1 zit en je wilt de capaciteit upgraden? Kan dat per 1 schijf, of moet je beiden tegelijk upgraden? Kan je alles makkelijk overzetten/terugzetten/configuraties behouden?
Met alle respect: dat kan je gewoon zelf vinden:

Compatibiliteit
En expansie staat vast in de handleiding!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Haha ja, ik had het inmiddels al gevonden. Achter dat uitbreiding ga ik even aan; moet de handleiding nog wel ergens hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindwalker

Mindwalker

zappen is zinloos

lier schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 09:24:
[...]

Heb zelf ook de DS411+ icm een minder snelle Inet verbinding (50 Mbit) en ervaar dit probleem niet. Hoeveel connecties worden gemaakt met de newsserver?

Wel staat me bij dat er wat problemen zijn met de door jou gebruikte versie...zou je eens kunnen testen met de 5.4 of de 5.6 versie?
Ik heb het aantal connecties op 18 staan (van de 20 beschikbaar). Ik lees in de Wiki van SABnzbd dat het terugbrengen van het aantal connecties kan helpen. Gister heb ik dat aantal op 8 gezet, daar win ik op 0.6.2 iets aan snelheid mee (0,5 MB/s).

Versie nu teruggebracht naar 0.5.4 en dat werkt ook positief, gemiddeld nu 4,5 MB/s. De Wiki geeft nog een aantal tips waarmee ik ga experimenteren. Niet specifiek voor gebruik op een NAS, maar voor "snelle" verbindingen.

Het is in elk geval meer acceptabel nu, maar ben er niet erg blij mee. Mijn verwachting was dat de Synology sneller zou downloaden dan mijn oude pc 'tje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-07 11:32
spanx schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 20:04:

wat kan ik hieraan doen?

[afbeelding]

Verkeerde package geinstalleerd? Bij mij wordt wel de juiste versie getoond.
http://projects.superzebu...bnzbd/sabnzbd-0.6.1-2.spk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-07 11:32
lier schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 09:24:
[...]

Ik ervaar juist minder cpu verbruik met 0.6.1 op de DS411+.
Met 1.1MB p/s en een queue van een paar honderd gig, waarvan ook nzb's met 30-50gb komt mijn cpu verbruik amper boven de 3% uit. :)

Afbeeldingslocatie: http://img853.imageshack.us/img853/4310/20110527161445.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindwalker

Mindwalker

zappen is zinloos

Striker2k2 schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 16:18:
[...]

Ik ervaar juist minder cpu verbruik met 0.6.1 op de DS411+.
Met 1.1MB p/s en een queue van een paar honderd gig, waarvan ook nzb's met 30-50gb komt mijn cpu verbruik amper boven de 3% uit. :)

[afbeelding]
De CPU-usage is ook het probleem niet (of oorzaak eigenlijk), noch de belasting op geheugen of netwerk. Bij mij is de CPU-belasting nooit boven de 26% gekomen, maar de downloadsnelheid ligt beduidend lager op de Synology met 0.6.2 (0.6.1 nog niet geprobeerd, maar ze zijn identiek buiten een twee kleine fixes).

Met versie 0.5.4 haal ik zelf wel weer hogere snelheden (4,5 MB/s) maar de snelheid van mijn oude pc'tje met véél minder specificaties haalt 'ie niet (6,5 MB/s).

Ik zit nu allerlei fora af te struinen naar meer info, kom het probleem vaker tegen met 0.6.x. Daarnaast zag ik op het SABnzbd-forum deze quote van een developer:
SABnzbd on the Synology will never match that of the built-in client.
I also don't know what speed to expect from it.
Ik denk dat ik met de 4,5 MB maar tevreden moet zijn en anders kiezen voor een andere usenet tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mindwalker schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 21:13:
Ik denk dat ik met de 4,5 MB maar tevreden moet zijn en anders kiezen voor een andere usenet tool.
Ik denk toch dat er ergens een bitje is omgevallen op je nas, ik haal een max 5,6MB/s op mijn 50mbit verbinding.

DS411+
SABnzbd+ 0.6.2
Python 2.7.1

Heb je de Python module Yenc wel actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindwalker

Mindwalker

zappen is zinloos

Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 21:41:
Heb je de Python module Yenc wel actief?
Thanks, die was ik wel ergens tegengekomen maar is van de checklist gevallen ;)

Zal het even nakijken, indien nodig toevoegen, en testen.

[edit]
Ehmm ik ben nu aan het ronddolen wat betreft die Yenc Python-module. Waar zie ik of de juiste aanwezig en/of actief is. Het opstartlog geeft in elk geval:
2011-05-27 23:02:55,502::INFO::[SABnzbd:450] _yenc module... found!
En zo niet, hoe pruts ik die module op de Synology?

Heb ondertussen eerst de package van Merty verwijderd, en die van Superzebulon getest. Alle settings weer goed gezet, draait prima. Snelheid is alleen hier ook max 4,5 MB/s ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Mindwalker op 27-05-2011 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Bah, nu is het me al 2x overkomen en mag ik weer DSM opnieuw installeren!
Wanneer ik de NAS een vaste ip probeer te geven, wordt de webmin onbereikbaar. Al het andere werkt gewoon, shares bereikbaar snelheid alles super alleen geen toegang tot het beheertool
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 19:17
Apart.. zou niet mogen natuurlijk.
Heeft je router geen static dhcp functie? dat zou dan een leuke middenweg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:54

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Zijn er hier mensen die de surveillance station gebruiken en een goede tip hebben voor een webcam? Ik heb twee modellen van TP-Link geprobeerd. Na twee en een half uur configureren heb ik de modellen teruggestuurd. Deze kwamen gewoon niet op via dhcp of vielen constant weg. Iemand anders een goed alternatief voor niet te veel geld (max 150 euro per stuk)?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
motormuis schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 11:02:
Ik heb een synology DS 110J. Gisteren wat files gecopieerd en het viel me op dat met grote files (100MB+) ik snelheden haalde van 15 MB/s, wat nogal traag is. Heb zo'n beetje alle overige services uitgezet (photo station, squeezebox, download station etc). Daarbij liep de snelheid iets op tot 17MB/s maar ver onder de 35+MB/s die de NAS zou moeten halen. De NAS is via een 1000mbit switch met de PC verbonden. Wat mis ik verder nog of overschat ik de snelheid?

Client OS: windows 7 64bit ultimate
MTU: 1500
Disk PC: samsung F3 1 TB, 7200
Disk NAS: samsung HD154UI
Methode van transfer: Samba
firmware : DSM 3.0 1337
Ondertussen wat testen gedaan op het netwerk met JPERF. Ik kom van PC naar PC niet boven de 250Mbit. Dat is ook de snelheid die ik een dag later had. Het lijkt erop dat ik eerder een netwerk issue heb, dan met mijn NAS.

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31

Valor

yummie spam

Ik ben van plan om een DS1511+ aan te schaffen. Ik zit echter een beetje met het volgende waar ik na googlen niet echt een antwoord op kan vinden. Op de website van Synology worden een aantal type harddisks ondersteund welke onderverdeeld zijn in een aantal klasses Enterprise, Desktop, Surveillance(zie http://www.synology.com/s...d&bays_id=4&product_id=67)

Nu wordt er bij de link naar de synology website ook beschreven dat desktop klasse harddisks niet aan te bevelen zijn voor een RAID-omgeving! Echter zie je bij computershop.nl een samenstelling van de ds1511+ met 5 desktopklasse :? harddisks(http://www.computerstore....ynology-ds1511-10-tb.html).

Het lijkt me dat meeste mensen een NAS in een RAID config hebben staan en wil je dus enterprise klasse harddisks hebben! Dus kan niet begrijpen dat ze desktop klasse harddisks verkopen bij het NAS.

Door wat ik heb gelezen ben ik dus een beetje verward 8)7 wat voor harddisks ik nu het beste kan kopen voor een RAID opstelling.
  1. Is er echt een duidelijk merkbaar verschil tussen disk van de enterprise en desktop klasse?
  2. Voor welke 2TB disk hebben jullie gekozen?
Alle hulp/advies is zeer welkom!

p.s. Dit lijkt mij een erg geschikte harddisk: Hitachi Ultrastar A7K2000, 2TB

[ Voor 6% gewijzigd door Valor op 28-05-2011 13:55 . Reden: hard disk toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:22
Beetje merkwaardig probleem. Ik kan mijn Synology DS411+ niet meer afsluiten/rebooten als CouchPotato draait. Wanneer ik dit doe (ofwel via de GUI, ofwel via een SSH sessie middels /usr/syno/bin/syno_poweroff_task + poweroff/reboot) dan blijft het blauwe powerledje eindeloos knipperen, maar er gebeurt verder niets.
Doe ik van tevoren in Couchpotato een shutdown of kill ik de Couchpotato processen handmatig en doe ik daarna een shutdown, dan geen probleem meer.

Ik heb ook nog geprobeerd middels een /usr/syno/etc/S* script de Couchpotato processen te laten killen (deze scripts worden uitgevoerd door de syno_poweroff_task). Maar in mijn logfile zie ik dat ie wel wordt uitgevoerd, maar er lopen op dat moment al geen Couchpotato processen meer.. Ook nog gerenamed naar S01Couch zodat dit script als eerste wordt uitgevoerd, maar ook dat mag niet baten.

Iemand nog idee-en ? (anders dan iedere keer handmatig danwel gescheduled Couchpotato stoppen voor een shutdown/reboot)

[edit] probleem opgelost.
Om de processen te killen gebruik ik een filter op 'ps'. Nu blijkt dat als 'ps' door het shutdown script wordt uitgevoerd de output is gelimiteerd op 78 characters en als je ps uitvoert vanuit een putty sessie dit niet het geval is (output is langer). Je voelt hem al aankomen, mijn grep op 'Couchpotato.py' viel natuurlijk net buiten de 78 chars. Viel me pas op toen ik de ps-output ook meelogde. Nou ja, weer wat geleerd :)
Nu werkt de shutdown/reboot in ieder geval weer prima.

[ Voor 20% gewijzigd door sverzijl op 28-05-2011 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
SYQ schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 08:50:
Wanneer ik de NAS een vaste ip probeer te geven, wordt de webmin onbereikbaar. Al het andere werkt gewoon, shares bereikbaar snelheid alles super alleen geen toegang tot het beheertool :(
Koppel in je router een vast ip-adres aan een MAC-adres, dan krijgt elk netwerk appararaat (pc, laptop, printer etc) altijd z'n eigen, zelfde ip-nummer. Slecht 1x alles in je router zetten, en al het aangeslotene blijft op 'automatisch' staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Erhnam schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 13:47:
Zijn er hier mensen die de surveillance station gebruiken en een goede tip hebben voor een webcam? Ik heb twee modellen van TP-Link geprobeerd. Na twee en een half uur configureren heb ik de modellen teruggestuurd. Deze kwamen gewoon niet op via dhcp of vielen constant weg. Iemand anders een goed alternatief voor niet te veel geld (max 150 euro per stuk)?
Kun je anders niet op chinavasion iets vinden?

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mech-Warrior
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-09 19:03
@Valor

[/quote]
  1. Is er echt een duidelijk merkbaar verschil tussen disk van de enterprise en desktop klasse?
  2. Voor welke 2TB disk hebben jullie gekozen?
Alle hulp/advies is zeer welkom!

p.s. Dit lijkt mij een erg geschikte harddisk: Hitachi Ultrastar A7K2000, 2TB
[/quote]

Ik heb 4x 2TB F3 van Samsung in RAID 5 +hotspare
Werken prima.

Dus als 1 van de 4 in de prak draait neemt de 4de het over. Dan kan er nog 1 in de prak draaien en gaat de NAS in degraded modus.

De F4's moeten nu ook goed werken (oude batch had een firmware probleem, lees oa een paar pages terug en op Synology fora)

Verschil tussen enterprise en desktop is dat enterprise schijven een hogere betrouwbaarheid hebben. En dus duurder zijn.

Dus een extra schijf van 2TB kost minder dan 4 (of 5) enterprise schijven, met een hoge redundatie.
En altijd back-up's maken (on en off-site)

En voor extra veiligheid heb ik een APC 350 UPS (in geval van stroomuitval, gaat de NAS netjes zelf uit (koste ook maar 70 euro))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:20

wontcachme

You catch me? No you wont

Topicstarter
En de enterprise disks maken gebruik van TLER. Zonder kan een RAID schijven "verliezen" wanneer er een bad sector is gevonden en deze niet binnen 10? seconde zijn gerepareerd. Bij schijven met TLER kan het systeem wel goed overweg met bad sectors.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31

Valor

yummie spam

Mech-Warrior schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 17:56:

Ik heb 4x 2TB F3 van Samsung in RAID 5 +hotspare
Werken prima.

Dus als 1 van de 4 in de prak draait neemt de 4de het over. Dan kan er nog 1 in de prak draaien en gaat de NAS in degraded modus.

De F4's moeten nu ook goed werken (oude batch had een firmware probleem, lees oa een paar pages terug en op Synology fora)

Verschil tussen enterprise en desktop is dat enterprise schijven een hogere betrouwbaarheid hebben. En dus duurder zijn.

Dus een extra schijf van 2TB kost minder dan 4 (of 5) enterprise schijven, met een hoge redundatie.
En altijd back-up's maken (on en off-site)

En voor extra veiligheid heb ik een APC 350 UPS (in geval van stroomuitval, gaat de NAS netjes zelf uit (koste ook maar 70 euro))
UPS is inderdaad wel een goed idee. Had niet verwacht dat die al zo cheap waren :D
wontcachme schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 18:00:
En de enterprise disks maken gebruik van TLER. Zonder kan een RAID schijven "verliezen" wanneer er een bad sector is gevonden en deze niet binnen 10? seconde zijn gerepareerd. Bij schijven met TLER kan het systeem wel goed overweg met bad sectors.
Het verschil in prijs van desktop vs enterprise disk is wel erg groot maar dan komt het eigenlijk neer op de vraag hoeveel betrouwbaarheid je wilt. Wat zijn de kansen dat een bad sector niet in 10sec gerepareerd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
  • Laatst online: 20-08 20:12
Zijn er ook mensen die DS Audio voor Ipod/Iphone gebruiken om muziek te streamen van audio station?

Ik ben er wel weg van maar het werkt niet feilloos bij mij. Als ik een nummer start, wordt die meestal overgeslagen na ~1 sec ervan gespeeld te hebben. Het daaropvolgende nummer wordt ook overgeslagen, enz, totdat er een wel 'start'. Probeer ik hetzelfde nummer meerdere keren achter elkaar te starten, dan gaat het na een paar keer wel goed. Iemand ideeën?

DSM 3.1, NAS: Synology 209+II, Ipod versie 1, DS audio: 3.1.2-043

[ Voor 8% gewijzigd door witteveder op 28-05-2011 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-06 08:31

Largo

Donderdraak

Met enige aarzeling: de cisco wvc210. Ik heb 2 x de ptz camera terug moeten sturen wegens defect aan de ptz functies, maar de versie die ik nu heb doet t goed met ipad apps en via de webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Klojum schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 17:20:
[...]

Koppel in je router een vast ip-adres aan een MAC-adres, dan krijgt elk netwerk appararaat (pc, laptop, printer etc) altijd z'n eigen, zelfde ip-nummer. Slecht 1x alles in je router zetten, en al het aangeslotene blijft op 'automatisch' staan.
Dit is idd een goed oplossing, dan ga ik hiervoor. Na half uur klooien had ik er geen zin meer in, en heb maar een reset uitgevoerd en DSM opnieuw geinstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

witteveder schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 21:40:
Zijn er ook mensen die DS Audio voor Ipod/Iphone gebruiken om muziek te streamen van audio station?

Ik ben er wel weg van maar het werkt niet feilloos bij mij. Als ik een nummer start, wordt die meestal overgeslagen na ~1 sec ervan gespeeld te hebben. Het daaropvolgende nummer wordt ook overgeslagen, enz, totdat er een wel 'start'. Probeer ik hetzelfde nummer meerdere keren achter elkaar te starten, dan gaat het na een paar keer wel goed. Iemand ideeën?

DSM 3.1, NAS: Synology 209+II, Ipod versie 1, DS audio: 3.1.2-043
Ik heb het hier werkend sinds gisteren. Maar dan wel via de Android app en via de laptop. Werkt allebei feilloos. Werkt het bij jou via de pc wel goed?

Ik heb DSM 3.1 op een Synology DS210j en gebruik de Terratec Aureon Dual USB geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
  • Laatst online: 20-08 20:12
hars73 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 13:11:
[...]

Ik heb het hier werkend sinds gisteren. Maar dan wel via de Android app en via de laptop. Werkt allebei feilloos. Werkt het bij jou via de pc wel goed?

Ik heb DSM 3.1 op een Synology DS210j en gebruik de Terratec Aureon Dual USB geluidskaart.
Op de computer werkt het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een NAS. Vanaf het begin af aan neig ik al naar een Synology. De goede reviews over de prestaties en gebruikersinterface zijn een goed voorteken. Vooral dat laatste is voor mij belangrijk.

Ik zit te kijken naar de DS211 serie en weet eerlijk gezegd niet welke van de 3 het beste bij mij past.

Ook het ontbreken van WOL, iets wat de QNAP TS-219P+ wel heeft, doet mij twijfelen. Onnodig aanstaan vind ik zonde en wake on lan lijkt mij dan juist een super functie. Alleen om die reden overweeg ik nu ook de QNAP..

Wie o wie kan mij helpen de juiste keus te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
Ik heb het even voor je getest.
Mijn foscam (clone?) camera van Ebay werkt in iedergeval met surveillance station.
Over de stabiliteit kan ik weinig vertellen, aangezien ik het maar even heb geprobeerd.
Maar daar verwacht ik eigenlijk geen problemen mee aangezien deze ipcams al een hele poss stabiel (draadloos) werken. Alleen gebruik ik hier geen surveillance station voor. Ik vind de extra licentie gewoon te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Freakster86 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 15:53:
Ik zit te kijken naar de DS211 serie en weet eerlijk gezegd niet welke van de 3 het beste bij mij past.
Ik ook niet. Je vertelt niet wat je er mee wilt gaan doen.
Ook het ontbreken van WOL, iets wat de QNAP TS-219P+ wel heeft, doet mij twijfelen. Onnodig aanstaan vind ik zonde en wake on lan lijkt mij dan juist een super functie.
Wake on lan lijkt leuk, maar elke keer als je bij je nas wilt moet je weer een extra handeling doen (magic packet versturen). Elke nas heeft een HD-spindown functie, dat is voor de meeste mensen voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Wat ik er mee wil doen:
- backup van pc en laptop
- opslag van o.a. films/series/muziek
- streamen naar tv/laptop
- liefst ook beschikbaar over internet, vandaar ook WOL?.

Verder weet ik het nog niet zo goed. Ben niet thuis in het hele NAS gebeuren. Vooral de externe opslap en stream functie lijkt mij een uitkomst. Ook het zelf kunnen downloaden ('s nachts) zonder de herrie van de pc lijkt me heerlijk! Ik wil eigenlijk een NAS die voor nu voldoet, maar waar ik ook in kan groeien als het ware.

Wake on lan leek mij gewoon erg handig, maar lees dat opstarttijd met raid 1 weer enkele minuten bedraagt?
Ik heb dat ding niet de hele dag nodig en tijdstippen verschillen ook van dag tot dag. Dat je via het internet kunt inloggen en dingen kunt streamen/opslaan als je niet thuis bent leek mij ook zeer handig.
Voor thuis is het misschien onnodig. Zit op kamers... uh 1 kamer, dus aanzetten kan in principe ook handmatig dan...

Stroomverbruik en stilte vind ik eigenlijk het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:46
Ik zou dit zeker overwegen. Ik heb zelf nzbget draaien en ik trek de volle 60 Mbit (7 MB/s). Op het forum van synology staat een goede tutorial.
Het parren en rarren gaat ook een stuk snellen dan met sabnzbd.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Freakster86 schreef op maandag 30 mei 2011 @ 09:38:
Wake on lan leek mij gewoon erg handig, maar lees dat opstarttijd met raid 1 weer enkele minuten bedraagt?
DS411+ doet er rond de 1:45 over om via WOL op te starten. DS211 zal iets langzamer zijn, maar niet veel (2min?).
DS211 gebruikt echter maar 11W in idle stand. Alle beetjes helpen natuurlijk, maar het verbruik is dus al vrij laag (11W -> +/- 19 euro op jaarbasis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:57
Ik ben nu na veel geouwehoer met SABnzbd eens overgestapt op de downloadstation van Synology zelf. Tot nu toe werkt het perfect! Sabnzbd liep de laatste tijd hele vaak vast. Nu nog even kijken hoe lang het unrarren duurt op de DS107+. Dat ik hier niet eerder achterkwam :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindwalker

Mindwalker

zappen is zinloos

gielie schreef op maandag 30 mei 2011 @ 09:43:
[...]

Ik zou dit zeker overwegen. Ik heb zelf nzbget draaien en ik trek de volle 60 Mbit (7 MB/s). Op het forum van synology staat een goede tutorial.
Het parren en rarren gaat ook een stuk snellen dan met sabnzbd.
Bedankt voor de tip, nzbget stond inderdaad als opvolger op de lijst. Ik kom met SABnzbd niet verder, ga er nu zeker een blik op werpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielvdMark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:22
Probleem opgelost. Na rebooten synology map verwijderd.

[ Voor 149% gewijzigd door DanielvdMark op 31-05-2011 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 12:01

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

En als je services die van die map gebruik maken (zoals Audio Station) tijdelijk uitschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001
  • Laatst online: 16-09 13:48

Maverick2001

Never look back

Ik heb een 211J en tot op heden loopt het vlekkeloos.

Mijn iTunes map heb ik in zijn geheel op de nas staan echter sinds vanmorgen kan ik deze niet meer zien via mijn AFP connectie. De hele map lijkt te zijn verdwenen. Wanneer ik inlog via de web admin kan ik wel de itunes map zien (met alle bestanden er in).

Iemand een idee hoe het kan dat de map niet meer via de finder (apple) te vinden is? Hij lijkt echt niet meer benaderbaar terwijl alle andere mapjes met muziek wel netjes erin staan...

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Niet online
Zit je stiekem toch niet via SMB verbonden? Dan kunnen mappen met bepaalde tekens niet worden weergegeven, heb ik ook soms last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Als het goed is komt vandaag mijn DS211 met 2x 2TB hardeschijven. Ik wil 1 schijf gaan gebruiken voor films, series en muziek. De andere schijf wil ik gaan gebruiken voor foto's en andere gebruikers bestanden. Ik vroeg me af of je ook kan instellen dat je bijvoorbeeld 3,5 TB hebt voor films etc en 500 GB voor gebruikersbestanden en foto's? Aan de DS211 hang ik een 500 GB usb schijf om backups te maken van de belangrijkste gegevens.

Laatste vraag: Ik heb bij mijn ouders thuis nog een DS107+ staan, kan ik nu over het internet enkele mappen syncen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Maverick2001 schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 08:25:

Mijn iTunes map heb ik in zijn geheel op de nas staan echter sinds vanmorgen kan ik deze niet meer zien via mijn AFP connectie. De hele map lijkt te zijn verdwenen. Wanneer ik inlog via de web admin kan ik wel de itunes map zien (met alle bestanden er in).
Synology en je appel even herstarten lost het niet op?

Daarnaast kan apple ook probleemloos smb aan, dus afp is niet verplicht (moet dat de boosdoener zijn).

Buiten dat, je weet dat de synology een itunes server heeft? Werkt fijner dan met je mp3'tjes in een mapje via het afp protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Binnetie schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 10:30:
Als het goed is komt vandaag mijn DS211 met 2x 2TB hardeschijven. Ik wil 1 schijf gaan gebruiken voor films, series en muziek. De andere schijf wil ik gaan gebruiken voor foto's en andere gebruikers bestanden. Ik vroeg me af of je ook kan instellen dat je bijvoorbeeld 3,5 TB hebt voor films etc en 500 GB voor gebruikersbestanden en foto's? Aan de DS211 hang ik een 500 GB usb schijf om backups te maken van de belangrijkste gegevens.
Er vanuit gaande dat je ze dus niet in RAID-1 config wilt plaatsen, zou je een JBOD of RAID0 volume kunnen aanmaken van 4TB en daarop de benodigde shares aanmaken die allen putten uit die 4TB.

Ik geloof niet dat het mogelijk is de shares zelf (ipv per gebruiker) te limiteren op een bepaalde size (sowieso niet via de admin GUI, maar misschien nog wel via de smb.conf). Persoonlijk vind ik het handiger om geen limitaties te hebben voor persoonlijk gebruik.
Laatste vraag: Ik heb bij mijn ouders thuis nog een DS107+ staan, kan ik nu over het internet enkele mappen syncen?
Ja dat kan, zie wiki : http://forum.synology.com...e_RSync_Compatible_Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001

Maverick2001

Never look back

job schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 10:42:
[...]

Synology en je appel even herstarten lost het niet op?

Daarnaast kan apple ook probleemloos smb aan, dus afp is niet verplicht (moet dat de boosdoener zijn).

Buiten dat, je weet dat de synology een itunes server heeft? Werkt fijner dan met je mp3'tjes in een mapje via het afp protocol.
Het opstarten had ik al geprobeerd echter heeft dat geen effect. Misschien niet helemaal duidelijk in mijn post maar ik heb de mp3's ook niet in de music map staan maar gewoon als losse map. Het blijft raadselachtig want als ik de iTunes content via de web-admin kopieer naar een andere directory, dan is de map wel weer zichtbaar als ik een afp connectie maak. AFP kan bijna de boosdoener niet zijn; de iTunes map staat in de dir 'muziek backup' waar ook andere mapjes staan met muziek (muziek die ik niet in mijn iTunes wil). De overige mappen in de 'muziek backup' dir zijn wel zichtbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Maverick2001 op 31-05-2011 11:37 ]

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 13:35
Ik weet wel dat je een quota aan users kan koppelen en die kan je vervolgens rechten geven over een share.... zo heb ik voor mijn timemachine backup een user aangemaakt met een quota voor 100gb met rechten op de share timemachine.

Het schijnt te werken, zelf weet ik het nog niet, zit pas op 70gb ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Maverick2001 schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 11:36:
Het opstarten had ik al geprobeerd echter heeft dat geen effect. Misschien niet helemaal duidelijk in mijn post maar ik heb de mp3's ook niet in de music map staan maar gewoon als losse map.
had ik door :)
Het blijft raadselachtig want als ik de iTunes content via de web-admin kopieer naar een andere directory, dan is de map wel weer zichtbaar als ik een afp connectie maak. AFP kan bijna de boosdoener niet zijn; de iTunes map staat in de dir 'muziek backup' waar ook andere mapjes staan met muziek (muziek die ik niet in mijn iTunes wil). De overige mappen in de 'muziek backup' dir zijn wel zichtbaar.
Probeer het eens met smb, dan weet je zeker of afp (danwel de manier waarop de synology dit afhandelt) de boosdoener is.

[ Voor 10% gewijzigd door job op 31-05-2011 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazerK
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:43
Is er een mogelijkheid om vanaf de root van je synology een file/text search te doen over alle submappen?
Vanuit een filemanager in windows7 lukt me dat niet.

Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:04
Ik ben van plan om een nieuwe NAS aan te schaffen (DS 211), maar nu moet ik hier 2 schijfjes in plaatsen. Wat zijn lekkere schijven voor in een NAS op dit moment?

In de laatste Best Buy van Tweakers zag ik dat ze voor een thuisserver de "Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB" gebruikte. Deze hebben alleen soms een firmware probleem en zijn volgens mij 5400 toeren. Hierbij vraag ik me af, of de 5400 een beperking is? De firmware kan ik eventueel nog "omslachtig" erop zetten en is niet echt een probleem.

Kon in de laatste review van Nas-sen van Tweakers niet vinden welke schijven ze daar gebruikt hadden.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Die vraag is hier al tientallen malen gesteld.

Ik heb gisteren mijn DS211 besteld en heb er deze schijven bij besteld: pricewatch: Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB
5400 toeren is meer dan genoeg. De bottleneck zit hem vaak in de snelheid van je netwerk. 5400 toeren maakt de schijf stiller en ik geloof ook nog energiezuiniger.

[ Voor 21% gewijzigd door Binnetie op 31-05-2011 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001

Maverick2001

Never look back

job schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 11:45:
[...]
had ik door :)

[...]
Probeer het eens met smb, dan weet je zeker of afp (danwel de manier waarop de synology dit afhandelt) de boosdoener is.
Het blijft raadselachtig, ook met een SMB connectie blijft de itunes map onzichtbaar.. :(

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 09:49
BazerK schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 12:43:
Is er een mogelijkheid om vanaf de root van je synology een file/text search te doen over alle submappen?
De 'echte' root van een Synology zal je niet kunnen doorzoeken. Je verwijst mogelijk naar het hoogste niveau van je shared folder(s)?

Netwerkfolders gaat Windows 7 niet indexeren, doorzoeken gaat dan nog wel, maar wel trager, en enkel op filenames. Als je een netwerkfolder offline beschikbaar maakt, maar hij een lokale kopie, die hij indexeert en automatisch synchroniseert met je NAS. Vind ik een handige feature van WIN7. Je data staat dan wel dubbel opgeslagen, wat niet altijd wenselijk is.

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rde
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-01-2024

Rde

Als je via ssh of telenet bent ingelogd zou dat met een command line opdracht zoals find / | xargs grep 'woorddatikzoek' -sl moeten lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Er is een mogelijkheid om de root-folder (of bijv. /volume1) van je Syno te sharen dmv een handmatig entry toevoegen aan de smb.conf (staat ergens in de wiki geloof ik [edit] hier dus : http://forum.synology.com...side_of_volume1_via_Samba). Dan zou je wel vanuit windows een search kunnen doen over alle directories/shares. Let wel na een reboot wordt de smb.conf overschreven, dus ben je je 'root-share' weer kwijt.

Dat, of vanaf de Syno shell een find commando gebruiken (bijv. find /volume1 -name "*.txt" -exec grep -li searchstring {} \; )

[ Voor 16% gewijzigd door sverzijl op 31-05-2011 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazerK
sverzijl schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 14:15:
[...]

Dat, of vanaf de Syno shell een find commando gebruiken (bijv. find /volume1 -name "*.txt" -exec grep -li searchstring {} \; )
(heb me daarin ff moeten verdiepen... shell, Telnet client etc.) maar filename search werkt inderdaad op die manier, wel erg spartaans (dejavu jaren 80 :X )
Nu nog een manier om textstrings te zoeken in files op de NAS.
(vindt het jammer dat er geen elegantere/betere manier is voor je NAS daar dit toch een datatank is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49
Ik heb laatst Sickbeard weer geinstalleerd en toen ik daar een folder wilde selecteren zag ik dat ik 2x een 'video' folder heb. 1x op de root en 1x op de share. In de root staat nog een 30 GB aan video files en ik zou niet weten hoe ik het moet wissen. Een makkelijke manier om je root te bekijken is er volgens mij ook niet (google hielp me niet echt)..

Verder is het Sickbeard pakket wel echt ideaal, gewoon installatie via DSM _/-\o_ aan de maker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39

Rhapsody

In Metal We Trust

Je kunt met een SSH client inloggen (Putty ofzo) en dan kijken?

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
BazerK schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 15:55:
[...]
(heb me daarin ff moeten verdiepen... shell, Telnet client etc.) maar filename search werkt inderdaad op die manier, wel erg spartaans (dejavu jaren 80 :X )
Nu nog een manier om textstrings te zoeken in files op de NAS.
Dat doet dat find commando. Zoekt in het voorbeeld op alle *.txt files en zoekt daarin op de tekst 'searchstring'. Spartaans? je bent van de klik-klak-generatie ? ;)

Wat je ook nog kan doen, als 3e alternatief is gebruik maken van de 'bestandsbrowser' van Synology zelf. Log in op de admin page -> bestandsbrowser -> geavanceerd zoeken -> locatie : Andere locaties -> 'Alle gedeelde mappen'. En daarna trefwoord/afmetingen/gewijzigd op etc opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
Je kunt per user een quotum aanmaken, dus als je verschillende gebruikers aanmaakt kun je dat regelen.
Als er op de computer van je ouders een RSYNC-client staat, dan moet dat lukken. En zolang je alle router- en firewallsettings (NAT) correct hebt ingesteld bij jezelf en bij die van je ouders, dan moet dat goed gaan. Let wel de max-snelheid afhankelijk is van de uploadsnelheid van de afzender, dus initieel kan het wel eventjes duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazerK
sverzijl schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 17:12:
[...]
Dat doet dat find commando. Zoekt in het voorbeeld op alle *.txt files en zoekt daarin op de tekst 'searchstring'. Spartaans? je bent van de klik-klak-generatie ? ;)
>:) heb de hele opkomst van de PC meegekregen en wil eigenlijk niet terug naar DOS, CP/M achtige interfaces. O-)
Dacht dat er wel een plugin of zoiets bestond zodat je op windows nivo zoeken kan maar helaas...
Zal de find syntax eens beter onder de loep nemen... bedankt voor de respons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001

Maverick2001

Never look back

Maverick2001 schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 13:13:
[...]

Het blijft raadselachtig, ook met een SMB connectie blijft de itunes map onzichtbaar.. :(
Het probleem is niet opgelost... Het probleem verholpen door de iTunes map naar een andere directory te verplaatsen en daarna weer terug te plaatsen op de originele locatie. Nu ziet de SMB of AFP verbinding wel weer de share... Het blijft toch wel een heel vreemd iets. Zeker omdat er helemaal niks aan de config verandert is.

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
DrakeNL schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 22:22:
[Ik zit er over te denken om een DS1511+ aan te schaffen maar heb nog een paar vraagjes (al zal het meer op DSM 3.1 slaan)

SHR: Kan ik met 2 schijven beginnen van 2TB. Deze in SHR zetten en daar mijn data op zetten. hierna mijn bestaande schijven (2x1,5TB + 1x1TB) aan toevoegen?
Doormiddel van SHR vang ik een defecte HD's af. Error's op de "raid" kan ik afvangen door een UPS, maar kan ik de schijven op een of andere manier benaderen als de DS zelf kapot gaat? of ben ik dan mijn data kwijt?

Mail station: Ik kan hier maar weinig info over vinden wat het allemaal kan. Ik weet dat het geen Exchange is. Maar kan ik hier meerdere POP3 adressen op uit laten komen + een eigen domein? kan iemand mij hier meer over vertellen of wijzen op de nodige informatie.
Kan ik "nomaal" met mijn outlook client blijven werken? kan ik met meerdere outlooks contact maken met de mail station en dan het zelfde zien (excuus voor de vreemde uitleg) ala exchange

Vmware: Is de DS snel zat om de VM instalatie op de DS te zetten en op een pc te "runnen" + op het zelfde moment een HD film te streamen naar een Media player

Welke notificaties stuurt hij?

Windows ACL: Kan ik de DS toevoegen aan een domein en dan de rechten gebruiken zonder de Domain controler (mijn server (DC) staat niet altijd aan) Op windows niveau kan ik er op zo'n moment mee werken. weet alleen niet hoe de DS er mee omgaat.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met de beslissing tussen de DS of mijn huidige (defecte) windows server ]

Heeft nietmand een antwoord? :|
Leest iedereen hier nu overheen of heeft echt niemand een zinnig antwoord? ;( :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je vragen zijn grotendeels simpel te vinden op de site van Synology of zelfs nog in dit topic, als je hier niet zelf moeite doet, moet je ook niet verwachten dat anderen dat doen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Zijn er mensen die hun iPhoto library op hun Synology hebben gezet? Zo ja, hoe bevalt dat, en heb je de hele map "iPhoto library gewoon overgesleept bij wijze van spreken? Kan Synology's Photo Station daarmee omgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001

Maverick2001

Never look back

Maverick2001 schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 20:16:
[...]

Het probleem is niet opgelost... Het probleem verholpen door de iTunes map naar een andere directory te verplaatsen en daarna weer terug te plaatsen op de originele locatie. Nu ziet de SMB of AFP verbinding wel weer de share... Het blijft toch wel een heel vreemd iets. Zeker omdat er helemaal niks aan de config verandert is.
Ik was toch te enthousiast. Tijdens het kopiëren van de map is de map wel zichtbaar via AFP. Zodra het kopieren afgerond is is de map weer verdwenen... Snap er niks van.
Heb de nas al een reboot gegeven, handmatig uit en aan gezet en de rechten van de share opnieuw toegewezen. De map blijft onzichtbaar.

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
Rhapsody schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 16:33:
Je kunt met een SSH client inloggen (Putty ofzo) en dan kijken?
Thanks for the tip, maar draai OSX. Zal nog ff verder googlen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001

Maverick2001

Never look back

Kleine update;
Ik heb op mijn mac met Tinkertool de verborgen bestanden laten zien aangezet en nu zie ik dat de map als verborgen op mijn nas staat... Iemand enig idee hoe dit te veranderen?
De rest van de mapjes binnen de 'muziek map' dir is wel zichtbaar.

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChuckyDevil
  • Laatst online: 22:09
m4yall schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 22:46:
[...]

Dan heb je geen Putty nodig. Via de terminal kun je dan inloggen op de Syno:

ssh diskstation -l root wachtwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:40
osx heeft ingebouwde ssh client in terminal ;)

kan ook ssh root@"naam disk station" of ssh root@"ip nummer"
en dan inloggen met admin passwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
Hooglander1 schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 21:54:
Je vragen zijn grotendeels simpel te vinden op de site van Synology of zelfs nog in dit topic, als je hier niet zelf moeite doet, moet je ook niet verwachten dat anderen dat doen.
@Hooglander1, even voor jou informatie Ik heb niet voor niets 40 pagina's van deel 3 doorgenomen + nog menig pagina's van deel 2. ook heb ik de website van Synology er bij gepakt, maar daar vind ik het zo niet.
Ik zal vandaag eens kijken of ik het uit de vele topics van het Synology forum kan halen, maar voor sommige vragen kun je nog eens uren bezig zijn.

Graag dus niet meteen reageren als je niet weet wat de ander al heeft gedaan, soms is het gewoon beter om het te vragen als dat je uren loopt/zit te zoeken en elke keer maar halve antwoorden vind omdat de ander net niet de zelfde vraag heeft als jezelf

[ Voor 74% gewijzigd door DrakeNL op 01-06-2011 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
The Fatal schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 23:42:
osx heeft ingebouwde ssh client in terminal ;)

kan ook ssh root@"naam disk station" of ssh root@"ip nummer"
en dan inloggen met admin passwoord
Ok.. ik dacht dat het een 'grafisch' programma zou zijn ipv command based. Ik zal me eens gaan verdiepen in commands via SSH en dan vooral de zoek en delete commands. Totale leek op dit gebied, maar mss wel 'leuk' om te leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39

Rhapsody

In Metal We Trust

m4yall schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 22:46:
[...]

Eventueel zou je (via Putty oid) Midnight Commander kunnen installeren. Dat werkt net weer wat prettiger qua browsen, althans voor mij.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
DrakeNL schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 22:48:
Ik zit er over te denken om een DS1511+ aan te schaffen maar heb nog een paar vraagjes (al zal het meer op DSM 3.1 slaan)

Nee dat kan niet. Als je begint met 2x2TB dan moeten extra disks gelijk of groter zijn dan 2TB (zie http://forum.synology.com...s_Synology_Hybrid_RAID%3F helemaal onderaan)

(wat natuurlijk wel kan is van deze extra schijven een nieuwe/extra SHR te maken, data van de 1e SHR overzetten naar de 2e als dit past en dan de vrijgekomen 2x2TB toevoegen aan de 2e SHR)
Kwijt niet, maar je zal een andere DS nodig hebben om de schijven weer te kunnen lezen (SHR is Synology specifiek, dat kan dus door geen enkele andere RAID-controller gelezen worden)
Mail station: Ik kan hier maar weinig info over vinden wat het allemaal kan. Ik weet dat het geen Exchange is. Maar kan ik hier meerdere POP3 adressen op uit laten komen + een eigen domein?
Volgens mij alleen eigen domain, maar zie hier voor meer info: http://download.synology....Guide/MailStation_enu.pdf
Mailstation ondersteunt IMAP, dus ja
Mag geen probleem zijn. Streamen is sowieso erg lightweight voor een NAS.
Windows ACL: Kan ik de DS toevoegen aan een domein en dan de rechten gebruiken zonder de Domain controler (mijn server (DC) staat niet altijd aan) Op windows niveau kan ik er op zo'n moment mee werken. weet alleen niet hoe de DS er mee omgaat. :+
De ACLs worden door Syno gecached, dus als de DC uitstaat geldt wat in de huidige cache staat.

[ Voor 4% gewijzigd door sverzijl op 01-06-2011 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
Dankje sverzijl. Sommige dingen dacht ik al wel gevonden te hebben, maar het is fijn dat je nu verteld dat ik op het juiste spoor zat.

kan iemand mij vertellen waar ik meer informatie kan vinden over de notificaties, of mij kan vertellen welke notificaties hij stuurt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Vanochtend werd ik om 5 uur gewekt door mijn DS-211+ (staat in mijn kamer), omdat ie aan het piepen was. Snel uitgezet en me omgedraaid.

Vanmiddag toen ik thuis kwam weer aangezet, en niks aan de hand. DSM geeft wel aan dat "Internal fan 1 has stopped".

Ik moet hier wel bij zeggen dat mijn DS al een tijdje een vreemd onregelmatig getik maakt, wat eigenlijk heel hinderlijk is. Toen ie aan het piepen was vanochtend was hoorde ik diezelfde tik heel snel achter elkaar. Zou het kunnen dat de fan gewoon kapot is? Ik heb hier wel eens iets over gelezen, maar nooit ging het om een 211+, wat toch een vrij nieuw model is.

Ik denk dat ik gewoon een ticket aanmaak op de site van Synology.

Overigens heb ik ook nog een 211j, en deze heeft hier geen last van. Hij maakt minder lawaai dan de 211+, wat dus niet zo zou moeten zijn...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Maverick2001 schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 23:00:
Kleine update;
Ik heb op mijn mac met Tinkertool de verborgen bestanden laten zien aangezet en nu zie ik dat de map als verborgen op mijn nas staat... Iemand enig idee hoe dit te veranderen?
chmod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Laatst online: 16-09 09:28
*Meldt zich als eigenaar van een Synology DS-410 met 4 x 2TB in Raid 5 _/-\o_

Hij is nu bezig met builden van Raid5, ben benieuwd.

Ga hem voornamelijk gebruiken om foto's te kunnen openen vanaf de server (bewerken in Lightroom), muziek op te slaan en uiteraard als backup voor data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Hier een eigenaar van een DS211 als opvolger van zijn oude vertrouwde DS107+.
Ik ben momenteel via een netwerkbackup op beide nassen gegevens aan het overzetten tussen de DS107+ en de DS211, maar ik kom maar tot een 10 a 13 MB/s. Ik heb een gigabit netwerk met een gigabit switch. Beide apparaten zitten met een 1 meter utp kabel verbonden met de switch. Hier gaat normaal makkelijk 25 MB/s doorheen.

Ik heb nog geen Photostation geactiveerd of foto's geupload, alleen wat muziek en films. Het moet toch sneller kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Binnetie schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 18:33:
maar ik kom maar tot een 10 a 13 MB/s. Ik heb een gigabit netwerk met een gigabit switch. Beide apparaten zitten met een 1 meter utp kabel verbonden met de switch. Hier gaat normaal makkelijk 25 MB/s doorheen.
Heb je Jumbo frames geactiveerd? Je netwerk settings (ook op de synology) moeten naar MTU9000.

[ Voor 8% gewijzigd door CarpeVentum op 01-06-2011 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Niet online
Van jumbo frames eerst en vooral afblijven nu. Is je bekabeling niet beschadigd, welke RAID heb je etc,....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb jumboframes aanstaan op 9000 (dat had mijn DS107+ ook altijd). Maar het maakt amper verschil als ik een andere waarde hanteer. De swich ondersteund ook jumboframes. DS107+ is eenvoudig volume (1 schijf). De DS211 heeft 2 schijven en deze hebben elk hun eigen volume.

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/synology.jpg

Dit is een screenshot van de DS107+ ik denk dat het processortje het er een beetje moeilijk mee heeft.

[ Voor 25% gewijzigd door Binnetie op 01-06-2011 21:12 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.