Het grote Synology topic deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 54 Laatste
Acties:
  • 500.207 views

• samvdheijden
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-08 13:30
Goed, ik wil ondanks de hoge HDD prijzen toch binnenkort een NAS aanschaffen. Deze zal worden gebruikt voor het opslaan van films, foto's etc. Het downloaden van films. Het hosten van een website en het fungeren als foto/muziekserver voor vrienden en mezelf.

Nu heb ik lovende dingen gehoord over Synology en na wat rondzoeken heb ik mijn keuze laten vallen op de DS212 of DS212+. Nu is mijn vraag, zou ik het extra geheugen en de extra processorkracht van de + versie nodig hebben? Ik ben overigens van plan er 2 Samsung Spinpoint F3 2TB schijven in te zetten.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Wel als je er zoveel gebruik van gaat maken zoals je aangeeft. De processor en het geheugen zullen de bottleneck vormen in een NAS, de harde schijven trekken het waarschijnlijk wel.

Instagram / YouTube

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:14
samvdheijden schreef op woensdag 28 december 2011 @ 15:25:
Goed, ik wil ondanks de hoge HDD prijzen toch binnenkort een NAS aanschaffen. Deze zal worden gebruikt voor het opslaan van films, foto's etc. Het downloaden van films. Het hosten van een website en het fungeren als foto/muziekserver voor vrienden en mezelf.

Nu heb ik lovende dingen gehoord over Synology en na wat rondzoeken heb ik mijn keuze laten vallen op de DS212 of DS212+. Nu is mijn vraag, zou ik het extra geheugen en de extra processorkracht van de + versie nodig hebben? Ik ben overigens van plan er 2 Samsung Spinpoint F3 2TB schijven in te zetten.
Ligt een beetje aan wat voor website, maar dit kun je in principe al prima met een j-versie.
F3? Die waren een jaar geleden niet meer als ecogreen te krijgen, ik denk dat je er beter een F4EG in kunt stoppen. Snellere schijven dan 5400 rpm hebben toch geen zin aangezien je Gbit netwerkverbinding trager is.

Verwijderd

Is het niet beter gezien de prijzen v/d harde schijven nu, om alles in Raid 0 te zetten :?

Raid 0, biedt toch de volgende voordelen:
1)Je hebt meer diskruimte.
2)Raid 0: blijft de goedkoopste oplossing.
3)Een externe backup blijft aan te bevelen (dus Raid 0 is best OK)
4)Je hebt/krijgt een snellere Nas.

Ik heb buiten de NAS nog altijd een externe backup buiten huis liggen :)

Verwijderd

Met raid0 heb jij bij uitval van een schijf toch een hoop meer werk.

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:34
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 20:34:
Is het niet beter gezien de prijzen v/d harde schijven nu, om alles in Raid 0 te zetten :?

Raid 0, biedt toch de volgende voordelen:
1)Je hebt meer diskruimte.
2)Raid 0: blijft de goedkoopste oplossing.
3)Een externe backup blijft aan te bevelen (dus Raid 0 is best OK)
4)Je hebt/krijgt een snellere Nas.

Ik heb buiten de NAS nog altijd een externe backup buiten huis liggen :)
Ik weet zo net nog niet of RAID0 wel zijn voordelen heeft.

Ik heb gekozen voor losse volumes vanwege het volgende:
- Snelheid (Software matige RAID0 was beduidend langzamer)
- Ik ben zeker van mijn data, in iedergeval voor 50%, wat bij RAID0 nog maar de vraag is aangezien je hele volume corrupt is.

• aouwe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-08 16:34
Ik gebruik standaard Sabnzb+ voor downloads op mijn 1511. Dat gaat een stuk trager dan met Newsleecher op mijn pc (5,5 vs.14,5 MB). Dat verschil in snelheid neem ik voor lief. Alles gaat zonder tussenkomst van mijn pc, alles gaat automatisch (downloaden/checken/repareren/uitpakken), en in de regel toch snel genoeg. De laatste tijd wat problemen met Sabnzb+ door ongeldige tekens van muziek en artiesten. Bij films en series eigenlijk nooit tegen dat probleem aangelopen. Die dingen (bijvoorbeeld Veronica album top 1000) download ik nu met Download Station. Bij ongeldige tekens in bestandsnamen en namen van artiesten zijn de mappen gewoon te benaderen. Met Quickpar controleren en uit te pakken na hernoemen door Quickpar. Ik heb ook Ziggo 120 Mbit. Wat me opvalt: vroeger haalde ik met speedtest altijd de maximale snelheid. De laatste tijd is dat een stuk lager, zakt soms in tot ongeveer de helft. Met Download Station had ik vroeger een strakke 13+ MB/s download, dat zit nu soms maar op 6 to 7 MB/s, met uitschieters boven de 12 MB/s. Ik heb in ieder geval twijfel aan de betrouwbaarheid van Ziggo, op zijn minst is de snelheid verdacht.

• schumi2004
aouwe schreef op woensdag 28 december 2011 @ 21:37:
-knip-
Ik heb ook Ziggo 120 Mbit. Wat me opvalt: vroeger haalde ik met speedtest altijd de maximale snelheid. De laatste tijd is dat een stuk lager, zakt soms in tot ongeveer de helft. Met Download Station had ik vroeger een strakke 13+ MB/s download, dat zit nu soms maar op 6 to 7 MB/s, met uitschieters boven de 12 MB/s. Ik heb in ieder geval twijfel aan de betrouwbaarheid van Ziggo, op zijn minst is de snelheid verdacht.
Dat gevoel heb ik ook sinds een maand of 2 a 3.

Volgens mij is er iets niet helemaal in orde aan de kant van Ziggo.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 21:03:
Met raid0 heb jij bij uitval van een schijf toch een hoop meer werk.
Daarvoor heb ik mijn losse en externe backup nog om dit op te vangen :)
Wat doe je dan als je Nas het begeeft :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:38:
[...]

Daarvoor heb ik mijn losse en externe backup nog om dit op te vangen :)
En dat is een handmatige actie en dus saai, geestdodend werk. Klopt toch precies met wat ik zeg?
Wat doe je dan als je Nas het begeeft :?
De backup terugzetten op een andere apparaat natuurlijk, daar helpt geen raid tegen

Verwijderd

Dus, raid 0, 1, 5, enz.. is geen backup en zal je dus altijd moeten zorgen voor externe backup (het beste buiten huis).

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 23:06:
Dus, raid 0, 1, 5, enz.. is geen backup en zal je dus altijd moeten zorgen voor externe backup (het beste buiten huis).
Helemaal mee eens, maar waarom haal je dit aan? Is echt totaal niet van toepassing op bovenstaande x-aantal posts.

Verwijderd

Veel mensen denken dat een Nas met bv Raid 1, 5, enz... een goede en enige backup is.
Zelf vind ik een nas met bv 2 schijven in Raid 0 (2x 3TB=6TB) voor de meeste thuisgebruikers meer dan voldoende, waaronder ik mezelf ook plaats :)

• schumi2004
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 23:18:
Veel mensen denken dat een Nas met bv Raid 1, 5, enz... een goede en enige backup is.
Zelf vind ik een nas met bv 2 schijven in Raid 0 (2x 3TB=6TB) voor de meeste thuisgebruikers meer dan voldoende, waaronder ik mezelf ook plaats :)
Voor thuis gebruikers denk ik dat losse volumes wellicht nog beter is.
Als er dan een disc crashed hebben ze iig nog iets (backup niet meegerekend want dat heeft een gemiddelde thuis gebruiker niet)

Verwijderd

Zelf vind ik een NAS leuk om mijn muziek (squeezecenter), films en foto's te streamen in het huis op 2 verschillende plaatsen en als centrale opslagplaats :)

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:02
Hier 2 nassen op 2 verschillende plaatsen in huis en een externe hdd als extra back-up

50GB aan fotoos en 120 aan muziek wil ik echt niet kwijtraken.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

stormfly schreef op maandag 26 december 2011 @ 10:49:
ik ben daar ook wel benieuwd naar, ik draait een syno-to-syno back-up naar mij broertje over internet elke week maar die zou ik graag encrypten. Heb het al als feature request bij synology neergelegd maar ik weet zo snel geen tool die het kan, heb jij tools op het oog?
Nou, ik dacht eigenlijk de ingebouwde hardware accelerated enryptie van synology zelf: http://www.tomshardware.c...yption-aes-ni,2873-4.html

Ben alleen wat bang om het te gebruiken zonder ervaringen te lezen..

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-10 14:52
waar ik eigenlijk al een tijd naar op zoek ben, is een cloud synchronisatie tool voor de Synology.

dat je mappen kana angeven welke automatisch geupload worden naar een online backup center..

weet iemand of zoiets bestaat voor synology?

60 TB can not be enough

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:49
Goed in de configuratieschermen van een backup kijken ;)

Er staat toch heel duidelijk o.a. de S3 service van Amazon als backup target. En middels een 3rd party app die standaard als "te downloaden" staat in de appmanager is er ook eentje voor de Hidrive dienst van Strato.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:36
kmf schreef op donderdag 29 december 2011 @ 09:23:
[...]

Nou, ik dacht eigenlijk de ingebouwde hardware accelerated enryptie van synology zelf: http://www.tomshardware.c...yption-aes-ni,2873-4.html

Ben alleen wat bang om het te gebruiken zonder ervaringen te lezen..
Jammer blijkbaar kan mijn DS411 dit niet want de optie is greyed-out zal wel alleen bij krachtigere modellen zijn.

Verwijderd

maartend schreef op donderdag 29 december 2011 @ 00:25:
Hier 2 nassen op 2 verschillende plaatsen in huis en een externe hdd als extra back-up

50GB aan fotoos en 120 aan muziek wil ik echt niet kwijtraken.
Je hebt voor thuis gebruik veel meer aan een externe/extra backup dan aan een NAS met Raid 1, 5, 10, enz....
Zelf ben ik voorstander van Raid 0, zeker met de huidige prijzen v/d harde schijven :)

• KorneelB
eymey schreef op donderdag 29 december 2011 @ 09:34:
Goed in de configuratieschermen van een backup kijken ;)

Er staat toch heel duidelijk o.a. de S3 service van Amazon als backup target. En middels een 3rd party app die standaard als "te downloaden" staat in de appmanager is er ook eentje voor de Hidrive dienst van Strato.
ah, ik wilde iets duidelijker zijn ;)

iets wat wat betaalbaarder is, zoals crashplan :)

60 TB can not be enough

• kmf
  • Niet online

kmf

stormfly schreef op donderdag 29 december 2011 @ 10:14:
[...]

Jammer blijkbaar kan mijn DS411 dit niet want de optie is greyed-out zal wel alleen bij krachtigere modellen zijn.
Dat is vreemd.
Voor de oudere modellen is de encryptie door een speciale chip gedaan of zo.

Op mijn 411+ kan ik het wel doen. Helaas alleen voor NIEUWE mappen.

De howto trouwens:
http://www.synology.com/t...hared_folder.php?lang=enu

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• schumi2004
kmf schreef op donderdag 29 december 2011 @ 11:54:
[...]

Dat is vreemd.
Voor de oudere modellen is de encryptie door een speciale chip gedaan of zo.

Op mijn 411+ kan ik het wel doen. Helaas alleen voor NIEUWE mappen.

De howto trouwens:
http://www.synology.com/t...hared_folder.php?lang=enu
Wat bedoel je met alleen nieuwe?

Ik heb namelijk op mijn DS211 eens gekeken naar deze optie en zag hem beschikbaar op zowel nieuwe als al bestaande folders (tenminste ik kon hem aanvinken, verder niet geaccepteerd)

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben mezelf ook een beetje aan het oriënteren om een NAS aan te schaffen en dan wel de ds411+ii. Mijn keuze is hierop gevallen door de plek voor 4 hd's in tegen stelling tot de ds212+. Nu heb ik hier nog een aantal vraagjes over waar ik niet direct een antwoord op kan vinden.

Ik zou er het liefst 2 aanschaffen, eentje zou dan op locatie A staan en de andere op locatie B. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om met de software vanaf locatie A te backuppen naar locatie B en andersom.

Een tweede vraag zit hem in de iTunes server, ik lees een aantal tegenstrijdige verhalen op internet, is het nu wel of niet mogelijk om de NAS in te stellen als server en deze al je muziek te laten streamen over het internet, dus zonder dat je zelf in het lokale netwerk hangt. Ik zou graag de NAS muziek laten streamen naar mijn laptop op het werk zonder dat ik de bestanden daar dus fysiek heb staan :).

De ds411+ii is nog niet heel oud, is er al iets bekend over een opvolger met USB 3.0 bv of kan ik deze magnifieke apparaten met een gerust hart aanschaffen :+.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:25

Largo

Donderdraak

Sjoerd schreef op donderdag 29 december 2011 @ 22:48:

Een tweede vraag zit hem in de iTunes server, ik lees een aantal tegenstrijdige verhalen op internet, is het nu wel of niet mogelijk om de NAS in te stellen als server en deze al je muziek te laten streamen over het internet, dus zonder dat je zelf in het lokale netwerk hangt. Ik zou graag de NAS muziek laten streamen naar mijn laptop op het werk zonder dat ik de bestanden daar dus fysiek heb staan :).
De nas heeft een prima alternatief (Audio Station).
Wil je dat perse via Itunes streamen?

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10 13:36

Murk

Is this thing on?

Heb daarstraks deze post http://synoblog.superzebulon.org/2011/10/some-news/ gelezen en die dir met package-resources toegevoegd als locatie in mijn package center, en toen met een paar klikken allemaal ge-update (werkt strak zeg :Y)). Maar klopt het dat daardoor automatisch al mijn user accounts genaamd couchpotato/headphones/sabnzbd etc zijn verwijderd?

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• maartend
Ik ben mezelf ook een beetje aan het oriënteren om een NAS aan te schaffen en dan wel de ds411+ii. Mijn keuze is hierop gevallen door de plek voor 4 hd's in tegen stelling tot de ds212+. Nu heb ik hier nog een aantal vraagjes over waar ik niet direct een antwoord op kan vinden.

Ik zou er het liefst 2 aanschaffen, eentje zou dan op locatie A staan en de andere op locatie B. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om met de software vanaf locatie A te backuppen naar locatie B en andersom.

De ds411+ii is nog niet heel oud, is er al iets bekend over een opvolger met USB 3.0 bv of kan ik deze magnifieke apparaten met een gerust hart aanschaffen :+.
Vraag 1 ; ja
Vraag 2 ; weet ik niet
Vraag 3 ; de 212+ heeft USB 3.0, dus ik denk de 412+ ook.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online

Als je op je nas een gebruiker aanmaakt die gebruik mag maken van Audio Station kan je met die gegevens inloggen op de nas en Audio Station opstarten.
Nu kan je alle muziek afspelen die je op de nas hebt staan.
Als je daar speciaal een account voor aanmaakt op de nas kan je ook rustig weglopen van de pc zonder dat een ander (bv grapjas van de zaak) je hele nas instellingen om zeep helpt. Dus niet inloggen als admin.
Moet je wel het ip adres van de nas weten en op de router de poorten forwarden dacht ik.
Je kan ook bv een No-ip adres aanmaken. Kan je een makkelijk te onthouden adres/naam verzinnen.
Ikzelf gebruik op mijn telefoon (Android) DS Audio.
Jackplug in de koptelefoon uitgang en de andere kant van de kabel bij de pc in de mic ingang wil ook.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb hier een RackStation RS2211+ met zes Hitachi HDS72302BLA642 3TB schijven. Deze worden echter herkend als 2TB schijven. De HDS72302BLA640 3TB schijven staan op de compatibiliteitslijst en de HDS72302BLA642 2TB schijven ook, deze HDS72302BLA642 3TB schijven echter niet. Is er een manier om alsnog de volle 3TB te krijgen of moet ik daarvoor wachten op een patch vanuit Synology?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• schumi2004
Tsurany schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 02:02:
Heb hier een RackStation RS2211+ met zes Hitachi HDS72302BLA642 3TB schijven. Deze worden echter herkend als 2TB schijven. De HDS72302BLA640 3TB schijven staan op de compatibiliteitslijst en de HDS72302BLA642 2TB schijven ook, deze HDS72302BLA642 3TB schijven echter niet. Is er een manier om alsnog de volle 3TB te krijgen of moet ik daarvoor wachten op een patch vanuit Synology?
Staan ze in RAID, dan kan ik het wel verklaren.

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-11 14:04
Murk schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 00:48:
Heb daarstraks deze post http://synoblog.superzebulon.org/2011/10/some-news/ gelezen en die dir met package-resources toegevoegd als locatie in mijn package center, en toen met een paar klikken allemaal ge-update (werkt strak zeg :Y)). Maar klopt het dat daardoor automatisch al mijn user accounts genaamd couchpotato/headphones/sabnzbd etc zijn verwijderd?
In de nieuwe versies zijn de accounts "hidden".

Alles van Apple

Verwijderd

Ik heb deze combinatie.

Heb zelf thuis de 411-II staan en bij mijn zwager staat een gewone 411.

Ik sync alles elke nacht via de netwerkbackup op de 2 nassen werkt prima.
Over Itunes weet ik niet precies, je kunt het via intern netwerk prima delen maar ik denk niet via internet tenzij je een tunnel instelt naar je bedrijf.

De nassen van Synology kun je met een gerust hard aanschaffen.
Heb er nooit spijt van gehad heb er nu 4 in het bezit (gehad)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

schumi2004 schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 02:41:
[...]

Staan ze in RAID, dan kan ik het wel verklaren.
Nee ik moet de volume's nog aanmaken, ik zie het gewoon in het overzicht van de aanwezige hardeschijven.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Sjoerd
  • Niet online
Bedankt Largo, maarten, mike123, Freaky_Revolt duidelijke antwoorden!

Dat Audio Station ziet er perfect uit inderdaad! Wat een hoop opties en functies heeft die NAS! Als ik hem straks heb heb ik waarschijnlijk spijt dat ik hem al niet veel eerder had aangeschaft ;).

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:13
Ik heb een vraag. Ik heb de volgende situatie:
DS411j
iMac
HP Probook
iPhone

Ik vind de itunes "server" erg beperkt, hiermee kan ik niet syncen naar mijn iphone. Als ik alle muziek op de nas zet en vanuit de nas importeer naar itunes dan is de performance bijzonder slecht.
Hoe lossen jullie dit op?

Waarom wil ik het op de nas:
Alle data centraal
Makkelijk te backuppen
Meerdere systemen de zelfde libarie.

iSCSI zou mischien de oplossing zijn? Echter kan ik dat dan weer lastig backuppen... iemand ervaring met de performance daarvan?

[ Voor 13% gewijzigd door Xenophoben op 30-12-2011 10:10 ]

• maartend
Sjoerd schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 10:07:
Bedankt Largo, maarten, mike123, Freaky_Revolt duidelijke antwoorden!

Dat Audio Station ziet er perfect uit inderdaad! Wat een hoop opties en functies heeft die NAS! Als ik hem straks heb heb ik waarschijnlijk spijt dat ik hem al niet veel eerder had aangeschaft ;).
Als ik je een tip mag geven?
De 412+ bestaat niet, maar als ik jou was zou ik eens kijken voor de 212+

• KorneelB
Tsurany schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 10:00:
[...]

Nee ik moet de volume's nog aanmaken, ik zie het gewoon in het overzicht van de aanwezige hardeschijven.
welke versie van DSM?

60 TB can not be enough

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10 13:36

Murk

Is this thing on?

Menno1234 schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 08:53:
[...]

In de nieuwe versies zijn de accounts "hidden".
Hm, ok, maar wie bepaalt dan welke rechten die accounts hebben? Lijkt me niet dat ze zelf kunnen instellen..

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• henkyyyyyyy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-10 14:29
FrankRicard schreef op woensdag 28 december 2011 @ 17:26:
[...]

Ligt een beetje aan wat voor website, maar dit kun je in principe al prima met een j-versie.
F3? Die waren een jaar geleden niet meer als ecogreen te krijgen, ik denk dat je er beter een F4EG in kunt stoppen. Snellere schijven dan 5400 rpm hebben toch geen zin aangezien je Gbit netwerkverbinding trager is.
Oke ik wil een 212j gaan kopen voor opslag van HD films dan is het dus voldoende om 5400rpm schijven te kopen, omdat de Gbit aansluiting trager is?
Ook wil ik er SabNZB op draaien, zijn de 5400 rpm schijven dan ook geen bottleneck?

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

• maartend
henkyyyyyyy schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 13:21:
[...]

Oke ik wil een 212j gaan kopen voor opslag van HD films dan is het dus voldoende om 5400rpm schijven te kopen, omdat de Gbit aansluiting trager is?
Ook wil ik er SabNZB op draaien, zijn de 5400 rpm schijven dan ook geen bottleneck?
Met SABNzb, geen j versie aanschaffen.
Doe niet zo moeilijk en geef je oudjaarsbonus er aan uit en koop die 212+.
Zit je voor jaren goed.

• kattapult
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-11-2021
Ik heb mijn Synlogy inmiddels precies draaien zoals ik wil (inclusied SABnzbd+, Spotweb e.d.)

Is er nu een manier om de hele boel zoals het nu is ingesteld te back uppen ? (dus stel bijvoorbeeld Spotweb werkt om welke reden ineens niet meer, dat ik dan enkel een back-up kan terugzetten)

Via back up time back-up is het volgens mij alleen maar mogelijk om folders met bestanden er in te back uppen

• Miezjell
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-09 20:43
Allen,

Ik ben voor thuis op zoek naar een servertje om gemakkelijk bestanden te kunnen delen via het thuisnetwerk, en voor centrale dataopslag. Nu gaat mijn kennis op dit gebied niet verder dan dat ik begrijp wat de maximum data opslag is. Na al redelijk wat lezen op het internet komt een Synology vaak goed naar voren. Mijn vraag alleen; welke moet ik kiezen? Ik ben naar een computerzaak geweest, maar daar heb ik toch het idee dat ze mij (helaas) iets te graag het duurdere model willen verkopen.

Als ik, zoals hierboven aangegeven, kijk naar de 212+ t.o.v. de 212j zie ik weinig tot geen verschillen. De processor is iets sneller, hij heeft usb 3.0 poorten en je kan meer gedeelde mappen aanmaken (dan praten we over aantallen die ik thuis nooit ga halen).

Kunnen jullie me helpen mij het maken van een keuze?

Mijn wensen zoals eerder gezegd hoofdzakelijk:
- Simpel bestanden kunnen uitwisselen tussen verschillende PC's
- Centrale data opslag
- Back-ups kunnen maken

PS. Het gaat om een MAC en Windows omgeving, maar neem aan dat dat tegenwoordig geen probleem meer mag zijn.

Hoor het graag!

Bedankt!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:05
Pak een USB stick van 1GB, even heen en weer kopiëren.
Scheelt je investeren in een NAS...! :)

Hint: geef even een indicatie van hoeveel data het ongeveer is... dat helpt nogal in het maken van een keuze.. ;)

• Miezjell
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-09 20:43
new_guy schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 13:46:
Pak een USB stick van 1GB, even heen en weer kopiëren.
Scheelt je investeren in een NAS...! :)

Hint: geef even een indicatie van hoeveel data het ongeveer is... dat helpt nogal in het maken van een keuze.. ;)
Ha, ja.. Dat doe ik nu, maar daar wordt ik helemaal kriegel van.. :9

Het gaat niet om extreem veel data hoor.. 2TB heb ik meer dan voldoende aan, maar denk dat ik er maar gelijk 4TB van maak. Wil namelijk 2 schijven die het zelfde opslaan, gelood raid 1? Afgelopen week is namelijk mijn externe hardeschijf van 500GB overleden met Foto's, muziek en documenten (belastingaangiftes etc.) Dat wil ik niet nog een keer mee maken.

En wil natuurlijk gewoon een mooi thuisnetwerkje opzetten. :) Uiteindelijke doel is dat ik op computer x kan zeggen dat ik vanaf een centrale schijf een film op tv moet gaan afspelen etc. :)

Wordt nog even puzzelen voor mij de komende tijd, maar met de tijd kom ik er wel!

[ Voor 13% gewijzigd door Miezjell op 31-12-2011 14:02 ]

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
kattapult schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 16:28:
Ik heb mijn Synlogy inmiddels precies draaien zoals ik wil (inclusied SABnzbd+, Spotweb e.d.)

Is er nu een manier om de hele boel zoals het nu is ingesteld te back uppen ? (dus stel bijvoorbeeld Spotweb werkt om welke reden ineens niet meer, dat ik dan enkel een back-up kan terugzetten)

Via back up time back-up is het volgens mij alleen maar mogelijk om folders met bestanden er in te back uppen
ik heb hier ook wel interesse over, zou het ook wel willen weten als dit mogelijk is.

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:54
Ik denk dat je met "dd" een kopie kunt maken van je root file system?

👉🏻 Blog 👈🏻

• KnoxNL
  • Laatst online: 17:56
Miezjell schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 13:51:
[...]

Ha, ja.. Dat doe ik nu, maar daar wordt ik helemaal kriegel van.. :9

Het gaat niet om extreem veel data hoor.. 2TB heb ik meer dan voldoende aan, maar denk dat ik er maar gelijk 4TB van maak. Wil namelijk 2 schijven die het zelfde opslaan, gelood raid 1? Afgelopen week is namelijk mijn externe hardeschijf van 500GB overleden met Foto's, muziek en documenten (belastingaangiftes etc.) Dat wil ik niet nog een keer mee maken.

En wil natuurlijk gewoon een mooi thuisnetwerkje opzetten. :) Uiteindelijke doel is dat ik op computer x kan zeggen dat ik vanaf een centrale schijf een film op tv moet gaan afspelen etc. :)

Wordt nog even puzzelen voor mij de komende tijd, maar met de tijd kom ik er wel!
In jouw geval heb je ruim voldoende aan een J variant.

Let wel, RAID1 is geen backup!! Het is beveiliging tegen uitval. Blijf daarom backups maken op externe (USB) schijven.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

Het viel mij op dat als je via de ingebakken downloadmanager NZB's download, het CPU proces "NZBget" wordt getoond. Dat lijkt mij er op te wijzen dat de standaard engine van Synology inderdaad NZBget is. Nu lees ik veel tips over alternatieven voor SABnzbd en een daarvan is het installeren van NZBget. Bij grote NZB's download de standaard app van Synology nl. sneller dan SABnzbd. Is er dus geen snellere manier om de blijkbaar al aanwezige NZBget engine te modden dan het geheel nieuw installeren van NZbget?

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:43

immetjes

HIER is BERN-E

Iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar. Bij mij begint het in ieder geval al lekker.

Bij het werken thuis aan de electriciteit vergeten m'n DS210j uit te zetten. Resultaat: Oranje knipperend status lampje en de NAS is onbereikbaar. Omdat ik vrijwel alles heb gebackupped heb ik besloten een nieuwe installatie van DSM3.2 1955 te doen. Als het goed is houd ik dan al mijn bestanden.

Nu blijft hij hangen bij "writing configuration" en ik moet een online support aanvragen bij Synology. Dat heb ik vanochtend gedaan samen met het open zetten van telnet poort 23, zoals verzocht.

Weet iemand hoe lang zo iets duurt en wat Synology gaat doen?

Edit: Synology heeft me een antwoord gestuurd (snel zeg!) met de te volgen stappen. Hiervan heb ik de meeste echter al geprobeerd. Ik ga nu eerst nogmaals proberen nieuwe FW te installeren maar dan rechtstreeks zonder switch ertussen. Mocht dit ook niet werken dan ga ik de staat van m'n Samsung Ecogreen HDD maar eens testen met het Samsung tooltje (heb hem gisteren al in m'n PC gehangen en toen waren alle drie de partities Healthy in de Disk Manager van W7).

Edit2: rechtstreekse verbinding gemakt met UTP kabel. Zelfde resultaat. Connection Timed Out bij het schrijven van de Configuration File. Toch m'n HD kapot dan? Of is de DS stuk?

Edit3: Samsung tooltje is alleen voor externe drives. Ik heb de Samsung intern aangesloten op SATA en Hard Disk Sentinel gedraaid. Die constateerde een perfect HDD. Ik kan EXT3 schijf niet benaderen met linuxreader en niet met ext2read, toch een corrupte partitie lijkt het.

Edit3: Ik heb Knoppix op CD gebrand en met Testdisk de HDD benaderd. Ik kan zien dat de partitie er is en ook dat de naam Diskstation is. Dus het is er allemaal wel. Kan in Linux of de W& readers deze partitie niet benaderen. Ik ga wat vragen stellen in het Linux forum.

[ Voor 55% gewijzigd door immetjes op 03-01-2012 10:30 . Reden: Antwoord Synology gehad ]

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Edgarz schreef op zondag 01 januari 2012 @ 14:02:
Het viel mij op dat als je via de ingebakken downloadmanager NZB's download, het CPU proces "NZBget" wordt getoond. Dat lijkt mij er op te wijzen dat de standaard engine van Synology inderdaad NZBget is. Nu lees ik veel tips over alternatieven voor SABnzbd en een daarvan is het installeren van NZBget. Bij grote NZB's download de standaard app van Synology nl. sneller dan SABnzbd. Is er dus geen snellere manier om de blijkbaar al aanwezige NZBget engine te modden dan het geheel nieuw installeren van NZbget?
Nope, niet dat ik weet. Er zijn wel diverse tutorials die je op weg kunnen helpen om het te installeren, maar een handige package die foutloos werkt is er nog niet. Vooralsnog blijft het een hoop gedoe om nzbget draaiend te krijgen, helaas, want sabnzbd is echt belachelijk zwaar.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Laatste versie, DSM 3.2 met 1955 als versienummer dacht ik.

• samvdheijden
Ik ben van plan om binnenkort een synology ds212+ aan te schaffen. Alles is me vrij duidelijk, behalve dit... Is het mogelijk om er om te beginnen 1 enkele 2tb schijf in te stoppen, en deze na een tijdje uit te breiden met een 2e en dan beiden schijven in RAID1 te zetten? Dit het liefst zonder dat de data van de eerste schijf wordt gewhiped uiteraard.

Ik kan nergens een bevredigend antwoord vinden. Alvast bedankt!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-11 15:21

Verwijderd

sjokki schreef op woensdag 28 december 2011 @ 13:32:
Ik ben van plan om een NAS te kopen en heb een vraag over het gebruik van DSM via een

Is het beheren van torrents op een DiskStation mogelijk via een tablet en werkt dit gebruiksvriendelijk?
Gebruik SynoDS op de iPhone en iPads en het werkt flawless. Kost paar euro maar, dus waar praten we over.

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:15
samvdheijden schreef op maandag 02 januari 2012 @ 19:06:beginnen met 1 enkele 2tb schijf, en deze na een tijdje uit te breiden met een 2e en dan in RAID1
Ja, dit kan. Zo ben ik ook begonnen.

Verwijderd

Ik meld me maar even in dit topic en ga het nalezen (niet alles want dat is niet te doen) Ik heb namelijk een probleem met het niet zichtbaar zijn van de syno in het netwerk.
Ik heb de 212J met 1 2tb schijf erin, na een lange volume maken procedure de boel aan de gang gekregen en ik heb via mijn boxee kunnen kijken naar een serie die ik op de nas had gezet. Wilde gisteren weer iets kijken.. niet te vinden door boxee, ik check op de computer.. niet in de netwerklijst.. geen idee wat er aan de hand is en ik hoop het antwoord hier te vinden. Weet wel wat van computers maar over netwerken weet ik bijna niets. Reden om de nas te kopen was gemak, ding kan ook downloaden, dat ging me nu te omslachtig.
Ga dus eerst lezen maar dan heb ik maar alvast gemeld :)

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

HvB83 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:04:
[...]

Nope, niet dat ik weet. Er zijn wel diverse tutorials die je op weg kunnen helpen om het te installeren, maar een handige package die foutloos werkt is er nog niet. Vooralsnog blijft het een hoop gedoe om nzbget draaiend te krijgen, helaas, want sabnzbd is echt belachelijk zwaar.
En dat terwijl NZBget native draait op de Syno....Via Admintool zijn ook de versie, parameters etc te vinden. Als je voor een handmatig geinstalleerde NZBget versie de webGUI wel kunt adresseren, waarom kan een beetje Linux tweaker deze GUI dan niet werkend krijgen op de Syno. Vraag ik mij af omdat ik niét die Linux tweaker ben:-). Ziet iemand hier een uitdaging...?

• samvdheijden
eggda schreef op maandag 02 januari 2012 @ 21:12:
Ja, dit kan. Zo ben ik ook begonnen.
Thanks beiden! Ik denk dat ik met de HDD prijzen van vandaag de dag ook eens zo ga beginnen haha ;)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tsurany schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 02:02:
|:( |:( |:( |:( |:(
Het zijn gewoon 2TB schijven. Ik zou zweren dat het 3TB schijven zijn. Probleem met van op afstand werken is dat je niet even die schijven er uit trekt om te kijken.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Tsurany schreef op maandag 02 januari 2012 @ 23:53:
[...]

|:( |:( |:( |:( |:(
Het zijn gewoon 2TB schijven. Ik zou zweren dat het 3TB schijven zijn. Probleem met van op afstand werken is dat je niet even die schijven er uit trekt om te kijken.
Ik hoop wel dat je dan de 2TB prijs hebt betaald en niet de 3TB prijs. Dat zou helemaal jammer zijn ;)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mike123 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 00:38:

Ik hoop wel dat je dan de 2TB prijs hebt betaald en niet de 3TB prijs. Dat zou helemaal jammer zijn ;)
Ik heb ze niet betaald, dan scheelt het weer een hoop. Er zouden eerst 2TB schijven in maar toen werden het toch 3TB schijven meer kennelijk toch weer niet :+

• HvB83
Tja, maar toch jammer. Dan had je net zo goed minder disks kunnen nemen en ruimte laten voor toekomstige uitbreiding. Nu moet je eerder je 2TB's met pensioen sturen.

• tjerkpolle
  • Laatst online: 15:16
Beste mede forummers,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik zou graag mijn synology op afstand, bijv. vanaf mijn werk willen benaderen. Laat ik dit vanaf mijn werk (zoals waarschijlijk zovelen) niet op een nomale manier bij kunnen komen, de website/ip wordt geblokkeerd. Nu kan ik wel via een omweg (bijv. via werkinternetten.nl) wel bij de inlog komen, alleen als ik dan met de juiste login/ww in probeer te loggen krijg ik de melding: you are not authorized to use this service !

Weet iemand hoe ik het wel voor elkaar kan krijgen? Ik las ergens dat ik bijvoorbeeld bij DSM instellingen> bescherming > verbeter browsercompatibiliteit door ip controle over te slaan
kan aanvinken? Maar hier staat ook duidelijk dat dan het veiligheidsniveau omlaag gaat.

Verder hoor ik graag jullie mening of ik de firewall van de NAS zou moeten aanzetten en waarom wel/niet? De NAS hangt via een switch aan mijn modem.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HvB83 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 07:16:
Tja, maar toch jammer. Dan had je net zo goed minder disks kunnen nemen en ruimte laten voor toekomstige uitbreiding. Nu moet je eerder je 2TB's met pensioen sturen.
Ach, er zit nu 6x2TB in en dat levert 8TB netto op in RAID6. Kan nog 4x2TB bij zodat we uitkomen op 16TB netto opslag. Er is nu op het oude systeem net 4TB in gebruik waar backups van backups bij zitten dus ik verwacht op het nieuwe systeem niet boven de 2TB uit te komen. Dan kunnen we nog wel eventjes vooruit. Schijven zijn sowieso niet betaalbaar op dit moment.

Verwijderd

Ik draai met veel plezier mijn Syno 211+. Nu heb ik geprobeerd Admintool aan de praat te krijgen, maar wanneer ik deze opstart krijg ik een popup met de foutmelding BLOCKED. Heeft iemand enig idee hoe dit komt en wat ik kan dan om dit te verhelpen?

Ik heb Init_3rdparty reeds geinstalleerd en draai daarom ook Spotweb zonder problemen.

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-10 08:48
Murk schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 13:12:
[...]

Hm, ok, maar wie bepaalt dan welke rechten die accounts hebben? Lijkt me niet dat ze zelf kunnen instellen..
+ 1

Ik was het volledig kwijt toen ik die Zebulon pakketten had geïnstalleerd (behalve Sickbeard want daar heb ik een Subliminal fork hangen).

+ 1

Ik wil eigenlijk mijn complete NAS (interne schijf dus) leeghalen omdat het nu een wildgroei is aan verschillende installaties van Sickbeard, MediaPortal, CouchPotato, Spotweb, etcetera. Verder staan er her en der scripts (Periscope, Subliminal, SabtoPeriscopetoSickbeard) waar ik amper nog wijs uit kan.

Toch vind ik zo'n reinstall wel riskant want ik weet op een aantal gebieden niet eens meer hoe ik ze voor elkaar gekregen heb. Voorbeelden hiervan zijn fatsoenlijk in slaapstand gaan van mijn schijven, LCC van mijn schijven veranderd, domein naam zodat ik niet afhankelijk ben van een veranderend IP, cronjobs, automatisch converteren van eigen gemaakte video's, back-ups van foto's en video's, etc.

Ik zou eens een opsomming moeten maken, met alle werkinstructies erbij van wat ik wil en dan helemaal weer op 0 beginnen. Pfoe.

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-11 18:12
(jarig!)
hello!

Sinds een jaartje heb ik nu mijn DS211J en ben nog steeds zeer tevreden.
Ik gebruik hem voornamelijk voor het downloaden van media en het streamen van deze media naar verschillende apparaten (wd tv live, pc's met xbmc, etc).

Vandaag de dag is mijn downloadroutine als volgt:
- Ik open een scene website ofwel nzbmatrix om te kijken wat nieuw spul er is en haal de nzb binnen met binsearch.info
- Ik open SABnzbd+ op de NAS en laad de het nzb bestandje in. Download begint. Media is extracted/repaired.
- Na de download verander ik manueel de naam en locatie van de nieuwe media zodat xbmc en de andere mediaspelers het bestand kunnen lezen/scrapen etc.

Twee problemen in deze routine:
- Als ik hier wat op het forum lees is het wat 'ouderwets' en omslachtig. Jullie gebruiken voornamelijk spotweb of couchpotato/sickbeard als ik het goed heb? Maar naast automatische renaming etc, wat is mijn echte voordeel? Ik heb een beetje schrik dat deze auto download tools ook wel eens foute media gaan downloaden, iets wat ik beter kan vermijden met mijn manuele methode.
- Met mijn tablet (asus tf101) en phone (htc desire hd) is deze methode niet mogelijk. Elke nzb die ik download van binsearch naar het mobiele apparaat heeft namelijk fouten. Is de methode (spotweb/couchpotato/sickbeard) hier een oplossing?

Ook mijn beste wensen aan iedereen!

Inventaris

• Joster
Ja en Nee.

Het automatisch downloaden is natuurlijk een hele uitkomst en dat kan met Couchpotato en Sickbeard uitstekend. Jij geeft aan wat je wil (welke series ga je volgen en binnenhalen, welke films wil je binnenhalen of in de toekomst gaan binnenhalen) en dan zal na de nodige instellingen het gros wel goed gaan (downloaden, renamen, verplaatsen). Dit kan met aanvullende scripts zo uitgebreid zijn als je zelf wil (met ondertitels, met fanart, met nfo's, etc).

Wat ik zelf echter wel merk is dat je het moet beheersen omdat het anders af en toe fout gaat. Sickbeard voor series is tegelijk je beheers tool voor series, dit gaat best goed (al maakt tvdb wel eens een foutje). Je loopt altijd het risico dat iets verkeerd of niet wordt gedownload, maar dat heb je manueel ook. Couchpotato beheerst nog veel minder, al komt daar wel een v2 van binnenkort die dat wel zou moeten kunnen. Films moet je dus manueel beheersen voor wanneer er dingen fout gaan (en dat gebeurt bij mij nog al eens).

Ik wil dus eigenlijk mijn library beheren náást mijn XBMC in plaats van ín XBMC. Hoe ik dat het handigst kan doen heb ik nog niet helemaal gevonden helaas.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat ik doe is Sickbeard zo'n info bestandje per serie, seizoen en aflevering laten schrijven in de XBMC indeling, dan leest XBMC die gewoon uit. Zo zal XBMC geen fouten maken en gewoon alles overnemen zoals Sickbeard het weg schrijft.

• Joster
Tsurany schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:30:
Wat ik doe is Sickbeard zo'n info bestandje per serie, seizoen en aflevering laten schrijven in de XBMC indeling, dan leest XBMC die gewoon uit. Zo zal XBMC geen fouten maken en gewoon alles overnemen zoals Sickbeard het weg schrijft.
Zo doe ik dat nu ook inderdaad. Alleen met films is dat wat moeilijker omdat ik die liet scrapen door een moviemeter scraper in XBMC. Liever doe ik dat gewoon in couchpotato direct van moviemeter af. (Zoals Sickbeard het feitelijk doet met tvdb..). Nu komen veel films van mij niet goed binnen in XBMC. Daarbij heb ik de ondertitel functie van Subliminal nog niet goed kunnen installeren voor Couchpotato / mijn film directory. Ook weet ik bij films nooit of ondertitels zijn ingebakken ja of nee, best vervelend. En tot slot werkt de post processing van CP > SAB > CP bij mij niet meer. Ook best klote :P

• tboheeren
(jarig!)
Joster schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:26:
Ja en Nee.

Het automatisch downloaden is natuurlijk een hele uitkomst en dat kan met Couchpotato en Sickbeard uitstekend. Jij geeft aan wat je wil (welke series ga je volgen en binnenhalen, welke films wil je binnenhalen of in de toekomst gaan binnenhalen) en dan zal na de nodige instellingen het gros wel goed gaan (downloaden, renamen, verplaatsen). Dit kan met aanvullende scripts zo uitgebreid zijn als je zelf wil (met ondertitels, met fanart, met nfo's, etc).

Wat ik zelf echter wel merk is dat je het moet beheersen omdat het anders af en toe fout gaat. Sickbeard voor series is tegelijk je beheers tool voor series, dit gaat best goed (al maakt tvdb wel eens een foutje). Je loopt altijd het risico dat iets verkeerd of niet wordt gedownload, maar dat heb je manueel ook. Couchpotato beheerst nog veel minder, al komt daar wel een v2 van binnenkort die dat wel zou moeten kunnen. Films moet je dus manueel beheersen voor wanneer er dingen fout gaan (en dat gebeurt bij mij nog al eens).

Ik wil dus eigenlijk mijn library beheren náást mijn XBMC in plaats van ín XBMC. Hoe ik dat het handigst kan doen heb ik nog niet helemaal gevonden helaas.
Okay thanks voor de input! Wat ivm de mobiele control. Blijkbaar hebben couchpotato & sickbeard goede apps waardoor het downloaden van een nzbtje op je mobiel verdwijnt..

Inventaris

• FrankRicard
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 22:29:
Ik meld me maar even in dit topic en ga het nalezen (niet alles want dat is niet te doen) Ik heb namelijk een probleem met het niet zichtbaar zijn van de syno in het netwerk.
Ik heb de 212J met 1 2tb schijf erin, na een lange volume maken procedure de boel aan de gang gekregen en ik heb via mijn boxee kunnen kijken naar een serie die ik op de nas had gezet. Wilde gisteren weer iets kijken.. niet te vinden door boxee, ik check op de computer.. niet in de netwerklijst.. geen idee wat er aan de hand is en ik hoop het antwoord hier te vinden. Weet wel wat van computers maar over netwerken weet ik bijna niets. Reden om de nas te kopen was gemak, ding kan ook downloaden, dat ging me nu te omslachtig.
Ga dus eerst lezen maar dan heb ik maar alvast gemeld :)
Have you tried turning it off and on again? Oftewel eerst even je router en je nas restarten.
tjerkpolle schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 08:40:
Beste mede forummers,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik zou graag mijn synology op afstand, bijv. vanaf mijn werk willen benaderen. Laat ik dit vanaf mijn werk (zoals waarschijlijk zovelen) niet op een nomale manier bij kunnen komen, de website/ip wordt geblokkeerd. Nu kan ik wel via een omweg (bijv. via werkinternetten.nl) wel bij de inlog komen, alleen als ik dan met de juiste login/ww in probeer te loggen krijg ik de melding: you are not authorized to use this service !

Weet iemand hoe ik het wel voor elkaar kan krijgen? Ik las ergens dat ik bijvoorbeeld bij DSM instellingen> bescherming > verbeter browsercompatibiliteit door ip controle over te slaan
kan aanvinken? Maar hier staat ook duidelijk dat dan het veiligheidsniveau omlaag gaat.

Verder hoor ik graag jullie mening of ik de firewall van de NAS zou moeten aanzetten en waarom wel/niet? De NAS hangt via een switch aan mijn modem.
Ik zou eerst eens proberen of je in je router poort 80 kan forwarden naar poort 5000. De kans is groot dat ze op je werk alleen uitgaand http verkeer naar 80 en 443 toe staan, en dan werkt het zonder omweg.

• Joster
tboheeren schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:39:
[...]

Okay thanks voor de input! Wat ivm de mobiele control. Blijkbaar hebben couchpotato & sickbeard goede apps waardoor het downloaden van een nzbtje op je mobiel verdwijnt..
Mediadog (voor Android), ideaal :)

Verder is Spotweb gewoon via internet benaderbaar (mits je de poort open zet en mobiele toegang mogelijk maakt) dus mocht je per se een film willen hebben die daar op staan en die niet direct door Couchpotato gevonden wordt dan is dat alsnog geen probleem.

Spotweb als provider voor Couchpotato en Sickbeard werkt ook goed btw :)

[ Voor 6% gewijzigd door Joster op 03-01-2012 10:44 ]

• tboheeren
(jarig!)
Joster schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:43:
[...]

Mediadog (voor Android), ideaal :)

Verder is Spotweb gewoon via internet benaderbaar (mits je de poort open zet en mobiele toegang mogelijk maakt) dus mocht je per se een film willen hebben die daar op staan en die niet direct door Couchpotato gevonden wordt dan is dat alsnog geen probleem.

Spotweb als provider voor Couchpotato en Sickbeard werkt ook goed btw :)
Staat genoteerd, thanks!
Mijn enige probleem in dit alles is dat ik weinig tot geen linux kenner ben. Ik heb ook maar een basiskennis van webservers. Ik denk dat ik dus me voorlopig ga baseren op sickbeard & couchpotato samen met nzbmatrix als provider. De installatie hiervan zal andere koek zijn. Ik had enkele handleidingen gevonden maar dat waren uiteindelijk ook maar linuxregels na mekaar :-) Maar hiervoor zal ik me richten tot de juiste threads.

Inventaris

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 09:44:
Ik draai met veel plezier mijn Syno 211+. Nu heb ik geprobeerd Admintool aan de praat te krijgen, maar wanneer ik deze opstart krijg ik een popup met de foutmelding BLOCKED. Heeft iemand enig idee hoe dit komt en wat ik kan dan om dit te verhelpen?

Ik heb Init_3rdparty reeds geinstalleerd en draai daarom ook Spotweb zonder problemen.
Niemand? _/-\o_

• kmf
  • Niet online

kmf

Joster schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:26:

Met een versie van sickbeard heb ik op een gegeven moment dat ie dagelijks dezelfde aflevering download. Heeft ie dus 20+ verschillende versies van dezelfde aflevering van 1,5GB gedownload, en dat voor meerdere series. En dan raakt zelfs een 4x2TB in raid5 vol 8)

Nu heb ik sickbeard "opnieuw geinstalleerd", maar dan de zebulon versie. Hopelijk gaat dat wat beter.

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:26

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

kmf schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:29:
[...]
Met een versie van sickbeard heb ik op een gegeven moment dat ie dagelijks dezelfde aflevering download. Heeft ie dus 20+ verschillende versies van dezelfde aflevering van 1,5GB gedownload, en dat voor meerdere series. En dan raakt zelfs een 4x2TB in raid5 vol 8)

Nu heb ik sickbeard "opnieuw geinstalleerd", maar dan de zebulon versie. Hopelijk gaat dat wat beter.
Klopt, en ook als een download geflagd wordt als SD-quality. Dan probeert Sickbeard een betere versie te donwloaden. Nu mag ik bij mijn gratis searchprovider (nzb.su) niet meer dan een x aantal API calls per dag doen. Maargoed, sickbeard probeert dus vrolijk alles opnieuw te zoeken en gaat elke dag in no-time naar 300 API calls.

vraagje
Stel ik koop een Syno 211, en druk daar 2x een 2Tb schijf in. Stel dit raakt vol... Wat dan? Is het mogelijk om Syno's te linken op een een-of-andere manier? stel: ik draai couchpotato ed op mn 1e syno, dan wil ik niet op een 2e syno dit ook nog eens gaan installeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Armageddon_2k op 03-01-2012 11:40 ]

• Joster
kmf schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:29:
[...]

Dat probleem heb ik echt nog nooit gehad. Hoogstens dat hij 1 x een nieuwe download omdat die proper is.

Probleem wat ik nu met Sickbeard heb is dat hij geen goede versie download van aflevering 2 t/m 7 van een bepaalde serie. Wanneer ik hem handmatig opnieuw laat zoeken gaat hij dezelfde versie downloaden.. tsss.

Zebulon packages werken over het algemeen goed bij mij.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Armageddon_2k schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:37:
vraagje
Stel ik koop een Syno 211, en druk daar 2x een 2Tb schijf in. Stel dit raakt vol... Wat dan? Is het mogelijk om Syno's te linken op een een-of-andere manier? stel: ik draai couchpotato ed op mn 1e syno, dan wil ik niet op een 2e syno dit ook nog eens gaan installeren.
Dat kan bij de professionelere varianten wel, bij de goedkopere niet. Dan zul je toch met USB schijven aan de gang moeten denk ik. Ik zou dan gewoon kijken voor een systeem waar je 4 schijven in kwijt kan. Gaat de prijs wel omhoog natuurlijk.
Op mijn eigen server heb ik nu 4x1TB wat mij effectief 3TB opslag geeft in RAID5 en ik ben constant data aan het verwijderen. Ik wacht momenteel op een daling van schijf prijzen om eens flink te gaan uitbreiden.

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:26

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Tsurany schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:46:
[...]
Ik wacht momenteel op een daling van schijf prijzen om eens flink te gaan uitbreiden.
Precies de reden waarom ik de vraag stelde.
Ik koop liever niet een 4disk station als het uitbreiden makkelijk is :P , maar helaas dat gaat dus niet.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gaat alleen via USB. Je moet effe kijken of zo'n 4disk station van RAID1 kan uitbreiden naar RAID5. Tenzij je geen RAID gaat gebruiken, dan maakt het niks uit.
Hoewel ik voor eigen gebruik niet naar Synology zou gaan voor een product :+

• stormfly
Even een n00b spotweb vraagje, heb het nu draaien via het LaSi_syn.sh script so far so good. Maar ik kan op de webgui komen maar ik kan echt nergens een default username of password vinden, en iets zegt me dat ik "achter" de login pas de settings kan vinden klopt dat?

Heeft iemand die?

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:17

Ben bang dat dit alleen mogelijk is door voor jezelf een lijstje te maken met alle door jouw gewijzigde (config) bestanden en die middels en tar of copy naar een lokatie te kopieren die je vervolgens backupped. Moet je natuurlijk nog wel weten waar alles precies staat, maar dat is nog wel enigszins te doen.

• Joster
sverzijl schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 13:46:
[...]

Ben bang dat dit alleen mogelijk is door voor jezelf een lijstje te maken met alle door jouw gewijzigde (config) bestanden en die middels en tar of copy naar een lokatie te kopieren die je vervolgens backupped. Moet je natuurlijk nog wel weten waar alles precies staat, maar dat is nog wel enigszins te doen.
Zoiets zal ik ook moeten gaan doen wanneer ik terug wil naar een factory reset. Wordt nog best een moeilijke ben ik bang.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

stormfly schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 13:38:
Even een n00b spotweb vraagje, heb het nu draaien via het LaSi_syn.sh script so far so good. Maar ik kan op de webgui komen maar ik kan echt nergens een default username of password vinden, en iets zegt me dat ik "achter" de login pas de settings kan vinden klopt dat?

Heeft iemand die?
Settings vind je in de configuratiebestanden, niet in de webinterface.

• stormfly
ja maar vreemd genoeg als ik nntp config toevoeg aan ownsettings.php gaat hij bij een CLI refresh mekkeren over het feit dat ik het daar niet toe moet voegen maar via de spotweb gui....en settings.php bevat geen nntp (news server) settings....

i'm lost :o

DiskStation> /usr/bin/php retrieve.php
There is an error in your ownsettings.php

Please remove nntp_nzb has been removed from ownsettings.php
from your 'ownsettings.php' file, this setting is set in the settings panel from within Spotweb itself

[ Voor 32% gewijzigd door stormfly op 03-01-2012 14:14 ]

• HvB83
Tsurany schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:58:
Gaat alleen via USB. Je moet effe kijken of zo'n 4disk station van RAID1 kan uitbreiden naar RAID5. Tenzij je geen RAID gaat gebruiken, dan maakt het niks uit.
Hoewel ik voor eigen gebruik niet naar Synology zou gaan voor een product :+
Dat is niet waar, als je het volume als SHR instelt, bepaalt de software zelf hoe hij het gaat inrichten. Daar kun je dan ook verschillende disks monteren, zonder dat je problemen krijgt of onnodig ruimte verliest. Uitbreiden van 4x1TB naar 2x1TB en 2x3TB is dan ook geen probleem; eerst 1 oude disk eruit halen, nieuwe 3TB disk erin, volume opnieuw laten opbouwen, zodra dat klaar is, andere 3TB disk erin, volume opnieuw laten opbouwen en tadaaaaa: 6TB beschikbaar.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja je kan individuele schijven wel upgraden maar ik neem aan dat hij een systeem bedoeld waarbij hij meer schijven kwijt kan. Immers wat je nu doet is 2TB schijven weg gooien om 3TB schijven er in te stoppen. Levert je netto bijna niks op, kan je beter schijven erbij plaatsen.

Verwijderd

@frankrichard

Ja, ik heb de hele handel al uitgezet, tijdje gewacht en weer ingeschakeld.
Hielp helaas niet.

• Sjoerd
  • Niet online
Ik twijfel nu toch weer om een tweetal ds411+ii te bestellen. De voornaamste (en tot nu toe) enige reden: hij heeft geen SATA III maar SATA II. Met het oog op de toekomst is dit misschien een gemis?

Hoe kijken jullie hier tegenaan aangezien er al een hoop SATA III verkrijgbaar zijn?

• _Arthur
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

Sjoerd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:27:
Ik twijfel nu toch weer om een tweetal ds411+ii te bestellen. De voornaamste (en tot nu toe) enige reden: hij heeft geen SATA III maar SATA II. Met het oog op de toekomst is dit misschien een gemis?

Hoe kijken jullie hier tegenaan aangezien er al een hoop SATA III verkrijgbaar zijn?
Verschil tussen sata II of sata III ga in je in dergelijke nasjes niet merken.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat wil je met SATA-600 gaan doen? SATA-600 kan 600MB/s verwerken, heb jij schijven die 600MB/s nodig hebben? Hardeschijven hebben SATA-300 misschien net nodig, SATA-600 is enkel voor snelle SSD's.

Edit: Waarom eigenlijk 2?

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 03-01-2012 15:42 ]

Verwijderd

Sjoerd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:27:

De DS411 +11 heeft een intel processor waardoor het mogelijk is Plex te draaien ;)

• Sjoerd
  • Niet online
De reden dat ik het vroeg was echt "voor de toekomst" het zou zonde zijn als ik er over 3 jaar bijna geen schijven meer voor kan krijgen. Het is dus niet zozeer voor de snelheid maar meer voor de beschikbaarheid in de toekomst.

De reden voor twee was om te kunnen backuppen tussen 2 verschillende locaties (zie ook een aantal posts hierboven).

• samvdheijden
SATA 3 is gewoon backwards compatible met SATA 2. Dat zal met toekomstige versies niet veranderen neem ik aan. Als dat is wat je bedoeld tenminste.

[ Voor 53% gewijzigd door samvdheijden op 03-01-2012 15:51 ]

• FrankRicard
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:47:
@frankrichard

Ja, ik heb de hele handel al uitgezet, tijdje gewacht en weer ingeschakeld.
Hielp helaas niet.
Kun je wel naar de webinterface van je nas?
Staat windows-bestandservice aan. (configscherm op je nas -> win/mac/nfs)
Heb je je nas in dezelfde werkgroep als je pc en boxee staan
werkt \\naamvannas in je adresbalk invoeren wel?
en \\ipvannas?

Verwijderd

Ik ben niet super bekend met de hele handel maar:
-Ja ik ken de nas via het syno progje gewoon benaderen, hij staat op gereed en ik heb bijv. gewoon foto's gezet op een externe drive die via de usb aangesloten was
-windowsbestandsservice ga ik even nakijken, ja er staat een vinkje bij, verder op die pagina niets ingevuld, dus geen winserver bijv enz. Ik begin nu wel te twijfelen of dit eerst niet uitstond..
-werkgroep, ik heb daar nog niets mee gedaan, ga ik nu eens doen, dat is het gedeelte dat me weinig zegt, zeker hoe te doen enzo al moet dat met win7 een makkie zijn, nooit iets met netwerk gedaan
-naam nas werkt niet, kan hij niet vinden (\\diskstation)
-ip nas gaat wel, zo kom ik ook in het config gedeelte (http://192.168.1.11:5000/webman/index.cgi)

Super dat ik geholpen word.. !

EDIT:
Nu ik een beetje zit te kijken bij de instellingen denk ik dat het fout is gegaan bij het instellen van de gebruikers (admin en guest beide met alle rechten).
Ik kon niet vinden dat ik de instellingen op een default terug kan zetten zonder de inhoud van de schijf te wissen. Ik heb alle netwerk kabels al in en uit de router gehad en op een andere poort gezet (de tv, boxee, nas en upc box zitten erin) Gevolg is nu dat ik Z: (zo heb ik de syno zichtbaar gemaakt in de verkenner) niet meer kan benaderen, niet beschikbaar..)

Edit2:
Ik zit wat tussen de instellingen te kijken, geen idee waar ik op moet letten, ik kom bij dnla en UpnP aan en zet het vinkje daar aan, vervolgens kijk ik bij netwerk en diskstation staat er weer.. alleen wel onder multimedia apparaten, daar waar ik mijn eigen laptop ook zie staan, dubbelklik laat windows media player openen, kan alleen verder geen media zien wat op de syno staat.
De boxee ziet hem evengoed weer wel en ik kan mijn serie gaan kijken.

Snappen doe ik het niet want die checkbox had ik 100% zeker niet aangepast.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2012 19:24 ]

• 0Burner0
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-10 18:02
@Patrick91

Er van uitgaande dat je de nieuwste DSM 3.2 hebt.

Login als admin
http://192.168.1.11:5000/webman/index.cgi

Ga naar
-Configuratie scherm
-Gedeelde map

Hier in kan je mappen maken die je kan benaderen.
Ook zie je de mappen die al bestaan en door DSM zelf zijn gemaakt.

Bij mij zijn dat bijvoorbeeld
Video (omdat ik media server aan heb)
Download (omdat ik de download station heb gebruik)
etc

Stel je maakt een map backup
Enigste waar je moet voor zorgen is dat je als admin (of andere gebruiker) toegang hebt.

Druk op start en ga naar uitvoeren het path naar deze map nu:
\\DISKSTATION\backup
Als dit niet werkt
Dan moet dit werken:
\\192.168.1.11\backup

Als het niet werkt staat laat dit dan even weten, blijkbaar een verkeerd vinkje aan/uit.

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:48
@wopper als het goed is is er een admin/admin account. Nntp server instellingen in ownsettings is obsolete geworden, dit moet tegenwoordig inderdaad in de gui.

intentionally left blank

Pagina: 1 ... 46 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.