Het grote Synology topic deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 54 Laatste
Acties:
  • 499.991 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
on a sidenote;

synoblog.superzebulon.org heeft weer nieuwe packages; headphones, sickbeard, sabnzbd, python en couchpotato zijn weer volledig geupdate, ook voor dsm 3.2!

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 08:49
Na wat meer research in welke films het om gaat, zie ik dat het probleem zit bij films in MP4 format.
Zal wired eens proberen!

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 13:26
Iemand ervaring met synoblog.superzebulon.org.
Ik ken eigenlijk alleen de paketten van Merty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 19:51

S913

Abusus non tollit usum

Ik heb afgelopen weekend mijn trouwe DS207 vervangen door een DS411+II. Met de "wat" krachtigere processor was ik van plan om de DS het download werk te laten doen ipv van mijn PC.

Echter heb ik wat problemen met SABnzbd. Hij installeert goed, werkt goed (al lijkt de service/package na een tijdje "stopped" te komen staan, hij werkt nog wel). Echter na een restart van de DS, is SABnzbd niet meer te benaderen en de service/package niet meer te starten: "Failed to run the package service". Aantal reinstalls geprobeerd, DSM geupgrade.

Geprobeerd met:
- DSM versie 3.1-1613, Python26 versie 2.6.6-3, SABnzbd versie 0.6.8-1
- DSM versie 3.2-1922, Python26 versie 2.6.6-4, SABnzbd versie 0.6.9-1

Zijn wel wat hits op Google voor de betreffende foutmelding, maar geen oplossingen. Hier iemand er ooit mee te maken gehad?

[edit] Python en SABnzbd van superzebulon.org
[edit2] Toch nog wat verroestte Linux kennis, uit /var/log/messages als ik SABnzbd probeer te starten:
code:
1
Sep 12 17:09:04 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2240 Failed to start package service

[ Voor 11% gewijzigd door S913 op 12-09-2011 17:11 ]

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChuckyDevil
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 13:30
@DrakeNL

Ik gebruik de pakketten (SAB, SickBeard) van de site al een paar maanden. Werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:39
Het zou relaxter zijn als er ipkg packages kwamen oid. Nu installeer ik het allemaal gewoon zelf, maar dan heeft zo'n package echt voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-07 13:35

Har

hans_lenze schreef op woensdag 07 september 2011 @ 15:59:
[...]

Het is een EXT4 partitie op een MDADM RAID set. Dat zijn wel zo'n beetje de meest gebruikte systemen.
Hee, dat is interessante informatie Hans. Dacht altijd dat ze zelf hun RAID implementatie hadden geschreven, maar nu blijkt het dus gewoon MDADM te zijn. Weet je toevallig ook of ze LVM2 voor hun volumes gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

DrakeNL schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:58:
Iemand ervaring met synoblog.superzebulon.org.
Ik ken eigenlijk alleen de paketten van Merty
Ik ken alle twee de pakketten.

1) Merty: Veel gepruts, commandline ellende gezeur met VI enz. Nooit echt aan de praat gekregen en uiteindelijk mijn hele 211 opnieuw moeten opbouwen.

2) Zebulon: Klik Klik Klik en het werkt zonder problemen

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 12:00
kingmob schreef op maandag 12 september 2011 @ 14:45:
Ik heb ipkg er op staan verder, maar wat is de naam van de tool?
htop

spoor12b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
  • Laatst online: 02-09 13:26
Ortep schreef op maandag 12 september 2011 @ 17:47:
[...]

Ik ken alle twee de pakketten.

1) Merty: Veel gepruts, commandline ellende gezeur met VI enz. Nooit echt aan de praat gekregen en uiteindelijk mijn hele 211 opnieuw moeten opbouwen.

2) Zebulon: Klik Klik Klik en het werkt zonder problemen
mmm Sabnzb van merty is bij mij ook gewoon klikerderklik.
mja heb dan ook geen CouchPotato, Headphone of SickBeard draaien

Natuurlijk heb ik mijn kritieke data gebackupt op een USB disk en Offsite maar heb geen zin in dat ik al mijn niet kritieke data kwijt ben. (zit toch wel een hoop werk in :+) maar misschien binnenkort maar een paar Spk's van Zebulon proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Nu online
DrakeNL schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:42:
[...]

mmm Sabnzb van merty is bij mij ook gewoon klikerderklik.
mja heb dan ook geen CouchPotato, Headphone of SickBeard draaien

-knip-
Over die pakketten gesproken, Zebulon heeft ze allemaal geupdate ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

schumi2004 schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:52:
[...]

Over die pakketten gesproken, Zebulon heeft ze allemaal geupdate ;)
Joh! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 22:53
zubulon spk s zijn de shit. vooral python package is awesome, scheelt zoveel werk per pakket ..!

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-09 22:14
TheNymf schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:57:
zubulon spk s zijn de shit. vooral python package is awesome, scheelt zoveel werk per pakket ..!
Wat doet ''python package '' precies dan en waar kan ik die pakketjes vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Vjenne-ICT schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:09:
[...]

Wat doet ''python package '' precies dan en waar kan ik die pakketjes vinden?
http://synoblog.superzebulon.org/

Python heb je nodig om bepaalde zaken te runnen. Zijn packages (SPKs) hangen ook af van die package. Ik gebruik het ook om te testen en te programmeren

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
kan iemand mij trouwens vertellen wat een update van DSM naar 3.2 voor gevolgen heeft? heb best veel scripts en natuurlijk CP, SB, transmission en SABNZB draaien en ben bang dat ik dat opnieuw zou moeten configgen :3

iemand al gedaan? draai nu 3.1

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissileHugger
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-07 14:09

MissileHugger

I wonder...

Door de update verandert er niks aan je packages of scripts (mits je ze op de juiste plek hebt staan).
Ik heb hier de update op 2 Synology's uitgevoerd zonder problemen (met sabnbzd en SB zonder reconfig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 09:46
Har schreef op maandag 12 september 2011 @ 17:46:
[...]
Hee, dat is interessante informatie Hans. Dacht altijd dat ze zelf hun RAID implementatie hadden geschreven, maar nu blijkt het dus gewoon MDADM te zijn. Weet je toevallig ook of ze LVM2 voor hun volumes gebruiken?
Als antwoord een tweetal screenshots van mijn DS411.

De disks en het volume wat zich daarop bevindt:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9396368/plaatjes/NAS-disks.PNG

De commandline info:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9396368/plaatjes/NAS-LVM.PNG

Ik weet het, geen originele naam. Het typt wel lekker makkelijk.

[ Voor 0% gewijzigd door hans_lenze op 12-09-2011 20:35 . Reden: Oops.. linkje ipv plaatje ]

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:39
Die lijkt geen log files te kunnen maken. Kan wel "top -b > top.log" doen, maar dit is niet ideaal. Is het zo uniek om een programmaatje of scriptje te willen hebben die bijvoorbeeld logt wanneer cpu > 80% gaat oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har

Har

Bedankt Hans, niets nieuws onder de zon, zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05-2024
Ik heb een vraag ik heb momenteel een offerte gevraagd voor :

DS211+
WD WD20EARS 2tb schijven (2x)

deze wil ik dan in een raid 1 configuratie

verder weet ik nog niet exact welke functionaliteiten ik van de nas van benutten maar mijn vraag is...

merk je het verschil tussen 5400RPM schijven en 7200 RPM schijven in zon nas als dit?..en bijv met films streamen en dat soort ongein.

Groetjes
Stephan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 13:44

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

stephandeloos schreef op maandag 12 september 2011 @ 20:36:

DS211+

verder weet ik nog niet exact welke functionaliteiten ik van de nas van benutten maar mijn vraag is...

merk je het verschil tussen 5400RPM schijven en 7200 RPM schijven in zon nas als dit?..en bijv met films streamen en dat soort ongein.

Groetjes
Stephan
Het is hier al eerder behandelt. Een 7200 rpm HDD levert je 1 ding meer op dan een 5400rpm, namelijk warmte in je NAS. Neem dus een 5400rpm.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear
Haha dit is een snel en duidelijk antwoord iemand anders nog commentaar op deze schijven...of nog commentaar erop :)? anders betaal ik hem haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
stephandeloos schreef op maandag 12 september 2011 @ 20:36:

DS211+

Groetjes
Stephan
1Gbit/s verbinding dus maximaal 100MB/s (give or take)
De genoemde 5400 RPM schijf heeft als performance een hogere snelheid.

Waarom zou je snellere schijven willen als je netwerkdraadje niet sneller kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:39

Ankh

|true

Enige wat ik kan bedenken is doorvoersnelheid (parren/uitpakken etc) binnen je NAS. Voor de heb ik zelf 5x WD20EARS erin hangen, ik haal me snelheden allemaal gewoon :)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Ben de hele avond al bezig serviio te installeren. Wat een crime >:)

Ik volg trouwens deze tut, maar voor iemand zonder enige relevante linux-ervaring is het vooral doorzetten en koffie drinken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Har schreef op maandag 12 september 2011 @ 20:35:
Bedankt Hans, niets nieuws onder de zon, zo te zien.
Een slim script om de RAID slices op te zetten en aan elkaar te koppelen tot 1 volume (ook bij uitbreiding). Want eerlijk is eerlijk: het is qua software en hardware wel heel netjes in elkaar gezet door Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear
Oke mede-tweakers bedankt voor alle snelle feedback!

ik heb hem besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Laatst online: 08-06 08:44
Harmen schreef op maandag 12 september 2011 @ 11:53:
Weet iemand hoe rsync op de Synology werkt?
Heb het draaiende, echter krijg ik het idee dat hij de hele inhoud upload ipv de verschillen.
Is dit ergens na te gaan?

Gaat om een backup map met 55GB aan Acronis backups welke ik naar een online storage disk upload.
rsync werkt net als onder unix/Linux/etc.
Bedenk dat het binary-diff-algotime alleen werkt als aan beide kanten van de netwerkdraad een rsync draait. Dus bij het commando rsync BRON DOEL moet ofwel de bron ofwel het doel met protocol ssh of rsync benaderd worden.
rsync /lokale/dir doelmachine:/remote/dir

rsync bronmachine:/remote/dir /lokale/dir

Als je beide directory's als lokale directory's aanspreekt (bijvoorbeeld over nfs of cifs) werkt de binaire diff niet. (Strikt genomen werkt hij wel, maar pas NADAT alle data over de lijn is getrokken, dus dan heb je er niks aan. :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har

Har

hans_lenze schreef op maandag 12 september 2011 @ 20:44:
[...]

Een slim script om de RAID slices op te zetten en aan elkaar te koppelen tot 1 volume (ook bij uitbreiding). Want eerlijk is eerlijk: het is qua software en hardware wel heel netjes in elkaar gezet door Synology.
Precies. Mijn handen jeuken om er zelf een te bouwen, vooral nu duidelijk is dat ze heel veel standaard Linux-technologie gebruiken. Maar zoals je zegt, eerlijk is eerlijk: een 1511+ kost zo'n E. 700. Zelfbouw hardware van vergelijkbare kwaliteit iets meer dan de helft, schat ik zo in. Voor de meerprijs krijg je inderdaad prima software en hardware en het scheelt je een hoop gedoe om de boel optimaal te fine tunen. Dus ik neig steeds meer naar aanschaf van een 1511+ (of misschien een 2411, kan ik nog een tijdje doorgroeien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hans_lenze schreef op maandag 12 september 2011 @ 20:44:
[...]
Hans, je weet er aardig wat van zo te zien. Ik draai mijn systeem van 5 disks in JBOD. Als test heb ik al eens een keer een van die disken eruit gehaald en in een externe usb drive gedaan. Vervolgens mijn PC opgestart met Ubuntu, maar het bleek dat ik de disk (ext4) toch niet kon lezen. Ik meen mij toch ook iets van lvm2 te herinneren. Heb jij misschien een idee hoe ik zo'n disk toch kan lezen buiten de Synology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 15:32
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 21:23:
[...]

Hans, je weet er aardig wat van zo te zien. Ik draai mijn systeem van 5 disks in JBOD. Als test heb ik al eens een keer een van die disken eruit gehaald en in een externe usb drive gedaan. Vervolgens mijn PC opgestart met Ubuntu, maar het bleek dat ik de disk (ext4) toch niet kon lezen. Ik meen mij toch ook iets van lvm2 te herinneren. Heb jij misschien een idee hoe ik zo'n disk toch kan lezen buiten de Synology?
Ik heb wel eens de schijf uit mijn DS110j verkend op Windows 7 met ext2explore. Ik weet alleen niet helemaal zeker of dat EXT3 of 4 was. Maar als het goed is werkt de laatste versie van ext2explore gewoon met EXT4.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, de DS110j is een one-bay NAS. Daar is het denk ik makkelijker mee om hem te lezen. Als er een JBOD is opgebouwd over meerdere disken dan wordt het moeilijker. Bij RAID is het helemaal onmogelijk om 1 van die disken te gaan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Nu online
Ik heb meerdere over rsync gehoord en heb er eigenlijk ook wel oren naar echter gaat het bij mij om zo'n 40Gig maar is dit wel te doen qua kosten of is het überhaupt te doen met data van dergelijke omvang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 19:51

S913

Abusus non tollit usum

S913 in "Het grote Synology topic deel 3"

Het heeft mee een aantal uren trial&error en logs doorspitten gekost, maar uiteindelijk zag ik tijdens een allerlaatste poging to re-install van SABnzbd het licht:

Gebruik géén ( in het wachtwoord waarmee je de SABnzbd GUI wil beveiligen! Ik gebruik dus Zebulon's SABnzbd package, maar weet niet of het voor andere installaties ook geldt.

Uiteindelijk legde mijn vermoeide brein de link tussen deze foutmelding

SABnzbd.sh: eval: line 1: syntax error: unexpected "("

bij het uitvoeren van

/usr/local/etc/rc.d/SABnzbd.sh console

na een reboot, met de ( in mijn wachtwoord ....

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:50
Even een klein vraagje:

Ik ben nu een nieuwe NAS aan het installeren, en het is wat lang geleden dat ik mijn eigen Syno heb geinstalleerd. Moest je de gedeelde mappen 'video', 'music' en 'photo' handmatig aanmaken of deed de Syno dat ergens automagisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:07
CarpeVentum schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 16:53:
Even een klein vraagje:

Ik ben nu een nieuwe NAS aan het installeren, en het is wat lang geleden dat ik mijn eigen Syno heb geinstalleerd. Moest je de gedeelde mappen 'video', 'music' en 'photo' handmatig aanmaken of deed de Syno dat ergens automagisch?
Doet hij automatisch als je de mediaserver functionaliteit aanzet. Weet niet of je ze anders zelf aan moet maken

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
CarpeVentum schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 16:53:
Even een klein vraagje:

zoals hierboven, dat doet (en moet hij) automatisch doen.

Echter, ik las dat versie 3.2 meer opties geeft dan de standaard DLNA folders dus daar zou ik ook even naar kijken als ik jou was

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Nu online
Wellicht een belachelijke vraag maar hoe kan ik nu Audio Station remote benaderen?

Ik heb al poort 80, 5000 en 5001 open staan en browse naar:

https://[ip-nas]:5001/audio

Maar krijg alleen de melding pagina bestaat niet.
Probeer ik het via http en poort 5000 dan wordt ik redirect naar 5001 terwijl de wens toch echt https is.
Maar schakel ik de redirect uit dan kom ik er nog niet bij , ook niet lokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

schumi2004 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 18:23:
Wellicht een belachelijke vraag maar hoe kan ik nu Audio Station remote benaderen?

Ik heb al poort 80, 5000 en 5001 open staan en browse naar:

https://[ip-nas]:5001/audio

Maar krijg alleen de melding pagina bestaat niet.
Probeer ik het via http en poort 5000 dan wordt ik redirect naar 5001 terwijl de wens toch echt https is.
Maar schakel ik de redirect uit dan kom ik er nog niet bij , ook niet lokaal.
Audio station is een onderdeel van DSM. Inloggen op normale manier dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 21:23:
[...]
Mark, ik heb geen idee wat Synology JBOD noemt. Zou je de volgende commando's kunnen uitvoeren en de resulaten posten in [code] tags?

cat /proc/mdstat
cat /proc/partitions
lvdisplay -m (<- deze laatste moet als root, de andere twee niet persee)

De eerste geeft een overzicht van de verschillende raidsets gekoppeld aan partities die in gebruik zijn op je Synology.
De tweede geeft een overzicht van de partities en het formaat ervan.
De derde geeft een overzicht van de volumes gekoppeld aan de partities.

Samen geven ze een overzicht van alle schijven, de partities op de schijven, hoe deze partities in RAID sets zijn samengebracht en hoe het volume over de RAID sets verspreid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

Misschien kan iemand mij op weg helpen :)

Ik heb gisteren serviio geïnstalleerd en daarbij ook de web UI. Alles draait goed. Java draait, serviio draait en de web ui is benaderbaar. Serviio ziet mijn tv, en de tv ziet serviio. Echter kan ik op geen manier een path toevoegen aan de library. Hij blijft maar zeggen (via de web ui) "Cannot put repository". Ook als ik paden handmatig toevoeg via de web ui blijft hij dit zeggen. Als pad gebruik ik dan bijv. "/volume1/movie".

Het lukt me maar niet op een share toe te voegen aan de library, terwijl de aangemaakte user wel rechten heeft op de share (als het goed is, want via dsm kan hij ze zien). Wie kan mij een beetje op weg helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door Tarabass op 13-09-2011 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Java versie?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:34
Om de 1 of andere reden kan ik DSM niet meer bereiken. Sterker nog, ik kan geen enkele webservice meer bereiken die op de Syno draait.
Squeezebox, Photostation etc. niets werkt meer.
Ping werkt, shares zijn gewoon te benaderen, SSH werkt gewoon en DS assistent herkent het apparaat ook.
Ik krijg ook geen 404 ofzo, het ding staat gewoon oneindig op loading.
Overigens krijg ik wel een (custom) 404 als ik expres een verkeerde url intyp, bijv. http://ananas/photos
Opvallend is dat het Synology logo op dat moment niet wordt weergegeven.

Nu vermoed ik dat er een package draait die roet in het eten gooit, omdat ik daar onlangs mee aan het klooien ben geweest, maar ik heb geen idee meer welke :+ In ieder geval een officiële van de Synology site.
Herstarten heb ik al gedaan, zowel een power cycle als een reboot dmv SSH als een httpd restart.
Is er een mogelijkheid om de nas te starten in een soort van safe mode, zodat alleen DSM draait?
Of heeft iemand nog een andere ingeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hans,

Bijgesloten de resultaten. lvdisplay -m geeft helaas geen output.
De JBOD set wordt zo te zien gemerkt als "linear". Ik begrijp alleen
niet wat die andere twee raid1 sets (md1 en md0) in mijn systeem
doen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
DiskStation> cat /proc/mdstat
Personalities : [linear] [raid0] [raid1] [raid10] [raid6] [raid5] [raid4]
md2 : active linear sda3[0] sde3[4] sdd3[3] sdc3[2] sdb3[1]
      9743967040 blocks super 1.1 64k rounding [5/5] [UUUUU]

md1 : active raid1 sda2[0] sdb2[1] sdc2[2] sdd2[3] sde2[4]
      2097088 blocks [5/5] [UUUUU]

md0 : active raid1 sda1[0] sdb1[1] sdc1[2] sdd1[3] sde1[4]
      2490176 blocks [5/5] [UUUUU]

unused devices: <none>
DiskStation>

==============================================================================
DiskStation> cat /proc/partitions
major minor  #blocks  name

8        0 1953514584 sda
   8        1    2490240 sda1
   8        2    2097152 sda2
   8        3 1948793440 sda3
   8       16 1953514584 sdb
   8       17    2490240 sdb1
   8       18    2097152 sdb2
   8       19 1948793440 sdb3
   8       32 1953514584 sdc
   8       33    2490240 sdc1
   8       34    2097152 sdc2
   8       35 1948793440 sdc3
   8       48 1953514584 sdd
   8       49    2490240 sdd1
   8       50    2097152 sdd2
   8       51 1948793440 sdd3
   8       64 1953514584 sde
   8       65    2490240 sde1
   8       66    2097152 sde2
   8       67 1948793440 sde3
   9        0    2490176 md0
   9        1    2097088 md1
   9        2 9743967040 md2
 135      240     125440 synoboot
 135      241      16033 synoboot1
 135      242      96390 synoboot2
DiskStation>
=============================================================================

DiskStation> whoami
root
DiskStation> lvdisplay -m
DiskStation>
Opmerking: lvdisplay -m geeft geen output

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2011 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

7

Denk je dat dat het probleem is? Ik heb de paden in de files uit de tutorial wel aangepast naar het pad van de 7-versie. Ik heb iets gelezen over het niet kunnen omgaan met een nieuwere versie van java, maar weet niet meer waar. Downgraden dus?

Kost me weer een avondje waarschijnlijk, als linux noob :P

• hans_lenze
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 23:04:
Hans,

Bijgesloten de resultaten. lvdisplay -m geeft helaas geen output.
De JBOD set wordt zo te zien gemerkt als "linear". Ik begrijp alleen
niet wat die andere twee raid1 sets (md1 en md0) in mijn systeem
doen.
Mark,

Om te beginnen met het belangrijkste deel:
Heb jij misschien een idee hoe ik zo'n disk toch kan lezen buiten de Synology?
Niet... De linear RAID set is alleen te lezen als alle schijven allemaal gezond en aanwezig zijn. Geen van de schijven vind het leuk om zonder zijn vriendjes te spelen. Eén schijfje dood, alle data weg.

Een enkele schijf uit de set is als een partje van het geheel. Een Linux live CD zal er dus geen kaas van kunnen maken. Misschien dat je met ext4 undelete wat individuele bestanden zou kunnen redden. Welke bestanden en in welke volgorde is een complete verrassing.

Het feit dat lvdisplay geen output geeft, betekent dat er geen LVM2 wordt gebruikt bij het aanmaken van een JBOD volume op een Synology.
De losse partities op de schijven zelf worden aan elkaar geknoopt met MDADM en daarna gemount voor gebruik. De md0 partitie is de root. Hier staan onder andere de log bestanden en de andere benodigdheden om je apparaat te laten werken. De RAID set md1 heb ik zelf niet op mijn apparaat. Wat krijg je te zien als je het commando df -h uitvoert?

Is de keuze tussen SHR of manual mode de keuze tussen wel of geen LVM2? Iemand zin om zijn RAID set te bekijken voor wat meer vergelijkings materiaal?

Zelf heb ik SHR gekozen. Dat komt neer op een RAID 1, RAID 5 combi met een LVM2 volume er overheen.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:44
ik heb sickbeard geinstalleerd via de package van http://synoblog.superzebulon.org/

Alleen nu gaat mijn DS111 niet meer in slaapstand :(
ik heb de tijd dat hij moet checken op nieuwe updates al naar om de 4 uur gezet maar dat helpt niet.
iemand een idee?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Stubby
  • Laatst online: 10:07
Speedfightserv schreef op woensdag 14 september 2011 @ 08:57:
ik heb sickbeard geinstalleerd via de package van http://synoblog.superzebulon.org/

Alleen nu gaat mijn DS111 niet meer in slaapstand :(
ik heb de tijd dat hij moet checken op nieuwe updates al naar om de 4 uur gezet maar dat helpt niet.
iemand een idee?
Ik ben tegen hetzelfde probleem aangelopen. Het blijkt dat sickbeard om de zoveel minuten /etc/localtime uitvraagt... Helaas is daar nog niet zoveel aan te doen. Ik heb sickbeard er dus ook maar weer afgegooid, want het gemak dat sickbeard brengt weegt niet op tegen het feit dat mijn DS continu aanstaat.

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 16:21
Mijn ds211j gaat sinds de 3.2 update helemaal niet meer in slaap :(
Ik dacht eerst dat dat nog wel zo was, maar dat hij na 1 minuut weer wakker werd, maar na er nog even goed op hebben gelet blijkt hij gewoon helemaal niet meer in slaap te gaan.
Ik heb geen packages of wat dan ook draaien, en er is ook verder niets wat van de nas gebruik maakt.

Op het synology forum las ik ook al een bericht van een ander die dit ook had, erg balen.

Verwijderd

hans_lenze schreef op woensdag 14 september 2011 @ 01:05:
[...]
Niet... De linear RAID set is alleen te lezen als alle schijven allemaal gezond en aanwezig zijn. Geen van de schijven vind het leuk om zonder zijn vriendjes te spelen. Eén schijfje dood, alle data weg.
Hans, dit begrijp ik toch niet helemaal. Met JBOD schrijf je toch bloksgewijs data weg naar een disk. Is die vol dan wordt met de volgende disk verder gegaan (i.e. linear schrijven). Het is niet zo dat zoals bij RAID-5 data verdeeld wordt over 5 disken. Toch heb je gelijk, want ik was inderdaad niet in staat om 1 van die disken te lezen.

• schumi2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 10:14:
[...]

Hans, dit begrijp ik toch niet helemaal. Met JBOD schrijf je toch bloksgewijs data weg naar een disk. Is die vol dan wordt met de volgende disk verder gegaan (i.e. linear schrijven). Het is niet zo dat zoals bij RAID-5 data verdeeld wordt over 5 disken. Toch heb je gelijk, want ik was inderdaad niet in staat om 1 van die disken te lezen.
Als dit bij JBOD op deze manier werkt dan heb ik er spijt van dat ik hem nu zo ingericht heb.
Stel nu dat je niet zoveel data hebt en veel schijfbewerkingen doet met deze data dan ben je zo door het aantal (volgens fabrikant) berekende lees en schrijf bewerkingen van de schijf heen en zit je achteraf met 1 schijf die nog redelijk gezond is en de andere die zijn theoretische levensduur bereikt heeft.

• ]Byte[
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2020
schumi2004 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 10:49:
[...]Stel nu dat je niet zoveel data hebt en veel schijfbewerkingen doet met deze data dan ben je zo door het aantal (volgens fabrikant) berekende lees en schrijf bewerkingen van de schijf heen en zit je achteraf met 1 schijf die nog redelijk gezond is en de andere die zijn theoretische levensduur bereikt heeft.
Euhhh... ik wil je niet bang maken, maar: JA, dat klopt!
(zowel de manier van opslag op de JBOD als ook jouw stelling)

Verwijderd

Dat valt allemaal wel mee. Ik neem aan dat je in je PC ook maar 1 harddisk hebt waarop door het OS heel veel lees en schrijf bewerkingen uitgevoerd worden. Zelfs met heel veel lees/schrijf bewerkingen gaat een harde schijf moeiteloos 5 jaar mee (het Western Digital LCC probleem uitgezonderd). En na 5 jaar zou ik er toch maar eens gaan over denken om schijven te gaan vervangen.
Als extra moet je maar eens denken aan hoe de snelste SSD disks nu zijn. Daar kun je nu maximaal 3000 keer naar een cel schrijven. Dat is in ieder geval genoeg om 5 jaar lang probleemloos te werken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2011 11:21 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
schumi2004 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 10:49:
[...]
Als dit bij JBOD op deze manier werkt dan heb ik er spijt van dat ik hem nu zo ingericht heb.
Stel nu dat je niet zoveel data hebt en veel schijfbewerkingen doet met deze data dan ben je zo door het aantal (volgens fabrikant) berekende lees en schrijf bewerkingen van de schijf heen en zit je achteraf met 1 schijf die nog redelijk gezond is en de andere die zijn theoretische levensduur bereikt heeft.
Hoezo heb je niet voor RAID5 gekozen dan?

Instagram / YouTube

• hans_lenze
Ik wil niemand schrik aanjagen, maar dit is een mooie grafiek met daarin de theoretische risico's van dataverlies in de RAIDset. De JBOD set is ongeveer gelijk aan RAID0.

Afbeeldingslocatie: http://www.servethehome.com/wp-content/uploads/2010/08/Simple-MTTDL-Combined.png
bron

Nogmaals: theoretisch! Dat het bij jou thuis langer/beter (of misschien wel slechter) draait is goed mogelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door hans_lenze op 14-09-2011 11:43 . Reden: bron toegevoegd ]

• schumi2004
  • Nu online
aramdin schreef op woensdag 14 september 2011 @ 11:34:
[...]

Hoezo heb je niet voor RAID5 gekozen dan?
Heb maar 2 sloten (DS211) en data veiligheid is niet zo belangrijk. RAID0 of JBOD zijn voor mij voldoende.
hans_lenze schreef op woensdag 14 september 2011 @ 11:42:
Ik wil niemand schrik aanjagen, maar dit is een mooie grafiek met daarin de theoretische risico's van dataverlies in de RAIDset. De JBOD set is ongeveer gelijk aan RAID0.

[afbeelding]
bron

Nogmaals: theoretisch! Dat het bij jou thuis langer/beter (of misschien wel slechter) draait is goed mogelijk.
Kan aan mij liggen maar ik vind de failure rate van RAID0 iets of wat ovderdreven, dus als je discs in RAID0 zet dan is de kans op een defecte schijf in jaar 1 of jaar 7 even groot, lijkt mij dat dit net zo goed kan gebeuren bij een raid 6, je moet mijn inziens geluk hebben met je discs.

[ Voor 61% gewijzigd door schumi2004 op 14-09-2011 11:53 ]

• hans_lenze
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 10:14:
[...]
Het is inderdaad zo dat hij de data wegschrijft op alle schijven, achter elkaar. Om bestanden te lezen heb je echter meer nodig dan alleen maar een bestand. Een partitietabel, bestandssysteem, een journal (in het geval van ext4) en een kloppende index zijn ook heel fijn. Ext4 doet een aantal funky dingen met het bestandssysteem, de index en de allocatie van je data. Geen idee wat daar precies de details van zijn. NTFS plaatst ze in elk geval aan het begin van de partitie (in jou geval dus op de eerste sectoren van schijf 1) waardoor alle overige schijven van je JBOD set deze informatie missen en niet te lezen zijn.
Vandaar de opmerking over 'ext4 undelete'. Misschien dat je daarmee de blokken van de bestanden uit kunt lezen en de rest kunt herleiden/opnieuw opbouwen. Heel erg misschien...

Verwijderd

Hans, nu begrijp ik het. Jammer. Het enige voordeel van JBOD boven een RAID configuratie blijft nu dat je geen capaciteit kwijt raakt aan pariteitsbits. En ja, ik backup dus wel naar een ander JBOD array.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
@schumi
Ah duidelijk, niet veel keus dus

@hans
Mooie grafiek! Echter komt de config van de grafiek niet overeen met wat het gros van de posters hier hebben, weet ook niet hoeveel dat zou afwijken als je die grafiek zou bouwen voor een 4/5bay nas met "normale" consumer HDD modellen

Instagram / YouTube

Verwijderd

ja, van die grafiek wordt je niet echt vrolijk. Gelukkig zijn het theoretische waardes. In RAID-0 is het eerste jaar al 98% kans op failure. Dat betekent dus dat 1 van de 20 disken er binnen 1 jaar kapot gaat. Ook bij RAID-5 is het met 20 disken al 14% kans dat je RAID array naar de filistijnen gaat. Erg hoge kansen allemaal. En dan hebben we het nog niet eens over consumer harddisks.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2011 12:30 ]

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Maar ja... wie heeft er hier een NAS met 20 HDD's.
De kansen zijn gigantisch veel kleiner met een 1-2-4 HDD-Nas natuurlijk.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Smultie schreef op woensdag 14 september 2011 @ 12:29:
:Y

• ]Byte[
Smultie schreef op woensdag 14 september 2011 @ 12:29:
Euhhh... freak1 heeft er nu eentje met 24 disken met uitbreiding naar 36....
Zie dit 40 TB+ topic.

• Smultie
  • Niet online
]Byte\[ schreef op woensdag 14 september 2011 @ 12:31:
[...]

Euhhh... freak1 heeft er nu eentje met 24 disken met uitbreiding naar 36....
Zie dit 40 TB+ topic.
't Was niet echt een serieuze vraag.
Ik wilde slechts aantonen dat 98% ofzo in dit topic een 1, 2 of 4bay-Nas heeft, waardoor de kansen op uitval veel lager zijn dan bij een 20bay-Nas.

• schumi2004
  • Nu online
vanavond maar mijn volume opnieuw maken vraag me alleen af wat voor invloed dit heeft op de al geinstalleerde packages?

Welke stappen kan ik het beste volgen zonder heel mijn DS opnieuw te moeten installeren?

• Waking_The_Dead
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-07-2024
JeroenV_ schreef op woensdag 14 september 2011 @ 09:45:
Mijn ds211j gaat sinds de 3.2 update helemaal niet meer in slaap :(
Ik dacht eerst dat dat nog wel zo was, maar dat hij na 1 minuut weer wakker werd, maar na er nog even goed op hebben gelet blijkt hij gewoon helemaal niet meer in slaap te gaan.
Ik heb geen packages of wat dan ook draaien, en er is ook verder niets wat van de nas gebruik maakt.

Op het synology forum las ik ook al een bericht van een ander die dit ook had, erg balen.
Wellicht is hij thumbnails van je foto's aan het maken. Kijk eens of in de performance monitor je CPU op 100% staat. Zo ja, dubbelklikken op de grafiek en dan zie je het proces dat zo zwaar bezig is.

• KorneelB
schumi2004 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 12:53:
vanavond maar mijn volume opnieuw maken vraag me alleen af wat voor invloed dit heeft op de al geinstalleerde packages?

Welke stappen kan ik het beste volgen zonder heel mijn DS opnieuw te moeten installeren?
het lijkt mij dat je alles kwijt bent...
uiteindelijk staan de spullen op je volume..

60 TB can not be enough

• waits
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 09:27
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 12:28:
ja, van die grafiek wordt je niet echt vrolijk. Gelukkig zijn het theoretische waardes. In RAID-0 is het eerste jaar al 98% kans op failure.
Lijkt me sterk dat in RAID0 de failure in het eerste jaar al de 100% nadert. Dat kan toch niet waar wezen. Een PC met maar 1 HDD zou je met wat fantasie ook kunnen zien als JBOD/RAID0, dan zou bijna 100% van die PC's in het eerste jaar (alle?) data kwijtraken?
Moeten we de grafiek niet anders lezen: "Hoe groot is de kans data te verliezen als één van de HDD's het begeeft?"
(Mijn setup: DS210j met 2x 2TB in RAID1)

• spoor12b
  • Laatst online: 13-09 12:00
In dat RAID voorbeeld gebruiken ze 20 hdd's in één array dus de kans op een failure lijkt me erg groot. Een hotspare helpt niet want het is bij 1 uitval direct mis (geen parity in raid 0)

spoor12b

Verwijderd

waits schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:53:
[...]

Lijkt me sterk dat in RAID0 de failure in het eerste jaar al de 100% nadert. Dat kan toch niet waar wezen. Een PC met maar 1 HDD zou je met wat fantasie ook kunnen zien als JBOD/RAID0, dan zou bijna 100% van die PC's in het eerste jaar (alle?) data kwijtraken?
Moeten we de grafiek niet anders lezen: "Hoe groot is de kans data te verliezen als één van de HDD's het begeeft?"
(Mijn setup: DS210j met 2x 2TB in RAID1)
Nee, je leest het verkeert. De grafiek gaat over een array van 20 disks. De kans dat een JBOD/RAID0 array van 20 disks failed is het eerste jaar al bijna 100%. Zo'n JBOD/RAID0 array failed al als 1 van de 20 disks uitvalt.

• waits
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 18:08:
[...]

Nee, je leest het verkeert. De grafiek gaat over een array van 20 disks. De kans dat een JBOD/RAID0 array van 20 disks failed is het eerste jaar al bijna 100%. Zo'n JBOD/RAID0 array failed al als 1 van de 20 disks uitvalt.
Je hebt gelijk. Ik heb over de 20 disks array heengelezen. Stom, dom. In mijn (foutieve) voorbeeld zou, zeer vrij vertaald, 5% van de PC's met één HDD dataverlies in het eerste jaar kunnen hebben. Dat lijkt me wel reeel.
Ik vraag me nu trouwens wel af waarom iemand, ook zonder dat onderzoek te kennen, enig vertrouwen zou kunnen hebben in een RAID0 array van 20 HDD's. Een soort Russisch roulette, met patronen in alle zes (twintig!)kamers.

• Smultie
  • Niet online
waits schreef op woensdag 14 september 2011 @ 18:24:
[...]

Je hebt gelijk. Ik heb over de 20 disks array heengelezen. Stom, dom. In mijn (foutieve) voorbeeld zou, zeer vrij vertaald, 5% van de PC's met één HDD dataverlies in het eerste jaar kunnen hebben. Dat lijkt me wel reeel.
Ik vraag me nu trouwens wel af waarom iemand, ook zonder dat onderzoek te kennen, enig vertrouwen zou kunnen hebben in een RAID0 array van 20 HDD's. Een soort Russisch roulette, met patronen in alle zes (twintig!)kamers.
Ik denk persoonlijk niet dat er mensen zijn die een 20-bay NAS kopen en er vervolgens zó weinig verstand van hebben dat ze RAID0 draaien ;)

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:50
Smultie schreef op woensdag 14 september 2011 @ 18:28:
[...]

Ik denk persoonlijk niet dat er mensen zijn die een 2-bay NAS kopen en er vervolgens zó weinig verstand van hebben dat ze RAID0 draaien ;)
Gelukkig heb ik wel gekozen voor RAID1 in mijn 2Bay :)

• Smultie
  • Niet online
CarpeVentum schreef op woensdag 14 september 2011 @ 18:30:
[...]

Oeps, ik moest even 20 typen, ipv 2.

• waits
Oops: nu verwijderd

[ Voor 100% gewijzigd door waits op 14-09-2011 18:50 ]

• schumi2004
  • Nu online
CarpeVentum schreef op woensdag 14 september 2011 @ 18:30:
[...]

Heb er zelf ook over zitten denken maar vind het zonde van de ruimte, of ik heb 4TB of ik heb er maar 2.
En het feit dat ik al een raid setup op mijn desktop heb waar ik voornamelijk mijn belangrijkste data heb staan vind ik het wel best zo zeker gezien het feit dat mijn NAS voornamelijk voor films en series bedoeld is.

Crashed hij dan download ik het wel opnieuw :P

• sjongenelen
zeg, kan iemand mij vertellen waarom de nieuwste DSM 3.2 firmware sommige MKV wél af kan spelen, en sommige niet? Ik probeer af te spelen op een Sony Bravia 32w5500 die MPEG2ts af kan spelen.

ik heb twee .mkv's - 1 die wel werkt, 1 die niet werkt, als voorbeeld.

bij de mkv's werkt het geluid altijd, bij de nonworking heb ik dit geval geen beeld.

niet werkend:
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/16iyt80.png

wel werkend:
Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/3079/workingtranscodingmkv.png
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/1pikno.png

waar zit m dit in? ik heb transcoding aanstaan op de NAS, aparte MIME types ingevuld, maar helaas...
als ik weet wát het is, kan ik misschien wat wijzigingen aanbrengen bij het transcoden of specifieke mkv's downloaden...!

[ Voor 11% gewijzigd door sjongenelen op 14-09-2011 21:55 ]

you had me at EHLO

• schumi2004
  • Nu online
TheNymf schreef op woensdag 14 september 2011 @ 21:50:
zeg, kan iemand mij vertellen waarom de nieuwste DSM 3.2 firmware sommige MKV wél af kan spelen, en sommige niet? Ik probeer af te spelen op een Sony Bravia 32w5500 die MPEG2ts af kan spelen.

ik heb twee .mkv's - 1 die wel werkt, 1 die niet werkt, als voorbeeld.

bij de mkv's werkt het geluid altijd, bij de nonworking heb ik dit geval geen beeld.

niet werkend:
[afbeelding]

wel werkend:
[afbeelding]
[afbeelding]

waar zit m dit in? ik heb transcoding aanstaan op de NAS, aparte MIME types ingevuld, maar helaas...
als ik weet wát het is, kan ik misschien wat wijzigingen aanbrengen bij het transcoden of specifieke mkv's downloaden...!
Zitten er bij de niet werkende toevallig subs ?

Verwijderd

schumi2004 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 22:07:
[...]

Zitten er bij de niet werkende toevallig subs ?
Of header compression

• sjongenelen
hmm, bij één daarvan wel, de andere (die ook niet werkt) geeft in VLC als je de file opent een 'by blala 2011' soort subtitle en dat doet hij niet als ik terugspoel..

is het mogelijk om subs er af te strippen 'on the fly'? en of header compression ;)

you had me at EHLO

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:34
rfolkers schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 22:43:
Om de 1 of andere reden kan ik DSM niet meer bereiken. Sterker nog, ik kan geen enkele webservice meer bereiken die op de Syno draait.
Squeezebox, Photostation etc. niets werkt meer.
Ping werkt, shares zijn gewoon te benaderen, SSH werkt gewoon en DS assistent herkent het apparaat ook.
Ik krijg ook geen 404 ofzo, het ding staat gewoon oneindig op loading.
Overigens krijg ik wel een (custom) 404 als ik expres een verkeerde url intyp, bijv. http://ananas/photos
Opvallend is dat het Synology logo op dat moment niet wordt weergegeven.

Nu vermoed ik dat er een package draait die roet in het eten gooit, omdat ik daar onlangs mee aan het klooien ben geweest, maar ik heb geen idee meer welke :+ In ieder geval een officiële van de Synology site.
Herstarten heb ik al gedaan, zowel een power cycle als een reboot dmv SSH als een httpd restart.
Is er een mogelijkheid om de nas te starten in een soort van safe mode, zodat alleen DSM draait?
Of heeft iemand nog een andere ingeving?
Helemaal niemand?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24
Probeer de resetknop eens (achterop je synology).

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik had precies hetzelfde na de upgrade naar 3.2, hij was nog wel te pingen maar kon de shares en site's niet meer bereiken, ik heb SabNZBD eraf gemieft en nu draait ie weer een paar dagen goed.
Het lijkt alleen dat de schijven niet meer in standby gaan maar dat moet ik nog ff controleren.

• Lygun
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-01 20:15
Een vraag. Heb de 211J met 2x een Samsung 2TB (HD204UI).
Alles aangesloten. Alleen het statuslapmje knippert oranje, maar dat schijnt te kloppen als de schijven nog niet zijn geformateerd (?)
Ik heb hem via een Netgear Powerline adapter (XAVB5004) aangesloten op de Fritzbox 7340.

Maar via Synology Assistant (net van de site gedownload, dus laatste versie) wordt de NAS niet herkend. De melding is: Kon geen Synology server vinden op het lokale netwerk.
Wat doe ik fout?

Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door Lygun op 14-09-2011 23:33 ]

• sjongenelen
Lygun schreef op woensdag 14 september 2011 @ 23:32:
Een vraag. Heb de 211J met 2x een Samsung 2TB (HD204UI).
Alles aangesloten. Alleen het statuslapmje knippert oranje, maar dat schijnt te kloppen als de schijven nog niet zijn geformateerd (?)
Ik heb hem via een Netgear Powerline adapter (XAVB5004) aangesloten op de Fritzbox 7340.

Maar via Synology Assistant (net van de site gedownload, dus laatste versie) wordt de NAS niet herkend. De melding is: Kon geen Synology server vinden op het lokale netwerk.
Wat doe ik fout?

Alvast bedankt.
sluit m voor de zekerheid even wat dichterbij aan en run dan de software

you had me at EHLO

• Lygun
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-01 20:15
Heb hem direct op de Fritzbox 7340 aangesloten, maar dat maakt niet uit. (Overigens loopt over de Netgear Powerline adapter ook IPTV, dus dat kan het probleem niet zijn.)

Heb hem met Macadres toegevoed in de Frotzbox met een vast ip. Als ik hem ping krijg ik 4x: Destination host unreachable.

:(

• erikafoort
  • Niet online
Eindelijk de keuze gemaakt voor een DS2411. Lekker gemaakt door het topic van Freak1, in combinatie met een glasvezel lijn wilde ik een Synology 2411 bestellen met als start 4*3TB schijven. Als de data over gepompt is zal de huidige DS409 of verkocht worden (harde schijven naar de DS2411) of als backup gaan dienen op een andere locatie (die keuze zal ik volgende week maken)

Maar er is nergens een DS2411 op voorraad....Ik ben bereid er een stukje voor te rijden maar een rondje bellen leverde me alleen maar levertijden op van 2-3 dagen, wat dus na het weekend pas zou worden.

Even balen :( :( :(

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik gebruik DSaudio veel om mijn muziek te streamen op mijn Macbook tijdens werk. Zo kan ik via het internet gewoon bij mijn muziek. Dit werkt goed binnen een webbrowser maar ik zou graag naar een mediaplayer streamen. Het is toch wat onhandig om muziek 'verborgen' te hebben in een tab v.d. browser. En ik zou ook graag 'scrobblen' naar Last.FM en dat gaat niet via de webinterface. Weet iemand of dit mogelijk is? En dan vooral over het Internet dus. Want thuis mount ik gewoon de NAS en kan ik spelen via een willekeurige mediaplayer.

[ Voor 20% gewijzigd door koekeeghan op 15-09-2011 11:43 ]

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

• sjongenelen
Lygun schreef op donderdag 15 september 2011 @ 00:06:
Heb hem direct op de Fritzbox 7340 aangesloten, maar dat maakt niet uit. (Overigens loopt over de Netgear Powerline adapter ook IPTV, dus dat kan het probleem niet zijn.)

Heb hem met Macadres toegevoed in de Frotzbox met een vast ip. Als ik hem ping krijg ik 4x: Destination host unreachable.

:(
doe de schijven er eens in en volg dan de resetprocedure. Hij zou over hetzelfde subnet sowieso je Diskstation moeten zien in de synology assistant. Overigens moet je natuurlijk wel even de nieuwste versie downloaden

you had me at EHLO

• ]Byte[
erikafoort schreef op donderdag 15 september 2011 @ 11:35:
Maar er is nergens een DS2411 op voorraad....
Het lijk er op dat Mobile-Harddisk 'm wel op voorraad heeft staan...

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:15
Eindelijk de keuze gemaakt voor een DS2411. Lekker gemaakt door het topic van Freak1, in combinatie met een glasvezel lijn wilde ik een Synology 2411 bestellen met als start 4*3TB schijven. Als de data over gepompt is zal de huidige DS409 of verkocht worden (harde schijven naar de DS2411) of als backup gaan dienen op een andere locatie (die keuze zal ik volgende week maken)

Maar er is nergens een DS2411 op voorraad....Ik ben bereid er een stukje voor te rijden maar een rondje bellen leverde me alleen maar levertijden op van 2-3 dagen, wat dus na het weekend pas zou worden.

Ik heb hem net ook binnen van Mobile-Harddisk.
Was daar op voorraad.

• KorneelB

mobile-harddisk.nl .. die hebben het op voorraad :)

60 TB can not be enough

• erikafoort
  • Niet online
Bedankt heren. Even snel een telefoontje gedaan om te checken en besteld. Harde schijven en DS2411 waren op voorraad. Morgen spelen!

Hij staat klaar om verzonden te worden, dus als TNT meewerkt....

[ Voor 20% gewijzigd door erikafoort op 15-09-2011 14:55 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:33
schumi2004 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 19:18:
[...]

Heb er zelf ook over zitten denken maar vind het zonde van de ruimte, of ik heb 4TB of ik heb er maar 2.
En het feit dat ik al een raid setup op mijn desktop heb waar ik voornamelijk mijn belangrijkste data heb staan vind ik het wel best zo zeker gezien het feit dat mijn NAS voornamelijk voor films en series bedoeld is.

Crashed hij dan download ik het wel opnieuw :P
Eigenlijk vreemd dat je het zo oplost, ik zou het namelijk toch andersom doen.
Als je array controller op je plank dood is, is de kans dat je je array in de lucht krijgt enorm klein.
Als je NAS (controller zeg maar) echter kapot gaat is de kans zeer groot dat je de schijven in hetzelfde merk NAS kan stoppen en de array weer kan benaderen.

• schumi2004
  • Nu online
GeeMoney schreef op donderdag 15 september 2011 @ 14:02:
[...]

Eigenlijk vreemd dat je het zo oplost, ik zou het namelijk toch andersom doen.
Als je array controller op je plank dood is, is de kans dat je je array in de lucht krijgt enorm klein.
Als je NAS (controller zeg maar) echter kapot gaat is de kans zeer groot dat je de schijven in hetzelfde merk NAS kan stoppen en de array weer kan benaderen.
Ik snap je punt maar als ik de data afweeg tegen de doeleinde waar het voor gebruikt gaat worden lijkt mijn inziens deze oplossing het handigste. (het is ook meer een download/media station)
Om een beeld te geven van wat voor soort data, o.a. ruw beeld materiaal van camera om bewerkt te worden.
Het lijkt me vanuit dat oog punt niet zo handig om deze vanaf een nas te benaderen/bewerken.

Daarnaast heb ik uit diverse andere topics er ook nog voor gekozen om een backup op externe USB gemaakt, welke op een veilige plek op geborgen ligt :P

• zeezuiper
  • Laatst online: 18-09 09:00
Ik probeer in DSM 3.2 mijn Eminent 7080 te mounten maar krijg dit niet voor elkaar. In versie 3.1 gebruikte ik de volgende commando's:

code:
1
2
/sbin/insmod /lib/modules/cifs.ko
mount -t cifs //192.168.1.10/HDD1 /volume1/em7080 -o username=dummy,password=dummy

Nu viel het mij al op dat CIFS standaard geladen is in 3.2 dus regel 1 vervalt. Zodra ik echter een mount doe (geen foutmelding) verdwijnt mijn em7080 directory:

nas> cd /volume1
nas> ls em7080
ls: em7080: No such file or directory :?
nas> cd em7080
nas> ls
ls: .: No such file or directory
nas>

Waarom werkt dit niet (meer) en er is er geen makkelijkere oplossing die wel werkt?

[ Voor 6% gewijzigd door zeezuiper op 15-09-2011 16:17 ]

• schumi2004
  • Nu online
Zat voor de grap de berichten op Zebulon's blog door te nemen tot ik dit tegen kwam.
http://synoblog.superzebu...0-6-9-1-spk/#comment-6584

Ik zie een dergelijke community wel zitten, vanavond maar eens testen.
http://package.10trum.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Nou ik ben benieuwd.

eindelijk na maanden sparen heb ik een DS1511+ gekocht.
heb nog lang zitten twijfelen tussen een ds411+II en diegene die ik nu heb.
De doorslag zit hem in een schijfje extra en 1 jaar extra garantie, de ds411+II zal maar eens kapot gaan na 26 maanden.

volgens my media center moet hij morgen binnen zijn. ben benieuwd. begin met 2 X 2 TB schijfjes en 2 X 1,5 en nog 1 1 TB .

wat duurt nu 24 uur nog lang zeg. (5 min geleden besteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Nu online
Peter F schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 09:56:
Nou ik ben benieuwd.

eindelijk na maanden sparen heb ik een DS1511+ gekocht.
heb nog lang zitten twijfelen tussen een ds411+II en diegene die ik nu heb.
De doorslag zit hem in een schijfje extra en 1 jaar extra garantie, de ds411+II zal maar eens kapot gaan na 26 maanden.

volgens my media center moet hij morgen binnen zijn. ben benieuwd. begin met 2 X 2 TB schijfjes en 2 X 1,5 en nog 1 1 TB .

wat duurt nu 24 uur nog lang zeg. (5 min geleden besteld)
Ken het , dan duurt 24 uur idd lang ja :P

Maaruh nog even en enkele uit dit topic moeten zich dadelijk gaan verplaatsten naar het 10TB+ topic :P
Pagina: 1 ... 30 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.