Ik vraag mij af of iemand het volgende heeft geprobeerd, of werkend heeft gekregen:
IVM een nogal slechte modem/router van UPC waar je IMHO basic dingen niet in kan stellen, ben ik aan het proberen om de Synology in een DMZ te zetten op de router, om daarna met iptables (Niet de webbased Firewall want die kan niet wat ik wil) het ding te configureren.
Wat mijn doel is, en wat de modem dus niet eens kan, is het forwarden van poort x naar poort y, op machine z.
Voorbeeld: router is x.x.x.1, ik wil poort 88 extern naar machine x.x.x.10 forwarden, maar die luistert niet op poort 88 (Dat kan de router nog net wel...) maar op poort 80.
In theorie, als ik de voorbeelden op het internet goed heb gelezen, zou dit kunnen met:
iptables -A PREROUTING -t nat -i eth0 -p tcp --dport 88 -j DNAT --to 10.0.0.1:80
iptables -A FORWARD -p tcp -d 10.0.0.1 --dport 88-j ACCEPT
Probleem #1: iptables v1.4.2 heeft schijnbaar met dit command een bug:
iptables v1.4.2: Unknown arg `(null)'
Goed, ik heb ipkg, dus ik installeer iptables (v1.4.9).
/opt/sbin/iptables -A PREROUTING -t nat -i eth0 -p tcp --dport 88 -j DNAT --to 10.0.0.1:80
/opt/sbin/iptables -A FORWARD -p tcp -d 10.0.0.1 --dport 88-j ACCEPT
Geen fout, dus dat is al een vooruitgang.
Nu kan ik via zowel iptables --list-rules als /opt/sbin/iptables --list-rules deze nieuwe regel terugvinden.
Echter de praktijk is, denk ik, dat hij alsnog 1.4.2 gebruikt, en mogelijk daarom niet werkt.
Via iptables kan ik bijvoorbeeld wel poort 80 op de Synology zelf openzetten, wat ook werkt.
Als ik kan forceren dat v1.4.9 gebruikt wordt, ben ik misschien al klaar. Alleen ik heb geen idee hoe...
Als ik het goed heb gelezen moet iptables in theorie kunnen wat ik wil, en zou het an sich niet mogen uitmaken dat ik mijn Synology "misbruik" als semi-router
Ik ga er even vanuit als ik dezelfde commando's op een Linux machine zou doen, dat het wel werkt, alleen dat kan ik nu even niet testen.