Ik ben van plan om mijn huidige Htpc/server te vervangen door de combinatie van een mediaspeler zoals de HD-Tune Smart D1 en een Nas, zoals de Synology DS211+ of DS710+.
Al 2 jaar back-up ik mijn bestanden over een Gigabit-netwerk naar mijn Server/Htpc in een Raid-1 configuratie en haal hierbij minimaal leessnelheden van 100Mbps en schrijfsnelheden van minimaal 55Mbps. Nu wil ik natuurlijk hebben, dat deze nas van Synology niet moet onderdoen in lees en schrijfsnelheden, zodat ik de Server/Htpc kan vervangen en zo het stroomverbruik verminderen.
De Synology DS211+ of DS710+, biedt plaats aan 2 harde schijven om eventueel in Raid-1 te plaatsen. Nu had ik begrepen dat het herstellen van een Raid-1 configuratie door bv een stroomuitval, bij een Nas zeer lang duurt en dit tot wel meer dan 12uur voor een opslag van 2TB. Mijn Server heeft de klus na maximaal 3uur al klaar.
Omdat ik naast de dagelijkse back-up naar de Server, ook nog om de 14 dagen een extra Back-up uitvoer en dit op een externe harde schijf. Die na Back-up, direct terug naar de kluis in de bank wordt gebracht. Vraag ik me af of het zinvol is om in de Nas van Synology een 2de harde schijf te plaatsen in Raid-1, tenzij dit de lees en schrijfsnelheid zal verhogen.
Mijn vragen in het kort:
1) Is de Nas van Synology gelijkwaardig als mijn server in lees en schrijfsnelheid over het Gigabit-netwerk?
2) Heeft het zin om in de nas van Synolgy een 2de harde schijf te plaatsen in Raid-1.
3) Kan een harde schijf die uit de Synology komt op een Windows7 computer, gelezen worden?
4) Worden de bestanden (Back-up) op dezelfde manier weggeschreven als op een externe schijf?
5) Worden Mp3 ID-Tags, Film gegevens, medata, enz.. via Synology netjes gestreamd naar een mediaspeler of Dlna ondersteunend product?
Mocht de Nas van Synology aan de bovenstaande vragen voldoen, dat wordt het voor mij alleszins de vervanger van mij Server