Om hier op in te haken: welke protocollen zijn eigenlijk het beste wanneer je van buiten je eigen netwerk bestanden op je NAS wil openen/bewerken, bijvoorbeeld een document. FTP lijkt me dan geen optie, je moet eerst het bestand downloaden, bewerken en weer uploaden. Wat is beter, CIFS/WebDAV/Samba? Iets anders?
Je moet bij alle protocollen het bestand downloaden, bewerken en weer uploaden. Of dat op een handige/gebruiksvriendelijke manier kan is vaak afhankelijk van de gebruikte software.verytallman schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 02:51:
[...]
Om hier op in te haken: welke protocollen zijn eigenlijk het beste wanneer je van buiten je eigen netwerk bestanden op je NAS wil openen/bewerken, bijvoorbeeld een document. FTP lijkt me dan geen optie, je moet eerst het bestand downloaden, bewerken en weer uploaden. Wat is beter, CIFS/WebDAV/Samba? Iets anders?
Je kan prima een schijfletter aan een webdav of (s)ftp verbinding hangen, dan is het al een stuk gebruiksvriendelijker. cifs (dmv de samba software dus) zou ik lekker bewaren voor in een lan, als het over internet gaat kies dan voor webdav of sftp.
Was overigens niet het power ledje maar de status led - doet nog steeds niet. Is dit een reden om de DS211j terug te sturen? Eigenlijk maakt het niet zoveel uit toch?
Ich liebe es wenn ein plan funktioniert
Tja, ik denk altijd.. "What's next?"SanderF1 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 11:06:
Was overigens niet het power ledje maar de status led - doet nog steeds niet. Is dit een reden om de DS211j terug te sturen? Eigenlijk maakt het niet zoveel uit toch?
Je verwacht een volledig goed werkend product en feitelijk is het DOA.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Ik neem maar eens contact op met de klantenservice van Coolblue (memoryshop.nl)
Even iets anders: Het valt me op dat er regelmatig een kleine netwerkactiviteit is waarbij het apparaat een klein pakketje data ontvangt. Hierdoor gaan de schijven (denk ik) niet in slaapstand (dit kan ik dus niet zien aangezien de status LED defect is) en dat lijkt me niet de bedoeling. Iemand enig idee wat dit kleine pakketje data kan zijn, of hoe ik erachter kan komen wat dit is?
edit: Screenshot

[ Voor 14% gewijzigd door Sanderrr op 12-07-2011 12:10 ]
Ik denk dat dat de informatie voor je grafiekje is.
(zo ben ik eens op een server aan het zoeken geweest naar welke data verzonden/ontvangen werd, bleek dat ik met rdp was ingelogd)
(zo ben ik eens op een server aan het zoeken geweest naar welke data verzonden/ontvangen werd, bleek dat ik met rdp was ingelogd)
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
weet iemand hoe ik hier vanaf kom, ik krijg bergen met hits vanuit rusland.
http://remcio.hopto.org/webalizer/usage_201107.html
proberen ze nou te hacken, of zijn iets ander van plan. want ik zie wel soort van bots in user agents staan, of kan ik hier weinig tegen doen.
proberen ze nou te hacken, of zijn iets ander van plan. want ik zie wel soort van bots in user agents staan, of kan ik hier weinig tegen doen.
Referrer spamremcio schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 12:20:
weet iemand hoe ik hier vanaf kom, ik krijg bergen met hits vanuit rusland.
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Ik heb dezelfde grafiek hier.SanderF1 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 12:07:
Even iets anders: Het valt me op dat er regelmatig een kleine netwerkactiviteit is waarbij het apparaat een klein pakketje data ontvangt. Hierdoor gaan de schijven (denk ik) niet in slaapstand (dit kan ik dus niet zien aangezien de status LED defect is) en dat lijkt me niet de bedoeling. Iemand enig idee wat dit kleine pakketje data kan zijn, of hoe ik erachter kan komen wat dit is?
[afbeelding]
Hoe kan ik trouwens zien (aan de leds) of mijn DS in ruststand is?
Ik vermoed dat mijn DS ook niet in ruststand gaat.
:update:
Hij schijnt dus wel in slaapstand te gaan vermoed ik. Kom zojuist in de kamer en hoorde de DS aangaan.
Dit was best gehorig, soort van opstart zoem en daarna is hij stil. Is dat normaal?
[ Voor 16% gewijzigd door schumi2004 op 12-07-2011 15:57 ]
Ik wil graag de NAS benaderbaar maken via een eenvoudige DNS link zonder te toevoeging van poort 7000 om op de filestation te komen. Ik krijg de NAS niet aan de praat buiten mijn netwerk. Ik heb nu een xxxx.gratisdns.org redirect naar mijn huis IP op poort 7000 aangezet. Dit is ook de poort voor de Filestation. In mijn router heb ik die poort geforward naar het interne IP van de NAS. Ik zit nu thuis en dan werkt de link wel.
Maar ik probeer te testen hoe het werkt vanuit de WAN door via Webwarper.net de link te benaderen en dan werkt het niet. Klopt mijn aanname dat ik door Webwarper.net het WAN gebruik om mijn LAN te benaderen? Of zijn de instellingen verkeerd?
Als ik de DSfile applicatie op mijn Android telefoon gebruik krijg ik telkens de foutmelding dat ik Webdav aan moet zetten, terwijl dit gewoon aan staat. Webdav draait op poort 5005 en de Filestattion 7000.
Maar ik probeer te testen hoe het werkt vanuit de WAN door via Webwarper.net de link te benaderen en dan werkt het niet. Klopt mijn aanname dat ik door Webwarper.net het WAN gebruik om mijn LAN te benaderen? Of zijn de instellingen verkeerd?
Als ik de DSfile applicatie op mijn Android telefoon gebruik krijg ik telkens de foutmelding dat ik Webdav aan moet zetten, terwijl dit gewoon aan staat. Webdav draait op poort 5005 en de Filestattion 7000.
A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.
Firewall Set up van de NAS staan de volgende poorten open:Welke poorten?
WebDav bv enabled in DSM ?
- Synology Assistant; 1234, 9997, 9998, 9999
- DSM http/https: 5000, 5001
Op de Davolink nog de poorten 80 en 443 opengezet alles volgens TCP protocol.
Webdav nu enabled in DSM maar nog steeds niet bereikbaar.

als je deze meldingen krijg met nieuwe schijven aan het einde van het maken van een raid5 configuratie is daar mee te leven of is schijf 5 gewoon niet goed ?
BarryMel
In principe is het redelijk normaal dat slechte sectoren naar een nieuwe lokatie gemapped worden. Ik zou mijn leverancier vragen of ze de schijf RMA willen nemen, maar ik zou me er niet druk om maken.
hoe werkt dit precies dat mappen? wordt er ergens in de bios van zo'n schijf weg geschreven dat gedeelte mag je niet meer gebruiken ? of is dat iets wat alleen die nas weet ?Magic schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 08:33:
In principe is het redelijk normaal dat slechte sectoren naar een nieuwe lokatie gemapped worden. Ik zou mijn leverancier vragen of ze de schijf RMA willen nemen, maar ik zou me er niet druk om maken.
BarryMel
De schijf heeft een aantal "reserve" sectors waar slechte sectoren op geremapped worden. Wanneer je systeem een aanvraag doet op sector X (die kapot is), zal de harddisk stiekem de reserve sector aanspreken. dit gebeurt op de disk-controller, je nas heeft hier dus eigenlijk geen weet van.
Het is zelfs zo dat dit tijdens het productieproces al gebeurd, om de yields te verhogen
zie ook Wikipedia: Bad sector
Het is zelfs zo dat dit tijdens het productieproces al gebeurd, om de yields te verhogen
oke bedankt voor de infoMagic schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 08:54:
De schijf heeft een aantal "reserve" sectors waar slechte sectoren op geremapped worden. Wanneer je systeem een aanvraag doet op sector X (die kapot is), zal de harddisk stiekem de reserve sector aanspreken. dit gebeurt op de disk-controller, je nas heeft hier dus eigenlijk geen weet van.
ik zit nu bij de smart informatie te kijken en daar staat Reallocated_Sector_Ct op 0
dus als of hij het niet verwerkt heeft ?
hij geeft verder alles goed aan, de raid set is goed.... verstandig om die schijf toch te vervangen of kan dit verder geen kwaad ?
BarryMel
Niemand?Dries_Aendekerk schreef op maandag 11 juli 2011 @ 10:08:
Hoi,
Heeft er iemand ervaring met het Synology pakket "Time Backup"? Ik gebruik het nu enkele maanden, maar heb toch een aantal vragen (i.k.v. mijn volume dat vol aan het geraken is).
* De Time Backup zou enkele shares van mijn volume moeten backuppen naar een ander volume. Op deze share staat ongeveer 40GB aan data, waar procentueel vrij weinig van wijzigt. Ik heb begrepen dat Time Backup enkel de delta kopieert (de bestanden die sinds de laatste backup gewijzigd zijn), voor de ongewijzigde bestanden zou hij enkel een symbolic link aanmaken. Nu, ik ben een leek in Linux, maar wat moet ik doen als ik de 'echte' bestandsgrootte van een bepaalde backupversie wens te weten (dus de filesizes van de bestanden waar via symbolic links naar verwezen wordt niet meegerekend)?
* Kan je die "Smart Recycle" op één of andere manier meer gedetailleerd instellen? Momenteel houdt hij van alles ouder dan één maand één versie per week bij. Ik vind het voldoende als dit één per maand is.
* Ik ga voor de Time-backup-user een bepaalde quota instellen, maar wat doet Time Backup als hij een nieuwe versie wil maken terwijl het maximum van zijn volume bereikt is? Verwijdert hij gewoon de oudste versie? Of geeft hij een error boodschap?
Bedankt
Dries
I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.
Dit is niet normaal en je schijf is aan het kapot gaan.barrymel schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 08:28:
[afbeelding]
als je deze meldingen krijg met nieuwe schijven aan het einde van het maken van een raid5 configuratie is daar mee te leven of is schijf 5 gewoon niet goed ?
Je moet deze dus vervangen
Als je poort 80 aan de buitenkant openzet. en deze laat routeren naar poort 7000 op je interne ip gaat hij van buitenaf rechtstreeks naar je DSfile applicatiekoekeeghan schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 15:19:
Ik wil graag de NAS benaderbaar maken via een eenvoudige DNS link zonder te toevoeging van poort 7000 om op de filestation te komen. Ik krijg de NAS niet aan de praat buiten mijn netwerk. Ik heb nu een xxxx.gratisdns.org redirect naar mijn huis IP op poort 7000 aangezet. Dit is ook de poort voor de Filestation. In mijn router heb ik die poort geforward naar het interne IP van de NAS. Ik zit nu thuis en dan werkt de link wel.
Klojum schreef op maandag 11 juli 2011 @ 19:41:
Gebruik dan eens volledige webserver-pathverwijzingen naar je plaatjes en geen relatieve links. Als je plaatjes in de juiste locatie staan dan moeten die plaatjes gewoon te vinden zijn.
/index.html
/pics/image1.gif
/pics/image2.gif
...
Kijk ook eens naar $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] als je verwijzingen gaat doen.
Met het aanpassen van CHMOD-rechten omdat je plaatjes toevallig niet te zien zijn, ga je mijns inziens helemaal de verkeerde kant op. Een goed ingerichte website/server heeft geen CHMOD-aanpassingen nodig.
Neemt niet weg dat jouw vragen niet bedoeld zijn voor het Synologyforum. Dat toevallig jouw website op een Synology NAS draait is bijzaak, geen hoofdzaak.
Excuus allemaal, het lag inderdaad aan mij. De extensie van het plaatje was .PNG en ik verwees src naar .png. Wist niet dat dit belangrijk wasVerwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 19:57:
[...]
Zoals aan de reactie onder je is te zien, maak je gewoon een HTML fout. Mijn opmerking klopte dus precies
Niet alleen hoort zo'n vraag niet thuis in dit draadje, het past nergens op GoT. Er wordt namelijk verwacht dat je zelf nog iets van inzet toont, waarbij een minimale inzet in dit geval gewoon een oplossing geeft en de vraag dus direct overbodig maakt.
"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."
je hebt gelijk.... hij doet het nog steeds maar zie nu onder de smart informatie van deze schijf Raw_Read_Error_Rate op 23 staanSpeedfightserv schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:19:
[...]
Dit is niet normaal en je schijf is aan het kapot gaan.
Je moet deze dus vervangen
BarryMel
Ik heb sinds gisteren een DS211 met DSM 3.1-1748.
Op IE9 (9.0.8112.16421) kan ik als ik een DSM "window" oppak deze niet meer neerzetten.
Je blijft dan het Move icon zien en het "window" wordt transparant.
In FF5 (5.01) heb ik hier geen probleem mee.
Enig idee?
Op IE9 (9.0.8112.16421) kan ik als ik een DSM "window" oppak deze niet meer neerzetten.
Enig idee?
👉🏻 Blog 👈🏻
Drop IE9, stick to FF5kraades schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 17:39:
Enig idee?
Hier exact dezelfde versies van DSM/IE9, maar geen probleem met moven van windows.kraades schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 17:39:
Ik krijg het beeld dat de DSM met bepaalde browsers/versies een probleem heeft. Ik kan bijvoorbeeld in IE9/FF5 geen bestanden bewerken (post). Maar niet iedereen schijnt hier last van te hebben. Misschien ligt het aan specifieke plugins die iemand installed heeft?kraades schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 17:39:
Enig idee?
Verwijderd
Beste Synology experts!
Ik zit te twijfelen qua welke model ik neem en maak graag gebruik van jullie advies!
Of een 411slim met 4x WD Scorpio WD10TPVT 1TB, of een 211j met 2x Hitachi Deskstar 7k3000 3TB. Het prijsverschil is 80 euro in het voordeel van de setup met de 211j...
Mijn voorkeur lijkt uit te gaan naar toch de 411slim.
Ik zit te twijfelen qua welke model ik neem en maak graag gebruik van jullie advies!
Of een 411slim met 4x WD Scorpio WD10TPVT 1TB, of een 211j met 2x Hitachi Deskstar 7k3000 3TB. Het prijsverschil is 80 euro in het voordeel van de setup met de 211j...
Ik zit nu op een andere PC dezelfde IE9 versie met op beide PC's alle IE9 add-ons disabled.verytallman schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 19:14:
[...]
Ik krijg het beeld dat de DSM met bepaalde browsers/versies een probleem heeft. Ik kan bijvoorbeeld in IE9/FF5 geen bestanden bewerken (post). Maar niet iedereen schijnt hier last van te hebben. Misschien ligt het aan specifieke plugins die iemand installed heeft?
De ene doet het wel en de andere niet.
Ander vraagje.
Ik heb er twee WD20EARS disks in zitten en heb met wd3idle de head park timer disabled.
Of kan ik deze beter op een paar minuten zetten? Mixed berichten op internet...
👉🏻 Blog 👈🏻
Als hij fouten blijft geven dan zou ik hem inderdaad een enkeltje RMA geven.barrymel schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 17:33:
[...]
je hebt gelijk.... hij doet het nog steeds maar zie nu onder de smart informatie van deze schijf Raw_Read_Error_Rate op 23 staan
Mag je meteen uitleggen waarom je die voorkeur hebt. Wij kunnen ook niet weten welke eigenschappen jij belangrijk vindt bij een NAS.Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 19:30:
Beste Synology experts!
Verwijderd
Wat ik zo gelezen heb is deze configuratie sneller door RAID 5. Verder is het ook energiezuiniger...Klojum schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 22:12:
[...]
Mag je meteen uitleggen waarom je die voorkeur hebt. Wij kunnen ook niet weten welke eigenschappen jij belangrijk vindt bij een NAS.
* sypie heeft de DS211J zojuist besteld en wacht nu af.
Kan het zijn dat er binnenkort nieuwe versies komen? 4Launch heeft in z'n webwinkel staan dat op=op. Meestal is dat een teken dat voorraad opgemaakt wordt om ruimte te maken voor nieuwe producten. Iemand een idee? (ik ga niet annuleren maar ben een beetje nieuwsgierig)
Kan het zijn dat er binnenkort nieuwe versies komen? 4Launch heeft in z'n webwinkel staan dat op=op. Meestal is dat een teken dat voorraad opgemaakt wordt om ruimte te maken voor nieuwe producten. Iemand een idee? (ik ga niet annuleren maar ben een beetje nieuwsgierig)
Verwacht eerder dat ze hem uit assortiment halen of dat ze een bulk aankoop gedaan hebben op dat model.sypie schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 23:20:
* sypie heeft de DS211J zojuist besteld en wacht nu af.
Nieuwe model zou je toch eerder op Synology site zelf verwachten.
Ik ben een absolute newbie als het gaat om gebruik van een NAS, maar wil me toch gaan begeven in de wondere wereld ervan.
Ben aan het denken over een DS211j en wil hem vooral gebruiken als backup. na voortschrijdend inzicht na aanschaf zal ik er zeker ook andere dingen mee doen.
1 vraag kan ik tot nu toe nog niet beantwoord vinden.
Om de rest van de familie niet te frustreren met allerlei lastige instellingen wil ik de doelmappen van alle gebruikers in mijn thuisnetwerk in de officeapplicaties instellen op een map op de NAS.
dus alles verwijst rechstreeks naar de NAS, kan dat? en is dat slim?
Ben aan het denken over een DS211j en wil hem vooral gebruiken als backup. na voortschrijdend inzicht na aanschaf zal ik er zeker ook andere dingen mee doen.
1 vraag kan ik tot nu toe nog niet beantwoord vinden.
Om de rest van de familie niet te frustreren met allerlei lastige instellingen wil ik de doelmappen van alle gebruikers in mijn thuisnetwerk in de officeapplicaties instellen op een map op de NAS.
Wil je hem nu als backup machine gebruiken (dus alle lokale data naar je NAS backuppen) of wil je je gebruikers op je NAS laten werken? Als je die vraag hebt beantwoord weet je het antwoord.Meatpoint schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 09:20:
Als je je gebruikers direct op het NAS laat werken dan zul je wel in een extra backup moeten voorzien.
ik wil ze dus rechstreeks op de NAS laten werken. mijn vraag is of dat kan.jongetje schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 09:35:
[...]
Wil je hem nu als backup machine gebruiken (dus alle lokale data naar je NAS backuppen) of wil je je gebruikers op je NAS laten werken? Als je die vraag hebt beantwoord weet je het antwoord.
Als je je gebruikers direct op het NAS laat werken dan zul je wel in een extra backup moeten voorzien.
Wat bedoel je precies met extra backup? als ik in de DS211j 2 schijven hang is er 1 toch de backup??
Ja dat kan, je moet dan de "Windows bestandsservice" inschakelen. De NAS verschijnt dan als netwerk-schijf in je explorer. Of het slim is... Als je NAS de HDD's heeft laten downspinnen moet je een aantal seconden wachten voor de je het ding kunt bereiken. Dan duurt iets opslaan dus ff wat langer dan je zou denken. Hetzelfde geldt natuurlijk met iets openen. Misschien is het een beter idee om de office bestanden lokaal op te slaan en dan één keer per dag ofzo te syncen naar een map op je NAS. Dan heb je altijd nog je lokale bestand als backup.Meatpoint schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 09:40:
[...]
ik wil ze dus rechstreeks op de NAS laten werken. mijn vraag is of dat kan.
Wat bedoel je precies met extra backup? als ik in de DS211j 2 schijven hang is er 1 toch de backup??
Overigens is RAID nooit een backup
[ Voor 17% gewijzigd door Crahsystor op 14-07-2011 10:30 ]
Addicted to silent computing
tnx, helemaal helder.Crahsystor schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 10:26:
[...]
. Misschien is het een beter idee om de office bestanden lokaal op te slaan en dan één keer per dag ofzo te syncen naar een map op je NAS. Dan heb je altijd nog je lokale bestand als backup.
Nu zijn de officebestanden in de regel niet zo heel groot.
wat zijn jullie ervaringen mbt foto's of mp3's? als ik die lokaal ga bewaren en op de NAS hebben alle gebruikers altijd een eigen bibliotheek en die zijn voor alle gebruikers anders. kan ik alle gebruikers uit 1 bibliotheek laten werken? ben ff aan het zoeken aan de juiste modus om de NAS te gebruiken
RAID helpt alleen tegen een kapotte HDD, alle andere mogelijkheden waarmee je data kwijt kan raken helpt RAID niet tegen. Denk aan dfomme gebruikers, virussen, brand, etc.Crahsystor schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 10:26:
Overigens is RAID nooit een backupEn je kunt de 2 schijven ook instellen als RAID 0, dus benut je dan alle ruimte. Maar hoe dan ook is een RAID array geen backup. Stel dat de voeding in de NAS gek wordt en de 2 schijven door laat branden (onwaarschijnlijk, maar 't is een voorbeeld). Dan ben je dus alles kwijt. Niks lokaal en geen backup.
Ik heb het automatische uit laten gaan van de HDD's uit gezet, omdat ik ook langs moest wachten als ik radio ging luisteren, sindsdien heb ik geen wachttijd bij opslaan en openen van files.
[ Voor 13% gewijzigd door Tukk op 14-07-2011 11:48 ]
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Verwijderd
Ik heb een vraagje over de Synology Disk Station DS1511+
Ik wil voor mijn bedrijf een goede snelle station hebben om daar de werkbestanden op te zetten.
Ik wil daar met raid 10 gaan draaien om de snelheid zo hoog mogelijk te krijgen en de kans op data verlies te verlagen.
Dit is geen oplossing voor backups want die gaan weer op een andere schijf.
Maar nu mijn vraag, in de DS1511+ kunnen 5 schijven en raid 10 gebruikt er volgens mij maar 4. Wat gebeurd er met de 5e harde schijf? Komt die als extra HD los van de raid of word deze dan ook in de raid gebruikt.
Ik heb al wat zitten zoeken op de site van Synology en Google maar heb er nog geen duidelijk antwoord op gekregen.
Ik wil voor mijn bedrijf een goede snelle station hebben om daar de werkbestanden op te zetten.
Ik wil daar met raid 10 gaan draaien om de snelheid zo hoog mogelijk te krijgen en de kans op data verlies te verlagen.
Maar nu mijn vraag, in de DS1511+ kunnen 5 schijven en raid 10 gebruikt er volgens mij maar 4. Wat gebeurd er met de 5e harde schijf? Komt die als extra HD los van de raid of word deze dan ook in de raid gebruikt.
Ik heb al wat zitten zoeken op de site van Synology en Google maar heb er nog geen duidelijk antwoord op gekregen.
Dat is meer een vrag over Raid, dan over de NAS.Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:14:
RAID 10 is striped and mirrored. Dat mirrored houdt in dat er voor elke HDD een kopie HDD is. Aangezien 2 * 2.5 HDD niet mogelijk is, is het bij 5 schijven 2*2 en eentje die niet mee doet.
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Geen idee wat ermee gebeurt (misschien kan je hem als HS configureren), wel weet ik dat je qua snelheid met de DS1511+ bij een RAID 5 opstelling (eventueel 4 Discs + 1 HS) in ieder geval één Gigabit aansluiting vol trekt. Welke snelheid heb je nodig?Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:14:
Eerst het probleem, dan de oplossing
Je zou dan aan het kijken zijn naar RAID10+hotspare... kan je dan niet beter naar RAID6 gaan? Dan heb je zekere 2-disk redundancy (hetgeen bij raid10 maar voor 50% van de 2disk uitvallen is), en het is idd nog maar de vraag of je méér snelheid gaat halen met RAID10
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
De snelheid van RAID5 op de 1511+ is meer dan goed te noemen. Draai momenteel RAID6 en pomp nog steeds een enkele Gigabit aansluiting vol. Aangezien het hier niet allemaal zo modern is dat ik Link Aggregation kan gebruiken. DUs ik zou gaan voor RAID5 eventueel met Hotspare of RAID6. Ik draai RAID6 omdat er ook nog een DX510 aanhangt.
Verwijderd
Ok ik zie dat ik me nog wat meer in de Raid moet inlezen.
Ik dacht al dat raid 10 maar 4 disks aan kon maar wist dus niet zeker hoe de 1511+ met de 5e omgaat.
Zal die ok eens aan Synology zelf voor gaan leggen.
Beetje offtopic:
Mijn gedachte is om de 1511+ vooral met Adobe bestanden te gaan werken wat soms veel data verkeer te verduren krijgt. Vandaar dat mijn oog viel op de raid 10. Raid 5 en 6 hebben weer mindere schrijf snelheden en kosten veel meer tijd om op te zetten en te restoren bij een failure, dat is wat ik er zelf kan uithalen.
Ik dacht al dat raid 10 maar 4 disks aan kon maar wist dus niet zeker hoe de 1511+ met de 5e omgaat.
Beetje offtopic:
Mijn gedachte is om de 1511+ vooral met Adobe bestanden te gaan werken wat soms veel data verkeer te verduren krijgt. Vandaar dat mijn oog viel op de raid 10. Raid 5 en 6 hebben weer mindere schrijf snelheden en kosten veel meer tijd om op te zetten en te restoren bij een failure, dat is wat ik er zelf kan uithalen.
De 5e zal vermeodelijk een losse HDD zijn, die je apart kan benaderen. Het lijkt dan of je 2 HDD's in de NAS hebt.Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 15:46:
Beetje offtopic:
Een stripe van mirrored disks om precies te zijn.Tukk schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:27:
[RAID 10 is striped and mirrored.
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik heb pas twee dagen mijn DS211, maar als ik het goed begrijp zou je daar een aparte disk group voor kunnen maken.Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:14:
IMaar nu mijn vraag, in de DS1511+ kunnen 5 schijven en raid 10 gebruikt er volgens mij maar 4. Wat gebeurd er met de 5e harde schijf? Komt die als extra HD los van de raid of word deze dan ook in de raid gebruikt.
Dus 1 disk group met 4 disks in RAID10 en 1 disk group met 1 disk in JBOD.
Maar nogmaals. Dit is theorie...
👉🏻 Blog 👈🏻
Hang er een DX510 bij aan, Mirror je 2 Sets van 5 Striped Disks...Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 15:46:
Beetje offtopic:
Lijkt me snel zat, houdt er wel rekening mee als je de Link Aggregation wilt gebruiken, dat je Switch het moet ondersteunen en dat je Computer natuurlijk ook 2 Gigabit aansluitingen moet kunnen teamen, dan heb je echt volledige bandbreedte.
( heb nog wel een compleet setje in de aanbieding, ga voor groter...
[ Voor 3% gewijzigd door uray op 14-07-2011 19:28 ]
Standaard worden de system shares music, photo en video gemaakt.
Op Windows wil ik echter graag één drive letter met de system shares music, photo en video.
Als je onderstaande symbolic links aanmaakt en in smb.conf "follow symlinks" aanzet dan werkt dit.
DiskStation> pwd
/volume1/Share/Media
DiskStation> ls -l
lrwxrwxrwx 1 admin users 14 Jul 14 18:35 Music -> /volume1/music
lrwxrwxrwx 1 admin users 14 Jul 14 18:46 Photo -> /volume1/photo
lrwxrwxrwx 1 admin users 14 Jul 14 18:46 Video -> /volume1/video
DiskStation>
Echter:
1. NFS negeert de symbolic links
2. FTP geeft een permission denied op de symbolic links
3. File Browser (DSM) negeert de symbolic links
Heeft iemand een oplossing of alternatief?
Op Windows wil ik echter graag één drive letter met de system shares music, photo en video.
Als je onderstaande symbolic links aanmaakt en in smb.conf "follow symlinks" aanzet dan werkt dit.
DiskStation> pwd
/volume1/Share/Media
DiskStation> ls -l
DiskStation>
Echter:
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
Heb je ook geprobeerd de zaak om te draaien? Dus de echte folders in /volume1/Share/Media, symlinks daar naartoe
Ik had gelezen dat dan de File Browser een "System is Busy" melding zou geven en dat is ook zo.Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 20:36:
Heb je ook geprobeerd de zaak om te draaien? Dus de echte folders in /volume1/Share/Media, symlinks daar naartoe
Echter, na het uitgevoerd te hebben lijken Audio/Photo/Media Station wel goed te blijven werken!
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
Ik heb ze gewoon alle 3 los gemount, weet ik zeker dat het altijd blijft werken. Maar ik ben blij voor je dat je jou uitvoering nu ook werkend hebtkraades schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 21:53:
[...]
Ik had gelezen dat dan de File Browser een "System is Busy" melding zou geven en dat is ook zo.
Echter, na het uitgevoerd te hebben lijken Audio/Photo/Media Station wel goed te blijven werken!
![]()
![]()
Volgens mij past mijn vraag hier.
In Sick Beard zag ik Notifications - Synology Indexer staan.
De uitleg erbij is:
Synology Indexer is the daemon running on the Synology NAS to build its media database.
Nu vraag ik me af waarom ik dit zou willen?
Heeft het überhaupt toegevoegde waarde dit te activeren?
De uitleg erbij is:
Synology Indexer is the daemon running on the Synology NAS to build its media database.
Verwijderd
schumi2004 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 22:30:
Volgens mij past mijn vraag hier.
De uitleg erbij is:
Bronat the end of the download, SB can now call the command synoindex to automatically add the new file to the UPnP server index
Je zoukraades schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 20:21:
Standaard worden de system shares music, photo en video gemaakt.
DiskStation> pwd
/volume1/Share/Media
DiskStation> ls -l
DiskStation>
Echter:
code:
kunnen proberen.1
| mount --bind /path1 /path2 |
Volgens mij kan je dan weer follow symlinks uitzetten in samba en werkt volgens mij via ftp/nfs en samba zonder verdere tweaks.
Je moet dan alleen wel een folder aanmaken om naartoe te binden, verder werkt het hetzelfde ongeveer als een symlink
Lekker op de bank
Als de upnp/dnla server gebruikt om rechtstreeks vanaf je nas naar je tv te streamen is het wel handig. Anders moet je namelijk na elk nieuwe film/serie de index handmatig rebuilden.schumi2004 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 22:30:
Gebruik je een mediaplayer of een htpc dan is het nutteloos om die optie aan te zetten.
[ Voor 11% gewijzigd door job op 15-07-2011 12:30 ]
Ik heb een Samba/FTP probleem..misschien kan iemand hier me helpen.
Ik heb een DS410j. Daarop heb ik een windows share aangemaakt die ik ook gewoon kan benaderen via mijn netwerk.
Nu treedt het volgende probleem op waar ik behoorlijk gefrustreerd van raak.
Die share kan ik bij het begin zien via een ftp server die op een andere pc in mijn lokale netwerk draait.
Via een FTP client wil ik files downloaden naar de Synology via deze lokale ftp server.
Dat gaat een aantal minuten goed maar dan opeens VERDWIJNT de share binnen mijn FTP server terwijl ik nog aan het downloaden ben. Alsof de Synology wordt uitgezet dus. Refreshen binnen de FTP client helpt niet.
Als ik dan via explorer echter de Synology share weer wil benaderen werkt dat gewoon en daarna is de share weer tijdelijk zichtbaar binnen de ftp server.
Mijn lokale ftp server ziet meerdere shares en die hebben geen problemen. Het is dus echt een Synology issue.
Wie weet hoe ik dit kan oplossen?
(En nee ik zoek geen andere opzet zoals rechtstreeks downloaden naar een FTP server draaiend op de Synology.)
Ik heb een DS410j. Daarop heb ik een windows share aangemaakt die ik ook gewoon kan benaderen via mijn netwerk.
Nu treedt het volgende probleem op waar ik behoorlijk gefrustreerd van raak.
Die share kan ik bij het begin zien via een ftp server die op een andere pc in mijn lokale netwerk draait.
Via een FTP client wil ik files downloaden naar de Synology via deze lokale ftp server.
Dat gaat een aantal minuten goed maar dan opeens VERDWIJNT de share binnen mijn FTP server terwijl ik nog aan het downloaden ben. Alsof de Synology wordt uitgezet dus. Refreshen binnen de FTP client helpt niet.
Als ik dan via explorer echter de Synology share weer wil benaderen werkt dat gewoon en daarna is de share weer tijdelijk zichtbaar binnen de ftp server.
Mijn lokale ftp server ziet meerdere shares en die hebben geen problemen. Het is dus echt een Synology issue.
Wie weet hoe ik dit kan oplossen?
(En nee ik zoek geen andere opzet zoals rechtstreeks downloaden naar een FTP server draaiend op de Synology.)
Laat maar..
Meerdere shares op de NAS?melk0r schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 14:30:
Welke FTP server gebruik je?
Hoe wordt de share gemapped binnen de FTP server?
Welk OS draait de FTP server?
Is er een netwerk mapping aangemaakt naar de betreffende share?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Op zoek naar een alternatief voor de Surveillance station ben ik op zoneminder gekomen. Zoektocht op het internet geeft weinig info weer.
Zijn er hier mensen die het geinstalleerd hebben en kunnen vertellen hoe het draait.
Is de installatie ook makkelijk ? ( ergens een manual om dit te installeren op je synology?)
Wat zijn de nadelen en voordelen ten opzichte van Zoneminder?
Alvast bedankt
En ja hebben users hier andere alternatieven die ze aan kunnen raden ipv surveillance station?
Zijn er hier mensen die het geinstalleerd hebben en kunnen vertellen hoe het draait.
Is de installatie ook makkelijk ? ( ergens een manual om dit te installeren op je synology?)
Wat zijn de nadelen en voordelen ten opzichte van Zoneminder?
Alvast bedankt
En ja hebben users hier andere alternatieven die ze aan kunnen raden ipv surveillance station?
Nee niet meerdere shares op de Synology. Ik gebruik ioFTPd op Windows7 Ultimate 64 bit. De Synology share is op de juiste manier geconfigureerd binnen de ftp server. Er is geen netwerk mapping aangemaakt (net zoals bij andere wel werkende shares bijv op een ReadyNAS).lier schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 14:49:
[...]
Meerdere shares op de NAS?
Welke FTP server gebruik je?
Hoe wordt de share gemapped binnen de FTP server?
Welk OS draait de FTP server?
Is er een netwerk mapping aangemaakt naar de betreffende share?
Ik vraag me af of deze vragen zo relevant zijn omdat mijn Synology share in eerste instantie WEL gewoon gezien wordt.
Het probleem is dat hij VERDWIJNT en zelfs gedurende download!
Laat maar..
Ik ben ook begonnen aan mijn eerste NAS, een DS211. Ik heb de installatie procedure helemaal doorlopen, alleen hij ziet tot nu toe nog maar 1 disk. Terwijl er toch echt 2 inzitten. (Lampje disk 1 & 2 branden wel)
[ Voor 22% gewijzigd door tiswat op 15-07-2011 16:39 ]
Heb je gekozen voor RAID, of niet?tiswat schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 16:30:
Ik ben ook begonnen aan mijn eerste NAS, een DS211. Ik heb de installatie procedure helemaal doorlopen, alleen hij ziet tot nu toe nog maar 1 disk. Terwijl er toch echt 2 inzitten. (Lampje disk 1 & 2 branden wel)
Ja.. alleen ik zie bij raid alleen DISK 1..niek87 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 16:44:
[...]
branden van beide disks de status led lampjes?
Als beide lampjes synchroon branden/knipperen en je ziet maar 1 volume, dan staan ze wrs in RAID1.
Wat zegt Control Panel -> System Information -> [Tabblad] Storage?
Staan daar wel twee schijven?
Nee maar 1 ' No Volume'emcea schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 17:15:
Als beide lampjes synchroon branden/knipperen en je ziet maar 1 volume, dan staan ze wrs in RAID1.
Je kunt een volume/disk group aanmaken en kiezen voor JBOD, RAID1 of RAID0.
JBOD is losse disks.
RAID0 is striped disks.
RAID1 is mirrored disks.
Ik heb gekozen voor JBOD.
http://img24.imageshack.us/img24/3922/storagesr.jpg
JBOD is losse disks.
RAID0 is striped disks.
RAID1 is mirrored disks.
👉🏻 Blog 👈🏻
Nja dat kan ik dus niet.. want hij ziet alleen disk 1.kraades schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 18:01:
Je kunt een volume/disk group aanmaken en kiezen voor JBOD, RAID1 of RAID0.
JBOD is losse disks.
RAID0 is striped disks.
RAID1 is mirrored disks.
Edit: schijven omgewisseld, nu ziet ie alleen Disk 2. Dus neem aan dat 1 schijf kapot is.
(Ik heb er trouwens 2 NIEUWE schijven in gedaan, moest de andere niet eerst geformatteerd worden? Dat ie hem daardoor niet herkend?
[ Voor 20% gewijzigd door tiswat op 15-07-2011 18:38 ]
DS211.
Sitecom 300N.
Cat 5E.
Afstanden < 15 meter.
Aan het begin van dit topic staan de volgende stats:
http://tweakers.net/ext/f/Sq5HRpuF0LtGuUf60FGVTStF/full.jpg
I.p.v. de genoemde 50 MB/s haal ik niet meer dan 30 MB/s met SMB. Via FTP haal ik nog minder...
Nu staat er wel een disclaimer onder. Maar ik vind 30 MB/s eigenlijk een beetje tegenvallen...
Sitecom 300N.
Cat 5E.
Afstanden < 15 meter.
I.p.v. de genoemde 50 MB/s haal ik niet meer dan 30 MB/s met SMB. Via FTP haal ik nog minder...
Nu staat er wel een disclaimer onder. Maar ik vind 30 MB/s eigenlijk een beetje tegenvallen...
👉🏻 Blog 👈🏻
Excuses. Het is dus echt een hardwarefout.tiswat schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 18:04:
[...]
Nja dat kan ik dus niet.. want hij ziet alleen disk 1.Iemand nog tips? Disks omdraaien o.i.d anders?
Edit: schijven omgewisseld, nu ziet ie alleen Disk 2. Dus neem aan dat 1 schijf kapot is.
(Ik heb er trouwens 2 NIEUWE schijven in gedaan, moest de andere niet eerst geformatteerd worden? Dat ie hem daardoor niet herkend?
Dus bij het aanmaken van het volume zie je maar 1 disk...
Zelf heb ik de nieuwe disks ongeformatteerd aangesloten.
👉🏻 Blog 👈🏻
Jup DoA, verdomme. (Eerst alleen de schijf aan de nas gehangen, kon hem niet vinden. Daarna schijf aan een pc gehangen, ook in de bios niet te vinden). Kan ik weer een hele tijd gaan wachten.kraades schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 18:49:
[...]
Excuses. Het is dus echt een hardwarefout.
Dus bij het aanmaken van het volume zie je maar 1 disk...
Zelf heb ik de nieuwe disks ongeformatteerd aangesloten.

Het heeft zo z'n voordelen om spullen rechtstreeks uit de winkel te halen... Ik heb vandaag 2 stuks Western Digital WD20EARS opgehaald bij de MyCom, voor dezelfde prijs als online maar zonder het geweld van de pakjesbezorger.
Daar heb ik inderdaad nu ook spijt van, zal de volgende keer het ook gewoon in de winkel halen.sypie schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 20:19:
Het heeft zo z'n voordelen om spullen rechtstreeks uit de winkel te halen... Ik heb vandaag 2 stuks Western Digital WD20EARS opgehaald bij de MyCom, voor dezelfde prijs als online maar zonder het geweld van de pakjesbezorger.
Het enige verschil is dat je het nu niet gezien hebsypie schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 20:19:
Je hebt nu minder gegooi en gesmijt onderweg. Als ik ze had besteld en via de post op laten sturen dan waren er nog een paar punten bij gekomen waar met de schijven gegooid kon worden. Aangezien winkels de schijven in bulk verpakkingen krijgen waar nog een dun reepje schuim tussen zit zal de schade daar wel meevallen. Van de winkel naar mijn brievenbus, daar maak ik me in dat soort gevallen meer drukte om.
Met FTP zou je sneller dan SMB moeten gaan, omdat het FTP-protocol minder overhead zou hebben. Of gebruik je toevallig SFTP? Dat is inderdaad zo traag als dikke stroop.kraades schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 18:06:
DS211.
Sitecom 300N.
Cat 5E.
Afstanden < 15 meter.
Ook NFS moet vlotter dan SMB gaan. Zelf heb ik maar meteen CAT6 STP-kabel ipv UTP genomen. Maakt qua prijs niet zoveel uit, en het zou voor een ietwat stabielere verbinding moeten zorgen bij langere kabels.
Ik heb m'n Synology DS211 nu een tijdje draaien en alles werkt perfect. Alleen is sinds vorige week de powerled gaan knipperen en is hier niet meer mee gestopt (ook niet na een reboot). De NAS is nog gewoon bereikbaar en werkt prima.. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Wat ik op het Synology forum terug kan vinden heeft alleen betrekking op defecte moederborden waarbij de NAS niet meer bereikbaar is..
Wat ik op het Synology forum terug kan vinden heeft alleen betrekking op defecte moederborden waarbij de NAS niet meer bereikbaar is..
Zit met een probleem met het netwerk gedeelte van mijn DS 1511+. Ben bezig mijn domeincontroller te migreren (draait al) naar SRV02 een VM onder ESXi, deze verzorgt ook de DNS en DHCP. In de DHCP scoop staat het IP van de nieuwe DNS server (192.168.0.11) als primary ingesteld.
Bij het herstarten van de DS zou deze dus de nieuwe DNS server moeten worden toegewezen. De DS blijft vast houden aan de oude DNS server (192.168.0.1 = SRV01 fysiek staat nu uit). Ook het IP en DNS op fixed zetten bied geen resultaat, als ik in DSM de instellingen opsla slaat hij het IP en de gateway op, maar de DNS verspringt weer naar de oude... Als gevolg dat de DS zich niet kan aanmelden bij het domein, en hierdoor de shared folders niet zichtbaar worden.
Zodra ik de SRV01 weer inschakel is er geen probleem meer... dan zijn de folders ook weer zichtbaar (na herstart van de DS).
Ook geprobeerd de DSM te updaten, naar de meest recente versie, maar helaas. Deze komt ook nog steeds met het zelfde probleem.
Iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn?
Bij het herstarten van de DS zou deze dus de nieuwe DNS server moeten worden toegewezen. De DS blijft vast houden aan de oude DNS server (192.168.0.1 = SRV01 fysiek staat nu uit). Ook het IP en DNS op fixed zetten bied geen resultaat, als ik in DSM de instellingen opsla slaat hij het IP en de gateway op, maar de DNS verspringt weer naar de oude... Als gevolg dat de DS zich niet kan aanmelden bij het domein, en hierdoor de shared folders niet zichtbaar worden.
Zodra ik de SRV01 weer inschakel is er geen probleem meer... dan zijn de folders ook weer zichtbaar (na herstart van de DS).
Ook geprobeerd de DSM te updaten, naar de meest recente versie, maar helaas. Deze komt ook nog steeds met het zelfde probleem.
Iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn?
* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris
Wat zegt de logging van de NAS?wvdveer schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 11:43:
Ik heb m'n Synology DS211 nu een tijdje draaien en alles werkt perfect. Alleen is sinds vorige week de powerled gaan knipperen en is hier niet meer mee gestopt (ook niet na een reboot). De NAS is nog gewoon bereikbaar en werkt prima.. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Na de DS211 te hebben gereboot kan ik deze niet meer via Windows benaderen.
Nu lijkt ook onderstaande file leeg te zijn...
Vraag:
Dit lijkt mij niet de bedoeling want nu start Samba niet!? Wat moet er wel in de file staan?
Addtionele vragen:
Kun je DSM ook virtueel installeren? Lijkt mij handig om e.e.a. te kunnen nakijken als er iets is ver*****.
Kun je DSM op de Synology ook "herinstalleren" zonder de disk te moeten formatteren?
Nu lijkt ook onderstaande file leeg te zijn...
DiskStation> pwd /usr/syno/etc/rc.d DiskStation> ls -las *samba* 0 -rwxr-xr-x 1 root root 0 Jul 14 18:44 S80samba.sh DiskStation>
Vraag:
Dit lijkt mij niet de bedoeling want nu start Samba niet!? Wat moet er wel in de file staan?
Addtionele vragen:
Kun je DSM ook virtueel installeren? Lijkt mij handig om e.e.a. te kunnen nakijken als er iets is ver*****.
Kun je DSM op de Synology ook "herinstalleren" zonder de disk te moeten formatteren?
👉🏻 Blog 👈🏻
Ja, dat kan met een paperclipkraades schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 21:22:
Zie hier voor beschrijving en disclaimers : http://forum.synology.com...Reset_the_Synology_System
Ik heb het zelf al een keer gedaan toen ik per ongeluk wat files teveel gewist had op een DS411+. Werkte prima en zonder dataverlies (al had ik gelukkig al wel een backup, behalve van het OS)
S80samba.sh (DSM versie 3.1-1748) : http://www.2shared.com/file/o5SRfMgH/S80samba.html
[ Voor 8% gewijzigd door sverzijl op 16-07-2011 22:02 ]
Ok, bedankt.
Ik heb de oorspronkelijke S80samba.sh inmiddels kunnen achterhalen door de DSM pat file uit te pakken.
Daarbinnen staat een hda1.tgz file met alle files.
Samba doet het weer...
Nieuwsgierig: kun je DSM ook virtueel installeren?
Edit: ik zie dat je de file hebt geupload. Super. Bedankt voor de moeite!
Ik heb de oorspronkelijke S80samba.sh inmiddels kunnen achterhalen door de DSM pat file uit te pakken.
Daarbinnen staat een hda1.tgz file met alle files.
Samba doet het weer...
Nieuwsgierig: kun je DSM ook virtueel installeren?
Edit: ik zie dat je de file hebt geupload. Super. Bedankt voor de moeite!
[ Voor 13% gewijzigd door technorabilia op 16-07-2011 22:04 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Enige wat ik daar zie wat niet 'normaal' lijkt is:
"System booted up from an improper shutdown" ivm een stroomstoring een tijdje terug.. Volgens mij is de NAS rond die tijd wel begonnen met knipperen.
Hmm, volgens mij ben ik een beetje een chaos aan het creëren op de 211j.
2*2TB in RAID 1, dus 1*2TB beschikbaar.
Ik heb in eerste instantie 1 volume met 2 gebruikers aangemaakt. Ik zou graag een maximale grootte voor een gebruiker instellen, zodat ik deze puur als Apple Time Machine kan gebruiken.
Is het dan genoeg om bij de gebruiker de quota in te vullen zodat dit quotum aangehouden wordt voor die gebruiker?
Als dat genoeg is dan kan ik daarna nog een gebruiker aanmaken waar ik als "gebruiker" mijn bestanden neer kan zetten zonder dat het in de knoop komt met Time Machine.
2*2TB in RAID 1, dus 1*2TB beschikbaar.
Ik heb in eerste instantie 1 volume met 2 gebruikers aangemaakt. Ik zou graag een maximale grootte voor een gebruiker instellen, zodat ik deze puur als Apple Time Machine kan gebruiken.
Is het dan genoeg om bij de gebruiker de quota in te vullen zodat dit quotum aangehouden wordt voor die gebruiker?
Als dat genoeg is dan kan ik daarna nog een gebruiker aanmaken waar ik als "gebruiker" mijn bestanden neer kan zetten zonder dat het in de knoop komt met Time Machine.
Weet iemand of het mogelijk is een app te installe op je DS welke je images resized ?
Korte uitleg waarom, mede8er kan in moviewall maar images aan die (uit mijn hoofd) max 225 pizels breed zijn.
Door gebruik van SB en CP worden de images gedownload in hun original size.
Nu wil ik zo min mogelijk user interaction toepassen dus vandaar.
Korte uitleg waarom, mede8er kan in moviewall maar images aan die (uit mijn hoofd) max 225 pizels breed zijn.
Door gebruik van SB en CP worden de images gedownload in hun original size.
Nu wil ik zo min mogelijk user interaction toepassen dus vandaar.
Voor zover ik weet is dat niet mogelijk, maar misschien is deze demo wat voor je?kraades schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 21:22:
Addtionele vragen:
Hey Tweakers,
Ik heb de vraag ook in het MAC forum gesteld, maar het gaat tenslotte om mijn DS210j...
daarom hier ook de vraag
Ik heb afgelopen week een andere router gekocht, na alle goede verhalen is het een Netgear WDR3700 geworden.
Ik zit nu alleen met een klein "probleempje";
Mijn timemachine backup, welke gestuurd wordt naar mijn Synology NAS, stopt er na ongeveer 650 mb weggeschreven te hebben mee.
Ik krijg dan een foutmelding met iets in de zin van dat de backup niet voltooid kan worden.
De schijf timemachine is wel gewoon toegankelijk en zichtbaar in finder.
Het moet iets in de instellingen zijn, want totdat de router werd vervangen werkte de timemachine wel goed.
Iemand ervaringen mee of suggesties?
Alvast bedankt.
Ik heb de vraag ook in het MAC forum gesteld, maar het gaat tenslotte om mijn DS210j...
daarom hier ook de vraag
Ik heb afgelopen week een andere router gekocht, na alle goede verhalen is het een Netgear WDR3700 geworden.
Ik zit nu alleen met een klein "probleempje";
Mijn timemachine backup, welke gestuurd wordt naar mijn Synology NAS, stopt er na ongeveer 650 mb weggeschreven te hebben mee.
Ik krijg dan een foutmelding met iets in de zin van dat de backup niet voltooid kan worden.
De schijf timemachine is wel gewoon toegankelijk en zichtbaar in finder.
Het moet iets in de instellingen zijn, want totdat de router werd vervangen werkte de timemachine wel goed.
Iemand ervaringen mee of suggesties?
Alvast bedankt.
Ik sta op het punt een DS 211+ aan te schaffen maar ik weet nog niet welke harde schijf. Er zijn zoveel soorten in verschillende prijsklasses.
Zelf heb ik 2 op het oog...
WD 2TB 3.5" SATA-300 GreenPower 64MB (60 euro) of
WD 2TB 3,5" SATA-600 7200rpm 64MB (120 euro)
De bedoeling van de DS 211+ is:
centrale opslag, mailserver, raid 1 draaien zodat beide hd's dezelfde info bevatten, nzb downloads, printerserver.
Ga ik dan het verschil merken tussen sata 300 en 600?
Het scheelt namelijk nog wat in prijs?
Of hebben een ander advies?
Zelf heb ik 2 op het oog...
WD 2TB 3.5" SATA-300 GreenPower 64MB (60 euro) of
WD 2TB 3,5" SATA-600 7200rpm 64MB (120 euro)
De bedoeling van de DS 211+ is:
centrale opslag, mailserver, raid 1 draaien zodat beide hd's dezelfde info bevatten, nzb downloads, printerserver.
Ga ik dan het verschil merken tussen sata 300 en 600?
Het scheelt namelijk nog wat in prijs?
Of hebben een ander advies?
Even kort door de bocht (met grove afgeronde waarden).
De sata 3 (sata 600) interface doet maximaal 600MB/sec.
De sata 2 (sata 300) interface doet maximaal 300MB/sec.
Bekijk dan eens de doorvoersnelheid van beide schijven (max snelheid bijvoorbeeld),
die zullen beide schijven onder de 200MB/sec zitten.
De doorvoersnelheid van een gigabit aansluiting is 100MB/sec.
De doorvoersnelheid van de DS 211+ is 50MB/sec.
Of begin onderaan mijn lijstje.. en concludeer dat elke HD die je nu koopt snel genoeg is.
De sata 3 (sata 600) interface doet maximaal 600MB/sec.
De sata 2 (sata 300) interface doet maximaal 300MB/sec.
Bekijk dan eens de doorvoersnelheid van beide schijven (max snelheid bijvoorbeeld),
die zullen beide schijven onder de 200MB/sec zitten.
De doorvoersnelheid van een gigabit aansluiting is 100MB/sec.
De doorvoersnelheid van de DS 211+ is 50MB/sec.
Of begin onderaan mijn lijstje.. en concludeer dat elke HD die je nu koopt snel genoeg is.
[ Voor 73% gewijzigd door job op 17-07-2011 02:07 ]
Ik denk dat de gemiddelde "cruising speed" van een mechanische hardeschijf vandaag de dag nog steeds niet boven de 80MB/s uitkomt, mocht je 'm zeg maar in 1x volledig willen volschrijven. Wat dat aangaat is SATA300 meer dan genoeg. Lezen gaat altijd sneller, dus wellicht kom je dan uit op gemiddeld 110-120MB/s...?
Bovendien worden 7200tpm-schijven ook nog warmer, terwijl het snelheidsverschil in een NAS-omgeving marginaal is.
Bovendien worden 7200tpm-schijven ook nog warmer, terwijl het snelheidsverschil in een NAS-omgeving marginaal is.
[ Voor 15% gewijzigd door Klojum op 17-07-2011 11:10 ]
Ik gebruik al een hele tijd een Synology DS107+, is inmiddels al een oud beestje...
Draait op DSM 2.2 met 1 x 500GB HDD (Samsung HD501LJ).
Deze nas is echt een workhorse, ze host op dit moment mijn bescheiden muziek, serie en film collectie, alsmede het zorgen voor downloads (sabnzbd) en SSL vpn tunneling.
Ben er altijd erg tevreden over geweest, hij is rete stabiel en ik speel er op 3 plaatsen in huis spul vanaf, maar nou loop ik er de laatste maanden heel erg tegenaan dat films en vooral ook muziek (op pc afgespelen via foobar) beginnen te stotteren zodra ik de windows explorer op mijn synology share open heb.
Vooral als ik bestanden ga deleten dan kan ik beter alles wat af aan het spelen is even pauzeren, want het hapert enorm.
Zou dit gewoon een beperking van de zwakkere nas zijn, of is hier nog iets aan te tunen? Ik heb in het "komende 3 jaar" budget wel een nieuwe nas opgenomen (DS211+ voor mijn intensieve gebruik denk ik), maar ik hoop dat er qua prioriteiten of buffering misschien nog wat winst te halen is. Of misschien eerst nog een verse 2TB samsung f4 erin...?
Draait op DSM 2.2 met 1 x 500GB HDD (Samsung HD501LJ).
Deze nas is echt een workhorse, ze host op dit moment mijn bescheiden muziek, serie en film collectie, alsmede het zorgen voor downloads (sabnzbd) en SSL vpn tunneling.
Ben er altijd erg tevreden over geweest, hij is rete stabiel en ik speel er op 3 plaatsen in huis spul vanaf, maar nou loop ik er de laatste maanden heel erg tegenaan dat films en vooral ook muziek (op pc afgespelen via foobar) beginnen te stotteren zodra ik de windows explorer op mijn synology share open heb.
Vooral als ik bestanden ga deleten dan kan ik beter alles wat af aan het spelen is even pauzeren, want het hapert enorm.
Zou dit gewoon een beperking van de zwakkere nas zijn, of is hier nog iets aan te tunen? Ik heb in het "komende 3 jaar" budget wel een nieuwe nas opgenomen (DS211+ voor mijn intensieve gebruik denk ik), maar ik hoop dat er qua prioriteiten of buffering misschien nog wat winst te halen is. Of misschien eerst nog een verse 2TB samsung f4 erin...?
[ Voor 3% gewijzigd door TweakMDS op 17-07-2011 12:35 ]
Kun je, terwijl je die aktie uitvoert, niet even de webui open laten staat met de sys. monitor, zodat je kan kijken of hij inderdaad tegen zijn limiet aan zit?SndBastard schreef op zondag 17 juli 2011 @ 12:32:
Hm, ik weet niet precies vanaf wanneer, maar toen ik vandaag wat aan het testen was kwam ik erachter dat ik nu nog maar 50MB/s down en 60MB/s up haal (zelfs als ik DS411 rechtstreeks op mn laptop (met SSD) aansluit, waarmee ik in mei nog wel tegen de 100MB/s haalde).sverzijl schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 22:29:
[...]
ook DSM 3.1-1613 (toevallig vandaag geinstalleerd), 4x2GB WD20EARS, haal rond de 100MB/s zowel up als down.
Iemand soortgelijke ervaringen? (DSM 3.1 - 1748)
Verwijderd
Onlangs een Synology DS1511+ aangeschaft, 5 x 2TB in Raid5. Alles draait perfect.
Snelheden via wifi naar Nas gaat aan 11-12 mb/s.
Ik schaf mij wat bulk cat6 kabel aan en een TP-Link TL-SG1008D gigabit switch.
Ik maak mij een utp kabel van 5-6 meter om m'n pc aan de switch te hangen. Alles goed en wel, echter haal ik maar 11 mb/s als ik naar m'n nas wil verzenden/ontvangen. Wat blijkt, m'n nic in de pc geeft 100mbit snelheid aan.
Hang ik dezelfde kabel direct van pc naar nas dan geeft m'n nic 1gbps snelheid aan en haal ik netjes 100-120 mb/s.
Om te testen maak ik een kabeltje van 1meter om m'n laptop aan de switch te hangen en wat blijkt. Deze geeft netjes 1gbit aan en haalt ook snelheden boven de 100mb/s verzenden/ontvangen (ssd in de laptop).
Is die kabel nu echt rot of scheelt er iets met m'n nieuwe (weliswaar goedkope) switch?
Snelheden via wifi naar Nas gaat aan 11-12 mb/s.
Ik schaf mij wat bulk cat6 kabel aan en een TP-Link TL-SG1008D gigabit switch.
Ik maak mij een utp kabel van 5-6 meter om m'n pc aan de switch te hangen. Alles goed en wel, echter haal ik maar 11 mb/s als ik naar m'n nas wil verzenden/ontvangen. Wat blijkt, m'n nic in de pc geeft 100mbit snelheid aan.
Hang ik dezelfde kabel direct van pc naar nas dan geeft m'n nic 1gbps snelheid aan en haal ik netjes 100-120 mb/s.
Om te testen maak ik een kabeltje van 1meter om m'n laptop aan de switch te hangen en wat blijkt. Deze geeft netjes 1gbit aan en haalt ook snelheden boven de 100mb/s verzenden/ontvangen (ssd in de laptop).
Is die kabel nu echt rot of scheelt er iets met m'n nieuwe (weliswaar goedkope) switch?
Inhakend op de doorvoer snelheden waar recentelijk over gesproken wordt.
Wat zou ik mogen verwachten aan snelheid voor het over plaatsen van bestanden naar mijn DS211 RAID0 op een Gigabit netwerk?
Ik zit nu zo rond de 30 a 35MB/s gemiddeld, lijkt mij dat het toch iets hoger hoort te liggen?
Wat zou ik mogen verwachten aan snelheid voor het over plaatsen van bestanden naar mijn DS211 RAID0 op een Gigabit netwerk?
Ik zit nu zo rond de 30 a 35MB/s gemiddeld, lijkt mij dat het toch iets hoger hoort te liggen?
[ Voor 0% gewijzigd door schumi2004 op 18-07-2011 08:35 . Reden: typo ]
Verwijderd
Ik zit met een DS209 met een mirrored set van twee 1Tb Samsung drives rond de 65MB/sec met uitschieters naar 70MB/sec. Overigens haal ik dat pas sinds ik de volume op Ext4 heb staan. Op Ext3 haalde ik die snelheden niet, én had ik ontzettend veel last van fragmentatie (download station). Dat laatste is met Ext4 vrijwel verdwenen.
Gebruik gewoon een standaard Netgear Prosafe (8 port) gigabit switch, een E4200 router van Linksys, en bekabeling is Cat6.
Gebruik gewoon een standaard Netgear Prosafe (8 port) gigabit switch, een E4200 router van Linksys, en bekabeling is Cat6.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2011 08:46 ]
Hallo,
ik zat te denken om een DS211 te halen. Op dit moment heb ik een CH3SNAS staan maar die is enorm traag met het afspelen van foto's (ION330 met XBMC erop). Bovendien haal ik maar 7MB/sec bij het kopiëren van bestanden van Windows 7 naar de CH3SNAS (dat in een Gigabit netwerk!).
Daarom dacht ik aan de DS211 (welke goed uit de test kwam bij tweakers). Nu zag ik alleen op iBood de Netgear Ultra 2 in de aanbieding. Met meer geheugen en een snellere processor dan de DS211.
DS211 heeft 128MB256MB(bedankt Rhapsody) geheugen en een 1,6Ghz ARM processor
De Netgear Ultra 2 heeft een 1GB DDR3 geheugen en een 1,8Ghz Intel Atom processor.
Opvallend is wel dat de Netgear trager presteert dan de DS211 (volgens de tweakers review), terwijl deze veel meer geheugen en een iets snellere processor heeft en ook nog 100 euro goedkoper is. Wat adviseren jullie? Alvast bedankt.
ik zat te denken om een DS211 te halen. Op dit moment heb ik een CH3SNAS staan maar die is enorm traag met het afspelen van foto's (ION330 met XBMC erop). Bovendien haal ik maar 7MB/sec bij het kopiëren van bestanden van Windows 7 naar de CH3SNAS (dat in een Gigabit netwerk!).
Daarom dacht ik aan de DS211 (welke goed uit de test kwam bij tweakers). Nu zag ik alleen op iBood de Netgear Ultra 2 in de aanbieding. Met meer geheugen en een snellere processor dan de DS211.
DS211 heeft 128MB256MB(bedankt Rhapsody) geheugen en een 1,6Ghz ARM processor
De Netgear Ultra 2 heeft een 1GB DDR3 geheugen en een 1,8Ghz Intel Atom processor.
Opvallend is wel dat de Netgear trager presteert dan de DS211 (volgens de tweakers review), terwijl deze veel meer geheugen en een iets snellere processor heeft en ook nog 100 euro goedkoper is. Wat adviseren jullie? Alvast bedankt.
[ Voor 8% gewijzigd door Unkie op 18-07-2011 09:15 ]
Je hebt het over de DS211, maar die heeft volgens Synology DDR3 256Mb. De DS211j heeft DDR2 128Mb (en 1.2 ghz processor)Unkie schreef op maandag 18 juli 2011 @ 08:58:
Hallo,
DS211 heeft 128MB geheugen en een 1,6Ghz ARM processor
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Dit topic is gesloten.