Korte persoonlijke bevindingen van de Window N101 tot nu toe:
Mijn vergelijkingsmateriaal is de tab van mijn vader, te weten die van 149 euro wat een paar weken terug in de Kruidvat folder stond. Wellicht geen echte vergelijking, maar aangezien ik niets anders heb gebruik ik hem maar als een ijkpunt. Bevindingen zijn gevoelsmatige inschattingen en niets met antutu of wat dan ook. Hoe je ze interpreteert is dan ook geheel aan jou.
Wifi bereik is matig tot redelijk, ik woon in een appartement en de afstand router -> slaapkamer is ongeveer 8-10 meter met daartussen 2 dunne muren en 1 steunmuur met gewapend beton. Op m'n slaapkamer heb ik dan nog maar 1 streepje bereik. Ik vermoed dat als je in een woonhuis van gemiddelde grote woont en je router beneden hebt staan je waarschijnlijk in je slaapkamer boven die het verst van de router afstaat je waarschijnlijk geen bereik meer zult hebben. Voor mij is het huidige bereik voldoende.
Scherm. Het scherm is mooi, niets meer en niets minder dan dat. IPS paneel wat duidelijk en mooie weergave bied. Ik vind het vergelijkbaar met de Kruidvat tab qua kwaliteit. Ik heb vooralsnog geen last van bleeding.
Rockchip 3066/Mali quadcore: Combinatie van beide leid onvermijdelijk tot de snelheid van het apparaat. GTA 3, MC3, Machinarium, Fifa12, Reckless racing 2 werken allemaal vloeiend. Ik ben pas tegen een probleem aangelopen. Ik wilde Top gear terugkijken op de site van veronica (Gemist app van Riposte mag geen SBS kanalen meer doorgeven) en dat verliep niet vloeiend. Vooralsnog niet heen gekeken waar dat aan kon liggen. De overall feel van de N101 is dat alles gewoon soepel en vlotjes verloopt.
Bouwkwaliteit: Het is geen ipad, hardware knoppen voelen goedkoop aan. Scheelt dat het apparaat dan ook goedkoop is. Geld ook voor de aansluiting van je koptelefoon en lader bijvoorbeeld. Koptelefoon dien je net iets harder erin te stoppen en lader past niet helemaal. Laden via usb gaat overigens niet, laden terwijl hij uitstaat ook niet.
Ik heb de OEM versie besteld bij Eternal Team op alibaba, ik had dus 0 chinese bloatware. Ook bootscreen is is neutraal "android dual core tablet", ik vermoed dat deze tab nog wel succes gaat boeken onder de kruidvat vlag.
HDMI/Bluetooth nog niet getest. Heb een bluetooth mini toetsenbord besteld en een HDMI kabel dus dit zal ik nog wel laten weten.
Pro:
Snel
Goedkoop
Veel waar voor je geld m.i.
Con:
Afwerking
In andere topics hebben ze last van screen bleeding, hierboven werd al vermeld dat het hetzelfde scherm betreft als de asus tf300, welke ook deze problemen kent.
Vooralsnog geen dev community, maar ik denk dat dit een kwestie van tijd is.
Samengevat:
Voor een tweaker met relatief kleine beurs en de wens voor een tab met goede hardware is dit een goede keus. Je maakt offers in de zin van afwerking en ondersteuning, maar deze zijn het m.i. helemaal waard. Wellicht dat ik deze week een volledige review met objectieve tests maak, maar pin me hier nog niet op vast
.