Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-07-2018
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een nieuwe audioset. Ik gebruik op dit moment een Z-5500 en als 17 jarige is het leuk spul en klinkt het allemaal wel leuk en aardig wanneer ik hem aansluit op m'n PS3, maar ik wil nu meer voor het echte werk gaan.

Ik luister erg veel muziek, dus dat de voornaamste reden waarvoor ik de audioset wil gebruiken. Daarnaast zal ik af en toe een film kijken en wil ik de set regelmatig gebruiken met m'n PS3.

Ik heb zelf al een beetje rond staan kijken, en de speakerset die ik op het oog heb is de Jamo S608 HCS 3.
Deze set is exclusief subwoofer en ik zoek er dan nog een subwoofer bij van rond de €250,-.
Voor de hand liggend is dan de Jamo Sub300, maar zijn er rond deze prijsklasse nog betere alternatieven?

Ik heb niet echt verstand van versterkers.

De Onkyo TX-SR-608 of 508 leek me wel wat. Kan iemand mij vertellen wat de verschillen tussen deze 2 zijn?
Als bv. de versterker 160 watt RMS heeft voor de subwoofer, en je een subwoofer hebt van 300 watt RMS, betekent het dan dat de subwoofer maximaal op half vermogen kan of? Ik ben nogal een leek op het gebied van audio.

Zijn er voor rond de 400-500€ nog andere goede alternatieven voor een goede versterker?

Ik ga waarschijnlijk morgen naar Smits in Arnhem, daar kan ik in ieder geval de S608's horen met een Onkyo TX-SR-508. Is zo'n audioset als dit bijvoorbeeld te vergelijken met film kijken met bv. zo'n Samsung zet die ze bij de mediamarkt voor bv. €1500,- aanbieden en hebben opgesteld in zo'n mini Bioscoopje om TV en geluid te demonstreren?

Ik woon in de buurt van Hengelo (Overijssel) en aangezien ik 17 jaar ben, ben ik niet in staat om 100 km van Hengelo vandaan een audiowinkel te bezoeken.

Ik hoor graag van jullie ;)

Groetjes,

Wout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:10
Het verschil tussen de Onkyo TX-SR508 en de TX-SR608 is al veel besproken in Het Onkyo Receiver ervaringen/discussie Topic. Maar staar je niet meteen blind op deze twee modellen, er zijn namelijk veel meer merken die receivers maken. Plus dat Onkyo een nieuwe serie aan heeft gekondigd, de TX-SRXX8 modellen zijn dus EOL en worden door sommige ketens dus niet meer geleverd.

Het voorbeeld wat je aanhaalt met de subwoofer klopt al niet: subwoofers zijn in 99% van de gevallen actief en hebben dus een eigen versterker intern. Speakers worden door de receiver aangestuurd en die krijgen dus vermogen. Maar op het vermogen moet je niet zo letten, lees voor de grap het begin van [FAQ] Audio eens door. Dan zal je snappen dat je aan een paar Watt al meer dan voldoende vermogen hebt om speakers aan te sturen. En dat 150 Watt voor het geluid zeker niet half zo hard is als 300 Watt.

Sowieso moet je het vermogen van Onkyo met een grote korrel zou nemen. Merken meten namelijk niet altijd gelijk. Om vermogen hoog uit te laten vallen wordt er gemeten bij 6 Ohm, met één kanaal aangestuurd en op 1000 Hz. Om het vermogen eerlijker weer te geven moet je meten bij 8 Ohm, vijf kanalen en 20 - 20.000 Hz. Er is geen formule om het om te rekenen. Maar een Onkyo TX-SR606 bijvoorbeeld leverde 140 Watt per kanaal gemeten op de eerste manier, eerlijk gemeten hield je daar nog maar 35 Watt van over. Nog meer dan genoeg om de buren hoofdpijn te bezorgen. Dus staar je niet blind op vermogen, zeker niet aangezien er diverse manieren zijn om het vermogen te meten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ik zal even het topic doorlezen.

Ik weet inderdaad dat er ook nog veel andere merken zijn kwa recievers, maar waar kom ik dan op uit? Ik ben echt een leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4rl0rd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-08 19:15
Ik ben toevallig in dezelfde situatie, nu ook de logitech z5500 en zoek ook vervanging!!

Voor de speaker twijfel ik nog tussen de Jamo S608 HCS 3 en de Wharfedale Diamond 10 serie

Wharfedale officiele site:
http://www.wharfedale.co....nguage/en-GB/Default.aspx

Wharfedale dealer :
http://abetterprice.nl/showgroep.asp?index=39&groep=8

Voor de versterker weet ik bijna zeker dat ik voor de pioneer vsx-920-k ga (a € 390 zie pricewatch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazz37
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 12:32
Als je hem voornamelijk voor muziek gebruikt waarom ga je dan voor een 5.1 set? Met jouw budget kun je een hele goede stereo set kopen die ook voor films goed te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woutjeeh schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 19:58:
Ik zal even het topic doorlezen.

Ik weet inderdaad dat er ook nog veel andere merken zijn kwa recievers, maar waar kom ik dan op uit? Ik ben echt een leek.
Hoezo wil je graag een surround set aangezien je veel naar muziek luister? Ik neem aan dat je nog thuis bij je ouders woont en je gekwalificeerde onkyo set meer een set bedoeld is voor in de huiskamer.
Probeer eens bij de lokale media markt wat micro sets uit van onkyo of yamaha (2.0). Je zult zeker versteld staan van wat die beestjes kunnen produceren in zuiverheid en klankweergave. Aan te raden zijn de Yamaha Pianocraft series - gezien jouw eisesn voldoet een mcr 840 prima - (prijzen verschillen van 500 tot 800 eur voor de mcr 640 tm mcr 940) en de Onkyo cs series.
Voor de Yamaha kan je op pixmania en eventueel redcoon een lichte sub vinden van diezelfde merk voor een eventuele uitbreiding naar 2.1 voor < 100 eur. De subs kosten bijna niets terwijl ze naar mijn mening zich best kunnen meten met de subs van +- 500 eur.
Probeer ze eens uit zou ik zeggen. Scheelt ruimte en is budgetair gezien zeer aangenaam. Goede (studenten) starterskit om het zomaar te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFO
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 21:16
Ik zou vooral gaan voor tweedehands. Met een budget van 1300 euro en alles compleet nieuw aanschaffen leidt altijd tot compromissen tussen componenten en speakers (boekenplank of vloerrstaand).

Op marktplaats worden vaak hele 5.1 of 5.0 sets voor 600 tot 800 euro weggedaan (bijvoorbeeld kef en b&w en dan nog maar 2 jaar oud ofzo). Neem je er nog een receiver erbij en je bent klaar voor misschien wel minder dan die 1300 euro. http://link.marktplaats.nl/423093460

Het leuke van op marktplaats zoeken is dat je meer voor minder krijgt. Als je er op uitgekeken bent je het ook bijna voor hetzelfde bedrag weer verkoopt (en aangezien je nu ook keuze hebt voor populaire en "duurdere" merken is de animo ook nog eens groter).

Zeker voor versterkers geldt dat t loont op marktplaats te kijken. Waarom wil je het nieuwste van t nieuwste? Elk jaar komen wel nieuwe receivers die maar marginaal verschillen van de vorige versie. De oude modellen worden dan met 40% afgeprijsd. Wil je net dat beetje meer power hebben voor je versterking dan loont om een zwaarder model te kopen.

Mijn huidige receiver speelt mijn vorige versterker (beide zelf merk) er gewoon uit. Weet de adviesprijs van de versterker niet meer, maar ik gok er op dat de adviesprijs van de receiver 2x zo veel was, wel was de versterker een paar jaar ouder.

Verder kijk ik zelf ook niet veel films, een a twee per week en staat elke dag wel de muziek te spelen (gewoon normaal niveau of zachtjes tijdens t studeren). Maar toch heb ik bewust gekozen voor een receiver. Het genot van de effecten tijdens een film zijn t mij gewoon waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
@ Schoenmerlijn, je hebt opzich wel een punt. Ik ga binnenkort eens even een kijkje nemen en in ieder geval even de moeite te doen om te kijken wat het is en hoe het klinkt. Toch neig ik naar een 5.1 set. Ik heb nu dus een Z-5500 en surround staat me dan aan. Ook wanneer ik shooters speel vind ik het een groot pluspunt.

Ik snap dat het meer een woonkamer set is en voor een jongen van 17 jaar die nog bij z'n ouders in woont wat groot werk is voor op een slaapkamer van 5 bij 5. Economisch gezien is het ook niet zo'n probleem om €1300,- neer te leggen ipv €600,- voor een micro set. Ik pak het liever direct goed aan dan dat ik over een tijdje weer kan als ik bv op kamers ga wonen (die kans is groot want zit nu in 5VWO) dat ik dan een mooie 5.1 set heb. Ik zie het meer als stap naar het ''grotere '' werk, want toen ik zo'n 12 was begon ik met een Speedlink €50,- setje, daarna een Z-2300, toen een Z-5500 en dan wil ik nu toch liever een mooie 5.1 set. Ik heb dan ook het idee dat de koop van een 5.1 van rond de 1300 euro ook wat toekomstgerichter is tegenover een micro set van rond de €600,-. Maargoed, zoals ik zei ga ik er nog wel even naar kijken en het beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Wout

Maar staar je niet blind bij de surround sets en bepaalde merken. Onkyo is bv niet meer wat het 15 jaar geleden was en de kwaliteit van hun onderdelen vervagen steeds (zoals hun ..8 instapreceivers). En als je pak em beet 2-3 maanden wacht komt de ..9 serires uit in NL en daar kan je beter op wachten aangezien de winkels in NL nog van hun oudere modellen af willen.
Een overstap van logitech naar een 'echte' hifi merk is een wereld van verschil en dan kan je budgetait gezien eerst op safe spelen voordat je > 1000 eur ga spenderen (een fout die mij zelf heel wat geld heeft gekost en uiteindelijk leer je daar het meeste van).

groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ben gister zo over paar reacties heen gekeken heel vaag. Was er niet weer van vakantie misschien beetje vermoeid of zo :P

@jeroen4488

Heb je die speakers toevallig al een keer gehoord? Of heb je er al veel over gelezen? Ze zien er wel strak uit op de site. Wat krijg je precies voor rond de €800 euro dan van dat merk?
Waarom kies je die boven bv. een Onkyo of een Denon of Maratz? Wat was bij jou de doorslaggevende factor voor de Pioneer?

@FIFO

Dat lijkt me opzich ook wel wat. Het probleem is dat ik dus niet zoveel merken / series van merken etc. ken. Ik weet dus niet wat iets waard is en wat het mag kosten. 2e hands speakers lijkt me ook wel wat als ik dan meer voor minder krijg. Ik had wel ergens in een topic op tweakers gelezen dat een 2e hands versterker wel meer risico met zich mee nam dan speakers?

Het probleem is wel dat ik dus niet zo 120 km kan rijden voor 2e hands speakers dus als ik ze 2e hands wil halen, dan heb ik ze liever binnen een straal van 75km.
Ik las ook wat over een reciever uit Duitsland bestellen. Dat lijkt me opzich ook wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4rl0rd
Keuze voor pioneer vsx 920 is denk ik meer persoonlijk, voor de prijs (+/- 400 euro) heeft deze hdmi 1.4 support (toekomst gericht) juist aantal aansluitingen en 7 x 140 watt uit me hoofd. Ook vindt ik de pioneer erg mooi maar voor het zelfde geld kan je ook een vergeleikbare onkyo kopen!

De speakers zelf niet gehoord, veel gelezen en revieuws, topic's, revieuws.
Luisteren kan maar in zeer beperkt aantal winkels aan de andere kant van het land meestal :(

dus geen technishe ondersteuning vanaf mijn kant :P meer een tip naar speakers en versterker waar je ook met dit budget naar kan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Staar je niet zo blind op het vermogen. Ten eerste is dat vermogen gemeten bij 6 Ohm en bij één kanaal. Een receiver van deze klasse gaat van zijn hele leven geen 140 Watt per kanaal halen, laat staan zeven keer 140 Watt. De receiver trekt nog geen 250 Watt uit het stopcontact dus kan dat vermogen nooit leveren. Denk dat je blij moet zijn als je 5 x 40 Watt uit een dergelijk apparaat krijgt. Nog steeds meer dan genoeg, maar gewoon om aan te geven dat (vooral opgegeven) vermogen niet zaligmakend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ik ben net even bij Smits in Arnhem geweest. Heb daar de S608"'s gehoord samen met een jamo Sub210 volgens mij. Ik vond ze lekker klinken. De gebruikte reciever was er dan wel een van 2000 euro maar ben er wel van overtuigd dat ze ook goed klinken op een goedkopere reciever. Daarnaast zij de verkoper dat ik heb beste uit de voeten kon met de Onkyo 6008. Hij zei dat dit de "beste" reciever was voor dit geld. Ik vroeg ook nog even naar de Pioneer, maar hij zei dat hij mij deze zou aanraden.

Hij zei ook dat er voor rond de €600 voor een 5.0 set niet veel meer keuze was dan de Jamo"'s en dat de hcs 3 een prima set was voor dit geld. Ik ga me nog even verdiepen in de Pioneer reciever en in de Wharfdale speakers en daarna een keer een keus maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Dat de Jamo's ook door een Onkyo TX-SR608 aangestuurd kunnen worden zal ik zeker niet in twijfel trekken. Echter zou ik toch eerst de speakers op deze receiver aan laten sluiten. Want een receiver van 2000 euro is toch heel wat beter en stabieler dan de TX-SR608. Op welke receiver heb je geluisterd? Onkyo heeft niet eens receivers die tot die prijs gaan, topmodel is de TX-NR5008 en die is al voor 1750 euro te koop....

"Beste receiver" is ook maar net waar je je eisen legt. Als je vooral kijkt naar dingen als de inputs en mogelijkheden dan klopt het inderdaad. Maar kwalitatief is er wel beter te krijgen, echter lever je dan dus wel in op mogelijkheden. Kans is overigens best groot dat hij de TX-SR608 aanraadt juist omdat die modellen er uit gaan, de TX-NR609 is namelijk al weer op komst. Dus de oude voorraad moet nog even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
@Fear1986 Ja dat is ook zo. Daarom had ik beste ook tussen aanhalingstekens gezet. Ik vroeg inderdaad ook nog even hoe het zat met de nieuwe Onkyo's die binnenkort uitkomen, maar daar zei hij verder niet zoveel over, alleen dat hij nog niet wist wat de prijs zou worden, wanneer hij ze kon verwachten etc. Hij zei wel dat de prijzen een stukje hoger kwamen te liggen. Kon ook een beetje een overhaaste uitspraak van hem zijn.

Ik heb niet echt naar het type gekeken van de recierver waar de jamo's aan verbonden waren. Ik meende dat ik een prijskaartje zag van €1999, maar het zou best kunnen zijn dat er wel een cd speler o.i.d. bij zat.

Wat is kwalitatief een betere reciever dan de Onkyo op dit prijsniveau? Iets minder functies vind ik niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4rl0rd
Ik heb net toch de Jamo S606 hcs3 gehaald (439€ bij foka) en de pioneer vsx920 (379€ bij correct na een belletje van te voren, anders in de winkel 449€).

Heb het allemaal nog niet goed aangesloten omdat ik nog juiste kabels moet halen e.d. maar het is iig een zeer mooie set! Heb het zwarte model jamo's, is de zijkant zwart hout en midden stuk zwart glans, wat mooi past bij de zwarte glans van de pioneer en bij mijn phillips tv :P

Zal zsm eens kijken of ik een fototje kan posten en als hij is aangesloten en lekker luisterennn

Succes met de zoek tocht! ps vertrouw nooit blindelinks op winkel personeel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:25
* Schaamteloze ik heb nog een versterker in de aanbieding-melding *
Ik heb op dit moment een nieuwe in ongeopende doos zittende Onkyo 608 staan... Morgen loopt de veiling hier op tweakers af... Scheelt je toch weer wat geld ;)

Je hebt geen DM of mail in je profiel, dus toch even op deze manier...

[ Voor 14% gewijzigd door Paultje3181 op 01-03-2011 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeroen4488 schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 08:35:
Ik heb net toch de Jamo S606 hcs3 gehaald (439€ bij foka) en de pioneer vsx920 (379€ bij correct na een belletje van te voren, anders in de winkel 449€).

Heb het allemaal nog niet goed aangesloten omdat ik nog juiste kabels moet halen e.d. maar het is iig een zeer mooie set! Heb het zwarte model jamo's, is de zijkant zwart hout en midden stuk zwart glans, wat mooi past bij de zwarte glans van de pioneer en bij mijn phillips tv :P

Zal zsm eens kijken of ik een fototje kan posten en als hij is aangesloten en lekker luisterennn

Succes met de zoek tocht! ps vertrouw nooit blindelinks op winkel personeel ;)
Nette speakers heb je aangeschaft. Probeer ze ook eens voor de grap zonder de woofer :) klinkt echt hemels.
Verder ook een goede prijs betaald voor je pioneer en imo zeer puike surround versterkervoor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klada
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-09 16:41
Paultje3181 schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 13:53:
* Schaamteloze ik heb nog een versterker in de aanbieding-melding *
Ik heb op dit moment een nieuwe in ongeopende doos zittende Onkyo 608 staan... Morgen loopt de veiling hier op tweakers af... Scheelt je toch weer wat geld ;)

Je hebt geen DM of mail in je profiel, dus toch even op deze manier...
Had deze veiling zo gezegd gewonnen :) maar deze Paultje laat niks meer van zich horen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocal1pse
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 15:13
Ik zou ook zeker een keer kijken naar de XTZ 89 set. Die modellen gaan er uit en als je snel bent kan je nog wel een setje krijgen voor onder de €500.
Klinkt naar mijn mening beter als de Jamo's. De zuilen heb ik zelf vergeleken met verschillende Kef en Mordaunt Shorts, tot modellen die in sommige winkels over de toonbank gaan voor de prijs van een hele 5.0 set bij XTZ, en die doen daar niet voor onder. Ik heb de daad bij 't woord gevoegd en zelf de twee fronts besteld en een kameraad de hele 5.0 set. Allebei nog geen seconde spijt van gehad.
Als je zo'n set koopt i.c.m. een leuke receiver heb je in jouw budget nog geld over voor een leuke subwoofer mocht je dat nodig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
@Jeroen, Vallen de boxen je mee of tegen met de VSX 920?

Ik heb nog steeds een kleine twijfel tussen de VSX 920 en de Onkyo SR-TX608.

De XTZ 89 kan ik zo niet zo goed vinden helaas.

Ik heb vandaag gebelt naar Smits, over het totale plaatje dat dit (waarschijnlijk) word:

Jamo S608 HCS 3
Onkyo SR-TX608
Jamo Sub300

Ik moest er uiteraard nog kabels bij hebben en daar schrok ik een beetje van. Bij smits raadde ze mij HDMI kabels aan van 45,- per stuk (ben er 2 nodig) en audiokabels van eerst 5 euro per meter, en toen ik om goedkopere vroeg (3,- p/m) zei de verkoper dat ik dat verschil wel ging merken kwa geluid, wat is jullie ervaring hiermee? De Jamo's zijn nou niet de duurste speakers en de versterker ook niet, is een HDMI kabel van 45,- (met een lengte van 3m) en 5 euro p/m audio kabel dan niet een beetje overkill voor mijn setup?

De verkoper zei dat de HDMI kabel een een betere weergave van kleurenspectrum had en wat beter geluid, zal ik dat op mijn toekomstige set nou echt gaan merken?

Daarnaast wou ik ook graag bananen pluggen hebben. Hij wou mij er 24 verkopen voor totaal 120 euro, is dit ook geen overkill?

Later heb ik met Eshop gebelt, en die man zei dat 2,50 p/m audiokabel prima was voor deze set, en 1,5 euro per bananplug ook prima was en dat dat naar verhouding wel klopte met de boxen en versterker.

Hoe denken jullie hierover en wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat je wordt beflest.
Ten eerste, als het goed is is de 609 binnen nu en 3 weken verkrijgbaar, dus ik zal daar maar even op wachten als je toch voor onkyo gaat kiezen.
Ten tweede wat betreft de hdmi kabels. Kabels van 50+ euro van merken behalve Moster zijn idd hun geld waard INDIEN je hdmi converterchips van tv en receiver van hoogwaardig kwaliteit is, maar dat is in bijna geen enkele product op dit moment nog zo. dus je bent beter af met kabels van +- 10 euro. Speakerkabels moet je maar even zelf in de zaak gaan kijken. koop iig speakerkabels met een 'gewoven' structuur, vlechtjes zeg maar. Bij koptelefoon bekabeling maakt dat iig wel uit maar ik heb ook een 600 ohms kloemel op mijn hoofd. betere soort bekabeling is er niet alleen weet ik niet hoezeer jij het verschil gaat merken.

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Hmm ok.

Maar het enige echte voordeel van die reciever is toch een internet aansluiting? Klopt het dat die rond de €500 gaat kosten? Nu is de 608 mooi goedkoop en een internet aansluiting ben ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
woutjeeh schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 17:44:
Hoe denken jullie hierover en wat zijn jullie ervaringen?
Op kabels en accessoires zit een hele grote marge. Grote kans dat ze op al die accessoires veel meer winst maken dan op de speakers en receivers. Maar ik zou HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2 en zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 eens doorlezen. Dan mag het duidelijk zijn dat je voor een paar euro de meter al meer dan goed speakerdraad hebt. Idem met HDMI wat inderdaad niet meer dan een tientje per kabel hoeft te kosten. Banaanpluggen zijn leuk, maar als je ze niet nodig hebt dan zou ik eerst een zonder proberen. Want je maakt toch weer extra schakelingen in de keten en dat hoeft niet altijd positief te zijn. Online (EBay) zijn er zelfs banaanpluggen te koop voor 15 euro de 24 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
@ Fear1986 bedankt voor de info. Haha de titel zegt eigelijk al genoeg, maar heb nog even de topic beetje doorgelezen. Duidelijke zaak lijkt mij.

Over de bannen pluggen zei de verkoper dat die juist beter waren, omdat er dan minder signaal verloren zou gaan / er ruis bij komt. Daarnaast vind ik het wel makkelijk om bannen pluggen te hebben, maar is het zo dat het voor het geluid bijna niks doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Banaanpluggen doen voor het geluid helemaal niets. Het enige is dat het makkelijker is met aansluiten. Je stopt een kabel makkelijker in zo'n banaanplug dan in een speakerterminal, zeker op de achterkant van de receiver. Dat is ook de reden dat ik banaanpluggen heb gekocht. Ik heb zelf banaanpluggen van 8,95 per paar en dat is al ziek duur. Maar heb ze vooral voor de looks genomen :P

Banaanpluggen zal echt niet zorgen voor een ander geluid. Sterker nog, als ze dat wel doen dan heb je toch iets verkeerd gedaan. Maar 120 euro voor banaanpluggen is wel heel duur koop zoiets en je bent ook klaar, voor veel minder geld.

Over het aansluiten van banaanpluggen is al veel geschreven. De één zweert bij alles vol laten lopen met soldeer zodat alles goed vast zit. De ander gebruikt adereindhulzen om eerst om de kabel te doen en daarna pas in de banaanplug. En weer anderen vouwen de speakerkabel dubbel om zo meer oppervlakte/dikte te creëren.

Zoals gezegd is het verkopen van kabels en dergelijke accessoires gewoon een lucratieve business aangezien de winstmarges gewoon zeer hoog zijn. Natuurlijk zou je als verkoper een kabel van 50 euro aanraden als je daar zeker 35 euro winst op kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Na een beetje onderhandelen en zoeken op het internet denk ik dat dit het word:

EUR 1475,00:
1x Jamo S608 HCS 3 kersen (Dark Apple)
1x Jamo SUB 300 kersen (Dark Apple)
1x Onkyo TX-SR608 zwart
2x HDMI kabel van 3 meter
40m. luidsprekerkabel
1 subwooferkabel
24x banaanpluggen
1 paar zwarte Apollo A1 / 7 stands

Heeft iemand nog tips of opmerkingen over de prijs of producten? Ik denk namelijk dat dit voor de prijs wel oke is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:44

BLN

Ik zou echt ff marktplaatsen als ik jou was, ik heb voor 800 euro 1.5 jaar geleden een vergelijkbaar surround systeem samengesteld. Onkyo tx-sr607 €349, €350 voor Wharfedale Diamond 8 fronts en 9 center, €80 voor een JBL PSW1200 subwoofer en kabels en dergelijke van allekabels.nl voor weinig (en dan wel knappe kabels hebben)

Vergeet niet dat een luidspreker in principe niet slijt. Die subwoofer die ik gebruik is 12 jaar oud, en die geeft films nog ongelooflijk effect mee. En de diamond 8 zuiltjes hebben een heel toegankelijk (niet vermoeiend) geluid.

Mijn punt is eigenlijk, ga niet onnodig €600 teveel betalen (en kwijtraken, want over 6 maanden is die hele set gemakkelijk 600 euro minder waard).

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echte hifi heeft een lange dagwaarde en zal itt tot computeronderdelen of computerhifi ook lang diezelfde waarde hebben.
punt wat jij maakt klopt wel dat tweedehands of plankmodellen zelfs beter klinken als eentje in nieuwstaat. Deze hebben een inbrandperiode nodig om nog goed te gaan klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
Ik zou als ik jou was, de Z5500 set voor surround houden voor films en games en dan een stereo set kopen voor de muziek.

2 luidsprekers met een versterker, kun je al een leuke basis set krijgen, bijv. 2x Kef Q500 en een Marantz PM5004.

Afbeeldingslocatie: http://www.stassen.nl/images_groot/3220_1283679313.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.stassen.nl/images_groot/4198_1278021710.jpg

:9~

Met een goede stereo set voor muziek ben je die 5.1 prul weer snel vergeten.

[ Voor 9% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 15-03-2011 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Hmm zit opzich wat in, maar zou de Jamo S608 zoveel minder presteren als die Kef Q500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind zoon zwarte marantz echt een beetje japans ogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
woutjeeh schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 19:57:
Hmm zit opzich wat in, maar zou de Jamo S608 zoveel minder presteren als die Kef Q500?
Je kunt het ergens gaan beluisteren. Geen grotere vreugde dan voorvreugde. Dus bedenk je maar goed van tevoren.

Ik zou echt gaan voor een stereo set + je logitech set. Ik heb dit zelf ook gedaan, een Logitech Z680 voor surround en een gewone stereo set:

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/DSC_0110.jpg

Een oude foto, inmiddels andere TV en huis, maar kan 123 geen nieuwere foto vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 19:59:
ik vind zoon zwarte marantz echt een beetje japans ogen :)
Het is ook Japans. Maar er zijn genoeg andere modellen voor 300-400 euro, of je koopt 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Hmm opzich is dat ook wel wat, maar m'n gevoel zegt dat ik toch liever ga voor een 5.1.

Is een Marantz SR5004 niet wat? i.p.v. een Onkyo TX-SR608? Heeft Marantz over het algemeen beter geluid dan Onkyo of? (ookal is dit ook een beetje persoonlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
De Marantz SR5004 is toch wel een slag beter dan een Onkyo TX-SR608. Zo gaat de Marantz niet alleen verder in de scaling (tot 1080p waar de Onkyo 1080i doet). Maar de opbouw en kwaliteit van Marantz is ook gewoon een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
@ FeaR1986, betekent dit ook dat ze over het algemeen een betere en meer gedetailleerde geluidsweergave bieden?

Is het enige nadeel van de SR5004 t.o.v. de SR608 dat de SR608 HDMI 1.4 heeft (wat dus later handig kan zijn met 3D?)

Ik ben er uit. Het word de Marantz SR5004. Heb daar een beter gevoel bij.
Heb ook even een belletje gedaan naar besthomecinema.nl en die verkoper zei mij dat
als ik 6 HDMI uitgangen overbodig vond en niks gaf om HDMI V1.4 ik beter 3 tientjes bij kon leggen voor
een Marantz SR5004. Als ik ook zo de topic doorlees heb ik ook over het algemeen het idee dat
Marantz er beter uit komt.

Het wordt het volgende:

Marantz SR5004
S608 HCS 3
Jamo Sub300

Bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 74% gewijzigd door woutjeeh op 16-03-2011 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Als je maar hopelijk niet over een paar maanden zo'n thread schrijft.....

7.1 receiver vs stereo versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFO
op t htforum staat nu een bijna nieuwe SR6004 voor 450 euro te koop (zilver). nog een slag beter dan de SR5004. en geen poespas met knoppen aan de voorkant.

ik heb in t begin volgens mij al een betoog afgestoken om gewoon lekker tweedehands te gaan kijken. en met zo'n aanbieding zou mijn keuze al meteen zijn gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
@Jahrastafari, Als ik een SR6004 neem, zal het dan wel gewoon goed zijn? Opzich zit er inderdaad ook wel wat in, omdat ik bijna nooit films kijk. Zou het echt zoveel schelen dan?

@Fifo ik zal eens even kijken op dat forum:). Kan m'n Marantz SR5004 (die ik vandaag heb ontvangen) nog in de doos zitten dus die kan ik altijd nog terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFO
woutjeeh schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 18:51:
@Jahrastafari, Als ik een SR6004 neem, zal het dan wel gewoon goed zijn? Opzich zit er inderdaad ook wel wat in, omdat ik bijna nooit films kijk. Zou het echt zoveel schelen dan?

@Fifo ik zal eens even kijken op dat forum:). Kan m'n Marantz SR5004 (die ik vandaag heb ontvangen) nog in de doos zitten dus die kan ik altijd nog terugsturen.
binnen bepaalde prijsklasse merk je echt weinig verschil. met een 5004 en een 6004 kan je echt goed uit de voeten.

heb zelf een marantz pm7200 ook verruild voor een sr6001.

wil je gaan experimenteren met een stereo, koop in de toekomst dan eens een tweedehands eindversterker van +500 euro en hang die aan je marantz. als je dan toch bezig bent op t htforum, kijk dan ook meteen naar de advance accoustic eindversterkers (allebei mono). ziet er gewoon gruwelijk uit met die vu-meters. zou ze wel willen hebben, maar t voegt voor mijn huidige speakers weinig toe. daarnaast verbruikt t extra stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
FIFO schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 18:58:
[...]

binnen bepaalde prijsklasse merk je echt weinig verschil. met een 5004 en een 6004 kan je echt goed uit de voeten.

heb zelf een marantz pm7200 ook verruild voor een sr6001.

wil je gaan experimenteren met een stereo, koop in de toekomst dan eens een tweedehands eindversterker van +500 euro en hang die aan je marantz. als je dan toch bezig bent op t htforum, kijk dan ook meteen naar de advance accoustic eindversterkers (allebei mono). ziet er gewoon gruwelijk uit met die vu-meters. zou ze wel willen hebben, maar t voegt voor mijn huidige speakers weinig toe. daarnaast verbruikt t extra stroom.
@Fifo, ik ben een beginneling op dit gebied, dus weet niet zo goed wat een eindversterker is. Ik ben een jongen van 17 jaar dus de set die ik nu ga aanschaffen moet wel een paar jaar mee. Wat is eigenlijk echt een toevoengde waarde die de SR6004 bied tegenover een SR5004? Kijk ik vind het namelijk altijd fijn om dingen nieuw te kopen (beetje slechte gewoonte maargoed), ik heb hier nu dus de SR5004 nieuw in doos staan (in het zwart) en die vind ik zelf erg mooi en als jij zegt dat de SR5004 niet zoveel verschilt met de SR6004 dan hou ik liever deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
woutjeeh schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 19:05:
[...]@Fifo, ik ben een beginneling op dit gebied, dus weet niet zo goed wat een eindversterker is. Ik ben een jongen van 17 jaar dus de set die ik nu ga aanschaffen moet wel een paar jaar mee. Wat is eigenlijk echt een toevoengde waarde die de SR6004 bied tegenover een SR5004? Kijk ik vind het namelijk altijd fijn om dingen nieuw te kopen (beetje slechte gewoonte maargoed), ik heb hier nu dus de SR5004 nieuw in doos staan (in het zwart) en die vind ik zelf erg mooi en als jij zegt dat de SR5004 niet zoveel verschilt met de SR6004 dan hou ik liever deze.
Even snel Google er op nageslagen en dit kom je veelal tegen:
  • 6004 heeft "High Grade Audio Components", 5004 niet
  • 6004 heeft bluetooth, 5004 niet
  • 6004 heeft 4 HDMI in en 2 uit, 5004 heeft 3 HDMI in en 1 uit
  • 6004 heeft 3 digital in en 5004 heeft 2 digital in
  • 6004 heeft USB en 5004 niet
  • 6004 is 10 watt krachtiger dan de 5004
  • 6004 heeft afstandsbediening met LCD scherm
  • 6004 heeft een mooiere afgewerkte front met klepje waar de 5004 gewoon knoppen heeft
De opbouw, afwerking en kwaliteit van de SR6004 is gewoon wat beter. Ook schijnt de SR6004 wat beter te klinken in stereo, maar dat heb ik zelf nooit kunnen vergelijken.

Het is maar net wat je het waard vind. Voor mij zou de tweedehandse SR6004 het niet worden als was deze maar twee tientjes. Ik heb gewoon niets met zilveren apparatuur. Je hebt een zwarte SR5004, dus hoe erg je de kleur vind is persoonlijk. Qua opties is de SR6004 dus wel beter en als je voor hetzelfde geld de SR6004 zou kunnen nemen is het puur op specs natuurlijk de SR6004 die wint. Maar de SR5004 is ook een zeer mooi apparaat. Het is dan wel de instapper van Marantz, maar kwalitatief is het beter dan wat merken als Onkyo, Sony, Pioneer en Harman Kardon brengen op de instapmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
@Fear,

Hmm naja kijk ik vind zilver opzich niet zo verkeerd, ookal vind ik zwart persoonlijk mooier, maar als de verschillen kwa stereo nou echt duidelijk hoorbaar zijn neem ik dat wel voor lief. Wat ds specs betreft en de ingangen heeft de SR6004 op bluetooth en datt leuke LCD schermpje weinig meerwaarde.

Denk je dat ik beter een 2.1 set kan nemen of zal het verschil meevallen als je kijkt naar een mijn prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFO
woutjeeh schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 19:05:
[...]

@Fifo, ik ben een beginneling op dit gebied, dus weet niet zo goed wat een eindversterker is. Ik ben een jongen van 17 jaar dus de set die ik nu ga aanschaffen moet wel een paar jaar mee. Wat is eigenlijk echt een toevoengde waarde die de SR6004 bied tegenover een SR5004? Kijk ik vind het namelijk altijd fijn om dingen nieuw te kopen (beetje slechte gewoonte maargoed), ik heb hier nu dus de SR5004 nieuw in doos staan (in het zwart) en die vind ik zelf erg mooi en als jij zegt dat de SR5004 niet zoveel verschilt met de SR6004 dan hou ik liever deze.
FeaR1986 schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 19:27:
[...]

Even snel Google er op nageslagen en dit kom je veelal tegen:
  • 6004 heeft "High Grade Audio Components", 5004 niet
  • 6004 heeft bluetooth, 5004 niet
  • 6004 heeft 4 HDMI in en 2 uit, 5004 heeft 3 HDMI in en 1 uit
  • 6004 heeft 3 digital in en 5004 heeft 2 digital in
  • 6004 heeft USB en 5004 niet
  • 6004 is 10 watt krachtiger dan de 5004
  • 6004 heeft afstandsbediening met LCD scherm
  • 6004 heeft een mooiere afgewerkte front met klepje waar de 5004 gewoon knoppen heeft
De opbouw, afwerking en kwaliteit van de SR6004 is gewoon wat beter. Ook schijnt de SR6004 wat beter te klinken in stereo, maar dat heb ik zelf nooit kunnen vergelijken.

Het is maar net wat je het waard vind. Voor mij zou de tweedehandse SR6004 het niet worden als was deze maar twee tientjes. Ik heb gewoon niets met zilveren apparatuur. Je hebt een zwarte SR5004, dus hoe erg je de kleur vind is persoonlijk. Qua opties is de SR6004 dus wel beter en als je voor hetzelfde geld de SR6004 zou kunnen nemen is het puur op specs natuurlijk de SR6004 die wint. Maar de SR5004 is ook een zeer mooi apparaat. Het is dan wel de instapper van Marantz, maar kwalitatief is het beter dan wat merken als Onkyo, Sony, Pioneer en Harman Kardon brengen op de instapmarkt.
[quote]FeaR1986 schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 19:27:
[...]

Eens met Fear. Ik zou m voor de kleur ook niet nemen, bij mij ook alles zwart. Maar qua looks dat de knoppen weer achter zo'n plaatje zitten weer.

Maar als je na gaat wat de prijzen van receivers doen (elk jaar komt er een opvolger, dus de 'oude' modellen gaan met flinke korting de deur uit). Dan vind ik het zonde van mijn geld om het in een winkel te kopen.
Jij hebt nu een 5004 van 800 voor 400. De 6004 is nu van 1100 voor 600 nieuw. Zo zie je maar hoe snel het gaat.

Maar zoals ik het hoor zou ik gewoon die 5004 uit de doos pakken aangezien deze nu al geleverd is. Lekker gaan genieten en dit verhaal in je achterhoofd mocht je over een paar iets nieuws willen. Waarschijnlijk wil je over een paar jaar nog steeds geen zilveren receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
woutjeeh schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 19:34:
Denk je dat ik beter een 2.1 set kan nemen of zal het verschil meevallen als je kijkt naar een mijn prijsklasse?
Ik had op HT Forum ook al gereageerd, maar hier dan nog eens. Ik ken zo geen stereoversterkers met een dedicated subwoofer pre-out zoals een meerkanaals surround receiver wel heeft. Stereoversterkers zijn voor twee speakers en niet meer. Nu kan je wellicht een subwoofer nemen en dan met de high-level ingangen werken (dan zet je de subwoofer tussen de versterker en de speaker), maar een subwoofer met RCA aansluiten op een stereoversterker gaat niet.

Maar voor 1300 euro heb je nu een leuke 5.1 set. Het is zoals gezegd wel instap en als je 1300 euro uit zou geven aan een 2.0 set-up heb je wel een niveau hogere componenten. Je zou dan bijvoorbeeld voor 300-400 euro een leuke stereoversterker kunnen nemen en dan voor 400-500 euro (per stuk) speakers.

Nu wordt de Jamo S608 door velen zeer goed ontvangen, maar mij heeft Jamo me nooit kunnen bekoren. Maar goed, zal me daar niet te veel over uitlaten aangezien ik nu een paar klassen hoger zit qua componenten.

Edit:
Wel apart trouwens, een SR5004 en complete 5.1 set bestellen en dan nu gaan twijfelen om alles terug te sturen en voor 2.0 te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 18-03-2011 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 12:10
Een halve topic kaap, maar ik denk dat budgettair gezien mijn wensen aardig aansluiten bij TS. Ik heb een Grundig Cinio AVR5200DD receiver met KEF 2005.2. De set wil ik upgraden ivm aanschaf nieuwe televisie, te beginnen bij de receiver. Ik heb de volgende modellen op het oog om eens te beluisteren:

Pioneer VSX-920-K
Onky TX-SR608
Yamaha RX-V667
Denon AVR-1911
Marantz SR-5004

Een audiowinkel adviseerde een NAD 747. Hier lees ik mindere reviews over en is toch wat duurder dan bovenstaande apparaten (€300-€500). Mijn wensen wat betreft aansluitingen zijn redelijk simpel:

- 1x HDMI 1.3 out tbv Samsung LCD TV.
- 1x HDMI 1.3 tbv media center
- 1x Optisch/coaxiaal in tbv media center - Goede DAC is gewenst

Verder geen poespas zoals 3d, netwerk, usb, ipod dock etcetera. Mooi uiterlijk is een pré, de Denon en Pioneer vind ik erg mooi, neutraal tegenover de Onkyo en de Marantz vind ik wat minder. De mediacenter gaat dit allemaal afhandelen. Na de receiver upgrade wil ik de front speakers vervangen voor staande zuiltjes (bijv tweedehands KEF iq5se). De receiver moet dergelijke speakers goed kunnen aansturen. Wat is jullie advies zodat ik een goede voorselectie kan doen voor te gaan luisteren?

[ Voor 5% gewijzigd door Taigu op 19-03-2011 14:09 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
@Jahrastafari,

Ik heb eens even goed na staan denken, en ik denk toch dat ik voor een 2.1 ga.

Nu zit ik alleen nog met 1 twijfel. Ik heb nu thuis al een Marantz SR5004 staan (die kan ik nog binnen 5 dagen terug sturen, dat is opzich niet zo'n probleem). Ik vroeg me alleen af of het geluid duidelijk beter zou zijn als ik deze receiver inruil voor een versterker, en dan precies dezelfde zuilen? Oftewel, of bv. de Klipsch RF82 echt stukken beter zal klinken op een stereo versterker dan op een Marantz SR5004. Als dit verschil niet zo groot zal zijn dan hou ik toch liever m'n Marantz i.v.m. de mogelijkheid om er later nog een center + 2 backs bij te kopen.

Als het toch een redelijk groot verschil zal zijn dan koop ik gewoon een stereoversterker, en dan hou ik gewoon m'n Z-5500 voor als ik 3 x per jaar een film kijken :P en voor de PS3 (die ik wel dagelijks gebruik, maar vooral Fifa 11 en dan is m'n Z-5500 opzich ook wel prima).

Zal een stereo versterker wel goed geluid geven wanneer ik hem via m'n 3.5mm aansluit op m'n laptop en dan met een verloopstukje aansluit op zo'n versterker? Of gaat dit ten koste van de kwaliteit?

Ik heb wel een eis, ik wil wel een losse subwoofer i.v.m. de muziekgenres die ik veel beluister. Wat zou jij me dan aanraden?

Budget voor 2 zuilen, stereo versterker en subwoofer is ongeveer 1300 euro. €1400 zou eventueel ook nog kunnen, maar het liefst 1300 euro.

@Fear, als je liever niet hebt dat ik op 2 forum's tegelijk zoiets behandel dan hoor ik dat graag. Dan zal ik alleen nog verder discuseren op het ht forum.

@Taigu, Onkyo gaat vooral voor veel componenten zoals 6 x HDMI 1.4, wat je bij de Marantz niet hebt, dus ik denk (en dat hebben anderen mij ook gezegd) dat wanneer je daar niet zoveel om geeft, maar liever wat beter geluid hebt je de Onkyo beter uit je lijstje kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
woutjeeh schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 21:24:
@Fear, als je liever niet hebt dat ik op 2 forum's tegelijk zoiets behandel dan hoor ik dat graag. Dan zal ik alleen nog verder discuseren op het ht forum.
Maakt mij niet uit hoor. Ik zit ook niet alleen op GoT (maar daar was je al achter). Van alle kanten advies inwinnen is net zo makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 12:10
woutjeeh schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 21:24:
@Taigu, Onkyo gaat vooral voor veel componenten zoals 6 x HDMI 1.4, wat je bij de Marantz niet hebt, dus ik denk (en dat hebben anderen mij ook gezegd) dat wanneer je daar niet zoveel om geeft, maar liever wat beter geluid hebt je de Onkyo beter uit je lijstje kunt halen.
Dankje! Inmiddels is de Denon AVR-2310/2311 aan het lijstje toegevoegd. Fear misschien nog een mening/advies?

Over de kabel, ik zou een digitale uitgang prefereren, eventueel met DAC. Ik weet het, het laatste is een hype, maar ik stond gisteren in een high-end winkel en was verbaasd wat een dac van 300,- doet voor een stereo set (Squeezebox -> DAC -> NAD stereo versterker) met relatief goede boekenplankspeakers (ik gok ca 1000,- per paar)

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Woutjeeh, ik denk dat de marantz versterker voldoende is, in die zin dat je met het beschikbare budget geen stereo versterker kunt kopen die een enorme vooruitgang in geluidskwaliteit kan bieden.

Ik zou je nu vooral focussen op 2 goede stereo speakers. Ga eens wat zaken langs of kijk op marktplaats. Ik denk ook dat je met goede, grote speakers echt geen subwoofer meer nodig hebt.

Kijk bijv. eens naar de Dali Ikon 6, Kef iQ90, Kef Q500/700.

[ Voor 60% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 19-03-2011 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ik vind persoonlijk de Dali Ikon 6 er wat minder uit zien helaas, deze heeft wel erg goede reviews.
Ik denk dat ik de komende weken eens even naar winkels probeer te gaan bij mij in de buurt. Ik heb nu
het volgende lijstje:

Of 2 van deze speakers met een externe subwoofer van +- €300:

Klipsch RF82
Kef iQ70

Of 2 van deze speakers zonder subwoofer:

Klipsch RF82 MK
KEF Q500
KEF Q700 (2e hands misschien?)
Kef iQ90
Dali Ikon 6

Mijn voorkeur gaat nu eigenlijk uit naar een 2.0 setup, omdat ik dan denk ik bv. 2 mid end speakers heb en later er nog een mooie sub bij kan kopen, t.o.v. 2 low end speakers met een leuke sub. Ik denk dat kwa uitbreid mogelijkheden naar hoger niveau ik beter voor 2 losse speakers van 500 euro p/s kan gaan dan 2 speakers van +- 300/400 euro en met alvast een niet al te dure sub. Wat vinden jullie?

Dan hou ik denk ik toch mijn Marantz SR5004 als jullie denken dat er niet een te groot verschil zal zijn tov een 400 euro stereo versterker.

Kan de Marantz SR5004 de bovengenoemde speakers van 500 p/s wel goed aan of?

Als er nog meer speakers in deze prijsklasse zijn waarvan jullie zeggen; deze zijn ook zeker aan te raden of de moeite om een keer te beluisteren dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ik twijfel nog tussen 3 speakers.

Welke zouden jullie nemen:

Focal Chorus 826 V €1200 per paar
Focal Chorus 816 V €1200 per paar
Focal Chorus 816 W €1600 per paar

Stel nou dat ik bv. €200,- van de 816W af kan pingelen, welke zouden jullie dan nemen?

@Fear jij hebt veel geluisterd naar Focal's had je verteld, dus ik ben benieuwd of je me verder kan helpen.

Uiteraard ga ik zelf ook luisteren. Ik ga morgen naar een zaak waar ze de 826V voor €1200 hebben staan per paar, een demo model incl 5 jaar garantie zonder beschadigingen o.i.d. en zaterdag waarschijnlijk naar een zaak waar ze de 816W's hebben staan en de 816 V's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
816W voor 1600 per paar 8)7
Ik heb zelf maar een paar euro meer betaald voor mijn Chorus 826W. En die verschillen op een paar punten toch echt wel met de 816W. Denk aan een speciale kleur lak en een laserinscriptie bovenop. En er zijn zelfs mensen die een paar 826W voor minder dan 1600 euro hebben weten te scoren. Maar goed, de 826W is niet meer te krijgen. Maar laatst stond er wel een paar 816W te koop voor 900 euro. Heb toen zelf nog getwijfeld die te kopen aangezien ik die dan als rear speakers zou kunnen gebruiken. Maar door ruimtegebrek niet gedaan.

Ik zou zelf voor de 826V gaan. De W-versie klinkt wel een stuk beter (rustiger, muzikaler, warmer), maar weet niet of ik er 400 euro meer voor over zou hebben voor een 816W ten opzichte van de 826V. Vind het overigens nogmaals extreem duur. Als je een beetje rond kijkt dan kan je voor dat geld ook een paar Chorus 836V vinden. Vraag is alleen of je die wilt hebben: vind de 836V echt een home cinema speaker en niet helemaal geschikt voor muziek. Door de drie woofers komt er nogal wat laag mee wat bij muziek te veel kan zijn. Ook vond ik de 836V wat schel overkomen. Echt een speakers waar ik na een uurtje muziek luisteren moe van zou worden. Voor 1400 euro voor een paar 816W zou ik het zo niet weten wat ik dan zou doen. De W is dus wel wat muzikaler, maar de V zal net wat meer laag kunnen geven door de twee woofers. Al zal je voor de complete beleving er altijd een subwoofer bij moeten hebben bij films. Want echt veel laag produceren de Focals niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-12-2024
Kijk ook eens naar de Boston Accoustic VS336, topkwaliteit die nu betaalbaar aangeboden word op HT-forum via een van de sponsors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amelandbor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 06:43
Zit dit topic eens te lezen en verbaas me toch over de hele gang van zaken.

Je begint met een 5.1 set en gaat over naar een 2.0 set. Op zich prima, maar ga je niet een beetje aan je doel voorbij. Je wilt goede stereo maar ook 5.1 voor wat films en shooters. Dat is prima te doen met een goede 5.1 set die ook nog eens betaalbaar is.

Ik lees dat je nog thuis woont en 2 van die grote speakers op je slaapkamer is volgens mij wel een beetje overdreven. Ook als je gaat studeren lijkt het mij een beetje overdreven om 2 van die speakers op een studentenkamertje te hebben. Ik woon zelf in een flat en heb daarom ook gekozen voor een 5.1 die daarbij past.

Het lijkt er op dat je jezelf een beetje gek maakt door alle keuzes en telkens maar meer lijkt te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
@ Pino, bedankt voor de tip. Ga er zeker wat mee doen.

@Amelandbor,

Ik woon inderdaad nog thuis, en luister erg veel muziek. Voor die aantal keer dat ik een paar potjes Fifa 11 speel op de PS3 of dat ik een film kijk, is de Z-5500 nog voldoende. Ik heb op het HT forum ook een topic, en daar werd mij ook geadviseerd gezien mijn situatie gewoon 2 goede stereospeakers te kopen met de mogelijkheid er later nog een 5.0 / 5.1 van te maken.

Ik hou de Marantz SR5004 en daar zoek ik nu dus 2 vloerstaanders voor. Het gaat er mij niet om of de boxen heel hard kunnen, maar dat ze mooi klinken. Ik snap zelf ook wel dat ik bv. met 2 x Focal 826v grotere ruimtes kan voorzien van goed geluid, en een studentenkamertje / mijn slaapkamer relatief klein is, maar dat neemt niet weg dat ze in zo'n kamer minder mooi klinken. Ik begin liever met 2 speakers van hogere klasse dan een 5.1 set van wat mindere klass.

Vandaar mijn keuze om toch voor een 2.0 te gaan. Ik heb m'n budget ook iets verhoogd, omdat ik liever gelijk 2 goede vloerstaanders koop en die extra +- 300 euro vind ik het waard.

Vandaag heb ik de 826V's beluisterd, en ik vond ze erg mooi klinken. Ook de bass waar ik zo m'n twijfels van had viel me echt reuze mee. Al met al erg mooie speakers. Er is nu alleen nog één ding waar ik aan twijfel.
Voor hetzelfde geld kan ik ook 2 x boston acoustic VS336 krijgen, die normaal ongeveer €2200,- kosten. €700,- meer waard tegenover de 826V's. Ik verwacht dus ook dat die meerwaarde hoorbaar zal zijn. Ik ga ze zaterdag beluisteren. Heeft iemand ervaring met deze speaker en wat zouden jullie doen in mijn situatie?

@Fear, ik vind dat de V826 kwa op laag wel lekker klonkt, de bass vond ik dus harder en mooier dan ik had verwacht. Waar stonden die 816W voor 900€ te koop? Of zijn die al verkocht? Als de BA VS336 tegen zouden vallen, dan kies ik denk ik toch voor de 826V omdat ik denk dat er voor 1200 euro niet veel beter te krijgen is.

[ Voor 28% gewijzigd door woutjeeh op 31-03-2011 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
woutjeeh schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:44:
Waar stonden die 816W voor 900€ te koop? Of zijn die al verkocht? Als de BA VS336 tegen zouden vallen, dan kies ik denk ik toch voor de 826V omdat ik denk dat er voor 1200 euro niet veel beter te krijgen is.
Die stonden op Marktplaats en die zijn nu inderdaad al verkocht. Ook niet gek met zo'n prijs. Staat overigens nu wel weer een paar Chorus 816W te koop voor 1175 euro op HT-Forum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ben zojuist naar Oostrum geweest om de boston Vs336 te beluisteren. Ik vond ze persoonlijk wat tegenvallen. De 826V gaf mij een fijnere / betere eerste indruk. Ik ga morgen de 826V's afhalen en ik mag ze 2 weken thuis laten inspelen / testen en mocht de bass iets teveel overheersen (wat sommige reviews beweren) kan ik de 826V's kostenloos omruilen voor een paar nieuwe 816V's:).

@Fear, ik had van iear gehoord dat de 816W tegenover de V veel minder indrukwekkend was dan de 826W vergeleken de 826V, dus ik denk niet dat dat hem gaat worden.

[ Voor 17% gewijzigd door woutjeeh op 02-04-2011 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
woutjeeh schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 17:03:
@Fear, ik had van iear gehoord dat de 816W tegenover de V veel minder indrukwekkend was dan de 826W vergeleken de 826V, dus ik denk niet dat dat hem gaat worden.
Kan wel, ik heb de 816V en de 816W nooit echt intensief beluisterd. Die speakers ga ik toch alleen maar aanschaffen als rear speakers, dus dan is het allemaal wat minder met luisteren aangezien de rears toch alleen voor de effecten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Sinds vandaag eigenaar van 2 x Focal 826V's ebonny. Wat een heerlijk geluidje. Helemaal omdat ik van een Z-5500 af kom :9~ !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
woutjeeh schreef op zondag 03 april 2011 @ 21:06:
Sinds vandaag eigenaar van 2 x Focal 826V's ebonny. Wat een heerlijk geluidje. Helemaal omdat ik van een Z-5500 af kom :9~ !
Ik denk niet dat je die Z5500 nog gaat gebruiken voor FIFA.
Voor films en games heb ik liever goed stereo dan slecht 5.1, nog liever goed 5.1 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Pics en een review graag! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Pics komen zeker! Moet alleen nog beetje kamer opruimen enzo;p. Ik wil er best een stuk over schrijfen, alleen ben niet zo'n audiofiel die kan zeggen of het midden of hoog wel goed uitebalanceerd is o.i.d.:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
woutjeeh schreef op zondag 03 april 2011 @ 23:15:
[...]...die kan zeggen of het midden of hoog wel goed uitebalanceerd is o.i.d.:p
Dat is ook haast niet te doen een review van een speaker op zich schrijven. Veelal heb je daarom ook een vergelijking met andere speakers die je hebt geluisterd. Want vergelijken is makkelijker dan één speaker beschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-12-2024
Gefeliciteerd! Enjoy en inderdaad, pics! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
@Pino thanks:).

Zoals beloofd een paar foto's;

Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/fpimages/2011/04/06/8b82e62963a9209de53c01a4e2fed8c2/Focal%25Chorus%25826V%25met%25kap..jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/fpimages/2011/04/06/7ac445f9b99ceabc86e8cceceddb3aa5/Focal%25Chorus%25826V%25zonder%25kap..jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/fpimages/2011/04/06/3ea4ab11e43700cff084deaf96834015/2%25x%25Focal%25Chorus%25826V.....jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/fpimages/2011/04/06/52f13cc2f7c7cd4bd0e17c5c2394f2d1/2%25x%25Focal%25Chorus%25826V...jpg

:)

[ Voor 10% gewijzigd door woutjeeh op 06-04-2011 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er goed uit.
Mischien een groter pc scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Vraag me af of een 816V (al dan niet 816W) in die ruimte niet meer dan genoeg was geweest. Zeker aangezien de speakers redelijk in zijn gebouwd. Je zit zo te zien wel in de + 6.0 dB , maar goed als je van een beetje laag houdt kan dat geen kwaad. En als het te veel is kan je altijd nog de onderste reflexpoort afsluiten met iets van een handdoek.

Het gaasje voor de tweeter kan er trouwens af. Heb dat zelf ook gedaan en vind het geluid dan toch een stuk beter klinken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
@Tommaasen

Dankje. Dat is een 24'' scherm wat je daar ziet. Vind het zelf groot genoeg :P Dat scherm dat aanstaat is een 13,3'' van een laptop, echt een fijn formaat.

@Fear Een 816v zou inderdaad ook wel voldoen maar kon voor hetzelfde geld een 826V krijgen.
Wat bedoel je met 6+ dB? Ik zal eens proberen het gaasje eraf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
woutjeeh schreef op donderdag 07 april 2011 @ 11:06:
@Fear Een 816v zou inderdaad ook wel voldoen maar kon voor hetzelfde geld een 826V krijgen.
Wat bedoel je met 6+ dB? Ik zal eens proberen het gaasje eraf te halen.
Die + 6.0 dB is het aantal dB wat het laag meer krijgt doordat de speaker (te) dicht tegen een wand staat. In de manual staat een tekening en berekening hoe je dat precies kan opmeten. Net wat ik zeg: mocht het laag te erg zijn dan kan je altijd nog wat dempend materiaal in de onderste reflexpoort stoppen. De voorste kan ook wel, maar als je zonder covers speelt is dat wellicht niet de meest mooie oplossing.

Het gaasje kan je er gewoon afhalen met een punt van een ballpoint of een kurkentrekker. Schijnt dat die gaasjes puur voor transport zijn en je ze er thuis af moet halen. Alleen laten veel mensen ze er op in verband met los lopende kinderen welke wel eens tweeters in willen drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
@Fear, hmm ok. Naja ik heb de bass ook nog op 5 dB+ op m'n receiver ingesteld omdat ik juist het idee heb dat de bass niet hard genoeg gaat. Mijn kamer dempt redelijk veel.

Moet je dan de punt van de balloint tussen het gaas en de box drukken en er dan gewoon uit trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
woutjeeh schreef op donderdag 07 april 2011 @ 16:58:
@Fear, hmm ok. Naja ik heb de bass ook nog op 5 dB+ op m'n receiver ingesteld omdat ik juist het idee heb dat de bass niet hard genoeg gaat. Mijn kamer dempt redelijk veel.

Moet je dan de punt van de balloint tussen het gaas en de box drukken en er dan gewoon uit trekken?
De Chorus-reeks geeft niet extreem veel laag, er zijn inderdaad speakers die (veel) lager gaan. Maar daardoor blijft de Chorus wel wat strakker onderin. Normaal zou ik adviseren om wat te spelen met de plaatsing van de speakers, maar dat wordt bij jouw toch wat lastig. Zo heb ik mijn speakers zeker 40 centimeter van de muur af staan zodat ze wat meer ruimte hebben. Dat geeft een stuk beter geluid dan als ik de speaker strak tegen de muur zet of netjes tegen de kast.

Hoe het met een ballpoint werkt weet ik niet, weet alleen dat het op die manier mogelijk is aangezien er mensen zijn die het zo voor elkaar hebben gekregen. Ikzelf heb het voor elkaar gekregen met de kurkentrekker van mijn Zwitserse zakmes. Gewoon de punt in één van de gaatjes steken, iets naar boven of beneden "drukken" om grip te krijgen en dan naar je toe trekken. In theorie is het lastig uit te leggen, maar het is in real life drie seconden werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
@Fear, ik zal het eens proberen. Bedankt voor je hulp. Ik kan inderdaad niet zoveel met de ruimte spelen, maar ik vind dat ze voor de ruimte die ze krijgen super klinken. Beneden in een open kamer klonken ze wel ietsjes beter maargoed. Doordat de basspoort aan de voorkant zit is het zowieso toch minder erg als hij niet zover met de achterkant van de muur staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
woutjeeh schreef op donderdag 07 april 2011 @ 17:30:
@Fear, ik zal het eens proberen. Bedankt voor je hulp. Ik kan inderdaad niet zoveel met de ruimte spelen, maar ik vind dat ze voor de ruimte die ze krijgen super klinken. Beneden in een open kamer klonken ze wel ietsjes beter maargoed. Doordat de basspoort aan de voorkant zit is het zowieso toch minder erg als hij niet zover met de achterkant van de muur staat?
Focal Electra had je inderdaad niet kwijt gekund daar, aangezien die een reflex naar achteren hebben. Op dat punt zijn speakers met reflex naar voren of onderen wel iets makkelijker te plaatsen. Maar die onderste reflexpoort straalt nog best wat uit waardoor het tegen de muur net te druk kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
@Fear, je kurkentrekker manier werkte goed :) Was inderdaad 3 seconde werk en ging erg makkelijk.

Het geluid klinkt inderdaad nog ietsjes beter wanneer het gaasje eraf is.

Ik zag ook in het Focal topic dat je het een paar keer over Heinhuis Hifi had, dat is tegenwoordig Audio de Marssteden. Daar heb ik m'n Focals gekocht :P. Echt super aardige en rustige verkoper. Ik kwam daar dus op afspraak, ik was een uur te vroeg i.m.v. uitval school. Hij was er toen nog niet. Toen had ik er even heen gebelt, en toen kwam hij meteen. Hij deed nog even 2 verwarmingen voor me aan, en bood me de gelegenheid om rustig te gaan luisteren. Naar ongeveer een half uurtje zei ik dat ik het prima vond. Toen zei hij zelfs nog of ik niet nog even wat langer wou luisteren. Hij was overigens ook geen aandringer of aansmeerder. Ik vond het een objectieve verkoper. Voor mensen die dus nog eens een keer wat nodig zijn kan ik Audio de Marssteden aanraden :).

(Mocht dus ook deze boxen 2 weken op proef hebben, zou ze daarna nog kunnen inruilen voor 816V's.)

Wat heeft trouwens een 3.0 set aan meerwaarde tegenover een 2.0 set? Wat kun je er meer mee? Want ik vroeg me namelijk af welke film / muziek / game 3.0 geluid heeft?

[ Voor 7% gewijzigd door woutjeeh op 10-04-2011 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Heb redelijk wat contact gehad toen het nog Audio de Marssteden was, helaas kon die winkel de Chorus 826W niet meer leveren dus ben ik verder gaan kijken. Wel veel goede verhalen over die winkel gehoord. En aan jouw opties (over het inruilen voor een 816V) blijkt dat wel weer.

Een center kan zeker toevoeging hebben aangezien het merendeel van de stemmen over de center komen. Echter kan je er aan twijfelen als je zo dicht op de speakers zit als jij doet. Dan kan je met een gewone 2.0 set ook nog wel wegkomen. Verder kan de receiver alles gewoon naar 3.0 zetten als jij dat instelt. Je kan dan gewoon DTS HD of wat dan ook afspelen, maar de receiver zal alles gewoon uit de drie aanwezige speakers laten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ik zit er inderdaad erg dicht op. Mocht ik er een keer een kopen, dan leg ik hem gewoon op mijn bureau, en wanneer ik dan een film kijk ga ik gewoon wat naar achteren zitten en dan zet ik m'n lcd tv op m'n bureau:P. Zal een PS3 in games een mooier geluid geven op mijn boxen + een Focal center dus 3.0 dan een z5500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Tsja, het geluid van de Z-5500 vind ik ronduit slecht dus ik zal altijd zeggen dat je uit de Focals een beter geluid zal gaan krijgen. Nadeel is wel dat elke game van de PS3 in Dolby Digital 5.1 of DTS 5.1 is en de rear speakers ga je dan toch wel missen. Dus het is afwegen wat je liever hebt: goed geluid of een volledige surround-ervaring.

Bij sommige games is het trouwens echt de moeite om de Focals te nemen. Games als Uncharted ondersteunen 7.1 LPCM, dus nog hogere bitrate dan DTS. En dat merk je zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Oke toevallig heb ik uncharted ook dus dat is mooi. Ik heb helaas nog geen center speaker, maar is het met 2.0 ook te doen of?

Moet ik nog wat aan de instellingen van m'n Marantz veranderen of kan ik gewoon de hdmi van de PS3 in de receiver stoppen en dat de rest dan vanzelf gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:05
woutjeeh schreef op zondag 10 april 2011 @ 20:12:

Wat heeft trouwens een 3.0 set aan meerwaarde tegenover een 2.0 set? Wat kun je er meer mee? Want ik vroeg me namelijk af welke film / muziek / game 3.0 geluid heeft?
Toevallig heb ik me een aantal weken (tjah, perfectionist...) bezig gehouden met die vraag.

1. 2.0 geluid, zonder center.

Het 5.1 geluid wordt gedownmixed naar 2.0.
(5.1 > left, right, center, back L back R, subwoofer).
De bas en muziek worden goed in de 2.0 gezet. De stemmen (center) wordt vaak te zwak in de muziek gezet.
Het gevolg is een soort mis-match tussen muziek-stemmem. In de praktijk ga je de speakers harder zetten om de stemmen goed te kunnen volgen. Als er dan een explosie / muziekstuk/ actiemoment komt, dan zal dat (erg) hard klinken zodat je de neiging weer hebt om het geluid zachter te zetten. Soms is de mismatch zo erg bij 2.0 ( Dark Night, waar ze nogal 's fluisteren...) , dat de het echt wat te grof is voor de buren...
Tenzij je daar van houdt natuurlijk :-)

2. 2.0 + center = 3.0
Hier zit je al beter. De stemmen worden uit de downmix gehouden en puur naar de center geleid. Achtergrondmuziek, explosies, effecten, gaan via je fronts en de balans is veel beter te regelen.
Al met al vind ik dit prettiger luisteren en kan je op een normaal geluidsvolume ook nog de stemmen goed volgen en zijn de explosies binnen de perken te houden.

Je kan altijd eens beginnen mt een losse luidspreker, geleend even ofzo, om dat eens te testen. Je reciever is daar natuurlijk prima geschikt voor.
Persoonlijk heb ik liever 2 goede fronts + een redelijke center, dan 5.1+ subwoofer.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
@shocked bedankt voor de uitleg. 3.0 lijkt me opzich wel wat. Zou ik mijn 2 rears van de z5500 op de Marantz aan kunnen sluiten zodat ik 5.0 heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
woutjeeh schreef op maandag 11 april 2011 @ 10:22:
@shocked bedankt voor de uitleg. 3.0 lijkt me opzich wel wat. Zou ik mijn 2 rears van de z5500 op de Marantz aan kunnen sluiten zodat ik 5.0 heb?
Hebben die speakertjes geen tulpstekkers?
Die zul je er waarschijnlijk af moeten knippen dan. Dan zal het wel werken, maar denk niet dat je er blij van wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
De rears van de z5500 kun je aansluiten met gewone Speakerkabel dus dat is geen probleem. De rears zijn toch niet zo belangrijk, af en toe een keer een effect ofzo tijdens het kijken van een film, en zolang ik nog geen Focal rears heb is dit denk ik beter dan niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
woutjeeh schreef op zondag 10 april 2011 @ 23:09:
Oke toevallig heb ik uncharted ook dus dat is mooi. Ik heb helaas nog geen center speaker, maar is het met 2.0 ook te doen of?

Moet ik nog wat aan de instellingen van m'n Marantz veranderen of kan ik gewoon de hdmi van de PS3 in de receiver stoppen en dat de rest dan vanzelf gaat?
HDMI van de PS3 naar de receiver en dan vanaf de receiver weer een HDMI kabel naar de monitor. Dan in de PS3 de set-up nog een keer doorlopen van de audio. De console zal zelf herkennen dat alles met HDMI aan is gesloten en alles aanvinken wat mogelijk is. In de game zelf moet je dan bij audio nog kiezen voor het gewenste formaat.
woutjeeh schreef op maandag 11 april 2011 @ 11:18:
De rears van de z5500 kun je aansluiten met gewone Speakerkabel dus dat is geen probleem. De rears zijn toch niet zo belangrijk, af en toe een keer een effect ofzo tijdens het kijken van een film, en zolang ik nog geen Focal rears heb is dit denk ik beter dan niks.
Ik heb ook een Focal 3.0 set-up en als rear speakers twee maal een Magnat boekenplankmodel. Komt voor de effecten meer dan genoeg geluid uit. Sterker nog: als ik het zo hoor is de aanschaf die ik wil doen van twee maal een Focal Chorus 816V voor een rear speaker best wel overkill. Maar goed, omdat het kan.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ok mooi om te horen. Mocht er een keer wat geld vrij komen voor een center speaker dan weet ik genoeg.

Ik lees trouwens vaak dingen over dure / goedkope, slome / snelle en dure en goedkope blueray spelers. Is een PS3 een goede blueray speler vergeleken een gemiddelde blueray speler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
woutjeeh schreef op maandag 11 april 2011 @ 18:56:
Ik lees trouwens vaak dingen over dure / goedkope, slome / snelle en dure en goedkope blueray spelers. Is een PS3 een goede blueray speler vergeleken een gemiddelde blueray speler?
Ligt er om te beginnen al aan welke versie van de PS3 je hebt. De eerste versie - de FAT - had namelijk een hoger verbruik dan de PS3 Slim. En de Slim heeft een nieuwere HDMI-chip waarmee je ook HD Audio als bitstream kan versturen. De PS3 FAT kan alleen zelf HD Audio decoderen en als LPCM versturen. Heb ooit een keer wat dingen onder elkaar gezet: FeaR1986 in "[Mini FAQ] Welke Blu-ray speler heb ik n..."

Zelf ben ik van een Playstation 3 naar een Pioneer BDP-320 gegaan wat een hele vooruitgang was. Nu heb ik laatst een Denon DVD-2500BT gekocht. Een pure transport, dus geen Blu-ray Live en wat al niet meer. Maar dit was toch wederom een upgrade.

Maar het is natuurlijk wel net waar je eisen en wensen liggen. Als je - zoals jij - al een receiver hebt die HD Audio kan decoderen hoeft de Blu-rayspeler dat niet meer te doen. Je zou als het ware met de meest basic modellen al uit de voeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ik heb zelf de Slim. Ik heb even je Mini FAQ doorgelezen en als ik dat zo lees vind ik een externe blueray overbodig (voor wat ik er mee zou doen). Er stond iets in dat je receiver geen DTS HD aangaf maar LPCM wanneer je een PS3 gebruikt. Als ik m'n laptop met een HDMI kabel verbind met m'n versterker, en dan via een programma een film afspeel met DTS-HD, staat er dan wel op m'n receiver DTS-HD? (Vind het namelijk zelf altijd fijn om te weten dat ik zeker DTS-HD heb,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Een Slim heeft al wat voordelen op de PS3 Fat zoals het stroomverbruik en de HDMI chip welke HD Audio kan uitvoeren als bitstream. De PS3 Fat heeft alleen dat deze LPCM aangeeft, de PS3 kan je ook zo instellen maar zou met jouw receiver niet nodig hoeven zijn.

Wat je laptop uitvoert hangt van het type af. Er zijn laptops die helemaal geen geluid via de HDMI uitgang meevoeren; laptops die alle audio eerst naar 2.0 terug scalen; laptops met maximaal 5.1 doorvoer maar ook laptops die inderdaad gewoon HD Audio door kunnen voeren als bitstream.

Let wel dat LPCM identiek is als dat je op de receiver iets van DTS HD kan lezen. Alleen heeft het bronapparaat als de audio gedecodeert en herkent de receiver het niet meer als zijn de DTS HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Als ik een DTS-HD film download, en ik die op m'n laptop afspeel met bv. Cyberlink en ik dus maar 2 speakers heb aangesloten op m'n receiver, maakt mijn receiver van het 7.1 geluid dan automatisch 2.0 geluid of moet ik daar ergens wat voor instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 20:13

FikkieHo

Wokmaster

Um, nee, een DTS-HD film downloaden en zomaar afspelen via HDMI krijg je hoogstens DTS eruit. Of je moet toevallig een soundcard hebben die het decoden. Maar 90% van de gevallen zal dat niet zijn (al helemaal niet icm Cyberlink aangezien die meer voor DVD's en Blu-ray's is).

Het enige wat je nu kan doen is ps3mediaserver installeren en die dan gebruiken om je film te streamen.

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
FikkieHo schreef op zondag 17 april 2011 @ 13:26:
Um, nee, een DTS-HD film downloaden en zomaar afspelen via HDMI krijg je hoogstens DTS eruit. Of je moet toevallig een soundcard hebben die het decoden. Maar 90% van de gevallen zal dat niet zijn (al helemaal niet icm Cyberlink aangezien die meer voor DVD's en Blu-ray's is).

Het enige wat je nu kan doen is ps3mediaserver installeren en die dan gebruiken om je film te streamen.
Wacht even! Ik ben mezelf namelijk aan het oriënteren op een AVR die ook HD audio aankan. Ik speel echter al mijn blurays (fysieke schijfjes) vanaf mijn HTPC met PowerDVD 10. Nu heb ik geen amazing specs op de HTPC maar ik was in de veronderstelling dat de data over HDMI zou worden meegestuurd waarop de AVR dan de decoding voor zijn rekening zou nemen. Maar begrijp ik nu dat het dus niet zo gaat? Of betreft het alleen gedownloade content? En dan nog: ligt het er dan niet aan de compressie en encoding etc van het bestand?

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

Men moet onderscheid maken tussen gedownload spul en schijfjes icm je hardware.

Voor schijfjes en gedownload geldt: zolang je videokaart/geluidskaart met HDMI de DTS-HD soundtrack kan bitstream dan is er geen probleem. Maar voor vele oudere kaarten is dat helaas niet mogelijk. Voor Blu-ray's kan je dan wel gewoon PowerDVD gebruiken en gedownload spul met MPC-HC met ffdshow.

Persoonlijk vind ik de 20 gig extra die je bij een DTS-HD mkv bestand niet waard:P Je kan net zo goed gewoon 5.1 downloaden, want zoveel scheelt het ook niet bij gedownload spul.. De bitrates zijn meestal al gecompresd.. Dit geldt natuurlijk niet voor Blu-ray Iso'tjes :)

Maar als je dus niet over zo'n geluidskaart/videokaart beschikt, dan moet je helaas bitstreamen via je PS3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
Ik zou zelf ook niet een DTS HD MKV downloaden, echter zou ik wel het maximale uit de fysieke schijfjes willen halen. Dus even simpel gezegd: om DTS HD/DolbyTrueHD af te spelen via een capabele AVR vanaf een HTPC moet de PC hardware deze formaten ondersteunen. Doen ze dat niet dan heb je geen HD audio. Dat klopt? Wel een beetje jammer dan, want doen moet ik weer meer tijd en geld investeren... Wat een hobby :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

yes, helemaal correct.. Maar heel veel goedekope nieuwe videokaarten ondersteunen de formaten al, dus het scheelt een hoop.

Vroegah moest je bijvoorbeeld een Asus Sonar van 200 euro derbij kopen om met dje peperdure videokaart met HDMI alsnog DTS-HD te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
@Fikkieho, ik heb zelf een laptop met een HD5470 en dus een HDMI out. Zover ik weet kan deze gewoon DTS-HD doorsturen. ALs ik dus een blueray iso download, kan ik die dan gewoon met behulp van een programma afspelen en DTS-HD afspelen op 2.0 via m'n Marantz SR5004?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
Fikkieho, hartstikke bedankt voor de uitleg! Ik vond toevallig een topic op het internet waar iemand met de exact zelfde specs als ik hetzelfde probleem uiteraard ondervind. Ik ben benieuwd hoe hij het heeft opgelost, maat het is een 100 pagina tellende topic in het Spaans...dus daar moet ik morgen effe voor gaan zitten...

EDIT: nog even zitten googlen naar geluidskaarten etc. Te veel hassle. Dus ik zal gewoon effe een nieuwe videokaart moeten scoren! Kan geen kwaad aangezien ik nu met een ATI Radeon HD 3200 zit :) was eigenlijk allaaang tijd om te upgraden! Thanks again!

[ Voor 28% gewijzigd door Póg mo Thóin op 17-04-2011 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

woutjeeh schreef op zondag 17 april 2011 @ 21:20:
@Fikkieho, ik heb zelf een laptop met een HD5470 en dus een HDMI out. Zover ik weet kan deze gewoon DTS-HD doorsturen. ALs ik dus een blueray iso download, kan ik die dan gewoon met behulp van een programma afspelen en DTS-HD afspelen op 2.0 via m'n Marantz SR5004?
yes, als je je iso dan mount met bijvoorbeeld daemon tools. Dan herkend powerdvd hem gelijk als een "fysieke" Bluray. Dus dan is er geen probleem om met PowerDvd het af te spelen.

Maar... Wat is het nut om DTS-HD in een stereo opstelling? Helemaal niks volgens mij :P Dan moet je gewoon in het menuutje van je film stereo aanvinken ;)

DTS-HD gebruikt meerdere kanalen (5.1/6.1/7.1), dus voor stereo zal je meerdere kanalen missen. Daarom bij stereo opstelling, ook altijd stereo optie kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ok bedankt voor de info.

Heeft DTS-HD niet een hogere bitrate dan stereo? Want dan zou ik dus liever de hoge bitrate van DTS-HD in 2.0 horen en dat alle effecten dan in een 2.0 opstelling worden afgespeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
@Fear Ik heb nu m'n PS3 aangesloten op m'n Receiver. Zoals al eerder vermeldt in dit topic gaat het om een Marantz SR5004. Ik heb bij PS3 en dan audio HDMI als output ingesteld en dan automatisch de codecs of hoe je dat ook noemt laten instellen. Ik heb vervolgens Uncharted 2 opgestart en ik kan daar in het menu DD 5.1, DTS LPCM 7.1 of iets in die richting. Je zei dat ik eens een keer volgens mij was het LPCM 7.1 moest proberen, dat dat nog beter klonk dan DTS, maar nu heb ik dat aangezet, en dan zie ik op m'n receiver dat er audio binnenkomt voor 7.1 kanelen. Ik heb m'n receiver zelf op Stereo staan. Betekent dit dat ik nu het 7.1 geluid te horen krijg in 2.0 of hoe moet ik dit anders instellen?
Pagina: 1 2 Laatste