Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeXL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-07-2015
Beste tweakers,

Sinds enige tijd ben ik de trotse eigenaar van een onkyo tx-sr508 receiver met daarbij de jamo 608 hcs3 surround set.

Ik heb deze aanschaf gedaan om het vervolgens voor films en muziek te gaan gebruiken.
Over de filmweergave ben ik voor de volle 100% tevreden. Ik blijf me na tientallen films soms nog steeds verbazen hoe goed sommige dingen wel niet klinken.

Alleen over de muziekweergave ben ik dan weer iets minder enthousiast. Op zich klinkt het allemaal best wel goed, vooral als je van een logitech z-5500 afkomt. Maar ik had gewoon gehoopt dat er meer in zat.

Ik ben dan ook een beetje gaan pielen om er beter geluid uit te krijgen. Qua equalizer en dergelijke was ik snel klaar omdat de pure audio knop toch altijd voor het beste geluid zorgde. Ik heb er ook nog even een stuk betere kwaliteit speaker kabel aan gehangen (tig jaar oud maar ik neem aan dat dat niet uitmaakt). Ik heb het gevoel dat dat voor een hele kleine verbetering zorgde maar meer niet (waar ik ook niet van uitging).

Ik vroeg me nu af hoe ik het geluid toch verder kan verbeteren. In de eerste instantie zat ik te denken aan een betere geluidskaart in mijn pc, maar na een beetje zoeken kwam ik erachter dat dat geen zin heeft als je hem optisch hebt aangesloten (klopt dit?).

Wat ik wel vaak ben tegengekomen is dat een stereo versterker vaak beter geluid geeft dan een home cinema receiver zoals ik die nu heb (wat ik heel logisch vindt). Ik vroeg me alleen af of dit voor een groot verschil gaat zorgen. Ik heb namelijk om en nabij de 250 euro betaald voor mijn onkyo en wil niet veel meer dan dat neer gaan tellen voor een stereo versterker. En als ik dat geld weer uitgeef dan wil ik ook wel dat het voor een echt groot verschil zorgt.

Om de opmerking dat ik maar naar de winkel moet gaan om te gaan luisteren maar gelijk voor te zijn. Ik ben van mening dat het geluid in een winkel sowieso altijd al een stuk beter klinkt dan thuis en dat je er vaak pas na uren (zeker met mijn ongetrainde oren) achter komt hoe goed iets nou echt klinkt.

Vandaar dat ik jullie mening vraag in de hoop dat jullie de ervaring hebben mij een duidelijk antwoord te geven.
In ieder geval alvast bedankt!

Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Definieer beter? Strakker, ruimtelijker, neutraler, warmer?

En hoe staan je instellingen tijdens het afspelen van muziek? Beste is uiteraard een knop voor pure stereo via de fronts, maar de vraag is of die mogelijkheid op jouw receiver aanwezig is. :)

Optisch zou inderdaad geen signaalverlies mogen opleveren. Wel zou ik even controleren of allerlei "optimalisatie" (meestal is het meer afbreuk met allerlei opties voor nepsurround, allerlei geluidsverwringende boosts en meer van dat soort werk) opties op je geluidskaart uit zijn geschakeld.

[ Voor 36% gewijzigd door TimMer op 17-03-2011 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Moeilijk idd. Je versterker zou op zich voldoende power moeten hebben om zeker bij maar 2 speakers de boel netjes aan de sturen. Tenminste ik neem aan dat je bij die pure audio alleen de 2 front speakers aanstuurt?
Daarnaast kun je sowieso even kijken naar je bron, wat voor geluidskaart heb je nu, digitaal>analoog wordt door de receiver gedaan neem ik aan? Een logische upgrade daar zou een aparte DAC zijn, zijn al flink wat topics hier langs gekomen daarover. Dat hoeft je geen fortuin te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:37

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou het zo laten en gaan sparen voor een betere receiver. Je hebt een prima speakerset, maar je gaat er niet gigantisch veel op vooruit met een andere versterker (het blijven meer home-cinema speakers dan echte muziek speakers). Echter krijg je door een betere receiver versterker wel een beter stereo-beeld en een betere weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:36
Gezien de prijs die je betaald heb voor de Onkyo (250 Euro) verwacht ik dat een losse stereo versterker een hoorbaar beter geluid zal geven dan de surround receiver. Maar of het ook genoeg is voor jou mening kan ik uiteraard niet zeggen.
Ga toch eens naar de winkel en vraag naar de mogelijkheden om deze thuis uit te proberen. Ik ben met je eens dat in de winkel luisteren ook niet altijd helpt. Klankverschil is vaak wel waarneembaar in de winkel maar het verschil tussen een stereo-signaal uit een stereo versterker en uit een surround versterker is inderdaad vrijwel niet te horen.

Een betere geluidskaart (denk aan Asus bijvoorbeeld) zal ook over het optische gedeelte wat beter geluid geven. Al zit 'm dat in de details. Met andere woorden voor de veruit de meeste mensen niet de moeite waard en met jou Onkyo misschien niet eens waarneembaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Athome schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 18:32:

Een betere geluidskaart (denk aan Asus bijvoorbeeld) zal ook over het optische gedeelte wat beter geluid geven. Al zit 'm dat in de details. Met andere woorden voor de veruit de meeste mensen niet de moeite waard en met jou Onkyo misschien niet eens waarneembaar.
Dat is onzin als beide kaarten 44.1KHz doen. Beide zijn digitaal verbonden dus 0,0 verschil. Zoals ik al zei ga je pas verschil horen als je het analoge gedeelte verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49
Even meer een gedachtengang, ik zit nl. in een vergelijkbare situatie. Het plaatsen van 2 betere zuilspeakers i.c.m. 5 surround boxjes, zou dit een duidelijke verbetering kunnen geven? Of gaat je filmweergave hier ook van naar de klote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Als je de boel correct instelt op je receiver lijkt mij dat goed gaan, uiteraard afhankelijk van het karakter van de verschillende speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeXL
Harstikke bedankt voor de snelle reacties! Ik gebruik dus altijd de pure audio knop en ja dan worden er maar twee speakers aangestuurd.

Het digitaal naar analoog wordt inderdaad door mijn receiver gedaan. Ik ga even kijken of die optimalisatie onzin op mijn geluidskaart inderdaad helemaal is uitgeschakeld. En ik ga me ook even verdiepen in die aparte DAC.
Ik ga proberen voor een tijdje van iemand een goede (maar ook goed betaalbare) stereo versterker te lenen om het dan nog even goed te vergelijken. Schiet me ineens te binnen dat ik daar misschien wel iemand voor weet en dat is natuurlijk altijd het beste vergelijken.

Ik snap dat het lastig is om te zeggen of een stereo versterker echt een groot verschil gaat maken omdat dat natuurlijk nogal afhangt van je eisen. Als er nog mensen zijn die uit eigen ervaring weten dat het voor hun wel een wereld van verschil heeft gemaakt hoor ik dat natuurlijk graag alsnog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:06
Het zal ongetwijfeld lonen om de D/A conversie op het apparaat te doen dat de betere DAC aan boord heeft, Kan je geluidskaart zijn, kan ook je receiver zelf zijn.
Voor cd-spelers geld ook zoiets: als je een relatieve prutspeler digitaal aansluit op een versterker met een goede DAC, zal het geluid ook een stuk beter zijn. Is de DAC van je cd-speler high-end en je versterker een stuk minder, dan zul je dat ws ook horen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Let wel: losse DAC's zijn de laatste paar jaar de rage op GoT, maar daadwerkelijke wonderen verricht het maar weinig, aangezien je speakers de grootste bepalende factor voor het uiteindelijke geluid zijn.

Bitjeneuken op DAC-niveau wordt pas interessant als je een behoorlijk dikke set hebt staan, de rest is gewoon geilen op theoretische specs door techneuten.

[ Voor 28% gewijzigd door TimMer op 17-03-2011 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeXL
@ TimMer

Dat gevoel kreeg ik al een beetje ja. Laat die DAC dan ook maar gewoon schieten. Ik ga het even proberen met een goeie geleende stereo versterker en als dat niks wordt dan heb ik denk ik alles wat betaalbaar is wel een beetje geprobeerd en wordt het maar gewoon weer ouderwets sparen voor nog beter spul :)

Bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-03-2023

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

met al die mooie filmklanken en explosies is eigenlijk niet goed te horen of iets nu goed klinkt.
met bijv. een dvdhomecinema van 5 tientjes bij de blokker klinkt een film ook al goed maar dan kom je bij waar je het goed kunt horen; muziek en dan hoor je al snel dat het toch gebekken heeft.
daarom ff in hetalgemeel : als je een stereo gaat kopen laat je niets wijsmaken met films maar neem een cd mee!
ff terug naar u, zit er geen fuctie dat u de surround en de center uitgezet kan worden als u hem op cd of tuner zet.
heetf mijn oude 5.1 jvc wel

Nieuwkoop is duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 16:15

mvz

muziek verslaafde

wat voor mij echt een wereld van verschil maakte, was de speakers aansluiten op dedicated eindversterker blokken.

de overstap van TX-SR701 ingebouwde versterking, naar marantz blokken, was mindblowing.

weet alleen niet of jou amp ook pre-uit heeft.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 23:16
Kijk eerst eens naar de plaatsting van je speakers en experimenteer daar eens mee :) Als dat niks helpt zal weinig helpen behalve andere speakers. Een andere versterker zal het geluid echt niet zomaar anders maken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1