Lang verhaal, maar bevat een guide voor Maokai:
Ik heb eindelijk mijn main tank gevonden (meestal speelde ik Shen, maar Maokai is fantastisch). Voor een tank heeft hij echt een fantastische laning phase en kan relatief makkelijk farmen, zeker vergeleken met andere tanks (denk aan een Rammus, Shen, Alistar, etc), omdat hij zijn Saplings heeft (daarover zo meer). Hij heeft ook goede interrupts (Root + knock up en slow), daardoor hij channeling spells kan stoppen, iemand die je squishies achtervolgd kan stoppen. Of je kan er uitstekend mee chasen. Zijn ult is een 1 point wonder (Diablo fans hier?

), maar ook hier, geef ik zo meer uitleg.
Masteries: 9/6/15 OF 0/21/9
De eerste geeft je wat survivability, meer damage en wat CDR, de 2e geeft je echt de tank build, met wat regen bonusses van de ultility tree. Ik hoop hoef ik, niet toe te lichten welke masteries belangrijk zijn, dit zijn namelijk de common builds. Het enige wat ik op moet merken, is dat met de 2e mastery build, je improved heal neemt.
Runes build tijd.
Red: Magic Penetration.
Yellow: Armor Per Level
Blue: Cooldown Reduction (Flat) of Magic resist per level
Quint: Health (Flat) of Movespeed
Ik denk dat het meest voor zich spreekt, movespeed is een tricky keuze, Maokai heeft erg weinig base HP voor een tank, dus zonder de Flat HP, word je early game voor een tank toch een stukje lastiger, maar het hangt af van wat je kunt/durft.
Skill prioriteit: R>E>W>Q of R>W>Q>E
Stukje voorkeur, hangt ervan af hoe je wilt spelen eigenlijk. Met de eerste build, max je je Saplings. Ze doen erg veel base damage, zeker verlegen met andere spells van mages. Met de 2e build ga je voor early game harrassment en interupts. Je root duurt langer op skill level 5 (dit is je W skill), en je slowt voor meer % met level 5 Q. Echter kun je belachelijk veel burst doen met build nr 1: Gooi een Sapling naar je target, en gebruik meteen je root op hem, je Sapling zal zeker op hem ontploffen en max damage doen, omdat hij nu niet weg kan. Vervolgens gebruik je je Q, zodat hij weer ruim een seconde niets kan. Maar goed, ik ga hier nog niet te diep in, dat is voor later.
Je wilt, het liefst, altijd duo vs duo lane. Waarom? Omdat je een fantastische passive hebt. Elke 5 spells (inclusief je eigen) heal je jezelf voor 7% van je max HP, met je volgene auto attack. Hoe meer mensen in een lane, hoe meer heal. Daarbij, je wilt wel graag wat extra damage wanneer je mensen gaat snaren/slowen. Maokai -kan- solo lanen, maar tot level 5 zal hij het knap lastig hebben echter. Minder heals, en je moet dan voor je Sapling build gaan, alvorens je echt kan farmen/pushen. Als je betere solos hebt, laat hun dit dan doen.
Je Saplings zijn interresant. Ze dienen als een ward, en als een vijand te dicht bij ze komt, "activeren" ze door te ontploffen, of ze achterna te rennen. Ze duren echter maar 25 seconden, dus reken je nog niet rijk. Op level 3-4 kunnen ze de ranged minion wave in een keer slopen, eerst gooi je ze erop, waarna ze ontploffen. En geld is binnen. Als een potje echt lang duurt, zal dit niet meer het geval zijn. De ranged minions hebben dan teveel HP/MR voor je Saplings om ze te clearen.
Steek altijd maar 1 punt in je ultimate. Er is geen enkele reden voor meer punten. Ik zal dit ook even toelichten, want ik hoor je al denken: die is gek!
Op level 1 doet je Ultimate het volgende: 20% damage reduction, 80 mana to cast, 40 mana per seconde om hem in stand te houden. Doet 100 damage, met een max van 300 damage (je doet +2 damage per punt damage gestopt door je ult).
Op level 3: 20% damage reduction, 125 mana to cast, 80(!) mana per seconde om hem in stand te houden. Je doet 300 damage met een max van 500. Dus je doet max 200 meer damage, maar het kost je wel 2x zo veel mana om hem in stand te houden? Waardeloos. Ook met een AP build is zijn ult zinloos te levelen, want de cap word niet verhoogd, alleen de min damage van 100-300 gaat omhoog.
Nog een reden is, je bent een tank, dus veel mana te spenderen zul je niet hebben en damage doen is niet je primaire taak. Je taak is het voorkomen van damage op de rest van je team. Je ultimate is daar fantastich voor.
Nog een belangrijke voetnoot, je ultimate werkt NIET tegen tower damage. Towers zullen dus 100% damage doen, ondanks je je ult up hebt.
Nu voor je build:
Summoner spells Heal + Clarity
Core build: Merc treads, Aegis, Heart of Gold.
Toelichting:
Je Aegis + Ultimate, zorgt ervoor dat zelfs je squishies niet meer squishy zijn. Je geeft ze ruim +30% EHP tussen je ult en de passive van Aegis. Samen met de heal, die nu 30% effectiever is geworden door de damage reduction, kan je je team tijdens een teamfight heel lang je carries/squishies in leven houden. En dan heb ik het nog niet eens over je snare/slow/knock-up. Dankzij je passive, zul je ook makkelijk in leven blijven tijdens een teamfight, want meestal word er heel wat gecast. Als je overigens merkt problemen te hebben met mana management, doe er nog een Chalice bij.
Andere goede items na je core: Banshee's Veil (is eingelijk een must), Randuin's Omen, Sunfire Cape, Rylai's, Zhoyna's en Spirit Visage (iets minder na de nerf, maar de extra HP, MR en CDR zijn nog altijd niet verkeerd).
Veel items met health, of een beetje AP voor wat meer burst. Echter, begin je lanen met een Doran's Ring. Het geeft health, AP en wat mana regen. Geloof me, je hebt het nodig. Je skills hebben naar verhouding relatief hoge mana kosten. Echt spammen is dan niet handig helaas.
Gebruik je Saplings voornamelijk voor harrassen en vanaf level 3 mag je ermee farmen (jeuj!). Leer handige locaties, leer timen hoe lang ze duren. Je wilt op level 1 ALTIJD een sapling nemen als eerste skill. Al was het alleen maar om het scouten. Plant er 1 in een bush (hurrrr wordgrap), om een gank te voorkomen. Ook als het andere team een jungler heeft en je bent bang voor een gank, Saplings! Let wel, wanneer iemand boots heeft, worden ze makkelijk(er) te ontwijken, omdat je dan sneller kan rennen dan de Saplings. Je wilt dan je Sapling Root en slow combo gebruiken (zoals eerder beschreven). Saplings hebben ook een belachelijk bereik, qua cast range. Dus als iemand probeert weg te rennen met weinig HP, gooi dan een sapling op max range in de richting die ze willen wegrennen. Dikke kans dat het een kill word.
Omdat je relatief goede damage doet, hoef je ook niet zo gek veel AP te hebben. Daarbij heeft Maokai niet de meest spannende AP ratios, dus investeren in AP heeft niet een bijzonder grote impact. Daarbij, zijn skills hebben gemiddeld tot hoge (voornamelijk Sapling) cooldowns, dus spammen zit er gewoon echt niet in. Je Ultimate heeft wel een verassend lage cooldown (ik dacht zonder CDR 45s), dus hij zal echt klaar voor je zijn elke teamfight. Als je het mij vraagd, hij heeft een van de meest gamechanging ultimates.
Wel hoop ik dat Riot hier naar kijkt, want tot op heden is er gewoon geen enkele reden, om meer dan 1 punt in zijn ult te stoppen. Op de forums is ook te merken dat menig Maokai speler deze mening deelt. Dus misschien dat er nog wat aan komt voor Maokai.