Xeiji schreef op woensdag 05 december 2012 @ 16:13:
[...]
Dat is in mijn ogen niet de definitie van P2W. Bij P2W is het gewoon totaal niet mogelijk om betere spullen te krijgen via het normaal spelen van een spel vergeleken met mensen die ervoor betalen.
Ik krijg ongeveer 50 cert. per avond spelen zonder boosts, premium en/of sunderer te gebruiken (er zijn manieren om veel meer te krijgen zonder ervoor te betalen). Dus zou ik om een dure upgrade te kopen 20 dagen eens op een avondje moeten spelen. Dit vind ik helemaal niet zo veel en als je het vergelijkt met LoL verdien je met een maand lang op een avondje spelen genoeg om een champion van 6300 (duurste champions) ip te kopen.
dit
pay2win is letterlijk dat; als je niet betaalt kan je niks beginnen tegen betalers
er zijn genoeg games geweest waarbij je een minigun kon hebben als betalende speler terwijl de gratis spelers met normale machinegeweertjes rondliepen (en dat ding was dan 10x meer AS, 5x meer schade en natuurlijk near-endless ammo) of dikke armor hebben waardoor je 2x zoveel HP hebt
bij LoL kan je echt niks kopen met euro's wat je een voordeel geeft, hooguit unlock je dingen sneller (champions en als je IP boosts koopt runes)
en zoals xejji zei, het duurt ongeveer net zolang om bij LoL een champion te unlocken als in planetside 2 een nieuw wapen
bij LoL krijg je ~100 IP/match (ruw gemiddelde) en een 150IP bonus voor de 1st win
champions kosten tussen de 450 en 6300 IP, de goedkopere zijn allemaal oudere champions, de nieuwe kosten allemaal 6300
per nieuwe champion ben je dus zo'n 25~40 potjes bezig (25 als je 1 potje/dag doet en alles wint, 40 als je meerdere potjes per dag speelt en 50/50 wint) gemiddeld potje duurt 25~30 minuten, dus dan kom je uit op 10.4 uur in het beste geval, 16 uur in een realistischere situatie
ik heb mensen horen praten over 100 certs/uur, maar dat is als je een skilled pilot/bomber bent in een druk gebied en niet neergeschoten word, optimale situatie dus
ken de prijzen niet heel erg uit m'n hoofd bij planetside, maar 700 certs voor een nieuw wapen is geloof ik de prijs (right?) dus 7 uur voor de optimale situatie (je bent skilled+goede timing)
ga je richting de 50 certs/uur (nog veel imo) dan kom je al op de 14 uur
ik heb toch echt steeds meer het idee dat planetside flink heeft lopen spieken bij LoL met het verdienmodel, het enige andere is de subscription die LoL niet heeft
IngamerX schreef op woensdag 05 december 2012 @ 17:37:
[...]
En je hebt een punt, en dat heb ik ook aangegeven, alles is te krijgen in het spel zonder ervoor te betalen. Het ding is dat het op een eerlijke manier, zonder boosts, dermate lang duurt, dat ik me persoonlijk wel gedwongen voel om te donaten. En dat er wel degelijk een pay2win situatie ontstaat, omdat je met een beperkt budget nooit het resultaat bereikt als iemand met een ruim budget.
dat is nou juist het punt; als mensen het idee hebben dat ze alles binnen een weekje of 2 wel unlocked hebben gaan ze natuurlijk geen drol uitgeven aan het spel
op deze manier heb je de gouden middenweg; spelers hebben niet het idee eindeloos geld in het spel te moeten pompen en de devvies krijgen centjes
maar dat je als betalende speler een voordeel hebt? nee, niet echt
een enkele speler gaat namelijk nauwelijks invloed hebben op wie er wint; hooguit dat een goed ge-equipte sunderer/gunship een merkbare invloed heeft op een wat grotere schaal, maar zelfs dan merk je dat alleen in jouw directe gebied, en een goed georganiseerde troep vijanden heeft nog steeds een goede kans om het neer te halen
en zelfs dat voordeel is tijdelijk: nu het spel net uit is heeft (bijna) niemand genoeg tijd gehad om alles te unlocken via cert points, maar over een paar maandjes zullen er genoeg met een complete equip rondlopen zonder een cent uitgegeven te hebben en is de betalende speler zijn voordeel weer kwijt
woops, wall of text